Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EU Chef Federica Mogherini: "EU-Defensie niet langer droom, maar realiteit"

Social

Zei ze dat nu echt met exact de hoeveelheid schaamte die je van een omhoog gevallen regent zou verwachten? Ja, natuurlijk zei ze dat echt. "We are building a European Union of Security and Defence. It's not a plan anymore, it's not a dream anymore. It's a reality coming true." En om d'r vagijn ook nog even demonstratief in de strijd te gooien noemt ze dit de droom van "our founding fathers and mothers", want dat schijnt tegenwoordig zo te horen. Farage werd (ja ja, speech na de breek) in 2015 nog weggehoond als gevaarlijke volksmenner toen hij waarschuwde voor deze ongein, en twee jaar later pinkt Federica een traantje weg bij deze mijlpaal - haar gehele speech voor de liefhebbers alhier. Maar, is er nu sprake van een EU-strijdmacht of niet? De EU kennende: ja, in all but name. Het gebruikte framework heet Permanent Structured Cooperation (PESCO): een "Treaty-based framework and process to deepen defence cooperation amongst EU Member States who are capable and willing to do so. The aim is to jointly develop defence capabilities and make them available for EU military operations. (...) The difference between PESCO and other forms of cooperation is the binding nature of the commitments undertaken by participating Member States." Brrr, militaire EU-ops, bindende toezeggingen, lekker hoor. Maar geen zorgen, de daaropvolgende zin verzekert ons dat "participation remains voluntary and decision-making will remain in the hands of participating Member States." Lol, ja, dat pad kennen we en eindigt erin dat de nationale regentenklasse ervoor kiest ook die soevereiniteit over te dragen. Fijn te weten dat iemand die vindt dat "de politieke islam onderdeel van Europa moet zijn" de operatie leidt.

Social

Reaguursels

Inloggen

In de 2e wereldoorlog was het Verenigd Koninkrijk ( Engeland) het enige land dat niet capituleerde en ook niet veroverd werd door nazi duitsland.
Dat vinden de duitsers nog steeds erg.
Heel Europa lag op de rug, maar de Engelsen niet !
Ik ben tegen alles wat EU is en ik vind het fantastisch dat de Engelsen wederom zich niet willen overgeven aan die machtswellustelingen in de EU.
Nederland geeft zich natuurlijk weer over, weg onze identiteit, weg onze eigen wetgeving, weg eigen bescherming van onze grenzen weg onze pensioenpot etc.
Niks van de geschiedenis geleerd dus!
" Britannia rule the waves : ....... again !

outdoor | 25-11-17 | 11:32

"We are building a European Union of Security and Defence."

Met moslim-huursoldaten zeker.

Nelis SplitBloes | 25-11-17 | 10:14

"our citizens are asking for more security and more security and more efficient budgets". zegt ze. Ik kan me niet herinneren hiernaar gevraagd te zijn. Maar gelukkig hoeft dat niet want de spreekster heeft zelf al beloten dat iedereen weet dat een EU leger de enige weg is naar een beter toekomst. Waar ze dat op baseert mag Joost weten.

apekind | 25-11-17 | 03:22

Zoals Nelson Mandela altijd zei "geef mij de suiker even aan?". Ja, die dekselse Nelson.

JvanDeventer | 25-11-17 | 01:26

EU Member States who are capable and willing to do so. Goed nieuws dus voor Nederland. Misschien zijn we willing, Rutte is onbetrouwbaar, maar we zijn by far not capable. De EU army zal het dus zonder ons moeten doen.

Graaf van Egmont | 25-11-17 | 00:53

Dit mens spoort niet, net als de rest daar.

moi6666 | 24-11-17 | 22:32

Zat toevallig karel van wolferen te kijken, over de navo. Woord voor woord met hem eens! Vandaag voor het eerst gezien. En dan dat rare filmpje van de navo.. wilde die link over de navo er toch maar onderzetten, maar iemand was me voor. Ik word zowaar positief van deze intelligente tegengeluiden :) Ga zo door

burgeroorlog99 | 24-11-17 | 20:52

Ik walg al jaren van alles en iedereen die pr-EU is. Stelletje narcistische ondemocratische ongekozen mafkezen zonder oplossingen. Een EU-leger ? Om te janken. Minder minder minder minder minder !!! Terug naar de EEG en kappen met dis mislukte mijardenverslinde project.

Rest In Privacy | 24-11-17 | 19:34

Ik krijg een heel sterk Duitsland - jaren 30 deja-vu :
oorlogszuchtige gekken grijpen de macht , gooien alle democratische regels over boord en bouwen een leger op.
Eerder hebben ze al de economieen en maatschappijen ontwricht en nu moet er nog een leger bij.
Totale waanzin.
Dit stel idioten heeft zonder leger al de Krim oorlog veroorzaakt en gaat nu met leger heel Europa in het verderf storten.
Ik hoop dat Rusland en Amerika Putin ons tzt weer willen bevrijden , nu van deze EU dictatuur.

enorme sukkelzak | 24-11-17 | 19:24 | 2

Ik hoop dat Rusland en Amerika Putin ons tzt weer willen bevrijden , nu van deze EU dictatuur.
enorme sukkelzak | 24-11-17 | 19:24 |
Ik niet.
Ik hou niet zo van bezetting.
Jij wel. Je kan ook gewoon daarheen verhuizen. Ben je gelijk ervan af.

stitplaats | 24-11-17 | 20:07

Het EU leger zal voornamelijk pang pang roepen tijdens een veldslag.

Rest In Privacy | 24-11-17 | 22:23

Paniekverhaal om een materiaal project.

Ongeblustekalk | 24-11-17 | 19:12

Ok, en wat zal het volgende zijn...?

nikolaos | 24-11-17 | 18:01

De EU zou opgericht zijn om vrede te bewaren in Europa, maar de EU is zelf bezig oorlog uit te lokken, zeer bewust. Ze hebben alle premiers al in de houding om uit te dragen hoe gevaarlijk de Rus is, hun obsessie begint een gevaarlijke wending te nemen door middel van deze idioot Mogherini.
Hopelijk worden de verkiezingen in Duitsland een puinhoop, en dat Brexit morgen eruit stapt zonder deal, dan zal pas deze warmongers stoppen.

lanexx | 24-11-17 | 17:44

Vandaag EU vergadering over ""Oost"' uitbreiding!!

Gek dat die Russen onrustig worden

Zitten die EU hoeren nu allemaal aan de Cristel Meth?

joppo0 | 24-11-17 | 17:37

Los van de zaak op zich: in hoeverre gaan de USA invloed uitoefenen op een EU-defensiemacht? Verplichte winkelnering? Afgedwongen samenwerking? Selectieve deling van intelligentie? Ik bedoel, dit zijn serieuze zaken, geen spelletjes.

En deze dan: als enig moment "ons" leger substantieel slagkracht heeft ontwikkeld, kunnen we dan subversieve acties verwachten of zo? Paramilitairen binnen onze grenzen? Want laten we eerlijk zijn, alle grootmachten hebben spionnen in de regio en trollen waar nodig/gewenst. Wie zit er eigenlijk te wachten op een extra speler in het veld?

spinselsinjehoofd | 24-11-17 | 17:34 | 1

Anders gezegd: ik geloof niet dat een 100% onafhankelijke situatie wordt toegestaan.

spinselsinjehoofd | 24-11-17 | 17:37

De defensieve krachten van Oekraïne, Duitsland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, België, Nederland en die gruwellanden van Transsylvania Roma zijn verre van effectief gebleken. Onze legers bestaan alleen nog maar uit islamitische infanteristen en die gedragen zich onmenselijker dan de voormalige SS. Ik zeg, begin eens met migrantenhoofdstad Brussel weg te bombarderen.

dedeurs | 24-11-17 | 17:19

Ik zie uit naar de dag dat we dit soort lieden voor het tribunaal hebben. Misschien wil ik dan wel rechter zijn.

Stijlicoon | 24-11-17 | 17:16

Ik wil een gezonde balans tussen leger, machthebbers en de bevolking. Dit doet daar afbreuk aan. Als de bevolking het niet meer slikt komt het leger tussen twee kampen te staan.. als het hier ooit zover komt moeten dat Nederlandse militairen zijn omdat die dicht bij de bevolking staan. Het idee dat Duitse of Spaanse hier ingezet kunnen worden is dood en doodeng. Denkt u even terug aan de recente acties van spaanse militairen in catalonië, weinig mededogen, en ik denk dat dat nog een stuk minder wordt als er een ander volk tegenover komt te staan. Heb ik dan zo veel vertrouwen in het nederlandse leger? Nee, niet heel veel, maar in de gewone militairen opzich wel. Zeker veel meer dan in een Italiaan onder EU bewind.

noerg | 24-11-17 | 16:55

Zucht. Het lijkt 1984, George Orwell wel. Letterlijk!

Dirk III | 24-11-17 | 16:38

Schitterend. Ongekozen president. Ongekozen commissie. En een leger, WTF? Wacht even. Die Brusselse gekken hebben nog nooit hun boekhouding netjes bijgehouden. Die Brusselse gekken zijn onduidelijk over hun mandaat, hun doel, hun bevoegdheden en hun richting. En nu een leger. Nog een keer WTF.
[Komt de vrijdagmiddaggodwin: Goh, wat hebben we een goede herinneringen aan leiders met een flinterdun democratisch mandaat en een fors leger.]

Zeddegeizot | 24-11-17 | 16:29

Cobalt bomb | 24-11-17 | 15:36

Vrij simpel. Nederland is stiekem een nucleaire macht. Wij hebben atoombommen en die kunnen enkel gedropt worden door F-16 of F-35. Een Gripen of Eurofighter kan dat niet. Daarnaast is een F-35 een baas. Geloof mij niet geloof experts.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 16:10 | 4

Cobalt bomb | 24-11-17 | 17:03
-door ons bewaarde-

Cobalt bomb | 24-11-17 | 17:04

Cobalt bomb | 24-11-17 | 17:03
Experts zijn degenen die het dichts bij hun materiaal staan en er dagelijks mee werken.
En die zijn dan gevaarlijk?
Om je te bescheuren dit.
Nee, laten we vooral luisteren naar toetsenbord bilnaadsoldaten, bureaustoel anaalgeneraals en muis sluitspiermuisketiers..
Die weten het beter. Hebben in het geval van de Luchtmacht nog nooit in een cockpit gezeten (en gaan ze ook nooit doen, want [X] ongeschikt) en zelfs nog nooit een uniform aangehad, want [X] ongeschikt.
Nee, dan die F-16 piloot met 20 jaar ervaring en thans vliegend op de F-35. laaiend enthousiast over hoeveel meer capaciteit hij nu heeft.... die "is gevaarlijk"

stitplaats | 24-11-17 | 18:38

Ik verbaas met. ECHT over het sukkelgehalte fan Koreaanse slet. En die nucleaire onderzeeërs vd russen dan? Die schieten Confetti?

rattenvanger XL | 24-11-17 | 22:59
▼ 1 antwoord verborgen

Dus de gewapende drones vliegen eerdaags over straat. Want we hebben al jaren gestemd voor meer blauw op straat.
Niet mekkeren dat je straks bang bent dat er een machinegeweer onder hangt en dat er drones over vliegen met dat spul terwijl je met je kind in het park aan het spelen bent of nietsvermoedend de hond uitlaat.

Winkelen wordt ook passé want de detailhandelaar doet alles vanuit zijn magazijn online verkopen.

Hopelijk maak ik me nu zorgen om niks, maar op de een of andere manier slaag ik er maar niet in een positieve toekomst visie te krijgen van alle EU veranderingen.
Heeft ieder land straks dan ook nog een soevereine provincie? Lijkt me wel verstandig om nog een beetje landsbelang levendig te houden en ook de gemoederen van het volk tevreden te stellen. want het gros van de mensen wil haar soevereinitiet niet kwijt. In die behoefte zal linksom of rechtsom ook moeten worden voorzien toch?

Ook zal er soevereiniteit nodig moeten zijn als backup / roll-back plan, mocht het de EU niet lukken te overleven door al die crises want dat is vandaag de dag nog steeds een vraag zonder zeker antwoord.

Rest In Privacy | 24-11-17 | 15:56 | 1

Ben bang dat het nog gekker gaat worden. Drones met hoofddoek. In ksa is er nu een op een vrouw gelijkende robot, die na klachten ook gesluierd moet worden.

Sinterbikske | 24-11-17 | 16:16

fred upstairs | 24-11-17 | 15:31

Absoluut niet. Ik steun juist (ironisch) heel veel initiatieven om aan te tonen waarom het slecht voor ons is. Zo steunde ik o.a. het GeenStijl referendum met mijn handtekening en financieel. Waarom? Om aan te tonen waar democratie faalt. Maar ook had ik mijn handje in Brexit en zelfs de Anti-Hillary campagne.

Ik vind dat mensen moeten leren van hun fouten.

Laat het dan maar pijnlijk zijn.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 15:41

mexicano + satesaus | 24-11-17 | 15:15

Er is geen sprake van VvMU. GeenStijl is een privaat bedrijf. Zij, en zij alleen (en de wet) bepalen wat kan en wat niet kan in hun tuin. Tevens ben ik sinds te lang reaguurder. Wat mij stoort zijn mensen die GeenStijl willen omtoveren naar een eenheidsworst voor aluhoedjes.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 15:35 | 2

Wat een onzin, jij bent toch Directeur van de Alufolie fabriek in Tjechoslowakije?
Dikke winst draaien en dan hier klagen dat de zaken zo goed gaan, je bent niet goed wijs man!

Cobalt bomb | 24-11-17 | 15:43

Iemand stelde voor een aan en uit knop te installeren. Ik nam het voor je op, omdat ik wel van een discussie hou. Dat is al. Hier kan nog best iets gezegd worden. Heb ik bij joop en fb van denk ook geprobeerd, maar duurde niet lang haha

Sinterbikske | 24-11-17 | 15:53

En in welke taal gaan bijv. de commando’s worden gegeven. Ik krijg ineens allerlei beelden van Dad’s Army voor m’n geestesoog.

vlijtig liesje 50 | 24-11-17 | 15:30 | 4

Engels. Dat is al zolang zo.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 15:36

Misschien gaat het Esperanto nu toch nog een succes worden.

Sinterbikske | 24-11-17 | 16:03

Of koeterwaals, de spreektaal van de Brusselse elite.

Sinterbikske | 24-11-17 | 16:09
▼ 1 antwoord verborgen

bisbisbis | 24-11-17 | 15:15

Zeker niet. Noord-Koreanen. Chinezen. Fox News kijkers. Breitbart adepten. Etc.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 15:25

Ze kunnen nog niet eens kiezen voor één Führerhauptquartier. En hard zwaaien met z’n allen, daar gaan weer een paar zeecontainers van onze poen op weg naar de Bermudadriehoek.

PIS-Alchimis | 24-11-17 | 15:19

Oh God - ieder half jaar een commando-overdracht... gezeur om welke talen er gevoerd mogen worden... defensie met een gigantisch en kostbaar
waterhoofd... Nederland moet verpicht z'n fregatten tenderen en laten bouwen bij Fincantieri in Triest (met verplichte Breda spullen er op ...) - en uiteraard: lekker gezellig patrouilleren langs de Oekraiense grens, in het kader van de 'Europese vredesmacht'....
-
'k wor nie goed....

bisbisbis | 24-11-17 | 15:13 | 1

Goedzo, dat betekend dat de tactiek goed werkt.

Cobalt bomb | 24-11-17 | 15:40

Ga dit jaar All-Inclusive naar Rusland op vakantie. Moeten meer mensen doen. Mooi land, mooie natuur, aardige mensen, ruimte en veilig... Hier een mooie all-inclusieve. 15 nachten, 4 sterren voor nog geen 500 Euro.....
-- www.booking.com/hotel/ru/slavyanka-an...

Mark_D_NL | 24-11-17 | 15:10 | 4

Rusland is prachtig. Lieve mensen. Hard volk maar neem de tijd. Alleen die maffiabaas Poetin. En zijn team.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 15:28

Paar keer transfer gehad op luchthaven Moskou. Daar moet je idd de tijd voor nemen. 2 uur in de rij staan is normaal. Maar wil zeker nog een aantal steden in Rusland bezoeken, en ook een keer de transsiberie expres nemen. Lijkt me een mooie reis.

Sinterbikske | 24-11-17 | 15:38

mexicano + satesaus | 24-11-17 | 15:38

Doen! Rusland is prachtig. En te groot om in een leven te bezoeken.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 15:45
▼ 1 antwoord verborgen

mexicano + satesaus | 24-11-17 | 14:55

Dat is een understatement. Een luis in de pels zoals een Bart Nijman zou in Rusland omgelegd worden. Er vanuit gaande dat hij anti-Poetin zou zijn. Zou hij gewoon zijn werk doen als propagandist dan zou hij miljoenen per jaar verdienen. Euro’s.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 15:08 | 4

Doe je Nijman nou een aanbod om een sock puppet te worden voor een paar Miljoen... net zoals jij? Interessant.

Mark_D_NL | 24-11-17 | 15:12

De door mij zeer gewaardeerde Bart Nijman - hoewel hij ook regelmatig de plank misslaat - is een aanwinst voor het nationale debat. Maar als hij hetzelfde werk zou verrichten in Rusland als anti-Poetin trol zou hij een ongeluk krijgen met een Gobnik of Tsjetsjeen.

Het vrije woord is een groot goed. Laten we dat allemaal verdedigen.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 15:22

DKS , je bent waarschijnlijk de eerste die de vrijheid van meningsuiting zal verbieden als jij het hier voor het zeggen hebt.

fred upstairs | 24-11-17 | 15:31
▼ 1 antwoord verborgen

EU chef is dat hetzelfde als Reichsprotektor? Het gaat gewoon oneindig door? Je kan schreeuwen wat je wil. Wanneer heeft wie voor haar gekozen? Churchill draait zich om in zijn graf. Was alles dan voor niets gvd?

PIS-Alchimis | 24-11-17 | 15:07 | 1

Churchill was toch ook een oorlogsmisdadiger ?

adjudant | 24-11-17 | 17:28

Wij wachten met belangstelling de slag om de Europese defensieindustrie af... straks mogen wij gedwongen uitsluitend in Frans/ Duits / Italiaanse 'samenwerking' (lees: de ontwikkleing duurde drie keer zo lang) geproduceerde meuk kopen.
-
En oh ja: daarrrr gaat het natuurlijk om - waarom nog langer F-35's kopen als je ook gedwongen zo'n geweldige Eurofighter kunt kopen?
-
(voordat wij hier de resident defensiematerieelexperts krijgen: ik wéét dat de vergelijking wat mank gaat, maar het is bedoeld als voorbeeld)

bisbisbis | 24-11-17 | 15:06 | 1

Had NL toen maar Eurofighter typhoons aangeschaft, maar die moest zo nodig aan vriendjespolitiek doen en een spookvliegtuig kopen wat nooit iemand zal zien vliegen.
Mosterd na de maaltijd.

Cobalt bomb | 24-11-17 | 15:36

Hè, hè, eindelijk. Is de enige manier om Europa goed bewapend in het veld te krijgen. Gecombineerd – en onder een logisch gemeenschappelijk commando (opgezet en gecontroleerd door de lidstaten . . . het is wel Europa) – heeft Europa het derde leger op aarde. Iedere lidstaat op zichzelf wordt overlopen door iedereen. Goed initiatief dit.

Des-Colada | 24-11-17 | 15:06 | 1

zie ik ook zo, de huidige situatie is hopeloos,

adjudant | 24-11-17 | 17:30

What a time to be (still) alive!!
Gek wijf, maar de EUSSR maakt daar dan ook geen uitzonderingen in. Ze zijn allemaal FUBAR daar!

Cobalt bomb | 24-11-17 | 15:05

De heer Mandela (de gebalde vuist) was inderdaad net zo´n gevaarlijke marxist als mevrouw Mogherini is. En sommige dingen zijn wel degelijk onmogelijk. Wat een onzin.

squadra | 24-11-17 | 14:57

In Rusland bestaat er geen oppositie. Geen vrije media. De Russen worden dag in dag uit voor gelogen.
De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 14:49

In Rusland schijnt ook een Koreaanse slet te zijn met een bordski voor de kop die dat beleid de hele tijd goedpraat.

Joffri | 24-11-17 | 14:57 | 2

Ik heb meer vertrouwen in ons vrije westen dan menig persoon hier. Dat komt deels door Russische desinformatie. En in tegenstelling tot menig reaguurdertje heb ik wel directe lijnen met niet alleen Russen maar ook andere (ex)slachtoffers van Aparatsjik wat technisch gezien niet meer is dan maffia.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 15:02

De Russen zijn bepaald niet de enigen die op dagelijkse basis worden voorgelogen...

bisbisbis | 24-11-17 | 15:15

The road to hell is paved with good intentions. Ik voel de gloed al aan mijn gezicht.

Joffri | 24-11-17 | 14:52

Hét manco van de EU is dat het geen democratische legitimiteit (parlement is een sausje) heeft en een chronisch gebrek aan democratische controle. Dat is nu eenmaal de consequentie wanneer men organen in het leven roept die boven (of buiten) de legitieme besturen staan en men die organen tevens bepaalde bevoegdheden toekent. Vergelijk het met de bovengemeentelijke samenwerkingsverbanden die steeds onwenselijker worden geacht (vanwege gebrek aan democratische invloed/controle). Zo'n bovenstatelijk (supranationaal) orgaan ook nog de coördinatie toebedelen van defensie (en/of centrale belastingdienst). Wat kan er misgaan. Dit is een hele grote fout.

atheïstisch stemvee | 24-11-17 | 14:50 | 4

Ja de baas, maar zonder invloed of controle (is verwaterd). Dat is vergelijkbaar met bovengemeentelijke samenwerkingsverbanden. Willen ze ook vanaf, vandaar dat nu wordt ingezet op gemeentelijke herindelingen (schaalvergroting). Dus Mark Rutte is een van de 27 bazen. Bazen die geen volledig zicht en verwaterde invloed hebben op wat het dagelijks bestuur (Europese commissies) aan het doen is. Waarom weet je dat niet?

atheïstisch stemvee | 24-11-17 | 15:07

Dat weet ik wel. De enige oplossing is meer samenwerking. Tegen Daesh. Tegen de Russen. Tegen Afrikaanse ‘migranten’. Tegen Erdogan. En wellicht ook tegen Trump en Xi.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 15:11

Samenwerking is niet het probleem. Probleem is dat organen in het leven zijn geroepen en dat deze organen steeds meer bevoegdheden krijgen.

atheïstisch stemvee | 24-11-17 | 15:58
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Angel_eyes | 24-11-17 | 14:47 | 2

Levensgevaarlijk, de macht van die EU-slet die moslims o zo lief vindt.

surfingbilly | 24-11-17 | 14:45

Een leger onder het bevel van mensen die niet democratisch gekozen zijn. Het Europese "vredesproject" heeft alleen nog maar een staatsgodsdienst van "vrede" nodig en wat star destroyers en een nieuw evil empire is geboren.

Angel_eyes | 24-11-17 | 14:37 | 4

"Alle politieke leiders en uiteindelijk de bevelhebbers van de EU zijn democratisch gekozen. Mensen zoals Timmermans e.d. zijn aangesteld door de werkelijke zetbazen van de EU en worden gecontroleerd door de parlementsleden die direct worden gekozen door het volk." Je spreekt jezelf in deze 2 zinnen tegen, Koreaanse Slet.

typewriter | 24-11-17 | 14:48

typewriter | 24-11-17 | 14:48

Nee. Je weet niet hoe de EU werkt. Ik stel voor dat je gaat lezen.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 14:56

@typewriter
Timmermans is een door de OSCE (=UN) naar binnen geparachuteerde zetbaas

kindapaas | 24-11-17 | 15:32
▼ 1 antwoord verborgen

"... participation remains voluntary and decision-making will remain in the hands of participating Member States..." Dat staat toch geschreven op speciale lege velletjes, niet? Van die velletjes die tevoorschijn worden getrokken als een lidstaat tegen alle verwachtingrn in ongehoorzaam dreigt te gaan worden?

Schoorsteenveger | 24-11-17 | 14:34

Er zal alleen een EU brede strijdmacht mogelijk zijn voor individuele missies bij algemene consensus. Gezamenlijk defensie materieel inkopen en ontwikkelen is op zich geen slecht idee, maar de beslissing over inzet van defensie capaciteit van individuele landen kan pas na goedkeuring van lokale parlementen.
Het is vooral mooipraterij voor de eigen (EU minnende) bühne.

Sqbar | 24-11-17 | 14:32

Frederica WIE???!......

swebe | 24-11-17 | 14:26 | 1

Zij introduceert een variant op staatsgevaarlijk, werelddeelgevaarlijk. Over 5 jaar in de dikke van dale. Als die nog gedrukt wordt tenminste.

Joffri | 24-11-17 | 14:51

Beste mensen, hier is ie dan, het Vierte Reich! 1 groot Europa inclusief legermacht! Hitler had het zich niet beter kunnen wensen. Ben benieuwd wanneer ze beginnen met het Militair Industrieel Complex, zodat de economie een boost krijgt! Beetje lopen prikken aan de oostgrenzen met Rusland, legertje plaatsen, beetje tactisch handelen en lekker geld verdienen, tis godsamme net 'Risk'

mood | 24-11-17 | 14:21 | 2

Ik durfde het zelf niet op deze manier te zeggen, voor je het weet word je opgepakt.

Sinterbikske | 24-11-17 | 14:41

Ik stelde het al eerder. Er moet grondig onderzocht worden waar dit soort valsheden vandaan komen en wie de nuttige idioten zijn en wie betaalde landverraders zijn.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 14:46

Vanavond 23.55 uur npo2. Das Leben der Anderen. Ook weer aktueel helaas.

Sinterbikske | 24-11-17 | 14:19

Hou hier maar een referendum over.
Maar deze mevrouw is wel links radicaal en daar heb ik het niet zo op, bovendien zij is door geen hond gekozen!
De EU zit vol met hobbyisten die goed voor zichzelf zorgen.

outdoor | 24-11-17 | 14:18

Onthoud goed, als je het overleeft, wie er verantwoordelijk waren voor de oorlog met Rusland.

Sinterbikske | 24-11-17 | 14:15 | 14

Ik ben een Russofiel. Ik wil de Russen samen met ons zien floreren. Poetin had en heeft een ander plan. In Rusland bestaat er geen oppositie. Geen vrije media. De Russen worden dag in dag uit voor gelogen.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 14:49

Langshetrandje | 24-11-17 | 14:48

Het zal je verbazen. Heel veel Russen weten wel beter maar durven niet. Zo machtig is Poetin. Je zit met een Rus in de kroeg te borrelen en hij zegt Poetin is een gewetenloze crimineel. De volgende dag zegt hij dat de president een held is. Laten we elkaar geen mietje noemen. Elke machthebber die zo hoog scoort is verdacht.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 14:54

Dat een Russische versie van geen stijl geen succes zal worden ben ik wel met dks eens denk ik.

Sinterbikske | 24-11-17 | 14:55
▼ 11 antwoorden verborgen

"It's reality coming true" ... ... wanneer de realiteit nog echter wordt dan hij al was?

AsEl | 24-11-17 | 14:12

De euro is ook op deze manier ingevoerd: gewoon doordrammen met een plaat voor de kop.

Eenmaal gerealiseerd komen de problemen pas.

Ervaringen uit het verleden hebben geleerd hoe oorlogen beginnen: door Duitsland. En wie is nu de baas in de EU? Juist: Duitsland.

Voor je het weet hebben wij straks weer oorlog met de russen.

Peter_K | 24-11-17 | 14:11 | 9

mexicano + satesaus | 24-11-17 | 15:07
Denk dan ook dat het met de slagkracht van een toekomstig een EU leger(tje) voorlopig wel mee zal vallen. Bovendien heeft Duitsland momenteel zijn handjes goed vol vermoed ik zo maar en is het zeker niet dé baas in Europa. "We" trekken voorlopig helemaal nergens naar ten strijde.

Rest In Privacy | 24-11-17 | 15:16

Langshetrandje. De Turken en Tunesiers aangevallen ? Ik weet niet over welk tijdperk je het hebt, maar de Tunesische vazallen van de Turken stroopten de Europese kusten af tot IJsland aan toe, totdat de Europese mogendheden en de US 'bomb the shit out of them'. Als linkstrut Mogherini dit scenario zou willen invoeren ben ik voor.

fred upstairs | 24-11-17 | 15:50

fred upstairs | 24-11-17 | 15:50
Precies. Dat bedoel ik dus, "we" zijn nu Romeinen, Grieken en Fransen/Duitsers/Engelsen. Niet allemaal met even groot succes en niet allemaal gisteren, eerder eergisteren. Maar straks zijn "we" hier ook verantwoordelijk voor.

Rest In Privacy | 24-11-17 | 16:52
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat we vergeten is dat onze defensie al langer was gebonden aan de EU. Alle aankopen moesten via een Europees aanbestedings traject gaan. Hierdoor zitten onze commando’s( en overige krijgsmakkers) al jaren zonder goed materieel. Defensie heeft aangegeven als “leagile” verder te willen maar dit kan nooit door de trage macht structuur van de EU. Aankopen worden al jaren uniform gemaakt middels de NAVO (denk aan de munitie, wapens, tanks én voertuigen. Helaas hebben de mariniers nog steeds LARO’s ivm de Engelsen.
Echter, dat de macht over onze eigen jongens zometeen wordt weggeschreven aan een ondemocratisch gedrocht als de EU is een nachtmerrie te noemen. Een totalitair systeem in the make.

Bobdesloper | 24-11-17 | 14:10 | 3

Als Iran onverhoopt beslist om Turkije aan te vallen moeten we ook te hulp schieten. Word er ook niet gestemd,verdragen en zo.

miko | 24-11-17 | 14:31

Het Europees aanbesteding traject betekent niet direct dat het Europees materieel moet zijn. Hooguit dat de EU regels gevolgd moeten worden.

Sqbar | 24-11-17 | 14:35

@Sqbar, dat maakt het nog erger. Wij hebben in NL een bedrijf dat de lijst aanvoert als beste camo/uniform maker ter wereld. Onze uniformen komen uit China. Leuk hè? Regels van iemand anders volgen.
Wat betreft Iran -> Turkije is dat een NAVO verantwoordelijkheid ivm oorlogsverklaring. Hier gaat het erom dat de honger naar macht van de EU nu klauwen en een bek gaat krijgen. Dit is een nog maar een paar stappen verwijderd van een totalitaire staat. Whats next? Opvoedingskampen a la China?

Bobdesloper | 24-11-17 | 14:41

Kan iemand mij uitleggen wat precies bedoeld wordt met 'politieke islam'?

Worst_kaas_scenario | 24-11-17 | 14:10 | 3

Sharia. Althans het zien van middeleeuwse praktijken als het ultieme politieke en rechtssysteem.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 14:16

Muslim Brotherhood

kindapaas | 24-11-17 | 15:27

Uitstekend idee. Nederland is te klein om een volledige technisch hoogwaardige krijgsmacht in het leven te houden. Zelfs met die NAVO norm van 2%.

Antigoog | 24-11-17 | 14:05 | 3

Kolder. Nederland heeft een te grote broek aan, en moet zich niet willen bemoeien met Afghanistan, Mali of al die andere gekkigheid. Gewoon lekker handelen met de hele wereld, en een defensief leger gericht op het verdedigen van de landsgrenzen. En daar is Nederland groot zat voor. Zie verder: Zwitserland (8 miljoen inwoners)

Kiwi45 | 24-11-17 | 14:23

Dat hebben we natuurlijk nooit gehad met 1 legerkorps en 1200 tanks.
En dat komt terug, mark my words.

Versnelling | 24-11-17 | 17:44

Versnelling | 24-11-17 | 17:44

468 Leo1 en 445 Leo 2 tegelijkertijd. Als je de ruim 200 YPR-PRAT erbij optelt als tankkiller kom je in de buurt. Voor de rest heb je gelijk. 1 LK bestond, was goed uitgerust en bereikte het hoogtepunt rond 1985-87 toen de mechanisatie en heruitrusting van de mobilisabele onderdelen zijn voltooiing bereikte.

SDI | 24-11-17 | 19:00

Heil Europa!

Heil Sargentini!

(Ik dacht ik plemp het maar even hier voordat ze me straks zomaar van straat plukken en in een donkere gevangenis gooien als vijand van de EU-staat ofzo...)

Borrom | 24-11-17 | 14:04

Waarom zou je de kans laten liggen om onder Frans en Duits bevel 's winters door Rusland te trekken. Noem mij één voorbeeld waar dat al eerder helemaal misliep. En kom niet aanzetten met Napoleon en Hitler. Want dat zijn me toch een dooddoeners. Neej. Dit is een Nieuwe Tijd. Europa ontwaakt. Nieuw onder de zon. goo.gl/images/SQhw8W

LibertasSimplex | 24-11-17 | 14:03

Waarom heeft Europa een defensie nodig als het toch iedereen binnenlaat?

witdusracist | 24-11-17 | 14:02 | 2

Om groter te worden.

Rommelende Onderbuik | 24-11-17 | 14:11

om witte mensen onder controle te houden lijkt mij

geenspam | 24-11-17 | 14:18

"our founding fathers and mothers" is politiek correct maar feitelijk onjuist...

Gualtiero | 24-11-17 | 13:59 | 1

Het klopt alleen als die uit Nederland, België of Luxemburg kwamen.

Sqbar | 24-11-17 | 14:36

Een Eu leger.... Dat ze eerst eens proberen dat stelletje moslim randdebielen uit het kalifaat buiten de deur te houden. Dan doen ze een keer wat zinnigs. Maar dat zal wel te veel gevraagd zijn van het volk. Is er nu geen zichzelf respecterende advocaat die van deze volksverlakkerij een zaak kan maken!?

PijlVader | 24-11-17 | 13:57

Dan laat je Spanjaarden op de Polen schieten, Fransen tegen Grieken en geen gezeur van een soldaat die zijn eigen volk moet omleggen.
De Cataluña kunnen beter op zoek naar een atoombom als ze een eerlijke onderhandeling willen.

28 | 24-11-17 | 13:57

Juncker was de afgelopen dagen in Bern. Man man man wat een toneelstuk weer.

van Oeffelen | 24-11-17 | 13:57 | 2

De lucht die daar altijd binnen hangt. Je kunt jezelf niet meer ruiken.

Rest In Privacy | 24-11-17 | 14:19

"Treaty-based framework and process to deepen defence cooperation amongst EU Member States who are capable and willing to do so."

Boekhoudersleger. Op papier zal het er prachtig uitzien. Zoals alles wat de EU aanraakt.

atheïstisch stemvee | 24-11-17 | 13:54 | 2

Precies, het is niets anders dan een vodje met vrijblijvende beloften: www.consilium.europa.eu/media/31511/17...

Met haar provocatieve hyperbolen probeert ze de aandacht te trekken en het wat te laten lijken en de zwakte van de Commissie te verhullen. Het feit alleen al dat dit niet via de instanties van de EU zelf maar door middel van een vrijblijvend verdrag tot stand zou moeten komen zegt al genoeg.

Blijf nuchter en trap niet in deze tactieken van angst zaaien en ophitsen; uiteindelijk speelt dat deze gefrustreerde vrouw alleen maar in de kaart.

Panos88 | 24-11-17 | 14:01

@Panos88
Het zal uiteindelijk net zo'n ondoordringbare kluwen van verdragen worden. Een fuik.

atheïstisch stemvee | 24-11-17 | 14:06

De eu bureaucraten zijn onnozel en extreem gevaarlijk.
Overheid moet zo klein mogelijk zijn als mogelijk.
Dit eindigt totalitair.

KutFilosoof | 24-11-17 | 13:53 | 3

Een grondbeginselen van de EU voorkomen alles wat totalitair kan zijn. Zo heeft elk land (zelfs Luxemburg) veto-recht.

Een bureaucratisch monster? Wellicht. Maar voor fascisme moet je naar het oosten kijken. Ene Vladimir P.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 13:56

@De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 13:56
Als grondbeginsel wellicht. In de praktijk heeft suckpuppet Rutte niets in de melk te brokkelen en gaat de EU ook zonder veto-recht gewoon verder. Het verdrag van Lissabon is het meest sprekende voorbeeld.

Frau Merkel | 24-11-17 | 14:20

@ De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 13:56
Dat is niet helemaal juist, het individuele vetorecht van landen in de raad van ministers is met de invoering van het verdrag van Lissabon geleidelijk geschrapt voor veel onderwerpen.

Panos88 | 24-11-17 | 14:25

Wie-O-wie gaat haar doen?
Ik in ieder geval niet, al kreeg ik geld toe.

watmagjenogwel | 24-11-17 | 13:52

In Europa kúnnen ze helegaar niet met gelijke munt betalen....

Mazoeza | 24-11-17 | 13:50

Levensgevaarlijk.... maar dit is kennelijk de weg die we allemaal maar op moeten aangezien meerderheid nog steeds pro-EU stemt. Wie dat niet doet deugt namelijk niet. Dat is door alle propaganda op de staats tv nu wel duidelijk.

En zo komt langzaam het eind van dit interbellum steeds beter in zicht.

Rest In Privacy | 24-11-17 | 13:49 | 3

De verenigde staten van Amerika. De Russische federatie. China. India. Het zijn allemaal unies van volkeren. Wij de Europeanen lopen hopeloos achter.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 13:54

De meerderheid stemt geen pro-EU, de meerderheid stemt niet. In Nederland haalt de EP verkiezingen niet eens de 40% opkomst. En daarnaast kan je alleen maar voor de EU stemmen... of je moet op de PeeVeeVee gaan stemmen die wat mensen in Brussel hebben zitten die uit hun neus eten.

XaleX_2 | 24-11-17 | 13:59

De ruime meerderheid van de Nederlanders stemt op politieke partijen die overduidelijk pro-EU zijn. Zo’n 70%.

De enigen die anti-EU zijn vallen in de categorie extreemlinks en extreemrechts. Beiden met dezelfde de reden te weten irrationele angst.

Het gaat qua alles aantoonbaar beter met landen die in de EU zitten dan landen die er niet in zitten. Daarom willen zoveel landen lid worden van de EU.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 14:08

Alu hoedjes modus: Duitsland is sinds WW2 ernstig ingeperkt mbt wapentuig. Met de EU krijgt Duitsland kernwapens in zijn arsenaal. In hoeverre de Fransen dat toe gaan laten is de vraag, maar Duitsland betaalt de EU. Een kwestie van tijd dus. De militaire samenwerking wordt deels al verder vormgegeven op de achtergrond. Airbus centraliseert in Frankrijk. Nexter Systems voor land heeft een van de belangrijkste Duitse bedrijven inmiddels ingelijfd en zal het leegzuigen als KLM. Duitsland krijgt echter via Franse verkoop toegang tot de Afrikaanse markt en kan de Bundestag omzeilen. Wat gaat het alternatief worden?

Frau Merkel | 24-11-17 | 13:49 | 1

Kan dit leger straks GB binnenvallen om ze weer even terug te halen, wat denken ze wel met hun Brexit, daarna de Wereld, omdat Juncker dat wil

BosrandDirk | 24-11-17 | 13:48 | 2

Ik weet dat velen denken dat die Brexit een heldendaad is. Een paar vitale puntjes.

1.) De EU is verzwakt door de Brexit maar eigenlijk is de EU heel blij met de Brexit. Die Britten lagen toch maar dwars.

2.) Er is geen plan voor de Brexit. Waar de EU relatief weinig gaat merken van de Brexit gaan de Britten bloeden. Vooral omdat er geen plan is of was.

3.) De enigen die wel lachen zijn de Russen.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 13:52

De EU is technisch falliet. Het VK is te machtig, heeft een te grot invloed o[ de gehele EU ecnomie. Dus de Engels hebben alle touwtjes in handen. Ik zeg hoge import heffigen op Duiste auto's voor het VK en lage op Japanse en Amerikaanse auto's. Doei Duitsland, Doei EU.
--
De EU staat zo zwak, zo zwak. 40/50 Miljard hebben ze nodig anders is het sprookje over en uit.

Mark_D_NL | 24-11-17 | 15:05

The Hotel California of EU

KloppendLiD | 24-11-17 | 13:47

Hoe kan je tegen een EU defensiemacht zijn? Met de Russen in het oosten, Daesh op de loer en de miljarden die bespaard kunnen worden door samen te werken zie ik enkel pluspunten. Zeker met Trump aan de touwtjes die simpelweg de meest incapabele president ooit is kunnen we niet vertrouwen op de Amerikanen. Dus moeten we het zelf maar doen. Er is simpelweg geen logisch argument tegen en EU defensiemacht.

Tenzij je aan aluhoedje lijdt.

De Koreaanse Slet | 24-11-17 | 13:47 | 8

Wel vertrouwen in de incapabele leiders van de EU? Wie wordt de baas van het EU leger? Het is allemaal politiek Navo buitenspel zetten. Je hebt al een navo ga deze eens verbeteren. Turkije is lid van de Navo. Wat gaat de EU doen met een incapabele Erdogan? Dit plan is puur op macht gebaseerd.

franck7020 | 24-11-17 | 14:47

O, bedoel je besparen op inkoopprijs per unit.
Zo werkt het niet. Budgetten moeten op!

Maatje van me zit bij luchtmobiel.
De infanterie begon te muiten dat ze geen zak te doen hadden.
Heeft de commandant nog een potje gevonden en de laatste restjes munitie en wat rondjes van Luchtmacht heli's geregeld zodat ze wat te doen hadden.

De cash-burn van een leger kan makkelijk verdubbeld. Tesla is er niks bij ;-)

Teleo | 24-11-17 | 15:08

Ik weet hoe Europese instellingen werken, en als je weet hoe dat (werkt) dan wil je niet dat ze het ook op een leger gaan toepassen, echt niet.

Een leger van onbekwame geparachuteerde idioten en een paar technische consultants die ingehuurd worden om ervoor te zorgen dat op het einde van het jaar het budget volgens de regels van de kunst is opgemaakt. Als het maar legaal is, (of er legaal uitziet) en de auditors tevreden zijn als ze de papier controleren. Of dat geld nuttig is besteed is echt bijzaak, want daar vallen geen prijzen mee te halen.

Lt-Kol Kilgore | 24-11-17 | 15:46
▼ 5 antwoorden verborgen

EU Effe lekker pissen over de gelieerde kerkhoven in Europa. EU heeft een veel te grote mond. Als puntje bij paaltje komt zal de vs Europa altijd moeten helpen met defensie. Want wij kunnen het niet. Kijk maar naar de Kosovo oorlog.vs heeft toen gezegd los het zelf maar op. Maar de eu is dat niet gelukt zonde de vs.

franck7020 | 24-11-17 | 13:47

Ze hebben ook helemaal geen vertrouwen in Putin. Je hoeft toch niet bang te zijn voor een dictator? Kijk maar in de geschiedenis, democratieën beginnen oorlogen, dictators nooit.

Koos Knak | 24-11-17 | 13:47 | 4

Saddam

DrumPiet | 24-11-17 | 14:02

Verhofstadt

LibertasSimplex | 24-11-17 | 14:11

@LibertasSimplex
LOL

atheïstisch stemvee | 24-11-17 | 14:29
▼ 1 antwoord verborgen

Een leger is zinloos als je het politiek niet eens bent. De EU kon het niet eens worden over het bewaken van grenzen en slaagt er niet in onbewapende bootjes tegen te houden. De vraag is ook hoeveel Nederlanders willen sterven voor een ander EU land.

Vula | 24-11-17 | 13:45 | 1

Er is dan ook helemaal geen sprake van een leger, het gaat om het gezamenlijk aanschaffen van materiaal. Goed, het kan een opmaat zijn naar een gemeenschappelijk leger, maar er zijn nog heel wat beren op de weg voordat dat gebeurt.

Panos88 | 24-11-17 | 13:48

Zodra de technocraten beginnen over een "Treaty-based framework" dan is het foute boel. Al hun misdaden gaan schuil achter treaties, het is een andere benaming voor 'afspraken buiten de democratie'. Die EU begint steeds enger te worden en de technocraten steeds meer ongeremd in hun misdaden.

XaleX_2 | 24-11-17 | 13:45 | 1

@XaleX_2
Ze hebben geleerd van Neurenberg: zorg dat je je kunt verbergen achter verantwoordelijkheidsversluiering, want Befehlsnotstand werkt niet meer.

kindapaas | 24-11-17 | 15:21

Ik hoop nu al dat bij het eerste het beste conflict alle EU-legereenheden tot de laatste man afgeslacht worden.

obominotie | 24-11-17 | 13:43 | 2

Ik zou het eigenlijk best treurig vinden voor al die jonge jongens.

Panos88 | 24-11-17 | 13:46

Zeldzaam domme en vooral treurige opmerking van obo. Heb je zelf kinderen? En deze in een veilig nest groot gebracht? Of behoor je ook tot die groeiende groep kinderloze carrièrejagers? Alles voor het geld en aanzien... De dames en heren aan de top vluchten de kelders in, hun kroost wordt ontzien want ja, elite. Mijn/onze kinderen mogen die kogels vangen.

spinselsinjehoofd | 24-11-17 | 16:57

Een EUdefence. Zoiets als alle grenzen openzetten en met zn allen de 3e wereld binnenlaten en iedereen die daar kritiek op heeft uitschelden voor racist,xenofoob/twitter verwijderen/bezoekje krijgen van de politie/baan op de tocht/ vrijheids van meningsuiting beknopt/internetvrijheden inperken?
Zoiets?

Julia | 24-11-17 | 13:43 | 1

EUdoffence. Zowel defensief als offensief, want zo zijn ze.

bodemloos | 24-11-17 | 15:00

Tuig, popentaten van de richel, dat zijn ze in Brussel. Nadat Schröder voor Gazprom-Rosneft ging werken werden de verhoudingen en zelfs samenwerking met de Russen steeds beter.
De Russen waren er blij mee maar wantrouwden nog want NAVO ofwel USA die nog altijd de Russen wilden verzwakken.
De kliek Juncker, Verhofstadt, van Balen & Co. maakten hier snel een einde aan door afspraken te schenden dat de NATO en EU nooit voorbij Polen zouden komen.
Eerst ging men Georgië op z'n kop zetten ofwel de Russen recht voor hun voordeur bedreigen wat Put in deed reageren. Oorlog altijd -1 maar Put in moest wel. Immers wie als wereld leider niets doet is gezien.
Daarna ging men door Oekraïne te paaien de enige zuidelijke marine haven, Sebastopol op de Krim, van de Russen proberen te jatten.

Dikke Frenske en dikke kolonel Hans (krijgt geld van Mercedes en later bij of via Mercedes een top baan) en commessaris met belangen in Oekraïene op water gebied mallot Guy zetten Kiev op z'n kop. Met alle gevolgen van dien.

Een oorlog, die zeker mede veroorzaakt is door de Amerikanen en de EU waarvan Putin de schuld krijgt. Ook hier schending van het verdrag wat er kwam nadat de muur viel.
Putin scoort daarnaast punten bij veel Russen omdat hij niet met zich laat sollen wat intern goed scoort en de EU als reden wordt verkocht.
Ze kunnen lullen wat ze willen maar wie bepaald nu de Syrië route? Precies Rusland en niet het westen wat hier alles verkeerd deed in het begin wat men verkeerd kon doen. Fouten maken vertalen ze als ; het is PUTIN die agressief is.

En over daadkracht gesproken, Erdogan was en is aggressief maar daar durft men weinig van te zeggen en al helemaal niet aan te doen.

Hoezo? Of wordt dit leger en die marine spoedigt ingezet om de zee tussen deEU en Turkije dicht te leggen, zoals de Aussies ook doen opdat er geen dobberzandneger meer door komt en men niet meer te chanteren is.
Werkelijk alles doen ze fout in Brussel en VVD, D66, Groen Links en PVDA steunen dit voor 100%.

De EU is een fail die ons nog heel veel ga kosten.
Extra belastingen, pensioenpotten kwijt straks, veel geld leger zonder zeggenschap, sociale potten verdelen met arme landen en het plan dat wij betalen voor de landen die met regelmaat tekort op de befroting hebben, dat nieuw plan wat gisteren DAS Kapitaal aanhaalde.

Wanneer jagen we die Elite Brussel uit zoals de Fransen Lodewijk de XVI verjaagden. EUh... op de guillotine legden.

Moneytron | 24-11-17 | 13:42 | 3

Afgezien van "popentaten" dat woord ken ik niet, een ijzersterk betoog.

watmagjenogwel | 24-11-17 | 14:21

Strategische zetten op een speelbord genaamd "wereldgeschiedenis". Doel: macht verwerven, ultima voor invloed, grondstoffen en levensbehoeften zoals zoet water, graan etc. Gevolgschade zoals altijd voor de bevolking.

spinselsinjehoofd | 24-11-17 | 15:27

Potentaten

Moneytron | 25-11-17 | 02:38

puzeltje:
Trump staat tot Ivanka is als Juncker staat tot?
Federica!

geenspam | 24-11-17 | 13:42

Ja hallo! Zit die Mogherini toch even een potje te discrimineren! Founding fathers and mothers? En hoe zit het met al die andere 87 geslachten?

Julia | 24-11-17 | 13:40

We are so fucked. Nu maar hopen dat Merkel niet opnieuw in het zadel komt, maar wacht, daar kan de SPD wat aan doen want die hebben tadaaaa Martin Schulz, holmaatje van Juncker en TimmerFrans, at the rescue. ik denk dat die het wel voor mekaar krijgt. Kan Frankrijk en zuidelijker straks bij ons spaargeld en Duitsland weer marcheren (maar dan tegen haar eigen racistische bevolking)

Hebben ze het net voordat de meerderheid in de gaten krijgt hoezeer ze erbij genomen zijn voor elkaar. Mochten er opstanden komen: europese 'ordediensten' at your service. de cirkel is bijna rond mensen.

Maar gewoon VVD en D666 blijven stemmen hoor lemmingen, dan zit je altijd goed!

Mooi man, inderdaad het is geen nachtmerrie meer maar werkelijkheid, daar heeft die doos ten dele weer gelijk in. Wat een teringzooi mensen

Kladderadatsch | 24-11-17 | 13:40

De EU is naarstig op zoek naar 40 Miljard Euro. Dus Frederiekje kan blaten wat ze wilt, en hopen wat ze wilt, en janken maar het is game over voor dat EU clubje...
--
De UK stopt gewoon met Duitse Auto's kopen en PLOF.... hahha. Japan zit bovenop de UK, dus die Duitse auto's gaan de ramsj in, en worden vernagen door Japanse en Koreaanse auto's. Das kut voor die Duisters en de EU...
--
Tevens zal de auto-industrie in Duitsland als Lunch dienen voor nieuwe spelers en spelers uit China e.d. Doei Duitse Auto industry... BMW zal eindigen als een soort Polaraid... heerlijk,.

Mark_D_NL | 24-11-17 | 13:35 | 1

Zo heerlijk is dat niet. Ik zie liever een economisch gezond Duitsland in een economisch sterk Europa. Punt is echter dat onze leiders voor een richting kiezen en methodes volgen die de van origine natiestaten en hun autochtone bevolkingen op de langere termijn geen goed doen. Daar wring 'm de schoen. De prikkels voor de EU-ambtenaar van dienst zijn zodanig dat men bijna kritiekloos en voor het eigen geluk gaat.

spinselsinjehoofd | 24-11-17 | 15:05

Er moet weer verdiend gaan worden bij Krupp-Stahl...
kijk maar naar de herbewapening die deze mafketels willen.

meneer Q | 24-11-17 | 13:34

Ik heb meer vertrouwen in het Friese leger.

Mesmer | 24-11-17 | 13:34

Dat gaat pijn doen jongens als die soldaten gerecruteerd gaan worden uit antifa gelederen. Dit is zo 1939..... slik....

rattenvanger XL | 24-11-17 | 13:34 | 2

EU soldaten heetten niet Jacob, Heins, Knut, Marek of Jan. Maar Mohammad, Oeboeknwaa, Karim en Said.

Mark_D_NL | 24-11-17 | 13:36

"In juli 1936 greep generaal Franco de macht in Spaans-Marokko. Vervolgens stak hij met zijn leger (het 'Afrikaanse leger' de Straat van Gibraltar over. Franco maakte bij die oversteek gebruik van transportvliegtuigen die Hitler hem had gestuurd. De burgeroorlog was een feit."

Rommelende Onderbuik | 24-11-17 | 13:47

EU military operations, eufisme voor keihard optreden tegen afscheidende EU gebieden en het beteugelen van nationalistische woelingen. Vechten tegen Rusland daar is de Navo voor, dus het gevaarlijke Rusland kan niet als EU opzetje worden gebruikt. En tegendruk tegen Erdogan, daar is tot op heden geen gepast antwoord dan het afkopen en beloven van miljoenen euro's. De EU zuidgrens is nog steeds zo lek als een mandje. De paar marineschepen die nog kunnen varen zonder reserveonderdelen dienen als Frans Frontex veerbootdienst

HetOorAakel | 24-11-17 | 13:33 | 1

@hetooraakel
De Nato heeft inderdaad Rusland als vijand in gedachten maar kan ongepland en ongewild bij het NKorea conflict betrokken raken als bv Guam (=US=Nato) een raket vangt. Ook kan een kettingreactie via Japan ontstaan. Ik verwacht dat de EU van de Nato af wil maar ik kan me vergissen.

kindapaas | 24-11-17 | 15:16

Er is toch al een leger dat de grenzen bewaakt. Van Polen. En succesvol. Laten we die inhuren. Veel goedkoper en beter! Wordt eens wakker daar in Den Haag ! Eerst de zaak hier kapotbezuinigen en dan is er ineens een waarschijnlijk onbetaalbaar Europees leger nodig. Ja, wie dat zal gaan betalen, is wel duidelijk. Er zijn 6 landen met een passende begroting. De rest eruit tjoppen! En dat leger zal dus nooit ingezet worden, want niet met elkaar eens. Alleen maar weer meer ambtenaren. Shame ! Nexit, nu het nog kan!

SlimmeBelg | 24-11-17 | 13:31

ROFLOL,
wat zijn nederlanders toch dom.
Altijd maar vvd/cda/d66 stemmen.
-
Hier is een supra-nationaal leger in de maak.

Kanarie_Geil | 24-11-17 | 13:30 | 2

Ik vertrouw de stemuitslagen niet.

vanBarchum | 24-11-17 | 13:52

Was het niet Trump die aangaf dat de bijdrage van USA aan NATO substantieel gaat dalen en de andere partners verantwoordelijkheid hierin moeten nemen? Zie hier een resultaat. Heeft denk ik dus minder te maken met de politieke klasse die je noemt.

spinselsinjehoofd | 24-11-17 | 14:49

Nou, dan kunnen wij ons Nederlandse leger wel opheffen. Oh wacht, geen tanks, geen helmen en geen kogels. Dat was al opgeheven.

Osdorpertje | 24-11-17 | 13:29 | 1

Ja want Tanks,DIE heb je nodig.
Het is ook dat de Saudie's daar in Yemen flink de overhand hebben met hun 6.000.000 $ tanks.
Wahahahahahaha

miko | 24-11-17 | 14:12

Zit die Macron achter, als Merkel er niet in slaagt een regering te vormen , gaat alles niet door, Rutte moet nu onderhandelen met de kleine Staten in de EU, hoorde ik gisteren op tv.

gato | 24-11-17 | 13:28 | 1

De grootste afdrager nota bene. Niet dat Rutte tussen de "groten" thuishoort, maar je zou toch verwachten dat financiële status een factor hoort te zijn. Nee, achteraan sluiten Mark!

SlimmeBelg | 24-11-17 | 13:36

De diensplicht is nooit afgeschaft, wel de Opkomstplicht !

Hebbiehemookweer | 24-11-17 | 13:35

We mogen straks idd onze plubje pakken om De Krim te her-her-her-annexeren of bijdragen aan een andere provocatie om de zaken te escaleren

HdJ | 24-11-17 | 13:36

Deze "legermacht" wordt straks ingezet tegen de eigen bevolking.
Een legermacht van verschillende nationaliteiten om onrust onder de eigen bevolking te onderdrukken. Heilstaat EU!

meneer Q | 24-11-17 | 13:27 | 1

Juist en daarom moeten dit NOOIT willen een EU leger.

gato | 24-11-17 | 13:37

Ze weet heel goed dat haar plan nog maar nauwelijks iets voorstelt en bovendien niets nieuws is (het gaat om materieel), maar probeert door zo veel mogelijk gevoelige snaren te raken bij haar speech de aandacht te trekken. Trap er niet in!

Panos88 | 24-11-17 | 13:26 | 3

Precies maar zoals zo vaak schieten de gebruikelijke hysterici gelijk in de vlekken.

Berbaar | 24-11-17 | 13:49

Gedachten zijn het begin van de realisatie.

spinselsinjehoofd | 24-11-17 | 14:44

Berbaar | 24-11-17 | 13:49
Niks voor jou om er zo luchthartig tegen aan te kijken.

bodemloos | 24-11-17 | 14:46

Het moet ongeveer als volgt gegaan zijn:
ARTHUR: I am your king
WOMAN: Well, I didn't vote for you.
ARTHUR: You don't vote for kings.
WOMAN: Well, how'd you become king then?
ARTHUR: The Lady of the Lake, her arm clad in the purest samite held aloft Excalibur from the bosom of the water, signifying by divine providence that I, Arthur, was to carry Excalibur. That is why I am your king.

NeedIsaymore? | 24-11-17 | 13:23 | 3

But what is the air speed velocity of an unladen swallow?

Baski | 24-11-17 | 13:39

You can't expect to wield supreme executive power just 'cause some
watery tart threw a sword at you!!
Arthur: (coming forward and grabbing the man) Shut *UP*!
Man: I mean, if I went 'round, saying I was an emperor, just because some
moistened bink had lobbed a scimitar at me, they'd put me away!

Nichtsneues | 24-11-17 | 13:49

What do you mean? An African or European swallow?

NeedIsaymore? | 24-11-17 | 16:38
-weggejorist-
Zoltan | 24-11-17 | 13:21 | 1

Ik weet dat de EU gedoemd is in te storten, maar ben zo bang wat dat monster in zijn val allemaal mee zal nemen.
Uit pure nijd uiteraard, want "ons" luchtkasteel stuk - jullie allemaal stuk.

Jan Passant mk2 | 24-11-17 | 13:20 | 1

Wordt een slachtpartij.

Mark_D_NL | 24-11-17 | 13:26

"Commander, execute Order 66"

RugOp81 | 24-11-17 | 13:20

Moet er dan ook op elke soldaat een tolk mee lopen? Bijna niemand in Europa verstaat elkaar. Ik zie dit als een extra bestuurslaag wat kan het meer zijn?

Papierversnipperaar | 24-11-17 | 13:19 | 3

Voertaal is normaal gezien Engels en Frans, (wat ze met dat Engels gaan doen na de Brexit,... )

Lt-Kol Kilgore | 24-11-17 | 13:25

Als de Russen google-translate hacken, kunnen we nog lachen.

Rommelende Onderbuik | 24-11-17 | 13:26

Rommelende Onderbuik | 24-11-17 | 13:26
De geschiedenis herhaalt zich, net zo als in 40-45, toen de bewegwijzering werd verdraait.

watmagjenogwel | 24-11-17 | 14:12

Dat is best handig. Dan kunnen we ons gezamelijk als een Europa overgeven.

MogeWijEveOvergeve | 24-11-17 | 13:19

European Security and Defence. Eufemisme van het kaliber 'sinds zo en zo laat wordt er teruggeschoten'.

LibertasSimplex | 24-11-17 | 13:18

NEE NEE NEE! Ik trek dit slecht, heel slecht.

Rico den Hollander | 24-11-17 | 13:18 | 1

Trek het je niet aan, doe ik ook niet.
Morgen mag ik weer m'n pilletje nemen, heb jij ze ook?
Helpt echt wel/

watmagjenogwel | 24-11-17 | 14:10

En volgens de Lisbon Treaty (dat dankzij NL en FR geen grondwet werd) kan elke European opgeroepen worden voor een Europees leger. Bijvoorbeeld om te territoriale integriteit van Oekraine te verdedigen of zo. Dat u het even weet.

Zzzzooooffff | 24-11-17 | 13:17 | 3

Wat gebeurt er dan met je pensioen als je tijdens zo'n missie het leven laat?

ChatBot | 24-11-17 | 13:19

@ChatBot
Dat gaat in de pot algemene middelen van de oorlogshitsers te Brussel.

hatari | 24-11-17 | 13:37

Dat wat zof*4 schrijft lijkt ver weg en zal vanuit Brussel zeker als "ondenkbaar" worden gepresenteerd, toch zou het tij wel eens snel kunnen keren. Onderschat de geopolitieke situatie in/rond de Oekraïne niet, het is een etterende wond.

spinselsinjehoofd | 24-11-17 | 14:40

Frankrijk is een kernmacht. Wordt de force de frappe onderdeel van dit EU gedrocht?

raskol | 24-11-17 | 13:17 | 3

Die Franse nukes moeten zich richten op de Engelsen. De Poms zijn immers grote vrienden van de Yanks. Hét oorlogsland bij uitstek.

Europa moet als de sodemieter een 5.000 kernkoppen maken en raketten voor verschillende reikwijdte.

Zonder dat soort grote mensen wapens ben je gewoon niet serieus te nemen.

Teleo | 24-11-17 | 13:29

Teleo | 24-11-17 | 13:29
5.000 kernkoppen, grote mensen wapens. Grote mensen zijn van die lui die op een slimme manier een betrouwbare samenwerking neerzetten op ruimteschip aarde. Die grote mensen zijn er nu niet maar gebruik voor het fabriceren van wapentuig gewoon patjakkers of zo.

bodemloos | 24-11-17 | 14:36

Ruimteschip aarde heeft nu eenmaal concurrerende bevolkingsgroepen.

Nucleaire wapens zorgen voor vrede. Of in ieder geval bedenkt men zich twee maal voordat ze met je sollen.
De Yanks gaan de komende jaren per kernkop 20 tot 75 miljoen uitgeven aan upgrades.
Betekent voor Europa zomaar 250 miljard aan omzet wanneer we ook van die dingen zelf gaan maken. Kan zomaar het dubbele worden met overhead. Prima voor samenwerkende werkgelegenheid.

Teleo | 24-11-17 | 14:59

Zolang ze niet denken dat ik ook maar 1 seconde zal vechten voor 'de EU' gaan ze hun gang maar. Liever een Rus in de keuken...

Fiasco | 24-11-17 | 13:17 | 1

Putin zou het liefste de Sovjet unie zien. DAT is je droombeeld?
Waarom wil iedereen zo graag de Rus hier in plaats van de EU?? Alsof dat maar enigszins beter is dan Verhoffstad zijn kliek. Stelletje landverraders.

miko | 24-11-17 | 14:08

Federica moet je op z'n tijd gewoon een facial geven. De EU is 1 grote teringzooi. Ze werken toch naar bewerkstelligen van die natte kut droom die voorgaande onverkozen leiders hebben gehad. Linksom rechtsom, het komt er toch wel. En het eindigt met een big bang, want we zitten toch met teveel mensen op deze planeet. We vreten zoveel resources dat terecht, die man Stephen Hawking ook voorspeld heeft, alle bronnen van deze planeet op zullen zijn met 900 +/- jaar. Dat is best ernstig, omdat de mens eigenlijk op sterven na is in de toekomst al zullen we onszelf niet herpakken of gaan focussen op het bewoonbaar maken van andere planeten in dit stelsel. Het is wat het is.

Klutskwijt | 24-11-17 | 13:16 | 2

Je doet je naam eer aan.

vanBarchum | 24-11-17 | 13:49

Toch valt er wel een ei van te bakken. Die negenhonderd lijkt me wat aan de ruime kant btw.

spinselsinjehoofd | 24-11-17 | 14:34

Dat wordt dus een duurzaam, genderneutraal bureaucratisch gedrocht met materiaal gemaakt door prutsbedrijven als Augusta die het best waren in de aanbesteding maar het spul zes keer zo duur en elf jaar te laat afleveren en dat het dan nog niets kan. Wat is er nog meer door de EU te verprutsen, eerst onze economie en geld, nu onze vrijheid en veiligheid. Heeft de EU al plannen om orgaaninzameling centraal te regelen?

down | 24-11-17 | 13:15 | 1

Ja, maar ze wachten nog op een advies van Pia D.

watmagjenogwel | 24-11-17 | 14:07

Vraag maar eens aan Thom Karremans hoe effectief aansturing van de EU kan zijn.

ChatBot | 24-11-17 | 13:15

Als eerste zal Juncker en Verhofstadt een presindentiële garde in het leven roepen om de instituties te beschermen tegen interne krachten

Nebuchednezzar | 24-11-17 | 13:14 | 2

Met zwarte door Hugo Boss geleverde uniformen neem ik aan ?

Lt-Kol Kilgore | 24-11-17 | 13:27

Deze "legermacht" wordt straks ingezet tegen de eigen bevolking.
Een legermacht van verschillende nationaliteiten om onrust onder de eigen bevolking te onderdrukken. Heilstaat EU!

meneer Q | 24-11-17 | 13:29

Die Verhofstadt..... Man man man wat een bezopen idioot is dat toch. Ik denk dat we hem toch wel de gevaarlijkste man van Europa kunnen noemen

MPdeH | 24-11-17 | 13:13

Alsof je Nazi Duitsland ziet herrijzen...

moitambien | 24-11-17 | 13:12 | 2

klopt ook aardig,ook hij wilde eerst controle over midden en Oost-Europa voordat hij los ging op Rusland.

Roger-Rabbit | 24-11-17 | 13:27

Deze "legermacht" wordt straks ingezet tegen de eigen bevolking.
Een legermacht van verschillende nationaliteiten om onrust onder de eigen bevolking te onderdrukken. Heilstaat EU!

meneer Q | 24-11-17 | 13:30

Doodeng, echt doodeng. Heeft een volk ooit sneller haar soevereiniteit weggegeven dan nu?

Rest In Privacy | 24-11-17 | 13:12 | 2

Mompelt iets van de week na 10 mei, 1940....

Baski | 24-11-17 | 13:35

Nou ja, dat was niet zozeer weggeven. Ik neem mijn opmerking terug.

Baski | 24-11-17 | 13:48

De gezamelijke VS-EU roadmap is regime change in Rusland zodat de natural resources daar in hun beheer komen. Dat mag wel een oorlogje met wat colleteral damage kosten aan met name Europees vlees. Of zouden ze daar een vkuchtelingenleger voor aan het verzamelen zijn?

HdJ | 24-11-17 | 13:10

Is alleen gericht tegen EU kritische EU leden cq burgers!!

joppo0 | 24-11-17 | 13:10

Van alles aan Federica Mogherini spat het af: die mevrouw spoort niet.
Wie heeft er wat aan verdient dat zij zo'n functie bij de EU heeft weten te bemachtigen?

Rommelende Onderbuik | 24-11-17 | 13:10 | 2

Zij heeft gewoon mee mogen doen aan #womanspreading.
That's it.

watmagjenogwel | 24-11-17 | 14:04

mevrouw? Daar ben ik niet zo zeker van, houd het maar op hut, hin of hen.

bodemloos | 24-11-17 | 14:19

Echt dit gaat helemaal fout. De NATO okay maar dit,.. je weet dat dit niet gaat werken, wie is de baas?Duitsland, Frankrijk als Mutti er niet is?

Komen ze wel van terug en absoluut een veto houden over eigen defensie. Maar let op Rutte en Con drukken dit erdoor. Mogen we ze ook straffen zodra dit straks schade in welke zin dan ook gaat opleveren.
De slimmerikken hadden al veel langer moeten gaan voor een verbond met Rusland. Ligt historisch beter dan de USA, heeft direct enorm tegenwicht aan China, Rusland barst van de delfstoffen, en ze hebben er mooie heerlijke Natalja's.

Moneytron | 24-11-17 | 13:09 | 4

Roger

Teleo | 24-11-17 | 13:48

Exact, verdeel en heers.
All for Americas best interest zoals vrijwel alle POTUSSEN plegen te zeggen.
Over die tactiek die men daarvoor toepast dat laten we maar even zo, dat is een ander topic.
Hoewel.....

Moneytron | 24-11-17 | 14:18

@Moneyetron
Timmermans is de baas: "ex" OSCE immers.

kindapaas | 24-11-17 | 15:03
▼ 1 antwoord verborgen

Ah daar komt de NWO aap uit de defensie-afbraak mouw.

Makro777 | 24-11-17 | 13:09

Hoe gaan ze draagvlak krijgen voor een leger van mensen die willen sterven voor de EU. Die loyaliteit kun je niet kopen zoals ze met alles doen.

Dutchbeaurouge | 24-11-17 | 13:09 | 2

Waarvoor denk je dat Merkel al die vreemdelingen heeft laten binnenkomen?

ChatBot | 24-11-17 | 13:16

Het grootste deel van het soldatenvolk in de USA wordt ook gevormd door jongens uit de meer kansloze onderklassen. Mannen die "onder de wapenen" nog een beetje inkomen weten te vergaren.

spinselsinjehoofd | 24-11-17 | 14:27

Ik zal een tape-je maken met "pang-poef" eindeloos in de herhaling. Want we willen natuurlijk niet dat onze jongens een zeer keeltje krijgen

horsteknots | 24-11-17 | 13:09 | 1

Onze jongens hakken je gewoon in de pan als Juncker dat zegt

BosrandDirk | 24-11-17 | 13:42

Ik ben voor Rusland! Go Rusland, hak die domme EU club in de pan........

Mark_D_NL | 24-11-17 | 13:09 | 2

idd beter als krijgsgevangene in Spanje dan in Siberië

Roger-Rabbit | 24-11-17 | 13:12

Als dat zou kunnen, en dan bij voorkeur op een dag dat onze volledige nationale bestuurstrots toevallig een dagje Brussel doet, zijn we daar ook meteen vanaf

BosrandDirk | 24-11-17 | 13:58

Heerlijk, nu nog een oorlog.

RickTheDick | 24-11-17 | 13:09 | 1

Komt er aan, met Rusland, niet zo ongeduldig

BosrandDirk | 24-11-17 | 13:53

Hadden wij nog niet ergens een bak mortiergranaten die we kunnen doneren? Of staan die nog in Mali. Daar mag zij dan mee spelen.

marcoplarco | 24-11-17 | 13:08

Dat leger kan dus ingezet worden tegen de eigen bevolking...

Een nationaal legt mag dat niet.

Nog vragen, iemand?

Parsons | 24-11-17 | 13:08 | 3

Nationaal legt=nationaal leger.

Parsons | 24-11-17 | 13:09

De lering uit Brexit is snel getrokken. Catalonië kon wel weer eens een mooie proeftuin worden, net als in 1936-1939.

Rommelende Onderbuik | 24-11-17 | 13:22

Deze "legermacht" wordt straks ingezet tegen de eigen bevolking.
Een legermacht van verschillende nationaliteiten om onrust onder de eigen bevolking te onderdrukken. Heilstaat EU!

meneer Q | 24-11-17 | 13:31

Dus de keuze hoe, waar en wanneer onze strijdkrachten worden ingezet ligt nu bij een totaal ondoorzichtige en ondemocratische bestuursmoloch.

Niet per ongeluk ondoorzichtig en ondemocratisch, maar by design. Gelukkig dat een partij als D'66 de prioriteiten wel op orde heeft door zich druk te maken over Nederlandse vlaggen in het parlement en in gemeentelijke raadszalen.

raskol | 24-11-17 | 13:07 | 1

En niemand hoofdelijk verantwoordelijk.

spinselsinjehoofd | 24-11-17 | 14:15

Brave New World!

Leve de EU!

Desmoulins | 24-11-17 | 13:07

Iedereen een tolk.

van stampij | 24-11-17 | 13:06

De EU kennende gaan ze minstens 10 ambtenaren nodig hebben om een soldaat te laten functioneren, nu ja functioneren, veel gaat die niet mogen doen.

De grootste grap gaat hem in de chain of command liggen, als Duitse en Franse officieren Italiaanse Alpini moeten aansturen bvb.

Lt-Kol Kilgore | 24-11-17 | 13:06

Ohh, dan kunnen ze natuurlijk beginnen met alle amerikaanse bassissen en nucleare wapens in europa op te ruimen ... of toch niet?

hcore | 24-11-17 | 13:06

"our founding GENDERS" zal ze bedoelen!

kommabijmebinnen | 24-11-17 | 13:05 | 1

lol

Teleo | 24-11-17 | 13:09

Ik maak me meer zorgen over de leugenpers dat is hetgene wat het allemaal in stand houdt.

JensDensen | 24-11-17 | 13:05

Ik zet maar weer een dvdtje van Yuri Bezmenov op. Ondemocratische instantie zoals de EU is al een feit, demoralisatie en destabilisatie is al een feit. Sleepwet om toekomstige vijanden van het establishment af te luisteren is al een feit, nu alleen nog wachten op de laatste twee stadiums, crisis en normalisatie zodat een Europese identiteit in de idealogie van de Nederlander wordt gestampt. Het is niet meer vijf voor twaalf maar vijf over twaalf.

Suncatcher | 24-11-17 | 13:05 | 2

Yuri Bezmenov's lecture. De redpill voor links tuig youtu.be/SZnkULuWFDg

Suncatcher | 24-11-17 | 13:07

Gast. Als je niet ziet dat die Benzemov daar nog gewoon volop aan het werk is, dan mis je iets. Hij zegt het er zelfs lachend bij, in het gezicht van dat klasje koude vijand. De ultieme troll. Schitterend gedaan.

LibertasSimplex | 24-11-17 | 13:12

Een communist/socialist, wat had je anders verwacht? En wat heeft zo'n unie voor wapen in handen als een opstandige lidstaat zich wil afscheiden?? Of referenda tegenhouden gelijk de Spanjolen in Catalonië deden??

afikoman | 24-11-17 | 13:04

Europese defensiesamenwerking zonder de inbreng van het Verenigd Koninkrijk. Zoiets wordt dan Italiaanse efficiency, Duitse charme en Franse tactiek.
Belangrijkste stuk materieel gaat de witte vlag worden.

Glasgow Argus | 24-11-17 | 13:04 | 1

En als er echt geschoten moet worden dan zijn de raketten binnen een halve week op. Zie Libië.

Montu | 24-11-17 | 14:49

Mooi! Nu eerst serieus werk maken van eigen Nucleaire bewapening.

Teleo | 24-11-17 | 13:04 | 2

Ja, puik plan.
Tegen het Rode Gevaar.

Desmoulins | 24-11-17 | 13:08

Nee, de Yanks ;-)

Teleo | 24-11-17 | 13:10

Gaat dat leger onze buitengrenzen dan bewaken? Of vraag ik nu iets heel erg doms..

Conan de Rabarber | 24-11-17 | 13:04 | 2

Welke buitengrenzen?

Desmoulins | 24-11-17 | 13:07

Van de nijldelta richting de hoorn tot de zuidkaap en weer naar boven naar de westelijke Sahara....

Tuborg øl | 24-11-17 | 15:33

Ben benieuwd wanneer Brussel de eerste nederlandse troepen naar Polen stuurt om de EU-belangen daar "te begeleiden".

2voor12 | 24-11-17 | 13:03 | 2

Of naar Dokkum? Zwarte Piet en zo.

Baski | 24-11-17 | 13:31

Wanneer vallen we Rusland aan?

Kets22 | 24-11-17 | 13:02 | 2
-weggejorist-
SnartBlirdetRagnarok | 24-11-17 | 13:15

Rustig knul! Wacht eerst maar eens effe de vrijmibo af...

Sarcastisch varken | 24-11-17 | 13:44

Minder minder minder! Minder Europa wel te verstaan. Minder van die waanzin!

Rooddraakje | 24-11-17 | 13:02 | 1

Minder Europa? minder eu, bedoelt u wellicht.
En mocht u denken dat het over moslims gaat, minder islam graag.
Zo, dat is recht gezet.

watmagjenogwel | 24-11-17 | 13:57

Een instituut dat openlijk ruzie zoekt met zowel Rusland en Amerika gaat zich bewapenen? Wat een tijden, wat een tijden...

keestelpro | 24-11-17 | 13:01 | 2

Er moet weer verdiend gaan worden bij Krupp-Stahl...
kijk maar naar de herbewapening die deze mafketels willen.

meneer Q | 24-11-17 | 13:34

Eerst moeten de joden dood, want waarom laat Duitsland bij monde van de EU anders zo veel jodenhatende moslims binnen?

vanBarchum | 24-11-17 | 13:55

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl