Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vervoersfaal: 800 rechtszaken per jaar afgelast

Dienst Vertraging & Oponthoud

Social

Komt u ook altijd overal te laat? Bent u van mening dat tijd relatief is, en dat met name de baas zijn tijd? Denkt u regelmatig nou nou rustig aan dan breekt het lijntje niet? Zegt u vaak 'ja dat ga ik doen' maar doet u dat dan helemaal niet? Bent u een pauzemens? Vindt u dat collega's er zijn om mee te neuqseksen in plaats van om mee te werken? Dan is het Openbaar Ministerie misschien wel op zoek naar u! "Afgelopen jaar werd 754 keer een rechtszaak uitgesteld omdat de verdachte niet of niet op tijd verscheen op de zitting. In 266 gevallen kwam dit doordat de Dienst Vervoer & Ondersteuning, verantwoordelijk voor het vervoer van verdachten vanuit hechtenis/detentie naar de rechtbank, te laat is. En in 488 gevallen vergat het Openbaar Ministerie om vervoer aan te vragen voor de verdachte waardoor de rechtszaak uitgesteld moest worden."

Reaguursels

Inloggen

Wat zou de demografische verdeling van die gevallen zijn? In hoeveel gevallen ging het wel of niet om autochtone verdachten?

gaffelbaard | 16-02-19 | 14:44

De kosten voor een niet- of te late levering worden van de kerstbonuspot afgetrokken. Moet je eens kijken hoe snel dat afgelopen is.

Frau Merkel | 16-02-19 | 13:57 | 1

Winterbonuspot*

Afrikanerhart | 16-02-19 | 16:58

Uitstellen is niet afgelasten

relatief | 16-02-19 | 08:21

Het word echt hoog tijd om de rechtspraak in Nederland te automatiseren. Er is sowieso teveel willekeur in het geding. Een uitspraak wordt immers voor 50% bepaald door het humeur van de rechter.
Door alle rechters en advocaten te vervangen door slimme artificial intelligence systemen zijn we binnen de korste tijd door de stapel achterstalligheid heen.

0112358 | 16-02-19 | 08:09 | 1

Daar zijn ze al > 5 jaar mee bezig. Maar IT en overheid, dat is geen ideale combinatie. En ik vermoed een dodelijke mix van obstructie en domme intelligentie bij het magistraat.

zimmerschwanz | 16-02-19 | 08:20

Kun je de dienst 'Dienst Vervoer & Ondersteuning' ook inschakelen als je als particulier vervoer nodig hebt om op een rechtszaak te verschijnen naar aanleiding van een bezwaarprocedure van het CJIB? Ik vraag dit namens een vriend.

obominotie | 16-02-19 | 00:47 | 1

Nee helaas, alleen als je vriend in bewaring is gesteld, of is veroordeeld en verblijft in een penitentiair instituut.

Harry Kuntz | 16-02-19 | 07:54

Er is een oplossing voor gevonden. De gevangene krijgt geld mee voor het Openbaar Vervoer. Om kosten te besparen wordt hij niet begeleid. Wel moet hij een verklaring tekenen waarin hij belooft terug te keren naar de gevangenis.

BrabantsVerzet | 15-02-19 | 23:52 | 2

Plus 10 euro extra omdat ze de tweede prijs in een schoonheidswedstrijd hebben gewonnen.

acess | 16-02-19 | 00:01

En verplicht in de spits reizen. Niks dalureb.

Lorejas | 16-02-19 | 08:32

Maar het komt niet door de blokkeerfriezen. Dat dan weer wel.

ja,diedus! | 15-02-19 | 23:46

Werken daar allemaal zuid Europeanen of zo?

Omebert | 15-02-19 | 23:26

Ik las van de week een veel te duur rapport van de Boston Consulting Group dat de rechters veel geld tekort komen. Misschien is hier nog een efficiëntie slag te maken.

Vula | 15-02-19 | 22:18

De zoveelste mooie opsteker. Ze flikken het toch maar. Het aanzien. Zou mij niet verbazen als ze eerdaags met een eigen loopje komen.

Shareholder II | 15-02-19 | 21:42

Wat kan de overheid nog wel? Behalve belasting innen? (en ook dat verprutsen ze bij anderen, helaas niet bij mij)

Nuchternederland | 15-02-19 | 21:22

Bij het o.m. is niemand persoonlijk verantwoordelijk voor fouten maken. Er worden geen straffen of bekeuringen uitgeschreven aan falende medewerkers. Wel aan gewone mensen die 1 km te hard rijden of hun cjib te last betalen. Dan stapelen de boetes zich in rap tempo op. Maar stelende vluchtelingen zijn geen partij om wat aan te doen dus ook gevrijwaard van straffen. Wat een land.

Breakdance | 15-02-19 | 21:18

Dat het OM weinig interesse heeft in gerechtigheid is mij al langer bekend. Ik kan me hier dan ook niet langer over opwinden. Levert vast een leuk extra zakcentje op voor de juristen.

threeheadedmonkey | 15-02-19 | 20:52

Maar voor de blokkeerfriezen staan straks weer een stuk of 10 glimmende busjes klaar, als ze hun DNA niet afgeven. Wedden?
Wat een land.

Dick Luyenlomp | 15-02-19 | 20:48

Nederland begint op monty pyton te lijken en ergens is dat dan weer goed......

Datkanjenietmenen | 15-02-19 | 20:42

Zag het. Van de pot gerukt natuurlijk. Allemaal uitstel. Wat kost die ongein wel niet extra? Zomde van dat geld. Raar ook, gewoon een basistaak niet op orde?

Jan, Leiden | 15-02-19 | 20:33

Volgens mij lijd ik mijn leven lang al aan tijddyslexie: ik ben doorgaans om 06.00 uur wakker, ga vroeg aan de slag en dan presteer ik het nog om altijd op het nippertje of te laat te zijn. Nooit geweten dat ik hiermee bij uitstek geschikt ben voor de Dienst Vervoer & Ondersteuning.

MickeyGouda | 15-02-19 | 20:32 | 5

Het vermoeden is dan ook dat jij voor veel meer dingen geschikt bent.

Ongeblustekalk | 15-02-19 | 20:35

@Roadblock | 15-02-19 | 20:34:

Klok wordt vermoed ik al steeds vroeger gezet. Maar ergens is een grens van vroeger zetten.

Jan, Leiden | 15-02-19 | 20:36

@Roadblock | 15-02-19 | 20:34:

Mijn vader bleek dit standaard te doen. Daar kwam ik pas achter toen ik het huis uit was. :-)

MickeyGouda | 15-02-19 | 20:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Binnenkort wordt het vervoer vast vanuit de EU geregeld. Iedereen dubbele salarissen en met 60 met pensioen. En de misdaad wordt verheven tot cultureel erfgoed.

oplichter | 15-02-19 | 20:28

Een client heeft er voordeel bij dat een rechtzaak uitgesteld wordt?
Iets met te lang in voorarrest of zo?
Als dat zo is, dan ga ik heel bedenkelijk kijken bij deze aantallen.
Je hoeft alleen maar de pief om te kopen die het arrestantenvervoer moet aanmelden, en bingo- Je loopt weer vrij rond.

Roadblock | 15-02-19 | 20:16 | 1

Die rechters en advocaten en alles en iedereen kunnen ook wat extra uren schrijven zo. Ooit waren er minder mensen die rijexamen aanvroegen. Toen lieten iedereen wat vaker zakken zodat de rijscholen en examinatoren toch genoeg werk hadden.

Premier Trutte | 15-02-19 | 20:23

Klinkt als een monty python aflevering...

Canis.bonus.es | 15-02-19 | 20:15

In deze tijd van bakfietsen moet het toch een peuleschil zijn om de files te omzeilen. Verdachte handen op de rug, boeien om, prop in de mond en zijdelings in zo'n bak leggen.
Ambtenaar aan het stuur en twee beveiligers op een scooter erbij. Creatief zijn, mensen.

JvanDeventer | 15-02-19 | 20:15 | 2

Ik denk meer aan een riksja, met de bewaker in het stoeltje met een vleesvork ter aanmoediging.

Roadblock | 15-02-19 | 20:18

@Roadblock | 15-02-19 | 20:18: Ik dacht meer aan de stint, niets meer aan doen, kan zo voor gevangenen vervoer worden ingezet.

negorij | 16-02-19 | 11:05

Heb professioneel wel eens met het OM te maken. En ik moet zeggen dat er heel erg leuke vrouwtjes rondlopen. Vooral bij het parket CVOM.

postmodernismisdead | 15-02-19 | 20:09

You pay peanuts, you get monkeys to do the work. Ambtenaren dus.

The2Amendment | 15-02-19 | 20:08

De vervoersplanners zijn vast deeltijd mutsen die onderling niets overdragen.

Ongeblustekalk | 15-02-19 | 20:06

Wanneer komt het dekker-achmeatopic eigenlijk? Die twee hebben het net even te gezellig.

keizeradmiraal4 | 15-02-19 | 20:04 | 2

Rutte staat in ieder geval geheel achter Dekker. Vindt het een uiterst bekwaam vakman.

Mark_D_NL | 15-02-19 | 20:15

Klopt is een trucje van advocaten om een zitting langer te laten duren om een puntje extra te scoren in pro deo zaken. "Tja wel verzoek gedaan bij OvJ maar om de één of andere manier kon vervoer niet geregeld worden". Ok, we schorsen de zitting naar een ander tijdstip; mijnheer de advocaat de volgende keer bent U verantwoordelijk voor de aanwezigheid van uw cliënt. Nieuwe zitting, weer puntje erbij.

tragic1911 | 15-02-19 | 19:58 | 4

@keizeradmiraal4 | 15-02-19 | 20:03:

Hoezo, ik zeg toch ook niet dat het de schuld van advocaten is. Het is een trucje dat ze hanteren omdat ze weten hoe het gaat en daar wat centjes aan verdienen. Wel opletten.

tragic1911 | 15-02-19 | 20:06

@tragic1911 | 15-02-19 | 20:06:
Nou, je hebt het dus wel over 'trucjes' die die advocaten zouden hanteren. Niks ervan: het is hun werk om het OM van tegenspraak te voorzien / hun cliënt de verdachte te verdedigen / het OM dwars te zitten, dus met 'trucjes' heeft het helemaal niets te maken.

Wat keizeradminraal4 al zei: het is het OM hier dat de sukkel uithangt, en als goede advocaten daar goed gebruik van maken is dat hun goed recht.

EefjeWentelteefje | 15-02-19 | 23:42

@EefjeWentelteefje | 15-02-19 | 23:42:

Nog steeds een trucje. Tegenspraak op slimme gronden (dwars zitten, verdediging) is een trucje en als je dat niet snapt, dan is rechten niks voor jou. Lekker bij de gemeente aan de slag op de afdeling vergunningen.

tragic1911 | 16-02-19 | 01:31
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien een idee een cellencomplex in de kelder van de rechtbank te bouwen en die verdachten een avond eerder al te brengen?

Feynman | 15-02-19 | 19:57 | 4

De echtbanken die ik bezoek hebben al een cellencomplex in de kelder (DB, Breda). Voor de rest is het vooral het OM dat communicatief echt bizar slecht is.

keizeradmiraal4 | 15-02-19 | 20:01

Als we nou toch aan het verbouwen gaan in de kelder van de rechtbank, heb ik nog wel een paar suggesties.
Iets met een touw en een wegklappend luik.

Roadblock | 15-02-19 | 20:08

Er is vast een regeltje dat zegt dat dat niet mag. Misschien dat ze dan slecht slapen en je wil natuurlijk fris op je werk... euh zitting aan wil komen.

Sliptong | 15-02-19 | 20:40
▼ 1 antwoord verborgen

Tenzij ze van groenlinks zijn. Dan is het een klinkende overwinning voor justitie! Nee joh, ambtenaren die groenlinks stemmen.... Ow wacht.

Sliptong | 15-02-19 | 19:56

De kracht van de luiheid is een mooi ding als het niet aan de luien komt.

McMarx | 15-02-19 | 19:54

Maar voor Wilders en de blokkeerfriezen halen ze alles uit de kast en is niets te gek om ze te vervolgen. Dan worden er opeens geen fouten gemaakt.

2voor12 | 15-02-19 | 19:53 | 1

Onzin! Wilders en de blokkeerfriezen kwamen met eigen vervoer. Dus daar had het OM of DVI niets mee te maken.

broodje gezond | 15-02-19 | 20:07

Voor een paar Friezen ruimen ze alle tijd in, Mmm maakt je aan het denken.

Johan_Voorhaar | 15-02-19 | 19:51

Het falen van de overheid blijft altijd zonder consequenties. Altijd. En dat vinden ze zelf niet raar, maar gewoon menselijk. Stelletje prutsers.

pibasso | 15-02-19 | 19:47

Begrijpelijk.
Als je leest hoe vaak de trein of de bus vertraging heeft dan valt dit nog mee.

Zapata10 | 15-02-19 | 19:46 | 6

@Ongeblustekalk | 15-02-19 | 19:53: Je bent tragi komisch. Iedereen waar je het niet mee eens bent woont twee hoog achter in Amsterdam. Dat verklaart wel de huizenprijzen daar.

Zapata10 | 15-02-19 | 20:16

@Zapata10 | 15-02-19 | 20:16: Jij bent niet serieus te nemen met je smoel naast een verhaal om de multiculturele samenleving te verheerlijken. Met je sulletje.

Ongeblustekalk | 15-02-19 | 20:33

@Ongeblustekalk | 15-02-19 | 20:33: ok, dim nou ff. Jij kan veel beter dan dit. Wat is er gebeurt dat je de laatste tijd alleen nog loos geleuter plempt??

NecroSister | 15-02-19 | 22:36
▼ 3 antwoorden verborgen

En dan met name de baas zijn tijd

hustler01 | 15-02-19 | 19:43

Nog ruim onder de 800. Het ook slechter gekund.

Mark_D_NL | 15-02-19 | 19:41

Ambtenaren vinden te laat komen of helemaal niet komen en dat niet communiceren en anderen voor niets laten komen heel normaal. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Sitting_targets | 15-02-19 | 19:40

Zie mijn relaas 100 topics terug. Voor Jan met de Korte lul naar de Rechtbank 010 als toegevoegde partij via Slachtofferhulp, i.v.m. eisschadevergoeding voor partner na mishandeling door ene meneer Pieterse, geboren op de Ned. Antillen.
OvJ om 9.00 uur: Euh, nee. Meneer Pietersen is er niet.
?
OvJ: Ja, het zit zo, hij zit nu in het Huis van Bewaring..
?
Ik lang wachten.
....
Resultaat: Een parkeerboete.

Mammeloe | 15-02-19 | 19:40 | 3

Je hebt jezelf natuurlijk niet voor niets deze nick aangemeten wanneer je zo een "partner" hebt.
Kut voor je, ja jammer.

Ongeblustekalk | 15-02-19 | 19:48

Haha zo n gast die al zoveel op zijn kerfstok heeft nog even extra kaal plukken. + veel Heb ik ook gedaan.

azijnseikerT | 15-02-19 | 19:56

@azijnseikerT | 15-02-19 | 19:56: Klopt. Mishandeling was op het trappenhuis van het UWV, meneer P. had wrs net njet gekregen over een uitkering. Huftert.

Mammeloe | 16-02-19 | 12:19

Nou, voor niets. Voor niets. Je hebt elkaar toch weer even gezien.

azijnseikerT | 15-02-19 | 19:40

Lijkt me verstandig om een adviesburo in de arm te nemen dat een aantal consultants kan inhuren om een werkgroep in te stellen zodat hier een rapport over geschreven kan worden.

obominotie | 15-02-19 | 19:37

Wat een ongelooflijk geklungel weer.
NL Bananenland.

In die gevallen waarbij de schuld van het niet verschijnen van de verdachte aantoonbaar bij het OM ligt, zou de rechter in voorkomende gevallen kunnen beslissen om het OM dan maar niet ontvankelijk te verklaren.
Misschien leren ze het dan eens af.

EefjeWentelteefje | 15-02-19 | 19:36 | 2

Hebt u gelijk in. Maar dan staan hier de panelen weer vol als er weer een of andere potentieel gevaarlijke burger ineens op vrije voeten komt

JanBrel | 15-02-19 | 20:26

@JanBrel | 15-02-19 | 20:26:
Klopt, en natuurlijk is het verschrikkelijk als een verdachte van een ernstig misdrijf aan veroordeling ontkomt als gevolg van fouten van het OM, maar op deze manier is het dweilen met de kraan open.
Het aantal blunders van het OM is zo langzamerhand niet meer te tellen en ze blijven ermee wegkomen.

EefjeWentelteefje | 15-02-19 | 22:17

Wat een waanzin. Het is nergens voor nodig dat een verdachte fysiek aanwezig is in de rechtszaal. Met gesloten televisie-verbinding in elke bajes is het hele gevangenenververvoer overbodig. Spaart tijd en geld, en rechtszaken beginnen dan altijd op het vastgestelde uur.

mickey99999 | 15-02-19 | 19:33 | 3

Inderdaad en daarnaast voorkomt het ook nog eens dat gevangene er op een of andere manier vandoor gaat.

Claudia M. | 15-02-19 | 20:07

heeft dit niet te maken met het principe 'habeas corpus'?

ballenkraker | 15-02-19 | 21:26

Mooi gesproken, mick.

NecroSister | 16-02-19 | 03:29

Het lijkt mij interessant om te weten hoeveel transporten er jaarlijks zijn, zowel via OV als gevangenenvervoer
dan krijg je een percentage van het falen.
Bekijk dan ook eens de jaarlijkse begroting en kosten

en dan neem ik alvast een voorschot op de uitkomst

Het mag wat kosten maar dan krijg je ook helemaal niets

Meesteres Belgie | 15-02-19 | 19:32

Roept de Rijdende Rechter!!

Ongeblustekalk | 15-02-19 | 19:31 | 1

Lol, je kan het dus wel! ;)

NecroSister | 16-02-19 | 03:28

Nu ja,ze zaten dan toch vast??

miko | 15-02-19 | 19:30

Waarom moet het OM vervoer aanvragen? Het is de verantwoordelijkheid van de verdachte om op tijd te komen, die moet het maar met de gevangenisdirectie regelen.

Guido | 15-02-19 | 19:29 | 1

Dat is gewoon verantwoordelijkheid verschuiven binnen dezelfde macht. De uitvoerende macht. Politie, OM, gevangeniswezen, allen uitvoerende macht.
Het OM is daarbij de link naar de rechterlijke macht en maakt dus in onderling overleg de afspraak voor datum en tijdstp van de rechtzitting.

Dit moment moet vervolgens gecommuniceerd moeten worden naar zowel de verdachte als de gevangenis in geval van preventieve hechtenis.
Of vervolgens het OM of de gevangenis daarna vervoer regeld is niet van belang. Zij maken immers deel uit van dezelfde macht. Dat de gedetineerde dit niet zelf organiseerd is evident.

WasHetMaarMakkelijk | 15-02-19 | 19:44

Kunnen ze die verdachten niet met Uber vervoeren?

Jeff Hawke | 15-02-19 | 19:28

Tja ik zou kunnen zeggen gebruik dan het Openbaar Vervoer.
Maar ja dat heeft ook weinig zin.

keestelpro | 15-02-19 | 19:27 | 1

Je kan je ondertussen afvragen wát er, indien het OM er bij betrokken is
überhaupt nog wel zin heeft
OM staat steeds meer voor complete mega-clusterfuck en dat soort omschrijvingen
hoewel je dat bij de afkorting niet zou vermoeden

Tobi | 15-02-19 | 19:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken