Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Russells Teapot - Politiegeweld Catalonië is precedent voor rest van EU

Reaguurderstopic! Russells Teapot tikte hier vaker inzendingen, en schrijft zelf op Saltmines.nl. Daar komt dit Catalanen-artikel vandaan. Knip, plak met permissie want de vraag is terecht: Is dit waar het heen gaat? Kom er maar in, Theepot (en Pieter):

Social

Voor wie het nieuws uit Catalonië vandaag volgt, nee, u bent niet in een wormgat terecht gekomen vannacht waardoor u enkele decennia bent teruggereisd in de tijd. Het Spanje dat u ziet wordt niet geleid door Francisco Franco. Check de datum op uw PC. Het is écht zondag 1 oktober 2017 vandaag en de beelden die ziet komen uit de EU-lidstaat Spanje.

Er vindt namelijk een referendum plaats, waarin de bevolking van Catalonië op democratische wijze mag besluiten hoe ze invulling wil geven aan haar recht op zelfbeschikking. Maar wat blijkt? EU-land Spanje blijkt een aantal decennia beschaving achter te lopen op de rest van Europa en gaat helemaal Midden-Oosten op een democratisch referendum (wat een belediging voor het Midden Oosten is; Irak liet stemmende Koerden tenminste nog met rust afgelopen maandag).

Burgers die willen stemmen worden verrot geslagen. Met rubberen kogels beschoten. Op brancards moeten ze worden afgevoerd. Stemlokalen worden aangevallen en stembussen worden in beslag genomen om vernietigd te worden. Het is lang geleden dat de fundamentele grondrechten van een volk in West Europa op deze wijze werden geschonden.

En de EU, die ons 60 jaar vrede zou hebben gebracht, wat doen de hoge heren nu op zulke flagrante wijze het recht op zelfbeschikking van een compleet volk met voeten wordt getreden in een EU-lidstaat? Wat doet EU-zonnekoning Jean-Claude Juncker?

Hij zwijgt.

Drogredenen waarmee het geweld wordt goedgepraat
“Ja maar,” zullen EU-juichaapjes en Spaanse democratiehaters nu eenstemmig schreeuwen, “natuurlijk zwijgt Juncker! Dat referendum is tenslotte illegaal verklaard door het Spaanse Constitutionele Hof! Dus dit mag allemaal!” Dit is, uiteraard, hetzelfde argument dat ook Frans Timmermans gebruikte om het Spaanse politiegeweld goed te praten.

Zoals ik vorige week op deze site betoogde is dit een lachwekkend onzinargument. De autoriteit van een grondwet geldt alleen voor de burgers van dat land. Maar de vraag die de Catalanen gesteld wordt is: “willen wij nog burgers zijn van dit land?” Daarmee is de autoriteit van de Spaanse Grondwet dus ook een onderwerp van discussie geworden. Dan kun je dus niet “ja maar de Grondwet!” gebruiken als argument om aan te tonen dat het referendum niet mag, want dat argument rust op de aanname dat de Grondwet het laatste woord zou moeten hebben, wat dus juist een onderwerp van discussie is hier. Logisch dus dat dat bezwaar de Catalanen geen moer kan schelen. Het debat zou in plaats daarvan gefocust moeten zijn op het recht op zelfbeschikking van de Catalaanse bevolking.

(Artikel gaat verder onder foto/na de lees verder)

EU (links) versus Gewone Europeanen (zittend)

Maar zelfs als dat allemaal niet zo zou zijn, zelfs als de Catalanen geen recht op zelfbeschikking zouden hebben terwijl de rest van Spanje wel het “recht” zou hebben om de Catalanen haar wetten en regels op te leggen terwijl de Catalanen de autoriteit daarvan niet erkennen, dan nóg is dat geen excuus voor politiegeweld en het schenden van mensenrechten, het politiek censureren van het internet en al die andere toestanden die we op dit moment zien in de straten van de Catalaanse steden, zoals aan het begin van dit artikel omschreven. Want houd in gedachten: de Catalanen plegen geen geweld en breken niets af. Ze stemmen gewoon. Geweld kan dan nóóit een proportionele tegenreactie van de politie zijn. Dat de Guardia Civil met gerechtelijke bevelen kan wapperen om dit gedrag te rechtvaardigen toont slechts aan wat een gepolitiseerd lachertje de rechterlijke macht in Spanje blijkt te zijn.

Een zwarte dag voor de democratie in de gehele EU
Dus zelfs als de EU een geldig argument zou hebben om Spanje te steunen in haar claim dat het referendum illegaal en ongeldig is, dan nóg zou de EU daarnaast het Spaanse ingrijpen kunnen veroordelen. Maar dat gebeurt niet.

En dat is de reden waarom dit niet alleen voor Catalonië, maar voor heel Europa een gitzwarte dag dreigt te worden vandaag. Ieder redelijk mens weet dat zou Brussel op stelten staan als Hongarije zich zou gedragen zoals Spanje vandaag. Maar uit de stilte over Catalonië vandaag blijkt dat de constante stroom van Brusselse verontwaardiging jegens Viktor Orbán niet geworteld is in oprechte bezorgdheid over de mensenrechtensituatie in Hongarije, maar gewoon in ordinair, opportunistisch eigenbelang. De EU verdedigt democratische rechten als dat past in de agenda van de EU. Als de agenda van de EU de andere kant op wijst, is de EU net zo bereid om schendingen van diezelfde rechten te verdedigen. Het geopolitiek eigenbelang is leidend voor de EU, niet de “Europese waarden” waar de bureaucraten hun hoogdravende, belerende preken over afsteken.

Precedentwerking
Dit soort gebeurtenissen staan nooit op zich. Als toegestaan wordt dat de Spaanse overheid op dergelijke wijze een referendum onderdrukt omdat het “illegaal” zou zijn, dan is dat overal elders in de EU ook toegestaan. Dit is buitengewoon slecht nieuws voor alle democraten in Europa die voorstander zijn van directe democratie, met name diegenen die nationale zelfbeschikking hoog in het vaandel voeren.

Want wat gebeurt er, als we straks nóg verder geintegreerd zijn in de EU, en we besluiten als Nederland dat we een referendum over ons lidmaatschap van de EU willen houden, zoals de Catalanen vandaag een referendum over hun relatie tot Spanje houden?

Wat nu, als vervolgens blijkt dat dat volgens de Europese wetgeving helemaal niet meer mag en dat referendum dus juridisch als “illegaal” bestempeld kan worden, zoals het Catalaanse referendum volgens de Spaanse wetgeving illegaal is?

En wat, als op dat moment de megalomane bestuurders in Brussel hun zin hebben gekregen en er inderdaad een Europees leger en politiemacht bestaat?

Dan is de stap niet groot voor de EU om te wijzen naar Catalonië als precedent om hard in te grijpen in het Nederlandse referendum. Het is dan immers illegaal volgens de Europese wetten en verdragen die Nederland heeft ondertekend, dus de EU heeft dan het “recht” om in te grijpen en de rule of law te herstellen, door stemlokalen van het Nexit-referendum te bezetten, stembussen in beslag te nemen, Nederlandse pro-Nexit sites uit de lucht te halen, Nederlandse ambtenaren en politici te arresteren, mensen met geweld te verhinderen hun stem uit te brengen, et cetera.

Afremmen. Nu het nog kan.
Ooit dacht ik dat dit soort scenario’s, zoals hierboven omschreven, vergezocht waren. Het voelt nog steeds bizar om dit op te schrijven. Maar de feiten zijn zoals ze zijn. Het gedrag van de EU in het scenario hierboven zou juridisch gezien letterlijk net zo legitiem zijn als het gedrag van Spanje vandaag. De stilzwijgende goedkeuring van de EU naar Spanje toe vandaag toont aan dat de EU in ieder geval geen enkel moreel bezwaar heeft tegen dit soort ingrijpen in een democratisch proces. De persoon die na vandaag nog zegt “maar dat zou de EU nooit doen, dat gaat in tegen hun Europese waarden,” belazert zichzelf volkomen.

Laten we hopen dat dit de Europese bevolking wakker schudt, dat Europese burgers stoppen op politici te stemmen die hun nationale soevereiniteiten overdragen naar Brussel in ruil voor baantjes, en dat Catalonië onafhankelijkheid verkrijgt. Of niet natuurlijk, als de bevolking vandaag tegen onafhankelijkheid stemt, maar dat lijkt, na dit krankzinnige totalitaire gedrag van de politieke en rechterlijke machten van Spanje, niet erg waarschijnlijk meer.

RUSSELLS TEAPOT
Origineel gepubliceerd op Saltmines.nl

Social
Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Appels met peren vergelijken. Catalonië is een regiootje in Spanje en mag zich niet afscheiden. Hiervoor zullen ze eerst moeten zorgen dat de grondwet wordt aangepast. Terecht dat Spanje optreedt en het referendum ongeldig verklaarde.
Politiegeweld onhandig maar staat buiten elke discussie.

Het feit is dat de Catalanen een onrechtmatige daad in de vorm van een staatsgreep plegen via een nepreferendum met van te voren bekende uitslag.
Elk EU lid mag zonder meer de unie verlaten want dat is opzeggen van -tig verdragen en klaar je bent er uit .

Zwizalletju | 02-10-17 | 10:46

Wie nou nog niet in de gaten heeft dat de EU naar een DDR staat gaat, die slapen niet alleen maar lijden aan een vorm van tunnel visie.
De Honekers en de Mielkes zijn niet ver weg.

rexm | 02-10-17 | 09:36

Jullie snappen er niets van. De EU is democratisch en wil dat Spanje heel blijft dus is alles wat Spanje doet goed en democratisch. Het schieten met rubberen kogels is heel normaal in een democratisch overleg.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 22:55

D66 houdt vast stilletjes een feestje ter ere van de Spaanse bestrijding van het onwelgevallig referendum. Hoorden we maar weer bij Spanje, verzuchten ze bijna.

Zoetwaterpanharing | 01-10-17 | 21:54

Waar blijft de reactie van AntifA?

Mahatma | 01-10-17 | 21:36

Als het Spaanse Constitutionele Hof het referendum als illegaal beschouwd, dan zal dat met name gelden voor de uitkomst. Derhalve kun je de mensen gewoon hun referendum laten houden en bij voorbaat de uitkomst als illegaal en niet relevant verklaren. Wat ze hier hebben laten zien, hoe ze de mensen hebben behandeld is echt beneden alle peil en in strijd met alle democratische beginselen. Als je al overheid dit soort middelen inzet tegen je bevolking dan verdient deze overheid vervolgd te worden. De burgemeester van Barcelona heeft het goed gezien mbt de premier.

devil13 | 01-10-17 | 21:12

Verbaasd? Indien je tegen de wil van de regering in gaat, krijg je op je flikker! Brussel is stil? Natuurlijk, ze zijn solidair met hun volgzame politieke laven in Madrid. 1 grote EU? U weet nu er er gebeurd, indien men tegen de gevestigde orde in gaat. Of dachten jullie dat de GR politie hier vriendelijker met de betogende bevolking omging, nadat zij massaal NEE tegen de eisen van Schaeuble en Co zeiden?!

De Griek | 01-10-17 | 21:11

Van Rossem en Podemos? "Strange Bedfellows"...

Rest In Privacy | 01-10-17 | 21:06

Het Britse dagblad The Guardian meldt dat een overgrote meerderheid van de Catalanen voor onafhankelijkheid zal stemmen. Grondwettelijk is daarmee de kous niet af. Catalonië kan zich alleen afscheiden van Spanje als een meerderheid van de Spaanse bevolking zich in een landelijk referendum uitspreekt voor Catalaanse onafhankelijkheid. dit wordt voor het gemak maar verder niet genoemd

checkmate123 | 01-10-17 | 20:49 | 5

Claude Francois | 01-10-17 | 21:28
Duitsland is onze grootste handelspartner. Sollte ich mehr sagen?

Wol | 01-10-17 | 23:14

@WOL,
Onzin wat je zegt. De grondwet stamt uit 1978 (3 jaar na Franco) en is destijds door ALLE regios goedgekeurd. 90% van de Catalanen was VOOR!!
Graag je feiten op een rijtje hebben.

Caras | 02-10-17 | 07:58

Caras | 02-10-17 | 07:58
Dat begreep ik later ook van meneer CeesCloosd of zo. I stand corrected. Hebben ze dan ook gestemd specifiek voor dat "ondeelbaar" zijn van Spanje, of was het vooral een keuze voor een democratische grondwet als alternatief voor de voorgaande dictatuur? En mag een meerderheid van een volk ook zomaar haar recht op soevereiniteit verkwanselen voor volgende generaties? Zo ja, dan moet jij straks ook niet zeuren als Rutte of een referendum onder Eurofiele Nederlanders een definitieve streep zet door onze onafhankelijkheid. Er zijn veel landen onafhankelijk geworden op "illegale" wijze, waaronder Nederland en de VS. Moeten we dat dan ook terugdraaien of laten terugdraaien met grof geweld?

Wol | 02-10-17 | 09:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Het zijn Puigdemont en consorten die bewust dit risico willens en wetens genomen hebben. Die hun volk als middel gebruiken om hun separatistische gedram door te duwen. Een verantwoordelijke bestuurder had andere, legale, wegen gezocht om hun zin te krijgen. Niet je hand tegen een gloeiende kachel duwen en dan de kachel de schuld geven als je jouw hand brandt.

Bigi Bana Boy | 01-10-17 | 20:40 | 13

4,7 procent van de spaanse bevolking heeft gestemd. i rest my case

checkmate123 | 02-10-17 | 01:11

Goh. Ik wist niet alle Spanjaarden stemrecht hebben in Catalonië. Oh wacht. Hebben ze niet.

Stormageddon | 02-10-17 | 02:41

goh ik wist niet dat een lokale bevolking stemrecht heeft over afdcheiden. oh ja hebben ze niet.

checkmate123 | 02-10-17 | 07:08
▼ 10 antwoorden verborgen

Zo'n "Artikel gaat verder onder foto" vind ik altijd zo denigrerend. Come on, ik ben toch niet een of ander kneusje?!

Rest In Privacy | 01-10-17 | 20:39

En uit volle borst in NL:
den Koning van Hispanje (Mariano Rajoy Brey)
heb ik altijd geëerd.

Musset | 01-10-17 | 20:28 | 1

Wat is dat toch met ons koningshuis en Spaanstalige landen?
Nog een paar jaar en dan zingen ze "de president van Argentinië heb ik altijd geeerd"...

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 22:14

In de EU zijn we allemaal geuzen. 80 jaar oorlog voor de boeg.

BraadWorstLul | 01-10-17 | 20:28

Daarnaast wouden een paar islam Pipo's zich met busjes gasflessen in Barcelona opblazen. Het lijkt me dat een deel van de bevolking denkt dat er beter kan worden opgetreden als men minder afhankelijk is van Spanje.

P-unit | 01-10-17 | 20:27

Wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet, is de Gulden Regel.

De vraag aan tegenstanders van (een volksraadpleging over) onafhankelijkheid is eigenlijk: vind je dat jouw volk recht heeft op een eigen land en onafhankelijkheid? Zo ja, waarom hebben Catalanen of andere groepen die zichzelf als volk beschouwen dat recht niet?

Gaat dat recht teniet zodra een onverkozen dictator (Franco) een grondwet maakt waarin hij het recht op afscheiding van een volk verbiedt omdat zijn land volgens zijn persoonlijk voorkeur "ondeelbaar" is? Of als de EU in meerderheid besluit dat zij ondeelbaar is? Als een Nederlandse gekozen overheid (Balkenende) besluit een handtekening onder een Europese Grondwet\Verdrag van Lissabon te zetten waardoor Nederland voortaan de EU moet vragen en twee jaar wachten op onafhankelijkheid? Zelfs nadat de meeste Nederlanders en Fransen wat betreft die specifieke Grondwet NEE hebben gestemd? De Catalanen is nooit gevraagd of ze bij Spanje wilde horen en een regering die het namens hen kon doen was er ook niet.

Mag überhaupt een huidige meerderheid van kiezers voor henzelf, de tegenstemmers en alle toekomstige generaties kiezers en meerderheden de soevereiniteit van hun volk of bepaalde grondrechten voor eeuwig ongeldig verklaren? Dat zou betekenen dat landen\rijken alleen maar groter kunnen worden en nooit kleiner. De macht van een beperkte groep politici wordt dan ook alleen groter, nooit kleiner, naarmate ze huidige meerderheden laten stemmen dat die hun rechten en die van toekomstige generaties stuk voor stuk opgeven en overdragen aan een steeds verder weg staande en steeds minder democratische overheid. Dan kun je straks enkel nog om de zoveel tijd of wellicht één keer voor het leven je dictator kiezen. De macht mag immers nooit meer verdeeld worden, of kleinschaliger en dichterbij de burger gebracht.

En is je antwoord op de vraag of jouw volk recht heeft op onafhankelijkheid nee, dan moeten alle landen en statenbonden, ook de EU, worden opgeheven en onderdeel van een verenigde, al dan niet federale Wereldstaat worden. Lijkt me duidelijk dat zelfs als die al democratisch is en blijft, het eindresultaat waarschijnlijk niet bepaald een westerse stijl overheid met burgerrechten en vrijheden zal zijn. Dan heeft van de Derde Wereld culturen ook ieder mens een gelijke stem, en zij zijn met meer...

Rest me de vraag welk belang de Spaanse overheid nu eigenlijk dient. Duidelijk niet dat van de Catalanen, want ze laat niet eens toe dat die zich in meerderheid voor of tegen onafhankelijkheid uitspreken. Maar ook niet dat van Spanje. Of het moet gaan om een betrekkelijk voordeel van hogere belastinginkomsten van slechts een klein deel van het land, wat nauwelijks wat voorstelt verdeeld over alle andere Spanjaarden. En "ik wil je portemonnee kunnen leegtrekken" is niet bepaald een verheven fundament voor het vormen van een staat. Rest dan alleen nog gekrenkt prestige en nationale trots van de Spaanse overheid en bevolking. Als zulke trots een argument is, dan is het ook een argument voor Catalaanse onafhankelijkheid. Als nationalistische gevoelens geen argument zijn, vormen die ook geen basis voor het binnen Spanje houden van inheemse volkeren die er niet bij willen horen. En zeker niet met geweld.

Wol | 01-10-17 | 20:27 | 9

checkmate123 | 02-10-17 | 00:05
Dat zal dan hopelijk ook het antwoord van de rechter zijn als jij ooit wegens een onrechtvaardige wet in het beklaagdenbankje mag staan en jezelf verdedigt met argumenten waarom die wet niet deugt: theoretisch geneuzel.

Of heb je gewoon geen valide tegenargument?

Je kunt ook gewoon toegeven wanneer je fout zit natuurlijk. Net zoals ik al heb toegegeven dat mijn beeld dat de nieuwe grondwet van 1978 door Franco was opgesteld en niet was goedgekeurd door de Catalanen kennelijk niet klopt. Blijkbaar wel dus, maar dat zou wat mij betreft niet moeten betekenen dat ze daarmee het recht op onafhankelijkheid van alle Catalanen voor de eeuwigheid hebben verspeeld en eerst de rest van Spanje moeten gaan vragen of ze onafhankelijk mogen worden. Want dan wordt Nederland straks ook nooit meer onafhankelijk van de EU zodra die doorheeft dat het spel zo gespeeld kan worden. En dan wordt vreedzaam de macht weghalen uit een gecentraliseerde hand steeds moeilijker.

Wol | 02-10-17 | 09:16

@wol Er bestaat zoiets als wikipedia. Daar zou je ook Catalonie eens kunnen opzoeken. Wij kregen dat vroeger op school gewoon bij de aardrijkskundeles geleerd. Dat Catalonie zo ongeveer de motor van Spanje is. ik citeer: "Catalonië zorgt voor ongeveer 20% van het Spaanse totale bruto binnenlands product (bbp)". Daar heb je je reden waarom Spanje niet wil dat ze onafhankelijk worden. Dat raakt ze fors in hun portemonnee, en niet enkel om de belastingen van een handjevol mensen.

_kees_ | 02-10-17 | 13:01

_kees_ | 02-10-17 | 13:01
Ze vormen ruim 15% van de bevolking dus dan is 20% niet zo'n heel hoog getal niet? Ze verliezen hooguit die 5% (en daarvan zelfs een fractie want dat wordt niet 100% overgemaakt naar de rest van Spanje). En om een volk in je land te houden om ze te kunnen uitzuigen lijkt me geen zuiver motief? Dan kan Griekenland ook eisen dat NL binnen de EU blijft om de centen.

Wol | 02-10-17 | 21:53
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb meneer Theepot er vroeger al eens op gewezen dat nuanceringen in debatten en kwesties met nationale en brusselse overheden volledig zinloos zijn.
De geren in brussel en ook in 070 hebben SLECHTS al doel de mondige kudtburger monddood te maken en te vervangen door debiele religieus geïnfecteerden.
Bij deze nogmaals, Russel's Teapot:
Nuance.Is.Een.Gepasseerd.Station!
Keiharde reactie hierop is een betere reactie.......

pennestront | 01-10-17 | 20:25

Hell no, de brave EUburger is voelt de Catalaanse urgentie niet.

Kudzak | 01-10-17 | 20:25

Wat vindt onze regering hier van? Democratie of despotisme?

Leffe Blonde | 01-10-17 | 20:20

De EU lijkt godverdomme NAZI-Duitsland wel .. referendum in Nederland NU, afscheiding van Europa NU
NU NU NU

MARK ... NU OPSODEMIETEREN JIJ

Hetvolkspreekt! | 01-10-17 | 20:17 | 2

Welnee joh, Rutte III
Dat wil het volk, kijk maar naar de afgelopen verkiezingen, net als Mutti Merkel, die mag ook blijven.

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 22:16

@Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 22:16: Helaas heeft u gelijk. Hier op fora als geenstijl en ook fok.nl wel, vind je de intelligente bovenlaag van de maatschappij, degenen die ZELF nadenken. Helaas omvat die groep slechts 4% van de totale bevolking. De rest is te dom om te poepen en stemt hersenloos steeds voor de gevestigde orde.

prakkie | 01-10-17 | 23:36

... en toen was het (officieel) stil in Brussels. Je bemoeit je als EU wel met binnnelandse politiek van een land wat aan de grenzen van je imperium ligt (Ukraine) maar als er binnen je eigen 'EU rijksgrenzen' wordt geroepen om meer democratie dmv een referendum geef je niet thuis.

Smerige laffe achterbakse hypocriete EUroscisten

litebyte | 01-10-17 | 20:14 | 1

Voor de ongekozen EU-top is iedere crisis een kans om hun agenda (meer EU, meer macht, meer landen, minder inspraak) verder uit te rollen en bij een grotere crisis worden grotere stappen gemaakt. De EU komt pas actie na totale escalatie.
Vooraf wordt in de media de oplossing al gegeven, zodat veel mensen dat als enige oplossing zullen zien; Macron en Timmerfrans hebben gezegd dat er een Europees leger moet komen en een paar weken later zien we een crisis die had kunnen worden voorkomen als de EU een leger had gehad. EU zal (met veel drama) de Catalanen proberen te redden van de "nazis" in Madrid. De EU ondermijnt daarmee de Spaanse gondwet en ook de Spaanse economie, die al aan het ECB infuus ligt.
De EU is er niet voor Spanje of voor de Catelanen. De EU is er voor de EU en alleen voor de EU. Europa is te mooi om aan de EU toe te vertrouwen.

bambi1970 | 01-10-17 | 20:40

Typisch Spaanse oplossing hoor, hier op Ibiza is het allemaal wat losser aan de oppervlakte, maar mainland Spain is echt niet zo ver weg van de dictatuur van Franco.
Dus ja, een beetje geweld moet kunnen......

Mather | 01-10-17 | 20:09

Wat een lulkoek. Catalonië is nooit zelfstandig geweest en was onderdeel van Aragon en van de middeleeuwen tot de 19e eeuw hebben ze nooit een geschreven taal gehad. De Basken zijn net opgehouden met hun terreur en dan de Catalanen.... Wat als er referenda komen in Friesland, Limburg, Bretagne etc. hebben ze dan ook het "recht" om zich af te scheiden? Die mekkerende activisten vragen om geweld als de politie verboden heeft om dit referendum te houden en ze er toch mee doorgaan. Het referendum is in strijd met de grondwet en het constitutionele hof heeft dit bevestigd. Dit heeft allemaal geen ruk met de EU te maken overigens...

Rest In Privacy | 01-10-17 | 20:09 | 29

Het is een recht. Met juridische precedenten. Je kunt het wel ontkennen, maakt het niet waar. Politieke acceptatie door Westminster was een afspraak, handjeklap, geen wens van de meerderheid van het Britse volk. Je spreekt jezelf tegen.

Stormageddon | 02-10-17 | 02:44

droom lekker verder. het is geen recht. het staat en valt bij politieke wil van het land en dus bij de meerderheid van de stemgerechtigden van dat land..

checkmate123 | 02-10-17 | 07:11

Ik heb het hele draadje gelezen en alles naast elkaar gelegd. Goed en interessant debat. Ik zelf vind Stormageddon de winnaar.

Hem | 02-10-17 | 10:37
▼ 26 antwoorden verborgen

het wordt duidelijk dat begrippen als vrijheid, democratie en zelfbeschikkingsrecht loze kreten zijn in de westerse wereld die deze begrippen alleen nog gebruikt om troepen en bommenwerpers naar buitenlandse orden te sturen.

Bread_Pitt | 01-10-17 | 20:04 | 2

Mee eens, we worden gebruikt.

Watching the Wheels | 01-10-17 | 20:06

Wie zei het ook alweer... fighting for freedom is like fucking for virginity.

RenHoek | 01-10-17 | 21:34

Dit gaat sowieso spannend worden want buiten het feit dat er in Catalunya en Lleida veel Catalanen wonen, 'wonen er ook veel Catalanen in Madrid en omstreken en die laatste groep Catalanen zitten op behoorlijke posities.
Als de Madrileense Catalanen op de hand van hun NO-broeders zijn, gaan ze nog wat meemaken in Madrid.

mr Fawlty | 01-10-17 | 20:04

De democratisch door de bevolking gekozen regeringen zijn echter geen EUSSR meelopers, dus die handelen zonder geweld tegen de bevolking, tegen de democratie. Volgens die zelfde timmerschwanz dus.

Winston1 | 01-10-17 | 19:57

Goed stuk.
Wat je ook vindt van het referendum en wat de uitkomst zou zijn.
Dit geweld dient veroordeeld te worden. En de EU dient absoluut hier te bemiddelen en pacificeren. (Vergeet de politieke agenda maar even en doe net alsof het om Schotland gaat.)

Het lijkt ook een van de stomste reacties van Madrid mogelijk. De Catalanen die voor eenheid met Spanje waren zullen zich eens achter de krabben of ze dat nog steeds zijn als het op deze manier gaat.

Rommelende Onderbuik | 01-10-17 | 19:56 | 1

Ik voorspel: er gebeurt niets. Zelfs geen 'foei" naar spanje. Want het referendum was onwettig en spanje had juridisch het recht dit te doen. Schouderklopje van juncker en een natte zoen achter zijn oor, net zoals Timmerfrans. Braaf!

prakkie | 01-10-17 | 23:40

Nu weten we in elk geval zeker dat de komende drie generaties Catalanen zich nooit meer echt Spaans zullen voelen. Die klappen die ze van hun 'landgenoten' gekregen hebben vandaag, zullen nog lang voelbaar blijven.

Het zal niet de eerste scheiding zijn die begint met buitenproportioneel geweld. En als de EU en de lidstaten hier een gewoonte van maken, ook zeker niet de laatste.

Requiescat in pace | 01-10-17 | 19:53

De nationale legereenheden in de gehele eu worden murw geslagen, financieel stuk gemaakt en daarmee komt men straks als oplossing met een eu leger. Hier in NL worden we een loer gedraaid met Hennis, maar de bezuinigingen zullen daarna alleen maar harder gaan. De bevolking wordt zwakker gemaakt door de vele importvolkeren, daarna is er geen democratische keuze meer. In spanje een voorbode. Sterkte ermee.

Bill Cosby | 01-10-17 | 19:53 | 2

Ik voorspel: toekomstige regeringen zitten straks met de handen in het haar en WETEN het gewoonweg niet meer. Zo'n gigantische puinhoop hebben hun voorgangers ervan gemaakt, dat het compleet niet meer te overzien is. Dit gaat ECHT gebeuren. En je ziet de tekenen ervan nu al. Van kwaad tot erger, met elke nieuwe regering weer. Prutsers en opgeblazen ego's zonder enige inhoud. Stuk voor stuk.

prakkie | 01-10-17 | 23:45

prakkie, ik denk dat je het toch niet helemaal goed hebt begrepen.
Dit is namelijk vooropgezet, het is een spel, echt waar, de eu, met kleine letter, gaat voor 100% de dienst uit maken, met alles. Dat gaat er gebeuren, er zijn zoveel aanwijzingen die dit staven.

watmagjenogwel | 02-10-17 | 05:00

Het referendum is ILLEGAAL. Dus mag niet, en als je er dan tussen gaat lopen provoceren, moet je daarna niet huilie huilie doen als je klappen krijgt.

Pietje | 01-10-17 | 19:52 | 23

Volgens jou kan legale en legitieme onafhankelijkheid alleen met opstand, oorlog, bommen, granaten en een hele stapen lijken.
We. Weten. Het. Nu. Wel.

Stormageddon | 02-10-17 | 14:51

meerderheid van het nationale parlement is 1e optie. rutte en europa denken wel drie keer na voor ze zich gaan bemoeien met interne natiomale aanglegenheden.als het zo makkelijk was als jij stelt had je allang wat gehoord.

checkmate123 | 02-10-17 | 21:02

De hypocrisie van onze nationale politici is geen enkel argument. Bij Maidan trok Rutte (en Van Baalen en Verhofstadt) de bek wel meteen vol open.

Stormageddon | 03-10-17 | 14:23
▼ 20 antwoorden verborgen

@Van Rossem
Wanneer ga je eens een objectief verhaal schrijven over de situatie in Catalonië?
De partij aan de macht daar is eng rechts samen in een coalitie met heel eng links.
Grote demagogen.

Caras | 01-10-17 | 19:48 | 6

@Litebyte
Schelden is niet zo netjes. Helaas moet ik constateren dat veel reageerders hier opmerkingen plaatsen zonder de hele (voor-)geschiedenis te kennen. Het is jammer dat beide partijen hele grote feiten hebben gemaakt. Beide zullen er enorm onder gaan leiden. Het meeste echter de catalanen die tegen afscheiding zijn. Die zullen straks moeten kiezen tussen een Spaans of Catalaans paspoort. Lekkere keuze die de Catalaanse deelregering ze geeft. Aanpassen aan de eisen van de separatisten of oprotten. Oftewel, je wordt je eigen land uitgezet.

Caras | 01-10-17 | 20:11

@Caras | 01-10-17 | 20:11
de voorgeschiedenis ken ik wel, inclusief ETA.

Dat houdt niet in dat mensen niet zouden mogen stemmen
Ik hoop niet dat de guardia civil binnenvalt bij de plaatselijke stemming van de plaatselijke tapas vereniging omdat de vorm van 1 van de tapas is verboden door de rechter

Bon-sens | 01-10-17 | 21:03

Precies! Van Rossem en Podemos? "Strange Bedfellows"

Rest In Privacy | 01-10-17 | 21:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Catalanen zijn overigens enorm pro-EU.

Controllos | 01-10-17 | 19:48 | 3

Inderdaad, dat kan nu wel eens gaan veranderen door dit fascistoide optreden en het zwijgzaam instemmen van EUroscisten.

De npo vergeleek gisteren tijdens het 8 uur journaal het referendum en de mogelijke uitslag met 'Noord Koreaanse toestanden' (letterlijke woorden van de NPO klootzak) Hij had beter de woorden "Ukrainse toestanden' kunnen gebruiken... maar ja dat roept tegenstrijdige beelden en is natuurlijk lastig uit te leggen door EUroscisten.

litebyte | 01-10-17 | 20:05

Ja, het zijn internationaal georiënteerde socialisten.
Hopelijk komen ze daar snel van terug. EU is geen vriend van mensen die in nationalistische bewegingen onafhankelijkheid, vrijheid en zelfbeschikking nastreven.

Rommelende Onderbuik | 01-10-17 | 20:05

@litebyre, dus eigenlijk de mond van rutte, uitgesproken door de npo.
Wat hadden we anders kunnen verwachten.

watmagjenogwel | 02-10-17 | 04:54

De Europese Unie is een ondemocratisch project van landverraders.

frisenfruitig | 01-10-17 | 19:43

Goed voor je PR, oma wegslepen en daar de moeder van beuken met je wapenstok. Zonder tekst en uitleg kies je nu al partij.

Mark van Leeuwen | 01-10-17 | 19:41

Dit is exact waarom de EU NOOIT, NOOIT, NOOIT een eigen legertje mag krijgen. De EU is een dictatuur, niks meer, niks minder! Een ongekozen president, Juncker met een een zooitje ongekozen bestuurders.

60 jaar vrede, dankzij de EU. Grootste kolder. De EU heeft nog nooit een cent op haar begroting besteed aan defensie. Knap, 60 jaar geen oorlog en geen cent aan defensie uitgeven.

Natuurlijk is de ware reden dat we in europa geen oorlog hebben is dat we lid zijn van de NAVO. Dat werkt al sinds 1945 perfect.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 19:37 | 2

"ware reden dat we in Europa geen oorlog hebben is dat we lid zijn van de NAVO"
Kosovo,Joegoslavië,Irak,Afghanistan,Libië zegt je dat wat ?

Roger-Rabbit | 01-10-17 | 20:03

Geen oorlog?

bambi1970 | 01-10-17 | 20:21

tis een beetje hetzelfde als de randstad zich wil afsplitsen.een referendum moet gedragen worden door het hele land. is hier sowieso niet het geval.

checkmate123 | 01-10-17 | 19:35 | 3

Guttegut. Dus Nederland had niet het recht om zich onafhankelijk te maken van de Spanjaarden in de tachtig jarige oorlog?

Zapata10 | 01-10-17 | 19:38

En als dat dan zo zou zijn, moet je dan de ME volledig beschermd bejaarden van de trap laten duwen of kun je beter laten begaan en met argumenten komen?

Watching the Wheels | 01-10-17 | 19:40

ahh tachtigjarige oorlog. en jij denkt dat je dat hedentendage kan doen met een lokaal referendum en de spaanse overheid buigt voorover na de uitslag? komop zeg. caralonie heeft al genoeg vrijheid. tis nu genoeg. vint ut overigens behoorlijk onpatriottisch

checkmate123 | 01-10-17 | 19:55

het is simpel: illegaal referendum. het is in niemands belang dat spanje uit elkaar valt.

checkmate123 | 01-10-17 | 19:33 | 14

jij doet net alsof afscheiden alleen maar winnaars kent. grote onzin.het gaat mij niet om oorlog maar vind dat gelul over recht op zelfbeschikking veel tekort door de bocht. ‘Veel hangt af van de vraag onder welke omstandigheden het onafhankelijkheidsstreven plaatsvindt. Voor kolonies die decennia geleden onafhankelijk wilden worden, is een recht op zelfbeschikking in het leven geroepen. De afgelopen zestig jaar was dit de voornaamste manier waarop nieuwe staten vorm kregen.

Een afscheuring van een bepaalde regio wordt internationaal veel minder erkend als het niks met kolonialisme of een verzet tegen een regime dat de mensenrechten zwaar schendt te maken heeft.

En kolonialisme is hier niet van toepassing. Kijk naar Schotland, ze sloten een Unieverdrag met Engeland in 1707 en werden dus zeker niet gekoloniseerd.

Veel hangt af van de politieke context en de gevolgen van een afscheiding. Wanneer een land door de hele wereldgemeenschap erkend wordt na afscheiding, stelt er zich geen probleem. Recent zijn regio’s zoals Oost-Timor en Zuid-Soedan onafhankelijk geworden zonder probleem. Maar er zijn ook betwiste gevallen zoals Kosovo.

Dat de politiek domineert wil niet zeggen dat er totaal geen rechtsregels zijn. Bijvoorbeeld over de opvolging van staten – een nieuwe staat die in de plaats komt van een oude – bestaan een heleboel regels. Zo moet een heel kluwen van internationale rechtsregels worden toegepast als de Schotten voor onafhankelijkheid kiezen. Maar het eigenlijke moment van de staatsvorming wordt gedomineerd door politieke motieven.’

checkmate123 | 02-10-17 | 00:55

@checkmate123 | 01-10-17 | 00:55
Je kan wel blijven copy-pasten, maar herhaling van achterlijke kul blijft gewoon achterlijke kul.

Het zelfbeschikkingsrecht geldt NIET alleen koloniën. Je blijft je onzin maar herhalen, maar zo werkt het niet. Rechten zijn universeel of ze zijn het niet. matter of fucking principle.
Nochtans is het onthouden van zelfbeschikking nu juist een schending van mensenrechten.

“Een afscheuring van een bepaalde regio wordt internationaal veel minder erkend als het niks met kolonialisme of een verzet tegen een regime dat de mensenrechten zwaar schendt te maken heeft.”
Zoals Slovenië, bedoel je? Er was niet meer voor nodig dan een paar schoten van een Joegoslavische tank en Helmut Kohl die de onafhankelijkheid van Slovenië erkende nog voor die was uitgesproken en aangenomen. Ook Slovenië was geen kolonie, noch waren er mensenrechtenschendingen op grote schaal, noch was er een erkenning van de internationale gemeenschap. De erkenning door Berlijn was genoeg.

En overigens is de Unie van Schotland met Engeland de facto opgezegd in de Jacobite rebellion, toen een meerderheid van de Schotten zich achter Bonnie Prince Charlie schaarde. De unie is éénzijdig door de Engelse kroon hersteld, na Culloden. Vanaf 1746 kun je wel degelijk van kolonisatie spreken.
Als de Schotten onafhankelijk worden is het helemaal geen kluwen rechtsregels, het is juridisch heel eenvoudig. Het is hooguit in de praktische uitvoering heel ingewikkeld.
Maar goed, je standpunt is duidelijk. Alleen onafhankelijkheid na een oorlog en een hele stapel lijken. Ik weet het nu wel.

Stormageddon | 02-10-17 | 00:59

ga jij lekker wachten totdat catalonie internationaal wordt uitgeroepen. ik ga slapen.

checkmate123 | 02-10-17 | 01:03
▼ 11 antwoorden verborgen

Blijft wel de vraag over hoe de Spaanse overheid had moeten reageren. Toestaan en de uitslag negeren? Net zoals in Nederland het geval is. Of de discussie aan gaan? Maar hoe? Uiteindelijk is de geest uit de fles die niet meer teruggaat. Wat mij ontgaan is wat en waarom dit referendum zo gewild is bij Catellonie.

Rotterdammert1965 | 01-10-17 | 19:32 | 2

Ze zijn onder Franco onderdrukt nl.wikipedia.org/wiki/Catalanen en hebben de afgelopen jaren natuurlijk flink moeten bijdragen aan de crisis. Die willen van de lasten af is mijn voorzichtige inschatting. Dat is het hele sentiment in de EU, we hebben geen binding met het grotere geheel, die lui in Brussel doen wat ze willen en bevoordelen zichzelf en hun vriendjes, er is geen oog voor de problemen van gewone mensen, mensen willen hun eigen identiteit behouden, de solidariteit kent z'n grenzen, Brussel en Madrid willen geen grenzen.

Watching the Wheels | 01-10-17 | 19:48

Toestaan en iets doen met de uitslag. Zoals Rutte heeft gedaan, inlegvelletje en net doen alsof de mensen daarom gevraagd hebben, terwijl je weet dat het niet zo is. Dan blijft men ontevreden, maar de schade wordt beperkt.

Watching the Wheels | 01-10-17 | 19:52

Een flagrante schending van de vrijheid van meningsuiting. Breng het voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Wij houden ons de vrijheid van een Nexit voor. Dominostenen op rij hebben de neiging bij het omvallen van één dit allen te doen, gelijk de kaarten van een kaartenhuis. Wij wachten gelaten af.

Een vrije paling | 01-10-17 | 19:28

Ik wil toch wat tegengas geven.
Het geweld van de Spaanse regering is inderdaad buitensporig, dat moet gezegd. En het geeft weinig hoop dat daar niks van wordt gezegd door de EU. Inderdaad, dit kan ons ook overkomen als we eens "verkeerd" stemmen of willen stemmen.

Maar de onverzoenlijke houding kwam niet alleen uit Madrid, die kwam evengoed van de separatisten.
En waar gaat het nu eigenlijk om?
Spanje is een democratisch land met vrije pers, vrije verkiezingen, vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting. De Catalanen worden niet onderdrukt, maar hebben een autonome regio met een eigen parlement, eigen feestdag, en ze mogen in hun eigen taal spreken en publiceren.
Met andere woorden; wat wilden de separatisten *verbeteren* aan hun situatie?

Onafhankelijkheid van Catalonië levert de Catalanen in het beste geval een dure scheiding op, maar als het tegenzit een burgeroorlog.
Is dat het allemaal waard?
Lijkt mij van niet.
En dan nog iets; waarom worden de separatisten uitgerekend door Soros en de EU gesteund?
Laat dat nou net 2 de extremisten zijn die voortdurend alle Europeanen tegen elkaar opstoken. En separatisme past daar prima bij, "verdeel en heers" dus. En terwijl gewone Spanjaarden elkaar nu met geweld te lijf gaan om een non-issue, worden de *echte* problemen van Spanje genegeerd.

Dandruff | 01-10-17 | 19:27 | 7

@Caras,

Het valt mij vooral tegen dat GeenStijl hierin mee gaat.
De Main stream Media had ik jaren geleden al afgeschreven.
Zoals 99% van de reaguurders weet ik ook niet heel veel van de lokale situatie daar, behalve dan wat mijn gezond verstand me ingeeft. Heb jij een bepaalde band met die regio?
En zo ja, hoe zit dat met die familie Puyol, waar worden die van verdacht?

Dandruff | 01-10-17 | 20:55

@Dandruff
Ja, ik woon al een hele tijd in Spanje, ken het land heel goed (ben getrouwd met een Spaanse). De familie Pujol wordt al geruime tijd vervolgd wegens corruptie en het witwassen van gelden (echt grote bedragen) Artur Mas (de voorganger van de huidige deelstaat president) heeft sterke banden met deze familie . Jordi Pujol was zo'n beetje de politicus die het catalaanse nationalisme op de kaart heeft gezet (google zelf maar), hij was de eerste catalaanse president. Een erg rechts nationalistische figuur. Ik snap ook niet dat GeenStijl deze onfrisse partij steunt. GeenStijl is in ieder geval niet erg kritisch. Wat in Catalonie gebeurd is niets anders dan een putsch, een ordinaire staatsgreep. Ik ben in ieder geval blij dat er nog een aantal kritische reageerders hier zijn die zelfstandig nadenken en niet iedereen zo maar napraten.

Caras | 01-10-17 | 21:30

Iedereen is verdacht in Spanje , de fam, Puyol, Rajoy , regering en zelfs het koningshuis, alhoewel die een beetje hun lesje hebben geleerd, de familie Azanar en de hele PP.

gato | 02-10-17 | 03:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Het geweld van de centrale overheid is idioot. Maar net zo idioot is het idee dat Catalonie zelfstandig kan zijn.

Controllos | 01-10-17 | 19:26 | 1

Catalonië heeft ondanks de beperkte grote een begrotingsoverschot van meer dan 10 miljard per jaar, dat nu naar Madrid overgemaakt moet worden. Er zijn heel wat landen die minder zelfstandig zijn dus zo idioot is het niet. Hun grens met Frankrijk is lang genoeg om legaal of illegaal handel te drijven en ze hebben a flink stuk kust met een paar goede havens, en ook nog eens lage lonen. Buiten de EU zouden ze één zo'n have belasting vrij kunnen maken, en serieus met Rotterdam gaan concurreren.

W_F | 01-10-17 | 19:57
-weggejorist-
Rotterdammert1965 | 01-10-17 | 19:23 | 2

Nou, de Friezen zijn gewaarschuwd! Dan weten ook zij wat er gaat gebeuren als ze Klara in een nieuwe omheining wilen zetten.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 19:20

Catalonië = cash cow van Madrid.
Madrid = bukslaaf van de EU.
Een onafhankelijk Catalonië is tegen de zin van de SJW-fascisten te Brussel, en ze steunen Madrid dus. Je mag wel de EU in, maar er niet uit. Genoeg dienstbare regenten die het volksverraad willen dienen.
Er zal dus nog heel wat bloed vloeien. Immigratiecircus, islamisering, EU-fascisme. Genoeg stof voor explosies.

Fijnstoffer | 01-10-17 | 19:20

De separatisten zijn pro #EU en Spanje ageert hier tegen terwijl ook zij tot de EU behoren. Wat is hier aan het handje?

basweetutwel | 01-10-17 | 19:20 | 1

aan het handje is dat Spanje de Catalaanse toetreding kan veto-en, en dat de eu de facto een stukje kleiner wordt.

accijnstoerist | 02-10-17 | 07:23

Het is zó triest dat ik niet eens kan zeggen 'weet je wat grappig is...' maar zelfs hier op GeenStijl werden de mensen die deze 'stel dat...' scenario's al voor zich zagen behoorlijk schriftelijk de grond in zijn getrapt. Aluhoehdjes, complotgekkies. Moesten maar naar GGZ etc. We are f*cking doomed.

Sandronique | 01-10-17 | 19:20 | 1

Hm beetje wazige zinsopbouw, maar hey... emotie enzeau

Sandronique | 01-10-17 | 19:22

Als die foto's echt zijn op twitter.com/Carlfletcher15 dan is het een regelrechte schande #theyonlywanttovote

Watching the Wheels | 01-10-17 | 19:17 | 2

De volgende stap ... Turkije bij de EU en daarna zal Juncker misschien de doodstraf wel weer invoeren samen met Erdogan?

Watching the Wheels | 01-10-17 | 19:20

Die filmpjes op twitter.com/Joostbakkerr zag ik via een hyperlink rechts. Ze slaan gewoon met gummiknuppels de mensen in elkaar die hun salaris mogen opbrengen, omdat ze op een papiertje een stem willen uitbrengen. Ze hadden alleen maar hoeven zeggen dat het ongeldig is, maar ze gebruiken blijkbaar liever geweld.

Watching the Wheels | 01-10-17 | 19:31

Ik herhaal het nog maar even... Artikel 73 van het door Spanje ondertekende en aanvaarde handvest van de Verenigde Naties en resolutie 1514 van diezelfde VN over het zelfbeschikkingsrecht.
Spanje kan zo voor het hekje van het internationaal hof.

Stormageddon | 01-10-17 | 19:12

Ik zie op diverse filmpjes dat de Catalaanse politie de demonstranten beschermt tegen de Spaanse politie.. Dit had zomaar heel fout af kunnen lopen.

Wasbakplasser | 01-10-17 | 19:12

Mijn voorspelling voor de sleepwet: het referendum komt er, men stemt tegen de sleepwet, de politiek luistert een keer naar het referendum (voor de laatste keer, want daarna mag het volk niet meer spreken). Maar niet veel later zal er binnen de EU een verdrag worden ondertekent, waarin een soort van sleepnetregeling is opgenomen.

NasiGordon | 01-10-17 | 19:11
-weggejorist-
der_feldwebel | 01-10-17 | 19:10 | 1

De redenering van de Theepot is van eenzelfde simplisme als van krakers: "Jullie wetten, niet de onze".

(En laat niemand denken dat ik hiermee de volslagen overtrokken reactie van de Spaanse overheid goed wil praten)

Tapu | 01-10-17 | 19:08 | 1

Als de krakers een democratisch referendum willen houden in om het even welk gebied, lijkt het me dat niemand daar een probleem mee heeft. En als krakers een politieke partij oprichten en het anarchisme nastreven, dan mag dat ook. Dat is nu juist een van de mooiste verworven vrijheden: het recht om er een mening op na te houden die anders is dan die van de overheid.

Nou ja, dat recht is dus nog niet overal vanzelfsprekend. Dat blijkt maar weer eens.

Requiescat in pace | 01-10-17 | 19:45

Wat een ontluisterende schande dit geweld door de Spaanse overheid! De enige stille hoop die ik heb is dat dit het einde inluidt van de EU. Revoluties uit het verleden tonen nogal eens aan dat ze beginnen uit 'onverwachte hoek'.

Wayfaring stranger | 01-10-17 | 19:05

Ik stel voor dat we per 11-11 een referendum doen over het afscheiden van Friesland. Niet daar. Hier. We zijn namelijk met meer, winnen we altijd. Gewoon. Om de Friesen te fokken en cnn in de war te brengen

ModusOperandi | 01-10-17 | 19:05 | 1

Prima idee! Of beter nog: langs de grens schep in de grond, afsteken en afduwen!

OetSodom | 01-10-17 | 20:48

Ik dacht precies hetzelfde vandaag, wat als er ergens anders in Europa mensen een referendum willen, wat niet in het straatje van Europa past. Door hun stilzwijgen keuren de timmerfransjes het geweld goed. Zou dit ons ook ooit nog te wachten kunnen staan?
En toen las ik bovenstaand artikel...
FUCK EUtopia!!

Sinterbikske | 01-10-17 | 19:02 | 1

Volgens mij kunnen wij in alle vrijheid besluiten om aan elkaar te vragen wat we ergens van vinden, en kunnen wij dat 'referendum' noemen. Dat de Staat het antwoord niet als een uitslag van een geldig referendum ziet, tja, daar is weinig tegen te doen. Maar dat de Staat a priori wil verhinderen dat wij elkaar iets vragen, en daarbij niet schuwt geweld te gebruiken, dat is alarmerend.

Schoorsteenveger | 01-10-17 | 19:08

Verhofstadt gebruikt de term "so-called referendum", dat zegt genoeg.

Watching the Wheels | 01-10-17 | 19:14

Schijnheil joh die Verhofstadt, alsof die mensen een kans hebben op onafhankelijkheid via onderhandelingen.

Watching the Wheels | 01-10-17 | 19:32

Alleen voor dat figuur mogen ze van mij de guillotine wel uit het museum halen.
Wat ze er dan mee gaan doen laat ik even in het midden maar ik kan wel voor molydeenmessen zorgen, zoals jullie weten.

watmagjenogwel | 02-10-17 | 04:38

Het is de onmacht die hier tot geweld leidt. De Spaanse politiek voelt zich onmachtig om datgene wat de Catalanen voelen, wensen en willen doen tegen te houden. Het is paniekvoetbal van een ploeg die geen strategie heeft om de aanvallen van de tegenstander te pareren, en dus wordt er overgegaan tot smerige overtredingen, in de hoop dat scheidsrechter EU niet eens een gele kaart zal trekken.
Dat de scheidsrechter niet ingrijpt is alarmerend, en werpt zijn schaduw ver vooruit. Ook al zou het geen botte weigering zijn om meteen te reageren, maar onzekerheid, twijfel, dan nóg. Het vertelt ons hoe de EU denkt over de mondige burger. Dit is het tijdperk van de lege velletjes en de knuppel.

Schoorsteenveger | 01-10-17 | 19:00

Ik zat net Podium Witteman te kijken en daar droeg een Finse muzikant een nummer op aan “the mistake that the Spanish authorities have made today” noem mij een aluhoedje maar ik vraag me af of de ondertiteling bewust fout was. Hier stond namelijk de “Poolse autoriteiten” !!

Hobbykip | 01-10-17 | 18:59 | 2

Zou best kunnen, die Witteman had even daarvoor op het andere net in Buitenhof al 10 minuten besteed aan het vrijpleiten van Jeanine Hennis.

Watching the Wheels | 01-10-17 | 19:10

Doelbewust gedaan. Trust me. Not the MSM.

Baski | 01-10-17 | 19:17

Nee, hier gaat het beter. Hier hebben ze het eerst toegestaan dat er twee keer een referendum werd gehouden om tot twee keer aan toe niet de uitslag te respecteren en vervolgens schaffen ze referenda af. Geweldloos maar minstens zo ondemocratisch en heel erg geniepig.

osolemio | 01-10-17 | 18:57 | 1

Inderdaad, wij zijn door een leeg velletje neergeknuppeld.

Schoorsteenveger | 01-10-17 | 19:02

Ik vind de theorie dat de EU het referendum juist zou steunen wel interessant. Het idee is dat door versplintering van naties, de onafhankelijke kleinere gebieden beter luisteren naar de EU. twitter.com/d_e_mol/status/9119517230...

Hoewel dat goed in een verdeel & heers tactiek past, is het dan helemaal vreemd dat er niets uit Brussel vernomen is.

NasiGordon | 01-10-17 | 18:54 | 1

Precies door de Committee of the Regions

Rest In Privacy | 01-10-17 | 21:38

Heeft de Guardia Civil soms Russische agenten van Putin ingehuurd?
de mepmethoden lijken verdomd veel op elkaar

Tobi | 01-10-17 | 18:53 | 2

Was in Praag in '89,was lang niet zo erg als wat we nu zien.

Roger-Rabbit | 01-10-17 | 19:17

Zo is de Guardia Civil, gelukkig hebben we in Catalunya alleen de Mossos.

gato | 02-10-17 | 03:16

Die Pieter Omtzigt is trouwens onwijs welkom bij de FvD wat mij betreft. Een échte democraat.

Mali | 01-10-17 | 18:53

En nou nog Spaans en Frans baskenland wat zich af wilt scheiden en de chaos is compleet.

komtdatschot | 01-10-17 | 18:52 | 2

Wat voor chaos? Hou eens op met je bangmakerij.

Zapata10 | 01-10-17 | 19:12

En Noord-Ierland wat bij (Zuid) Ierland wil, Cyprus herverdelen naar "de Griek", Gibraltar naar Spanje, iets met Koerdistan bij aankomend EU-lid Turkije.....

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 22:18

Waar blijft het referendum over de onafhankelijkheid van Friesland?
 
Ik heb net volgens referendum mezelf onafhankelijk verklaard van Nederland! Bij democratische meerderheid!
 
Het uiteenvallen van Nederland en de EU begint bij jezelf.
 
Heerlijk al dat sentiment.....

gedachtespinsel | 01-10-17 | 18:49 | 6

@gedachtespinsel en @flame_me
Maar zou de Den Haag de politie in Fryslan vervangen? Zou Rutte de ME sturen om oude omaatjes van de trap te duwen? Zouden Hennis en Kamp met rubber op eerzame huisvaders en -moeders laten schieten? Of zou men in Nederland gewoon laten begaan en daarna een jaar lang niets met de uitslag doen? Je gaat toch niet met zwaar ingepakte ME een paar burgers fysiek te lijf die op correcte wijze hun stem willen laten horen, ze zijn maf.

Watching the Wheels | 01-10-17 | 19:06

@Watchin the Wheels,
Ik heb er geen enkele twijfel over dat de politie keihard zal ingrijpen als ze daarvoor de opdracht krijgen van Rutte en consorten.
Enig moraal zit er niet in de politie, dat hebben we wel eerder kunnen zien toen een compleet arrestatieteam een cartoontekenaar van het bed lichtte, en toen de politie even persoonlijk langsging om mensen te intimideren die wat over AZC`s hadden gezegd op Social Media.
Maak je maar geen illusie`s......

gas-man | 01-10-17 | 19:59

1960... gasbel bij Slochteren ontdekt... wat denk je dat er gebeurd was als de Groningers zich toen onafhankelijk hadden verklaard?!?

OetSodom | 01-10-17 | 20:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed artikel van de theepot. Inderdaad geeft de grondwet geen rechten als mensen die niet meer willen erkennen. Bovendien is het geweld van de CV buitenproportioneel. Ik zie geen mensen die zich met geweld verzetten, geen bivakmutsen, geen molotovcocktails. Waarom dan dit geweld? Nou gewoon: pure intimidatie. Dit is een lesje onderdanigheid voor de Catalanen.

Graaf van Egmont | 01-10-17 | 18:49

wij hebben wel een referendum gehad maar er stond geen mens op straat toen mark het weglachte met een inlegvelletje.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 18:49 | 1

Tja, raadgevend referendum he. Wat wil je dan doen? Naleving afdwingen? Nederlanders zijn demonstreren moe: Murw.

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:53

Beetje optimistisch om een reactie van de EU te verwachten tegen dit geweld.
Ten eerste haat de EU democratie.
Ten tweede jaar de EU Europese volkeren. Ze hebben meer op met geïmporteerd moslimvolk.

Franker | 01-10-17 | 18:49 | 1

Nog een jaar of tien dan is heel Europa een kleedjes en vodden volk,en moeten we iedere vrijdag met ons reed omhoog naar het westen,fijne dag nog maak er wat van , nu kan het nog.

gelukzoeker | 01-10-17 | 19:12

In ieder geval Catalonië, morgen de onafhankelijkheid uitroepen. Dat is jullie recht en plicht. Laat de tanks maar komen uit Madrid. Ze zullen nooit winnen.

Zapata10 | 01-10-17 | 18:49 | 2

Is er al een uitslag bekend?

Endoxa | 01-10-17 | 18:54

Endoxa | 01-10-17 | 18:54
1-0 voor Europa.

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 22:18

Eerlijk gezegd zal het me worst wezen.
Iedereen voor zichzelf en succes ermee.
Ik ben er klaar mee om me zorgen te maken om de ander die niet tot mijn groep behoort en aan het vechten is tegen de bierkaai.
*braadworsten de pan in smijt *

Rest In Privacy | 01-10-17 | 18:49 | 1

"tot mijn groep behoort "
Maar.. maar.. we zijn toch 1 Europa...?
Toch?

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:54

Ze zijn compleet maf bij die EU, je moet er niks van ze verwachten. Er is nog nooit iets goeds uit Brussels of Strasbourg gekomen, die Camiel en Hennis komen er ook vandaan. Het is een handelsclubje, De Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, het zijn stromannen en -vrouwen voor de elite en hun belangetjes. De belangen behartigen van de banken, daar zijn ze goed in en daarna weer graaien like it's 1999. Hekel aan die EU-lui.

Watching the Wheels | 01-10-17 | 18:47

Opmerkelijk hoe relatief stil het is aan de linkerzijde. Geld overigen ook voor de Sleepwet. Op Indymedia ook slechts een artikel, en dat wordt eigenlijk met name ingezet om de democratie in z'n geheel bij het oud vuil te zetten. Anarchisten of Franco... Wat een keuze.
www.indymedia.nl/node/41637

Abject | 01-10-17 | 18:41 | 1

Indymedia zijn totaal idioten en hebben niets met anarchisme te maken. Van die verdwaasden die met zwarte Piet discussies bezig zijn of kwaken over arme gediscrimineerde moslims. De keuze in Catalonië is die tussen dictatuur of zelfbeschikkingsrecht.

Zapata10 | 01-10-17 | 18:46

In 2005 werd er tegen de Europese Grondwet gestemd, omdat niemand wist wat daar eigenlijk in stond, en het dus niet te vertrouwen was. Toen had je Adam Curry op Arrow Classic Rock, en die dacht 'ik ga wat American Talkradio introduceren', hij haalde iemand in de uitzending die die hele grondwet had doorplozen en mij is altijd het volgende bijgebleven: er was een clausule in die grondwet gezet dat er bij interne onrust en bedreiging van de 'rule of law' de EU als supranationale staat mag ingrijpen. De grondwet werd door de kiezer verworpen, en weer door corrupte Nederlandse politici erdoor gejast in een andere kaft, het 'Verdrag van Lissabon'. Die clausule staat er zeer zeker nog in, en men wil een EU leger, dus Catalonië is slechts het begin, mark my words.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 18:41 | 1

Hear Hear!
wiki : Verdrag_van_Lissabon
Het Verdrag verving de door de Franse en Nederlandse kiezers in 2005 verworpen Europese Grondwet, hoewel de verschillen vooral uiterlijk zijn.Volgens de Britse denktank Open Europe zou 96% van de tekst gelijkaardig zijn. Valéry Giscard d'Estaing noemde de wijzigingen 'cosmetisch'.

Het Europees defensie-initiatief (ook wel "Initiatief van de Vier") is een voorstel tot uitgebreide EU-defensiesamenwerking dat op 29 april 2003 werd gepresenteerd door Frankrijk, Duitsland, België en Luxemburg in Brussel. Het was gebaseerd op het principe van versterkte samenwerking en bedoeld om het reageervermogen te verbeteren onder het Europees veiligheids- en defensiebeleid (EVDB).
Alstublieft.

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:57

In Nederland zijn reeds 2 maal referenda rondom de EU met grof politiek geweld om zeep geholpen. Het politieke geweld tegen de Britten door de EU en de overige lidstaten zijn eveneens bewijs voor bovenstaande. Neem draconische wetten als de sleepwet (en gelijksoortige wetten in andere EU lidstaten) en de middelen zijn er om effectief onwelgevallige meningen onder de bevolking eruit te filteren. Bij het Catalaanse initiatief zijn immers vele websites offline gehaald.

faz | 01-10-17 | 18:37

Misschien worden mensen nu langzaam wakker en realiseert men zich in welke enge neo-communistische richting Europa gepusht wordt?

Wat er in Spanje gebeurd is vergelijkbaar met de Praagse Lente (1968), de opstand in Hongarije (1956) en het Tiananmen Plein in Peking (1989), allemaal communistische landen.

De EUSSR is; plan-economie (Draghi), social engineering ('vluchtelingen'), censuur + propaganda (NPO + mainstream media), en een dictatuur van ongekozen leden van Het Politbureau in Brussel.

De Europese Unie van Socialistische Sovjet Republieken moet bij elkaar gehouden worden, desnoods met grog geweld.

Xirdalan | 01-10-17 | 18:37 | 1

He he, eindelijk iemand die het begrijpt. Fascisme en communisme zijn twee loten aan dezelfde stam. En onze EU hoort zeker ook thuis aan diezelfde stam.

Zapata10 | 01-10-17 | 18:53

Dank aan de Theepot voor het verwoorden van wat er, sinds ik vanochtend vroeg op Help Catalonia inschakelde voor de referendumdag, zoal door mijn hoofd ging.
Naïef hoopte ik dat Rajoy verstandiger zou zijn. Helaas. En kijk, het werd nog erger dan we hadden kunnen vermoeden. Dit heeft niets meer met links of rechts te maken. Het is simpelweg zinloos geweld van een staat tegen de burger - en dat met stilzwijgende goedkeuring van de superstaat die zichzelf boven alle staten heeft gesteld. 'Vergonya!' hoorde je de Catalanen roepen tegen de Guàrdia Civíl en oproerpolitie; 'Schaam je!' Precies, dat dus.
Wat een zwarte dag voor Europa.

De Vrijlansier | 01-10-17 | 18:35

Ik hoop dat hiermee de onvermijdelijke val van de EU eindelijk is ingezet. Dan is dit belachelijke geweld tegen europese burgers nog ergens goed voor.

Provocative | 01-10-17 | 18:35

Wat een onzin. Catalonie is een autonome regio binnen spanje, geen land. Er geldt in Catalonie maar één grondwet, en dat is de Spaanse.

Het zou toch buiten elke redelijkheid zijn als er alleen in Catalonie een referendum gehouden wordt, terwijl het onderwerp en de uitslag alle Spanjaarden aangaat?

Waarom zou dan niet een straat of een dorp een referendum ter onafhankelijkheid kunnen uitroepen?

En waarom hebben de Catalanen niet de regio Valencia en de Balearen meegenomen in hun referendum: het is dezelfde taal, cultuur en geschiedenis.

Van Rossum, je hebt de Catalaanse retoriek gecopy-paste. Dat gaat enkel om het belang van een paar machthebbers die graag grote daden op een groot podium doen. Ter eer en glorie van zichzelf en niemand anders.

Wist je bv dat met ingang van 2018 het bankgeheim van Andorra wordt opgeheven. En dat het nu al duidelijk is dat veel van de Catalaanse top-politici daar enorme bedragen gestolen geld hebben geparkeerd? En dat het hen erg goed uitkomt als Cataluña op dat moment een eigenland is met eigen wetten (zoals immuniteit voor de machthebbers)?

Wist je bv dat de vorige regiopresident Pujol veroordeeld is voor het achteroverdrukken van 3,3 MILJARD? De held van de Catalaanse onafhankelijkheid steelt 3,3 miljard van zijn eigen volk.

Pablo Discobar | 01-10-17 | 18:33 | 7

Pujol is een boef inderdaad, maar rotte appels heb je in iedere mand. Is dat een reden om de inhoud van de hele mand bij het afval te zetten?

De Vrijlansier | 01-10-17 | 18:41

Ach en wij hebben een min prsident die per werkende, 1.000 euro achterover heeft gedrukt. Dan valt dat verhaaltje over de bestuurders van Cataluna, (als het al waar is, zal wel niet) best wel mee.

RenHoek | 01-10-17 | 18:41

Ja we hebben in Nederland ook netjes aan de koning van Spanje en keizer van het Heilige Roomse rijk gevraagd of we please onafhankelijk mochten worden. Net als de VS, die hebben het ook vriendelijk verzocht en Groot Brittannië in haar grootmoedigheid heeft het via een referendum bij meerderheid goedgekeurd...

Zeggen dat Catalaanse politici corrupt zijn is zoiets als zeggen dat Catalaanse katten miauwen. Dat doen ook alle andere katten, inclusief de Spaanse. De corruptie opruimen is iets dat losstaat van de vraag je wilt dat je land onafhankelijk is. Rutte is ook een gladde aal en de VVD telt menig corrupt lid, maar ik zou niet tegen Nexit zijn omdat hij toevallig op dat moment premier is met de VVD in de regering.

Een vraag of men onafhankelijk wil worden gaat slechts de mensen in het gebied aan dat eventueel onafhankelijk wordt, zowel voor al tegenstanders. Wij hoeven ook niet de Grieken te vragen of Nederland uit de EU mag stappen. Nog niet tenminste...

Anders is iedere onafhankelijkheid voor volkeren die een minderheid in een grotere bond van volkeren vormen per definitie uitgesloten. De meerderheid zal vrijwel nooit ja zeggen. Zeker wat betreft gebieden die geld opleveren voor de meerderheid van andere gebieden en volkeren.

Wol | 01-10-17 | 18:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit Europa moeten we met zijn allen niet willen.
Nederland uit de EU!

watergeus | 01-10-17 | 18:24 | 1

Maar hoe?

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:50

Gelukkig hebben wij alhier het referendum afgeschaft. Hoeft de Nederlandse politie ons daarom niet meer neer te meppen. Win win!

Rest In Privacy | 01-10-17 | 18:24 | 1

Precies, de ware neo-communistische aard van A Pechtold en de rest van die linkse kleffe kliek. Populisme en referenda zijn allemaal leuk en aardig, totdat men zich tegen de EUSSR keert, dan mag het niet.

Xirdalan | 01-10-17 | 18:29

Die tweet van van niks aan de hand naar hard geweld in tien seconden. Da's niet waar als je de film ziet. De politie forceert een opening naar een deur. Dat die versperd werd was er aan de hand. Wat dat dan voor deur is en waarom die open. En waarom werd -ie versperd? Werd -ie wel echt versperd, of stonden ze daar toevallig alsof de deur werd versperd. Dat ga ik niet opzoeken Ik ben daar te lui voor. Al maak ik mezelf wel nieuwsgierig. Nee te lui.

LibertasSimplex | 01-10-17 | 18:24

Kop spijker raak.
Toen burgers in Egypte, Syrië, Libië etc in opstand kwamen, toen stond de eu (terecht) op tegen dictators. Nu laten ze zien dat ze zelf de democratie alleen steunen als ze het eens zijn met de mening van het volk. Het is schandalig.

Nexit nu!
Al worden we straatarm, liever een vrije sloeber, dan slaaf in de eu.

New Quacka | 01-10-17 | 18:22 | 1

Al worden we straatarm, liever een vrije sloeber, dan slaaf in de eu.
hear hear!

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:35

De EU begint zijn ware gezicht te laten zien.... mensen worden wakker, een volgende economische crisis is nooit ver weg... het 4e rijk staat op instorten.
Een EU leger zou het begin van bloed en tranen zijn.

Oepsie1234 | 01-10-17 | 18:22 | 1

Stel je voor, moet je als NL onderdaan van de EU daar een beetje als bezettingsmacht op gaan treden.

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:38

Oh ja en trouwens Puta Madrid.

RenHoek | 01-10-17 | 18:20

De manier om een burgeroorlog te starten trouwens.

Maar de lafhartige weekdieren van de EU willen niks zeggen uit angst voor een Espexit.

RenHoek | 01-10-17 | 18:19

Voor degene die nog iets hebben met democratie: sleepwet.nl teken aub vandaag nog voor een laatste referendum voor dat de wet de nek om wordt gedraaid!

Mocro070 | 01-10-17 | 18:19 | 5

*raadgevend referendum

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:39

@kweethetooknietbeter | 01-10-17 | 18:28
Wat doe je dan hier? Of op welke site dan ook want al die meuk draait op 99,999% van alle websites. Verschil is dat Google vooral je gegevens gebruikt om je rommel aan te smeren vs een wet die Rutte en kornuiten in staat stelt om 24/7 over je schouder met je mee te kijken of je wel een 'goed burger' bent, jouw keuze natuurlijk.

Mocro070 | 01-10-17 | 20:04

@kweethetooknietbeter , dat heb je nu meer dan eens geplempt, maar ik denk dat er een andere reden is, die je niet wilt vermelden. Immers met een proxy, of VPN, gratis te verkrijgen kunnen ze je IP niet herleiden, dus aub, hou op met die leugen!

watmagjenogwel | 02-10-17 | 04:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Hear hear.

Wol | 01-10-17 | 18:18

Gelukkig hebben ze wel vaak mooi weer.

Viezepoes | 01-10-17 | 18:17 | 2

"mooi weer" Is subjectief en meerdere delen van deze aardkloot hebben dat klimaat.

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:39

Als je de Live Stream van Tim Pool vanochtend had gekeken, had je gezien dat het in Barcelona met bakken uit de lucht kwam.

Mastermattie | 01-10-17 | 19:18

DIT is waar de EU voor werd opgericht. Voor dit soort gelazer. En het is stil.
De reden dat de hele EU bestaat en ze zeggen niks.
Ik vond het al een niksnut systeem, nu ben ik ook nog eens zwaar teleurgesteld.
Schijnbaar is geweld een prima middel om elkaar te bestrijden.

GateKeeperNL | 01-10-17 | 18:15 | 1

@GeteKeeperNL

De EGKS is daarvoor opgericht, de opvolger EEG is daarna vrij snel ontspoord en toen het op zijn zwakst was gekaapt door een samenwerkingsverband van oligarchen, politici en lobbyisten. Het gedraagt zich als een kartel en is steeds minder onzichtbaar en ongrijpbaar. De kans is groot dat men omvangrijke dossiers heeft over elkaar wat de merkwaardige eensgezindheid kan helpen verklaren.

kindapaas | 02-10-17 | 08:30

Is Voice of Europe ook niet van twitter afgegooid vannacht?

Goede samenwerking tegen een referendum.

IPNP | 01-10-17 | 18:14

Ja , dit zou zomaar het begin van het eind van de EU kunnen zijn
Vaak zijn het ogenschijnlijk triviale zaken die de directe aanleiding zijn voor de ineenstorting van een verrot bouwsel.
Zoals gezegd moet het bouwsel dan wel verrot zijn - en dat is het in dit geval zeker

enorme sukkelzak | 01-10-17 | 18:14 | 1

Kijk je nog naar die troep dan?

Zapata10 | 01-10-17 | 18:17

Zal het op het NOS journaal terecht komen straks om 20.00uur? Zo niet, dan is daar het bewijs van EU censuur.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 18:13 | 4

We kregen om 17.30 uur al een voorproefje van het journaal, met een een-tweetje tussen de presentator en de nos-journalist die op de vraag tav het politie-geweld antwoordde "dat je je ook kunt afvragen in hoeverre dit referendum legaal was, want er werden zelfs prive-woningen gebruikt om te stemmen".

dysdiadochokinese | 01-10-17 | 18:25

Ja, heeft zowel NOS als RTL wel gehaald alleen die hameren er vooral op dat het een illegaal referendum is (dus kennelijk mag je mensen niets meer vragen als een of ander hooggeplaatste de verbiedt)

Mastermattie | 01-10-17 | 19:11

*de = dat

Mastermattie | 01-10-17 | 19:16
▼ 1 antwoord verborgen

Ach kom, de politieke en culturele castraten stemmen de volgende keer weer gewoon VVD/CDA/D66/VVD/GL want ze kunnen als slaafjes niets anders.
Inderdaad is het gewoon dictatuur wat er gebeurd in Catalonië. Alweer laat Spanje zien dat ze nog steeds fascisten zijn. Gesteund door onze EU koninkjes die neer zien van uit hun goddelijke verhevenheid op het domme volk.
Ik heb een rothekel aan geweld en revoluties omdat het zoveel leed meebrengt en niets oplost maar de grens is nu wel bereikt. Het is geen 1936 meer maar je zou bijna denken van wel.

Zapata10 | 01-10-17 | 18:12

Ja, dit is waar het naar toe gaat. Wanneer het Europese leger zich tegen de eigen bevolking gaat richten, en dat is geen vraag OF dat gebeurt maar wanneer, dan hoop ik dat velen van ons zich hebben voorbereid op die dag. Ik mag hier niet zeggen hoe maar die conclusie kun je zelf wel trekken. Zorg dat jezelf, je vrouw, vriending, man, vriend, kinderen en familie kan verdedigen wanneer dat nodig is. Pang pang roepen helpt dan niet.

Rheia | 01-10-17 | 18:12 | 1

De EU richt zich al jaren tegen haar bevolking. Een Europees leger (ik zou eerder zeggen E-leger) bestaat (nog) niet (zou dat de reden zijn dat alle nationale legers helemaal kapot worden bezuinigd) en de bevolking is te lief.
Eigenlijk zouden de Europeanen zich nu massaal tegen de EU moeten keren voordat ze de kans hebben zo'n leger te vormen.

Mastermattie | 01-10-17 | 19:15

Dit, een waarheid als een tegel dit. De EU en dus ook een dikke meerderheid vaan onze gekozen politici hebben de mond vol over vrijheid, democratie en mensenrechten en wanneer het erop aan komt de andere kant op kijken, waar kennen we dat van? Referendum Europese Grondwet? GeenPeil Referendum? En zelfs Brexit dreigt uit te lopen op een slap we horen er niet bij maar toch wel. Burgers kunnen ten principale de tyfus krijgen. En dan met name de tyfus wanneer ze aan de poten van bestaande machtsstructuren proberen te zagen. Be warned fellow Dutchies, be warned.

Mocro070 | 01-10-17 | 18:10 | 5

Ik vindt dat Mocro in deze voor 100% gelijk heeft, en begrijp het slappe commentaar van 'Is dit nog nieuws?' totaal niet.

watmagjenogwel | 02-10-17 | 04:18

Mocro070 | 01-10-17 | 20:07
Dat laatste woord lijkt erop dat je dat wel doet, verwijzen naar Aisha waar jij achter staat en mij daarvan beschuldigen....

Is dit nog nieuws? | 02-10-17 | 07:27

watmagjenogwel | 02-10-17 | 04:18
geenstijl.nl/5084532/ ahmed_bestaat_eigenlijk _niet_echt/

Is dit nog nieuws? | 02-10-17 | 07:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Daarom wil de EUSSR natuurlijk nog wat gelukszoekers verdelen over de Europese landen; verdeel en heers! Fijne dag voor alle D'666 stemmers!

benjeallanggek | 01-10-17 | 18:10

Ik vind deze ook wel goed @ GS & medereaguurders
Gejat van Dumpert:
Beter goed gejat dan slecht verzonnen:
-
We moeten ooit met objectieve regels komen. Referendum over afscheiding Krim vinden we fout. Referendum over afscheiding Schotland vinden we goed. Die gunnen we zelfs een tweede referendum om zich af te scheiden van de UK en aan te sluiten bij de EU. Referendum voor Catalanen? Dat vinden we weer fout. Afscheiding Taiwan van China? Dat mag weer wel. Zuid Ossetië en Moldavië die zich af willen scheiden? Fout. Groot Brittanië wat zich wil afscheiden van de EU? Referendum goed, uitslag fout. Separatisten steunen in Oekraïne? Fout. Separatisten steunen in Kosovo? Goed. Separatisten steunen in Syrië? Goed.
Ooit moeten we met objectieve regels gaan komen hierover.
Zeeuw1867 | 01-10-17 | 14:07 | + 77 -

Rest In Privacy | 01-10-17 | 18:08 | 4

Koerdistan : Goed!
Vlaanderen-Wallonie : Hangt ervanaf, bij NL of onafhankelijk.
Noord-Ierland bij rest van Ierland of toch GB ? : Geen idee, zoeken ze maar uit.
Noord-Korea bij Zuid-Korea...
Palestina als eigen staat of verdelen over de rest van het Midden-Oosten...
Hmm.. T wordt controversiëler en steeds meer een illusie ...

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:33

Ps , ik wil graag een referendum (over mijn zitbank thuis) houden en het onafhankelijk verklaren (bij deze dus ;)
Oja en mijn koelkast ook.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 18:44

@Teapot, Dat mis ik nog dagelijks, en kan een statement extra benadrukken.

watmagjenogwel | 02-10-17 | 04:16
▼ 1 antwoord verborgen

Hoezo? Dit is toch al een paar duizend jaar de houding van machthebbers tegenover partijen en groepen die zich willen afsplitsen? Of kan iemand een afsplitsing noemen in een land dat met wat praten in een parlement is geregeld?

Risingson | 01-10-17 | 18:07 | 7

Nog eentje die uit de Sovjet-klauwen ontsnapte vergeten trouwens: Armenië. Die kregen dan helaas wel weer gelijk burenruzie met Azerbaidjan over Nagorno-Karabach...

Wol | 01-10-17 | 18:26

Oh ja, en Tadzjikistan. Die Russen zijn achteraf toch best beschaafd geweest om die allemaal maar te laten vertrekken. Terwijl het stereotiep juist de Russische knoet is...

Wol | 01-10-17 | 18:27

Wol | 01-10-17 | 18:24
Nice!
Pronk en Suriname:
janpronk.nl/essays/ dutch/er-uit-geschopt-of-uitgetreden.html

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Russells Teapot al een tijd niet meer gezien hier.

de uitbater | 01-10-17 | 18:07 | 2

Ik ben er nog wel af en toe! Maar wel wat minder vaak, dat klopt. Wat minder tijd nu helaas.

Russells Teapot | 01-10-17 | 18:26

Mooie nickname trouwens. Lekker controversiële theorie en geen speld tussen te krijgen. Hulde aan Bertrand Russell .
Nobody can prove that there is not between the Earth and Mars a china teapot revolving in an elliptical orbit, but nobody thinks this sufficiently likely to be taken into account in practice. I think the Christian God just as unlikely.
Als de beste man nu nog had geleefd had hij misschien van "the Christian" "any" kunnen maken.

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:44

Die website saltmines is van (ex) reaguurder Mocro070 aka Ahmed Aarad voor het geval mensen dat niet wisten.
Ja deze Achmed:
geenstijl.nl/5084532/ ahmed_bestaat_eigenlijk _niet_echt/

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:07 | 2

Het is een gemeenschappelijk project, van meerdere mensen. We willen er een platform van maken voor mensen met verschillende invalshoeken, los van het huidige links/rechtse meningenlandschap waar we mee vertrouwd zijn.

Russells Teapot | 01-10-17 | 18:30

Ok, dank voor de verduidelijking.

Is dit nog nieuws? | 01-10-17 | 18:58

De anti-democratische EU heeft al jaren een ongenezelijke referendum allergie.

Pierre Lebon | 01-10-17 | 18:06

Wordt weer een leuke discussie!
Anyway, alleen de natuurwetten staan (meestal) vast.
De rest is een afspraak op papier tussen (kuch kuch) beschaafde mensen.

Rest In Privacy | 01-10-17 | 18:05 | 1

Ik heb sterk de indruk dat er een verborgen natuurwet is die het menselijk gedrag dicteert. Niet tot in de details maar de grote lijnen zijn zó uit te tekenen.
Groei en expansie zijn hooguit tijdelijk en plaatselijk te onderdrukken.
De natuurwet eist geopolitiek in de vorm van versmelting of destructie.

bodemloos | 01-10-17 | 20:00

Stop de beesten die Madrid heeft gestuurd!
Stop de Madrileense smeerpijpen!
Stop de vergoeilijkers in Brussel!
.
Beeindig de Nederlandse betrokkenheid bij de EU. Dit soort onderdrukkers zijn geen partners, dit soort dwingelanden zijn geen gezonde toekomst, zij zijn de vijand van alles wat we ooit van waarde vonden.
.
Een eurofiele stem is vanaf deze dag rechtstreekse steun aan onderdrukking en geweld.
.
The least of us, the loudest and most violent of us.

Parel van het Zuiden | 01-10-17 | 18:04 | 4

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 18:12
Dat vergroot dan mooi de kans op een Spexit, met al die eurofielen onafhankelijk en eruit...

Wol | 01-10-17 | 18:31

Niet om het een of ander, maar Spanje kan een toetreding van Catalonie tot de eu gewoon veto-en. Spanje heeft al aangegeven dat een eventueel onafhankelijk ook niet op een eu-lidmaatschap hoeft te rekenen.Dus de Catalaanse president kan nog zo pro-eu zijn, dat is helemaal niet relevant.

accijnstoerist | 02-10-17 | 07:05

Schotland is het ontbrekende woord in mijn reactie hierboven.

accijnstoerist | 02-10-17 | 07:06
▼ 1 antwoord verborgen

Van mij mag de Catalaanse bevolking voor zichzelf opkomen. Van mij mogen ze te wapen en het fascisten tuig te lijf! Dat dit anno 2017 in Europa nog kan. Ongelofelijk!

Ketchupbadger | 01-10-17 | 18:04

Wat een gore meuk is het toch.

Ongeblustekalk | 01-10-17 | 18:03

Misschien wordt niet de #Brexit maar het #CatalenReferendum het begin van de val van de E.
Het door ons sowieso verworpen verdrag van Lissabon (mwa, de voorloper) is hier zwaar geschonden, eens zien of de EU nu ook zoveel waarde hecht aan dat verdrag ten opzichte van 2005 twitter.com/JulianAssange/status/9144...

Mastermattie | 01-10-17 | 18:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl