Scheepsbrand bewijst: uitbestede kustwachtheli's te laat, verkeerd uitgerust en soms onbeschikbaar
Het zinkende schip van de aanbesteding
Als we gered willen worden uit het bureaucratische mijnenveld waar Nederland stapje voor stapje inwandelde, dan hoeven we niet op onze reddingshelikopters van de Kustwacht te rekenen. Die zijn inmiddels ook verzwolgen in de golven van een papieren bestuurswerkelijkheid waarin bezit en verantwoordelijkheid niet langer bestaan. Dat blijkt uit een NRC-analyse (samenvatting zonder paywall) van de inzet van de gloednieuwe AW189's bij de brand op autodobberaar Fremantle Highway. Die heli's zijn niet langer in bezit van de Kustwacht, maar worden sinds dit jaar inclusief personeel gehuurd van het Britse Bristow Group. Dat pakt alleen niet uit zoals gehoopt. Hoewel in de aankondiging nog trots wordt vermeld dat de heli's binnen tien minuten in de lucht kunnen zijn, duurde het in dit geval veertig minuten voordat de wielen loskwamen van de grond. Daarnaast beschikken de toestellen over minder stoelen dan is afgesproken, waardoor niet één, maar twee heli's nodig zijn voor het vervoer van een brandweerteam en blijkt uit verder onderzoek dat dit niet de eerste keer is dat er problemen zijn met de inzetbaarheid en opstijgtijden. Problemen waar de minister tijdens het aanbestedingsproces al voor gewaarschuwd werd, maar die werden weggewuifd door de aanbesteders van Defensie die vervolgens de opdracht gaven aan een bedrijf onder leiding van een voormalig Defensie-medewerker. Hoe diep we inmiddels zijn weggezakt in het bureaucratische drijfzand blijkt als de krant een verantwoordelijke probeert te spreken. Bristow wijst naar de Kustwacht en de Kustwacht wijst naar Defensie. Die houdt vervolgens de lippen stijf op elkaar onder het mom van "operationele informatie" alsof er gevraagd is naar de strategie in Oekraïne in plaats van een verantwoording over uitgegeven belastinggeld. Het lijkt erop dat een papieren bezuinigingspoging in de praktijk resulteert in een afname van de snelheid en kwaliteit van onze reddingsdienst. Gelukkig hebben we de vliegtuigen van de Kustwacht nog. Ah shit.
Reaguursels
InloggenRutte heeft de Nederlandse Kustwacht uitbesteed aan ISR Support Europe B.V. <- Een clubje dat is opgericht in 2020, geen voorgeschiedenis over te vinden, minder dan 5 werknemers, geen kantoor, niks. Het zaakje stinkt naar corruptie.
Hoeveel tientallen miljoenen van de belastingbetaler verdwijnen hier in de zakken van wie?
Inderdaad. Decennia lang heeft defensie de SAR en maritieme patrouilles uitstekend gedaan. Is er iets dat de VVD en Rutte niet kapot maken? Waarom was het nodig dit uit te besteden aan een private partij? Goedkoper is het niet. Beter is het niet. Wat is het dan wel?
Ik denk dat jullie de pijlen verkeerd richten, min. van Defensie is mevr. Ollongren (D66) en dhr. Harbers (VVD) gaat over infra en water.
Kustwacht krijgt nieuwe vleugels
De inzet van het toestel (Dash 8) is nieuw, want een commerciële firma is verantwoordelijk voor het vliegtuig, vliegend personeel en de missieapparatuur. Dat geldt evenzo voor de nieuwe helikopters (SAR-AW189).
> Ok, dus Kustwacht vliegtuigen en helikopters worden uitbesteedt.
Daarom is besloten te vervangen volgens het concept dat al bij de Kustwacht wordt gebruikt: een zogeheten ‘full wet lease’.
> Ah, een volledige natte lease, dus maandelijks factuurtje en klaar.
ISR Support Europe is eigenaar en operator van de vliegtuigen, verantwoordelijk voor het onderhoud en reparaties en het leveren van de vliegers. “Het ontzorgt de Kustwacht dus maximaal.”
> Ontzorgen, waar heb ik dit eerder vernomen?
Ze moeten tien jaar lang 98% inzetbaar zijn, …. “Halen ze dat niet, dan staat daar een boete tegenover.
> De boete clausule bij <2% uitval, het staat er dus is het zo.
Daarmee komt een eind aan de band tussen de Kustwacht en het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) dat de Dorniers bij 334 Squadron in beheer had en de vliegers leverde.
> Tevens een einde aan de know-how piloten, monteurs en BWK e.d.
Wat niet verandert, is het missiepersoneel dat de observatieapparatuur bedient, net als de standplaats Schiphol-Oost.
> Ohw, dan valt het mee….
> 'n Lang verhaal om uit te leggen dat o.a. Defensie niet meer meedoet.
Bron: magazines.defensie.nl/materieelgezien...
De BV van ISR Support Europe is pas opgericht in 2020. Heeft minder dan 5 werknemers. Geen site, geen kantoor, niks over te vinden. Maar is verantwoordelijk voor de inzetbaarheid van de hele vlieg capaciteit van de Nederlandse Kustwacht.
Ja sorry had haast vandaag dus een helikopter geleend. Zal het niet meer doen.
Dit is niet vreemd, dit is Kapitalisme. Dit is wat we wilden toch? 'A job well done' dus!
Maar de AW189 heeft altijd nog meer plaatsen dan zijn voorganger de SH-14D Lynx maar die vlogen bij calamiteiten ook vaak met meerdere toestellen agv deze capaciteit. en buiten kantooruren waren er ook maar een beperkt aantal bemanningen.
De kustwacht heeft nooit de Lynx gehad. De MLD wel. Deze toestellen zijn 10 jaar geleden vervangen door de NH-90.
Zodra de motivator "geld" om de hoek komt kijken zijn alle andere belangen ondergeschikt en daarom moet je dit soort zaken nooit uit besteden.
Ja maar dat komt niet door de aanbesteding, dat komt door Brexit!!
Ik denk dat het nog best meevalt. Nu waren ze alleen wat te laat. Stel dat ze die helicopters in eigen beheer hadden gehad. Dan waren ze helemaal nooit inzetbaar geweest, omdat iedereen op diversiteitskursus was, zich onveilig had gevoeld omdat ze geen fouten mogen maken of omdat opstijgen slecht is voor het klimaat en dus ongunstig voor de 'personal branding'. Uitbesteden is veel veiliger voor je CV. Gaat het goed, dan had jij de 'regie'. Gaat het fout, dan kun je de ander de schuld geven en nog steeds meer dan 50 vrije dagen per jaar opmaken.
Misschien een ideetje
Kunnen we onze defensie niet helemaal uitbesteden aan een commerciële partij.
Bv de PMC Wagner groep.
Volgens mij hebben zij wat ruimte in hun agenda.
Kan niet fout gaan onmogelijk
www.geenstijl.nl/5143487/helemaal-nie...
Ging ook zo goed!
www.ad.nl/binnenland/blunder-rijkswat...
Kennen jullie deze nog, twee ribs aangeschaft voor één miljoen euro’s, bleken totaal ongeschikt. Zijn later geveild voor 50.000€ per stuk.
Konden wel snel en over hoge golven maar niet tegelijk dus snel over hoge golven, juist daarvoor waren ze aangeschaft. Maar fuck he 5 ton voor een rib is sowieso minstens 5 keer teveel.
Jij bent was eerder dan ik…hahahaha
En nu gaan we een stel onderzeeërs aankopen. Wordt het volgend drama. Tot niets in staat..
Bovenzeeërs dus.
De onderzeeërs kunnen prima in Nederland gebouwd worden, de werven, techniek en kennis is er. Tevens leesbare tekeningen en handleidingen en goed voor de werkgelegenheid en economie.
Echter, de EU aanbestedingsregels houden dit tegen, dus zit de Marine straks met Franse duikboten opgescheept.. die zijn dan net iets goedkoper (of zo).
@Unsinkable-Sam | 02-08-23 | 20:08: zoals dat franse vliegdekschip dat op zijn eerste vaart beide propellors verloor.
@Unsinkable-Sam | 02-08-23 | 20:08: Farizeers !
Crankhead, propellers of prop’s = vliegtuig, wieken = heli en schroeven = schepen. Heb je ook ‘n bron eventueel?
Dit is niet een gevolg van "bureaucratie", maar een gevolg van de manie bij de overheid om voor iedere scheet en drie knikkers 'experts' van buiten aan te trekken, cq. de duvel en zijn ouwe moer uit te besteden.
Zo raak je het zicht en de controle dus volledig kwijt. Met dit soort resultaten.
Weet u nog het geval van de vuurtoren van Huisduinen, de Lange Jaap, die ineens op omvallen zou staan? Ook zo'n geweldig voorbeeld van uitbesteding van onderhoud, toezicht en God weet wat. Zodat niemand meer weet hoe het precies zit, hoe de zaak er voor staat.
Dat het ook nog eens uitbesteed is aan een oud-medewerker van Defensie stinkt nog weer extra. Ook dat is schering en inslag bij dat uitbesteden van taken en diensten: het old boys netwerk.
Intussen smijten ze met belastinggeld alsof het niets is, en verkrijgen ze een slechter resultaat.
Er is dus niemand die ooit heeft gezegd we doen een 100 jarige investering in de Nederlandse Kustwacht.
- We maken 5000 hectaren grond vrij in Friesland.
- Een opleidingsinstituut voor 500 mannen per jaar.
- 3 vliegvelden 30 helicopters, vliegtuigen en drones.
- 2800 voltijdse werkplekken.
- We vliegen met Fokker en varen met Damen.
Nee de uitgeholde keuze van Rutte was een ingehuurd contract met een beursgenoteerd bedrijf uit Groot Brittannië. De maatschappelijk uitgaven en kennis is naar het buitenland verdwenen.
Precies, incapabel..
Zie mijn tegeltje van 17:41 hierboven. Het is een complete ziekte bij de overheid; het eigen personeel is totaal onkundig geworden, en houdt zich angstvallig vast aan 'experts' uit de commerciële sector. Omdat ze geen moer meer van hun eigen zaak afweten. En niet te vergeten, omdat ze zich willen indekken tegen kritiek, want verantwoordelijkheid nemen, ho maar.
Wat moet je met zo'n overheid? Die kun je net zo goed naar huis sturen.
Kijk eens naar de vacatures van bijvoorbeeld Rijkswaterstaat. Vragen ze ingenieurs of communicatiemedewerkers? U weet het antwoord al.
@KeesBruin | 02-08-23 | 17:44:
Bedacht door managers met een hbo opleiding facilitair management.
Waarschijnlijk op advies van huilende ambtenaren "Gun ons het vertrouwen "...
@thekolere | 02-08-23 | 18:17:
Meeste overheid instanties zijn titel geil
Goed plan! De KNRM doet fantastisch werk en Nederland met zijn kustlijn van 353 km en intensieve scheepvaart heeft simpelweg een degelijke basis nodig. Echter, leg dat onze pennenlikkers maar eens uit..
@Unsinkable-Sam | 02-08-23 | 20:14: De KNRM is hier inderdaad dan de partij voor. Aan de Missie Uruzgan in Afghanistan gaf de Tweede Kamer €2 miljard steun. Dan kan zo'n investering ook makkelijk gedaan worden voor reddingswerk aan de Nederlandse kust met eigen manschappen, basis, materiaal en opleidingen.
McCain, feitelijk gaat het hier over de Kustwacht, echter die zijn verstrikt geraakt in full wet lease constructies en extern personeel momenteel. Ofschoon ik een landrot ben zie ik een duidelijke rol voor de KNRM weggelegd. Vreemd dat het goud naar de Kustwacht gaat en de KNRM op giften van o.a. reders draait. s2.wklcdn.com/image_44/1323756/457377...
Bezopen dat hier in de comments privatisering verdedigd wordt terwijl een vrijwilligerspartij als de KNRM de shit moet opruimen.
Lieden met commentaar a.d. zijlijn weten niets. Worden al zeeziek in bad.
Moet ineens denken aan de Fyra en de door “ons” van Duitsland geleasde Leopards..
Dit was al heel lang bekend, goed opererende maatschappijen waren te duur. Aanbesteden tot onder de operationele kosten, zelfs de Belgen hebben even voor Nederland gevlogen. Dat de huidige club het niet kon waarmaken was vooraf bekend, maar ja op papier "voldeden ze".
"Maar er is ook veel wél goed gegaan"
Wat is er in tig jaar Pinokkio nu níét volkomen naar de gallemiezen geholpen?
De papieren werkelijkheid.
@ChalinaRosa | 02-08-23 | 17:42: Precies! De papieren werkelijkheid, de babbels, die hebben ze nog meer dan genoeg. Ronkende praatjes over zichzelf, op hun eigen website. Kijk ons een snel, slim en adequaat bezig zijn.
Het is een bordkartonnen facade, waarachter een incompetente, verrotte overheid schuil gaat.
Ook al verkwanseld. Inclusief die vliegtuigen . Wat een achterlijk land zijn we toch geworden olv Rutte
Tsja, dertig jaar stelselmatig, onnodig en onnozel bezuinigen op defensie laat ook hier zijn sporen na. Wie z'n reedt brand...
Lauren Marijnen…leest u mee? Weer ambtenaren die stinkend hun “ best “ hebben gedaan.
Kunnen ze die dingen niet uit Curacao halen, daar vliegen toch wat profs rond.
Ik ken bedrijven die leeg liepen en failliet gingen op sale en lease back constructies. Gelukkig kan de overheid niet failliet gaan. Toch?
Dat is inderdaad helaas de reden dat de overheid per definitie incapabel is
Afrekenen per Km, mijl of draaiuur, het ziet er allemaal gunstig uit op papier. Echter de meer/minder km’s, mijlen of draaiuren staan contractueel op factor 3 bijbetaling. De praktijk: niemand kan exacten vooruit goed inschatten dus het sale and leasback contract valt hoger uit dan eigen beheer. Altijd.
Tevens ben je het eigendomsrecht van je spullen kwijt.
Alles lijkt te worden kapotbezuinigd om de diepe zakken van stinkend rijken te vullen met werkelijk alle gevolgen van enorme risico's van dien. Nou ja, lijkt?
Aanbestedingen zijn al decennia lang oorzaak van veel teveel geld betalen voor onderwijs, zorg, energie en alles wat de staat zelf aan diensten direct of indirect leverde. En de kwaliteit daalde daar waar de kosten stegen. En dan hebben we nog niet over de enorme corruptie. Terwijl dat nou juist de aanleiding was...
Lees Bassiehof over de nieuwe stemmenpuddingbuks v.d. pvdagl er nog maar n keertje op na.
Over een tijdje verschijnt er een rapport van de onderzoeksraad en zal duidelijk worden wat er gebeurt is. De brand woedde bijvoorbeeld al langere tijd, waarom heeft de kapitein niet eerder om hulp gevraagd?
Ik ben niet thuis in die wereld maar hebben de bedrijven die daar boorplatforms hebben niet standaard helikopters paraat staan? Veiligheid eigen personeel ed is toch erg belangrijk deze dagen.
Het zou zomaar kunnen dat je dan obv arbo en milieu regels het haasje bent.
Voormalig minister Pronk wilde geen trauma helikopter na 19 uur ivm geluidsoverlast. De voorbeelden zijn makkelijk uitbreidbaar
Ook onderhoud van terreinwagens van Defensie is uitbesteed aan een commerciële partij. In casu doet PON het onderhoud aan de VW Amarok.
— De Amarok is een civiel voertuig. Omdat dit in grotere aantallen wordt geproduceerd dan militaire voertuigen, bespaart Defensie op de aanschafkosten. Ook wordt bespaard op onderhoud. Dat besteedt Defensie voortaan uit aan dealers van importeur Pon, zowel binnen als buiten Nederland. De krijgsmachtdelen hoeven hiervoor geen eigen monteurs meer op te leiden. Het uitgebreide dealernetwerk van Pon garandeert snelle hulp bij pech in de veelgebruikte oefengebieden in onder meer Duitsland, Noorwegen en Spanje.—//
Het valt mij altijd op dat Nederlandse defensie autos geen daken en deuren hebben. Dat is dus altijd om de aanschafkosten laag te houden.
Haha dus bij een daadwerkelijke uitzending geen eigen monteurs?
@bots! | 02-08-23 | 17:20: Theo citeert vaak Google.
@McCain | 02-08-23 | 16:41: dan ben je niet vaak in de buurt van het nieuwe materiaal, de MB's (en Puchs!*) hadden meestal al een vast dak en de Amarok is gewoon een run-of-the-mill terreinwagen, waarvan vooral de spatborden hilarisch vaak afbreken op de oefenterreinen. Open daken zijn beter geschikt om handmatig een affuit op het dak te bedienen overigens..
Las ergens dat de kapitein in kwestie al in vroeg stadium om airlift verzocht en dat eea geweigerd werd. Vandaar de ( deadly ) jump horror..........
Slechte zaak... reden weigering?
NL leger heeft der Mark Rutte ook al uitbesteed aan Deutschland, de groot-Europese gedachte begint vorm te krijgen in gidsland NL.
Het voordeel is dan wel dat de lease niet of niet volledig hoeft te worden betaald en dat die Bartlow group aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele gevolgen door de ontoereikendheid van hun diensten. Toch? TOCH?
Hahaha, laat ook maar.
Ja want contracten ipv realiteit en lastige dingen als iets “goed” willen doen zijn tegenwoordig platgeslagen. Vandaar al die juristerij tegenwoordig. Als iets moreel fouts juridisch goed is, vinden we dat tegenwoordig goed.
Even geleden was je voor gek verklaard maar nu krijg je op je kop als je het dan toch doet.
Als je wilt dat iets goed gebeurt moet je het zelf doen.
Maakt het niet uit, dan moet je het uitbesteden.
Je ligt te dobberen op de uitgestrekte Noordzee na een ongeluk.
Het is eind November en de watertemperatuur is 5 graden.
Je hebt nog 30 minuten tot menselijke uitputting.
Nederland is al eeuwen een trots waterland.
De Koninklijke Kustwacht zou toch al onderweg zijn met al zijn manschappen en macht?
Blijkt het dat de VVD met Rutte de Kustwacht heeft uitbesteed aan een beursgenoteerd bedrijf in Londen!
De reddingsbrigade heeft mensen uit zee opgepikt.
@ChalinaRosa | 02-08-23 | 16:31: reddingsbrigade is wat anders, dat is vaak de KNRM.dit betreft de lifeliners, de helicopters die mensen van (grote) schepen aftakelt. Of een medisch specialist aan boord brengt.
Het kan wel. Uitbesteden, privatiseren. Maar één belangrijk dingetje word elke keer vergeten: het Service Level Agreement. Daar staat het belangrijkste meestal niet in. Je ziet dit ook bij WMO vervoer, streekvervoer, NS reizigers. Elke keer ontbreekt informatie over het niveau van de dienstverlening wat de gebruiker mag verwachten.
NS is daar helemaal een toppertje in, treinen die uitgevallen zijn, tellen niet mee in het percentage vertraging.
Vertraagde treinen kunnen je een aansluiting laten missen.
Ze moeten per reis en reiziger tellen, niet per trein.
Ik heb wel SAL's van de overheid gezien met ontelbare details op detail. Om een of andere reden in een steeds kleiner lettertype. Stoer. Ging een collega met een steekkar vol ordners contracten naar het ministerie. Bleek er toch een detail niet correct en ging alles de kliko in. Verborgen werkloosheid.
Een SLA zegt met name wat je niet krijgt of mag verwachten..
Onzin. Op papier kan het allemaal. Bij niet-triviale onderdelen dien je de kennis en belangen binnenboord te houden en niet uit te besteden. Je koopt geen product maar een dienst die heel andere belangen heeft.
Of een leverancier die simpelweg niet nakomt en levert wat ze bij de aanbesteding wel hadden beloofd. Ja, en wat dan beste ambtenaren?
Er staat dat ze binnen 10 minuten in de lucht kunnen zijn. Niet dat ze dat ook doen.
Ze verplichten bij de begrafenis van de nabestaanden te moeten toekijken en naar het lijk te kijken.
@Trekhaas | 02-08-23 | 16:23: Ze sluiten het in elk geval niet uit.
Hier is weer de slogan toegepast "sparen, sparen, ook als het miljoenen kost".
Penny wise pound foolish
@Nichtsneues | 02-08-23 | 17:32: Ik moet heel eerlijk toegeven dat deze tegel in mijn oren klonk alsof een horrorclown de tijd van zijn leven heeft gehad...
Misschien kan iemand mij even bijplussen, maar vroeger leerde ik dat zeeschepen reddingboten aan boord hadden voor als het mis ging iemand?
De Titanic had ook reddingsboten, alsof dat zo goed afgelopen is.
Maar serieus, als de bemanning zich genoodzaakt voelt om 30 meter omlaag te vallen dan konden ze waarschijnlijk gewoon niet bij de inderdaad aanwezige reddingsmiddelen in de buurt komen.
Hebben ze ook. Ik gok dat het personeel er niet bij kon komen.
ChalinaRosa, het is ook ‘n beetje vreemd schip. De stuurhut en verblijven zit voorop en boven de ruimen i.p.v. bij klassieke bouw voor de ruimen (brand barrière). Je hebt dan ‘n fix probleem bij brand, zo blijkt.
Wanneer besteden we het koningshuis uit?
Ik laat me graag inhuren voor 500 per uur, ex BTW. Een nadeel, ik kom niet zo goed uit de verf op die Euromuntjes en postzegels.
@Kaal-dik-en-lelijk | 02-08-23 | 16:20: Als u maar excuses kunt aanbieden voor van alles en nog wat, namens het volk, waar niemand part noch deel aan heeft gehad.
Voor €50 miljoen per jaar vinden EY, Bristow group en Accenture een familie. Daarna beginnen de onderhandelingen over taken en extra's. Gelukkig kan de Staat Der Nederlanden alle Koninklijke bezittingen verkopen en afschrijven. De Bistrouw Group Koning laten ze vanuit Londen overvliegen op belangrijke dagen en overnacht in een Ibis op Schiphol.
@Kaal-dik-en-lelijk | 02-08-23 | 16:20: Kijk eens naar de prins van Monaco. Dat is ook moeders mooiste niet. Maar kun je zonder de slappe lach te krijgen je excuses aanbieden aan het Vaticaan voor de moord op Bonifatius? Dan ben je geschikt.
Idee van M v Rossum: koningshuis veroorzaakt schandalen en laat zich hiervoor betalen door de Story, Vorsten en de Privé.
(Misschien is het al zo nu?)
Ja maar aanbesteden is zo'n drommels handige manier om de BV van je vrouw wat pecunia toe te spelen *VVD modus off
Is er al een commissie benoemd?
What's next, landmacht uitbesteden aan Blackwater?
Heeft Rutte al uitbesteed aan Duitsland.
Lease contracten getekend. Het budget is op korte termijn binnen Europese afspraken en Rutte is het beste jongetje van de klas.
DEDEN ze dat maar!
Eric Prince heeft wel een oplossing voor de stroom immigranten uit Afrika:
youtu.be/NigXsQOfPq0
“Eric Prince on illegal immigration from Libya”
Ach, dat kunnen die bedrijven toch allemaal veel beter dan de overheid?
Dat is járen de mantra geweest in de politiek, bij de VVD voorop. En maar kennis en vakmanschap bij de overheid wegsnijden. En alleen hoog opgeleide zwamneuzen overhouden, die van toeten noch blazen weten.
Ouwehoeren, dat is het enige dat onze overheid nog goed kan, maar vakwerk afleveren, wéten wat ergens speelt, of hoe een probleem aangepakt moet worden? Ze tasten in het duister, want ze weten niks meer.
Hoogopgeleide managers, pr-figuren, gelul in het oneindige, maar iets klaar maken? Ho maar!
Wat vreemd weer dat ze wel vertellen dat de heli's veel te traag opstegen en te beperkt waren, maar natuurlijk weer niet erbij vertellen waarom.
Was de piloot niet beschikbaar?
Moesten ze nog tanken?
Moest er een formulier in drievoud worden ondertekend met 6 stempels erop?
Wat?
Het gaat hier om hulpdiensten en mensenlevens.
Alarmmelding en asap opstijgen zou je zeggen.
Hup hup.
En bij defensie zijn ze ook niet gek.
Dus een raar verhaal dit.
Er moest nog een stikstof berekening gemaakt worden
Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig???? Ik begin een kennis te geloven die beweert dat dit weer een voorbeeld is van een corrupte overheid. De vraag, als dit idd zo is, is dan alleen wie de omkoopeuro 's opstrijkt.
De Britse Bristow Group natuurlijk.
Typisch een voorbeeld waarbij 'you'll own nothing' totaal niet werkt.
Marktwerking! Meer meer meer!
Klopt.
Ik las dat hier de subsidie voor de vrijwilligers van de duikbrigade wordt stopgezet. Geld voor het onder kliederen van een vloer met bosbessenjam door een gehandicapte lesbienne van kleur is nu eenmaal belangrijker.
Diepe schande.
@ChalinaRosa | 02-08-23 | 16:13: spijker op zijn kop
Schandalig is het.
@ChalinaRosa | 02-08-23 | 16:13: De gemeente is diep gezonken.
Paar jaar terug voer een dronken Poolse binnenvaartschpper de stuw bij Grave uit de Maas. Omdat niemand door alle uitbestedingen nog wist wat de procedures waren had niemand de tegenwoordigheid van geest om de sluisdeur bij Heumen dicht te zetten. Een vrij simpele handeling die iedereen met een beetje boerenverstand kon beredeneren. Met als gevolg dat in 1 nacht het hele maaswaal kanaal leegliep. Maandenlange stremming van de beroepsvaart was het gevolg tientallen miljoenen maatschappelijke schade welke totaal onnodig was geweest. Parate Inhoudelijk Kennisniveau bij RWS is enorm uitgekleed.
Dat is overal.
RIVM was vroeger ook een bastion van kennis.
Nu studeren er een paar af met een scriptie (googlen, printen, nietje erdoor) en weg zijn ze weer.
De tijd dat mensen 40 jaar bij de RIVM werkten is voorbij.
Dus alle kennis loop de deur uit.
In Euro's zal het goedkoper zijn.
Dit jaar.
Maar op de lange termijn is Nederland niet beter af.
@AdvocatusDiaboli | 02-08-23 | 16:18: het is een politieke club geworden. We kunnen zonder denk ik. De functie vh rivm kun je anders oplossen.
Leg dat allemaal maar eens uit aan de familie van de overleden zeeman.
Als ze erop uitkomen dat er mensen doodgaan voor een lekkere aanbestedingsbonus van een paar handige jongens, kun je wel weer wat zwartgelakte rapporten verwachten.
goede reden om 10 consultants en advies bureaus er een rapport over te laten schrijven met uiteraard elk een eigen klnkbord groep en overzicht commisie, waarna er een beraad wordt gepland om elk rapport naar elkaar te finetunen en de inspraak commisie met eigen overzicht commisie en keten mariners er hun zegje over moeten doen, waarna we tien jaar verder zijn waarna het niet meer nodig is omdat er al drie nieuwe aanbestedngen zijn geweest, maar tenminste honderden hoog opgeleid mensen er een jaar of tien een schaal 14 baantje hebben overgehouden. uiteraard onder leding van tientallen ex kamerleden
Voordat ik naar de wc ga om te poepen doe ik dat ook ja, goed gezien.
Een drone met blusinstallatie is sneller van de grond dan deze heli.
De carousel draait er rustig op los.
Onze oosterburen hebben al een deel van onze landmacht in de pocket.
Het gaat goed met vaasjesland.
We gaan er aan onderdoor, deze veranderingen doen geen goed.
Dan zal je toch een beste drone nodig hebben aangezien het wel handig is als ie een paar kuub schuimvormendmiddel, een pomp (zowel voor het svm alsmede het water uit zee te pompen) en tevens ook nog reddingsacties uit kan voeren bij een groot brandend schip.
@Alfred E. Neuman | 02-08-23 | 16:07: ze bestaan wel, mogelijk een prototype?
Je kunt toch best een drone die kant op sturen met drijfmateriaal voor mensen die in het water liggen.
Kan zeker in de winter levensreddend zijn.
@Zitvlak
Er bestaan zeker blusdrones/robots. Helaas zijn de vliegende exemplaren nog te klein voor een industriële inzet maar voor bv een kleine brand in hoogbouw kunnen ze erg handig zijn. Helaas moeten ze nog wel extern gevoed worden dus zijn zelf niet voorzien van schuim/water en/of pomp. Bij zo'n scheepsbrand als deze gaan er toch wel enorme hoeveelheden water en svm doorheen, met een drone gaat dat helaas nog niet lukken.
Daar is vast een manager flink rijk aan geworden door de bonussen hiervoor, die nu allang weer weg is "opzoek naar een nieuwe uitdaging".
Meeuwen management
Het is goedkoper en je kan als het mis gaat naar een andere partij wijzen. Win-win.
Participatiesamenleving heeft ook hier toegeslagen. Regel het zelf maar, paupers.
Wanneer gaan we de marine en luchtmacht uitbesteden? En aan wie?
Edit : wacht, ik weet het al. De eu (eu met kleine letters)
Er is nog een grote groep Wagner soldaten vrij te huur, ervaring hebben ze ook. Misschien iets voor in terApel, de bewoners daar zijn al aan ellende gewoon.
Er zijn nog meer overheidsonderdelen die alles uitbesteden, zo weinig mogelijk geld afspreken, en dan verwachten dat de bedrijven ze als koning behandelen.
Resultaat is dat de medewerkers hun deadlines niet KUNNEN halen omdat alles om de zoveel tijd faalt.
Als het maar op het Excel-sheetje leuk staat toch.
Ach, wat maakt het uit? De burger betaalt de prijs en het gerommel kan ongehinderd doorgaan. Als het echt niet anders kan word beweerd dat de onthulling een dreiging voor de rechtsstaat vormt waarna het putdeksel kundig dichtgelast wordt.
Zo'n 10 jaar geleden hoorde ik op Radio 1 (of NPO of... whatever) één of andere hot-shot consultant zeggen: "Nederlandse managers zijn hartstikke goed in bezuinigen, dat kunnen ze allemaal heel goed...".
Moest hier aan denken.
De burger betaalt niet de prijs. Dit gesjoemel kost levens.
@ChalinaRosa | 02-08-23 | 15:57: Niet bekend met de term "de prijs van een leven" ?
Ach, we hebben een kop van Jut.
Gelukkig maar.
Houd toch op man.
Daar gaat de mythe dat particuliere bedrijven beter zouden zijn dan overheidsbranches. Want winst enzo…
De VVD pur sang, alles moet efficient maar niets werkt.
Dit is EU regelgeving. Boven een x bedrag moet Europees aanbesteed worden.
@normanius | 02-08-23 | 16:06:
Heb hier dagelijks mee te maken. Een circus om niks, maar het moet.
@normanius | 02-08-23 | 16:06:
Dat is een probleem, maar deze valt onder het kopje tanks leasen.
De verplichte EU aanbestedingen zijn een absoluut drama voor de kwaliteit van de economie. Ik heb het nog nooit goed zien uitpakken. Echt, nog nooit.
@pollens | 02-08-23 | 16:26: Adviesbureautjes die een aanbesteding kunnen begeleiden schrijven dikke rekeningen. Er moet zoveel papiermeuk bij verzonnen worden dat het eindresultaat niet goedkoper is geworden.
De helikopters moeten worden aanbesteed, niet de hele dienstverlening. Maar die eigenaar heeft er eerst handig voor gezorgd dat defensie dat ging uitbesteden om vervolgens zelf die aanbesteding te winnen.
Tijd voor onderzoek naar die gozer. Dikke kans dat hij zelf de aanbesteding heeft helpen uitschrijven, zodanig dat alleen hij 'm kon winnen.
Mark my words, dit stinkt.
"(...) de aanbesteders van Defensie die vervolgens de opdracht gaven aan een bedrijf onder leiding van een voormalig Defensie-medewerker."
Corrupte rotzooi.
“Het voelt als thuiskomen”, ja ja, meer als binnenlopen denk ik.
Ja maar wat wil je dan iemand moet die dingen toch vliegen en de specifieke ervaring doe je alleen op bij defensie, dus de kans dat ook de vlieger niet NL of ex defensie zijn is erg groot.
REAGEER OOK