Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hee Zelensky, vraag anders hier eens om

Denk eens groot

Het blauw-gele Rupsje Nooitgenoeg uit Oost-Europa krijgt pas net zijn F-16's voorgeschoteld en eist nu al meer. Na de Nederlands-Deense vliegmachines vraagt Zelensky nu ook om Saab JAS-39C Gripen gevechtsvliegtuigen uit Zweden en Taurus kruisraketten uit Duitsland. Lekker als tussendoortje, maar als hij deze maaltijd echt tot een einde wil brengen, moet Volodymyr eens groter gaan denken. We zetten een paar suggesties op een rijtje: 

Lockheed Martin-F-35 Lightning II

Waarom genoegen nemen met de tweedehands afdankertjes als u ook het nieuwste speelgoed kan vragen? Die F-35's staan toch maar weg te stoffen in Nederlandse hangaars en als we ze schoonmaken gebruiken we de verkeerde spray. Daarnaast lopen ze in Oekraïne tenminste niet zo te zeiken over de geluidsoverlast van deze heerlijke roofvogels. Gewoon doen, die MiG's weten niet wat ze overkomt.

Thijs R.

Moreelsloper eerste klas. Zelfs kortstondige blootstelling aan Thijs R. laat de vijand alle hoop in de mensheid verliezen. Ze zullen al snel hun wapens neergooien en hoofdschuddend het slagveld verlaten. Wel voor de veiligheid ver uit de buurt van de eigen troepen houden. R. is tevens goed met zijn vingers en daardoor uitstekend in te zetten als mijnenruimer. Hoeft na de oorlog absoluut niet teruggeleverd te worden. 

Northrop Grumman B-21 Raider

Bombardeer die Russen compleet van de kaart zonder dat ze je ooit zien: het kan met de Raiders. Minder zichtbaar dan een ROb Jetten in verkiezingstijd en met een bereik tot ver voorbij Moskou. Ook nog gemakkelijk in onderhoud, dus dat is handig voor op Oekraïense vliegvelden waar echt geen Amerikaanse specialisten rondlopen (wink, wink). Geschikt voor normale knallers of nucleaire rotjes, maar daar komen we zo nog op terug. Moet nog wel even gebouwd en getest worden, maar er is geen betere proeftuin dan het strijdtoneel, dus dat komt helemaal goed. 

Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II

Een oudje inmiddels, maar daardoor niet minder awesome. De Warthog blijft hilarisch efficiënt tegen infanterie en is de nachtmerrie van iedere vijand. Kort samengevat: Russen -> BRRRRRRT -> geen Russen meer. Nog vragen?

USS Gerald R. Ford

Nee, niet de dode president, maar het vliegdekschip dat naar hem vernoemd is. Het ultieme afschrikwekkende monster voor in de Zwarte Zee. Genoeg ruimte voor een complete vloot aan gevechtsvliegtuigen en aanvalshelikopters (niet meegeleverd) die u bij de Russen voor de deur kunt afleveren. Het ideale platform voor het terugveroveren van de Krim en bijvoorbeeld een bezoekje aan Sint-Petersburg. Aangedreven door nucleaire energie, dus de klimaatbewuste keuze voor iedere admiraal. 

B61-12 kernwapens

We kunnen nog wel een paar jaar aanmodderen in de Oekraïense modder, maar als we snel van die oorlog af willen zijn hebben we deze jongens nodig. Doelgericht en efficiënt. Daarbij loopt u wel de kans op een gelijkwaardige tegenreactie van de Russen, maar heel veel tijd om uw keuzes te overdenken heeft u dan toch niet meer. De Amerikanen zullen terughoudend zijn met leveringen, maar als u belooft een goed woordje voor hem te doen in Europa, laat Mark Rutte wel een achterdeurtje op een kier staan in Volkel. 

Reaguursels

Inloggen

Praten motten ze.

Justin_Case | 23-08-23 | 20:52

Maar, maar ... de Leopard 2 tanks waren toch al de game changer??
youtu.be/JyX4uRjCkfM

Chessmonkey | 23-08-23 | 20:41

Een paar Warthogs is zowaar een goed idee,
Dan kan elke *zichbare* line van de Russen meteen door de gehaktmolen.
En de operationele kosten + munitie hervulling zijn relatief betaalbaar.

hotmint | 23-08-23 | 20:00

ja euh ze hebben wel wapens nodig als ze illegaal wapens willen handelen onder de toonbank

niemand specifiek | 23-08-23 | 18:21

Hij heeft die speech al uit z'n hoofd geleerd.

Après toi | 23-08-23 | 18:57

Die B21 Raider is toch opgevolgd door de Twix ??

ff serieus nu! | 23-08-23 | 17:47 | 1

Lood om oud ijzer. Was rebranding. Zelfde ouwe rotzooi, schoongespoten en een vlaggetje erop.

Sans Comique | 23-08-23 | 19:20

Nogmaals,
" Voor iedereen,
Dit wist ik al, maar deze man kan dit zo goed uitleggen.
Een aanrader om dit hieronder te bekijken.
Waarom zit de V.S. zo fel in de oorlog in Oekraïne? | Een gesprek met Ab Gietelink.
www.youtube.com/watch?v=QbQ1kz52PvA
Hij geeft nagenoeg uitleg op alle antwoorden, kortom, het is niet best ".

Bad - Casey | 23-08-23 | 17:39 | 1

Op alle vragen antwoorden.... pfff, ik was moe.

Bad - Casey | 23-08-23 | 17:52

Duitsland heeft nog de "Tonka" Tornado waar de MW-1 Mehrzweckwaffe mooi onder paste; Haben Sie noch Einige?
youtu.be/OW97iWx2zHg

Sneerpoets | 23-08-23 | 17:23

Het is zo langzamerhand gewoon een oorlog van de NATO tegen Rusland. En eigenlijk gaat het niet eens zo geweldig goed. Onze wonderwapens zoals de Leopards worden snel aan stukken geschoten. De Himars doen het slecht. En ja: af en toe gaat er wel een goed, en dat verkoopt Oekraine als "het tegenoffensief gaat prima hoor".

En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 17:19 | 3

Het gaat allang niet meer om dat stukje Oekraïne, en al helemaal niet om de rest van Europa. Alsof we bang moeten zijn voor de Russen.
Die hals van een Zelensky laat zich opjutten door westerse idioten en zeker door Biden. Jaren lang een beer porren, dan krijg je dit.

zoalsikhetzeg | 23-08-23 | 17:34

@zoalsikhetzeg | 23-08-23 | 17:34: Ik denk dat Zelensky zich vooral laat 'opjutten' door de Russische invasie. Dat hij dan hier om wapens komt vragen is daar het gevolg van.

Tashtego | 23-08-23 | 17:48

En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 17:19,
Volgend jaar worden die F16s door de S400 en S500 met gemak uit de lucht geknald.
De Oeks zijn in principe gewoon proefkonijnen.

Bad - Casey | 23-08-23 | 17:59

@mainman | 23-08-23 | 17:30: en Poetin had beloofd bij het terugkrijgen van de kernwapens dat hij de Oekraïense souvereiniteit zou beschermen

Dlareg | 23-08-23 | 18:59
▼ 3 antwoorden verborgen

A-10, het makkelijkste en daarmee het meest voor de hand liggend, wel oppassen voor kleine raketwerpers. Een granaat in je motor is klote.

Ray Skak | 23-08-23 | 17:13 | 1

A-10 is alleen nuttig als tegenstander geen luchtafweer en vliegtuigen bezit.
Verder is de Brrt niet bijster accuraat te richten. Jaagt angst aan, hebben Russen al voldoende.

omgponies | 23-08-23 | 18:55
-weggejorist-
Ella | 23-08-23 | 17:11 | 3

Ze vergeten de MOAB. Mother of all bombs.
Laat er eentje boven St. Petersburg ontploffen en de oorlog is gelijk over.

Haberdoebas | 23-08-23 | 17:07

Vandaag of morgen kunnen wij burgers gaan bedelen, want kost wat het kost, de war must go on. Op onze kosten.

zoalsikhetzeg | 23-08-23 | 17:05

Die Warthog lijkt me wel een goed cadeautje voor de OekraÏners. Als ze die op die linies loslaten, moet er toch vrij gauw een doorgangsroute te realiseren zijn.

KeesBruin | 23-08-23 | 17:04

Och Je, is die Bedelaar President Volodymyr Zelensky uit Oekraïne wééééér langs geweest?
Hij krijgt toch al elke maand 100 miljoen euro uit NL., Rupsje Nooitgenoeg.

Ella | 23-08-23 | 16:46 | 7

@Bad - Casey | 23-08-23 | 18:09: Wappie praat.

Après toi | 23-08-23 | 18:59

@Après toi | 23-08-23 | 18:59,
Graag een onderbouwing.
Ik ga jou helpen, waar baseer jij erop dat ik een "wappie " ben ?!
Ten 2e, kan jij voor mij uitvogelen dat wat tussen Zelensky en Poetin niet waar is ?!
Ben ook best wel qua andere zaken behoorlijk met jou eens, maar als het over dit conflict gaat, dan lijkt het wel of je in een iets wat niet leuk is veranderd ?!

Bad - Casey | 23-08-23 | 19:34

@Bad - Casey | 23-08-23 | 18:09: Daar heeft Amerika niet veel mee te maken. Als je het grote deel van de mensen hier spreekt, wordt er niet onderhandeld totdat alles terug is of in ieder geval een positief uitkomst aan de orde is. Als Zelensky gaat onderhandelen op dit moment gaat zijn kop eraf. Er is teveel ellende aangericht door de Russen om nu enige compromissen te sluiten. Althans in deze setting.

Flexzz | 24-08-23 | 00:26
▼ 4 antwoorden verborgen


Ik vind oorlog wel een hele dure manier om een conflictje uit te praten.

King of the Oneliner | 23-08-23 | 16:44 | 1

Lul niet!

KeesBruin | 23-08-23 | 17:02

Rusland vecht voor zijn voortbestaan. De NATO heeft het slim geleken om steeds verder tegen de grens van Rusland aan te kruipen. Voor Rusland is de havenstad op de Krim van levensbelang. Daar doen ze alles voor.
Ik denk dat Amerika dat onderschat heeft, en ook dat de NATO hun eigen kracht overschat heeft. Feitelijk voeren we nu oorlog tegen Rusland, en het gaat niet heel geweldig.
Jammer van al die Oekrainse en Russische doden.

En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 16:33 | 10

@En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 17:16: En Rusland is "stiekem" Iran aan het bewapenen, en India. Dat heet gewoon wapenhandel, o.a. om verouderd materiaal te vervangen of omdat Rusland gewoon geen onderdelen meer levert.

Sneerpoets | 23-08-23 | 17:28

"Vecht voor zijn voortbestaan". Met zoveel natuurlijke bronnen, iedere Rus
had het goed kunnen hebben. Als bezetter wasmachines en wc-potten jatten, wat een waardeloos achterlijk land, keihard aanpakken. Die enkele drones zijn nog lang niet genoeg.

Pios | 23-08-23 | 17:51

@En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 17:16: Met wat? Trainig, helmen, kogelvrije vesten, een paar stingers en javelins? Kom op… Pas na de invasie begonnen er wapens binnen te druppelen. En dan ook zeer traag en na veel moeite.

Flexzz | 23-08-23 | 18:04
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
U-boot | 23-08-23 | 16:31

Slappe knieen artikel. Rusland is gewend met alles weg te komen, om te draaien en te liegen. Angst inboezemen is al 1000 jaar hun model. Als ze er nu weer mee wegkomen is het einde niet in zicht. Dan hebben we over een paar jaar weer zo'n situatie. Ik heb ook mijn bezwaren tegen de inrichting van UA, maar dat is nu toch ff minder relevant. Bovendien kunnen we UA helpen in staatsinrichting en corruptie-bestrijding.

nancystjago | 23-08-23 | 16:08 | 3

Dat is inderdaad het narratief dat de media u (ons) in de westerse wereld voorspiegelt. Ik geloof dat de NAVO hier emmers boter op hun hoofd hebben en niet bepaald voorsorteren op stabiliteit en ruimte aan de onderhandelingstafel

klaverboerdenham | 23-08-23 | 16:46

@klaverboerdenham | 23-08-23 | 16:46: Ik volg ook de pro-Putin media. Die zijn nog veel erger. Daar wordt domweg gezegd dat "Angst" de boventoon moet voeren in hun buitenlandbeleid.

nancystjago | 23-08-23 | 20:47

Vandaag weer een school getroffen door de Russen. Twee docenten dood. Zolang dit doorgaat mag Zelensky vragen wat hij wil.

SterF... | 23-08-23 | 16:03 | 6

@En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 16:51:
Een makkelijk argument.

SterF... | 23-08-23 | 16:57

@En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 16:51: Okay wappie...

Après toi | 23-08-23 | 19:01
▼ 3 antwoorden verborgen

ik zou hem nog geen 3 dagen oude wopper geven.
Hij zal de onderdelen wel via via verkopen. Al stort je 500 miljard over dat land uit, dan komt het alsnog niet verder.

Blaffendehond | 23-08-23 | 15:59 | 1

Klopt, 500 miljard is bij lange na niet voldoende om de Russen eruit te schoppen en het land weer op te bouwen naar status per Januari 2022.

_pacman_ | 23-08-23 | 16:08

Close Air Support Sukhoi SU-25 frogfoot equivalent van Fairchild A10 volddoet ook. Titanium badkuip waar de piloot in zit. Worden wel neergeschoten bijvoorbeeld aan de Turkse grens, Rusland-Georgie conflict. Geen close air support zonder air dominance of superiority volgends de field manuals. Voor Oekraine een complexe operatie om een doorbraak te forceren. Eerst SEAD supression of enemy air defence ook de manpads SA7 en hoger. Vijandelijke vliegtuigen verjagen, dan de lange afstands artillerie verwoesten. Ten slotte doorbraak creeren door de mijnenvelden. Glorie aan Oekraine

HetOorAakel | 23-08-23 | 15:58

Die Taurus gaan ze wel krijgen. En wat warthogs kan ook prima zodra de f16's geleverd zijn om dekking te bieden. De vs heeft nog best wel wat warthogs in de opslag staan sinds ze begonnen zijn met ze uit te faseren. Met ongeveer 125 uit te faseren warthogs per jaar kunnen er prima stuk of 50 alvast naar zelensky.

BoerKoekoek | 23-08-23 | 15:39

Wellicht heeft Chuck Norris nog wel n gaatje in z’n agenda.

Crankhead | 23-08-23 | 15:34 | 2

Of Lee Towers, dan gaat het dak er geheid af.

Zeurders | 23-08-23 | 15:37

Chuck Norris doucht niet, hij neemt alleen bloedbaden.

Plaque-doctor | 23-08-23 | 16:51

@Risingson | 23-08-23 | 15:56: Ja, India loopt niet aan de leiband van Amerika meer. Is allemaal heel jammer, want Amerika heeft het altijd zo goed voor met de wereld. Als iedereen nu gewoon eens luistert naar Biden of Trump.

En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 16:27

@Risingson | 23-08-23 | 15:56: Duitsland koopt via Turkije doodleuk Russische olie en gas. Maar niet genoeg om behoefte aan kunstmest te lenigen. In mei van dit jaar was de Duitse import aan Russische kunstmest al x 5 gegaan. En nu die hoeveelheid nog eens x 10 (tien!).
Ondertussen meldt de Wereldbank dat Rusland Duitsland gepasseerd is op de lijst vrij besteedbaar inkomen.
Goed bezig!

fokkewoelf | 23-08-23 | 16:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik mis de antisatellietwapens.
En groene mannetjes die bijvoorbeeld Kalinigrad innemen voor Oekraïne.
Kunnen ze later De Krim en Kalinigrad ruilen.

guldenmiddenweg | 23-08-23 | 15:32 | 1

Kaliningrad (x2). Net te laat met aanpassen.

guldenmiddenweg | 23-08-23 | 15:38

Waarom vraagt hij geen complete marine?

drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 15:24 | 4

@En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 15:32: VS heeft 11 of 12 vliegdekschepen. Geef hem er 1 en hij kan de Kerch-brug vernietigen en de Krim bevrijden!

drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 15:37

@drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 15:37:
Een prima idee. Wegwezen met die Russen.

SterF... | 23-08-23 | 15:48

Z krijgt van ons 1 of 2 marineschepen. Mijnenveger(s)

De_fluitlokker | 23-08-23 | 15:57
▼ 1 antwoord verborgen

Als clustermunitie geen taboe is, waarom is napalm strooien over al die beboste strookjes waar de Russen zich verschansen dat dan wel?

_pacman_ | 23-08-23 | 15:24 | 1

Napalm wordt gemaakt met fossiele brandstof, benzine of diesel, en dat gaat XR natuurlijk helemaal niet leuk vinden. Voordat je het weet plakken ze zich aan een boom vast om de bombardementen te stoppen. Moet je niet willen fo wel?

Weazel | 23-08-23 | 15:56

uhhhh @struikrover: Oekraine was na het uiteenvallen van de Soviet Unie de 3e kernmacht, totdat Oekraine in ruil voor veiligheidsgaranties van zowel de USA en ja Rusland, hun volledige kernwapenarsenaal hebben afgestaan.

Misschien een keer goed om dat nogmaals te belichten in plaats van de zoveelste Zelensky bash stuk in een week tijd te typen... Want als de Russen hun woord hadden gehouden, dan hadden wij nu niet in deze situatie gezeten en had Zelensky nu niet om al deze spullen hoeven te bedelen. Niet voor hemzelf, maar om zijn land te verdedigen.

treaties.un.org/Pages/showDetails.asp...

Flexzz | 23-08-23 | 15:21 | 12

@drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 15:25,
Precies.

Bad - Casey | 23-08-23 | 17:54

@Bad - Casey | 23-08-23 | 17:53: Dat klopt, wellicht niet de NATO, maar USA weldegelijk in 2014! Alleen de lafbek van een Obama vertikte het en nu zitten wij in deze ellende. Een ultimatum van USA destijds en Putin was weg binnen een dag. Toen de Russen dit destijds bij Kuchma ook probeerden was het sturen van een deel van Oekrainse sf destijds afdoende om de Russen terug te duwen in hun hok. Velen hier weten dit niet, maar is wel gebeurd.

Flexzz | 23-08-23 | 19:16

@drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 15:38: zag deze niet, maar hier toch nog even op reageren. Ik snap best dat je je vaderland verdedigd, maar je gaat toch niet lopen ontkennen dat het scenario voor zo’n beetje alle Russische invasies verdacht veel op elkaar lijken?

Russisch sprekenden worden bedreigd, wij gaan ze helpen, sturen het leger erop af en pakken een deel van het land in. Vervolgens al dan niet met een referendum welk vaak uitslagen boven de 90% haalt. Come on!

Dit begon al in 1968 bij destijds Chechoslowakije. Maar ondertussen praten we over oorlogen en annexaties in:

- Tjetjenie
- Moldavie - prednistrovje
- Georgie
- Oekrainw

Altijd hetzelfde riedeltje en de Russen zijn altijd de redders en beschermers van de Russischtalige bevolking. In een ander land…

Ben je nu echt zo naief? Een kind van 5 kan nog zien wat hier aan de hand is.

-

Flexzz | 24-08-23 | 00:44
▼ 9 antwoorden verborgen

De Thunderbolt gaat alleen goed samen met luchtoverwicht (Wij hebben dat wel ja).

Nederlandop1 | 23-08-23 | 15:16 | 1

We?

_pacman_ | 23-08-23 | 15:24

Masters of War, With god on our side, Let me die in my footsteps zongen we in '65 uit volle borst mee, nu willen we een "nuken" in plaats van je weet wel.

uisge baugh | 23-08-23 | 15:08 | 1

In het moderne Duke nukem, nuke it from orbit, nuken is het nieuwe neuken, nukes 'r us bier en boem, hebben we een ander liedje dat we in volle borst kunnen meezingen.
(BZB bommetje)
www.youtube.com/watch?v=LRYijStdjNs

captain-caveman | 23-08-23 | 16:54

Vecht existentiele genocide oorlog, pakt wat ie pakken kan.
"Niet zeiken, Rupsje-Nooit-Genoeg!"

Klompz | 23-08-23 | 15:07

Want Zelensky wil gezellig samen met ons neu..
tronenbommenstickers op z’n nieuwe tas gaan plakken.

Duwbak_Linda | 23-08-23 | 14:58 | 3

Nondeju. Joke stop maar met koken, kom uit de keuken mijn lieve joke. Stop maar met koken, kom uit de keuken want ik wil vanavond kurwa blyiat

brie-de-penis | 23-08-23 | 15:18

@Duwbak_Linda | 23-08-23 | 15:26: Van vroeger toen soep nog met een lange oe geschreven werd, en toen wasbenzine nog benzine was

brie-de-penis | 23-08-23 | 18:51

Als Oekraine een proxy oorlog voor ons uitvecht tegen Rusland.. dan mogen we inderdaad wat beter wapentuig sturen. Grotere en snellere kruisraketten sowieso. Ook wat technische tekeningen voor lange-afstand drones. zodat we wat meer entertainment op Dumpert hebben van een grote biem in Moskou.

nerugaer | 23-08-23 | 14:57

Gewoon ophoesten die handel! Oekraïne vecht immers ook voor ons :-)

Willibald von Klúúúk | 23-08-23 | 14:57

Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!

Grumpy_Old_Ed | 23-08-23 | 14:59

Er wordt vaak gesproken over Oekraine moet winnen, en Rusland moet verliezen.
Kan iemand specificeren hoe die situatie er dan uit ziet?
Ik bedoel: als Oekraine de russen terugdringt tot hun eigen grens, denk je dan dat het schieten ineens stopt?

blbla | 23-08-23 | 14:51 | 11

UA wint de oorlog, krijgt al het grondgebied terug, Poetin vraagt dan vergiffenis en hoeveel hij moet betalen en/of hoeveel land hij cadeau moet doen om alle schade te vergoeden en krijgt daarna asiel in Doorn. Er zal geen kogel uit Rusland de grens nog passeren in de toekomst. Kortom: Vrede.

Nichtsneues | 23-08-23 | 15:27

@Nichtsneues | 23-08-23 | 15:27: Hoe gaan we Rusland dwingen tot herstelbetalingen? Ik bedoel: zelfs als Rusland teruggedrongen wordt, is dat nog wat anders dan onvoorwaardelijke overgave...

drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 15:40

Ik denk dat Mearsheimer het goed ziet. Als Rusland verliest vallen de atoombommen op Ukraine

Piet Pirenne | 23-08-23 | 15:47
▼ 8 antwoorden verborgen

Wat een grote dure dingen allemaal.

Een groepje kleine drones die lekker makkelijk landmijnen kan vinden, en liefst nog uitschakelen, zou dat niet handiger zijn.

AdvocatusDiaboli | 23-08-23 | 14:51 | 2

Een kleine drone die Putin uitschakelt zou ook handig zijn. Voor het OM/Joris : dit is een gedachte-experiment, geen doodsbedreiging.

TurpinDick | 23-08-23 | 14:53

@TurpinDick | 23-08-23 | 14:53:
Je zal vast niet de enige zijn die daar aan denkt. Bij het OM zitten vast ook wel mensen bij de tosti hierover te fantaseren. Desnoods voor de nieuwste Mission Impossible film of zo.

AdvocatusDiaboli | 23-08-23 | 15:15

Misschien een vreemde gedachte, maar vanwaar uit gaan die F16s eigenlijk opstijgen.
Het eerste dat de Russen gaan doen is vliegvelden bombarderen met lange afstandsraketten.

AdvocatusDiaboli | 23-08-23 | 14:47 | 10

@DeDatumEnTijd-> | 23-08-23 | 15:12:
omdat ... daarom.
Zeg jij het maar.

Gewoon als spelletje, omdat het kan.
Of vanwege de waarde van de delfstoffen in dat gebied.
Om de NAVO/'het westen' als vijand in stand te kunnen houden, want de Europese politiek was een beetje in slaap gesukkeld wat defensie betreft. Niet dat de NAVO iets van Rusland wil inpikken, landjepik zien wij als iets achterhaald en ouderwets, maar je kunt er toch een mooi fantasieverhaal van maken.

AdvocatusDiaboli | 23-08-23 | 15:23

@sjef-van-iekel | 23-08-23 | 15:17:
Ja... maar wat als er Oekraïense piloten opstijgen in Oekraïense toestellen vanuit Polen. Dus geen Polen die op eigen houtje tegen de Russen gaan vechten.

AdvocatusDiaboli | 23-08-23 | 15:25

Ik denk 'strips' die ze aanleggen vlakbij de Poolse grens, waar Rusland normaal niet durft bombarderen uit angst per ongeluk Polen te raken.

drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 15:41
▼ 7 antwoorden verborgen

Maar dan blijft er niets over om naar Niger, Congo of Jemen te sturen. ........Oh wacht die leiders zijn niet hip en veel te ver weg.

TurpinDick | 23-08-23 | 14:46 | 1

Er gaat nog heel veel vanuit Niger, Congo en/of Jemen deze kant op komen. Ik gok als Ecowas aan gaat inzake Niger dat er wekelijks 1500 tot 2500 gerapporteerde asielzoekers op GS artikeltjes te zien zijn.

sjef-van-iekel | 23-08-23 | 15:19

Goed idee, het enige waar de Russen voor terugdeinsen is militaire macht. Eigenlijk hadden we moeten luisteren naar Bush junior ipv Merkel dan hadden ze de beschikking over deze wapens, nu moeten we nog een paar jaar wachten maar Oekraïne gaat ze zeker krijgen..

Geilbaard | 23-08-23 | 14:43 | 2

Laten we niet doen alsof Rusland in de ruim 20 jaar dat Poetin aan de macht is allerlei buitenlandse militaire avonturen is aangegaan. Er was alleen de reactie op een Georgische aanval. www.reuters.com/article/us-georgia-ru...

drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 15:43

Zelensky zou om the cliëntenlijst van Jeffrey Epstein moeten vragen, aangezien hij blijkbaar toch alles krijgt waar hij om vraagt.

Do-na-zi | 23-08-23 | 14:41 | 2

Misschien heeft hij die wel en krijgt hij daarom alles zo makkelijk

Grumpy_Old_Ed | 23-08-23 | 14:43

Ach ja, rupsje nooit genoeg. Binnenkort als rupsje gegeten of als vlinder gevlogen.

Zoelense Hobbyboer | 23-08-23 | 14:40 | 2

Jij hebt liever dat Putin wint.

Après toi | 23-08-23 | 14:44

@Après toi | 23-08-23 | 14:44: liever geen slachtoffers meer. Uw oorlog is de mijne niet.

Hetiswathetis | 23-08-23 | 14:59

Die Wrattenzwijnen is al eens eerder geopperd. Zijn net als hun naamgenoten tamelijk indrukwekkend als ze op je af komen of over je heen denderen. Die krengen stonden in de Eifel op de vliegbases bij Bitburg en die Yankees vonden het leuk om vlak boven de camping bij Gerolstein van achter de heuvel recht op te trekken. Die twee föhns achterop bliezen de tuinsetjes alle kanten op. De piloot zit redelijk veilig in een titanium badkuip. Ze waren alleen nog in gebruik bij de National Guard maar kennelijk worden ze weer van stal gehaald voor een tweede leven. Wie bewaart heeft wat. www.thedrive.com/the-war-zone/37233/t...

Tjemig | 23-08-23 | 14:40 | 3

Bij de Vliehors wel eens zien en horen oefenen, die dingen.

Kort samengevat: ik vecht nog liever met mijn blote handen tegen een hongerig, ongesteld ijsberenvrouwtje met jongen.

Kapitein Sjaak Mus | 23-08-23 | 14:43

@Kapitein Sjaak Mus | 23-08-23 | 14:43:
Absoluut. Enige nadeel is wel dat verarmd uranium waar ze mee schieten. Dat is behoorlijk vergiftigend voor de bodem en alles/ iedereen die daarop leeft en van eet.

Osiris | 23-08-23 | 15:04

De moezel met al zijn bochten vinden ze ook leuk om overheen te vliegen, je schrikt je de pleuris.

Schipperke | 23-08-23 | 15:16

Is het al duidelijk wat Omtzigt vindt van het leveren van 42 F16's aan Oekraïne?

grietmetgroenefiets | 23-08-23 | 14:37 | 6

@Johan C. | 23-08-23 | 14:50: Oja, dat Russische vriendschapsspeldje van Wilders zag ik over het hoofd.

Après toi | 23-08-23 | 14:56

Het is nog niet duidelijk hoeveel F16´s aan Ukraine worden geleverd.

ChalinaRosa | 23-08-23 | 15:26

@Après toi | 23-08-23 | 14:45: De Partij voor de Dieren is er ook tegen, en inderdaad de PVV, zoals hierboven al aangegeven, en ook JA21; tenminste dat was zo aan het begin van de oorlog.
Dit is de stemming op een motie van Jasper van Dijk op 3 februari 2022 al, dus voor de inval:
'De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
van mening dat een wapenwedloop voorkomen moet worden en dat
dialoog en diplomatie boven militaire escalatie gaan;
verzoekt de regering af te zien van wapenleveranties aan Oekraïne,
Jasper van Dijk (SP)
Eppink (JA21)
Teunissen (PvdD)
Voor:
PVV, SP, PvdD, FVD, JA21, BIJ1, en de rest was tegen.

grietmetgroenefiets | 23-08-23 | 16:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Liever niet de laatste generatie vliegtuigen langs Rusland en China laten vliegen. Ik heb er geen behoefte aan dat ze onderzoek kunnen doen welke golflengten radar nog enige reflectie geven. Oekraïne is bezig met een uitputtingsoorlog, dat kan prima met afgedankte spullen.

Wij moeten vooral opletten dat we genoeg mensen, materieel en munitie regelen van de laatste generatie, zodat de volgende dictator niet het vertrouwen heeft een aanval in onze richitng te starten.

Feynman | 23-08-23 | 14:35 | 7

@Hetiswathetis | 23-08-23 | 14:52: Dat is de Karel Doorman. Dat is een logistiek ondersteuningsschip. Kan voedselpakketjes afleveren, maar niet jouw brandstoftanks volgooien.. De laatste die dat kon was de “Amsterdam” (sinds 2014 uit de vaart). De nieuwe “Den Helder” is nog laaaaaang niet operationeel. Dat wil ik alleen maar aantonen, de totale incompetentie van de NL politiek ten opzichte van het defensie-beleid..

stikstofhelp | 23-08-23 | 15:08

F35s die binnen bereik van vijandige radarsystemen vliegen hebben Lunenberg reflectors zodat ze niet meer zo stealthy zijn.
Ze kunnen onderzoek doen, maar zullen niet zo snel leren hoe ze echt stealth technologie kunnen bevechten.
Blijkbaar zijn korte golf radars geschikt om stealth te vinden, maar ga er maar eens aan beginnen om een dekkend radarnetwerk te vinden.

En wapens kunnen moeilijker locken op een stealthvliegtuig.

Gewoon lekker de Iranezen en Russen intimideren door de vliegen met het mooie spul.

Het doel van de oorlog is dat de volgendd dictator in Rusland geen functioneel leger meer heeft doordat mankracht, marine, landmacht en economie uitgeput is. Dan heb je die voorraad ook niet meer nodig in Europa.

Ik schrik een beetje van de gemiddelde Geenstijler die toch een kleine Joost Niemollertje in zich hebben.

Zorg dat er een kleine Ronald Reagan in je ontwaakt. Die had goed door hoe je Sovjet kon verslaan

Dr.Platypus | 23-08-23 | 15:23

@stikstofhelp | 23-08-23 | 15:08:
Zag toch wel van die bomen aan weerszijden zoals de Zuiderkruis die had.

Uit Wikipedia:

De primaire taak van het ondersteuningsschip is het bevoorraden op zee (BOZ) van andere marineschepen. Hiervoor is het schip uitgerust met twee BOZ-masten welke met 680 m³ per uur vloeistoffen zoals brandstof en drinkwater naar het ontvangende schip kunnen transporteren.
Daarnaast kunnen er via een kabel tussen de schepen ook pallets met voedsel of munitie overgebracht worden.

Louter Leuter | 23-08-23 | 15:33
▼ 4 antwoorden verborgen

In Soesterberg staat nog een V2 raket.

Rattus | 23-08-23 | 14:34 | 2

Het valt me op dat er in deze oorlog geen V2 achtige, ballistische raketten worden gebruikt door de Russen, maar vrijwel uitsluitend V1 achtige drones en kruisraketten. Naast de eeuwige raketartillerie natuurlijk. Heeft iemand daar een verklaring voor? Te duur? Te onnauwkeurig? Te makkelijk te onderscheppen?

Trekhaas | 23-08-23 | 14:45

Alle chapters van xr in west Europa, en een paar tubes lijm.

Nuuk | 23-08-23 | 14:34

Kaag zorgde toch ook persoonlijk voor vrede in het Midden-Oosten? Nou meid, ga dat ook ff fixen dan in Rusland. Je kunt het, zet hem op!

Behangdelul | 23-08-23 | 14:33 | 1

Niets minder dan de onvoorwaardelijke overgave van Rusland kan vrede brengen!

drs. Levi Samsonov | 23-08-23 | 15:36

Drie maanden tegenoffensief. Miljarden westerse hulp gehad. Trainingen hier, hulp met informatie etc. En heel veel doden. En wat hebben ze bereikt? De helft van het dorpje Robotyne veroverd.

En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 14:33 | 5

@redanx | 23-08-23 | 14:47: WO I kwam in beweging toen de Russen zich terugtrokken en de VS mee gingen doen. En de aanloop naar het einde was dan nota bene een Duits offensief.

Grumpy_Old_Ed | 23-08-23 | 14:51

Ho ho, Robotyne is wel een prachtig pittoresk dorpje, bekend om zijn ..

stikstofhelp | 23-08-23 | 14:52

@Après toi | 23-08-23 | 14:45: Lange adem heeft Rusland. In Oekraine raken de mannen op (ze vechten nu met 50-ers, en jonge mannen vluchten het land uit), en in Amerika is al een meerderheid tegen meer militaire steun.

En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 14:59
▼ 2 antwoorden verborgen

wodka vervuild met kamagra.

Nostradameeuw | 23-08-23 | 14:30

Net na 9/11 oefenden die Thunderbolt II vliegers dagelijks boven Nrd.Limburg, wat een mooie zoemende techniek, begrijp dat de drone-tjes van tegenwoordig met hun bromfiets 2-takt veel meer plotselinge ellende kunnen aanrichten. Ga svp praten met elkaar, goed en kwaad zit in alle mensen(ook eigen), Zelensky weet dat ook.

hagelkruis | 23-08-23 | 14:28

En nog vergeten: Apache helicopters!!

Koning Willy | 23-08-23 | 14:26 | 3

Raar land, dat Amerika.
Eerst roeien ze een volk uit en dan noemen ze hun oorlogstuig naar dat volk.
In Duitsland bouwen ze toch ook geen Anne Franktanks?

Kapitein Sjaak Mus | 23-08-23 | 14:36

@Kapitein Sjaak Mus | 23-08-23 | 14:36:
Amerika heeft voor de Apache, maar ook voor elke andere heli met een 'native American' naam, vooraf toestemming gevraagd aan én gekregen van native American vertegenwoordigers, om het ding zo te mogen noemen.

nowomowa | 23-08-23 | 14:45

@nowomowa | 23-08-23 | 14:45:
Speciaal naar de reservaten afgereisd met een offer they can't refuse?

Ik blijf het smakeloos vinden.

Kapitein Sjaak Mus | 23-08-23 | 14:50

nog altijd
https://twitter.com/BrianHTweed/status/1152661687658524672

TurpinDick | 23-08-23 | 14:25 | 1

Ja, en alle politici vinden het heel leuk. Lekker shinen.

En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 14:34

Pas nog Mark gezien, en nu vraagt ie om een Saab.
Ghe.

Kudtkip | 23-08-23 | 14:25

Doe de A10A maar.

wiers | 23-08-23 | 14:24

De levering van westerse wapens zorgt er wel voor dat Oekraïne steeds beter geïntegeerd raakt in de NAVO-systemen. Dus als er dan ooit een wapenstilstand wordt afgesproken, dan kunnen ze heel snel lid worden. En dat is natuurlijk ook de bedoeling.

Après toi | 23-08-23 | 14:21 | 13

@Après toi | 23-08-23 | 14:49: niet de gepercipieerde werkelijkheid is leidend maar de werkelijkheid op het slagveld zelf. Wanneer je gewoon realistisch bent moet je concluderen dat het offensief van Oekraïne ,ondanks een bovenmenselijke inzet, is mislukt. De Soerovikin linie is een onneembare vesting gebleken en in het noorden veroveren de Russen heel gestaag territorium.

therealbraindump | 23-08-23 | 14:55

@Après toi | 23-08-23 | 14:57: bij een geslaagde offensief stonden de Oekraïners nu bij de zee van azov en was de landbrug van de Russen gebroken, en dat is niet het geval. Daarentegen vorderen de Russen heel gestaag bij Kupiansk.

therealbraindump | 23-08-23 | 15:06
▼ 10 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Hadena | 23-08-23 | 14:20 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Zag laatst een docu over de U-2 spyplane. Wat een machtig mooi apparaat en wat een vaardigheden moet je hebben als piloot.

Robbie-Rattenstaart | 23-08-23 | 14:18 | 2

Doe mij de SR71 Blackbird dan maar.

R.F.Pickering | 23-08-23 | 14:41

@R.F.Pickering | 23-08-23 | 14:41:
Beiden van Lockheed's Kelly Johnson. Ook de man van de P38 Lightning en de F104 Starfighter. Held.

Louter Leuter | 23-08-23 | 14:58

Weer genoeg gebedeld ,voor je het weet vraagt hij nog om een totale oorlog.

Reebensteeltje | 23-08-23 | 14:14 | 10
▼ 7 antwoorden verborgen

B-52 bommenwerpers Biem Biem Biem Parkeerplaats
*spuug wegveegt*

Duwbak_Linda | 23-08-23 | 14:14 | 1

Haha, sorry ik moest lachen.
Edit: als we de boel plat gooien hebben ze ook niets meer om ruzie over te maken. Wel zorgen dat het radioactief blijft daar zodat ze niet bij de grondstoffen kunnen komen.

Flightless bird | 23-08-23 | 14:38

Je zou zeggen dat dit de ultieme proeftuin moet zijn om een F22 ook eens tegen iets anders dan een verdwaalde ballon in te zetten..

Spaanders | 23-08-23 | 14:14

Enkeltje Kaag naar het front.

Deurdonderer | 23-08-23 | 14:13 | 4

@P-unit | 23-08-23 | 14:15:
Dat land is inderdaad wel een puinhoop geworden sinds ze Kaag niet meer hebben om de vrede te bewaren

ZonderNaam | 23-08-23 | 14:44

@P-unit | 23-08-23 | 14:15:
Die hele Sahel staat in de fik. Soedan, Tsjaad, Nicherrr, Maliiii, Burkina Faso... steken we de zee over, ook in Jemen. Overal hommeles.

Louter Leuter | 23-08-23 | 14:54

@Louter Leuter | 23-08-23 | 14:54:
Met de opdrijvende vraag naar bepaalde grondstoffen vanuit de Westerse energietransitie gaat het de komende jaren sowieso niet gezellig worden in Afrika.

ZonderNaam | 23-08-23 | 15:01
▼ 1 antwoord verborgen

Welk land is bereid om die man een legeruniform te geven?

Die t-shirts op het wereldtoneel zien er zo armoedig uit

Roos | 23-08-23 | 14:13 | 2

Getailleerd zou nog kunnen.

Hetiswathetis | 23-08-23 | 14:34

Meen dat Cuba nog wel een Fidel Castro outfit gestreken en wel heeft liggen inclusief hoofddeksel.

william7055 | 23-08-23 | 14:39

Is dit niet een manier om heel Europa leeg te trekken zodat de Russen hier de boel kunnen overnemen?

Deflatiemonster | 23-08-23 | 14:12 | 4

Als de eu (eu met kleine letters) landen dadelijk bijna al hun wapens en munitie weggegeven hebben gaan ze pleiten voor een eu (eu met kleine letters) leger.
Dan moeten we ons ook ineens wèl aan de NAVO norm van 2% houden en flink investeren in een nieuw te vormen ‘Europees’ leger.

Flightless bird | 23-08-23 | 14:31

@Flightless bird | 23-08-23 | 14:31: Dit gaat inderdaad gebruikt worden om er een Europees leger doorheen te rommelen. Zoals eigenlijk het Brusselse antwoord op elk probleem is: meer EU.

R.F.Pickering | 23-08-23 | 14:43

@Flightless bird | 23-08-23 | 14:31:
Daar zeg je zoiets. Heel wakker.

MickeyGouda | 23-08-23 | 18:53
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, atoombom - interessant psychologisch experiment, met BL als persoonlijk adviseur.
Doet ie het wel, doet ie niet niet.

HogeNood | 23-08-23 | 14:11 | 1

Oekraïne heeft na het uiteenvallen van de Soviet Unie honderden kernwapens "geërfd".
In 1994 hebben ze die vrijwillig weggedaan in ruil voor veiligheidsgaranties. Als ze die kernwapens niet hadden weggedaan zou Poetin het land nooit zijn binnengevallen.
nl.wikipedia.org/wiki/Memorandum_van_...)

Leon Tosti | 23-08-23 | 15:25

Napoleon en Hitler vielen ook Rusland binnen met superieure wapens en een beter getraind leger, maar wat uiteindelijk steeds het verschil lijkt te maken is dat Russen vrijwel eindeloos kannonnenvoer uit de eigen achterlanden naar de frontlinie kunnen blijven sturen.

Het wordt tijd voor een serieus vredesoverleg.

ZonderNaam | 23-08-23 | 14:10 | 23

En straks ook uit Afrikaanse landen waar Wagner zit.

AdvocatusDiaboli | 23-08-23 | 15:08

Voor Nederland zou ik in ieder geval nooit vechten.

Dr.Platypus | 23-08-23 | 15:27
▼ 20 antwoorden verborgen

Hij moet om Timmerfrans vragen. Schaakmat Putin!

P-unit | 23-08-23 | 14:08

Die Amsterdamse opvoeding en navenante parkeerervaring komen daar vast van pas.

penis-aqua-rosA | 23-08-23 | 14:08 | 1

Hé psst R, weekje front in het Oosten van Europa of een maandje hotel op kosten van de staat in NL?

Deurdonderer | 23-08-23 | 14:23

Lange afstandsraketten voor de M142 HIMARS .
Prijsschieten op de Krim .
De Russen worden dan echt para .

hooliganica hollandi | 23-08-23 | 14:08 | 2

Hoor! Hoor!
Dat gaat inderdaad helemaal het verschil maken. En dan niet één of twee, maar meteen enkele honderden of - ik durf het bijna niet te zeggen - duizenden...
Yesssss!

Aristotalloss | 23-08-23 | 14:09

De Himars deden het prima, tot de Russen leerden hoe ze de Himars konden verstoren.

En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 14:39

Tijd om St Petersburg en Moskou kapot te Nuken. Het heef lang genoeg geduurd.

glebber | 23-08-23 | 14:06 | 4

Kernwapens inzetten is geen oplossing.

De_fluitlokker | 23-08-23 | 14:36

- autojoris -

Louter Leuter | 23-08-23 | 14:47
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zou Thijs eerder cadeau doen aan Ploertin. En dan geven we ons organisatorisch genie Hugo de Jonge er gratis bij.

MAD1950 | 23-08-23 | 14:05 | 1

... en Rutte, ... en Kaag ... en Jette, ... en Sjoerdsma, geheel VVD/'66 eigenlijk.
We doen niet zo flauw. Hup, gratis!

Het Licht | 23-08-23 | 14:45

Zet het hele team top Europese politici er bij, dit zijn prima diplomaten die dit direct aan het front goed kunnen managen.

Rebellis | 23-08-23 | 14:04

Ieder land gaat zowat betrokken worden bij deze oorlog .
Wat zei Nostradamus ook al weer over 2023 ?

likmegaties | 23-08-23 | 14:04 | 6

Nostradamus voorspellingen zijn vooral achteraf te duiden. Vooraf heb je er niets aan. Het is ook flauwekul,

AntiZanicz | 23-08-23 | 14:43

"Wat zei Nostradamus ook al weer over 2023"
Wat je er maar in wil lezen.

AdvocatusDiaboli | 23-08-23 | 15:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Zelensky vraagt naar hetgeen hij kan krijgen. Dus dit artikel is je reinste BS

Brabantse Leeuw | 23-08-23 | 14:04 | 6

@DeDatumEnTijd-> | 23-08-23 | 15:14: Hij vraagt al heel lang wat hij nodig heeft. Niet alles krijgt hij. Volgens mij ben je dan ook een beetje aan het haarkloven op die zin.

DeJemelscheet | 23-08-23 | 16:36

Eens

DeJemelscheet | 23-08-23 | 16:37

het had er allemaal veel eerder moetne zijn en daar zij tanks en vliegtuigen niet zomaar bedienen kunnen hadden we gewoon bemanningen mee moet leveren. Nu is het momentum weg en hebben de russen een half jaar de tijd gehad om zich in te graven.

AntiZanicz | 23-08-23 | 17:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Thijs “fingerspitzengefühl” Röhmer mogen ze wel even lenen wat mij betreft, het schijnt dat ie bij jonge, nieuwe rekruten feilloos de juiste snaar weet te raken dus tel uit je winst..

stikstofhelp | 23-08-23 | 14:04

A-10 Thunderbolt II! Wow. Die zou ik zeker ook vragen inderdaad. Maar dan wel met een GoPro erbij zodat we zien hoe het kreng al die tyfus-Rukken uit de loopgraven schiet!

Aristotalloss | 23-08-23 | 14:04 | 4

De A-10 is primair een anti tank wapen. Zijn GAU8 kanon schiet met 30mm verarmd uranium munitie. Beetje overkill tegen infanterie.

paleface | 23-08-23 | 15:22

@Hetiswathetis | 23-08-23 | 14:47: de tegenpartij heeft solide anti-aircraft voorzieningen en de A10 is niet immuun. Ook al doet men alsof het een superding is. Het is niet voor niets dat hij uitgefaseerd zou worden. Maar idioten die denken dat je altijd tegen talibaan zult strijden hebben weer miljarden laten omleiden.

AntiZanicz | 23-08-23 | 16:59
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom niet meteen een death star?

Pierke Smulders | 23-08-23 | 14:02 | 2

Een paar AT-AT’s zouden wel helpen in die mijnenvelden.

HA BIER!1! | 23-08-23 | 14:57

Zelensky heeft wel iets van een Ewok.

P-unit | 23-08-23 | 15:28

Hij vraagt nooit eens een keer lief om vrede.

EnzoIshet3 | 23-08-23 | 14:00 | 5

Exact. Eens zal hij tot inzicht moeten komen dat hij deze oorlog niet kan winnen en zich er zo goed mogelijk uit zal moeten onderhandelen.

DeDatumEnTijd-> | 23-08-23 | 15:15

@Flexzz | 23-08-23 | 15:08: Zelensky heeft makkelijk praten. Ze vechten daar met onze wapens, onze tanks en binnenkort onze vliegtuigen. En overal ter wereld probeert hij met ons geld huurlingen in te huren. Het maakt Zelensky niet uit dat onze tanks kapotgaan (nu 31 kapotgeschoten van de 58) en dat huurlingen uit Colombia betaald worden met Amerikaans belastinggeld.

En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 15:31

@En nu is het genoeg! | 23-08-23 | 15:31:
Maakt mij ook niet uit

miko | 23-08-23 | 18:57
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland