Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bronovo sluit. Weer een ziekenhuis dicht

Het oude Bronovo in de oorlog. Wiki: " Foto uit de collectie Huizinga van het NIOD. Een gebouw, het Bronovo Diakonessenhuis, met oorlogsschade, het dak is kapot. De ramen zijn afgeplakt met plakband. Menno Huizinga was onderdeel van de Ondergedoken Camera en maakte illegaal foto’s tijdens de bezetting. Dit deed hij hoofdzakelijk in zijn woonplaats Den Haag."

Maar verder alles prima in de zorg.

Kom er maar in, liberalen en overige mensen met een hobbyportefeuille aan aandelenkapitaal, en roep maar dat het logisch is dat 'onrendabele' ziekenhuizen moeten sluiten. Maar wij zijn slechts simpele boerenbloggers en wij kunnen er met onze 1 +1 = geen -2 breintjes niet bij dat een ziekenhuis in dichtbevolkt gebied moet sluiten omdat het niet rond komt. Het Bronovo is bovendien een historisch hospitaal (je denkt, BroNoVo is afkorting, maar het is de naam van een verpleegster) dat sinds 1865 bestaat maar in 2017 nog een nieuwe spoedeisende hulp bij bouwde. De 112-route wordt echter iets verlegd, evenals de spoedeisende verloskunde en nou ja, alle andere zorgtaken. Te beginnen met een weekendsluiting vanaf 1 juli. Het personeel weet er van - sinds vanmorgen... Het voelt niet lekker, dit soort verhalen.

Reaguursels

Inloggen

De zorg, het onderwijs, het moet kapot blijkbaar. Nou dat lukt aardig zo.

Montesquieue | 25-01-19 | 00:00

Als niemand meer op de VVD zou stemmen zou het in dit land een stuk beter gaan.

Hommel | 24-01-19 | 16:21

Geen paniek mensen. Eerst fusie nu teveel m2 en te weinig personeel. Gewoon een goede stap om de organisatie gezond te houden. Zorg verdwijnt niet maar verplaatst naar locaties die echt niet aan de andere kant van de wereld zijn. Gaat nog wel vaker gebeuren in Nederland.

slappe darmklem | 24-01-19 | 15:48 | 2

20 jaar geleden al, bijv centrum L'warden stadsziekenhuis dicht. Ga je dood? Euhh... naar MCL buiten L'warden….maar 10 min extra joh.

ger1306 | 24-01-19 | 21:04

Waar dan weer wel mensen wonen voor wie de zorg altijd 10 minuten verder lag volgens jouw redenatie. Acute zorg begint niet in een ziekenhuis maar als de ambulance is gearriveerd.

slappe darmklem | 25-01-19 | 06:26

Achja. Jammer is het wel maar gelukkig gaat dit zh gecontroleerd dicht. Dat de zaalnamen van enkele Oranjes verdwijnen is mi niet erg. Nu nog in het echt.

Breakdance | 24-01-19 | 14:23

Nouh dan mah met zuh alle naah Lijkeburg.

Tjemig | 24-01-19 | 14:16

Door de té hoge zorgkosten zoeken de mensen nu zelf naar hun diagnose op internet en bestellen dan ook de medicatie op internet, dat krijg je ervan als je de zorg kapot bezuinigd.

pino2 | 24-01-19 | 14:06

"Al die mensen die hier in de buurt sporten moeten dus straks ineens diep het centrum in als ze een hockeybal tegen hun hoofd krijgen?”

Hahahaha. Verschrikkelijke mensen. Dan draag je maar een helm.

Quote uit het artikel van de Telegraaf

Opblaas_boot | 24-01-19 | 13:39 | 5

Is je boot al op spanning?

bwanabanjo | 24-01-19 | 16:24

@bwanabanjo: Nee, de lucht ingevlogen. Valse lucht

Opblaas_boot | 24-01-19 | 19:44

Die mensen die dachten dat ze naar Bronovo zouden kunnen met een neurotrauma zitten hebben er altijd al naast gezetten. Dat hebben ze zich nooit beseft. Mijn advies na een pittige hockeybal op je knar... lekker naar een in neurotrauma gespecialiseerd centrum diep in het centrum!

slappe darmklem | 24-01-19 | 20:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja, dat is rechts heh… Dit is toch een rechts georiënteerd blog? Of niet, of wel of…
De reden zal wel zijn dat men in de zorg, net als in andere beroepsgroepen, meer wil verdienen en/of minder wil werken. Want je leeft maar een keer tenslotte. Hopelijk een beetje lang ook. Dat willen we allemaal wel, maar het maakt alles teringduur hier in het welvarende westen van de wereld. Wat is hard werken nog tegenwoordig. Is maar een gevoel...

Jahowiseffe | 24-01-19 | 13:22

Je zou juist denken dat er meer ziekenhuizen moeten komen ipv ze af te breken. Immers: elk jaar steeds meer honderdduizenden klaplopers die ons land erbij worden binnengehaald (in 2017 alleen al 235.000, bijna een kwart miljoen in 1 jaar dus) en die zeer vaak enge ongeneeslijke agressieve besmettelijke ziektes hebben als scabies, aids, gonorroe, syphillis, tuberculosis (tbc), waterpokken, HIV, cholera, tyfus, enz. Voor hepatitis B geldt zelfs dat de afgelopen drie jaar een toename van maar liefst 300% in het aantal infecties heeft plaatsgevonden.
www.dagelijksestandaard.nl/2017/07/sc...

telelezer | 24-01-19 | 13:15

Ik vermoed dat de sluiting grof geld oplevert op de prive-rekeningen van een aantal politici, vrijwel zeker onder leiding van de VVD.

obominotie | 24-01-19 | 13:06
-weggejorist-
Goedzo | 24-01-19 | 13:01 | 1

Erg jammer, die sluiting. Mijn ouders hebben er heel wat tijd doorgebracht en ook al is dat natuurlijk heel vervelend, het was een fijn ziekenhuis. Kleinschalig, aardig personeel. Westeinde is daarentegen heel akelig en ligt op een rotplek. Ook Antoniushove vonden ze maar zo zo. Tja, in hun laatste jaren hebben ze heel wat ziekenhuiservaring opgedaan...

staat het bier koud? | 24-01-19 | 12:58

Schandelijk! De zorg afbreken omdat er niet genoeg winst binnenkomt? Leve de auf Befehl van Brussel door onze strot gedouwde privatisering.
Eerdaags ook hier in NL steeds meer Amerikaanse toestanden? USA waar je (letterlijk) kunt doodvallen als je niet goed genoeg en torenhoog bent verzekerd en soms ook als je wel goed bent verzekerd omdat de verzekeraars je proberen te dumpen als je ziek wordt.
Zie de verbijsterende documentaire "Sicko" van Michael Moore (Nederlands ondertiteld). Neem er even de tijd voor en je schrikt je rot over hoe het mogelijk ook eerdaags hier kan gaan worden.
Een 'must' om te zien door ieder in de gezondheidszorg en eigenlijk voor iedereen.
youtu.be/QpMMNqzagCk?t=8

telelezer | 24-01-19 | 12:55 | 4

@ Joris Beltsin
Als u mijn schrijven wat beter leest dan ziet u dat ik wil attenderen op de groeiende mogelijkheid dat het hier in NL net zo kan gaan worden als in de USA, maar niet dat ik klaag over premiehoogtes of zo.
I raad u (en ieder ander) dringend aan om op het linkje te klikken en te worden verbijsterd door wat u zult zien.

telelezer | 24-01-19 | 13:59

Ik bedoelde mijn linkje van telelezer | 24-01-19 | 12:55

telelezer | 24-01-19 | 14:00

Ken die docu van jaren terug en daarom vind ik uw reactie overdreven. Als er één land is dat hier wel heel ver vanaf staat dan is het Nederland, waar dokters nog steeds zonder medische noodzaak recepten voorschrijven om de patiënt te pleasen, de ziekenhuizen uitpuilen met allochtonen voor wie op afroep een tolk in de eigen taal klaarstaat, patiënten met helikopter naar ander ziekenhuis worden overgevlogen omdat de dienstdoende behandelaar van het andere geslacht is en dat niet mag van het geloof, allerlei behandeltrajecten worden geleverd waarvan enig wetenschappelijk bewijs van de effectiviteit nog ontbreekt (vooral psychologie en aanverwant geneuzel), gratis maagverkleiningsoperaties voor hen die zich niet kunnen beheersen, kosteloze cursussen en begeleiding om die beheersing alsnog bij te brengen, gendertransformaties op bestelling (en eventueel weer terug als het toch niet bevalt) en wellicht binnenkort daar aan toegevoegd ook het ongedaan maken van genitale verminking. Van mij mag het allemaal best wat minder en dan zijn we nog lang niet bij de US.

Joris Beltsin | 24-01-19 | 14:39
▼ 1 antwoord verborgen

Door nieuwe behandelmethodes zijn er veel minder ziekenhuisbedden nodig en er is weinig noodzaak om die enorme dure gebouwen open te houden voor enkel wat behandelingen. Daar zijn nu een boel specialistische klinieken en specialistische ziekenhuizen voor.

flashforward | 24-01-19 | 12:53 | 2

Dat waren geen dure gebouwen. Zo'n pand is al tientallen jaren afgelost, maar waarschijnlijk hebben ze er weer een nieuwe hypotheek op genomen na een adviesje van een of andere financieel adviseur.

Watching the Wheels | 24-01-19 | 12:58

Zo eindelijk iemand die het snapt hier.

hetgeleteken | 24-01-19 | 14:01

Ach, maakt allemaal niet zoveel uit.

De meeste (zh) patiënten weten op voorhand toch al wat hen mankeert, want 'goochel'.
Bestellen hun pillen en poeders op internet welke vervolgens geleverd worden uit India.
De 'zelfhulpkits' als knie-, heup protheses etc.worden via Alibaba aangeleverd vanuit China.
En voor de plaatsing van het laatst genoemde heeft iedereen wel een handig neefje en/of buurman.

Voor de overigen die geen internet en/of 'neefje' hebben,...... tja, die gaan gewoon deaudt.

@xel | 24-01-19 | 12:53

Het ligt natuurlijk ook in een zeer interessant deel van Den Haag. Misschien eens leuk om te onderzoeken of en welke verbanden er te vinden zijn tussen de "wijze" dames en heren van BroNoVo en vastgoed- en projectontwikkelaars.

En dan niet de verbanden waarmee ziekenhuizen normaal werken..

Jan040 | 24-01-19 | 12:43 | 1

Waarschijnlijk is dit de juiste reden. Alles voor geld en dit is niet het eerste ziekenhuis waarbij de aasgieren boven de grond vliegen.

eastender | 24-01-19 | 14:29

Het Bronovo Ziekenhuis was zo'n 30 jaar mijn favoriete ziekenhuis! Prima artsen en specialisten, fantastisch verplegend personeel en een hele relaxte sfeer! En nu lezen dat dit geweldige ziekenhuis dicht MOET is een keiharde klap in het gezicht van iedere rechtgeaarde Hagenaar! Ze moeten de ogen uit hun kop schamen daar! BAH!

BaldEagle | 24-01-19 | 12:37 | 1

Hagenees Willy heeft er ook al zijn kinderen geboren zien worden.

Watching the Wheels | 24-01-19 | 12:42

gezondheidszorg voor gepeupel is zowiezo niet lucratief ( ja met subsidie). dus alles dicht!

Hadena | 24-01-19 | 12:35

Ergerlijk is dat Bronovo NIET onrendabel is... Ik schat in dat er op Westeinde toegelegd moet worden, als is het groter. En dat zal te maken hebben met de patiënten uit de directe omgeving van het ziekenhuis: deftige dames en heren versus junks en kopvodden.

Als er een ziekenhuis dicht moet, is dat het concurrerende Rode Kruis Ziekenhuis, dat hopeloos verouderd is.

Guido | 24-01-19 | 12:31
-weggejorist-
BettyEmmons | 24-01-19 | 11:49 | 2

Allemaal gezeur en gemekker. Zolang je het goed vindt om jarenlang 2 miljoen niets bijdragende opvreters te onderhouden moet je niet klagen.

Elessir | 24-01-19 | 11:44

Niks aan de hand. Gewoon volgende keer weer geen FvD of PVV stemmen en lekker iedere dag 2x de file in om 's avonds thuis RTL te kunnen blijven kijken.

jos verstoppen | 24-01-19 | 11:36

Schollekop zeiksmurf vindt het jammer dat dit stukje herinnering wordt opgedoekt

zeiksmurf | 24-01-19 | 11:36

Schuld van Prins Claus. Doordat die gestorven is, heeft het BroNoVo geen inkomsten meer.

Patty D. | 24-01-19 | 11:34 | 1

En oud koningin Juliana, gingen leuke verhalen indertijd over haar rond (niet publiekelijk bekend)

the namster | 24-01-19 | 11:42

Nostalgia.

van Oeffelen | 24-01-19 | 11:25

Waren toch alleen maar de Oranjes die er heen gingen .
tegenwoordig gaan die gewoon naar prive klinieken in Zwitserland of Amerika .
dus sluiten maar die meuk .

liegende lippen | 24-01-19 | 11:23 | 2

Oh dus de gewone werkende man doet er niet toe? Voor mijn maandelijkse consult bij de reumatoloog kan ik t nu nog net maken om vanuit daar naar mijn werk in Rotterdam te gaan en her eerste uur te missen en in te halen, maar alle noord-hagenaars zullen na sluiting naar weekeinde moeten en dat is zo slecht bereikbaar dat het me elke keer een halve vakantie dag gaat kosten!

Flip468 | 24-01-19 | 11:58

Weekeinde moet Westeinde zijn.

Flip468 | 24-01-19 | 11:59

En de overheid maar geld naar Afrika sturen om nieuwe ziekenhuizen te bouwen. 'Ik snap het echt allemaal niet meer'.

born2killn00bs | 24-01-19 | 11:19

U allen stemt neoliberalisme? U krijgt neoliberalisme.

ProAsfalt | 24-01-19 | 11:18 | 2

En wat is het alternatief precies? Socialisme leidt tot Zimbabwe ..

Beefbus | 24-01-19 | 11:22

De "zorgmarkt" is niet liberaal, net zo min als de spoorwegen, water en energie. Het enige waarop zorgverzekeraars op concurreren is de advertentiemarkt.

Guido | 24-01-19 | 14:15

En alle stemmers gaan binnenkort gewoon weer verder met hun fiat geven. Wat zeuren ze nou toch ?

vmk | 24-01-19 | 11:13

Gisteren was ik in een klein ziekenhuis in het midden des lands. In alle gangen waar ik liep kwam ik kopvodden tegen. Je zou toch zeggen dat er juist meer nieuwe ziekenhuizen bij moeten komen, want meer patiënten. Oh wacht ik begrijp het al. Meer moslims, dus minder kk kazen die naar het ziekenhuis doorverwezen worden.

Nivelleermarionet | 24-01-19 | 11:13

Zorg is in eerste instantie iets tussen dokter en patiënt, het moet mogelijk zijn om dat zo in te richten dat de kosten hiervan behapbaar blijven voor beiden. Maar er zit een overheid tussen, verzekeraars, bestuurs- en managementlagen, banken, heel veel mensen die niks geen zorg verlenen maar wel graag met een gevulde portemonnee naar huis willen. We moeten terug naar de essentie, de dokter en de patiënt. De dokter moet de middelen krijgen om de juiste zorg te verlenen tegen een redelijke prijs en de patiënt moet in staat worden gesteld om die zorg af te nemen. In plaats van een verzekeringspas waarom geen dokterspas? Een gezondheidspas? Zorgaanbieders, en daarmee bedoel ik artsen en dus geen verzekeraars, die een pakket zorg aanbieden voor een vaste maandelijkse prijs. We nemen abonnementen op van alles en nog wat, waarom niet op zorg? Niet iedereen verlangt dezelfde zorg, dat is afhankelijk van leeftijd en sexe bijvoorbeeld. Ik stel me voor dat je als jongeman een ander pakket wil dan als oudere vrouw. En dat je daar een andere prijs voor betaald. Geen overheid, geen idiote managers want dokters gaan daar geen geld aan uitgeven. Geen verplichte verzekering. Creëer bewustwording rondom de noodzaak van goede zorg maar laat het tussen dokter en patiënt. We moeten uit dit belachelijke systeem weg zien te komen. Vooral de overheid, die moet er tussenuit.

TheOneWhoKnocks | 24-01-19 | 11:02 | 1

Slecht idee. U wilt in feite van dokters ook ondernemers maken want zij zullen hun praktijk toch winstgevend moeten zien te exploiteren. U laat bovendien ondernemersbeslissingen over aan diegenen die uw medisch dossier het best kennen. De overheid er tussenuit is een utopie en ook ongewenst tenzij u accepteert dat er hele delen van het land of bevolkingsgroepen uitgesloten worden van gezondheidszorg omdat de dokter/ondernemer het voor het zeggen heeft. Hoe je het ook wendt of keert, de gezondheidszorg kost 80 miljard die verdeeld moet worden over 17 miljoen inwoners. Dit kan uit de algemene middelen van de overheid (gratis zorg voor iedereen) of via solidariteitsfondsen oftewel zorgverzekeraars. Dat eerste geeft weinig prikkels tot efficiëntere bedrijfsvoering en dat tweede weer veel bureaucratie en managementlagen. Overigens zal ook dan de overheid nog steeds een rol blijven spelen omdat die zorgverzekeraars gemiddeld net zo goed een premie van 5.000 euro nodig hebben en veel Nederlanders dat nou eenmaal niet kunnen betalen.

Joris Beltsin | 24-01-19 | 11:49

Een ziekenhuis dicht of niet - ongedocumenteerden, "de armen" zoals geschreven in de krant, krijgen in Amsterdam een stadpas. Daarmee kunnen ze gratis voorzieningen krijgen zoals hulp in het ziekenhuis, gratis fitness en veel veel kortingen overal.

Gelukkig denkt men aan "de armen". Kunnen ze toch een ziekenhuis verderop binnenlopen. Wat er met het personeel in dit ziekenhuis gebeurt, maakt de regering geen bal uit.

Koekkeloere | 24-01-19 | 11:01

Dit gebeurt er nou wanneer de politiek zich gaat bemoeien met de zorgsector. Niets marktwerking maar een door de overheid gesanctioneerd kartel van zorgverzekeraars die dit veroorzaken

rode peper | 24-01-19 | 10:57 | 1

Zorg op basis van volledige marktwerking zou betekenen dat sommige gebieden verstoken blijven van dienstverlening (markt te klein voor rendabele bedrijfsvoering), sommige behandelingen vrijwel niet uitgevoerd worden (niet iedereen kan een dure jaguar betalen) of sommige mensen geen toegang hebben tot de zorg (niet iedereen kan zelfs maar een auto betalen).

Als u dat allemaal niet problematisch vindt dan zou de zorg efficient via marktwerking kunnen worden uitgevoerd. Zo niet, laat het dan vooral een publieke functie blijven want die halfbakken tussenoplossing die nu is gecreëerd is het slechtste van twee werelden.

Joris Beltsin | 24-01-19 | 11:12

Vraagje aan alle vrije-marktsekteleden in den panelen: heeft iemand van u een empirisch getoetest wetenschappelijk bewijs voor het bestaan ervan voor mij? Bij voorbaat dank! Het kan even duren, maar ik zal het graag voor u ontleden.

Hetkanverkeren | 24-01-19 | 10:52 | 7

Hetkanverkeren | 24-01-19 | 15:00
Economie is wat in de natuurkunde de 'equations of dry water' noemen. Nette wiskundige vergelijkingen maar ze benaderen niet de realiteit. Echt water is namelijk nat. Inmiddels heeft de natuurkunde inmiddels wel de 'equations of wet water' en is verder dan de economie (maar ze kunnen helaas nog niet opgelost worden). Ik deel uw zorgen en wellicht ergenis dat we nota bene een liberale overheid hebben die enerzijds spreekt over burgerparticipatie en anderzijds wel de belastingdruk tot bijna 40% van het BBP heeft gestuwd. Halfbakken privatisering lijkt mij een middel dat erger is dan de kwaal. Doe het volledig of doe het helemaal niet.

Joris Beltsin | 24-01-19 | 15:57

Als aanvulling: heb van heel dichtbij een innovatief bedrijf in de zorg mee gemaakt dat de kosten voor hun behandelingen wisten te halveren. Alleen er is geen concurrentie en de tarieven voor hun wettelijke vastgestelde declaraties zijn zelfs gestegen. Ergo, het voordeel van de vrije markt bestaat niet, het winstoogmerk in de zorg leidt niet tot meer efficiëntie maar is een zero sum game tussen ondernemers en belasting/premiebetalers.

Joris Beltsin | 24-01-19 | 16:05

Joris Beltsin | 24-01-19 | 16:05 Amen. En ergernis is zachtjes uitgedrukt. Maar dat is mijn probleem.

Hetkanverkeren | 24-01-19 | 16:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Grappig de soort moskee/buitenlander opvangreparatie dienst die Westeinde heet durft men niet te sluiten ?

Uw Verzekeringsadvis | 24-01-19 | 10:49 | 3

nee, met de uitkeringen en zorgtoeslag is dit een goede rondpomp locatie

rifraf | 24-01-19 | 11:03

Het Westeinde wordt wellicht uit het ontwikkelingshulpbuget gefinancierd, net als de naastgelegen Schilderswijk. Waarschijnlijk de best bestede blanke belastingcenten in de geschiedenis van dit gave land en bestuursparadijs voor gesjeesde Vindicat moederneukers.

De Briemusketier | 24-01-19 | 11:06

@De Briemusketier | 24-01-19 | 11:06
Wil de reactie van blanke patiënten wel eens zien als ze wakker worden op een zaal in het Westeinde.

Uw Verzekeringsadvis | 24-01-19 | 11:13

Wat helemaal lijp is, is dat Westeinde de enige over blijft met een spoed eisende hulp. Als je vanuit de omliggende gemeente naar de SEH moet, moet je dus het stadscentrum van Den Haag DOOR zien te komen. Vele mensen zullen weten dat Den Haag de binnenstad heeft afgesloten, en dat je hier dus omheen moet rijden. Tijdens de spits is dit sowieso al niet te doen. De plek waar Westeinde staat is enkel voor de zuid kant van de stad enig sinds bereikbaar.

Shalalieshalala | 24-01-19 | 10:47 | 1

Dus nu zowel in de randstad als in de polder als op de veluwe grote problemen met aanrijtijden.
Voorspelling.
Men gaat dit gewoon ombuigen. De 15 wettelijke minuten worden 20 minuten en dan is het probleem opgelost.
Ben je als patiënt niet blij mee, maar dan is de politiek wel mooi van haar schuldgevoel en noodzaak tot handelen af.

DeJemelscheet | 24-01-19 | 11:02

Ik zie hem nog staan die laml*l van een Hans Hoogervorst. Het zou allemaal zóveel beter worden na de privatisering! De burger zou spekkoper zijn! Ik zat het e.e.a. toen al met wantrouwen te bekijken/ beluisteren, en wederom heeft mijn "gut feeling" het bij het juiste eind gehad. Dingen die het Algemeen Belang dienen zoals de Nutsbedrijven, Posterijen, OV, Ziekenzorg etc. behoeven geen winst te maken. Dat moet gewoon functioneren en voor iedereen bereikbaar zijn. Nu al zie je de kwalijke gevolgen waarbij o.a. de lagere inkomens (tand)zorg gaan mijden omdat ze bang zijn voor het Eigen Risico, de hoge kosten e.d.. En echt niet iedereen met een laag inkomen is een shag rokende, Schultenbrau drinkende Tokkie. Met een premie van in guldens omgerekend Fl. 354,20 p/m(!) zou ik niet bang moeten hoeven zijn voor het vragen van de zorg die ik nodig heb. Ik herinner me de tijd nog dat ik Fl. 60,25 p/m betaalde en daar zat alles bij. Nu moet je overal aanvullende verzekeringen voor nemen omdat de basisverzekering een lege huls is geworden. Ook is er hier niet echt sprake van een marktwerking, eerder een kartelwerking. Want echte keuze is er niet, en de premie voor de basisverzekering ligt ook hooguit een paar euri uit elkaar. Met andere woorden: de zoveelste kapitaalvernietiging door incapabele politiekers met alleen dollartekens in de ogen.

Sjefke7807 | 24-01-19 | 10:45 | 3

Het is mij inderdaad opgevallen hoe snel men Hansworst Hogelulvorst vergeten is.

Maar ja, het volk wil het niet onthouden, blijkt het.

kop kaaz | 24-01-19 | 10:56

En daarom, Sjefke, bent u één van mijn favorieten. Klare taal.

schijtzat | 24-01-19 | 11:01

354 gulden godverdomme.. ik ga er van vloeken.
Hebben we een butler in het ziekenhuis naast het bed nu ?
Godverdomme..

vmk | 24-01-19 | 11:16

Er zijn dingen in de wereld, die je niet onderhevig kunt laten zijn aan marktwerking, m'n het openbaar vervoer en de zorg en ziekenhuizen. Sinds de invoering van de marktwerking is alles duurder geworden, maar verre van beter. Onze volksvertegenwoordigers doen hun werk blijkbaar niet goed.

PijlVader | 24-01-19 | 10:37 | 1

Volksvertegenwoordigers hebben we allang niet meer. Alleen carrièrepolitici die d.m.v. geforceerde marktwerking in sectoren zoals de zorg en het openbaar vervoer bezig zijn om hun eigen baantje voor na de periode in de Kamer te creëren. Uiteraard met een hoger salaris dan in de Kamer (minimaal anderhalve ton per jaar ex. bonus) en uiteraard ook weer rechtstreeks betaald uit de zak van Jan Modaal. Iets ander kennen ze gewoon niet in die regenteske bubbel.

post-waarheidisme | 24-01-19 | 11:25

Personeel steunt sluiting Bronovo
Het plan van het Haaglanden Medisch
Centrum om het Bronovo-ziekenhuis eerst
in de weekenden te sluiten en later op
te doeken,wordt breed gesteund.Het HMC
gaat dat vandaag bekendmaken aan het
personeel van de drie HMC-ziekenhuizen.
teletekst-data.nos.nl/webplus?p=113

Ontslag gesteund ??

pga | 24-01-19 | 10:35 | 3

Als ze de oude inboedel verkopen, ben ik benieuwd of er ergens ook nog een oude mangel tussen zit.

mozaard | 24-01-19 | 10:37

De HMC propaganda machine draait op volle toeren. Ik hoor heel andere geluiden.

bixiers | 24-01-19 | 10:46

@bixiers Welke geluiden hoor je?
@pga Ja zeker dat het personeel het steunt. Het is onzin om te werken op een afdeling waar ik 's nachts nauwelijks iets te doen heb (Bronovo) en dat mijn collega's op de andere afdelingen (Westeinde en Anthoniushove) zich uit de naad werken om het allemaal rond te krijgen. Bovendien staat het halve Antoniushove leeg dus er is meer dan genoeg ruimte om de zorg geleidelijk te verplaatsen. Gezien de sluiting van Bronovo pas voor 2024 staat gepland is het zeer waarschijnlijk dat er geen personeel zal moeten worden ontslagen, het natuurlijke verloop zal er voor zorgen dat iedereen die dat wil kan blijven werken.
Ik ben, als zorgmedewerker, geen voorstander van de verregaande marktwerking, aan artsen "onkosten"-vergoededende farmaceuten of de vele bestuurslagen die nu bestaan maar ik ben er in dit geval van overtuigd dat het, afgezien van een iets langere reistijd voor sommigen (+/- 10min) zeker wel voordelen oplevert.

Heersbeer | 24-01-19 | 12:17

Globalistische marktwerking. Alles moet groter duurder onoverzichtelijker en vager bestuurd door en voor globalisten worden.

Tot het vaasje barst. Dat proces is blijkbaar rond met Bronovo.

Jan Passant mk2 | 24-01-19 | 10:34 | 2

Gelukkig kunnen we het zelf op de oude dag nog goed betalen die zorg...
''Zo'n twee miljoen gepensioneerden en
werkenden worden waarschijnlijk volgend
jaar gekort op hun pensioen.''
@Teletekst

pga | 24-01-19 | 10:37

Ja,en als je dan ook nog 100.000-den onrendabelen toelaat.

linus | 24-01-19 | 11:21

Heeft de Bronovo-directie hier soms ook een 'Tobias Walraventje' gepleegd ofzo?

mozaard | 24-01-19 | 10:30

De zorg wordt jaarlijks duurder en onbereikbaarder.

De sluiting van het onlangs verbouwde ziekenhuis Bronovo in Den Haag is het gevolg van ingevoerde marktwerking; reorganisatie van de ziekenhuiskoepel (HMC) waar ook ziekenhuis Anthoniushove in Leidschendam dat ook met sluiting wordt bedreigd en het verouderde ziekenhuis Westeinde in centrum Den Haag onder vallen.

drs.Nee | 24-01-19 | 10:26

Met 7 miljoen opeters erbij is het de vraag of men nog wel zo oud kan en wil worden

2CVOcean | 24-01-19 | 10:26

Volgens de toenmalige staatssecretaris van volksgezondheid zouden wachttijden in de zorg tot het verleden gaan behoren onder het nieuwe stelsel.

Wat lezen we nu ?Wachttijden sterk toegenomen tot meerdere maanden voor een consult.

Maar wel ziekenhuis dicht.

Zorg nog steeds te duur ,want ''teveel vraag ''

Telefoontje naar een patiënt door de (assistente van de) internist mag tegenwoordig worden gedeclareerd als een consult van een paar honderd euro .

En dat ligt aan de zorggebruiker?Vrije markt is een fiasco.

pga | 24-01-19 | 10:23 | 1

Ligt vooral aan de verzekeraars, en die markt is allesbehalve vrij.

Muxje | 24-01-19 | 10:24

Bronovo is een goed ziekenhuis, maar daar zijn er meer van. Er is een overcapaciteit in de regio Haaglanden wat het aantal bedden betreft, dus efficiënter werken door een vestging te sluiten is niet verkeerd. De bovenste etage van Bronovo staat deels leeg en wordt voornamelijk gebruikt door de Oranje-clan. Pure verspilling. Het probleem is dat de elite zich straks moet laten behandelen tussen het gewone volk in bv. het Westeindeziekenhuis, dat dan wel topklinisch is, maar gevuld met 'paupers'. Affreus natuurlijk, dus uit de elitaire hoek komen dan ook de protesten. Het gloednieuwe universitair kankercentrum in Antoniushove heeft veel meer bestaansrecht binnen het HMC. Dat wordt dan ook terecht niet gesloten

wijsvinger | 24-01-19 | 10:21 | 2

Net zoals Bronovoziekenhuis wordt ook Anthoniushove met sluiting bedreigd.

Bronovo elitair vanwege hoofddoekloos publiek?
Hoe noem je Westeinde?

drs.Nee | 24-01-19 | 10:39

En waarom zou er dan een keuze moeten zijn?? Laat gewoon beide ziekenhuizen open. Antoniushove met z'n belangrijke kankercentrum en Bronovo om de patienten aldaar te dienen! En natuurlijk de eerste hulp die voorkomt dat alle ambulances door Den Haag binnenstad moeten straks.

pjisonline | 24-01-19 | 11:21

Kan het personeel niet aanblijven door ze in te zetten als museummedewerker? Tenminste, als Bronovo dicht gaat, dan wordt het toch zeker wel open gehouden als museum?

mozaard | 24-01-19 | 10:17

Ben benieuwd naar het volgende wanbestuur verhaal van een VVDer die het door incompetentie of grootheidswaan compleet naar de knoppen geholpen heeft.
Zoals ook het geval was bij het Slotervaart ziekenhuis.

boerk | 24-01-19 | 10:17

Op advies van de oplichters van KPMG.

wapster | 24-01-19 | 10:16

Sluiten die bende. Maar dan vooral voor mensen die het onrendabel vinden.

Omebert | 24-01-19 | 10:13

Even twee vraagjes.
1) Welke bedrag zouden de nieuwkomers in Nederland van laten we zeggen de afgelopen 10 jaar opsouperen in de zorg?
2) Hoeveel zouden deze nieuwkomers hebben bijgedragen aan de het dekken van de kosten van de zorg?

Langshetrandje | 24-01-19 | 10:10 | 3

Ga eens uit van de stijgingen van de laaste jaren maal het aantal verzekerden, dan kom je vast al aardig in de richting.

Beefbus | 24-01-19 | 10:12

1) 2,2 miljoen niet-westerse allochtonen zouden sowieso al 11 miljard per jaar opsouperen als ze een gemiddeld bestedingspatroon in de zorg hadden. Volgens het CBS besteden ze 25% meer dan gemiddeld dus daar komt nog wel 2,5 miljard bij.
2). Er zijn in Nederland 0,25 miljoen uitvreters die helemaal geen zorgpremie betalen en niet minder dan 4 miljoen huishoudens die een zorgtoeslag ontvangen. We mogen gevoeglijk aannemen dat de categorie onder 1 hierin oververtegenwoordigd is. Het antwoord is vrijwel niets.

Alle verzekerden bij elkaar brengen ongeveer 30% van de echte zorgkosten op.

Joris Beltsin | 24-01-19 | 10:41

Hoofddoek nooit genoeg dacht - kan nooit op - en ging voor minuscule ribbeltjes op haar nagels naar de huisarts. Huisarts niet gek gelukkig en adviseerde haar de drogist voor ´nepmiddeltje´. Mevrouw had omstreeks dezelfde tijd borstverkleining ondergaan. Geheel gratis! Om het met Wilders zijn woord te zeggen. Knettergek!!
´ Wij´ vragen erom bedonderd te worden. Ze heeft nog gelijk ook. Gruwel.
Praktijkvoorbeeld!

CalamityJane | 24-01-19 | 11:02

Het heerlijke werk van de bedrijfskundigen in de zorg. Eerst inventariseren wat de kosten per behandeling is, per ziekenhuis. Dan de goedkoopste als norm stellen. De 'winstgevende' activiteiten van ziekenhuizen centraliseren en vervolgens sluiting. En voila, geen onderhoud meer en dat geld kan wel ergens anders heen. Het kost ieder jaar meer en ieder jaar is het minder.
Belachelijk dat zorg niet op overcapaciteit is ingericht.

Alquest | 24-01-19 | 10:08 | 3

Net als wegen of bandbreedte voor internet slipt alles capaciteit dicht. Ook aan het menselijk lichaam kun je blijven tweaken en pielen om er nog een paar decennia, jaren, maanden, dagen of minuten uit te persen.

calamiteiltje | 24-01-19 | 10:21

En ik begrijp als individu best dat het eigen, persoonlijk leven heeel belangrijk voor iemand is, en dat dus de maatschappij er veel aan gelegen is om jouw leven nog een beetje langer te rekken.
In het eggie is het niet zo ;-)

calamiteiltje | 24-01-19 | 10:25

Ook in Rotterdam, het bij patiënten zeer geliefde Havenziekenhuis, hart eruit gerukt en verdeeld over 2 andere zorginstellingen.

schijtzat | 24-01-19 | 11:07

Wel leuk dit.
Van 'rechts' mag je bij ziekenzorg niet in geld-units rekenen en bij klimaatdingen wel.
Van 'links' mag je bij klimaatdingessen niet in geld-units rekenen maar wel bij ziekenzorg.

calamiteiltje | 24-01-19 | 10:08

Gevangenissen sluiten, politieburo's sluiten, ziekenhuizen sluiten, de Belastingtelefoon sluiten, de schooldeuren sluiten, maar "iedereen is een manager", want managers hebben we nooit genoeg.

Du-u-u-h | 24-01-19 | 10:07 | 1

Minder services voor de bevolking, maar de belastingdruk neemt toe. Is de overheid er nog wel voor de burgers of streeft zij slechts zelfinstandhouding na?

Beefbus | 24-01-19 | 10:10

Moet je wel goed doen, rechts zijn. Of je accepteert de inefficiëntie van een ambtenarenapparaat of je hebt marktwerking. Ook in de gezondheidszorg. En dan redden de minder presterenden het niet. Niets mis mee, er is geen tekort aan aanbod toch? En het houdt de andere nog wel functionerenden directies van ziekenhuizen scherp. Of hebben we liever tonnen verdienende directies met slecht of zeer slechts functionerende directies?

Lt. Hubert | 24-01-19 | 10:07 | 3

Gaat hier wel om zorg. En helaas vinden die slecht functionerende directies wel weer een andere ziekenhuis om te verknoeien. Wanneer dat afgestraft wordt, praten we verder over marktwerking.

azijnseikerT | 24-01-19 | 10:17

Ik vind zorg wel boven links of rechts staan. Een land heeft profijt van een gezonde bevolking. Een bril geeft je beroepsbevolking een verdubbeling van productieve leven, geen kinderziekten heeft deze wereld gemaakt. En ga zo maar door. Niet in geld uit te drukken.
Ander probleem is dat huidige systeem groei realiseert. We hebben zoveel betere behandelingen en een zoveel korte revalidatieperiodes dat zorg op een niveau van 1990 nu voor een fractie van de kosten zou moeten kunnen, maar we betalen alleen maar meer. Beroemd hierin de protonenbehandeling bij prostaatkanker. Al 20 jaar geen enkel bewijs dat het beter werkt dan al het al bestaande maar duuuuuuuur. De fabrikant trakteert regelmatig.

Alquest | 24-01-19 | 10:28

Fortuyn had het over de varkenscyclus in de gezondheidszorg, waarmee hij een groot deel van zijn potentiële stemmers wegjaagde. Bij teveel aanbod gaan er een paar failliet (ziekenhuizen, neurologen, tandartsen, apothekers, etc., etc.) waarna het aanbod afneemt en de prijs zal stijgen. Dan wordt het weer interessant om tot het ambt/roeping/beroep toe te treden (schoolkeuze, en zo). Door het toegenomen aanbod zal de prijs voor de dienst uiteindelijk ook weer dalen. En zo beweegt de markt telkens om en nabij de evenwichtsprijs (de prijs waarop het aanbod matcht met de vraag). Maar soms is er teveel en soms is er te weinig, aanbod of vraag. Dat is niet erg. Een ieder kan altijd de zorg krijgen die die nodig heeft, soms is het wat verder weg. Dit systeem komt de efficiëntie (het tegengaan van verspilling) ten goede. En omdat wij het met zijn allen bekostigen scheelt het ons in de portemonee!

Lt. Hubert | 24-01-19 | 11:33

Had die 50 managers à raison van 4.500 p/mnd er maar eerder uitgeflikkerd dan.

Godnondejusdorange | 24-01-19 | 10:04 | 1

managers waren daar echt overbodig, er loopt in het Bronovo misschien wel het meest ervaren personeel van Den Haag en omstreken.

rifraf | 24-01-19 | 10:06

Prachtige foto trouwens.

bixiers | 24-01-19 | 10:02

De omvang van deze plotse kaalslag rond Den Haag is zelfs groter. Ook het diaconessenhuis aan de Vliet in Voorburg gaat dicht, er resteert wel een poli.
Bronovo is de pineut, maar MCH St. Anthoniushove mag blijven. Reden: het zou te duur zijn om beide ziekenhuizen op te heffen...

squadra | 24-01-19 | 09:59 | 2

klopt, maar Bronovo ligt redelijk uit de route voor het gros van Hagenaars. en de mensen uit Wassenaar kunnen makkelijk naar Leiden uitwijken.

rifraf | 24-01-19 | 10:04

@rifraf: 'Bronovo ligt redelijk uit de route voor het gros van de Hagenaars'? Als je in het Bezuidenhout woont en je moet naar de Leyweg is dat net zo 'uit de route' hoor! Complete flauwekul dus!

BaldEagle | 24-01-19 | 13:13

Aangezien de patiënten naar omliggende ziekenhuizen moeten , wordt daar door de wachtlijsten voor patiënten, en werkdruk voor de werknemers in de andere ziekenhuizen te hoog .. maar daar zal het koningshuis geen last van hebben ..

Kuddedier | 24-01-19 | 09:58

Dit gaat levens kosten. Zeker als Antonius ook gaat sluiten blijft alleen HMC Leyweg over midden in het centrum... succes met je eerste hulp en spoed. Hoop dat ze eens gaan beginnen met het functioneren van de managers te controleren.

Barkruk2 | 24-01-19 | 09:58 | 2

Ziekenhuizen zijn net als windmolens of klimaat ook een feelgood dingetje dat mensenlevens eist. Mensen komen bijv. ook om als gevolg van in het ziekenhuis opgelopen infecties.

calamiteiltje | 24-01-19 | 10:02

Er is ook het Westeindeziekenhuis, écht midden in het centrum, weinig parkeerplaats en duurbetaald parkeren. Absolute idiotie dit. Leve 8 jaar Rutte, Nederland gaat naar de kloten

langzullenweleven | 24-01-19 | 10:23

Rutte: "dit is een fantastisch land"

zimmerschwanz | 24-01-19 | 09:58 | 1

de man liegt al als hij ademhaalt.

langzullenweleven | 24-01-19 | 10:23

Lekker reactionair en regressief dit. Ziekenhuizen kampen met veel personeels tekort. Het is alleen maar goed dat personeel van hier naar Westeinde gaat waar zo’n groot te kort is. Ze moeten alleen zorgen dat de overgang soepel verloopt. Haastige spoed is zelden goed.

RotterdamCentrum | 24-01-19 | 09:55 | 1

Haastige spoed?

onfray | 24-01-19 | 10:43

Marktwerking en zorg zijn natuurlijk dingen die logischerwijs niet samengaan. Mijn uiteenzetting past helaas niet in een tegel. Maar wat me wel een beetje opvalt is WAUW WAT ZIJN JULLIE ALLEMAAL LINKS GEWORDEN INEENS!!!!1!!

D-Block | 24-01-19 | 09:54 | 6

Marktwerking in de zorg werkt inderdaad niet. WAT IS DAAR LINKS AAN???

Langshetrandje | 24-01-19 | 10:05

wat heeft dit in godesnaam met links of rechts te maken?

langzullenweleven | 24-01-19 | 10:24

Mijn opmerking doelde meer op wat er normaal voor taal op de GS draadjes te vinden is. Partijen die doorgaans meer willen privatiseren (en dat ook gedaan of doorgedrukt hebben) zijn traditioneel rechts(VVD) of midden-rechts(D66). Dat geldt ook voor de marktwerking in de zorg. De partijen die zeggen dat dat niet werkt zitten links of midden-links. PVV en FvD tellen niet mee, want die hebben sowieso geen plan en roepen alleen maar wat de waan van de dag is.

D-Block | 24-01-19 | 10:40
▼ 3 antwoorden verborgen

De privatiseringen in de zorg is bedacht door belastingpartij, de Vereniging Van Dieven, de VVD!!!
Ze wilden de zorg commercialiseren waarbij machtige partijen zoals verzekeraars en farmaceuten de dienst uitmaken en stiekem kartels kunnen vormen. Concurrenten die zich hierin niet kunnen vinden worden weggewerkt dmv aanbestedingsprojecten die bijna altijd gegund worden aan partijen die dikke banden hebben met verzekeraars. De privatiseringen zijn niets anders dan de verlengde-arm constructie vd VVD, waarbij managers van verzekeraars in de directie van ziekenhuizen en farmaceuten zitten. Zo kunnen ze over de ruggen van ons, de gezonden en zieken, bakken met geld verdienen. Zo kunnen ze zelfs zonder dat je het weet het hele EPD-systeem doorstruinen omdat het hele EPD-systeem ontwikkeld is door partijen die flinke banden hebben met verzekeraars. Maw verzekeraars kunnen stiekem direct meekijken in jouw medisch dossier. En jij vraagt je af waarom je geen hypotheek of lening oid. kan krijgen...

VVD is MAFFIA!

RambalLO | 24-01-19 | 09:50 | 8

Ach ja, die goeie ouwe tijd. Als je toen hoorde dat je kanker had, was je binnen 2 maanden dood. Wel lekker goedkoop en overzichtelijk.

kuifje-in-de-eu | 24-01-19 | 10:28

Zit iets in. Geen jaar angstig tegen je naderende dood aankijken!

CalamityJane | 24-01-19 | 11:07

azijnseikerT | 24-01-19 | 10:11

Niet zo naief doen! Nog nooit van de Sleepwet gehoord? De Overheid spioneert zelfs een complete woonblok, kijkt gewoon met al het internet verkeer, whatsappjes, dickpix, mailtjes, telefoonverkeer met je artsen, advocaten, etc. En dat wanneer ze ervan verdenken dat iemand i.e. bepaalde wooblok zich met rare activiteiten bezighoudt. Hoe weet ik wie, hoe en wat iemand in mijn buurt doet. Stel dat er een boef woont in jouw wijk die ergens van verdacht wordt, dan kan zelfs de overheid al het internet verkeer in die woonwijk aftappen en bekijken. Ook als je helemaal hier niets mee te maken hebt, maar gewoon bijvangst bent. Dat verzekeraars stiekem in jouw medisch dossier kunnen kijken, zelfs data oplsaan en verkopen voor de commercie... daar kijk ik niet vreemd van op. Ooit zomaar ongewenst advertenties van erectiepillen op je scherm gezien? Hahahahaaa... NL is het neefje van Noord Korea.

RambalLO | 24-01-19 | 11:44
▼ 5 antwoorden verborgen

Kwestie van kiezen.
Zeker met de huidige import is er genoeg kwantitatieve mensvervanging om niet in het onderhouden van de bevolking te investeren. Zeker niet voor de laagste klassen.

Ziekenhuizen voegen sowieso niets toe aan een land behalve 'feelgood' feelings en werkverschaffing voor mensen die graag en paar jaar langer op school blijven. Op persoonlijk niveau kan een arts natuurlijk wel het verschil maken en individueel leven rekken.

calamiteiltje | 24-01-19 | 09:49

Als je het aanbod beperkt, kan je de hogere prijzen vragen. Dit land is totaal kapot, alles draait enkel nog om de winsten van de elite. En dat wordt dan verkocht alsof het 'noodzakelijk' is voor het 'evenwicht' in de markt en 'kostenbeheersing' ten gunste van de belastingbetaler. We worden omgevolkt en omgevormd tot slaven. Alles voor de groei en winst van de graaiers. Nederland wordt geplukt... we worden van binnenuit verraden voor macht en geld.

Ton8695 | 24-01-19 | 09:49

Meestal zijn de tooltips hier grappig of kansloos c.q. infantiel. Deze keer is het anders, leuk informatief stukje over nl.wikipedia.org/wiki/Menno_Huizinga.

Boris die Sauertopf | 24-01-19 | 09:47

Nederland in de uitverkoop. Wen er maar aan. want dit gaat alleen nog maar erger worden.

Kets22 | 24-01-19 | 09:47

Misschien ben in te naief, maar vroegâh... had ik in mijn dorp van 15.000 inwoners een klein ziekenhuis, politiebureaus etc. Nu vele jaren later zou de NL samenleving in theorie veel rijker moeten zijn, betaalt elke werkende burger méér belasting en zijn de voorzieningen véél lager geworden. Ik krijg die variabelen niet verenigd. Wie kan me uitleggen waarom we met meer centen minder nuttige dingen kunnen doen?

Winter_is_coming | 24-01-19 | 09:44 | 11

Stolwijker, daar zal zeker waarheid bij zitten. Maar wat Smalhout destijds constateerde was zeker interessant. Maar de situatie was anders inderdaad; er werd veel minder op arbeidstijden gelet vermoed ik.

marjen | 24-01-19 | 10:26

Reagurend_Nijlpaard | 24-01-19 | 09:52
Het hier beleefde vroeger was simpeler, maar ook toen werd er volgens de beste toenmalige kunde en kennis gehandeld. Dat zou dus in principe min of meer dezelfde kosten voor de toenmalige maatschappij moeten opleveren. Zeker als je bedenkt dat er toen veel meer ziekenhuizen waren. Toegegeven, e.e.a. is wellicht iets duurder, ook als je inflatie (van kunde) meerekent, maar de welvaart is ook veel groter. Dus de discrepantie is wel enorm.

DeJemelscheet | 24-01-19 | 10:41

Je vergeet het postkantoor nog! Ook zo'n prachtig stukje dienstverlening dat ze naar de gallemiezen hebben geholpen!

BaldEagle | 24-01-19 | 13:17
▼ 8 antwoorden verborgen

Marktwerking in de zorg... Zo fout, zo verkeerd. Fortuyn had het over de menselijke maat. Hij bedoelde onder andere qua omvang bescheiden lokale ziekenhuizen met een klein kader, afgestemd op de behoefte van de aldaar wonende bevolking. Maar nee, het moest allemaal groter. "Schaalvergroting" heet dat. Ziekenhuizen moesten gaan "fuseren". Het resultaat ? Megagrote gezondheidsfabrieken, onbestuurbaar, met een enorm groot kader, met meerdere bestuurslagen, bestaande uit "managers", "sub-managers", "adjunct-managers" en "assistent-managers". En ziekenhuizen moeten vooral "concurrerend" worden., anders gaan ze "failliet". Totaal onpersoonlijk, totaal ongezellig en vooral: Verstoken van welke menselijke maat dan ook. Dat het Bronovo verdwijnt is een schande. Pim zou zich omdraaien in zijn graf.

Motleycrew | 24-01-19 | 09:44

Dan hadden mensen in NL maar niet voor de VVD en Rutte moeten stemmen met hun liberaliseringsagenda. Je weet wel, beter service voor lagere prijzen want marktwerking. Helaas werkt dat niet zo in de wereld van vestzak-broekzak en handjeklap.

Zzzzooooffff | 24-01-19 | 09:44

Dit is niet goed de dag beginnen. Hoe is dit nou toch mogelijk??? Het belangrijkste onderdeel van een samenleving sluiten???

Datkanjenietmenen | 24-01-19 | 09:44

Het is ook absurb wat medicijnen en zorg kosten. Specialisten die minimaal 195k per jaar verdienen, wat snel oploopt naar 500k. Medicijnen waar 80.000,- per keer voor betaald moet worden met 7 vervolg spuiten, a 80.000,-. Het kan gewoon niet uit.

Het gaat niet meer om zorg, maar om geld verdienen, en asociaal veel.

MightyRetard | 24-01-19 | 09:43

Kan dat goedkope geschreeuw over marktwerking in de zorg een keer ophouden? De zorg is niet geprivatiseerd en dus ook geen markt. Veel kun je niet vrij kiezen in de zorg. Je mag je als medisch afgestudeerde niet zomaar aan de slag. Het grootste deel van de vergoedingen wordt door tig organisaties bepaald en niet door het simpele vraag en aanbod. Ergo, de zorg is niet vermarkt. Op zich niet erg, daar kiezen we voor omdat we ook bepaalde garanties (toegankelijkheid, tarieven etc.) willen hebben maar dat goedkope geblaat om maar te roepen dat de zorg geprivatiseerd/vermarkt is, slaat echt nergens op.

Amsterdamsko | 24-01-19 | 09:43 | 5

Helemaal mee eens: marktwerking is de oplossing en niet het probleem. Het klinkt misschien gek, maar de eerste stap naar meer marktwerking is de macht van de verzekeraars breken. Er is pas marktwerking als de markt werkt, en daar zijn regels en ingrepen voor nodig. De markt voor zorgverzekeraars is inmiddels echter dusdanig verstoord dat daar echt geen sprake van marktwerking en concurrentie meer is. En de macht van de verzekeraars werkt door in de manier waarop ziekenhuizen werken of niet werken.

Een ander punt waar de markt niet werkt is die van de (te dure) medicijnen. Farmaceuten krijgen een de facto monopolie op een essentieel produkt, en dat gaat nooit goed. En soms zkrijgen ze het onder noemenswaardige inspanning. Een bestaand middeltje van een paar duppies tegen buikpijn blijkt ook goed te werken tegen een bepaalde spierziekte, de producent krijgt een vernieuwd monopolie voor die toepassing, en de prijs gaat 10.000x over de kop. Dat soort dingen. Dat is een markt die regulering behoeft, zeker omdat bijna elk medicijn wel deels tot stant komt door publiek gefinancierd onderzoek. Je kan bijv. als land (neekannietmeerindeEU, maar dat is een andere discussie) stellen dat als voor een medicijn meer dan 10x de kostprijs gevraagd wordt, apothekers het gewoon zelf mogen maken, Deels gebeurt dat ook al, maar het zou een industriebrede norm moeten worden. Ja, het ontwikkelen van medicijnen is heel erg duur en die kosten moeten worden terugverdiend, maar mijn medelijden met die bedrijven verdween wel een beetje toen ik er achter kwam dat hun marketingbudgetten groter zijn dan die voor onderzoek. Daar kan dus nog wel wat van af...

Muxje | 24-01-19 | 10:14

Naomi71
Klopt op zich wat je zegt. Alleen "de verzekeraars", dat zijn jij en ik. Houden ze de tent open, dan moeten de premies omhoog en niet zo'n beetje ook. Maak je er een staatsziekenfonds van en geen ziekenhuizen meer sluit, dan moet er ook een astronomisch bedrag bij. Dat zie je misschien niet, maar het verhoogt wel de belastingdruk. Zie het gezeik met de omroepen. De overheid gooit nog eens miljoenen in die bodemloze put. Bij de ziekenhuiszorg zou het dan gaan om tientallen miljarden per jaar extra. Ben benieuwd of daar draagvlak voor is.

De echte Stolwijker | 24-01-19 | 10:19

@Kuifje
Ja, want Zweden is ook zó'n goed voorbeeld op andere fronten! *proest* Ik weet niet of u het nog een beetje heeft bijgehouden qua Zweden, maar dat land is op dit moment hèt voorbeeld van hoe het níet moet op een aantal zeer prangende zaken. Dus doet u maar even niet.

Sjefke7807 | 24-01-19 | 10:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Je hoort het pas als er een failliet gaat en omtieft omdat de zorgverzekeraars er geen fuck om geven. Maar er zijn al veel meer ziekenhuizen verdwenen. In mijn regio is het ziekenhuis open van 9 tot 6. Daarbuiten problemen? Dan mag je naar het meest dichtstbijzijnde ziekenhuis op maar 22 minuten afstand. Echter is daar sinds de sluiting nooit plek dus of je even door kunt rijden +60 kilometer naar het volgende ziekenhuis.

Lepenseur | 24-01-19 | 09:42 | 1

En dan moet je ook nog een auto hebben want met het OV kom je er helemaal nooit!

BaldEagle | 24-01-19 | 13:19

Eerste zorg, de zorg op orde, zet de klimaatwaanzin in de wacht.

smdyasc | 24-01-19 | 09:42

Dit ziekenhuis staat op een fantastische en dus zeer lucratieve locatie. Als projectontwikkelaar met je vriendjes op de juiste plekken had ik het ook wel geweten. Dan neem je deze kapitaalsvernietiging binnen ons totaal verrotte zorgsysteem en vooral ook het weer krimpende zorgaanbod graag op de koop toe.

Want die rekening komt zoals gewoonlijk bij de als verzekeringspremie vermomde geprivatiseerde-belastingbetaler te liggen. Tel uit uw winst en laat het klootjesvolk maar lekker verder creperen.

Hetkanverkeren | 24-01-19 | 09:39

Ja, meer geld naar de zorg! Smijt er nog maar een miljard tegen aan! Wat zeg ik, 10 miljard!
Nee, ik heb me er ook niet in verdiept, in de cijfers aldaar. Maar als iets niet uit kan, dan moet het dicht. Wat wil je dan? Geld blijven smijten?

dyslexieman | 24-01-19 | 09:38 | 1

MIsschien zou minder geld smijten naar lieden die ons sowieso niet positief gezind zijn en zelf geen stuiver bijdragen aan dit land maar alleen geld kosten een oplossing zijn?

BaldEagle | 24-01-19 | 13:21

Vragen we toch gewoon aan de chinezen, of ze even een paar hospitaaltjes neer willen zetten in ruil voor bv:stukje schiphol, of stukje rotterdam/amsterdam ?

cat22 | 24-01-19 | 09:36

Hoezeer ik voor een volledig vrije markt ben, is de gezondheidszorg een sector waar bewezen is dat een vrije markt niet altijd functioneerd. Daarnaast zijn de ziekenhuizen veel te groot. Er zouden veel meer private klinieken en kleinere ziekenhuizen moeten komen. De grote ziekenhuizen zouden in handen van de overheid moeten zijn, al heeft de overheid ook bewezen volledig incapabel te zijn. Gezondheidszorg is een kerntaak voor de overheid, het is een universeel recht voor ons als samenleving.

Indoneesje | 24-01-19 | 09:36 | 3

Goede artsen lopen weg uit ziekenhuizen, zo liepen er 6 specialisten weg uit het Haga ziekenhuis, waaronder dr. Faber een orthopeed, en zijn nu werkzaam bij de Bergman Kliniek! Een goede zet van hem, een respectabel arts.
www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-...

JI-HAAT | 24-01-19 | 09:45

Links geneuzel. Je bent dus niet voor een volledig vrije markt.

Superior Bastard | 24-01-19 | 10:12

Nee!

CalamityJane | 24-01-19 | 11:15

Bronovo, waar naast de gevangene (met stok in de broekspijp), maar ook de koningin kwamen als ze wat mankeerden.
Weer een stukkie Scheveningen verdwenen.

Vesta | 24-01-19 | 09:35 | 5

Bronovo is niet in Scheveningen noch in Den Haag, Bronovo is in het Benoordenhout, administratief wel in Den Haag maar cultureel er ver weg van.

Nomen | 24-01-19 | 10:14

Voor mij legt Bronovo op Scheveningen, zaterdagsmorgens vroeg je meissie wegbrengen voor d'r weekenddienst en dan een stukkie lopen op 't strand, ooit nog een heel end met Wim Kan tegen de wind in gebuffeld. En op 't end een grote uitsmijter eten in 't tentje van Trip/Roos.

Vesta | 24-01-19 | 12:15

@Kuifje-in-de-EU: Bronovo ligt in het Benoordenhout maar achter de van Alkemadelaan en dat is twee keer struikelen van Scheveningen af! Zeur niet zo!

BaldEagle | 24-01-19 | 12:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is een schande en ontoelaatbaar! Ik woon zelf achter Bronovo. Meerdere malen ben ik er geweest. Voor specialisten is altijd een wachtlijst, dus hoezo is dit ziekenhuis overbodig? Als alle patiënten nu naar Westeinde moeten, wordt dat dus alleen maar erger. En dan inderdaad die nieuwe vleugel die is aangebouwd in 2017: hoe kortzichtig is dit wanbeleid! Kapitaalvernietiging inderdaad, mismanagement, noem maar op. En dat ziekenhuizen rendabel moeten zijn is ook een schande. Jeemig, ik kan er niet over uit. Ik begrijp ook niet dat hier niet massaal protest opkomt. Je hoort of ziet niks. Mensen zijn nu al murw geslagen?

pjisonline | 24-01-19 | 09:35 | 2

Ik denk dat de mensen niet murw zijn, maar snappen dat je niet voor elke boze achterbuurman in elk ziekenhuis een peperdure SEH in de lucht kan houden terwijl er op een paar kilometer een andere zit. Daar is geen geld voor en als dat er wel was, zijn er geen gespecialiseerde artsen genoeg.

De echte Stolwijker | 24-01-19 | 09:40

Precies! Te achterlijk voor woorden en inderdaad WANBELEID! Met hoofdletters!

BaldEagle | 24-01-19 | 12:45

Hier in Zeeland wil men van 3 nachtapotheken naar 1.
Lekker centraal gelegen in....... Vlissingen.

Ce ca! | 24-01-19 | 09:35

Zo maak je socialisme weer populair.

JTKDM | 24-01-19 | 09:35 | 1

Klopt. De strijd om kleine en vaak slechte ziekenhuisjes open te houden wordt vooral door de SP gevoerd. Niet gehinderd door enige kennis van zaken. Daarom is die club ook niet geschikt om te besturen.

De echte Stolwijker | 24-01-19 | 09:38

Volgend project is privatiseren van ons leger en marktwerking bij de politie. Als spectaculair sluitstuk veilt de overheid zichzelf. Wat overblijft is een land voor allen en van niemand.

Hollende_Kleurling | 24-01-19 | 09:34 | 2

Leger en politie moet je niet privatiseren, dat zijn overheidstaken. Maar in de gezondheidszorg kun je dat wel doen. Er zijn ook veel succesvolle projecten. Het inplannen van operaties op operatiekamers is afgekeken van het boekingssysteem van luchtvaartmaatschappijen.

Kuifje-in-de-EU | 24-01-19 | 09:38

Binnen de politie geldt dat al. Als een dienst bij een andere dienst een beroep doet om bijstand kunnen ze een rekening van betreffende dienst verwachten. Bedrijfsleventje spelen!

CalamityJane | 24-01-19 | 11:20

Zal het meespelen dat artsen sinds enkele jaren massaal zichzelf als zzp'er laten inhuren voor nog meer geld + wat te denken van alle middle managers die tonnen ontvangen en niets bijdragen? Dan is het niet zo gek dat na een tijdje het geld op is.

Vunzigheid | 24-01-19 | 09:33

2017 bouwen, 2019 beginnen met sluiten, dan praat je als bestuur liever met een architect dan een arts. Pure kapitaalvernietiging op d elaatste valreep door een totaal gebrek aan visie.

Feynman | 24-01-19 | 09:28 | 4

Welnee. Een zeer concrete visie. Rekent u er maar op dat de persoonlijke beurzen van partijbelidmaatschapten goed gevuld geraakt zijn tijdens de “bouwprojecten”...

Parel van het Zuiden | 24-01-19 | 09:34

Goede ontwikkeling. Een stuk of 20 ziekenhuizen waar hoogwaardige zorg èn ervaring gebundeld zijn, is niet alleen economisch beter, maar is vooral medisch-inhoudelijk een enorme stap vooruit. De rest van de ziekenhuizen kan dicht (zeker in een stad waar meer ziekenhuizen zijn) of worden omgevormd tot een polikliniek of herstellingsziekenhuis.
Wie denkt dat al die kleine ziekenhuisjes gewoon open kunnen blijven, omdat ze r zo aardig zijn of omdat je gratis koffie/bier/parkeerplaats krijgt, heeft een erg naïef beeld van ziekenhuiszorg dat ergens is blijven hangen in de jaren '50. En mag uitleggen hoe we al die SEH's openhouden met verplichte aanwezigheid van duur personeel terwijl er maar twee patiënten op een nacht komen.

De echte Stolwijker | 24-01-19 | 09:37

Parel
Ooh ... zo waar!

CalamityJane | 24-01-19 | 11:24
▼ 1 antwoord verborgen

Zo ken ik er nog wel één. Twee ziekenhuizen in naastgelegen steden gaan samen verder als Bravis. Steken veel geld in verbouwingen en modernisering van de interieurs van beide ziekenhuizen. Nu letterlijk de stijgers nog niet zijn opgeruimd bedenkt men dat ze één ziekenhuis willen in een van de twee steden, want dat is efficiënter. Dat hadden ze natuurlijk niet iets eerder kunnen bedenken. En ik sta niet raar te kijken, als over een paar jaar de nieuwbouw klaar is en de twee andere gebouwen zo goed als nieuw leeg staan, dat ze failliet gaan.

Zonietoch | 24-01-19 | 09:28 | 3

In Rijswijk zijn ze naast de Bogaard een heel nieuw pand uit de grond aan het stampen. Terwijl er aan de andere kant (letterlijk 100m) 2 gigantische kantoorpanden leegstaan.

Ik begrijp niet waarom ze die niet verbouwen.

Nacho_Vidal | 24-01-19 | 09:30

Misschien is het lastig om OK's en IC's in een willekeurig kantoorpand te stoppen?

Kuifje-in-de-EU | 24-01-19 | 09:33

Nog leuker: één van de twee steden is niet goed (aanrijtijden van ambulances zou te lang worden), dus moet er ergens tussen in een nieuw ziekenhuis gebouwd gaan worden....
www.nu.nl/west-brabant/5697680/bravis...

Yogie | 24-01-19 | 09:52

Als iedereen zijn zorgpremie zou betalen...

Ghibli | 24-01-19 | 09:27 | 1

voor velen wordt die 100% betaald uit de belastingopbrengsten.
Anderen moeten er voor werken en wel bruto gemiddeld 100/60 maal wat ze er voor betalen. Dus 100 euro premie betekent iedere maand 167 euro brute verdienen, belasting en zo afdragen en dan premie ervan betalen.
Met 15€ bruto per uur (2600€ bruto p mnd) werk je dus 11 uur voor die 100€ premie.
Gdelukszoekers krijgen dit betaald en slenteren, al dan niet stelend of rovend, over onze straten terwijl jij werkt.

langzullenweleven | 24-01-19 | 10:31

Ziek zijn, schijnt meestal tussen de oren te zitten. Dus je kan het nog altijd tot psychiatrisch kliniek transformeren.

Rudolph_Hesje | 24-01-19 | 09:26 | 2

Ik zal het onthouden als u uw nek of been breekt de volgende keer.

Hier is een pleistertje.

kop kaaz | 24-01-19 | 10:54

Tja, met zo'n nickname heb je geen vijanden meer nodig!

BaldEagle | 24-01-19 | 12:47

Dit gaat echt fout. Langzaam maar zeker glijden we af naar het zorgsysteem van een land in donker Afrika. Dertig kilometer reizen voordat je hulp krijgt.

RenHoek | 24-01-19 | 09:26 | 2

Voordeel is dan wel weer dat Blok hoogstpersoonlijk een ziekenhuis voor je komt openen. Vraag maar aan de irakezen.

Muuke | 24-01-19 | 12:01

Nou, dan klopt het dus weer want als je naar het Westeinde Ziekenhuis in Den Haag gaat waan je je in donker Afrika, Marokko of Turkije!

BaldEagle | 24-01-19 | 12:50

Zo zonde dit. Mijn dochter is hier vorig jaar geboren, en ik kan niet minder dan 100% optimistisch zijn over de mensen die hier werken.
Ik vond het een ontzettend fijn ziekenhuis. In grote tegenstelling tot het Westeinde Ziekenhuis, wat straks de boel gaat overnemen.

very-ferry | 24-01-19 | 09:26 | 3

Klopt, maar er komt een nieuw ziekenhuis en dus een nieuw gebouw.

Kuifje-in-de-EU | 24-01-19 | 09:28

Westeinde verschillende keren moeten "bezoeken". Een werkelijk verschrikkelijk ziekenhuis destijds (plus minus 20 jaar geleden). Zorg onvoldoende, entourage ruim onvoldoende, patiëntgerichtheid afwezig. Brrr.

Langshetrandje | 24-01-19 | 09:54

@Kuifje-in-de-EU: dat heet kapitaalvernietiging! Er is niks mis het huidige gebouw, dus hoezo 'een nieuw ziekenhuis'?

BaldEagle | 24-01-19 | 12:53

1. Alles is vergankelijk, ook een ziekenhuis;
2. Zolang er zorg geleverd wordt in andere ziekenhuizen is er niks aan de hand of wil iedereen een ziekenhuis om de hoek?
3. Hoeveel extra ziektekostenpremie willen we betalen om Bronovo open te houden? Put your money where your mouth is.

Amsterdamsko | 24-01-19 | 09:25 | 8

1. Alles van waarde is weerloos.
2. Ja! De maatschappij en m.n. ouderen en kinderen zijn gebaat bij een ziekenhuis om de hoek. Dagelijks familiebezoek is een sociaal zeer wenselijk. Het maakt sommigen zelfs eerder beter. Ook kan dit schelen in de (taxi)kosten van bezoekers/patiënten die ze zelf moeten ophoesten. En in ander opzicht: Hoe meer spreiding van de zorg, hoe beter voor de leefbaarheid/economie van de kleinere steden.
3. Ziekenhuispremie betalen? Laten de ziekenhuizen en de verzekeringen eerst maar eens hun topsalarissen minderen. Ziekenzorg behoor je uit medemenselijkheid te doen, en niet uit eigen financieel gewin.

mozaard | 24-01-19 | 10:26

Er is een te groot aantal nieuwe inwoners van dit totaal gesjochte land voor wie alle, zeg alle zorg geheel gratis is.

CalamityJane | 24-01-19 | 11:32

'Alles is vergankelijk'? Waar heb je het in Godsnaam over?

BaldEagle | 24-01-19 | 12:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Waarom mogen er in NL wel 10 miljoen timmermannen/ metselaars worden opgeleid maar nog geen 50 artsen per jaar, is dat om hun salaris toren hoog te houden en de spoeling dun en om ons leeg te zuigen of zijn de NL echt te stom om voor arts opgeleid te worden.

Ik denk het eerste, ook moeten ziekenhuizen eens stoppen met al die maatschappen in het ziekenhuis, dat zijn bedrijf in een bedrijf, in dit geval een ziekenhuis. Ze moeten veel meer studenten toe laten die arts, tandarts, specialist en of chirurg willen worden.

Want timmermannen en metselaars mogen uit alle landen van de EU werken in NL maar geen artsen/ chirurgen enz. dat is wel erg vreemd vindt je niet. Zou dat zijn om de beroepen schaarst te houden en de lonen belachelijk hoog of zijn de artsen/ chirurgen in andere EU landen te stom om hier te werken?????

Niet links | 24-01-19 | 09:24 | 4

Ik denk dat je daar nog wel eens heel erg in kan vergissen.

Niet links | 24-01-19 | 09:44

Minder vrouwen laten instromen. Vrijwel duurste opleiding van Nederland en de dames gaan direct gemiddeld 60 procent werken. Een man is dus bijna twee keer zoveel waard als een vrouw.

Langshetrandje | 24-01-19 | 09:56

In Nederland leiden we te veel artsen op waardoor een aanzienlijk deel van de basisartsen geen (vaste) baan kan vinden. Verder mogen artsen uit andere landen in de EU ook in Nederland werken, we hebben voor medisch specialisten Europese examens. Het is helaas niet makkelijk voor bijvoorbeeld een Poolse arts om in Nederland te werken; de taalbarrière is te hoog.

allesindewasmasjien | 24-01-19 | 10:06
▼ 1 antwoord verborgen

Je moet nutsvoorzieningen nou eenmaal niet aan "marktwerking" overlaten, want dan krijg je eigenlijk automatisch perverse uitwassen als deze.

Naomi71 | 24-01-19 | 09:23 | 1

Je kunt n.l. nooit op De Mens afgaan! Alles loopt daar op spaak.

CalamityJane | 24-01-19 | 11:35

Een ziekenhuis is toch nooit rendabel. Kost heel veel geld, en je kan nooit winst maken op ziekte. Ooit ergens een pleister op geplakt die toen in een tientje veranderde? Nee toch?
Zorg voor je zieke medeburgers is iets waar een maatschappij voor kiest omdat je geen aap bent maar mens. Net als omgang met ouderen één van de benchmarks van de standaard van je civilisatie. Je kunt ook kiezen dat niet te willen, of erg financieel ontoegankelijk te maken zoals hier meer en meer gebeurd, maar dat zegt net zoveel als het wel doen.
Doe je dat goed (technisch hoogstaande zorg), dan kost dat veel geld. Hoe zou dat rendabel moeten zijn? Het is geen patattent.

Daarom. Ik snap al die sluitingen niet. Vind het ook een veeg teken van de staat van de Nederlandse 'samen'-leving.

DeJemelscheet | 24-01-19 | 09:21 | 5

Dat is dus wat ik bedoel bytemaster. Zorg kost veel geld. Verlies is dus logisch. En veel ook. Waarom dat beperken. En hoe groot is dat verlies? En wat is acceptabel? En waarom dat en niet meer/ minder? Dat zou een publiek debat moeten zijn alvorens een ziekenhuis maar overweegt te sluiten. Het is geen private dierentuin. Het is een essentiële dienst die je niet zomaar terugkrijgt

DeJemelscheet | 24-01-19 | 09:34

Natuurlijk kan je wel winst maken met een ziekenhuis. Je koopt pleisters voor een euro in en rekent er een duppie extra voor. Niemand heeft dat “bedacht”, dat is zoals de samenleving al millennia lang werkt, en er is geen reden waarom het in de zorg niet zou kunnen werken. Gaat wel eens mis wegens mismanagement, maar het resultaat is een stuk beter dan de blauwdruk voor middelmatigheid die we vroeger van staatswege toepasten.

Muxje | 24-01-19 | 09:35

Daarom gaan er nu ook zoveel ziekenhuizen dicht Muxje, omdat het zo goed gaat qua marktwerking.

DeJemelscheet | 24-01-19 | 09:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Bronovo gaat op in een groter ziekenhuis, want dat levert efficiency-voordelen open. En met de overgang is enkele jaren gemoeid.

Kuifje-in-de-EU | 24-01-19 | 09:20 | 1

Efficiency mijn aarsch. Iedere tweede behandeling gaat fout/niet in één keer goed in de grootschalige zorg.

Langshetrandje | 24-01-19 | 09:58

Iets klopt hier niet. Waarom betalen we dan zoveel verplichte zorgverzekering? Heeft het met geimporteerdiers te maken?

Repetitive Beats | 24-01-19 | 09:20 | 2

De linkse hobby van Immigratie en onderhoud van exponentieel zich vemenigvuldigende 3e, 4e, 5e enz.generaties kost natuurlijk jaarlijks vele tientallen miljarden. Die moeten toch ergens vandaan komen. Zorg, belasting, studieschuldenstelsels voor autochtonen, gratis geld, Mieles en huizen voor economische vluchtelingen , het rijst allemaal de pan uit. Maar ik denk dat u gelijk heeft.

B.Spiritus | 24-01-19 | 09:32

Onzin, we betalen ongeveer 30 miljard aan premies. De zorgkosten bedragen 95 miljard.

Bytemaster | 24-01-19 | 09:33

Het wrange is dat het ziekenhuis waarschijnlijk prima functioneert, namelijk goede zorg verlenen door gekwalificeerd en kundig personeel in een daartoe ingerichte omgeving.

Hollende_Kleurling | 24-01-19 | 09:18 | 3

Klopt, heel goed ziekenhuis. Maar het wordt allemaal te duur, vandaar het samengaan in een groot ziekenhuis. Men hoopt op efficiency-voordelen,

Kuifje-in-de-EU | 24-01-19 | 09:21

Fusies leiden in de praktijk vaak tot extra bestuurslagen en grotere afstanden tot de werkvloer/burger (professionalisering van bestuur/managementcultuur). Ik wens ze succes met hun efficiencyslag.

Hollende_Kleurling | 24-01-19 | 09:28

@ Hollende_Kleurling | 24-01-19 | 09:28
Precies dat! Bij dit soort zaken staat niet de zorg voorop, maar de bankrekening en CV van het bestuur. Zelfverrijking onder het mom van verbetering.

PisFinger | 24-01-19 | 09:58

Vorig jaar is hier in Rotterdam het Havenziekenhuis de nek omgedraaid.
Een ziekenhuis waar je nog echt als mens werd behandeld (ik weet dat er nog meer goede ziekenhuizen bestaan) door geïnteresseerde artsen en verpleegsters/verplegers.

BBmetR | 24-01-19 | 09:18

Premies zullen enkel stijgen. Er komt een tijd dat de eed die een arts moet afleggen enkel nog een geldwaarde heeft. En daar zijn we helaas al bijna.
Niet door artsen zelf, maar door slechte zakenlui die niet kunnen rekenen.
Triest.

Toos Doos | 24-01-19 | 09:16

Simpel, de welvaart staat die NL kende is aan het verdwijnen. Er is best een systeem mogelijk waarbij je het kunt behouden, maar NLse regering kiest voor volle globalisering, open grenzen. Dat gaat niet samen. Je kunt het oeverloos van alle kanten bekijken, maar dat verandert het niet. Anders stemmen wel.

feiten_en _cijfers | 24-01-19 | 09:16

FTM. Het gaat gewoon om de grond.

NerdAlert | 24-01-19 | 09:16 | 1

Goede wijk, dicht bij de zee en bijna aan de duinen.
Daar komt inderdaad geen sociale woningbouw nee.

Harry Turtle | 24-01-19 | 09:48

Is dat een kerk die er op die foto staat?

Jezus_Boeddha | 24-01-19 | 09:16 | 1

.. misschien dat Prins Bernhard het kan overnemen, hij is er volgens mij geboren.. of een Chinese belegger of een andere Aziaat of Turk.. zodat deze de doorstart kan maken om vervolgens er een particulier c.q. exclusief ziekenhuis van te maken, waar de Nl burger met een dure elite basisverzekering en aanvullende verzekering wel terecht kunnen.. krijg je first class ziekenhuizen en peupel ziekenhuizen.. Een beetje van voor de huidige ziektekostenverzekering. Kun je bij je werkgever als arbeidsvoorwaarden naast de elektrische auto ook een first class zorgverzekering verzoeken. Krijg jij de betere zorg en geen wachtlijst en de meest betere artsen iets wat het gepeupel wel maar voor lief moet nemen. Je ziet het al in Nederland met de ooglaserklinieken en de (cosmetische) correcties.. allemaal zorg behoeften die in klinieken wordt gegeven met een enorm prijskaartje eraan vast.

fikkieblijf! | 24-01-19 | 09:14

Kan de pandjesprins niet een helpende hand toesteken? Het koninklijk huis heeft toch goede banden met dit ziekenhuis? Daar werd toch heel veel koninklijk broedsel geboren en geopereerd? Geen stijl dat ze dit ziekenhuis nu links laten liggen.

aamert | 24-01-19 | 09:14

Maar wel met nederlands geld ziekenhuizen in het buitenland financieren.
koekoek

juupke | 24-01-19 | 09:14

En de wachtlijsten maar groeien overal.

drastic | 24-01-19 | 09:13 | 2

voor het gepeupel wel ja..

fikkieblijf! | 24-01-19 | 09:15

voor iedereen Fikkie!

pibasso | 24-01-19 | 09:25

Hebben ze toch goed over nagedacht.
Verplichte zorgverzekering, verplicht op straffe van boetes, hoge boetes, hele hoge boetes. Deurwaarders, executieverkoop, loonbeslag tot uit huis zetting en onder een brug of voor 5 euro in de noodopvang.
Verplicht want anders neemt niemand zo'n product af.

Dat hele nieuwe hordes verlicht een gratis zorgverzekering krijgen zal vast niet de reden zijn waarom er (waterbedeffect) ergens anders grote tekorten zijn!

Johan_Voorhaar | 24-01-19 | 09:11

Ik mag toch hopen dat het begin van het einde van de marktwerkingkerk mee te maken.

Bigi Bana Boy | 24-01-19 | 09:11

Gevangenissen dicht wegens superveilig land zonder criminaliteit. Leger weg wegens superveilige wereld zonder oorlogen. Ziekenhuizen dicht wegens supergezonde Nederlanders die tot hun 80ste rond lopen te rennen en op hun 82ste in hun slaap vredig overlijden.

Of nee wacht, het gaat alleen maar om het geld. Stom van me.

Dutchbeaurouge | 24-01-19 | 09:10 | 1

Misschien kunnen we het verschil bij de komende verkiezingen maken.Om te beginnen al het geld wat het land verlaat richting bodemloze put en je dus zonder bonnetje niet kan volgen stoppen.Steek dat geld in de gezondheidszorg.

gerrie de perrie | 24-01-19 | 09:15

Één sluit en de andere worden uitgebreid.
Zo gek is dat niet.
Over 5 jaar staan er huizen.
Stadsvernieuwing is soms gewoon nodig.

Ruimedenker | 24-01-19 | 09:09 | 1

Mensvernieuwing ook, want deze evolutie heeft haar top wel bereikt.

Dutchbeaurouge | 24-01-19 | 09:11

Zonde, deze faciliteit had buitengewoon geschikt geweest als D66 orgaanoogst locatie. Kassa! Winst! Orgaanhandel, katsching!

Conan de Rabarber | 24-01-19 | 09:08

Gelukkig woon ik naast het Leyenburg ziekenhuis. Jammer van het historische pand, maar daar kunnen ze wellicht een paar honderd ongedocumenteerde uitgeprocedeerde illegale gelukszoekers in kwijt, in afwachting van hun definitieve verblijfsvergunning met huis, zorg en uitkering.

HaagsHaram | 24-01-19 | 09:07 | 1

Staat gewoon al 25 jaar 'nieuwbouw'.

redthehaghue | 24-01-19 | 09:11

De enige die echt klagen zijn de kakkerts uit de buurt! Bus/tram om de hoek naar zuidis naar Westeinde en leyenburg ziekenhuis naar oost Diaconessehuis en Reinier de Graaf, noord is Antoniushove! Hemelsbreed nog niet eens zo ver!

redthehaghue | 24-01-19 | 09:07 | 3

Van bronovo naer westeinde is inderdaad nogal een overgang...

Langshetrandje | 24-01-19 | 09:23

Schilderswijk ziekenhuis Westeinde of Bea's Bronovo, snap wel dat ze pissed zijn.

Harry Turtle | 24-01-19 | 09:45

@ Harry Turtle | 24-01-19 | 09:45
Westeinde staat beter aangeschreven dan Bronovo, sinds de fusie Westeinde/Bronovo/Anthoniushove gaat het iets beter.

redthehaghue | 24-01-19 | 09:59

pfffff in principe is het systeem zo dat alle ziekenhuizen op papier onrendabel zijn als "men" dat wil. Heeft niets met marktwerking te maken want die is er in nederland helemaal niet.

Eviltofu | 24-01-19 | 09:06 | 1

De ziekenhuizen die overblijven moeten worden uitgebreid. Wat ook een enorme berg geld kost. Waarna de hypotheek weer flink verhoogd wordt. Ben wel benieuwd hoeveel procent van de ziekenhuisrekening opgaat aan aflossing van vastgoed en verzekeringen.

Hiesjes | 24-01-19 | 09:15

Een ziekenhuis is geen V&D waar je vrijwillig gaat funshoppen.
Ziekenhuizen hebben een noodfunctie; als de brandweer.
Ziekenhuizen die failliet gaan, dat is kapitaalvernietiging, waarbij mensen in nood de dupe kunnen worden.
Niet elke liberalisering pakt goed uit.

marjen | 24-01-19 | 09:06

Ze gaan zo lang mogelijk door om de basis voorzieningen, betaald door het volk, af te breken. Kan dan voor een prikkie worden overgenomen door private partijen die dezelfde diensten aanbieden voor 3 keer zoveel.

Water, energie, telefonie, gezondheidszorg, openbaar vervoer: alles wordt verpatst. Ooit gesticht met belastingen van onze voorouders, sommige 100 geleden, voor het Nut van het Algemeen.

Overal in Europa hetzelfde liedje.

Heppie-even-voor-mij | 24-01-19 | 09:05 | 1

eu heeft bepaald dat er x aantal van bijvoorbeeld ziekenhuizen in een gebied kunnen zitten. Dus dan gebeurt dat. Politie, defensie alles is op eu formaat gepland, al jaren. Dus nu zeuren is onzin, want men hebbe er selluf voor gestempt.

Mark_D_NL | 24-01-19 | 09:10

mooi man, die marktwerking met ziektekostenverzekeringen... overheidsverplichting voor de burger maar zorg... afhankelijk van de zorgverzekeraars.

fikkieblijf! | 24-01-19 | 09:05

Zou wel eens willen weten waarom een Ziekenhuis zoals dit onrendabel is.
Welke kostenposten het Ziekenhuis hebben alten omvallen.
Zou me niks verbazen als het een combinatie van mismanagement, extreem hoge vastgoed contracten en verzekeringen op beleggingen ging.
Allemaal zaken die niks van doen hebben met de bedrijfsvoering, maar waar de directie wel allerlei leuke extra van gehad heeft de afgelopen jaren.

Hiesjes | 24-01-19 | 09:05 | 1

Het ziekenhuis staat goed aangeschreven en er zit geen ziekenhuis in de buurt. Heb is een beetje het expat/yuppen ziekenhuis van den Haag. Antonius hoeve is wel dichtbij, maar heeft een mindere reputatie.
Vanuit het HMC+ kun je bijna naar het Haga zwaaien. Maf allemaal.

quazi | 24-01-19 | 09:07

Alle macht in handen van de ziektekosten verzekeraars zijn de oorzaak leute.

potverdrie | 24-01-19 | 09:04 | 3

Terug naar het ziekenfonds! Werkte prima. Die 5 euro verschil per maand tussen verzekeraars is toch geen concurrentie voordeel voor de consument.

Hiesjes | 24-01-19 | 09:06

Hiesjes | 24-01-19 | 09:06 |

Je mag toch eerlijk kiezen door wélke zorgverzekeraar je financieel wordt genaaid? Is heel democratisch hoor.

Dutchbeaurouge | 24-01-19 | 09:14

Idd en gezondheid is eigenlijk niet echt iets om handel over te drijven. Net als ons energienet en watervoorziening.... dit moet gewoon beschikbaar zijn voor iedereen.

David000000007 | 24-01-19 | 09:15

De kaalslag van onze maatschappij is al decennia aan de gang. Een uitwas van het stemmen op en daarmee bestendigen van de corruptie en wanbestuur waar we vvd, pvda, d66, cda en consorten zo goed van kennen.
.
De prijs van fatsoen over feiten.
.
Het lijkt me niet constructief als mensen die op die partijen stemmen en hebben gestemd nu verontwaardigd spelen. Toen het alleen anderen trof gaf u er namelijk ook geen zier om.
.
Op naar de bodem. U heeft het verdiend.

Parel van het Zuiden | 24-01-19 | 09:04 | 1

110% eens. Jaren stemmen naar aanleiding van wat one liners, 1000 euro!, en dan nu zeuren. Maar ja, de flatscreen en de vakantie naar kusadasi waren belangrijker.

Mark_D_NL | 24-01-19 | 09:18

Het is logisch dat onrendabele ziekenhuizen moeten sluiten. Als ze niet sluiten ettert het maar door en worden problemen ook niet opgelost. Nu kan zo'n organisatie een nieuwe eigenaar krijgen en een doorstart maken, wetende dat er iets moet veranderen.

meme_mori | 24-01-19 | 09:01 | 4

hahahaha.. misschien dat Prins Bernhard het kan overnemen, hij is volgens mij geboren.. of een Chinese belegger of een andere Aziaat of Turk.. zodat deze de doorstart kan maken om vervolgens er een particulier ziekenhuis van gaat maken, waar de Nl burger met een dure basisverzekering en aanvullende verzekering wel terecht kunnen.. krijg je first class ziekenhuizen en peupel ziekenhuizen..

fikkieblijf! | 24-01-19 | 09:10

Zowiezo heb je altijd een scheiding in de gezondheidszorg tussen rijken en armeren, of het nu is geprivatiseerd of niet. Maar de beste gezondheidszorg krijg je nog altijd over de grens in BE of DE, waar de huisarts nog een diagnose kan stellen en geen dure verwijsambtenaar is zoals in NL.

Beefbus | 24-01-19 | 10:08

Prima argument. Hebben ze ook bij het enige ziekenhuis in Vlaardingen gedaan. Vanuit Hoek van Holland kon ik kiezen of naar Vlaardingen te gaan, wat 21 minuten zou kosten of naar Den Haag wat minstens, bij goed gelukt, 34 minuten reistijd was. Nu mag ik doorrijden naar Schiedam. het is slechts 23 minuten rijden. Maar het is wel vlak bij het station gebouwd. Oh, wacht. Het spoor wordt nu omgebouwd tot snelmetro en dat loopt nu al jaren achter op schema. Wat woon ik toch in een prachtige bananenrepubliek.

loser | 24-01-19 | 10:15
▼ 1 antwoord verborgen

Als het te veel geld kost, moet je de broekriem aanhalen. En niet alles kan altijd blijven bestaan.

Kletskop | 24-01-19 | 09:01 | 1

Dan hadden ze dat Westeinde Ziekenhuis moeten sluiten! Een gedrocht zonder parkeerplaatsen middenin het centrum van Den Haag, slechte zorg waar je als patiënt een nummer bent en ook nog eens vlakbij die fijne Schilderswijk waardoor je je in Marokko waant zodra je er binnenstapt! Schei toch uit!

BaldEagle | 24-01-19 | 13:08

De zorg is compleet ziek, de wachtlijsten zijn weer terug. Een vriend van mij staat al 5 maanden op de wachtlijst voor een operatie. Uiteraard niet levensbedreigend, maar de klachten blijven wel. Ook was eind 2018 de ziekenhuiszorg voor alle verzekerden van enkele zorgverzekeraars op. Moest je geopereerd worden, dan had je pech, in 2019 kon je het weer opnieuw proberen. Zorg ervoor dat je bij dit soort verzekeraars weg gaat en zeg dit voort.

pibasso | 24-01-19 | 09:01 | 4

Het zou goed zijn als iedereen in Nederland zijn zorgverzekering opzegt en naar 1 zorgverzekeraar overstapt. Allemaal naar DSW bijvoorbeeld, zodat alle submerken van de grote zorgverzeraars allemaal failliet gaan. Achmea heeft dan niets meer in de melk te brokkelen en anders grote boeven ook niet!

pibasso | 24-01-19 | 09:29

Ja en het is allemaal begonnen met dat walgelijke figuur van een Hoogervorst met z'n privatisering. De wachtlijsten zouden hiermee opgelost worden.

pjisonline | 24-01-19 | 09:40

@ pibasso | 24-01-19 | 09:29

Ha lolbroek: DSW. Een paar geleden bij DSW gezeten vanwege hun belofte dat je overal terecht kan. Herstelde van een gebroken knie had ik thuiszorg nodig voor grote wond aan mijn bovenbeen. Kreeg eerst de rekening van ruim 1000 euro geprestenteerd van de zorgverlener. Indienen bij DSW. Werd afgewezen want de tijdsnotatie was verkeerd. Moest 3 x 5 minuten zijn ipv 15 minuten. Nieuwe rekening. Weer afgewezen want de zorgcode werd niet herkend door het computersysteem van DSW. En nog 2 x een of andere kul bureaucratische reden. Uiteindelijk belde mijn vrouw met die sukkels uit Schiedam. Komt uiteindelijk de aap uit de mouw. Ze moesten moeilijk doen want stel dat zij een audit kregen van accountant. En ondertussen kregen wij aanmaningen van de zorgaanbieder. Maar bij de gratie vanuit de goedheid van de persoon die mijn vrouw sprak werd het bedrag vergoed. Maar tussen de regels door werd wel duidelijk gemaakt dat wij niet moesten zeiken. Dus rot op met je DSW. Mooie woorden maar ondertussen net zulke ratten als de andere zorgverzekeraars.

loser | 24-01-19 | 10:10
▼ 1 antwoord verborgen

Zodra ik met pensioen kan op mijn 87e is er geen ziekenhuis meer over.

overVecht | 24-01-19 | 09:01

Ziet er oud uit met die onhygiënische klimop er tegen aan. Kan zo niet langer. Weg ermee.

Pedronegro | 24-01-19 | 09:00

Ach, het is een beetjes zoals die middelbare scholen die van 300 naar 1500 kinderen gaan. Veel efficiënter en goed dat de prinsjes en prinsesjes er achter komen dat ze maar een nummertje zijn.
/Ofzo.

quazi | 24-01-19 | 09:00

Maar als je de directie minder dan vier ton p.p.p.j. betaalt krijg je dit, dan gaan ze naar het buitenland...

eerstneukendanpraten | 24-01-19 | 09:00

Onrendabel = sluiten of betalen.
Aan de ene kant hebben we gezeik over de stijgende zorgkosten en nu aan de andere kant nostalgisch gemijmer over het openhouden van een inefficient, onrendabele tent in een markt die al uitblinkt van inefficiency en onrendabiliteit. Blijft over: kan zorg elders in regio gecontinueerd en gewaarborgd worden? Ja? Sluiten.

de Voorzittert | 24-01-19 | 09:00 | 1

Nee! Een ziekenhuis moet niet rendabel zijn. Er zijn hier wachtlijsten voor de specialisten wat aangeeft dat dit ziekenhuis had moeten uitbereiden!

pjisonline | 24-01-19 | 09:38

Zelfs Loek de Winter wilde niet?

horsteknots | 24-01-19 | 09:00

En waar gaat Maxima nu de volgende leggen?

hangtiet met knoop | 24-01-19 | 08:59 | 2

Maxima is uitgeworpen...

eerstneukendanpraten | 24-01-19 | 09:01

QILF

Langshetrandje | 24-01-19 | 10:16

Kan men er een mooie ACZ van maken.
En er is weer meer geld over voor een oranje paleisje.
Win win.

Ce ca! | 24-01-19 | 08:59 | 1

Goed plan, lekker dicht bij Rutte, maar die zit tegen Juli al in Brussel.

quazi | 24-01-19 | 09:01

Wat moeten de Oranjes nou?
Of hebt ze een compleet ziekenhuis in een van die paleizen gebouwd waardoor het Bronovo kan termineren.

Johan_Voorhaar | 24-01-19 | 08:59 | 2

De Oranjes gaan niet meer naar een ziekenhuis, dat is voor het plebs. Die gaan naar privéklinieken in het buitenland.

Osdorpertje | 24-01-19 | 09:02

Zeg Osdorpert, een hele verdieping alleen voor jezelf kun je best onder een privekliniek inschalen hoor. Zo'n eigen kliniek ost waarschijnlijk nog een stukje meer alsdan eentje waar de nouveau riche vertoeft en je niet gezien wilt worden.

HA, BIER!1! | 24-01-19 | 13:47

Gelukkig doe je er maar 45 minuten over om van de ene kant naar de andere kant van den Haag te komen, dus ik wens de ambulancediensten veel succes.

quazi | 24-01-19 | 08:58 | 3

45 minuten ga je niet redden, zelfs niet via de snelweg...

redthehaghue | 24-01-19 | 09:10

Boe fucking hoe. Welkom bij dezelfde problemen die in "de rest van Nederland" normaal zijn.

Vanilla | 24-01-19 | 09:27

Ja, als alles meezit! Als je naar het Westeinde Ziekenhuis moet moet je door het centrum van Den Haag, dat is al een drama op zich als je geen haast hebt!

BaldEagle | 24-01-19 | 13:00

Niet zo zeuren.
Doorstart met fatsoenlijk management en gaan.

mark1487 | 24-01-19 | 08:57 | 2

Kijken naar de tv-serie New Amsterdam. Dokters moeten weer dokteren en niet managen en bakken geld verdienen over de hoofden van patiënten.

Leffe Blonde | 24-01-19 | 10:33

Yep.
Af van de maatschap en ziekenhuizen oprichten die gewoon artsen in loondienst hebben.

mark1487 | 24-01-19 | 10:40

Prachtig, die marktwerking. Echt een vooruitgang.
In Drenthe staan er ook drie op omkiepen.

Normpje | 24-01-19 | 08:56 | 4

Je kant beter alles door ambtenaren van de overheid laten regelen. Doen ze bijvoorbeeld op Cuba en in Venezuela, en dat is daar een erg groot succes.

Kuifje-in-de-EU | 24-01-19 | 09:22

kuifje-in-de-eu | 24-01-19 | 09:22 | Dat betekent niet dat door de marktwerking ziekenhuizen nu op omvallen staan. Dat zijn gewoon feiten. Gezondheidszorg is op veel vlakken te belangrijk om alleen door de markt bepaald te worden. Hoezeer ik ook voor de vrije markt ben, niet alles moet worden overgelaten aan de markt. Anders waren zelfs de meest basic medicijnen al onbetaalbaar, is dat dan wat we willen?

Indoneesje | 24-01-19 | 09:41

Er is geen marktwerking. Er is heel veel overheid/head en een heel klein beetje markt. Dat moet precies andersom

Kiwi45 | 24-01-19 | 12:28
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken