Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bindende leestip. EU maakt vrijheid op internet kapot in doodenge strijd tegen nepnieuws

Fatality. 

Social

Hier rust de de gedachte dat de EU een objectieve arbiter is waar het draait om het fantoomfenomeen fake news (1933 - 2018). Channel 4-journalist Martin Williams dook erin en schreef een stuk dat als volgt samen te vatten valt.
1) De EU heeft nog altijd geen idee wat fake news nu werkelijk inhoudt en waar het structureel en op een staatsondermijnende schaal verspreid zou worden.
2) De EU geeft toe dat ze in de bestrijding van fake news niet erg objectief zijn en vooral gewoon hun eigen mannetjes en instituties tegen counter narratives willen beschermen.
3) De EU zou niet schromen vergaand overheidsingrijpen in te zetten om volgens hen "websites die disinformatie hosten" hun advertentie-inkomsten te ontnemen en minder vindbaar te maken, en tegelijkertijd "gezaghebbende" nieuwsbronnen "prioriteit" te geven in tijdlijnen en algehele vindbaarheid. 

De Spaanse vice-voorzitter van het Europees Parlement, Ramón Luis Valcárcel Siso, zegt in een vraaggesprek over zijn aanpak van fake news dat hij zich ervan bewust is beschuldigd te kunnen worden van het verspreiden van institutionele propaganda, maar dat "faced with division sowed by populists and nationalists, through a discourse of hatred, lies and half-truths and proven falsehoods,” the EU has “the legitimate right to defend the unity of European citizens”." Inderdaad, hier staat dus gewoon glashard dat het doel de middelen heiligt, en wel wegens het doodenge vermeende recht "de eenheid van Europese burgers" te verdedigen. 

Nu is het vanuit de EU natuurlijk een kapitale vergissing Zuid-Europeanen überhaupt namens de EU over dit dossier aan het woord te laten, want die landen zijn institutioneel gezien nog altijd pre-moderne hoog tribale samenlevingen, waar waarheid en narratief een stuk meer inwisselbaar zijn dan in West-Europa. Williams concludeert dit gesprek met de observatie dat "Perhaps it’s not surprising or wrong that the EU wants to defend itself. But it does suggest that its war against fake news may not be impartial. Indeed, it seems explicitly designed to protect the EU and its institutions, and stop Eurosceptic politicians making progress in elections."

Maar het blijft natuurlijk niet bij woorden van voorgangers. De hele infrastructuur achter de EU, verdeeld over een onhebbelijk complex aantal committees, raden, stuurgroepen en commissies, wil actie. Zo blijkt bijvoorbeeld uit een - geloof ons, ze doen het erom - Communication from the Commission to the European Parliament, The Council, The European Economic and Social Committee and The Committee of the Regions  genaamd Securing free and fair European elections het volgende. De EU wil dat overheden ingrijpen in het rangschikken van nieuwsbronnen, zodat "vertrouwenswaardige" outlets bovenaan komen en:

"Through this Communication the Commission seeks to promote a more transparent, trustworthy and accountable online environment (...). More specifically, signatories of the Code of Practice should agree to deprive “impostor” websites and websites hosting disinformation of advertising revenues. The signatories should also agree to (...) the development of indicators of trustworthiness of content sources, dilute the visibility of disinformation by improving the findability of trustworthy content and provide users information on prioritisation of content by algorithms."

Inderdaad, hier staat dat websites die zich volgens de EU schuldig maken aan "hosting disinformation" (HOI KUT EU GROETJES VAN GEENSTIJL) niet alleen minder vindbaar gemaakt, maar ook maar gewoon de hongersdood in ge-broodroofd moeten worden. 

Uit de, komt-ie hoor, "European Commission Communication "Tackling online disinformation: a European approach", the Report of the High Level Expert Group, the Council Conclusions of 28 June 2018, and the various important initiatives taking place across Europe to address the challenges posed by the dissemination of disinformation" is vervolgens de zogeheten EU Code of Practice on Disinformation geboren. Een document opgesteld door "Representatives of online platforms, leading social networks, advertisers and advertising industry", waarin zij de wensen van de EU 1:1 zeggen in te willigen. 

"Consistently with Article 10 of the European Convention on Human Rights and the principle of freedom of opinion, invest in technological means to prioritize relevant, authentic, and accurate and authoritative information where appropriate in search, feeds, or other automatically ranked distribution channels." Een geloofsartikel verderop lezen we de oproep  "Dilute the visibility of disinformation by improving the findability of trustworthy content." En u dacht misschien dat die broodroofclausule onderweg gesneuveld was, nou, vergeet het maar. De allereerste "commitment" is de erkenning van de noodzaak "[to] significantly improve the scrutiny of advertisement placements, notably in order to reduce revenues of the purveyors of Disinformation."

De EU zegt hierover vervolgens weer dat "The Commission will support the implementation of these roadmaps ahead of the EU elections in May 2019."

Ja jongens. Hoewel het vooralsnog niet heel waarschijnlijk is dat dergelijke censuur daadwerkelijk van kracht wordt, maar het is al eng genoeg dat de EU het überhaupt wil. Aan de andere kant is sluipende shadow banning op social media, het deplatformen van onwelgevallige narratieven en partijdige Google News rankings allang daar. Winter is coming, nu ook op het internet.

Reaguursels

Inloggen

Wat mij zo verbaasd is dat deze mensen lacherig doen over Sovjet propaganda en dat Sovjetburgers zulke onzin nooit geloofde. Maar tegelijkertijd denken ze dat deze propaganda de EU in elkaar kan laten storten. Dan is of een kromme denkwijze of ze geven gewoon niet toe dat ze alles willen censureren.

Cum infamia | 24-12-18 | 15:37

Verzetskrantjes gaan nog heel groot worden.

2tribes | 24-12-18 | 10:52

dat Tor browsen, dat kan best nog wel eens wat worden.
alhoewel het grote boze beest in de EU toren daar ook zijn klauwen graag in wil steken.
Stel je voor dat de burger ongecensureerd kan communiceren.

Noobster | 24-12-18 | 10:29

Bedenk ook dat er allemaal tentakels van Nederlandse politici en ambtenaren zitten in de organen die dit soort uitspraken bedenken.

Butchijo | 24-12-18 | 10:24

"Nu is het vanuit de EU natuurlijk een kapitale vergissing Zuid-Europeanen überhaupt namens de EU over dit dossier aan het woord te laten, want die landen zijn institutioneel gezien nog altijd pre-moderne hoog tribale samenlevingen, waar waarheid en narratief een stuk meer inwisselbaar zijn dan in West-Europa."

Oh, is dat zo? Ik sluit niet uit dat wij, in ons o-zo-goed-geïnformeerde-westen, een dikkere plank voor de kop dragen dan de Spanjaarden of de Italianen. Daar heerst, meer dan hier, het besef dat Overheden per definitie niet te vertrouwen zijn; dat maakt ze wellicht vatbaarder voor nepnieuws, maar dat maakt ook dat ze niet blindelings hun pro-EU Staatsjournaals vertrouwen.

In Nederland en Duitsland overheerst namelijk een dodelijke berusting mbt. de informatie die ons van hogerhand wordt aangereikt. Het komt niet eens in ons óp dat het Heilige Journaal wel eens een vorm van pro-EU propaganda zou kunnen zijn. En als je dat bespreekbaar probeert te maken, dan kijkt 't gros van Nederlanders je aan alsof ze water zien branden. Ze hebben werkelijk géén idee.

Lagonda | 24-12-18 | 09:47 | 3

Helemaal juist, goede observatie @lagonda

kindapaas | 24-12-18 | 11:01

Inderdaad scherpe observaties. In het Zuiden is het wantrouwen tegenover de overheid altijd vele malen groter geweest dan bij ons. En terecht. Men kent zijn pappenheimers daar wek. Wij worden nu pas wakker.

Bigi Bana Boy | 24-12-18 | 11:25

Dat komt vanzelf, mensen begrijpen echt wel, dat de helft van het journaal, gekleurd is naar het regeringsnaratief. Vraag hen maar eens, hoeveel ze er op vooruit zijn gegaan, in besteedbaar inkomen, of, hoe ze hun kinderen willen laten studeren later en hoe, dat voor hun ouders was. Hoe konden hun ouders, een gezin laten opgroeien, van een salaris? Waarom doet de vv(d) niets voor de middenklasse maar horen we, dat ze daarvoor zijn? Het komt vanzelf, het kartel, is hopelijk weg, voordat ze, de laatste restjes democratie hebben afgebroken en we een totalitaire aliberale technocratie zijn, waarin we slechts bestaan, om kopjes koffie te leveren, voor Brussel en haar vrindjes.

O2Neutraal | 24-12-18 | 13:33

Dus zo meteen zijn we weer terug waar we waren, de officiële staatswaarheid, vastgesteld door de EU.

Bigi Bana Boy | 24-12-18 | 08:49

"De EU zou niet schromen vergaand overheidsingrijpen in te zetten om volgens hen "websites die disinformatie hosten" hun advertentie-inkomsten te ontnemen"

Dat lees ik nergens in het artikel waar jullie naar verwijzen. Ga de EU nou geen gelijk geven en zelf disinformatie verspreiden, dit verhaal is zo al eng genoeg.

Tapu | 24-12-18 | 08:13 | 2

Niks gezegd. Heb het gezien. Brrrr, de EU is nog enger dan ik dacht.

Tapu | 24-12-18 | 08:16

@Tapu
Check het ook tegen het migratiepact, zelfde strekking. Het is geen complot maar beleid dat in geen enkel partij programma terug te vinden is. "Hang yourself" ethiek zeg maar.

kindapaas | 24-12-18 | 11:05

De Eu is niets anders dan een linkse alcohol dictatuur, die alles eraan doen om hun macht te behouden en te vergroten .

Lieveschat | 24-12-18 | 08:04

Na het lezen van alle plembsels vraag ik me af hoeveel reaguurders nu daadwerkelijk VPN gebruiken.
Immers, je kunt wel stellen, dat via, via, je IP adres toch wel te achterhalen is, maar het gaat hoe dan ook meer moeite kosten dan dat je direct inlogt via je provider.
Zelf plaats ik alleen maar plembsels via een wisselend VPN-IP adres.
Overigens verblijf ik regelmatig in het buitenland waardoor het nog iets moeilijker wordt om deze reaguurder te achterhalen.
En anders zou het toch zo moeten zijn dat iedereen via een Torbrouwser gaat reaguren, het is uiteindelijk geheel gratis.

watmagjenogwel | 24-12-18 | 03:13

Make sure anti-democrats don’t win at the ballot boxes

Een hele vreemde zin... :')

MaxiCosi24 | 24-12-18 | 00:48 | 4

Je leest hierin de Duitse angst dat nogmaals langs democratische weg een dictatuur tot stand komt.
De paradox is dat die dictatuur een linkse dictatuur was. Waar staan de letters NSDAP voor?

Lentehaas | 24-12-18 | 01:39

NSDAP was geen linkse partij en hun leider was ook niet links. Hij bewonderde Mussolini en haatte joden en linksen.

Jezus_Boeddha | 24-12-18 | 05:03

Het haten van een bevolkingsgroep of andersdenkenden is niet rechts of links, dat komt overal voor. Socialisme is wel links. Het principe waar de staat belangrijker is dan het individu geldt zowel voor het Fascisme, Nazisme en Communisme. Eigenlijk zijn alle ze drie verschillende extreme uitingsvormen van links. maar omdat mensen lineair en polair denken, en het communisme al de titel 'extreem links' had gekregen, zijn nazisme en fascisme maar ten onrechte tot 'extreem rechts' gedoopt.
Overigens was het ook niet het nationalisme van Adof Hitler dat verkeerd was, het was zijn imperialisme dat hem tot oorlog bracht en zijn racisme dat hem tot genocide bracht. Imperialisme en intolerantie tegen anders denkenden zien we vandaag de dag bij de EU, dus een godwin is best op zijn plaats.

Joostmochtnietsweten | 24-12-18 | 07:07
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
rightwing | 24-12-18 | 00:40 | 1

Gaan ze nu het darkweb verbieden? Vertel me, wat moet ik op voorhand doen? Als ze over alle social media gaan waken, moeten we dan teksten achterstevoren in het Zeeuws of schrijven met 4LL3m44L vr33Md3 T3K3ns? Ik zou het echt niet weten. Ook brievenpost zou ik dan tzt niet meer vertrouwen.

mozaard | 24-12-18 | 00:11

Ach, het Derde Rijk is er ook groot mee geworden.

De waard zijn gast | 23-12-18 | 23:19 | 2

We mogen er wel voor gaan zorgen dat de gegevens in het bevolkingsregister uit handen van Brussel blijft.....

BenPakdee | 24-12-18 | 01:25

BenPakdee | 24-12-18 | 01:25

Das war einmal... Nu gaat het om de big data van Google en andere databases

Mark van Leeuwen | 24-12-18 | 09:08

Straks stemt half Nederland gewoon weer op de vvd. Men wil dit gewoon blijkbaar. Accepteer het of help Baudet-Wilders 1 in het zadel.

Pislinq | 23-12-18 | 23:18 | 4

Dan moeten we er nog op kunnen vertrouwen dat ze geen stemfraude plegen.
Ik wil eigenlijk dat er een ander systeem komt. Ik vond het eigenlijk ontluisterend om te zien de vorige keer met de FvD die kwamen kijken bij het tellen en weggestuurd weren terwijl de wet zegt dat het openbaar moet zijn.
De hele gang van zaken moet voor de komende verkiezingen eens heel goed uitgezocht en aangescherpt worden.

Dirk III | 23-12-18 | 23:43

Tellingen bij verkiezingen bijwonen gaat verboden worden in 2019. Dan wel onmogelijk worden gemaakt met louter digitaal (en uiteraard herleidbaar) stemmen. Mark my words.

mozaard | 24-12-18 | 00:13

@Dirk III dat was ik al vergeten, bizar was dat ja. Stem fraude vind sowieso plaats, in de docu over Leefbaar Rotterdam zag je ook dat in Rotterdam mensen met 2 stembiljetten het hokje in gingen zonder gemachtigd te zijn. Een raadslid van leefbaar moest ze erop wijzen dat dat niet mag.

Enige dat je kan doen is je opgeven voor de zogenoemde hertellingen als vrijwilliger zodat je daar nog een oogje in het zeil kan houden.

MoltisantiBeer | 24-12-18 | 00:45
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
eikenloof | 23-12-18 | 22:41 | 2

Goebbels zou z’n vingers er bij aflikken...

Eucalyppta | 23-12-18 | 21:56

Censuur op alles wat uit mekka komt prima. Schotels van die godvergeten achterbuurten afhalen en 0,0 verhaaltjes uit mekka toelaten op het vaste land van de EU. Begin daar eens mee.

Bill Cosby | 23-12-18 | 21:48

“anti-democrats don’t win at the ballot boxes” vertaald:
Voorkomen dat politieke tegenstanders winnen.

Patatter | 23-12-18 | 21:31

Als dit doorgevoerd wordt zal de EU louter progressief worden aangestuurd met overheden en de Islam in de hoofdrol. Linksstemmers zullen hier zeer content mee zijn.

BozePaarseMan | 23-12-18 | 21:30 | 3

Nou, dan halen we toch gewoon onze boze paarse hesjes tevoorschijn? Daar is geen internet voor nodig. Een groep beginners, wat media aandacht en de rest komt dan vanzelf wel mee protesteren. Oh nee, wacht ff, dit is Nederland, het land van Laffe Leden en Linkse Landverraders.

De waard zijn gast | 23-12-18 | 23:23

Het wordt na 40 jaar aanklooien misschien ook wel eens tijd voor een nieuwe definitie van het woord 'progressief'. Dat vastklampen aan vergane glorie door links vind ik eerder conservatief.

Sidney_May | 24-12-18 | 09:37

Sidney_May | 24-12-18 | 09:37
Ja heb ik ook al vaker gezegd hier - compleet achterhaald die begrippen.

2tribes | 24-12-18 | 10:51

“the legitimate right to defend the unity of European citizens”
Wanneer, zo vraag ik me af, hebben wij, burgers, besloten dat we Europese burgers zijn?
Nooit.
En zo we ons, zonder dat we daartoe ooit bewust besloten hebben, toch Europese burgers zouden voelen, wanneer hebben wij besloten om ons als Europese burger te laten vertegenwoordigen door die klerken in Brussel?
Nooit.
En zo wij besloten zouden hebben ons Europees burger te noemen, is er enige aanwijsbare reden waarom wij dan moeten voelen dat we als Europese burgers een eenheid vormen?
Geenszins.
En zo wij een eenheid van Europese burgers zouden zijn, zouden wij dan die klerken in Brussel aanwijzen om ons te vertegenwoordigen?
In het geheel niet.
Dus, zelfs aangenomen dat al het bovenstaande het geval zou zijn, hetgeen niet zo is, zouden die klerken op enigerlei wijze van ons het recht verkrijgen om zich überhaupt druk te maken over onze eenheid?
Neen, driewerf neen.
“the legitimate right to defend the unity of European citizens”
Men eigent zich uit het niets een recht toe.

Schoorsteenveger | 23-12-18 | 21:28 | 2

Eens.

Muuke | 23-12-18 | 23:25

De eenheid van de Europese burgers - die kennelijk bestaat - moet verdedigd worden door Brussel? Wat is dat voor aperte nonsens?
Europese burgers voelen zich niet een, om te beginnen.
Maar kennelijk vindt Brussel dat die niet bestaande eenheid wordt aangevallen.
Die kan alleen aangevallen worden door anders denkenden, zou ik denken.
Daarmee eigent Brussel zich het recht toe de federatie-gedachte te verdedigen door "legitiem" kritiek daarop kalt te stellen.
Welkom in de EUSSR.

marjen | 24-12-18 | 10:19

Je kunt er natuurlijk een heel verhaal over hangen. Maar je kunt ook gewoon het echte nieuws melden. Die EU steelclub wil gewoon censuur toepassen en wel zo snel mogelijk. Jaloersheid op de chinese is schijnbaar erg groot. Zij wel en dat willen wij ook.

tweetybird | 23-12-18 | 21:28 | 1

De Chinezen als gidsland, hoeveel strafpunten heeft u al en gaat de hypotheek en de reis naar Volendam nog door ?

sprietatoom | 23-12-18 | 21:44

Ook leuk, de EU heeft God mag weten hoeveel tolken in dienst, maar een fatsoenlijke vertaling in het Nederlands is blijkbaar niet voorhanden?

Rhenium | 23-12-18 | 21:12 | 1

Dat is ook niet de bedoeling.
Hoe minder we weten, des te makkelijker lopen we achter de dictatuur aan.

Had de EU niet ook een grondwet van 800 pagina's?
Zodat alleen dure advocaten de rechten van burgers kunnen achterhalen?
Daarmee het nut van een grondwet (= bescherming van de burger) volledig teniet doend?

Dandruff | 23-12-18 | 21:57
-weggejorist-
bijna_raak | 23-12-18 | 20:48

De EU betaalt professionele trollen om de EU te slijten, heeft wetgeving gemaakt tegen politieke partijen die de EU onwelgevallig zijn, er is voorzien in censuur, onder andere door alle media reacties via Facebook te laten lopen en een politiek correcte binding met Google en YT aan te gaan. Het EU parlement heeft geen recht om wetten te maken en zit er voor spek en bonen. Immigratie en jodenhaat lopen via de VN, wetten door het IOC ontworpen, vóór de sharia en tegen de VvMU, staan in de EU- landen op de agenda. Persberichten en ander nieuws van de EU verdwijnt zeer snel van internetadres zodat linkjes een infodood sterven. En is er dan nog 1 (één) klutskop, bezijden Ollongren, die erop vertrouwt dat de EU fakenieuws, als het zou bestaan, zou kunnen filteren of herkennen?

eastender | 23-12-18 | 20:44

Merkel wilde een tijdje terug een Europees internet, mind you. Ze snapt het internet niet helemaal of juist te goed, als ze het wel snapt dan is de bloksnor die men af toe boven haar lip tekent wel begrijpelijk.

sprietatoom | 23-12-18 | 20:28

Waarom heeft de EU eigenlijk uitvoerende zeggenschap over media regels. Das bes wel orweliaans, helemaal als je je beseft dat die concours babies geen lobbie diner uit de weg gaan. En contra productief, dit is iets dat ieder land zelf maar moet uitzoeken. En belangerijk doenerei,

Pedro el Negro | 23-12-18 | 20:19 | 1

zin niet afgemaakt maar mand.

Pedro el Negro | 23-12-18 | 20:20

Op weg naar 666

matrixbluepill | 23-12-18 | 19:50

Das Vierte Reich.

HoogToontje | 23-12-18 | 19:41

De overheid laat hiermee zijn ware aard zien.

Hentjehopeloos | 23-12-18 | 19:20 | 2

Voor de burger houdt dat in dat er zelfwat meer aan controleren van feiten gedaan moet worden.
Eigenlijk net hoe wetenschappelijk onderzoek aangepakt moet worden.
Niet gemakkelijk maar wel eerlijk.

Hentjehopeloos | 23-12-18 | 19:25

Maar wie bepaald wat nep nieuws is en wat niet. Dat is het engste in deze kwestie. Tis gewoon censuur, anders niks.

Muuke | 23-12-18 | 19:41

Startpagina gaat hierdoor nog eens groot worden

Mesmer | 23-12-18 | 19:07

Vrijheid van meningsuiting is de basis van elke discussie!
Als een overheid geen discussie wil, gaat deze morrelen aan de vrijheid van meningsuiting.
Een overheid die geen discussie meer wil, is op het pad van de dictatuur. Zoals in Iran b.v., waar u zonder discussie kunt worden opgehangen vanwege foute denkbeelden of rare aanklachten die zonder discussie geloofd moeten worden.

marjen | 23-12-18 | 19:06 | 6

Voor het er doordrukken van het klimaatakkoord is het van belang dat iedere tegensprak van deze miljarden verslindende ineffectieve waanzin middels echt wetenschappelijk onderbouwing van de waarheid over de IPCC datamanipulatie en het ontmaskeren van deze klimaathoax met alle middelen de kop kunnen worden ingedrukt.
De ontmaskering als fake nieuws bestempelen zal gegarandeerd een ultieme strategie van de groenslinks klimaatkerk en de VVD-warmtepompen boeren zijn. Er moet nu eenmaal geld verdiend worden en als dat met eindeloos liegen over het klimaat kan dan is dat geen enkel probleem. Het blijft een "goed" doel!
Stop het klimaatakkoord, het is gebaseerd op een leugen. Geef deze man een duimpje.
youtu.be/MJ8dwPVLy94

Flappie2006 | 23-12-18 | 20:27

Flappie,
Bedankt voor de link. De man zet alles werkelijk heel helder op een rijtje. En hij maakt het gezonde onderscheid tussen vervuiling en CO2.
Opwarming door antropogeen CO2 als sprookje: hij geeft zeer goede feiten.
Zoals: verdubbeling van CO2 geeft slechts 1 graad opwarming en er zou 2000 miljard (niet de Engelse bllions) koolstof verbrand moeten worden om 1 graad opwarming te geven -de aarde heeft niet eens zoveel brandstof -. En dan kan het broeikaseffect intussen betwijfeld worden door nieuwe inzichten.

marjen | 23-12-18 | 21:32

Flappie,
Maar helaas te vroeg gejuicht, want aan het eind van zijn verhaal blijkt de man een complotter, Jammer, jammer.

marjen | 23-12-18 | 22:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is bijna Kerst en dan mag je ook dankjewel zeggen. Ik wil Johnnie en Joris bedanken dat GeenStijl een burcht is tegen EU-idioterie/dictatuur, linkse achterlijkheid, D'66 volksverlakkerij en echt fakenews, dat de 'weggejoriste en opgerotte roze stijllozen' (me too) in ere zijn hersteld en dat GS steeds dat nieuws brengt, dat elders wordt doodgezwegen. Dus heren, bij deze, een fijn kerstfeest gewenst en alle goeds voor 2019! (Het zal toch wel weer een jaar worden vol ergernis over Rutte en c.s. maar dan kunnen wij onze gifpijlen ook weer afvuren.) Tip goede voornemens: Joris, wees een beetje milder met wegjorissen want met name de 'gleufdieren' zijn hier al in de minderheid en worden hardhandig verwijderd als ze zich -soms wat te fel- verdedigen tegen vrouwonvriendelijke, door proboscidea gedomineerde religies. Desondanks: GeenStijl is een lichtbaken in een duister klimaat! Dat is jullie verdienste! 100 miljoen miljard kuddo's daarvoor. (Nu ff tot na de jaarwisseling ECTSjes verzamelen om niet te worden weggejorist uit mijn geliefde Jesse Feras Klaver-stad) Shana Tova, Happy New Year, Bonne Année!

Angélica de Sancé | 23-12-18 | 19:03 | 2

Hear hear!

radiatorknopje | 23-12-18 | 19:38

Ben het eens met Angélica

JvanDeventer | 23-12-18 | 21:29

Langzaam maar zeker wordt de vrijheid van meningsuiting ingeperkt en uiteindelijk opgeheven. Zo zal het ook met democratie gaan. O, we zullen zeker nog inspraak hebben hoor, maar over onbenullige en niet ter zake doende dingen ("Willen jullie liever permanent de zomer- of de wintertijd?"). En zolang je het gezag niet voor de voeten loopt, heb je best nog wat persoonlijke vrijheid. Een soort China dus. Dat is wat de EU lijkt na te streven. Maar wel met het grote verschil China wel keihard voor zijn eigen belang opkomt, wel zijn grenzen kan verdedigen en zijn burgers tegen moslimterrorisme beschermt.

staat het bier koud? | 23-12-18 | 19:01 | 1

China en Europa zijn van zitje aan het wisselen. De wereldhandel verplaatst zich en Europa wordt een overbodig continent. Alles en iedereen komt aan de bedelstaf te hangen, daarom zoveel mogelijk migranten zodat er verdeeldheid komt en de lonen omlaag kunnen. Voor wie er bij de EU of de NL internet stasi meeleest. Dit is zomaar een gedachte hoor. Verder vind ik de EU natuurlijk een geweldig project en ik ben bereid me volledig te onderwerpen aan de grote dronken heerser en zijn zwarte boekje...
www.demorgen.be/nieuws/juncker-mensen...

Ton8695 | 23-12-18 | 19:10

Oude buizen radio van zolder gehaald. Weer naar illegale ondergrondse zenders luisteren. Radio Holland...

Bushcrafter | 23-12-18 | 18:56 | 1

Op de middengolf?

Jezus_Boeddha | 24-12-18 | 05:01

En dan hebben we de endorsed staatsomroep:

nos.nl/artikel/2264833-praten-met-kim...

Dus geen softe appeasement van Noord-Korea zoals wat Trump (=softie) doet, maar een keiharde aanpak. Zoals we ook Rusland kei en keihard moeten aanpakken. In naam van de diversiteit en de inclusiviteit. Voorwaarts, genderneutrale soldaten!

Uit het artikel: Noord-Korea doet alleen diplomatie uit eigenbelang van de elite. Het is geen normale staat...

Het komt me toch wel heel bekend voor.

Sitting_targets | 23-12-18 | 18:53

Doodenge strijd. Is dat niet een tikkeltje overdreven?

Rest In Privacy | 23-12-18 | 18:42 | 12

Goh, wat zullen de Engelsen blij zijn hieruit te gaan. Dit heeft toch niets meer te maken met makkelijker handel drijven?

Muuke | 23-12-18 | 19:22

Werkt averechts, kuif.

Muuke | 23-12-18 | 19:43

Is Maurice de woef ziek? Keek al dagen uit naar een enorme opdoffer voor de klaatgekkies met hun nep nieuws.

Muuke | 23-12-18 | 19:44
▼ 9 antwoorden verborgen

Sinds jaar en dag lees ik behalve de Engelstalige (op het Westen gerichte) Russia Today en Sputnik, maar ook de voor eigen publiek bedoelde Fontanka.ru en Vesti.ru om te zien wat de Russische burgers wel of niet wordt onthouden. Nou, ze ontvangen meer objectieve info over 'gele hesjes' dan de gemiddelde Fransman. En dat terwijl het gele hesjes virus ook best zou kunnen overslaan naar Rusland, indien Putin Macronesk gedrag ging vertonen. Zo ook met de Amerikaanse en Britse media, zoveel mogelijk standpunten vanuit verschillende perspectieven. Dit EU gedoe lijkt vooral bedoeld om bureaucratische speklagen aan te kweken. In Brussel ervaren ze wel degelijk de EU-killende winden uit het Oosten, het Zuiden, het Westen en last but not least uit het nabije Vlaanderen. Dus proberen ze nu met veiligheidstroefkaarten het bestaan van de EU-ambtenarij te verzekeren. De flauwekul waarmee zo'n waakhondenkennel zich dan mee bezig moet houden is natuurlijk dikke dikke duimzuigerij. Mocht het werkelijk de spuigaten uit gaan lopen, dan gaan we op GS gewoon een dubbelzinnig idioom ontwikkelen, net zoals tijdens de hoogtijdagen van de USSR doublespeak voor onbeschrijflijke hilariteit en literaire bloei zorg droeg. Het is nu al gaande: u houdt toch ook van de religie van de vrede? En die EftelingMinPres, lachûû!!

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-12-18 | 18:38 | 7

Ton8695 | 23-12-18 | 18:49
Wat Weekend of Storry voor de vrouw is, is RT voor mij.
Ik geniet zo van die roddels en halve waarheden.

botbot | 23-12-18 | 18:59

Kuifje-in-Afrika | 23-12-18 | 18:45
'moeten we je nog serieus nemen?' Het is duidelijk wat u in Afrika doet: de dominee uithangen. NRC heeft ook die air. Ondertussen verstinkgassen ze de aardbol met hun cruisereizen, die worden opgejeukt door 'serieus te nemen' journo's. De VVD heeft de no-nonsense bikkelmentaliteit ingewisseld voor continu carnavalesk (met Klaas) en continu cabaret (oef, wat slecht, met Mark). Nog even en Bolk + Wiegel verlaten het zinkende schip. Hier de laatste muziek die gespeeld wordt: www.youtube.com/watch?v=Pcj4LHojvWo + nadere info www.ultimatetitanic.com/the-famous-tit...

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-12-18 | 19:29

Naast de nieuwsmedia zijn ook vloggers een prachtige bron van kennis. Wanneer u bijvoorbeeld (zoals wij) een sterk negatief vooroordeel had t.o.v. Turkije, dan is het goed om ook vloggers te bekijken die je dat oordeel doen bijstellen. Een van de meest kritische + humoristische vloggers in Israel is Dmitri (sorry, Russischtalig), bijgenaamd 'Demon'. Hij waarschuwt ervoor om Israel rooskleurig zich voor te stellen. www.youtube.com/channel/UCY2VGp8znKHs...

Eeuwig..Op..Vakantie | 23-12-18 | 19:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Die malloten in Brussel zijn hard bezig hun eigen graf te graven. Als dit doorgaat en de EU op deze manier tot dictatuur verwordt zijn zij de eersten die voor de bijl gaan als de eerste EU dictator de hier gecreëerde macht grijpt. Zien zij dat zelf nou echt niet?

radiatorknopje | 23-12-18 | 18:38 | 7

Kuifje-in-Afrika | 23-12-18 | 18:43

Ik zeg niet dat iets of iemand in opstand MOET komen!

Ton8695 | 23-12-18 | 18:51

Maar wat wil je dan?

Rest In Privacy | 23-12-18 | 19:19

@Kuifje-in-Afrika | 23-12-18 | 19:19
Het is zeiken om wat te zeiken te hebben dat zie je vaker bij types zoals Tonnie.

Berbaar | 23-12-18 | 19:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik heb me voorgoed afgekeerd van de EU. Ik hoop slechts op een revolutie!

lanexx | 23-12-18 | 18:32 | 5

De revolutie zal wel degelijk komen, al zal die in eerste instantie niet in het brave, aan de leiband lopende Nederlandje ontstaan. Wrsch. Frankrijk of (Oost) Duitsland, daar zal de vlam als eerste in de pan slaan. Mogelijk scenario wat betreft de eerste vonk in het kruitvat: blanke wraak aanval op een grote, volgepropte moskee, na een terroristische aanslag.

echt_links | 23-12-18 | 18:50

Een revolutie in Rusland lijkt me wel wat.

Rest In Privacy | 23-12-18 | 19:20

Jeetje berbaar, had jij niet gezellig familie voor de kerst?

Muuke | 23-12-18 | 19:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo werkt de hele msm toch al lang? Ze zetten er op deze manier handen en voeten aan, waarmee ze totaalcontrole hopen te krijgen. Zo onderhand is werkelijk iedereen in de politiek en in deugend medialand hoofdelijk verantwoordelijk voor het complete verval van de westerse normen, waarden, veiligheden en vrijheden. Maarja, de massa wordt pas wakker als je aan hun consumeerverslaving komt. Een economische crisis gaat ons van het EU monster redden of het monster gaat ons totaal onderwerpen.

Ton8695 | 23-12-18 | 18:31

Zonder nepnieuws heeft GS geen bestaan meer.
Dagelijks reaguuren ze hierop.

botbot | 23-12-18 | 18:28 | 1

Als GS nepnieuws weet te ontkrachten, dan verdient deze prachtige site bonuspunten. En heeft het blog bewezen nut.

Rest In Privacy | 23-12-18 | 19:21

De controle die de EU wil uitoefenen op nieuws doet straks niet onder voor die van China en Rusland. Populistische partijen en populaire onafhankelijke blogs moeten blijkbaar mainstream worden gedemoniseerd en geëlimineerd. Dat lijkt me wel duidelijk uit al die Engelse zinnen hierboven. Vind het dictatoriale trekken krijgen inmiddels, of lijkt dat maar zo?

Jan, Leiden | 23-12-18 | 18:19 | 1

Andersom werkt het ook zo, jouw aanwezigheid bevestigt dat.
Het gaat om geld verdienen, meer niet.

Ongeblustekalk | 23-12-18 | 18:39

"First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win".

Het negeren is al gedaan, het negeren van de grote stille massa.
Het lachen is al gedaan, het neerbuigend doen, het wegwuiven.
We zijn nu in het stadium van het vechten gekomen. Met wetten, met regels. Met rechtszaken en verzwijgingen. Met commissies en subsidies.

Heb geduld. De volgende stap is de overwinning.

Jan Slot | 23-12-18 | 18:13 | 1

De wal keert het schip.

metdedag | 23-12-18 | 18:53

Ghe, straks mag ik dus ook niet meer zeggen dat de Euro een hemeltergende flop is.

echt_links | 23-12-18 | 18:10 | 3

Zei voormalig FED voorzitter Alan Greenspan al. 'The Euro is doomed to fail because of the differences in culture in the EU zone'.

JohnWalker | 23-12-18 | 18:28

Hoezo? Dat is toch geen nepnieuws

metdedag | 23-12-18 | 18:54

Natuurlijk mag je dat wel zeggen.

Rest In Privacy | 23-12-18 | 19:22

Wat een geestelijke armoe. Geen enkel kanaal is objectief. GeenStijl niet, de NPO niet. Fake News is niets anders dan een interpretatie die je niet wilt horen.

Papa Jones | 23-12-18 | 18:10 | 3

Laten we het dan voor iedereen mogelijk houden om zijn/haar mond open te doen.

Baron Clappique | 23-12-18 | 18:27

VvMU

JohnWalker | 23-12-18 | 18:31

Baron Clappique | 23-12-18 | 18:27
+100

Ton8695 | 23-12-18 | 18:35

"En tegelijkertijd "gezaghebbende" nieuwsbronnen "prioriteit" te geven in tijdlijnen en algehele vindbaarheid.".

Wat een Pravda-praktijken!

kotelet | 23-12-18 | 18:08

De VvMU is ten principale een grondrecht dat burgers tegen een machtige overheid moet beschermen. Het is helemaal niet bedoeld om de ene burger tegen de mening van de andere te beschermen. En deze nieuwe uitleg van de EU kan dan ook moeilijk anders worden gezien dan een poging om zichzelf tegen onwelgevallige mening te beschermen.

Joris Beltsin | 23-12-18 | 18:06

De ondemocratische EU kat in het nauw, maakt rare sprongen want het door ons betaalde pluche zit zo lekker.

JohnWalker | 23-12-18 | 18:04

In Zuid Europa projecteert men gemakkelijker het RK-model - de padres weten wat goed voor u is - op het EU-model.
Noord Europa kende het protestantisme, waarbij elke gemeente zijn eigen inspraak had en iedereen als het ware zelf priester was. Dit laatste denken werd de politieke basis van de VS die niets moest hebben van het "padre" model dat ontleend was aan de RK kerk.
Als men beweert dat Brussel weet wat goed voor u is, zie ik een seculier model van de RK kerk aan het werk.

marjen | 23-12-18 | 18:02

Ze hadden alle kansen om van de EU een succes te maken, maar ze hebben het verprutst.
"They did NOT deliver"
Dan helpt ook geen hersenspoeling meer van de nieuwskapper.
De magie van het woord heeft ook grenzen, maar daar zijn de geluksmagiers van de EU nog niet achter.
Grote bek is ook niet alles.

MistaRazista | 23-12-18 | 18:01

Deplatforming door Antifa. En het heilige EU recht op demonstratie dan? Aan de lopende band worden zaaleigenaren benaderd en bedreigd vanwege bijeenkomsten van mensen de zich ernstig zorgen maken over de Boeren in Zuid Afrika. opiniez.com/2018/12/21/hoe-linkse-act...

Mammeloe | 23-12-18 | 17:58 | 4

Dat snap ik niet. Het OM pakt lieden die anderen beletten van hun VVMU gebruik te maken toch aan?

metdedag | 23-12-18 | 18:59

@metdedag | 23-12-18 | 18:59
Een snelweg blokkeren is de wet overtreden, met een zaaleigenaar praten niet.
Allemaal niet zo moeilijk joh.

Berbaar | 23-12-18 | 19:22

Ja, maar niemand wordt verplicht om die mensen een podium te verstrekken. Als Knilles de Vries bepaalde mensen niet in zijn theater wil, mag hij ze weigeren.

Rest In Privacy | 23-12-18 | 19:24
▼ 1 antwoord verborgen

Nep nieuws bestaat niet. Data wel, data wordt informatie als de ontvanger besluit dat hij waarde toekent aan de aangeboden data. Paradox is dus dat ontvanger in staat moet zijn om deze waarde verstandig te beoordelen; hiervoor is interpretatie, gevoel en geweten nodig, de verzender van data is dus niet verantwoordelijk voor de manier waarop ontvanger het beleeft. Als de oplossing, als -man in the middle-, de pers is die filtert, dan doemt de vraag op in wiens opdracht en algoritme deze opereert. Als je voldoende Zombies creeert en laat bestaan, hen de Junk door de strot douwt die voorradig is dan zullen deze Zombies kwijlend terugkomen voor nog meer Junk. Mijn hoop is gevestigd op voldoende denkende en voelende mensen die zich onafhankelijk weten van de verzender en de filters. Om kort te gaan eigenwijze, innovatieve, hardwerkende Hollanders; verlicht van kleur, ras, geloof, sexe en overtuiging.... Fijne Kerst!!!

hetgingperongeluk | 23-12-18 | 17:56 | 1

Kijk om je heen... de meesten zijn al zombies. Pas als ze niet meer kunnen consumeren veranderen er wat.

Ton8695 | 23-12-18 | 18:04

Maak je niet zo druk, Europa is straks toch het museum van de wereld. (Althans volgens horecatycoon Won Yip)

Dutch_Holland | 23-12-18 | 17:53

Uw mening staat mij niet aan; U verkoopt nepnieuws.

Is dit nog nieuws? | 23-12-18 | 17:52

Van meet af aan was al duidelijk dat de multinationals in de gedaante van de EU het niet zo hebben op kritisch meedenken. In de 1e helft van het vorige decennium hebben we al van de nodige critici afscheid moeten nemen. Dat zogenaamde vredesprojectje is alleen maar in het leven geroepen om buitengewoon goedkope arbeidskrachten te genereren voor hen die toch al een miljoen keer alles hadden. #kwaadaardig

Arnold9638 | 23-12-18 | 17:52

Straks is de meerderheid ondemocratisch. Dat zijn nog eens denkbeelden.

Alquest | 23-12-18 | 17:51 | 2

Nou, dat is niet zo'n onwaarschijnlijke aanname, hoor.

JvanDeventer | 23-12-18 | 18:03

De engelsen stappen er nog net op tijd uit
Churchill had gelijk: "We shall never give up"
youtu.be/MkTw3_PmKtc?t=95
Ceterum censeo EU esse delendam!

telelezer | 23-12-18 | 18:06

Nepnieuws bestrijden doe je niet door de institutioneel geaccepteerde feiten verdacht te maken via dit soort wetgeving. Je leert het volk dan alleen maar om, gelijk aan de inwoners van de S.U., alles wat in de Pravda staat met een berg zout te nemen of uit principe te verwerpen.

Hoe ga je de discussie winnen wanneer de oppositie -terecht- aan kan geven dat je vals speelt? Er is dan geen discussie mogelijk. Louter fysieke repressie blijft er dan over voor de macht, en gewelddadige opstand voor hen buiten de macht.

Is dit soms waarom er een EU leger moet komen?

Trekbeest | 23-12-18 | 17:50 | 1

Bingo...

Ravian | 23-12-18 | 20:40

Men wordt zenuwachtig daar in Brussel. Uit angst de goedbetaalde baantjes kwijt te raken aan de “”populisten”” gaan ze nu de vrije pers slopen.

medusa324 | 23-12-18 | 17:50

Ze hebben daar in Brussel goed gekeken hoe Goebbels de informatie had 'georganiseerd'.

BonSens | 23-12-18 | 17:50 | 1

@bonsens
Als u nóg wat verder zoekt valt u gegarandeerd van uw stoel. Er werd zwaar geleund op ideeën uit de psycho-analyse en de ze kenden de onverbiddellijke bestseller "Propaganda" vrijwel uit het hoofd #hoekandatnouallemaal

kindapaas | 24-12-18 | 02:43

Is een dronken Juncker fake news? Of heeft ie last van zijn rug? Of is dat fake news?

Is dit nog nieuws? | 23-12-18 | 17:47

Poetin, help!

BrabantsVerzet | 23-12-18 | 17:47

Deze idioot die geciteerd wordt in het stuk is net zo EU gebrainwashed als Kuifje. Zo totaal verknipt dat ze nog geloven ook wat ze allemaal uitkramen. Als het niet zulke nare fanatici waren zou je medelijden hebben.

HaatbaardKnipper | 23-12-18 | 17:46

The people's republic of China is ook democratisch.
Zolang je geen nepnieuws verspreidt. Of er nep ideeën in je hoofd zitten.
En daarvoor is de staat om jou te corrigeren. En als je niet wilt luisteren: Straf.

oplichter | 23-12-18 | 17:44

Over nepnieuws gesproken, hier zijn de meeste VVD stemmers ook in gestonken:
-De ondersteen boven.
-Iedere werkende Nederlander 1000,- erbij.
-We gaan er allemaal in 2019 er op vooruit.
-Er gaat geen cent naar Griekenland.
-Griekenland betaalt alles terug.
-Laat uitgereisde jihadisten daar maar sneuvelen en niet naar Nederland.

I.P standing up | 23-12-18 | 17:43 | 2

De kaarten liggen ondertussen wat anders. Elke Nederlander “mag” €30.000 lenen om bij de vriendjes van Rutte&Nijpels een warmtepomp te kopen. Tel uit uw winst!

medusa324 | 23-12-18 | 17:52

1000 euro? Stiebel-Eltron WPF 66 233008 67 € 8.500 subsidie. www.warmtepomp-info.nl/wp-content/upl... + arbeidskorting 150 euro en 2 % minder belasting betalen in schijf 2 en 3. Zit je al snel op 10.000 euro voor iedere werkende Nederlander erbij. Lekker lekker!

klowiepowie | 23-12-18 | 17:58

Blijft toch het voorbeeld van het schaamteloos gebruiken van een van de tegenstander gejatte term, dat 'fake news' Zo gebruiken mijn slaplinkse vrinden tegenwoordig steeds vaker de term 'wegkijker'.

RickTheDick | 23-12-18 | 17:43 | 1

Wees gerust. Straks noemen ze je deugmens.

metdedag | 23-12-18 | 18:39

Wie heeft de EU verkozen tot Ministerie van Waarheid? En uit welk boek komt de set regels die bepalen wat fake news is? En welke rol speelt de NPO daarin? Ach laat maar, elke keer weer zinloze vragen waarop alleen de trollen een antwoord hebben.

Nivelleermarionet | 23-12-18 | 17:42 | 3

Vrouwtje Ollongren heeft het draaiboek reeds klaarliggen.

medusa324 | 23-12-18 | 17:44

Dat draaiboek hadden haar linkse ambtenaren al klaar liggen. Het wachten was op de passende minister.

metdedag | 23-12-18 | 18:42

metdedag | 23-12-18 | 18:42
Dat is de enige juiste constatering.
En zo gaat het ook met die minister met die kale kop, Grappighous, het kenbaar maken wat die ambtenaartjes hebben bekokstoofd.

watmagjenogwel | 24-12-18 | 02:57

"Narratief", getverdemme! Dikdoenerige niet-vertaling van het vreselijke modewoord "narrative". Wat is er verdomme mis met betoog, verhaal, redenering, weerlegging of stuk/stukje? Eigen taal eerst!

Met de inhoud van dit stuk kan een verstandig mens het moeilijk oneens zijn.

JvanDeventer | 23-12-18 | 17:41 | 3

yes, John Denver, I fully agree.

Pimp my Voortuin | 23-12-18 | 17:47

Ideologie?

HogeNood | 23-12-18 | 18:05

@JvanDeventer
Verhaallijn?

kindapaas | 24-12-18 | 02:59

Ik zie liever een wet scheiding nieuws en staat. Zijn we meteen van die nutteloze NOS af.

klowiepowie | 23-12-18 | 17:41 | 1

De banden zullen alleen maar inniger worden.

medusa324 | 23-12-18 | 17:43

Ondertussen verliest links steeds meer stemmen. Ik vind dit een beetje dom van de EU-ambtenaren. Als de volkspartijen de overhand krijgen, zouden ze tot hun verbijstering kunnen ervaren dat hun policor praatjes nergens meer welkom zijn.

BrabantsVerzet | 23-12-18 | 17:41 | 2

U kunt niet tellen.
-edit- helaas. En was het maar zo.

Langshetrandje | 23-12-18 | 17:51

Wat die linkse kliek niet doorheeft. Ze snijden op langere termijn zichzelf in de fingers. De toekomstige rechtse regeringen gaan van hun wetten profiteren.

metdedag | 23-12-18 | 18:46

""Inmiddels bepaalt Berlijn weer de muziek""
@ Begrens_Europa | 23-12-18 | 17:17
Berlijn en Brussel zijn tegenwoordig hetzelfde
youtu.be/QsKdqnkeyzQ?t=435

telelezer | 23-12-18 | 17:40

Ach, we vinden wel weer een weg eromheen, indien nodig. De meeste stemmende deugzombies hebben geen fakenews nodig. Deugen i.p.v. denken zit er immers al ingeramd...

Canis.bonus.es | 23-12-18 | 17:38

Honderdduizenden soldaten hebben hun leven gelaten voor een vrij Europa, maar nu zitten we alsnog onder het juk van de E.U. / Duitsland.

Mo het varken | 23-12-18 | 17:37 | 2

Net even gegoogeld op Luxemburg en WOII. Nou, niet heel fraai. Binnen een dag veroverd door de Duitsers en eind 1941 al Judenfrei.

Mammeloe | 23-12-18 | 18:07

@mo
"Voor een vrij Europa"... ga voor de grap eens zoeken op de oorlogsdoelen, history.state.gov/milestones/1937-194...
Vergelijk dat eens met www.un.org/en/sections/history-united-...
Een mooi voorbeeld van historisch revisionisme, maar niet zoals "ze" het zelf begrijpen.
Let vooral op het zelfsbestemmingsrecht voor alle volken, De UK en de US verschilden hierover duidelijk van mening. De US visie heeft gewonnen waarna alle kolonien verloren zijn gegaan want zelfbeschikking weet u nog?
Van mogelijke assimilatie en wereldwijde samensmelting van culturen en volkeren op organische wijze via te herstructureren koloniale rijken naar volledige desintegratie in enkele jaren, een geweldig resultaat. Of niet misschien.

kindapaas | 24-12-18 | 04:17

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. #Nexit.

Brabeaulander | 23-12-18 | 17:37

.. maar goed. De EU begon als een dingetje voor de handel en niet meer hoeven wisselen bij grenswisselkantoren. Wie kan er nu tegen handel zijn of het gemak niet meer hoeven te wisselen bij grenswisselkantoren! Toch?
Inmiddels gaat de EU over steeds meer dingetjes, zoals over wat u mag zeggen en denken en hoe hard uw stofzuiger mag zuigen.

Het wordt tijd wat nieuwe vervolgstappen over te slaan, omdat die inmiddels uit de geschiedenis wel bekend zijn. Ga dood achter jullie bunker liggen, volgevreten & dronken bemoeituig! Doe het voor Europa.

Jan Passant mk2 | 23-12-18 | 17:36 | 2

Het Duitse Rijk begon ook als een Noord Duitse Federatie onder leiding van Pruisswn waarbinnen eerst louter de handelsbelemmetingen werden opgeheven. Een halve eeuw en een paar cynisch uitgelokte oorlogen tegen Oostenrijk en Frankrijk later en Bismarck riep het Duitse Rijk uit in Versailles.

Ik vraag me af welk land wij als externe vijand mogen verslaan omwille de interne saamhorigheid. Kijken we al uit naar het Oostfront met z'n allen?

Trekbeest | 23-12-18 | 18:02

@Trekbeest
Niet zo'n goede vergelijking. De Duitsers voelden zich (op de Beieren na, misschien) wel één volk, hadden een gemeenschappelijke taal en cultuur en een verwante mentaliteit, waren (op Beieren na) grotendeels protestants, harde werkers en liefhebbers van bier en worst.
Na de eenwording in 1870 heeft Bismarck er tot aan zijn vertrek in 1890 alles aan gedaan om de vrede te bewaren en een neutrale koers te varen. De inwoners van het Keizerrijk waren voorzover ik weet niet ongelukkig met hun Rijk; er was nooit een streven om het ongedaan te maken en geen Duits land wilde het naderhand weer verlaten.

JvanDeventer | 23-12-18 | 21:49

Citaat: "De EU wil dat overheden ingrijpen in het rangschikken van nieuwsbronnen, zodat "vertrouwenswaardige" outlets bovenaan komen''
Nou da's geen goed nieuws voor de NPO en NOS die bungelen straks helemaal onderaan en zijn op internet nagenoeg niet meer te vinden.

Mo het varken | 23-12-18 | 17:34 | 2

Hoe komt u erbij. Zij verkondigen precies het geluid dat de EU wil horen. Anti-Trump, anti-Brexit, pro-migratie, pro-Europa. Ze staan straks strak bovenaan. Met niets eronder.

medusa324 | 23-12-18 | 17:42
-weggejorist-
kleipeer | 23-12-18 | 17:42

Orwell heeft dit allemaal voorzien en beschreven in 1984. Het EUvsdisinfo heet daar het ministry of truth. Huiveringwekkend hoe dicht hij bij de waarheid zat.

du Roi Soleil | 23-12-18 | 17:33 | 2

Inderdaad, je hoort het ze zeggen. In het begin was het: "We are all equal" en nu zijn we op het punt beland: "Some are more equal then others" en zo dendert de EUtrein voort.

Datkanjenietmenen | 23-12-18 | 17:36

then = than

Datkanjenietmenen | 23-12-18 | 17:42

Zou zo in Van Dale als omschrijving voor censuur door kunnen. Stelletje communisten daar.

klowiepowie | 23-12-18 | 17:31 | 1

Het zijn geen communisten en ook geen socialisten. Om nogmaals Trotzki te quoten, vandaag de dag nog net zo aktueel als in 1915[*]:
"Die prinzipiellen Reformisten, die die soziale Frage auf dem Wege der Tarifverträge, der Konsumvereine und des parlamentarischen Zusammenarbeitens der Sozialdemokratie mit den bürgerlichen Parteien zu lösen hofften, knüpfen jetzt ihre Hoffnungen an den Sieg der „nationalen“ Waffen. Sie erwarten, dass die besitzenden Klassen den Bedürfnissen des Proletariats, das seinen Patriotismus bewiesen hat, williger entgegenkommen werden. Diese Hoffnung wäre geradezu stumpfsinnig, wenn sich nicht hinter ihr eine andere, weit weniger idealistische Hoffnung verborgen hielte, nämlich: dass die Siege der Waffen für die Bourgeoisie eine viel breitere imperialistische Bereicherungsbasis, auf Kosten der Bourgeoisie anderer Länder,
schaffen und ihr erlauben wird, einen Teil ihrer Beute mit dem nationalen Proletariat, auf Kosten des Proletariats anderer Länder, zu teilen. Der sozialistische Reformismus hat sich faktisch in einen sozialistischen Imperialismus verwandelt."
Zijn glasheldere conclusie: "... Krieg in Permanenz oder Revolution".

[*] Der Krieg und die Internationale, 1915

kindapaas | 24-12-18 | 04:32

De Eu trein dendert over alles en iedereen heen, ik begrijp die Brexit wel. Dus Nexit is de enige optie als we als land weer soeverein willen worden.

Datkanjenietmenen | 23-12-18 | 17:31 | 1

Dan zal eerst het huidige zooitje, wat zich regering noemt, omver geworpen moeten worden.
En dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren, maar waar een wil is, is een weg.
Dat dan weer wel.

watmagjenogwel | 24-12-18 | 02:50

Alsof nieuws ten dele brengen omdat het anders niet in het door de redactie gestelde aantal zinnen past geen "fake news" is.

Is dit nog nieuws? | 23-12-18 | 17:30

Het is dus nu òf in opstand komen òf ten onder gaan. Veel tijd hebben we niet meer.

henk_2 | 23-12-18 | 17:29 | 2

Zou even beginnen Rutte en zijn Alde vriendjes de middelvinger te geven in maart. Ze zijn duidelijk in paniek de eurofielen, het zou zogenaamd bedwongen zijn het 'nationalistische monster'. Wacht maar af: er wordt aan de poten van de middenklasse gezaagd en dan gaat het 'mis'. Bijltjesdag komt.

HaatbaardKnipper | 23-12-18 | 17:34

HaatbaardKnipper | 23-12-18 | 17:34
Dat nationalistische monster zijn ze zelf! De EU is feitelijk een meervoudig nationalistische unie van onzelfstandige staten.
Vraag een willekeurige Eurofiel maar eens of hij zijn eigen natie-staat wil afschaffen onder gelijktijdige grondige hervorming van alle EU organen, compleet met kiezen zonder grenzen, afzettingsprocuderes en fiscale en juridische harmonisatie. Éen taal, een volksleger en zonder koningshuizen. Wat denkt u, krijgen ze spontaan het "yes we can" gevoel of komen er ontwijkende antwoorden?

kindapaas | 24-12-18 | 04:40

Nou, dat is mooi. Kan meteen alles wat uit de EU komt als fake news bestraft worden.

Muuke | 23-12-18 | 17:28

Ik moet bij dit soort berichten toch altijd even denken aan John Wycliffe, de Engelse kerkhervormer, en de reactie daarop. Sedertdien is het in Engeland en Nederland qua gedachtegang anders dan in de rest van Europa.
Verder kan er het volgende over gezegd worden: www.newropeans-magazine.org/en/2016/10...

El Rico Grande | 23-12-18 | 17:27 | 1

@el rico
Goede link inderdaad. Wat hij echter weglaat is de merkwaardige overeenkomst tussen de financiers van CK en de geldschieters van de oktober revolutie: dat was hetzelfde cosmopolitische netwerk.

kindapaas | 24-12-18 | 04:47

Zoals zoveel mensen al door hebben is de EU niets anders dan een dictatuur waar we zover mogelijk van weg moeten gaan.. Je praat over een dictatuur zoals Stalin en Hitler die hadden.

moitambien | 23-12-18 | 17:25

Langzaam maar zeker, voetje voor voetje kruipt de EU richting een supranationale grootmogendheid..
Nu met een alcoholist aan het roer, en straks met een obesitaslimburger ?

Wijze uit het Oosten | 23-12-18 | 17:25 | 2

Ik las obesitislamburger.

Bijtendehond | 23-12-18 | 18:41

Deze Limburger vindt het jammer dat Hitler de oorlog heeft verloren omdat hij zo dol is op bier drinken en optochten.

Kromme Tenen | 23-12-18 | 22:03

Ik kan alleen maar gissen naar hoe het grote eindspel er uit gaat zien, maar we staan iig aan de vooravond ervan, zoveel is me inmiddels wel duidelijk.

HaagsHaram | 23-12-18 | 17:23

Niets nieuws dat heeft Hitler 80 jaar geleden ook al een keer gedaan. Waar maken we ons druk over?!! Wij zijn gewoon de nieuwe Joden en de eurofielen zijn de nieuwe Nazi s.

alufoliegroothandel | 23-12-18 | 17:22

De EU is een fascistenclub. Laat ik het daar maar bij houden.

Mensdier | 23-12-18 | 17:22

Wanneer gaan die gasten weer eens wat zinvols doen? Iets met Kolen en Staal.

Mammeloe | 23-12-18 | 17:21 | 1

Inderdaad, laten ze maar de mijnen in gaan, diep onder de grond.
Hebben ze gelijk gratis aardwarmte, zonder warmtepomp.

watmagjenogwel | 24-12-18 | 02:46

Fakenews is niets meer dan angst dat jouw eigen idealen, danwel zienswijzen niet geloofd worden.
Papier of digitaal, dat maakt geen reet uit.
Internet is het nieuwe pamflet, wen er maar aan.

Ruimedenker | 23-12-18 | 17:21

Zodra de overheid gaat bepalen wat de waarheid is, is de vrijheid van meningsuiting en pers dood en begraven.

Gulliver | 23-12-18 | 17:20 | 5

Nou ja, erger nog: dan is alle informatie dus staatgereguleerde informatie. Dat noemen we propaganda, of in iets mildere termen: voorlichting en PR.
Journalism is what someone doesn’t want printed. Echte journalistiek is al een tijdje morsdood in dit land. Want de overheid controleert de NPO. En de kranten zijn indirect onder gezag van de subsidieverstrekker in Brussel (alle kranten zijn in handen van Belgische, gesubsidieerde bedrijven www.apache.be/2015/10/21/de-echte-sub... )
Het zijn geen waarheidsvinders meer, maar meningenfabrieken die volcontinu de juiste mening over ons uitstorten. Gebeurt al decennia.

Stormageddon | 23-12-18 | 17:29

Terwijl woorden een slecht verdedigmiddel zijn tegenover hooivorken en een guillotine.

BrabantsVerzet | 23-12-18 | 17:45

@BrabantsVerzet | 23-12-18 | 17:45
Welke hooivorken? De media vertellen i.o.v. de staat jou en mij dat het fantastisch gaat, dat niemand hoeft te klagen, en dat de overheid er alles aan doet om ons rijker, gelukkiger en veiliger te maken. En 80% van de mensen gelooft dat. Want hé... het NOS journaal is toch onpartijdig en objectief? Nou dan. Dus, iedereen gelooft het. ook al gaat persoonlijk even wat minder, is je dochter slachtoffer van een loverboy, krijgt de asielzoeker voorrang bij de woningtoewijzing en moet je zoon nog gedwongen jaren bij je in huis wonen.
Dat is allemaal kinnesinne en persoonlijk leed dat door populisten wordt uitgebuit. Want we hebben echt migratie nodig, benzine moet wel duurder worden. De NOS zegt het. Dus da’s waar. En onvrede, ach. Gele hesjes zijn nazi’s en populisten of anarchistische krakers dus daar wil je niet bijhoren. NOS zegt het.
En sowieso... wie heeft er nog een hooivork tegenwoordig?

Stormageddon | 23-12-18 | 18:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Jaja, deze hele santekraam wordt uitgevoerd om de burger te beschermen terwijl dezelfde EU de uitkomsten van referenda negeert. Alleen instituties die beschikken over te weinig of afkalvend draagvlak grijpen naar nepnieuws wetgeving om de eigen positie te verdedigen, een ultiem zwaktebod.

therealbraindump | 23-12-18 | 17:18

Historisch gesproken is het probleem van nationalisme in Europa vooral dat van het Duitse nationalisme en in iets mindere mate dat van het Franse nationalisme. Beide hebben diepe historische wortels en hebben geleid tot verschrikkelijke oorlogen, waaronder WO 1 en 2. Inmiddels bepaalt Berlijn weer de muziek (de marsmuziek van de Duitse industrie) en toetert Parijs een flink deuntje mee (om wat subsidies en diplomatieke invloed in de wacht te slepen). Landen als Nederland hebben het nakijken. Democratisch, qua financiele transfers en borgstellingen, sociaal-economisch (belastingverhogingen), en waanzinnige beslissingen (migranten, islam, klimaat). Tijd voor een EU toedeliekdokie!

Begrens_Europa | 23-12-18 | 17:17 | 1

Deels waar. Je vergeet het ontwaken van nationalisme op de Balkan. Ga maar eens op zoek naar de oorlogen daar eind 19e en begin 20e eeuw. Een mooie uitkomst was iig dat het Ottomaanse eruit geschoten werd.
Het nationisme van Servië afgezet tegen Oostenrijk-(Hongarije) was het lont in het kruitvat. Ieder land had destijds te maken met sterke natiolistische gevoelens. Ook Nederland.
Nationalisme van toen is echter zeer anders dan dat het nu is en dan toen het opkwam na 1815. Eigenlijk lijkt het nationalisme van nu meer op het initiële nationalisme: streven naar mogen hebben van een eigen taal, cultuur en gebruiken zonder onderdrukking van andere culturen, landen of instituten

Geconcentreerde_Anne | 23-12-18 | 17:43

Er moet een onafhankelijke commissie komen onder leiding van een rechtschapen mens, die uitingen checkt op waarheid. Die persoon moet een goede hoofdeigenschap bezitten nl. allejezus de pest hebben aan WC-eenden.
Ik stel Thierry Baudet voor, met Antoine Bodar als vice.

bolletje kaas. | 23-12-18 | 17:11 | 3

Er moet helemaal niemand komen die iets checkt! Censuur is en blijft censuur

henk_2 | 23-12-18 | 17:30

De enige die checkt is de rechter. Daar waar fake nieuws het strafrecht overschrijdt. Zo moet het in een democratie.

HaatbaardKnipper | 23-12-18 | 17:37

HaatbaardKnipper | 23-12-18 | 17:37 |
D66 rechters bedoelt u?
Dan gaat het goed komen.

watmagjenogwel | 24-12-18 | 02:41

In plaats van andere stomme meningen te dwarsbomen zou je als EU ook van je eigen kracht kunnen uitgaan en je eigen verhaal daartegenover kunnen zetten.
Ach arme EU, je bent zo onwaarschijnlijk arrogant en dichtgetikt dat het onmogelijk is ook maar een beetje van je te houden.

Hollende_Kleurling | 23-12-18 | 17:11

De eu is de voortzetting van NAZI Duitsland.

Musashi | 23-12-18 | 17:10 | 1

Brussel= Berlijn 2.0

Ruimedenker | 23-12-18 | 17:28

“the legitimate right to defend the unity of European citizens”
Dit klinkt bijzonder griezelig. Zou graag willen begrijpen waar die eenheid van Europese burgers uit bestaat en waar die uit zou blijken. Lege inlegvelletjes?

Schoorsteenveger | 23-12-18 | 17:09 | 1

Aan mij is niets gevraagd. Dat is dan al unity min 1. Dan krijg ik zeker te horen dat ik de uitzondering ben. En dat krijgt iedereen te horen die zich niet tot die unity rekent.

Sitting_targets | 23-12-18 | 17:14

We moeten hier echt niks achter zoeken, de Russen zijn het grote gevaar volgens de veel gevaarlijker EU. Er wordt een spel op hoog niveau gespeeld, geld en macht zijn de motivatie. Het inlijven van volkeren - nadat zij eerst zijn verdund met allerlei ongewenste import - is daar ook onderdeel van. Het is allemaal een groot meesterplan. Het lijkt zo onderhand wel een aflevering uit de serie V waarin wij denken met mensen te maken te hebben terwijl het in werkelijkheid reptielen zijn. Er zijn in ieder geval parallellen.

spamzuiger | 23-12-18 | 17:08 | 1

@spamzuiger
Die serie was inderdaad zijn tijd ver vooruit... qua parallel, de huidige vervolgden behoren tot de #OGT community: de OfficieleGeschiedschrijvingTwijfelaars.

kindapaas | 24-12-18 | 05:15

De hoogst geplaatste persoon bij de EU is een psychiatrische patiënt. Een alcoholist. Middelenmisbruik. Een psychiatrische diagnose. DSM-5.
Dat zegt genoeg. Dat Juncker, een psychiatrisch gestoord mens, zo hoog kan komen en op die plaats zich kan handhaven, toont aan hoe ziek de EU als organisatie is.
De EU moet met maximale kracht worden bestreden, want het is een volstrekt ondemocratisch gedrocht en het trekt ons steeds verder de ellende in.
Nu gaat de EU de onafhankelijke media aanvallen en ondermijnen. Dat is een bijzonder gevaarlijke ontwikkeling. De EU wil dat er alleen nog maar nepjournalisten overblijven zoals we die kennen van de NPO, van de VK en de NRC. Eigenlijk agitpropkantoren van de EU.
Waar zijn de Nederlandse generaals met ruggegraat en een gezond verstand eigenlijk gebleven? In Frankrijk zijn die zich wel aan het manifesteren.

Superkwatta | 23-12-18 | 17:06 | 5

@cheops
Juist omdat het een alcoholist is. Het laatste wat ze in Brussel willen is iemand die stevig in zijn schoenen staat. Het zijn de mensen achter de schermen (de bankiers en de diverse lobbygroepen) die in Brussel daadwerkelijk de dienst uitmaken. En dat soort mensen zijn gebaat bij een slapjanus aan het hoofd.

VanBukkem | 23-12-18 | 17:25

@Roadblock | 23-12-18 | 17:21
Mensen met Ischias hebben geen last van evenwichtsstoornissen, ze trekken vaak met één been om in een bepaalde positie pijn te vermijden, en ze gedragen zich zeker niet joviaal en handtastelijk. Rutte, de hele EU organisatie en vrijwel alle media zijn dus bereid hierover te liegen, de enige die er wel wat over durfde te zeggen werd meteen tot de orde geroepen "Dijsselbloem betreurt opmerking over Juncker", over een groot complot gesproken. Maar goed, de EU kan tientallen miljoenen besteden om zgn. nepnieuws te bestrijden, gelukkig kan iedereen die weleens in gezelschap is geweest van mensen die een glaasje teveel hebben gehad meteen zien hoe het zit (hoop ik).

#enpassant | 23-12-18 | 18:52

VanBukkem | 23-12-18 | 17:25
+1

kindapaas | 24-12-18 | 05:23
▼ 2 antwoorden verborgen

EU en Islam hebben met elkaar gemeen dat je mag liegen tegen ongelovigen.

Mr_Natural | 23-12-18 | 17:05 | 2

+1

IkwilJinekwel | 23-12-18 | 17:06

De EU en de islam zijn inderdaad erg vergelijkbaar, vooral in kwaadaardigheid omwille van macht. Vandaar dat ze in Europa een monster fusie aan het creëren zijn.

witdusracist | 23-12-18 | 17:46

En maar orakelen over ‘Europese waarden’. We weten nu wat ze daarmee bedoelen. De koude oorlog was ideologisch voor niets, de USSR en Poetin hebben gewonnen.

Nichtsneues | 23-12-18 | 17:03 | 1
-weggejorist-
kindapaas | 24-12-18 | 05:29

Dit doet denken aan de bepalingen in het pact van Marrakesh waarin wordt omgeschreven hoe de pers de positieve kanten van migratie dient te belichten.

Crusher | 23-12-18 | 17:00

Speciaal voor de sekteleden van het EU-geloof een copypaste uit de kinderwikipedia wikikids.nl/Dictatuur
-
"Waarom is er zo weinig vrijheid in een dictatuur?
In dictaturen is vaak zeer weinig vrijheid. Vaak hebben mensen er weinig vrijheid van meningsuiting. Ze mogen dan niet kwaadspreken over de dictator, grappen over hem maken, of moeten zelfs verplicht dezelfde denkwijze hebben als de dictator. In sommige dictaturen mag je niet over politiek praten. Het internet is in dictaturen vaak heel gecontroleerd, zodat mensen geen anti-dictator ideeën uitwisselen. Om de controle makkelijker te maken mogen mensen vaak ook niet op het Wereld Wijde Web; je mag enkel pagina's van landgenoten bekijken. Wat tegenwoordig niet vaak meer voorkomt is dat je in een dictatuur verplicht een bepaald geloof moet hebben en daar niet van af mag wijken. Tijdens de middeleeuwen is dit massaal voorgekomen. "

HdJ | 23-12-18 | 17:00 | 2

Ghe

Mammeloe | 23-12-18 | 17:13

wikikids.nl binnenkort 'fake news'.

klowiepowie | 23-12-18 | 18:21

The war on fakenews....
Ik ben zelf bijna een middelbare ouwe lul.
Als je jezelf niet open durft te stellen aan vernieuwing, ben je gewoon een bekrompen dwaas.
De EU bestaat uit bekrompen oude dwazen.
Lees! Denk! En filosofeer!
Laat oude dwazen niet bepalen wat goed voor jou is!

Ruimedenker | 23-12-18 | 16:57

De EU-gereedschapskist had een nieuw ding nodig om de niet-volgzamen in het gareel te schoppen. Dit is het dus. Als Frans Timmermans, of dat soort, iets beweert is het waar, anders niet. Begrepen.

Fijnstoffer | 23-12-18 | 16:57 | 1

""Als Frans Timmermans, of dat soort, iets beweert is het waar, anders niet. Begrepen"".
youtu.be/s4NdjnVYwvQ?t=2

telelezer | 23-12-18 | 17:34

Gheghe Martin Williams interpreteert creatief de woorden van mensen en Spartacus weer die van Williams.
Ja zo krijg je inderdaad fake news.

Berbaar | 23-12-18 | 16:56 | 5

Toon dat eens aan Brabbelbeer.

Roadblock | 23-12-18 | 17:22

Fake reaguursel van Berbaar.

Gulliver | 23-12-18 | 17:43

Bewijs eerst maar eens dat u geen fake-Berbaar bent.

JvanDeventer | 23-12-18 | 23:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Dank voor link Rambo! Inderdaad een bone chilling verhaal.

Basil Fawlty | 23-12-18 | 20:07

@Rambo
Goede link en een begenadigd schrijver. Wat hij volkomen terecht opmerkt is dat een dergelijke verhaallijn nu voor eeuwig verankerd is in het denken van wie er gevoelig voor is via publicatie in "gerespecteerde media".
Dat is het gevaar dat ook het compact for migration met zich meebrengt: het gaat rechters voeden met éénzijdige beeldvorming via ongecontroleerde bevooroordeelde journalistieke bijdragen in geresepecteerde media.
Ik kan me zelfs voorstellen dat klagen over artikelen bij EUdesinfo achtige instanties het tegenovergestelde effect bereikt, omdat je je moet identificeren: je wordt daarna vervolgd vanwege je terechte argwaan #oppassenblijfalert

kindapaas | 24-12-18 | 06:50

Ze kunnen ons nooit de mond snoeren.
Daarintegen kunnen wij wel hun kaartenhuis in elkaar laten donderen.

Ray69 | 23-12-18 | 16:55

"Unity of European citizens"

Dat is nu precies de fout van de EU. Het kan werken als het de *Eenheid van Europese Volkeren* nastreeft. Niet de eenheid van Europese burgers.

omanders | 23-12-18 | 16:55 | 3

United Citizen Federation.

Mammeloe | 23-12-18 | 16:57

@Mammeloe

Ik vind het concept hoe het wel kan slagen nogal van belang. Want in tegenstelling tot diegenen die zich Eurofiel noemen, maar die Europa zo haten dat ze een Nieuw Europa willen, heb ik het wel goed voor met ons erfgoed.

omanders | 23-12-18 | 17:16

Europa is een disfunctionele familie. Verwantschap, maar geen coherentie. En zo is Europa groot geworden. Competitie in landen, maar ook tussen landen. Dus zo erg is die incoherentie niet.

Sitting_targets | 23-12-18 | 17:21

Waar blijft de handleiding van GS hoe een VPN verbinding permanent op een modem te installeren? Dingetje voor Dealert.
Allemaal aan de TOR browser. Google en andere zoekmachines als Bing aan het gas. GS kan ook VPN gaan aanbieden. Gewoon omdat het kan.

Frau Merkel | 23-12-18 | 16:55 | 4

Kan je wat inhoudelijks zeggen over dit artikel? Nee doe toch maar niet..

IkwilJinekwel | 23-12-18 | 17:10

Geen Bing, maar DuckDuckGo.com gebruiken!

NasiGordon | 23-12-18 | 18:26

En vervolgens een kroontje aanschaffen... Frau Merkel erwache!

kindapaas | 24-12-18 | 06:54
▼ 1 antwoord verborgen

Behalve deze maatregel is er natuurlijk ook nog de GDPR waardoor vele websites (vooral buitenlandse nieuwsbronnen) van buiten de EU bezoekers uit de EU moeten blokkeren

rode peper | 23-12-18 | 16:54 | 1

Ik kan hier niet zeggen hoe boos ik daar over ben! godverdomme!

severalminutes | 23-12-18 | 17:52

De enige anti-democratische club die ik ken is de EU zelf. Met hun hetze tegen democratische gekozen regeringen in Polen, Hongarije en Italie. En Trump. Over Catalonie maar niet te spreken.

Mammeloe | 23-12-18 | 16:54 | 3

Hoi Mamaloe,

De EU zoals het nu werkt gaat uiteindelijk uitkomen op een soort van veredelt comminsme. Men is al aardig op weg.

nr123456789 | 23-12-18 | 17:06

Hoi Nr.

Maar de communistische USSR en de DDR vonden zichzelf wel democratisch want het volk was aan de macht. Of zoiets.

Mammeloe | 23-12-18 | 17:10

@nr123456789
Ik zat te denken aan NAZI Duitsland

Musashi | 24-12-18 | 07:46

Ik hang Dominee Gremdaat aan, geen Zinloze Zorgen. Mocht iemand mij ooit verbieden, mij te vertellen wat ik te melden heb, dan stap ik midden in de nacht op mijn fiets om door weer en wind gestencilde folders rond te brengen. Als ik dan word aangehouden en een bekeuring krijg, betaal ik die niet en van dat geld koop ik een geel hesje.....

hetgingperongeluk | 23-12-18 | 16:52 | 3

Als ze mij online de mond gaan snoeren dan ga ik gewoon weer lekker ouderwets 's nachts met een spuitbus de straat op. En dan kunnen jullie 's ochtends bij het ochtendgloren allemaal mijn reaguursels lezen op de muren en glazen van overheidsgebouwen. Zo.

VanBukkem | 23-12-18 | 17:02

Gaat Joris op je bagagedrager met je mee op pad?

Gulliver | 23-12-18 | 17:31

@Gulliver,
Ik zie het voor me haha

kleurdoosje | 23-12-18 | 18:15

Meer dan de Joop, de Volkskrant en NPO heeft een mens toch ook niet nodig om goed geïnformeerd door het leven te gaan? Wel zo overzichtelijk.

gestoptmetroken | 23-12-18 | 16:52 | 1

gestoptmetroken | 23-12-18 | 16:52
U bedoelt goed gedesinformeerd?

toetssteen | 23-12-18 | 17:18

Het gaat hard mensen.

lacucaracha | 23-12-18 | 16:51

5G wordt onze dood.

Ruimedenker | 23-12-18 | 16:49 | 3

K3 was erger.

Gulliver | 23-12-18 | 17:22

Zéker toen Josje kwam.

Ruimedenker | 23-12-18 | 17:25

Ging ze squirten?

Gulliver | 23-12-18 | 17:32

Had die gast nou wel of niet last van zijn rug.

wijze woorden | 23-12-18 | 16:49 | 2

Hij kreeg last van zijn rug nadat hij meerdere keren fysiek op zijn bek was gegaan omdat hij te diep in het glaasje had gekeken. Psychisch is hij een permanente uitglijder.

Frau Merkel | 23-12-18 | 16:52

Druncker is een psychiatrische patiënt. Een zwakkeling. Een alcoholist. In China, de VS en Rusland zien ze Europa als een aftakelend wrak. Te zwak om zich tegen externe vijanden te verdedigen. Langzaam maar zeker overgenomen door een zwakke, eenvoudige en lage cultuur als de islam. Dat veel Europeanen dat als verrijking zien, toont aan hoezeer ze gedegenereerd zijn.
Als een rups die door een parasiet is aangetast en zich willoos aanbiedt aan de vogel die hem op gaat vreten.

Superkwatta | 23-12-18 | 17:11

Noem eens iets dat niet door de overheid is kapot gereguleerd, waar ze met haar tengels aan zit.
Met het vrije internet komen mensen veel te veel aan de weet. Meer dan goed voor de 'elite' is.

watergeus | 23-12-18 | 16:49 | 1

Vandaar ook die EU privacywetgeving. Die is er helemaal niet om burgers te beschermen, maar de Eurocraten zelf.

Mammeloe | 23-12-18 | 16:56

Blijkbaar zijn alle “hoogopgeleide” mensen niet meer in staat zelf te denken.
Gezond verstand/ Boeren wijsheid gaat nog eens héél groot worden.

Ruimedenker | 23-12-18 | 16:48 | 4

Als je gewend bent om alle kennis in voorgekauwde brokken tot je te nemen valt het niet mee om zelf te denken.

Gulliver | 23-12-18 | 17:24

Hoog opgeleid = lang geïndoctrineerd...

Ravian | 23-12-18 | 19:53

Tja, in Cambodja werden die intellectuelen en "hoogopgeleide" ook aan de hoogste boom opgehangen, letterlijk en figuurlijk.

watmagjenogwel | 24-12-18 | 02:29
▼ 1 antwoord verborgen

Man man man... Hier kan toch niemand met enig gezond verstand voor zijn? De Nederlandse regering zal er dus wel meteen mee instemmen.

Harkstede! | 23-12-18 | 16:47

Toen Donald Trump die hele fake news-discussie -terecht- aanslingerde, viel iedereen en zijn moeder hier in Europa over hem heen. En wie gaat er nu met diezelfde fake news-discussie aan de haal: inderdaad, diezelfde mensen die Donald Trump destijds met een scheef oog aankeken. Waarschijnlijk omdat ze zich bij nader inzien realiseerden dat ze die fake news-discussie goed kunnen gebruiken in hun propagandaoorlog tegen de burger.

VanBukkem | 23-12-18 | 16:47

Ze snijden zichzelf er alleen maar nog meer mee in de vingers.
Hoe harder ze gaan roepen wat wel en niet echt is, des te meer mensen gaan inzien hoe ze worden voorgelogen door de reguliere propagandakanalen.

Mastermattie | 23-12-18 | 16:47 | 2

Ach ja. Het stempel 'fake news' zal waarschijnlijk verworden tot een soort keurmerk voor objectief en onafhankelijk nieuws.

VanBukkem | 23-12-18 | 16:52

@VanBukkem
Ja de geuzennaam van 2018/2019

Mastermattie | 23-12-18 | 16:57

En dan wijzen naar China dat het daar verschrikkelijk is m.b.t. persvrijheid maar ondertussen op eigen bodem tot zekere hoogte hetzelfde doen.

Brabeaulander | 23-12-18 | 16:46 | 1

China is Europa al lang voorbij. In China snappen ze hoe ze met bedeigingen zoals de islam moeten omgaan.

Superkwatta | 23-12-18 | 17:12

.. om de een of ander manier doet de EU mij altijd denken aan die ouwe socialist uit de vorige eeuw. Meneer zat ook vol met idealen en verbeterplannen. Zijn stijl was anders, maar uiteindelijk komt het met onbegrepen idealisten toch altijd op hetzelfde neer:
Wie de roep om solidariteit niet begrijpt of daar zelfs tegen is, die kan op van staatswege uitgemeten ellende rekenen. Te beginnen met censuur.

De rest is onvermijdelijk.

Jan Passant mk2 | 23-12-18 | 16:46

Mag hopen dat het in hun eigen bek ontploft als de "andere" kant het voor het zeggen krijgt. En dan niet janken hè!

JohnJames_001 | 23-12-18 | 16:45 | 1

Het zal allemaal wel meevallen als die andere kant het voor het zeggen krijgt, die zal namelijk met blijdschap en vreugde de bestaande infrastructuur overnemen en gebruiken.
De nieuwe baas zal hetzelfde zijn als de oude baas...

Dezenaamhier | 23-12-18 | 18:40

Het eerste stapje richting internet censuur.

Kanarie_Geil | 23-12-18 | 16:45 | 3

Papieren verzetskrant komt helemaal terug.

Patje2011 | 23-12-18 | 16:58

The Post Offline.

Mammeloe | 23-12-18 | 17:07

Mammeloe | 23-12-18 | 17:07 |
Mij een beetje te prijzig. Als ik Jan Dijkgraaf er zo over hoor, zou hij een en ander toch wel wat goedkoper kunnen maken.

Roadblock | 23-12-18 | 17:25

The High Level Expert Group. Het staat er echt. Alsof je naar Starship Troopers zit te kijken.

Mammeloe | 23-12-18 | 16:43 | 1

Als dat net zulke "experts" zijn als die regelmatig bij NieuwZuur aanschuiven, kunnen we onze borst nog nat maken.

Mastermattie | 23-12-18 | 16:56

En maar klagen over persvrijheid in China.

JanVergoor | 23-12-18 | 16:40 | 1

Is het al 23 mei?

MoltisantiBeer | 23-12-18 | 16:39 | 3

Mwah, kiezen is alleen mogelijk voor een klein lijstje van te voren goedgekeurde politici. Wanneer de EU "af" is zal dat lijstje wel tot 1 kandidaat slinken, zoals dat bij socialistische heilstaten gebruikelijk is.

Jan Passant mk2 | 23-12-18 | 16:51

U mag kiezen uit Frans Timmermans, Frans Timmermans, Frans Timmermans, Frans Timmermans en Frans Timmermans. Dat zijn inderdaad 5 vakjes, maar zowel de fysieke omvang als de omvang van het ego rechtvaardigen deze overdaad.

TheEgg | 23-12-18 | 16:55

De EU is af wanneer het EU leger een feit is en alle nationale pensioengelden en justitiële bevoegdheden zijn overgedragen aan het moederschip.

2tribes | 24-12-18 | 10:57

Ik vraag me af in hoeverre GeenStijl fake news is volgens de EU... Hebben ze daar ook wat over geschreven?..

Landstorm | 23-12-18 | 16:38 | 1

Ja, dat hele EU is kut met peren,
wist iedereen die er geen stuiver aan verdient allang. Deze ondemocratisch poppenkast wordt alleen overeind gehouden door diegene die er zijn zakken mee vult. Ideaal recept voor een burgeroorlog.

Halul gebakken | 23-12-18 | 16:38

Fakenews heeft ooit een kindje gekregen.
Ze noemden het 'De Europese Unie'.

keestelpro | 23-12-18 | 16:37 | 2

Vreemd, ik dacht altijd dat de EU de liefdesbaby was van Goebbels en Jozef Mengele; met het (mond)dood maken van oppositie en een beleid dat er op gericht lijkt te zijn de samenstelling van de bevolking te veranderen ter meerdere eer en glorie van hun eigen waanbeelden.

RA | 23-12-18 | 16:48

Het vaasje is de gifbeker, die helemaal leeg gedronken moet worden.

Kromme Tenen | 23-12-18 | 21:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken