Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gelekte mail: Redactieraad AD woedend op hoofdredactie vanwege faalcolumn Hanina Aiaiai

redactieraadboos.jpgGekregen van een abonneeverkoper in een AD-bodywarmer: een intern mailtje van de redactieraad van het Algemeen Dagblad, waarin in omfloerste, voorzichtige taal geschreven staat dat iedereen en z'n redactiestagiair piswoest is over de mislukte MH17-column van Hanina Aiaia en de manier van handelen van de hoofdredactie. Of nou ja, opperhoofden Frank Poorthuis en Hans Nijenhuis zijn kennelijk met verkansie, het was vervangend adjunct Jan 't Hart die de columnkwestie uit de klauw heeft laten lopen. Tegenover Omroep West kwam ie desgevraagd niet verder dan 'vrij land' en 'haar woorden, niet de onze', en ook voor de imagoschade van het tranentrekkende televisiemomentje van Hanina Ajarai wist hij zijn krant niet te behoeden. Dus nu wil de redactieraad graag 'in gesprek' met Jan. Want ze betreuren de ophef. Lees: ze vragen zich af waarom die talentloze mevrouw met dat hoofddoekje überhaupt een column in de keurig kwaliteitskrant met de hooggewaardeerde vis- en koffietest heeft. Hopelijk krijgen we de notulen van dat gesprek ook weer doorgespeeld van Frans Weisglas, onze mol op de AD-redactie. Oh shit nou hebben we het verklapt.

Reaguursels

Inloggen

ristretto | 23-07-17 | 08:48
Goede tegel! +1

Gravin v Kippenbouth | 23-07-17 | 22:21

Upendo | 22-07-17 | 20:01 sommige dingen kun je wel denken/afvragen, maar houd dan je mond erover. De nabestaanden worden onnodig gekwetst met dit soort uitspraken. Wat heb je eraan en wat een egoïsme om dit te willen delen met NL. Geliefden en dierbaren verliezen doet ongelofelijk veel pijn en dat gaat nooit meer over, weet dit uit ervaring. Zo'n trap na gun je niemand, ook al heb je er niets mee

jatheïst | 23-07-17 | 21:10

Wat een kutzooi zit er onder de koplap.

Dat was het | 23-07-17 | 20:31

Haar benadering, hoe dom ook, is niet verwonderlijk.
Het is lastig voor migranten om 'gevoel' te ontwikkelen voor zaken in hun nieuwe thuis land.
Dat gevoel-emotie ontbreekt zeer waarschijnlijk ook voor hen, als Oranje speelt, het koningshuis, een nederlands astronaut in de ruimte, het song festival of boer zoekt vrouw.
Ik heb zelf 20 jaar in vreemde landen gewoond en gewerkt en ik zal ruiterlijk bekennen dan het mij geen moer kon schelen als er een nationaal evenement te vieren was.
Over slachtoffers behoort iedereen te rouwen, maar het is voorstelbaar dat het voor haar geen landgenoten zijn en ze dus minder gevoel erbij heeft.
Hardstikke dom natuurlijk, en pijnlijk om dat in de krant op te schrijven.
Dat bewijst wat mij betreft 2 dingen.
1. Deze columniste is een domme gans, leeg hoofd die niets te melden heeft, en dus ook geen plaats verdient in een krant.
2. De multi culturele samenleving zal nooit een hechte samenleving zijn/worden. Deze mensen willen/voelen geen integratie en hebben er eigenlijk ook geen behoefte aan.

Makelaar | 23-07-17 | 17:49

echt_links | 22-07-17 | 19:54
Helemaal mee eens! Ik moet zeggen dat ik de 'damage control' behoorlijk amusant vind. Want dingetje zegt enkel wat zij grotendeels allemaal denken, en zeggen in eigen kring. Ze worden nooit je vriendje, al zitten ze hier 100 jaar. Vergelijk dat met Polen die achter me wonen. Net 2 jaar hier, spreken de taal al en maken een praatje met iedereen. Dat moet ik een moslim nog steeds zien doen.
Dat de nabestaanden hier extra door getroffen zijn, is jammer, maar het toont nu glashelder aan wat men hier 45 jaar lang niet wilde zien. De waarheid is hard, nietwaar?
Prima dat ze dit schreef, laat maar zien wat voor een rotzak je werkelijk bent, zeer verhelderend.

DearMud | 23-07-17 | 13:02

Zijn we nou nog steeds bezig over die domme kudt?

bft | 23-07-17 | 12:45

@TheBigKirth | 23-07-17 | 00:38
.
Precies; het is in dit land gelukkig nog niet verplicht om te rouwen bij ieder nationaal incidentje zoals MH17 of het definitief omvallen van Marokkaanse voetballertjes. Maar de "sheeple" van dit dooren-door verweekte land wil dit wel; we moeten allemaal meelopen in de waxine-marsen en meedoen met de witte-ballonnen en slechte snif-snotter-poëzie-bijeenkomsten.
.
De wereld is vol met rottigheid en ellende en gelukkig kunnen we kiezen waar we om gaan zitten janken anders zouden we nergens anders meer aan toekomen; bij mij vallen Marokkaanse voetballertjes helaas af, en bij Moslims vallen neerstortende vliegtuigen vol met kaas-kafirs af.

Brou Is Back | 23-07-17 | 12:22

Ach ja, Merel Middelburg... Die is haar carrière ooit nog begonnen als deegroller bij Jan de Koning in Maasdam...

F. von Zeikhoven | 23-07-17 | 12:18

Laat dat meisje lekker kakelen; ze is zelf haar beste tegengif.

oliebolletje123 | 23-07-17 | 12:09

Mag ik nu ook zeggen dat het hartfalen van een uit de inteelt-religie omhooggevallen voetballertje mij niets doet? Ik heb namelijk niets met voetbal, Ajax en Marokkanen. Het is zwaar k*dt voor z'n familie en misschien voor al die emotionele ruwe-bolster-blanke-pit (yeah, right) Ajax-supporters, dat snap ik ook, maar een mens kan zich moeilijk het leed van de hele wereld aantrekken. Shit happens.
.
Kortom: ik begrijp die theedoek-columniste wel; het is exact hetzelfde verschijnsel dat een bomaanslag in, laten we zeggen Kinshasa, Bagdad of een ander Verweggistan, met honderden doden in de Westerse wereld minder aandacht krijgt dan een aanslag met een dozijn doden in bijvoorbeeld Londen.
.
Iedereen die nu moord en brand schreeuwt over die column van dat (overigens wel erg domme gansje) is dus nogal hypocriet. Het is duidelijk: zij moeten ons niet en, wat mij betreft, is dat geheel wederzijds. Dus laten omvallende Marokkaanse voetballertjes mij koud en doen neerstortende vliegtuigen vol met ongelovige honden de gemiddelde Moslim niets. Zo simpel is het en laten we er niet moeilijk over doen.
.

Brou Is Back | 23-07-17 | 12:05

Beste van Rossem, degene die u bedoelt met het vierde woord in de eerste zin is een abonnementenverkoper. Abonnees laten zich niet verhandelen (denk ik).

JvanDeventer | 23-07-17 | 11:36

Wat ik me dan afvraag...Is haring halal...?

CarlSchroder | 23-07-17 | 11:35

@BASinnic | 23-07-17 | 09:43 Net zoals de Meiden van Halal zal ze geruisloos door de zijdeur verdwijnen==heel gevaarlijk want achter die zijdeur worden zaken voorbereid die tegen ons zullen werken. Er zijn (nog) wel oplossingen voor ons autochtonië. Vb. Betalen: doen we al, moslim worden, de meeheulers van de overgebleven goeden (uit o.a. WO2) d.w.z. de nu nog volop levende NSB-ers berechten. Dat kan enkel wanneer er wordt nagedacht en uitgevoerd maar dat is, ook gezien de historie, ongebruikelijk. Dus einde oefening.

gnor | 23-07-17 | 10:21

Het is niet om aan te gluren dit. Achteraf intern lekker verontwaardigd gaan doen bij het AD. Stelletje lafaards neem dan je verantwoordelijkheid en flikker deze intolerante hoofddoek eruit of stap zelf op als eind/hoofdredactie. Ik ben geen voetbalfan maar heb beelden/docu gezien over Nouri; wat een goede voetballer en heerlijk/eerlijk mens was dat. Ik vermoed dat die jongen helemaal niet genoemd wil worden door deze "columniste".

vluggehenkie | 23-07-17 | 10:01

Upendo is fake een reactie, ws een KUZU nep account.

xtree | 23-07-17 | 09:59

Ik lees de AD niet meer sinds ze die haatvlogger hebben aangenomen! AD= Arabieren Dagblad

Ik snap er niks van! | 23-07-17 | 09:56

Net zoals de Meidenvan Halal zal ze geruisloos door de zijdeur verdwijnen

BASinnic | 23-07-17 | 09:43

Allerlei mensen tegelijkertijd op vakantie en plaatsvervangers ongeschikt en ongeinteresseerd. Gewoon mismanagement.

van Oeffelen | 23-07-17 | 09:31

@Miko 6:44. Het was niet Peter vandermeerch. Ik heb Marcella Breedeveld (adjunct) op mijn antwoordapparaat staan, een dag later belde Stijn Bronzwaer, danwel Egbert Kalse, ik ben vergeten wie. Ik vroeg hem nog hebben jullie niets beters te doen dan opzeggende leden te bellen, ga alsjeblieft een goede krant maken.

deus u vult | 23-07-17 | 09:23

Ach het AD gaat een beetje ophef maken voor de buhne en over een maand is iedereen het weer vergeten
relen maar dat er echt geen koppen rollen die kranten redacties zijn daar veels te lief voor
De nood is inmiddels zo hoog bij die dode bomen kliek dat ik al maanden gratis kranten van ze kan lezen als aanbieding waarna ze hopen dat ze mij een abbo aan kunnen smeren niet wetende dat ik mijn nieuws wel uit andere bronnen haal

Kappie62 | 23-07-17 | 09:18

AD is Algemene Domme krant.

gerrit5042 | 23-07-17 | 08:51

Voor degene die de column goed en goed onderbouwd vonden:

Jullie hebben gelijk. Hanina constateert na wat ingewikkelde introspectie (ik,ik,ik) dat zij geen compassie met de MH17 slachtoffers voelde en wel met Nouri. Zij vroeg zich af waarom. Inderdaad legde Hanina bloot wat bijna een miljoen moslims voelen. Verbondenheid met een andere wereld voelen vanuit geloof dan de wereld waarin je je bevind; Nederland. Verder prima opgeschreven en verwoord.

Tot zover de column zelf. De ophef ontstaat op twee fronten. Allereerst de afkeer van iemand die het niet erg vindt dat er zoveel doden zijn gevallen bij de MH17 aanslag.
Ten tweede bij de redactie. Dat dit niet had mogen gebeuren.

Mijn analyse is dat dit een schok is die terecht laat zien dat a, Hanina echt naïef en oprecht is e b, de Islam een intolerante stroming is die anderen uitsluit. Zelfs in compassie en zelfs als je te gast in hun land bent. Niet het ik (ik,ik,ik) van Hanina staat centraal maar het collectieve denken van de Islam.

De redactie is geschrokken omdat Hanina eindelijk oplevert waarvoor ze gekomen is: discussie en het salonfähig maken van de Islam voor de Nederlanders.
Het slaat recht in hun eigen bakkes terug. Daar zit hun verbolgenheid. Ze blijken eveneens als Hanina eerst aan hun eigen volk en land te denken. Niets menselijk is ons vreemd.
Dat wij geleerd hebben om wél compassie met Nouri te hebben toont aan dat we in het westen jaren in ontwikkeling verder zijn. Degene die mee wil doen met ons is welkom. Degenen, zoals Hanina, die vanachter hun doek en vanuit hun collectiviteit hun eigen wereld aan ons willen opdringen; stop er mee en zoek een compatible maatschappij alstublieft.

ristretto | 23-07-17 | 08:48

Waarom eigenlijk een column van een hoofddoek? Onze eigen Nederlandse cultuur heeft in de loop der tijd toch overtuigend bewezen superieur te zijn aan het gedrocht dat Islam heet? Een beetje serieuze krant laat deze ongetalenteerde en bovendien domme excuus moslimmeid geen stukjes schrijven.

donkeyman | 23-07-17 | 08:46

Smakeloze column van het AD. De nood is zo hoog dat ze deze dingen moeten doen om meer aandacht trekken voor meer lezers. Echt smakeloos.

Ikreaguuralzesjaar | 23-07-17 | 08:35

We moeten minder extra gelovigen en meer minder gelovigen. Best beïnvloedbaardoor: ... ???
Minder import en meerwxport

Hemmenaar7 | 23-07-17 | 07:16

@deus u vult | 23-07-17 | 04:56
Zozo,de hoofdredactie?? Peter Vandermeesch persoonlijk?

miko | 23-07-17 | 06:44

Kranten zijn in paniek tav dalende lezers. Toen ik mijn abo tje had opgezegd van de NRC nav de hetze tegen geenstijl ben ik 2 keer gebeld door iemand van de hoofdredactie (mijn reactie, niet mij bellen, maar betere krant maken waarvoor jullie zijn ingehuurd). Het geprinte medium gaat het niet redden, wij zijn et meer..

deus u vult | 23-07-17 | 04:56

Niemand heeft het hier over de column van afgelopen Vrijdag door Angela de Jong in het AD. Hierin geeft zij collega Hanina enkele kijk tips, met aan het eind de vraag: hoe kun je nu nog steeds zeggen dat MH17 je niet raakt? Ik vond het een zeer goed stukje zonder rancune naar haar!

Al met pensioen | 23-07-17 | 04:41

Oh, de AD-excuus-troela heet kennelijk 'Merel'.

Genoeg gezegd. Verklaart alles.

EefjeWentelteefje | 23-07-17 | 03:09

Veritas Splendor | 23-07-17 | 01:40
Ben meer ontsteld over de gedachtegang binnen de EU. Daar heeft men het idee om meer moslims toe te laten om meer invloed te krijgen op moslim landen en er beter handel mee te kunnen bedrijven. Terwijl de normaal denkende burger steeds meer afstand neemt, gaat er binnen de EU die trend maar door.

kereltie_ut_drenthe | 23-07-17 | 02:32

@Veritas Splendor | 23-07-17 | 01:40
Ook niet gelezen is het wel??
Nee,geen August landmesser ben je.

miko | 23-07-17 | 01:58

Veritas Splendor | 23-07-17 | 01:40
Rot toch op met je moslim - niet-moslim. Heeft hier nauwelijks tot niks mee te maken. Zie de tegel van miko hierboven en lees die column nou toch maar eens.

duh! | 23-07-17 | 01:44

Waar is men nou zo ontsteld over? Dat Nederland kennis maakt met de gedachte wereld van de gemiddelde moslim? Dat het niet te ontkennen valt dat die "verbinding" een westers hypothetisch construct is? Het is inderdaad niet prettig om uit een fijne droom wakker geschud te worden.

Veritas Splendor | 23-07-17 | 01:40

@poisonivy | 22-07-17 | 21:38
Vind ze helemaal niet.
Over het algemeen schijt ik op haar columns maar deze was niet slecht. iemand die trouwens Peter R. de Vries tegen zich in het harnas krijgt kan geen slecht mens zijn.
Ze stelt gewoon dat de ene gebeurtenis de andere niet is. Waarom Nouri wel? Omdat hij Marokkaan en Moslim is? Waarom dan niet bij aanslagen in moslim landen. staat er gewoon kun je zelf lezon.
het word hier een echt schaaphok, nablaten zo hard mogelijk. En als mevrouw een hoofddoek op heeft is de agenda islam. Guttekus toch ik heb meer medelijden met jou dan met al die MH17 slachtoffers. Die merken er niks meer van jij moet nog gewoon doorleven met zielige instelling.
En nu van mijn porch af!! Ga dat strijkorkest ergens anders afspelen!

miko | 23-07-17 | 01:40

Hoofddoekjes cultuur en reclame maken dat het een liefdevolle religie is ....Als men 25 jaar terug had gezegd dat Lada de beste auto ter wereld was hadden ook heel veel mensen hier in geloofd en zouden die vierkante bakkies nog steeds rond rijden. Maar geloof dat er binnen de EU maar ééntje ziet wat er echt gebeurd. www.welt.de/politik/deutschland/artic... .... heb wel weer genoeg gehad voor de rest van het weekend.

kereltie_ut_drenthe | 23-07-17 | 01:39

@Lewis Lewinsky | 23-07-17 | 00:48
Volgens mij zegt hij het vrij duidelijk.

miko | 23-07-17 | 01:33

Lewis Lewinsky | 23-07-17 | 00:48
Je wilde wat kanttekeningen maken bij die vrijheid begrijp ik? Vertel!

duh! | 23-07-17 | 01:16

Dat maffe wijf wilde gewoon zeggen dat wanneer wij niet treuren om haar gesneuvelde geloofsgenoten zij niet treurt om omgekomen niet-moslims. Alleen was ze te laf om het ook echt zo op te schrijven.

drs. P | 23-07-17 | 01:06

Andersom werkt het ook, het boeit mij namelijk voor geen meter hoeveel moslims er afgeslacht worden door andere moslims of hoeveel er verdrinken in de Middellandse Zee.

Niek Naam | 23-07-17 | 00:57

@duh! | 23-07-17 | 00:43
Je hebt geen idee wat vrijheid van meningsuiting is, is het wel? Best wel zielig, eigenlijk.

Lewis Lewinsky | 23-07-17 | 00:48

Wat een enorm gejank over de mening van een onbeduidende collumnist in een onbeduidend dode bomenmedia. De mening mag velen die tot de deugmaffia behoren dan onwelgevoegelijk zijn, in het kader van de door vrijwel iedereen hier bejubelde vrijheid van meningsuiting mag-ie gewoon gehoord worden wat mij betreft. Nog behoorlijk genuanceerd opgeschreven ook als je het mij vraagt. En het staat iedereen in dit land vrij om te zeggen wat-ie wil: tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend. Toch?

duh! | 23-07-17 | 00:43

Fascinerend om te zien dat het kennelijk VERBOTEN is om geen persoonlijke emotue te voelen bij de MH17. Nee, je moet weewenen met iedere dode, meelopen met stille tochten en teddybeertjes neerleggen.

TheBigKirth | 23-07-17 | 00:38

Ik, Boeser_Onkel | 22-07-17 | 23:29, schreef: 'Ik heb alleen de citaten "Ik heb geen seconde getreurd om de slachtoffers, ik ben niet geïnteresseerd in het onderzoek en de rechtszaak en ik sla de meeste berichtgeving over de MH17 over" en "Waarom rouw ik wel om Nouri en niet om MH17? Is het omdat Nouri moslim is? Een Marokkaanse Nederlander net als ik?" gelezen.'

Na het lezen van dit artikel
politiek.tpo.nl/2017/07/22/ad-columnis... denk ik dat ik te snel genalyseerd en vragen gesteld heb. Het lijkt erop, dat ik mij door een incomplete, ja hijgere weergave van de column heb laten leiden zonder de moeite te hebben genomen deze in het geheel te lezen.

Boeser_Onkel | 23-07-17 | 00:34

Evocatus | 23-07-17 | 00:23
Hahaha, rasgenoot, LOL!

boccelullus | 23-07-17 | 00:29

Randall
Prima wat u denkt of vindt, maar zulks schreeuwt men niet in het gelaat van rouwenden.

toetssteen | 23-07-17 | 00:29

Het begint zo onderhand moeilijk te worden "haar prestaties los te zien van haar geloof".

boccelullus | 23-07-17 | 00:26

Tutanchamon | 22-07-17 | 23:13
U bent weer een van die mensen die met het wederkerigheidsprincipe gaan zitten schermen zonder te beseffen, dat moslims het wederkerigheidsprincipe niet in de qur'an hebben opgenomen.
Dit principe vereist namelijk dat alle mensen gelijkwaardig zijn.
In de Islam is dit niet het geval.
Wij vinden bijvoorbeeld, dat als je hier een moskee bouwt, je in een islamitisch land ook een kerk zou moeten kunnen bouwen.
Jammer dan.

Roadblock | 23-07-17 | 00:23

"bent een deugmens en u moet beslissen:
[ ] Ontsla Hanina
[ ] Ontsla Jan van het Hart
Graaf van Egmont | 22-07-17 | 20:26"

Gut, nee, laat haar maar schrijven. Gedachtengangen van een Mohammedaanse inzichtelijk voorgeschoteld krijgen is niet slecht. Weet je weer wie de tegenstander is en hoe meer mensen dit onder ogen krijgen hoe beter.

Overigens was het nu niet zo erg geweest ware het niet dat ze de onderwerpen van haar overweginbgen beroerd, uiterst beroerd gekozen heeft.

Met MH17 gaat ze op uiterst ferm op de harten staan trappen van de achtergebleven familieleden. Onsterfelijke stommiteit!

Behoorlijk debiel is het dan om de tegenstelling te zoeken in het overlijden van een allochtoonse jongeman.

Ja dan valt iedreen en zijn moeder over je heen, want ze vertoont wel en alleen compassie met een rasgenoot. Hetwelk dan ook gebeurde, zoals ze zelf al vermoedde blijkens haar column.

Had ze wat neutralere, minder beladen onderwerpen gekozen voor haar zelfonderzoek, dan had het allemaal niet zo'n vaart gelopen.

Bezoekje aan een psycholoog lijkt me handig.
Salyt, Evocatus

Evocatus | 23-07-17 | 00:23

Ik heb alleen de citaten "Ik heb geen seconde getreurd om de slachtoffers, ik ben niet geïnteresseerd in het onderzoek en de rechtszaak en ik sla de meeste berichtgeving over de MH17 over" en "Waarom rouw ik wel om Nouri en niet om MH17? Is het omdat Nouri moslim is? Een Marokkaanse Nederlander net als ik?" gelezen.

Wat ik mij afvraag t.a.v. deze frases: Waar komt nu die ophef vandaan? Zij constateert toch alleen feiten? Ik vind deze constateringen zeer informatief.

@Boeser_Onkel | 22-07-17 | 23:29
U vindt haar constateringen informatief, ik niet.
Hanina heeft in mijn ogen een hele grote fout gemaakt: ze heeft verzuimd om actief naar oplossingen te zoeken.Waarom geen deskundigen geraadpleegd? Kiest ze deze weg bewust (om te provoceren/polariseren) of is ze gewoon oliedom?

Gravin v Kippenbouth | 23-07-17 | 00:21

Mensen lees nu eerst de column eens helemaal voordat er weer dom geplemd wordt, beschouw dit als de beginstap van hoor en wederhoor. Uit volstrekt onverwachte hoek deel ik u mede dat deze mevrouw wel erg de grond in wordt getrapt, alhoewel ik haar gedachtes / emoties wel wat eigenaardig vind.

Multilul_CAM_en_CCA | 23-07-17 | 00:20

@Evocatus | 23-07-17 | 00:11 Wierd. Ook alweer zo'n apart geval in de journalistiek. Al die betrokken journalisten van de laatste decennia proberen een verhaal te vertellen vanuit het volk. De linkse ratten. Nu probeert er iemand een verhaal te vertellen uit het volk en dan wordt hij verketterd. Ik heb meer sympathie, pardon empathie, voor Duk dan voor Nouri. Tis een column waard.

knutsel | 23-07-17 | 00:19

Watching the Wheels | 22-07-17 | 20:17
Och, ik vond het tv-item pas interessant worden toen het ging over het achteloos doen over een bomaanslag in Istanboel of Bagdad en de theemuts zei: "Maar dat doen we wel".
Even kwam men dicht bij de reden van de column, maar er werd snel ingegrepen en weggedraaid.

Roadblock | 23-07-17 | 00:14

Gelukkig hebben ze Wierd Duk in de gelederen bij AD, want anders was er slechts een zielig hoopje as van deze krant overgebleven op politiek-religieus gebied.
Salut! Evocatus

Evocatus | 23-07-17 | 00:11

Ik snap haar wel ze bevestigd wat ik al jaren weet.

pajans | 23-07-17 | 00:09

WYSIWYG. Zo moeilijk is het niet. Ze is gewoon zichzelf. Een niet zo slimme moslima.
Van mij mag ze. Vrijheid van meningsuiting. Dat die redactie zo stom is om niet in te zien dat ze uit een parallelle wereld komt is ze aardig aan te rekenen,

Gut het is niet compatible hè? Moslims en de westerse maatschappij. Intolerantie in een tolerante maatschappij gaat het niet best doen hoor.

ristretto | 22-07-17 | 23:50

poisonivy | 22-07-17 | 21:25

het "enigste" boek?

Zo Ontzettend Moe | 22-07-17 | 23:44

Na de uitzending van gisteren hebben we gezien dat dit wicht de schuld echt niet bij zichzelf gaat zoeken en minachtend naar ons zal zeggen dat wij raar zijn en niet zij. Totaal geen inzicht totaal geen zelfreflectie. Totaal moslim.

Rheia | 22-07-17 | 23:42

@Jan Dribbel | 22-07-17 | 23:17 Ach de ophef is alleen maar aanwezig omdat iedereen weer in zijn verwachte rol schiet. Zie je nou wel! De moslims geven niets om dode Nederlanders! Zie je nou wel! Ook een moslim geeft blijk van normale menselijke gevoelens!

Maar je hebt gelijk qua integratie, waar wij Nederlanders (ik krijg het woord niet-moslims niet uit mijn bek) bereid zijn menselijke gedachten op al dan niet aanwezige waarden te schatten, inclusief de vrijheid te geloven wat je wil, moeten de moslims juist de nadruk leggen op het gegeven dat zij óók normale mensen zijn. Wij redeneren vanuit vrijheid, zij redeneren vanuit niet-vrijheid waarbij constant de nadruk moet worden gelegd op inwisselbare menselijke gewoonten. Moslims zijn ook mensen, dat is de boodschap. Dat klopt. Alleen zullen wij hun on-vrijheid nooit accepteren als de norm. En dat accepeteren zij dan weer niet.

knutsel | 22-07-17 | 23:33

Wie domme columnistes met een verbogen agenda aantrekt moet niet raar opkijken dat die columnistes domme, provocerende dingen gaan opschrijven als je die colomnistes niet stevig aan het handje houdt en elke letter of elk woord eerst nog even door de redigeerkamer heentrekt.
Als je Hanina wilt, krijg je Hanina. Moet je achteraf niet lopen klagen dat Hanina een Haninaatje aflevert en dat je dat niet bevalt, dat is namelijk waar je haar voor betaalt. Voor Haninaatjes.

Graaisnaaiert | 22-07-17 | 23:32

Wat is er mis met die column eigenlijk?
Zij vindt dooie niet-moslims of niet-Marokkanen niet zo erg. Nou en? Als ik eerlijk ben vind ik de dood van een westerling ook erger dan de dood van een Naffer. Treurig maar wel waar.

Randall3.0 | 22-07-17 | 23:30

Ik heb alleen de citaten "Ik heb geen seconde getreurd om de slachtoffers, ik ben niet geïnteresseerd in het onderzoek en de rechtszaak en ik sla de meeste berichtgeving over de MH17 over" en "Waarom rouw ik wel om Nouri en niet om MH17? Is het omdat Nouri moslim is? Een Marokkaanse Nederlander net als ik?" gelezen.

Wat ik mij afvraag t.a.v. deze frases: Waar komt nu die ophef vandaan? Zij constateert toch alleen feiten? Ik vind deze constateringen zeer informatief. Ik snap dat het niet leuk is voor de nabestaanden om te lezen dat niet iedereen ter wereld jouw leed deelt, maar waarom zou je je als nabestaande druk maken om een Marokkaans-Nederlandse die zich meer bekommert om Marokkaanse Nederlanders dan andere Nederlanders en streepjes-Nederlanders? Dat is volgens mij gewoon tribaal gedrag. Dat is volgens mij van alle tijden.

Ik denk dat de ophef voorkomt uit het feit dat het wereldbeeld van velen nu gaat wankelen. Zelf vinden ze dat ze geen tribale reflex mogen hebben - maar als diegenen die ze daarmee willen beschermen zelf een tribale reflex vertonen ontstaat er kortsluiting in hun breinen: Men moet hun eigen utopische wereldbeeld heroverwegen en dat doet zeer - er is sprake van cognitieve dissonantie.

Ik vind het geweldig dat het AD deze mevrouw de ruimte geeft een heb er bewondering voor dat zij eerlijk is.

Doe met de inhoud van haar column wat u goeddunkt.

Boeser_Onkel | 22-07-17 | 23:29

De redactie van het AD begint nu ook eindelijk door te krijgen dat multiculti hopeloos mislukt is.
Maar wanneer ze dat toegeven is een andere kwestie.
Wat verwachten ze eigenlijk van zo'n vrouwmens met een dwangbuis op haar kop.
Vanaf culumn nr. 1 was het: ik ben moslim en dat gaat voor alles.
Kortom een nutteloos iemand.

Jan Dribbel | 22-07-17 | 23:17

Ze betreuren de ophef ? Dus niet de REDEN van de ophef ? Volstrekt helder. Enorm duidelijk en open. Ik weet dat gutmensch enorm veel moeite heeft met verbanden leggen maar goed iedereen met een IQ boven de 80 moet hier iets mee kunnen. Voor de mensen met een IQ boven de 80: wat je je eigen kinderen en vrouw niet aan doet en aan wilt doen, doe dat dan ook alsjeblieft een ander niet aan. Mag ik dat vragen ? Of ben ik daar om een nazi ?

Tutanchamon | 22-07-17 | 23:13

Dat ze het niet zo goed doet in het filmpje, zegt natuurlijk nog helemaal niks over haar gelijk/ongelijk!

Ga er maar aan staan, als er 150 jaar gelikte zuur-pruimigheid bij je aan tafel zit!!!!

maffie000000 | 22-07-17 | 23:13

@cocktailsmaak | 22-07-17 | 21:54 Dat is natuurlijk de controverse; moslims geven geen ene fuck om Nederlanders. Mooi dat we daar niet gaan intrappen. Ze appelleert aan ieders voorkeur om sommige slachtoffers sympathieker te vinden dan anderen. Zo geef ik geen ene fuck om dode moslims in Syrië. Tenzij een persoonlijk verhaal me raakt. Wat Schoorsteenveger zegt, de inhoud moet interessant gevonden worden omdat er een hoofddoek om zit.

knutsel | 22-07-17 | 22:55

Ruud5 | 22-07-17 | 22:42
"Houd eens op met die onnadenkende, ongenuanceerde reacties."
GeenStijl: Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend
verder:
Stelt u zich eens voor wat een Nuke op Mekka teweeg zou brengen. Gewoon, flits en die steen is weg. Zonder even over een mogelijk aantal (onschuldige) slachtoffers te spreken, gewoon, stelt u zich eens een leven voor zonder Mekka...
Noem dan eens een aantal nadelen op voor een reaguurder als "Dat was het | 22-07-17 | 21:47 "
Waarom zou hij/zij daar enige affiniteit/empathie bij moeten hebben? Omdat het sociaal wenselijk is?

Is dit nog nieuws? | 22-07-17 | 22:46

Eénmaal een doek binnengehaald, zit je er voorgoed aan vast. Want in tegenstelling tot een boze blanke kafir is het ontslaan van een moslima niet alleen islamofoob en haram, maar ook veel duurder dan het AD ooit zou kunnen betalen. Vooral omdat doekgezinde rechters een astronomisch hoge ontslagvergoeding zouden toekennen. Deze doek blijft niet alleen zitten, maar zal ook steeds meer eisen gaan stellen. Maar het is wel positief dat de infiltratie van het blanke kafirimperium geweldloos verloopt.

Nivelleermarionet | 22-07-17 | 22:45

Toch veel rare reacties hier, 'als er een bom op Mekka zou vallen interesseert het me niks'. Ik lig ook niet bij elk drama huilend in bed, maar een beetje empathie is wel zo normaal. Ook in Mekka lopen gewone, vriendelijke mensen die geen vlieg kwaad doen. Houd eens op met die onnadenkende, ongenuanceerde reacties.

Ruud5 | 22-07-17 | 22:42

@Joffri | 22-07-17 | 22:27
Als jij bij de begrafenis van mijn moeder op zou komen dagen omdat je zo nodig je ziel moet wassen in medeleven dan stamp ik je hoogstpersoonlijk de boot af.Vroeger had je altijd roddeltantes die bij elke fokking begrafenis in de dorpskerk zaten en met elkaar aan keuvelen waren: ow wat errug,zooo jong,wat hattie? Kanker? kweenie aan zun hart denk ik. Zun vrouw ziet er nog goed uit,die komt wel aan un ander.
Mag ik een teiltje??

miko | 22-07-17 | 22:41

Dit was een smakeloze, domme column en als het echt zo is dat het haar geen zier kan schelen heeft ze echt hulp nodig. Als normaal mens zit ik na twee minuten met tranen in mijn ogen als ik ouders zie praten die kinderen of familie hebben verloren tijdens die ramp. Van de hoofdredactie is het een grote blunder om die column door te laten gaan, het domme gansje etaleert in dit verhaal alleen haar eigen afwijking. Het komt me voor dat dit voor het AD een excuus-hoofddoekje is met veelal nietszeggende columns.

Ruud5 | 22-07-17 | 22:35

@ aardappelninja 21:53, weet u wat het is? Eigenlijk ben ik het op veel vlakken met u eens, de de dame in kwestie is niet al te slim, niet origineel. Ik ben niet erg onder de indruk van wat ze allemaal publiceert. Mijn mening is , ze moet het wel kunnen doen (zie van Gogh, Fortuyn). Vrijheid van meningsuiting is epic...

deus u vult | 22-07-17 | 22:31

@maffie000000 | 22-07-17 | 22:21
Dat is ook prima maffie maar als jij je moeder aan het begraven bent kom ik je niet vertellen dat haar overlijden me niets doet. Uit repsect zeg maar..

Joffri | 22-07-17 | 22:27

@Balk-in-je-oog | 22-07-17 | 21:35
Terug naar sgool en begrijpend leren lezen. Nergens staat dat ze meer medeleven heeft met medemoslims en niet met ongelovige.

miko | 22-07-17 | 22:27

@poisonivy | 22-07-17 | 21:38
Zegt ze niet lullo, ze geeft aan dat die Marokkaan en de twee meisjes haar meer deden dat dat vliegtuig boven dat land ergens in oost-Europa.
Kan me prima voorstellen.
Ik voelde ook meer bij Nouri dan bij die 200 plus onbekende slachtoffers ergens in een weiland. Ik had ook meer medelijden met de agent die neer geschoten werd in Frankrijk dan al die andere in NICe.
Maar het meisje in Zweden raakte me dan weer meer dan alle andere.
Hier wentelt zich steeds meer in het medelijden dat men moet hebben met mensen die ik niet ken, en nooit zal kennen. Kijk mij eens restecpt en medeleven hebben. Welnu, als je het leed van de wereld zo aantrekt ben je niet goed bij je hoofd en kun je niet functioneren. Mensen die met alles medeleven hebben en mee treuren hebben uiteindelijk met niets een echte band.Dus bespaar me dat ik mee moet leven als een veredelde willem-alexander met die paar dode in Oekraine

miko | 22-07-17 | 22:24

Ik ben het eigenlijk grotendeels wel met haar eens, ik hou óók niet van dat collectieve rouwen/treuren!

Ik kende ze niet, en nu nog niet!

En Nouri kende ik ook niet!

Ik bewaar mijn tranen voor bekenden/dierbaren, en já, dat bepaal ik zélf!!!

maffie000000 | 22-07-17 | 22:21

@XaleX_2 | 22-07-17 | 21:34
mjah in principe wel mee eens maar dit is wel een beetje op 200 graven pissen. Er lenen zich genoeg andere onderwerpen om op door de mand te vallen.

Joffri | 22-07-17 | 22:10

Het is niks, het was niks en het wordt niks. De echo van holle vaten, holle frasen en mistgordijnen. De enige remedie is ontmaskeren, blootleggen en zich laten tegenspreken. Want we zijn (nog wel) met méér! De islam kan zich alleen maar voortplanten doordat de gastheer zich ontwapent en zich inschikkelijk gedraagt.De islam staat stil, stond stil en zal zich nimmer naar een universeel menselijk niveau ontwikkelen. De perfectie hebben ze, door de openbaringen van Mohammed (de analfabete sadist, edoch geweldig strateeg) bereikt, al was dat 1400 jaar geleden. Wat ik niet begrijp is dat alle vormen van -isme een beperkte houdbaarheid heeft (voortschrijdend inzicht). Dat deze satanische doodscultus al 1400 jaar bestaat overtreft mijn verstand en begrip.

OR-lid | 22-07-17 | 22:08

#advertentiestop en #boycot van die flutkrant!

kommabijmebinnen | 22-07-17 | 22:05

Je HOEFT die krant niet te kopen. En je HOEFT er geen abonnement op te hebben. Van mij mag die krant helemaal vol met stront geschreven worden. Met spelfouten en al. Ik zal hem niet lezen.

Koonkluk Huis | 22-07-17 | 22:03

knutsel | 22-07-17 | 21:14
Het gaat mi toch verder. Mevrouw staat voor haar moslim zijn. Dus zegt met zoveel woorden: als moslim kan mij de dood van een grote groep Nlders niet veel schelen. Kortom ik heb niet zoveel met Nlders.

cocktailsmaak | 22-07-17 | 21:54

deus u vult | 22-07-17 | 21:47
Kan gebeuren. Ik sta ook zo in de "discussie". Ik kan haar alleen met de beste wil van de wereld geen columnist noemen. Ze is dom, ze kan niet schrijven, is niet origineel, en volgens mij wordt ze sinds haar eerste faalstuk nog geholpen ook. Als ik haar stukkies lees lijkt het alsof ik twee stijlvormen, als je het zo kan noemen, door elkaar heen lees.

aardappelninja | 22-07-17 | 21:53

@miko | 22-07-17 | 21:23
Mee eens.
.
@poisonivy | 22-07-17 | 21:38
Waarom zou iemand niet in het AD mogen schrijven wat iemand denkt of voelt? Denk dat het juist wel goed is dat zo'n mevrouw dat hier durft te doen, dat kunnen we misschien beter niet meteen de kop indrukken, in Afghanistan mogen ze niet fietsen, in die andere zandbak niet autorijden, hier durven ze te schrijven dat ze geen gevoel hebben, wat is daar mis mee? Ze schrijft overigens dat ze ook geen gevoel heeft bij de honderden moslimdoden in Syrië en Irak en dat zou wel eens voor de meesten van ons ook kunnen gelden. Er is teveel leed, anoniem, elke dag opnieuw. Ik pleur het journaal regelmatig uit als er weer ergens de zoveelste bom ontploft is. En dan ga ik altijd naar GS voor de broodnodige nuance in het leed van alle dag.

Watching the Wheels | 22-07-17 | 21:50

Tranentrekkend ? Blarentrekkend, kromme tenen, head desk bang.

Rammstein | 22-07-17 | 21:48

@ aardappelninja 21:42. Dan heb ik u verkeerd begrepen, excuses! Hoe ik in de discussie sta zie mijn tegel van 21:33.

deus u vult | 22-07-17 | 21:47

Als er een flinke bom op mekka zou vallen zou mij dat ook niets kunnen schelen. Het zo mij niets doen. Integendeel zelfs. Ik weet niet hoe ik dit moet verklaren. Maar dat is gewoon zo. Geen affiniteit mee.

Dat was het | 22-07-17 | 21:47

Minder ... minder ... minder.

Dat was het | 22-07-17 | 21:43

deus u vult | 22-07-17 | 21:15
Hoe komt u daar nou bij?

aardappelninja | 22-07-17 | 21:42

knutsel | 22-07-17 | 21:14
De discussie is naar mijn idee of we niksigheid moeten verheffen tot inhoud, enkel en alleen omdat er een doek omheen zit. Anders gezegd, is "hoi, ik ben moslim" voldoende reden om als denkend wezen serieus genomen te worden.

Schoorsteenveger | 22-07-17 | 21:40

Mark_D_NL | 22-07-17 | 21:33
Morgen moet de bak aan straat, dan kan die mening van je gerecycled worden.
Groundhog day in je hoofd.

Ongeblustekalk | 22-07-17 | 21:38

@miko | 22-07-17 | 21:23
Daar gaat het niet om. Ze vindt het leven van een k*t-Marokkaan belangrijker dan de slachtoffers van MH17. Goed, dat is haar mening dat mag. Maar schrijf dat g*d niet in een column van het AD.

poisonivy | 22-07-17 | 21:38

Was is er mis aan haar mening. Ik vond dat stukje wel goed onderbouwd. En nu gaat ze door de gehaktmolen omdat er een stel frusties hun woede op Rutte op haar willen projecteren.
Onmacht, dat is het.
Verder lekker boeiend.

Ongeblustekalk | 22-07-17 | 21:35

Laat een moslima haar ware aard zien en dan is het weer niet goed. Natuurlijk heeft zij weinig met Nederlandse slachtoffers. Deze ophef is alleen te verklaren vanuit een vermeende saamhorigheidsgevoel dat veel Nederlanders hebben met moslims. Helaas is dat niet wederkerig.

Balk-in-je-oog | 22-07-17 | 21:35

Ze is in haar column op zoek naar de vraag waarom ze niks voelt bij deze vreselijke dood van bijna 298 mensen. De echte vraag is natuurlijk een heel andere. Waarom vind zij het gepast de duizenden nabestaanden extra verdriet te doen en te schofferen met haar asociale kudtcolumn. Arrogant religieus geïnstigeerd egocentrisme en minachting ten top.

Als zij in een bushokje wordt bejegend begin ik geen gesprek met haar zal ik maar zeggen. Joris heeft in Zuid-Frankrijk ook wifi.
Joffri | 22-07-17 | 21:16

Dat is eigenlijk het punt dus. Ze had niet het besef en noch enige binding met de nabestaanden en de impact van de MH17 'ramp' die het in Nederland had. Ik zal wel een minderheid zijn, maar ik vind dat juist de mensen uit de allochtonen hoek en zeker de mensen uit de moslimcultuur zich eerlijk mogen uitspreken over hoe ze denken en in het leven staan in een column.

Dit zijn juist de ware meningen die normaal buiten de media worden gehouden! Laat haar iedere dag een column schrijven over hoe zij denkt over de gebeurtenissen in het leven, ik ben voor.

XaleX_2 | 22-07-17 | 21:34

@dedeurs 21:11. Goede tegel, ben het eigenlijk wel met u eens. Mijn betoog is in 3 dingen: 1 mevrouw maakt op mij niet een al te slimme indruk. 2 Wel moet zij kunnen zeggen wat ze wil 3 Laten we zo snel mogelijk overgaan tot de orde van de dag...

deus u vult | 22-07-17 | 21:33

Hanina is gewoon een Molsim die zich aan de regels houd en die ongelovige, homo's en christenen haat. Dat is wat haar is geleerd. Er is niets spannend aan Hanina of haar column. Ze is een Moslima. En dat zegt alles.

Mark_D_NL | 22-07-17 | 21:33

@CoffeePatch | 22-07-17 | 21:05
Dat heet toch tegenwoordig anders www.nrc.nl/nieuws/2017/05/02/we-wille... , gezeik met al die geloven en gelovigen en stromingen. Die column van haar is inhoudelijker, maar wat maakt dat geloof het toch altijd lastig met al die verplichtingen en regeltjes en stromingen. "Are you the Judean People's Front?" youtu.be/WboggjN_G-4?t=26

Watching the Wheels | 22-07-17 | 21:32

Inshallah wordt zij getroffen door iets. Een steen, een auto, een vliegtuig, een Russische bomgordel. Dit soort dingen. De groter de beter..

mghammer | 22-07-17 | 21:30

@hakbarry | 22-07-17 | 21:11
Maar de tekst "GS zet twittertrol in" is wel weer een beetje ongefundeerd en nodeloos kwetsend van Joopie, tendentieus ook.

Watching the Wheels | 22-07-17 | 21:27

Hanina is zo lomp als het achtereind van een varken. Dat wisten we al langer. Fijn dat heel Nederland het daar nu over eens is.

Stijlicoon | 22-07-17 | 21:26

@General McAuliffe | 22-07-17 | 20:50
Een moslim heeft nog nooit iets gelezen, het enigste boek wat ze kennen is hun voorgelezen.
Trouwens het zou goed zijn dat ze in den Haag "de Vorst" eens zouden lezen. Echter ik acht ze daar te dom voor.
We zijn Helaas overgeleverd aan een stel graaiende sukkels.

poisonivy | 22-07-17 | 21:25

hakbarry | 22-07-17 | 21:11

Ze zijn er zo van onder de indruk dat er na 14.00 niet meer is gemodereerd. Daarvoor ook niet, want om het even welke moderator, op eentje na zijn ze allemaal even lui. Gewoon alle comments in de virtuele prullenbak.
Makkelijk geld verdienen, waarom doen waar je voor betaald krijgt als er geen verschil is tussen niks doen en lezen?

Leve Geen Stijl!

toetssteen | 22-07-17 | 21:24

kapitein_iglo | 22-07-17 | 21:12
Selectieve empathie. Voor haar broeders en zusters is de empathie er zeker wel. Is iets met bubble, haar vnl linkse fanbase zal hetzelfde hebben, weinig problemen met aanslag en slachtoffers Hebdo want onze eigen schuld, ofzo.

cocktailsmaak | 22-07-17 | 21:23

Ik vond die column allemaal niet zo wereldschokkend. Kan me prima voorstellen dat je dat vliegtuig minder interessant vind dan een gast die live op tv lig te creperen.
Verder geeft dat mens een mening en hoef je als columnist geen rekening te houden met het gezeik van andere of het leed van dat vliegtuig erger moet zijn dan dat van een enkele Marokkaan.
Maar goed volgens de deugmens (verbaas me over het aantal dat hier rond hangt) moet je MH17 het ergste in de wereld vinden.

miko | 22-07-17 | 21:23

@kapitein_iglo | 22-07-17 | 21:12
Misschien is het geen gebrek aan opvoeding maar een bepaalde opvoeding.
Postchristelijk NW-Europa en "Liberals" in Noord-Amerika gaan ervanuit dat hun waarden universeel zijn; door iedereen gedeeld worden....
Empathie en de gouden regel gelden in het grootste deel van de wereld alleen voor de mannelijke leden van de eigen clan.
Dat wil tot nu toe echter niet tussen de oren van veel Westerlingen.
Linksom of rechtsom komt men er uiteindelijk wel achter.....

Pierrepoint | 22-07-17 | 21:21

kapitein_iglo | 22-07-17 | 21:12
LOL
Om maar over het gebrek aan samenhangenheid te zwijgen.
Hak/tak. Geen antwoord op eigen vragen, 21x "ik" gebruiken in dat vodje, etc etc etc.

Is dit nog nieuws? | 22-07-17 | 21:18

Volgende week komt Hanina Aiaiai met een column waarin ze zich afvraagt waarom haar broertje stond te juichen en geen compassie toonde toen die vliegtuigen de Twin Towers binnenvlogen.

JI-HAAT | 22-07-17 | 21:17

Feynman | 22-07-17 | 19:51
Wat ze wel of niet in haar column schrijft is niet het probleem, maar dat dagbladen van de Vlaamse mediahuizem columnisten hebben die totaal niets zinnigs toevoegen aan elke discussie wel.
Het hele Nederlandse medialandschap is een woestenij van leeghoofdigheid. Dus deze hoofddoek past er prima tussen.

me,myself and IK | 22-07-17 | 21:17

Het AD was ooit nog een semi-kwaliteitskrant, ik las nog een variant, het Rotterdams Nieuwsblad in de jaren 80, prima krant. Maar ja, kranten zijn bezig aan een stervensproces. En als je een krant koopt / leest, begrijp je ook waarom. Er staat net zoveel in als in de Ditjes en Datjes die je gratis krijgt bij de supermarkt. De aangeboden onderwerpen zijn overwegend lifestyle of de "sterren", wat in het Frans zo mooi de Beau Monde genoemd wordt. Alleen zijn hier de sterren niet erg beau en hebben het intellectueel niveau van een VMBO-kader leerling. Echt nieuws, achtergrondinfo of reportages met inhoud zijn vervangen door meninkjes van figuren met een uitdrukkingsvaardigheid en intellect van een zeemeeuw: hard, rauw, eentonig en erg onsympathiek. Het niveau van AD is volstrekt op het zelfde niveau als de Libelle, Margriet of zelfs de Tina. De achteruitgang van de kennis van de Nederlandse taal ( sinds de jaren 80 denk ik) , de verloedering van waarden en normen is allemaal begonnen met Youp van 't Hek en Paul de Leeuw, die hebben de humor en beschaving en plein public afgeschaft en vervangen door uiterst banaal, vernederend en erg grof taalgebruik. Een ander groot deel van de verloedering van de Staat der Nederlanden komt vooral door de import van taal, cultuur usances en straattaalgebruik van " nieuwe Nederlanders " uit de Caraïben en Noord-Afrika die onze taal " verrijkt " hebben. Een ander groot deel van de totale morele verloedering komt uit Hollywood en of de USA. De taalverloedering gaat ondertussen gewoon door met de achteruitgang van het NL taal onderwijs, PLUS de enorme invloed van de reclame, die voor de helft uit engels-amerikaanse termen bestaat.

Mijns inziens: de Nederlandse taalbeheersing bevindt zich op een droevig niveau, op een niveau dat zelfs totale nitwits zoals die Hanina aansluiting kunnen vinden en zelfs een stukkie voor " de krant" mag schrijven. Vroeger konden mensen die zich op dat intellectuele niveau bevonden hooguit factuurtjes schrijven opeen klein kantoortje waarvan de tekstregels meestal bestaat uit 1 of 2 regels. Dat is zo'n beetje het maximum dat zo'n Hanina kan schrijven zonder spel of stijlfouten.

Maar ja, ondertussen zijn we al zo ver afgegleden dat Hanina zich "columnist" mag noemen en Juffrouw Jannie-Plasschaert mag zich Minister van Defensie noemen. Ik denk dat beide dames vroeger niet verder waren gekomen dan koffiejuffrouw op de boot van Den Helder naar Texel. Om maar even aan te geven in welke totale staat van Verelendung we ongeveer zijn aangeland...

happyfamilyman | 22-07-17 | 21:17

Als je al over schuld wilt spreken, ligt die onmiskenbaar bij het AD. Ze proberen toch te scoren met deze dame, net als met die maffe treitervlogger.(Die krijgt salaris in plaats van celstraf. En de hoofdredactie kon dat ook uitleggen..)

Maar goed, de column. Als het dan eens over het randje gaat, dan beginnen ze over 'ophef'? Wat een misselijke mannetjes daar!

Bernhard de II | 22-07-17 | 21:16

Ze is in haar column op zoek naar de vraag waarom ze niks voelt bij deze vreselijke dood van bijna 298 mensen. De echte vraag is natuurlijk een heel andere. Waarom vind zij het gepast de duizenden nabestaanden extra verdriet te doen en te schofferen met haar asociale kudtcolumn. Arrogant religieus geïnstigeerd egocentrisme en minachting ten top.

Als zij in een bushokje wordt bejegend begin ik geen gesprek met haar zal ik maar zeggen. Joris heeft in Zuid-Frankrijk ook wifi.

Joffri | 22-07-17 | 21:16

@ aardappelninja 21:04, bedoelt u nu dat domme mensen geen mening mogen hebben en deze niet mogen opschrijven?

deus u vult | 22-07-17 | 21:15

@Schoorsteenveger | 22-07-17 | 21:00 Het roept niet eens op tot discussie. Er valt m.i. weinig te discussiëren over wiens dood je wel iets doet en wiens bijna-dood niet. Het is stating the obvious, een volledig nutteloze gedachte als column. Tis dat het komkommertijd is.

knutsel | 22-07-17 | 21:14

Dat van Frans Weisglas. Moest dat nou? Of is jullie hoofdredacteur ook met verkansie?

gripir | 22-07-17 | 21:14

Heb even de moeite genomen om het interview te bekijken met de desbetreffende columniste en het gebrek aan empathisch vermogen is mij werkelijk evident.
Zou dit komen vanuit een puur gebrek aan opvoeding of zou toch de Islam hier een rol spelen?
Hoe dan ook, ik maak mij zorgen!

kapitein_iglo | 22-07-17 | 21:12

"Ik blijf erbij dat een columnist alles moet kunnen zeggen, hoe dom, misplaatst, ziek, slecht getimed ook. Het is niet de mening van de courant."
deus u vult | 22-07-17 | 20:42

Daar ben ik het mee eens. Muv de bekende "verboden" - oproepen tot geweld; zonder bewijs beschuldigen van privépersonen, etc - doet een columnist niet aan het zo objectief mogelijk weergeven van "feiten". Een columnist krijgt een column in een krant aangeboden omdat de redactie van mening is dat die persoon bepaalde "prikkelende meningen" goed kan opschrijven en discussie kan uitlokken. Ik lees het Ad niet veel (soms wat artikelen online), heb nog nooit iets gelezen van Ajarai, maar neem aan dat ze uitgekozen is op bepaalde kwaliteiten.

Dan moet je als krant niet meteen bij de eerste de beste column die maatschappelijke "reuring" veroorzaakt, dit soort interne mails gaan rondsturen. Dan moet je achter je columnist gaan staan. Hou me ten goede, ik vind Ajarai een domme, ongevoelige nafferdoos die voor de tigste keer het bewijs levert dat de zg integratie volslagen mislukt is, maar dat staat hier los van.

Gaat dit om de haverklap voorkomen, dan zal de hoofdredactie (in casu Nijenhuis) waarschijnlijk gaan overwegen om de overeenkomst met Ajarai te ontbinden. Maar zover is het m.i. nog lang niet.

Wil je als krant - of ander bedrijf - "diversiteit" bevorderen, dan kan dit dus het resultaat zijn.

Waarom kunnen allochtonen niet hun eigen krant/tijdschrift beginnen waarin ze al dit soort opvattingen kunnen debiteren? Ze klagen alleen maar voortdurend (S.Simons in een ander bericht hier) dat allochtonen geen kans krijgen bij de MSM; laat ze dan zelf iets beginnen. Of is dat weer te moeilijk voor ze? Of lukt dat alleen als het volledig gesoepsiedieeerd wordt door de belastingbetaler?

Dr_Johnson | 22-07-17 | 21:12

Dirk III | 22-07-17 | 20:58
Je hebt zeker gelijk mar er is ook iets anders wat uit deze reactie + de verdedigers (extreem linksers) kan geconcludeerd worden wat veel intersseanters is. Nml selectieve empathie. Een verschijnsel dat vooral door de allerlei NGO's, anti-discrimininatiebureautjes en MSM wordt aangewakkerd. Over wegrottende bejaarden in Nld lees en zie je bv nauwelijks iets, vluchtelingen (migranten) uit islamitische landen zijn op alle fronten zielig en hoewel ze sterk en viriel zijn en dat regelmatig ook bewijzen.

cocktailsmaak | 22-07-17 | 21:11

@deus u vult | 22-07-17 | 19:44
Ze denkt juist dat ze voor haar soortenoten en cultuur een grote aanwinst is. Ze schrijft die columns niet voor AD lezers, ze schrijft ze voor haar eigen inteeltclub. Maar dat valt haar niet duidelijk te maken, ze begrijpt het niet. Haar beeld van Nederland gaat niet verder dan een moskees gebedszaaltje en de winkel waar ze haar hoofdlappen koopt.
Ongelofelijk dat deze halalkip zo veel aandacht genereert.

dedeurs | 22-07-17 | 21:11

deus u vult | 22-07-17 | 21:04
En ik ben een stucadoor. Dat ik nog geen gips van beton kan onderscheiden doet daar niets aan af. Maar iedereen heeft in ieder geval wat ons betreft recht op een mening. Dat is fijn.

aardappelninja | 22-07-17 | 21:08

Die pinguïn interesseert me geen hol. Echt niets. En het ad nog minder. Je gaat toch ook geen aandacht geven aan een hoop hondenpoep.

Ongeblustekalk | 22-07-17 | 21:06

Ik snap niet dat half Nederland nu over dit middeleeuwse hoofddoeksujet heenvalt. Dit is toch wat alle EU-partijen willen? En de Nederlanders hebben daar toch braaf op gestemd?
Nederland is geen land maar een plaats waar men woont. Cultuur is irrelevant.... we zijn allemaal wereldburgers .... omdat dat op de korte termijn economisch voordelig is....
Dat de schoppenboer (de Islam == stammenstrijd) ook nog in het spel zat, daar had niemand van het postmoderne EU-partijkartel rekening mee gehouden....

Pierrepoint | 22-07-17 | 21:05

Watching the Wheels | 22-07-17 | 20:56
Dus toch een jeugdfoto op twitter. Overigens staan de wat meer inhoudelijke stukjes van Hanina op Zalman www.zamanvandaag.nl/nieuws/blog/8573/d...

CoffeePatch | 22-07-17 | 21:05

@ aardappelninja 20:50 Het is een columnist met een doek (het is natuurlijk een excuus moslima dame die haar mening mag verkondigen), het is vraag of je had kunnen verwachten dat daar bepaalde domme dingen uit zouden kunnen komen). Maar om op je tegel terug te komen, een columnist mag een mening hebben, hoe minder slim ook....

deus u vult | 22-07-17 | 21:04

@Fratello | 22-07-17 | 20:24
Ik denk eerder dat ze het aantal opzeggingen op AD betreuren.

necrosis | 22-07-17 | 21:02

"...die talentloze mevrouw met dat hoofddoekje..."
Nee, die doek zonder inhoud.
www.nrc.nl/nieuws/2016/05/27/ik-wilde...
"Hoi, ik ben moslim. Dat je het weet."
Dat is Hanina. Deze verschijning is allereerst een moslim, en vervolgens pas een ander, of iets anders. Niet omdat wij dat vonden, maar omdat hanina zelf zich zo wenst te profileren. Wat we hier hebben is een zielig symbool-uitdragend hoopje ellende zonder enige inhoud, zonder substantie.
"Hoi, ik ben moslim. Dat je het weet."
Wij zouden, zo vindt Hoi, alles wat er aan de binnenzijde van die doek aan gedachtenspinsels ronddwaalt, interessant moeten vinden, want ja, 'ik ben moslim', en dat is vanzelf inhoud, zo vindt Hoi. En wat ze ook aan onzin uitkraamt zou ook vanzelf een opstap tot een discussie zijn, want 'ik ben moslim', zo vindt Hoi. Als Hoi al die MH17-doden niet betreurt, maar wel een 'ineenstortende' voetballer, dan vraagt ze zich in eerste instantie af of dat iets te maken heeft met het feit dat die voetballer óók moslim is, want ja, 'ik ben moslim'. Uiteraard vraagt Hoi zich niet af of zich onder doe MH17-passagiers wellicht óók moslims bevonden, want ja, dat kwam Hoi in haar column niet zo goed uit, en alles wat Hoi niet goed uitkomt, bestaat voor Hoi niet.
Ik mag van harte hopen dat de niksigheid die Hoi van het AD keer op keer uit mag uitsmeren over de ruimte van een column een opmaat is richting een discussie, een discussie dan of het hout snijdt een doek zonder inhoud ruimte te geven om niksigheid te etaleren, enkel en alleen omdat die doek 'Hoi, ik ben moslim' schreeuwt.

Schoorsteenveger | 22-07-17 | 21:00

Ik vind het prachtig hoe die kansparel laat zien hoe ze tegen andere Nederlanders aankijkt die niet hetzelfde geloof aanhangen. Ze heeft er geen respect voor, spuugt op hun graf en trapt de nabestaanden voor hun hoofd terwijl ze al liggen. Duidelijk nu toch voor iedereen die dat nog niet wisten.

Dirk III | 22-07-17 | 20:58

Eventueel verdere stappen.....goed zo pak ze hard aan. Ik vergeet voor het gemak het woord eventueel

Dulacs | 22-07-17 | 20:58

Misdaad loont.

Watching the Wheels | 22-07-17 | 20:57

Die domme Doos kan altijd nog bij Joop.nl aan de bak, daar zijn ze dol op mensen die niet kunnen nadenken

Beeld fapper | 22-07-17 | 20:56

Ondertussen vindt annefleurtje zichzelf in de antivolkskrant "De nieuwe favoriete vijand van rechts Nederland".

VvMU is een groot goed, maar ik twijfel soms of we dat sommige spleetpiemeligen (m/v) moeten ontnemen. Is beter voor hun emotionele stabiliteit en gevoel voor realisme.

h3* | 22-07-17 | 20:55

....Ik snap niet wat ze in de westerse landen te zoeken hebben. ....
poisonivy | 22-07-17 | 19:46

Gewoon, wat ze op meer plaatsen doen, bezetten, vervolgens de samenleving vergiftigen zodat ze het land langzaam kunnen overnemen.
Ik geloof nooit dat ook maar één moslim ooit Machiavelli heeft gelezen, volgens erdogan zijn ze al te dom voor Darwin, maar het is wel Machiavelliaans wat er gebeurt.

General McAuliffe | 22-07-17 | 20:50

deus u vult | 22-07-17 | 20:42
Het is geen columnist, maar een doek. Dat maakt dit gejank achteraf een beetje misplaatst en dus inderdaad slechts een doorzichtige vorm van damage control.

aardappelninja | 22-07-17 | 20:50

Poekieman | 22-07-17 | 20:41
Zo ziet de algemeen hoofdredacteur er niet uit twitter.com/hansnijenhuis maar het kan een jeugdfoto zijn.

CoffeePatch | 22-07-17 | 20:49

@NACademicus | 22-07-17 | 20:42
Humor :). Kan hij eindelijk een keer die gouden toiletpotten van Tjibbe Joustra uitproberen www.nrc.nl/nieuws/2004/02/17/geen-gou... , is de cirkel naar MH17 toch weer rond zou Louis van Gaal zeggen.

Watching the Wheels | 22-07-17 | 20:46

CLM van Jan. Succes bij het UWV, knul!

NACademicus | 22-07-17 | 20:42

Ik blijf erbij dat een columnist alles moet kunnen zeggen, hoe dom, misplaatst, ziek, slecht getimed ook. Het is niet de mening van de courant. De halve hoofdredactie was natuurlijk op vakantie, dus ik begrijp wel dat dit er doorheen geglipt is. Ze zijn zich natuurlijk de pleuris geschrokken en doen nu aan damage control.

deus u vult | 22-07-17 | 20:42

Wordt die krant gerund door babyboomerts ofzo?

Poekieman | 22-07-17 | 20:41

Toch maar even de uitzending bekeken ondanks dat peterrrr rrrr de vrrries drrr bij zat.
wel... Gefeliciteerd hoofddoekje, bij dezen heb ik iemand gevonden die kutter is om naar te kijken en te luisteren dan peterrrr.

Tuborg øl | 22-07-17 | 20:40

@Stortkoker | 22-07-17 | 20:25
Zoals de rest van het AD dus ;).

Watching the Wheels | 22-07-17 | 20:40

Hanina, Paul, Nynke, Ozcan, het is lood om oud ijzer. Tenenkrommend slecht en zonder uitzondering afkomstig uit de Gutmensch-hoek. De enige reden om dit dagblad zo nu en dan open te slaan zijn de bijdrages van Wierd en af en toe iets in de sportkaternen. Die Nijenhuis is dan ook een absolute aanfluiting, druiloor. En oh ja.., met je Ilgun. Tfoe.

Coyote | 22-07-17 | 20:37

@ Graaf van Egmont | 22-07-17 | 20:26

Wat je van ver haalt is lekker en islam is vrede. Jan zijn kop zal rollen.

HoogToontje | 22-07-17 | 20:35

Ad is toch helemaal wegkwijt. Tuigvlogger een baan geven. Positief gedrag wordt niet gewaardeerd.

franck7020 | 22-07-17 | 20:35

De_ontwarrende_man | 22-07-17 | 20:32
Kan je het die kut kwalijk nemen? Of kan je het de redactie kwalijk nemen?
Zit nogal essentieel verschil in.

Is dit nog nieuws? | 22-07-17 | 20:34

Verdere stappen? ik heb een gratis tip: ontsla die kut.

De_ontwarrende_man | 22-07-17 | 20:32

U bent een deugmens en u moet beslissen:
[ ] Ontsla Hanina
[ ] Ontsla Jan van het Hart
Graaf van Egmont | 22-07-17 | 20:26

Da's geen moeilijke keuze voor de deugmans, want kiezen voor optie A staat gelijk aan islamofobie.

accijnstoerist | 22-07-17 | 20:30

Overduidelijk voorbeeld van een faliekant gefaalde intergratie en doorfok.

hakbarry | 22-07-17 | 20:30

Welke oliebol koopt nou nog een krant ?? Staat vol met leugens,en meningen van journalisten,alles behalve de waarheid .Sportuitslagen,het weer,een ongelukje hier of daar,een kookprogram,en een kruiswoordpuzzel,en de rest liegen ,en waarheden laten ze gewoon weg ,vinden ze het ook nog gek dat ze er steeds minder verkopen.Nou AD ,wen er maar aan,de bevolkingsgroep die jullie zo lekker uit de wind houden,kan niet Nederlands spreken,laat staan lezen,en zal ook nooit van zijn leven een krant kopen.

fleurtje | 22-07-17 | 20:29

logicavanhetgevoel | 22-07-17 | 20:21
Heftig. Maar ik trap er niet in.

Graaf van Egmont | 22-07-17 | 20:28

Bigi Bana Boy | 22-07-17 | 20:20

Een goede keuze maken is nu belangrijk voor het AD

U bent een deugmens en u moet beslissen:
[ ] Ontsla Hanina
[ ] Ontsla Jan van het Hart

Graaf van Egmont | 22-07-17 | 20:26

"we betreuren de ontstane ophef"
oftewel:
"Kut hier is gezeik over gekomen."
Niet:
"Kut we hadden die "column" beter niet kunnen plaatsen."
Want ja, das schuld erkennen he...
"thee iemand?"

Is dit nog nieuws? | 22-07-17 | 20:26

Watching the Wheels | 22-07-17 | 20:17

Euvel is dat dit niet eens zozeer een afwijkend column is, het is meer dat het t niveau heeft van een ingezonden brief die de publicatie nooit zou halen. Hooguit in een schoolkrant, wegens gebrek aan content.

Stortkoker | 22-07-17 | 20:25

"We betreuren de ophef" betekent zoveel als; de inhoud van de column bekritiseren we niet maar de ophef die er over ontstaan is betreuren we.

Loze lege woorden dus van Merel Middelburg.

Fratello | 22-07-17 | 20:24

De vraag is niet of dit een vrij land is. De vraag is wat je als redacteur nieuwswaardig vindt. Als redactie hoef je niet achter elke column of opiniestuk te staan. GeenStijl staat ongetwijfeld ook niet achter elke column of tegel die op hun website gepubliceerd wordt. Wel ben je als redacteur verantwoordelijk voor wat je op je medium publiceert. Provocerende stukken worden meestal alleen geplaatst om een bepaalde discussie of debat te starten waar volgens de redacteur behoefte aan is. Een simpel "het is een vrij land" vind ik geen goede afweging.

SamKoeman | 22-07-17 | 20:22

De laatste columnist die nog durfde te schrijven wat ze dacht was een Moslima.

logicavanhetgevoel | 22-07-17 | 20:21

De vrijheid van meningsuiting is een tweesnijdend zwaard : je kunt mensen shockeren maar tegelijkertijd jezelf ermee bezeren. Dat is niet alleen gansje Hanina overkomen maar ook Geert en zelfs GS.

hhmariavanempel | 22-07-17 | 20:20

Mij valt vooral die omslachtige manier van formuleren op. Als de dood voor de deugmaffia. Bang is te zeggen dat niet door de deugbeugel kan. Zal ik dan maar zeggen ? Ontsla deze trut per onmiddellijk en zet haar het liefste vandaag nog op de tsjoeketsjoekeboot.

Bigi Bana Boy | 22-07-17 | 20:20

ach, zelfde patroon als bij de pvda, pas als de stront tegen t plafond kloddert, komen ze erachter wat ze daadwerkelijk hebben binnengehaald. Play stupid games, get stupid prices.

Stortkoker | 22-07-17 | 20:18

Had dat "Collega's" niet "Mediahuiscollega's" moeten zijn aangezien Nijenhuis toch ook van NRC Medianijenhuisblad komt?
.
Column nu voor het eerst gelezen www.ad.nl/nieuws/nouri-vs-mh17~a488c0f... en zoveel raars staat er toch niet in? Iemand die eerlijk is over haar gebrek aan gevoel bij de grote rampen die we dagelijks in het journaal voorbij zien trekken, omdat het bijna anoniem is door het grote aantal mensen. Je wordt "totally numb" van al dat dagelijkse geweld al tientallen jaren elke dag in de journaals. Persoonlijk heb ik ook vooral een heel verdrietig gevoel als ingezoomd wordt op het verdriet van een beperkt aantal families. Dan wordt het leed ineens zo tastbaar, luister maar eens naar www.rijnmond.nl/nieuws/154198/Nabestaa... hoop echt dat de overheid een keer soepel gaat helpen om die mensen de laatste beelden van hun kinderen te tonen als die er zijn. Die mensen verdienen alle steun en niet steeds tegenwerking en die columniste ... wat maakt 1 zo'n mening uit .. vrijheid van meningsuiting, alleen een beetje rot getimed.

Watching the Wheels | 22-07-17 | 20:17

Ik vind het juist wel fijn dat een zo groot mogelijk publiek zo kennis kan nemen van het gedachtengoed van de islamitische medemens.

Ja, het speelt natuurlijk wel Wilders een beetje in de kaart. Maar Wilders heeft de islam niet veroorzaakt - misschien gaan bij een paar mensen nu wel de ogen open, en beseffen dat het precies andersom is.

Wanneer mogen we de volgende prachtige column van mevrouw verwachten?

Opslag Medium | 22-07-17 | 20:17

iedereen was toch op vakantie bij het AD?

kapitein_iglo | 22-07-17 | 20:17

Wat laf, collumn was zelfkritiek, geen harteloosheid. Zien jullie nou echt niet de vraag die ze zichzelt stelt

Bokito ergo sum | 22-07-17 | 20:13

Zenzeo | 22-07-17 | 19:56
Die Hans Nijenhuis denkt z'n krant te kunnen vullen met een stelletje columnisten www.ad.nl/nieuws/wij-gaan-columns-voor... in plaats van met nieuws en goede achtergrond informatie. Niet dat ik abonnee ben op die krant maar die verdomde persgroep heeft wel de regionale kranten van Wegener opgekocht en dus verscheen die stortvloed aan columnisten ook in mijn krant zoals de Stentor en verdween het meeste lokale nieuws Gelukkig heeft de hoofdredacteur van die krant ingegrepen (mogelijk vanwege gemor onder de abonnees) en een deel van die columnisten (waaronder Hanina Ajarai) wordt niet meer geplaatst.

CoffeePatch | 22-07-17 | 20:12

Aiaiai maakt erg goede koptelefoons.

CoJoNes | 22-07-17 | 20:11

Upendo | 22-07-17 | 20:01
Zoals jij zullen er velen zijn. Het zij zo. Maar Hanina schrijft in een krant. Dus had zij eerst een antwoord moeten vinden op het feit dat de MH17 haar niks doet en Norit wel.
En daarna de column schrijven met de vraag en het antwoord. Gewoon zelfonderzoek plegen en komen met antwoorden. Maar daar zal ze wel te dom of te lui voor zijn.

Graaf van Egmont | 22-07-17 | 20:09

Ze hebben twee van die columns, beide ingevuld door moslims en altijd van bedroevend niveau. Dit hoort nog niet in een schoonkrabt, het randje steeds weer opzoeken om toch wat gesprek te krijgen om zo je schrijftalent te verbergen.

PSYx | 22-07-17 | 20:08

Allemaal blankmannen natuurlijk. Stelletje raSSiesten.

aardappelninja | 22-07-17 | 20:08

Deze mevrouw dient het belang van de islam niet door haar ideeen zo openlijk voor de kuffar tentoon te spreiden. De lessen van Mekka en Medina zijn duidelijk niet aan haar besteed geweest. Neem aan dat in de plaatselijke shariaraad wel besloten zal worden tot een gepaste straf, 100 zweepslagen oid.

HoogToontje | 22-07-17 | 20:07

Ik moest vreselijk, ongegeneerd, zonder schaamte en duivels lachen. Mag dat?

McMarx | 22-07-17 | 20:07

Discriminazi! Dat zullen we wel weer horen.

Infidel66 | 22-07-17 | 20:06

poisonivy | 22-07-17 | 19:46
Ik kan het niet beter zeggen.

HijgentHert | 22-07-17 | 20:04

Het meest ontluisterende vond ik nog dat Hanina toegaf contact gehad te hebben met de redacteur, vanwege het contact dat enkele nabestaanden met het AD hadden opgenomen.
Maar ze vond niet dat nabestaanden een mening mochten hebben over haar collumn.

Graaf van Egmont | 22-07-17 | 20:04

Ik vraag mezelf af waarom zij dit allemaal kenbaar gemaakt heeft terwijl het haar geen zak kon boeien. Ik concludeer dat ze met haar column mensen uit de tent wilde lokken. Je maakt geen zinloze statements zonder reden. Dat maakt haar slecht. En dan dat domme optreden in die talkshow! Hoeveel dommer kun je zijn. Niet veel, laat me jullie dat zeggen!

Accident_Prone | 22-07-17 | 20:04

Snap de hele ophef niet: moslima meldt dat Nederland en Hollanders haar geen reet interesseren. What else is new.

zetje01 | 22-07-17 | 20:03

Waarom speelt die hanina niet gewoon open kaart. Ze is blij voor al die doden, vooral voor de mannen die nu hun 72 maagden voorzichtig proberen te penetreren. Of is dat zieke vooruitzicht slechts weggelegd voor moslims?

kom hoe heet ie | 22-07-17 | 20:01

Ik heb die column net gelezen en ik vind dit overdreven. Ik vind dat ze een interessante vraag stelt: Komt die ontbrekende betrokkenheid doordat ze zich niet Nederlands voelt of is het iets anders?
Ik heb hetzelfde trouwens, van Nouri tot MH17 - Vervelend voor hun maar ik heb er zelf geen ander gevoel bij dan dat. Was absoluut anders geweest als ik mensen had gekend die (mensen hadden gekend die...) in dat vliegtuig zaten maar ik ga me gewoon niet meer bezighouden met een ramp onder Nederlanders dan met een ramp onder Chinezen, als ik in beide gevallen niemand ken die er wat mee te maken heeft.

Upendo | 22-07-17 | 20:01

@ de Voorzittert 19:50, eens dat het een slechte collumn was, eens met totaal mislukte tv optreden. Wel vind ik het prettig om te weten hoe mevrouw echt denkt, als ze in mijn R'damse ziekenhuisje solliciteert heb ik ernstige bedenksels of ze wordt aangenomen....
PS het AD is toch al een suffe krant, het was niet voor niets dat Jos of Edgar (dat ben ik even kwijt), bij debiteuren crediteuren deze courant uit z'n tas haalde...

deus u vult | 22-07-17 | 20:00

Een moslim laat haar ware aard zien zoals afgesproken is. Want dat was het doel toch? Meer diversiteit en het nieuws vanaf een andere perspectief bekijken?

En dan is er ineens ophef. Waarom? Kon je toch van veraf zien aankomen?

Raad_maar_raak! | 22-07-17 | 19:57

Jan 't Hart, Frank Poorthuis, Hans Nijenhuis, Merel Middelburg die het gaan hebben over Hanina Ajarai.

kweethetooknietbeter | 22-07-17 | 19:57

superjan | 22-07-17 | 19:53
Natuurlijk dansen haar geloofsgenoten de horlepiep, maar dat wist de Nederlander van tevoren toch wel?

Jackanders | 22-07-17 | 19:57

Misschien, hopelijk, is dit weer zo'n kantelmoment: dat redacties van 'kwaliteits'kranten zich realiseren dat je niet iederéén zo maar een column moet geven, dat het dragen van een hoofddoek of roze bril (Tinkebel, Trouw) alléén niet voldoende is, dat er aan een columnist(e) bepaalde eisen zouden moeten worden gesteld, zoals: een minimaal intellectueel niveau, een bepaalde inbedding/positie in de samenleving, een voldoende beheersing van de Nederlandse taal en die ook kunnen inzetten voor het schrijven van een ook qua vórm lezenswaardige column.

Zenzeo | 22-07-17 | 19:56

de Voorzittert | 22-07-17 | 19:50
"En wie heeft haar tv-optreden geakkoordeerd?"

Dat mag ze zelf weten, lijkt me. Het AD zat daar niet op het beklaagdenbankje, maar Hanina zelf.
Dat ze er ook daadwerkelijk heen is gegaan is net zo dom als de strekking van heur column.

dosis | 22-07-17 | 19:55

Mevr. H. heeft gewoon goudeerlijk gezegd dat de dood van witten, cq ongelovige honden haar geen bal kan schelen. Omdat deze eerlijke ontboezeming wel heel erg slecht afstraalde op de Islam, wordt nu paniekerig aan damagecontrol gedaan. Smakelijk om te zien en Hanina bedankt!!

echt_links | 22-07-17 | 19:54

Jullie begrijpen het misschien niet. Die mevrouw heeft het tegen haar eigen mensen. Die vinden dit prachtig.

superjan | 22-07-17 | 19:53

Dat hanina zich afvraagt waarom ze een gebrek aan empathie heeft dat hoort bij een apatische phychoot is heel gezond. Maar laat ze dat alsjeblieft bij een academisch geschoolde ervaren psycholoog doen en niet dwars door een nationale herdenking heen. Voor de nabestaanden, voor de krant, maar ook vooral voor deze typegeit.

Feynman | 22-07-17 | 19:51

vraagstaart | 22-07-17 | 19:47
Dat dus.
En goed u weer eens te lezen hier.

Jackanders | 22-07-17 | 19:51

Sinds kort (uitspraak Europese Hof van Justitie) geen enkle bedrijf verplicht om zo'n hoofddoek in dienst te nemen of in dienst te houden.
Zeg AD doe hier jouw voordeel mee.

henk vintage | 22-07-17 | 19:51

Domme mensen schrijven domme dingen.
Domme redacteuren publiceren het!!!

HenkyPanky | 22-07-17 | 19:50

@deus u vult | 22-07-17 | 19:44
U kleunt mis. Het gaat er niet om of je zoiets mag zeggen of niet. Het gaat er om dat het een idioot slecht geschreven column was. En wie heeft haar tv-optreden geakkoordeerd?

de Voorzittert | 22-07-17 | 19:50

Als het kalf verdronken is probeert men de put te dempen. Kansloze actie.

Lees wat er staat: 'we betreuren de ontstane OPHEF'. D.w.z.: als er geen ophef was geweest had niemand er verder mee gezeten.

'Mede ingegeven door de heftige reacties van nabestaanden' betekent:
zonder die heftige reacties was er geen enkele actie ondernomen. En nu komt er een 'gesprek'. Nou nou. wat een daadkracht. Schop eerst die bolle hoofddoek maar de straat op. Dan zijn jullie tenminste nog een héél klein beetje geloofwaardig.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat die colomn never nooit geplaatst had mogen worden.

Lupuslupus | 22-07-17 | 19:48

"We betreuren de ontstane ophef".

Dus niet de column, maar de reactie van het publiek.

Laat dat even tot u doordringen.

vraagstaart | 22-07-17 | 19:47

Volgens mij is dit fake news. Sowieso leest geen hond het AD, en van landverraad ligt Nederland ook al niet echt wakker. Zie 15 maart.
.
Dit is gewoon een lelijk wijf, van binnen en van buiten, bashen. Is op zich niets mis mee, maar verschuil je niet achter "ophef".

Parel van het Zuiden | 22-07-17 | 19:46

wat is de stand van de abonnement opzeg meter?

double punch | 22-07-17 | 19:46

Op zich is dit weer een bevestiging van wat we al lang wisten. Zo denken moslims over de heidenen, het interesseert ze geen moer en het leven van een niet moslim is geen kwartje waard in hun ogen. Zij zijn superieur. Ik snap niet wat ze in de westerse landen te zoeken hebben. In hun eigen landen hebben ze er een gore puinhoop van gemaakt en dat zijn ze hier ook van plan te doen. Er komt alleen maar ellende uit het oosten. Daar is ook nog nooit iets uitgevonden op geweld en oorlog na. Het schitterende Parijs is door hun toedoen veranderd in een oorlogsgebied, het is eeuwig zonde dat zo'n mooie stad vernield is door deze mislukkelingen. Dit is mijn mening en mag afgedrukt worden in het AD.

poisonivy | 22-07-17 | 19:46

Zo zie je maar dat je, zelfs helemaal ingepakt, je toch teveel bloot kunt geven.
Benieuwd hoe dit verder gaat.

Petrus Poortwachter | 22-07-17 | 19:45

Een voetballertje bij wie een aangeboren hartdefect niet is vastgesteld, tja kan gebeuren. Domme pech. Een vliegtuig dat uit de lucht wordt geschoten en drie jaar na dato nog steeds geen adequate reactie van "onze" regering. Tuurlijk hoofddoekcolumnmeisje. Who gives a fuck.

knutsel | 22-07-17 | 19:44

Het is een buitengewoon domme column (misplaatst en ziek), je diskwalificeert jezelf als je zo de dingen opschrijft. Moet echter wel kunnen, dat is nou juist vrijheid van meningsuiting, geen aandacht aan besteden en door...

deus u vult | 22-07-17 | 19:44

The shit storm continues.
Wel tof dat er iemand de moeite neemt om dit door te spelen, als dit tenminste een echt bericht is en geen #fakenews.
En ook goed om te lezen dat er bij het AD toch nog mensen werken die wel hun verstand gebruiken.

And now we wait. Hanina eruit? Jan 't Hart eruit? Rectificatie of mea-culpa-column? Ik gok zelf op het laatste en over een jaar wordt die theedoek vervangen en zijn we er van af. Komt er weer een andere pinguin.

dosis | 22-07-17 | 19:43

Ik had zo hoofddoekkie allang ontslagen, een stuk onbenul zonder inhoud met kutgeloof.

TRUMP | 22-07-17 | 19:42

Ik weet het niet, het komt meer over als dat de redactieraad boos is over het feit dat de parallelle samenleving door die moslima inzichtelijk werdt gemaakt door haar gedachtegang ten toon te spreiden in haar column. Dalijk gaan mensen nog denken dat de multiculti samenleving is mislukt en dat is dan de schuld van het AD.

XaleX_2 | 22-07-17 | 19:41

het AD heeft geen moeite met de colomn van die vrouw, maar wel met de opzeggingen. Blij dat ik die pulp al jaren terug buiten de deur heb gezet. Allemaal vage lifestile en oliebollen en vistesten.

HijgentHert | 22-07-17 | 19:41

Eén tegel op GS is een weggooimening. Een column in een dagblad is overbodig als een mens haar gevoelentjes dan wel gedachtetjes deelt. Niemand zat er op te wachten.

knutsel | 22-07-17 | 19:37

Oh ja, nu "lekt" er ineens zo'n mail. How convenient.

Ramsesz | 22-07-17 | 19:36

REAGEER OOK