Video - Mark Rutte dreigt: Ik kan nog járen demissionair premier zijn
Plus: Zó besloot hij niet weer lijsttrekker te worden
Het kabinet is gevallen maar de wekelijkse persconferentie met de minister-president gaat door. In de laatste voor het reces wordt het terugblikken. Zo zat Mark Rutte zondagochtend met wat vrienden aan de koffie - één van hen wist niet eens dat het kabinet gevallen was – toen hij een ‘epifaan moment’ beleefde: "Ik ga stoppen." Ook komt zijn ruzie met D66-fractievoorzitter Jan Paternotte aan de orde maar over Sigrid Kaag wil hij niets kwijt. Belangrijker: Rutte heeft kapotveel zin in zijn demissionaire periode: "Ik heb er grote lol in. Dit kan in principe overigens jaren duren. Ik waarschuw alvast."
Reaguursels
InloggenIk wist het, hij gaat nergens voor jaren
Het ontregelen wat hij op de lagere school deed, doet ie nu nog steeds.
Het is en blijft hetzelfde jongetje. Een druiloor.
Hij beleefde een epifaan moment.
Hij zat gewoon het nieuws op zijn smartphone te lezen terwijl hij zat te poepen toen hij plots de primeur van de Telegraaf las dat Jesse Klaver Maandagochtend een motie van wantrouwen zou indienen en dat coalitiegenoot Sigrid Kaag die zou steunen.
Aftreden was koele berekening. Zondag knopen tellen. Want, maandag breedgedragen motie van wantrouwen, die waarschijnlijk door enkele "dissidenten" van D66 zal worden gesteund. Dan is het einde oefening. Dan kun je kiezen vechten of vluchten. Vechten doe je als je denkt nog enige kans te hebben. Vluchten doe je als je kansloos bent. Dus koos Rutte voor vluchten, met opgeheven hoofd, i.p.v. met pek en veren afgevoerd te worden. Rutte weg, Kaag tijdelijk als premier, twee vliegen in één klap. En dat heeft hij weer knap voorkomen. Een filosoof van de koude grond zou zeggen, ieder nadeel hep z'n voordeel.
Ik had een antipathie tegen hem maar als ik dit zo hoor krijg ik weer sympathie.
Dat is ook het gevaarlijke er aan, net als sommige vrienden, je weet dat het t lijers zijn maar je trapt er toch weer in.
Hij heeft grote fouten gemaakt maar sommige dingen zinn hem in de maag gesplitst door coalitiegnoten. Stikstof en windmolens door D66, niet aanscherpen asielbeleid CU.
Same here, zo werkt dat blijkbaar voor sommige zachte eieren.
Laat ik het zo zeggen: In de horeca waar ik af en toe beland, worden dit soort bijdehandigheden heel simpel opgelost. Dan ligt er weer iemand met een kapotte lip buiten.
Wat de zeer ernsige fuck.
Na de eerste anderhalve minuut dacht ik met een AI of shop te maken te hebben.
En zelfs niet eens zin om de authenticiteit te verifiëren hè?
Opgeruimd staat netjes in ieder geval. Draaiende leugenaar.
Kan deze lul het volgens sommigen nog zeau mooi geregeld hebben,
DIE ZIJN ERIN GETRAPT.
Dank u nos, rtl, etc. die elke dag hetzelfde nieuws voorgekauwd de huiskamer inkotsen.
En de taffes.
Hij staat er iets te ontspannen bij... bevalt me niets. Ook niet het vertrek van die anderen
Mij ook niet.
Zo jammer dat hij niet op een strontkar door de straten is gejaagd om op het dorpsplein gevierendeeld te worden, maar niet nadat hij in beschimmelde kerkers met gloeiende tangen is bewerkt en hem de duimschroeven zijn aangedraaid, totdat hij al zijn zonden bekent: Ja! Ja! Ik ben de grootse leugenaar ter wereld! Ik verdien de eeuwige pijniging! Geen genade alstublieft!
Dit zou wel enige genoegdoening geven. Helaas, we leven we niet meer in de Middeleeuwen.
mark rot op! Je hebt nooit iets goed gedaan in je 10 jaar en de PD en Nederland zwaar beschadigt.
En jij hebt op school niet goed opgelet. Ook erg.
Ik voel me als burger nu bedreigd en geïntimideerd door een gestoorde ex-premier die niet wil opstappen.
We moeten dit met z n allen niet meer willen.
Ik kreeg even een scenario door van de komende verkiezingen
VVD wint. De lijsttrekker heeft ook stemmen getrokken. 42 zetels, meer dan Rutte ooit behaald heeft.
BBB wint ook. Het doe-maar-gewoon verhaal van Caroline heeft veel mensen overtuigd. 25 zetels. Meer dan d66 de laatste keer behaalde
CDA verliest. Een historisch dieptepunt, hoewel toch nog meer dan verwacht. 7 zetels
D66 verliest. De partij is volkomen stuurloos. Vlak voor de dag van de verkiezingen is Sjoerd Sjoerdsma met slaande ruzie uit de partij gestapt. Evengoed toch nog 5 zetels.
CU verliest. Heeft nu 4 zetels
PVV wint. Ondanks dat veel PVV-stemmers naar BBB zijn gegaan, heeft een deel van de bevolking toch meer vertrouwen in Wilders. 20 zetels Ja21 en Fvd hebben overigens verloren
Volt wint. Van 3 naar 8 zetels. De nieuw D66-generatie. Ook nu loopt het echter niet lekker tussen de nieuwe fractieleden. In de media verschijnen regelmatig berichten hierover.
Omtzigt heeft zich teruggetrokken uit de politiek
Gundogan was niet verkiesbaar
FvD verliest. Alleen Thierry, Pepijn en Gideon nog in de kamer 3 zetels dus.
PvdA-Groenlinks hebben niet de verwachte meerwaardetheorie kunnen verzilveren. Haalden zij bij de verkiezingen van 2021 samen 17 zetels, nu komen ze samen op 16 zetels uit. Er was onvoldoende duidelijkheid bij de kiezer over het te voeren beleid en Jesse begon ook al tekenen van vermoeidheid te vertonen, maar beide partijen wisten zeker dat het kwam door racisten die zich verontwaardigd uitspraken over Kauthar die op plaats 2 van de lijst was gekomen.
Dierenpartij wint. Vooral bij Groenlinks is er veel afgesnoept. Diertjes krijgen 10 zetels.
SGP constant. 3 zetels.
SP moet het doen met 6 zetels
Ja21 1 zetel.
De onderhandelingen verlopen moeizaam. VVD en BBB hebben samen geen meerderheid. Geen enkele partij lijkt met deze combinatie in zee te willen gaan. Andere combinaties zijn ook niet mogelijk.
Maar er schijnt licht aan het einde van de tunnel.
PVV blijkt wel aan de regering te willen deelnemen. Geert Wilders blijft echter fractievoorzitter. Martin Bosma gaat de omroepen doen, Fleur Agema gezondheid. Namens de PVV worden nog enkele prominenten van buiten (toevallig ex-PVV) aangetrokken.
Maar het kabinet heeft behoefte aan een ervaren politicus. Iemand die weet hoe het werkt in de slangenkuil die politiek heet.
Er wordt een Minister van Financiën aangetrokken. Iemand die zei dat hij geen premier meer wilde zijn. Hij zei dus niets over een andere functie binnen de regering.
Mark Rutte is terug en hoewel formeel minder machtig kan hij premier Yzilgos prima bespelen. Zij krijgt alle klappen en Mark staat weer als de toffe gozer in de schijnwerpers.
Bosma als minister van Media! Een droom voor de bevolking, een nachtmerrie voor de Gooise geldsmijters!
En dan binnen 2 maanden vallen door alle lijken bij alle ministeries. En nu houd vvd zich opeens wel aan ministeriële verantwoordelijkheid. En bij de volgende verkiezingen is het dan weer de “gevestigde” partijen die een zes partijen kabinet maken over links met vvd
Ik zie Rutte nog het boegbeeld worden van BNNVARA, en Klaver en Kuiken, als de meest bekende Rutte-pijpers uit de voormalige oppositie, doen vrolijk mee.
Rutte de Fluffer!
Al eerder, net na zijn aankondiging tot vertrek, schreef ik: Rutte zal tijdens de komende demissionaire periode, nog overal zijn eieren leggen. Ik blijf daarbij.
Ik sluit zélfs niet uit dat hij, als de VVD opnieuw de "grootste" blijkt te zijn dat de nieuwe lijsttrekster en beoogd min. pres. een stap opzij doet en dat Rutte (op veler verzoek.....) alsnog weer minister president zal worden.
In een theater mag men werkelijk alles verwachten, dus ik sluit niets uit.
Tsjonge jonge jonge, ook alweer zo een betrouwbare kartel politicus.
Het zou de broer van Rutte kunnen zijn.
nos.nl/artikel/2482826-ontslagen-bij-...
Nooit vertrouwd die man.
Mooi.
@ChalinaRosa | 14-07-23 | 19:43: D66, dat is meteen een rode vlag wat betreft integriteit.
Alweer verkeerd.
Die interviewmuts, is die werkelijk zo dom? "De gemeenten hebben de langst mogelijke periode nodig om zich voor te bereiden?
Hij zegt dus: normaal gesproken duurt de voorbereiding 9 maanden, nu doen ze het in 4. Maar helaas, dat kwartje valt niet. De muts begrijpt ook niet dat er een zomervakantie in zit, dat partijen een campagne moeten voorbereiden, mensen zich kandidaat moeten stellen. Nee, in haar overzichtelijke instagramwereldje kan het allemaal in drie weken.
Naast het voorbeeld van het UK en de 28 dagen, heeft ook de Spaanse regering nieuwe verkiezingen aangekondigd op 29 mei en ze worden gehouden op 23 juli. Ook in Spanje heb je te maken met kieslijsten enzovoort. De minister van Sociale Zaken heeft zelfs nobg even een nieuwe partij opgericht waarmee ze de derde partij van het land gaat worden. Wij hebben ons land gewoon niet zo goed georganiseerd. Alles gaat langzaam, stroperig en inefficiënt.
We kunnen hem in dat geval ook, net als het prachtige pareltje van democratie Ukraine ook deed met hun hopman, wegjagen. Daar is niks mis mee volgens vvd,- en d66 reaguurders.
Hadden ze die motie van wantrouwen maar in stemming moeten brengen. lafbekken.
Maar dan zaten we nog met Kaag. The horror.
Zo is het minder slecht vind ik.
@ChalinaRosa | 14-07-23 | 19:45: ja en die is vicepremier ook
klootzak eerste klas.
Aankomende verkiezingen doet hij niet mee maar die daarna is nog afwachten. Zo
maar een Carmiggeltje van mij.
Mijn eerste indruk was dat dit nep was.
Maar het is echt. Rutte lacht iedereen recht in zijn/haar gezicht uit.
Surreëel..
Dat is eigenlijk precies wat ik voelde bij die grijns.
Winst. De schorpioen en de kikker.
Als iemand zou zeggen dat dit deepfake is zou ik het nog geloven ook ...
Rutte is een klassieke psychopaat.
Job Knoester beoefend ook alleen maar psychologie van de kouwe grond. Niet altijd alles geloven van iemand die op televisie er maar van alles uitkraamt.
Wie is Job Knoester?
@johnyl | 14-07-23 | 19:10:
Je naiviteit is aandoenlijk. Ooit opgemerkt dat zijn display van emoties zorgvuldig afgemeten is?
In gewone mensentaal heet dat: impulsief.
Epifaan. Doe even normaal. Op zijn best is het vluchtgedrag.
Let op: als demissionair minister president niet meer gebonden aan Kaag, Hoekstra en Schouten leeft Rutte helemaal op en we zien weer de VVD aankomende half jaar weer als rechts liberale partij en op verkiezingsdag heeft iedereen heimwee naar Rutte en zoeken ze tevergeefs op het stembiljet naar zijn naam.
Nee hoor. Blij dat hij opgerot gaat zijn.
Nou ja, dat hij daardoor opleeft kan ik me nog wel voorstellen.
Hij gaat zeker ook nog wat advies geven aan Yesilgöz hoe te dealen met Erdogan. Yesilgöz is namelijk een Koerd en is de dochter van Yücel Yeşilgöz, die lid was van de DÍSK, en.wikipedia.org/wiki/Confederation_o..., een partij waarvan de Turkse overheid van vindt dat ze gewoon de PKK zijn. En in Turkse media gaan dus verhalen rond dat haar vader heeft gezegd dat ie goede vrienden was met Öcelan, de leider van de PKK, maar dat hij niet zo hard werkte als Öcelan.
gdh.digital/detayda-gizlenen-dusmanli...
sabah.com.tr/gundem/2016/08/18/disk-f...
Zij zitten dus waarschijnlijk totaal niet op te wachten dat Dilan Yesilgöz mogelijk premier kan gaan worden van Nederland. Turken gaan de Erasmusbrug waarschijnlijk weer bezetten en de vijfde colonne van Erdogan zal weer door de straten gaan om deze keer niet achter de Gülenisten aan te gaan, maar iedereen waarvan zij vinden dat het PKK'ers zijn. En Rutte heeft ervaring hoe met die vijfde colonne om te gaan. In ieder geval gaat het immigratiedebat wel zijn kant opstaan. Wie weet hoe het geweld uitpakt. Als dit helemaal uit de hand kan lopen, kan hij een noodtoestand rechtvaardigen en kan Rutte nog even zitten totdat de rust is wedergekeerd. Of dit soort chaos leidt tot heel veel gebikker bij de formatie, wat ook leidt tot een Rutte die heel lang ongekozen demissionair in het kabinet kan blijven zitten. Zeker als die chaos als afleiding gebruikt kan worden om moties van wantrouwen te ontwijken.
@Alexander des Burgus | 14-07-23 | 20:58: (Met die Turkse linkjes is een Google Translate wel handig trouwens.)
Natuurlijk geeft het enige rust dat Mark nog jaren demissionair premier kan blijven met het kabinet.
Maar uw top10 van mensen die een coalitie kunnen smeden?
Ik begin met die van mij. Pieter Hasekamp.
Dat was het. Ik heb geen andere kandidaten op links of rechts of extreemrechts.
Hij noemt arbeidsmigratie een schijnoplossing. Dat is correct. Ik denk dat Hasekamp stiekem mijn tegels heeft gelezen.
Oh nee! Als jij het niet meer weet, dan zijn we verloren! Verloren zeg ik je!
Op extreemrechts ken ik er ook geen, maar dat zou kunnen komen omdat extreemrechts in Nederland niet bestaat, tenminste niet in de politiek. Voor de rest ben ik het er eigenlijk nog wel mee eens ook. Ik heb geen idee wie dat zou moeten oppakken. Er zijn nauwelijks nog capabele mensen voor. En Hasekamp? Is dat niet die econoom die destijds, als directeur van de koepelorganisatie van zorgverzekeraars de zorg compleet wilde commercialiseren en alles overlaten aan de markt en zorgverzekeraars? Nee, bedankt! Die predikt ook vooral voor eigen parochie.
@Kopieerapparaat | 14-07-23 | 19:15:
Het blablabla extreemrechts bestaat niet in Nederland verhaal vrijwel uitsluitend geopperd door extreemrechts of mensen die niet weten wat extreemrechts is.
@Schout-bij-Nacht-J | 14-07-23 | 19:29: Als de FvD het meest extreemrechts is wat we hebben staat dat nog in schril contrast met wat er in het buitenland was. De RAF waren links, maar wel heel gewelddadig, en zijn moslimterroristen met een nederlands paspoort ook extreem rechts? Volgend het woordenboek wel, en dat is precies zoals de media het wil doen geloven, dat het allemaal blanke mannen zijn. Maar dat is helaas nietwaar. BTW de PVV is in vele opzichten linkser dan de SP dus die valt af. Maar waar halen we de echte extreem rechtse mensen vandaan?
@Brie: extreemrechts = iedereen die het niet met '66 / GL eens is.
@Schout-bij-Nacht-J | 14-07-23 | 19:29: Het bestaat gewoonweg niet binnen de Nederlandse politiek. Dan kun je me wel wegzetten als extreemrechts, dat mag, want dat interesseert me toch niet, maar kom dan ook met een degelijke onderbouwing op de proppen om de redenatie te staven dat het wel bestaat. Oftewel, geef eens een voorbeeld.
Hahaha demissionair zoals Poetin of Erdogan?
Reebensteeltje | 14-07-23,
Die zijn tenminste nog trots op hun land.
Druk van de ketel, in de stampede van vertrekkende politici (met name de vrouwen waar de media hijgerig overheen buitelen) is de aandacht op zijn vertrek al verslapt.
Nog een paar maandjes uitzitten, afscheid nemen van je internationale netwerk en daarna eens rustig over je memoires oid gaan nadenken.
Geef de man groot gelijk.
Memoires? Daar heeft ie toch zeker geen actieve herinnering aan?
Als GroenLinkser zeg ik: dankjewel voor het dienen van ons land waarvoor je je 100% inzet en ik hoop dat je een mooie functie elders als eindbaas van een internationale organisatie als de NAVO, VN of EU gaat krijgen, met het grote internationale aanzien dat je ons gaf. Nope, je carrière is allerminst in de knop gebroken. Niemand hield het zo lang vol als Mark en de geschiedenis gaat mild over hem oordelen. Wat we ook van zijn politieke beslissingen vinden,
Hoe laat komt de punchline?
@Ichneumonidae | 14-07-23 | 18:48: Zo jammer dat je reacties hier niet kunt liken. Geen punchline, Gewoon punt. Een staatsman die uit ons systeem voortkwam en internationaal nog meer kan betekenen. Amerikanen zijn scheutiger met "thank you for serving" en dat gevoel overheerst nu bij me.
@Naomi71 | 14-07-23 | 18:53: Miljoenen mensen, om niet te zeggen slachtoffers, zullen uw mening niet delen.
@Naomi71 | 14-07-23 | 18:53: Nou, noem dan maar de grote successen van Rutte (afgezien van z'n gebrek aan actieve herinneringen - hoe verzin je het) en z'n falen op vrijwel alle dossiers.
Totale ramp als het gaat om die opgefokte energietransitie.
Boeren naar de kloten helpen.
Ongebreidelde instroom van halfgare downers die hier komen voor een uitkering. In z'n achtertuin natuurlijk geen azc.
Gekloot met de Groningers.
Klimaatgewauwel met z'n 0% bijdrage van NL - mag jij betalen. Nou ja, weet niet of je überhaupt werkt.
Op welk dossier was dit ding een succes?:
Geen enkel.
Maar... ik moet altijd wel lachen om mensen die Rutte een 'staatsman' noemen. Godherejezus.
Ik ben gewoon blij dat hij weg is/gaat. Nee, ik schreeuw niet om tribunalen, wens hem het allerbeste toe, als hij maar weggaat. Schandvlek, deze premier.
Denk het ook
Na 30 sec liegt ie al: "Ik zat zondag met vrienden..."
Als je hier echt opschrijft wat je denkt van Rutte krijg je een 'permarut'.
Ik hou me maar even aan de spelregels van GS.
Wie moeten Henk en Ingrid straks de schuld geven van alle mislukkingen in hun leventjes nu Rutte weg is?
Nog steeds Rutte. Die heeft genoeg schade voor 20 jaar aangericht. Ik hoop maar dat er een nieuw Marshal plan voor Nederland komt.
Halve gare wappies zoals jij d'r eentje bent?
Jarenlang reaguren met als hoogtepunt van je polemisch kunnen het woord 'wappie'.
Ga toch weg man. Ga werk zoeken of zo.
Ik denk dat ze allemaal op Adolf Hitler gaan stemmen, Diederik. Dat wordt nog wat. Nou nou nou.
@Duwbak_Linda | 14-07-23 | 18:49: Nou, ga die AH maar zoeken. Die zit met Elvis Presley en Roy Orbison te zuipen in een onbereikbaar sterrenstelsel.
Wil jij ff mailen? Heb op dit moment een storing.
@Ichneumonidae | 14-07-23 | 18:47:
Ik vind wappie een prima beknopte term voor halve garen die geen wappie genoemd willen worden. Moet ik nu ook weg?
Rutte had ons gewaarschuwd. Ik snap best dat hij het helemaal zat is.
NL is hem zat. Niet een beetje ook.
Hahaha, maar natuurlijk: keer het lekker om ! Je lijkt wel een ex.
Mark Rutte. Links liberaal. Waarom die man bij de VVD i.p.v. D66 terecht is gekomen is me volkomen duister. Nu gelukkig weer real politik gaan bedrijven. En Dilan lijkt me een uitstekende keuze. Links is klaar. PVDA/GL passen totaal niet bij elkaar. D66 gaat het CDA achterna met 8 zetels. SP zal het wel weer voor elkaar krijgen om voor de 80e keer te verliezen met de dochter van aan het roer. Ontzicht trekt zich terug, die kan de druk niet aan. Dus ik sorteel alvast voor op een kabinet VVD/BBB/PVV/SGP. Droomkabinet.
Maak Bosma voorzitter, prima. Verder vertrouw ik die PVV gewoon totaal niet. Wilders is een straatvechter.
BBB, VVD en ook SGP zullen NOOIT met de PVV in zee gaan. Wanneer dringt dit eens een keertje tot jullie door?
@Schout-bij-Nacht-J | 14-07-23 | 18:46: Ik herinner me een fragment van een SGP show waarin Bosma te gast was. Kon het goed vinden met de SGP-ers en vertelde ooit eens op SGP gestemd te hebben. Bij vvd is het vooral een oude persoonlijke vete tussen Rutte en Wilders maar Rutte is weg. Caroline leek ook vaak toenadering te zoeken bij Wilders.
Dilan ? Man man man
@Schout-bij-Nacht-J | 14-07-23 | 18:46: Waar baseer je dat op? Ik mag hopen dat we de cultuur van uitsluiting op voorhand nu eens achter ons laten. Dat zal je waarschijnlijk niet bevallen, maar dat is nou democratie
@Schout-bij-Nacht-J | 14-07-23 | 18:46: klopt, vandaar de conclusie dat onze democratie kapot is.
In de toekomst zullen historica zich afvragen of het tijdperk Rutte wel echt heeft plaatsgevonden. Er is immers geen enkele notule, aantekening of ander document terug te vinden. Misschien was het wel gewoon een hiaat van 12 jaar.
De korte donkere middeleeuwen.
De Gouden Eeuw was ook maar een marketing dingetje.
@Mr_Natural | 14-07-23 | 18:40: Klopt, maar toen werd Nederland rijker, bracht prachtige kunst voort en stichtten we onze kolonies.
En niemand heeft nog een actieve herinnering.
uh, in welk jaar leven we?
@Mr_Natural | 14-07-23 | 18:40: Precies, toen was er ook de tulpen-zeepbel , raar modieus verschijnsel toen!
Zijn teflon imago zal over duizend jaar nog als wonder worden gezien denk ik
Still hilarious like heart disease, I hear?
Net nadat de ambtelijke plechtigheden van de eed op het Notariële Broederschap, van de Koning, van Sigrid Kaag minister van Financiën, zo lek als is als een boot vol Tunesiërs tegen een Griekse OPV?
Onze Vlamingen en lekken. Het echte postkoloniale trauma.
Nou ja, ik zou met Rutte wel een biertje willen drinken. Dan ga ik een mop vertellen en dan ligt hij helemaal dubbel van het lachen.
Dat iemand die demissionaire clown nog serieus neemt, lol.
Zie het helemaal voor me 'hahaha wat een gaafe mop'
@nutsniet | 14-07-23 | 18:40: vaasje bier erbij :)
Nou daar gaat ie dan (wel hier ooit gejat hoor!) ;
Een Amsterdammer, een Rotterdammer en een Nijmegenaar zitten in een kroeg te praten over hoeveel het kost om bier te drinken...
Zegt de Amsterdammer: in mijn stamkroeg betaal je de eerste 4 biertjes zelf, en de 5de krijg je gratis.
Zegt de Rotterdammer: bij ons betaal je de eerste 3 zelf en de 4de is al gratis.
Zegt de Nijmegenaar: bij ons is er een café waar je vanaf je 1ste biertje al gratis drinkt. Na een stuk of 10 krijg je zelfs de sleutel van een kamer boven en daar kan je dan nog genieten van een hele nacht gratis seks. De Amsterdammer en de Rotterdammer geloven hem niet maar de Nijmegenaar houdt voet bij stuk.
Vraagt de Amsterdammer: heb je dat zelf echt meegemaakt ?
Nee, zegt de Nijmegenaar, maar mijn zus wel.
Onze nationale M&M: Mark Machiavelli. Smelt niet in de hand!
De man is afgezet door de PvdA/GL, een coalitiegenoot en zijn rechts-conservatieve partijgenoten. Iedereen probeert de aandacht af te leiden van het feit dat hij by far de slechtste premier van NL na de Tweede Wereldoorlog was.
Ik durf de bewering aan dat de meeste VVD-stemmers beter af zijn zonder de VVD. De petite bourgeois die aan zelfoverschatting doet.
Zei die nou echt ik zat met het politbureau? (2:08)
Ja
Ja, hij lacht iedereen recht in het gezicht uit.
Kunnen we niet het kabinet demissionair maken wat betreft alléén het onderwerp immigratie? Dus op alle andere punten kan dan, tot de volgende, vervroegde verkiezingen, kan dan gewoon doorgeregeerd worden.
Sorry, ik verslikte me even in de stikstof.
Ja dat kan, zulke afspraken zijn ook gebruikelijk
Ik verwacht excuses van Mark, misschien zoiets:
www.youtube.com/watch?v=-SAcGKZWMDU
Hij staat weer te liegen.
*Deur open houden doet…*
*waarheid oprekken doet.
Dit is toch AI he? Niet echt? Toch?
"Een epifaan moment."
Toevallig nét voordat de motie van wantrouwen werd aangekondigd was het in zijn hoofd geschoten, als een bliksemflits.
Hij liegt dat hij barst, maar je hebt er desondanks moeite mee om hem niet op zijn woord te geloven.
De pathologische leugenaar, die zó pathologisch liegt dat hij er zélf in gelooft of het verschil tussen liegen en de waarheid spreken niet waarneemt. Goed verdeeld over alle antwoorden aan de verzamelde pers herhaalt hij de leugen van het "epifaan moment", en verwijst hij ook nog, ten overvloede, naar de Engelse term "epiphany". Dat doet toch dat-ie het donders goed heeft ingestudeerd, en dat-ie ook van plan was keer op keer op keer te benadrukken dat hij op zondagochtend, nog vóórdat de pleuris uitbrak in de vorm van een dreigende motie van wantrouwen, al de beslissing had genomen om de pijp aan Maarten te geven. Opdat wij het allen gaan geloven.
Hij verraadde zich wel een beetje, door, toen het over die motie ging, te spreken van "gerommel" en "gezeur achter de schermen".
Man, wat kan die man ongegeneerd liegen.
Een epifaan-achtige constructie.
Dus het kan niet gewoon waar zijn? Weer wat geleerd.
@Wiebenick | 14-07-23 | 18:56:
Tuurlijk. Een paar uur vóórdat duidelijk werd dat er een motie van wantrouwen aan zat te komen had hij een epifaan moment. Tuurlijk. Het is allemaal waar!
Even waarachtig en waar als de redenen die Kaag opgaf voor háár vertrek.
@Schoorsteenveger | 14-07-23 | 19:14: Kan best zijn dat hij het voorvoelde, geniale mensen hebben dat vaker. In dat geval heeft hij niet gelogen. Ik sluit deze mogelijkheid derhalve niet uit. Thats all. Iemand een leugenaar noemen kan altijd nog.
@Wiebenick | 14-07-23 | 19:56:
Je hebt helemaal gelijk. Nooit enige reden geweest om maar te vermoeden dat Mark Rutte ergens over koog, nooit. Dus waarom zou hij nu ineens wél liegen? Ineens een epifaan moment dat niemand voor mogelijk hield, dat ligt veel meer voor de hand.
@Schoorsteenveger | 14-07-23 | 20:02: Dat zeg ik niet. De waarheid heeft vele facetten. De leugen ook. Je kunt geen open boek zijn, zeker niet als politicus. Zaken achterhouden omdat het op dat moment het beste leek, hoeft niet perse liegen te zijn. Bijvoorbeeld. Ik houd het zeker wel voor mogelijk dat hem ineens een lichtje opging in deze ongewone situatie. Daar heeft hij zijn voordeel mee gedaan. Dat is gewoon slim, niet zozeer vanuit de psychopathische draai die velen hieraan wensen te geven.
@Wiebenick | 14-07-23 | 20:21:
Alles kan, koffiekan, melkkan, jerrycan. Ik hou het erop dat hij liegt, en die inschatting baseer ik op, ik weet het, slechts een idiosyncratische interpretatie van wat hij als feiten aanvoert. Het is een vooroordeel van mij, ongetwijfeld, want ik ben niet in de gelegenheid om te checken of wat hij zegt ook werkelijk gebeurd is. Inderdaad, ik kan ongelijk hebben, maar er is ook een kans dat ik het bij het rechte eind heb. Zullen we het ooit weten? Ik denk het niet, want de "vrienden" met wie hij die zondagochtend. toen hij die epifane ervaring onderging gezellig aan het praten was waren toevalligerwijs allemaal apolitiek ingesteld, volslagen onbekenden. Wel erg toevallig, zeg ik dan weer vanuit diezelfde vooroordelen.
Maar je hebt helemaal gelijk, wat ik beweer is niet als waarheid aan te merken, zoals dat wat jij er tegenoverstelt eveneens een interpretatie is die niet stoelt op hard bewijs.
Alles kan. koffiekan, melkkan, jerrycan.
@Schoorsteenveger | 14-07-23 | 20:53: Prima, wat jij wil. Even goeie vrienden.
@Schoorsteenveger | 14-07-23 | 20:53: Het verschil is trouwens dat jij stelt, en ik alle opties open houd.
Luisterboeken inspreken, dat lijkt me een leuke baan voor Mark, vooral sprookjeboeken.
Te beginnen met “pinokkio”
Lieg, alsof het je laatste dag is.
Lieg, alsof de morgen bestaat.
Lieg, alsof het nooit echt af is.
Lieg en pak alles wat je kan.
"Ja maar da's 'als als'"... Die motie had door moeten gaan. Nu de lucht een beetje klaart wordt pas duidelijk hoe vreemd, de gang van zaken: "Ik laat het kabinet vallen vanwege onenigheid over de asielcrisis" -motie van wantrouwen- "ik stop trouwens maar met de politiek" -geeft aan nog jaren te kunnen blijven... Well played, f*ckers ( ja, jij ook, sluikse peroxidecoupe).
Mevrouw Praatgraag heeft de bus gemist...
Hij had het voor geen goud willen missen.
Hij is duidelijk goed gehumeurd en opgelucht. Begrijpelijk.
Wie niet?
Dat is het hele land nu.
In alle uithoeken van het land wordt uitbundig feestgevierd.
@Zapata10 | 14-07-23 | 18:12:
Een kabinetsval en alle lijsttrekkers van de middenpartijen zijn verdwenen.
Dat is voor het eerst in de geschiedenis.
We gaan hem missen, gelukkig krijgen we Dilan ervoor terug. Hup VVD!
@Ing. eslapen | 14-07-23 | 18:17: En een rits bewindspersonen. Er volgen er nog wel meer.
Voelt als een bevrijding.
@BobDobalina | 14-07-23 | 18:22: Sinds wanneer ben jij voor een SP/GL/PvdA en uiteindelijk VVDer?
@Zapata10 | 14-07-23 | 18:25: ik ben voor de persoon.
@Zapata10 | 14-07-23 | 18:24:
Op de vlucht voor tribunalen?
@Ing. eslapen | 14-07-23 | 18:28: Het lijkt me wel dat ze de puinhopen achter zich laten.
youtu.be/eao-p38zI68
Maak mij Kolonel van Groot Nederland + IJsland.
Zeker nu!
Stem niet!
Lul
Dan moet hij niet per ongeluk onder een bus lopen.
een formatie kan wel eens een jaar duren, zoals in Belgie, waar een coalitie gesmeed was met 7 partijen en de twee grootste partijen uit Vlaanderen niet eens mee mochten doen. Zoiets zie ik ook nog gebeuren in Nederland. BBB en Wilders die heel groot zijn maar buiten de boot vallen en dus de VVD iedere andere partij zowat nodig gaat hebben.
Wat dus op gemeentelijk niveau hier in Nederland ook al een paar keer is gebeurd.
Nederland is geen België. België is kapot moeilijk als land.
@Duwbak_Linda | 14-07-23 | 18:27:
Hoeveel partijtjes hebben wij? 19? Van bij1 via denk tot aan volt. Nutteloos.
@Louter Leuter | 14-07-23 | 20:04: Wij hebben één (1) parlement. België heeft er drie (3) of vier (4). Geloof ik.
Ik heb zelf even gekeken, maar geen duidelijk antwoord gevonden, misschien weet iemand hier meer over.
Zijn er wettelijke regels over wanneer er tenminste of uiterlijk na de val van een kabinet verkiezingen dienen plaats te vinden?
Ik kwam wel iets teven over de "Dag van de kandidaatstelling", dat is de dag dat de partijen die mee willen doen aan de verkiezingen hun kandidatenlijst moeten inleveren. Uiterlijk 44 dagen na deze dag moeten de verkiezingen plaatsvinden.
De datum van de stemming is afhankelijk van het officiële Koninklijke Besluit waarin de Tweede Kamer wordt ontbonden.
Het gaat dus per Koninklijk Besluit. Op grond van welke criteria dit besluit wordt genomen kon ik niet vinden.
Wie weet hier meer over? Is het inderdaad De Kiesraad die hierover kan zeggen dat het niet mag? Hebben de Gemeentes hierover iets te zeggen? Of kletste onze demissionair premier maar uit zijn nek?
Waarom zijn parlementair verslaggevers niet voldoende op de hoogte van het Staatsrecht om de demissionair premier hiermee direct te confronteren?
Die 1e opmerking, vraag heb ik 10 minuten geleden ook gemaakt.
Verslaggevers…., hebben we die nog?
Kletst uit zijn nek. Onze majesteit moet Rutte publiekelijk zeggen.. wegwezen
De Democratische Volksrepubliek Noord-Korea kan er nog wat van leren.
Er lopen vreemde vogels rond in de politiek. Neem nou Marieke Koekkoek van de Brusselpartij Volt. Compleet van het padje, kierewiet. Koekkoek is nog nooit bedreigd. Is ook lastig, want ze woont natuurlijk in een klok. Mark Rutte is een clown. Hij is wel bedreigd. Ook niet zo vreemd, want het is vanzelfsprekend veel moeilijker om een klok te vinden dan een circustent.
Bij Marieke kun je op de geur af gaan.
Voor de goede orde, geen familie. Wil ik toch ff graag melden hier.
@BoerKoekoek | 14-07-23 | 18:16: U woont wel in een gewoon huis?
@goedverstaander | 14-07-23 | 18:18: Wel een tijdje in een ander nest gezeten en heeft 'broertjes en zusjes' op onverklaarbare wijze doen laten verdwijnen! en laat uitgevlogen!
56 seconden volgehouden. Pleur gewoon op vent. Het is tijd. Bedankt voor alles wat je voor ons hebt gedaan en houdoe.
In Australië hebben ze ook een toeslagenaffaire EN een werkende rechtsstaat. Ze gaan onderzoeken of de verantwoordelijken strafrechtelijk kunnen worden vervolgd. Dus ga! Ga in stilte, ga in schaamte.
@Duwbak_Linda | 14-07-23 | 18:09:
In de USA ook zoiets.
@Mr_Natural | 14-07-23 | 18:10: Oh dat heb ik nog niet gelezen.
U vergeet de excuses voor wat hij niet voor ons heeft gedaan.
@Schriever | 14-07-23 | 18:16: Die hoef ik niet. Gewoon wegwezen.
@Duwbak_Linda | 14-07-23 | 18:09:
In Engeland speelt iets vergelijkbaars met Royal Mail.
@Louter Leuter | 14-07-23 | 20:01: Algoritmes zijn van de duivel.
Zeg mislukte JOVD-er, rot eens een eind op. Je mag blij zijn dat de boeren en buitenlui je in de komende jaren ergens niet aan de hoogste boom hangen. Dat het volk nog wel fatsoen heeft wil niet zeggen dat jij je lelijke One man show kan blijven doorzetten.
Praten als Brugman is niet op Rutte van toepassing.
Brugman was een Franciscaner, volgeling van Franciscus van Asissi.
Franciscus van Asissi schonk, samen met zijn metgezellen, al zijn bezittingen aan de armen om zelf in pure armoede verder te leven.
Kan wel zijn, maar de volksprediker en dichter Johannes Brugman ging vooral tekeer in Nederland. Wie herinnert zich niet de donderpreek in 1462 in Amsterdam? Hij zou daar nu overigens ook wel op zijn plaats zijn, want hij hekelde onder andere het grote aantal steekpartijen.
@goedverstaander | 14-07-23 | 18:13:
Bizar! History repeats.
@goedverstaander | 14-07-23 | 18:13: Halbe was daarbij hoorde ik.
Kweenie hoor maar Rutte staat juist er bekend om weinig om luxe te geven. Oude saab, fiets, bovenwoning, eten van de indonees, staat nog voir de klas etc
Demissionair zijn telt niet mee voor de regeringsperiode: T zelfde met formatie: Lekker 8 jaar formeren...
*democratie*
Haha, ik hou van die man! *duikt snel onder tafel*
Hij ook van jou Jesse
Ja, ik ook. Toegegeven: hij is écht steengoed. Nog even en ik ga hem nog missen!
Als nederland ieder keer als hij "daar ga ik niets over zeggen" een miljard bijslag had gekregen waren we allemaal helemaal verzot op hem geweest. just sayin
Sja, de werkelijke toedracht zullen we nooit horen maar zelfreflectie is het zeker niet.
Hij kan lullen als brugman, maar zijn rol is natuurlijk snel uitgespeeld als de vvd bij de komende verkiezingen de grootste niet wordt. De winnaar initieert de gesprekken en kan zelfs besluiten tot een minderheidsregering. De vorige keer heeft de vvd het ellenlang gerekt. Het kan dan snel gaan en zitten we rond de jaarwisseling al met een nieuwe premier in het Torentje.
ik voorspel dat VVD de grootste wordt.
@TurpinDick | 14-07-23 | 17:59: En Rutte MP.
Het was vooral D66 waardoor t lang duurde. Net zo lang blocken tot ze hun zin kregen. En Rutte wilde te graag. Daarom nu die stikstofshit, klimaateisen, asielstilstand enzo
Waarom je niet op 7 september verkiezingen zou kunnen organiseren, dat is al 2 maanden na de val , ontgaat mij. Nu wordt er nog eens 10 weken bovenop gedaan en tel daar 3 maanden bij en dan haalt ie lente mogelijk wel.
Reces.
Men wil natuurlijk wel op vakantie.
Men rekt t allemaal tot max op, op deze manier wordt de informateur in januari aangewezen .
Simpel, partijen moeten tijd krijgen om in te schrijven, donaties en ondersteuningsverklaringen uit alle 12 provincies voor hun campagne verzamelen etc etc. Gewoon regelgeving en afspraken. Mark zou wel willen dat t overmorgen kon, nu staat hij nog enigszins gunstig in de peilingen, maar wat voor campagne gaat de NPO lanceren
@Schilder58 | 14-07-23 | 18:02: Alles in dit land is tot op de mm en 10.000e graad en dag en tijdstip vastgelegd en dit is niet geregeld en afhankelijk van de willekeur. Onbegrijpelijk. Regel het. Leg het vast.
@WibionFire | 14-07-23 | 18:02: "partijen moeten tijd krijgen om in te schrijven," Er zijn geen "partijen".
@WibionFire | 14-07-23 | 18:02: Anti-raaaachts natuurlijk.
... Rutte heeft kapotveel zin in zijn demissionaire periode: "Ik heb er grote lol in. Dit kan in principe overigens jaren duren. Ik waarschuw alvast."... Ik mot m voor geen meter, maar dit vind ik toch wel grappig. Heel nl op de kast. Toch stiekem nu wat kudo's geven doet.
Ja eens! Niet verwacht dat ik dat zou vinden.
Ik wil niet toe zetten tot, maar .. moeten ze in de 2e kamer of defensie..niet Ollegren.. zeggen Markie, tis klaar. Of Wim Lex
Eerlijk is eerlijk, een afgetreden Rutte is een stuk leuker dan een Rutte in functie, het had alleen allemaal veel eerder moeten zijn.
Nare vent is het toch. Precies waarom ik tegen het geslijm achteraf was. Hij veranderd niet en heeft ook nooit het beste met ons voor gehad. Het is en blijft een aanfluiting tot het einde der tijden.
Misschien is het paard van Beatrix er nog als je het nodig hebt.
Eigenlijk heb je er 4 nodig, voor elk ledemaat een
Als dit humor is zijn begrafenissen dijenkletsers.
M'n 1000 euro vanochtend eindelijk ontvangen. Man van z'n woord die Rutte
Met rente terug uit Griekenland
Een Out of the box scenario dat ik al een keer eerder heb geopperd:
De VVD lanceert Dilan Yesoldinges als nieuwe lijsttrekker, Eric van den Burg op 2 en Sophietje H-H-Hermans op 3.
Alle drie maken een niet al te sterke indruk in de campagne. Rutte gaat “na lang aandringen” vanuit de partij alsnog als lijstduwer op de lijst staan. (Want ik heb verder geen ambities meer, maar de partij zit in mijn hart).
Rutte haalt als lijstduwer weer een overweldigend aantal stemmen, meer dan de nrs 1, 2 en 3 samen. Zegt dan: “ja ik wou eigenlijk met pensioen, maar als zoveel kiezers op mij stemmen dan voel ik toch de plicht om de handdoek weer op te pakken.” Hoekstra, Kaag en al die anderen van het podium verdwenen en Rutte als een ware houdini weer terug in het torentje. Nachtmerrie scenario, maar in het geval van Rutte is niets onmogelijk.
Brrrrrr, dit zou zo een nieuwe thriller van Steven Spielberg kunnen zijn! Ik durf in ieder geval niet hij jou bij het kampvuur als jij je verhalen vertelt!
Beste Landgenoten !
U dut niet ..
Ach wat, ik ben al decennia demissionair. Wat zeg ik, ik ben zelfs nooit missionair geweest. Beetje blaaskakerig hoor.
Demissionair... ach... het is maar....(wuif met rechterhand).... een vaag, zeer vaag concept van een groep mensen uit het verleden. En ja mensen, we leven nu eenmaal in het nu waar u toch concreet met mij te doen hebt, niet bepaald een vaag idee, maar een mens van vlees en bloed, met menselijke ideeën, voor u. En daarom bent u blij dat ik uw minister president ben en blijf, o zo vertrouwd en dirnstbaar voor het Nederlandsche Volk....
Als dit humor is vindt u begrafenissen dijenkletsers.
Echt, als er iemand niet op gevoel keuzes maakt is het Rutte wel. Dit is net zo'n gevoel als met de dividendbelasting.
Rutte is net The Joker, je denkt dat hij verslagen is, maar hij komt altijd weer terug met die irritante neplach.
Wat kan die vent lullen he...
Zou Mark als hij alleen thuis zit gewoon doorratelen?
@Mr_Natural | 14-07-23 | 17:48: Een influencer is er niets bij.
@Mr_Natural | 14-07-23 | 17:48: Hoop het niet voor zijn vriend.
Rutte vertrekt pas als een meerderheid in de kamer hem wegstemt.
Dan maar Kaag voor een paar maanden als premier.
Nee, in godsnaam niet, dat is van de regen jn de drup
Hallo ?
Maar je kunt het niet Mark!
Dat moet vooral een geruststellende mededeling aan zijn Nemesis, Geert Wilders, zijn neem ik aan? Godt, dementor (de Greet) weg, die andere heks. Hou je alleen de islam over. Die op zich wel een soort van Verlichting kan gebruiken.
Gaat ze in al die zandbakken niet lukken.
29 januari 2034 Johan de Vries volgt minister Franc Weerwind op als minister van Rechtsbescherming in demissionair kabinet Rutte IV. Minister Franc Weerwind is de laatste minister die sinds het begin van Rutte IV in het kabinet zat.
Morgen ziet hij zijn Italiaanse vriendin weer. Komt goed!
Misschien heeft ie dan ook een intense epifanie ;)
Zelfs zijn “zelfgekozen einde” is een leugen. Hij heeft gewoon eerst zijn hand overspeeld en is daarna voor het blok gezet door D666. Maar zelfs dat kan onze beroepsleugenaar niet eens toegeven. Zo blij dat we eindelijk van deze pinokkio worden verlost!
Deze keer heeft Dood66 er niets mee te maken.
@Hypno2050 | 14-07-23 | 17:44: nou dat kaagmes kwam niet vanzelf tussen de schouderbladen van pinokkio hoor
We gaan hem weer zien .. leg dit vast. Hij komt Nederland redden want die Koerdse enz.
Volgens mij is het gewoon een 1,2-tje. Nu hij niet word weggestuurd kunnen ze demissionair nog wat dingen erdoor drukken.
Als ik voor elke keer dat Rutte een leugenaar genoemd werd een knaak zou krijgen was ik nu miljonair. And still counting.
Hij is een psychopaat.
Psychopaten zullen niet blij zijn met deze opmerking.
Volgens mij is dat racisme.
die hebben humor
@Mr_Natural | 14-07-23 | 17:43: Bob wel nu anti nog
En die kunnen dus zeer intelligent zijn.
Wat op zich geen fijne combinatie is.
Wat een leuke kerel
Zielig dat hij onder Kaag heeft moeten werken
Rutte XXII is gevallen
2323 na Christus.
Haha -de man heeft humor en is stiekem gewoon een eindbaas.
Haha -de man heeft een stoornis en is stiekem gewoon een psychopaat.
U was 1 van de vrienden aan de koffie?
Haha -de 'man' is een sadist.
Dat is uw mening en dat zegt iets over u.
@Veepert | 14-07-23 | 17:46:
In ieder geval over zijn gevoel voor humor, of het gebrek eraan.
@Mr_Natural | 14-07-23 | 17:47: Als dit humor is zijn begrafenissen dijenkletsers.
Tijd voor een vrijmibo voor zuurrechts.
Eens. Ik heb echt genoten!
Hou op eikel. Misschien een.kennedytje
Wat zijn jullie voor idioten. Die man is de weg kwijt. Ik loop dagelijks door de gangen daar.. hij is echt3.. tja
@Hetiswathetis | 14-07-23 | 18:45:
De wandelgangen?
@Mr_Natural | 14-07-23 | ja !
Een man had zijn verantwoordelijkheid genomen.
REAGEER OOK