Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sam Harris sluit Patreon na verwijdering Sargon of Akkad, Peterson lanceert alternatief platform

Patreon, een technisch subliem functionerend platform waar u met maandelijkse toezeggingen uw favoriete onafhankelijke creators kunt steunen. Een bescheiden 5% van alle transacties gaat naar Patreon. 

Social

Op 7 december jl. verwijderde Patreon het account van Carl Benjamin, beter bekend als Sargon of Akkad en offensive centrist van het eerste uur (2013). Reden: een tien maanden oude rant, waarin hij het woord "niggers" meermaals en "faggot" eenmaal gebruikt. Dat was een rant tégen de alt-right, en luisterde als volgt. "I just can't be bothered to deal with people who treat me like this, it's really annoying. You are acting like bunch of niggers. You act like white niggers. Exactly how you describe black people acting, is the impression I get dealing with the alt-right. I'm just not in the mood to deal with this kind of disrespect. (...) You carry on, but don't expect me to then have a debate with one of you faggots (...). Maybe you're just acting like a nigger mate. Do you think white people act like this? White people are meant to be respectful and polite to one another? And you guys can't even act like white people, it's really amazing to me (...)."

Bepaald onhandig taalgebruik tijdens een openbare discussie, en ook niet iets dat we zonder meer wegwuiven omdat-ie toevallig aan onze kant van de fatsoenskloof staat. Dat lijkt Peterson iets makkelijker af te gaan: "I am an admirer of Sargon, and he was a great friend of mine when I was in deep trouble two years ago. I think there is no excuse for deplatforming him (particularly when his fundamental crime was defending himself against neo-Nazis)." Met de nodige en niet onverdiende goede trouw valt het zeker te luisteren alsof Sargon de alt right's eigen racistische en verheerlijkende stereotypen tegen henzelf inzet, maar toch, heel aangenaam leest en luistert het allemaal niet. 

Sakkads 'overtreding' vond niet plaats op Patreon, en ook niet op zijn eigen YouTube-kanaal, maar na een uur op dat van degene die hem interviewde. Volgens Sakkads correspondentie met Patreon is zijn account verwijderd omdat "Because we process payments, we take creators' entire brand into account during our review. Your brand is funded through Patreon and your Youtube channel and the types of discussions you host on it contribute to this brand - this is also what makes your appearances on other sites relevant to the project you fund on Patreon. Because of this, your racial and homophobic slurs taking place on somebody else's YouTube video factored in our decision to remove your page". Akkad stelt vervolgens in zijn videobespreking (onderstaand) dat Patreon's community guidelines niets zegt over een creator's gehele brand, maar Patreons Terms of Use stellen op hun beurt weer dat de richtlijnen "not exhaustive" zijn.

Hier legt Patreon's CEO Jack Conte naar aanleiding van de verwijdering van heel Defend Europe's en Lauren Southerns Patreon uit dat ze jorissen op basis van "Manifest Observable Behavior", wat neer zou komen op zonder enige politieke bias verwijderen op basis van gedrag dat onweerlegbaar is vastgelegd op schrift of beeld.

MAAR, nu komt de giller. Weet u waar het woord "nigger" héél vaak te vinden is? Nou, inderdaad, op Patreon.com zelf, screens onderstaand! Sowieso is het overduidelijk dat Patreon de eigen richtlijnen asymetrisch en gericht toepast na vlag-campagnes van creators' ideologische tegenstanders.

En nu? Dat vroeg Jordan Peterson zich onderstaand blijkbaar ook af, en hij kondigde gister aan dat hij al zes maanden werkte aan "a system to allow authors and other people who engage publicly on intellectual issues, to interact more effectively with their readers and viewers and listeners. It occurred to me this week that with a bit of modification that could serve exactly the function that we're hoping it could serve. What we're going to try to do as fast as we possibly can, is to set this system up on a subscriber model that is analogous to Patreon. It has a bunch of additional features which I don't want to talk about right now, I don't want to over promise (...). We're gonna try to get something up in the next week."

Volgens Peterson is hij inmiddels zo'n duizend Patrons kwijt omdat zij niet langer fee's af willen dragen aan Patreon, check comments onderstaand. Maar goed, Sam Harris verwijdert nu dus zijn Patreon, wat de op 13 na grootste account is, en straks vertrekt #16 Peterson dus ook. 

Je zou het voor Patreon tijd voor damage control mogen noemen, zo inmiddels. 

UPDATE: Patreon reageert en gooit het nu, al iets begrijpelijker, op hate speech. Wel laten ze de context van een rant tégen de alt-right in zijn geheel uit de redenering, terwijl ze schrijven nu de volledige context te geven.

Social
Social
Social
Social

Petersons verliest zo'n duizend Patrons

Reaguursels

Inloggen

Ik snap van het hele verhaal geen ene kut van.

Big-Easy | 18-12-18 | 12:59 | 1

TLDR: Patreon doet een SJWtje en raakt bekend met de hastag #getwokegobroke
Long version:
1: Patreon (een online donatieplatform) doet een SJWtje en verwijderd de account van een controversieel maar populaire youtuber Sargon of Akkad.
2: Backlash. Veel andere youtubers die ook populair zijn, ook controversieel zijn en Patreon niet meer vertrouwen of principieel tegen dit soort muikorven zijn schakelen op andere platformen over (zoals Subscribestar)
3: Paypal kapt vervolgens Subscribestar af, het zaakje escaleert.
4: Peterson (een zeer snuggere tradcon) besluit om samen met wat anderen volledig om de bestaande platforms heen te werken.

En da's waar we nu zijn. Het hele geneuzel is ontstaan omdat "onafhankelijke" donatieplatforms proberen om te bepalen wat wel en niet gezegd mag worden op het internet. En tja... dat laat het internet zich niet opleggen.

Aetje | 18-12-18 | 18:09

Het is eerder dit en niet "nigger" op zichzelf:

"White people are meant to be respectful and polite to one another? And you guys can't even act like white people, it's really amazing to me (...)."

Daar zet hij zwarten weg als niet-respectvol en niet-beleefd. Onbedoeld (denk ik) maakt hij daar de grootste fout. En hij breekt natuurlijk de ongeschreven regel: Alleen niggers mogen zichzelf "niggers" noemen.

Beste_Landgenoten | 18-12-18 | 09:57 | 3

Hij zegt eigenlijk het tegenovergestelde, de gehele rant is dat ze als blanken geen respect tonen, terwijl dat wel van blanken wordt verwacht.

Hij zegt dan ook ‘white people are MENT to be respectfull’

Daarmee zegt hij niets over zwarte mensen,

dat is wat jijzelf selectief leest..

killRoy1982 | 18-12-18 | 10:34

killRoy1982 | 18-12-18 | 10:34 |
All people are meant to be respectful!

Niet alleen de blanke, uiteraard. Alsof dat van zwarte mensen niet verwacht hoeft te worden omdat ze ehhh...... toch maar zwart zijn? Het zijn een soort apen, van wie je geen hogere verwachtingen mag hebben dan dat ze brutaal en onbeleefd zijn?

Dat is geen selectief lezen, dat is precies wat er staat en wat er bedoeld wordt. Daarom is zo'n gast als Harris ook verdacht en zijn "volgelingen" weten natuurlijk precies wat hij bedoelt en tussen de regels door zegt.

Beste_Landgenoten | 18-12-18 | 10:57

Beste_Landgenoten | 18-12-18 | 10:57
Context Beste_Landgenoten, zoals zo vaak. Wat Killroy1982 zegt dus.

Cobalt bomb | 18-12-18 | 15:05

Ik was inderdaad ook $50/maand Patreon van Peterson, maar ik ben nu geswitched naar directe betalingen via zijn site, en ik heb mijn Patreon opgezegd.

De SJW mogen dit absoluut niet winnen; dat zou het einde van onze beschaving zijn.

Balsaq | 18-12-18 | 09:47
-weggejorist-
RickyLaRue | 18-12-18 | 02:31

Ik dacht dat ik een hele stap had genomen bij het verlaten van Facebook, maar WTF is going on on social! Heel andere wereld. 90% zit niet in die shit, helaas begint Geenstijl ook een soort socialmedia-whore te worden. Jammer.

-=PyP=- | 18-12-18 | 01:30

Jammer, heb een paar Patreons lopen. Maar eentje woont in Parijs en ik dacht toch al om hem te vragen naar zijn bankrekening. Moet toch direct kunnen. Neel Kolhatkar zit in Australië dat zit iets onhandiger. Nou, ik zie wel even hoe ik het verder doe.
Aju Patreon dan maar? Evocatus

Evocatus | 18-12-18 | 00:31 | 1

Stuur mij pilsch!

Kaas de Vies | 18-12-18 | 06:45

Tip voor Spartacus: lees het boek Jordanetics van Vox Day. Hierin doet hij uit de doeken hoe Peterson misbruik maakt van zoekende jonge mannen door het gebruik van vage terminologie waaraan eenieder zijn eigen betekenis toekent. Peterson, Harris etc zijn controlled opposition.

Nebukadnezar.II | 17-12-18 | 23:14 | 6

Peterson zegt een heleboel intellectuele dingen wat betreft de sociale constructies in onze maatschappij maar wat betreft z'n advies aan 'zoekende jonge mannen' is hij vrij gemakkelijk te volgen en is z'n advies prima te implementeren. Als je het niet kan volgen is een IQ test misschien een goede volgende stap.

Upendo | 18-12-18 | 03:20

Vox Day, is an American writer, editor, video game designer, blogger and alt-right activist.

Tegenover een PhD neurowetenschap en een PhD in klinische psychologie met tientallen jaren praktijk ervaring.

En dan kom jij met 'controlled opposition'.... Haha. Echt. Hoe kom je erbij? En door wie? Kom eens met bewijzen ipv niet onderbouwde aantijgingen.

Al beloof ik plechtig Jordanetics te luisteren op Audible. Ik heb iets te veel credits nu.

Trans_Fimmermans | 18-12-18 | 08:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Voordat ik mijn patreon account sluit; mag katoenplukker wel?

12pints | 17-12-18 | 22:51

Minds is goed

ZwarteRiek | 17-12-18 | 22:41

Patrons zoeken creatives.. maar creatives zoeken niet op Patreon ?

Shareholder II | 17-12-18 | 22:40

Beetje meer inleiding in de lead zou hier inderdaad niet misstaan, Spartacus.

mozaard | 17-12-18 | 22:32 | 1

Lees en kijk Peterson luie visstick.

nerugaer | 17-12-18 | 22:57

Kern van het verhaal is volgens mij dar je als online-platform nòòit verantwoordelijk gehouden zou moeten kunnen worden voor wat een gebruiker van het platform zegt. Maar ik ben bang dat we dat station al lang en breed gepasseerd zijn.

JJMS | 17-12-18 | 22:30

Boeken schrijven gaat nog eens groot worden. Schreeuwerige blogjes enzovoorts beklijven toch niet.

Van Urk | 17-12-18 | 22:24 | 1

Podcasts ben je vergeten voor het gemak?

Trans_Fimmermans | 18-12-18 | 08:01

Dit kan wel eens een belangrijk moment worden in de historie van het internet, waar Google/YouTube, Fb, Twitter etc buitenspel gezet kunnen worden. Heb er vertrouwen in met het bereik van deze mensen. Shapiro en PewDiePie snel volgen en het zal rap gaan.

MoltisantiBeer | 17-12-18 | 22:24 | 5

U heeft gelijk! Mocht het nieuwe platform mediaservices opzetten zoals YouTube heeft, wie weet hoe ze zich er dan nog in kunnen mengen.

MoltisantiBeer | 17-12-18 | 22:57

@shareholder, ouwe blowers? Ik weet niet wat ik moet zeggen maar ben het er niet mee eens, dus noem ze maar iets.

MoltisantiBeer | 17-12-18 | 22:59

Ja klopt, Molti. Die Peterson-cultus is niet voor mij. Hierboven noemt Nebukadnezar de term Jordanetics en dat vat het voor mij prachtig samen.

Shareholder II | 18-12-18 | 00:19
▼ 2 antwoorden verborgen

In mijn vrouwenblaadje las ik vandaag dat YouTube de accounts heeft verwijderd van een aantal blogsters die zich schuldig maakten aan 'cultural appropriation'. Het gaat om blanke dames die producten voor donkere mensen promoten en zich daartoe een te donkere look hebben aangemeten. Één van hen wierp nog tegen dat ze gewoon snel bruin wordt Vreemd genoeg werkt het blijkbaar niet de andere kant op: legio donkere artiestes, zoals Beyoncé, zijn niet als blondine geboren en Michael Jackson kwam ook niet ter wereld als een blanke vrouw. Ik zou zeggen "immitation is the best form of flattery", maar zo werkt het duidelijk niet bij SJW's

MickeyGouda | 17-12-18 | 22:24 | 2

Niet alleen bij SJW's. Het is breder. Jaren geleden werd het Antilliaanse typetje van Wendy van Dijk gehekeld en bestempeld als 'black bashing'.
www.kontabai.nl/2009/10/27/ophef-om-an...
Maar onlangs mocht Jandino Asporaat bij Jeroen reclame komen maken voor Bon Bini II, een film om te lachen of zo, waarin typetje Gerrie door hem wordt neergezet.
www.youtube.com/watch?v=6BIsoYn3BMI
Een neger die een bleekscheet speelt, dat mag dus wel, dat is dan niet "white shaming", nee de witmensen in de studio lachen hartelijk mee met Jeroen die Jandino prijst om zijn originele humor.

Schoorsteenveger | 18-12-18 | 09:04

Ja dat hele begrip "cultural appropriation" is in essentie racistisch. Aan die kant van de streep vindt men blijkbaar (ook?) dat bepaald gedrag en uitingen toebehoren aan mensen van een bepaalde groep (donker gekleurde) mensen. Het ljkt erop dat die zelfbenoemde bestrijders van racisme zelf ernstig racistisch denken.

Beste_Landgenoten | 18-12-18 | 10:01

Samenvatting: Amerikaanse vloggers die niemand kent, krijgen donaties van hun volgers via Patreon, zeggen het woordje nigger, en worden geband for life.
Starten nu hun eigen Patreon.
OK, ik ga weer verder kijken naar Heel Holland bakt er niks van.

King of the Oneliner | 17-12-18 | 22:21 | 3

“Die niemand kent”. *zucht. Welke baksteen leef jij onder? Ouwe natte cake.

nerugaer | 17-12-18 | 23:01

Het was tot nu tot nog niet heel fraai nee. Spoiler : rumor says dat die mevrouw wiens taart totaalpoep was dus een professionele cateraar is die als designer meedoet..

Shareholder II | 18-12-18 | 00:26

nerugaer | 17-12-18 | 23:01
Nou vooruit, eentje dan - JIJ
Voor de rest : wat King zegt.....

Muchnadt | 18-12-18 | 11:30

Goed stuk, duidelijke tijdslijn, zelfde layout, volkomen begrijpelijk, ook voor mensen die zich niet helemaal in deze Amerikaanse webshizle hebben ingelezen. Top, meer van dit.

Wiezewalakristalix | 17-12-18 | 22:15

Sorry, ik probeer het morgenochtend na de koffie nog eens opnieuw.

Baron Clappique | 17-12-18 | 22:14

Marijke Helwegen maakt ook spannende tijden door.

Jan Dribbel | 17-12-18 | 22:13 | 2

Ja, haar implantaten zijn geëxplodeerd. Niet leuk, zo vlak voor de kerst.

Baron Clappique | 17-12-18 | 22:15

Ja rot voor die meid. Sterkte, Marijke !

Shareholder II | 18-12-18 | 00:31

Sarah Jeong mocht jarenlang racistische bagger over 'white men' schrijven en kreeg een baantje bij de NY Times. Verschil moet er zijn.

raskol | 17-12-18 | 22:08 | 1

raskol | 17-12-18 | 22:08
Sterk voorbeeld, goed, @raskol
@Anderen: lees die mevr. Seong, en je weet hoe de hazen lopen.
Van het ene naar het andere hol, en met een omweg terug naar dat ene hol, waar al die shit over kleur, gender, white privilege, joodse handelsgeest, zwarte danskunst, enzovoort, vandaan spruit.
Want hee, je zou eens zonder aanziens des persoons qua achtergrond/sexe/ras iemand aanvallen/bediscrimineren op iemand zegt, of wat iemand doet. Neueeuh.... dat kan nooit in de ogen van een beetje SJW'er...

chicago river | 17-12-18 | 23:08

Alleen niggers mogen het woord niggers gebruiken.
Je weet tog.

King of the Oneliner | 17-12-18 | 22:08

Het duurde even voordat ik snapte waar het over ging. Ik geloof dat het te maken heeft met een bitch fight over bepaalde woordjes, waarbij 'Patreon' is betrokken, een bedelplatform voor naïeve sukkels die ten onrechte denken dat ze artistiek zijn. Of zoiets. Wereldschokkend, vermoed ik.

isitsoornot | 17-12-18 | 22:08 | 1

Absoluut wereldschokkend, ze kunnen altijd nog naar NL gaan om wat "kunst" subsidie los te bedelen.

Penus Decoratus | 17-12-18 | 22:11

Ik wens de nachtploeg veel sterkte in deze.

Mammeloe | 17-12-18 | 22:07

Kan iemand die gasten informeren dat het Nederlandse systeem van adverteerders bellen veel effectiever is dan het Amerikaanse Name and Shame model?

Nivelleermarionet | 17-12-18 | 22:06

Het hele woord nigger geeft aan hoe krom (vooral) het Amerikaanse politieke klimaat is. Je mag het alleen zeggen als je zwart bent, om zo je slachtoffer status te bevestigen en dominantie te tonen naar witten, die het woord niet mogen gebruiken.

En dat alles door een indoctrinatie van 50 jaar waarin ons leugens over slavernij zijn verteld. Negers werden bijvoorbeeld alleen door andere negers en Arabieren verkocht. Negers, Arabieren en blanken kochten allemaal slaven. Het slavernij verleden is dus een zwarte bladzijde in de menselijke geschiedenis, en niet van alleen blanken.

witdusracist | 17-12-18 | 21:57 | 2

Goh knul wat een interessante info allemaal weer.
Categorie "maar hullie deden het eauk".

Berbaar | 17-12-18 | 22:01

Berbaar | 17-12-18 | 22:01
Wat een spetterende reactie weer van de GS huistrol.

Penus Decoratus | 17-12-18 | 22:08

Big Tech en de SJW-mobs proberen de hun onwelgevallige mensen de mond te snoeren. Geweldig topic, goed gebracht. Actueel en to the point. Toont aan dat de redactie goed op de hoogte is van de strijd om de VVM in Noord-Amerika.

Fijnstoffer | 17-12-18 | 21:48

Al die censuurmaatregelen van Twitter, Patreon enz. dat begint in de verte te lijken op het sociaal kredietsysteem dat China in 2020 invoert.

www.nporadio1.nl/buitenland/12209-soc...

Paljas | 17-12-18 | 21:48

.... More at eleven!

Madrox | 17-12-18 | 21:29
-weggejorist-
eikenloof | 17-12-18 | 21:15 | 2

Snap er na vluchtig lezen geen ene zak van en het interesseert me zo weinig dat ik er mij ook niet in ga verdiepen. Zo lekker darten kijken met van Barneveld. Kunnen m'n hersens iig na een dag hard werken alvast gaan slapen.

AntonJensen | 17-12-18 | 21:00

Ik zie een hoop mensen hier die het blijkbaar allemaal niks kan schelen.

Bedenk u dit. Patreon is een platform waar individuen betaald kunnen krijgen voor het werk dat ze doen. Als Patreon alle mensen gaat bannen die aan de rechterkant van het politieke spectrum, of anderszins een geluid laat horen dat ze niet bevalt, dan verandert dat het Internet in zijn geheel.

Uiteindelijk zal er geen enkel rechts individu meer iets kunnen verdienen. Of geen enkel politiek incorrect individu. Niet erg? Kom nou toch.

Foolonthehill | 17-12-18 | 20:59 | 8

Nog niet heel lang geleden is een vergelijkbaar systeem als Patreon Subscribestar gestart. U ziet in het artikel van Spartacus een aantal mensen naar dat platform overstappen. Dat platform is door een SJW meute aangevallen omdat ze aantal rechtse mensen onderdak gaven.

Waar gaat het eindigen? U kunt blijven weglopen.

Of totdat de overheid gewoon besluit dat u geen Internetverbinding meer mag hebben.

Solzhenitsyn schreef in zijn Gulag Archipleago: "We should have drawn a line at the first instances of violation."

Foolonthehill | 17-12-18 | 21:39

Ik ben gestopt met alle Patreon toen Lauren Southern werd verbannen. Goed dat er aan een alternatief wordt gewerkt. Paypal is ook verdacht - deplatformde Wikileaks destijds.

jan99 | 17-12-18 | 21:48

Dan had de schrijver dezes topic wat meer zijn best moeten doen. Wat een brij.

Mammeloe | 17-12-18 | 22:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Goed stuk! Bedankt!

Rest In Privacy | 17-12-18 | 20:57

Tja, dat is Rancuneus Links: Die voeren obsessief campagnes tegen opvattingen van ideologische tegenstanders. 'Tegen'-demonstraties, wat niet meer is dan monddood maken. Flagging campagnes op social media. En ook censuur is een gereedschap van de linkse kerk, waar racist en xenofoob de nieuwe woorden voor 'ketter'.
Aan de conservatieve kant zie je dat ziekelijke fanatisme van het bepalen en opleggen van de mores niet. Daar worden argumenten gewogen, in plaats van emoties te laten tellen. Vreemd genoeg zijn juist daar mensen veel liberaler. Leven en laten leven. Alles mag, als wij er maar geen hinder van ondervinden.
Ik heb mijn Patreon account zonder verwijderd. Jammer voor al die content makers die niet politiek actief zijn, maar nu bedrijf zich door links laat politiseren heeft het zijn nut verloren.

Chuck the plant | 17-12-18 | 20:53 | 7

Wat Berbaar en Groengras zeggen.

Rest In Privacy | 17-12-18 | 21:51

En ja hoor, Kluifje vond dat hij niet kon achterblijven.... happer de hap

the namster | 17-12-18 | 22:03

Wat Kuifje zegt.

Shareholder II | 18-12-18 | 00:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit wordt lang zoeken naar een alternatief voor dat die ook besmet wordt met dat pc-censuur. Paypal is net zo erg en de vraag blijft wat er dan nog overblijft. Off topic, die Joetoeb terugspoel video staat op nummer 1 meest niet leuke video, dikke lol

HipsterBrood | 17-12-18 | 20:53 | 2

Je kan je ook laten betalen met crypto currency, geheel anoniem en zonder overheidsbemoeienis.

fjordman | 17-12-18 | 21:11

Dan doe je toch gewoon geen zaken met dat bedrijf? Oh wacht...

Ggroengras | 17-12-18 | 20:51

LOL gedoe binnen een niche van een niche.
Boeit geen mens in de echte wereld.
Sterkte jongens en niet met handtasjes slaan ;)

Berbaar | 17-12-18 | 20:50 | 5

@Knutsel: Wellicht doe ik dat... Het is natuurlijk niet hoe je van iemands bestaan af weet, als je maar van iemands bestaan af weet... Ik kende de beste man nog niet...

Expertus_Dico | 17-12-18 | 21:06

Sam Harris is een held, daarom heb ik al zijn cd's.

Rest In Privacy | 17-12-18 | 21:51

@Kuifje dat was nog toen blanke motown nog niet voor wiggers was?

Shareholder II | 18-12-18 | 00:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik volg de mensen zoals Sam en Jordan op twitter. Ik kreeg er wat van mee. Leedvermaak omtrent Patreon damage control heb ik zeer zeker. Alleen begrijp ik dat 99% van de mensen dit allemaal aan de derrière zal oxideren.

Marrakech, Parijs akkoord, energiebelasting, islam-SJW-inperking van vrijheid van meningsuiting, werkloosheid, woningnood. Dat treft de mensen.

Trans_Fimmermans | 17-12-18 | 20:47 | 2

Toegegeven, dat hele Patreon gebeuren kende ik niet. Maar nu ik dit weet, kan ik zeggen dat het mij geenszins aan de derriere oxideert. Dit gaat om het Vrije Woord en hoe je daarin beperkt kunt worden op een slinkse manier. Eigenlijk alleen maar goed dat GS hier als enige, voor zover ik kan bekijken, weer ruchtbaarheid aan geeft.

VictimaDelAmor | 17-12-18 | 20:53

"Marrakech, Parijs akkoord, energiebelasting, islam-SJW-inperking van vrijheid van meningsuiting, werkloosheid, woningnood. Dat treft de mensen. "
Trans_Fimmermans | 17-12-18 | 20:47
Ha! LoL. Smakelijke humor.

Cobalt bomb | 17-12-18 | 21:23

5 procent per betaald bedrag vind ik best wel veel. Of is dit normaal?

knutsel_ | 17-12-18 | 20:41 | 3

Ik vind het wel meevallen. Creditcard transactie gaan voor € 0.25 + 1.4% in EU, € 0.25 + 2.9% buiten EU ( Stripe, die korting is door de EU commissie overigens ).

Dat is dan nog niet recurrent en ze bieden een platform aan. Denk dat ze het beter doen dan het gemiddelde 'goede doel' in NL.

Ik doe zelf ook aan goede doelen. Dat goede doel, dat ben ik.

Eierbal-is-fijn | 17-12-18 | 20:47

Ik zat eens even naar die bedragen te kijken bij de top 50. Staan helaas maar een paar vermeld. Maar genoeg om te kunnen vermoeden dat Patreon slapend rijk wordt.

knutsel_ | 17-12-18 | 20:53

Rutte rekent meer...

Wijze uit het Oosten | 17-12-18 | 20:59

Als GS PC wordt zijn wij ook weg..

Zoltan | 17-12-18 | 20:41 | 3

Wat kost een platform nou om te runnen. 3 maal niks.
Alleen als het je brood is hebben ze je bij de ballen. Oh wacht...

Cobalt bomb | 17-12-18 | 21:20

GS wordt nooit PC, dat is geen interessant verdienmodel meer.

Rest In Privacy | 17-12-18 | 21:52

Kuifje-in-Afrika | 17-12-18 | 21:52

Dan worden ze tante Nel (getrouwd met ome Joop) met staatssteun.

Bijtendehond | 17-12-18 | 22:54

Je maag ook niets meer zeggen, zo vliegen allerlei mensen al in een deugende correcte stuip als zelfs al denken dat iets aanstootgevend zóu kunnen zijn.
Denk aan de scene uit Southpark :
'People who annoy you ?'

Wijze uit het Oosten | 17-12-18 | 20:39 | 1

Simpsons

Eierbal-is-fijn | 17-12-18 | 22:20

Geenstijl lijkt niet te snappen dat Patreons eigen regels er helemaal niet toe doen. Het grootste deel van het geld komt binnen via gebruikers van de Patreons app, en dan voornamelijk die op de iPhone. Follow the money etc. Patreon en andere platforms gooien mensen eraf omdat ze anders zelf uit de Appstore en Google play worden gemieterd. Voorbeelden te over.

WammesWonder | 17-12-18 | 20:38 | 1

Geenstijl is de de enige keer dat ik de gouden regel van internet gebroken heb:
Never pay for anything on internet.
Sorry.

elfenstein | 17-12-18 | 20:37 | 2

Verrader!!1!

Cobalt bomb | 17-12-18 | 21:18

Ik zal nog snel even wat clandestino series gaan kijken om het weer goed te maken, ok?

elfenstein | 17-12-18 | 21:22

waar gaat dit over, Grote Smurf ?

zeiksmurf | 17-12-18 | 20:37

Goh, Amanda Palmer op #7

Abject | 17-12-18 | 20:36

Patreon houdt lekker de klantdata voor zichzelf.
Een van de redenen dat Curry het ook niet wil gebruiken.

Pimp my Voortuin | 17-12-18 | 20:33

Stormageddon | 17-12-18 | 19:59
Nee, het woord was "Naggers".

Cobalt bomb | 17-12-18 | 20:33 | 3

people that annoy you....

Pimp my Voortuin | 17-12-18 | 20:39

Nee, het woord was ... (een merk chocoladereep met driehoekjes, maar ik zal het niet herhalen.) Google maar.
Patreon heb ik nooit vertrouwd, vanaf het begin toen het opkwam (2013?) al niet. Vorig jaar een projectje gedaan via Liberapay, en dat werkte perfect. (Bracht niet op wat was gehoopt, maar dat lag niet aan het platform).

Stormageddon | 17-12-18 | 20:59

Stormageddon | 17-12-18 | 20:59
Kinderachtig weer, dus Chocoprins is ook uit den boze? Dat bedoelen we maar de joop van dienst snapt de context ook niet altijd.
nypost.com/2018/05/29/the-new-dangero...

Cobalt bomb | 17-12-18 | 21:18

Eierbal-is-fijn | 17-12-18 | 20:27
Is het dan niet de taak van de 'journalist' om zijn publiek te informeren in deze kwestie.
Maar let maar op; dit stukje is zo oninteressant, dat er voor middernacht nog geen 70 reaguursels zijn. En zeker niet on-topic, dan worden het er nog geen 20, schat ik in.
Game on!

Dick Luyenlomp | 17-12-18 | 20:33 | 7

En hoezo 'klikte je op het verkeerde linkje' ? Waarom staat mijn byline er dan bij in? Ben je een vrouw ofzo?

Eierbal-is-fijn | 17-12-18 | 21:29

Er staan er om 22:51 inmiddels 133, met die van mij erbij 134.

Bijtendehond | 17-12-18 | 22:51

Ok, inmiddels 140 en een beetje.
Verhaaltje over Somalische verkrachter had er in no time 200+ and counting.
Tegeltjes zo lezend was ik verre van de enige die van dit verhaal geen chocolade kon maken.
Als was er iets met Toblerone en Choco Prinsen. Maar dat mocht dan weer niet van bepaalde iemanden, als ik het goed begrijp.

Dick Luyenlomp | 18-12-18 | 00:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Kan iemand mij uitleggen wat "asymmetrical enforcement" is?
Peterson ken ik maar Ik word wellicht te oud voor deze onzin want het ziet er iig uit als een berg hipster bloggers en vloggers met kekke baardjes en mutsjes die herrie hebben met elkaar.

Basil Fawlty | 17-12-18 | 20:32 | 4

Stel je voor.. twee groepen blokkeren de snelweg..
Dat één groep dan aangepakt wordt en de andere niet
Laat maar, ik weet het niet.

RickTheDick | 17-12-18 | 20:39

Asymmetrical enforcement: Net doen alsof je "regels" hebt door die regels zo vaag mogelijk te houden, en vervolgens die regels alleen toepassen bij mensen waar je het niet mee eens bent.

petersteenkamp | 17-12-18 | 21:00

Maar wat is daar dan intersectioneel aan?

Rest In Privacy | 17-12-18 | 21:54
▼ 1 antwoord verborgen

Nou, ook deze neger buigt niet voor Patreon. Abonnement opgezegd.

RickTheDick | 17-12-18 | 20:31

Relevantie op een schaal van 0 tot 10: -1000.

Montgomery Burns | 17-12-18 | 20:30 | 5

Stinkhoeren.

Ggroengras | 17-12-18 | 21:11

Ik ken nog wel een paar mensen die 'miljoenen mensen wereldwijd hebben geïnspireerd'. En die zou ik ook van mijn wolk of site of platform donderen.

Rest In Privacy | 17-12-18 | 21:55

Britney Spears?

Eierbal-is-fijn | 17-12-18 | 21:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Begrijp ik nou goed dat een of andere bimbo een verboden woord heeft gebruikt op een mij onbekend platform en daarom gedwongen is zijn account aldaar te sluiten met als gevolg dat een heleboel andere figuren ook hun account gaan sluiten omdat dat dat platform het verboden woord wel toelaat als het door anderen wordt gebruikt?

VictimaDelAmor | 17-12-18 | 20:30 | 2

Nee, je hebt het nog niet helemaal door. Vaak komt de boodschap wel over als je andere woorden gebruikt. Zeggen ze op de inburgeringscursus.

Pedronegro | 17-12-18 | 20:42

Ik had beter direct uw samenvatting kunnen lezen. Het hele verhaal interesserde mij al geen zier dus ik was halverwege al kwijt waarover het ging toen zag ik uw reaguursel... Dank u...!

Expertus_Dico | 17-12-18 | 20:42

Sorry, maar dat had ie ook gewoon anders kunnen zeggen, deed ie niet, dus af.

menage | 17-12-18 | 20:23 | 2
-weggejorist-
Expertus_Dico | 17-12-18 | 20:54

Terug langs de gevangenis...

Expertus_Dico | 17-12-18 | 20:54

Manifest Observable Behavior abbreviated to MOB. Precies wat het is, SJW's die een 21e eeuse witchhunt houden. Trial by crowd. En het establishment zwijgt en stemt toe.

Foolonthehill | 17-12-18 | 20:22 | 1

Klopt. Het is zo'n beetje als toen de Volkskrant en NRC de sponsors van GS en VI begonnen te bellen. Alleen is het nu alsof de bank geen geld meer wil doorsluizen van de abonnees.

Rest In Privacy | 17-12-18 | 20:57

Ik ben benieuwd: is er iemand die dit interessant vindt? En waarom dan wel? Misschien ga ik dan nog een poging doen het interessant te vinden.

Controllos | 17-12-18 | 20:21 | 5

Dat. /care

overVecht | 17-12-18 | 20:47

@Controllos; Ze roepen scheldwoorden over zwarten en homo's... Is dus "exclusief" en is dus niet "inclusief" en dus slecht en dikke foei...

Expertus_Dico | 17-12-18 | 20:52

@expertus_dico Nog afgezien dat het gebruik van sec een woord op een platform buiten patreon uberhaupt niet tegen de gebruikersvoorwaarden viel het volgende.

Het gaat om context.

De racist zei: "U bent een nigger"
In een kamer vol met racisten, zei ik "Jullie gedragen je als negers, net zo racistisch" (Wat Sargon overigens zei).
Je ben een neger.

Alleen maar het gebruik van een woord zegt niets. Het gaat altijd om context.

Foolonthehill | 17-12-18 | 21:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Bier en chips pakt.

Frau Merkel | 17-12-18 | 20:21

Deze fittie ga ik 'es op m'n gemak vanaf de zijlijn meekijken.

Welles! Nietes! | 17-12-18 | 20:16

Laat ze die hiphoppers aanpakken.
Die gebruiken dat woord veel vaker.

Pranfeuri | 17-12-18 | 20:07 | 1

Ja maar die mogen dat, want die zijn overwegend zwart en dan mag je het woord wel gebruiken. Is geen racisme ofzo hoor.

Kukooo1 | 18-12-18 | 10:11

Heb wel eens van die Jordian Peterson gehoord. Schijnt wel een leuk verhaal te hebben. Zal hem eens gaan bekijken op dat Patroon.

Mark_D_NL | 17-12-18 | 20:07 | 3

Iedere keer als ik peterson hoor dan zie ik kermit de kikker voor me.

Suncatcher | 17-12-18 | 20:08

Op Jordian zal je niet veel vinden.

Mammeloe | 17-12-18 | 20:10

Mammeloe | 17-12-18 | 20:10 |
Mark doet sarcastisch- Denk ik, Uh hoop ik.

Roadblock | 17-12-18 | 20:27

Het is als een veldslag als in WO I met die meningenfora. Je betrekt je eigen loopgraaf vuurt wat schoten af en de tegenstander doet hetzelfde. Dag na dag. En je bent geen meter opgeschoten.

azijnseikerT | 17-12-18 | 20:06 | 1

Hm, dan zouden er stukken minder slachtoffers gevallen zijn als dit zo was.
In WO 1 was het meer van: We staan op een fluitsignaal op, klimmen onze loopgraaf uit, en gaan op linie voorwaarts, zodat we allemaal door de machinegeweren van de vijand neergemaaid kunnen worden, en wat er over is wacht op de beurt van de vijand.

Roadblock | 17-12-18 | 20:29

Sam Harris , very interesting
samharris.org/

kloopindeslootjijook | 17-12-18 | 20:03

Steve jobs zei het al..

youtu.be/-AxZofbMGpM

De arrogantie als je een monopolie hebt. Al vrij snel veranderd een bedrijf in een marketing babbel en raken ze de gebruikers of kopers kwijt.

Suncatcher | 17-12-18 | 20:02 | 2

Wij hebben hier thuis ook monopolie maar hier verandert er niks en raakt ook niets zomaar kwijt...

Expertus_Dico | 17-12-18 | 20:46

Volgens Barbaar en Slettebak, mag een bedrijf zijn eigen regels opstellen.
Dat je daar klanten door kan kwijt geraken en je faillissement dichterbij brengt is collateral damage.

Bijtendehond | 17-12-18 | 22:48

Beetje lang verhaal hoor. Gaat denk ik over mensjes die 23uur per dag op hun toetsenbord rammelen en nu niet meer mogen? of kunnen.... Het zal.
Of is hier weer een 3e wereldoorlog complopt aan de gang???
Het zou zomaar kunnen hoor mensjes..
pfffffffffffffffffff

Argwanus | 17-12-18 | 20:01

Ik snap geen kont van dit verhaal en ken al die mensen niet.
Ben ik nu dom, of is dit niet zo'n helder stukje?

Dick Luyenlomp | 17-12-18 | 20:00 | 6

Ik denk dat het gaat over de broer van Ed Harris, Sam Harris. Ed Harris acteerde in the Rock naast Sean Connery. Hij deed ook nog wat in de Trumanshow. Wat Sam precies doet weet ik niet maar Ed is in ieder geval gecovered.

Pedronegro | 17-12-18 | 20:38

Ik dacht dat het een tekst van Eminem was... Toch..

Expertus_Dico | 17-12-18 | 20:44

Patreon is een crowdfundplatform. Zij zijn nu "klanten" aan het bannen omdat deze lang geleden, vroeger een keer iets geroepen hebben in interview.
Zal ook wel te maken hebben met Paypal wat de druk opvoert op Pareon.

Mastermattie | 17-12-18 | 22:10
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Stormageddon | 17-12-18 | 19:59 | 1

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl