Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Grand Départ #TDF2018! (en Froome zuigt)

Komende weken lekker stuurs naar de NOS kijken. Herbert Dijkstra urenlange zouteloze verhalen horen afsteken over stomme kastelen. De Belg is namelijk ook kudt. Zo, dat is eruit.

Dan over fietsen. Je hoort ons niet zeggen dat die Nederlandse wielrenners allemaal heilige boontjes zijn, maar die Britse puffertjeszuiger van een Chris Froome is wel een erg minne minne patrijs. Froome is betrapt op doping en doet ineens heel erg zielig dat-ie zo veel last van zijn astma heeft, maar ondertussen rijdt hij als een machine een paar duizend kilometer in drie weken en bovendien zijn mensen met astma helemaal niet zielig. Een andere gast die altijd die zielig-kaart trok won de Tour zeven keer en kon daarna ook gaan zitten uitjanken op de Oprah-bank. Froome is alleen maar zielig omdat hij zo bruut veel hijsjes heeft genomen om er harder van te gaan fietsen. Niks astma. Andere gasten krijgen en kregen daarvoor een schorsing maar Froome niet, want zijn ploeg heeft heel veel geld en macht en iedereen is bang voor een rechtszaak aan zijn strakke wielerbroekje.

De ploeg van Froome gebruikt shady attesten en bij die ploeg zijn testosteronpleistertjes afgeleverd. Het gaat allemaal in het grijze gebied en daardoor is het alleen maar leugentjes, verdraaien, nog meer liegen, bedriegen, rookgordijnen en doolhoven. "Onze" Wout Poels is helemaal gebrainwashed door dat clubje kneuzen die de mooiste sport ter wereld kapot maken voor het gewone volk. Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar FUKC CHRIS FROOME en FUKC TEAM SKY, want over paar jaar zitten we allemaal weer: 'sja hij reed ineens wel erg goed in de Giro dat we dat nooit hebben gezien' en 'sja hij werd van een simpele knechtenkneus ineens wel heel erg goed'.

Enfin, in dat geweld van list, bedrog en volksverlakkerij start vandaag de Tour de France alwaar wij Nederlanders drie troeven voor het epoklassement eindklassement hebben: Steven Kruijswijk, Bauke Mollema en natuurlijk Tom Dumoulin. O ja, Dylan Groenewegen gaat sprints winnen en wijlen Mart Smeets is opgestaan uit de dood; dat is sowieso het allerbeste nieuws van deze Tour. Nu nog hopen op heel veel lekke banden bij die scheve Mancebo-Escartin-kloon van een Froome en dan kan het hypocriete Frankrijk van onderkoning Richard Virenque weer rustig gaan slapen. Is Parijs nog ver? Ja, Parijs is nog ver. Live HIER of op Eurosport.
UPDATE: Fernando Gaviria wint de sprint om de eerste etappe. Onze Dylan wordt zesde. Klassementsman Froome valt van zijn inhalator en krijgt meteen 50 seconden aan zijn broek. Wat een enorm feest!

Social
froome lul

Reaguursels

Inloggen

Laatst nog een ronde met Zoetemelk gereden in Limburg, Basil-country. Leroica, mét toeclips Berbaar.
Leo van Vliet pakte de motor vast op de Stokhem.

ristretto | 08-07-18 | 00:15 | 1
-weggejorist-
Anna28 | 08-07-18 | 12:08

Met een teugje Salbutamol extra win je de Vuelta niet.
Ophef om de ophef. Laat de Wada en UCI maar eens hun tests en waardeplafonds op orde krijgen. Lijkt mij een stuk belangrijker dan geneuzel over 750 nanogram extra in de pis van een compleet uitgedroogde atleet.
Let wel: als je in de leiderstrui rijdt wordt je pis elke dag gecontroleerd. De ophef gaat dus over één keer +/- 750 nGr teveel op de max waarde van 1500. Da’s ongeveer één pufje teveel of misschien zelfs wel helemaal niks teveel.

Titaantje | 07-07-18 | 18:38

Grapjes over pufjes en inhalators ghe ghe. Origineel. Hebben we nog niet gezien of gehoord de laatste 9 maanden...

Titaantje | 07-07-18 | 18:29 | 1

Doe rustig aan en neem even een pufje.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 18:36

De Tour zal altijd het mooiste sportevenement ter wereld blijven ondanks het gezeur over doping.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 17:34 | 2

Bikkels zijn het, met of zonder dope.
Sinds het geval Rasmussen is voor mij de glans er definitief van af, maar ik kijk nog steeds.
Mooie beelden, nespah?

RickyLaRue | 07-07-18 | 18:29

Een wielrenner met doping lijkt tenminste nog echt met voetbal zit je naar b-film met slechte acteurs te kijken die bij de geringste aanraking meters door de lucht vliegen.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 18:39

Eddy Merckx hebben ze drie keer gepakt in een tijd waar haast niks op te sporen was. En dat puffertje van Froome haalt geen zak uit. Het is schandalig dat de hele zaak maar bleef aanslepen om dan opgelost te raken net voor de start! Froome gaat klappen krijgen in de bergen (als hij ergens bovenaan staat in de rangschikking) van de een of andere gek. Mark my words.

De_Veelvraat | 07-07-18 | 16:45 | 1

Zoetemelk kreeg een tijdstraf voor dopinggebruik.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 17:32

Dat er nog mensen naar dit stelletje junks kijken zeg. Stijf van de rotzooi en het gaat niet eens om diegene die het beste fietst maar diegene die de ploeg heeft die de concurrentie het meeste hindert.
Ieder zijn lolletje hoor, maar ik pas.

Graaisnaaiert | 07-07-18 | 16:17 | 1

“maar ik pas.”
Moet je zeker doen. Wat je zegt: ieder zijn lolletje. Kusje.

Titaantje | 07-07-18 | 18:32

Mart Smeets zal wel jammer vinden dat Lance Armstrong niet meer meedoet,

Rest In Privacy | 07-07-18 | 15:27 | 1

Is Jean Nelissen ook weer van de partij?

Rest In Privacy | 07-07-18 | 17:33

Net de WEEEKAAA (bijna) achter de rug en nu weer die kolere TOURRRRRR. Het houdt ook nooit op. Mensen, ga zelf een stukkie fietsen en bespaar ons die tour de fraude. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.

piloot47 | 07-07-18 | 15:07

Desondanks blijft de TdF en dan in het bijzonder de bergetappes mij fascineren.
Waarschijnlijk mede door herinneringen aan de vijftiger jaren toen we ongeduldig wachtten op het avondlijke Vlaamse Tourgazetje dat zo tegen halfzeven ook verkrijgbaar was in de grensstreek.

WirMachenMusik | 07-07-18 | 14:47 | 1

Het Volk, het gazetje van de Ronde van Frankrijk. Toen we nog voor een klein scherm zaten met slechte beeldkwaliteit en korte uitzendingen. Gelukking hadden we hier geen last van Mart Smeets.

De_Veelvraat | 07-07-18 | 16:50

Deze sport zuigt apeballen. Iedereen zit aan de doping anders is het niet te doen. Degene die worden gepakt dan helemaal met de grond gelijk maken want oneerlijk? Flikker toch een eindje op met je hypocriete gelul. Ik doe het ze totaal niet na maar zonder Dope is dit ook niet te doen. Dan zit je dan als reaguurder met je volgevreten pens chips en nootjes commentaar geven gedurende je vakantie en iedere seconde te volgen, de soort van fietsknecht op de bank. Je zal deze sport volgen dan ben je echt sneu, ga naar buiten ik zit op mijn boot lekker op Loosdrecht.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 14:26 | 2

In elke topsport word gebruikt anders was er namelijk geen topsport.

a.jansens | 07-07-18 | 14:44

Niet alleen in de topsport maar ook in de sportschool. Ik ben er van overtuigd dat een groot deel van het idiote uitgaansgeweld in Nederland het gevolg van anabolengebruik is.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 17:46

Bij wielrennen komt onlosmakelijk de naam Mart Smeets opborrelen en dan heb ik het alweer gehad, je gaat toch ook niet naar een programma met Peter r de vries zitten kijken ?!! Dus ook niet naar een sport waar Mart Smeets de boel vervuild.

De kijkcijfers moeten kapot ! van de buis af met die meuk !
Legaliseer eerst de marihuana maar !!

iew | 07-07-18 | 14:25

Wanneer een meneer/mevrouw harder een berg oprijdt, dan wij hem naar beneden zouden rijden, dan stinkt het naar doping.
Of om te voorkomen, dat "men" hier gaat zeggen, bewijs het maar...…

Om te beginnen hebben we een massa m. Als we deze massa m hoger brengen in het zwaarteveld van de Aarde, moeten we arbeid verrichten. De verrichte arbeid is gelijk aan de toename aan potentiele energie, dewelke te berekenen is als:
W = m * g * h ,
met W : arbeid in J (Joule),
m : massa in kg,
g : valversnelling = 9.81 m/s2,
h : overwonnen hoogte in m.

Het vermogen is gelijk aan de arbeid, gedeeld door de tijd dat deze arbeid verricht wordt:
P = W / t,
met P : vermogen in W (Watt),
t : tijdsduur in s.

We kennen de tijdsduur niet rechtstreeks, maar wel de gemiddelde snelheid en de lengte van het traject. Hieruit kunnen we de tijdsduur bepalen :
t = l / v,
met l : lengte traject in m,
v : gemiddelde snelheid in m/s.
Als we de gemiddelde snelheid in km per uur kennen kunnen we de formule ook schrijven als:
t = 3.6 * l / v_kmph,
met v_kmph : gemiddelde snelheid in km per uur.

De combinatie van de bovenstaande formules geeft ons :
P = m * g * h * v_kmph / ( 3.6 * l )

Alle gegevens op een rij:
m = 80 kg (massa volwassen persoon + fiets)
g = 9.81 m/s2
h = 1400 m
v_kmph = 9 km/uur
l = 17000 m.

We vinden dan :
P = 162 W,
hetgeen een zeer realistische waarde is voor een menselijke prestatie op de fiets.

Merk op dat het hier berekende vermogen enkel dient om de hoogte te overwinnen. In werkelijkheid komen er nog verliezen bij, zoals bv rolweerstand en luchtwrijving. Deze zullen er voor zorgen dat het werkelijk gepresteerde vermogen hoger ligt. Gezien de relatief lage snelheid (9 km/uur) zullen de rol- en luchtweerstand echter beperkt blijven.
Alstublieft.

Slurfje | 07-07-18 | 14:04 | 2

Met dank aan google

Slurfje | 07-07-18 | 14:10

Natuurkunde opfris cursus du jour.
Merci monsieur.

RickyLaRue | 07-07-18 | 17:25

Vooral sinds Armstrong weten we dat ‘geen enkel bewijs’ niets betekent. Froome heeft de schijn nu tegen zich. Terecht of niet. Dat hij is vrijgesproken zien tegenstanders alleen als bewijs voor zijn gladheid. Tel daar zijn verbluffende zege in de monsteretappe van de Giro - zonder inzinking daarna - bij op en je hebt schijnbewijs op schijnbewijs. Dat is niet genoeg voor de ASO, maar ruim voldoende voor een heethoofdige toeschouwer die hem van zijn fiets zal trekken oid.

Vod Kanockers | 07-07-18 | 13:57 | 1

Er is inderdaad geen echt bewijs geleverd. Sky heeft geprobeerd aan te tonen dat de (veel te) hoge gemeten waarde in het bloed van Froome ook in bepaalde omstandigheden kan optreden bij normaal gebruik tijdens een inspannende wedstrijd. Kàn. Maar het zou ook gewoon nog steeds kunnen dat Froome wel degelijk veel meer dan de toegestane hoeveelheid heeft ingenomen, iets waarvan men al heeft aangetoond dat dat wel degelijk je prestaties kan verhogen.

Misschien was het voor de sport beter geweest als de UCI niet opeens met een vrijbrief gekomen was 1 week voor de start van de Tour. Als ze gewacht hadden zodat Froome de tour een keertje zou moeten overslaan om de volgende koers gewoon weer aan de start te verschijnen, daar zou iedereen vrede mee gehad hebben. Iedereen behalve team Sky...

Muxje | 07-07-18 | 14:33

Mart Smeets is ook gelijk Doping in de Tour de France.

Slurfje | 07-07-18 | 13:56

Kunnen ze die Tour de France niet in F1 auto’s doen? Dan kan het ook wat sneller dan 3 weken. Met een F1 de Alpe d’Huez en Tourmalet op, lijkt mij ook wel wat. Kasseien worden wat lastiger, maar ook wel spectaculair. En dan 1 tijdrit, in rechte lijn over de route du soleil. Ik zie het wel zitten. Mooi evenement. En Max wint.

Stormageddon | 07-07-18 | 13:35 | 1

Fantastisch idee. Levert schitterende beelden op, geen last van meerennende toeschouwers. En Max wint inderdaad.

Vod Kanockers | 07-07-18 | 14:03

Fuck wielrenners.

Neuth | 07-07-18 | 13:14 | 1

Fuck Robert de Niro.

Slurfje | 07-07-18 | 13:59

Ik ga wel naar wielrennen kijken als ik officieel hersendood ben verklaard. Tot die tijd vind ik de slinger van de klok veel opwindender...

Brou Is Back | 07-07-18 | 12:53

Froome is een boefje inderdaad maar gelukkig is de rest van het veld compleet schoon.....

BozePaarseMan | 07-07-18 | 12:50 | 1

Op M. Smeets na.

Slurfje | 07-07-18 | 13:57

Wielrennen was ooit de ultieme katholieke sport. De grote thema's van lijden en verlossing werden geïllustreerd voor het gewone volk, als een moderne Biblia Pauperum. Etappes van 400 kilometers als equivalent van de lijdensweg van Christus. Gino Bartali as Jesus en Fausto Coppi als Pontius Pilatus. De Alpe d'Huez als schedelplaats en de kus van ronde-miss Maria Magdalena als hemelse beloning voor de winnaar. Geen bidons met powerdrink, maar het zuivere bloed van Christus. Franse boerenwijn, een fles per renner per dag.

Tegenwoordig voeren andere katholieke thema's de boventoon in de sport. Schuld en boete. Misbruik en bedrog. De teloorgang van de sport weerspiegelt de aftakeling van het geloof. Winnaars blijken jaren later eensklaps verliezers. Maar nog steeds wordt geloof gevraagd van het volk. Geloof in de onschuld van de renners. Geloof in hun heldendaden, in hun heilige queeste, de jacht naar het Geel. Maar het volk mort en joelt. "Kruisigt hem!" De Tourleiding wast haar handen in onschuld. "Ik kan geen schuld in deze man ontdekken."

De weg naar Parijs is lang en de doornenkroon van de dopingverdachte drukt zwaar. Alfred Jarry (1873-1907) beschreef ooit (in zijn korte verhaal "la passion considérée comme course de côte") een wielerwedstrijd als de lijdensweg van Christus, compleet met een fietsframe dat als een kruis op de rug van de renner gedragen wordt. Veronica droogt niet het bezwete hoofd van Christus af, maar neemt een kiekje met haar Kodak-camera. Terug naar 2018. Tienduizenden leggen elke zweetdruppel vast met hun mobiele telefoons. Koele registratie in plaats van blind geloof. Fascinatie met list en bedrog in plaats van vertrouwen in de de zuiverheid van het lijden. Golgotha is nog ver.

Leipniz | 07-07-18 | 12:42 | 2

Mooie tegel! +1 hostie. Amen

atheïstisch stemvee | 07-07-18 | 12:55

*pinkt traan weg

Rest In Privacy | 07-07-18 | 16:29

Heel het peloton zit al jaren aan de aicar een lichaams-eigen stof die essentieel is voor de zuurstof opnamen en als medicijn word gebruikt bij zware hartoperatie’s. Het is detecteerbaar maar over de hoeveelheden ‘eigen’ stof of toegediend bestaat geen uitsluitsel.

Trumme | 07-07-18 | 12:30

Ik kijk zelf graag naar wielrennen (als het geen sprintetappe is) en wat ik altijd vreemd vind is hoe wielrennen altijd maar afgezeken wordt mbt doping. Natuurlijk zijn er allerlei schandalen geweest waar terecht wat over gezegd mag worden maar wat maakt wielrennen dan zoveel verkeerder dan andere sporten? Denken jullie nou werkelijk dat er in andere sporten niet vergelijkbare zaken op dezelfde schaal gebeuren? Wielrenners worden jaarlijks 10x zo vaak gecontroleerd vergeleken andere sporters dan is de pakkans ook gewoon een stuk hoger. Ik heb zelf ook mijn twijfels bij de wederopstanding van froome afgelopen giro maar dat heb ik bij zoveel sporten en sporters. Mensen zijn gewoon onbetrouwbaar, helemaal als er geld bij komt kijken, wielrenners niet meer of minder als voetballers of wie dan ook.

Capt. Iglo | 07-07-18 | 12:28 | 4

Idem en dat gezeik over doping is inderdaad vrij selectief.
Ook voetballers stonden op de lijst bij die Spaanse EPO-arts, hele hordes atleten worden gepakt in de aanloop naar en tijdens de OS.
Biatlon, gewichtheffen etc etc .......
Het is een soort selectieve verontwaardiging waarvoor een grote sport als wielrennen zich natuurlijk wel leent.
Wat ik niet begrijp is dat mensen zich er aan storen.
Heb ik met de wetenschap van nu, minder genoten van de prachtige gevechten van Pantani, Armstrong, Ulrich etc op de flanken van de Alpen of de Pyreneeën?
Welnee het was toen prachtig en ook dit jaar hoop ik weer op mooie, heroïsche etappes.
Blijkt het achteraf op meer dan een aspirientje gedaan te zijn dan tant-pis.
Mensjes zouden meer moeten genieten en minder zeiken.

Berbaar | 07-07-18 | 13:00

De kluit belazeren dat boeit berbertje niet, als hij zich maar vermaakt. Tsja, het is een bedenkelijk soort mentaliteit.

kempenaer | 07-07-18 | 13:31

@ normanius als jij denkt dat er geen doping in voetbal wordt gebruikt ben je echt zeer naïef. Maar ik vergeleek ook niet met voetbal (vandaar het wat dan ook... er achter), elke willekeurige sport waar een beetje geld en roem mee te verdienen valt zijn er lui die de kluit belazeren.

Capt. Iglo | 07-07-18 | 13:59
▼ 1 antwoord verborgen

Bijna alle topsporters lijken ziektebeelden te vertonen die bij normale mensen eerder een beperking dan een voordeel opleveren.

Heiner | 07-07-18 | 12:19 | 1

Topsporters presteren dan ook op een niveau waar symptomen van één of andere aandoening sneller op kunnen vallen. De medische controle is dagelijks en sommigen zouden inderdaad voordeel uit een aandoening kunnen behalen. Dit grijze gebied zal alleen maar groter worden.

WijnVlekWrijver | 07-07-18 | 12:48

@Memek
Ghehehe. (Lees met Vlaams accent) Arts: "Allez mijnheer Pollentier, ik moet u mededelen dat u al 3 maanden in blijde verwachting bent".
Basil Fawlty | 07-07-18 | 12:00

Als het echt op z'n Vlaams wilt horen, luister dan nog eens naar:
www.youtube.com/watch?v=DxDhDbklwzI

Memek | 07-07-18 | 12:14 | 3

Blijft geniaal! Ik ben 5 kilometer van de Belgische grens geboren en dit is zo herkenbaar en bij mij in de buurt was het Vlaams met Limburgs accent. Dank!

Basil Fawlty | 07-07-18 | 12:20

Graag gedaan Basil, deze sketch van Cursief is pas een echte wielerklassieker.
Leuk dat je net als ik de humor over de sport kunt waarderen.

Nog een mopje:
wielrennen

Jantje moet van zijn meester als huiswerk een zinnetje maken over wielrenners.
Jantje gaat naar huis en hij neemt de krant en begint te lezen...
Opeens komt hij het woord condoom tegen, hij vraagt aan zijn pa wat het dat wil zeggen en zijn pa zegt: "dat is een wielerbroek"
5min. later ziet Jantje staan vagina en hij vraagt aan zijn pa wat het wil zeggen en zijn pa zegt:"dat is een zadel"
nog later ziet hij staan neuken, hij vraagt terug wat het wil zeggen en zijn pa zegt: "dat is sprinten"

de volgende in de klas...
meester: "Jantje zeg je zinnetje even op voor de hele klas."
Jantje: Johan Museeuw doet zijn condoom aan, springt op zijn vagina en neukt tot aan de finish."

Memek | 07-07-18 | 12:35

Hahaha. Das plezant!

Basil Fawlty | 07-07-18 | 12:48

Alsof Merx op drie sinaasappelen en een stokbrood naar boven fietste. Of Indurain... of Anqeutil... of... Pantani. Bij die laatste moesten ze het bloed tijdens een test met een plamuurmes afnemen.

Vraag je zelf eens af of die tour zonder een hele rits doktoren die bij alles het uiterste opzoeken, eigenlijk wel te fietsen is. Van Armstrong kun je zeggen wat je wilt, maar toen ze hem betrapten konden ze zijn zeges niet aan de nummers 2 tot en met 100 uitreiken. Ulrich hetzelfde verhaal. Hypocriet gedoe eigenlijk.

RenHoek | 07-07-18 | 12:14 | 3

Bij die laatste moesten ze het bloed tijdens een test met een plamuurmes afnemen.
RenHoek | 07-07-18 | 12:14

LOL

Memek | 07-07-18 | 12:19

Serieus, zijn hematocrietwaarde was geloof ik het hoogste dat bij een wielrenner was vastgesteld. Op Riis na misschien, maar dat weet ik niet zeker.

RenHoek | 07-07-18 | 12:22

@RenHoek | 07-07-18 | 12:22 |
Weet je wat dát met je hart en bloedvaten doet. Ikzelf gebruik medicatie waarbij één van de bijwerkingen een verhoogde hematocrietwaarde is. Die wordt nauwlettend in de gaten gehouden door mijn dokter en als de waardes té veel afwijken wordt acuut de dosis bijgesteld. Dat is met een reden. Geen wonder dat die lui allemaal rond hun 40-50ste dood neervallen vanwege hartproblemen.

Sjefke7807 | 07-07-18 | 12:45

ik snap niet dat die doping sport nog steeds gewoon op tv wordt uitgezonden.

Henk de Vries2074 | 07-07-18 | 12:11 | 1

Kunnen ze weinig meer uitzenden ,bent u nu zo dom of onwetend?

a.jansens | 07-07-18 | 14:53

Ik verheug me nu al op de sprints tussen Sagan en Gaviria.
Dit gaat een mooie tour worden!

Maya de Blij | 07-07-18 | 12:07

@Dr_Johnson 11:38
Uw verhaal klinkt logisch, maar, excuus, slaat nergens op. Nu even de echte feiten. Drie wielrenners met astma. Drie wielrenners die hetzelfde middel gebruiken. Drie wielrenners die ruim over de toegestane grens gaan. En dit is het resultaat:

Pettachi: 1352 ng/p/ml - 1 year suspension (2007)
Ulissi: 1900 ng/p/ml, 9 months suspension (2014)
#Froome: 2000 ng/p/ml gets cleared by UCI (2017)

RoBD=Skullfucker | 07-07-18 | 12:04 | 2

Dit zijn de daadwerkelijke feiten. Het is absurd dat Froome niet is geschorst en Ullisi en Pettachi wel.

Überhaupt is de verbetering van Froome ongeloofwaardig. Werd er nog afgereden in de Giro van 2008 en 2011(zelfs eruit gestuurd wegens aan een motor hangen in een bergrit) maar kwam opeens miraculeus omhoog vanaf de Vuelta eind 2011.

Ik heb nooit wat van deze meneer geloofd. Ken je nagaan dat hij ook omhoog kwam in de Vuelta die door Cobo was gewonnen. Ook een mysterie nog steeds.

Balaverde | 07-07-18 | 12:27

Nou, ik wil hier niet teveel in welles-nietes discussies terechtkomen, maar zoals ik het heb begrepen stond niet het feit dat Froome de max. grens had overschreden ter discussie, maar het moment van de meting. Die was niet goed, en op grond daarvan volgde de vrijspraak.

Dr_Johnson | 07-07-18 | 12:32

Froome is toch een liedje van Famke Louise?

Rest In Privacy | 07-07-18 | 12:02

Geen dopingcontrole meer, alles mag. Dat maakt wielrennen weer mooi. Vallen ze om veeg je ze langs de weg de greppel in. Zien we Froome met een wheelie zwaar onder de speed de berg op gaan en 20 coked up gasten erachter. GAS!

tragic1911 | 07-07-18 | 11:59

Kunnen ze van de Tour de France niet veel beter een officiële Tour de Dopage maken? Dat ze net zoals in de Formula1 helemaal los kunnen qua technische ontwikkeling en dat die specifieke medische kennis langzaam doorsijpelt naar de echte wereld? Dit kat en muisspel worden alleen criminelen beter van.

Feynman | 07-07-18 | 11:56

Eigenlijk te idioot voor woorden dat je een medicijn tegen astma mag gebruiken om je ademhaling te helpen. Als je astma hebt, ben je gewoon minder goed dan een wielrenner zonder astma. Klaar. Als ik twee benen mis, mag ik toch ook geen robotbenen monteren om mijn beperking op te heffen?

Dr. Snoepjes | 07-07-18 | 11:53 | 1

Zeer zeker wel. Van die verende stelten zoals die rare Zuid-Afrikaan die zijn vrouw doodschoot

RoBD=Skullfucker | 07-07-18 | 12:06

Ik kijk verder nooit naar wielrennen maar krijg er via de Interwebs er zijlings nog wel eens iets van mee. Die etappe waar Froome ineens wegreed bij de rest alsof ze een stel oude opa's waren deed me denken aan de opvallende gelijkenis met een etappe waarin Armstrong precies hetzelfde deed. En die ging achteraf natuurlijk gewoon goed nat op jarenlang gesjoemel. Verder valt het me wel op dat al die lui ineens allemaal aan astma schijnen te lijden....

Sjefke7807 | 07-07-18 | 11:50 | 5

In 1996 fietste de 32 jarige Riis als een dolle de berg op en Indurain naar de kloten. Klimtocht naar Hautacam als ik het mij goed herinner.

En iedereen geloofde het.

RenHoek | 07-07-18 | 12:18

"Die etappe waar Froome ineens wegreed bij de rest alsof ze een stel oude opa's waren deed me denken aan de opvallende gelijkenis met een etappe waarin Armstrong precies hetzelfde deed."

Dat is waar, Sjef, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen die opeens wegrijdt dan wel iets gepakt zal hebben - hoewel dat natuurlijk ook voorkomt. Eén van de mooiste staaltjes op dat gebied was in 2010 De Ronde van Vlaanderen, waar Fabian Cancellara ook opeens, uit het niets, zonder zelfs maar zich uit het zadel te verheffen, wegreed bij Tom Boonen. Toen werd gespeculeerd dat hij een verborgen motortje in zijn frame zou hebben, maar dat is nooit aangetoond.

Dr_Johnson | 07-07-18 | 12:25

@Dr_Johnson | 07-07-18 | 12:25 |
Oh, dat beweer ik ook helemaal niet mijn waarde @Dr_Johnson. Maar in deze was de overeenkomst wel heel opvallend te noemen. Zeker in combi met al eerdere dopingproblematiek. Verder geloof ik dat, op een enkele genetische uitzondering na, geen enkele wielrenner de Tour kan uitrijden in de tijden die nu worden neer gezet zonder chemische hulp. Het is menselijkerwijs gewoonweg niet mogelijk. De aanslag op het lichaam en dat 3 weken aan een stuk. Ja, tuurlijk zijn de trainingen/voeding e.d. verbeterd evenals het materiaal waarop men nu rijdt. Maar dan nog.

Dat geldt trouwens ook voor een hoop andere sporten. Zeker als er een hoop geld mee gemoeid is.

Sjefke7807 | 07-07-18 | 12:39
▼ 2 antwoorden verborgen

TDF = superkomkommertijd

HogeNood | 07-07-18 | 11:49

Hoewel ik na het échec van Armstrong maar eens een tijdje geen wielrennen heb gevolgd, ben ik dankzij een vriend, die helemaal wielerwaus is, toch maar weer wat vaker gaan kijken.
Er is 1 ding waar ik me groen en geel aan erger en dat is het publiek in de bergetappes, vooral die (verklede) idioten die het leuk vinden om gezien te worden, kijk is was op de teevee. En dan met meerderen gaan mee rennen.
Als coureur zou ik lange, scherpe messen aan mijn trappers lassen, zoals bij Romeinse strijdwagens.

Memek | 07-07-18 | 11:46 | 3

Ik snap eerlijk gezegd niet dat die wielrenners niet veel vaker een flinke tik uitdelen aan die idioten. Van mij mogen ze.

EefjeWentelteefje | 07-07-18 | 11:56

Ik snap eerlijk gezegd niet dat die wielrenners niet veel vaker een flinke tik uitdelen aan die idioten. Van mij mogen ze.
EefjeWentelteefje | 07-07-18 | 11:56

Ik zou mijn handen niet thuis kunnen houden. Maar ja als je dat flikt is de kans groot dat het einde Tour is voor je.

Memek | 07-07-18 | 12:00

Wat te denken van een sneeuwschuiver vlak voor de renners uit. En ja , ik slik ook medicatie.

gerrie de perrie | 07-07-18 | 12:15

Als ik die ploegen zo bekijk, dan snap ik niet waarom een ploeg nog Nederlands, Duits of Belgisch wordt genoemd als hij bestaat uit een allegaartje van nationaliteiten, inclusief de ploegleiders. Neem nou die ploeg waar Dumoulin in rijdt: is zogenaamd Duits, maar heet Sunweb, heeft als ploegleiders Luke Roberts en Tom Veelers, van de acht renners zijn er maar twee Duits en verder zitten er twee Nederlanders, een Belg, een Deen, een Australiër en een Amerikaan in. Wat dat betreft is de droom van de EU in het wielrennen blijkbaar al uitgekomen: weg met landen, het moet één amorfe massa van mensen en culturen worden. Ik geef toe: ik ben maar een leek in de wielersport, maar volgens mij zouden herkenbare landenteams meer betrokkenheid bij het publiek losmaken. Zie bijvoorbeeld Olympische Spelen en WK voetbal.
Of misschien moet ik me gewoon houden bij dingen waar ik wel verstand van heb.

Dr. Snoepjes | 07-07-18 | 11:45 | 3

In het verleden werd de tour wel eens gereden met landenteams. Teams van nu zijn meer als een Champions League ploeg, vol met buitenlanders. Ik zou niet weten wat het probleem is.

StiekemeBunzing | 07-07-18 | 11:46

Was de Spaanse voetbal club Barcelona ooit niet een 40% Nederlandse ploeg?

Memek | 07-07-18 | 11:49

Klopt, dat kun je ook zeggen van voetbal.

lacucaracha | 07-07-18 | 13:11

Gezien de voortdurende onzekerheid van eindstanden, kunnen jaren na dato nog veranderen, begrijp ik niet dat mensen nog naar wielrennen kunnen kijken. Geen idee wat je denkt te bekijken, voor wie of welke prestatie je aan het juichen en vieren bent.
.
Ik vind het een mooie metafoor voor de politiekcorrecte waanzin die het Westen gijzelt. Je blindstaren op een schijnwerkelijkheid.

Parel van het Zuiden | 07-07-18 | 11:45 | 2

Het is vermaak meer is het niet.
Haal dat zand eens uit Uw vagijn zuidelijke droeftoeter.

Berbaar | 07-07-18 | 11:52

Typisch weer voor berbertje, die doet niets anders dan zich blindstaren op een schijnwerkelijkheid. Bij dit soort dwaallichten gaat het niet om realiteit, feiten en resultaat, maar om perceptie, bedoelingen en gevoel. Beetje feminien androgyn ambtenaartje dus, zoals veel van zijn soortgenoten.

kempenaer | 07-07-18 | 13:22

Ik ben er eens geweest met de kinderen , toen ze klein waren, boven op een berg.op weg naar Italie.
Hele dag wachten in hitte, leuk terras, toen ze kwamen , waren het hele jonge jochies en binnen twee minuten voorbij.

gato | 07-07-18 | 11:43

Een paar wandelende takken die 3 weken op een elektrische fiets door Frankrijk rijden. WWE is nog geloofwaardiger.

sneakysnake | 07-07-18 | 11:42

Ik haak wel in zodra de bergen in zicht komen. Maar wat ik mij afvraag, vindt GeenStijl het wel goed dat ik de koers via Één volg (VRT), doe ik al mijn hele leven lang. Aanrader voor liefhebbers die niet tegen het zure gewauwel van de staatsomroep kunnen, of tegen eindeloze reclameonderbrekingen bij Eurosport.

pissebed | 07-07-18 | 11:36 | 1

Ik doe met je mee. Kijken op de Belg en wat GS er van vindt zal mij worst zijn.

Yperiet | 07-07-18 | 12:19

Lekker stukkie Geenstijl. De waarheid mag geschreven worden.

BB77777 | 07-07-18 | 11:34

Laat die wielrenners toch allemaal gebruiken wat ze willen om hun zege te bereiken. De sport is verpest zoals wel vaker waar “groot” geld mee gemoeid is, kijk maar naar het voetbal. Zolang ze maar weten dat het niks met eer en sportiviteit te maken heeft. Dat maakt elke winst een lachertje, zie Lance Armstrong. Niet meer serieus te nemen gewoon.

Accident_Prone | 07-07-18 | 11:33

Leave Mart alone!

gebakkenegel | 07-07-18 | 11:31 | 1

No way! Die arrogante papzak heeft Foute renners structureel groot lopen spreken.

Accident_Prone | 07-07-18 | 11:38

De Tour Dopage...
Laat het maar vrij, en de eerste die levend Parijs haalt heeft gewonnen.

Wijze uit het Oosten | 07-07-18 | 11:29

Salbutamol geef je normaal gesproken alleen bij acute benauwdheid en bij inspanningsastma. Wel toevallig dat er zoveel wielrenners last hebben van inspanningsastma, nietwaar? Froome gebruikt gewoon doping, net als de rest.

Gravin v Kippenbouth | 07-07-18 | 11:28 | 7

@Eefje en einStina.
Dank! Weer wat geleerd.

Basil Fawlty | 07-07-18 | 12:37

@Einstina: Nee. Het werkzame bestanddeel van Airomir is salbutamol. Salbutamol is altijd kortwerkend. Formoterol en salmeterol zijn langwerkend. Verder heb ik het niet gehad over effecten op de longen. Wat ik bedoel is dat er opvallend veel wielrenners de diagnose "astma" hebben en dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Het heeft inderdaad een zin om een luchtwegverwijder te geven als je niet benauwd bent. Het wordt gebruikt juist om de "anabole" nevenwerking. Vroeger werd clenbuterol door wielrenners gebruikt. Bij mijn weten is dat middel nooit geregisteerd geweest voor astma bij mensen, laat staan dat het daarvoor gegeven werd.

Gravin v Kippenbouth | 07-07-18 | 13:00

@mezelf : Oeps... letter vergeten. "een zin" moet "geen zin" zijn.

Gravin v Kippenbouth | 07-07-18 | 13:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooi is nog steeds dat Michel Pollentier verhaal van de tour de France in 1978. Uit Wikipedia. "Hij startte als een van de favorieten in de Ronde van Frankrijk van 1978 en werd leider in het klassement na zijn ritzege in de voorlaatste bergrit op Alpe d'Huez. Bij de dopingcontrole probeerde hij echter fraude te plegen. Hij had zuivere urine verstopt in een peer onder de oksel die hij via een slangetje probeerde af te leveren. Hij werd echter betrapt en uit de race gezet. Aan dit incident hield hij de bijnaam Peerke over. (NOS-commentator en oud-wielrenner Maarten Ducrot vertelde in het tv-verslag van de rit naar Alpe d'Huez in juli 2013 dat het niet om een peertje ging, maar om een met urine gevuld condoom dat in de anus van Pollentier was aangebracht. Maar omdat men het in 1978 niet kies vond om dergelijke intieme details bekend te maken, werd volgens Ducrot het verhaal van het peertje onder de oksel bedacht en de wereld in geholpen)." Ghehehe.

Basil Fawlty | 07-07-18 | 11:22 | 7

@Memek
Ghehehe. (Lees met Vlaams accent) Arts: "Allez mijnheer Pollentier, ik moet u mededelen dat u al 3 maanden in blijde verwachting bent".

@Eefje
Hahaha. Ik was toen 9 en ik had exact dezelfde gedachte.

Basil Fawlty | 07-07-18 | 12:00

@Oprisp
Nu je het schrijft. Was ik vergeten dat verhaal.

Basil Fawlty | 07-07-18 | 12:09

@Basil
Ik was toen 1 en ik had exact dezelfde gedachte.

RickyLaRue | 07-07-18 | 16:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Kneteman ging wel erg jong dood.

gato | 07-07-18 | 11:20 | 1

8 van de 10 top renners halen de pensioengerechtigde leeftijd niet.

Trumme | 07-07-18 | 12:24

"Froome is betrapt op doping en doet ineens heel erg zielig dat-ie zo veel last van zijn astma heeft"

Nee. Froome is niet betrapt op doping, en Froome heeft inderdaad astma.

Tegen die astma gebruikt hij salbutamol. Voor de rest koppiepeest ik maar even een paar opmerkingen uit de column van Bert Wagendorp uit de Volkskrant van vandaag (Ik vind Wagendorp vaak een hele irritante "deuger" mbt de grote maatschappelijke kwesties - migratie, asielzoekers, vluchtelingen - maar van wielrennen heeft hij echt wel verstand):

"Salbutamol is geen doping en daarom niet verboden, maar het gebruik ervan is aan een maximum gebonden."

"Alleen bleek er dus, na maanden van onderzoek, bij Froome geen sprake van een overtreding. De te hoge meting was verklaarbaar. De meetmethode, gaf zelfs degene toe die hem had ontwikkeld, had niet zomaar mogen worden toegepast op een wielrenner die zojuist urenlang door de bloedhete Spaanse siërra’s had gekacheld en uitgedroogd de meet was gepasseerd. Zowel de wereldwielerbond UCI als de dopingautoriteit Wada verklaarde Froome onschuldig. De organisatie van de Tour de France moest terugkomen op het startverbod dat Froome al was opgelegd."

Dus terecht dat Froome vandaag start. Hij zal langs de route wel weer door die Fransozen 3 weken verrot worden gescholden, maar goed.... Zelf hoop ik uiteraard op succes voor Dumoulin, of Mollema, maar in ieder geval op een mooie en liefst spannende Tour.

Dr_Johnson | 07-07-18 | 11:18 | 10

Kunnen we Bert 'onfris' Wagendorp uit de comments houden. Dank u.

kaasfondue | 07-07-18 | 12:18

Ze hebben bijna allemaal astma, die wielrenners, zo toevallig. Op die manier kunnen ze allemaal aan de salbutamolpijp lurken en regelmatig een astma exacerbatie bestrijden met een lekkere forse dosering prednison.
Zoek de bijwerkingen

kempenaer | 07-07-18 | 13:02

van die middelen maar eens op, dan snap je wel waarom astma zo’n populaire ziekte is in het peloton.
Op zich een mooie wedstrijd die tour de france, maar het wordt ongeloofwaardig en kapot gemaakt door dopinggebruikende bedriegers die veel harder moeten worden aangepakt. Veel sneller voor het leven schorsen bij overtredingen.

kempenaer | 07-07-18 | 13:04
▼ 7 antwoorden verborgen

Tour de drugs.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 11:14 | 1

Zit op de formule1 te wachten, daar zijn geen drugs, toch?
Oh ik ga shoppen met dochter, bedenk ik me ineens, jammer.
Nog even gauw wat drugs innemen, tegen rugpijn en op naar die handel in de uitverkoop.

gato | 07-07-18 | 11:40

D'n Eddy is ook wel eens gepakt, en heeft bij onze zuiderburen nog steeds de status van God. En vergelijk het voetbal uit de jaren tachtig maar eens met het huidige voetbal: je maakt mij niet wijs dat dat op een broodje pindakaas gaat. De vraag is meer: is Froome beter 'geprepareerd' dan de concurrentie. Dat lijkt me eerlijk gezegd sterk.

HoogToontje | 07-07-18 | 11:13 | 1

Ik stel daarom voor dat we gewoon geen regels meer hanteren. Laat ze lekker los gaan, soort van moderne gladiatoren en als ze omvallen vegen we ze gewoon langs de weg.

tragic1911 | 07-07-18 | 11:57

Hetzelfde met die Amerikaanse hardloopster Griffith of zoiets, ook vroeg dood gegaan.

gato | 07-07-18 | 11:25

Hey, als hij een minuutje of 3 achterstaat dan krijgt hij ineens tijdens een bergrit een soort van Popeye spinazie attack en rijdt hij iedereen +10 minuten eruit. Natuurlijk omdat hij zo goed is, niet dat ie s'nachts aan één of ander apparaat gelegen heeft.

tragic1911 | 07-07-18 | 11:10 | 2

Wat is de naam van dat apparaat, mijn vrouw wil hem geven voor mijn verjaardag.

Bennie Boos | 07-07-18 | 11:29

Dat is het Floyd Landis virus, dat heerst vaak tijdens grote wierkoersen.
Overigens is het maar goed dat Neymar niet kan fietsen.

Pelforth | 07-07-18 | 11:40

Opgestaan uit de dood het beste nieuws? Erg veel last van de hitte?

voldemort | 07-07-18 | 11:10

TDF het ultieme excuus voor midlifecrisis sneuneuzen om zich na de tokkie vakantie te Benidorm als een totale hufter op racefiets in het verkeer te begeven.

normanius | 07-07-18 | 11:10 | 10

@Dr_Johnson | 07-07-18 | 12:05
Ik weet dat men in de pedalen klikt al jaren, noem het systeem alleen nog steeds toe-clips. Dus het heet nu inclick-pedalen, weer wat geleerd.
En dat van die geschoren beentjes doen hele groepen wannabees nog steeds heur, maar fijn om te horen dat U een normale fietstoerist bent.

Berbaar | 07-07-18 | 12:26

Je bent echt een domme lul Berbaar. Reken maar dat ik uit click als ik je tegenkom.
Geschoren benen hebben een reden, bij eventueel letsel, meestal schaafwonden, ontstaat er minder of geen infectie.

ristretto | 08-07-18 | 00:08

@eefje, als ik bel gaan die domme wandelaars eerst eens kijken waar het geluid vandaan komt en op hun gemak besluiten of ze wel of niet aan de kant gaan. Tegenwoordig roep ik vriendelijk doch luid: Attenzione, en bedank vriendelijk in het voorbijgaan. Werkt veel beter.

ristretto | 08-07-18 | 00:12
▼ 7 antwoorden verborgen

mooi man, elke fiets is anders. Kan ik uren, nee, WEKEN naar kijken.

meso1 | 07-07-18 | 11:10 | 6

@gato ik dacht dat mijn cynisme wel duidelijk was. Waarom is deze k*nker op TV ?!!!

meso1 | 07-07-18 | 12:04

Meso , ik snap je.wist wel dat het een grapje was,
Mij interesseert het ook geen klap.
Nu formule 1 en zo shoppen.

gato | 07-07-18 | 12:11

@gato
joven, viejo... jong, oud... wat mis ik hier?

of wat mis ik hier?

Enrique C | 07-07-18 | 12:27
▼ 3 antwoorden verborgen

De toer? Meh...

Enrique C | 07-07-18 | 11:08 | 1

De Giro is veel leuker inderdaad. Veel mooier decor, en lang niet zoveel van die dronken idioten in een oranje leeuwenpak langs de route. En geen Maarten Ducrot, met zijn eeuwige gezwam over kastelen.

VanBukkem | 07-07-18 | 11:19

Knetemann en Raas pakten nooit wat ?

van Oeffelen | 07-07-18 | 11:08 | 1

Net zoveel als indertijd hun concurrenten. Die doen dan ook allemaal niet mee dit jaar.

kaasfondue | 07-07-18 | 12:14

'sja hij werd van een simpele knechtenkneus ineens wel heel erg goed'.
Een beetje zoals het Belgen voetbal wonder....

Pedronegro | 07-07-18 | 11:07

En Halbe Zijlstra fietst voor welk team?

BP Richfield | 07-07-18 | 11:03 | 3

Halbe rijdt voor Gazprom cycling. Poetin heeft hem als kopman geselecteerd na een diepgaand gesprek in zijn huisje op het pittoreske Russische platteland.

Memek | 07-07-18 | 11:09

Overigens detail maar niet onbelangrijk, dat gesprek was in het zijkamertje, met de deur open, in ome Vlad's datsja zoals Memek al aangaf. Ghehehe.

Basil Fawlty | 07-07-18 | 11:13

Het was Trump, bij Halbe net als Eurlings.

gato | 07-07-18 | 11:21

Ach dat maakt niet uit joh!
Onze Tom gebruikt boterhammen met pindakaas.
Daar kan niemand tegenop!

keestelpro | 07-07-18 | 11:02 | 1

Tom zal eerder op appelstroop rijden, komt nogal uit Limbabwe hè?

Guido | 07-07-18 | 11:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland