Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Laat die dode miljardairs en hun gamecontroller lekker naast de Titanic liggen

Die vinden we over honderd jaar wel weer...

We dachten dat bij de doodsoorzaak van de vijf Titanic-bezoekers simpelweg "eigen schuld" zou worden ingevuld, maar de US Coast Guard vindt het toch nodig om met een robot de wrakstukken van de geplopte onderzeeër van de oceaanbodem te vissen om de daadwerkelijke oorzaak van deze plotseling beëindigde expeditie te achterhalen. Prijzenswaardig, maar voor deze reis wapperden al zoveel rode vlaggen dat het vooral een kwestie van tijd was voordat ze zich definitief bij hun geliefde oceaanstomer zouden voegen. Een overzicht:

1. OceanGate CEO Stockton Rush zei zelf al: "I've broken some rules to make this."
2. Rush vond dat de veiligheidsregels innovatie maar in de weg stonden.
3. Een OceanGate-werknemer schreef al dat meer testen nodig waren en passagiers mogelijk gevaar liepen.
4. Die werknemer werd aangeklaagd.
5. Ook de Marine Technology Society stuurde een briefje.
6.  Het gebruik van carbonfiber voor de romp, ondanks dat alle kenners zeiden dat je dat niet moet doen.
7.  Carbonfiber romp werd ontworpen en gebouwd met een krappe deadline van zes weken.
8.  Carbonfiber gekocht van Boeing met grote korting omdat het al over de datum was. (al ontkent Boeing op zijn Hugo's alle betrokkenheid)
9.  Besturing via een Logitech gamecontroller.
10.  Voor de rest maar één knop in het hele apparaat.
11.  Handvatten en verlichting van Camper World.
12.  Gebruikte patrijspoort door fabrikant slechts goedgekeurd tot 1.300 meter diepte.
13.  Werd van buiten afgesloten met dikke bouten, waardoor passagiers niet zelfstandig konden ontsnappen.
14.  Bij eerdere duiken viel de communicatie regelmatig uit.
15.  Passagiers moesten een document tekenen waardoor OceanGate niet aansprakelijk is in geval van een eventuele dood. 

Dit wetende kunnen we niet langer spreken over een expeditie, maar eerder over Russisch roulette met een leuk uitzicht. Hoewel het belangrijk is om de oorzaak van rampen te achterhalen, gaan eventuele nieuwe veiligheidsmaatregelen natuurlijk niets oplossen bij nalatige cowboys zoals OceanGate. Bespaar op de kosten en tijd van een onderzoek, schrijf "eigen schuld" in het verslag en laat die Rubiks kubus op de bodem liggen.

Youtuber gered door zoveelste storing

Social

Bekendste Youtube ook bijna R.I.P.

Social

Verleidelijk...

Social

Reaguursels

Inloggen

Men wist waar men aan begon, daarom moesten ze ook die enorme waiver tekenen.

Dit waren ook geen standaard toeristen, maar mensen die het avontuur opzochten. Niks mis mee.

Alleen vind ik het wel storend dat een reddingsactie vervolgens door de belastingbetaler wordt bekostigd. Zoiets moet je wel oplossen.

Raskut | 26-06-23 | 21:07 | 1

Ach het is niet dat die mensen en materieel anders niet hadden hoeven te worden betaald. Die vaste kosten lopen gewoon door. Blijft over de variabele kosten als diesel ed. daar krijg je wel een mooie oefening voor terug.

Lucifer | 26-06-23 | 22:04

Ergens toch raar, je mag niet met een zelfgedraaide, volgens de regels gekoelde, biologische en korte keten garanderende mayonaise op de markt staan maar dit soort compleet maffe vaartuig dat met haken en ogen aan elkaar zit, miljoenen dollars zuigt bij miljardairs en twintig of zo overheidsinstanties een neus zet lijkt zowaar gewoon fantastisch cool ende een voorbeeld van de echte ontdekkingsreizigersmentaliteit. Ergens zit er iets fout, kan er mijn vinger niet op leggen, maar moet iets te maken hebben met statusangst/opdringing/verdringing/gekte zijn.
Boeien,
Volgende week komen er weer 900+toe, in België waarschijnlijk nog meer, maar daar weten we niets van, want msm pers en zo.

Plankbert | 26-06-23 | 20:31

Ik zag een foto dat ze de pc monitor in de sub vast geschroefd hadden aan de wand. Hoop maar dat dit fake was.

Meuntjes | 26-06-23 | 19:01

Elon maar eens bellen voor een nieuwe duikboot

DeDirecteur | 26-06-23 | 18:59

Ooit in Zuid Afrika, brug N2 Gouritzrivier. Je kon daar bungy jumpen.
Ik stap naar die mannen en vraag: which agency is certifyïng your equipment?
De (blanke) man keek me verschrikt aan: man, this is South Africa..
Ag ja, ons check dit zelf. Jaja...

hotnot | 26-06-23 | 18:09

Ik hoorde dat Chuck Norris ook was meegevraagd, ik ben blij dat die nee heeft gezegd anders was de duikboot er nu nog geweest en de de hele aarde geïmplodeerd.

keistad | 26-06-23 | 18:07

Ga er maar van uit dat er na de implosie helemaal geen lijken meer zijn, en dat de kleine stukjes die over waren al door de garnalen zijn opgegeten.

Osdorpertje | 26-06-23 | 18:02 | 1

Er komt bij een dergelijke implosie zoveel energie vrij (door comprimeren van de lucht) dat alles verkoold is.

boerk | 26-06-23 | 20:03
-weggejorist-
Rark_Mutte_7 | 26-06-23 | 17:48

Je miljardair en kunt maar 1 ding verzinnen: met je reet op de vloer van een krakkemikkige buis bestuurd door een Logitech gamecontroller door een patrijspoortje naar een oude roestige schuit op de bodem van de oceaan kijken... zucht!

Jan Gordelroos | 26-06-23 | 17:46 | 1

Precies! Waar waren de hoeren in dit verhaal?

Lucifer | 26-06-23 | 22:05

Wow, dat ging snel.

Rark_Mutte_7 | 26-06-23 | 17:46
-weggejorist-
Rark_Mutte_7 | 26-06-23 | 17:39

Ik blijf het vooralsnog zo’n onwaarschijnlijk verhaal vinden dat ik net zo makkelijk durf te beweren; pictures or other footage van het boarden en diven or it didn’t happen.
Wie e/o hoe gaat ooit bewezen worden dat deze (of nochtans een deel van) een verondersteld omgekomen bemanning ook werkelijk aan boord was?
*wappiemodus uit*

D-Fens_1963 | 26-06-23 | 17:33

We kunnen in ieder geval stellen dat deze duikboot geen safe space was.
Dit soort dingen zijn alleen veilig als de faculteit sociale wetenschappen van de UvA het ontwikkeld heeft.

Nuuk | 26-06-23 | 17:33 | 1

We waren ook geen gender neutrale toiletten aan boord.

boerk | 26-06-23 | 20:05

Zou heb bedrijf minder schadevergoeding moeten betalen omdat ze kunnen aantonen dat de overledenen dan wel niet de Titanic hebben gezien, maar wel naar de Filistijnen zijn gegaan?

baarbar64 | 26-06-23 | 17:31

Ben je op 3000 meter onder de zeespiegel, vraagt de kapitein of iemand toevallig een AA batterij bij zich heeft want de controller doet t niet meer. Geen reclame voor Duracell.

Crankhead | 26-06-23 | 17:14

16) Na het aandraaien van de laatste bout begon onverwacht de 1,5 uur durende windows update. Daarna werd de controller niet meer herkend en moest er een driver gedownload worden maar ja, toen zaten ze al te ver onder water en dus geen wi-fi.
17) De groen verlichte button van €2,21 was aangesloten op de senseo.

hier openen | 26-06-23 | 17:09

15 soortgelijke rode vlaggen kan je zo opnoemen bij elk willekeurige IT project bij de overheid

BASinnic | 26-06-23 | 16:58

Die miljardairs ga je niet meer vinden hoor, heb ik me via TikTok laten vertellen door een expert. Dat is door de hoge druk en de kleine openingetjes een soort van gel geworden en in die hoedanigheid teruggegeven aan de natuur. Soort van gecremeerd en tegelijkertijd uitgestrooid.

Johan1235 | 26-06-23 | 16:58 | 1

Aan het oppervlak van de aarde drukt je lichaam terug tegen 1 atm (afhankelijk van het klimaat :)). Op 4 km diepte moet je lichaam ontworpen voor 1 bar terugdrukken tegen 400 bar, lukt niet echt waardoor je bij de implosie een soort asperge soep overhoudt. Pas op voor de botjes.

Low battery | 26-06-23 | 20:08

Ik koop zo'n twee keer per jaar een draadloos setje muis/toetsenbord van het goedkoopste b-merk bij de mediamarkt. Na een half jaartje zijn die dingen bij mijn gebruik ook wel op, en heb nul behoefte aan uitgebreide toetsenborden. Hoe minder meuk hoe beter. Laatst alleen nog een setje van logitech beschikbaar, mijn vast meuk-merk was er niet. En moet toch zeggen dat die logitech zooi wel wat glitchy en kwalitatief net nog wat minder is. Vooral connectivity tussen toetsenbord en receiver laat wat te wensen over.

Binnenbaan | 26-06-23 | 16:35 | 1

U bent wel erg duurzaam bezig.

Sjakkie van de Hoek | 26-06-23 | 17:22

Er valt erg weinig terug te vinden, dus zoek maar niet. Uw chemisch fysicus van dienst heeft even berekend wat er gebeurt bij zo'n implosie:

1) Een bol, of cylinder, heeft een kritische implosie-weerstand tegen alzijdige druk die bepaald wordt door de materiaaleigenschappen (vooral de stijfheid en niet de sterkte), de wanddikte en de diameter. De oude mathematicus Euler (1707 - 1783) heeft ons die kritische implosie weerstand reeds voorgerekend. Niets nieuw onder de zon dus.
2) Zo'n implosie gaat plotseling, zonder enige voorwaarschuwing, en wel met de geluidssnelheid onder water (1500 m/s). Nemen we even aan dat het ding een diameter had van ca. 1,5 meter, dan duurde die implosie dus slechts 0,5 milliseconde. Te kort om er als inzittende ook maar iets van te merken. Daarbij worden de inzittenden even tot puree gedrukt door een druk van 400 bar = 400 kg/cm2.
3) We zijn er nog niet, het mooiste komt nog: De lucht in het vehikel wordt in die 0,5 milliseconde even samengeperst van 1 tot 400 Bar. Dan treedt het alleraardigste effect van temperatuurverhoging tgv. "adiabatische compressie" op. In dieselmotoren wordt daarvan gebruik gemaakt om de brandstof te ontsteken. Bij dieselmotoren is de compressieverhouding 1 : 20, waarbij de temperatuur oploopt tot zo'n 750 gr.C, waardoor de dieselolie vanzelf ontbrandt, bougie niet nodig. Hier praten we over een compressieverhouding van 1 : 400, waardoor de temperatuur oploopt tot 2000 graden Celsius. De kleding en de menselijke puree die wordt blootgesteld aan 2000 gr.C en 400 Bar luchtdruk vat explosief vlam, waardoor de eerst in elkaar gedrukte onderzeeboot vervolgens explodeert en in scherven uiteen vliegt.

bdn01 | 26-06-23 | 16:35 | 15

Maar ze hadden ook nog 96 uur aan zuurstof aan boord, wat doet dat?

Stentheman | 26-06-23 | 23:51

@Stentheman | 26-06-23 | 23:51: Dat helpt goed mee om de op de implosie volgende explosie nog eens een extra boost te geven.

bdn01 | 27-06-23 | 00:01

@Low battery | 26-06-23 | 21:24: Warm en drukkend!

bdn01 | 27-06-23 | 00:05
▼ 12 antwoorden verborgen

Ik lees net in dat artikel:
OceanGate later rebuilt the vehicle in 2020, when the hull was found to be showing signs of "cyclic fatigue,"
Dus die ronde buis was helemaal niet meer rond.
Bij de druk op 3800 meter diepte is dat een 'klein' dingetje.

helaas-nederlander01 | 26-06-23 | 16:33 | 2

De een zegt 3800 meter, de ander 3700... wat is het nou?

Johan1235 | 26-06-23 | 17:01

@Johan1235 | 26-06-23 | 17:01:
Ik zou zeggen, ga aan boord van een duikboot en meet het na.
Laat het ons wel even weten.......

helaas-nederlander01 | 26-06-23 | 17:05

Wisten diegenen behalve dat dood als gevolg eigen risico was dat er zoveel mankeerde aan deze zeer gemankeerde onderzeeër? Zal nog wel door nabestaanden een rechtsgang worden? Of geen enkele kans door risico op overlijden?

Jan, Leiden | 26-06-23 | 16:27 | 1

Ik vraag me ook af of ze wisten van die brieven en de zorgen. Als je dat weet, dat de beroepsgroep dat vindt, ga je er toch niet in. Ook als die ceo erg overtuigend is.

letopuwzaak | 26-06-23 | 16:48

Op voorhand je bedrijf OceanGate noemen en dan het schandaal veroorzaken.
Ik vind het bijzonder.

T. Rammel(l)an(d)t | 26-06-23 | 16:24

Ik denk nr. 6. Carbonfiber heeft altijd sporen van een kraak in'm ondanks dat'ie gebakken is. Kijk maar eens in een F1-chassie. Ondanks dat'ie een grote slagkracht heeft, zo nu en dan breekt die. En dan het water, op 2010 is zo'n 200 bar per/cm2. Dat is vragen om moeilijkheden, c.q de dood.

Thoth | 26-06-23 | 16:23 | 6

@Thoth | 26-06-23 | 17:26:
Bar is geen eenheid van kracht, dat is een eenheid van druk.
20 bar/mm2 bestaat niet.
Volledig zou dat dan zijn:
20 bar/mm2 ==> 20 ( kg/cm2 ) / mm2 ==> 20 kg/cm2/mm2
Bestaat dus niet.

helaas-nederlander01 | 26-06-23 | 19:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Handvaten?
[...]
Werkelijk?

Fulminator | 26-06-23 | 16:16 | 3

handvaten mag tegenwoordig ook van Van Dale.

De_fluitlokker | 26-06-23 | 16:22

Bloedvaten in je hand of handzame biervaten?

Crankhead | 26-06-23 | 17:18

Miljardairs verzuipen nu eenmaal het liefst in hun eigen succes.

VBO_B_Niveau | 26-06-23 | 16:13

Zou statische lading nog een rol hebben gespeeld? Twee stalen hulzen gescheiden door niet-geleidend carbon fiber. Vonkjes springen over en vreten zich door de carbon fiber, simpel op te lossen met een stripje, maar je moet 't wel doen. Ik heb wel eens dikke stalen kabels zien breken door aardingsfouten.

Sneerpoets | 26-06-23 | 15:59 | 2

Carbon is koolstof en geleid juist hartstikke goed!

Leon Tosti | 26-06-23 | 16:17

Hoeveel duikboten ken jij met een carbon fiber romp?
En hoeveel van dik staal?

Zo het daar misschien iets mee te maken hebben?

James Lastig | 26-06-23 | 16:17

Ik mis nog punt 17 :
Maker wilde alleen "inspirationele" medewerkers aannemen,
en geen duikboot-ervaren witte mannen van 50. Link bestaat.
.
Jah, hoogmoed en domheid.
Het aantal memes die hier de spot mee drijft is daarom ook al significant.

hotmint | 26-06-23 | 15:55 | 1

Het begon al bij Icarus.

lekgoot | 26-06-23 | 16:00

Laat gaan.
Is voor Amerika en de Amerikanen, niet onze zaak.

Ruimedenker | 26-06-23 | 15:55 | 1

Hij dook alleen in internationale wateren om zich maar niet aan regels te hoeven houden

jeweettochniet | 26-06-23 | 16:13

Wie heeft er trouwens bedacht om voor 96 uur zuurstof mee te nemen. Vind dat beetje sadistisch. Is namelijk te kort voor een fatsoenlijke reddingsoperatie zoals we gezien hebben. Maar te lang om uitzichtloos lijden te besparen.

Nescio73 | 26-06-23 | 15:48 | 1

Hij ging er niet van uit dat het binnen een seconde voorbij zou zijn. Hij ging er van uit dat als het mis zou gaan dat ze hem binnen 4 dagen zouden redden van de bodem van de oceaan en dat ie daarna levend uit zijn onderzeeër zou stappen omdat ie zo slim was om voor 4 dagen zuurstof mee te nemen. Explosieve decompressie, daar had ie daarentegen geen rekening mee gehouden.

Osdorpertje | 26-06-23 | 18:07

Ik begreep dat door de implosie op die diepte lichamen meteen verast worden, door de vrijgekomen arbeid - kracht x weg.
Is dat geen leuke crematie?

HogeNood | 26-06-23 | 15:43 | 1

Ik zie een verdienmodel opdoemen.
Als we toch van het gas af moeten is imploderen wellicht beter dan cremeren. En ook beter voor het klimaat. Ik zal eens een ondernemingsplan gaan schrijven…

Mark zit te Dutten | 26-06-23 | 15:53

Is gewoon een man een hoge risicotolerantie. Hij vliegt ook in z'n eigen gebouwde vliegtuig. Probleem is vooral dat hij anderen meeneemt in z'n duikboot al wisten ze van te voren dat het een experimenteel voertuig was

jeweettochniet | 26-06-23 | 15:43 | 1

Dat doen we met Rutte als premier ook.

HogeNood | 26-06-23 | 15:45

Die controllers zijn de meest robuste en getestte die gemaakt kunnen worden. Veel ontwerpfouten bij de submarine maar die controllers zijn het niet.

De US navy heeft ook geprobeerd er een te ontwerpen voor zijn perroscoop, 38 000 USD verder hebben ze maar een xbox controller gepakt.

PipoClownde | 26-06-23 | 15:42 | 3

Een hondenkijker?

funda | 26-06-23 | 15:43

Die draadloze controllers laten het anders net wat te vaak afweten al zit je drie meter van de PlayStation

jeweettochniet | 26-06-23 | 15:44

Nou dan moet je geen stick drift krijgen op je x box controller....

steekmug | 26-06-23 | 15:47

Als ambtenaren zich gaan bemoeien is alles mogelijk, en in elk geval gaat het geld kosten.

Harry.Langezwaal | 26-06-23 | 15:41

Punt 11 snap ik niet. Waarom hadden ze vaten aan boord voor je hand?

Verbandmeester | 26-06-23 | 15:41

Ja mensen, in het kader van experimenteel ondernemerschap bied ik voor een luizige €500.000 dipjes aan in een geheel geïsoleerde capsule (met kijkglas!) in de Nyiragongo vulkaan. Beleef de vulkaan op 500 meter diepte! Voorwaarde is wel dat u iedere aansprakelijkheid uitsluit en vooraf betaalt.
Wie kan ik noteren?

En nou niet allemaal Rob Jetje noemen.

wapster | 26-06-23 | 15:41

100% zeker dat de US Navy graag wil weten welke delen van die sub wél intact zijn gebleven en hoe de falende delen gefaald hebben. Daar zijn ze ook niet vies van andermans innovatie.

phantom2 | 26-06-23 | 15:40 | 1

De game controller werkt nog...

Zalwelweer | 26-06-23 | 21:45

Las ook zoiets dat carbon en titanium niet goed samen gaan

jeweettochniet | 26-06-23 | 15:40

Die Logitech controllers zijn toch gemaakt om het geweld van boze gamepubers gedurende langere tijd te kunnen weerstaan? Dus zo gek was de keuze niet lijkt me. En anders bedien je de onderzeeër via het touchscreen als de controller niet werkt. Of via je smartphone.

De_fluitlokker | 26-06-23 | 15:37 | 2

Jamaar je had dat duikbootje ook beter eerst kunnen testen vol met gamepubers.

funda | 26-06-23 | 15:39

ING app.

Basil Fawlty | 26-06-23 | 15:43

Rush doet me denken aan een cartoon over een CEO-type (bretels, wolkenkrabbers op achtergrond) dat zijn IN-bakje omhoog houdt en aan een ondergeschikte vraagt: What's this Eurocentric crap doing on my desk? - Go woke, go broke.
shop.spectator.co.uk/grizelda---whats...

J.P.Drapeau | 26-06-23 | 15:36

Van buiten af afgesloten met dikke bouten. Liever dunne? Luikje werd ook door waterdruk op zijn plek gehouden en schroefgaten/schroefdraad maken het alleen zwakker.

TheseDays00 | 26-06-23 | 15:36 | 2

Boutshaming.

funda | 26-06-23 | 15:40

Wat als er iets begint te smeulen als het Luik net is dicht geschroefd, er is geen ventilatie en het duurt een eeuwigheid om het Luik weer open te doen. Dan ben je dood nog voordat je het water in ging.
Zelfde is gebeurd met Apollo 1 en word om die reden dan ook niet meer gedaan.

PSYx | 26-06-23 | 16:25

Ad 13. Volgens mij wil je op 3000 meter diepte helemaal niet "ontsnappen", als dat ding weer boven was komen drijven hadden ze hem wel gevonden en waren 96 uur voldoende om die bouten los te draaien.
Ad 9. Denk dat de Logitech het best geteste en meest betrouwbare onderdeel was.

Nescio73 | 26-06-23 | 15:35 | 4

@John McClane | 26-06-23 | 15:39: maar wat is nou de kans dat dat ding precies op 30 meter diepte gaat dobberen? Op 50 meter kan je al niet meer ontsnappen.

Nescio73 | 26-06-23 | 15:43

Een duikboot gaat vanzelf drijven als er iets fout gaat. Als je dan aan de oppervlakte bent, wil je het luik open kunnen maken hoor.

Bakkeleures | 26-06-23 | 15:45

@Bakkeleures | 26-06-23 | 15:45: midden op de Atlantische oceaan wil je helemaal niet uit je bootje ontsnappen. Dan wacht je op redding.

Nescio73 | 26-06-23 | 15:51
▼ 1 antwoord verborgen

En Logitech had nog zo gehoopt hier een commercieel slaatje uit kunnen te slaan…

Mark zit te Dutten | 26-06-23 | 15:34 | 2

Wie weet vinden ze hem en werkt hij nog?

funda | 26-06-23 | 15:42

Las 250.000 dollar per persoon zonder aansprakelijkheid tis wel een businessmodel vooropgesteld dat de organisator er niet zelf in had gezeten. Next wordt zeker een business opzetten voor bemiddelde thrillseekers 3 daagse 24 uur all-inclusieve frontervaring Oekraïne met verplichte hoge levensverzekering deze enkel uit te keren a/d organisator.

william7055 | 26-06-23 | 15:32 | 1

Misschien had de organisator een veilige duikboot nabij liggen en is hij voor de implosie stiekem overgestapt?

funda | 26-06-23 | 15:35

Die onderste foto, van die kleuterhelikopter, met het aanbod om voor een kwart miljoen ermee over een werkende vulkaan te vliegen, vat de hele affaire goed samen!

KeesBruin | 26-06-23 | 15:30 | 1

Er zijn echter steeds minder vulkanen die willen werken.

funda | 26-06-23 | 15:31

Meneer heeft een pechgeval en wordt meteen afgerekend. Dit hoort nu eenmaal bij progressie. Af en toe moet je een stapje terug doen en daarna weer twee stappen vooruit. Binnenkort spelen we allemaal onderzeeertje in een simpele kit-duikboot die we bij de Lidl halen.

BobDobalina | 26-06-23 | 15:29 | 6

@phantom2 | 26-06-23 | 15:33:
Dat je dan de Stint als voorbeeld vind ik toch wel belazerd van jou, alsof die kinderen in een ontwikkelingsvoertuig zaten.
Kom nou toch.

Datzullenwenogweleen | 26-06-23 | 15:50

@lekgoot | 26-06-23 | 15:57: Deze man heeft ons weer hele nieuwe inzichten gegeven: dat we zwaartekracht hebben enzo. En dat mensen niet goed bestand zijn tegen een aanraking op hoge snelheid met beton.

BobDobalina | 26-06-23 | 16:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is natuurlijk sneu voor die miljardairs, maar voor het overige is het hilarisch.
Mensen, ze raken niet uitgeklungeld en uitgespeeld.

KeesBruin | 26-06-23 | 15:28

https://youtu.be/Kb0ooQKbflM?t=151
Building a Rocket - A Grand Day Out

funda | 26-06-23 | 15:27

Die helikopter lijkt een soort stoeltjeslift, maar dan zonder de kabel. What can possibly go wrong?

de visser | 26-06-23 | 15:27

Ik hoorde ook een complot theorie wat het nadenken waard is. Allemaal rijke mensen in een gammele duikboot, wat klopt er niet? Zou het in scene gezet zijn?

Sinclair | 26-06-23 | 15:23 | 4

Ze komen straks allemaal onder de deur van de verzekeraar door om schadevergoeding te eisen!

funda | 26-06-23 | 15:33

Hoogmoed komt voor de knal.

UnderTheDevil | 26-06-23 | 15:37

Dat zullen dat soort types nooit doen. Dan kunnen ze niet meer bij hun berg poen. Daarnaast vinden ze zichzelf zo grandioos dat ze zich een bestaan als een klein anoniem mens niet eens kunnen voorstellen.

Ze blijven in hun eigen grootsheid geloven totdat de opties letterlijk op zijn. Dan maken ze zichzelf van kant.

Croisantneuf | 26-06-23 | 15:52
▼ 1 antwoord verborgen

Heeft Netflix al de rechten gekocht?

HaaiBaai | 26-06-23 | 15:22

Toch is dat knutselwerkje zeker 10 keer bij de Titanic geweest.

John McClane | 26-06-23 | 15:21 | 4

Je kunt ook weleens geluk hebben.

funda | 26-06-23 | 15:25

@John McClane | 26-06-23 | 15:40: Bij roulette of op de beurs is het best een goede kans.

funda | 26-06-23 | 15:46
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien is het een idee om van de resten van de Titan een toeristische attractie te maken.

SterF... | 26-06-23 | 15:20 | 4

@Zack Hooi | 26-06-23 | 15:23:
Een duikerklok met aan elkaar geknoopte touwen die tweedehands gekocht zijn op een scheepswerf in Manilla.

SterF... | 26-06-23 | 15:24

@Zack Hooi | 26-06-23 | 15:27:
Lijkt mij een goede prijs.
*met papier-maché aan de gang gaat*

SterF... | 26-06-23 | 15:29
▼ 1 antwoord verborgen

Dit lijkt me zeker Russisch Roulette: met een Glock 17.

Frau_Ferkel | 26-06-23 | 15:19 | 11

@Frau_Ferkel | 26-06-23 | 15:54: Ter verduidelijking: Het is niet dat de “””grap””” ongepast zou zijn. De vergelijking in uw tegel gaat zo mank dat er uberhaupt geen grap is.

GOEM | 26-06-23 | 16:09

@GOEM | 26-06-23 | 16:09: Relax. U laat nu meer over Uw psyche blijken, dan U misschien zelf wilt.
En ja, ik gun U het laatste woord.

Frau_Ferkel | 26-06-23 | 16:13
▼ 8 antwoorden verborgen

Keek een interessant youtube filmpje dat beargumenteerde dat een veilige duik naar zo'n diep wrak minimaal een miljoen moet kosten. Er is een reden dat er meer mensen in de ruimte zijn geweest dan in de dieper gelegen delen van de oceaan: het is technisch veel ingewikkelder en dus duurder.

Tarak | 26-06-23 | 15:17 | 4

Vanuit de cabine is de ruimte 1 bar onderdruk (de Mir, Skylab en ISS zijn relatief licht - anders zou je veel grotere raketten nodig hebben). Per 10 m neemt de druk 1 bar toe (eerste orde benadering blijft dat constant). Ga je 3800 m diep, heb je een 380 bar overdruk aan de buitenkant. Heb je een goede dikke wand nodig (zwaar). Gebruik van composieten maakt het ook niet eenvoudiger op.

Louter Leuter | 26-06-23 | 15:25

Het wrak van de Titanic is voor het eerst in beeld gebracht met een tweedehands duikboot waaraan ze nog voor 4 miljoen USD verbeteringen hebben aangebracht. En dat was de goedkoopste oplossing. Doe er nog wat kosten bij voor testen en certificaten en het totale prijskaartje zit dichter bij 10 miljoen dan 1 miljoen.
Maar bovenal was die Titan een totaal fout ontwerp. Dat komt ervan als je millennials in dienst neemt die niks kunnen en voortdurend schouderklopjes moeten krijgen. Ervaren ingenieurs van een jaar of 50 met échte kennis waren niet gewenst. Wie ook maar de minste kritiek gaf was eveneens niet gewenst.
Zo gaat dat in woke-firma's met sneeuwvlokjes. Wie geen juichaapje is moet eruit.

Nonkel Frituur | 26-06-23 | 16:23

@Nonkel Frituur | 26-06-23 | 16:23: "Dat komt ervan als je millennials in dienst neemt die niks kunnen en voortdurend schouderklopjes moeten krijgen."
Eens. Die heb ik dus ook nooit aangenomen.
Afgezien van VMBO, vroeger MBO. Die mensen kunnen nog wel wat. De Nederlandse HBO- en universiteit output is helaas niet meer te gebruiken.

Frau_Ferkel | 26-06-23 | 17:26
▼ 1 antwoord verborgen

de Titan heeft in ieder geval een diepe indruk achtergelaten.

TurpinDick | 26-06-23 | 15:17 | 1

Wie noemt z'n bootje dan ook "Titan" ?
Bij de Titan-ic is dat ook goed afgelopen.

James Lastig | 26-06-23 | 15:41

Niet iedereen met aspiraties kan zich een Elon Musk noemen.

funda | 26-06-23 | 15:14

Hier noemen ze dat een Pieremagoggel

TurpinDick | 26-06-23 | 15:14 | 2

Inmiddels zo dood als een pier(emagoggel)

B*tchmeister | 26-06-23 | 15:19

Bij ons HobbyBob of "buurman & Buurman" creatie.

De_fluitlokker | 26-06-23 | 15:20

Benieuwd welke lessen ze hieruit willen trekken. Dat een wiel rond is?
Dat Darwin gelijk had? Zonder geld, lama liggen. Of flag het als een uitje voor ramptoeristen, dat de Tui er een onvergetelijke nautische bucket list ervaring van kan maken.

Graaisnaaiert | 26-06-23 | 15:13 | 1

Dat je volgende keer een duurder ticket moet kopen want reizen met paupers is linke soep.

funda | 26-06-23 | 15:15

De implosie kwam van links

RickTheDick | 26-06-23 | 15:13 | 1

Gemiste kans, of had je die al gemaakt?

funda | 26-06-23 | 15:30

Gewoon een excuus om op zoek te gaan naar het scheepsjournaal van kapitein Ortega.

Kouwe Kees | 26-06-23 | 15:12 | 4

Toch zou dat verhaal best eens waar kunnen zijn..

Ongecompliceerd | 26-06-23 | 15:48
▼ 1 antwoord verborgen

Wat mij betreft zijn al die onderzoeken overbodig, omdat de oorzaak van de implosie zonneklaar is. Door te veel druk op de persringen achter de bevestiging van de kranskleppen in het besturingsmechanisme ontstaat een te hoge spanning op de contraire circulatie binnen de koelingsventilatoren, waardoor opwaartse rotering een te hoog voltage in de ringbuizen van het electrische circuit genereert. En dan is er vanzelf geen houden meer aan en is een implosie onvermijdelijk.

Ridde Rogter | 26-06-23 | 15:11 | 4

Dat was ook exact mijn conclusie!

poppelepee | 26-06-23 | 15:14

*elektrische

TurpinDick | 26-06-23 | 15:18

En dat terwijl iedereen weet dat op die diepte je turboflaps hydrologisch aangedreven moeten worden ipv elektrisch.

TheEgg | 26-06-23 | 16:39
▼ 1 antwoord verborgen

Ze zoeken een rubiks cube op de bodem om te zien of deze is opgelost.
Suleman Dawood, de 19 jarige zoon, deed een poging voor het Guinness World Records om deze op een diepte van 3700 meter op te lossen.
(oh staat er gewoon tussen... koffie!)

Zack Hooi | 26-06-23 | 15:11 | 4

Het zijn rare tijden.. Vroeger wilde miljonairs wijven neuken op 1 mijl hoogte in een vliegtuig. Kan ik me nog iets bij voorstellen btw, maar een rubiks cube oplossen 3700 meter onder water.. jezus zeg...

Croisantneuf | 26-06-23 | 16:01
▼ 1 antwoord verborgen

Het AD heeft ook al een resem artikelen klaar:
-Bent u al klaar voor een diepzeeduik deze zomer?
-10 dingen die je moet weten over duikboten
-Jongen(5) bouwt eigen duikboot. En wat er toen gebeurde zal u verbazen
-Hoe groot is uw kennis? Doe de grote duikbootquizz en win een reis naar Aquatopia

TurpinDick | 26-06-23 | 15:11 | 1

Explainer: Waarom U niet uw eigen onderzeeër moet bouwen.

De_fluitlokker | 26-06-23 | 15:15

Ik ga wel naar het zwembad. Max-diepte is daar 3.80m.

Plukkieplukkie | 26-06-23 | 15:09 | 3

Zo dan! Dat is toch zeker 3800 millimeter diep!

EEnzame SchizofrEEN | 26-06-23 | 15:10

Met een waterdruk van vele tienduizenden Pascal!

RandyBiel | 26-06-23 | 15:15

Bewust, willens en wetens in een 'accident waiting to happen' ding stappen en dan nog je zin krijgen ook. Bravo, het uitgedaagde resultaat is er. Dan heb je niks te klagen, loon naar werken.

Broadsquire | 26-06-23 | 15:08

Als ze hem hebben gevonden mag ik dan de controler hebben?
Bij die van mij zijn de pookjes helemaal versleten.

Flipper | 26-06-23 | 15:07

Voor de composietspecialisten is het wel retespannend om te weten wat het bezwijkingsproces is geweest. Laat ze het over een maandje of zo de romp en de uiteinden optakelen nadat de visjes en krabbetjes alles schoongemaakt hebben.

Louter Leuter | 26-06-23 | 15:06 | 5

@Louter Leuter | 26-06-23 | 15:31: "al baal ik ervan"
Dat is leerzaam. En herkenbaar. Ik heb een paar maand geleden mijn archief over polylactide nanoparticles weg gedaan. Ik kan nu een leuke consultancy doen op dat gebied.
Ik heb de PDF bestanden nog, maar niet meer mijn aantekeningen op de papieren versies.

Frau_Ferkel | 26-06-23 | 15:46

@Frau_Ferkel | 26-06-23 | 15:46:
Precies! In mijn oude eenzijdige stencil dictaten staan de aantekeningen op de ongestencilde kant. Al waren die stijfheid en sterkte dictaten van betere kwaliteit. Mij schiet de naam de Pater te binnen. Zucht. Had ik maar...

Louter Leuter | 26-06-23 | 16:10

@Louter Leuter | 26-06-23 | 16:10:
Effe snel OT Louter. 'Wooden wonder' Mosquito vlucht lijkt mij inderdaad ook wel cool. Weer zo'n mooi ontwerp!
OT off.

Basil Fawlty | 26-06-23 | 17:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Dan heb je al je schaapjes op het droge en dan nog weet je zo diep te zinken.

R. Skickr | 26-06-23 | 15:05 | 1

LOL. Gelukkig is de sfeer hier beter dan op het gemeentehuis in Amsterdam.

Gebakschep | 26-06-23 | 15:13

Punt 16. De Titan met platform was bij missie III vast komen te zitten aan een boei (al dan niet met visnet). DALLMYD vertelt hierover in zijn video. De Titan had schade opgelopen (en het herstel was nog niet klaar en getest op zijn missie). Arnie Weissmann was mee met missie III en schrijft daarover op zijn blog. www.travelweekly.com/North-America-Tr...
De kans is groot dat het vastzitten van de Titan tot krachten in een andere dan normale richting op de koepel geleid of dat de krachten op de bevestigingspunten aan de romp veel te groot zijn geweest.
Zonder de schade was de Titan toch wel gedoomd geweest. Zie bijvoorbeeld: www.youtube.com/watch?v=VaOVYkWgpcM

Gebakschep | 26-06-23 | 15:05

Ze willen dat ding gewoon opduiken voor onderzoek, althans wat er van over is. Actie = reactie schijnt nog al een dingetje te zijn met 380 bar.

ikdenkwat | 26-06-23 | 15:05

Het verbaasde mij meteen al toen ik las dat de romp van carbonfiber was gemaakt. Dat heeft namelijk een hoge treksterkte, maar is helemaal niet zo goed bestendig tegen samendrukken (compressie).
Bij een vliegtuig is de druk binnen de romp hoger dan erbuiten, en dan wil de romp gaan uitzetten en wordt dus belast op treksterkte. Bij een duikboot is de druk buiten de romp juist veel hoger, en wordt de romp dus samengedrukt. Dan kan je beter massief metaal gebruiken.

Leon Tosti | 26-06-23 | 15:04 | 6

@ikdenkwat | 26-06-23 | 15:09: Er zijn heel wat mensen praktisch opgeleid en dan krijg je materiaalkunde. Een van de eigenschappen is treksterkte, daar wordt altijd een beetje om gegniffeld maar het blijft ze wel bij.
Je hoeft verder geen duikbootspecialist te zijn hiervoor.

Bakkeleures | 26-06-23 | 15:39

@ikdenkwat | 26-06-23 | 15:09: Meeste hier zijn ouderen, die pikken over tientallen jaren nog wel eens wat op. Er zijn er ook die hun leven lang steentjes stapelen en 's-avonds Rad Van Fortuin kijken, die zijn dan verbaasd als andere mensen veel weten.

Sneerpoets | 26-06-23 | 15:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Dus je zit in een oncomfortable tube naar een scherm te kijken terwijl je met je xbox controller een beetje om een wrak heen vaart, want echt veel ramen heeft dat maffe ding niet. Dat kan toch ook gewoon boven water? Op een relaxte stoel? Met een hapje en een snapje? Hou je nog geld over ook.

Hans Kwalzan | 26-06-23 | 15:04 | 2

Met een ROV en 3D cameras en een 3D headset. Immersive ervaring gegarandeerd.

Louter Leuter | 26-06-23 | 15:09

Precies! Ik stel een drijvend frietkot voor, met hieraan een kabel van 4 kilometer en een duikrobot. Of beter gezegd: een kabel van 10 meter die ik zee hangt en een grote tv waarop ik een video afspeel van zo'n duikexpeditie, terwijl ik een controller vasthou en doe alsof ik een duikrobot bestuur. Daar trappen ze wel in.

Nonkel Frituur | 26-06-23 | 15:36

Toch wel opmerkelijk dat Stockton Rush, zijn project heeft gehaast en dat die haast heeft bijgedragen aan het ongeluk. Stockton Rushed to his grave.
Nomen est omen.

ratelaar | 26-06-23 | 15:04 | 1

Zijn band was ook al niet veel meer.

funda | 26-06-23 | 15:37

Een duikdoodskist verdient een zeemangraf. Laat liggen dat ding.

hero_of_heaven | 26-06-23 | 15:02

De navy wil dolgraag onderzoek doen op het wrak, en kijken wat precies voor de implosie zorgde. Ook willen ze weten wat er nog over is en of dat nog kan functioneren. Daar zit geen greintje empathie bij.

Pikkebaas | 26-06-23 | 14:59

*handvatten

Stijl_Loos | 26-06-23 | 14:59

Niet alleen is carbon fiber een nogal beroerd materiaal onder wisselende druk, je moet het ook erg secuur verlijmen. Experts gaven al aan dat je voor dit soort kritische toepassingen een stofvrije drukkamer gebruikt... niet een fucking OPEN loods zoals gebruikt om die romp aan de titanium montageringen te lijmen.

Muxje | 26-06-23 | 14:58 | 3

Voor de hechting zou je een primer kunnen gebruiken op amine basis maar de afschuifsterkte is wel afhandelijk van de tijd en natuurlijk hoe goed het staaloppervlak voorbehandeld is vet vrij geen roest en dan primer erop. Discontinuiteiten in de dwarskrachten met overgangen kan tot alles leiden.
Zou zelf gewoon genoeg hebben aan een video vsn de titanic.

Schilder58 | 26-06-23 | 15:11

@Schilder58 | 26-06-23 | 15:11: IJzer? Het ging hier om titanium. Aan de buitenkant... Als dit al zo verlijmd was, werd de koolstof gewoon met een druk van 400bar van die titanium ringen af geduwd.

Bakkeleures | 26-06-23 | 15:34

@Bakkeleures | 26-06-23 | 15:34:
Dit zeg ik al vanaf het begin. Als je het geheel versterkt met ringen, wat op zich een goed idee is, moet dat uiteraard aan de binnenkant.

HA BIER!1! | 26-06-23 | 15:41

Vergeet ook niet dat hij " geen witte mannen met ervaring" in zijn bedrijf wilde hebben want die mistte een bepaalde drive.

boonmoi | 26-06-23 | 14:58 | 3

Ha ha, geen blanke mannen bij de kamikaze in WWII, wij missen gewoon die drive.
P.S. wat zijn witte mannen? Albino's? Die heb je toch overal ter wereld?

Monkey Cabbage | 26-06-23 | 15:36

We hebben in onze taal een woord om een bleke huidskleur aan te duiden, en dat woord is 'blank'. Als u dat idiote 'wit' overneemt speelt u het onnozele linkse spelletje mee. Doe eens niet.

Nonkel Frituur | 26-06-23 | 15:51

@Monkey Cabbage | 26-06-23 | 15:36: Als er al een minderheid op de wereld is, zijjn het albino's dus meneer Rush is een grote racist/fascist.

A.I. van Dee | 26-06-23 | 15:55

OK, ze zijn dood. Goedkoop is duurkoop, woke mensen kunnen niet ontwerpen, niemand van ons kan/wil/gaat ooit de Titanic bekijken.
We gaan de film bekijken op Netflix en over tot de orde van de dag?

Is dit nog nieuws? | 26-06-23 | 14:57

Bij collapse/buckling is de wanddikte van de romp belangrijk. Indien door welke oorzaak dan ook de carbon fiber epoxy niet meer vastzit aan het staal of locaal niet meer vastzit dat stort de wand in. Dit onder de voorwaarde dat de wand is opgebouwd uit staal in combinatie met carbonfiber. Om tunnelvisie te vermijden moet je natuurlijk ook naar overgangen kijken etc.

Schilder58 | 26-06-23 | 14:56 | 6

@de Voorzittert | 26-06-23 | 15:14: meneer Rush weigerde om z'n bouwsel te laten checken / categoriseren door de officiële instanties op het gebied van vaartuigen dus nee, zoveel is daar niet tegenin gebracht

raskol | 26-06-23 | 15:18

@de Voorzittert | 26-06-23 | 15:14: Als ik de mentaliteit van Rush had, dan zou ik nu tickets verkopen voor een expeditie naar het wrak van de duikboot die naar het wrak van de Titanic ging kijken. Van een paar oude vaten frituurolie valt wel iets in mekaar te knutselen, met zuurstoftanks van gebruikte mayonaisepotten. Ik laat mijn vaartuig testen in het lokale zwembad op een diepte van 75 cm. Dat moet volstaan.

Nonkel Frituur | 26-06-23 | 15:26

@Nonkel Frituur | 26-06-23 | 15:26: Dan is ie al meer getest dan die Titan...

TheEgg | 26-06-23 | 16:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Het liep fout met die tank omdat er geen tijger in zat.

Nonkel Frituur | 26-06-23 | 14:54

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland