Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gijpgate. Kamerlid GroenLinks snapt 'satire' niet

Nu een GroenLinks-troela in blessuretijd een overtreding op het vrije woord begaat is het toch even tijd om in te grijpen.

Social

Euhhh jawel Nevin, dat is het PRECIES wel. Zoek zelf maar op in je woordenboek. Of vraag aan je baasje. Kijk dat sommige mensen satire niet snappen. Maar dat je als Tweede Kamerlid meteen moet gaan adverteerdersjanken bij zo'n schijtlollige gimmick, kom op hoor. Een clubje chronisch gekwetsten in dit land schiet te pas en te onpas in een ongekende emotiekramp als er ook maar ergens iemand van welke subsplintergroepering dan ook op de teentjes wordt getrapt - stempeltje met een -fobie of een -isme erop en klaar. Honderdduizenden kijkers die wel lachen om satire, honderdduizenden mensen die de schouders erom ophalen en honderdduizenden mensen die niet kijken of gewoon lekker wegzappen.

En dan vindt ene Johan uit Grolloo het niet zo heel normaal dat een man ineens een vrouw is. Nou nou, Johan de transfoob vindt het niet normaal, Johan de man die levens op het spel zet. Daarom ook hadden álle kranten en álle televisiezenders bakken aandacht voor Bo Van Spilbeeck, omdat het de normaalste zaak van de wereld is. Good for him? Sure. Moet iedereen nu in de rij gaan staan om applaus te geven? Nee. Wat diezelfde Johan zegt. "Als hij ermee worstelt, en hij neemt deze beslissing, dan gun ik hem dat van harte." 

Reaguursels

Inloggen

Bij Groen Links snappen ze nog veel meer zaken niet.

Gemeen Mosje | 05-02-18 | 12:46

Eigenlijk wel grappig, vroeger ging de TV uit als ik visite kreeg. Tegenwoordig is dat het enige moment dat hij nog wel eens aan gaat. Alleen op verzoek, dat wel.

Olieboer | 04-02-18 | 21:03

hef Nederland maar op, geen gein meer aan.....

Habe das Gewust | 04-02-18 | 20:39

Leefde Martin Luther King nog maar. Een kleine passage uit Neerlands Hoop in Bange Dagen, toen Freek, nog leuk was en een vrije geest had. De Freek-generatie is het spoor bijster geraakt en is beland in een verzuurde, grijze wereld die gedomineerd wordt, door DE DEUGERS. Over 10 jaar loopt iedereen in een grijze overall. En die dit niet wil, krijgt een oranje overall aan. en niet omdat hij/zij/genderneutraal Koningsgezind is. Het Avondland, bestaat niet meer. We kunnen allen, rustig slapen onder de bezielende leiding van Mark weglachende Rutte, en Ollongren, gevolgd door kereltje Arrogander PechGold.

De Evangelist | 04-02-18 | 18:40 | 1

"De Freek-generatie is het spoor bijster geraakt"
Nee, dat is niet zo. De generatie van Freek (de generatie van mijn ouders ) vindt over het algemeen ook dat mensen tegenwoordig veel te snel op hun tenen getrapt zijn. Het is juist de jongere generatie die direct in een kramp schiet en alles uitvergroot. Om schijtziek van te worden.

LonelyWanker | 04-02-18 | 20:24

Heb ik weer iets schokkends gemist trouwens? Oh wacht, voetbal, daar kijk ik niet naar. Of heb ik nu mezelf gestereotypeerd en allerhande kastvoetballertjes zwaar getraumatiseerd?

Ik word wel een beetje moe van al dat politiek correcte theater. Mijn hemel, als je die mensen niet uit kunt staan, kijk het programma dan niet en geef ze geen gratis reclame. Vrijheid van meningsuiting betekent dingen mogen zeggen en horen die een ander of jijzelf niet willen horen. Als het begrensd wordt door wat wie dan ook kwetsend of verkeerd vindt, bestaat het feitelijk niet.

En wees dan ook consequent: als kwetsen verboden is dan mag zo'n Ollongren dus ook niet alle FvD'ers als een bedreiging voor de Grondwet of rechtsgelijkheid of als racisten neerzetten.

Wol | 04-02-18 | 18:38

Wel consequent dit gebrek aan logica bij GL

oorwormpie | 04-02-18 | 18:20

Ook RTL is niet te spreken over de het optreden van Renate. Bovendien was de "grap" van een bedroevend slecht niveau. Het lijkt er steeds meer op dat de heren geen zin meer hebben aan het programma. Dan is het verstandig om te stoppen. v.d. Gijp lijkt mij iemand die het leuk vindt anderen belachelijk te maken, maar zelf niet tegen (satirische) kritiek kan. Ik snap überhaupt het nut niet van RTL7. Maar gelukkig hebben we de NPO nog .....

Mannes | 04-02-18 | 17:56 | 2

RTL 7 heeft als slogan '' meer voor mannen''. Kortom , de programmering is nogal basaal, en gericht op mannen. Dus krijg je mannen humor. Voordeel is dat dit geheel gefinancierd is door vooral niet u en mij. Kortom, je kiest geheel vrijwillig om daar naar te kijken. je mag het maken, je mag het vinden, kijken doe je zelf. Wat ze maken en zeggen is niet verboden bij de wet. Kortom, spijkers op laag water zoeken.

Chemokar | 04-02-18 | 18:20

U zult ook ongetwijfeld aan de subsidie kraan hangen de heren van RTL niet. Ze zeiden meteen al; hier komt gedonder van. En zoals gewoonlijk moet een kamerlid, deze keer van GL, reageren. Nou ik volg de politiek redelijk maar heb van haar nog nooit gehoord. Fijn dat ze nu ook eens van zich laat horen. En ik hoop nog veel maar dat zal wel ijdele hoop zijn.

Trumme | 04-02-18 | 18:35

Ik lag dubbel! Mooi ook hoe de heren eigenlijk kunnen doen waar ze zin in hebben, en het blijft prima binnen de onzichtbare lijnen van satire. Mocht RTL ze er ooit uit flikkeren zetten ze zelf wel een YT kanaal of iets dergelijks op. Geld, kennis en vaardigheden genoeg. Dat wordt voor mij het moment dat ik de TV vaarwel zeg!

Crest of Waves | 04-02-18 | 17:56

Renate.... het was een grap maar helaas niet grappig.

Risingson | 04-02-18 | 17:48 | 1

helemaal slap gelachen. En daarna nog in de repaet op dumpert.

Chemokar | 04-02-18 | 18:21

Volkomen mee eens.
Als je en plein public uit de kast komt, dan hoef je niet te verwachten dat iedereen daarvoor applaudiseert. Er zijn mensen die het dapper vinden, er zullen mensen worden geïnspireerd om ook uit de kast te komen, prachtig. Er zullen ook mensen zijn die hun wenkbrauwen optrekken, mensen die het aanstellerij vinden en mensen die denken: “Nu pas?” Zoveel mensen, zo veel meningen wil ik maar zeggen.
Met alles wat je doet kun je kritiek verwachten. Ook met niets doen. Daar kun je je natuurlijk heel druk om maken, maar dan voorspel ik dat je onprettig leven zult hebben.
De man is uit de kast, op teevee, goed voor hem. Bij voetbal inside maken ze er grappen over, prima. Ik vind het allemaal gescheten, behalve natuurlijk het feit dat de moraalpolitie en onze volksvertegenwoordigers vinden dat afwijkende meningen moeten worden afgestraft.

ratelaar | 04-02-18 | 17:29 | 2

Er zijn volksvertegenwoordigers die een andere mening dapper vinden, ze zijn er ook die zich zelf laten inspireren, prachtig. Er zullen ook volksvertegenwoordigers zijn die hun wenkbrauwen optrekken, volksvertegenwoordigers die een mening aanstellerij vinden en volksvertegenwoordigers die denken: eindelijk iemand die het zegt!
Zoveel volksvertegenwoordigers, zoveel meningen wil ik maar even zeggen.

__underscore | 04-02-18 | 17:45

@_ underscore

Ja, ik generaliseer wijsneus. Jij begrijpt natuurlijk ook wel dat ik refereer naar dit GL kamerlid. Past namelijk in de lijn van het topic.

ratelaar | 04-02-18 | 18:13

Je mag tegenwoordig helemaal niets meer zeggen of doen, zelfs een grap kan niet meer. We worden gegijzeld door een klein idioot groepje uit de grachtengordel

jack_gouda | 04-02-18 | 17:29 | 2

Gewoon doen, doe ik ook, er gebeurt niets hoor.

__underscore | 04-02-18 | 17:46

jaaaa.... allea is 'foob' vansaag de dag.

devil13 | 04-02-18 | 18:46

Ze wil gewoon even populistisch zijn, daar is ze links voor, is toch logisch?

maaknietsuit | 04-02-18 | 17:27

Oh jee, nu is zelfs Arie Boomsma kwaad. En teletekst vermeldt dat de RTL directie weer gaat praten met ze. Grappen anno 2018. Gaan we gewoon met zijn allen verbieden! En woedend over twitteren.

de Voorzittert | 04-02-18 | 17:25 | 1

Was me nog niet eerder opgevallen. Doen we aan kroontjes?

ScumbaggusMaximus | 04-02-18 | 18:26

Over die jurk, zit een beetje krap, valt wel mee, je kan het ook getailleerd noemen. Met een stalen gezicht, tophumor.

uisge baugh | 04-02-18 | 17:21

Derksen zei niks verkeerds. Vond het allemaal prima dat die Belg verder als vrouw door het leven wil, zegt zelfs dat-ie het wel dapper vindt, maar daar blijft het dan ook bij. Hij behoudt zich het recht voor het raar te vinden en vindt dat-ie niet gedwongen kan worden om het op geforceerde wijze normaal te gaan zitten vinden.
Leve de vrijheid.
Maar de SJW-Wapiies willen die dwang juist wel. Het moet normaal gevonden worden, en dan ook nog eens in alle ernst. Dus er mogen geen grappen.
Jammer dan. leve de vrijheid.

Schoorsteenveger | 04-02-18 | 17:17 | 1

Ze zitten bij de deugers van RTL niet op de juiste plek. Die hebben de NPO op links ingehaald. RTL staat voor vriendjes/deugers/belangen vd Mol enz. Takelt gelukkig net zo hard af als de NPO.

Trumme | 04-02-18 | 18:39

Krampachtige reacties uit het Linkse Kamp. Links heeft sowieso moeite om hoofd- en bijzaken te scheiden.

Rest In Privacy | 04-02-18 | 17:08
-weggejorist-
JI-HAAT | 04-02-18 | 16:54

Van Der Gijp ''satire''?!? Gewoon onderbroekenlol. Ook dan is het niet nodig er meer aandacht aan te besteden; ze hebben al zo verdomd weinig te doen in dat programma sinds Neerlands Neergang in de Voetbalwereld. Ze vervelen zich daar dood en gaan het dan hebben over politiek, vrouwen en krijgen onderling ruzie. Een tv-versie van het Stockholm-syndroom; tot elkaar veroordeeld, verveeld en melig.

Donkersloot | 04-02-18 | 16:53 | 3

Hoe weet jij dat?

Jee-dee | 04-02-18 | 17:09

@Jee-dee
Lol ja precies.

Implants | 04-02-18 | 17:13

Ze zitten er voor de Poen. Zeggen ze heel duidelijk doen ze niet moeilijk over.

Trumme | 04-02-18 | 18:41

Waren er maar meer BNers met een nuchtere kijk op de wereld als Johan Derksen. De rest kun je alleen maar van braken.

Kopzere | 04-02-18 | 16:48 | 1

Nee Genee, Gijp en Boskamp zijn ook redelijk nuchter hoor..

MoltisantiBeer | 04-02-18 | 17:13

Maandagavond met zijn alle naar V.I kijken ,dat zal wel lachen worden en goed voor de kijkcijfers.

Jee-dee | 04-02-18 | 16:42

We moeten ons met hand en tand verzetten tegen die humorloze meningenpolitie. Het wordt steeds erger met die gutmenschenterreur. Genoeg is genoeg

Bigi Bana Boy | 04-02-18 | 16:28

Alleen in totale stilte worden geen gevoelens van mensen gekwetst.
Neem de orde en chaos. Het yin en yang waar daar waar orde is, is de stilte, is ook de dictatuur die de stilte afdwingt.

forecastle | 04-02-18 | 16:22 | 1

Als je 16 miljoen mensen hebt zijn er altijd wel een paar verontwaardigd. Zie Nevik. Hoef je niets mee te doen. Je kunt er ook een artikel aan wijden.

__underscore | 04-02-18 | 17:48

Het zint de elite al een hele tijd niet dat het plebs een mening heeft. Dit is de tweede keer dat Voetbal Inside, een onschuldig kantineprogramma de maat wordt genomen. Ollongren en dat schilderij van Waterhouse, we gaan barre tijden tegemoet.

lingo star | 04-02-18 | 15:59 | 1

Ter ere van Waterhoude en al die andere prerafaëlieten een prachtige videoclip die op hun werk gebaseerd is. Romantisch, pervers en macaber, zoals het hoort.
www.youtube.com/watch?v=rXA-9mWGCXk

Schoorsteenveger | 04-02-18 | 16:20

Niet alleen satire maar nog veel meer wordt door groenlinks(t)ers niet of niet juist begrepen, daar komt ook geen verandering in zolang je groenlinks(t)er blijft.

otjemans | 04-02-18 | 15:53

Dat voor domme mensen en sterk gekleurde progamma is satire van begin tot eind.Je weet van te voren al wat de trekpoppen gaan zeggen.Saai saai en ouderwets vandaar de sterk dalende kijkcijfers.

hetwerktniet | 04-02-18 | 15:53 | 1

Elk programma dat langer dan een jaar draait kent dalende kijkcijfers. VI doet het vrij goed voor een programma dat in 2001 begon. Je stelt dat sommige VI kijkers bijna half zo dom zijn als jij, maar heb je daar ook aanwijzingen voor?

Bovendien mis je de point.
GL zegt niet te weten wat satire inhoudt, en pleit daarom voor strengere censuurwetgeving. Volgens GL waren socialistische dictaturen zoals van Stalin, Hitler, Mao en Pol Pot altijd zo succesvol omdat zij dezelfde censuurwetgeving hanteren als GL-erelid Rabbae in NL wilde invoeren.
Dus terug naar de discussie;
- ben jij het met GL eens dat we te weinig censuurwetgeving hebben;
- ben jij het ook met GL eens dat het opruimen van joden, sharia-critici en satirici in het voordeel van de LHQTKBQFDRTSR-gemeenschap zal werken;
- of deel je het democratisch standpunt dat niemand baat heeft bij censuur;
- en zeker de zowel in het socialisme als de islam verboden LHQTKBQFDRTSR-gemeenschap niet?

Slaap er gerust een nachtje over. Ik verwacht van linkse deugers geen snel antwoord.

Dandruff | 04-02-18 | 17:54

Ligt het aan mij of lijkt het erop dat het weldenkende deel van Nederland uit zijn schulp kruipt en denkt: ophoepelen met dat PC geouwehoer en alles maar normaal vinden. Zoals Derksen zegt: dit is natuurlijk niet normaal. Wat mij betreft mag hij ook nog een stapje verder gaan. Mensen hoeven maar niet van alles te doen waar ze maar zin in hebben. Soms hebben mensen gewoon hulp nodig / moeten opgenomen worden.

Elmauro | 04-02-18 | 15:35 | 2

Was het maar waar. Het wordt alleen maar erger.

Bigi Bana Boy | 04-02-18 | 16:30

Precies, in het dierenrijk heb je ook niet de mogelijkheid im van geslacht te veranderen. DOE FF NORMAAL MAN! Aldus Rene van der Gijp.

Matwetwe | 04-02-18 | 17:16

Mensen die iets willen verbieden moeten verboden worden

jezusisonzin | 04-02-18 | 15:28

Ik snap de ophef niet. Ben het helemaal met Johan D. eens.
Ik mag toch ook zeggen dat ik niet snap dat mensen voor hun lol gaan jagen. Of vissen. Of snelwandelen. Vind ik allemaal een beetje raar. Maar joh, als jij dat wel leuk vindt: ga je gang.
Daar valt niemand over.
Zeg je het over een travestiet, dan is er nog steeds niets aan de hand. Sterker nog, dan zullen veel mensen instemmend knikken.
Maar gaat over transgender en dan is het opeens taboe? Rot toch op.

J. Jarig | 04-02-18 | 15:18

Nederland wordt met de dag truttiger en bekrompener door een relatief kleine groep die werkelijk in alles een probleem ziet en als er geen probleem is wordt er wel een probleem gezocht, maar er zal hoe dan ook worden gezeurd en gezeken. Wat VI op tv doet, is niets anders dan slap ouwehoeren zoals ook plaatsvind in kroegen. Je kunt de humor leuk vinden of niet, niemand die iemand anders verlicht ergens naar te kijken. Ik kijk niet naar Carlo Boszhard. Heeft pruikjes, neemt andere mensen op de korrel en is toevallig homo. Ik kijk niet omdat die persoon gewoon geen humor heeft en niet leuk is. Personen die gaan roepen dat ergens geen humor over gemaakt kan worden zouden zichzelf eens minder serieus moeten nemen. Lukt dat niet, dan is er gelukkig nog de curling show van Frans Bauer, maar dan ben je als mens ook rijp voor euthanasie of minimaal een lobotomie (voor zo ver al niet uitgevoerd).

Ruikbaard | 04-02-18 | 15:04

Het zijn wel altijd dezelfde die klagen over discriminatie of moeilijk doen over kleurtjes. Aziaten zouden zoiets niet doen. Daar hebben ze trouwens ook geen tijd voor, want dat zijn harde werkers. Misschien een tip?

quigg | 04-02-18 | 14:54

GeenStijl heeft vaak veel wijsheid in pacht. Een enkele keer niet.

WatWeetIk | 04-02-18 | 14:51

Gilette en Amstel gooien gewoon even een persbericht eruit met de mededeling dat dit een satire is. Het is wellicht een tip om een kijkwijzer te maken wat niet slechts aangeeft of er sex & geweld ed in voorkomt, maar ook gewoon een SJW tekentje. SJW'ers niet kijken, dit is kwetsend voor u.

Chemokar | 04-02-18 | 14:47 | 1

Mensen leer het nou eens
De volgende groepen mag je belachelijk maken en dan heet dat satire: rechtse politici en aanhang, alle witte heteroseksuele mensen mannen en vrouwen, alle mensen met een christelijk geloof.
De volgende groepen mogen niet belachelijk gemaakt worden en dan heet het ook geen satire maar kwetsen:
Alle mensen van kleur.alle lhbt ers,
alle mensen met het moslimgeloof .alle linksom denkende mensen.

Rest In Privacy | 04-02-18 | 14:45

Ik ben nog nooit een milieugekkie tegengekomen die een goede grap maakte dus tja, hoe verwonderlijk is het dat ze niet om de grap van Gijp kunnen lachen. Ik zou dat maar als een compliment beschouwen. Het wordt eng wanneer ze om je grap kunnen lachen. Dan deug je hoogstwaarschijnlijk teveel.

Linkse allergie | 04-02-18 | 14:43

Oproepen tot een boycot of mensen de mond proberen te snoeren als iets je niet aan staat is censuur.

Door al die politiek correcte verontwaardiging is men een beetje ontspoort. Mensen bespotten, grappen maken over alles en nog wat hoort bij het mens zijn. Zolang het wettelijk acceptabel is, mag je doen en laten wat je wilt.

Mensen die zich beledigd voelen moeten maar eens een wendbaarheidscursus gaan volgen en leren te begrijpen dat het leven geen makkelijk uitgestippeld pad heeft. Iedereen heeft zo zijn mentale zwaktes. De kunst is daar mee leren om te gaan. Dat maakt je pas een held. En niet gaan piepen als iets of iemand je niet aanstaat. Een wereld waarin iedereen vrienden van elkaar is, is een utopie dat onhaalbaar is. Daarvoor kent de mens te veel verschillende persoonlijkheden. Dus kap met dat gejank en leef je eigen leven.

guppy | 04-02-18 | 14:40

Wat hebben we vroeger gelachen bij Spijkers met koppen en Monty Pyton toen mannen een pruik opzette en de kerk en de gevestigde orde nadeden en belachelijk maakten.
In wat voor een enge tijd zijn we terecht gekomen dat links-Calvinisten nu woedend worden en om boycots schreeuwen als nu op exact dezelfde wijze de links politiek correcte kerk belachelijk wordt gemaakt.

Rest In Privacy | 04-02-18 | 14:28

De man zet na 60 jaar een pruik op. Zo maar opeens. Moet ie zelf weten, maar op de omgeving komt dat raar over. Kijken wat er gebeurt als ie toch maar besluit dat het niks is en hij die pruik weer afzet.

Toverkol | 04-02-18 | 14:13 | 1

Nou, de omgeving was al jaren op de hoogte van het 'probleem'.

Carmelita | 04-02-18 | 14:27

Het is fantastisch.
Mij zul je niet horen zeggen, dat dit verschijnsel toejuichen of affakkelen homofoob is, zoals ik ook de anti-anti's tegen of voor dit onderwerp ook niet 'n linkse mafklapper vind met een mening zo duidelijk als de metrokaart van Parijs. (eh, dit is plagiaat)
En ook zal ik niet als 'n sproetenzuster zeggen , 'dat is niet raar, maar dit vinden wij wel héél bijzonder.
(zo branden de ambtenaren elkaar onderling ook af, door te zeggen, 'goh, dat is wel heel erg creatief')
De volstrekt overspannen en helemaal doorgeslagen politieke correctheid vind ik eigenlijk heerlijk om haar steeds duidelijker wordende belachelijkheid, haast nog beter dan de satire die ze in d'r volgehouden ernst denkt te moeten bestrijden.
Hoever moet je van de pot gepleurd zijn om te merken dat je in je eigen zeiksel zit?
Overigens vind ik wel, dat de homofiele medemens, en al die andere A t/m Z mensen (want die lijst met seksueel afwijkenden is nooit af, dat begrijpt u; en ik wil niemand vergeten), maar al die 'bijzondere mensen' zijn gehandicapt.
Ik zou ze nooit 'afwijkend noemen, want dat is weer zo'n moralistisch oordeel', en daarom hoor je mij ook niet over wat 'normaal' is, want de natuur is juist gekenmerkt door zonder 'moralistische intenties' telkens zomaar wat met mutaties te proberen, en dan te kijken welke modelletjes het 't beste doen. (survival of the fittest vereist geen goed- of afkeurende god, ookal vinden de reli-gekkies, dat 't toch echt niet zonder 'hun' God, Jahwe of Allah kán; soit)
Maar zeggen dat de A t/m Z mensen gehandicapt zijn, kijk, dat kan weer wél zonder zweem van discriminatie of andere onaardigheid.
Gehandicapt is gewoon feitelijk-biologisch kijken naar wet wel, of naar wat niet functioneert, waarvoor de biologische 'opbouw' van organen is ingericht.
Een oog functioneert pas als je ermee kunt kijken. Anders ben je gehandicapt.
Een oor functioneert pas als je ermee kunt horen, anders ben je gehandicapt.
Een been of arm functioneert pas, als de spieren, de botten en de zenuwen samen de benen of armen kunnen laten bewegen, anders ben je gehandicapt.
tot zover geen enkele hapering in iedereen z'n politiek correcte logica; je bent valide, of je lichaam of geest functioneert invalide of gehandicapt.
Geslachtsorganen functioneren pas als de lust en de voortplanting gecombineerd samenwerken, anders ben je gehandicapt.
En omdat bij homo's twee keer hetzelfde gelijke geslacht niet leidt tot voortplanting (een anus is niet ingericht om je mee voort te planten), is het homo zijn dus ook gehandicapt. (bij lesbischen geldt dezelfde problematiek; zonder mannelijk zaad geen zwangerschap)
Dat betekent natuurlijk niet dat onaardig tegen gehandicapten moet worden gedaan. Gehandicapten mogen dus volop rekenen op warme empathie.
En dat gebeurt dus ook. Er is niks mis mee qua menswaardigheid of volwaardigheid, als je blind bent, als je doof bent, als je verlamd bent, of als je homo bent. Het is even wennen, maar heel logisch.
En waarom 'moet dat nou zo nodig gezegd worden (?), als het gehandicapt genoemd worden door de homo's als kwetsend wordt ervaren'; nou, ook daar is een goede reden voor.
In de 'echt' volwaardige maatschappij moet iedereen tegen kritiek kunnen. En moet over iedereen satirisch gedaan kunnen worden.
Want dan ben je volwaardig/gelijkwaardig en 'dus' niet zielig.
Maar wie alléén maar 'hoera, hoera' over homofilie wil hoeren, en 'geweldig-zo', pas die houdt met de betutteling de zweem van zieligheid in stand. (want ze zouden wel eens gekwetst kunnen gaan doen; en zelfs dat is vaker toneelspel dan echt)
Daarom, voluit er overheen. (pun intended)
Vooral goed belachelijk maken, satire bedrijven, en grappen en grollen toestáán / toejuichen. Weg met al die benepen billen-toe-knijpers.
en voor de rest vind ik 't als saaie hetero-geit, 't allemaal de sop niet waard. (pun again)

Der Paulie | 04-02-18 | 14:09 | 6

Der Paulie | 04-02-18 | 20:07
Is het hebben van één oog 'n handicap?
Is het hebben van één functionerend oor een handicap?
Is het hebben van één niet functionerend been of niet functionerende arm een handicap?
Is het seksueel niet tot de andere sekse gericht zijn een handicap voor wie wel nageslacht wil verwekken?
Ik generaliseer niet; iedereen mag best zeggen, erg goed te kunnen leven met zijn handicap.
Handicap betekent immers niet, dat is uitgesloten wat je graag wil; handicap betekent dat je een extra hindernis te nemen hebt door die extra handicap.
Daarom is 'handicap' ook het goede woord (vind ik).
Het veel meer beladen woord 'afwijkend' roept veel meer verwijtbare associaties (van afwijkend gedrag) op ; terwijl bij 'handicap' iedereen begrijpt en aanvoelt, 'dat je er niets aan kunt doen of veranderen'.
En de homofiele medemens ook niet reëel kan ontkennen, dat die handicap bij voortplanting er wel is, als je niet taant naar de andere sekse.
Gewoon dat. Niks denigrerends.

Der Paulie | 04-02-18 | 20:56

Der Paulie | 04-02-18 | 20:56
Het maakt me ook niet uit of het wel of niet denigrerend is, maar wat heb je liever: blind, doof, verlamd, zwakbegaafd dan wel onvruchtbaar zijn, of homo\bi? Het is misschien een extra horde om zomaar kinderen te kunnen krijgen (en er zijn genoeg mensen bij wie een extra horde geen kwaad zou kunnen) maar ik vind het toch niet echt vergelijkbaar met een handicap. Want handicap betekent iets echt niet kunnen of beperkt zijn. Er is geen enkele hindernis voor een homo of lesbo om kinderen te krijgen. Duizenden zo niet miljoenen in de kast doen het zelfs zonder erover na te denken of zelfs tegen hun zin.

Wol | 04-02-18 | 22:18

Wol | 04-02-18 | 22:18
Het blijft 'n kwestie van woordgevoeligheid, en daarbij wordt door velen nou juist 'wel' bij geproefd en gewogen, 'of er 'n mate van denigrerend zijn' in doorklinkt.
Voor mij is 'gehandicapt' zijn de aanduiding, voor iemand die extra hindernissen te nemen heeft. Maar ik kan natuurlijk dat niet samenvatten tot 'homo's zijn gehinderde mensen'. (eh, klink klote)
Jij zegt, homo's zijn mensen met 'n extra te nemen horde.
Maar ook dat kan ik niet samenvatten tot 'homo's zijn extra horde nemers'.
Of 'homo's zijn bemoeilijkten'. Telkens leidt dat tot tenenkrommend Nederlands.
Terwijl de ingeburgerde term 'handicap' de lading van je bedoeling wel heel goed dekt.
Dat je kunt zeggen; 'Homo's zijn gehandicapt (tot het krijgen van kinderen), maar wie echt kinderen wil, die redt 't wel'. (ik zie daar geen kwaad in)
En dan ben je door de gangbare connotatie [en associatie] bij die taal ook echt weerbaar, 'want iemand die 'n gehandicapte iets misgunt, is gewoon 'n aso en misbaksel'.

Der Paulie | 04-02-18 | 23:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Vond die omgebouwde Belg wel een sympathiek persoon. Die zal hier ook wel om gelachen hebben.

Maar er is steeds een stoorzender die zich profileert als woordvoerder van de 'zwakkeren'. Die niet schrijft "Ik vind het kudt" maar "Mensen luister naar mij, ik weet hoe het zit, het is kudt en We moeten boos worden hierom."
Ze zouden mensen die lijden aan chronische gekwetstheid niet steeds een podium moeten geven bij praatprogramma's.
Dan wordt de wereld voor de Jinek/dWdD believers ook wat draagzamer, en kunnen ze het ongemak van dit soort onderwerpen weglachen. Of weg kunnen zappen zonder dat ze zich moeten afvragen of ze zich gekwetst moeten voelen voor een andere groep.

Luckystriker | 04-02-18 | 14:09 | 1

Wel een podium geven en gelijk afzijken. John de Mol zou er rijk van kunnen worden. O wacht...

ScumbaggusMaximus | 04-02-18 | 18:31

Ik maak bij voorkeur grappen over de islam, moslims, negers, linkse malloten en andere freaks. Heerlijk. Moet ook iedereen blijven doen. Hoe politiek incorrecter des te grappiger.
Een volwassen vent die ineens pruik opzet, make-up op doet en vrouwenkleren gaat dragen, het is misschien tragisch, maar ook hilarisch. Het ligt soms dicht bij elkaar.
Het koningshuis, dat is ook een mooi onderwerp om over te lachen.

kempenaer | 04-02-18 | 14:08 | 1

Voor alle helderheid, “andere freaks” sloeg op de linkse malloten, natuurlijk niet op negerts.

kempenaer | 04-02-18 | 15:20

Humor en communisten een onmogelijke combi.

Uw Verzekeringsadvis | 04-02-18 | 14:08

“I want to be called Loretta”.
www.youtube.com/watch?v=sFBOQzSk14c
Niet te geloven dat dit bloedje actueel is en toch al 40 jaar oud. Dit dus.
Duizend keer dit. SJW bullshit in een notedop én gefileerd door de meest grappige en allerbeste satirici van de 20e eeuw.

Echt... al die stompzinnige lefties zouden verplicht het hele oeuvre van Python moeten kijken. Net zo lang tot ze het snappen. En anders moeten we het Batley Townswomen’s Guild maar inroepen om het erin te slaan.
www.youtube.com/watch?v=ce2jEDfPwG8

Stormageddon | 04-02-18 | 14:03 | 4

Zoals John Cleese al eens aangaf: The Life of Brian zouden ze in deze tijd niet meer hebben kunnen maken. Met dank aan onze rubbertegelsjw-ers.

Graaisnaaiert | 04-02-18 | 14:23

Blijft goed,heb "Life of Brian"laatst met mijn 13 jarige dochter gekeken,ook die vond hem geniaal.

exaleman | 04-02-18 | 16:12

Toevallig 2 weken geleden ook weer eens op gezet en idd dit stukje proberen te relateren aan onze huidige tijden.

ScumbaggusMaximus | 04-02-18 | 18:32
▼ 1 antwoord verborgen

Effe offtopic iemand iets gehoord over de terreuraanslag in Italië? Ik lees het net pas. Dat gaat inderdaad gevolgen hebben. Link hier: www.volkskrant.nl/buitenland/aanslag-...

De Koreaanse Slet | 04-02-18 | 14:03 | 6

Walgelijke shoot-en up safari van die gast. Je weet echter dat er zulke gekken rondlopen en des te meer migranten er komen - met al hun problemen - dit vaker, veel vaker gaat voorkomen. Het is m.i. dan ook de plicht van elke regering een werkbaar migratiebeleid te hebben wat zich richt op het binnenhengelen van aanwinsten en het bieden van tijdelijke opvang in een afgesloten ruimte aan asielzoekers. Zoals het nu gaat gaat dit gemeengoed worden binnen de hele EU, en eerder binnen 5 jaar dan binnen 10 jaar.

Graaisnaaiert | 04-02-18 | 14:21

“Op woensdag werd, verspreid over twee verschillende koffers, het in stukken gesneden lichaam van de 18-jarige Pamela Mastropietro gevonden. Niet lang daarna arresteerde de politie een 29-jarige Nigeriaanse migrant die vorig jaar was uitgeprocedeerd en sindsdien illegaal in Italië verbleef.
De moordzaak leidde tot grote woede op de rechterflank, onder meer bij Traini's partij de Lega. 'Wat deed deze worm nog in Italië', reageerde Lega-leider Salvini. En: 'Links heeft bloed aan zijn handen.' Zaterdag herhaalde Salvini die uitspraak door te zeggen dat 'de morele verantwoordelijkheid voor iedere uitbarsting van geweld ligt bij diegenen die Italië hebben gevuld met illegale immigranten.'“

kempenaer | 04-02-18 | 15:13

Sommigen zullen zeggen: 'Kijk, Breivik 2.0' (dat dat slechts een kwestie van tijd zou zijn heb ik al heel lang geleden ergens hier in de panelen voorspeld) en dan op een manier die ons moet layen denken dat de EU daarom al die terroristische aanslagen met vele malen meer slachtoffers aan zichzelf te danken heeft. Die reactie kunnen we verwachten uit de linkse hoek. Het is ahw hun standaard politiek correcte pavlov reactie geworden.

Weer anderen zullen zeggen: 'deze mensen zullen in de toekomst als de eerste verzetstrijders worden herinnerd'.

En kom me niet vertellen dat dat niet mogelijk zou zijn. Kijk maar naar Mandela. De man die ooit aan het hoofd stond van MM, die verantwoordelijk was voor een bomaanslag die 19 doden en 217 gewonden opleverde, werd in de jaren daarna getransformeerd van 'terrorist' tot 'verzetsstrijder'. Dus mij verbaast niks meer. Ook dat niet.

gaffelbaard | 04-02-18 | 17:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Als ik morgen in een jurk met een pruik, nagellak en lipstift in de supermarkt mijn boodschapjes ga halen knikt iedereen beleefd maar lachen ze er snoeihard om. Maar ja... Ik woon dan ook niet in de grachtengordel.

nietsdoenerT | 04-02-18 | 13:58

@Graaisnaaiert | 04-02-18 | 13:55

Precies dat. Al is Amsterdam om verschillende redenen het mijden waard...

Parel van het Zuiden | 04-02-18 | 13:58

@Lupuslupus | 04-02-18 | 13:44

Ik heb dan ook het vermoeden dat onze smaak qua content niet overlapt. Dingen als bijvoorbeeld Star Trek liggen niet zo goed in Bijbelse contreien. Wat ook prima is zo lang er beiden gewoon iets te vinden is.

Parel van het Zuiden | 04-02-18 | 13:57 | 1

Ik hou helemaal niet van science fiction maar van crimi's, detectives en andere moord-en doodslag verhalen. lol. Kojak, Inspector Morse, Derrick, Columbo enz. (maar die waren destijds op t.v.). Veel films kijk ik niet maar er is genoeg van mijn gading te vinden op Netflix. Echt super.

Lupuslupus | 04-02-18 | 15:10

Links heeft moeite met relativeren, zaken vanuit een ander perspectief te zien, het perspectief van de ander. En dan snappen sommige culturen (bepaalde vormen van) humor gewoon niet. Dat begint al in België.

wingload | 04-02-18 | 13:53 | 1

Dat heeft ook met een gebrek aan intelligentie en abstractievermogen te maken. Die twee ontbreken vaak bij linkse dwaallichten. Het zijn vooral de talenmeisjes, de studentjes die gammastudies volgen die naar domlinks neigen. En berouwvol gristelijk. Waarom berouwvol? Omdat ze geboren zijn in zonde.

kempenaer | 04-02-18 | 14:12

De boodschap is ‘stop met janken en leid je eigen leven’
Niets mis mee toch.

Tapioca pudding | 04-02-18 | 13:47

En meteen als een ware nsb-er oproepen om een adverteerdersboycot. Hebben die groenlinksers dan niets geleerd van de geschiedenis? Waar zoiets gaat eindigen?
Wat een doodeng volk is dat toch.

Rest In Privacy | 04-02-18 | 13:47 | 3

Ik vind janken over adverteerders bellen eigenlijk nog erger.
Ze willen dat het stopt en denken dat het onder de aandacht brengen van de adverteerders dat kan bewerkstelligen.
Helemaal prima, beter dan jankeballen op de Internetz.
Lijkt me, ook nu weer, een vrij kansloze zaak met meer dan een half miljoen kijkers.
Lagaan, ook dat is vrijheid net als die bedrijven de vrijheid hebben om te kiezen wel of niet te adverteren.
Daar over zeiken is hier wel heel erg hypocriet trouwens.
Als de NRC of de Volkskrant iets onwelgevalligs schrijft of AH de Piet in de ban doet, staan de panelen hier vol met oproepen tot boycot en adverteerdersbellen magnie?
Hypocriete zakken!

Berbaar | 04-02-18 | 14:02

Opnieuw uit de bocht. Vrijheid ontnemen is niet op gelijk niveau als gebruikmaken van die vrijheid. Voor vermeend foutief gebruikmaken van vrijheid van uiting is er de rechtsgang.

sockpuppet | 04-02-18 | 15:50

Dat was aan berbaar gericht.

sockpuppet | 04-02-18 | 15:50

Groen links, ooit best sympathiek, maar langzaam aan verwoorden tot een eng clubje humorloze griezels. Laat ze in godesnaam nooit echt macht krijgen.

Mather | 04-02-18 | 13:43 | 1

Wanneer was dat "ooit" dan? Heb diep gegraven, maar kom er niet uit.

PresidenteDeConjovia | 04-02-18 | 13:45

Wanne mauwert

schijtzat | 04-02-18 | 13:41 | 2

En nu in het Nederlands?

Is dit nog nieuws? | 04-02-18 | 13:43

Wat een zeurpiet

schijtzat | 04-02-18 | 13:43

Is me iets ontgaan? Is er een nieuwe definitie voor satire?

Montesquieue | 04-02-18 | 13:41 | 1

Si señor. Daar was nog wat tijd voor over, tussen het hernoemen van straten en slopen van standbeelden door.

PresidenteDeConjovia | 04-02-18 | 13:44

Satire kenmerkt zich ook door een boodschap, iets aan de kaak stellen, neem spotprents. Dit was enkel en alleen iemand of iets belachelijk maken, zonder dat het belachelijkheid verdiend. Sterker nog, het kan averechts werken doordat transen nu uitgelachen mogen worden, want VI doet het ook. Wat ik zag was geen satire.

WatWeetIk | 04-02-18 | 13:41 | 5

lekker huilen dan jankzank.

tragic1911 | 04-02-18 | 14:00

Zoals pesten op het schoolplein, een paar hoofdpestkoppen en de meute doet mee. Belachelijk maken omdat iemand anders is dan ‘normaal’, in uiterlijk of gedrag.

Wantoestanden kunnen niet hard genoeg satirisch en serieus worden aangepakt. Deze pesters leken zelf hun ongein overigens ter plekke in te zien, gezien hun boer-met-kiespijn gegrijns.

WatWeetIk | 04-02-18 | 14:00

Guttegut, want zijn we inmiddels een zuur, veroordelend langetenenland geworden zeg. Bah. Serieus, waar is het misgegaan?

Graaisnaaiert | 04-02-18 | 14:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Als er maar niet weer in duizend excuses uitgebarsten gaat worden en "dat ze het zo niet bedoelt hebben", noem die hele hysterie nou voor een keer bij zijn naam en doe het hele verhaal met een welgemeend "flikker op met je geneurie, sneeuwvlokjes" af.

hoffrevisited | 04-02-18 | 13:40 | 1

Maandag moeten ze gewoon alle vier met een pruik en jurk aan tafel gaan.

Jackanders | 04-02-18 | 13:48

Ik wil ook gekwetst worden!!

Botte Hork | 04-02-18 | 13:40 | 7

Botte hork: experimenteren met Gordon, wachten tot je oud bent, of accepteren dat jij en ik niet discriminabel/kwetsbaar zijn.

PresidenteDeConjovia | 04-02-18 | 13:46

Je bent een kansloze prutser, je leven is een mislukking net zoals jij en alles wat je ooit geprobeerd hebt. En dit weet je zelf ook.

Zo goed?

Glad to be of service!

De Koreaanse Slet | 04-02-18 | 13:55

Je gedraagt je zoals Koreaanse slet.

tragic1911 | 04-02-18 | 14:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Meen me te herinneren dat GS eens een tegel van mij joriste waarin ik uitlegde dat ik het op zich prima vind als homo’s iets willen doen als gaypride maar dat ik de huidige formule weerzinwekkend vind. Ik ben wel redelijk hetero en hoef dat allemaal niet te zien. Geldt trouwens ook wanneer hetero’s hun seksuele uitspatting in mijn gezicht douwen.
.
Laten we dus geen “tolerantie” veinzen die er ook hier niet is. Je moet houden van, je moet het fantastisch vinden, je zult meeklappen op de maat.
.
Niet perse Nederlands hoor. Je kunt niet eens meer een serie of film kijken zonder de SJW agenda vol door je gelaat gesmeerd te krijgen. Is meestal ook zo verschrikkelijk belangrijk voor de verhaallijn. Zo had ik mij de oorlog tussen de Klingons en de Federatie niet voor kunnen stellen zonder een zoenscene tussen de chief engineer en medical officer. Ieder normaal mens weet immers dat je zoiets niet slechts met fasers en fotontorpedo’s afhandelt.
.
Echt.... let’s boldly go enzo....

Parel van het Zuiden | 04-02-18 | 13:38 | 4

Live long and proper ..
Btw: de United Federation of Planets in TOS was er om te laten zien wat de United Nations ooit zou kunnen worden als alle rassen maar vreedzaam samenwerkten.

ChatBot | 04-02-18 | 13:47

Ik zit ook niet op die gay pride te wachten ( sowieso, dat overdreven gehomo tegenwoordig in al die tv-programma's hoeft voor mij niet, is niet functioneel ) maar als ze daar behoefte hebben, be my guest. Hoop dat ze een prettige, veilige en gezellige manifestatie hebben, ik ga dan wel een dagje later wel naar Amsterdam.

Graaisnaaiert | 04-02-18 | 13:55

Lupuslupus | 04-02-18 | 13:44
Ik vind persoonlijk Netflix anders behoorlijk politiek correct links... De stand-up comedians die er langskomen halen bijna zonder uitzondering anti-Trump en anti-Republikeinse\Conservatieve grapjes aan, zonder Democraten\Progessieven een zelfde behandeling te geven. Dat kan en mag natuurlijk, maar laat dan ook eens een wat rechtsere cabaretier toe. En hoewel ik bijvoorbeeld Grace en Frankie ook volg en best leuk vind, ligt daar regelmatig een SJW-sausje overheen van heb ik u daar: zwart succesvol pleegkind van een Joods gezin waarvan de vader homo is en gescheiden van zijn progressieve vrouw en nu met een "conservatieve" man getrouwd is... Of House of Cards, was ik laat mee begonnen, maar volg ik nog steeds (tijdje niet gezien) waar ook volledig gratuite en totaal geen inhoud toevoegende scenes in zitten waar die Frank Underwood president ineens een soort kasthomo of biseksueel blijkt die een triootje doet met zijn vrouw en beveiligingsbeambte? Fijn dat we als homo's gezien mogen worden en er ook eens een positief beeld is over zwarte mensen als succesvol, maar het kunstmatige pushen van beeldvorming ligt er gewoon té dik bovenop.

Wol | 04-02-18 | 18:30
▼ 1 antwoord verborgen

Interesseert me allemaal vrij weinig. Punt is dat ze er bewust een punt van moesten maken. Laat die man/vrouw met rust. Iets met voetbal had het niks te maken. Hoop dat Gijp weer in een depressie schiet, en dat bedoel ik natuurlijk satirisch

menage | 04-02-18 | 13:31 | 1

Mondhoekjes omhoog en niet zo somberen hoor.

kempenaer | 04-02-18 | 15:06

Zwarte humor nu ook al racistisch in Nederland.

the Jackdawn | 04-02-18 | 13:29

Links is links and never the twain shall meet..

Koonkluk Huis | 04-02-18 | 13:28

Tja je kunt een heleboel dingen ook aan je voorbij laten gaan als een schip in de nacht dat voorbij gaat. Je wordt dan veel minder gekwetst, zeker als het je geen moer interreseert of iemand op de een of andere manier jou keuzes op de hak neemt (goede smaak of niet). Kortom, het leven is veel leuker als je lak hebt aan het merendeel van hetgeen er om je heen gebeurt.

devil13 | 04-02-18 | 13:28 | 1

Ja, lekker onverschillig...

kempenaer | 04-02-18 | 14:55

Heeft deze politicus ook een tweet eruit gegooid als Jurgen Raymann zich voordoet als tante Es of als Paul Haenen zich verkleedt al Margreet Dolman ????

Ik snap er niks van! | 04-02-18 | 13:25 | 2

Doen die een echt persoon na dan?

menage | 04-02-18 | 13:35

@menage. is Renate een echt persoon?

am*dam | 04-02-18 | 13:54

De grootste racist, op elk gebied "by far" is Sylvana Simons.
Want Sylvana Simons heeft ervoor gezorgd dat racisme weer zeeeeeer hoog op de politieke agenda staat en.... dat alle Nederlanders, alle blanke West Europeanen zich de ogen uit de kop moeten schamen dat zij blank zijn, wellicht ook met een super witte huid, blauwe ogen en blond haar hebbende want.... in een zeer grijs en zeer lang verleden zijn er blanken geweest die zich zeer slecht gedragen hebben tegenover zwarten uit donker Afrika.

kippevlees | 04-02-18 | 13:23 | 3

Zwarten uit donker Afrika hebben zich zeer slecht gedragen tegenover andere Zwarten uit donker Afrika door hen aan de arabieren en blanken te verkopen. Laten we daar eerst eens mee beginnen. Maar dáár hoor je die rare Simons niet over.

Lupuslupus | 04-02-18 | 13:29

Sylvana wordt inmiddels uigekotst door vrijwel elk donker mens die het op eigen kracht heeft gered en een gerespecteerd en geslaagd lid van deze samenleving is geworden. En terecht, zij hebben er nog het meeste last van dat achterstandsgeneuzel door die beroepspigmentuitventster.

Graaisnaaiert | 04-02-18 | 13:52

Natuurlijk is het ongelofelijk fout geweest dat wij (en andere landen) die mensen over heel de wereld verdeeld hebben. Had ze lekker daar gelaten, dan zou het er in een hoop landen (m.n. de V.S.) een stuk beter hebben uitgezien.

Al met pensioen | 04-02-18 | 15:40

Ik snap dat gedweep met platte volkscultuur niet. De VARA heeft daar vaak ook een handje van. Het past in het plaatje van rijkeluiskinderen als Rosenmöller die als arbeider gingen werken. En de hysterie om rijmwoordenboekpoeet Hazes. Wat dat betreft is het vreemd dat die cultuurrelativisten, die lage cultuur zo graag gelijkstellen aan hogere, de bijbehorende volkshumor zo slecht trekken.

JTKDM | 04-02-18 | 13:22 | 3

Hoef je ook niet te snappen. Gewoon lekker op je eigen verheven gebiedje blijven.

Dirty-Harry44 | 04-02-18 | 13:29

Correctie: Rosenmoller heeft nog nooit een dag in zijn leven gewerkt.

ChatBot | 04-02-18 | 13:41

Humor is niet uit te leggen. Je vindt iets leuk of je vindt iets niet leuk. Zio simpel is het. Ik kwam bij dit fragment niet meer bij. Betekent niet dat ik transgenders belachelijk zal maken of anders tegemoet treden dan mensen die hun oorspronkelijke geslachtsdelen nog met zich meedragen. Boeit me niet, moeten ze helemaal zelf weten. Maar dit, nogmaals, hi-la-risch.

Graaisnaaiert | 04-02-18 | 13:49

Wat ik niet snap is dat Rene/Renate volgens 'de regels' van transgenders en Links niets verkeerd deed. Je kan transgender zijn als het gender van je geest niet met het gender van je lichaam overeenkomt, maar een lichamelijke verandering is niet eens vereist.

Rene/Renate deed er niet lacherig over en was bloedserieus, maar de lacherige reactie van de omgeving is te verwachten en daar ging hij/zij dapper mee om. Het is immers ook een ongewone onthulling waar je mensen de tijd voor moet geven om aan te wennen.

Ik vind het juist kwetsend en beledigend dat een Kamerlid Rene/Renate belachelijk noemt en zo andere transgenders in de kast duwt. Schaam je.

GroetenVanUrk | 04-02-18 | 13:22

Kunnen we eens afspreken dat we niet achter elk akkefietje het woordje
"gate" te plakken.
Het Watergate schandaal had immers ook niets met water van doen.

getzappad | 04-02-18 | 13:21 | 1

Dat is toch al lang Water under the bridge

Hemmenaar7 | 04-02-18 | 13:34

Juist als er (flauwe) grappen over transgenders kunnen worden gemaakt is hun emancipatie voltooid. Het zijn juist degenen die nu in een politiek correcte kramp schieten die achterlopen.

Melchett | 04-02-18 | 13:20

Mensen van GroenLinks of Democraten66 zijn toch een beetje de zachtgekookte eitjes van de politiek.

leo de pejo | 04-02-18 | 13:19

Well played, mevrouw! Deze tweet is satire bovenop satire. Dat heet dan 'meta-satire', vermoed ik..

BRR76 | 04-02-18 | 13:19

Memphis Depay was ook gekwetst..
Alleen vergeet die hypocriet erbij te vertellen dat ie de afgelopen jaren flink en terecht bekritiseerd is in hetzelfde programma... dat zint meneertje niet !

Jimmy Mc Clure | 04-02-18 | 13:19 | 2

Memphis was niet gekwetst, hij gebruikte het moment om een sneer terug te geven met hij kan beter mijn hoed opzetten.
Een oer Nederlandse reactie die ik van allochtoon niet verwacht, ben ik nu een racist.

the Jackdawn | 04-02-18 | 13:33

Het was ook wel een ridicuul gezivht, die hoed van memphis, de popstar.

kempenaer | 04-02-18 | 14:38

Pleur dan gewoon op naar turkey. Daar is alles beter.

Dirty-Harry44 | 04-02-18 | 13:17 | 1

Vraag Erdogan maar. En de Koerden.....

Is dit nog nieuws? | 04-02-18 | 13:44

Mensen belachelijkmaken en grappen over ze maken is alleen toegestaan voor linksch menschen.
zoals racisme alleen toegestaan is voor niet blanken.
De Freek de Jonges uit de jaren 60 en 70 mochten daarom iedereen kwetsen.
De Sylvanas mogen daarom blanken het spreken ontnemen omdat ze blank zijn en dus geen geen recht van spreken hebben over bepaalde onderwerpen.
Linkse logica.

Gerf | 04-02-18 | 13:16

Ik weet inmiddels niet meer wat ik erger vind, het kleinzielige gezeik van gekwetste softies of het kleinzielige gezeik over het gezeik van gekwetste softies.

De Koreaanse Slet | 04-02-18 | 13:16 | 4

Yep het is een beetje een perpetuum mobile van zeikerTs.

Berbaar | 04-02-18 | 13:40

@ berber: accountje opheffen en oprotten naar joop of andere site vol luie uitvreters.

Dirty-Harry44 | 04-02-18 | 14:19

Ja, ik denk dat ik ook eens een tijdje wat anders ga doen dan hier dagelijks rond te struinen. Doen jullie mee ? Dan maar een tijdje zonder 'objectieve' informatie.

SlimmeBelg | 04-02-18 | 15:09
▼ 1 antwoord verborgen

Die hilarische pruik die tijden de hoogtijdagen van Gullit door zijn fans werd gedragen zou nu waarschijnlijk ook controverse zorgen.

MickeyGouda | 04-02-18 | 13:15 | 1

Ah, Team Huilie laat ook weer een natte wind.

Graaisnaaiert | 04-02-18 | 13:15 | 2

Sorry, iets te enthousiast. Aub Jorissen. Dank!

Basil Fawlty | 04-02-18 | 13:18

Hahaha! Mooi.

Basil Fawlty | 04-02-18 | 13:16

Sommige mensen hebben zulke lange tenen dat anderen erover struikelen.

Beefbus | 04-02-18 | 13:13

Doet je terugverlangen naar de tijd van Koot & Bie, Arjan Ederveen, etc.
Zelfs die vreselijke Carlo Boszhard en Irene Moors persifleerden op het pijnlijke af.

Paulus de Bk | 04-02-18 | 13:12 | 4

Dat klopt. Hoe ordinairder en kwetsender hoe 'mooier'.

Lupuslupus | 04-02-18 | 13:40

Subtiel, grof, het heeft beide zijn charme.

kempenaer | 04-02-18 | 14:36

Alleen Ton van Duinhoven, vooral bij Hadimassa.

SlimmeBelg | 04-02-18 | 14:38
▼ 1 antwoord verborgen

Een groen Linkser die satire begrijpt. Dat is een grap op zich. Hahahaha!

Basil Fawlty | 04-02-18 | 13:11

Waarom gaat het recht van de ene gekwetste boven het recht van de ander gekwetste? Gekwetst zijn, is geen criterium.

Sierstrip | 04-02-18 | 13:10

Kwestie van belevingswereld. Satire is een linkse cabaretier die Trump Thierry en/of Wilders belachelijk maakt.
Anders gepolariseerde varianten op dat thema vallen onder hate-crime.

Uw extreemGroenlinkse adviseur,

Jan Passant mk2 | 04-02-18 | 13:09

Tweedekamerleden moeten de regering controleren en geen voetbalprogramma's.
Dus ga eens aan het werk, mevrouw. Daar is voorlopig genoeg te doen..

Schmalz | 04-02-18 | 13:06 | 1

Iets met spijker en kop. Dat mevrouw het weekend gebruikt om eens een keer een wet écht te lezen, en wellicht met een amendementje of motie proberen die meer in lijn te brengen met de maatschappijvisie van Groenlinks.

Sjors W. | 04-02-18 | 13:15

Kwetsen of beledigen is afhankelijk van de keuze van de ontvanger. Als de ontvanger beledigd is door wat je zegt, dan pas was het beledigend. Je kunt dus nooit iemand opzettelijk beledigen omdat je nooit zeker weet hoe die persoon het gaat opvatten. Uiteraard, soms Kun je op je klompen aanvoelen dat een SJW beledigd gaat zijn maar moet je daarom maar zwijgen? Een ander lacht er net zo hard om, moet je daarom dan toch maar zwijgen?
Al die tere zieltjes en goudweegschaaltjes om alle uitspraken op te wegen. Ik word er haast niet goed van...

Bakkeleures | 04-02-18 | 13:06

We gaan toe naar Amerikaanse toestanden, waarbij iedere grap op tv eerst door een legertje juristen moet worden getoetst op 'suability', schadeclaims. Dus uiteindelijk alleen nog grappen over man die uitglijdt over bananenschil of telefoon opneemt tijdens het strijken, met disclaimer: geen fysieke of psychische schade opgelopen gedurende het verloop van deze grap.

Zenzeo | 04-02-18 | 13:05 | 1

De psychische schade is al geleden voordat de grap los is.

D-Fens_1963 | 04-02-18 | 13:18

Lopen Nevin en de Jessias nu snotterend uit protest weg bij de volgende plenaire vergadering?

www.parool.nl/amsterdam/groenlinks-lo...

www.parool.nl/amsterdam/zwarte-pieten...

Wat een slappe tofuvretende watjespartij is dat Groen(s)Links toch ook. Alleen die Antifa vriendjes van hun nemen nog een beetje echte actie (tegen soft targets maar toch). De rest kan alleen maar beetje huilen op de twittert en Feestboek.

Graaf_van_Hogendorp | 04-02-18 | 13:05 | 1

Antifa. “Bring out the gimps.”

kempenaer | 04-02-18 | 14:34

Handig hoor, al die aandacht ervoor. Ik zie al tribunes vol met mannen met pruiken in de stadions

Man.man.man | 04-02-18 | 13:04

South Park had hier ook al een mooie aflevering over. Als je het geen held vindt ben je transfoob natuurlijk.

Harry Turtle | 04-02-18 | 13:03

Off topic en toch niet:
Waarom noem je je kind Nevin? was Nicht niet makkelijker?

bergsbeklimmer | 04-02-18 | 13:01 | 1

Subtiel.

Graaisnaaiert | 04-02-18 | 13:39

Blijft merkwaardige zaak dat uitgerekend Linkschen telkenmale de kaart gekwetst speelt zijn notabe objectief bezien vanaf decenium Sixties vorige eeuw Founding Fathers deze satire tog!

william7055 | 04-02-18 | 13:00 | 2

Yep.

Sierstrip | 04-02-18 | 13:11

Bijzondere zin, ook een soort satire,

kempenaer | 04-02-18 | 14:14

Mag ik de videoscheidsrechter inroepen?

PresidenteDeConjovia | 04-02-18 | 13:00

Mooie satire Nevin! Doen alsof wij jou benoemd hebben om te toetsen wat humor is, en wat wel en niet kan. De virulente politiekcorrecte hersenziekte werd veel zelden zo netjes uitgelicht. En tintje gespeeld “godcomplex”. Brrrrriljant.
.
Goed dat we kunnen beschikken over dit soort cabaret. Relativeert enorm.

Parel van het Zuiden | 04-02-18 | 13:00

De meeste mensen zijn geen transgender, dus in dat opzicht is het statistisch gezien niet normaal. Dat is wat anders dan dat je niet normaal doet tegen iemand die transgender is.
-
Een geintje maken is normaal, de man treed er zelf overigens mee in de publiciteit. Bovendien maak je het wat luchtiger en ga je er dan ook luchtig mee om en daarna is het klaar. Ik geloof dat deze journalist liever deze vorm van satire voorbij ziet komen (Engelsen hebben over het algemeen een goed gevoel voor humor) dan dat ie met een hoop mensen opgescheept zit die niet normaal doen!
Dat laatste dat is het probleem. Mevrouw de GroenLinksert noem voor de gein eens landen op waar dit niet acceptabel is en levensgevaarlijk om ermee naar buiten te komen. Vervolgens omschrijft u de daar heersende cultuur.
Valt er iets op?

bananabanana | 04-02-18 | 12:59

Het zal nog wel een tijdje duren voordat het in Nederland de 'normaalste zaak van de wereld' is. In Thailand bijvoorbeeld is het dat echt wel. Soms wel verrassend als je door een 'dame' in een winkel geholpen wordt en dan alleen aan de stem hoort dat het een 'heer' is, of een inderdaad van geslacht veranderde man. En grappen worden er alleen op een vriendelijke manier gemaakt. Niet ten koste van iemand, waar Nederlanders meesters in zijn. Dus het bewustzijn in Nederland is in deze nog niet zo ver gevorderd als in het verre Oosten. En grappen maken, is altijd goed, maar iemand belachelijk maken, vind ik te ver gaan. En smaken verschillen.

SlimmeBelg | 04-02-18 | 12:58 | 7

@ belg
We zitten hier niet in Thailand. Wel in Nederland en hier worden grappen gemaakt. Niet van die mierzoete flauwe grappen, maar gewoon stevige goede grappen.
Belgen zijn ook wel erg gevoelig dat was me bekend. Beetje feminien ook.

kempenaer | 04-02-18 | 14:25

@gaffelbaard: Wij Nederlanders lachen vooral als mensen belachelijk gemaakt worden. Dat is tenminste mijn (62-jarige) ervaring. En vooral de heren Gijp en Derksen hebben op dit gebied een stevige reputatie opgebouwd. Nu Derksen met het ouder worden over enige humor blijkt te beschikken, nadat hij jarenlang mensen zonder reden met de grond gelijk heeft gemaakt, verdient dit programma nog zeker het predicaat 'satire' niet. Dat zal volgens mijn mening nog langer duren dan dat de massa in ons Nederland geaccepteerd zal hebben dat mensen met een 'feminiene' geest die in dit leven weer in een mannelijk lichaam terecht zijn gekomen geen andere uitweg zien dan hun fysieke verschijning aan te passen. Van mij mogen ze, mits ze de financiering zelf verzorgen. En een grappige zondag nog.

SlimmeBelg | 04-02-18 | 15:00

@Bokito dus ik ben: Geeft niets hoor, ik moest er ook aan wennen, maar dat gaat gemakkelijker in een omgeving die er ongedwongen mee omgaat en waar het echt op grote schaal voorkomt. Ze hebben in Thailand ook verdomd goede plastische chirurgen.

SlimmeBelg | 04-02-18 | 15:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Er is geen recht om niet gekwetst te worden. Daarnaast betekent janken ook niet dat je je zin moet krijgen.

Rico Tampeloerus | 04-02-18 | 12:58 | 1

Tegenwoordig met slappe ouders betekent dat wel dat jij je zin krijgt. Jankende en krijsende kinderen in de Appie krijgen toch wel dat snoepje om ze maar stil te houden. Zo ook beroepsgekwetsten

Olleke | 04-02-18 | 14:11

Humor die zich beperkt tot "punching up" is oersaai. Dan krijg je van die door de VARA goedgekeurde cabaretiers.

solcama | 04-02-18 | 12:57

Ach voetbalhumor.
Het ontstijgt meestal het niveau van pissen in de shampoofles of tijgerbalsem in de onderbroek niet.
Zo ook dit item in VI maar ik kon er prima om lachen.
Lagaan mensuh, gekwetst zijn is een keuze.

Berbaar | 04-02-18 | 12:57 | 4

Ach net zoals VI de vrijheid heeft dit soort items te maken hebben de "gekwetsten" de vrijheid te proberen dit soort humor te stoppen.
Geen probleem mee, geef ze wel weinig kans want er kijken nog steeds ruim een half miljoen mensen naar.
Daarnaast zijn Rene, Johan, Jan financieel al lang onafhankelijk en kan Wilfred met 2 Televizier prijzen overal aan de slag.
Kortom lekker laten (tegen)spartelen, hoeft niemand wakker van te liggen en de mannen van VI al helemaal niet.

Berbaar | 04-02-18 | 13:37

Zo zo berbaartje, we zijn het een keer eens, de vlag kan uit!

kempenaer | 04-02-18 | 14:03

Berbaar | 04-02-18 | 13:37
"Ach net zoals VI de vrijheid heeft dit soort items te maken hebben de "gekwetsten" de vrijheid te proberen dit soort humor te stoppen."
Nee, die vermeende vrijheid bestaat uit het ontnemen van vrijheden en is dus onvergelijkbaar. Deze trut van troje mag wel zeggen dat ze het allemaal niks vindt, want dat is gewoon een meningsuiting, maar zodra ze adverteerdersbelletjes zou gaan plegen, overschrijdt ze de grens.
Het lijkt op iemands keel dichtknijpen zodat zijn argumenten niet kunnen worden geuit.

sockpuppet | 04-02-18 | 15:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, die René van der Gijp, ik moet soms erg om hem lachen. Maar deze keer niet. Terwijl ik toch zo'n transformatie niet echt kan meemaken. Ik vind het vaak vooral sneu. Maar dat dit nu supergrappig is, mwa..

Francieux | 04-02-18 | 12:54 | 1

Maar geef toe, hij bracht het professioneel. Met een stalen smoel, terwijl die anderen zaten te lachen.

Synecdoche | 04-02-18 | 19:01

Het argument van huilend SJW-Nederland zal zijn: "ja maar grappen mag je alleen maar maken tegen de mensen 'in power', grappen maken over kwetsbare en gediscrimineerde groepen is trappen naar beneden en dus slecht".

En zo hebben ze voor zichzelf rechtgeluld dat ze er geen problemen mee hebben dat gristenen + kerk al tientallen jaren worden bespot, maar dat ze in een censuur-reflex schieten zodra er een grapje over islam / LHBTQIDOCIHCJO / 'mensen van kleur' wordt gemaakt.

raskol | 04-02-18 | 12:54 | 3

Aangezien ik een blanke (witte) man ben en dus het laagste van het laagste volgrns sjw-ers is elke grap een trap naar bove en dus geoorloofd.

Ben Hetzat | 04-02-18 | 13:06

'Mensen van kleur'? Zullen we het gewoon weer over 'zwarte mensen' hebben? Wel zo duidelijk ten opzichte van 'witte mensen'.

Rest In Privacy | 04-02-18 | 13:53

Ik maak grappen over wie ik wil, ook over weirdo’s. Politiek correct slinks mag lekker kapot vallen.

kempenaer | 04-02-18 | 14:02

Wat verwacht je anders van iemand van Turkse afkomst?

Turken kennen geen NLse humor. Snappen ze niet. Laat staan dat ze ooit de verschillen tussen de begrippen parodie, satire of sarcasme, ironie en cynisme gaan begrijpen.
Zo heb ik ooit aan een Turk geprobeerd het verschil tussen een polemiek en hekeldicht uit te leggen. Dat was een vruchteloze poging.

gaffelbaard | 04-02-18 | 12:53 | 1

Ik vrees dat je verregaand gelijk hebt. Je kunt het verbreden naar moslims. Over Mohammed de rapist zijn hele goede grappen te maken, die snappen ze ook niet.

kempenaer | 04-02-18 | 14:00

Toch doet Johan uit Grolloo wel iets ernstig fout.
Hij stemt D66.

Jackanders | 04-02-18 | 12:52 | 2

Dat ook.

Normpje | 04-02-18 | 12:54

Hij zou beter de stemwijzer hebben gevolgd (zoals velen waarschijnlijk). Die kwam bij hem op FVD uit. Nu zal die stemwijzer zijn langste tijd ook wel gehad hebben.

SlimmeBelg | 04-02-18 | 13:01

Ach hou toch op. Die lachebekjes zijn zwaar over de datum. Zweet op de bovenlip omdat ze weten wat er komt en zelf al twijfelen. Het is een ‘voetbalprogramma’, meer niet. Ze overspelen hun hand bij gebrek aan voetbal beelden. Ophouden, mooi geweest. Bah.

Normpje | 04-02-18 | 12:51 | 3

U snapt dus het format niet? Ook goed.

kwark001 | 04-02-18 | 12:53

Zweten kan ook op angst wijzen. Geweldig toch om met angst in de samenleving te moeten staan.

Sierstrip | 04-02-18 | 13:17

Niet zo zuur hoor normpje. Lachen, trek die monhoekjes maar omhoog!

kempenaer | 04-02-18 | 13:59

Géén idee hebben, toch in de TK zitten, met emancipatie en discriminatie in de portefeuille uit 'n raar soort verplichting reageren, sponsors viseren(!), en op de Twitters óók nog eens geschokt zitten doen over cijfers die al zeker 30 jaar worden bijgehouden over intimidatie: GL; Faal!!! Helaas gaan weer allerlei lieden volgende maand dit soort dwazen een stem geven.

eastender | 04-02-18 | 12:49

Mijn vorige buurman werd buurvrouw. Hele proces van jaren meegemaakt. Nooit een ongelukkiger mens gezien.

kwark001 | 04-02-18 | 12:47 | 3

Maar werd het ongeluk gevoed door de sexe kwestie of door het gebrek aan compassie van de buren in kwestie?

D-Fens_1963 | 04-02-18 | 13:01

Ervoor neem ik aan.

SlimmeBelg | 04-02-18 | 13:03

@D-Fens_1963 | 04-02-18
Waarom zou je compassie moeten voelen met een trans? Als iemand z'n haar groen verft, twintig piercings in z'n gezicht laat zetten, of een piemel op z'n voorhoofd laat tatoeëren, vraag je toch ook niet om compassie, maar mag je besten denken 'wat raar en lelijk'. Iemand die na z'n 40ste als trans door het leven gaat, ziet er in 99% van de gevallen niet uit, in van Spilbeecks geval als een overjarige kerel in pruik en lipstick. Zelfs Bruce Jenner ziet er na peperdure plastische chirurgie uit als een mislukte travestiet met veel te grote handen en voeten.

Je hoeft hem niet elke keer in zijn gezicht uit te lachen, maar het is even 'dapper' als op een andere manier je uiterlijk verpesten. Als iemand psychische problemen heeft met het feit dat hij staand kan plassen, zijn er vast minder zichtbare oplossingen.

Zware Guy | 04-02-18 | 14:27

" Daarom ook hadden álle kranten en álle televisiezenders bakken aandacht voor Bo Van Spilbeeck, omdat het de normaalste zaak van de wereld is. "
Geen speld tussen te krijgen, zo normaal is het idd niet.

zwellevertje | 04-02-18 | 12:44

Je kunt geen grap meer maken, naar een vrouw lachen, iemand vergeten aandacht te geven of je bent al een paria. We slaan echt door, bah.

LonelyWanker | 04-02-18 | 12:44

Kleinzielige figuren. Niet serieus nemen. Schouders ophalen, geen aandacht aanbesteden en doorlopen. Nooit en woord met deze mensen wisselen. Laten zij zich in een kringetje heel veel op de borst slaan en schouders klopjes geven en oreren hoe goed zij wel niet zijn. Prima, maar val de weldenkende er niet mee lastig, a.u.b.

De Evangelist | 04-02-18 | 12:43 | 1

Klein detail. Dit mens zit in de kamer.

ik.zou.haar.doen | 04-02-18 | 12:52

Ik zie het al voor me, nog even en we zijn verplicht om alleen Om Dolf Jansen te lachen, alle andere, wel echte humor, Ist Verboten.

JanvandeBiertent | 04-02-18 | 12:42 | 1

Jaha want duitsers maken geen grappen.

flesje | 04-02-18 | 12:47

Alles waar je het niet mee eens bent verbieden. Waar komt me dit toch bekend van voor?

LangeNeus51 | 04-02-18 | 12:42
-weggejorist-
kwark001 | 04-02-18 | 12:42 | 1

Cool, iedere dag komt er wel de een of andere foob erbij.
Ditmaal een transfoob.
LoL
Is U al een foob?

Kanarie_Geil | 04-02-18 | 12:41 | 1

Ik heb een foobfobie.

Roze_bril_drager | 04-02-18 | 12:54

Er is inmiddels een hele generatie beroepsgekwetsten die per definitie geen humor of satire herkennen. Droevig maar waar

marcoplarco | 04-02-18 | 12:41 | 6

Marcoplarco is jarig vandaag. Hebben jullie ook allemaal je geboortedag ingevuld?

Gele Beer | 04-02-18 | 14:19

Gefeliciteerd!

kempenaer | 04-02-18 | 14:22

Och jezus... is dat echt een versierde stoel wegens verjaardag?
Zeg. Me. Dat. Het. Niet. Zo. Is.

Stormageddon | 04-02-18 | 15:09
▼ 3 antwoorden verborgen

*instemmend applaudiseert*

Pierre Lebon | 04-02-18 | 12:40

Is ook statement van Daniel Arends in zijn show. 'ik maak grappen voor mensen die ze snappen, niet voor mensen die ze niet snappen. Dus voel je je gekwetst, dan had je niet moeten komen en daar is de deur'. Heerlijk.

ik.zou.haar.doen | 04-02-18 | 12:40 | 1

En geld terug!

SlimmeBelg | 04-02-18 | 13:06

Heerlijk om mensen hard te kunnen kwetsen. Worden ze hard van en het land wordt er beter van. Alles wat maar een beetje macht heeft moet belachelijk worden gemaakt, anders krijgen we rare toestanden. Maar vooral het geloof moet doorlopend belachelijk worden gemaakt.

(Vrij naar Hans Teeuwen).

RenHoek | 04-02-18 | 12:38

Oh ja, en psychische problemen los je niet op met fysieke aanpassingen.

kwark001 | 04-02-18 | 12:37 | 3

Juist, het verzacht echter wel de pijn, en er is geen beter alternatief.
Je kan een ontwikkelingsstoornis niet zomaar wegtoveren, helaas.

robotpie | 04-02-18 | 13:30

Dat is aan die persoon zelf om te bepalen of die fysieke aanpassing nodig is. Toch?

Is dit nog nieuws? | 04-02-18 | 13:42

Het is maar de vraag of er nog fysieke aanpassingen volgen. Alle berichten zeggen dat Van Spilbeeck voortaan als vrouw door het leven gaat. Op zijn leeftijd heeft een vedere verbouwing geen zin. Het blijft dus bij cross-dressing. Best hoor, maar dat maakt hem toch niet tot mevrouw Van Spilbeeck?

Synecdoche | 04-02-18 | 18:56

Als satire niet meer mag kunnen we carnaval ook afschaffen.
En humor in het algemeen.

keestelpro | 04-02-18 | 12:36 | 2

Was vorig jaar toch al een hele huilie-rel over?
"cultural appropriation" als je je verkleed als non.. of mexicaan.. of rapper... of hula meisje. of...

LangeNeus51 | 04-02-18 | 12:44

Het hele idee van carnaval is om te kwetsen. Het is een afspraak. 4 dagen andersomdag. Iedereen en alles wordt belachelijk gemaakt.
Vreemd dat als Amerikanen iets dergelijks doen en het 'The Roast Of' noemen dat dan alle deugmensen (tot Sylvana aan toe) zich wel belachelijk laten maken. Dan snappen ze het opeens wel.

keestelpro | 04-02-18 | 12:54

Over een paar jaar mag niemand meer iets vinden, menen, beweren of zelfs denken.

kwark001 | 04-02-18 | 12:36 | 4

ik.zou.haar.doen | 04-02-18 | 12:40

Sorry hoor!

kwark001 | 04-02-18 | 12:43

Daar zijn we zelf bij. Gewoon vol gas er tegen in.

kempenaer | 04-02-18 | 14:17

Toch deel ik in enige mate deze angst van Kwark001. Er is 4 miljard vrijgemaakt wanneer ik het goed begrijp om internet aan banden te leggen. Een inmens onuitputtelijk bedrag. Hoe wil je hier over pakweg 20 jaar nog tegen strijden wanneer het recht door steeds strengere Europese wetgeving straks niet meer aan onze kant staat, maar volledig aan die van de dan eenheidsworst van Europa? Of is deze angst niet gerechtvaardigd? Steeds meer zie je dat de Bilderbergse kliek grip krijgt op de angstig wordende sociale media met boetes van maar liefst 50 miljoen?

Het kon wel eens sneller gaan dan wij denken.

Jan, Leiden | 04-02-18 | 23:42
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken