Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland pakt vaasje voor duurste OV van EU

CO2, dieseltjes ouder dan 2005, taxiprijzen, scooter milieuzones, verkoopverboden, elektrische auto's, subsidies, doodvermoeiende files en eeuwig ongemak op de A2. En ondertussen is het Nederlandse OV loeiduur: de duurste van de hele Europese Unie.

Die uitzuigende profiteurs in Roemenië en Bulgarije kunnen natuurlijk weer lekker goedkoop met de trein en de taxi, wat een mazzelaars, maar hier in Nederland betalen we ons helemaal blauw, terwijl alles al zo duur is, BEDANKT Mark Rutte. Allemaal de schuld van de Rabobank én van Frans Timmermans, die vanochtend weer 34 pannenkoeken met spek naar binnen heeft lopen gooien maar zich druk maken om de prijzen van het openbaar vervoer ho maar. En wat krijgen we er in Nederland voor terug? Overvolle treinen, vieze bussen, staan in de spits, oplichters als taxichauffeurs, chagrijnige conducteurs en sein- en wisselstoringen. Maar ach, wat zeuren we nou. Het Nederlandse openbaar vervoer is nog altijd beter dan in al die andere stomme landen dus wij gaan vandaag gewoon weer lekker met de auto.

Reaguursels

Inloggen

In plaats van het continue en standaard zwaarder belasten van de burger wordt het tijd dat het OV gratis (ja, GRATIS) aangeboden wordt.
Het huidige beleid is niet duurzaam en betekent weinig tot niets in het liedje en dansje van het klimaat.

Iggy_Plop | 04-01-19 | 05:43

En we moeten allemaal met het openbaar vervoer, dikke doei. Met de auto is het voordeliger.

lacucaracha | 03-01-19 | 19:12

Lekker popi jopie allemaal. Maar volgens mij de kwaliteit, stiptheid en dichtheid van ons OV het hoogste van heel europa. Dus gemiep dit. Altijd makkelijk om te zeuren.

Vraag een willekeurige Italiaan, Bulgaar of Engelsman naar hun ov, en ze zullen jaloers zijn op dat van ons.

Amen

V-styn | 03-01-19 | 17:17

Het ov is alleen nog geschikt om er voor te springen met al die verhogen zal dat de nieuwe Trent 2019 dankzij extreem link

Haat-links | 03-01-19 | 15:59

Tja, linksche hobby's moeten natuurlijk wel ergens van betaald worden.

Reagurend_Nijlpaard | 03-01-19 | 15:46

Ich war noch niemals in New York....

van Oeffelen | 03-01-19 | 15:45

Waarom moet alles "wat goed voor ons is" zoals elektrische auto's gesubsidieerd worden?
Toen James Watt de stoommachine heeft uitgevonden werd zijn idee toegepast zonder een cent subsidie.
Ga er maar vanuit dat alles wat gesubsidieerd wordt, is bagger.
Zo ook het OV

observer59 | 03-01-19 | 15:37

Een land dat decennialang "fatsoenlijk" stemt verdient deze prijzen. Socialisme kost geld. Dan er ook netjes voor dokken. Miljarden doelloos en voor de vorm naar Milieu, "iedereen is welkom", "voor de EU iedereen de auto uit". De meerderheid van dit land krijgt wat het verdient; dokken dokken dokken. Voor zorg, voor energie, voor vervoer. Hier koos de meerderheid willens en wetens voor. Socialisme en EU is nivelleren van honderden miljarden. OK, als de meerderheid dit wil dan gaan we dit doen. Ik kan het makkelijk dragen en lach de linkse rakkers hard in hun geitenwollen gezichten uit. Probeer het zo te zien.

Rest In Privacy | 03-01-19 | 15:18 | 2

Wat betreft dit punt "iedereen is welkom" maakt het geen zak uit wat je stemt. Dat plan is al in 1960 in werking gegaan in geheel Europa

dk-- | 03-01-19 | 18:39

De oplossing is natuurlijk: meer kapitalisme. De oplossing is in alle gevallen: meer vrije markt. Want alles wat verkeerd is, wordt altijd, in alle gevallen veroorzaakt door een tekort aan marktwerking.

langharigwerkschuw | 04-01-19 | 08:10

OV???? Is dat niet een geel ding in een weiland dat meestal stilstaat?

Dutch_Viscount | 03-01-19 | 15:04

Vroegah... (de jaren 1970, 1980, 1990) toen de spoorwegen nog niet (auf Befehl van Brussel) geprivatiseerd waren en ons land nog niet overvol was, waren onze treinen op tijd, schoon en betaalbaar.

telelezer | 03-01-19 | 14:54

In New York steek je gewoon je hand op en er stopt een betaalbare taxi voor je neus (als het niet te druk is). Dat komt omdat er ontelbare taxi's rondrijden en vooral omdat ze betaalbaar zijn.
Een prima alternatief voor onze overvolle steden en nog beter: van deur tot deur, ipv tig keer moeten overstappen en als haringen in een ton staan in het OV en dan nog een stuk door sneeuw, regen en wind moeten lopen voor je thuis bent,
Daarom gebruikt iedereen ze daar en zo verdienen de chauffeurs ook genoeg. (win win dus)

telelezer | 03-01-19 | 14:43

Ook in het nieuwe jaar zijn mijn favoriete vervoersmiddelen de fiets voor korte stukjes en de benzineslurper voor al het andere.
Openbaar vervoer is een lachertje als je niet bij het centrum van een grotere plaats woont

Hentjehopeloos | 03-01-19 | 14:18 | 1

De auto maakt men langzaam onbetaalbaar. En men bouwt sowieso niet snel genoeg nieuwe wegen als je kijkt naar hoe snel men economische migranten importeert. Ik ga zelf ook veel met de fiets, maar collega's zijn wel aangewezen op auto's omdat men woont in buitenwijken of in nabije dropen (want kinderen en stad vrije sector is onbetaalbaar door voornoemde economische migranten). OV is dan gewoon geen goed alternatief.

O2Neutraal | 03-01-19 | 14:37

Diur is één ding, maar het is nog onhandig ook. Als ik in Parijs ben, Londen, New York, gebruik ik standaard het ov, je zou gek zijn als je daar met de auto gaat rijden, want langzamer en duurder. Zelfs hier in Rotterdam pak ik de auto, want ov betekent duur, traag, vies en vol met kansarm gespuis dat stinkt.

captainobvious | 03-01-19 | 14:17

Ooit, was mobiliteit iets, dat voornamelijk beschikbaar was, voor de toplaag van de maatschappij. Ik hoop niet, dat ik die tijden opnieuw zal meemaken. Ik pas er voor, om in de natte totalitaire droom, van onze aliberale demofobe kantklosser Prutte en zijn kritiekloze meelopers van de vv(d) fractie onder Vaas Dijkhoff, te leven.

O2Neutraal | 03-01-19 | 13:55

Gaaf land man, ook hier word je weer genaaid.

Wienerschnitzel mit | 03-01-19 | 13:54

Mijn reactie sluit waarschijnlijk volledig aan bij die van de meeste hier, maar toch: Die auto heb ik al staan, dus de vaste kosten kan ik niet wegstrepen, want die heb ik nog steeds, ook al ga ik met het O.V. Die auto is ook levensreddend, want die kan mij of mijn gezinsleden binnen tien minuten naar het regioziekenhuis brengen of de IKEA.
Vanuit mijn gemeente naar bijvoorbeeld Rotterdam is goedkoper met de auto, zodra je er met meer dan één persoon in zit. En áls ik naar Rotterdam zou gaan is dat voor een uitje en zijn we dus met het hele gezin.
Stel dat ik ooit een keer alleen wil reizen, dan moet er een zodanig verschil zijn tussen prijs, comfort en tijdswinst, dat ik zin ga krijgen in het O.V. Prijsverschil blijkt altijd minimaal of zelfs negatief uit te pakken voor het O.V., Over het comfort hoef ik het niet eens te hebben (ik herinner me nog steeds dat hollen van perron naar perron, bij wijzigingen. Als ik spullen meeneem, dan is het al meteen voorbij voor de trein, want gek genoeg is niemand in het O.V. blij als je een steekwagen met gereedschap en wat zakken cement meeneemt of een paar buizen of plinten van drie meter.) En tijdswinst? Reken maar met een factor drie tegenover de auto.
Wat blijft er dan nog over? Dat zal dat moment zijn dat je te horen krijgt, in Clervaux, dat je die tien euro, die je eerst, maar alleen als volwassenen (kinderen tot twaalf jaar oud waren al gratis) moest betalen, om heen en weer naar Luxemburg stad te komen, nu ook niet eens meer hoeft te betalen. Anderhalf uur met de trein, door bergachtig gebied, en dan ook nog eens met zitplaats! En dan wij zeuren over rendabel o.v.
Zoals zovelen al hier opmerkten: het O.V. is voor diegenen, die echt geen andere kant op kunnen qua vervoer. Dat zijn ambtenaren/ werknemers, met een O.V. via de baas, of studenten met een vervoerskaart. Maar zeker weten doe ik dat niet, want ik heb al een heeeeeeeele tijd geen trein, bus, tram of metro van binnen gezien (behalve dan die bus vanaf P3).
Pas als ik , buiten verkiezingstijd, de heren politici dagelijks in het O.V. ga zien, ga ik me weer eens verdiepen in het O.V.

Heer Hugo de Waard | 03-01-19 | 13:32 | 3

En hierbij heb ik natuurlijk de parkeerkosten meegenomen in de afweging, maar ook het aantal tassen dat ik op mijn nek zou moeten nemen, naast mijn kinderen, heen en het nog grotere aantal tassen terug, als mijn vrouw klaar is met winkelen.

Heer Hugo de Waard | 03-01-19 | 13:36

"maar toch: Die auto heb ik al staan, dus de vaste kosten kan ik niet wegstrepen, want die heb ik nog steeds, ook al ga ik met het O.V."

En dat is natuurlijk exact de drogreden van veel autobezitters. Je hebt hem toch staan. Maar kijk eens wat dat kost elke maand. Streep dat eens weg tegen de kosten van een OV kaart, daar kan geen auto van winnen qua prijs.

Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 14:29

@bestelandgenoten, in de auto ben je in ieder geval verzekerd van een zitplaats, kan je gaan wanneer je wilt en je hoeft niet te sjouwen met je boodschappentassen of kratten bier. Alhoewel het laatste in de toekomst wellicht makkelijker zal zijn omdat we bijna niks meer overhouden. Daarnaast is de kans om slachtoffer te worden van een verwarde man ook een stuk kleiner.

MoonBeebe | 03-01-19 | 15:30

@nemeton | 03-01-19 | 13:05
Woont u ver van de Duitse of het drielandenpunt?

Heiner | 03-01-19 | 13:30 | 1

Héél het stukje lezen ! Wel 3 zinnen.
En begrijp dat ik zeg :
Ráárrrrr dat we binnen de EU nog (prijs)grenzen hebben.

nemeton | 03-01-19 | 14:28

Stompzinnig onderzoek.
Je moet ook rekening houden met hoeveel belastinggeld er heen gaat, en bijvoorbeeld met de staatsschuld van een land.

Lekker makkelijk om goedkoop OV te hebben als je het financiert met een begrotingstekort. Daarom; de onderzoeksvraag maakt het onderzoek onbruikbaar.

mark1487 | 03-01-19 | 13:22 | 4

Huh?
Het onderzoek laat niets zien.
De lonen liggen hier hoger, dus ook van het NS personeel maar ook van de NS klaten; dus de kaartjes zijn duurder.
Verder betalen de OV klanten hier misschien relatief meer dan de belastingbetaler, en is die verhouding anders in andere landen.
Ik vind het prima. Maar daar zegt het onderzoek allemaal niks over.

Dus over de prijs van het openbaar vervoer kan je geen conclusie trekken.

mark1487 | 03-01-19 | 13:30

Verder moeten ze het ook even omrekenen naar BBP, want voor een roemeen is een euro voor de trein veel "duurder" dan 4 euro voor een Nederlander.

mark1487 | 03-01-19 | 13:31

Kijk eens wat onderhoud van het wegennet kost. Dat is ook niet gratis. Blijft over dat vervoer per auto extreem inefficient is, zowel qua vervoersdichtheid als qua verspilling van energie (1200 kilo laten bewegen voor 80 kilo effectief gewicht).

Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 14:32
▼ 1 antwoord verborgen

In NL is alles te duur, niet alleen het OV. Als je met je gezin vanuit bijv. Enschede met de trein een dagje uit wil naar pakweg het dolfinarium in Harderwijk, met daarna pannenkoeken eten, dan ben je met 2 kinderen al snel honderden euro’s kwijt. Geen wonder dat een steeds grotere groep thuis zit te versterven op de bank.

Baron Clappique | 03-01-19 | 13:21 | 1

Hilarisch is het die prijzen.

lacucaracha | 03-01-19 | 19:15

In Hongarije is het openbaar vervoer voor 65+ers al jarenlang geheel gratis. Hier worden we uitgeknepen door Rutte met zijn vaasje.

Silvio488 | 03-01-19 | 13:17 | 2

ABC eilanden 60+ gratis OV.

Wienerschnitzel mit | 03-01-19 | 13:55

In Ierland is het ook gratis voor gepensioneerden. Maar in NL natuurlijk niet want er is geld, veel geld nodig voor de klimaatwaanzin, voor de EU, voor immigratie enz

telelezer | 03-01-19 | 14:49

Volgens mij is het OV in Nederland dan ook superieur in vergelijking met andere landen. Probeer maar eens een trein te pakken in een kleinere Italiaanse stad. Daar rijden ze niet per uur, maar per dag...

Ggroengras | 03-01-19 | 13:03 | 3

Hahaha... Het enige superieure aan het OV is de prijs.

BozePaarseMan | 03-01-19 | 13:06

Dan wacht ik een dag, lekker in het zonnetje. Doen ze daar allemaal, vandaar dat men ook niet zo mega overspannen is als hier.

Wienerschnitzel mit | 03-01-19 | 13:56

probeer maar eens om met de trein te gaan als je huis 10 km van het station staat..ja fietsen of met de auto erheen. want OV bussen die rijden hier in Nederland ook maar om de twee uur en dan nog tussen 8.00 en 18.00u daarna is het einde OV naar de trein

fikkieblijf! | 03-01-19 | 14:01
-weggejorist-
Liefdebaard | 03-01-19 | 13:01

Zie hier ook de reden waarom veel mensen auto blijven rijden.

Auto rijden is in veel gevallen goedkoper dan een abonnement op het OV.

gaffelbaard | 03-01-19 | 12:58 | 3

Zou het?

Rest In Privacy | 03-01-19 | 13:17

Dat is het niet. Wel als je oneerlijk rekent en alleen de benzineprijs meeneemt.

Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 14:33


Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 14:33

Dat is het wel. Stel: je hebt een beroep waarvoor je moet reizen, je hebt verschillende werkplekken in diverse plaatsen of word voor je werk naar diverse projecten in verschillende steden gestuurd. Hierdoor werk je - af en aan - in 4 verschillende provincies.

Natuurlijk, dat kan je oplossen met OV. Dat zou betekenen dat je een vrij reizen abonnement nodig hebt voor de trein (4.152 euries per jaar) en een abonnement voor bus, tram en metro (bijna 2000 euro per jaar). Totaal kost je dat dus 6000 euro per jaar. De kosten om met de taxi te reizen naar projecten of werkplekken waar niet binnen 20-30 minuten lopen een OV-halte is, reken ik voor het gemak even niet mee.

Vele duizenden mensen zitten in een situatie als hierboven. Vertegenwoordigers, bouwvakkers, installateurs, schoonmakers, thuiszorgmedewerkers, you name it ...
En ik ben toevallig een van die mensen. Maar, nu heb ik net naar aanleiding van je 'niet-waar-tegel' even serieus zitten rekenen en ik kom uit op een piepklein beetje meer dan de helft van het bedrag dat ik eerder noemde; 6000 euro. En dat is inclusief verzekering, garagekosten, keuring EN benzine.

Conclusie: Auto rijden is in veel gevallen goedkoper dan een abonnement op het OV.

gaffelbaard | 03-01-19 | 21:20

In veel van die andere landen wordt het OV door de EU gesubsidieerd. Logisch dat een kaartje dan maar een euro kost.

du Roi Soleil | 03-01-19 | 12:40

Maar niemand protesteerd, waar breekt de Nederlander?

ZwarteRiek | 03-01-19 | 12:38

"Ik het vaasje en U het haasje"...

Mr. C. Delicti | 03-01-19 | 12:38

en daarom moet de auto nog meer, meer en meer belast gaan worden..minder auto's op de wegen en alleen voor hen die elektriek kunnen rijden..milieu gered en de economie draait als een tierelier. Het werkvolk kan gewoon met het pauper en plebs vervoer tegen luxe prijzen en opgestapeld van a naar b.. als ze rijden dan he!

fikkieblijf! | 03-01-19 | 12:32

Treinkaartje retour 2 personen afstand 50 km 30 euro en een beetje , voor dat bedrag rij ik 5 dagen p/w mee met mijn diesel , onderhoud afschrijving niet nodig als auto op is pleur ik hem weg , wegenbelasting - verzekering betaal je zowiezo al staat deze de gehele week werkloos voor de deur .

Jetstream | 03-01-19 | 12:30 | 1

Daarom zeg ik : schaf motorrijtuigenbelasting af en gooi de benzineprijs omhoog.
Ga je van dat geld een keer met de trein zonder dubbel te betalen.
Verschil in brandstofprijs met de buurlanden is dan pech maar daar hebben we dan gelukkig de EU voor om dit te fixen.

nemeton | 03-01-19 | 13:05

Als het in een land dat biljartlaken-plat is, condense nucleaire steden heeft, een gematigd klimaat heeft (zodat de sporen niet teveel krimpen en uitdijen) èn massaal fietst (zodat mensen makkelijk van en naar het station kunnen) al niet lukt om treinvervoer goedkoper en aantrekkelijker te maken dan de auto, dan gaat het nergens lukken. En dat terwijl autogebruik zwaar belast is en treinen gesubsidieerd!

stampertje85 | 03-01-19 | 12:28 | 1

Een deel van de kosten van het OV zitten m in het feit dat er heel veel materieel en human resources buiten de spits eigenlijk alleen maar geld aan het verbranden is door met vrijwel lege treinen en bussen een dienstregeling in stand te houden.

Bus voorbeeld:
we hebben hier in 075 bijvoorbeeld de 392 tussen station Zaandam en station 020 Noord. Ritje van krap half uur, vertrekt iedere 15 minuten. Er rijden dus 4 bussen de hele dag rondjes. Mij kun je niet wijsmaken dat dit buiten de spits efficiënt is.

NS voorbeeld:
Hartstikke gaaf zo'n intercity direct die elke 10 minuten moet rijden.. Enorme trein met weet ik hoeveel coupe's twee loc's omdat ding anders niet vooruit te branden is. Zie die dingen voorbij komen bij m'n werk (Hoofddorp) vrijwel altijd zijn de meeste coupe's leeg. Gaat nergens over en kost alleen maar.

normanius | 03-01-19 | 12:50

@Poesmobiel
Die mogelijkheden bestaan tot op zekere hoogte nog wel, alleen is het maar net wat je low budget noemt.

Heiner | 03-01-19 | 12:21

Gewoon 40+ gaan rijden op LPG.
Eigenlijk is dat (uit-)Lach Gas.

pennestront | 03-01-19 | 12:20 | 1

Ik heb een tijd een VW op aardgas gereden, die kwam op 12 ct per km. Allergoedkoopste optie, omdat ie ook BPM vrij was en ook nog allerlei belastingaftrek had. Maar goed, dat is niet eerlijk want gesubsidieerd.

Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 12:26

Ik heb 5 jaar in Duitsland gewoond als expat. Waarom zijn daar zoveel zaken zo veel beter en goedkoper dan hier?
Ik kan maar 2 dingen bedenken die minder zijn: pensioenen en -jawel- het openbaar vervoer.

Gerf | 03-01-19 | 12:20

€38? Dat is een enkeltje Malaga!

masahide | 03-01-19 | 12:10

De NS heeft meer persvoorlichters dan er onderzoeksjournalisten bij de NRC werken. Ik bedoel; bij een vertraging of calamiteit, op het journaal wel eens dezelfde pr-man of vrouw gezien?

Mammeloe | 03-01-19 | 12:10 | 3

Da's gewoon iemand van het uitzendbureau ingehuurd voor die dag.

ChatBot | 03-01-19 | 12:14

Ghe.

Mammeloe | 03-01-19 | 12:25

NS huurt daarvoor geen uitzendbureau in. Organisaties die zoveel geld hebben als de NS en nagenoeg een risicoloos monopolie hebben huren dure ZZP'ers in. Zodat de PR goed geregeld is en het bestuur zo weinig mogelijk gezeur vanuit de politiek en de reiziger krijgt. Altijd leuke opdrachtgevers al die semi overheidsbedrijven met een monopolie. Betalen veul en altijd.

Graaier | 03-01-19 | 12:48

Check the facts:
www.ns.nl/zakelijk/voordelen/kosten-b...
Trein kost in de spits 19 ct/km. Vaak rijd je goedkoper.
Als ik de ANWB erbij pak:
www.anwb.nl/auto/autokosten#/autokost...
En invul voor een VW Up uit 2014 en 20000 km per jaar zit ik al op 26 ct per kilometer en veel goedkoper kan je nauwelijks reizen of je neemt een 12 jaar oud Corollaatje, dan zit je rond de 17 ct /km.

Op prijs wint de trein dus eigenlijk altijd van de auto.

Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 12:08 | 12

@Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 12:15
Ik zou werkelijk niet weten wat ik in Amsterdam te zoeken heb, maar je hebt een punt.

ChatBot | 03-01-19 | 12:21

Daarbij zijn de kosten van een auto ook nog eens uitermate onvoorspelbaar. Geen goed idee als je hoe dan ook krap bij kas zit.

Papa Jones | 03-01-19 | 12:27

@ BL 12.16, daar heb je een punt, maar ik kies ervoor met meerderen met de auto te gaan en dat is gewoon goedkoper denk ik.

Apollo | 03-01-19 | 12:31
▼ 9 antwoorden verborgen

Het OV. Probeer eens vanuit buiten de Randstad op Schiphol te komen voor een vroege ochtend-of nachtvlucht. Of van schubbekutterveen naar anuspenisdorp. Regio die niet aansluit bij de buurregio. Jammer.
Auto! Mobiliteit!

Is dit nog nieuws? | 03-01-19 | 12:06 | 3

Met de trein kom je juist altijd makkelijker op Schiphol, je stopt onder de vertrekhal. Auto is af laten zetten of parkeerplaats betalen op P3 en dan de bus.

Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 12:10

Meestal blijft de trein ook nog even stilstaan in de schipholtunnel totdat je vlucht vertrokken is.

ChatBot | 03-01-19 | 12:15

Helemaal mee eens zolang dat de OV geen goed alternatief is voor de auto in de provincies blijven we massaal rijden. Het OV is voor scholieren en kantroorpikken handig maar voor alle andere beroepen is het prut.

Bartassen | 03-01-19 | 12:17

Nederland heeft een voorbeeldfunctie in de EU, "we" schijnen dat ook "met zn allen" heel graag te willen en er zelfs "als land" trots op te zijn, hoewel mij nooit iets gevraagd is bij welke verkiezing dan ook, ooit.

Anyway; een piepklein landje als Nederland wat ieder dorp dat verder dan een kwartier verwijderd ligt van een station of bushalte al minachtend beschouwd als "de provincie" en daardoor weigert om een fatsoenlijk alternatief op te zetten voor de auto. Waardoor zon'n beetje iedere boerenlul die niet in de randstad woont aangewezen is op eigen vervoer. Wat dan weer bikkelhard bestraft wordt door diezelfde politici die niet in staat zijn om het OV goed en goedkoop te maken.

Veel te lastig natuurlijk en dat kóst geld. Dat moeten we niet willen. Beter die arbeider in zn 2de hands Astra een poot uitdraaien waar je maar kan en het OV zo stinkend slecht en duur maken dat die lul er toch nooit in gaat zitten. Mooi verdienmodel.

Dutchbeaurouge | 03-01-19 | 11:59 | 1

mooi op zijn Hollands geel vestje samengevat! verschil mot er zijn.. en volgens Jetten is ie heeeeeleeemaal klaar met dat gezeur van dat plebs..hoe lang zit die bedwants daar al in die kamer dat ie al klaar is met het plebs?

fikkieblijf! | 03-01-19 | 12:35

Verbaas me al 25 jaar over die absurde stijgingen, retourtje randstad vanuit de provincie hoeft daarom al jaren niet meer voor veel normale mensen, begrijp dat Amsterdam tegenwoordig toch al vol genoeg is met allerlei abnormaal volk dus dat spoort goed samen.

hagelkruis | 03-01-19 | 11:59

Afgelopen maand naar Keulen geweest, voor 2 personen was de trein reeds 2 maal duurder dan de benzine voor de auto, daarnaast nog meer centen vanwege OV vervoer naar de trein etc. Wilde de auto reeds weg doen want is ook flink belast, maar het OV spant de kroon. PS, parkeren in de stad Keulen 4 Euro per dag.

Apollo | 03-01-19 | 11:57 | 3

Ja, als je alleen de benzine rekent wel ja. Maar je auto is ooit ook gekocht, heeft onderhoud nodig en je betaalt belasting en verzekering. Die reken je dan even niet mee.

Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 12:11

@ BL, ik schrijf dat het over de benzine gaat inderdaad. Uiteraard komt er nog wegenbelasting en afschrijving van de auto bij. Maar met 2 personen of meer ben je, denk ik althans, goedkoper uit dan met het OV. Ik heb geen trein voor de deur, moet met OV naar de trein, dan met OV naar plaatst van bestemming en ook weer terug.

Apollo | 03-01-19 | 12:26

Apollo | 03-01-19 | 12:26
Is allemaal zo. Met meer dan 1 persoon is de auto vaak goedkoper. Maar iedereen rekent zich een beetje rijk door te stellen dat die auto toch al voor de deur staat en betaald is, wat ook gewoon een dagelijkse kostenpost is omdat die elke dag aan waarde verliest. En dan rijd je er nog geen kilometer in ook nog.

Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 12:53

Ik zit minstens 5 dagen in de week in de Nep Fyra omdat ik niet in dat open riool wil wonen en ik moet zeggen: you get what you pay for. Het Nederlandse OV is dan misschien superduur, maar 9 van de 10 keer gaat 'ie gewoon en je kan er overal mee komen. Probeer dat maar eens in Belgistan, Frankreich en Duitsland. Laat staan de landen waar de beschaving nooit heeft plaatsgevonden (UK, Zuid-Europa).

_ILT_ | 03-01-19 | 11:55 | 5

Hoezo onzin Kaas? Geen open riool?

_ILT_ | 03-01-19 | 11:59

Nou ik heb nooit last in het zuiden va Europa en altijd last in Nederland als ik eens ga. En dan niet 5 minuten maar gewoon uitval gehele trein.

Kaas de Vies | 03-01-19 | 12:03

Het OV werd hier niet voor niets jaren geleden al omschreven als onrendabelen vervoer. Met dank aan Marcel van Dam.

F. Jacobse | 03-01-19 | 12:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Het duurst maar dat zou niet zo erg zijn wanneer je daar ook iets voor zou krijgen.

Mahatma | 03-01-19 | 11:55

Iemand moet een keer onderzoek doen naar de prijsverhogingen die de NS doorvoert. Die worden volgens mij altijd naar boven afgerond, waardoor het gemiddelde hoger is dan de NS beweert, en waardoor korte stukken in verhouding steeds duurder worden. Het stuk dat ik moet reizen, de vier keer per jaar dat ik de trein pak, is bijvoorbeeld van €2,60 naar €2,80 gegaan terwijl het €2,72 zou zijn als je de percentages neemt die de NS noemt.

Slovis | 03-01-19 | 11:51

We mogen Jorritsma en de Paarse kliek uit de jaren 90 wel dankbaar zijn voor de geneugten van de liberalisering, oftewel privatisering van de collectieve sector. Alles zou goedkoper worden... Iedereen wist wel beter, maar ook toen, net als nu, ging deze zwendel, deze roverij van bevolking en staatskas gewoon door.
www.volkskrant.nl/economie/openbaar-v...
www.managementsite.nl/privatisering-l...

Dussen | 03-01-19 | 11:47 | 3

Maar met privatisering voorkom je ook dat je op het dak moet zitten en zo.

Papa Jones | 03-01-19 | 12:01

Walgelijk wijf. Beweert dan met droge ogen dat zij altijd "de publieke zaak" heeft behartigd. Nou wat een opoffering, met je dikke reet op je senaatszetel.

Mammeloe | 03-01-19 | 12:14

Prutte heeft privatisering al aangeboden als 'visie' voor het verder uitbouwen van de EU in een artikel in een duits blad. Helaas vergeten waar het was en linkje niet bewaard. Mooie tijden... Zin in.

O2Neutraal | 03-01-19 | 13:58

DUUR?? En dan te bedenken dat op iedere euro-kaartverkoop wel 2,5 euro subsidie komt. Wie vult hier zijn zakken? Juist.

snars | 03-01-19 | 11:46

Feit is dat OV veel goedkoper is dan de auto. Reken maar eens met de echte prijs per km voor je auto, inclusief afschrijving, verzekering, onderhoud, belastingen en brandstof. Onder de 20ct per km is een zeldzaamheid, het komt eerder in de buurt van de 30ct per km en voor een beetje auto 40 ct/km.

De trein is eigenlijk altijd goedkoper dan dat. En reken eens wat die hele infrastructuur kost, om auto's over een fijnmazig wegennet te laten rijden. OV is km voor km goedkoper dan de auto. Sttat tegenover dat je met de auto sneller van a naar b bent, tenzij je van stdscentrum naar stadscentrum rijdt.

Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 11:41 | 16

Ik woon niet in een stad, niet in het westen.
ik moet wat halen bij de Hubo, 8 km van mijn huis. Bus rijdt ieder uur, maar stopt een km. van de Hubo.
kosten ca € 5,00, totaal 3,4 km lopen waarvan 1,7 km met zware aankoop. Chauffeur niet blij.
Tijdsduur ca drie uur
Auto staat voor de deur. Verzekering,afschrijving en wegenbel. op jaarbasis, onderhoud en benzine per
km. Hoe meer km. des te lager de prijs. Totale kosten ca €4,80. Tijdsduur ca 20 minuten zonder sjouwen.
In veel Afrikaanse landen komt dit probleem niet voor.

janszn | 03-01-19 | 14:48

@Beste_Landgenoten. Nee niet bij een pak wasmiddel, maar gewoon gekocht als occasion. En wat ik al zei, ik heb op die auto niks afgeschreven, heb em duurder verkocht dan wat ik er voor betaald heb. Daarnaast is mijn onderhoud goedkoop, want het meeste kan en Doenja zelf. Heb enkel de apk keuring en wat onderdelen moeten bekostigen voor de beurten. Ik rij een kleine 30.000km per jaar. Ik heb van dat jaar alle pintransacties bij de pomp opgeteld, belasting en verzekering erbij geteld en mijn boetes dus. Dan gaat het echt makkelijk uit en zit je onder de 17 cent.

janalleman | 03-01-19 | 15:23

Ov rijdt op soepsidie....

Is dit nog nieuws? | 03-01-19 | 15:32
▼ 13 antwoorden verborgen

Kan me niet voorstellen dat het hier duurder in dan in het VK. Daar zijn met name treinkaartjes onbetaalbaar en de kortingstarieven krankzinnig.

Jaja, na Brexit zijn we vast WEL de duurste van de EU...

Fantabulosa | 03-01-19 | 11:41 | 1

Overigens rijden er bij mij per uur zo'n 16 nagenoeg lege bussen door de straat, om af en toe wat forenzen naar het station te brengen. Ze stoppen alleen niet bij de grote middelbare school en het zwembad, want dat is 500 meter omrijden en dat duurt dan te lang,

Fantabulosa | 03-01-19 | 11:45

Het OV in Nederland kent geen marktwerking. Afgezien van de miljoenen subsidies die komen van de autorijders, rijden de meeste mensen voor niets of weinig. Niets betalen studenten, ambtenaren, mensen op een businesscard, mensen die de OV van de werkgever vergoed krijgen. En dan nog heb je de talloze kortingsactiegasten. Iets anders is het zogenaamde groene imago van de trein. Ook dat is een rommeltje van cijfers. De NS rekent zich groen rijk. Door te rekenen met een bomvolle trein die alleen maar energie gebruikt. En dus geen staal, grond, personeel, gebouwen, lege treinen die rijden etc. Tja, dan kom je wel laag uit. Dure boeven zijn het. Wie doet ze wat? Den Haag niet. Te moeilijk en te moeizaam voor ze. Die doen liever makkelijke dingen, zoals hogere belastingen invoeren.

Graaier | 03-01-19 | 11:38 | 4

@beste landgenoten. Eens, wat dat betreft kunnen we beter allemaal gaan motor rijden. Veel efficiënter dan de trein en je kunt van 2 banen 6 rijbanen maken.

janalleman | 03-01-19 | 11:57

janalleman | 03-01-19 | 11:57 |
Ja of een snelle electrische fiets. In de spits in de Randstad wint dat het qua reistijd al heel snel van de auto, ook als je verder dan 40 km moet rijden.

Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 12:29

Beste landgenoten, ik zeg niet dat de auto met 1 persoon efficienter is. Ik zeg alleen dat de NS bij het berekenen van de uitstoot zich zo groen mogelijk rekenen. En dat ze daarvoor de cijfers manipuleren door heel veel niet mee te tellen en met volle treinen te regelen. De CO2 besparing die ze propageren is daarmee veel te hoog. Dat schuurt tegen bedrog aan.

Graaier | 03-01-19 | 12:54
▼ 1 antwoord verborgen

Weet je wie er ook voor gratis treinvervoer zorgde?

Sitting_targets | 03-01-19 | 11:37 | 3

Dat was enkele reis

peterdh | 03-01-19 | 11:48

En het was ook niet gratis! De Reichsbahn werd keurig betaald voor elk vervoer. Groepen reden op vakantietarief en kleine kinderen tot vier werden gratis vervoerd. Maar alles werd keurig afgerekend. En die kosten werden weer verrekend met de in beslag genomen bezittingen. Ja, die bloksnor had zijn zaakjes wel op orde.

Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 11:52

De NS heeft net een regeling geaccepteerd voor een vergoeding aan Joodse mensen die voor hun vervoer moesten betalen.

Mammeloe | 03-01-19 | 12:07

Het OV is gewoon enorm slecht ik werkte in de zorg kon door mijn werktijden nooit met OV reizen. Want bussen en treinen rijden nooit om die tijden als ik moest beginnen en of klaar was met werken. Tja dan maar de auto in Over een afstand van maar 30 km.

Bartassen | 03-01-19 | 11:37

Tja, Onrendabel(en) Vervoer. Wordt er ook in 2019 ècht niet beter op. Wel duurder, datdanweerwel. Straks wel weer fijn allemaal stemmen op de usual suspects. Kunnen we de volgende regeerperiode blijven miemelen over dezelfde onderwerpen. Het kan ook erger natuurlijk door Yasser Klaver c.s. het kabinet in te hijsen. In dat geval gaan we nog met weemoed terugdenken aan de huidige infra kwaliteit.

Grijskijkert | 03-01-19 | 11:37

Nederland is een kei als het gaat om marketing... of je nu een blik gore unox soep openmaakt en naar binnen werkt (je eet geen soep maar marketing) of als je met de trein gaat... waarbij een maatschappij je het idee geeft dat je op reis gaat.. feitelijk niet meer dan op transport gesteld wordt.

Je zou als enig aandeelhouder (overheid) toch ook wel compleet van de pot gerukt zijn als je de melkkoe (lees auto/brandstoffen) gaat beconcurreren met iets wat feitelijk alleen maar geld kost.

Dus wat doe je dan: dan zet je marketing in om al die labbekakkende schapen (lees klootjesvolk) het idee te geven dat ze ook met de trein kunnen als waardig alternatief voor den auto.

litebyte | 03-01-19 | 11:34 | 1

Een Nederlandse trein vervoert je niet, maar bezorgt je een treinbeleving.

Sitting_targets | 03-01-19 | 11:36

Er rijdt een bus van dorp naar dorp. Dat gaat goed.
Dorpen krimpen. Minder passagiers.
Buslijn wordt verkocht. Moet worden aanbesteed.
Goedkoopste wint.
Te goedkoop aanbesteed. Buslijn bezuinigt dus.
Minder haltes, haltes uit dorpen, naar provinciale weg.
Minder passagiers opeens.
Opgelost: minder haltes, lagere frequentie bus.
Nog minder passagiers opeens.
Buslijn wordt opgeheven wegens steeds minder passagiers.
Files nemen toe.
Hoe kan dat nou toch allemaal?

piloot47 | 03-01-19 | 11:30

Niet zolang geleden zou iedereen nog gaan thuiswerken. Maar ja, dat is passé nu je op die plek een woningnoder moet accepteren. Kunnen die lui misschien beter in treinen en bussen worden gehuisvest?

squadra | 03-01-19 | 11:29

Gisteren Andere TIjden Door weer en wind zitten kijken. Alsof je vanuit een totaal ander continent naar je oorspronkelijke vaderland kijkt: met heimwee en bakken weemoed. Kijk het eens terug. Ook als je de tijd niet hebt meegemaakt, of misschien wel juist. Kijk naar de open gezichten, de eenvoud, de rust, de lol, het vertrouwen, maar ook de enorme moed als het eens tegenzit.
Wat ik al jaren mis, onder andere, is de mogelijkheid om iets low budget te kunnen doen. Zoals ooit, met een betaalbaar treinkaartje ergens een beetje pierewaaien. Het is allemaal zo verdrietig. Niks klopt nog.

Poesmobiel | 03-01-19 | 11:29 | 3

Zelfde gevoel hier. En alarmerend hoe in zo korte tijd, net iets meer dan een generatie, de kwaliteit van zoveel vakkundig naar de klote is geholpen. En het gaat maar door. Tot de volksaard is vernietigd en er iets heel divers engs voor in de plaats is gekomen.

squadra | 03-01-19 | 11:38

Het is de marktwerking die dat grotendeels heeft verkloot. Vroeger reed de NS ook op onrendabeler lijnen omdat de staat een service verleende, namelijk openbaar vervoer. Dat ging tamelijk goed en efficient en er werd geen geld verspild aan dure marketing een aanbestedings-acties.

Beste_Landgenoten | 03-01-19 | 11:55

Ach ja, die groene treinen. Als je je nergens meer mee kon vervoeren, reden de treinen gewoon. Heerlijke tijd.

Muuke | 03-01-19 | 12:15

Nou zeg. Zo erg is het nu ook weer niet. Ik reis altijd met het OV en meestal valt het best mee, zowel wb prijs als gedoe. Ik leef nog steeds en maak er zelfs weleens leuks mee. Werkgever vergoed alles.
In afgelegen gaten en snachts en als je met meerdere personen bent of immobiel, is het inderdaad wel een uitdaging. Maar mbt forensen filegedoe is het best een oke alternatief.

einStina | 03-01-19 | 11:28 | 5

einStina | 03-01-19 | 11:28 "inderdaad wel een uitdaging"
Iemand die het woord 'probleem' vervangt door 'uitdaging' is voor mij AF.

piloot47 | 03-01-19 | 11:43

Sorry wat? Zo erg is het niet? Iedere dag anderhalf uur extra reistijd omdat de NS overstaptijden niet wil laten aansluiten (smerige statistiektruc, ze rekenen of de treinen op tijd zijn, niet of mensen op tijd op bestemming aankomen). Dus meer reistijd. Die reistijd mag ik dan doorbrengen in een overvolle coupe waar ik mag gaan staan, hutje mutje, hopende dat er niemand naar zweet stinkt. Mocht ik wel kunnen zitten dan is het goed opletten waar je gaat zitten, want de Nederlandse treinen zijn smerig, echt te smerig voor woorden. Als ik dat allemaal heb moeten doorstaan kom ik gefrustreerd en afgepeigerd op mijn werk aan. Gratis zou ik het ook niet doen, zelfs niet al kreeg ik er geld bij.

Nee als je wilt weten hoe treinen efficiënt en klantvriendelijk kunnen werken moet je maar eens in Japan gaan kijken. Dan schaam je je kapot voor onze NS.

janalleman | 03-01-19 | 12:05

@piloot Want? Het kan wel, dus echt een probleem is het niet, je moet dan alleen slimmer plannen. En sinds wanneer is formulering belangrijker dan boodschap? U laat zich wel kennen, zeg, dat had ik niet van u verwacht.

@Jan echt niet alle treinen zijn vies en hutje mutje. Wanneer was uw laatste ritje? Mensen die zich een auto kunnen veroorloven mogen daar blij mee zijn, maar dat is nog geen reden tot ongenuanceerd afzeiken van andere opties.

einStina | 03-01-19 | 12:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik begrijp ook niet waarom de meeste treinen in Nederland van die enorm ruime vierzitters hebben. Gewoon alle stoelen achter elkaar plempen zou veel meer zitplaatsen opleveren. Bovendien zit je dan ook niet meer in de knoop qua benen.

Bakje Friet | 03-01-19 | 11:28

In Bulgarije moet je echt niks willen met de trein. En ja taxi is betaalbaar hier als je een Nederlands salaris heb. Maar een ritje van 10 minuten voor 8 lev (4euro) is best veel als je 350-500 euro per maand binnen harkt. Fietsen is alleen leuk als je snel dood wil. Ja Bulgarije is een land dat meer ontvang dan betaald en helaas wordt er ook misbruik gemaakt van EU fondsen terwijl dit geld juist veel vooruitgang zou kunnen brengen. Maarja. Er zitten hier gewoon veel slimme boeven aan "de top" en in de EU veel ja knikkende en onkundige zelfpijperts. Dat is een slechte match. En ja eigenlijk is "die uitzuigende profiteirs uit Bulgarije wel correct". Helaas is het de "elite" die de naam maakt. Maar toch doet het mij pijn om dat te lezen. Omdat hier zoveel goede mensen wonen die beter verdienen. Maarja. Mand.

Debombdiggity | 03-01-19 | 11:27

Omdat er zoveel verschillende organisaties, vergunningenverleners, papierschuivers, systeembeheerders, boekhouders en geldrondpompers aan te pas komen die allemaal ook hun handje ophouden en daar natuurlijk ook premies, heffingen, verzekeringen en belastingen over moet worden betaald. Moeilijk doen kost geld. Maar we hebben wel de privatisering en verzelfstandiging erdoorgedrukt, joepie!

Graaisnaaiert | 03-01-19 | 11:27

'Treinen zijn op sommige trajecten nu al enorm druk, die zouden dan al helemaal overvol raken.' Niet kloppend argument tegen gratis (dan wel stuk goedkoper) OV. Als er meer behoefte is, vergroot dan de capaciteit. Leg meer spoor aan.

Dat overvol raken is wel een goed argument voor stelling dat Nederland een overbevolkte hel is geraakt.

Sitting_targets | 03-01-19 | 11:27

Alle trollen komen roepen dat het hier in NL allemaal zo tof geregeld is.... 3,2,1....

Ton8695 | 03-01-19 | 11:24 | 1

Alles is slecht geregeld! Alles!

Kaas de Vies | 03-01-19 | 11:25

Welk openbaar vervoer? Ik woon in een dorp. Vroeger reden hier nog bussen. Tegenwoordig moet ik eerst bellen en vervolgens 1,5 kilometer lopen naar de dichtstbijzijnde halte (en ik woon in de bebouwde kom nota bene). Daarnaast duurt naar mijn werk (10 minuten met de auto) 1,5 uur met het openbaar vervoer. Lijkt me niet echt een alternatief.

DoOne | 03-01-19 | 11:20 | 4

Met de fiets kan ik niet over de snelweg, waardoor ik een pleuriseind om moet fietsen. Ook geen optie.

DoOne | 03-01-19 | 11:25

Ik moet tegenwoordig met de bus naar de brievenbus. Wil ik nog een brief op de post doen.

tweetybird | 03-01-19 | 11:27

Hier in ons dorp is de bus ook wegbezuinigd.

Muuke | 03-01-19 | 12:18
▼ 1 antwoord verborgen

Heb wel eens mensen overhoord in de trein dat het OV in Nederland zo goed is. Ik denk dat die mensen nooit buiten Nederland hebben gereisd want Tsjechië ligt niet zo ver hier vandaan en daar rijdt alles gewoon *wel* altijd keurig op tijd. Als zo'n arm land het wel kan, waarom niet Nederland?

negerinnenzoenen | 03-01-19 | 11:20 | 4

exact. en 1 missen geeft niet want vlak erachter de volgende

indernaad_datisjuist | 03-01-19 | 11:27

Ten eerste Tsjechië is niet echt een arm land. Ten tweede, in minder rijke landen hebben minder mensen een auto en dus is OV echt noodzakelijk. En bedenk, vroeger reden in Nederland overal trams.

En wat betreft rijke landen. Kijk eens naar het OV in Duitsland. Stukken beter. Vooral wat betreft hoge snelheids treinen. Onze Fyra, wat een afgang!

Sitting_targets | 03-01-19 | 11:34

Portugal, ook prima en spotgoedkoop.

Muuke | 03-01-19 | 12:19
▼ 1 antwoord verborgen

Ben afgelopen vakantie in Luxemburg met de trein gegaan. Was ongeveer 50 km met de trein reizen, samen met mijn kids. Dat was alles bij elkaar, 4 euro, ja retour, 4 euro voor 3 mensen die met de trein reizen. En dan heb ik het niet over een oud boemeltreintje he, gewoon hi tech met wifi aan boord. Dan vraag ik me af, hoe kan dit in NL nu gewoon zo duur zijn.? Ik betaal voor een retourtje Maastricht vanuit Heerlen minimaal een slordige, zou het niet meer zijn. Daar kan ik echt wel een tijdje voor in de parkeergarage staan dacht ik zo.

PijlVader | 03-01-19 | 11:19

Geen wonder dat Rutte moet staan; eigen schuld dikke bult!
https://tpo.nl/column/briefje-van-jan-aan-premier-rutte/

benjeallanggek | 03-01-19 | 11:18

Sinds ze in het OV met die chipkaart zijn gaan werken is het OV echt een onoverkomelijke horde geworden voor mij. Een kaartje, dat snap ik nog.

VanBukkem | 03-01-19 | 11:18 | 4

De laatste twintig jaar ben ik welgeteld 1 keer met de trein gereisd. Van FC Groningen naar Partizan Belgrado. Voordat we Nederland uit waren hadden we al ruim een uur(!) vertraging opgelopen. Maar zodra we de grens over waren begonnen we in te lopen. Uiteindelijk kwamen we ongeveer 24 uur later toch nog stipt op tijd aan op het CS station van Belgrado. Hulde voor de Deutsche Bahn en de Balkan Railroads.

VanBukkem | 03-01-19 | 11:45

@ VanBukkem | 03-01-19 | 11:45 , kon je niet met reisbureau De Slingerij??
Daar ging ik namelijk mee naar Neuchatel en stapten bij het Oosterparkstadion in en totaal geen vertragingen.
Oke De Slingerij was geen o.v.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 03-01-19 | 13:31

@ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ
Ik doe niet aan vliegen, en 24 uur in een bus zitten zag ik ook niet zitten. Ik moet wel een beetje kunnen bewegen.
Nee, een beetje treinen door Europa kan ik iedereen aanbevelen. Slaapcoupeetje, biertje erbij, wie doet je wat.
Je moet even Nederland uit zijn, maar dan is het echt relaxt reizen.

VanBukkem | 03-01-19 | 15:02
▼ 1 antwoord verborgen

Correctie de reiziger betaald in Nederland meer dan de belastingbetaler. Er wordt in het onderzoek niet gezegd hoeveel het OV kost.

Mans5 | 03-01-19 | 11:16

Er zijn twee soorten OV:
- lokaal
- regionaal

Lokaal is o.a. voor het verplaatsen in een grote stad. Regionaal voor het van en naar je werk komen.

Het probleem is nu dat je lokaal OV best goed kunt organiseren, bv dmv bus, tram, metro. Nadruk ligt hier op "kunt" want het gebeurt in NL op een bedroevend laag niveau.

Regionaal wordt al lastiger, want als je bestemming of vertrekpunt veraf van de bewoonde wereld liggen dan ben je de lul (m/v).

Om OV goed te maken zou je een aantal dingen moeten doen:
- systemen zo goed als mogelijk op elkaar aan laten sluiten
- niet alleen sterren (alles naar CS) maar ook in ringen denken
- bij grotere plaatsen voldoende, schone, veilige en goedkope (gratis?) P&R plaatsen aanbieden en van daar in verschillende richtingen OV aanbieden

Ik zie regelmatig in veel (grote) steden, dat dit kan. Helaas is er nooit een Nederlandse stad bij die het probeert om goed te doen.

Oh ja - maak het eenvoudig om te betalen - dus het gedrocht van de OV chipkaart kan je zonder glijmiddel overdwars in de ars van het Translink bestuur duwen!

hangtiet met knoop | 03-01-19 | 11:16 | 1

Noem eens een paar bedrijfsterreinen waar het OV wél komt op regelmatige tijden. Als ze er al komen.

Bijtendehond | 03-01-19 | 12:49

Het OV is pure armoede. Eindeloos wachten, staan, overlast van passagiers onder elkaar, door weer en wind naar het station of naar de bushalte fietsen of lopen. Vreselijk deprimerend.

Dr. Vigilante | 03-01-19 | 11:16

"Nederlandse openbaar vervoer is nog altijd beter dan in al die andere stomme landen "

En zo denkt de Nederlander dat alles in eigen land altijd beter is dan ergens anders. Niet dat hij ooit eens over de grens kijkt, dat zou namelijk te moeilijk zijn.

Als politici en media maar hard genoeg roepen dat alles in NL beter is dan wil de Nederlander dat maar al te graag geloven.

Dat het ondertussen een ongereguleerde en peperdure teringbende is geworden, (onderwijs, veiligheid, mobiliteit, belastingdruk enz.) dat wil de NL-er liever niet inzien.

James Lastig | 03-01-19 | 11:15 | 3

Alles is een beetje slechter dan elders, alleen al het slechte samen is minder slecht dan elders. De 6-jes-mentaliteit, kijk ons eens een voldoende hebben.

kapotte_stofzuiger | 03-01-19 | 11:21

@kapotte_stofzuiger | 03-01-19 | 11:21
Treffend en tekenend voor de staat van NL tegenwoordig.

Beefbus | 03-01-19 | 11:24

Splinternieuwe (nou ja nieuw, in 2006 waren ze hem nog aan het aanleggen) trambaan van Francisco Sá Carneiro (OPO) naar Porto Centrum. Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen. Er rijden wel een paar bussen (wij hebben alleen goederentreinen), maar die gaan of wel daarnaartoe waar jij heen wilt op de verkeerde tijd of ze rijden op de goede tijd naar de verkeerde plaats...

Bijtendehond | 03-01-19 | 12:47

Is Timmerfrans al in die 34 pannenkoeken gestikt?

Ruud5 | 03-01-19 | 11:14

Het intensieve vergadercircuit van de NS met Prorail. Goed besteed, dat geld voor de trein, denk ik dan.

Sitting_targets | 03-01-19 | 11:14

Het duurste OV van de EU en nog zulke krappe bus-routes dat de chauffeurs geen tijd hebben om te pissen. Probeer op het platteland maar eens gebruik te maken van OV, dat is er nauwelijks.

sprietatoom | 03-01-19 | 11:14

En een Franse machinist bij de SNCF gaat op zijn 54e met pensioen. Formidable.

Mammeloe | 03-01-19 | 11:13 | 1

We zijn een solidair volk en werken wel door tot ons 70e of langer om dit mede mogelijk te maken. De Euro mag nooit vallen, geld overmaken naar Zuid Europa zodat dit mogelijk is.

sprietatoom | 03-01-19 | 11:17

Ik heb vorige maand voor het eerst in jaren de trein genomen. Ben gelijk weer voor de komende decennia genezen!

kommabijmebinnen | 03-01-19 | 11:13

Vanuit mijn provinciestadje zonder station (Oosterhout) in Brabant pak ik de bus naar de stad met wel een station (Breda) (enkeltje want retour mag niet in de spits), koop een retourtje intercity direct naar Amsterdam en aan het eind van de dag weer een retourtje om terug te komen met de bus. Kosten 50 euro retour Amsterdam. Voor datzelfde geld ben je vanaf Eindhoven Airport (okay was want ze vliegen er niet meer) ook retour naar Barcelona gevlogen! (daar ter plekke reis je 100 km voor nog geen 7 euro met de trein)
Dit zegt genoeg over de absurditeit van de OV prijzen in NL!

de dorstige | 03-01-19 | 11:12 | 3

Met de auto plus parkeren in Amsterdam is 900 euro

Kaas de Vies | 03-01-19 | 11:14

Vlieg je toch vanaf Weeze.

Mammeloe | 03-01-19 | 11:14

@Mammeloe Tegenwoordig meestal vanaf Brussel.

de dorstige | 03-01-19 | 11:26

Ach volgens sommige reaguurders moeten de meeste paupers niet klagen. Ze moeten maar een betere carriére nastreven, of simpelweg gaan verhuizen voor een betere baan. Dat ze dan weer meer moeten gaan betalen, ach ja. Dit land is knettergek geworden. Bedankt Rutte en het meest Linkse kabinet ooit!

Indoneesje | 03-01-19 | 11:12 | 1

Raar inderdaad. Je moet altijd op de kosten letten, arm of rijk. Waarom zou je geld wegpissen?

Kaas de Vies | 03-01-19 | 11:15

Ja, daar sta je dan met je blaadjes op de rails.

Conan de Rabarber | 03-01-19 | 11:11 | 2

Vergeet de komende (5) sneeuwvlokken niet.

Lupuslupus | 03-01-19 | 11:15

En wat dacht je van vastgevroren wissels en sneeuw op de rails... er zijn landen waar dat anders gaat en de trein gewoon wel op tijd kan blijven rijden :
www.youtube.com/watch?v=EIs5Q7MvEXI is dan ook wel de NSB...

HAL 9000 | 03-01-19 | 11:22

Tjah, niet zo raar, gezien de jaarlijkse investeringen. Nou kan de prijs volgens mij wel wat omlaag, maar de overheid stimuleert de prijzen ook niet echt (wat in veel andere landen wel het geval is). Gezien het, vooral tijdens de spits, al aan zijn max zit heeft een lagere prijs ook niet veel nut.

Ik zou in ieder geval ons OV niet willen ruilen met dat van veel andere Europese landen als je ziet hoe vaak onze treinen bv rijden. Al denk ik dat het busverkeer tussen de steden en dorpen nog wel beter kan.

In hoeverre wijken onze Taxi-prijzen trouwens af van de rest en hoeveel drukt dat de prijs omhoog?

Is het te duur voor wat acceptabel zou zijn voor bv minimumloon? Ja. Is het overall een slechte dienst? Valt mee, maar is erg afhankelijk van wanneer en welk traject. Het is alleen jammer dat er niet wat meer subsidie heen gaat om de prijzen wat te drukken, maar de partijen waarvan je dat normaal gesproken zou verwachten, zijn te druk bezig met alles groen en duur te maken zonder te kijken naar wat economisch haalbaar is.

Martinspire | 03-01-19 | 11:10 | 2

Men zegt een vrije markt te hebben, maar verstikt ons in een web van regeltjes en belangen. Maak het dan echt vrij: kopieer het "marshrutka" systeem, bij sommigen mischien beter bekend als "dolmuş". Werkt goed en goedkoop.

kindapaas | 03-01-19 | 11:18

Koopt u eens een paar treinstellen en zeg dat u tegen een concurrerende prijs het traject Amersfoort-Apeldoorn kan verzorgen. U wordt weggehoond. In in het VK zijn ze alweer van die verzelfstandiging/privatisering aan het terugkomen. Maar ja, die VVD hier he... Gelegaliseerde maffia.

Graaisnaaiert | 03-01-19 | 12:18

De trein is echt wel concurrerend, als je op een station woont en op een station moet zijn, en altijd alleen reist zonder spullen. Overdag, met mooi, maar niet tè mooi weer. Buiten de spits. In de Randstad.

John McClane | 03-01-19 | 11:10

35% duurder? Wat een efficientie. Rijden die dingen op warmtepompen of zo?

Beefbus | 03-01-19 | 11:09

Ga straks mijn OV diesel starten, geheel belastingvrij.

Hebbiehemookweer | 03-01-19 | 11:09

Het zal u allen verrassen: het ov zou 2,5 zo duur moeten zijn gelet op de hoeveelheid subsidie wat erin vliegt in tegenstelling tot de automobilist die zichzelf 7 x zoveel financiert.

ProAsfalt | 03-01-19 | 11:08 | 1

Heb je inmiddels een baan?

Monkey Cabbage | 03-01-19 | 14:50

*Rutte*

Tietmier | 03-01-19 | 11:07

Ha, ha, ha, Rutten in het onrendabelenvervoer. Hij kijkt wat verwonderd om zich heen. Dat moet de eerste keer zijn dat hij een trein vanbinnen ziet!

Tietmier | 03-01-19 | 11:06

Alles lekker duurder.

Toch weet het CBS de inflatie in haar berekeningen bijzonder laag te houden want de printerkabels zijn zo goedkoop te geworden.

We stonden er bij en keken er naar.

Althans jullie. Ik ben al jaren financieel onafhankelijk. (Bijstand plus zwart bijklussen met af en toe een plofkraak)

Kaas de Vies | 03-01-19 | 11:06 | 4

Het spul om mee te ploffen valt dat onder het hoge of lage BTW tarief?

kwark001 | 03-01-19 | 11:08

Geen idee, ik krijg het van een biker die connecties heeft bij defensie.

Kaas de Vies | 03-01-19 | 11:18

Moet je dan zelf "plof "en "kraak "zeggen?

Nuchternederland | 03-01-19 | 12:15
▼ 1 antwoord verborgen

Als je nu die 1000 euro zou krijgen, is het openbaar vervoer helemaal niet zo duur.

kapotte_stofzuiger | 03-01-19 | 11:05

Als verstokte autorijder met een grenzenloze hekel aan het OV snap ik niet waarom je een kaartje nodig hebt, terwijl je niet eens kunt zitten.

pibasso | 03-01-19 | 11:05 | 2

Vroeger heette een kaartje een "plaatsbewijs". Das war einmal.

Muxje | 03-01-19 | 11:27

Nu: vervoersbewijs

piloot47 | 03-01-19 | 11:38

En translink is de lachende zakkenvuller.

B.agger | 03-01-19 | 11:04

En niet zo'n beetje he. Gemiddeld 35% duurder dan de rest van de EU.

Mammeloe | 03-01-19 | 11:04 | 1

beetje appels en peren vergelijken. Wij hebben een OV waar je op kan springen als je een kaartje hebt. In de meeste landen koop je een kaartje voor een stoel in een trein op een bepaalde tijd. Dan moet je vooruit boeken om het schappelijk te houden. Neem je een last minute kaartje betaal je 3x zoveel.

HA, BIER!1! | 03-01-19 | 14:09

Blij met m'n leasehok. OV ben ik al jaren klaaar mee

Mastermattie | 03-01-19 | 11:04

Wat is er mis met pannenkoeken met spek?

fladder | 03-01-19 | 11:03 | 3

Weet u wat de prijzen in het parlementsrestaurant zijn?

kapotte_stofzuiger | 03-01-19 | 11:05

Nee, ben FVD'er, kom daar niet.

PresidenteDeConjovia | 03-01-19 | 11:07

kapotte_stofzuiger | 03-01-19 | 11:05

Niet zo duur hoor. Of ze pannenkoeken hebben weet ik niet, maar er wordt bedrijfskantinetarief gerekend (en dat is een stuk goedkoper dan reguliere horeca).

Bijtendehond | 03-01-19 | 12:29

Rutte zal wel tevreden zijn; we staan weer bovenaan een lijstje!

benjeallanggek | 03-01-19 | 11:03 | 1

Nederland Gidsland!!

Jonathan020 | 03-01-19 | 11:08

Wat doet die BNN sluikreclame daar?

sko | 03-01-19 | 11:03 | 1

Zal wel weer iets met verkiezingen te maken hebben gehad...... dan dalen ze af en begeven ze zich tussen het gepeupel, om direct de dag na de verkiezingen de gemaakte beloftes te breken.......

Fatwabuster | 03-01-19 | 11:04

Ik heb in de vorige eeuw voor het laatst een bus of trein van binnen gezien......... en dat wil ik graag zo houden!

Fatwabuster | 03-01-19 | 11:02 | 1

Ik koop 1x per jaar een kaartje bij AH of Kruidvat voor 16 euro en reis daarmee het hele land door (buiten de spits dus op zaterdag). De ene keer Den Haag, daarna Groningen of Maastricht. Dan heb ik het wel weer gezien.

Lupuslupus | 03-01-19 | 11:21

Natuurlijk is het OV gloeiend duur. Het rijdt immers op groene energie.
Voor de prijs voor een retourtje Eindhoven Amsterdam kan ik mijn auto half voltanken (= 350 km rijden) en ook nog eens 4 andere personen gratis mee nemen.

keestelpro | 03-01-19 | 11:02 | 3

Inderdaad. Gelukkig geen BTW op kerosine / vliegtickets. Wel meer op appels.

fladder | 03-01-19 | 11:07

Zo'n dieselstadsbus (ook OV) in een GroenLinks-paradijs als Wageningen, Nijmegen of Utrecht, hele groene energie. Je zal er maar met je bakfiets achter rijden.

kapotte_stofzuiger | 03-01-19 | 11:10

Sorry kapotte_stofzuiger ik bedoel inderdaad het treinverkeer. Bussen zijn zeer goor.

keestelpro | 03-01-19 | 11:53

Dat is een toppositie in Europa die wij niet snel zullen verliezen.

Hark_van_Rommel | 03-01-19 | 11:02 | 2

Gaaf. Het duurste land waar je niets meer mag. Die ambitie heeft het kabinet; om Noorwegen en Zweden links in te halen. en die kunnen de natuur nog in.

kaasfondue | 03-01-19 | 11:14

Ja, en als de modale man met zijn gezin nog eens groen wil snuiven moet hij in nederland kampeerprijzen betalen die hoger zijn dan bijvoorbeeld een vliegreisje naar noem maar een land. Of file lopen in het park op zondag. Nederland is verworden tot een sneu land.

CalamityJane | 03-01-19 | 11:26

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken