achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@treinen

Hoera weer treinen - o nee toch niet

thumb

Goedemorgen 'beste' reizigers!

Goed nieuws voor iedereen die vandaag toch niet met de trein was gegaan. De treinen rijden weer minder, nadat de gele rups een ochtend helemaal niet heeft gekropen. Het ov-personeel staakte tegen bezuinigingen en het schoonmaakpersoneel (nooit geweten) staakte gezellig mee. Nu, om 08.00, wordt het bus-, tram- en metroverkeer weer opgestart. Treinverkeer blijft een dingetje: de dienstregeling is aangepast omdat het een tikkie warm is. Jammer zeg, want we hadden nèt zo'n zin om als sardines in een blik 35 euro te moeten betalen voor een aircoloos ritje staan tussen het afval.

NS bedenkt tekenwedstrijd in strijd tegen gore treinen

Er slingert vast wel wat papier in de coupé om op te tekenen

**[IRAN LIVEBLOG 50** HIER]

Het is natuurlijk hartstikke schattig dat de NS een tekenwedstrijd organiseert voor de kleintjes om hun droomtrein te realiseren. En het is leuk dat De Telegraaf met een artikel komt dat die droomtrein het vieze NS-imago moet oppoetsen. Maar als forenzen dag in dag uit in uitermate ranzige en extreem plakkerige hondenhokken worden gepropt, waar het stikt van de platgetrapte patat, rondslingerende blikjes, opengescheurde pampers, verscheurde Volkskranten en door muizen aangeknaagde krentenbollen, en het enige wat je kan bedenken is het volk van de ene prijsstijging in de andere prijsstijging storten, is het misschien een idee wat anders te doen dan een TEKENWEDSTRIJD om je imago op te poetsen.

LOL. Politie flitst ook TREINEN

Wist u niet he

Wij ook niet. Maar laat het een troost zijn als u weer eens met 54 waar u 50 mag in uw automotive kontje bent genomen door Bromsnor: de politie flitst ook TREINEN. Dat moeten dan wel treinen van Arriva/Keolis/Qbuzz/Breng zijn want die veevervoerders van de NS zijn het in ieder geval niet. Die rijden of niet, of met vertraging, of langzaam, of er rijden bussen i.p.v. treinen, en u hebt een staanplaats en het stinkt er naar pis en pamper en oude patat. Enfin, lekker flitsen makkers!

[LIVEBLOG IRAN HIER]

Vaag verhaal Amerikaanse ex-generaal: 'Russen vielen op vijf plaatsen Nederlands treinen aan tijdens NAVO-top, bovenkant van mijn trein explodeerde'

Als een trein ontploft in het bos en niemand hoort het, is de trein dan ontploft?

Dit is vaag. Gistermiddag ging bovenstaande tweet viraal op X. Te zien is de Amerikaanse oud-generaal Ben Hodges (al negen jaar met pensioen), die tegenwoordig heel druk is met vertellen hoe gevaarlijk de Russen zijn, die vertelt dat de bovenkant van zijn trein is ontploft toen hij in Nederland was. Dus wij eerst kijken waar die video vandaan komt, en de bron lijkt deze tweet van een medewerker "The Ukrainian Review" te zijn, een medium dat net als Hodges aanwezig was op de Vilinus Security Summit in Litouwen. Een echte quote, van een echte oud-generaal dus, maar wet zegt ie precies?

"I was on a train in the Netherlands this summer... Coming back from the eh... On the day of NATO summit, the top of my train exploded. That happened five places between Schiphol and The Hague and Utrecht, the same day. Those are not teenagers. Somebody orchestrated attacks on the rail system in the Netherlands." Daarna zegt hij: "Of course this is from the Russians, of course it is." En hee. Dat kan natuurlijk. Maar VIJF aanvallen? In Nederland? Waar wij niks van hebben gehoord?

Bovendien was er op de dag van de NAVO-top inderdaad iets aan de hand met de treinen: die reden namelijk op veel plaatsen niet vanwege een enorme stroomstoring bij de NS vanwege een brand. Destijds was het vermoeden al dat die brand was aangestoken en onderzoek van de politie heeft dat bevestigd. Maar, zo schrijft de politie in deze getuigenoproep:

"Uit forensisch onderzoek is gebleken dat er brandversnellende middelen zijn gebruikt. Het onderzoeksteam gaat daarom uit van opzet en sluit een technisch mankement of ongeluk uit. Het meest aannemelijk is dat er brandgesticht is om het treinverkeer die dag te verstoren. Er zijn geen aanwijzingen dat het om koperdiefstal zou gaan of dat er een statelijke actor achter dit misdrijf zit."

Het kan natuurlijk dat Hodges mensen kent die wij niet kennen en dingen weet die wij niet weten en heeft besloten dat dat nu maar eens naar buiten moest komen. Maar wat ook kan is dat Hodges in een trein zat terwijl de elektriciteit uitviel en dat de verstoring van de elektriciteit vonken en knallen heeft veroorzaakt. En het kan natuurlijk dat er inderdaad vijf treinen in Nederland zijn aangevallen en dat daar in Nederland helemaal niemand van heeft gehoord tot vandaag en dat de politie met allemaal andere samenzweerders één groot rookgordijn heeft opgetrokken. Maar wat ook kan is dat Hodges een soort van Rob de Wijkeske overdrijving met een Zijlstraiaanse ik-was-erbij touch combineert om met dit VAGE VERHAAL paniek te zaaien over de Russen (die naar en eng zijn, daarover verder geen twijfel, red.). Dus of die drie fietsers zich even kunnen melden aub.
UPDATE: Enkele dagen ná de NAVO-top, op zondag 29 juni, ontplofte er trouwens wel een elektriciteitskast in een trein bij Castricum, maar dat kwam volgens de NS door een defecte condensator
UPDATE: NCTV, OM en NS hebben allemaal geen idee wat Hodges bedoelt

NS heeft winterweer helemaal niet nodig: in hele land geen treinen door IT-storing

Goedemorgen! Lekker met de trein?

Het hele land ligt plat door het weer maar bij de NS en ProFail hebben ze die paar sneeuwvlokken niet eens nodig om de boel te laten ontsporen. Nu is er weer geen treinverkeer mogelijk ('in het hele land') door een IT-storing. Gelukkig kost het ook in 2026 weer een godsvermogen (gemiddeld 6,52% meer dan een jaar eerder) om u veel te laat of in heel veel gevallen, zoals nu, helemaal niet op uw bestemming te brengen. En wie gaat er met die prijzen eigenlijk nog op regelmatige basis met de trein? Alleen mensen die van hun werk een NS-Business Card krijgen, want voor de rest is de trein nauwelijks meer te betalen. En dat maakt van de trein een heel dure, trage, oncomfortabele en hoogst onbetrouwbare leaserups, maar wel eentje die stinkt naar broodjes frikandel, aangestampte mandarijn en platgetrapte pamper. Zelfs een fatsoenlijk persbericht eruit pompen is ingewikkeld: "We adviseren je NS om deze ochtend voorlopig niet met de trein te reizen en je reis uit te stellen." Okee, bedankt.
Update 06:47 - Zeker tot 10.00 uur geen treinen. Is de Kiosk wel open? Zin in koffie
Update 07:10 - Op plekken (zoals in de provincie Utrecht en in de regio Rotterdam) ook geen bussen
Update 07:18 - Rijkswaterstaat over de situatie op de weg: "Op veel trajecten kan je prima doorrijden, maar het kan ook verraderlijk glad zijn op de weg. Op verschillende plekken in het land zien we ongevallen die het gevolg zijn van de gladheid." Nou ja dan maar een dagje met de trein he. Oh nee
Update 07:21 - Vannacht voor het eerst deze winter ook STRENGE VORST van -10
Update 08:45 - Schiphol: "Door aanhoudend winterweer is er beperkt vliegverkeer mogelijk van en naar Schiphol. Onze sneeuwploegen zijn dag en nacht bezig om de banen schoon te houden en vliegtuigen worden zorgvuldig ijsvrij gemaakt zodat iedereen veilig kan reizen."
Update 8:57 - Storing volgens NS verholpen! Nu al! Dat wordt misschien wel in een heel langzaam rijdende trein zitten vanaf 10:00 uur
Update 09:40 - Rond Amsterdam natuurlijk nog wel chaos. Live kijken naar smeltend sneeuw kan hieronder

Nieuwe sprinters NS kunnen ook als intercity niet op tijd komen

De 'Flirt Flex' kost 400 miljoen en u mag raden wie opdraait voor het prijskaartje

Persfoto van de NS

Werkelijke situatie

Heel erg leuk nieuws. De Koolmeesvloot heeft 36 nieuwe sprinters gekocht. Het mooie is: die sprinters kunnen ook als intercity niet op tijd komen! Maar wat maakt het uit om te laat te komen als u zich kan laven aan alle teringzooi in de coupé en lekker kan genieten van odeur de schimmelboterham, fragance de kinderpamper en eau de mensenzeik. En misschien was u wel helemaal een bofkont en kwamen uw kwaliteiten als ijsbreker van pas door uzelf door de afvalbergen richting een heuse ZITPLAATS te ploegen! Prijskaartje is 400 miljoen en u mag raden aan wie dat wordt doorberekend. Gelukkig kost een treinkaartje op dit moment heel weinig, namelijk belachelijk veel. Maar hey, er is ook goed nieuws. "De sprinters kunnen snel optrekken en afremmen."

GEEN treinen van en naar Schiphol door BRAND

Ach joh, moest toch niemand zijn

Wij onderbreken de laatste geopolitieke ontwikkelingen op het mondiale toneel voor het volgende. Terwijl de ogen van de wereld (en van het AD.nl, met interessante bespiegelingen over wat Trump en de Koning gaan eten door mensen die geen idee hebben wat Trump en de Koning gaan eten) gericht zijn op Nederland, doet Nederland waar het goed in is, namelijk treinen niet laten rijden. Oorzaak is dit keer niet het vallen van blaadjes op de rails, of het vallen van regendruppels op de rails, of het schijnen van zonnestralen op de rails, of het verschijnen van iemand die volgens staatssecretaris Thierry Aartsen niet creatief genoeg is op de rails, of een staking, maar een brand in de kabels langs de rails (ZIJN HET DE RUSSEN, kuch, red.). Hoe dan ook, de hele ochtend rijden er geen treinen van en naar Schiphol. Misschien kan Kati Piri een Iron Dome om de Nederlandse Spoorwegen regelen zodat we binnenkort een keertje normaal met de trein kunnen. "De NS zet geen bussen in, omdat de storing te groot is."
UPDATE: Welja, tot de avond geen treinen
UPDATE: Minister David van Weel sluit sabotage niet uit. "Dat is een van de dingen die we onderzoeken."
UPDATE: Politie houdt nadrukkelijk rekening met een misdrijf

Vandaag landelijk Weer Geen Treinen

Wilde je net met de trein en wat denk je? Geen treinen

Vandaag is de dag

Kijk afgelopen vrijdag was nog grappig, het was immers weekend. Maar vandaag is BV Nederland gewoon open en moet het personeel toch echt naar de kantoortuin op wat samen met donderdag de drukste dag van de week is. En tenzij je in Amsterdam woont en op Schiphol werkt of op Schiphol woont en in Amsterdam werkt is dat vandaag dus per trein ONMOGELIJK. En ze menen het, want dit duurt de hele dag. Op NS.nl staat te lezen: "Eerder kondigden vakbonden FNV en CNV aan om vandaag in Zuidwest Nederland te staken. Vakbond VVMC heeft op zondag gemeld om ook in het overgrote deel van Noord-Holland te staken. (...) Het stakingsgebied is te groot geworden, bijna alle treinen rijden door dit gebied. Landelijke impact is onvermijdelijk. NS betreurt de gevolgen voor de reizigers."

Regiotreinen van vervoerders Arriva, Qbuzz en Keolis rijden wel, maar ook zij waarschuwen voor extra drukte wegens omreizers. Hoogdruk op buslijnen en snelwegen natuurlijk, en Rijkswaterstaat roept automobilisten op de ochtend- en avondspits te vermijden. Wij roepen er vandaag overigens toe op niet alleen uw werk, maar al uw verantwoordelijkheden te vermijden. Het is wel eens mooi geweest namelijk.

Ook vandaag btw

Utrecht Centraal

Prijs treinkaartje weer omhoog. Nu janken

Japan, wat hadden ze dan?!

"De prijs voor treinkaartjes en -abonnementen gaan vanaf volgend jaar weer omhoog. De prijs gaat per product gemiddeld 6,18 procent omhoog." En toen zagen we een filmpje van een Japanse trein.

Japan

Nederland 🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇳🇱🇾🇪🇳🇱

NS zet treinen drie minuten stil tegen geweld

Hier heeft echt NIEMAND wat aan

Jokes aside dat die treinen ook wel stilstaan zónder dat er 'een signaal' wordt afgegeven en dat het gewoon wat extra ingecalculeerde vertraging is: welk signaal wordt er precies afgegeven door treinen drie minuutjes in de berm te parkeren? Het is al JAREN schering en inslag met extreem geweld in de Gele Hel. In 2012 was het niet leuk, in 2014 was het niet leuk en had ons land 'een probleem' omdat treinpersoneel op de muil werd getimmerd, in 2015 ging het over bewapenen van personeel want toen was het niet leuk, in 2020 ging het over de treinterreur door asielzoekers en dat was niet leuk, vorig jaar werd er nog een brandbrief verstuurd omdat het zo extreem niet leuk was en nu worden de treinen stilgezet want het is nog steeds niet leuk. 

Volgend jaar worden de treinen weer wat langer stilgezet, mag Koolmees weer wat belerends roepen, dan is de politiek weer verontwaardigd, dan staan de treinen weer wat langer stil EN - ER - VERANDERT - ECHT - HELEMAAL - NIKS in deze cirkel uit de hel, want we weten precies hoe dit gaat. Dilan Hysterius roept een paar keer dat ze het zo erg vindt, blabla gedoe over capaciteit, o o o die maatschappij he, oei oei oei polarisatie, blabla SCHULD VAN WILDERS en kleine Mo of Piet of Mo die herrie schopt in de trein krijgt een aai over de bol en als gevolg van de ondervonden hinder een gratis dagkaart voor de trein. Wat grappig is, want voor zwartrijden heb je helemaal geen kaartje nodig!

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.