Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Vragenuur over Tricky Dick Schoof en MH17

Dit Vragenuurtje wordt u aangeboden door GeenStijl

Nou daar gaan we. Als allerlaatste onderwerp, zodat er lekker weinig tijd overblijft. Tweede Kamerlid Chris van Dam van het CDA wil opheldering van minister Ferd Grapperhaus van het CDA over de onthulling van GeenStijl over de bemoeienis van de NCTV met het onderzoek naar de crisisbeheersing na de MH17-ramp. Wij hopen op scherpe vragen, maar vrezen net als Pieter Klein (moetleescolumn) met grote vreze: "Ik heb zo’n voorgevoel dat ons parlement het zal laten lopen, en de zaak niet verder zal onderzoeken. Want ja, onderste steen eerst, Rusland, aansprakelijkheid en strafrecht, daarna misschien nog Oekraïne en het luchtruim. Is dat een reden om deze kwestie te laten rusten?" 

Nee natuurlijk. Want het optreden van onze overheid in dit dossier stinkt naar het voortdurend willen regisseren van alles wat naar buiten komt. Daarom was de bemoeienis van Schoof met het 'onafhankelijk' onderzoek 'toen gebruikelijk': de wensen van politiek en ambtenarij zijn bij MH17 keer op keer belangrijker dan de waarheid. Als die Onderste Steen eenmaal boven komt dan is hij door de communicatie-afdelingen van onze overheid zo gepolijst dat alle scherpe randjes eraf zijn. 

Ook nu spint het kabinet dat de NCTV bezig was met "hoor en wederhoor" en dat het kennelijk van belang is "dat de onderzoekers nog steeds achter het rapport staan". Maar de bemoeienis van de NCTV met het onderzoek ging veel verder: het ging om de inrichting, de reikwijdte en het moment van publicatie van het onderzoek. Uiteindelijk werd de NCTV zelfs gerustgesteld over de aanpassing van de teksten. Dat is geen hoor en wederhoor. Dat is ongehoord. Zeker voor iemand die op dit moment de baas is van de AIVD.

En zodra een opdrachtgever een onderzoeker mailt dat diens teksten "te zwaar" en "te negatief" zijn en de onderzoeker zijn tekst aanpast "om zo de acceptatie van onze stevige conclusies te vergroten" is er geen sprake meer van onafhankelijk onderzoek. Dan kan de minister wel trots roepen dat de onderzoekers achter hun conclusies blijven staan, maar vraag u eens af: wat moeten die onderzoekers anders? Toegeven dat ze zijn beïnvloed en zo hun naam te grabbel gooien? En als het allemaal zo weinig voorstelt, waarom blijven de concept-conclusies dan geheim? Komen die screenshots na de breek.
UPDATE: BAM. Na een hoop gewauwel van Grapperhaus stelt Sjoerd Sjoerdsma (D66), die de uitlatingen van minister Dekker van vrijdag "stuitend" noemde, een cruciale vraag: hij wil een brief van de regering over elke bemoeienis met het onderzoek. Kom maar op met die brief, Grapperhaus. Misschien kan je als bijlage bij die brief ook nog even de concept-conclusies meesturen. 

Grapperhaus beweert overigens (vanaf 12m04s) dat alle "gewraakte mails" van NA de publicatie van het rapport zijn, maar dat is niet waar. Kunt u zelf allemaal nalezen

AlLeEn REdaCt10nEle AanPaSsInG3n

maar wel precies de goede

"Heel ander beeld"

dit is beïnvloeding hoor

"Ziet er prima uit"

komt goed old boy

h0oR eN WeDerhO0r

kom nou

"Dick heeft gesproken..."

is wel zo

"De wens van Dick"

ja joh

"Frequent en constructief"

joeheo

GEHEIM!

bla bla bla

Reaguursels

Inloggen

Ik lees in de bijgevoegde stukken: "gebruik onvoldoende ipv slecht, dan zeg je hetzelfde" In mijn rapporten van vroeger was dit echt niet hetzelfde. Misschien is het grote probleem dat ambtenaren en ministers dit verschil niet meer kennen.

watazooi | 13-02-19 | 09:50

Ach... als je er met z'n allen al in slaagt om Oekraïne in dit hele horrorverhaal uit de wind te houden, dan is dit binnenbrandje natuurlijk een fluitje van een cent...

Pierre Lebon | 12-02-19 | 21:22 | 1

Klopt hoor, met de laatste uitspraken van poroshenko (of hoe je dat ook schrijft) sorteert hij al voor op toetreding tot de EU.
Maar daar zal Rutte uiteraard "fel op tegen" zijn en vast een inleg velletje paraat hebben

boerk | 13-02-19 | 07:01

Fijn voor de nabestaanden allemaal...... je zou nog bijna gaan denken dat Nederland zelf die BUK raket heeft afgeschoten.

Oepsie1234 | 12-02-19 | 20:10 | 1

Interessante complot theorie.
Ik denk dat u op het juiste spoor zit.
Vandaar dat Dick Schoof de deksel op de (beer)put moet houden.
De puzzle stukjes beginnen nu op z'n plek te vallen.

Dutch_Viscount | 13-02-19 | 11:40

Maak me hier geen zorgen over... Rutte heeft in augustus 2014 gezegd dat de onderste steen boven zal komen.
Het duurt een tijdje, maar vroeg of laat zal dit gebeuren.
Als Mark Rutte iets belooft dan hoeven we ons geen zorgen te maken.

sociaal_econoom | 12-02-19 | 19:30 | 1

Ik vind u heel sociaal

boerk | 13-02-19 | 07:02

Okay de stelling van Grapper haus is dus

1. Dat het commentaar kwam van de WODC, niet van de NCTV
2. Dat de reden was dat de conclusie volgens WODC niet de inhoud van het rapport weerspiegelde.

Maar dat moet dus gemakkelijk na te gaan zijn. Als dat zo is, kan er feitelijk weinig aan de hand zijn. Maar dan is het wel handig dat de conclusie naast de inhoud wordt gelegd. Ook zou het helpen als conceptversies konden worden gezien om te vergelijken voor en na de aanbevelingen vanuit WODC.

Maar goed. GS heeft hier mooi gescoord natuurlijk, vragen in de kamer tot twee maal toe, publiciteit in alle kranten, journaal enzovoort. Wat wel een beetje jammer is, maar ook weer begrijpelijk wegens het grotfere effect ervan, is dat de gebruikte koppen op zijn minst suggereren dat het gaat om onderzoek naar de toedracht en schuldvraag. Terwijl dit gaat om een beoordeling van een logistieke / organisatorische afhandeling van de ramp. Dus heeft niks met MH17 als zodanig van doen. Het was een post-evaluatie een leersituatie. Enfin.

Beste_Landgenoten | 12-02-19 | 18:03 | 6

www.geenstijl.nl/5146244/live-vragenu...
Nee jij niet. Jij vindt het kennelijk dan ook geen probleem dat topambtenaren zich bemoeien met onderzoek dat onafhankelijk zou moeten zijn. Dat bonnetje dat weg was van Teeven vond jij indertijd naar alle waarschijnlijkheid ook geen probleem. En de hele conversatie waar het hier over gaat ken jij ook niet (of wel natuurlijk ;-)). En de versies metbwijzigingen bijhouden (of zonder) van de rapporten ook niet. En de telefoontjes tussen partijgenoten of anderen uit een of ander netwerk die elkaar spreken al dan niet telefonisch over zaken waar het volk geen weet van heeft, en nooit zal hebben als het aan hun en jou ligt. Dus ik zou maar een toontje lager zingen als ik jou was. Dit is een behoorlijke smoking gun, ook omdat het hoogstwaarschijnlijk maar het topje van de ijsberg is.

duh! | 12-02-19 | 19:56

Jawel ik vind dat heel storend. Uitermate slecht voor de geloofwaardigheid. Schadelijk voor de democratie. Ik ben zeer tegen dit soort beïnvloeding en corruptie. En dat Schoof, of het WODC zich met dit rapport heeft bemoeid is slecht, het is dom, het is onnodig. Maar.....

Maar. in dit geval, dit specifieke geval blijkt er weinig *echt* aan de hand. Gelukkig maar.

Beste_Landgenoten | 12-02-19 | 20:25

@Beste_Landgenoten | 12-02-19 | 20:25: Alle onderzoeken door derden in opdracht van de overheid worden constant gemonitord door ambtenaren. Begeleidingscommissies, klankbordgroepen, voortgangsoverleg etcetera. Dat weet ik uit eigen jarenlange ervaring. Het is meestal niet zo dat in emails en verslagen namen worden genoemd van hoofdrolspelers zoals in dit geval Schoof als opdrachtgever van wijzigingsvoorstellen en pogingen tot beinvloeding. Hier kennelijk wel en dat is een foutje van die ambtenaren. Kennelijk hadden ze niet genoeg eigen gezag en hebben ze zich willen indekken door hun inbreng toe te schrijven aan de wensen van hun baas.
Overigens is het zo dat onderzoekers die vasthouden aan hun eigen inzichten kunnen fluiten naar vervolgopdrachten.

laatste_waarschuwing | 12-02-19 | 21:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed Grapperhaus kan ook wieberen, aantoonbaar onjuist verklaren is exit!!!

bwanabanjo | 12-02-19 | 18:01 | 1

Nou, leg mij maar uit waar hij aantoonbaar onjuist heeft gesproken?

Beste_Landgenoten | 12-02-19 | 18:04

Als de toverwoorden vallen zoals, onderzoek en onderste steen moet boven komen dan moet iedereen nu zo langzame hand toch wel weten, dat alles de doofpot ingaat. Nederland is alleen democratisch als het kabinet dat zo uitkomt, verder verschillen we nauwelijks met Iran, Venezuela of Noor Korea.

Niet links | 12-02-19 | 16:58

Het/de CDA probeert weer even te scoren dankzij Omtzigt... wat is het toch de meest smerige huichelachtige verrotte hypocriete achterbakse partij die jullie Nederland rijk is

litebyte | 12-02-19 | 16:51 | 1

Mee eens, hoewel ... de vvd scoort de laatste tijd ook goed.

Watching the Wheels | 12-02-19 | 17:07

Verschrikkelijk zeg, ik zie nu pas dat filmpje in de herhaling (verbinding was eerder slecht), maar dit gaat zo soepel tussen de kritische vragen van CDA'er van Dam en de beantwoording door CDA-minister Grapperhaus dat dit alle schijn heeft van een vooraf afgesproken dialoog, zoals in een toneelstuk incl. de laatste vraag van Van Dam. Onvoorstelbaar dat ze het hierbij laten, ze hebben zichzelf compleet ongeloofwaardig gemaakt en dat waren ze sinds Ivo Opstelten en Donner al een tijdje.

Watching the Wheels | 12-02-19 | 16:46 | 2

Waarom laten ze alleen die CDA'er die andere CDA'er bevragen?

Watching the Wheels | 12-02-19 | 16:47

Die Van Dam is de enige die de minister toespreektvan achter het spreekgestoelte. De andere fracties interrumperen alleen. Hoe komen ze tot die rolverdeling? Waar is Wilders? Waar is Baudet? Waar is Asscher? Fijn dat Sjoerdsma nog een poging doet om meer openheid te krijgen. Wat een club dat ze het zo ritselen met elkaar.

Watching the Wheels | 12-02-19 | 17:06

Echt. WAAROM houdt niet iedereen gewoon netjes zijn smoel als een ander praat.
Het is een teringherrie in die zaal.
Is dat nu het goede voorbeeld? Zoja, dan moet ik nog even oefenen.

mark1487 | 12-02-19 | 16:38 | 2

Omdat ze weten dat er een toneelstukje gaande is, kunnen ze net zo goed iets voor zichzelf gaan doen tot het afgelopen is.

Watching the Wheels | 12-02-19 | 17:02

Omdat ze asociaal, onbeschoft en respectloos zijn.

Een ander onderbreken is respectloos en onbeschoft. Een ander niet uit laten spreken laat zien dat men die ander minderwaardig acht. Daarom is het ook asociaal. Het zijn kaffers!

gaffelbaard | 12-02-19 | 18:24

Pechthold heeft het zinkende schip verlaten en geniet inmiddels van een riant wachtgeld.

JohnWalker | 12-02-19 | 16:36

Bananenrepubliek Nederlandje in full swing. Rusland kan heel wat van Nederlandje leren. Wat een doorgedraaide corrupte ben is het toch. En ze gaan er allemaal in mee...

Mark_D_NL | 12-02-19 | 16:11 | 18

@botbot | 12-02-19 | 18:20
Kom eens met een onderbouwing van jouw geneuzel, zal zoals gewoonlijk wel weer niet gebeuren. Het enige waar jij je in onderscheid, is een eindeloze stroom nietszeggende “welles-nietes” gekreun, zelfs mijn kleinzoon van 8 doet dit al geruime tijd niet meer. Ga nu maar weer een tukkie doen, je zal wel afgemat zijn na al die regeltjes plempen.

the namster | 12-02-19 | 18:36

@the namster | 12-02-19 | 18:36:
Dan moet je goed naar de kleurstelling kijken.
B.v. het blauw van de microfoons en het manco.
Dan kun je ook nog naar de voor en achtergrond scherpte kijken.
Maar goed reaguurders trappen niet in fake en zullen dit massief volhouden.

botbot | 12-02-19 | 18:44

@botbot | 12-02-19 | 17:38:
Ik stel voor dat BotBot en Prediker dit geschil middels een shoot out oplossen.
Dit is mijn oordeel.
Amen.

Dutch_Viscount | 13-02-19 | 11:45
▼ 15 antwoorden verborgen

Mooi hoor die geopenbaarde documenten. Net zo maagdelijk wit als de onbevlekte maagd maria. Maar net zo waardeloos. Tussen de overgebleven regels tekst kan men het ergste vermoeden.

Cobalt bomb | 12-02-19 | 16:04

Ik denk dat niet niet een Scoop is. Maar vecht verder jongens.

Oh en waarvoor precies? Is het om een Rutte een oor aan te naaien of om de daders te vinden?

Prima verder. Maar haat voor de natie-staat staat bovenop gerechtigheid? Hiervan acte.

Ik blijf kijken.

Overigens... Zijn jullie zelf niet een beetje moe van die jakhalzen?

DeKussendeWielrenner | 12-02-19 | 16:00 | 4

@kaasfondue | 12-02-19 | 16:06

Dat zou goed kunnen.

DeKussendeWielrenner | 12-02-19 | 16:22

Ik ben 73, heb slokdarmkanker. Dementie zou inderdaad kunnen.

DeKussendeWielrenner | 12-02-19 | 16:24
▼ 1 antwoord verborgen

Als je de onderste steen boven hebt, is een andere steen de onderste geworden.

WillemWordtWakker | 12-02-19 | 15:58 | 4

@DeKussendeWielrenner | 12-02-19 | 16:04:
Getver wat een sinister stuk tekst.
Een lofzang op de Russische "deep state", omdat daar de deep state voor iedereen zichtbaar opereeert en wordt aangestuurd vanuit 1 persoon. En dat dat dan geweldig is? Nee dank je. Dan liever de chaos van de westerse democratie.

Beste_Landgenoten | 12-02-19 | 18:13
▼ 1 antwoord verborgen

Mja, zodra volkomen integere politici als Rutte zich met een dossier gaan bemoeien tot zelfs de onderste steen zal bovenkomen, dan weet je dat er een eindeloze dans rond een potdicht gesloten reeks beerputten verwacht kan worden in de reality-soap die politiek heet.

Ik hoorde laatst van een vrolijk lachende viervoeter dat op een goed moment helemaal niemand meer wil weten wat erin zit. Waarna weer een episode vrij van schandalen afgesloten gemeld kan worden.

Jan Passant mk2 | 12-02-19 | 15:56

Zucht.. gelukkig hebben we 128 kamerleden om het vaasje...

het gebroken vaasje.. buiten het zicht in de doofcontainer te gooien. Want een doofpot is het al lang niet meer.

Ton8695 | 12-02-19 | 15:51 | 1

Ze hebben zojuist 2x tegen voorstellen van PVV/FvD gestemd om bijstandsfraude door Turken beter aan te pakken. Wat is die voorzitter moeilijk te verstaan. Toch wel heel bijzonder dat Arib het heeft kunnen worden. Aan de andere kant ... Philip Freriks mocht ook jarenlang het Journaal presenteren nos.nl/livestream/npo-politiek

Watching the Wheels | 12-02-19 | 15:44 | 4

Het is de bedoeling om u zoveel als mogelijk is te irriteren. Vandaar deze voorzitter. Wat een gotspe. De gevestigde orde laat zich niet wegjagen. Integendeel! Ze laten u merken dat ze volledig schijt hebben aan het volk. Het symbool heeft een naam. We noemen het: Arib.

gl.a.himsa | 12-02-19 | 15:51

Kun je zien dat er toch wel degelijk iets mis is met deze regering,hoe is het mogelijk dat ze hier tegen zijn.Die turken lachen zich helemaal de fraude met dit zooitje.

Jee-dee | 12-02-19 | 15:53

Algemeen bekend is dat de coalitie afgesproken heeft om tegen alle voorstellen van PVV/FvD te stemmen.

gaffelbaard | 12-02-19 | 16:15
▼ 1 antwoord verborgen

Het is natuurlijk jullie dingetje, deze WOB en het gevolg, maar het vragenuur ging eigenlijk over het EU verbod op de pulsvisserij. Terry Bidet heeft de stemmen van heel Urk, Volendam, Scheveningen en andere vissersdorpen verzekerd. Geholpen door de publieke tribune. Ben benieuwd wat de Nationale Propaganda Omroep daarvan gaat laten zien. Ik vermoed heel weinig.

Stormageddon | 12-02-19 | 15:32 | 9

@Sans Comique | 12-02-19 | 17:56:
Niet kijken maar wel commentaar geven, vreemd heel erg vreemd.
Ik luister en kijk voordat ik commentaar geef, vermoedelijk is dat bij u uit de mode.

botbot | 12-02-19 | 18:07

En zoals ik al dacht, Terry is volledig uit het NOS journaal gehouden. Hij kreeg tot 2 keer toe applaus van de tribune, maar dat mag de rest van Nederland niet weten. Wat onschuldige vraagjes van anderen of de minister echt wel haar best had gedaan, die werden uitgelicht als voorbeeld van de “kritische kamer”.
Ik durf te wedden dat als het meisje Klaver of Jetje Robben waren geweest, dat het breeduit was getoond bij de staatsomroep.

Stormageddon | 12-02-19 | 18:56

@Stormageddon | 12-02-19 | 18:56:
Inderdaad, het is niet te geloven. Met grote weerzin brengen ze vandaag al het nieuws van de enorme ledenwinst van FvD.

duh! | 12-02-19 | 19:42
▼ 6 antwoorden verborgen

De uitslag: Doofpot.....

RamondeM | 12-02-19 | 15:29 | 11

@botbot | 12-02-19 | 15:44:
Ik denk dat RamondeM met doofpot bedoeld dat het niet erom doet wat er in de openbaarheid gebracht is, maar wat met opzet buiten die openbaarheid is gehouden. De witte balkjes zijn daar het bewijs van.

gaffelbaard | 12-02-19 | 16:19

@Roli1234 | 12-02-19 | 16:07:
Het grootste deel wat Nederland ook wil.
Heeft hij 76 zetels?
Man laat je na kijken!

botbot | 12-02-19 | 16:32

@botbot | 12-02-19 | 16:32: ik zal me laten nakijken.... Geen probleem. Het grote probleem is, dat de meeste Nederlanders zich laten leiden door leugens en bedrog. Daar staat het huidige kabinet voor. We roepen allemaal dat het niet juist is, maar het grootste deel stemt wederom op deze uitzuigers en criminelen. Dat is jammer. Zijn onze politici, deze welke nu aan de macht zijn, de stem van het gehele volk? Hahahaha.....

Roli1234 | 12-02-19 | 17:25
▼ 8 antwoorden verborgen

Oeh paar minuten schorsing en dan stemmen!

Is dit nog nieuws? | 12-02-19 | 15:28

De Russen wijzen naar Oekraïne.

"Despite the refusal to include Russia in the international joint investigation team (JIT), it still worked all these years with the Netherlands and provided all the data it had, according to Deputy Prosecutor General Nikolay Vinnichenko. He also told RIA Novosti that the JIT “showed no interest” in the data “from Russian radars as well as files proving that the missile that hit Boeing belonged to Ukraine.”

En voor wie wil weten wat de Russen schrijven over MH17, een zoek-linkje.
www.rt.com/search?q=mh17

gaffelbaard | 12-02-19 | 15:27

Omtzigt is voor heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat minder van dit dossier geknikkerd.

alexbl | 12-02-19 | 15:25

Mooi opgemerkt. Goed voorbeeld van de manier waarop men jodenhaat probeert te legitimeren. Rapporten dicteren, jodenhaat maskeren als 'kritiek-op-zionisme' (want dan mag het :O :O ), zeggen dat bomaanslagen geen terrorisme /massamoord is maar 'activisme, en het recht op een Palestina dat als doel de Joden de zee injagen een 'humanitair recht' is.

Ja, ik weet het. Dat lijkt veel op de retoriek van Groen Links, SP en de antisemieten van DENK, NIDA en de PvdE. En dat is het ook.

gaffelbaard | 12-02-19 | 18:37

Dick schoof informatie onder het tapijt.

Gulliver | 12-02-19 | 15:22

punt van orde: denied

Is dit nog nieuws? | 12-02-19 | 15:22 | 1

Sjoerdsma heeft een goed punt!

Is dit nog nieuws? | 12-02-19 | 15:29

Oh, Grappenhaus over verantwoordelijkheid.
Opstappen dus!

Is dit nog nieuws? | 12-02-19 | 15:21 | 3

Schijnheilige man helaas toch.

Watching the Wheels | 12-02-19 | 15:22

@Watching the Wheels | 12-02-19 | 15:22:
kijk grappenhaus zijn rechterhand (met die pen) nerveus

Is dit nog nieuws? | 12-02-19 | 15:23

@Is dit nog nieuws? | 12-02-19 | 15:23:
Bij mij loopt die uitzending niet, hij staat constant stil, waarschijnlijk omdat de AIVD mee zit te kijken via mijn verbinding.

Watching the Wheels | 12-02-19 | 15:31

Ah bier, nootjes en sjips!

Is dit nog nieuws? | 12-02-19 | 15:19

Kim Jong-un belde. Hij wil onmiddelijk weten hoe Nederland het voor elkaar krijgt om alle burgers tegelijk te censureren. Dat wil hij ook. Als Nederland weigert dat te zeggen dan gaat hij met atoombommen gooien.

Nivelleermarionet | 12-02-19 | 15:18 | 6

@Dick Luyenlomp | 12-02-19 | 15:35: Gelukkig = gelijk in

Roli1234 | 12-02-19 | 15:51

Rutte; 'Beste Kim, In Nederland censureren wij onze burgers niet. Wij hebbben onze burgers en ook de middenmoot van de media dusdanig gedresseerd dat zij zichzelf censureren'. Groetjes, Mark.
ps. Wil je die blauwdruk van Noord-Korea die ik gebruikt heb voor de EU nog terug?

kaasfondue | 12-02-19 | 16:03

Gelukkig bestaat er nog zoiets als een "Trump".

Sans Comique | 12-02-19 | 17:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Met die onderste steen worden de nabestaanden gestenigd. Een gotspe.

Rollins | 12-02-19 | 15:17

Wat leven we toch in een gaaf land... Ey, Waar is mijn banaan?

boerk | 12-02-19 | 15:14 | 1

De elite is weer met die uitzending aan het klooien, hij valt steeds weg.

Watching the Wheels | 12-02-19 | 15:13 | 3

Ja, gaat lekker. Een live feed van de lokale carnavalsclub loopt soepeler.

Mammeloe | 12-02-19 | 15:29

Dat lag aan de keuze van de stream, de stream van de NOS op politiek 24 werkte wel gewoon. De stream is het enige waar ik Rutte en co. voor zou willen vrijpleiten.

Foolonthehill | 12-02-19 | 15:30

Dick Schoof had zich nooit moeten bemoeien met het MH17 onderzoek. Werkelijk te gek voor woorden dat gevoelige dossiers zo amateuristisch behandeld worden.

Indoneesje | 12-02-19 | 15:12 | 1

Mee eens. Ze hadden elke ander via slinkse weg invloed kunnen laten uitoefenen, dan was het nooit uitgekomen dat alles voorgekookt wordt.

Watching the Wheels | 12-02-19 | 15:14

Heeft die vader van Fred Grapperhaus of de gemeente-ambtenaar destijds een tikfout gemaakt of was Ferd echt de bedoeling?

Watching the Wheels | 12-02-19 | 15:11 | 5

Fard.

Mammeloe | 12-02-19 | 15:25

@Watching the Wheels | 12-02-19 | 15:23:
Geen idee, z’n pa deed hetzelfde. Beroepsdeformatie is idd ook een mogelijkheid.

E-Burke | 12-02-19 | 15:32

Pa heeft haar dronken bezwangerd en is dat vanaf de volgende dag maar gebleven tot de aangifte. Zo ging dat in die tijd.

lovekila | 12-02-19 | 17:33
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken