achtergrond

Geenstijl

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

LIVE! De TT Assen

Hallo pitsdame bent u nog niet verboden?

Vanmiddag mag u weer kijken naar de opgevoerde Birootjes in de goorste raceklasse van de autosport en dat is inclusief de Formule E. Wie (ook) afvallig is van het F1-geloof is weer van harte welkom bij uw eerste grote liefde: de motorsport. De TT Assen, de Kathedraal - het was de allermooiste baan van allemaal tot ze er een van de meest gewone banen van allemaal van maakten. Desalniettemin blijft Assen uniek, met 110.000 beukers (vooral uit noord, oost en zuid) op de tribunes, lekkere koude biertjes in de kramen (historische bierprijs: zie foto onder) en steile taluds waar u de broodjes worst weer uit kan brokkelen. Gisterenavond al de TT Nacht - vroeger rauw, nu commercieel - en nu dus met een kater uit de hel in het gras hangen. NU NU NU de Moto2 waarbij u juicht voor #84 Zonta van den Goorbergh (zoon van) en voor #95 Collin Veijer. Straks, om 14.00 uur, de grote jongens, bij de Grand Prix van Assen. Stijlloze voorspelling: WRAAK voor Marco Bezzecchi. Liefhebbers kijken hierrrr bij Ziggo, glory hunters kijken bij de NOS.

Archiefbeeld uit 2012

Grote Bloedhitte van 2026 ook weer overleefd, veel schade door noodweer

Hier in de redactietuin zijn de grote margrieten omgeknakt gvd

Oma mag weer voor het raam i.p.v. achter de ventilator in de hoek. Nog een laatste broeierig dagje en dan is het afgelopen met de ellende / het plezier (doorhalen wat niet van toepassing is). Afgelopen nacht harde woei en veel gedonder. De Nacht van Assen ondervond hinder (erg), concert Lil' Autodeurtje ontruimd (niet erg), molen in Veldhoven omgewaaid, overal blikseminslag & brand. Een heel vette inslag in de iconische Pontsteiger in Amsterdam, waar Won Yip op de 25ste de bliksem op z'n kanis kreeg. Valkenswaard werd bijna van de kaart geveegd, door heel Nederland knakten bomen, er viel een gewonde bij een inslag in Landsmeer, twee kalfjes gingen dood na een inslag in Toornwerd en die lui bij Concert at Sea zijn aan een ramp ontsnapt. Het treinverkeer is compleet ontregeld maar dat is natuurlijk geen nieuws. We zijn er nog en zo hebben we de Grote Bloedhitte van 2026 ook weer overleefd. Waar we nu zin in hebben: een Elfstedentocht! It sil heve!

Liveblog oorlog. Amerika slaat weer terug, Iran valt Bahrein en Koeweit aan, staakt-het-vuren op losse schroeven

Liveblog 166, niet te verwarren met 165, die las u hier

Ja jongens het is precies tien dagen geleden dat de Verenigde Staten en Iran een akkoord ondertekenden dat voor enige rust zou moeten zorgen en vrede dichtbij zou moeten brengen, maar vooralsnog voor weinig rust heeft gezorgd en vrede niet dichtbij heeft gebracht. Opvallend, want we hebben hier wel te maken met de vredespresident, die ook nog eens alles weet van akkoorden. De afgelopen 48 uur gaat het steeds mis in de Straat van Hormuz, bekend van open zijn, totdat de Amerikanen op hun roemruchte excursie gingen. De islamitische republiek Iran misdraagt zich daar; Amerika doet vervolgens wat terug (en valt tien doelen aan), waarna het regime per drone Amerikaanse doelen in Bahrein en Koeweit aanvalt (niet altijd even succesvol). Volgens de Revolutionaire Garde werden daarbij acht installaties vernietigd. Nou, dan moet je net Trump hebben, die sluit alsnog op ingenieuze wijze een akkoord reageert op niet mis te verstane wijze militair verbluft iedereen met zijn strategisch vermogen dreigt op Truth Social dat als het zo doorgaat hij toch echt een keer gaat ingrijpen. Hou me tegen! Afijn, iedereen boos op iedereen want voorwaarden staakt-het-vuren geschonden, en hoewel enig gerommel hoort bij een staakt-het-vuren is het toch de vraag hoe lang dit nog een daadwerkelijk staakt-het-vuren blijft. 

Ondertussen ook interessante ontwikkelingen in Irak, waar een bont gezelschap aan politici, topambtenaren en zakenlui met groot krachtsvertoon werd gearresteerd. Het zou gaan om onder andere een minister, parlementsleden enzovoorts. Volgens eerste geruchten gaat het om Iran-gezinde types; helemaal uit te sluiten is dat nog niet, maar het heeft er alle schijn van dat het een eerder beloofde anticorruptie-campagne betreft, waarbij alle kanten van het politieke spectrum een rekening gepresenteerd krijgen. 

Dan, het echt belangrijke nieuws: Iran is vannacht uitgeschakeld van het WK voetbal.
Nou, lang verhaal kort, we gaan live.

Update 11:20 - Ondertussen meldt de IDF dat er 'gewoon' weer wat Hamas-commandantjes zijn uitgeschakeld.

De Grote GSHQ Zomerborrel Samenvatting

Drinken & Lachen in het Stamcafé

We zijn zo dol op blijde borrelige belachelijkheid - er zijn vast wel borrels leuker en gezelliger en ruiger maar dit is ONZE borrel en we zijn gelukkig met onze vrienden, onze vertrouwelingen en al die aanhakers en al die nieuwsgierigen. Helemaal geen plan en ook geen act en verder ook niet zo ingewikkeld; wel muziek, een loeiende airco, een koeling ijskoud opdrinkbier en een bonte verzameling Goed Volk, vreemde vogels en gewoonweg genieters. Er waren BN'ers en semi-BN'ers en volstrekt onbekende vreemdelingen, er waren vrienden + vriendinnen, oorlogsfotografen, acteurs, chroniqueurs, columnisten en journalisten. Ze vertrouwen ons niet allemaal, maar dat geeft ook niet - als je het maar gezellig hebt en daar staat het bier. D'r was een mevrouw uit Antwerpen en die kon ons nadoen: "AH LEKKERRRR! KAAS!" We houden ook van kaas, goed gezien, maar zó praten wij niet mevrouw! Gelukkig was ze wel leuk en gelukkig hebben we gelachen en binnenkort gaan we samen naar De Kat. Onze nieuwe vriend is een Limbo met zachte G en hij zat bij de VPRO en toen bij de VVD als klassiek-liberaal niet als neo-liberaal maar hij is moslim dus wilde hij geen leverworst maar hij dronk als een winnaar en hij knuffelde ons kapot. Robbie was er, en Teun (foto) was er. Politici uit alle hoeken en gaten, vooral uit de hoeken, en er waren ook politici niet, maar dan blijven zij toch lekker in de gaten! Het ging over vroeger, over opgroeien in Den Haag, over de politiek en over GeenStijl, over het weer en over het leven en over The Beatles en de Stones en over religie en het Kamerwerk. De mooie jongens van de voetbal waren er, dus ging het over de Dutch Fanatics (meningen verdeeld) en over buscombi's (meningen unaniem), er was Jägermeister en dat was (niet voor iedereen) een succes, er vielen glazen en er brandden peuken en er was kaas en worst en chips en noten (meer niet). Onze lievelingspvda'er was er zowaar, hij kan zo leuk vertellen over de vakbonden. Onze favoriete financiële vriend woont op 'drie minuten lopen' en onze Oudste Bekende (jullie ook wel bekend) was als eerste binnen, wat fijn dat het goed gaat, wat goed dat het fijn gaat! Hij met hoofdletter H was er, met z'n Heerlijke Haar, en met z'n fantastische vriendin, en z'n boeken lagen op de plee. De uitgever was er natuurlijk, en dan was daar ook onze vrind uit Zaandam, op de scooter, we hebben z'n stoelen niet meer, maar we voelen de warmte nog steeds. Die documentairemaakster was er (niet mee gepraat), de Grote Twee van Meningentelevee waren er (even mee gepraat) en er waren allerlei min of meer bekende Twitteraars (rare high five / low five mee gedaan) en onbekende Twitteraars (even naar gelachen). Die grote regisseur (maar vooral gewoon een mooie vent) kwam nog langs, altijd heerlijk onbevangen aan de late kant, maar altijd in staat om ons ervan te overtuigen dat eindtijd nogal rekbaar is als het veel te gezellig is. Wat is het nummer ook alweer / je ziet het vanzelf. Tarik was er, met z'n Kittens, die stalen weer de show, en in onze show sneuvelen geen soldaten, daar sneuvelen de glazen, daar gaat de wijn over de vloer en daar zit er bloed aan de muur. Gelukkig dit keer geen gebroken benen en heupen, alleen een gloeiende kop. Tot volgend jaar, kom ook eens langs, mail ons dan.

There were wackos and weirdos and dingbats and dodos

De Premium Reaguurdersborrel komt er ook echt aan! (soort Volkskrant Columnistendag, zonder de lijkgeur)

Arthur van Amerongen - Elon Musk: Engel der Wrake

Soep van de Week

Terugkijken: de GeenStijl Premium Podcast over 'Citizen Vigilante'

Never a dull moment met Elon Musk! Hij gooide wraakthriller Citizen Vigilante - verboten in Deutschland - op X en die is op het moment van schrijven al 18 miljoen keer bekeken.  De film van regisseur Uwe Boll kreeg geen leeftijdsclassificatie van de digibete Duitse filmkeuringsinstantie FSK (Freiwillige Selbstkontrolle der Filmwirtschaft, haha!) en wordt daardoor niet via normale bioscopen, streamingdiensten of winkels verspreid. Juridisch is het geen formeel overheidsverbod, maar dat is het natuurlijk wel.

Ik was benieuwd naar het smoelenboek van de freiwillige Selbstkontrollers en warempel: de FSK is nog roomblanker dan GroenLinks, VARA, BNN en de Afrikaner Weerstandsbeweging bij elkaar. Boll stuurde een open brief onder meer naar de Duitse Filmacademie, de regisseursvereniging, PEN Duitsland en de Productiealliantie.

Daarin schrijft hij: "Dit is een politiek gemotiveerde beslissing van de FSK." Volgens Boll bepalen acht (8!) door de FSK geselecteerde personen wat meer dan 50 miljoen volwassen Duitsers wel en niet mogen zien. Hij beroept zich daarbij op de artistieke vrijheid die is vastgelegd in artikel 5, lid 3 van de Duitse Grondwet. Als inspiratiebron voor de film noemt Boll een zaak uit Hamburg. In november 2023 veroordeelde de rechtbank van Hamburg negen mannen van 19 tot 23 jaar wegens de verkrachting van een 15-jarig meisje. Bij acht van de negen veroordeelden werd de straf geheel of gedeeltelijk voorwaardelijk opgelegd.

Feynman en/of Feiten – Stikstofsalami

Het wordt: niks

ministers en/of begrafenisondernemers kondigen stikstofplannen aan

Binnen het nieuwe stikstofplan zijn er een paar knoppen verzonnen om aan te draaien: welke natuurgebieden we wel of niet gaan beschermen, de breedte van bufferstroken rond deze natuurgebieden en hoeveel koeien er op een hectare mogen staan. Aan geen van die knoppen wordt gedraaid in een mate die ons van het digitale stikstofslot haalt.

Bij het stikstofplan, wat twintig miljard gaat kosten, ontbreekt een doorrekening in welke natuurgebieden de kritische depositiewaarde gehaald gaat worden. We leven in een wereld waar je met gladde praatjes met miljarden mag smijten, zonder proactief je huiswerk te delen. Het model ligt er, deze maatregelen zijn in een dag doorgerekend.

Geen van deze plannen leidt tot een halvering van de veestapel of een totale ruiming van de veestapel. Er zit geen revolutionaire stelselwijziging in, er zit geen plan in om grip te krijgen op buitenlandse uitstoot, terwijl die soms al leidend of fataal is (PDF p6), zie tevens de satellietbeelden van ammoniak of van stikstofoxiden voor hun bijdrage.

Het ministerie van Financiën rekende begin 2023 reeds door dat als er helemaal geen Nederlandse landbouwuitstoot is en we 100% reductie doen, we nog steeds in 5% natuurgebieden de kritische depostiewaarde in het model overschrijden en vervolgens in bijna heel Nederland geen vergunningen mogen verlenen. Zie hun kaartjes (PDF p4).

Dankzij die oude berekeningen kan je de doelmatigheid van het nieuwste plan in enkele seconden inschatten zonder pc of papier. Dit plan stelt minder dan 100% reductie voor, veel minder zelfs, dus zullen we in natuurgebieden de kritische depostiewaarde niet halen, dus zullen we in ruim negentig procent van ons land niet mogen bouwen.

Het klinkt leuk, minder stikstofuitstoten lijkt altijd beter voor de natuur. Hier begrijpen politici de definitie van een kritische depostiewaarde niet. Stoot je ietsje minder uit, dan zal de natuur misschien langzaam herstellen, stoot je ietsje meer uit, dan zal de natuur langzaam veranderen. Op de lange termijn heb je weinig tot NIETS bereikt.

Walgelijk. Omroep Brabant demoniseert Belgen in artikel over overlast bij recreatieplas

Sire, er zijn geen Belgen

plaatje van artikel over belgen bij omroep brabant

Je kunt zeggen wat je wilt van Omroep Brabant, maar ze zijn er niet vies van om dingen, die op een bepaalde manier zijn, ook zo te benoemen. Neem dit artikel over de "Belgische invasie" van recreatieplas de Galderse Meren in de buurt van Breda. "Recreatieplas De Galderse Meren bij Breda wordt deze zomer overspoeld door Belgische bezoekers." Harde cijfers: "Op drukke middagen bestaat strand C volgens vaste bezoekers voor zeventig tot tachtig procent uit Belgen. Dat zorgt voor een levendige sfeer, maar soms ook voor ergernis over harde muziek, blowen en de enorme drukte." 

Dat had je vroeger niet. "De toestroom is volgens vaste badgasten de afgelopen jaren enorm gegroeid. Waar het vroeger vooral Brabanders en Zuid-Hollanders van de campings uit de omgeving waren die naar de recreatieplas kwamen, weten nu complete vriendengroepen uit Antwerpen, maar ook uit Brussel, de weg naar Breda te vinden. Opvallend: het beeld geldt vooral voor strand C. Rond de grote zwemplas liggen nog altijd veel Nederlandse gezinnen en is de verhouding tussen Belgische en Nederlandse bezoekers veel evenwichtiger." 

En hee, we hebben niet per se iets tegen Belgen hoor. "Anne-Marie komt al veertig jaar naar de Galderse Meren. Ze benadrukt dat ze niets tegen de Belgische bezoekers heeft. "Maar ik erger me wel aan de harde muziek en het blowen. Maar dat zou ik ook doen als Nederlanders dat deden."" Kijk. Heel redelijk van Anne-Marie. Maar Patricia kan niet om de waarheid heen. "Ook Patricia, al ruim 16 jaar in de zomer wekelijks op de Galderse Meren te vinden, ziet de sfeer veranderen zodra de grote groepen Belgen arriveren." 

Soms zijn het kleine dingen. "En waar het druk is, ontstaan ook irritaties. Dat blijkt wanneer een voetbal op het hoofd van een vrouw belandt. "Kun je niet uitkijken? Ik heb jullie al drie keer gewaarschuwd", roept ze naar een groep Belgische jongeren." En het wordt niet minder, maar wel meer. "Volgens een beveiliger, die anoniem wenst te blijven, verlopen de meeste dagen zonder grote problemen, maar neemt het Belgische bezoek de laatste jaren wel degelijk toe." 

En wordt er dan alleen maar óver de Belgen gepraat, of ook mét? "Een Belgische man van achter in de twintig ligt prinsheerlijk op zijn luchtbed in het water en vindt het allemaal wel meevallen. Zelf blowt hij niet, maar ja, dat gebeurt. "Maar we zijn toch in Nederland, dan kan dat toch?" En de harde muziek? "Een muziekje moet kunnen, zolang je anderen niet stoort." Tja, dat lukt dus blijkbaar nog net niet helemaal." Conclusie? Brabant is Brabant niet meer, meneer. "Hoe dan ook, de Galderse Meren zijn allang niet meer alleen een Brabants uitje."

LANDELIJKE STORING BIJ RIJKSWATERSTAAT. Problemen bij bruggen, sluizen en tunnels

OEPS

Nou lekker dan. Er is een grote storing bij Rijkswaterstraat waardoor bruggen, sluizen en tunnels niet meer automatisch bediend kunnen worden en de elektrische borden boven de weg het niet doen. De storing is ontstaan tijdens werkzaamheden aan een glasvezelkabel. Rijkswaterstaat kunt u kennen van het geld voor onderhoud, dat op is. Gelukkig is het vandaag niet pleuris warm en komt er geen onweer aan, oh nee wacht.
UPDATE: Storing lijkt opgelost: "Onze technische teams hebben een oplossing gevonden om de internetvoorziening te herstellen. De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is. We controleren momenteel stap voor stap of alle systemen weer naar behoren functioneren. Het herstel is nog niet volledig afgerond, maar de ontwikkelingen gaan de goede kant op."

LIVE! Wegbranden tijdens de KWALI van Oostenrijk

Rustig aan dan maar?

max en z'n monteurs

In Spielberg, het Oostenrijkse toneel waar de Red Bull Ring zo prachtig over de heuveltjes is neergekwakt, is het op en rond het circuit bijna 40 graden en dat is voor niemand leuk. Coureurs zitten in hun bolides gaar te koken in hun eigen zweetsoepje, de pitmuur smelt, de toeschouwers verdrinken zich in Oostenrijks bier en de teambazen ruiken naar asfalt. Maar we denken nu eens niet aan al die lui, we denken vandaag aan de monteurs. Die moeten in de bloedhitte aan de bak met werken, banden warmen, banden wisselen, rennen, duwen, tillen, krikken, monteren, schroefjes draaien, opstaan en weer doorgaan. En dat allemaal voor types als Koorts Russell. We voorspellen een Stijlloze POLE voor Kimi Antonelli, maar onze gedachten zijn bij de echte helden op het circuit, de monteurs.

Update - Poeeeh dat scheelde niet veel, maar Verstappen is door naar Q3
Update - Jee wat zit het dicht bij mekaar...
UPDATE - VERSTAPPEN GAAT ERAF
UPDATE - LECLERC PAKT door de crash van Verstappen POLE. 
Update - O wacht Russell verbeterde zich nog onder geel. Nog de vraag of ie POLE heeft...
Update - Nog onduidelijkheid door de under investigation van Russells ronde, gaan het zien.
Update - Nou goed, Koorts Russell lijkt dus POLE te hebben. Meh.

WTF. Minister Van Veldhoven (D66) wil NOG MEER statiegeld, ook op zuivel- en sapflessen

Welja

Hadden wij even gemist omdat we heel veel statiegeldflesjes BIER in onze mik aan het duwen waren maar minister Van Veldhoven (D66, kan niks, snapt niks, zweem van corruptie) heeft gisteren dus aan de Kamer geschreven dat er ook statiegeld op flessen voor sap en zuivel moet komen. Ja nee echt. Sinds er verplicht statiegeld op blikjes zit (een plan dat door ene staatssecretaris Van Veldhoven werd ingevoerd) is vrijwel iedere grote stad in Nederland een bende omdat alle openbare prullenbakken dagelijks ondersteboven worden gekieperd door een """professionele""" blikjesverzamelaar, het plan om de ellende te verhelpen is nu om het statiegeldbedrag nog verder te verhogen (???), minister van Veldhoven heeft dat eens even aangezien en geconcludeerd: daar willen we meer van hebben. Hoe dan. Kunnen we deze minister niet inwisselen?

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.

GeenStijl: Vlijmscherp en ongefilterd nieuws