Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zeg het maar. Bully XL hond. Verbieden of niet?

U kent het spreekwoord: beter 1 wolf in het bos dan 10 Bully XL's in de wijk

Nou makkers, zegt u het maar, want hier op GSHQ komen we er ook niet uit. Een Brits verbod op de American Bully XL. Een vechthond die indien tam en niet volledig de kronkel in z'n kop zogenaamd heel gezellig is om uw kind mee te laten knuffelen. Ook leuk: voetballen met een handgranaat, mens-erger-je-nieten met Ridouan Taghi, op de trampoline spelletjes doen met een landmijn, na een onverklaarbare vergiftiging op de hoogste verdieping van een Russisch ziekenhuis gaan liggen, als jonge, knappe en ambitieuze vrouw naar een D66-congres gaan, in Amsterdam boven een pinautomaat gaan wonen, glas vreten, in een donkere steeg Jamal Ben Saddik uitschelden voor mietje, enzovoorts. De Nederlandse fokker baalt, maar heeft het wel over 'de beschermende aard van ons ras'. Ondergetekende ziet een tikkende tijdbom met een agressieve rotkop en 52 kindversnipperaars in z'n muil. Aan de andere kant van de snelweg is Van Rossem dolverliefd op alles met vier poten en een kwispelende staart. Roept u maar. 'Bepaalde hondenrassen'. Verbieden?

Bepaalde hondenrassen verbieden?

Meeste stemmen gelden


Poll is Verlopen.

Bepaalde hondenrassen verbieden?

Meeste stemmen gelden

Reaguursels

Inloggen

Honden verbieden, ik ben voor. Alle honden. Honden als huisdier is per definitie dierenmishandeling

3Xniks | 17-09-23 | 20:57

Laten we bepaalde soorten mensen verbieden.

frickY | 17-09-23 | 19:56

Ik ben nogal van t hokjesdenken, als ik zo’n hond zie loopt er altijd een getatoeëerde sportschool gast naast, of een wannabee cool sukkeltje.
Het is niet bepaald een hondensoort voor artsen of notarissen.

Crankhead | 17-09-23 | 19:31

Verkeert plaatje bij dit topic. Foei.

Expert Homo | 17-09-23 | 18:05

Als ze maar rustig in het bakkie van de Dodge Ram blijven zitten, zie ik geen probleem.

Kernsplijter | 17-09-23 | 18:04

Yup. En de baasjes er bij.

m@rkus | 17-09-23 | 17:52

Ook al vormen bulls en pits erbij.

LeaveOut | 17-09-23 | 17:30
-weggejorist-
LeaveOut | 17-09-23 | 17:30

Deze beesten worden als wapen gebruikt. Dus horen ze onder de wapenwet.

Keci | 17-09-23 | 17:08

Niet het dier verbieden, maar de eigenaar/ houder van het dier verantwoordelijk houden voor de gedragingen van het dier.

Bijt jouw hond de postbode. Dan wordt alle schade; gescheurde kleding, ziektekosten, gederfde inkomsten, etc. Gewoon verhaald op jou. Kun je niet betalen, dan inkomstenbeslag en persoonlijk faillissement.

Der Doktor | 17-09-23 | 16:58 | 5

Dan ben je al te laat. Dan ook maar alle vuurwapens legaliseren?

LeaveOut | 17-09-23 | 17:31

@LeaveOut | 17-09-23 | 17:31: tsja, wiet word ook al gelegaliseerd, kan met vuurwapens ook.
Maar alle schade die jij berokkent aan een ander en die jou verweten kan worden word ook op jou verhaald.

In mijn voorbeeld noemde ik een postbode, maar iedere schade die wordt aangericht door een dier waar jij houder van bent wordt op jou verhaald. Is er sprake van een criminele intentie komt ook het strafrecht nog ff meekijken.

Een ander voorbeeld; mijn paard breekt uit en banjert door jou tuin, gras kapot een flinke hoop gescheten en jou tuinparasol kan ook naar de lompeboer. Helaas pindakaas voor mij. Als ik dit netjes op wil lossen bied ik jouw mijn excuses aan
Ruim die stront op, repareer jou gras en koop een nieuwe parasol voor jou. Vervolgens repareer ik mijn paardenwei en zorg dat die knol er niet meer uit kan.

Hetzelfde geld als ik ga jagen. Ik schiet en ik raak iets wat van jou is. Dan moet ik die schade van jou wel vergoeden en mij af gaan vragen of jagen wel iets voor mij is.

Mocht mijn hond jou aanvallen, dan ben ik verantwoordelijk voor de schade die daar uit voortvloeit. Ik heb dan ook een goed opgevoede labrador die weinig schade aan zal richten. ( helemaal uitsluiten kan ik het niet, het blijft een.dier)

Mensen die een halfgaar/vals gemaakte vechthond willen houden zullen het beest dan ook 24/7 in de gaten moeten houden. Want anders kan het een dure hobby worden als hij een keer bijt. Misschien dat ook het strafrecht er iets over kan zeggen als een dier als wapen word ingezet.

Een ras verbieden heeft geen zin want dan heb je over drie jaar een ander ras wat je weer kan verbieden.

Der Doktor | 17-09-23 | 19:21

Daar koop je wat voor als zo'n schijthond aan je testikels hangt.

Psycho Daddy | 17-09-23 | 19:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Nee. Niet verbieden. Het ligt vaak aan het baasje. En ja, ze kunnen een kronkel krijgen. Ik heb ooit een argentijn gehad die superlief was. Totdat ie een tumor kreeg en gek begon te doen. Hoe zeer het ook deed, direct in laten slapen.

Flapster | 17-09-23 | 16:48

Het is dat ze haar hebben, maar anders zou ik ook zo een halsband om kunnen hebben.

Kaal-dik-en-lelijk | 17-09-23 | 15:58

Baasjes verbieden

NotWoke | 17-09-23 | 14:48

Niet verbieden maar regels opstellen:
1. bij elke keer dat een hond een mens bijt, 1 ledemaat van de eigenaar verwijderen.
2. geen ledematen betekent een verbod op het houden van honden.

* Il Principe * | 17-09-23 | 14:20 | 2

Punt 2. Dat zal zal die gehandicapten leren hun hulphond te misbruiken om de deuren te openen. Mogen ze lekker zelf met hun tanden de deur open trekken.

I.P standing up | 17-09-23 | 15:04

@I.P standing up | 17-09-23 | 15:04:
Die krijgen in vervolg een hulpvarkentje.

* Il Principe * | 17-09-23 | 15:10

Zitten ze dan met afgeknipte oren

Gags Beasley | 17-09-23 | 14:13

Ja, verbieden die handel. Hop. Niet eens over nadenken. En dat schrijf ik als eigenaar van twee honden.

konjodebonjo | 17-09-23 | 13:53

Ja, al was het alleen maar om de Samantha's en Wesley's dwars te zitten en te voorkomen dat die complete tokkies met die onberekenbare beesten de stereotypering van hun eigen achterlijke soort continu nieuw leven inblazen.

Korporaal Banaal | 17-09-23 | 13:39

Hondenbewijs. Goed gedrag baas, verplichte cursus.
Ik heb er twee. Geen hond voor beginners.
Net als Cane Corso, mastíno, boerboel etc.
Het helpt ook niet dat de Bully naam een vergaarbak is geworden voor elke bandogge/pitbull mix.. En aan het zgn EKC 'keurmerk' heb je helemaal niets, deze lui vullen alles in wat wordt opgestuurd en creëeren zo een 'stamboom'. Zegt helemaal niks.
Iedereen kan zo'n hond halen, zelfs bekende dierenbeulen, of sociopaten..

Remus McMillan | 17-09-23 | 13:28 | 2

Ik heb zelf geen bully's ook nooit gehad maar ken er verschillende door contacten met dit soort honden op uitlaatplekken waar ze zonder problemen met mijn honden donderjagen. 90 % van dit ras heeft nooit problemen vanwege een consequente opvoeding.
Er gebeuren ook veel dodelijke ongelukken door idioten op de weg in snelle bolides, alle auto's daarom maar verbieden ? Wat een belachelijk voornemen gebaseerd op vooringenomenheid en verregaande onwetendheid.

Jackson | 17-09-23 | 14:23

Precies. Jarenlang een Boerboel gehad. Consequent opvoeden (wel goed opvoeden dan hè) en het zijn de liefste kameraden, die jou en je gezin ook nog eens tegen gespuis beschermen, echt wel.

Peerkeoud | 17-09-23 | 16:49

Je moet je door zoveel bochten wringen om een kind te adopteren, dat ik niet begrijp dat dan niet doorgetrokken kan worden naar dit soort honden.

Boerhoektvrouw | 17-09-23 | 13:25

Graag een hogere hondenbelasting en verboden in de stad. Die beesten schijten speelveldjes voor kinderen vol of lopen los waar ze aangelijnd moeten zijn. O wee als je er iets van zegt want meestal zijn de eigenaren superaggressief. Sowieso bepaalde gevaarlijke hondenrassen verbieden.

Teluitjewinst | 17-09-23 | 13:25 | 1

Sterre met poep aan zijn knietje. Soort kunst.

Lorejas | 17-09-23 | 13:51

Toevallig heeft iemand in mijn buurt zo'n hond en ik heb nooit over problemen gehoord. Blafte een keertje plichtmatig terwijl die op zijn kont bleef zitten naar mij toen ik en een kennis langsliepen maar voor de rest geen teken van agressie.

Ik heb een periode gehad dat ik veel naar Cesar Millan's programma's keek en dat heeft mijn beeld over honden en hun eigenaars grotendeels gevormd. Millan gebruikte zelf 'bullies' als hulphonden en die waren altijd de rust zelve. Er waren eigenaren die wel problemen hadden met dit soort beesten en dan kon het er wel eens extreem aan toe gaan. Ik ben sindsdien van mening geworden dat de meeste hondeneigenaren gebrekkig zijn maar dat zij gelukkig vaak hondenrassen hebben die weinig schade kunnen doen. Wil je een bully moet je inderdaad stevig in je schoenen staan en ervaren zijn met honden, iets wat de meesten niet zijn. Hoe dat te meten is de grote vraag.

Bullies zijn een van mijn favoriete hondensoorten - Corgi altijd nummer één - maar ik zou niemand aanraden er een te nemen.

Battery!!! | 17-09-23 | 13:14

Mijn labrador wil er niet over praten.

thanseeuwen | 17-09-23 | 13:09

Elke keer dat argument alle honden bijten.
Er is wel een groot verschil tussen dit soort honden en een wat normaler type.
Een herders hond bijt misschien tot aan het bot, maar door de grote bijtkracht/kaakdruk van Bull-achtigen bijten die door je bot heen.

Altijd jammer als een hond slachtoffer wordt van zijn incompetente baas. Maar ik ben wel voor een soort van houdersbewijs met verplichte training voor alle type werkhonden.

threebees | 17-09-23 | 13:09


Ik hou van honden, maar stem toch voor verbieden van bepaalde rassen. Ook voor verminking (knippen staarten, oren, kleine neuzen e.d.) mag wat mij betreft allemaal achterwege.

Hoofdreden is dat de meeste mensen geen hond (of kat) zouden mogen hebben. Te veel van huis, hond mag 2x per dag stukje in de straat uit enzovoort. Neem dan geen hond, als je er niet met goed fatsoen voor kunt zorgen.

BenDeLier | 17-09-23 | 13:08

Nederlandse hondenbaasjes zijn een aanfluiting en kunnen een pitbull helemaal niet aan. Ik woon al vele jaren vlak bij een wandelgebied en loop daar zelf ook regelmatig. In al die jaren ben ik 1 hond tegengekomen die onder commando stond en 3 anderen die goed luisteren. De hond die onder commando stond bleek van een fokker en trainer van politie- en speur-honden. De andere baasjes hebben geen verstand van honden en besteden hooguit 10% van de tijd die nodig is om een hond goed af te richten. Prima figuranten voor Maaskantje, maar niet geschikt voor een vechthond.

Blauwpetje | 17-09-23 | 13:08 | 1

Ja, dit dus. En probeer er maar eens íets van te zeggen van die niet opgevoedde hond. Is de wereld te klein.

BenDeLier | 17-09-23 | 13:10

Moeilijk, moeilijk.
Ik zou beginnen met in te stellen dat iemand met een strafblad in ieder geval geen hond mag houden. Ligt natuurlijk aan wat voor strafblad, maar ik neem aan dat duidelijk is wat ik bedoel.
En dat kan natuurlijk weer ondermijnd worden door een huisgenoot die dan zogenaamd die hond heeft.
Kortom, geen idee eigenlijk.
Duidelijk zo?

helaas-nederlander01 | 17-09-23 | 12:54 | 2

Kinderbescherming kijkt ook naar beide ouders (en andere huisgenoten), dus je kan prima kijken naar alle strafbladen binnen een woning. Ik kan zo geen reden vinden voor een strafblad die iemand nog wel geschikt maakt voor een hond.

W_F | 17-09-23 | 12:59

@W_F | 17-09-23 | 12:59:
Misschien is dat het begin van een idee. Als je geen kinderen mag, dan ook geen hond. Zal wel weer niet mogen i.v.m. privacy enzo.

helaas-nederlander01 | 17-09-23 | 13:39

In principe is geen enkele hond 100% te vertrouwen. Buiten het agressieve karakter van bepaalde honden kan een hond ook kiespijn of andere narigheid onder de leden hebben wat de goedaardige lobbes doet veranderen in de duivel.
Baby en hond in 1 kamer zonder begeleider is vragen om een tragisch einde. Lieve hond breekt zich los en gaat achter de koeien of schapen aan als een hongerige wolf en maakt slachtoffers. Bijtende honden is een eindeloos verhaal. Dus hoort er altijd en overal een begeleider aanwezig te zijn met hond aan riem om een ramp te voorkomen. "Dit doet die anders nooit" is wel het meest gebruikte excuus nadat de grote hond met 1 hap het kleine hondje had doodgebeten en daarna nog een hap uit een been van een niets vermoedende wandelaar. Wellicht is een meerderheid van alle honden eigenlijk ongeschikt om als huisdier te houden met daarbij nog de ongeschiktheid van het baasje erbij opgeteld.

dijkbewaker | 17-09-23 | 12:54 | 3

Dat geldt dan ook voor een huiskonijn of een papegaai. Nooit alleen laten zonder begeleider in aanwezigheid van een kind. Tja….welke begeleider dan? In 99% van de gevallen “ maakt” een baas zijn hond.

Duc998 | 17-09-23 | 13:03

@Duc998 | 17-09-23 | 13:03: Als een huisdier een kind van de eigenaar aanvalt heb ik daar niet zo'n probleem mee, zoek het lekker zelf uit. Het probleem van honden is dat ze steeds naar buiten moeten, en dan mensen (of andere dieren) lastigvallen die niet voor een hond gekozen hebben.

W_F | 17-09-23 | 16:01

@W_F | 17-09-23 | 16:01: je zal maar kind zijn in zo'n gezin. Incest ook geen probleem mee?

Psycho Daddy | 17-09-23 | 19:36

Het boeit me niet eens meer wat voor hond. De laatste jaren is het aantal honden dat debiel uit de ogen kijkt en 'in toom gehouden' moet worden door incapabel volk rap toegenomen. Ik mtb al jaren, maar merk dat vooral sinds de coronaperiode veel mensen een hond meenemen (vaak los waar het niet mag) die zich niet kan gedragen tegen andere honden, fietsers of paarden en dat er altijd van dat oerdomme asovolk bijloopt dat op geen enkele manier zo'n kutbeest onder controle houdt. Mijn familie had een hondenkennel vroeger, dus ik weet wel waar ik het over heb.
In de wijk waar ik woon is het net zo erg. Loslopende honden van formaat klein paard die veel te veel op kinderen focussen.
Verbod op vechthonden, grote honden en aso-volk wanneer?

Draak uit Brabant | 17-09-23 | 12:49

Met zo’n hond de straat op gaan is hetzelfde als met een pistool gaan lopen zwaaien.. Dat is ook precies wat de eigenaars ermee willen: angst aanjagen, dreigen.

Vod Kanockers | 17-09-23 | 12:27

Alternatief idee, verbied de tokkiebaasjes.

Shestov | 17-09-23 | 12:24

Als bewezen is dat deze honden ander (agressiever en gevaarlijker) gedrag vertonen dan gemiddeld dan is het verstandig om een verbod in te stellen.

lekgoot | 17-09-23 | 12:15

Zeker weten verbieden. Ik ben normaliter niet zo van het verbieden (goede lijden onder kwade etc) maarrrr: De pest is dat een aantal hondenrassen als status verlengstuk van proleten gebruikt worden zonder dat die beesten (de hond bedoel ik in dit geval) een goede training/opvoeding genoten hebben. Het is doodzonde voor de liefhebbers die wel iets goeds voor hebben met deze dieren maar ik vind veilig over straat kunnen belangrijker. Huur dan maar lekker een dikke AMG over de grens van je neef om je kleine haram piemeltje mee te compenseren voor een week.

CornholioNL | 17-09-23 | 12:13

Zeker weg! Dat ligt niet aan de honden maar aan de mensen met kleine piemols die hun ego willen oppoetsen door zo’n hond aan te schaffen. Die er vervolgens van genieten als het monster een tikkeltje eenkennig is. Als het dier dan teveel onderhoud vergt mag deze een plekje zoeken in het asiel. Waar je tot ieders verwondering een oververtegenwoordiging ziet van dit soort rassen.

B2 | 17-09-23 | 12:05

Rottweilers ook verbieden dus?

Humsico | 17-09-23 | 12:04

Onzin om deze honden te verbieden, andere grote honden kunnen ook flink tekeer gaan als ze slecht opgevoed zijn. Er moet een wet komen waar politie of inspectie veel eerder kan ingrijpen als er klachten komen vanuit de omgeving van iemand die met een probleem hond niet verantwoordelijk omgaat. In beslag nemen en een houdverbod na een negatieve karaktertest moet veel eerder mogelijk zijn.

Jackson | 17-09-23 | 11:50 | 1

eindelijk weer eens werk voor de politie, ze zaten maar te niksen op de bank.....

oblix | 17-09-23 | 13:31

'Verboten gaat miischien wat ver, maar je kunt ook denken aan een vergunning om bepaalde hondenrassen te houden. Maar stel nou dat de bul XL verboden wordt, dan neem ik wel een kruising Rottweiler - Bully XL, denkt de tokkie op zoek naar het geitenpaadje.
Vergunning vooraf gegaan door een cursus, zelf te betalen

ches | 17-09-23 | 11:44 | 4

@jufrouw theelepeltje | 17-09-23 | 11:49: Dat zou het meest doeltreffend zijn. Met tredes van 'luchtbuks chiwawa' tot 'groot kaliber dog' en alles daartussenin.

Dr. Blechtrummel | 17-09-23 | 11:59

Dit kun je ondervangen door ook een verbod op kruisingen van het ras te verbieden.

Knitty | 17-09-23 | 12:01

@Knitty | 17-09-23 | 12:01: Alle hondenrassen kunnen bijten. Onder de wapenwet laten vallen is wel een goed idee, mits de wapenwet beter gehandhaafd word.

W_F | 17-09-23 | 12:54
▼ 1 antwoord verborgen

Alleen tokkies schaffen zulke honden aan. Zolang hij maar lief is voor de baas, hebben ze verder overal maling aan. Vroeg of laat gaat het mis, verbieden dus die beesten

Pepermakreel | 17-09-23 | 11:37 | 2

Je kunt beter de tokkies verbieden.

ches | 17-09-23 | 11:42

@ches | 17-09-23 | 11:42: Niet het onderwijs op VMBO’s aanpassen aan het niveau van nieuwe Nederlanders, maar gewoon goed lesgeven is misschien ook iets

Humsico | 17-09-23 | 12:06

Je mag niet een klein gummiknuppeltje bij je hebben op straat maar zo,n hond, een WAPEN, is geen probleem.

rexmundi666 | 17-09-23 | 11:35

Fokverbod is prima. Bescherm deze prachtige honden tegen de beesten.

Duc998 | 17-09-23 | 11:31

Er zijn natuurlijk veel nuances en grijze gebieden, maar laten we dat ff voor het gemak aan de kant zetten.
Sommige honden zijn per definitie in potentie erg gevaarlijk, vanwege hoe ze gefokt zijn. Sterke aanleg que bepaalde kronkels in de kop, en dan ook nog eens een kaak waar je u tegen zegt.
Okay, maar dan is het ook nog eens erg afhankelijk wie de eigenaar is. Okay, maar hoe garandeer je dan dat bepaalde rassen bij de juiste eigenaren terecht komen?

En dan heb je nog honden als de mopshond. Pure dierenmishandeling. Ademhalings moeilijkheden, ogen die eventueel eruit kunnen ploppen, of op z'n minst een nogal grote kans op ontstekingen. En dan zijn er ook nog andere gezondheids problemen die kunnen optreden.

Afgelopen week heeft Brendan O'Neill er nog een goed stuk erover geschreven, met, wat mij betreft, alleen maar spot on argumenten:

The Bully XL and the fraying of community life
www.spiked-online.com/2023/09/13/the-...
"The public parading of these beasts can feel like a provocation, right? Like a noisy statement of disregard for one’s own community. My status matters more than your sense of security – that’s what I hear when I see a swaggering youth or ageing tough guy walk a bully down the street, often with an ostentatiously loose grip on the leash."

Klompz | 17-09-23 | 11:30

Mijn ervaring is dat elke hond de potentie tot bijten heeft, maar dat de triggers en ernst erg variëren.
Sommige honden hebben een sterk gecultiveerde drang tot beschermen en als dat instinct getriggerd wordt, dan kan dat wel eens link worden. Het kan zoiets zijn als een jogger die tegemoet rend op het voetpad. Op de plekken waar je het wilt, ‘s nachts thuis is dat geweldig. Overdag openbaar niet.
Ook heb ik honden zwaar getriggerd zien worden om eten. En daarnaast mannetje ongecastreerd tegen mannetje ongecastreerd.
Nu heb ik incidenten zien gebeuren tussen allerlei soorten honden, maar het zijn de stafford achtige waarbij een operatie of meerdere volgden om de gebeten hond te herstellen. Sterke rassen, herders, rottweiler e.d. komen met een handleiding en met goede opvoeding en kennis zijn problemen te voorkomen in 99,99% van de gevallen.
Staffords zijn ook leuke honden, maar als het mis gaat dan gaat het ook goed mis. Elke ras is geen probleem bij de juiste eigenaar, maar sommige hondenrassen zijn een statussymbool bij mensen die wel honden hebben maar niet het verstand. In geval van zo’n bul xl zou ik zeggen dat die buiten altijd met muilkorf loopt, er een vergunning voor nodig is en gebieden vermijd waar veel andere honden komen. De reden is dat de sterke honden niet altijd het gevecht starten, maar zowel met als zonder muilkorf in een situatie belanden die je niet wilt.

Dr.Platypus | 17-09-23 | 11:11

Prachthonden, gemaakt om te slopen. Verbod heeft geen enkele zin, dan wordt er gewoon een alternatief gezocht.

Dr. Blechtrummel | 17-09-23 | 11:05 | 1

Misschien moet er dan maar iets komen als een "hondenrijbewijs"? Een cursus, zoveel lessen, examen en daarna mag je een hond aanschaffen en eens on de zoveel tijd mag je langs komen voor een Algemene Periodieke Keuring.

BadPatNL | 17-09-23 | 11:28

probleem is dat je over een paar jaar zo hond moet hebben om veilig over straat te kunnen. verder heb ik een grotere hekel aan die kleine bef teckels zonder opvoeding, maar aangiftes tegen oude vrouwtjes doen om hun maltezer of yorky is "not done"

Snap_het_ook_niet | 17-09-23 | 11:02

Niet alleen honden, maar ook kinderen verbieden, en lelijke wijven.

Blaffendehond | 17-09-23 | 11:01 | 3

Vooral kinderen ja. En mensen die kinderen "kids" noemen.

Lorejas | 17-09-23 | 11:10

Alleen jankende en gillende is voldoende.

CornholioNL | 17-09-23 | 12:15

Heb zelf een hond met een 'bad rep', maar hij is doodbraaf (is al op leeftijd en gecastreerd, dus dat scheelt...). Alles is natuurlijk afhankelijk van hoe een hond wordt opgevoed en hoe je ermee omgaat.

Hevvlan Demuru | 17-09-23 | 11:01 | 2

Ik heb ook zo'n hond, "Joling" heb ik hem genoemd.

skoftig | 17-09-23 | 11:08

Klinkt leuk maar elke eigenaar roept " dat doet ie anders nooit " na een bijt incident . Sommige eigenaren zelf worden zomaar vermalen . www.ad.nl/rotterdam/max-beet-me-ander...

Bijten kunnen ze allemaal maar zo'n reuze pitt is natuurlijk levensgevaarlijk met die klem kaken .

Castor12 | 17-09-23 | 12:57

Een uit de hand gelopen probleem. De statistiek is oa hoog omdat alleen tokkies de hond kopen en zij voeden hun honden natuurlijk op via de tokkie manier. Een hond dat veel beweging en input nodig heeft moet het doen met een baas die hem alleen in de achtertuin van hun sociale huurwoning kan laten darellen en dat is al fout 1. Zelfs met de papieren in orde is dat denk ik probleem oorzaak no1, fokkers screenen misschien niet genoeg en er zijn misschien ook genoeg fokkers die al helemaal geen neuk geven (zoals met alle import rassen uit oost Europa van broodfokkers) daarnaast vindt oome Danny het misschien ook wel heel leuk dat hun Bully puppies kan krijgen met de hond van een vriend van een vriend.

Blauwe Wafel | 17-09-23 | 10:57 | 1

Van de 400 gemeenten zijn er maar 2 die statistieken van hondenincidenten bijhouden. We weten dus niet eens of het alleen de als agressief bekend staande rassen betreft.

W_F | 17-09-23 | 11:07

De wetgeving mag ook wel verbeterd worden. Er is nog steeds geen landelijk bijtprotocol, en als een gemeente een muilkorf plicht oplegt dan is een muilkorf nog steeds niet verplicht als de hond in een andere gemeente loopt. Het aantal bijtminicenten per hond dat als acceptabel word gezien verschild ook per gemeente, meestal ergens tussen de 0 en 5. In plaats van een lijst met verboden rassen zou er een (heel korte) lijst met toegestane rassen moeten komen, vaste schade bedragen per bijt incident, verplichte verzekering daarvoor, en euthanasie na 1e bijtincident. Zwaarder toezicht op fokkers, te betalen van een vergunningskosten voor fokkers. Kosten niet meer afschuiven op de rest van de maatschappij.

W_F | 17-09-23 | 10:56 | 2

Als hier niet gefokt mag worden, dan haal je ze elders uit de EU.

Dr.Platypus | 17-09-23 | 10:58

Alcohol maar verbieden om een klein clubje totaalidioten er niet mee om kan gaan? Vet, ongezond eten maar verbieden omdat sommigen totale vetkleppen worden? Auto's verbieden omdat er minder doden zullen zijn als iedereen voortaan de fiets pakt? Etc, etc, etc...

Wat een totalitair kortzichtig schijtvolk wat "ja" stemt op zo'n vraag...

_Roy_ | 17-09-23 | 10:54 | 4

Ik geef het nog 10 jaar, dan komt er echt wel een alcohol verbod.

Blaffendehond | 17-09-23 | 11:02

En zo krijgt whataboutism weer een extra dimensie. Is natuurlijk niet kortzichtig.

BenDeLier | 17-09-23 | 13:58
▼ 1 antwoord verborgen

De meeste mensen hebben geen idee wat vele jaren gericht fokken met het eindproduct doet, zeker bij honden met een korte generatie interval. Iedereen met een teefje kan zich fokker noemen maar fokken is onwijs moeilijk, maak maar eens een praatje met een springpaardenfokker.
Bij vechthonden is vele jaren gericht geselecteerd op bepaalde eigenschappen en die zitten diep verankerd, dat is bijna misdadig.

charles de gaulle | 17-09-23 | 10:51

In de juiste handen is een hond een toevoeging aan het gezin, en de straat.

Ongeacht welk ras.

GKJP | 17-09-23 | 10:48 | 3

Sommige honden zijn minder gedomesticeerd en hebben een nog sterk primitief instinct waardoor ze nu eenmaal wat minder berekenbaar zijn. Uiteraard geldt dit niet voor elke individuele hond van de verbodslijst, maar is dit een algemeen gestelde gedragskenmerk waartoe grote kans is dat deze kan voorkomen.

mozaard | 17-09-23 | 10:57

Vooral de poep op straat

Willy | 17-09-23 | 11:50

Dit zijn tokkiebeesten pur sang. Verbieden dus. Willen we meer of minder tokkies?

el burro | 17-09-23 | 10:47 | 1

Minder, minder, minder!

De Ongematigde | 17-09-23 | 11:09

Bepaalde mensen verbieden.Zoals meestal het geval is ligt de kiem van deze ellende gewoon bij de mens.Misschien moeten we gewoon eens ophouden met voor God spelen.

Kowalski11 | 17-09-23 | 10:47

Als mijn herdershond Blondi en mijn doberman Tutu maar mogen blijven vind ik alles goed.

Regentenstijl | 17-09-23 | 10:47 | 1

Ga jij nu maar weer terug jouw bunker in.

Mokum Kosher | 17-09-23 | 10:54

Die honden zijn populair geworden in Amerika omdat als zwarte Amerikaan je wel rond kan lopen met een hond (die dient voor zelfverdediging) maar niet met een gun. Dit zijn dus gewoon wandelende wapens.

ikwilgeennaam | 17-09-23 | 10:45 | 5

@Duc998 | 17-09-23 | 11:02: Het klinkt in jouw oren natuurlijk bizar?! Maar een verbod op houden en fokken van zou je juist ook kunnen zien als bescherming voor deze dieren.

BadPatNL | 17-09-23 | 11:34

Badpat/ Klopt met wat ik zeg. Fokverbod. Ter bescherming voor deze honden.

Duc998 | 17-09-23 | 13:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Is dit een peiling van Maurice?

Nonkel Frituur | 17-09-23 | 10:43

Gefeliciteerd.
Kunnen ze wellicht een nieuw frontje openen, al kan ik me voorstellen dat Vlad daar niet op zit te wachten.

D-Fens_1963 | 17-09-23 | 10:50

Oh wat errug nou, hehe...

zwellevertje | 17-09-23 | 10:50

Ik heb zelden zo’n hond gezien in gezelschap van een stabiel persoon.

laurentius | 17-09-23 | 10:36 | 1

Precies! En daarom weg met dit soort rassen. Oeps! Ik bedoel: honden van kleur.

Dr. Worstenbroodje | 17-09-23 | 10:46

De baasjes verbieden, als je zo'n hond als statement neemt heb je een kleine piemel en een steekje los.

Ray Skak | 17-09-23 | 10:34 | 1

Mensen met dergelijke honden mag je van mij preventief in de bak gooien, je weet gewoon dat die achterlijk zijn en gegarandeerd iets op hun geweten hebben

Blaffendehond | 17-09-23 | 11:07

De meeste honden zijn van nature niet-agressief. Nu zijn er mensen, voornamelijk mannen die thuis en op het werk helemaal niets te zeggen hebben, die hun frustratie op een hond uitleveren. De hond moet direct op al hun bevelen reageren en zo niet volgt straf. Deze honden worden agressief. Is dat nu de schuld van de hond of van de baas? Wie zou er een fokverbod moeten krijgen?

Sieg Hein | 17-09-23 | 10:32 | 6

@Frau_Ferkel | 17-09-23 | 10:48:
Honden willen werken voor je. Dat is wat anders dan zo'n klunzige mensaap die zijn hond niet begrijpt en onduidelijk is in wat hij verlangt van de hond, maar wel totale gehoorzaamheid eist. Kleine dictators. Je ziet ze veel.

Duwbak_Linda | 17-09-23 | 10:53

@theo-is-dood | 17-09-23 | 10:53: "U maakt hier een grapje neem ik aan."

Neen. Ik heb een waakhond en een jachthond. Beide zijn goed afgericht, en doen hun werk perfect.

Frau_Ferkel | 17-09-23 | 11:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zit eigenlijk op een kudt opmerking van Patje te wachten.
Waar is die draak?

Ruimedenker | 17-09-23 | 10:31 | 2

Die laat zondags altijd zijn hond uit in een Ajax shirt.
Kan nog wel even duren dus.

D-Fens_1963 | 17-09-23 | 10:46

Bepaalde rassen verbieden voor bepaalde mensen. Net als met sommige andere dingen zou je een vergunning moeten hebben om die dieren te kunnen houden.

Harde Kopkaas | 17-09-23 | 10:29 | 1

Om een huisdier te mogen bezitten (en om zich voort te mogen planten) zou een soort van getuigschrift wenselijk zijn, zoals ik al vaker verkondigt heb :p

Hevvlan Demuru | 17-09-23 | 10:35

Dit soort honden kunnen plots hyper agressief worden.
Hoe kan dat toch?
Zet iemand net eigen huis en tuin aan en zie ik die knutselmevrouw langs komen en ik kan u verzekeren, plots werd ik ook hyper agressief.
Toch knap hoe mens of dier zo getriggerd kan worden tot woede.
En voor wat betreft die mevrouw: kan iemand haar uitleggen dat een spuitbus verf, verf spuit? En dus niet 'spreet'?! Gloeiende gloeiende, zit nu weer met mijn volle gebit in de leuning te bijten!

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:24 | 5

@grapo | 17-09-23 | 10:30: Één van onze tekkels sprong op de bank (mag niet, willen ze wel) en liet zijn dikke kont op de afstandbediening vallen.
En een spuitbus verf? Wat doet die met de verf?

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:44

@EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:44: Lol. De tekkel vond dat je EH&T moest zien, springt op de bank om te laten merken dat het interieur best wat opleuking kan hebben. Tekkels zijn slim. Tekkels mogen blijven.
Wbt de vraag, de spuiter spuit met een spuitbus, een spuigat spuit ook overigens. *Plop*

grapo | 17-09-23 | 10:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zie de asocialen en de bling bling typetjes het vaakst rondlopen met dit soort honden. En dan van: kijk mij eens, kijk eens wat ik heb. Inderdaad je straalt wel wat uit als je met zo’n killer rondloopt, bah!

Rdock | 17-09-23 | 10:23

Veel reaguurders die een hekel aan honden hebben, allemaal wielrenners zeker.

Mr_Natural | 17-09-23 | 10:20 | 4

Honden zijn liev, fietsen zijn prima, wielrenners moeten verdwijnen.

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:25

Ex-postbode.

UnderTheDevil | 17-09-23 | 10:25

Had stel in de krantenwijk die hem puur voor de hond had om stuk te scheuren bij de brievenbus

Beste_Landgenoten | 17-09-23 | 10:41
▼ 1 antwoord verborgen

Natuurlijk. Belachelijk dat het is toegestaan om deze roofdieren te houden. Temeer omdat demensen die er het meest toe aangetrokken voelen, het minst geschikt zijn ze te houden.

de IJsman | 17-09-23 | 10:20 | 1

Helaas is deze correlatie tussen domme baas en agressieve hond aanwezig

Sieg Hein | 17-09-23 | 10:35

Je koopt een vechthond - of een hond die eruit ziet als een vechthond - omdat hij er zo moeilijk uitziet. Dan lijk je zelf ook stoer. Het zijn dan ook steevast dezelfde types die je ermee ziet lopen. En er is altijd de obligate mekkeraar die zegt dat het niet aan de hond ligt maar aan de eigenaar. Ja. 'Guns don't kill people'. Maar toch zijn er heul veul mensen die waarvan ik liever niet heb dat ze er een op zak hebben. En dat geldt ook voor deze overbodige klotebeesten.

Sowieso zijn er veel teveel honden voor zo'n overbevolkt land als Nederland. Die stront en de verstoring in de parken en natuur lopen de klauwen uit.

Hommel | 17-09-23 | 10:19 | 4

Hier in de straat woont ook zo'n gabberjongen. Was naar het asiel gegaan om de grootste hond te zoeken die er was. Komt thuis met een boxerteefje die alleen maar aangehaald wil worden door iedereen. Zie enkel z'n moeder nog met de hond wandelen. In dit geval loopt het met een sisser af, want bij zo'n jong met bovengenoemd hondenras is het gewoon wachten op ongelukken.

FrankVeer | 17-09-23 | 10:26
▼ 1 antwoord verborgen

Paar jaar geleden in een park in Brussel liep een gast met een hoodie met zo'n hond. Hij had een flinke autoband aan de hond gebonden die het beest voort moest slepen. Ik voelde me onveilig, bewoog me naar het buitenkant van het pad waar ik in m'n ooghoeken alvast naar een flinke stok rondkeek.

Sneerpoets | 17-09-23 | 10:17 | 3

En nu, jaren later, zit je nog steeds in een hoek van dat park te wachten tot het écht veilig is?

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:26

Zag zo'n pitbull een half uur wild aan een autoband, die met een ketting aan plafond was gemaakt, flink heen en weer schudden aangemoedigd door het volk dat binnen was. Wat een kaken, ik had het er totaal niet op.

En jawel dat beest voelde mijn angst en ging voor mijn voeten liggen en toen we gingen kwam hij achter ons aan. Gelukkig riepen ze dat monster terug.

Wattman | 17-09-23 | 10:26

In Brussel stikt het van de tering honden.

voorbips | 17-09-23 | 10:48

Verbieden uiteraard. Überhaupt overlast van huisdieren flink beboeten en schade uitkeren cia verplichte huisdierentax.

Lopendbuffet | 17-09-23 | 10:15

Hoeveel soorten zijn er eigenlijk ?
Bijv. deze Bully... is dat een "natuurlijk" ras of is het een "Frankensteintje" ?
Hoe gaat dat ? Net als bij bijv wiet ofzo, eigenschappen cultiveren van verschillende "rassen" om zodoende alle eigenschappen in 1 ras te krijgen ?
Want in dat geval zijn het hier vooral de "kwekers" die aangepakt moeten worden.
Het maken en verhandelen van gevaarlijke dingen ligt toch wel aan banden ofzo ? Nou dan. Waar komen al die "nieuwe" agressieve rassen vandaan ?

grapo | 17-09-23 | 10:15 | 4

@Rennieflox | 17-09-23 | 10:19: Allemaal goed en wel... maar is het een product ? Het ras is nieuw... dat verandert mi wel iets mbt een verbod. Het verbod waar het hierover gaat heeft betrekking op het fokken.

grapo | 17-09-23 | 10:23

Zoals u al vermoedt. Doorfokken, kruisen, selectief gewenste eigenschappen kiezen en daar op inzetten, voor god spelen en maling aan natuurlijke selectie.
Dit type hond kan, als ik het goed gelezen heb, niet eens op natuurlijke wijze geboren worden, kan nauwelijks door de neus ademen...
De kwekers aanpakken is verstandig, dus zal onze overheid juist types gaan verbieden. Zucht.

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:30

@Rennieflox | 17-09-23 | 10:19:
Een mens schijnt ook makkelijk een vinger door te kunnen bijten. Botjes zijn niet zo stevig, als koker wel maar kracht er dwars op doet ze splinteren.
(niet uit ervaring trouwens)

Heer_Wob | 17-09-23 | 10:33
▼ 1 antwoord verborgen

Honden verbieden? Doe effe normaal man.

Usumani | 17-09-23 | 10:14 | 2

*Bepaalde ... Stop de tijd.

Usumani | 17-09-23 | 10:22

Gelijk verbieden en niet zeiken over baasjes dit en dat. Die kut wolven ook trouwens...

Willy | 17-09-23 | 10:12

(foto) begin maar met het verbieden van hondenlijnen met onveilige sluiting.

W_F | 17-09-23 | 10:11 | 3

Of grote honden aan zo'n lange looplijn...

Air van Boven Dorens | 17-09-23 | 10:16

De eigenaren van dit soort kutbeesten laten ze meestal loslopen.

Hommel | 17-09-23 | 10:21

@Hommel | 17-09-23 | 10:21: Mijn kutbeest zit altijd keurig aan de riem. Mijn fijne buurtgenoten met rondracende "hij doet niets" labradors e.d. zijn een doorn in het oog.

Er is echt niets irritanter als hond zijnde, dan steeds besprongen te worden door een onopgevoed gedrocht wat zogenaamd lief is. Als mijn kutbeest dan een keer gromt, is hij idd meteen "het kutbeest".

UvulafleXer | 17-09-23 | 10:32

Het verbieden van rassen is van alle tijden. Gebeurde ook bij mensen.

Ridde Rogter | 17-09-23 | 10:10 | 2

Zo! Nog voor de koffie braak je al je eerste Godwin van vandaag uit.

Hommel | 17-09-23 | 10:22

Hier in het park liepen wij jaren geleden voor het eerst een enigszins nerveuze mevrouw tegen het lijf die ook zo'n soort bulldog (geen idee welke uitvoering) aan het uitlaten was.
Als hondeneigenaren zagen we direct: deze mevrouw had nul ervaring met dit beestje.
Enfijn, wij besloten dus maar voldoende afstand te houden en warempel, het was het hondje dat de 'bazin' op sleeptouw nam. En roepen dat ze deed. Beestje was hyper, hapte naar alles in de buurt.
Nu, jaren later, kom ik haar nog wel eens tegen op straat. Hondje is wat groter en bazin wordt nog steeds van paal naar perk gesleurd.
Als dat beestje de kolder in de kop krijgt? Ik vrees dat het dan slecht afloopt voor de pineut.
En zo lopen er tegenwoordig meer door dit park in 010.

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:10 | 3

Misschien was het een logeetje dan is het nog linker.

Uw Verzekeringsadvis | 17-09-23 | 10:12

@Uw Verzekeringsadvis | 17-09-23 | 10:12: Nou, dan is het een permanent logeetje.
We hebben haar inmiddels al een jaar of 4, 5 onregelmatig door het park zien lopen, we houden nog altijd gepaste afstand van Moon (zo heet het beestje) en het vrouwtje dat er achteraan hangt.
Moon bepaalt zelf waar Moon heen loopt. Moon is het baasje.

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:33

@EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:33: Nou klopt je verhaal

Uw Verzekeringsadvis | 17-09-23 | 10:43

Chihuahua's ..... die mogen verboden worden! .... oh wacht, dat zijn geen honden..

Hevvlan Demuru | 17-09-23 | 10:06 | 1

Chihuahua mag blijven: weinig stikstofuitstoot

Dr. Worstenbroodje | 17-09-23 | 10:49

Niks mis met een verbod op Tokkie honden maar nog beter zou een fokverbod voor die Tokkies zelf moeten gelden, daar wordt de wereld pas echt beter van .

zwellevertje | 17-09-23 | 10:04 | 2

Precies, mijn bek wat wel eens open van wat er voor volk er zonder begeleiding over straat schuifelt.

Uw Verzekeringsadvis | 17-09-23 | 10:14

Hamer….. Spijker ……kop

Sieg Hein | 17-09-23 | 10:40

Een hond neem je indien je tijd en ruimte hebt.

Een hond nemen is vergelijkbaar met het nemen van kinderen, daar moet je over nadenken. En dat is het probleem voor velen, vooraf nadenken.

De mijne bijt een baksteen doormidden, verpulverd varkensribben, maar heeft ons nog nooit met ook maar een scheve blik aangekeken.

GKJP | 17-09-23 | 10:04 | 5

Waarom koos je in vredesnaam voor een soort dat een baksteen doormidden bijt en varkensribben verpulverd? Wat een krankzinnige keuze.

Wayfaring stranger | 17-09-23 | 10:13

@Wayfaring stranger | 17-09-23 | 10:13:

Nee, meneer of mevrouw, gezonde honden zijn sterk.

GKJP | 17-09-23 | 10:19

Uw hond of uw kind?

voorbips | 17-09-23 | 10:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Tokkiehond

Beste_Landgenoten | 17-09-23 | 10:04 | 3

En voor gekleurde varianten van Tokkies.

Hommel | 17-09-23 | 10:28

Bepaalde hondenrassen verbieden. Niet alleen gevaarlijke rassen maar ook die zo gefokt worden dat ze vroegtijdig overlijden e.d. Ook bepaalde mensen verbieden dat ze überhaupt een huisdier nemen.

NB: heb een kat die me bijt en honden aanvalt maar dat schijnt genegenheid te zijn.

Cornelis12 | 17-09-23 | 10:03 | 2

Dat is pure liefkozing.

Verbandmeester | 17-09-23 | 10:05

Nieuwste is het uitlaten van een kat aan een riempje op straat. Mijn vrouw kwam gisteren tijdens het uitlaten van onze Rhodesian Ridge Back zo iemand tegen, kon onze hond nog net onder controle houden en de katten eigenaar was uiteraard boos.

Uw Verzekeringsadvis | 17-09-23 | 10:16

Het is grenzeloos naïef om alle woefies liefff te vinden, met als enige reden dat het ook een hond is. Deze dieren zijn gevaarlijk. Van Rossem kan zijn liefde beter geven aan alle honden die gillend van pijn en paniek zijn gestorven in de bek van zo'n vleesmolen.

Knitty | 17-09-23 | 10:03

Dit zijn geen huisdieren, maar statussymbolen. Zoals eerder wellicht getegeld is, ik kom namelijk net uit mijn bed. Maar goed, als in Nederland het (openlijk) dragen van een vuurwapen zou worden toegelaten dan zouden deze honden massaal richting asiel gaan.

Reso | 17-09-23 | 10:01

Stoeipoezen ook verbieden?

Ruimedenker | 17-09-23 | 10:00 | 3

Boven een bepaalde leeftijd...

Air van Boven Dorens | 17-09-23 | 10:01

@Air van Boven Dorens | 17-09-23 | 10:01:
Bedoel je de leeftijd v.d. poes, of de houder?

PPuk | 17-09-23 | 10:06

Zodra ze niet meer ophouden met kwijlen verbieden,

Geylebok | 17-09-23 | 10:26

Mosterd, ook jij hebt er weinig van begrepen, erg jammer deze ‘poll’. Je kunt beter een bepaald type baasjes verbieden dan een hondenras wat -indien door kundige baasjes opgevoed- letterlijk geen vlieg kwaad doet. Bah.

Robin Hood | 17-09-23 | 10:00 | 8

@Knitty | 17-09-23 | 10:09: Ik heb nog nooit gehoord van een KUNDIGE baas die zijn/haar hond niet aankon.

Robin Hood | 17-09-23 | 10:16

@Robin Hood | 17-09-23 | 10:12:
Kijk! Nuance…
Nu komen we ergens.
Je hebt gelijk hoor.
Een soort rijbewijs voor dierenbezitters.

Ruimedenker | 17-09-23 | 10:30

De obligate 'Het lig niet aan de hond maar aan het baasje' reactie. Flauwekul natuurlijk. Je mag ook niet met een pistool of een mes rondlopen, ook al geldt daar ook dat het niet aan het pistool of aan het mes ligt als het misgaat, maar aan eigenaar.

Deze honden zijn gefokt om gevaarlijke kenmerken te hebben. Reden genoeg om ze te verbieden.

Hommel | 17-09-23 | 10:31
▼ 5 antwoorden verborgen

Dit zijn geen gezelschapsdieren maar wandelende vleesmolens. Als het mis gaat, gaat het goed mis. Brrr

Duwbak_Linda | 17-09-23 | 09:59 | 6

@jufrouw theelepeltje | 17-09-23 | 10:04: In Latijns Amerika doen ze dat met hanengevechten ; even gruwelijk maar iets minder grote kans op 'collateral damage'

Cunucu | 17-09-23 | 10:18

@jufrouw theelepeltje | 17-09-23 | 10:04:
Daar zijn pitbull-achtigen ook ooit voor gefokt. En ja er zit een zekere waarheid in dat opvoeding en 'het baasje' veel invloed heeft op het gedrag van een hond. Ben opgegroeid met honden, maar hier wil ik niets mee te maken hebben want ik ken 'het baasje' niet en de hond ook niet.

Honden krijgen wel eens ruzie, worden wel eens boos, zijn waaks of voelen zich misschien uitgelokt of bedreigd. Kan van alles gebeuren. Dan graag niet met 30+ kilo aan spieren, een bijtkracht waar je angstig van wordt en die ook niet meer loslaat. Ik loop wel om.

Duwbak_Linda | 17-09-23 | 10:18

@W_F | 17-09-23 | 10:17: Misschien andere omgeving zoeken? En sterkte. Vijf bestralingen per week is heftig.

Duwbak_Linda | 17-09-23 | 10:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Verbieden heeft totaal geen zin en heeft averechtse, kwalijke gevolgen:
- illegaal fokcircuit; geen zicht op.
- illegale import; geen zicht op.
Geregistreerde fokkers toestaan:
-verbod op het houden van niet gechipte, niet-geregistreerde exemplaren op straffe van ontneming en inslapen hond.
Klaar.
Tot slot: verbieden heeft totaal geen zin. Het 'volk' (wie zijn toch die mensen) dat dit soort honden houdt laat zich geen verbod opleggen. Qua karakter zijn ze vaak erger dan het hondenras waarover we het hier hebben.

PPuk | 17-09-23 | 09:58 | 3

Eens. Ik denk dat we het verbod om wapens te houden ook moeten opheffen. Ridouan en consorten komt er toch wel aan.

SteilAchterover | 17-09-23 | 10:01

@SteilAchterover | 17-09-23 | 10:01:

Indien goed opgevoed in de juiste omgeving was Ridouan waarschijnlijk ook een aardige vent geweest. Maar ja, inteelt in een bergdorp. Dan weet je het wel...

Air van Boven Dorens | 17-09-23 | 10:10

5 ton aftikken per keer bijten, en verplichte verzekering. Verzekeraars gooien het dan wel uit het standaard pakket. (als je een infectie oploopt van een hond dan zou het bedrag eigenlijk een stuk hoger moeten zijn).

W_F | 17-09-23 | 10:21

Een aantal hondenrassen zou best verboden mogen worden, maar niet per se vanwege hun krachtige bouw. Er zijn honden die last hebben van het doorgefokte kenmerk, bijvoorbeeld de korte neus. Als honden problemen krijgen met hun gewrichten of ademhaling, omdat ze er zo leuk uitzien, dan is het fokken echt totaal doorgeslagen.
Maar een hond die stevig kan bijten dient nog altijd gewoon fatsoenlijk opgevoed te worden. Dat geldt met alle dieren. Ook je kinderen ontsporen als je ze niet opvoedt.

Verbandmeester | 17-09-23 | 09:57 | 2

Een hond is geen mens, de opvoeding vergelijken is idioot.

Rennieflox | 17-09-23 | 10:24

Een American bully XL helpt dan wel weer tegen agressieve paki's en finnen op straat in de UK in plaats van een Bobby.

steekmug | 17-09-23 | 09:57

Er zijn niet veel honden waar ik bang voor ben, geen enkele eigenlijk, maar die kleine onopgevoede kuitenbijtertjes aan een lange looplijn met aan de andere kant een bejaarde die het beestje de hele dag op schoot zit te poetsen, dáár ben ik voorzichtig mee.
Ik vertrouw meer op grote honden dan op kleine honden...

Air van Boven Dorens | 17-09-23 | 09:56

Een fokverbod voor eigenaren kan dat ook ?

HaaiBaai | 17-09-23 | 09:55

Verbieden. Honden die hier al rondlopen minimaal aanlijnplicht en muilkorf maar beter is om ze te euthanaseren.

Knitty | 17-09-23 | 09:55

Lijken honden op hun baasjes of lijken baasjes op hun honden?

Mr_Natural | 17-09-23 | 09:54 | 4

@PPuk | 17-09-23 | 10:11:
* naar teckels staren doet, de een rekt zich net uitvoerig uit, de ander ligt als een blok te maffen, buikjes vol, vanochtend nog lekker buiten geweest en lange wandeling gemaakt...

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:15

@EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:15: u is Bourgondiër?

PPuk | 17-09-23 | 13:36

@PPuk | 17-09-23 | 13:36: Helaas niet.
De hondjes wel, vermoed ik.
Die vinden dan ook dat ze teckel zijn (zeg maar de luxe variant).

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 14:18
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens mij zijn de meeste hondenbeten gepleegd door Golden Retrievers en Labradors.

BekiekUtMoar | 17-09-23 | 09:50 | 5

Dat kan, maar een bijtincident is iets anders dan aangevallen worden door dit soort honden. Dat is niet een keer bijten, dat is verscheuren....

Knitty | 17-09-23 | 09:56

@Knitty | 17-09-23 | 09:56:
Ja, probleem is dat als ze eenmaal iets beet hebben, je de bek met een koevoet open moet breken.

Mr_Natural | 17-09-23 | 09:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Verbieden.

De hond, mits in goede handen en goed opgevoed (daar zijn overigens de meeste hondenbezitters niet toe in staat, een hond opvoeden) zijn loyale dieren, dus de hond valt niets te verwijten, maar de bazen des te meer.
Deze honden worden met verkeerde intenties aangeschaft, niet uit liefhebberij, maar omdat ze groot en sterk zijn en graag bijten.
Het slag volk wat dit soort honden aanschaft zijn veelal tokkies en dergelijk tuig.

jufrouw theelepeltje | 17-09-23 | 09:49 | 1

Klopt, Amerikaanse Staffords, liefst 2 of 3 tatoeages en petje achterste voren. Vervolgens de hei op, gelukkig af en toe maar, honden zonder halsband en geen riem bij zich.
Dan begint het drama ( en gevaar ) wat blijkt de honden luisteren niet naar de petjes jongen en gaan alle kanten op, niet te vangen hebben geen hals band om en de looser in kwestie heeft ook geen riemen bij zich.
Dan is zo een figuur niet meer zo stoer.

Uw Verzekeringsadvis | 17-09-23 | 10:23

Niet verbieden natuurlijk. Het begint bij dit soort honden en voor je het weet kan ik mijn goed opgevoede krokodil en komodo varaan laten inslapen.

Pffffffff | 17-09-23 | 09:48

Liever de baas uitzetten, die hond verdwijnt dan vanzelf wel. Beiden zullen doorgaans niet gemist worden.

tobleroneisirritant | 17-09-23 | 09:47

Hier in de buurt heb je s'nachts allemaal vechtkatten, ook verbieden.

steekmug | 17-09-23 | 09:47 | 3

Hier muggen. Ben nog steeds op zoek welk baasje die kutbeesten elke avond op straat uitzet.

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:02

@EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:02: Zitten ze overdag dan binnen?

steekmug | 17-09-23 | 10:05

@steekmug | 17-09-23 | 10:05: Jazeker. Ik weet gewoon zeker dat de buren die beestjes elke ochtend binnenroepen om te komen slapen.

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:16

Update 09:45: 239 reaguurders hebben zo'n kudthond.

redthehaghue | 17-09-23 | 09:46 | 5

35% van de reaguurders hebben een kut.

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:17

@EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 10:17: Maar geen hond.

Uw Verzekeringsadvis | 17-09-23 | 10:24

@Uw Verzekeringsadvis | 17-09-23 | 10:24: Hè bah, dat doet me gelijk weer aan die ene keer denken dat ik een lik kreeg van een Bouvier die net yoghurt gegeten had.

D-Fens_1963 | 17-09-23 | 10:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Niemand neemt een agressieve vechthond voor zijn plezier in het beest zelf.
Als dierenliefhebber, of als iemand die een maatje wil, zoek je een ras dat jou plezier brengt.
De werkelijke redenen bij zo'n agressieve hond zijn altijd het effect dat zo'n hond op de omgeving heeft.
Als baasje geniet je dus van de angst van anderen. Dat zegt genoeg.

Nuchternederland | 17-09-23 | 09:44 | 4

De hond is niet buitengewoon agressief. Als je er een ziet die dat wel is, dan ligt het aan het baasje.

Sjors W. | 17-09-23 | 09:58

Heldere uiteenzetting. Aussie campingsmoking, spiegelzonnebril, badslippers met witte sportsokken, nerveuzige uitstraling. Dát soort types...

Air van Boven Dorens | 17-09-23 | 09:59

Tokkie-vent neemt zo'n hond
Tokkie-wijf wordt zwanger
Tokkie-stel ziet het als het volgen van de laatste mode, dus niet zelden gebrek aan impulsbeheersing.
Nirvana maakte er een mooi liedje over!
www.youtube.com/watch?v=x6XBlkvTmv8

Cunucu | 17-09-23 | 10:01
▼ 1 antwoord verborgen

Was mijn kat, Six, een slag groter, dan had ik al niet meer geademd.

horsteknots | 17-09-23 | 09:43

Alle honden verbieden is ook een optie. Scheelt lijstjes.

Maar als er toch honden moeten zijn, laten we dan een toegestane lijst maken ipv een lijst met verboden soorten.

Warhead | 17-09-23 | 09:43 | 1

Alle honden weg en alle katten binnen zou prima zijn tegen de stikstofuitstoot.

SterF... | 17-09-23 | 09:48

Buldog zoekt buldog
Soort zoekt soort

likmegaties | 17-09-23 | 09:42

Ik mis mijn Cane Corso. Die was tenminste knap. Waarom is de hond in het artikel gecoupeerd aan de oren? Dat is verboden in Nederland?

fifi23 | 17-09-23 | 09:42 | 3

Ze couperen de oren zodat deze tijdens het gevecht niet worden afgescheurd.

Deze foto is waarschijnlijk van honden in het buitenland waar deze mishandeling nog wel is toegestaan.

jufrouw theelepeltje | 17-09-23 | 09:59

Cane Corso's zijn hondstrouw naar zijn baas en familie toe.

steekmug | 17-09-23 | 10:00

@jufrouw theelepeltje | 17-09-23 | 09:59: Dat dacht ik ook, maar het onderschrift geeft aan dat het honden in drachten zijn.

fifi23 | 17-09-23 | 11:04

Volgens mij ook genoeg voorbeelden van "lieve" honden die gevaarlijk gedrag vertonen zoals een labrador of van die enkelbijtertjes. Maar met een slagschip van 50+ kg is het wel wat heftiger. Zijn het honden equivalent van de boksbal op de kermis.

Super Grover | 17-09-23 | 09:42

Het eerste vriendje van mijn hond was een Bully XL. Toen ik hem voor het eerst in mijn tuin zag lopen schrok ik wel even maar het was een schat van een beest.
'S avonds moest ik Bruno altijd naar huis brengen omdat hij niet alleen langs de andere honden in de buurt durfde te lopen.
Helaas liep de relatie op niets uit omdat hij te korte pootjes had voor mijn Dobbermann.

Piggelmee | 17-09-23 | 09:41 | 1

Je kon Bruno toch wel even op een krukje zetten?

Nuchternederland | 17-09-23 | 09:46

Goed getraind zijn het lieve honden maar daar ligt meteen het probleem, meeste eigenaren van die beestjes zijn asociale tokkies. Loop altijd met mijn labradoodle met een boogje om ze heen. Hier down under heeft ongeveer de helft van de mensen een bully of andere soort pitbull in de achtertuin rondlopen moederziel alleen en is diep triest. Mijn buurvrouw heeft een kleine variant maar superlief beestje, krijgt totaal geen aandacht, soms dagen alleen in de achtertuin met lege beschimmelde waterbak die ik dan maar schoonmaak en weer vul voor hem.

d e r e a l i s t | 17-09-23 | 09:41 | 5

@EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 09:54: Te druk, kansloze migranten, kloteweer enz is waarom ik vertrok. Zit 10km ten zuiden van Brisbane, klopt de liefde en zorg voor honden zoals in NL kent men hier nauwelijks, beestjes mogen blij zijn als ze 1 x per week worden uitgelaten.

d e r e a l i s t | 17-09-23 | 10:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Laatst liep ‘r een hele agressieve zeehond door de buurt.
Pakte steeds bal van de kinderen af.

Ruimedenker | 17-09-23 | 09:40 | 1

Lenie bellen.

voorbips | 17-09-23 | 09:56

Je moet dit soort honden zien als een wapen.
Je vindt dit soort beestjes meestal bij doorgesnoven tattooboys.
Is een vooroordeel, maar…….
Als ze echt zo van honden houden, kunnen ze ook een Beagle of een Drentsch Patrijs hond nemen.
Nee, het is ze specifiek te doen om deze KnokDog.
Als ik een knokdog zou nemen, nam ik een Boxer en noemde hem Cassius.
Maar goed, ik ben een poezenmens.

Ruimedenker | 17-09-23 | 09:39

Gelijk verbieden.

Willy | 17-09-23 | 09:38

Verbieden lost het probleem niet op. Die beesten zijn het probleem niet, ze zijn de manifestatie van het probleem (en dat gaat gepaard met veel schade).
.
Het probleem zijn de mafklappers die zo'n beest in een doorzonwoning houden en ze niet opvoeden. Das niet handig voor een beest dat origineel werd gefokt om zwijnen uit elkaar te scheuren, want nu pakken ze andere honden en kleine kinderen.
.
Het zijn dezelfde mafklappers die denken dat je een Jack Russel driehoogachter in een flat kunt houden. Die moeten gewoon een pluche hond nemen. Dat gaan ze niet doen, ze nemen gewoon de volgende 'vechthond'.
.
Die kunnen we over tien jaar dan ook verbieden omdat ze vier peuters te grazen hebben genomen en dat lijkt dat weer een heel goed idee.

pietvanvliet | 17-09-23 | 09:37

Deze Frankenstein monsters zijn zo agressief genetisch gemanipuleerd dat ze een risico voor de hele wijk vormen waar ze wonen. Ze springen door ruiten, door open ramen, kunnen zelfs met de muilkorf op dodelijk agressief zijn. Wie de laatste jaren in de UK het spoor van vernieling, mutilatie, schade aan mens en dier heeft gevolgd, wekelijks enkele baasjes ,babies, kleine kinderen of andere honden die verscheurd worden en afgelopen weken 3 doden (volwassenen) door deze monsters. Honden zijn top. Deze moeten genetisch uitgeroeid. Geen één dood kind is het waard.

nonfortiscedtenax | 17-09-23 | 09:37

Je moet niet naar ras kijken maar naar bijt kracht. Als een gemiddelde hond bijt, zeg maar een labrador. Heb je een flinke bijtwond. Maar niet ernstig. Krijgt zo een flikker als hierboven je te pakken, dan trekt ie zo de lappen vlees van je.

Edkrut | 17-09-23 | 09:37 | 2

Er zit een kern van waarheid in van wat je voorstelt, maar leg je de grens?

VW, alles ist vorbei | 17-09-23 | 09:57

@VW, alles ist vorbei | 17-09-23 | 09:57: Bij een hyena ?

Jimmy Mc Clure | 17-09-23 | 10:48

In de handen van een idioot kan ook een auto, schroevendraaier of een bierglas een gevaar vormen. Maar ik ben een katten mens, dus ik weet hier niet zoveel van af.

deugallergie | 17-09-23 | 09:36

Er word in Nederland zoveel verboden dat er een verbod op het woord 'verbieden' moeten komen.

pa_niek | 17-09-23 | 09:36

Zijn er ook krabcijfers bekend van katten?

Mr_Natural | 17-09-23 | 09:36 | 3

Even de krabpaal bekeken: 32 hier.

pa_niek | 17-09-23 | 09:38

Die met jeuk scoren het hoogst.

Veepert | 17-09-23 | 09:57

Risico hondjes gewoon heel duur maken in de verzekering / hondenbelasting en een verplichting op (puppy) cursus bijvoorbeeld? Dan taaien de meeste tokkies wel af.

tiku99 | 17-09-23 | 09:35 | 1

Dan wordt het zoveel te meer een statusdingetje.

Veepert | 17-09-23 | 09:57
-weggejorist-
gristen | 17-09-23 | 09:34 | 2

Laten we de baasjes verbieden.

Lucifer | 17-09-23 | 09:34

Onder andere de Tsjechoslowaakse wolfshond en kruisingen van een hond met wolf zijn in Nederland verboden. Voor de wolf zelf, niet aangelijnd uiteraard, wordt de grens wagenwijd opengezet. Deze week op de Veluwe weer een pony doodgebeten. Zo'n bloeddorstige rover veroordeelt een ponypark in twee nachten tot het faillissement.

goedverstaander | 17-09-23 | 09:33 | 6

@goedverstaander | 17-09-23 | 09:41: whataboutism is bv om bij een goed gesprek over stoute honden ineens over een overbodige gevangengehouden pony en een wolf te beginnen. Ik geef zo maar een voorbeeld hoor. In het echt echter gebeurt zoiets niet. Free all ponies!!

dathoujetoch | 17-09-23 | 09:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Sommige reacties hier gaan ervan uit dat het aan de baasjes ligt. Laat het nu èn èn zijn. Dan moet je ze, de fokkers, toch verbieden om te fokken? Hoe simpel kan het zijn? Ieder gescheurd kinderwangetje is er één teveel en dat kan je dus voorkomen. Los van het feit dat mensen die zo’n hond willen totaal mesjogge zijn. Maar dat staat hier dus los van.

Tiscali-2 | 17-09-23 | 09:32

Ik heb helemaal niets met honden. Wel met Chinezen, die eten ze namelijk gewoon op.

Ommezwaai | 17-09-23 | 09:32

Ongezonde en daardoor beperkte rassen mag van mij een verbod op, al ben ik niet zo van het verbieden.
Deze bully's zouden onze standaard ochtendwandeling al niet overleven zonder brancard, krijgen niet eens een haas te pakken terwijl ze de rottweiler van de buren in enkele seconden verscheurd zouden hebben. Hoezo verknipt? Zielig ook met die afgesneden oren, en hun eigen piemeltje wassen lukt ze ook niet eens.
#doemaarniet

Veepert | 17-09-23 | 09:31 | 1

Eens. Alleen maar nadelen aan dit soort honden.

Nuchternederland | 17-09-23 | 09:37

Zo lang er nog mensen zijn, die ternauwernood een kind 'kunnen houden'...
Een hond 'houden' is iets anders alsdan een beest kopen omdat het een bepaald uiterlijk en karakter heeft, om er vervolgens mee te flaneren.
Het is geen accessoire. En die totaal doorgefokte, volslagen mislukte dieren die in de natuur nooit geboren hadden kunnen worden? Eigenlijk mishandeling, het dier kan het niet helpen, gaat alleen nog maar om geld en nog stoerderer.

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 09:31

Het kan jaren goed gaan maar in een onoplettend moment bijten ze je dochtertje dood. En er zijn iets teveel van dergelijke incidenten bij dit type honden. Onvoorspelbare beesten zijn het, ik zeg verbieden.

Lompelul | 17-09-23 | 09:30

Mensen doen elkaar de meest gruwelijke dingen aan (inc. kinderen) en dan gaan lopen zeiken over een bepaald hondenras wat we al beginnen mishandelen vlak na de geboorte......

D-Fens_1963 | 17-09-23 | 09:29 | 1

Je hebt gelijk.
De kinderen van de buren zijn gruwelijk.

Ruimedenker | 17-09-23 | 09:33

Alle honden verbieden, muggen ook verbieden.
Eigenlijk altijd huisdieren verbieden.
Geen stierenvechten, geen circus, geen dieren voor menselijk vermaak.
Alleen om op te vreten.

Ruimedenker | 17-09-23 | 09:28 | 1

weggejorist & opgerot?

steekmug | 17-09-23 | 09:51

Alles en meer verbieden. Verbied ook klimrekken, verbied elektrische scooters, verbied te vet eten, verbied roken, verbied bepaalde types met auto/motor en ga zo maar door.
Het is vreselijk als iemand of iets in wat voor vorm iets overkomt. Maar het alsmaar verbieden van zaken komt mij de strot uit. Je mag verdomme zelfs geen herten meer in je tuin houden. What's next.
Indien er behoefte aan is bouw je maar een rubberenstoeptegelwoonwijk zonder klimrekken, autos en honden.
Zelf heb ik ook een flinke hond voor gezin en tereinbewaking. Ik doe mijn best deze uit de buurt van anderen te houden. In hij gevaarlijk, ik denk van niet, maar vermijd ook confrontatie.
Voor vele rassen geld dat ze zich prima kunnen gedragen, maar voor iedere hond geld ook dat het jagers zijn. Het ene ras is was scherper dan het andere. Een enkel ras verbieden is een stap naar het verbieden van het volgende ras

Ram_Ram | 17-09-23 | 09:28 | 8

@Roos | 17-09-23 | 09:30: Het fokken op bepaalde eigenschappen is prima. Dit kan bijvoorbeeld voor speur, jacht of bewaking zijn. Nadeel.is dat er ook gefokt kan worden op bijvoorbeeld vecht. Naast de discussie en beperking op houderschap, net te starten met het beheersen van de fok.
De fok van rassen welke met geregistreerde stambomen via de raad van beheer en door de rassen verenigen erkende Kennels.is behoorlijk in beeld en aan afspraken gebonden. Niet zaligmakend, maar al wel behoorlijk goed georganiseerd.
Daarnaast en het de zogenaamde broodfokkers, dat zijn de cowboys onder de honden fokkers.

Ram_Ram | 17-09-23 | 10:56

@Ridde Rogter | 17-09-23 | 09:31: pistolen en messen zijn gelukkig ook niet verboden. Deze zijn aan regels gebonden. De echt hobbyist kan zijn hobby gelukkig gewoon beoefenen. Daar kun je uiteraard wel weer iets van vinden.

Ram_Ram | 17-09-23 | 11:05

@Rooie Kater | 17-09-23 | 09:52: met de redenering mag u het niet eens zijn. Maar uw voorbeeld over het verbieden van rijden onder invloed vind ik wat matig. Wat sommige individuen zijn ook zonder alcohol op niet geschikt om auto te rijden.
Dan maar al het auto rijden voor iedereen afschaffen?
De maatschappij beschermen is een goed streven, maar dat doe je niet door alle hinderlijke dingen maar gelijk te verbieden of duurder te maken.
Ik vindt het persoonlijk heel aangenaam om een viervoeter bij me in de buurt te hebben om, zoals u ze noemt, domme mensen tegen te houden.

Ram_Ram | 17-09-23 | 11:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Als we nou gewoon de baasjes verbieden. Win win situatie

polletjepiekhaar | 17-09-23 | 09:28 | 1

Dat is inderdaad de kern van het probleem.

Schriever | 17-09-23 | 09:31

Er komt geen ruiming in het VK, wel verplichte castratie en muilkorven. Helaas alleen voor die kapot gefokte beesten op vier poten.

Hetkanverkeren | 17-09-23 | 09:27

De mensen die dit soort honden nemen, kunnen nog zo hard roepen dat het schatten zijn, ze hebben ze niet voor niks uitgekozen. Waarom geen ras kiezen waar andere mensen niet bang voor zijn? Aha; het gaat ze om die uitstraling, die macht, daar kicken dit soort baasjes op. Vervelende baasjes, dus. En dan de hond zelf. Alle honden happen, minder honden bijten, weinig honden bijten door en alleen dit soort laat niet meer los.

kapoerewiet | 17-09-23 | 09:27

Ik mis optie 3: bepaalde baasjes van honden verbieden.

Fervent | 17-09-23 | 09:26 | 2

U bedoelt die kerels met de opgeblazen bovenarmen waar plakplaatjes op staan?

eentweehuppekee | 17-09-23 | 09:31

Ik miste optie 4: verbod tot doorfokken

Roos | 17-09-23 | 09:34

Ja ja, inclusiviteit is ver te zoeken bij deze uitslag. Arme hondjes. Gewoon nooit bij kinderen laten is toch genoeg? Wolven ook maar verbieden?

Twee Jeetjes | 17-09-23 | 09:26 | 2

Dat gaat toch wel gebeuren.
Vee valt nu al bij bosjes.
Vroeg of laat gebeurt er een echt ongeluk.

Mr.Crowley | 17-09-23 | 09:27

Ook hier, slechte vergelijking. Een wolf is niet gefokt. Deze honden van monsterlijke proporties en dito blik in de ogen wel.
Waarom moeten mensen zo nodig kloten met die beesten? Alsof het Frankensteins zijn.

Roos | 17-09-23 | 09:28

Als ik in een NL ghetto zou wonen dan is het wel het overwegen waard,getint volk is geen liefhebber van deze beesten.

Jimmy Mc Clure | 17-09-23 | 09:25 | 1

Dat zijn de net geïmporteerden. Inmiddels zijn er al jonge derde generatiërs die juist het type 'breder, grover, gevaarlijker en zwaarder' ook wel kicken vinden.
Hebben verder niks met hondjes, dus gaan ze er mee om alsof het afval is. Wat weer tot compleet verknipte honden leidt.

EEnzame SchizofrEEN | 17-09-23 | 09:34

Er is een spreekwoord voor: Hoe groter de hond hoe banger de baas.

pa_niek | 17-09-23 | 09:25

Ik vind het prachtige honden, en wil best geloven dat ze te houden zijn door het juiste baasje, maar er is geen manier daar grip op te krijgen. Als sommige mensen de verantwoordelijkheid niet aankunnen, dan dit ras beter uitfaseren. Als verbieden moeilijk is, waarom kan een verbod op kortsnuitige (bij volledig vreedzame hondjes) dan wel?

Cheesy Poof | 17-09-23 | 09:25 | 1

Vervang honden door kinderen. Dan wordt de discussie pas interessant.

Dampende_aardappel | 17-09-23 | 09:29

Wel een prima hulpmiddel tegen conservatieve jongeren neem ik aan?

At_Dawn_They_Sleep | 17-09-23 | 09:24

Wat doe je als zo'n ding aangerend komt, jou hond in z'n nek bijt, en je het ding niet loskrijgt? Je loopt langs t water, hebt geen stok bij de hand.
Ik ben niet zo heel dapper, maar pakte het ding bij z'n nekvel en z'n niet gecoupeerde staart en drukte de hele boel onder water. Het liep slecht af voor het monster. En de familie mij vragen, wat heb je met onze Border Collie gedaan?

hotnot | 17-09-23 | 09:24 | 3

Misschien had je met een zeldzame borderline collie te maken.

Cheesy Poof | 17-09-23 | 09:27

Hahahahaha lekkere wending zo op de zondagochtend! Thanks!

overVecht | 17-09-23 | 09:29

Mij is juist dat overkomen (eigenlijk mijn hond) en dat heeft mijn lieve 12-jarige zachtaardig kooikerhondje niet overleefd. Ik kreeg dat pitbull-achtige kutbeest er maar niet vanaf. Van mij mogen ze die beesten allemaal platspuiten. De volgende krijgt een paar gleufjes van mij.

[x]-Ongeschikt | 17-09-23 | 10:24

Kijk naar de gemiddelde eigenaar van dit type hond en je weet waarom hij er één in huis heeft gehaald. Wat mij betreft is er geen vraagstuk. Dat geldt overigens ook voor een aantal andere hondenrassen. Dat zijn geen honden, maar verkapte wapens. In een land waar je jezelf als vrouw niet eens tegen potentiële verkrachters mag verdedigen met een busje traangas. Hoezo krom?!

MickeyGouda | 17-09-23 | 09:23

Rassen gebroed om te vechten.

klimaatsloper | 17-09-23 | 09:23

Met honden an sich helemaal niets mis. Totdat de mens met het genenpakket aan het klooien is geslagen. Werkelijk, hoe is het mogelijk dat we toestaan dat er mensen zijn die honden creëren met de kop zo groot als van een Deense Dog en het lichaam van een Franse Bulldog. Ik vind dit gewoonweg misdadig.

Graeme Reaper3779 | 17-09-23 | 09:22 | 2

Honden zij al duizenden jaren gedomesticeerd dus geen hond weer wat een “hond an sich” ooit was.

Me_Giant | 17-09-23 | 09:24

Kan je dan ook bepaalde politici verbieden, zijnde slecht voor de gezondheid van het Koninkrijk?

dathoujetoch | 17-09-23 | 09:22 | 1

Alleen als ze kleine kinderen verscheuren.

voorbips | 17-09-23 | 10:20

Vieze beesten, bah. Weg ermee.

Cunts-en-kitsch | 17-09-23 | 09:21

Pauperhond bij uitstek. Verbied de eigenaar uit voorzorg dan ook maar.

Geertje W | 17-09-23 | 09:21

Dit heeft niets met een gezelschapsdier te maken. Dit heb je om je bekrompen, domme, sneue tokkie imago wil opkrikken. Trainingspakkie aan en paraderen maar. Loosers. Meteen verbieden die hap.

Klaas_de_Waal | 17-09-23 | 09:21

Je ziet ze trekkend aan de baas of nog erger bazinnetje die moeite hebben de contrôle erover te houden....

Troyan horse | 17-09-23 | 09:20

Met alle verschillende hondenrassen ter beschikking, waarom zou je in vredesnaam obstinaat deze willen hebben ? Helft van alle zware incidenten met honden in GB afgelopen jaar was met deze honden (dus een handvol honden op de miljoenen in ´t hele land…)
Als je dan toch specifiek zo’n hond wil, heb je daar volgens mij een bedoeling mee (en geen zuivere…)

wild geraas | 17-09-23 | 09:19

Dion Graus zegt verstandige dingen in het artikel.

Conan de Rabarber | 17-09-23 | 09:19 | 1

grappig is dat hij het over dikkoppen heeft, de humor zal hem ontgaan.

AntiZanicz | 17-09-23 | 10:05

Dat gekloot met beesten...
Die fokkers moeten ze verbieden.

Fokkers hebben dikwijls weinig interesse in een beest, wel in het geld dat een beest oplevert.

Zo kan het verkeren dat honden zijn gefokt met kenmerken waar ze zelf onder lijden. Te kleine schedels waardoor ze altijd hoofdpijn hebben, heupen die snel verslijten, te korte neuzen waardoor ze niet goed kunnen ademhalen en in casu een hond die te strak staat gespannen op het agressie-gen.

Verbieden dus. Die mensen. Fokkers.

Roos | 17-09-23 | 09:18 | 4

Ook dat.

MickeyGouda | 17-09-23 | 09:24

Te kort door de bocht, of u moet broodfokkers bedoelen. Er zijn een hele grote groep hobby fokkers die met liefde voor het ras en met de beste intenties nestjes hebben. Deze zijn dan ook nog verplicht aangesloten bij een raad van toezicht. Doorfok en daardoor degeneratie van het ras probeert men hierdoor te voorkomen. Dat zijn de goede die onder de kwaden moeten lijden.
Met de genoemde voorbeelden kan ik overigens eens zijn, er zit heel veel kaf tussen het koren.

eentweehuppekee | 17-09-23 | 09:29
▼ 1 antwoord verborgen

Neem meteen met een verbod de baasjes onder de loep, raar volk!

lanexx | 17-09-23 | 09:18

Deze honden zijn vaak het product van inteelt. Er moet geld verdiend worden. Beesten worden al met een kronkel in de kop geboren. Vroeg of laat komt het eruit.

thekolere | 17-09-23 | 09:18 | 4

vreselijk hoe ze de kleuren van de mooie lieve Weimaraner bij deze vreselijke beesten hebben ingefokt. Het is gewoon goor.

AntiZanicz | 17-09-23 | 10:04

@Sneerpoets | 17-09-23 | 10:24:het vreemde is dat de strafspuit in USA ontzettend moeilijk is en vaak mis gaat. Terwijl een huisarts hier, na het nodige overleg en protocol, de patiënt zo van de wereld spuit.

AntiZanicz | 17-09-23 | 11:24
▼ 1 antwoord verborgen

Laat ze lekker los op de Veluwe.Is geen probleem voor de ‘is de natuur wappies’.

van stampij | 17-09-23 | 09:15 | 1

Onzin, zeer slechte vergelijking. De wolf is niet gefokt en is er niet losgelaten.

Roos | 17-09-23 | 09:20

Tokkie honden gonna tokkie.

Eduardo- | 17-09-23 | 09:14

Het zijn tokkiehonden, dit ras specifiek. En al die anti wolf huilers 'straks wordt er een kind gepakt' moeten maar eens naar de statistieken kijken wat honden allemaal flikken.

SterF... | 17-09-23 | 09:14 | 7

@D-Fens_1963 | 17-09-23 | 09:37:
Ik weet het, de mug staat op een. Eigenlijk onterecht, want die mug is slechts een vector voor Plasmodium falciparum.

SterF... | 17-09-23 | 09:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Elk kind wat doodgebeten wordt is er een teveel. En dat alleen om een ego of aanstelleritis van een nooit volwassenen iemand te bevredigen. Wat ook erg is als een grote hond een kleinere hond doodbijt, of je kind wordt vermoord. Daar ook de grote hond gelijk laten inslapen.

jan huppeldepup | 17-09-23 | 09:14 | 3

Gaan we ook alle auto's verbieden? Hoeveel kinderen zijn er al doodgereden?

Usumani | 17-09-23 | 10:10

Wet maken: de misdaad van een hond recht-toe-recht-aan toerekenen aan de eigenaar. Verminkt ie een kind (nog geheel afgezien waarom); gaat de eigenaar de bak in wegens opzettelijke (!) geweldpleging. Schijt ie op straat: milieu-misdrijf. Blaft ie: boete voor onnodig herrie maken.

langelat | 17-09-23 | 10:13

De ene soort wel, de ander soort niet.
Ik zeg discriminatie!
Het is een grove Schande.

zuurtjeregen | 17-09-23 | 09:13 | 3

Het is allemaal canis lupus familiaris.

SterF... | 17-09-23 | 09:15

Geen honden verbieden, gewoon slechte baasjes verbieden nog een hond te nemen.

Een goed opgevoede hond doet niemand kwaad. Het probleem zit bij de eigenaar.

Leyrann | 17-09-23 | 09:13 | 8

@Wayfaring stranger | 17-09-23 | 09:20: Ik vind 't prima om gewoon de baas tien jaar de bak in te gooien als de hond iemand doodbijt hoor.

Leyrann | 17-09-23 | 09:38

Ik voel me geintimideerd als ik iemand met zo'n hond op straat tegenkom. "Goed opgevoed" kan, en wil ik niet beoordelen en ook niet wat dit in de praktijk betekent. Is ie wel "goed opgevoed", maar ligt het aan mijn gedrag of uiterlijk dat ie toch opeens door het lint gaat? Sommige hondeneigenaren adviseren mij dingen als "even aan je broek/hand laten snuffelen", "niet wegrennen", "geen herrie maken, daar wordt ie zenuwachtig worden". Ga je zelf advies geven, dan kijken ze je aan alsof ze water zien branden: "kunt u uit de menigte weggaan met die hond", "wilt u uw hond aanlijnen", "kunt u hem laten ophouden met blaffen", "nee, ik wil niet besnuffeld worden". Ga gewoon weg uit de openbare ruimte met je hond! Ook al "doet ie niks".

langelat | 17-09-23 | 10:07

@Aart4888 | 17-09-23 | 09:27:
Er zitten helaas veel op een te klein oppervlak en te weinig buiten beweging.

Bluto Blutarsky | 17-09-23 | 10:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Niks nieuws onder de zon: dergelijke verboden bestaan al. Continueren dus (en evt. uitbreiden).

mozaard | 17-09-23 | 09:13

De gestoorden baasjes vinden wel weer een ander agressief soort mormel wat ze kunnen opfokken.

zuurtjeregen | 17-09-23 | 09:11 | 2

Dit dus. Beter om een vergunning in te voeren voor het houden van bepaalde rassen. Vergelijkbaar met wapenbezit.
En ook iets dergelijks voor fokkers.

Helpmedan | 17-09-23 | 09:20

@Helpmedan | 17-09-23 | 09:20: En de vergunning is een jaar geldig, daarna weer de hond en baasje laten keuren op agressie.

jan huppeldepup | 17-09-23 | 09:23

Verbieden! Geen enkel normaal persoon neemt zo n hond. En die beesten zijn gefokt om te vechten.

thekolere | 17-09-23 | 09:10 | 2

Normale mensen zijn pas eng.

overVecht | 17-09-23 | 09:13
-weggejorist-
AntiZanicz | 17-09-23 | 10:01

Valt voor mij onder ‘verboden wapenbezit’. Altijd foute types die paraderen met dit soort moordwapens op vier poten.
.
Als je een hond wilt, prima. Volop keuze uit cani die niet de bijtkracht hebben van een alligator en het agressieniveau van Badr H.

Wayfaring stranger | 17-09-23 | 09:09 | 1

Ach het maar een visie, er zijn legio honden rassen ik ik imposanter vind dan zo'n bully (ni)XL. Bijvoorbeeld een Cane Corso, Dogo Argentinos beide stuk groter en vergelijkbare bijtkracht.

Maar als je de verknipte honden even vergeet, net als bij mensen heb je gewoon er gevallen bijzitten die verknipt zijn, aangeboren of door hun omgeving. Iedere hond van een beetje omvang kan een potentieel moordwapen worden. De gehoorzaamheidscurssusen enz zouden eigenlijk verplicht moeten zijn, ken voorbeelden genoeg wel op zaterdag naar de Hockeyclub met de kids maar niet met Bello op het veld staan voor wat basis gehoorzaamheid, denken dat het vanzelf komt aanwaaien bij zo'n beest.

Persoonlijk een hond? erg prettig, twee nog prettiger. Ik heb al tijden geen "wat is jouw probleem?" gehoord of ongenode gasten gehad.

Bluto Blutarsky | 17-09-23 | 10:28

Met zo’n hond loop je eigenlijk met een geladen pistool over straat. Aan een lijntje.

perdelul | 17-09-23 | 09:07 | 5

@overVecht | 17-09-23 | 09:12: Nee joh, gewoon doorgaan met kinderen bijten of een trauma bezorgen. Zolang jij er maar lol in hebt om andere de stuipen op het lijf te jagen met je gedrocht.

jan huppeldepup | 17-09-23 | 09:17

@jan huppeldepup | 17-09-23 | 09:17:

Huh? War baseer jij op dat ik mijn hond nog in de buurt, naast mijn eigen kinderen, van kinderen laat komen? Lol beleef eraan om ermee de stuipen op het lijf te jagen? Ergo. Mijn hond ziet er juist veeeels re lief uit waardoor hij juist kinderen aantrekt tótdat ze een hand naar hem uitsteken. Dan verandert hij in de verhondelijking van de duivel. Dus hij komt nóóit meer dichterbij kinderen dan een afstand van 100 meter en enkel wanneer het niet anders kan. Maargoed. Ik weet niet of het zin heeft jou überhaupt iets uit te leggen als je na het corige bericht al zóveel achterlijke conclusies weet te trekken op basis van zó weinig informatie en feiten. Wat zeg ik. Doodeng vind ik dat eigenlijk. Ik hoop dat je, als je al werkt, in ieder geval iets doet waarbij anderen besluiten/beslissingen voor je nemen en al helemaal niet dat jij de bevoegdheid hebt om het te doen voor anderen.

overVecht | 17-09-23 | 09:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Beter de baasjes eens onder de loep nemen.

Conan de Rabarber | 17-09-23 | 09:07 | 4

Het zijn inderdaad altijd vage figuren die met zo’n hond lopen.

Fuck-a-duck | 17-09-23 | 09:10

@Papa Jones | 17-09-23 | 09:07: Ja ook, zo'n arm beest is de som van wat het baasje erin stopt en ingefokt karakter. Misschien naast het vaarbewijs, rijbewijs ook een verplichte "honden"bewijs invoeren voor sommige rassen maar verbieden is me te drastisch.

Conan de Rabarber | 17-09-23 | 09:12

@Fuck-a-duck | 17-09-23 | 09:10: Niet altijd, niet generaliseren. Mijn Fila weet echter wel welke foute figuren hij aan moet pakken. Eendenneukers bijvoorbeeld.

wakker worden | 17-09-23 | 09:20
▼ 1 antwoord verborgen

Dr vraag is, bijt hij ook?

jan huppeldepup | 17-09-23 | 09:19

@jan huppeldepup | 17-09-23 | 09:19: Meestal zijn je tenen de klos, soms je schenen.

tiku99 | 17-09-23 | 09:34

Het baasje is het probleem, niet de viervoeter.

Joffri | 17-09-23 | 09:06 | 6

@fric.spec. | 17-09-23 | 09:09: Nee hoor. Je kan gewoon een vuurwapen kopen. Moet je alleen aan wat regeltjes voldoen. Niks verboden.

fifi23 | 17-09-23 | 09:38

onzin, het zijn de honden die niet onder commando blijven en kinderen bijten. Of groten als joffri, hopelijk

AntiZanicz | 17-09-23 | 10:01

Maar bij dit soort viervoeter hort ook bepaald soort baasje. Het soort baasje dat in principe nog ongeschikt is om een cavia veilig op te voeden.

TheEgg | 17-09-23 | 12:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Er zijn mensen die prima met zo'n hond om kunnen gaan aan de andere kant gaat t met dit type hond ook vaak mis. Heel vaak mis. Het zijn lastige honden. Derhalve is een verbod op dit type honden beter.

Schilder58 | 17-09-23 | 09:05 | 2

Als we alles wat potentieel fout kan gaan verbieden kan het licht wel uit.

Joffri | 17-09-23 | 09:21

En sich kan de hond er niets aan doen, ook niet dat de mensen er achterlijke inteelt monsters van hebben gemaakt. Vaak, echter, zie je aan de lijn van dat soort honden en stereotiep figuur die het al moeilijk genoeg heeft zichzelf in de hand te houden, laat staan een hond met een ‘beschermende aard’.

ratelaar | 17-09-23 | 09:05

Baasje rond 12 uur wakker, even hond uit zijn hokje van een vierkante meter halen, 100 meter uitlaten, zonder lijn natuurlijk. Net een dikke bolus op de stoep gelegd, geen geld voor zakjes om het op te ruimen want de Export was in de aanbieding en baasje heeft twee treetjes ingeslagen. Komt dat beest met schuimslierten uit zijn laadklep op je afgestormd. Baasje gierend van het lachen: hij doet niks! Spike kom hierrrr. Luistert niet natuurlijk heb je die kaken rond je poot. Doet ie normaal nooit!

JJMS | 17-09-23 | 09:04 | 4

Ik zou een ieder het “Anti-hondenboek” van Hans Dorrestijn willen aanraden.

Ommezwaai | 17-09-23 | 09:24

dat zeggen hondenuitlaters vaker, hij doet niets. En hop ze springen tegen je op, duidelijk dat er een Krav Maga hondenbestrijding module moet komen.

AntiZanicz | 17-09-23 | 09:59

Betere duiding kan niet, JJMS.

zwenkwieltje | 17-09-23 | 10:36
▼ 1 antwoord verborgen

We moeten de tokkies verboden die deze honden aanzetten tot agressie.

Southpark | 17-09-23 | 09:03 | 3

Een verbied op tokkies!

Tapu | 17-09-23 | 09:06

de beesten deugen van zichzelf al niet

AntiZanicz | 17-09-23 | 09:57

@AntiZanicz | 17-09-23 | 09:57: Die honden hebben kleine hersenen en zijn met slechte eigenschappen gefokt. Zet daar aan de andere kant van de lijn een tokkie naast en je hebt een dodelijke combinatie. Dommigheid kun je niet verbieden, agressieve schijtbeesten wel. Weg ermee dus.

Bakkeleures | 17-09-23 | 13:27

"u kind"?
Neem even een kop koffie, Mosterd.

Tapu | 17-09-23 | 09:03 | 3

Nou nou nou verder was het best oké.

J.Dokstijl | 17-09-23 | 09:07

Ow ow ow op de teentjes getrapt?

Papa Jones | 17-09-23 | 09:09

Happen naar de baas?

goedverstaander | 17-09-23 | 09:23

Hulphonden: OK.
De rest: W.E.G.! (dixit Theo Maassen)
Overigens ben ik van mening dat Nederland weer een Republiek moet worden.

vliegende knorrepot | 17-09-23 | 09:02 | 4

Zoiets. Alleen beroepsmatig nog, de rest uit laten sterven. Sorry Bart, het moeten er veel minder worden, vooral op campings en in winkels.

Normpje | 17-09-23 | 09:33

@jan huppeldepup | 17-09-23 | 09:21: katten zijn geschikt om de conditie van een hond op te vijzelen.

Jos Tiebent | 17-09-23 | 09:35

Dat van de republiek kan ik ten volle onderschrijven. Maar dat van alle honden: nee. De meeste honden zijn liev.

Sieg Hein | 17-09-23 | 10:23
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland