Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Straatnaambord: "Colijn was ook geen lieverdje"

Gaat u maar rustig slapen...

Afglijburg

Foto uit de mail. Tekst ook: "Na het gesodemieter met de straatnamen voor een nieuwe wijk op IJburg, waarbij de strenge doch rechtvaardige burgemeesteres Halsema haar opvattingen over inclusiviteit er doorheen dramde, nu een nieuw staaltje van 'historische feitjes cherry picking'. Opgezet door een links bestuur in stadsdeel Nieuw West en bedoeld om de staatsman Hendrik Colijn met terugwerkende kracht even in de hoek te zetten. 

De feiten an sich zijn niet onwaar maar overwegend negatief. En wel zo negatief dat mensen die de historische context niet kennen zich af zullen vragen waarom er een straat naar deze houwdegen is genoemd. En wie kent er tegenwoordig nog enige context? Het is één groot feitenvrij en waardeoordelenrijk meningencircus.  En dat is precies waar een partij als GL op uit is.

Veel negatieve onderbordjes bij personen die GL beschuldigd van het hebben van een grauw verleden. Dan komen de protesten van bewoners vanzelf en heeft GL argumenten om de straatnaam te veranderen. Dit staat namelijk gewoon in het partijprogramma van GL Amsterdam. Het doet mij denken aan Stalin die oude foto's liet retoucheren door mensen te laten verdwijnen van die foto's. Hiermee herschreef hij eigenhandig de geschiedenis. GL heeft het goed af gekeken van hun oude idool."

Inzoom voor de meer schele lezerTs

Reaguursels

Inloggen

Well frappant: Als het over de Armeense genocide gaat en Turken in een soort nationalistische waas dat gaan ontkennen en goedpraten spreken reaguurders daar (terecht) schande van. Maar zodra er een tekst op straatnaambordje is die er op wijst dat er kritiek is op Colijn en het Nederlands beleid in de Oost dan is het huis te klein.

Pot ontmoet Ketel.

Pepin | 27-03-19 | 13:56 | 3

Jij snapt er weinig van. Er wordt hier niets goed gepraat. En je vergelijkt genocide met koloniaal geweld. Moeilijk vak he Geschiedenis?

VolGaarne | 27-03-19 | 14:14

@VolGaarne | 27-03-19 | 14:14: Het Nederlandse geweld in Atjeh is in de academische literatuur ook beschreven als een genocide. De gedragingen in Atjeh waren ook voor contemporaine waarnemers controversieel.

Wat ik constateer is dat dit een nogal heftige reactie is op een bordje dat niets feitelijk onjuist zegt en slechts stelt "[Colijn] wordt bekritiseerd...." Dat is ook zo. Dat nationalistische gedoe dat jouw land altijd gelijk heeft is voor Turken en Balkanvolkeren. Ga daar niet in mee, joh. Het lijkt mij een uitstekend compromis om straatnamen en monumenten van (al dan niet controversiële) historische figuren te behouden maar het een stukje duiding mee te geven.

Pepin | 27-03-19 | 15:49

@Pepin | 27-03-19 | 15:49:

Nogmaals: Alle feiten kloppen. Niets mis mee. Maar waarom bij dit bordje deze feiten? Wie bepaalt dat? En gaan we bij Churchill lezen dat hij bekritiseert wordt vanwege zijn verantwoordelijkheid bij het terreurbombardement op Dresden? En gaan we bij verzetsstrijders lezen dat door hun acties 20 gijzelaars werden dood geschoten? Daar wordt in de geschiedschrijving nl ook kritiek op geleverd. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is feitelijk en subjectief tegelijk. Het gaat hier niet om nationalisme of gelijk hebben. Ik ben zelfs voor onderbordjes waarin dit mag staan. Waar ik alleen tegen ben is dat dit vanuit een bepaald politiek standpunt gedaan wordt. Dan ben je aan het beinvloeden en dat keur ik af.

VolGaarne | 27-03-19 | 16:54

Benieuwd welke tekst er in de toekomst komt te hangen bij het naambord van het Halsemarktplein.

RenJeRotter | 27-03-19 | 12:34

Oplossing is om gewoon zelf bordjes of straatnaambordoverplakstickers te laten maken, bij mij in Kanaleneiland (naoorlogse bouw) zou dat dus neerkomen op Gülenpark, Gülenstraat etc, maar voor straten in de ring van net na de opheffing van de vestingwet (1873) zou ik ook eerder kiezen voor ouderwets degelijke houwdegennaamgeving a la JPCoenstraat, en eigenlijk zou er voor ieder in A'dam verminkt staatnaambord, ergens eentje terug moeten komen.
Iets voor Dumpert, identitair juist straatnaamgevingsmateriaal

Ciara | 27-03-19 | 12:13

Iets voor een willekeurig dorp op het platteland
Generaal van Heutsz straat
kloeke militair welke in de overzeese kolonien een gansch eiland wist te beschaven en te pacificeren. Ook wel bekend als de schrik der ploppers.

Zatkniss | 27-03-19 | 10:42

Een overheid die voor Wikipedia gaat spelen. Binnenkort een wethouder van 'waarheid' in Amsterdam?

Simon_GS | 27-03-19 | 10:11

Hendrikus Colijn is nooit "minister president" geweest, wel een paar keer de voorzitter van de ministerraad. Tot 1945 heette dat immers altijd zo:
nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_premi...
Die rol is in 1945 ooit hernoemd om nog meer de werkelijke invloed van de koning te verdoezelen. Die invloed is daarentegen nog steeds groot, ondanks wat iedereen denkt. Dit verhaal:
josbertlonnee.wordpress.com/2019/01/2...

Expert Homo | 27-03-19 | 09:54

Nou eerlijk gezegd lijkt me dit een prima compromis... Ik zal wel de enige zijn hier maar goed...

Bakje Friet | 27-03-19 | 09:25

En al die Karl Marx straten, Pleinen, dreven?

Retepsteeltje | 27-03-19 | 09:18

Er bestaan geen goede en slechte oorlogen. Atjeh was een interne opstand. Lombok idem. Mijn voorouders zaten daar ook, samen met Colijn. Die hebben net als Colijn een paar plobbers aldaar afgeschoten met hun eenheden. Dat is geschiedenis. En dat is interessant. Heel interessant die geschiedenis. Vooral omdat Nederland in "ons" Indie met zeer weinig manschappen een archipel in bedwang hield - die qua oppervlakte zo lang was als Noord Noorwegen tot aan Oost Turkije - met slechts 50.000 man. Dat is een geweldige prestatie. En wat Groen Links hier leult, bah binnenkort komt er weer een gewoon straat naambord.

AMX pri | 27-03-19 | 09:03

Moet er onder Europalaan ook onder komen te staan , samenwerkingsverband van ooit zelfstandige landen . Hitste bevolking van Oekraïene op wat ontaarde in een oorlog wat veel onschuldige burgerslachtoffers kostte .
Zo denk ik ik dat er bij veel meer namen iets negatiefs te vinden is Kennedylaan ( neukte alles wat los en vast zat ) Stationstraat ( spoor veel zelfmoorden en ernstige oorlogen kerkplein( inquisitie, misbruik, corruptie ) etcetera .. hoop dat burgemeester Amsterdam wel consequent is en bij elke naam ook de schaduwkant vermeld .

sparrow | 27-03-19 | 08:43

Wil een brief sturen naar Amsterdam... maar ik weet de postcode niet?
Ik weet wel de straatnaam - Drs. P. Rosenmöllerlaan

sociaal_econoom | 27-03-19 | 08:34 | 1

Heeft Rosenmöller nooit iets negatiefs gedaan( lui , verwend en verwaand van familiekapitaal leven ?) Tips doorsturen naar gemeente Amsterdam , zodat ze meteen een correct naamplaatje kunnen maken

sparrow | 27-03-19 | 08:46

Heb hier een klein potje donkerblauwe verf staan... dit mag je bij mij komen ophalen.
De laatste 4 zinnen op het bordje van Colijn daar moet je over heen schilderen, de rest van de verf mag je dan houden.

sociaal_econoom | 27-03-19 | 08:23

Deze man was juist tegen de barbaarse straffen en het feit dat mensen voor hekserij werden vermoord, toen brak er onder de traditionele bevolking de pleuris uit, zo zit het, ken je geschiedenis.
Nelson Mandela heeft aanslagen gepleegd, Winnie Mandela heeft Stompie Seipei vermoord, en zo is er altijd wel wat.

patrick023 | 27-03-19 | 07:03

Mohammed een pedo noemen mag niet daar je het door een geschiedenisbril en culturele bril moet bekijken. Colijn is een held, mag niet daar het door een hedendaagse bril een Koloniale bezetter en onderdrukker was.

@wegmetons

allesofniks | 27-03-19 | 04:06

Wat een gezeik allemaal..... dan kun je de Adolf Hitlerlaan in Nijmegen ook net zo goed opheffen.....

Slipsnifter | 26-03-19 | 22:42 | 2

😆nee .. hebben ze zelfs over hem iets negatiefs gevonden .??

sparrow | 27-03-19 | 08:53

Had nog gekund ook dat die straat bestond want ze hebben daar zelfs een straat naar de duivel (Moenen) genoemd!

RenJeRotter | 27-03-19 | 12:32

Iemand van links het lef dat van de turken op een bordje te printen. Die ottomannen waren echt onze tijd vervooruit.

Denkhetnjet | 26-03-19 | 22:33

In de trein naar Leipzig, onderweg naar KMS. De schaffner (conducteur) komt langs. Het is 1977, de oude tijd. Ach so, sie besuchen die DDR? Ja, ich bin auf dem wege nach Chemnitz. Dass heisst gegenwartig Karl MarxStadt. Oh? Schade, ich war so lange nicht in die zone...
Schaffner stuitert. Heerlijk die tijd.
Met excuses voor duitsetaal fouten...

hotnot | 26-03-19 | 20:53 | 2

Maak mij meer zorgen om uw Nederlandse taalfouten.

redthehaghue | 27-03-19 | 08:05

mis ik in deze zin nou een lijdend voorwerp ?

sparrow | 27-03-19 | 09:06

De Henk Sneevliet weg. Als ik die straat oprij vanaf de ringweg in Amsterdam krijg ik altijd het gevoel dat die man veel te veel eer krijgt doordat ik op die weg met die naam ga rijden. Onder die naam kan je een heel boekwerk hangen. Boek bestaat trouwens. Ik krijg altijd een gevoel van walging als ik dat naambordje zie.
Sneevliet was een man met idealen waarvan de uitkomst een duistere kant hebben.

ijskogel | 26-03-19 | 20:45

Amsterdam krijgt wederom wat het toekomt. Gefeliciteerd GL, D66, PvdA en SP-stemmers. Dit wilden jullie. Alstublieft!

M_Bulu | 26-03-19 | 20:32

Wat te denken van al die namen die Nederlandse militaire kazernes tot voor kort hadden De Westenberg kazerne of de van Heutz kazerne. Het is blijkbaar traditie in dit land om criminelen te eren.

LimbabweWillem | 26-03-19 | 20:28 | 2

Dan wordt het Mark Rutteplein iets van epische proporties, kan niet anders....

Bakschuif | 26-03-19 | 23:22

Makkelijk om in deze tijdsgeest onze voorouders nu als criminelen te bestempelen . Hoe deze helden opgetreden hadden , was een gegeven tactiek om een kolonie onder controle te houden . Er vielen burgerslachtoffers in dorpen waar veel steun aan verzet was , dat was een beproefde tactiek ( wreed weliswaar ) , maar nog steeds niet evenaard. In die wrede tijd waarbij het leven van onze voorouders ook vaak erbarmelijk was hebben die mensen bepaald dat deze mannen weldegelijk heldendaden hadden verricht . Het getuigt van groot disrepect naar onze voorouders om hun helden vanuit onze overluxueuse leven te bekritiseren .

sparrow | 27-03-19 | 09:03

Ik woon dit jaar exact 50 jaar in Amsterdam, waarheen ik als studentje naartoe verhuisde, helemaal vanuit Limbabwe.
En al gedurende het grootste deel van die tijd, ken ik het monument bij mij om de hoek als het Van Heutz-monument.
Politiek correcten hebben niet alleen het prachtige monument in Amsterdamse Schoolstijl architectonish vernaggeld door even overbodige als foeilelijke en bovendien vrijwel onleesbare toevoegingen, maar ook de naam veranderd in het "Monument Indië-Nederland".
Ik krijg nog steeds mensen op de kast door het bouwwerk het "Van Heutz-monument" te noemen.

Peter Emile | 26-03-19 | 20:13 | 1

Keep up the good work...

Bakschuif | 26-03-19 | 23:24

Ik vind dat je de tijd van Colijn in Indië in historische context moet plaatsen en je moet er niet meer over zeuren.
Verder vind ik dat de Turken dit recht niet hebben mbt Armenië. Want dat is heel wat anders. Dat kun je helemaal niet met elkaar vergelijken.

TB2318 | 26-03-19 | 20:11 | 1

Daar kan je best een boom over opzetten.

Beste_Landgenoten | 26-03-19 | 21:42

Ik hoop dat er binnenkort een Profeet Mojammed straay in Amsterdam komt... Met als omderschrift uitleg over zijn kindbruid en de vele doden die hij op zijn geweten heeft. Groenlinks is ten slotte groot voorstander van dat soort duiding.

Zoiets | 26-03-19 | 20:04 | 2

Die disclaimer zou bij iedere mohammed mohames muhamed muhamad etc in het paspoort moeten staan

Historicuck_Han | 26-03-19 | 20:50

Liever: Profeet Mohammedriool

Rest In Privacy | 26-03-19 | 22:48

Een aantal feministenstraten: "Per saldo was het toch gewoon maar een zuur wijf."

Rest In Privacy | 26-03-19 | 20:01 | 1

Chapeau

Leefski | 27-03-19 | 00:32

die Halsema neemt toch een klein beetje risico

wat zal er over 20 jaar op haar straatnaam bordje staan?

of;

Halsema, burgermeester van Amsterdam, heeft het bijna 7 jaar volgehouden zonder een hoofddoek en/of burka te moeten dragen tijdens haar functie.
ze heeft daar nooit een probleem van gemaakt en voelde zich een pignuig tussen alle piguins.
haar fout was dat ze haar kinderen niet naar een zwarte school of moslim internaat stuurde wat haar intregratie met de nieuwe heersende partij in Amsterdam geen goed heeft gedaan

Meesteres Belgie | 26-03-19 | 19:47 | 1

Leuk!

Rest In Privacy | 26-03-19 | 22:49

Paul Rosenmöller Plein
Paul Rosenmöller (1956 - 2056) vakbondsman en politicus. Bekend als bestuurslid van Groep Marxisten-Leninisten/Rode Morgen die streefde naar een communistische staat in Nederland. Tevens groot bewonderaar van Pol Pot (2 tot 4 miljoen doden), Mao (40 tot 70 miljoen doden) en Lenin (13 miljoen doden).

Zirafa | 26-03-19 | 19:43 | 2

Colijn geen lieverdje?
Maar over Marxisten en lieverdjes gesproken: de bedreigster van Baudet is (natuurlijk) alweer vrij en was zeer bekend bij de popo.
www.telegraaf.nl/nieuws/3352191/baude...

telelezer | 26-03-19 | 19:48

Goed onderschrift.

letopuwzaak | 26-03-19 | 20:29

'Maar er is ook kritiek...'

Het lijkt de NOS wel die dat bordje opgetypt heeft.

Slogra | 26-03-19 | 19:41

Deugend voorstel:
“Dam (ca. 1275). Onnatuurlijke, dus niet groene, barrière in de Amstel. Bij de realisatie zijn duizenden vissen omgekomen. De stank van verrotting is in de loop der eeuwen, stadsbreed alleen maar toegenomen.”

McSplutter | 26-03-19 | 19:39 | 1

@McSplutter, WAHAHAA! lol

RenedieLange | 26-03-19 | 20:48

Gaat dit ook betekenen dat iedere moskee wordt voorzien van een "misdaden van Mohammed" disclaimer?

Abject | 26-03-19 | 19:34 | 1

Goed plan! Hebben ze flink grote borden voor nodig. Zo groot dat die lelijke gebouwtjes aan het zicht onttrokken worden.

bqbq | 26-03-19 | 19:49

Voldoende zou zijn "H. Colijn ( ), politicus en staatsman.
De moddergooierij kan achterwege blijven. Die modder kun je namelijk bij vrijwel iedereen opdiepen wanneer je even zoekt. Er zijn bijna geen mensen die geen conflicten of vijanden in hun leven hebben gehad.
Het is tekenend voor het mensentype van GL dat ze zich met deze kleinzielige weg-met-ons drammerij willen bezig houden. Je zou eens moeten kijken wat je allemaal vindt bij Joop Den Uyl, bij Troelstra (van de mislukte staatsgreep), bij Domela Nieuwenhuis en bij Singh Varma.
Dat neemt niet weg dat de ondertekst in foutloos Nederlands is gesteld en dat is de schrijver van de cursieve tekst (de e-mail, neem ik aan) niet gelukt.

JvanDeventer | 26-03-19 | 19:31 | 2

Ondertekst is foutloos? Als je toch zoveel verstand van taal hebt, dan had je moeten weten dat minister-president hier zonder hoofdletter M moet. Jouw reactie slaat dus een klein metertje de plank mis.

VolGaarne | 27-03-19 | 07:44

Het wijzende 'geen foutloos Nederlands' vingertje mag je in het vervolg weglaten, een mailtje die je even verstuurt is niet te vergelijken met een officieel straatnaambordje welke is opgesteld door de gemeente, door verschillende afdelingen wordt gezien en gecontroleerd alvorens het wordt gedrukt, en jaren in de publieke ruimte zichtbaar is.

hijger | 27-03-19 | 11:33

Waarom staat er bij Colijn zijn zonderegister niet bij dat hij een Shell-man was, miljonair en bewonderaar van de bloksnorAutobahn echtgenoot van Eva Braun?

Eeuwig..Op..Vakantie | 26-03-19 | 19:23 | 2

Je vergeet dat hij ook voor de sleepwet en voor de linkbelasting was

ikpislauwbier | 26-03-19 | 19:50

Colijn? Is dat niet die man die naar die straat vernoemd is?

Rest In Privacy | 26-03-19 | 20:02

Ik ken niemand in die straat. Dus al noemen ze het anushoofdenavenue, het zal mij aan mijn zweterige balzak roesten

Ggroengras | 26-03-19 | 19:22

Komt er bij alle Mandela pleinen ook een naschrift dat zijn ANC massamoorden hebben gepleegd?

glaaf | 26-03-19 | 19:19 | 7

"Wordt bekritiseerd omdat hij brandende autobanden om nekken mainstream maakte"

Gen. Maximus | 26-03-19 | 19:39

@Peter Emile | 26-03-19 | 19:30:
En straks hebben ze honger. Drie maal raden wie er geld moet gaan overmaken.

bqbq | 26-03-19 | 19:51

@glaaf, en een groot autobanden supporter

RenedieLange | 26-03-19 | 20:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Colijn kwam wel met een prima recept voor soep , gemaakt van vissenkoppen !

Minus Richels | 26-03-19 | 19:19

Ik heb Colijn nog altijd hoog zitten.

Shareholder II | 26-03-19 | 19:12

Het zal mij benieuwen wanneer de MeToo-beweging de naamsverandering gaat eisen van de Kennedylaan in Amsterdam.

Peter Emile | 26-03-19 | 19:10 | 4

@Shareholder II | 26-03-19 | 19:18: "Partij voor de Vrijheidslaan".

JvanDeventer | 26-03-19 | 19:34
▼ 1 antwoord verborgen

Wedstrijdje voor GS: omschrijf het bordje wat komt te hangen op de Femke Halsemalaan in Amsterdam. De mooiste inzending krijgt de eeuwige roem.

The2Amendment | 26-03-19 | 19:02 | 4

Een laan, een laan. Een steeg is voldoende? Een brink misschien.

Shareholder II | 26-03-19 | 19:25

@Shareholder II | 26-03-19 | 19:25: Een doodlopende weg?

Abject | 26-03-19 | 19:36

Een Halsemahofje. En daar dan wat zware industrie in plannen.

Shareholder II | 26-03-19 | 19:41
▼ 1 antwoord verborgen

Krijgen alle mandela naambordjes nu ook een extra bijschrift over zijn tijd bij de militaire tak van het ANC?

Sessine | 26-03-19 | 18:58

Het Groenlinks-plan om "fouten uit het verleden" te herstellen gaat mij niet snel genoeg. Hoe eerder die verderfelijke, met V.O.C. winsten gefinancierde Grachtengordels worden gesloopt en teruggeven aan de natuur, hoe beter.

Abject | 26-03-19 | 18:58

Niet om het een of ander, maar als Colijn een bloeddorstige oorlogsmisdadiger was, dan is het goed als daar ruchtbaarheid aan gegeven wordt. Of moeten we ook maar zwijgen over bijvoorbeeld Rutte's militaire steun aan terroristische organisaties?

obominotie | 26-03-19 | 18:54 | 1

Wat een walgelijk anti-nederlands stukje propaganda zeg.... Eng.

Aatje | 26-03-19 | 18:49

Oh ja, nieuwe straatnamen op IJburg over het slavernijverleden: de Ashantilaan, de Koranstraat, Roverhoofdman Mohammedpark, het Ottomanensteegje, de Gecasteerde Janitsarenweg, de Haremkade. Geen dank.

Mammeloe | 26-03-19 | 18:43

Aceh kan momenteel wel wat corrigerend humaniserend gewelddadig optreden gebruiken gelet op de aldaar geldende sharia-wetgeving krachtens welke het mogelijk is dat een ongehuwd stel dat niet kuis genoeg is publiekelijk en onder luid gejuich 50 of meer stokslagen mogen worden toegediend. In Indonesië is er
scheiding van kerk en staat, behalve in Aceh. Die hebben een vergunning om af en toe erop los te slaan als ze vermoeden dat iemand homo is, of anderszins zondig volgens de islam.

isitsoornot | 26-03-19 | 18:43 | 1

De harde hand in Atjeh was niet ongegrond. Lievvere en dus ook veel goedkopere mogelijkheden werkten niet daar. Dat de Gouverneur-Generaal stuurde heus niet uit weelde zo'n kostbare troepenmacht naar die uithoek.

Guido | 26-03-19 | 19:12

Ze zijn echt compleet van het padje af, is dit nu het Mokum waar ik van hield en graag altijd kwam? Denk dat ik mijn uitjes in het vervolg grootdeels maar naar Rotterdam ga plannen, aan een stad met deze waanzin mijn zuurverdiende geld nog uitgeven? In elk geval zolang Femke en GroenLinks er de scepter zwaaien zul je me er minder zien. Idioten. Tabee!

Jan, Leiden | 26-03-19 | 18:39

Straatnamen naar personen vernoemen is altijd iets waar je voorzichtig mee moet zijn. Vooral als het personen zijn die politiek actief waren. Kunstenaars zijn al een stuk veiliger (Iemand een idee hoeveel straten er in Nederland naar Rembrandt van Rijn vernoemd zijn?).
 
Verder hadden we in Groningen nog een straatje genaamd 'Jodenkamp', en ja, met enige regelmaat dook er weer iemand op die vond dat de straatnaam veranderd moest worden. En dat terwijl de straat al meer dan 100 jaar zo heette.

Mubbenschonster | 26-03-19 | 18:37

Ik neem aan dat er bij alle mohammedstraten ook een bordje bij komt dat ie pedofiel was?

zik | 26-03-19 | 18:35 | 1

Natuurlijk. Bordjes gaan heel groot worden, iedere groep mag zijn eigen waarheid/mening er op zetten anders is het niet eerlijk.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 18:40

Toen cabaret nog leuk kon zijn,

Guido | 26-03-19 | 18:39

Voer je als militair het regeringsbeleid uit, krijg je van de stalinisten postuum nog een trap na.

Als ondertekst had beter "zuinigheid met vlijt" kunnen staan, want Colijn was zuinig én heeft zijn eigen kapitaal verdiend bij Koninklijke Olie. Zet zijn prestaties daar maar eens af tegen die van P&O-baasje Rutte.

Guido | 26-03-19 | 18:32

Iedere straat in Amsterdam omdopen tot Sylvana's Hofje. Ben je snel van het gezeik af.

tectonicos | 26-03-19 | 18:31

Youp van 't Hekpad
Onderschrift:
Komiek waar maar een aantal mensen om hoefde te lachen. Veel mensen hadden kritiek op links lullen en rechts vullen. Islamgrapjes durfde hij amper te maken. Biermoordenaar.

Mohammed Bouyeri Fietspad
Onderschrift:
Moordenaar en een held voor sommigen.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 18:30 | 4

Buckler was geen bier.

zik | 26-03-19 | 20:07

@Shareholder II | 26-03-19 | 19:21:
Laten we hopen dat dat er nooit komt.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 20:28
▼ 1 antwoord verborgen

De Fransen doen stukken minder moeilijk, die zien hun geschiedenis als een totaalplaatje: overal een rue de Napoleon, terwijl hij in de nadagen van zijn leven toch verbannen was.

MickeyGouda | 26-03-19 | 18:28 | 3

Met Petain hebben ze helaas meer moeite.

Guido | 26-03-19 | 18:33

Er bestaat een mooie anekdote over Napoleon´s ontsnapping van Elba in 1815, en zijn daaropvolgende terugkeer naar Parijs waar hij opnieuw - voor 100 dagen - de macht greep. De anekdote betreft de reactie van een grote Parijse krant (ik weet niet meer welke), die mij sterk doet denken aan de wijze waarop ´Trouw´ bij monde van columnist Matty Verkamman tekeer ging tegen Pim Fortuyn, en vervolgens, 17 jaar later, tamelijk lief schreef over diens ´erfgenaam´ Thierry Baudet.
De koppen in die Parijse krant luidden op die opeenvolgende dagen als volgt:

"Het Beest is ontsnapt van Elba".
"Het monster is geland op de kust bij Juan-Les-Pins".
"Bonaparte nadert Grenoble".
"Napoleon Bonaparte op weg naar Parijs".
"Zijne Keizerlijke majesteit wordt morgen in Parijs verwacht".

Peter Emile | 26-03-19 | 18:46

@Peter Emile | 26-03-19 | 18:46:

J'adore! :-)

MickeyGouda | 26-03-19 | 18:51

Citaatje:
"Veel negatieve onderbordjes bij personen die GL beschuldigd van....."

Steeds meer mensen in deze panelen en ja, zelfs bij de GS-redactie (ook de zogenaamd hoger opgeleiden) hebben, om een of andere rare reden, moeite met "d" en "t".

Een ezelsbrug die een einde kan maken aan deze onverteerbare taal-degenerering is de volgende:
Twijfel je tussen een d of een t aan het einde van een woord? zoals in bovenstaand citaatje "personen die GL beschuldigD of beschuldigT van".....?

Vraag je dan af of je in een vergelijkbaar geval zou schrijven "loopT" of "loopD".

Dus "GroenLinks beschuldigT",
Want: "GroenLinks loopT" (en niet: "loopD").

Handig he?
Geen dank.

Peter Emile | 26-03-19 | 18:27 | 8

www.geenstijl.nl/5146912/colijn-died-... Als je het tegen een u of meerdere personen hebt: loopt, anders (tegen een jij) loop. De gebiedende wijs met een t is inmiddels wel redelijk archaïsch. Hoe dan ook, het is een verstandig advies.

5611 | 26-03-19 | 19:08

@P E: was mij ook opgevallen. Mijn regel is: bij twijfel, schrijf het met dt. Zo deed de grote Rembrandt het ook.

JvanDeventer | 26-03-19 | 19:45

Het is tekenend dat er mensen zijn die het alleen over de vorm hebben en niet over de inhoud. Een hele tegel bakken omdat er een taalfout wordt gemaakt en dan daaroverheen meteen het hele onderwijs erbij betrekken. Als taalfanatici toch de onbedwingbare behoefte voelen om reaguurders taalkundig op de vingers te tikken: mail ook even het stadsdeel Nieuw West. Het is namelijk minister-president, zonder hoofdletter M. Niet gezien he? Dit bordje heeft geld gekost en hangt op meerdere plekken in de openbare ruimte. Dat is pas slordig.

VolGaarne | 27-03-19 | 07:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Gelukkig zijn er ook andere mensen. Mensen zoals Nochtli.
www.ad.nl/video/nochtli-ik-was-toch-d...
Als je El Jesus wegdenkt is het best wel een vermaeckelyk filmpje.

Boris Poepnagel | 26-03-19 | 18:27

Kutstraat, clitorisplein, G-spot, lulstraat, pornoplein, eikelhof…….

Rest In Privacy | 26-03-19 | 18:26 | 1

U zit in Eindhoven, begrijp ik ?

Shareholder II | 26-03-19 | 19:49

de Lonny Lombok expeditie... bah

Herr_Kalashnikov | 26-03-19 | 18:23

Toch is wat er staat allemaal waar. Colijn had geen beste reputatie en dan druk ik mij nog gematigd uit.

ik_wacht_niet | 26-03-19 | 18:22

Van de historie, dus zowel de gebeurtenissen alsmede de personen, leer je, die poets je niet uit, die herschrijf je niet noch bekijk je die slechts door je moeilijke bubbelbril om conclusies te trekken die je dan aan anderen oplegt zonder dat je het historisch perspectief meeweegt.
Dit soort onderschriften zijn per definitie subjectief en louter bedoelt de eigen mening over te brengen.
Gelukkig blijven toekomstige generaties verschoont van Duyvendak (RaRA brandstichter, Sargentini (hysterische terreurontkenster), Groot Hamasink (Antifa sympathisant, communist, RAF symphatisant), Tara Singh Farma ( hulpgeldverduisteraar, leugenaar en ziekteveinzer, Paul Rösemuller (haatzaaier, framer en maoïst, fan boy van Pol Pot) etc.etc.
Ik heb nu geen tijd meer maar de lijst kan zonder probleem verder aangevuld worden.
Ben wel benieuwd wat ze denken over Willen van Oranje, Oldebarneveldt, Karel de Grote, Julius Caesar om er eens een paar te noemen, oh en niet te vergeten the settlers in de west, Khomeini, Al (niet Ans) Nusra en ga maar door.
Doodeng deugvolk.
Ps zou Femke ook Israelische wijn kopen bij de Hema? of is dat haram omdat de H voor Holland staat?

bwanabanjo | 26-03-19 | 18:22

Zetten ze op alle afbeeldingen, bordjes en lijstje van burgemeesters van Amsterdam ook even erbij waar ze om bekritiseerd worden. Ik kan wel een opzetje maken voor wat ze op de site van Amsterdam bij Halsema kunnen zetten.

Blasfemie | 26-03-19 | 18:22

Het is te hopen dat GroenLinks niet aan de macht komt. Dan wordt:
- het mediapark in Hilversum het Volkert van der Graaf park
- de Linnaeusstraat in Amsterdam de Mohammed Bouyeristraat
- het 24 oktoberplein in Utrecht het Gokman Tanis plein
Ben benieuwd wat er dan op de bordjes komt te staan van deze “helden”....

Mark zit te Dutten | 26-03-19 | 18:21

Schaamnaambordje

WasHetMaarMakkelijk | 26-03-19 | 18:18

prioriteiten stellen is geen GL dingetje

Fedde71 | 26-03-19 | 18:18

Als de straatnaam nog het enige Nederlandse in de straat is...

_ILT_ | 26-03-19 | 18:16

In 1946 kreeg Amsterdam zijn eigen Stalinlaan. In 1956 werd die toch meer weer omgedoopt toen bleek dat Stalin toch niet zo'n toffe gast was. Benieuwd wat de Groene Khmer daar voor een onderschrift bij had gezet. Of ze de 32 miljoen doden die hij op zijn geweten heeft zouden vermelden.

Osdorpertje | 26-03-19 | 18:16

Hmmm tekst op een straatnaambordje in Amsterdam Geuzenveld of all places.
Ik ga me nog even beraden of ik me daar heel druk over moet maken.
Proest!

Berbaar | 26-03-19 | 18:14 | 2

Verslik je niet, het zou (g)een gemis zijn.

WasHetMaarMakkelijk | 26-03-19 | 18:19

Die tekst staat er enkel op om te deugen, de burger heeft er geen boodschap aan.

spamzuiger | 26-03-19 | 18:21

Wat moeten we dan met al die Mandelastraten?

Schoorsteenveger | 26-03-19 | 18:14 | 3

Iets met communist, terrorist, en autobanden in de fik om nekken van negers??

_ILT_ | 26-03-19 | 18:18

@_ILT_ | 26-03-19 | 18:18: En schaamteloze zelfverrijking, en geen enkele poging gedaan om de corruptie en het machtsmisbruik van het ANC te beteugelen?

Guido | 26-03-19 | 18:23

Naam veranderen in Stompie Seipeistraat

Arnold Layne | 26-03-19 | 19:12

Voor alle reaguurders met enig historisch besef dan wel toegang tot zoekmachines: Zoek welke daden van door policor gewaardeerde personen met straatnaam zijn en breng dit in de openbaarheid.

Arnold Layne | 26-03-19 | 18:12 | 2

Ché Guévarastraat in Utrecht?

Schoorsteenveger | 26-03-19 | 18:17

We hebben hier in Utreg een Sowetobrug.
Grappig genoeg, de brug die het centrum verbindt met Kanaleneiland.

Okee, het had nòg erger gekund want als ik mij niet vergis lag er toen tevens een voorstel om die brug de "Winnie Mandela brug" te noemen.

EefjeWentelteefje | 26-03-19 | 19:06

Ik woon in Geuzenveld en ik kan jullie geruststellen: minder dan 10% van de inwoners is in staat om deze lap tekst überhaupt te lezen.

Nickkkk | 26-03-19 | 18:12 | 1

Laat staan begrijpen?

spamzuiger | 26-03-19 | 18:21

"Na de Duitse bezetting van het Rijnland, die een schending was van het Verdrag van Locarno, hield Colijn op 11 maart 1936 een befaamde radiotoespraak. Hij wees op de internationale spanningen en kondigde aan dat winterlichting '35 langer onder de wapenen zou blijven. Dit was, aldus Colijn, slechts voorzorg. "Daarom maan ik nog eens aan om zich niet te laten verontrusten." Hij beëindigde zijn radiorede zo: "Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn. En daarmee, geachte luisteraars, laat ik u over aan de verpozing die de radio u pleegt te bieden. Goedenavond."

Naar deze uitspraak werd later vaak verwezen alsof Colijn "aan de vooravond van de Duitse bezetting" (dus april of mei 1940, toen hij geen minister meer was) nog over rustig gaan slapen zou hebben gesproken, maar dat is onwaar."

Bron; Wikipedia.

Wibowob | 26-03-19 | 18:10 | 1

Vanwege zijn schitterende taalgebruik stel ik voor om Amsterdam Colijndorp te noemen

Zorc | 26-03-19 | 18:48

Vanaf vandaag lid FvD geworden, samen met honderden anderen. Tot rekent Thierry wel af met dit soort onzin

du Roi Soleil | 26-03-19 | 18:08 | 1

Ah.
U herinnert mij eraan dat ik al gedurende langere tijd FvD-lid wil worden. Morgen toch maar ff regelen.

Peter Emile | 26-03-19 | 19:01

volkertvandergraaflaan schoot Pim neer, kreeg een uitkering zonder te solliciteren, werd geroemd binnen antifa en bij groenlinkse docenten. verslikte zich uiteindelijk in een grote rauwe winterpeen

HetOorAakel | 26-03-19 | 18:08

Is dit echt?!? Dacht eerst dat het een shop was.

alexbl | 26-03-19 | 18:07 | 2

Dit is natuurlijk niet echt, dat kan je niet menen.

sprietatoom | 26-03-19 | 18:09

Know your memes.

mozaard | 26-03-19 | 20:09

Nummer de straten maar net als in NYC dan zijn we ook van dat gezeik af.

sprietatoom | 26-03-19 | 18:06 | 3

Er zijn ook hele nare nummers hoor.

027 | 26-03-19 | 18:16

Dus ik moet per uur 130 dollar bijleggen? Leuk geprobeerd. (Jammer de advertentie is al weg)

Rest In Privacy | 26-03-19 | 18:02 | 1

En minimaal 29 uur per week aan de bak...

027 | 26-03-19 | 18:17

ben benieuwd naar het bordje van het Willem Dreesplantsoen in Amsterdan. Hij was namelijk als premier verantwoordelijk voor de politionele acties in Indonesië waarbij duizenden doen zijn gevallen bij de Indonesiërs.

yeps | 26-03-19 | 17:59 | 3

doen moet doden zijn

yeps | 26-03-19 | 18:00

Nah, Drees was van de PvdA. Het duidingsbordje onder zijn naam zal enkel "doubleplusgood" tekst gaan bevatten.

Grijskijkert | 26-03-19 | 18:14

@Grijskijkert | 26-03-19 | 18:14: Drees was van de PvdA voor Nieuw Links en zijn zoon liep over naar DS’70. Gezien zijn trouw aan zijn achterban zou het in de lijn van de verwachting liggen dat Drees uiteindelijk bij de Centrumdemocraten van Janmaat terecht zou zijn gekomen.

Glasgow Argus | 26-03-19 | 18:25

Raar. En dat voor Amsterdam. Waarom wordt er geen Marokkaanse veldmaarschalk bejubeld die ons uit de klauwen van de nazis heeft gered.

Wim Venijn | 26-03-19 | 17:59 | 2

Die is nog niet uitgevonden.

Frau Merkel | 26-03-19 | 18:04

@Frau Merkel | 26-03-19 | 18:04:
Met geschiedenisvervalsing wordt er niet zo op details gelet.

Wim Venijn | 26-03-19 | 18:14

De geschiedenisopleidingen zijn al een diversiteitsfestijn, ook prettig dat GroenLinks de geschiedenis herschrijft.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 17:59

Standplaatsgebondenheid nog maar eens uitleggen doen morgen... zucht

Henri-Bardouin | 26-03-19 | 17:56

.. maar goed. Het eerste wat de diverse verschijningsvormen van het socialisme altijd doen, nog voor zij de samenleving knechten en naar de kloten helpen, is het her-schrijven van de geschiedenis ervan.

Socialisten, communisten, fascisten - allemaal verkopen zij ronkende moraal door zich te verheffen boven de tot "foei" verklaarde opbouwers van hun miserabele bestaan.

Jan Passant mk2 | 26-03-19 | 17:56 | 1

G*dT, inderdaad socialisme als evangelie van de afgunst vermomd zijnde als solidariteit;-)
Bedankt ome Winston C.!
*CcMed*

kapitein oosterlng | 26-03-19 | 20:54

Laat GroenLinks eerst eens in het eigen partijverleden wroeten. Ik herinner me Rara, een bom in het groenlinkspand waar Klaver aanwezig was, de communistische- en pacifistische bloedgroepen, de steun aan terroristen en nog een paar van dat soort details.

SergeantPierlala | 26-03-19 | 17:56

Dan kun je die andere Henk ook wel noemen,
Sneevliet alias Maring bijvoorbeeld.

kzegje | 26-03-19 | 17:55

Oh jee.........


-Ismael Ilgun steeg-
Voormalig Vlogger bij de Dekamarkt en publicist.

-Jorgen Raymann park
Subsidie-caberetier die zich verkleedde als vrouw. Moest vooral zelf altijd heel hard lachen om zijn eigen grappen. Anderen wat minder. Probeerde later zelfstandig geld te verdienen en ging failliet.

-Sylvana Simons allee-
Voormalig beroepsgekwetste. Begon ooit haar carrière bij een jongerenzender als Etnhische aanvulling. Maakte later half Nederland voor racist uit. Kwam 2 decennia later met een zetel in de Amsterdamse raad terecht. Werd vaak getypeerd als 'hysterisch'.

kotelet | 26-03-19 | 17:55 | 2

Gloria Wekkerveld
Hoogleraar gendergekwesties. Als nakomeling van een joodse slavenhouder en plantage-eigenaar streed ze voor herstelbetalingen waar zij als geen ander recht op zou hebben. Haar proefschrift ligt inmiddels op de afdeling “fictie” van de ramsjhandel.

Glasgow Argus | 26-03-19 | 18:28

@Glasgow Argus | 26-03-19 | 18:28: Hans van Baalen steegje - voormalig rechts extremist die later via VVD in Europa terecht kwam. Ontketende later met G.Verhofstadt een revolutie in Oekraine die uiteindelijk leidde tot het neerhalen van MH17

Rest In Privacy | 27-03-19 | 05:27

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Dus toe maar, Rob en Jesse...

Toninhocerezo | 26-03-19 | 17:53

Ik zou sowieso even checken of die bordjes wel hufterproof zijn. Je zou toch niet willen dat men ze er met een eenvoudig breekijzer vanaf wipt.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 17:53 | 1


Moet je wel een breekijzer met een trapje gebruiken

Openbaar Mysterie | 26-03-19 | 18:50

Links is de geest, rechts is het lichaam. Het lijf geeft al jaren allerlei problemen aan, maar de geest ontkent het gewoon. De geest doet alleen aan symptoombestrijding en mooie praatjes, het lijf moet het maar oplossen terwijl de geest lekker wegdroomt. De geest vindt dat zij de macht hoort te hebben over het lijf, en dat lijf moet gewoon doen wat de geest bedenkt of droomt. Links snapt pas dat het rechts net zo belangrijk is, als het te laat is. Alles draait om balans, maar links weigert de macht te delen. Links weigert naar het lijf te luisteren. Links wil gewoon alles hebben, bepalen, beoordelen en veroordelen, afdwingen en eisen. Links is alleen maar bezig met strijden ipv samenwerken.

Ton8695 | 26-03-19 | 17:53

Er is toch ook wel iets goeds over die Colijn te zeggen?
Zoals dat hij bekend is van de "Gaat u maar rustig slapen speech".
Of dat de koninklijke familie vergat hem mee te nemen toen ze naar Engeland vluchtte.

Osdorpertje | 26-03-19 | 17:52 | 1

HAHAHA, en dan verbaasd zijn op mensen als Thierry Baudet als hij het woord oikofobie gebruikt.

Dit is toch gewoon een voorbeeld van huilie-huilie. Gaan we dan ook vanaf NU bij alles en iedereen dit soort P.S. teksten erbij zetten?

Bijv.
Mark Rutte, Minter President en leugenaar. Beloofde ooit 1000 euro aan het volk, maar pakte juist geld van hen af. Etc. etc.

Nibdib Niddib | 26-03-19 | 17:50 | 4

@Red shirt | 26-03-19 | 17:53: Ja, en de Rob Jetten Afwerkplek, leuk!

HaatbaardKnipper | 26-03-19 | 17:57

@Red shirt | 26-03-19 | 17:53: En een begraafplaats naar Klaver.

Pierke Pierlala | 26-03-19 | 18:29
-weggejorist-
De musso linie | 26-03-19 | 18:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, ooit zal er ook zo'n bordje komen voor Halsema, met er onder een tekst in de trant van: linkse opruister die dankzij de linkse baantjesmolen zich een baan toe eigende waarvoor ze volkomen ongeschikt was. Bracht de stad amsterdam onherstelbare schade toe op vrijwel alle fronten.

miff | 26-03-19 | 17:49 | 1

Dat is een goeie. Misschien kan GS een prijsvraag doen uitgaan zoals ze vaker doen. Maak een zuur-rechts bijschrift voor een straatnaambord over uw/onze favoriete persoon of organisatie.

sjef-van-iekel | 26-03-19 | 17:59

Groen Links wil Volkert van der Graaf Straat of het Baader Mein Hof.....

ZwarteRiek | 26-03-19 | 17:49 | 1

De RaRallee

Rest In Privacy | 26-03-19 | 18:09

Maar bakkus houden over Mo!

tata1981 | 26-03-19 | 17:48

Ja, ik ken met name positief, "ga rustig slapen" oid, ow wacht...

Kane | 26-03-19 | 17:48 | 1

Heeft ie niet gezegd.

azijnseikerT | 26-03-19 | 17:49

Sylvana Simons Laan.
Domme doos met 1 zetel in gemeenteraad Amsterdam.
Bekend van 99% van Nederlanders de kast op te jagen.
Haat zwarte mannen die piet heten

captain-caveman | 26-03-19 | 17:48 | 2

In Den Haag de zwarteweg herbenoemen?

wijsvinger | 26-03-19 | 18:00

“Haar vermogen heeft ze bijeengesprokkeld door haar intieme relaties met witte, vaak joodse mannen.”

Glasgow Argus | 26-03-19 | 18:31

Mag er bij de Ché Guevarastraat in Utrecht dan ook deze vermelding komen: ""Moordenaar welke ook bekend staat om zijn haat tegenover homo's"". Als dat soort mensen al een straat mag krijgen kunnen we net zo goed ergens het Adolf Hitler plein openen.

whoptiedoptie | 26-03-19 | 17:48 | 1

“Veel slechts wordt Adolf Hitler verweten, maar we weten dat hij vegetarier was en erg lief voor zijn hond”

Glasgow Argus | 26-03-19 | 18:32

Colijn liet op (on)gewapende communisten schieten die liepen te rellen. Die overigens door de bereden politie met getrokken sabel achterna werden gezeten.

De man was een held.

RenHoek | 26-03-19 | 17:47 | 6

@Superior Bastard | 26-03-19 | 18:01:
Neeeee......, Colijn dus niet.

J-van-de-Bontekoe | 26-03-19 | 18:30

@Superior Bastard | 26-03-19 | 17:51: een Jean-Claude de Balzac, oui!

Pierke Pierlala | 26-03-19 | 18:31

@Superior Bastard | 26-03-19 | 17:51: Heb je mij dat horen zeggen?

RenHoek | 26-03-19 | 21:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Straatnaambordjes met namen van ex-politicussen, zullen altijd voor problemen zorgen. Je zal maar over een tijdje aan het Mark Rutte plantsoen wonen..

Rudolph_Hesje | 26-03-19 | 17:47 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

GroenLinks is van oorsprong een communistische partij, een stroming die miljoenen doden op zijn geweten heeft. Ook nu nog waard de geest als een deken over de partij.

azijnseikerT | 26-03-19 | 17:47 | 3

De Duitse Grünen (waren er voor de NL'se) zijn opgericht door een aantal oud-nazi's.

John Hawkwood | 26-03-19 | 18:17

@John Hawkwood | 26-03-19 | 18:17: bedoel je nou de “grüne polizei”??

J-van-de-Bontekoe | 26-03-19 | 18:28

Gewoon zoals in New York ‘blokken’ maken...

overVecht | 26-03-19 | 17:47

Even een spuitbus erover en we hebben het er niet meer over.

Frau Merkel | 26-03-19 | 17:46

Ooit zal de complete Nederlandse geschiedenis geheel anders beschreven worden, elk kleurtje, elke 2e paspoort en elk geloof krijgt zijn eigen held in ons verleden. We hebben godverdomme samen dit land opgebouwd.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 17:46 | 4

@Superior Bastard | 26-03-19 | 17:52:
Iedereen die nu in Nederland woont en al zijn voorouders.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 17:56

@Superior Bastard | 26-03-19 | 17:58:
Ja, het begin is gemaakt.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 17:59
▼ 1 antwoord verborgen

Laten we geen woorden meer vuil maken aan de GL grachtengordel. Ze vallen deze week zo hard door de mand.

Trumme | 26-03-19 | 17:46

Volkert van der G. plantsoen?

Rest In Privacy | 26-03-19 | 17:44 | 1

Dat bestaat al, in het Mediapark in Hilversum. En ze zijn er trots op. Net zo trots als ze zijn op de Pim Fortuijnweg.

Glasgow Argus | 26-03-19 | 18:33

Wel mooi dat de letters gewoon wit zijn.

Leptob | 26-03-19 | 17:43

Iedere Nederlandse stad zou een “Frans Timmermans-straat” moeten hebben want dat is de enige Nederlander die écht deugt. Hij wil ónze president worden na een paar jaar Juncker fluffen, maar in geen geval met steun van extreem rechts. Tranen in mijn ogen, wat deugt die man. Geef hem een straat.

Zeddegeizot | 26-03-19 | 17:43 | 2

Nou ja, alleen een straat? Stalin liet hele steden naar zich noemen. Wat dacht je van Timmermansdam? Om maar eens wat te noemen.

HaatbaardKnipper | 26-03-19 | 18:02

Hahahah wat een kudtstad toch, die lieve stad.

eekeek | 26-03-19 | 17:42

"Colijn dat vuile zwijn had nooit geboren mogen zijn." Hoor ik mijn Oma nog zeggen (geb. 1918).

Rest In Privacy | 26-03-19 | 17:42 | 3

.. socialisten waren de populisten van 1918, het miechemde ervan. Maar deden die toen al aan Deugen?

Jan Passant mk2 | 26-03-19 | 17:46

Mijn opa had juist een metalen beeltenis ( wandbord ) van hem aan de muur op zijn kantoortje . Had mij er nimmer in verdiept , maar als GL moeite heeft met deze persoon dan kan ik slecht trots zijn op mijn opa die het dus goed had gezien hehehe

ghetto-is-back | 26-03-19 | 17:49

@ghetto-is-back | 26-03-19 | 17:49: ik heb nog een aardewerk borstbeeld van Colijn in de vensterbank staan. Ooit op een rommelmarkt gekocht van iemand die geen idee had van wie de beeldtenis was.

Glasgow Argus | 26-03-19 | 18:36

De naam Geuzenveld is ontleend aan een boerenhofstede met die naam langs de Haarlemmerweg. Volgens de overlevering zouden de geuzen tijdens het beleg van Haarlem in 1573 hier een uitvalsbasis hebben gehad. In de 17e eeuw werd een boerenhofstede gebouwd die deze naam droeg tot omstreeks 1950 toen de zandopspuiting voor de tuinstad begon. (bron Wikipedia)

Zenzeo | 26-03-19 | 17:41 | 5

@Red shirt | 26-03-19 | 17:50: De geuzen hebben uiteindelijk gewonnen. Net als de PVV op termijn, of jullie linkse idioten dat willen of niet.

HaatbaardKnipper | 26-03-19 | 18:05

@Red shirt | 26-03-19 | 17:50: ah.... ik snap meteen dat 'Red'

Man.man.man | 26-03-19 | 18:34

@Red shirt | 26-03-19 | 17:50:
Meer IS ers van hun tijd.

Wasbakplasser | 26-03-19 | 20:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Over 300 jaar heb je aan een bordje niet meer genoeg en ben je een hele voorgevel kwijt om alle oorlogsmisdaden van GroenLinks op te sommen, dat dan weer wel. Lachen!

Kapitein Stijlvol | 26-03-19 | 17:40 | 2

Dan wonen onze nazaten aan het Singh Varmaplein, de Sam Pormesallée, het Duyvendakplantsoen, de Burgemeester Halsemadreef en de Rosenmöllerkoopgoot...

Zenzeo | 26-03-19 | 17:45

.. als je geen kwijlende socialist/communist/nieuwe fascist/moslim bent (geweest), dan mag je niet meer zonder strafregels in je eigen straat hangen in het immer vuiler en crimineler wordende islamsterdam.

Op last van Juntaleidster Halsemens.
Houzee!

Jan Passant mk2 | 26-03-19 | 17:40

GroenLinks het fijne terroristenclubje zou onder Colijn achter slot en grendel verdwenen zijn, zoals het hoort.

hoochee | 26-03-19 | 17:39

Als ik in de Colijnstraat woonde, smeerde ik er persoonlijk een lik verf over.

Ruud Hazes56616330 | 26-03-19 | 17:39 | 3

vandaal

paulpils | 26-03-19 | 19:33

Schavuit. Ik zou "Colijnstraat" juist laten staan en de rest weg poetsen..

Shareholder II | 26-03-19 | 19:44

Schobbejak

paulpils | 26-03-19 | 21:29

Amsterdam. Daar zijn ze twee slagen gekker dan in de rest van Nederland.

Schadenfreude | 26-03-19 | 17:39

klopt

Willem_Oltmans | 26-03-19 | 17:39 | 2

Helemaal.

Superior Bastard | 26-03-19 | 17:59

Wat klopt er? Je zwerende eikeltje?

HaatbaardKnipper | 26-03-19 | 18:06

Wat voor nare feitjes kunnen we smalend aan Jesse Klaver en Femke Halsema toeschrijven eigenlijk?

Barre_de_k | 26-03-19 | 17:39 | 1

Waarom zou je op zoek gaan naar ‘nare feitjes’ over personen van wie eigenlijk niets goeds te melden valt?

Pierke Pierlala | 26-03-19 | 18:37

Wat een onzin zeg! Dan voortaan op élk straatnaambordje een verhaaltje met uitleg, zal lekker overzichtelijk worden.

seconda | 26-03-19 | 17:38

Misschien kunnen we alvast een leuk onderschrift bedenken voor het Burgemeester Halsema-plein.

Foolonthehill | 26-03-19 | 17:38 | 1

En voor de Marcel van Dam rotonde. En de Vleespetkade. Opdat de pvda nog wel een stempel nalaat in die stad.

Shareholder II | 26-03-19 | 19:34

Het moet toch niet veel gekker worden. Nog even en straatnamen worden een publieke postume afrekening.
Aan de andere kant, het Sragentinilaantje zou dan mooi een onderschrift over deze "allemaal hysterie" omvolkster kunnen bevatten. Gelijke monniken...

Graaisnaaiert | 26-03-19 | 17:38

Ben benieuwd naar de tekst van het Nelson Mandelaplein.

Mark_D_NL | 26-03-19 | 17:37 | 5

@Frau Merkel | 26-03-19 | 17:45: knap, u heeft de baan van straatnaambordjes aanvuller verdiend!

Henri-Bardouin | 26-03-19 | 17:51

@Frau Merkel | 26-03-19 | 17:45: Conny Braam zag dat het goed was..

OekbertDrazington | 26-03-19 | 18:02

+ had nog een hit o̶p̶ met zijn naam

Shareholder II | 26-03-19 | 19:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Heeft Klaver eigenlijk al zijn eigen Klaver Hondenpoepveldje toegewezen gekregen?

Rest In Privacy | 26-03-19 | 17:36 | 1

Bedankt, ik kan nu de koffie van mijn scherm vegen!

Burpman | 26-03-19 | 18:20

Das wel een héél lange straatnaam.

Je zou het maar met die monotone stem uit je navigatie horen.
Over 100 meter sla rechts af op de Dr. H Colijnstraat Geuzenveld ..... bla bla bla... waarbij veel burgerslachtoffers vielen.

Tegen de tijd dat dat ding is uitgepraat ben ik al 5 afslagen verder

Historicuck_Han | 26-03-19 | 17:36 | 1

U is wel weinig inclusief zo. U moet een niet-Nederlandse stem instellen op uw uncle TomTom. Is een nog niet uitgesproken eis van het a’damse polit-bureau.

McSplutter | 26-03-19 | 19:46

De PSP campagneposter bevatte een naakte vrouw. Daarna ging het bergafwaarts.

Feynman | 26-03-19 | 17:35 | 2

Ja, de fusie tot GroenLinks idd.

OekbertDrazington | 26-03-19 | 17:49

‘t Was k*t, en het blijft k*t.

McSplutter | 26-03-19 | 19:47

Geuzenveld is toch een volgescheten plee, dus niemand geeft een f*ck.

Montgomery Burns | 26-03-19 | 17:35

Komt er op het volgende stembiljet bij GroenLinks, voormalig politicus Anton Johan Wijnand Duijvendak, terrorist te staan?

Earl_of_Doncaster | 26-03-19 | 17:35 | 1
-weggejorist-
keestelpro | 26-03-19 | 17:38

GroenLinks zijn Stalinisten, hele enge groep mensen die teveel macht krijgen. Enge ontwikkeling in Nederland. Onbegrijpelijk dat Communisme en Socialisme op zoveel sympathie kan rekenen in dit land. Stalin, Lenin, Pol pot, Mao, Che, Kims en Fidel zomaar even een rijtje van Linkse leiders die miljoenen van hun eigen mensen hebben onderdrukt en omvangrijke genocide hebben gepleegd.

Indoneesje | 26-03-19 | 17:33 | 5

Mugabe was ook een socialist

ChatBot | 26-03-19 | 17:46

@HGL | 26-03-19 | 17:36:
Nou, in Den Haag is een complete mini-enclave naar hem genoemd.

wijsvinger | 26-03-19 | 17:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Is er al een Thierry Baudetstraat met onderschrift van Freek?

073Cab | 26-03-19 | 17:32 | 5

Freek kan wel ergens in een woestijn een naambordje krijgen. Met onderschrift: “ook bekend als Freak. Roepende.”

Pierke Pierlala | 26-03-19 | 18:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Je zou er maar wonen... hahaha.

Mark_D_NL | 26-03-19 | 17:31 | 5

Hahaha.. bewoner kijkt naar vernieuwd straatbordje..
'Nou.. lekker dan.'

Kouwe Kees | 26-03-19 | 17:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Colijn, laat ie fijn zijn

Hemmenaar7 | 26-03-19 | 17:31

Nou en? Willem van Oranje ook niet. Maar het is gvd wel ONZE geschiedenis!
Denk je dat Piet Hein die zilvervloot met tegen airmiles had ingeruild?

keestelpro | 26-03-19 | 17:31 | 2

Willem was naar huidige maatstaven een oorlogsmisdadiger. Is er iets mis met het erkennen van hoe sommige dingen in die tijd eigenlijk best vervelend waren?

paulpils | 26-03-19 | 19:29

@paulpils | 26-03-19 | 19:29:
Wel als je dat naar de maatstaven van nu doet. Die kenden ze toen namelijk nog niet....

libertat | 26-03-19 | 23:31

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland