Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CEO of the Free World Trump: in 2024 geven NAVO-landen 2% GDP aan defensie, daarna meer

Social

Zo. De Chief Executive Officier In Command heeft alle coaches aan de oorlel het clubhuis ingetrokken en gezegd: "als je niet betaalt dan k*nkertyfstraal ik je zo het water in." Zoals wel vaker als Trump wanbetalers de les leest, resulteerde dit [volgens hemzelf] in: "But primarily because the spirit they have, the amount of money they're willing to spend. The additional money they will be putting up. It has been really amazing to see the level op spirit in that room." En dus zal iedereen voor 2024 aan de 2%-grens zitten, en daarna mogelijk zelfs meer, aangezien hij eigenlijk 4% vroeg. En ja, terecht ook natuurlijk. Het vredesdividend hebben boomers besteed aan zichzelf, en vervolgens aan massa-immigratie. Dat is dus op, en de tijd dat we op Uncle Sams zee-arend leechen mag ook wel eens over zijn. Naar verluidt heeft Trump zelfs gedreigd dat als de rijkste landen, lees Duitsland, Frankrijk (blut), Italië (blut) en Spanje (blut) in januari niet aan hun 2%-grens zitten, "we are going to do our own thing". Bescheiden als altijd, zegt Trump dat NATO nu veel sterker is dan twee dagen geleden.

Social
Social
Social
Social

Reaguursels

Inloggen

@De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 22:29
U leest dingen die er niet staan en u suggereert iets over iemand die u niet kent, ook al denkt u blijkbaar van wel. Als je als NAVO en/of EU allerlei landen aan je wilt binden en de inwoners van die landen vinden dat (in meerderheid) ook, moet je je afvragen wat a) de wenselijkheid is van afspraken met Rusland die verwarring kunnen geven over de mogelijkheden voor zo'n aansluiting en b) of het wenselijk is om je aan afspraken te houden die je zelf bent aangegaan. Blijkt dat je dan toch wilt doorzetten zal je daar je defensiebeleid en vooral de budgetten op moeten aanpassen, maar ook moeten accepteren dat Rusland de NAVO nog eens aan die die afspraken herinnert. En dat kost dus erg veel geld dat de nieuwe partners niet hebben. Dat heeft niets te maken wat ik daar van vind. De NAVO en vooral de EU zijn na het uiteenvallen van het Warschaupact gewoon gemakzuchtig geworden als het om defensie gaat. "Die Russen stellen niets meer voor en dat was onze grootste vijand, dus kunnen we nu lekker het vredesdividend verbrassen en gebeurt er toch wat, hebben we altijd de VS nog." Die opvatting (laat het lekker door een ander opknappen en betalen)leeft bij veel politici tot op de dag van vandaag

Heiner | 13-07-18 | 09:56 | 1

Je hebt gelijk. Het was laat en ik las het niet goed. Excuses.

De Koreaanse Slet | 13-07-18 | 10:59

Mijn voorstel, dump trump, geen murica militaire & overige rommel meer van de yanks kopen, gewoon eigen spullen die wel werken.

cat22 | 13-07-18 | 09:53

mijn hero Trump.. huppeltje merkel koop lekker strategisch gas in bij rusland terwijl despoot rutte ons laat ontgassen.. is Trump dan de enige die t snapt ?!

dr no | 12-07-18 | 23:21 | 1

Het grotere plaatje lijken jullie allemaal niet te zien ... ze spelen een spel. Jarenlang geld geprint, schulden vergroot, economie vergroot. Productie schaliegas VS vergroot (met geleend geld tegen bijna 0% rente). Er is maar 1 manier om schulden weer te laten verdampen ... inflatie .. en die krijg je alleen maar via verhoging van energieprijzen en verhoging van belastingen door defensieuitgavenm te verhogen (volkomen onnodig, want de vijand geeft minder geld uit dan een land als Frankrijk of Engeland en al die landen werken samen tegen Rusland, China, Noord-Korea, Iran. Het is een spelletje.

Watching the Wheels | 12-07-18 | 23:32

@Beste_Landgenoten
Het gaat er niet om wat ik daar van vind, of wat ik daar 20 jaar geleden van vond. Er zijn destijds afspraken gemaakt met Rusland over die voormalige Warschaupactlanden (over de hoofden van de inwoners!) en die afspraken zorgen nu al jaren voor meningsverschillen. Daar kunnen we nu van alles van vinden, maar dat gegeven heeft wel gevolgen voor het defensiebeleid binnen de NAVO en de EU. Sommige mensen dromen van een EU leger, maar dan zullen wel de gaten moeten worden opgevuld die ontstaan omdat een aantal grote partners niet meer meedoen. Dat kost gewoon veel geld. Meer dan de EU landen er nu voor over hebben.

Heiner | 12-07-18 | 22:10 | 1

Nou. Je zou toch zeggen dat die (ex)communisten, bureaucraten bij uitstek die papiertjes met handtekeningen wel publiceren toch? Eventjes het gelijk halen.

Oh nee wacht. Die zijn er namelijk niet.

Dit gewoon eventjes afgezien van het feit dat soevereine staten lekker zelf bepalen van welk clubje ze lid willen worden en dat Rusland daar helemaal niets over te zeggen heeft.

Ik bedoel voor een zogenaamde 'vrijdenker' hou je er wel hele nare trekjes op na qua overtuigingen.

Ik bedoel maar.

De EU mag niet nieuwe leden aannemen die daar voor kiezen.

Rusland mag wel andere volkeren onderdrukken en verplichten om met hun te spelen. Want anders komen ze op bezoek en gaan niet meer weg. Zie Georgië. Zie Oekraïne. En laten we Moldavië niet vergeten waar de Russen ook nog steeds zitten. Illegaal.

Dat vind jij dus prima. Wat maakt dat jou?

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 22:29

@De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 18:03
Dat heb je nou eenmaal in een land waar een groot deel van de bevolking uit etnische Russen bestaat en dat nog helemaal niet zo lang geleden deel uitmaakte van Rusland. Heb je hier ook, mensen met andere paspoorten, zelfs al zijn ze al vijftig jaar hier. Maar zonder dollen, er is geen politicus in dit land die iets concreets over die militaire component durft te zeggen. Er is ook geen politicus in dit land die keihard durft te zeggen dat zo'n component niet in dat verdrag zit, terwijl er toch genoeg naar gevraagd werd. U kunt niet in de toekomst kijken, voor wat betreft Oekraïne, maar we weten wel hoe het in andere ex-Sovjetstaten is gegaan. Daar zit de NAVO (en dus uiteindelijk ook de EU landen die vrijwel allemaal ook NATO partner zijn) diep in. Dus zal er flink wat geld bij moeten.

Heiner | 12-07-18 | 20:50 | 3

Had je 20 jaar geleden ook zo geageerd tegen de toetreding van Polen, Hongarije? De hamvraag is natuurlijk ook wat Rusland nou te vrezen heeft van de EU. Zou het de democratie zijn die hem niet bevalt? Ik denk van wel. Als er iets is dat Poetin haat, is het democratie. Zijn schrikbeeld is een Maidan op het Rode Plein. Daarom controle van de media, afknijpen van de oppositie, Erdoganeske taferelen. Zo werkt dat met zelfverrijkende corruptelingen.

Wat ik nou niet begrijp: Hoe zo'n Juncker wordt afgezeken hier, alsof dat de grootste zakkenvuller zou zijn. Vladimir doet dat in het honderdvoudige, Junker is een ambtenaartje. Maar goed, daar zal het wel niet om gaan. Het moet iets anders zijn. Junker is "de elite", Vladimir zou dat niet zijn?

Beste_Landgenoten | 12-07-18 | 21:11

Poetin is een despoot, een dictator maar het grootste deel van de Russen wil niet anders. Hebben geen enkele behoefte aan democratie. Hoefden Gorbatsjov en Jeltsin niet. Daarmee heeft Putin een heel andere machtsbasis dan de ONGEKOZEN zich als een Zonnekoning gedragende ambtenaar Juncker. Juncker is een trekpop van machtige zakenlui op de achtergrond. Putin is een baas.

rexmundi666 | 12-07-18 | 21:37

rexmundi666 | 12-07-18 | 21:37

Wat prefereer je? Een ambtenaar die straks gewoon met pensioen gaat, die je zelfs weg kan sturen (ja, die macht hebben we) als het te gortig wordt. Of een Erdogan of Putin die dus gewoon nooit weggaan tot hun dood en was dat maar het ergste.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 22:33

Volstrekt onacceptabel te lage bijdrage. Trump hoeft maar 2 dingen te doen bij niet luisteren, uit die NATO en troepen naar huis halen en we zijn binnen een week overgeleverd aan Poetin. Volslagen onverantwoordelijke idioten in Brussel.

Jan, Leiden | 12-07-18 | 20:44
-weggejorist en opgerot-
Ack_Ack | 12-07-18 | 19:20 | 1

Stoer Zwitsal. Stoer. Verder nog iets te melden?

Lege blikjes maken herrie maar verder niets.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 20:12

Een flink aantal reaguurders hieronder moet nog erg wennen aan het feit dat er geen zalvend liegende politicus aan de macht is in de VS maar een zakenman. Iemand die zonder meel in de mond zegt waar het op staat. En laten we wel wezen, de man heeft groot gelijk: de EU zet met de rechterhand Rusland weg als grote vijand van de vrije wereld en tekent met de linker hand zakelijke contracten met hetzelfde Rusland. Contracten waarmee ze zich afhankelijk maken van Rusland. En ondertussen wel grote loze woorden over EU legers en EU interventiemachten maar alle Europese legers zijn kapot bezuinigd door de zakenlui in de EU. En als Trump daar iets van zegt word ie (zoals altijd op de persoon) weggezet als oranje aap. Zelfs door lulhannes Zandgraaf. Ik vind het helemaal geweldig: een Amerikaanse president die al die slappe Europese hap wegzet als kleuters. Go Trump!

rexmundi666 | 12-07-18 | 18:33 | 1

Had graag gehoord wat Trump zijn alternatief is i.c. Russische gas deals (Nord Stream). Afhankelijkheid van MO? Iedereen praat vanuit positie zodra het over energie gaat. Ook vind ik Zent geen lulhannes, maar een zeer welkome aanvulling. Voor de rest helemaal eensch.

atheïstisch stemvee | 12-07-18 | 18:43

Ik krijg steeds meer waardering voor die meneer met dat malle haar.

atheïstisch stemvee | 12-07-18 | 18:14 | 2

Hij niet voor jou en mij helaas.

Ardbeg | 12-07-18 | 18:16

Daar is hij ook niet voor/door gekozen.
Hij lijkt onvoorspelbaar en grof. Volgens mij is hij gewoon grof zodra dat hem helpt zijn lijstje af te werken.

atheïstisch stemvee | 12-07-18 | 18:22

De reaguurder, nooit te min voor een samenzweringstheorie, over Oekraine bijvoorbeeld, laat een gouden kans liggen: De campagnemanager van Trump, Paul Manafort, is eerder de campagnemanager geweest van Janukovitsch, je weet wel , die puppet van Poetin in Oekraine voordat hij werd weggejaagd.

Diezelfde Paul Manafort duikt opeens op als campagneleider van Trump, gek genoeg nadat hij zo'n twee jaar onzichtbaar is geweest en stevige schulden had bij een Russiche oligarch gelieerd aan Putin. En dan die eindeloze reeks (onbevestigde?) geruchten over "collusion".

Ik zeg hier ligt een dijk van een conspiracy, maar vreemd genoeg doen de normaal zo happige reaguurders dit verhaal direct af als leugens, vergezocht en linkse praat.

Beste_Landgenoten | 12-07-18 | 18:08 | 4

Tja, als leiders van de democratic party gaan zeggen dat Trump loyaler is aan Putin dan aan zijn NATO bondgenoten om zijn 'heftige'uitspraak tegen Merkel dan ga je dat soort mensen toch wat minder serieus nemen. Letterlijk alles wat Trump doet is slecht volgens een deel van de media. Als er harde en concrete bewijzen zijn van een echte samenzwering dan is Trump dezelfde dag nog afgezet. En geloof mij, de media laat geen steen ongekeerd om dat bewijs te vinden.

Luckystriker | 12-07-18 | 18:39

Luckystriker | 12-07-18 | 18:39 |
Dat laatste valt dan reuze tegen, want er IS een enorme hoeveelheid informatie over. Maar het lijkt alsof het niemand wat kan schelen. Het zou best een kunnen zijn dat de meeste reaguurders een Poetin-Trump vriendschap eerder zien zitten dan het slagen van de EU. Ja, dat kan je gerust zelfhaat noemen. Waar dat vandaan komt is de vraag. Aan intelligentie kan het niet liggen.

Quote:

"Tja, als leiders van de democratic party gaan zeggen dat Trump loyaler is aan Putin dan aan zijn NATO bondgenoten om zijn 'heftige'uitspraak tegen Merkel dan ga je dat soort mensen toch wat minder serieus nemen."

Nou... Ik zie in die schoffering (van Merkel, de zoveelste) een extreem deloyale actie. Met zulke vrienden heb je echt geen vijanden meer nodig. Trump is heel hard bezig de NAVO op te blazen, volgt daarmee nog steeds de filosofie van de ontslagen Breitbart baas Steve Bannon.

Misschien heeft de NAVO haar beste tijd gehad ook. Maar dan moet Europa wel ernst gaan maken met een stevige defensie, uitbreiding van het eigen kernwapen arsenaal (Fr en GB hebben ze al) en een betere coordinatie. Zo krijgt Trump dat Europese leger wel, mogelijk is dat exact hoe hij van ons af wil komen.

Maar goed, dan kopen we ook geen Amerikaanse wapens meer, dat lijkt me duidelijk.

Beste_Landgenoten | 12-07-18 | 18:50

Sorry dat ik het zeg maar dat vind ik geen sterke analyse van wat er de afgelopen twee dagen is gebeurd. Het zijn wereldleiders, Merkel snapt ook wel dat het globale politiek is, ze zitten daar niet voor een theekransje om met vrienden bij te kletsen. Het gaat over 10tallen tot 100en miljarden. Tijdens de Obama periode is de EU/NATO afhankelijkheid van de VS heel sterk toegenomen. Nu zit er iemand die een gelijkwaardige relatie wil, en die ook niet bang is om de confrontatie aan te gaan. Trump behandeld de landen die hun zaken op orde hebben prima, je kan eerder wat zeggen over de loyaliteit van sommige NATO landen die denken dat ze niks hoeven te veranderen terwijl ze wel fout zitten. NATO is de weg naar wereldvrede, een EU leger of samenwerking tussen het leger van EU landen lijkt me wel noodzakelijk om de eigen grens te bewaken.

Luckystriker | 12-07-18 | 19:32
▼ 1 antwoord verborgen

En weer een verkiezingsbelofte ingelost. Als we zo zouden meten dan is Trump de beste Amerikaanse president ooit.

postmodernismisdead | 12-07-18 | 17:44 | 2

Zegt die ook van zich zelf , waardeloos gebrul ...

elevator | 12-07-18 | 17:47

Die verkiezingsbelofte was in 2014 al ingelost.

Ardbeg | 12-07-18 | 18:02

Is de relatie tussen de Amerikanen en Europa ooit zo slecht geweest? Alle diplomaten en adviseurs van Trump moeten toch helemaal gek worden van dat ongeleide projectiel. Europa weet ook wel dat Trump never nooit uit de NAVO gaat stappen, dan is hij zijn hele strategische buffer kwijt. Daarnaast investeert Europa al meer in de Amerikaanse wapenlobby dan voorheen en gaan we t/m 2024 nog veel meer miljarden naar de Trump-stemmers sturen. Want daar gaat het om, het zal Trump een rotzorg zijn of Nederland een sterke krijgsmacht heeft... we moeten investeren in Amerikaanse wapens.. daar draait het om. Zo doorzichtig.

Ardbeg | 12-07-18 | 17:40

@Elevator
De VS zit daar al te peuren, ook al is Oekraïne geen NAVO land. De EU wil dikke vrienden met Oekraïne worden, ook al zijn ze niet te vertrouwen. Die 2% waar men het steeds over heeft, gaat niet direct naar de NAVO, maar moet worden gebruikt om de eigen krijgsmacht in stand en operationeel te houden. Met de huidige budgetten lukt dat niet, temeer omdat men al decennialang de kaasschaaf hanteert. Als 2% de afgesproken norm of het richtbedrag is, is 1,4% dus gewoon 30% te weinig en dat al jaren lang. Als Trump het over 4% heeft, kan je dat opvatten als een vorm van overvragen om zo dicht mogelijk bij die 2% uit te komen, maar je kunt het ook zien als een poging om de gaten in de begrotingen van de afgelopen jaren te dichten.

Heiner | 12-07-18 | 17:38 | 2

Dan is Trump hetzelfde als die straatverkopers in Afrika , drie keer overvragen en dan zegt de toerist laten we dat maar niet doen .

elevator | 12-07-18 | 17:50

*correctie. Oekraïne wil dikke vrienden met de EU worden. Vooralsnog gaan die hervormingen mondjesmaat en is er nog heel veel werk aan de winkel. De voorwaarden van het associatieverdrag zijn nog niet eens op orde.

Maar goed. Met goede wil valt een hoop te bereiken.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 17:59

Ik heb er het volste vertrouwen in dat het EU leger er gaat komen.

Naomi71 | 12-07-18 | 16:43 | 1

Klopt , maar die worden ingezet tegen lastige EU burgers!!

joppo0 | 12-07-18 | 17:13

Als we de legers van onze potentiële vijanden eens wat minder zouden spekken door geen Russisch gas, Arabische Olie en Chinese prullen te kopen.
Dan houden ze geen Euro/Dollar over om aan hun expansionistische kont te krabben. Laat staan tankjes en vliegtuigjes te kopen.

Maar ja. Er zijn natuurlijk mensen die daar veel geld mee verdienen. Dus vergeet die logica maar.

Rest In Privacy | 12-07-18 | 16:33

Voor wie het even vergeten was. Sinds een aantal maanden heeft de EU een associatieverdrag met Oekraïne. In dat verdrag is een hoofdstuk opgenomen over militaire samenwerking met Oekraïne, een land dat op zijn eigen burgers schiet en dat slaande ruzie heeft met Rusland. Ik heb nog geen enkele voorstander van dat verdrag inhoudelijk op dat hoofdstuk zien of horen ingaan. Hoe intensief die militaire samenwerking is of kan worden. Niets. Misschien is die 2% zo gek nog niet en wat meer dan die 2% ook niet.

Heiner | 12-07-18 | 16:28 | 6

@elevator Het % uitgaven aan NAVO gaat om wat we aan eigen defensie uitgeven. Nederland, en het grootste deel van de EU stelt niks voor op gebied van defensie. We zijn volledig afhankelijk, qua troepen en geld van de VS bij dreiging van Rusland het midden oosten en landen als China. We kunnen wel blijven zeuren over hoe Trump onze gevoelens kwetst , maar de realiteit is dat we als EU nauwelijks meer wat voorstellen. We draaien redelijk mee op het gebied van handel, maar zijn door bovengenoemde zwakte ook economisch kwetsbaar. Wil de EU op lange termijn serieus genomen worden dan moet het stoppen met het laffe gedoe, eigen defensie versterken, en onze grenzen onder controle krijgen. Anders blijven we altijd in de schaduw van de VS staan.

Luckystriker | 12-07-18 | 17:32

Denk je dat het helpt als wij meer geld gaan uitgeven aan de NAVO/USA ?
Er wordt gewoon een reden gezocht om die extra uitgaven te rechtvaardigen

elevator | 12-07-18 | 17:54

Oekraïne schiet vooral op Russen. Vrijwel alle 'opstandelingen' komen uit Rusland met Russisch paspoort. Wat hebben die daar te zoeken die Russische 'Jihadis'? Niets dus. Het hele leiderschap was Russisch.

Verder praat je nog meer poep. Er staat niets in het associatieverdrag wat ons uitnodigt laat staan dwingt om ons daar mee te bemoeien.

Ga eens lezen amateur.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 18:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Hahahaha. Don't fuck with Trump.
Hij heeft zijn centjes weer binnen voor de USA.
Europa kan weer speeltjes bestellen bij de USA militaire bedrijven.
En dan straks weer de zure en fake-news commentatoren in de NOS en meer van die linkse huilebalken. Heerlijk !

070 | 12-07-18 | 16:20

Goed om te horen. NATO weer op weg naar een sterke eenheid, en naar een situatie waar Nederland en de EU weer serieuze spelers worden op wereldniveau. Met die extra %'en kunnen mooi de Europese grenzen worden verstevigd.
Nu hopen dat ze er op het gebied van onderlinge handel uit komen zodat ze de echte economische valsspeler, China, gezamellijk kunnen gaan aanpakken.

Luckystriker | 12-07-18 | 16:18 | 3

Onzin !

elevator | 12-07-18 | 17:16

Met het kromme geweertje je land verdedigen of vertegenwoordigen dat is onzinnig.

Trumme | 12-07-18 | 17:25

Want je bent liever afhankelijk van de VS die ons moet verdedigen, logisch. Er is nog geen wereldvrede, en wil je een gelijke relatie met de VS dan moet je ook je beloften (2%) nakomen. Niet heel gek dat Trump zegt dat hij een betere deal wil onderhandelen over het klimaatakkoort met de instelling van het grootste deel van de EU en de NATO in de afgelopen jaren. Je steekt je kop in het zand als je denkt dat Trump degene is die alleen fout zit.

Luckystriker | 12-07-18 | 17:42

Straks eens even goed doorlezen, Zei Trump niet het wordt nu 4%
hahahha
Rutte doet het niet, krijgt hij spijt van .

gato | 12-07-18 | 16:10

Derek chollet zegt dat Trump de NAVO niet snapt. Ik denk dat de rest de NAVO niet snapt. Die denken lekker met de usa mee te liften en zelf met het geld leuke en onnozele dingen te kunnen doen. Vrede en veiligheid komt niet vanzelf en wanneer een ander het spuugzat wordt voor jou op te draaien zul je het zelf moeten gaan doen kerel. Snap je dat?

Mart6037 | 12-07-18 | 15:51 | 5

Stormageddon. Bij het lezen van je tegel moest ik aan die ene mop denken. Er lopen een muis en een olifant over een brug. Zegt die muis tegen de olifant: Wat stampen we lekker he.

Mart6037 | 12-07-18 | 16:22

@Mart6037 | 12-07-18 | 16:22
En precies dat ondermijnt je hele eerdere argumentatie.

Stormageddon | 12-07-18 | 16:47

Ik denk dat je de muis en olifant verwisseld hebt. Maar kan gebeuren: allebei grijs zullen we maar zeggen.

Mart6037 | 12-07-18 | 17:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Trump heeft gewoon gelijk, een echte en goede zakenman. Je maakt een deal, dan moet je je er ook aan houden, basta. 2% voor een vrij Nederland is helemaal niet veel. Kijk wat we uitgeven aan de linkslovers die geen reed uitvreten en alleen maar opvreten. Als we daar mee stoppen dan halen wij met gemak de 4% voor 2024.

Rdock | 12-07-18 | 15:46 | 2
-weggejorist-
De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:50

@DKS
-Zijn enige "kwaliteit".-
Hij is president van de US en bepaalt de wereldagenda. Wat doe jij eigenlijk voor de kost?

benjeallanggek | 12-07-18 | 23:03

De Donald Trump aanhangers kunnen zich weer verzamelen. Grote bek tegen Duitsland over de pijplijn en vervolgens dan wel een bilateraaltje met Putin. Trump is meer pro Putin dan Europa en GeenStijl maar klappen voor de lompe pussygrabber.

Rest In Privacy | 12-07-18 | 15:45 | 3

Jij snapt het totaal niet volgens mij. Maar dat komt nog wel.

Rdock | 12-07-18 | 15:49

Ook altijd mooi die misplaatste arrogantie van Trump (of Poetin) verstehers. Eerst heel verwaand uit de hoogte doen alsof jij dom bent. Dan kom je met een reeks onweerlegbare feiten. Ben je ineens een "vervelende trol" die het niet snapt want zij weten het beter. Heel erudiet en eloquent volk ook. Beetje categorie vrachtwagenchauffeur doorgaans die hebben leren schrijven.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 16:07

Duitsland, dus EU heeft boucot, Trump praten met Putin staat geen boycot op.
We hebben toch handelsverdrag met Rusland de nek omgedraaid, ga dan geen gas nemen, trut Merkel, trouwens Rutte ook.
Dus niks geen warmtye pompen, weg ermee.

gato | 12-07-18 | 16:14

der feldwebel;
Geniaal.

Rest In Privacy | 12-07-18 | 15:45

der_feldwebel | 12-07-18 | 15:40

Geen slecht woord over de doden hufter. necrosis was dan misschien geen mannetje van de feiten maar een sympathieke kerel. Lul!

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:48

ik vind het inderdaad heel mooi, geweldig zelfs.

glaaf | 12-07-18 | 15:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Heerlijk wat een tijd. Dat ik dit nog mag meemaken. Zo dadelijk als Trump weer vertrokken is bakkeleiden onze regeringsleiders weer vrolijk verder en zijn het roerend met elkaar eens over hoe lomp ze Trump wel vinden. Geamuseerd heb ik toegekeken hoe hij gisteren de NAVO en regeringsleiders uitkafferde, zoals een ouderwetse aannemer tegen z'n personeel bij het verkloten van het materiaal. Dat zijn wij hier niet meer gewend, daar raken wij van gestrest, daar houden wij hier een trauma van over, dan melden wij ons ziek. Heerlijk zo,n bullebak! En.... hij heeft nog gelijk ook. Afspraak is afspraak, maar niet bij de Europese NAVO-landen. Toch zeggen onze leiders beleefd dat hij een punt heeft, maar doen verder niets, want defensie geld is aan leukere dingen te besteden en mocht het mis gaan komt de VS ons wel weer helpen. Nou (misschien) niet dus. Europa dient z'n eigen broek maar eens te gaan ophouden. Wishful thinking.
Daar neem ik een Nexitje op. Van Trump wordt je vrolijk. Cheers!

Een vrije paling | 12-07-18 | 15:24 | 7

der_feldwebel | 12-07-18 | 15:39

Als hij Amerika blijft runnen, en dus de vrije wereld, zoals hij zijn bedrijven de grond in heeft geboord is dat een regelrechte bedreiging.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:46

Hé Slet goedemiddag ouwe azijnpisser. Je reaguursel maakt mij alleen maar vrolijker. Of Trump een (groot) leider is, zal de toekomst uitmaken, maar in het verleden waren meer bullebakken, zoals Churchill, Tatcher en wat dacht je van generaal Patton. Teflon Rutte is tot op heden die bij Trump de juiste modus schijnt te hebben gevonden, maar ook zijn praatjes vullen geen (financiele) gaatjes. Trump zorgt voor reuring in het tot op het bot verdeelde decadente Europa. Gewoon de beuk erin, dan wordt het ook op dat punt een fantastische zomer. Wel wat droog, maar daar hebben wij onze Nexitjes voor. Cheers Pik!

Een vrije paling | 12-07-18 | 15:57

Niets tegen op een sterke daadkrachtige leider. Die indruk heb ik niet met Trump. Veel blaat weinig wol. En vooral dom of kwaadaardig. Of beiden. Kan ook natuurlijk. Maar je hebt gelijk. Alleen de toekomst zal leren hoe de geschiedenis hem zal beoordelen.

Dit gelezen? nymag.com/daily/intelligencer/2018/07/...

Het feit dat je het bij een zittende Amerikaanse president als niet geheel onmogelijk moet inschatten is geen fijne gedachte.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 16:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Meer investeren in Defensie:prima ! Maar dan in Nederlandse fregatten,onderzeeërs,geen Amerikaanse F-35 Blödsinn meer.Kost ons een godsvermogen. investeren in Saab,Fiat,Eurofighter,Dassault,Rheinmetall,DAF ,Airbus of andeszins zo lang het maar van Europese makelijk is. Geen cent naar Pipo de Clown Trump en zijn Mamma Loe. Wij hebben toch al een vet negatieve handelsbalans met de Amerikanen. Gaan wij nu wat aan doen! "Make Europe Great Again": MEGA !

Eendragtmaaktmagt | 12-07-18 | 15:11 | 3

Onderzeeërs all the way. Zelfs een oude diesel kan een vliegdek schip doen zinken zonder problemen in 2015 een 30 jaar oude sub "zinkt" een US carrier, en ik kan wel doorgaan met voorbeelden noemen. Dus hier nog één, zelfs in de jaren 80 was een NAVO training waar een oude Nederlandse sub een Carrier + half de escort vloot "zonk" en wist weg te komen zonder zelfs maar ontdekt te zijn.
Dus Onderzeeërs of iets nieuws, we zijn een land dat trots is op het feit dat we een kennis land zijn die flink wat technologische doorbraken maakt, als wel als een water land, zo laten we een nieuw soort schip maken, niet alleen te verbetering van onze marine maar ook iets wat anderen dan van ons kunnen kopen.

Fosite | 12-07-18 | 15:33

MEGA. Die houden we erin.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:45

Fira?

SlimmeBelg | 12-07-18 | 18:05

Uitgaven moeten omhoog zodat de Amerikaanse wapenindustrie meer kan verkopen. Uiteindelijk is het Amerikaans eigenbelang.

druif | 12-07-18 | 15:06

Trump heeft gewoon gelijk en al helemaal met die Duitsers over de gasleiding.

automaat | 12-07-18 | 15:05 | 1

Helemaal gelijk en Rutte zei dat hij ook gas uit Rusland nam. Hoe kan dat, de installaties waren toch niet geschikt voor Russisch gas, leugenaar.

gato | 12-07-18 | 16:56

Trump is een geweldige president. Iets is groot, of klein. Goed, of fout. Eerlijk, of oneerlijk. Mooi, of lelijk. Veel, of weinig. Zijn collega's lijken nog wel eens te vergeten dat dat is hoe de wereld op hoofdlijnen in elkaar zit. De nuance doet daar niet aan af. Het is ondertussen de nuance waar de rest van de wereld in lijkt te willen blijven hangen. Dat is lekker makkelijk en verplicht tot niets. Zo niet Trump, die zet de koers uit. Mooi.

Stijlicoon | 12-07-18 | 15:04 | 1

Ja joh. Het leven is zwart/wit.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:30

Die kerel regeert dat land als een soort autoverkoper. Dit hoeft overigens niet direct een mislukking te zijn.

CzMichiel | 12-07-18 | 14:58 | 2

Och ik wil geen Godwin maken maar er was eerder een frustraatje met een kleine piemel die een land groot ging maken. Geschiedkundigen zien het. Amateurs zien het. Experts zien het. Men hoopt dat de Donald een domme sukkel is.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:29

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:29
"Och ik wil geen Godwin maken"

En het dan toch niet laten kunnen hé!
Precies zoals het een orthodoxe veeveedee'er betaamt. Iets toezeggen maar het vooral niet doen.

der_feldwebel | 12-07-18 | 15:44

Dat deze man het woord "wanbetalers" met droge ogen durft te gebruiken is natuurlijk al veelzeggend:
"Trump has actually filed Chapter 11 six times, four times within two years in the 1990s, once more in 2004 and once more in 2009."
Hij laat zijn hele leven al een spoor van faillissementen en berooide leveranciers achter zich.

MaxLoadingCapacity | 12-07-18 | 14:54 | 4

Max enz: Trump heeft al voor ca. US$ 1 miljard aan Chapter 11's achter de kiezen en de grootste klap in negatieve zin moet nog
komen... de leningen van Deutsche Bank die hij natuurlijk nooit terug gaat betalen...

Eendragtmaaktmagt | 12-07-18 | 15:14

Captain_Dipshit | 12-07-18 | 15:05

Trump mocht van zijn schuldeisers op een gegeven moment slechts een 400,000 dollar per maand spenderen. Dan weet je genoeg. Miljardair was hij toch? Not! De man stikt in de schulden. De schatting lopen uiteen maar zijn waarde wordt gefokt op 3 miljard. Minus lopende schulden ongeveer 300 miljoen. Is best veel denk je. Maar als hij zijn erfenis op Wall street had gepleurd was hij netto 20 miljard waard geweest. Doordenkertje hoor.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:27

Die man hoefde geen salaris, geef maar niet , zei hij.
En dan is hij faiiliet, bullshit.

gato | 12-07-18 | 16:53
▼ 1 antwoord verborgen

Zo mooi dat Trump even de suggestie wekt dat Engeland net zo over immigratie denkt als hij. Zelfs als het niet zo is, het zaadje is gezaaid.

zwarte_weduwe | 12-07-18 | 14:54

Er wordt wel gezegd dat Europa meer aan defensie moet besteden, maar niet precies waar dat geld aan uitgegeven moet worden.
Dus er bestaat een kans dat er straks heel veel interim-managers en consultants dienen. Ik zie het er zelfs nog van komen dat Alexander Pechtold daar een duurbetaald baantje krijgt, om daar Pang Pang te roepen.

Arnold Layne | 12-07-18 | 14:51 | 6

De man is 71. Gemiddelde levensverwachting in de VS is 77. En met zijn dieet kan dat wel eens een stuk korter zijn.

Stormageddon | 12-07-18 | 15:32

Hij is 72. Trump is kerngezond. Misschien gezonder dan wie dan ook. Aldus Trump.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:34

Iemand met zo’n kleur is niet gezond. Ofwel het is een “natuurlijke” kleur en dat wijst op een verminderde leverfunctie, ofwel het komt uit een spuitbus in welk geval er blijkbaar iets gemaskeerd moet worden. Nou ja, het maakt niet zoveel uit. In elk geval heeft hij niet het eeuwige leven en je moet nog maar afwachten hoe lang nog wel.

Stormageddon | 12-07-18 | 16:04
▼ 3 antwoorden verborgen

@elevator
Vooruitschuivend handelen of bulldozeren is de betere omschrijving, lijkt me zo en men is er goed in. Als men er zelf niet de last van ondervindt, is het ook niet zo moeilijk om ergens voor of tegen te zijn.

Heiner | 12-07-18 | 14:45

Idee: we hebben een vijand nodig. Rusland is meerdere keren geprobeerd met bedenkelijk succes (WO1 lukte aardig). Nu hebben we in het midden van Europa een vreselijk rijk landje dat nergens aan mee wil doen, Zwitserland. Waarom vallen we dat niet binnen met ons nieuwe leger, stelen het geld en betalen daar alles mee? Gewoon, om te laten zien dat er niet te fucken valt met ons. Zou ook goed zijn voor de Europese integratie, samen beetje survivallen.

dyslexieman | 12-07-18 | 14:39

Het lijkt me handiger als Amerika wat minder aan defensie gaat besteden in plaats van de rest van de wereld meer. Overtuig die Trump eens om naar anderhalf procent te gaan.

gekwetst | 12-07-18 | 14:38 | 1

Neuh. Ben het helemaal eens met Trump. Defensie moet omhoog. En rap. Daar mogen we best voor bloeden.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:23

Defensie omhoog. Zorgkosten omhoog. Vergrijzing. Allemaal aan de warmtepomp. Geen gas meer uit groningen. Kan de rente misschien nog wat lager meneer Draghi?

benjeallanggek | 12-07-18 | 14:33

De Europese leiders zijn razend omdat Trump ze aanspreekt op een proces dat al sinds begin jaren 90 aan de gang is en eigenlijk al voor die tijd ook. Trump heeft al heel kort na zijn aantreden de Europese regeringen gewaarschuwd, maar de Europese leiders kwamen met niet meer dan vage intenties over een toekomst zo ver weg, dat ze zelf allang met pensioen zijn.

Heiner | 12-07-18 | 14:27 | 7

Komt overigens bij dat nadat hij eindelijk door scheen te krijgen dat dit al afgesproken was hij er maar 4% van maakte. Er is toch hopelijk niet niemand met een gezond stel hersenen die dat kan verdedigen. Maar probeer het.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:21

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:20

Je begrijpt dat iets afspreken ook impliceert dat je je afspraken nakomt, of is dat in jouw Matrix anders geregeld ?

der_feldwebel | 12-07-18 | 16:15

der_feldwebel | 12-07-18 | 16:15

Nee hoor en alle bondgenoten proberen elk jaar meer te investeren. Want Rusland bleek toch geen vriendjes te willen worden.

Dat Trump met zijn kleinpiemelsyndroompje eventjes gaat bullebakken maakt dus geen verschil. Overigens zijn die wat zijn het 65,000 Amerikaanse militairen in het westen ook niet genoeg bij een confrontatie. Komt ook nog eens bij dat Amerika de enige is die ooit artikel vijf heeft gebruikt en dat duizenden niet Amerikaanse militairen het leven hebben gelaten voor hun oorlog. Respectloos, onbeschoft en waanzinnig.

Maar gelukkig zijn Europese politici sluw genoeg om daar mee om te gaan.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 16:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Herhaling van zetten weer.

Het is heel simpel.

1.) Trump weet echt niet wat een bondgenootschap is, wat de afspraken zijn en hoe je goed moet onderhandelen om iets te bereiken.

2.) Trump weet dondersgoed wat hij doet en welke gevolgen dat heeft. Wat zijn motieven zijn is niet geheel duidelijk maar positief zijn ze niet.

Oh en iedereen een prettige belastingverhoging gewenst tezamen met versobering van zorg en zekerheid en natuurlijk de onvermijdelijke verhoging van ziektekostenverzekeringen.

Verder ben ik dolblij hoe sneller het Europese leger op orde is hoe beter.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 14:22 | 11

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 14:22 |

"Oh en iedereen een prettige belastingverhoging gewenst tezamen met versobering van zorg en zekerheid en natuurlijk de onvermijdelijke verhoging van ziektekostenverzekeringen"

Dat is niet het gevolg van Trumps optreden maar resultaat van jarenlang door de veeveedee gedicteerde regeerakkoorden

der_feldwebel | 12-07-18 | 16:19

Nee hoor. VVD is helemaal voor meer uitgeven aan defensie. Je vergist je met partijen van de socialistische persuasie. PvdA, SP, PVV en dat soort "geen gezeik iedereen rijk" figuren.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 16:26

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 16:26

"VVD is helemaal voor meer uitgeven aan "

Ohjajôh ? Kijk dan even wie de grootste kaalslag ooit op defensie pleegde.
Het begint met Henk en het eindigt op Kamp.
De veeveedee die geld naar defensie wil. Ik ga stuk.

der_feldwebel | 12-07-18 | 16:32
▼ 8 antwoorden verborgen

EU dat was toch geen oorlog meer, vanwaar dan nog geld naar defensie?

Hein7261 | 12-07-18 | 14:21 | 2

Het gevaar is idd. dat er een crisis wordt creëert om het nut aan te tonen .

elevator | 12-07-18 | 14:28

Er moet kennelijk ook meer geld naar onderwijs. Wat een armoede.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:13

Laten we even out of the box denken. Wat nu als de AIVD weggehaald wordt bij BiZa en bij Defensie wordt geplaatst? Ze delen vanaf 2022 de Frederikskazerne met de MIVD en operationeel hoeft er dan ook niet veel te veranderen. Sterker nog, het doel van beide inlichtingendiensten is om inniger samen te werken op de Frederikskazerne.

Wanneer de AIVD naar Defensie wordt verplaatst investeer je op papier al weer een extra €250m in Defensie.

Ares | 12-07-18 | 14:18 | 1

Sterker nog: de grootste vijand van Nederland is de Zee. We kunnen heel Rijkswaterstaat zonder meer bij Defensie onderbrengen. En de Waterschappen. Als het gaat om grensbewaking en bescherming van het land, dan hebben we het voornamelijk dijken.

Stormageddon | 12-07-18 | 14:27

Om de idiotie van de 2% doctrine nog meer te onderstrepen: geen enkele defensiebegroting van een lidstaat van de NAVO is hetzelfde, met dezelfde uitgaven voor dezelfde materialen en activiteiten en diensten. Wat bij het ene land in de defensiebegroting zit, zit bij een ander in de begroting van een ministerie. Niet alle diensten vallen in elk land onder defensie. In sommige landen valt douane onder defensie, in anderen onder financiën.
Die 2% kun je dus ook heel makkelijk windowdressen met meer uitgaven voor burgerpersoneel, militair-historische musea, veteranenzorg. Het zegt eigenlijk geen kut over je werkelijke inspanning en bijdrage aan NAVO operaties.
Griekenland spendeert bijna 3% van het BNP aan defensie. Maar er zit geen Griek in Afghanistan, Mali of waar dan ook. En die 3% is ook heel simpel verklaarbaar: marine is relatief duur en wat heb je vooral nodig als land dat voornamelijk bestaat uit eilandarchipellen? (Nog even afgezien van hun dure personeelskosten, pensioen op je 50e enzo...). Griekenland is op papier, boekhoudkundig dan wel een braaf jongetje, maar wat leveren ze terug aan de NAVO qua internationale inspanning? De vraag stellen is ‘m beantwoorden.

Stormageddon | 12-07-18 | 14:18 | 8

En we betalen ook mee aan het solvabel houden van de Griekse staat, dus indirect betalen we ook mee aan het Griekse defensiebudget. Nog meer betrekkelijkheid.

Stormageddon | 12-07-18 | 15:01

Wat Storma zegt.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:11

@Captain_Dipshit | 12-07-18 | 15:00
Het is geen regel, het is een richtlijn. Het is geen harde afspraak met controle en sancties, het is slechts een inspanningsverplichting. De reden is simpel: regeringsleiders van lidstaten hebben geen budgetrecht van hun landen. Dat hebben de parlementen. Dus regeringsleiders kunnen dat alleen als richtlijn afspreken. Het is geen verdrag, want dan had dat ook door de parlementen moeten worden goedgekeurd. Alleen parlementen kunnen en mogen begrotingen goedkeuren en alleen parlementen kunnen afspraken met harde regels goedkeuren. Ook daarvoor is de reden simpel. Regeringsleiders hebben in de meeste lidstaten geen democratisch mandaat, zijn niet gekozen, hebben alleen het mandaat van hun regeringsakkooord en de steun daarvoor van het gekozen parlement.
Zo werkt dat in een democratisch bestel met het legaliteitsprincipe.
We zouden die 2% best inzet van verkiezingen kunnen maken en dan vastleggen in het regeerakkoord van de partijen, of nog beter: een bindend referendum over houden, maar dat doen we dit land niet, want eh.. Pechtold en Ollongren.
Anyway: het kan dus niet anders dan een richtlijn zijn, want uiteindelijk heeft de bevolking (via het parlement) het laatste woord.

Stormageddon | 12-07-18 | 16:38
▼ 5 antwoorden verborgen

Allemaal zeiken ze de Donald af, maar ze moeten toegeven dat hij een punt heeft over de defensieuitgaven en die gasleiding die door Duitsland gesteund wordt, zorgt ervoor dat de russen elk moment van de dag Oekaine en de rest van het oostblok af kan sluiten van het gas. Hij is op een rare manier een goeie onderhandelaar en is er niet op uit om, zoals Obama, door ieder aardig gevonden te worden.

varkensboer | 12-07-18 | 14:10 | 4

Dat de Russen ons zouden gaan aanvallen is een sprookje. Een overblijfsel van het koude-oorlog denken, pure bangmakerij. Rusland heeft nooit de gaskraan dichtgedraaid behalve 1x bij Oekraïne omdat die de rekening niet betaalde. Daar is toen de EU voor opgedraaid. Er is Rusland alles aan gelegen om op goede voet te staan met het Westen.

Lupuslupus | 12-07-18 | 14:25

varkensboer | 12-07-18 | 14:10 |
Die tweede leiding is alleen maar beter geen monopoly/blackmail voor Oekraïne.

Sjonie01 | 12-07-18 | 16:29

Zelfs die koude oorlog was een verzinsel van Westen. De russen hadden er nog nooit van gehoord.

gato | 12-07-18 | 17:05
▼ 1 antwoord verborgen

2 vliegen in 1 klap: fuck die jsf, koop daar russisch materiaal voor, heb je meer spullen en kun je met een hamer repareren. trump blij, poetin blij, en wij blij. mooi toch

Kenneth Nietvatten | 12-07-18 | 14:08 | 6

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:10 Ja maar toffe filmpjes online zeggen anders! En stoere taal ook, dat Russisch.

dyslexieman | 12-07-18 | 15:15

Prachtig spul hoor. Maar het is kwalitatief ruk.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:35

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:10
Is echt geen meuk hoor is vaak goed over nagedacht bijvoorbeeld voor de mig 29 hoeven ze niet eerst de hele start baan te controleren op losse boutjes etc die in de motor kunnen komen is al rekening mee gehouden in het ontwerp.

Sjonie01 | 12-07-18 | 16:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Als Trump slim was geweest, had hij medewerkers audioclips van Europese regeringsleiders laten zoeken waar ze Trump wijzen op zijn "international obligations"... en dan zodra hij het woord heeft, telefoon uit de zak, "play", en ze horen zichzelf allemaal over international obligations bazelen.

Well, ladies and gentlemen, this time it's YOU who have to live up to your international obligations, specifically, the commitment to the 2% of GDP on defense spending obligations. Any disagreement?

En je zag al in de 2-3 dagen voor de top dat opeens allerlei regeringsleiders uitspraken deden over het verhogen van hun defensie-uitgaven... om de idioten, ik bedoel, het volk, het idee te geven dat het allemaal hun eigen plannetje was en helemaal niets met de NAVO top te maken had.

EnNouJijWeer | 12-07-18 | 14:07 | 1

Je ziet het. Geen flauw benul. Ik word er een beetje droevig van.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:09

En willen de knulletjes Tusk en Verhofstadt even stoppen om namens mij te spreken. Ik heb ze nooit gekozen en zou ze op een (verder) onbewoond eiland nog, als de pest, uit de weg gaan!

benjeallanggek | 12-07-18 | 14:05 | 4

Ík (en de meeste andere Europeanen) heb(ben) ze nooit gekozen! Misschien eens lezen.

benjeallanggek | 12-07-18 | 16:20

benjeallanggek | 12-07-18 | 16:20

Dat lijkt me een goed idee. Ik moedig het ook met regelmaat aan. Eerst je ergens in verdiepen. Dan je grote mond opentrekken. Staat zo dom dat feitenloos uit je nek zwammen zonder enige inhoudelijke kennis over het onderwerp.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 16:28

Dan moet je het misschien eens niet alleen bij woorden houden.

benjeallanggek | 12-07-18 | 23:18
▼ 1 antwoord verborgen

En ja hoor daar staan de duiders (lees deugers) alweer in lijn opgesteld om Trump, als onnozel, onvoorspelbaar en een maniakale gek te bestempelen. Alleen klonen van elkaar. Keurige kapseltjes, suf uiterlijk (dominee) en last but not least een hele moeilijke bril. Dit zijn de deugende, linkse duiders. Een beetje intelligent mens prikt er zo door heen. Waarom doet de burgerij dit niet in voldoende mate. De reden is eenvoudig "ONVERSCHILLIGHEID". Dit is Nederland en haar burgers. Passief en bovenal onverschillig. Zij pikken alles. Tot dat het hen zelf gaat raken. Helaas, te laat.

De Evangelist | 12-07-18 | 14:03

.. maar goed. EUropa is al verloren sinds dag 1 van dit onzalige systeem. De vijanden van het Europese volk zitten op hun ivoren torentjes in Brussel Den Haag Berlijn Parijs London enzovoort - en kakken neer op hun eigen bevolking terwijl zij onze aartsvijanden proberen om te kopen met bergen geld en de ons vijandige immigranten een gratis plekje beloven in onze inzakkende verzorgingsstaat. In de hoop dat al die vijanden bij hun vernietigende werk de ivoren torentjes zullen sparen.

Straks draait Poetin de gaskraan dicht en terwijl iedereen het koud krijgt gaat de elektrische kachel in Brussel op tien. Draaiend op de allerlaatste kerncentrale gereserveerd voor de varkens van George Orwell die meer gelijk zijn dan de andere dieren.

Jan Passant mk2 | 12-07-18 | 14:03 | 2

als Poetin de gaskraan dicht draait laten we gewoon Groningen afzinken hoor. Nationaal belang enzo.

zeiksmurf | 12-07-18 | 14:20

Poetin gaat dan ook mooi failliet. Laat ze de kraan maar dichtdraaien.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:43

Fred Kaplan legt het even uit. Ok, hij schrijft voor Slate, maar wat hij schrijft klopt feitelijk.
slate.com/news-and-politics/2018/07/t...
En Dieuwertje heeft (deels) ongelijk. Althans, het is wel een club, maar die 2% van het BNP is geen contributie. Het is niet eens een harde afspraak of voorwaarde voor lidmaatschap. Het is geen geld voor de organisatie, die 2% is een inspanningsverplichting voor de eigen defensiebegroting, niet voor een gezamenlijke pot waar gezamenlijke kosten uit betaald worden. Voor de cluborganisatie betaalt ieder land hetzelfde bedrag voor kantoor, briefpapier en internetabo.

Stormageddon | 12-07-18 | 14:02 | 5

Je draait de boel om! Ik vertrouw meer op de US, als wij tenminste onze afspraken na komen. Mijn vertrouwen in de EU en zeker haar ongekozen leiders, is negatief.

benjeallanggek | 12-07-18 | 14:25

En jij denkt dat de VS Europa alleen gaan verdedigen omdat wij netjes 2% voor ons defensieapparaat betalen? Laat ik je uit de droom helpen. Ze gaan ons verdedigen omdat de VS in elk NAVO land de beschikking heeft over de militaire bases en infrastructuur, no questions asked. Ze gaan ons verdedigen omdat het Amerikaans bedrijfsleven voor honderden miljarden belangen heeft in Europa (en elders). De bijdrage van de alliantiepartners in materieel en menskracht is grotendeels symbolisch, op een enkele partner (Verenigd Koninkrijk, met name) na.
NATO was built to keep the Americans in, the Russians out, the British up and the Germans down.

Stormageddon | 12-07-18 | 14:57

Denk dat met Trump je inderdaad beter kan vertrouwen op de Britten.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 15:04
▼ 2 antwoorden verborgen

2% aan de NAVO uitgeven is een stuk zinvoller dan aan gelukszoekers uit Afrika. Trump for president! ... ohh, wacht.

benjeallanggek | 12-07-18 | 14:01 | 1

Vervang gelukszoekers svp door klaplopers?

Pierre Lebon | 12-07-18 | 14:55

Geen fan van de beste man, maar hier heeft hij helemaal gelijk. Vrijheid is niet gratis, en 2% is een redelijk percentage. Om de NL krijgsmacht weer op te lappen zou een tijdelijk aanvullend investeringsbudget ook niet gek zijn, en vergeet niet de tail aan operational cost voor alle investeringen die je doet.

hetgeleteken | 12-07-18 | 14:00 | 1

Probleem in Nederland is dat er van het defensie budget veel op gaat aan pensioenen van militairen die met 57 jaar met pensioen kunnen .

elevator | 12-07-18 | 14:24

2% prima. Maar geen niet-loyale dubbelpaspoorters in de krijgsmacht.

Rest In Privacy | 12-07-18 | 13:58

We moeten eens goed gaan nadenken wat we nodig hebben in een volgende oorlog, ipv maar wapentuig dat een beetje beter is dan de vorige generatie. Waar gaan we tegen vechten? Waar zitten de zwakke punten?
China, de tegenstrever van de VS, heeft de kopievliegtuigen al in de lucht voordat de VS de originelen klaar heeft. En als je in kunt breken bij defensie, waarom dan niet het energienet plat kunnen leggen? Of de communicatie tussen bijvoorbeeld de VS en ik noem maar wat, Zuid Korea? Of niet eens plat leggen maar valse informatie toevoegen?
Dronelegers, Geenstijl plaats met de regelmaat van de klok filmpjes van Chinezen die allerlei coole dingen met die apparaten kunnen. Een dansje in de lucht is 1 ding, maar dat is uiteindelijk altijd de voorbereiding op grotere dingen. Zoals stuntpiloten ook vaak testpiloten zijn. Dan kan je dus wel een JSF of iets dergelijks kopen, maar als je straks tegen zwermen van die dingen vecht, verlies je het geheid.
Het lijkt er op dat de VS en de NAVO dit soort lessen niet onder ogen willen zien. Focus op defensie, en wat meer geld lijkt me goed, en erg nodig. Maar hou op met maar dom materieel kopen wat straks hoogstwaarschijnlijk weg roest.
Om een vergelijking met het verleden te maken: we moeten zorgen dat we Pruisen zijn, niet Frankrijk in 1870/1871.

dyslexieman | 12-07-18 | 13:56 | 3

Generaals bereiden altijd de vorige oorlog voor.
Toekomst is aan cyber, onbemand, drones.
Hoop dat bij de uitgavan niet alles gaat naar een mooie nieuwe boot, of een belachelijk duur jachtvliegtuig.

Beste_Landgenoten | 12-07-18 | 14:05

Beste_Landgenoten | 12-07-18 | 14:05 Idd, maar dat wil Trump graag. En die wordt hier toegejuicht.... De VS generaals willen fancy gadgets, niet oplossingen.

dyslexieman | 12-07-18 | 14:10

Van die mensen die denken dat oorlogen ontstaan uit een soort van "conflict" en horen bij het leven waar we ons tegen moeten beschermen. Een agenda waar oorlog en ellende als vast onderdeel in thuis horen om het volk te bespelen en om een ander doel te bereiken is fictie. De enigste hoop is dat mensen ooit tot inzicht komen, maar die kans lijkt uitgesloten. Verdere onderdrukking door dit systeem is dan ook wat de mensen verdienen. En terecht.

hevriptem | 12-07-18 | 14:14

Ome Donald heeft een grote mond maar het zijn de Europeanen die de beste zaken hebben gedaan... en zullen blijven doen.

Ravissant | 12-07-18 | 13:55

De vraag is natuurlijk of Europa zich moet willen meten aan de Amerikaanse defensie-uitgaven. Veel gaat op aan megalomane projecten zoals de F-35, de modernisering van de nukes (zijn er veel te veel van) en belachelijke projecten zoals de space cops of wat ook. Dat kan allemaal best wat minder.

Geld uitgeven aan vooral anti-tank, anti-lucht, veel drones (sowieso wordt alles onbemand binnen 10 jaar) en cyber. En wat goedkoop maar effectief spul zoals de A-10, als je toch grondtroepen wil steunen. JSF eruit, als eerste.

Beste_Landgenoten | 12-07-18 | 13:54 | 4

Die F34's hebben we gewoon nodig want atoombommen.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 14:48

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 14:48 Precies. Net zolang F34's kopen tot ze 1 op 1 lopen met de B61 's . En dan aan Lockheed Martin blijven vragen hoe het zit met de officiële certificatie. En dan in de tussentijd de betalingen ophouden. Want hé, verbintenissenrecht, daar kun je bij bijzondere bepaling niet van afwijken. Zelfs niet als je Rutte III heet. Alhoewel nl.wikipedia.org/wiki/Discontinu%C3%A...

Rest In Privacy | 12-07-18 | 15:56

Hetkanverkeren | 12-07-18 | 15:56

Gniffel!
Anders lees je ff in DKS!

der_feldwebel | 12-07-18 | 16:36
▼ 1 antwoord verborgen

De accountants in Europa gaan het nog lastig krijgen. Aan de ene kant de boeken opleuken door de tekorten een lager percentage van het BNP te laten ogen, maar aan de andere kant moet het GDP ook weer omlaag om de relatieve investeringen in Defensie weer in de buurt van die 2% te krijgen. Wordt spannend.

Ares | 12-07-18 | 13:53

“ It shows Trump doesn’t know how NATO works “ , alsdus deze meneer.
And who might you be to know all that , dear Sir ?
“ Well , Barry Bathhouse told me so when he was still president and I was his adviser “

Oke , eh , euhr , thank you , .. next

enorme sukkelzak | 12-07-18 | 13:52

Zoals ik eerder zei: schaf de dividendbelasting niet af en gebruik dat geld voor defensie.
Om om die oranje brulkikker te pesten kopen we vervolgens al het militair materieel in Europa.

Koos Knak | 12-07-18 | 13:51 | 2

Trump heeft nooit gezegd dat EUropa geen EUropese rommel mag kopen. Hij zegt 4% zodat de protesterende ezels toch naar de 2% trekken.

Jan Passant mk2 | 12-07-18 | 14:26

Onzin. Gewoon korten op sociale voorzieningen.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 14:47

HET GAAT NIET OM 2% bijdrage, het gaat erom dat landen 2% van hun BNP besteden aan defensie uitgaven. De "contributie" waar hier over gegrapt wordt bestaat wel degelijk, maar die wordt door alle landen gewoon altijd netjes betaald.
Nogmaals, het gaat dus om defensie uitgaven. Trump komt daar alleen maar over zeiken om de Amerikaanse wapenindustrie te pluggen.
Als tout EU straks 4% van hun BNP uitgeeft aan defensie maar enkel aan Europese wapenindustrie, staat ie zo weer op de stoep om te zeiken.

JanVergoor | 12-07-18 | 13:50 | 4

@Jan
Jouw frustatie over Trump, vertroebelt je visie een beetje. De Europese landen houden zich al zo'n 20 jaar steeds minder aan de gemaakte afspraken, terwijl de US wel mogen komen opdagen als het hier mis gaat.
De Europese leiders spelen namelijk graag linkse Sinterklaas richting gelukzoekers uit Afrika en een gedeelte van de bevolking dat niets bijdraagt aan de samenleving. Volgens Trump kan dat niet langer over de rug van hardwerkende Amerikanen. En gelijk heeft ie!

benjeallanggek | 12-07-18 | 14:23

In alle eerlijkheid is het natuurlijk een belachelijke eis van Trump - iets waar hij niets over te zeggen heeft en zijn motieven blijft gissen - maar ik ben het eens. Ik vind dat we moeten korten op al die socialistische nonsens en keihard gaan investeren in wapentuig en het leger.

Verder blijft Trump een karikatuur van zichzelf. Zak hooi is het.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 14:46

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 14:46

Maar wel een zak hooi die de knuppel in het hoenderhok weet te gooien.
Verder eens.

J-van-de-Bontekoe | 12-07-18 | 16:35
▼ 1 antwoord verborgen

Jarenlang hebben onze politici geparasiteerd op de belasting betalende Amerikaan,
alles hebben ze uitgehold bijna niets meer is operationeel inzetbaar. Vooral in ons vaderland is op bijna alle gebieden alles tot nul gereduceerd, niets maar dan ook niets kunnen deze prutsers in Den Haag tot een goed einde brengen, behalve het laten leeg vreten van onze sociale kassen door ongenode sprinkhanen .

www.rtlz.nl/opinie/column/roderick-ve...

von Amsberg | 12-07-18 | 13:48 | 4

Nee grapjas.
Jarenlang heeft de wereld betaald voor Amerika.
Google op "petrodollar".

Beste_Landgenoten | 12-07-18 | 13:56

Goed stuk. Precies zoals het is. En dat gewoon ergens anders toegelaten dan een verdomhoekje op het internet.

Jan Passant mk2 | 12-07-18 | 14:13

Amen!

benjeallanggek | 12-07-18 | 14:26
▼ 1 antwoord verborgen

Het laat zien dat Trump precies begrijpt hoe NATO werkt, wat de zichzelf zo zwaar overschattende leeghoofden van de media ook roepen.

2% is de norm, dus vraagt hij 4%. Het geschreeuw is dan niet te overzien maar er wordt continu over gepraat door de leeghoofden. Om zo toch bij de 2% te komen.

Net als de muur. Trump roept dat die geweldig zal worden en door mexico betaald. Dan schreeuwen al zijn vijanden verward door elkaar over de muur, die er dan uiteindelijk toch komt.

De westerse wereld heeft iemand nodig die de mediacratie tot opperste wanhoop & woede trolt om hun ongezonde en contra-productieve macht in te perken. Trump 2020.

Jan Passant mk2 | 12-07-18 | 13:48 | 2

Ravissant: briljante man. Slechte politici zijn vandaag de dag heel makkelijk te herkennen, hoe harder zij tekeer gaan tegen Trump - hoe slechter (als in incapable of gewoon Echt Slecht).

Zie maar hoe de Clinton's Pechtolds en Verhofstadts tekeer gaan. Varkens van George Orwell, zonder uitzondering.

Jan Passant mk2 | 12-07-18 | 14:19

Trump is een beetje als huisbaas Bob.

Jullie hebben nooit geen geld.

RenHoek | 12-07-18 | 13:46

Volgens mij is die @derekchollet niet het scherpste mes uit de lade.

Short | 12-07-18 | 13:46

Stabiel genie. Contradictio in terminis.
Stabiel of genie. Het is aan u welk van de twee woorden niet waar is.
En aan de toekomst, allicht. Tijd zal het leren.

Mensdier | 12-07-18 | 13:45 | 3

Het een spreekt het ander niet tegen.
Zoek anders nog maar even rustig beide definities op, is niet al te moeilijk hoor.

Baski | 12-07-18 | 14:17

@Baski: wat DKS | 12-07-18 | 14:41 zegt, grapjas.

Mensdier | 12-07-18 | 15:04

Niet zo'n grote mond wil je? Snotneus.
Voortaan ook niet zulke domme comments maken, dan krijg je ook geen repliek.

Baski | 12-07-18 | 15:23

"De NATO is geen club waar je contributie aan betaalt". <Zucht>. Reacties uit het bos van de linkschdraaiende grobbebollen waarbij de imaginaire werkelijkheid van "hoe dingen eigenlijk zouden moeten zijn" het op de bekende manier poogt op te nemen tegen de realiteit. Je wéét als reaguurder dat het te verwachten was, maar verbazingwekkend - als dit soort roze bril uitspraken gedaan worden - blijft het elke keer tòch weer enigzins.

Grijskijkert | 12-07-18 | 13:44 | 2

"Deze vriendengroep is geen club waar je contributie aan betaalt. ", aldus Derek van EenVandaag nadat de rekening van 200 piek voor het diner op tafel wordt gelegd en Derek alleen voor het voorgerecht wil betalen.

Rest In Privacy | 12-07-18 | 13:47

lol

Lupuslupus | 12-07-18 | 14:32

Art of the deal, niet huilen, niet smeken, gewoon met je vuist op tafel slaan. Geef hem eens ongelijk.

Binnenbaan | 12-07-18 | 13:43

Had Rutte, zoals hij zelf zegt, in zijn bemiddelende rol in dit conflict, Trump niet even aan z'n verstand kunnen brengen dat Nederland tot 2024 wil wachten met die 2%.
Haha.
Trump wil echter niet wachten tot het in 2024 Nederland schikt om 2% af te dragen.
Trump wil daar 4% van maken en wel meteen.
Ook van Angela.

BosrandDirk | 12-07-18 | 13:43 | 1

En na dik 2 decennia structureel uithollen van Defensie, is 4% nog aan de magere kant. Probleem in NL (vooropgesteld dat Don Teflon zijn uitgesproken voornemen ook ècht waarmaakt) met zijn Defensie organisatie met mega waterhoofd, het wel even gaat duren voordat het materieel ook ècht in gebruik is. Toen Grijs in het kostum van Hare Majesteit over de heide crosste in Leo-2, duurde de aanachag duadanig lang dat de zooi eigenlijk alweer verouderd was pp het moment van levering. Vervanging van uitrusting (gevechtskleding bv.) was een traject wat zo maar 10 jaar kon duren...

Grijskijkert | 12-07-18 | 14:05

Nou hij heeft het tenminste voor elkaar. Is niet te bescheiden over zijn eigen rol ook, dat siert hem dubbel. En nu lijkt het mij een heel goede zaak als we dat materieel nou eens niet in de USA gaan kopen maar in Europa. Duitse Leopard tanks zijn de beste ter wereld, de Saab Gripen kan zich meten met de beste jets evanals de Eurofighter. Iets minder stealth, maar stealth is al bijna weer achterhaald.

Laten we nu eens niet het M.I.C. van oom Donald gaan spekken. Want daar is het hem natuurlijk ook / vooral om te doen.

Oh en inderdaad, aan de NAVO betaal je een beetje contributie maar het gaat natuurlijk om defensie-uitgaven en liefst niet allemaal aan officiers-salarissen en pensioenen (Griekenland?).

Beste_Landgenoten | 12-07-18 | 13:42 | 1

Er is een gigantische Europese defensie-industrie. Daar kan genoeg gekocht worden inderdaad. Zolang die 2% maar gehaald wordt.

Rest In Privacy | 12-07-18 | 13:45
-weggejorist-
Baski | 12-07-18 | 13:42 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

In dit geval heeft Trump gelijk. In dit geval wel. Als er ooit afspraken zijn gemaakt over de 2% bijdrage, moet je je daar ook aan houden. Misschien moet Nederland dan maar minder missies gaan doen of gewoon eens weigeren de te hoge contributie aan de EU te betalen. En anders betalen wij gewoon meer belasting. En met een beetje mazzel is Trump in 2024 geen president meer ....

Mannes | 12-07-18 | 13:42 | 1

Dat is ie in 2024 sowieso niet meer want "two terms maximum). Maar wel goede kans dat DaDonald een 2e termijn mag gaan doen van de kiezert. Net terug uit het "land of the brave" en Trump is voor velen een verademing ten opzichtw van de heersende poltieke kliek.

Grijskijkert | 12-07-18 | 14:09

De Amerikaanse oorlogsindustrie heeft een zetje in de rug nodig. Amerika first.

wieowie123 | 12-07-18 | 13:40 | 2

Dat zou best een een reden kunnen zijn (als we in de VS gaan bestellen....)

Beste_Landgenoten | 12-07-18 | 13:46

Heeft Trump ook gezegd dat de wapens in de USA gekocht moeten worden dan?

zwartzondersuiker | 12-07-18 | 13:54

Het hollandse leger is zich inmiddels ook aan het versterken en plunderen de ouwe leger museums leeg
Resultaat tot nu toe.
28 kanonnen uit 1916.
12 geweren uit 1891
en 137 legerfietsen uit 1939.
Zo,we zijn er helemaal klaar voor.

komtdatschot | 12-07-18 | 13:39 | 2

Plofplof, pangpang, ratatatatata. Te paard!

Mensdier | 12-07-18 | 13:46

Hier in Nederland roepen we pangpang, in Duitsland oefenen ze met bezems ( www.thesun.co.uk/news/6743568/germany... ). Maar we kijken wel richting VS mocht de poep de ventilator raken.

Rest In Privacy | 12-07-18 | 13:49

Laat me raden: we moeten dat geld uitgeven aan Amerikaans materiaal? Tweedehandsautoverkoper.
Als zijn voorgangers en co niet zo in het midden oosten hadden lopen stoken, als ze niet het criminele regime in Riyad overeind hadden gehouden, dan hadden we nu niet de problemen gehad waar we ons tegen moeten verdedigen.
Het is toch gestoord, dat de VS die wahabitische klootzakken in het zadel hielden, zodat ze hun gif in Europa en de rest van de wereld hebben kunnen verspreiden.

dyslexieman | 12-07-18 | 13:39 | 2

We stemmen toch echt zelf op partijen die de grenzen wagenwijd open houden hoor. Maar laten we Trump volgen met de plannen die hij heeft wat betreft immigratie. Vandaag gaat zijn plan live dat landen die uitgeprocedeerden niet opnemen geen visa meer krijgen. Dat hadden we allang met Marokko moeten doen, maar ja, u en ik (naja, waarschijnlijk jij, niet ik) stemmen partijen die de grenzen open houden en lief doen en deugen.

Rest In Privacy | 12-07-18 | 13:41

Ja, maar is het probleem van die grenzen ook zo groot bij de Chinezen die hier naar toe komen? Of Vietnamezen? Nee, we hadden een groep moslims hier met hun problemen maar doordat het door de VS beschermde groep in het midden oosten hun vergif hebben kunnen verspreiden lopen er nu niqabs in Nederland rond. De islam is problematisch, maar het probleem is vele malen groter als je het salafisme op ze los laat...
En mijn stemgedrag, omdat je het niet met me eens bent projecteer je D66 op me. Triest

dyslexieman | 12-07-18 | 14:09

Het budget voor defensie moet niet omhoog, het is belangrijker dat nu we gaan investeren in middenvelders en aanvallers.

Mr_Natural | 12-07-18 | 13:38

Wel apart dat je Trump nodig hebt om orde op zaken te stellen. Hennis kom het niet en dreef lekker mee met het wel incasseren van belastinggeld maar het vervolgens niet uitgeven aan materieel.

Mark van Leeuwen | 12-07-18 | 13:37

Heerlijk hoe de NAVO- en EU-meelpraters tegenover Donald de Realpolitiker met hun mond vol tanden staan/zitten. Het is momenteel werkelijk iedere dag een feest om zijn tournee en optredens te volgen. Op naar Farageland, Trumpman (en lekker lachen om dat ballonnetje boven Londonistan)!

De Vrijlansier | 12-07-18 | 13:36 | 2

Baby Trump! <3
De enige baby met borsthaar, zo mannelijk is hij! ;)

Rest In Privacy | 12-07-18 | 13:37

Trump is bezig voor de wapenlobby van de USA

elevator | 12-07-18 | 13:36 | 4

precies, want waag t niet om die 2% aan te besteden in China of Rusland....

zeiksmurf | 12-07-18 | 13:39

Naja wij wachten nog steeds op het zoet na het zuur.
Trump geeft het zoet(o.m werk) aan zijn aanhangers in de industrie zoals beloofd in zijn verkiezingstoespraken.
En wij maar oneindig Rutte aanhoren met zijn 1000 euro die al als sneeuw voor de zon verdwenen is door het zgn. klimaatakkoord!
Op de pof leven en uitgeven is NL goed in.

steekmug | 12-07-18 | 13:41

@ steekmug | 12-07-18 | 13:41: Hear hear.

WayneGretzky*99* | 12-07-18 | 13:58
▼ 1 antwoord verborgen

De NAVO bestaat bij de gratie van oorlogsdreiging. En Rusland is nog steeds de grote vijand. Rusland heeft tot nu toe wel een vlekkeloos verlopen WK voetbal weten te organiseren, kunnen de NAVO landen een puntje aan zuigen.

JohnWalker | 12-07-18 | 13:36 | 2

Euh, volgens mij was Duitsland WK in 2006 ook erg goed georganiseerd. Zo ook het WK in de VS. Ging helemaal lekker.

dyslexieman | 12-07-18 | 13:41

Wordt voetbal nu ook door de NAVO georganiseerd? Dan mag er wel 10% bij...

Beste_Landgenoten | 12-07-18 | 13:49

Trump is so right. Zonder de NAVO, de inspanningen van de VS in het bijzonder, is er helemaal geen Europese defensie, noch een breedgedragen multinationale stabilisatiemacht. In NL hebben we defensie ook schrikbarend verwaarloosd.

LJBrinkhorst | 12-07-18 | 13:35 | 2

En waar moet die dreiging vandaan komen ?
Ik vind de USA op dit moment De grootste bedreiging voor de wereldvrede

elevator | 12-07-18 | 13:39

Ze hadden het ingrijpen in '45 ook wel achterwege kunnen laten omdat we nu in het vierde rijk zitten ipv het derde. Gebeten door de kat of de hond :(.

Vanilla | 12-07-18 | 13:55

Het wordt tijd voor een Europees leger en betere handelsbetrekkingen met Rusland en China. En laat Starbucks, Apple, Google enz. eens belasting betalen.

Ravissant | 12-07-18 | 13:34 | 3

U vergeet Shell!

Winter_is_coming | 12-07-18 | 13:36

En meer imams in het leger, vergeet die niet!

Cobalt bomb | 12-07-18 | 13:44

Ga gewoon voor neutraal, stop met defensie en ga met NGO bootjes al die dobbernegers halen rond de wateren van Libië. Zorg dat er dan 4 miljoen islam gasten zijn 3 miljoen dobbernegers, ja dan zal het lekker gaan hier zo. pfff Europees leger me hoela.

AMX pri | 12-07-18 | 14:03

NL/Rutte zegt ook 2% toe. Vanaf de huidige 1,3% is dat meer dan 50% erbij. Waarom heb ik het gevoel dat men wel heeft toegezegd maar er geen stuiver van waar gaat maken?

Winter_is_coming | 12-07-18 | 13:34 | 1

Zullen ze waarschijnlijk wel waar maken maar komen ze bij jou e.d. halen. Pak maar alvast wat vaseline.

WayneGretzky*99* | 12-07-18 | 14:00

Is bij de 2% die Nederland dient te betalen, de JSF aanschaf afgetrokken van het totale bedrag?

Rest In Privacy | 12-07-18 | 13:34 | 4

Dan komen we onder de nul!

Beste_Landgenoten | 12-07-18 | 13:48

Ja. Want het gaat om 2% van het BNP aan defensie uitgaven, niet om contirbutie. Dus als wij een paar JSF's extra kopen vindt Trump het helemaal mooi.

JanVergoor | 12-07-18 | 13:53

JanVergoor
Ik denk dat je gelijk hebt.

Rest In Privacy | 12-07-18 | 13:57
▼ 1 antwoord verborgen

Je kan zeggen van Trump wat je wil maar hij flikt het toch maar weer mooi.
Ter reminder: Nederland heeft nu MINDER tanks en MINDER vliegtuigen en MINDER schepen dan in 1939.

Rest In Privacy | 12-07-18 | 13:33 | 8

We huren een paar tanks van Duitsland hoor. Die blijven ook nog eens in Duitsland zelf. Ik bedoel maar.

Beste_Landgenoten | 12-07-18 | 13:50

Maar we hebben wel veeeeel meer generaals!
En voor elke “functionerende” soldaat in ieder geval 2 managers (onder-/officieren) en 1 burgermedewerker.
Dus die ondersteuning moet wel erg goed zijn nu.

J-van-de-Bontekoe | 12-07-18 | 13:59

Nederlandse leger heeft een goede strategie. De uitvoering is een beetje brak. Daarom meer geld naar defensie en snel. Marine op orde. Zwaar mobiele landmacht. Goede luchtmacht. En de toppers van de commando's en mariniers als kersje op de taart. Make Dutch Military Great Again. (MDMGA)

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 14:36
▼ 5 antwoorden verborgen

Je hebt papieren leiders en je hebt loopgraven leiders. Welke is Trump en welke zijn de anderen, uitgezonderd Putin?

DommeNeger | 12-07-18 | 13:32 | 1

Captain Bone-Spurs. Die heeft meermaals een arts betaalt zodat ie niet naar Vietnam hoefde. Wat je ook van hem vindt een held is het zeker niet.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 14:33

Trump is een botte hark , maar wat de NATO bijdrage betreft van de NATO partners heeft hij gelijk ditmaal

Dutch_Viscount | 12-07-18 | 13:29 | 3

Je bedoelt Obama. Obama heeft het onderspenderen van EU-landen op de agenda gezet. Obama heeft voor elkaar gekregen dat het doel weer 2% is (en daar mag in een aantal jaar naartoe gewerkt worden).
Trump rekent zich graag successen van z'n voorganger aan. Daar in trappen is dom.
Maar ere wie ere toekomt, Trump zorgt ervoor dat de voornemens ook worden uitgevoerd.

two ball cane | 12-07-18 | 13:43

Denk het niet , het is maar net wat je meerekend in die 2% . Wij geven veel geld uit aan ontwikkelingsgeld en sturen mensen op missie in zandbaklanden .
Griekenland bijv. Voldoet wel aan de 2% maar besteed het alleen in eigen land . En koopt geen nutteloze speeltjes zoals die JSF

elevator | 12-07-18 | 13:45

Liever 10 botte harken dan 1 liegende, corrupte NSB-er ala Marx Krukke.

WayneGretzky*99* | 12-07-18 | 14:02

De Navo is toch ook gewoon een Amerikaanse club. Trump is slechts de penningmeester van dienst, die even kwam zeggen dat de volgende keer de incassomensen langskomen wanneer de schulden niet ingelost worden.
Een van de redenen dat er zoveel geld over balk wordt gesmeten bij de EUSSR.

Cobalt bomb | 12-07-18 | 13:28 | 1

Graag een gerechtsdeurwaarder die het exponentieel toenemende VS begrotingstekort gaat incasseren : www.youtube.com/watch?v=YhCHw0Ovqf4 En dan zijn wij in Europa blut. Ondertussen ga ik even mentaal fappen op een zowel een blue als green water Koninklijke Marine a raison van 28 miljard euris per jaar. Laterz!

Rest In Privacy | 12-07-18 | 13:38

Trump zou moeten zeggen, zoek het maar uit met jullie europese chaos.
Wie wil nou met zo'n kliek samenwerken. Het is toch verschrikkelijk hoe het hier gaat!

vluchtelingallergie | 12-07-18 | 13:25

Je kunt van Trump zeggen wat je wilt, maar het werkt wel. Vrijwel alle Nederlandse regeringen hebben de defensie van ons land laten verslonzen. Ze zien het als een sluitpost, schepen militairen met rotzooi op en sturen ze ook nog eens naar landen met veel rotzooitrappers die niet eens in de NAVO zitten en waar we helemaal niks hebben te zoeken. Wil je je niet aan de gemaakte afspraken houden om naar rato te betalen (zoals Nederland), wees dan consequent en stap er uit.

Angelica | 12-07-18 | 13:22

Op zich heeft Trump wel gelijk, de VS betaalt al decennialang het merendeel van de uitgaven aan de NAVO.

Wolkbreuk | 12-07-18 | 13:21

Volgens de z.g. "deskundigen" snapt Trump er niets van.

Volgens deze "deskundigen" snapt Trump niets van de economie; niets van Rusland; niets van NK van de Navo; enzovoorts.

Het typische is dat deze "deskundigen" er vaak naast zitten met hun voorspellingen over Trump en Trump vaak dingen voor elkaar krijgt die vorige presidenten niet voor elkaar kregen.

Een bloeiende economie met zeer lage werkeloosheid; praten met NK wat vorige Presidenten niet voor elkaar kregen; Navo landen die nu eindelijk gaan betalen; enzovoorts.

Kaskensj | 12-07-18 | 13:19 | 4

van bloeiend naar bloedend in 6 maanden tijd. Kijk maar wat z'n handelsrestricties gaat doen met koersen, olieprijs, inflatie, en binnenlandse werkloosheid als gevolg van countermeisures. Daar hoef je geen deskundige voor te zijn. Owja, en NK gaat gewoon door hoor met ontwikkelen. Ze hebben even wat tijd gewonnen. Het blijft wel een Stalinistisch oord hè?

zeiksmurf | 12-07-18 | 13:28

Kuifje-in-Afrika | 12-07-18 | 13:24

Lees dan wat er staat.
Maar goed, inhoudsloos reageren is ook een dingetje he...

zeiksmurf | 12-07-18 | 13:28

Dat zijn natuurlijk degelijk onderbouwde scenario’s die u duidt.

J-van-de-Bontekoe | 12-07-18 | 13:50

Ofwel, ik word zo schijtziek van dat factfree gezeik, en niet alleen over Trump.

J-van-de-Bontekoe | 12-07-18 | 13:54
▼ 1 antwoord verborgen

We zouden best met minder geld voor de NAVO toekunnen als we ons maar niet met elk shithole in de wereld zouden bemoeien.
Afghanen die de taliban aan de macht willen? Prima, laat ze maar. Afrikanen die Boko Haram leuk vinden? Prima, zoek het maar uit met die halvegare sadisten.
Gewoon stoppen met denken dat iedereen democratie wil en dat dan gaan proberen op te dringen.

2voor12 | 12-07-18 | 13:18 | 2

Klopt, samenlevingen zijn een soort levende organismen die op hun eigen snelheid moeten ontwikkelen. 500 jaar geleden deden wij net zulke dingen in het westen als Isis nu doet. Het westen loopt voor maar leiders moeten eens ophouden met denken dat ze zo een samenleving kunnen veranderen. Kijk maar naar Libya hoe goed dat ging. Gewoon alleen met onze eigen sores bemoeien en als ze in die zandbak elkaars koppen af willen hakken moeten ze dat zelf weten en zelf oplossen.

SchichtigeSpicht | 12-07-18 | 13:22

Libië ging enkel en alleen om het feit dat kadaffi euro's ipv dollars voor zijn olie wilde gaan vragen. Democratie brengen was een mooie politieke afleiding voor Killary

lovekila | 12-07-18 | 14:01

van die 4% US taxpoet voor defensie is 2% voor de westkant van z'n tuin en 0,5-1% voor nukes. En wij moeten dat gaan matchen? 1,5% BNP hierzo is mooi zat. 2% is bespreekbaar, maar 4%? opzouten.

zeiksmurf | 12-07-18 | 13:17 | 1

2% is al beloofd, te behalen in 2024.

Maar goed, wij weten beide ook wel dat er in 2024 weer een nieuwe top komt en dat de smoesjes dan weer rijkelijk zullen vloeien.

Rest In Privacy | 12-07-18 | 13:22

Heeft pang pang Penthouse al gereageerd?

koosnaam | 12-07-18 | 13:17 | 1

Nee heeft rela problems met nieuwe vriendin.

AMX pri | 12-07-18 | 14:06

Als er kak aan de marbel is zou de USA eigenlijk moeten zeggen: we komen pas als u eerst even afrekent. Inzet van onze militairen en materieel (ja, daar hebben ze het nog) is nogal prijzig, en een missie in Europa hebben we niet ingecalculeerd.

Klaas Vaak | 12-07-18 | 13:16 | 6

@WayneGretzky*99* | 12-07-18 | 14:07
moeilijk hè, lezen.? ik spreek toch mijn dank uit ? Het gaat niet om het offer wat de gewone man heeft gebracht, mijn betoog gaat om het doel van de plucheklevers, By the way, ik heb aan de Oostgrens in een Leopard 2 gereden. En u?

zeiksmurf | 12-07-18 | 14:27

De investering is dat we na 9/11 gewoon zijn gaan meevechten met de Amerikanen. Trump is een schaamteloze hork die spuugt op onze doden.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 14:27
-weggejorist-
Lagging | 13-07-18 | 00:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Everybody loves Trump. Behalve links.

KLK3 | 12-07-18 | 13:15

Mavo, Havo, Navo, het blijft een type afkorting voor net-niet-begrijpers.

Non_Smoking_Gun | 12-07-18 | 13:14 | 2

Wat is het verschil tussen een hbo'er en een EHBO'er?
.
.
.
.
.
.
.
.
Een EHBO'er kan verbanden leggen!

JWZ_JMK | 12-07-18 | 13:19

Twee hilarische inzendingen voor de moppentrommel van de Donald Duck

boterhamtevredenheid | 12-07-18 | 13:31

Eén-vandaag is weer eens lekker kritisch aan het doorvragen. Hahahaha.

de Voorzittert | 12-07-18 | 13:14 | 2

En ze weten ook de weer juiste 'denk-tankers' te selecteren.

obominotie | 12-07-18 | 13:15

Die Derek Chollet die EénVandaag interviewde zou de Navo het liefst veranderen in een JobCohenesk theekransje waar je alleen hoeft te betalen en op komen te dagen als het je uitkomt. En waar wapens worden vervangen door bloemenkransjes.

Aristotalloss | 12-07-18 | 13:49

Een opstapje voor een EU leger. ook wel grappig dat ze het over 'defence' hebben, terwijl het westen en dus NAVO in de praktijk de agressor is die landen omver werpt.

XaleX_2 | 12-07-18 | 13:14 | 5

@yeah-right474
Inderdaad, Krim dat van oorsprong russisch is en de vorige eeuw weggeven aan Oekraïne maar nu terug wil naar Rusland. Daar moeten de NAVO en EU zich niet mee bemoeien.

2voor12 | 12-07-18 | 13:21

Krim is van oorsprong Tataars. Maar de Russen hebben wel goed omgevolkt. Verder blijft het landjepik. Oh en dat van die haven is een bullshit leugen. Ze hadden gewoon een lease van nog 40 jaar en niemand die daar aan wilde tornen.

De Koreaanse Slet | 12-07-18 | 14:25

De Krim Russisch. Dan is Kaliningrad ook Duits.

dyslexieman | 12-07-18 | 14:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Voetjebal is totaal onbelangrijk.

2voor12 | 12-07-18 | 13:20
-weggejorist-
De musso linie | 12-07-18 | 14:02

Hij (Trump) mocht ook al geen Angela zeggen.

Bijtendehond | 12-07-18 | 13:09 | 1

Nee ze wilde graag Sturmy genoemd worden.

Cobalt bomb | 12-07-18 | 13:29

Is ook niet eerlijk. Laatst zei ik het het ‘k-woord’ en werd ik weggejorist.

Ach en toch.

Nacho_Vidal | 12-07-18 | 13:09 | 1

Maak er gewoon een t-woord van. Om een of andere reden vallen de hypocriete huilebalken daar vrijwel nooit over.

obominotie | 12-07-18 | 13:13

Wie begrijpt de NAVO niet helemaal?

Glasgow Argus | 12-07-18 | 13:08 | 2

Ook wij betrekken gas uit Rusland en exporteren ook gas aan Italië( tegen een belachelijk lage prijs) , Frankrijk en België.wijzelf als Nederlanders worden geperst om ons in de schulden te steken om met alles over te gaan op electriciteit. Schelden op Rusland en Poetin maar oh oh, wat hebben wij hem nodig. Trump wordt door media ( lees ; politici) continue weggezet als Malloot maar oh oh wat hebben zij hem nodig. Nederlanders die terecht door alle ellende en het hoge kostenplaatje tegen de enorme volksverhuizing van gelukzoekers naar Europa worden weggezet als racist en maar oh oh, wat hebben zij die mensen nodig voor het geld. Dat hele Brussel riekt naar oplichterij wat ons heel veel geld kost. Vinden ze het gek dat Trump gewoon zegt wat hij denkt en daar ook nog eens gelijk in heeft . Dat. Is wennen!!!! Niet politiek correct!!. Nee, geld afhandig maken van ons als bevolking voor hun " mooie" projectjes, dat is het enige wat zij begrijpen. Opmakers die het niet willen begrijpen dat niet iedereen dit pikt. Nog even en ik ga van zowel Poetin als Trump houden !
Wij worden " geregeerd" door watjes die van pluche, geld en mooi verpakte woordjes houden. Ga zo door Trump!!!

mail | 12-07-18 | 14:31

Man, man wat een dom lullende sukkels allemaal.
Ik ga voor het duo Trump Putin.

ZZP-er | 12-07-18 | 17:09

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland