Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bijna 40% gezinnen bezuinigt op basisbehoeften, schoolprestaties lijden onder geldstress

Zo zeg

Tuurlijk, armoede is relatief. Maar het is wel relatief vervelend. Het onderzoek onder een representatieve steekproef van 433 Nederlandse basisscholen door SEO Economisch Onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de ABN AMRO Foundation en het Jeugdeducatiefonds (PDF) rapporteert dat "38 procent van de kinderen opgroeit in gezinnen waar bezuinigd is op basisbehoeften. 28 procent van de gezinnen heeft moeite met het voldoen van de schoolbijdrage." Ook opvallend: "Niettemin verschijnt ongeveer een kwart van alle kinderen in de klas zonder voldoende te hebben ontbeten." Maar mag je "bezuinigen op basisbehoeften" in Nederland dat het op drie na rijkste land ter wereld is eigenlijk 'armoede' noemen?

In ieder geval ziet het onderzoek de verdeling ook terug in de schoolprestaties. "Kinderen die opgroeien in gezinnen met een lager inkomen (minder dan 20.000 euro) krijgen gemiddeld genomen een kaderberoepsgericht advies, terwijl kinderen uit gezinnen met een hoger inkomen (40.000) gemiddeld genomen een havo-advies krijgen.

Dat zou je kunnen lezen als een verdere consolidatie van de tweedeling tussen huiseigenaren en huurders, thuisbezorgers en thuisbestellers. Ware het niet dat praktijkgerichte beroepen als timmerman, loodgieter en makkers in de elektro- en installatietechniek enorm in trek zijn en hun baangarantie en salaris dat weerspiegelt. Enfin, u heeft niets te verliezen dan uw ketenen.

Reaguursels

Inloggen

Technische beroepen doen het beter dan mutsen studies in het MBO. Ook in het HBO, zelfs in het WO alhoewel je daar ook een paar studies hebt met groot verdienvermogen die niet direct technisch zijn. Dus dat argument waarom het al dan niet goed is om op kader te komen is quatsch. Kappen nou met iedere VMBOer als loodgieter of stukadoor te beschouwen. Men moet een nuttig vak kiezen, op VMBO en elders.

geerdt | 13-06-23 | 22:07

28% heeft moeite met de schoolbijdrage? Welke schoolbijdrage wordt er hier bedoelt dan? Want als je de vrijwillge schoolbijdrage niet kunt betalen mag je kind nog steeds meedoen met activiteiten.

Okami | 13-06-23 | 20:29 | 2

Je mist een paar zaken.

Het jaarlijks schooluitje is weliswaar vrijwillig, maar als je niet betaald moet je kind wel naar school, maar wordt het beziggehouden met "alternatieve bezigheden".

Daarnaast worden er in sommige gevallen een vrijwillige bijdrage gevraagd voor tablets of laptops. Betaal je dit niet, krijg je "alternatief lesmateriaal". (hoe en of dat werkt vraag ik je sterk af, want ik verwacht dat alternatieven voor een enkeling meer kost dan onderhands een laptopje regelen)

Dit staat overigens gewoon op de overheidssite.

Warhead | 13-06-23 | 20:36

Die vrijwillige schoolbijdrage daar doe ik sinds 2 jaar niet meer aan mee.
Niet dat ik het niet meer kan betalen maar als ik de financiële jaarverslagen van de school lees en er een stijgende saldo van miljoenen euro's op de bank staat van de basisschool en vaak in het nieuws is dat basis en voortgezet extra overheidsgeld krijgen wegens corona leerachterstanden en personeelstekorten geef ik niks meer.
Wel geef ik aan de oudervereniging want die hebben een eigen bankrekeningnummer en roulerend penningmeester die los staat van de school.

steekmug | 13-06-23 | 20:39

Geldproblemen is toch juist een goede stimulans om beter je best te doen op school?

W_F | 13-06-23 | 20:07 | 4

Klopt in principe.

Maar geld maakt geld. Je moet het eerst hebben om meer te maken.

Datzelfde geld voor scholing. Als je familie je beter kan helpen, gaat de kroost het ook beter doen.

Warhead | 13-06-23 | 20:37

@Warhead | 13-06-23 | 20:37: Dat is tot op zekere hoogte waar, maar opleidingen worden in Nederland grotendeels door de overheid gefinancierd, en als je ouders je de stof niet kunnen uitleggen is er tegenwoordig wikipedia en Youtube. Het grootse verschil zal zitten of je ouders het belang van een goede opleiding inzien en je aanmoedigen, en dat zit niet zo zeer in de middelen of opleiding van die ouders. De GPT4 chatbot is trouwens ook geweldig goed in je aanmoedigen om wat te leren, en kan zich ook goed aanpassen aan je huidige kennis niveau. Tegen die tijd dat kinderen op hun telefoon standaard een of meerdere chatbots hebben gaat dat denk ik nog een mooie rol spelen. Ik ben al lang de schoolbanken uit maar de dagen waarop ik voor mijn werk veel de chatbot gebruik leer ik het meest. En ook het snelst, waar mijn baas weer blij mee is.

W_F | 13-06-23 | 21:19

@W_F | 13-06-23 | 21:19:
U is een optimist. Internet zou ons zoveel slimmer maken en kijk waar we nu staan. Volgens ChatGPT is 30% van de traffic porno.

Joris Beltsin | 13-06-23 | 21:30
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb moeite om de zgn arme mensen arm te vinden. Ik zie vooral de doelgroep ‘ arme mensen ‘ in dure auto’s komen aanrijden.. mercedes, volvo suv’s audi’s

schillenboer | 13-06-23 | 19:57 | 6

Hadden ze maar gekozen voor aziatische auto's dat scheelt enorm in dure werkplaats bezoeken.

steekmug | 13-06-23 | 20:48

@W_F | 13-06-23 | 20:33: Die 1.994 euro is pas vanaf 21 jaar.

Daarnaast betaald iedereen altijd exact gelijk belasting! Alleen degene die over een bepaalde grens verdienen, betalen alleen over dat deel boven de grens een ander percentage. Maar daaronder is het voor iedereen gelijk.

En je kan wel cool doen door een inkomen van over de miljoen te noemen, maar als de uitgaven dat ook doen maakt dat geen fuck uit.

Als we het bedrag in oude Italiaanse lire gaan omzetten lijkt het ook heel wat, niet?

Warhead | 13-06-23 | 21:03

@Warhead | 13-06-23 | 21:03: Precies, we zijn veel meer gaan uitgeven, en zijn daardoor arm. Door de algemene heffingskorting betaal je minder inkomstenbelasting bij het minimumloon.

W_F | 13-06-23 | 21:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat gelul over ontbijten altijd! Het is doodnormaal dat veel kinderen niet ontbijten, want die hebben 's morgens gewoon nog geen honger. Ik kreeg zelf ook altijd pas trek rond de eerste pauze of middagpauze. Het automatisme dat die kinderen dan wel gebukt moeten gaan onder armoe of verwaarlozing is idioot.

GnottoBlotto | 13-06-23 | 19:43

Dit aantal zal rap stijgen met de golf aan onrendabele asieleisers die ongeacht hun financiële toestand, baby's blijven uitpoepen

Deze groep ziet namelijk de overheid als de vader van hun kinderen.

Al denkt de doelgroep daar anders over: Netflix ,Think Unlimiteddddd ...... etcetc zijn geen eerste levensbehoeften.

Ervaringsdeskundige | 13-06-23 | 19:33

Volgens Tmobile kan je armoede eenvoudig oplossen door:

" Think Unlimiteddddd"

Deze onzin dan ook uitgekraamd door een soortgenoot om het geloofwaardig te doen klinken.

Ervaringsdeskundige | 13-06-23 | 19:17

Armoede omdat ze een android telefoon krijgen ipv een iphone?

BrabantiaNostra | 13-06-23 | 18:10

''Kinderen die opgroeien in gezinnen met een lager inkomen (minder dan 20.000 euro) krijgen gemiddeld genomen een kaderberoepsgericht advies, terwijl kinderen uit gezinnen met een hoger inkomen (40.000) gemiddeld genomen een havo-advies krijgen."

Ik scoorde destijds 211 van de 215 punten. Naast me zat een joch met 80 punten. Die ging naar de Mavo. Ik had naar het VWO gemoeten, maar..

*naar naamplaatje wijzen doet*

VBO_B_Niveau | 13-06-23 | 18:02 | 6

@Graaisnaaiert | 13-06-23 | 18:18: Ik heb het over het maximum in mijn tijd. Als 80 Mavo advies is, wat zou 211 dan kunnen zijn, slimmerik? O ja.

VBO_B_Niveau | 13-06-23 | 18:25

@VBO_B_Niveau | 13-06-23 | 18:23: Van de cito toets? Geboren in 1982, maar toen 't mijn beurt was, was 550 reeds de maximale score(ik heb zelfs dat score papiertje nog ergens liggen). afaik was dit altijd al zo, mijn broer, 2 jaar ouder had ook 550 als max.

"De keuze voor de schaal 501-550 bij de standaardscores van de Eindtoets kwam voort uit de gedachte dat je voor deze toets geen voldoendes of onvoldoendes kon halen. Cito wilde om die reden voorkomen dat er geassocieerd wordt met de schoolcijfers 1-10, of met een IQ-score (intelligentietest), waar de scores meestal worden aangeduid met een gemiddelde van 100. Er is gekozen voor een schaal van 50 punten voor deze toets met 200 opgaven, omdat deze schaal nauwkeurig genoeg was voor het doel waar het bij de Eindtoets in de eerste plaats om ging: het geven van een onafhankelijk advies over het best passende brugklastype voortgezet onderwijs."

nl.wikipedia.org/wiki/Cito-toets_(gro...)

ReyNemaattori | 13-06-23 | 20:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is waarschijnlijk al 100x geregeld maar we hebben in Nederland meer een prioriteitenprobleem dan een armoedeprobleem. En ik kan het weten, heb jarenlang in deze tak van zorg gewerkt en de “armoede” van dichtbij gezien.

Reso | 13-06-23 | 18:01 | 6

@VBO_B_Niveau | 13-06-23 | 18:21:
Mijn ouders waren ook niet rijk maar wel degelijk, spaarzaam en werkten hard. Ik ben dan ook nooit wat tekort gekomen, integendeel. Ik ben opgegroeid in een klein dorp waar net een Mavo-school werd opgeleverd toen ik in de 6e klas lagere school zat. U bent slim, dus u begrijpt al dat iedereen in dat jaar een dringend Mavo-advies kreeg. Behalve de kinderen van de notabelen van het dorp. Mijn ouders behoorden daar niet toe en ik moest dus ook naar die Mavo. Maar mijn ouders hebben zich daartegen verzet en na veel stampij heeft de school de keuze aan hen gelaten. Met dank aan mijn ouder werd het dus VWO en later Technische Universiteit. Ik zal u geen gratis adviezen geven zoals anderen dat hebben gedaan maar de omstandigheden bepalen niet alles.

Joris Beltsin | 13-06-23 | 18:47

@vbo goed bezig! En natuurlijk blijven er schrijnende gevallen, mensen die echt tegen wil en dank buiten de boot vallen. Zoals de armoedeval, die moet je helpen. Maar ondanks jouw schrijnende verhaal, niet cynisch bedoeld, weet je waarschijnlijk heel goed dat veel mensen echt meer een probleem hebben met prioriteren dan echte armoede. Daar moet op ingezet worden en de mensen die botte pech hebben in het leven zoveel mogelijk ondersteunen en met financiële steun weer laten opkrabbelen.

Reso | 13-06-23 | 18:51

We hebben meer een uitgaven probleem dan een inkomsten probleem (tenzij je illegaal in Nederland verblijft en geen recht hebt op gratis geld.)

W_F | 13-06-23 | 20:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb tegen mijn dochter gezegd dat het afgelopen moet zijn met 45 minuten onder de douche staan. Dus in zekere zin valt dit psycho gezin ook onder de gezinnen die hebben bezuinigd.

Psycho Daddy | 13-06-23 | 17:48 | 1

Gaskraan? Wij hadden vroeger een CV ketel op gasflessen, op=op.

W_F | 13-06-23 | 20:18

Met (tijdelijk) minder inkomen eerst altijd naar abonnementen kijken en overbodige eetdingen, mee-etende huisdieren, rookwaar, alcohol, chips, teveel snoep etc. schrappen. Alle overtollige zaken eerst schrappen. Sport uiteraard niet, niet op gezondheid bezuinigen, kijk hoe het goedkoper kan. Vaste lasten hebben altijd voorrang!
Pas wanneer het dan niet lukt en er dan geen eten is, is er wel degelijk sprake van armoede, eerder niet lijkt me.

Jan, Leiden | 13-06-23 | 17:34 | 4

Vergeet verzekeringen niet, zeker nadat de assurantiebelasting van 8% naar 21% is gegaan. In vergelijking met andere landen zijn Nederlanders zwaar onderverzekerd. De aanbieders weten goed in te spelen op een gevoel, bijvoorbeeld door te doen alsof de kwaliteit van gezondheidszorg afhankelijk is van wie de kosten betaald.

W_F | 13-06-23 | 20:22

Sport kan heel gedkoop: koop een paar hardloopschoenen en trek 2 klinkers uit de straat en je hebt zowel cardio als krachttraining.

ReyNemaattori | 13-06-23 | 20:42
▼ 1 antwoord verborgen

'We worden allemaal een beetje armer.' Nou ja, bijna allemaal.

drs. Levi Samsonov | 13-06-23 | 17:21 | 1

Iedereen wordt armer, behalve de mensen met zo achterlijk veel geld dat als ze dagelijks een miljoen letterlijk zouden verbranden in de haard ze in nog geen 100 jaar door hun geld geraken.

Al dat geld zit in opties, aandelen, vastgoed, fondsen, schimmige BV's etc. slechts een miniscule fractie bezitten ze écht zelf.

ReyNemaattori | 13-06-23 | 20:44

Schoolprestaties zijn vaak gewoon genetisch bepaald. Domme ouders, domme kinderen en correlatief weinig geld.

janjoker | 13-06-23 | 17:13 | 3

U durft!

Kattie | 13-06-23 | 17:14

Klopt, domme tokkie ouders hebben over het algemeen geen geniale kinderen. Ook sociaal zijn ze erg zwak, kunnen niet omgaan met verlies, alles is oneerlijk (we zijn zielig), hij of zij begint altijd en liegen is normaal dat mag gewoon.

Had laatst een voetbaltoernooi met een klas. Scheidsrechter pikt het niet dat hij wordt uitgescholden door een jochie van 10, heel begrijpelijk, jochie moest eruit, gaat huilen vader en moeder met kinderwagen gaan verhaal halen bij de scheidsrechter.

Ik kon wel door de grond zakken. Dan vragen de mensen zich af waarom die kinderen zo vervelend worden.

Tommi | 13-06-23 | 18:36

Extra reden voor het kind om goed je best te doen op school en voor de ouders om de kinderen achter de vodden te zitten zodat het kind met de opgedane kennis de armoede kan ontgroeien met een goed betaalde baan. Ten minste, dat was in mijn tijd.

forecastle | 13-06-23 | 17:04

In plaats van bezuinigen op basisbehoeften zouden ze eens moeten leren te bezuinigen op de rest.
Bezuinigen op chips en cola, op New York Pizza en snickers, op moderne smartphones, netflix, op Nintendo en op kattenvoer.

TurpinDick | 13-06-23 | 16:49 | 5

@Joris Beltsin | 13-06-23 | 17:05:
Heel wat meer dan de borrelpraters hier, beste Boris. Ruim meer.

funda | 13-06-23 | 17:06

@Joris Beltsin | 13-06-23 | 17:05:
Ik besef me net dat ik zelfs iemand ken die een voedselbank voor huisdieren is begonnen omdat de baasjes bij de voedselbank zelf zoveel mogelijk het eten uit de mond spaarden, en dan niet meer genoeg overhielden. Is dat kwetsbaar genoeg?

funda | 13-06-23 | 17:26

@funda | 13-06-23 | 17:26:
Zo besef ik dat een vriend mij laatst vertelde dat hij de buurt van een voedselbank werkte en daar dagelijks een een rij vette hagelnieuwe audi's, BMW's etc. zag staan met daarin de usual suspects, compleet met luide oriëntaalse jengelmuziek, wachtend op hun waggelende moeders en hun volle tassen. Overbodig genoeg?

Tegenover elke anekdote van u kan ik een andere van mji plaatsen.

Joris Beltsin | 13-06-23 | 17:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Vooral blijven stemmen op partijen die onze betrouwbare en betaalbare voedselvoorziening kapot maken, onze betrouwbare en betaalbare energievoorziening kapot maken, onze betrouwbare en betaalbare pensioenen kapot maken en voor een onbetrouwbare en onbetaalbare oorlog zijn. Niet zeuren dan!

Teluitjewinst | 13-06-23 | 16:22 | 1

Heb zo het vermoeden dat de mensen die weinig geld hebben niet op D66 en VVD stemmen.

Old_School_Dutchmen | 13-06-23 | 19:59

Net als toeslagenouders, militairen met chroom6-kanker of PTSS zijn voedselbankklanten allemaal aanstellerige fraudeurs.
Alleen kost de voedselbank de belastingbetaler niets, dus dat is wel fijn.

funda | 13-06-23 | 16:08 | 17

@funda | 13-06-23 | 16:50: Niet iedereen die bij de voedselbank loopt is zielig. Er zijn er genoeg die zwaar achterlijk met hun geld omgaan omdat ze toch wel te vreten krijgen. Plus dat er overal potjes voor zijn. De zgn perverse prikkel. In opvoedende zin is de overheid dus zeker falend. Het in stand houden en belonen van slecht gedrag is verre van redelijk.

Wiebenick | 13-06-23 | 17:34

@funda | 13-06-23 | 17:16: het gaat niet om het ontbijt. Het gaat erom dat zij een uitkering en toeslagen al jarenlang ontvangt terwijl ze kan werken en ook werkt. Alleen doet ze dat zwart, bovenop haar uitkering.

Roos | 13-06-23 | 17:50

@brie-de-penis | 13-06-23 | 17:28: je mag geen structurele boodschappen ontvangen en dat lijkt mij terecht. Waarom zou een ander daarvoor moeten betalen?

Roos | 13-06-23 | 17:51
▼ 14 antwoorden verborgen

Zo. Dat is wel extreem veel. Zo veel gezinnen half onder water. Bizar snel gaat dit nu. Dan zal het hier wel net zo opstandig worden als Frankrijk. Je kunt je welvaartspositie voor de middenklasse verspelen. Even een slechte generatie van overmoedige en arrogante bestuurders en een community stort in.

adhd-je | 13-06-23 | 16:08 | 1

Niks 'een generatie slechte bestuurders, deze afbraak was al bezig ver voor ik geboren was, inmiddels 40 jaar geleden.

Het enige wat de werkelijke ellende verbloesemd is het gigantische opwaartse momentum na WO2. Die is er inmiddels wel uit, en nu zie je over de hele linie de levenstandaard achteruit hollen, met uitzondering van de allerrijksten, die hebben geen last van inflatie(assets stijgen mee), hoge belastingdruk(alles is geinvesteerd, zit in fondsen, of krijgen inkomen uit dividend) en wonen in buurten waar niet snel een spoorlijn, snelweg of azc doorheen gebouwd word...

ReyNemaattori | 13-06-23 | 17:12

Weet u welke PvdA uitvreter er als directeur van dat Educatiefonds jaarlijks met bijna een ton vandoor gaat?

Dubbelepunthoofd | 13-06-23 | 16:02 | 2

Poeh dat zijn er wel heeeel veel, met meer dan 100.000,00 maar?
1e en 2e kamerleden
Provinciale en waterschapsbestuurders (niet allen, maar toch)
Bestuurders in Europa
Directie van de vele foute banken (zitten vaak over t miljoen)
Eigenaars van supermarktketens
Directie KLM die van Schiphol
De baas van bouwend NL
Directie van Tata Steel en andere lekkere bedrijven als Shell, Esso, BASF etc.
Directie van de NAM
Directie van de BAM

Nou spannend hoor, zeg het maar....

dickwvf | 13-06-23 | 16:10

PvdA-ers zijn nou eenmaal dol op armoede.

Joris Beltsin | 13-06-23 | 16:24

We schakelen over naar een doelgroep die ze wel heel makkelijk verdienen. Als je ze vergelijkt met wat voor topsporters dan ook. Staan in het algemeen nogal met de rug naar de samenleving. Zo kennen ze geen heumeus.
Ook dit lieten ze zich, zonder tegengeluid, gebeuren.
https://www.welingelichtekringen.nl/economie/4117958/betaald-voetbal-beloofde-loonmatiging-vanwege-coronasteun-maar-spelers-kregen-meer.html

dickwvf | 13-06-23 | 16:00

Ik ben een paar jaar geleden gestopt met roken, en toen was het al duur, maar ik schrok van wat het tegenwoordig kunst.
Voor €9,50 (pakje Marlboro) maak ik een pan voor voedsel waar ik 3 dagen van kan eten.
Een pakje shag of een bus tabak voor de hulzenvuller kost het dubbele.
En waarom moeten sociale minima altijd een auto hebben terwijl ze hem niet nodig hebben om naar het werk te gaan.
Wel roken, wel autorijden maar geen geld om je kinderen een ontbijt te geven.

Osdorpertje | 13-06-23 | 15:53 | 5

Zo zeg. Jij hebt wel wat ontwikkelingen gemist, zeg. Deze paycheck naar paycheck samenleving met hypotheken gebaseerd op 2 volledige inkomens.

adhd-je | 13-06-23 | 16:10

Over roken heb je gelijk maar... Waar denk je dat deze mensen werken? Hip aan de grachten van Amsterdam of Utrecht? Bereikbaar Zuid-as Amsterdam of toch die hippe locatie van Booking.com naast Amsterdam CS?

Mensen werken kutbanen in magazijnen op verlaten en afgelegen industrieterreinen omdat dat goedkoop is voor de eigenaar, niet voor de arme forenzen in de picanto of golf 3.

U lijkt onderdeel van het probleem.

Dude heb je eten | 13-06-23 | 16:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Resultaat van een falende overheid die indirect hier verantwoordelijk is. De overheid lijd namelijk aan dezelfde ziekte als vele onrendabele die zich sufkopen aan iphones, kanye sneakers, black bananas, Banlieu en andere troep. Rete duur maar de basis elementen vergeten te financieren of voor te sparen.
Onze overheid koopt ook alleen de koelste spreekwoordelijke iphones, want de prestige project zijn niet te tellen op een hand, maar normale aanrijtijden voor nooddiensten is een probleem....

Dude heb je eten | 13-06-23 | 15:44

"28 procent van de gezinnen heeft moeite met het voldoen van de schoolbijdrage."

En ik maar denken dat die vrijwillig was. Dan gaan de kinderen maar minder mee leuke dingen doen, en kunnen ze hun vrije tijd aan een boek uit de bibliotheek lezen besteden.

Of ouders die het wel kunnen betalen vrijwillig nog wat extra laten geven zodat de minder rijke vriendjes van hun kinderen mee kunnen.

Neutral_Smith | 13-06-23 | 15:41 | 3

Ambtenaartjes hebben iets anders bedacht. Het is heel kwetsend om de ouderbijdrage niet te kunnen voldoen. Dus niemand hoeft nog te betalen.

nos.nl/artikel/2477399-onderwijskoepe...

Joris Beltsin | 13-06-23 | 15:48

Heb je zelf wel eens een boek gelezen?

dickwvf | 13-06-23 | 16:03

Ik heb altijd het idee, wanneer ik een aantal van die koppen zie bij de ouderavond, dat een hoop ouders hoe dan ook geen schoolbijdrage betalen. Want 'vrijwillig'.

Papa Jones | 13-06-23 | 16:26

Het verval van een (westerse) samenleving kost nou eenmaal tijd, zie bijvoorbeeld Engeland of delen van de VS. Of zijn er nog mensen die denken dat migratie, klimaat- en/of EU-wetten geen gevolgen gaan hebben voor onze welvaart en sociale zekerheden? Whahaha.

First Contact | 13-06-23 | 15:40 | 2

Beelden uit Detroit gezien. Hallicunant hoe snel een samenleving van rijkdom en extreme armoede kan raken.

adhd-je | 13-06-23 | 16:12

@adhd-je | 13-06-23 | 16:12: Zag ik ook op de Tube. En zulke beelden zijn er ook van San Francisco, Chicago en nog veel meer steden. Daklozen vormen in NYC een steeds groter probleem.

Here's Freddy | 13-06-23 | 17:16

Een zwemdiploma zo door de bank genomen 1000,- Euro.
Sportclub contributie 500,- Euro en dan de rest nog. Het kost een Godsvermogen om een kind groot te brengen.

Dzjengis-Somebody | 13-06-23 | 15:40 | 6

Zwemdiploma 1000 euro, Hoe dan? Kosten die lessen 50 euro per stuk of zo?

zwellevertje | 13-06-23 | 16:27
▼ 3 antwoorden verborgen

In Nederland een gemiddeld vermogen van 129.000 Euro per persoon ..... Bullshit.

Een gemiddeld gezin met twee kinderen zou dus een gemiddeld netto vermogen van ruim een half miljoen hebben?!?!?!

Het CBS denkt daar anders over. Die kwamen een jaar of twee geleden met cijfers dat het gemiddelde vermogen van een gezin met ouders tot 45 jaar zo'n 1000 Euro was. Het CBS rekende gewoon de waarde van je huis minus je hypotheek plus je spaarrekening minus je leningen enz.

Nederland is een rijk land met arme inwoners. Dus ja de overheid heeft heel veel geld je zou dat kunnen delen over het aantal inwoners. Helaas is dat fictie want die inwoners zien dat geld nooit.

James Lastig | 13-06-23 | 15:40 | 3

Verreweg de meeste mensen hebben geen mogelijkheid meer nog een fatsoenlijk kapitaal op te bouwen zoals de zaken er nu voorstaan. Sterker nog, de huizen worden sneller duurder dan je netto kunt verdienen.

funda | 13-06-23 | 15:43

U bent bekend met concepten als het gemiddelde, mediaan en "outliers"? Ondankt het oneerlijk is klopt het wel.

Dude heb je eten | 13-06-23 | 15:48

In een trein met 999 arme daklozen en 1 Elon Musk is iedereen gemiddeld multimiljonair... wil niet zeggen dat ze allemaal een dik mansion kunnen kopen, 999 zijnn og steeds straat arm

Dus dat gemiddelde klopt wel, maar is een Pareto verdeling: De top10% bezit de helft, de middelste 80% het gros van die andere helft en de onderste 10% heeft nog geen nagel om zn kont te krabben...

ReyNemaattori | 13-06-23 | 17:29

Modaal inkomen: 38.000. Belasting: 15000. Huur (want je kan niets kopen daarmee en sociale huur heeft 20 jaar wachtlijst): 1500 euro per maand * 12 = 18000 euro. Energierekening: 3.600. Zorgverzekering 1500 euro.

Heb je na je vaste lasten nog 0 euro over per maand voor je overige uitgaven zoals boodschappen.

Wij reaguurders verdienen natuurlijk allemaal 200k en hebben in 2013 een huis gekocht met nu 4 ton overwaarde. Echter, er zijn ook anderen en op dit moment ben je als modaal persoon die niet een huis al heeft gekocht compleet kansloos.

ipsocrat | 13-06-23 | 15:35 | 6

@funda | 13-06-23 | 15:40: veel reaguurders hebben niet veel meegekregen of wel. Maar dan toch gooien ze het liever op een paar voordelen dan toegeven dat je voor deze generatie twintigers het heel zwaar is gemaakt.

adhd-je | 13-06-23 | 16:19

@adhd-je | 13-06-23 | 16:19:
Dat was in het begin misschien. Nu gaan bijvoorbeeld zorgpersoneel en zelfs tweeverdieners het schip in. En in steeds hoger tempo ook.
Mensen die nog altijd geloven dat voor ieder probleem een loket met een schatkist klaarstaat zijn werkelijk niet meer van deze tijd.

funda | 13-06-23 | 16:26

@funda | 13-06-23 | 16:26: kwestie van prioriteren? Dit jaar nog 2,5 miljard weggegeven aan de Oekies. 25 miljard voor stikstof, 30+ miljard voor t klimaat gereserveerd. Ohja en ondertussen de 3,5 miljard ontwikkelhulp maar aan de asielzoekers hier gespendeerd, want asiel blijkt opeenns enkele miljarden meer te kosten, bovenop de 20miljard die t al kost.... per jaar.

Dit zijn bedragen waarvan je iedere bijstandklant een woning kan kopen(als ze er zouden zijn), gratis ov voor iedereen, 2 kerncentrales bouwen, iedere boer een stikstofkraker kan kopen en het elektranet opwaarderen zodat deze meer panelen en warmte pompen kan.

Maar ja, niveleren is een feestje en iedereen doet mee, naja iedereen in de upper-middle class en daaronder...

ReyNemaattori | 13-06-23 | 17:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Lekker man. Video volgt op "Zooo veeeel money!!!" van de de Lotto en werd afgesloten met de Staatsloterij -commercial.

Jos Tiebent | 13-06-23 | 15:32 | 2

Toeval, je weet toch.

funda | 13-06-23 | 15:40

En maak je mama prouder.

Joris Beltsin | 13-06-23 | 15:44

www.kinderopvangtotaal.nl/allochtone-...

“ Turkse en Marokkaanse kinderen blijken zowel in hun eerste taal als in het Nederlands een taalachterstand te hebben. Volgens onderzoekster Anna Scheele, die aan de Universiteit van Utrecht promoveert met haar onderzoek, speelt de mate waarin thuis Turks/Marokkaans en Nederlands wordt gesproken hierin geen enkele rol.”

theo-is-dood | 13-06-23 | 15:26 | 5

@Joris Beltsin | 13-06-23 | 15:32: Ik weet niet of dat anno 2023 nog geldt, de meeste millennials en jonger hebben geen kranten abbo...

ReyNemaattori | 13-06-23 | 17:41

@ReyNemaattori | 13-06-23 | 17:41:
Nee natuurlijk niet, maar de portee van zijn onderzoek zal nog steeds wel opgaan, gok ik. Alleen moet iemand net zo'n (briljant eenvoudig) idee bedenken dat bij deze tijd past. De sociologen op onze universiteiten zullen dat niet doen, die zoeken alleen lof van peerreviewende collega's en de bevestiging van hun eigen etno-racistische zieligheidsassumpties.

Joris Beltsin | 13-06-23 | 17:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Het vierde rijkste land op aarde.
Ik zit nog te lachen, hoe komen ze er op.

J.Cash | 13-06-23 | 15:17

Maar even serieus. Hoe duur is nou een ontbijt van een paar boterhammen en een appel? Zelfs voor 'arme mensen' moet dat een betrekkelijk kleine uitgave zijn in vergelijking tot drank, sigaretten, chips, streamingaccounts, scooterverzekeringen en wat dies meer zij.

Ik geloof best dat er steeds meer kinderen zonder ontbijt op school aankomen en dat is triest. Maar dat heeft meer met de levensstijl en verkeerde prioriteiten van paps en/of mams te maken dan met armoede.

Zelfde gezever over "menstruatie-armoede". Voor een lousy cocktail in de Nederlandse horeca kun je niet minder dan 200 tampons kopen. Me dunkt dat je dan even vooruit kunt. En het is niet dat die terrassen leeg zijn.

Joris Beltsin | 13-06-23 | 15:17 | 8

@Joris Beltsin
Je weet niet hoeveel toeslagen, je weet niet hoe de balans uitvalt, je weet zelfs niets over de andere helft, en je gaat 'dus' toch conclusies trekken.
In de wetenschap heb je alvast je roeping niet gemist.

funda | 13-06-23 | 16:31

@funda | 13-06-23 | 16:31:
Ik ben niet altijd bozig en soms strijk ik over mijn hart. Zo verhuur ik aan mijn schoonzus een woning die ze nooit marktconform zou kunnen betalen en doe ik haar financiën er ook even bij. Ik vraag zelfs de toeslagen namens haar aan dus ben wel op de hoogte. Ze heeft typisch het profiel dat tegenwoordig als kwetsbaar zou worden omschreven. Alleenstaande met flutbaantje in de zorg voor 24 uur en een inwonend kind. Ik ben geschrokken van de hoeveelheid extra gratis geld dat daar vanzelf naar binnen komt waaien. Gratis en voor niets. Edoch schoonzus is zuinig en verstandig en kan zich dan ook helemaal prima redden. Ze kan zich geen overdreven luxe veroorloven maar komt echt niets tekort. Ze kan zelfs ieder jaar op vakantie de USA om de familie te bezoeken. Dat is allemaal geen wetenschap want n=1. Maar ik ben niet achterlijk.

Joris Beltsin | 13-06-23 | 16:46
▼ 5 antwoorden verborgen

In mijn tijd was een 2e hands puch maxi een luxe, computers en internet hadden we nog niet en dus ook nog geen streamingdiensten. Nu moet men een scooter, de nieuwste iPhone met het liefst onbeperkt internet, game console en sommige niet alleen die ene maar ook die andere voor de andere games en uiteraard op die dikke 55" op de slaapkamer. Tja, dan moet je inleveren op je lunch....

Sinclair | 13-06-23 | 15:16

Wat heb ik nu weer gedaan ? Kan niet meer reageren....

Penus Decoratus | 13-06-23 | 15:15 | 6

Internetconstipatie of een opnieuw opnieuw verbeterde, veiliger versie van windows of browser terwijl je niet oplette. Of de Russen, natuurlijk.

funda | 13-06-23 | 15:39

@funda | 13-06-23 | 15:39:
Nope, Android auto_ update staat uit, dus blijven alleen de Russen over.

Penus Decoratus | 13-06-23 | 15:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een fijne minachtende comments weer over de onderkant van de samenleving, waarschijnlijk allemaal budgetcoaches die denken dat er wat te fixen valt aan een minimum.

Stem fijn VVD totdat je zelf in het moeras terechtkomt.

omgponies | 13-06-23 | 15:10 | 9

@JJMS | 13-06-23 | 15:18:
De spelende problematiek is dat ook de middenklasse door de bodem valt.

Wil je dat oplossen moet je niet naar de onderkant kijken want dat is simpelweg een tactiek om mensen tegen elkaar uit te spelen.

Schiet ook niet op, want die staan al tegen de muur.

omgponies | 13-06-23 | 15:50

omgponies | 13-06-23 | 15:10 | Zwaar eensch
Zo zijn die ratten ook wel weer... valt er wat te verdienen aan mensen in nood?!

dickwvf | 13-06-23 | 15:52
▼ 6 antwoorden verborgen

Neem dan gewoon géén kinderen.

Papa Jones | 13-06-23 | 15:10 | 1

Precies. En neem je die dingen wel: graag zelf opvoeden.

Lorejas | 13-06-23 | 15:11

Beetje in de trend van "import the third world, you become the third world"; import the poor, you become the poor". Hoe hard en lullig het ook is.. en dan is die stap best groot en zwaar, want de maatschappij in het westen is een rat race, je zal en moet presteren om maar een beetje welvaart te kunnen hebben. Niks is hier gratiiiis

pane | 13-06-23 | 15:09

Heb net weer wat gepeperde loodgieterrekeningen onder ogen gehad. Dat 'kaderberoepsgericht advies' is echt de beste remedie tegen armoede.

Joris Beltsin | 13-06-23 | 15:07 | 2

Oekraiense loodgieters schijnen erg goed te zijn, al moet je na de ontstopping vaak je sanitaire ruimten opnieuw laten betegelen.

funda | 13-06-23 | 15:11

@funda | 13-06-23 | 15:11:
Ik vind de manier waarop zij tanks installeren nog niet echt om over naar huis te schrijven.

elfenstein | 13-06-23 | 15:27

Juist.

Joris Beltsin | 13-06-23 | 15:07

Dalrymple heeft hier een interessant boek geschreven, en claimt dat we met alle sociale voorzieningen deze onderklasse afhankelijk en hulpeloos houden, en hiermee ook de onderklasse in stand houden. Grootste denkfout is echter wel dat deze onderklasse opeens voor zichzelf zou gaan zorgen als je de voorzieningen stopzet. In werkelijkheid worden ze gewoon nog armer als je de voorzieningen afbouwt, met alle bijbehorende problematiek.

zeeman73 | 13-06-23 | 15:53

@zeeman73 | 13-06-23 | 15:53:
Er zijn gezinnen waarbij de derde generatie vanzelfsprekend een carrière in de bijstand ambiëert. Misschien moeten we wat generaties geduld hebben en wat helpen totdat de natuurlijke vaardigheden weer herontdekt worden. Ons er bijvoorbaat maar bij neerleggen en nog meer gaan pamperen zal zeker niks oplossen.

Joris Beltsin | 13-06-23 | 16:04

Jup. Leer een vak. Iets technisch. Elektronica. Programmeur. Hoe een fucking transistor werkt.
Daarna kan je hoogopgeleide alfastumpers een poot uitdraaien voor het verwisselen van de lamp in de badkamer zonder einde en je gaat schaterlachend naar huis.

elfenstein | 13-06-23 | 15:07 | 3

Dat doen ze dus ook massaal, heb al tijden geen Nederlander meer gezien als er in huis iets gerepareerd moet worden.
Probleem is natuurlijk dat het artikel niet om deze mensen gaat.

funda | 13-06-23 | 15:13

@funda | 13-06-23 | 15:13:
Ten dele wel, lagere sociale klassen krijgen inderdaad vaker vakschooladvies, vmbo.
En inderdaad, als er gewerkt moet worden op enig niveau met kennis van zaken zijn het 9 van de 10 keer polen of andere oostblokkers, een enkele aziaat en slechts bij hoge uitzondering Henk van Ingrid. We. Kunnen. Niks. Meer.
Weet u trouwens wel hoe een transistor werkt?

elfenstein | 13-06-23 | 15:24

@elfenstein | 13-06-23 | 15:24: Alles is ten dele waar, al is het een minime minderheid. Wat niets verandert aan het feit dat grote groepen mensen deze mogelijkheid/ heden niet meer hebben.

funda | 13-06-23 | 15:35

Je hebt ook mensen met ontbijtschaamte en ontbijtontkenners, zijn die ook meegeteld?

Mr_Natural | 13-06-23 | 15:06

Schilderswijk, Laak, Transvaal, kinders worden naar school gestuurd met zak chips of croissant thuis de hele inboedel van de Kringloopwinkel en papa gaat in zijn Mercedes naar koffiehuis de grote jongen uithangen. Zolang er niet gekeken wordt naar inkomens en auto's kan ik de armoede niet helemaal serieus nemen. Het zijn ook echt allemaal auto's met waardes van 60k+ al dan niet met een privé gehandicaptenplaats...

redthehaghue | 13-06-23 | 15:03

Mensen die niet met geld kunnen omgaan, worden op alle mogelijke manieren gecompenseerd. Dat maakt lui en eigen verantwoordelijkheid kennen ze niet. Ik haat het kabinet ook maar het is niet zo dat het 'de armen' laat verhongeren.

gestoptmetroken | 13-06-23 | 15:03 | 3

www.bol.com/nl/nl/f/leven-aan-de-onde...

Populistisch links maakt de geïmporteerde onderklasse wijs dat ze “slachtoffer” zijn. En wint daarmee zieltjes en stemmen. En dus baantjes voor politici en ambtenaren

theo-is-dood | 13-06-23 | 15:09

Dat is dus wel zo.

funda | 13-06-23 | 15:09

Arme mensen die soms zomaar verkeerde keuzes maken. Hoe is het toch mogelijk in Dit Land?

Duwbak_Linda | 13-06-23 | 15:02 | 6

Laten we de aanwezige ambtenaren niet teveel bezighouden.
Ook dat is onverstandig.

funda | 13-06-23 | 15:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Die rijkdom heeft te maken met wat extremen, geld voor later waar je niet kunt (pensioen) en geld in stenen en dergelijke wat alleen op papier bestaat.
Er zijn structurele vele subsidiemogelijkheden maar het lijkt mij tijd daar flink in te hakken en daarmee belastingen te verlagen. Subsidies verstoren de markt, maken zaken onnodig duur en vereisen een geld binnenharksysteem, controle en uitgavensysteem. Mensen hebben geen meekijkende ambtenaar nodig of ze hun geld goed uitgeven. Daar gaan ze zelf over. Bovendien is steeds overal jezelf als minimumlijder te moeten presenteren ook niet fijn.
Helaas is dat de NL wapenspreuk : Je maintiendrai, ofwel ik houd mijn hand op.

Nichtsneues | 13-06-23 | 15:00

Gaan we nu een reactie van onze huidige minister van Buitenlandse Zaken hierop krijgen? Kom Wopmans, jouw oude post bemoeit zich ook met alles behalve financiën, laat je de kaag niet van het brood eten jongen!

Kouwe Kees | 13-06-23 | 15:00

Volgens Jort Kelder (FD) besteed de laagste tien procent van het inkomensgebouw inmiddels VIJF procent van het inkomen aan sigaretten.

theo-is-dood | 13-06-23 | 14:57 | 17

@elfenstein | 13-06-23 | 15:17: Nouhou elfenstein, voor een gedeelte zal dit inderdaad wel zo kunnen zijn. Een mens is een mens en geen betuttelmachine.

ChalinaRosa | 13-06-23 | 16:05

@elfenstein | 13-06-23 | 15:17: Haha, je moe die "onafhankelijke vrijheidsstrijders" eens horen als hun uitkering een dag te laat binnen komt of als het een euro te weinig blijkt te zijn.

zwellevertje | 13-06-23 | 16:08

@theo-is-dood | 13-06-23 | 15:17:
"Die sigaretten heb jij betaald."
Het opruimen van de peuken ook. Een goed gastheer laat z'n gasten immers niet zelf de rommel opruimen.

langelat | 13-06-23 | 18:21
▼ 14 antwoorden verborgen

Lastig onderwerp.

NL is namelijk NIET het 4e rijkste land van de wereld. Die lijst is op basis van vermogen, en we zien in NL dat vermogen vooral zit in pensioenen en een zwaar opgeblazen huizenmarkt. En bij een kleine groep zeer, zeer vermogende mensen.

Tegelijkertijd terecht dat opmerkingen worden gemaakt over roken, drank en belachelijk veel huisdieren.... Iphones vind ik minder relevant omdat je tegenwoordig bijna niet meer zonder kan.

Wat we wel vergeten is dat vaak drank en roken een gevolg zijn van stress vanwege armoede.... niet een oorzaak. En beiden zijn verslavend. Dus niet eenvoudig om ervan af te komen.

Daarnaast zijn er nog de mafiaanse praktijken mbt incasso waar mensen 1000-en euro's moeten betalen om een achterstallige boete van 50,- bij de wehkamp.

Geld uitgeven wordt steeds makkelijker gemaakt, mensen worden overweldigd met reclame, influences en goksites... je moet sterk in je schoenen staan om om daar structureel weerstand tegen te bieden. Als je niet sterk (meer) in je schoenen staat, wordt je in NL gewoon uitgemolken als een ouwe koe.

De burger in NL is namelijk het grote verdien model.... vergeet dat niet als u weer iemand zie roken bij de voedselbank.... en wees blij dat je zelf niet hoeft!

Als_je_me_nou | 13-06-23 | 14:55 | 6

@funda | 13-06-23 | 14:59:
Voedselbanken zijn een prachtige manier voor Unilever om van overtollige troep af te komen. En inmiddels ook nog eens gesubsidieerd door de belastingbetaler

theo-is-dood | 13-06-23 | 15:19

@theo-is-dood | 13-06-23 | 15:19:
Je leeft naast de werkelijkheid, theo. Unilever heeft even weinig met een voedselbank te maken als met SpaceX.

funda | 13-06-23 | 15:48

Best wel lastig: eigen verantwoordelijkheid, voor jezelf zorgen, slechte gewoonten vermijden, consumptie uitstellen. Gelukkig betalen anderen belasting, zodat het allemaal dik meevalt.

langelat | 13-06-23 | 18:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Ze kunnen beter op luxe artikelen bezuinigen ipv de basisbehoeften denk ik dan. Grapje.

nsfl | 13-06-23 | 14:55 | 2

Juist! Minder cake.

bitterpete | 13-06-23 | 14:58

Kinderen kun je gerust tot hun 18e naakt laten lopen, dat zie je in andere werelddelen ook.

funda | 13-06-23 | 15:00

Mijn neefje van 18 werkt bij een nutsbedrijf.. interne opleiding (1x per week 1 dag) school, elektrische auto van de zaak 2200 nette pm. En baan voor het leven. Ventje lacht zijn maatjes dood

Shadow112 | 13-06-23 | 14:54 | 6

@John McClane | 13-06-23 | 15:04:
Goede verhaallijn voor een Tatort. Het was die jongen van het nutsbedrijf, het moordwapen was een aflevering van Southpark.

elfenstein | 13-06-23 | 15:11

@J.Cash | 13-06-23 | 15:09: 2200 netto! voor een knul van 18.. prima toch! laat zin meissie ook nog wat binnen harken, die komen er wel;)

Smoelensmid | 13-06-23 | 15:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Verworvenheden (in dit geval rijkdom) inleveren doet pijn en levert een hoop gepiep op. Het zal langzaam in de maatschappij insluipen. Maar de manier waarop deze verworvenheid is verkregen de afgelopen jaren is natuurlijk niet houdbaar. De eerste de beste nitwit rijdt een dikke auto, woont voor 6/7 ton en gaat 3 keer per jaar naar Bali, etc. Allemaal geleend geld, wat er eigenlijk niet is. Het wordt nog veel erger, we gaan terug naar de jaren 50 qua armoedeniveau.

Nomen | 13-06-23 | 14:54

Wie produceert toch al die nepfilmpjes van zogenaamde armoede om het veelvoud aan mensen dat echt in armoede leeft zo heerlijk te kunnen afzeiken?
Gelukkig trappen de mediaslaven er anno 2023 nog altijd in.

funda | 13-06-23 | 14:50 | 2

Overal zie je pigmentgerelateerde mensen in dit soort infantiele filmpjes, maar als het om gevoelige inhoud gaat, dan is NL heel erg blank.

tis_wat | 13-06-23 | 14:54

OK even relatief.... wat is een basisbehoefte en waar bezuinig je voor?
Ik ben ook in staat aan het eind van mijn salaris een stuk maand over te houden..... OF aan het eind van de maand een 300-500 euro

Die kindertjes die niet ontbijten.... wat voor mobieltje hebben die?

Snapt de huidige bevolking het idee van je kunt het maar een keer uitgeven en waar liggen mijn prioriteiten?

Ook leuk dat ABNAMRO dat onderzoek doet ... dat is toch die bank die wel de hypotheek rente maar niet de spaar rente verhoogt?
IS dit onderzoekje misschien 3/4 kan nog steeds zijn kind laten ontbijten dus we kunnen 3/4 van onze klanten harder naaien? Ook handig voor de AH prijzen kunnen best nog iets omhoog na zo'n onderzoekje

Ed Redbird | 13-06-23 | 14:49 | 1

".... dat is toch die bank die wel de hypotheek rente maar niet de spaar rente verhoogt?...."
ABN heeft de spaarrente verhoogt in :
Dec 2022, mei 2023 en juni 2023

Penus Decoratus | 13-06-23 | 15:58

Gisteren wist iemand mij nog uit te leggen dat cash geld moet blijven want dan kunnen mensen nog wat zwart bijklussen om wat leuke dingen mee te doen. Ik kreeg sterk de indruk dat veel mensen zwartwerken doodnormaal vinden. Leuk voor de vakantie!

De entitlement en lage normbesef is bijzonder. En dat heb ik helaas ook vaak als de stukken lees over arme mensen, die heel gek, bijna nooit een baan hebben terwijl hen niks mankeert.

BobDobalina | 13-06-23 | 14:48 | 7

Als ik eerlijk ben: van de mensen met een uitkering die ik persoonlijk ken, is er geen een bij die niet zwart er naast beunt.

Zo ken ik een aardige dame, alleenstaand met problematisch kind. Daarom hoeft ze niet te werken , krijgt uitkering, toeslagen, bijzondere bijstand en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

Netto houdt zij meer over dan iemand die alleenstaand is en modaal werkt.
Daarbij maakt ze dus schoon. Onlangs moest ze een huisje afstoten wegens te druk.
En ja, ze rookt ook...

Dat schrijnt ergens wel ... want ik sta erbij en ik kijk ernaar...

Roos | 13-06-23 | 15:08

@Als_je_me_nou | 13-06-23 | 15:00:
Ik doe daar niet aan mee natuurlijk, maar er komt een keer een eind aan de participatie.
Het is nooit genoeg voor GV.

J.Cash | 13-06-23 | 15:12

Sorry off topic.

ChalinaRosa | 13-06-23 | 16:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik wil bewijs zien. Onder de 20.000€.
Huurtoeslag, kindgebondenbudget, energietoeslag, per jaar koelkast, wasmachine of weet ik veel. Gratis internet om te solliciteren. Sportclub compensatie. Rotterdampas, 1x gratis ijs, bios, Euromast Blijdorp en weet ik veel nog meer.

echtehollander 1 | 13-06-23 | 14:48 | 3

Steekwoorden: 'weet ik veel'.

funda | 13-06-23 | 14:52

Je vergeet 'zorgtoeslag'.

Papa Jones | 13-06-23 | 15:13

Nou bijvoorbeeld als je een eigen huis hebt. Dan krijg je niets, ook al heb je kanker.

Waar je naar toeKan | 13-06-23 | 15:20

Als we naar de allerarmsten kijken, zien we in elk geval even de allerrijksten niet.

Rest In Privacy | 13-06-23 | 14:45

Laten we dan eens kritisch kijken naar het uitgavepatroon van de desbetreffende gezinnen. Steun geven is uiteraard een optie. Mits:
- geen netflix oid
- niet roken
- geen huisdieren
- geen vakanties.

BoerKoekoek | 13-06-23 | 14:45 | 4

Oh come on.
Het zijn mensen hoor.

ChalinaRosa | 13-06-23 | 16:16

vakantie waarvan?

langelat | 13-06-23 | 18:01
▼ 1 antwoord verborgen

Inkt van mijn signeerpen verdun ik nu ook met een substituut.
Het is echt heel erg waartoe deze crisis mij toe dwingt.

Kaas de Vies | 13-06-23 | 14:43 | 4

Foto's op ware grootte lukt nog wel?

Mr_Natural | 13-06-23 | 14:44

Ik tank zelf wel eens goedkope diesel. Ik hoop maar dat niemand me herkent.

BobDobalina | 13-06-23 | 14:46
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zal wel precies op een plek wonen waar helemaal geen armoede is, ik zie de jeugd hier voornamelijk op dikke electrische fietsen voorbij scheuren

Vanhorenzeggen | 13-06-23 | 14:42 | 2

Een CAO in de buurt?

J.Cash | 13-06-23 | 15:14
-weggejorist-
theo-is-dood | 13-06-23 | 14:41 | 3

Veel ouders zitten in de armoedeval, uitkering plus alle toeslagen en kwijtscheldingen levert vaak netto meer op dan een voltijds baan.
Loonbelastingen omlaag zou helpen om mensen aan het werk te krijgen of meer uren te gaan werken. Kan betaald worden doordat er minder uitkeringen nodig zijn. Een ethisch en economisch principe is dat je als overheid geen zaken moet gaan belasten die goed zijn voor de maatschappij en individu.
Arbeid is zo'n zaak.
Een

E.Colli | 13-06-23 | 14:41

Als je alleen maar frikandellen als ontbijt wil dan snap ik dat je ouders je met een lege maag naar school sturen. Snotjong.

-PR- | 13-06-23 | 14:41

Van dit soort berichten word ik een beetje kriegel.

Met de definitie wat armoede is, zouden generaties voor ons ook in armoede zijn opgegroeid.

Toen was het normaal de kleding van je broer of zus te dragen en speelde je buiten ipv met dure spelcomputers.

Roos | 13-06-23 | 14:40 | 7

@theo-is-dood | 13-06-23 | 15:00: Je debiteert een paar gedeeltelijke waarheden om een kulverhaal op te hangen. Het lijkt wel politiek.

funda | 13-06-23 | 15:52

@theo-is-dood | 13-06-23 | 14:44: En het mooie ervan is dat het vooral mooie overheidsbanen oplevert. Die banen zijn de grootste kostenpost.

ChalinaRosa | 13-06-23 | 16:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe de meeste mensen ontbijten, even in 3 minuten een paar sneden brood in je mik proppen en met een volle mond de deur uitlopen, is dat wel zo gezond?

Mr_Natural | 13-06-23 | 14:38

Na jaren en jaren... vele honderden miljoenen te hebben geïnvesteerd in onderwijsachterstanden voor de zogeheten 'kwetsbare groepen in de samenleving' onder de evenzovele slogans zoals: 'Het begint bij taal' heeft geresulteerd dat de problemen zich opstapelen.
De meest kwetsbare peuters in Den Haag die bijvoorbeeld een taalachterstand hebben of stagneren in hun taalontwikkeling - in totaal ongeveer de helft van alle kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar kunnen vanaf volgend jaar gratis naar voorschoolse educatie voor zestien uur per week.
De achterstanden komen volgens de onderwijswethouder (CDA) doordat er bij die kinderen thuis geen Nederlands wordt gesproken of dat ouder laag opgeleid zijn. 'Ze hebben niet leren spelen met andere kinderen, geen boekjes gelezen en soms nog helemaal geen Nederlands gehoord of gesproken. Je leert niet om te delen en om te luisteren. Spelenderwijs moeten ze dat leren.'
www.omroepwest.nl/nieuws/4726647/vana...

drs.Nee | 13-06-23 | 14:36 | 7

@drs.Nee | 13-06-23 | 14:49:
Hoe kunnen ze nou Nederlands met hun kinderen spreken als ze het niet spreken?

J.Cash | 13-06-23 | 15:15

@J.Cash | 13-06-23 | 15:15:
Immigranten die voor ons land kiezen, wél allerhande uitkeringen weten te innen maar verdommen onze taal te leren, horen hier niet thuis. Het beleid behoort strak en duidelijk te zijn: Niet geslaagd voor de inburgeringscursus? Jammer dan, linea recta terug naar waar je vandaan komt.

drs.Nee | 13-06-23 | 15:30

@drs.Nee | 13-06-23 | 15:30:
Uiteraard. Helemaal eens. Maar als zo’n hoofddoekje nou niet eens in haar eigen koeterwaals kan lezen en schrijven?
Wat verwacht je dan?

J.Cash | 13-06-23 | 15:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Ook deze generatie van armoedzaaiers zal zijn welvaart wel opeisen ten nadele van de generaties na hen.
Leer mij de mens kennen.

Niet_Van_Hier | 13-06-23 | 14:36

Gelukkig houdt mevrouw Kaag zich bezig met wat er écht belangrijk is: mensen die onaardig zijn op Twitter.

Trekhaas | 13-06-23 | 14:36

Geen gezeik iedereen rijk!

honde | 13-06-23 | 14:36 | 1

En in zein sas.

funda | 13-06-23 | 14:46

Miljarden naar immigratie, en vier op de tien kinderen hebben te weinig te eten.
waren er maar verkiezingen, dan kon ik iets anders kiezen.
-

Bernhard de II | 13-06-23 | 14:35 | 2

spoiler: dat kunt u niet

Trekhaas | 13-06-23 | 14:37

Nu zijn bouwvakkers en installateurs erg gewild. Maar als we de instroom stoppen, zitten we na verloop van tijd met een overschot aan deze 'vakmensen'.

kleybeuker | 13-06-23 | 14:33 | 2

Maar deze mensen voegen tenminste nog daadwerkelijk waarde toe, itt de hordes consultants en managers. Denk dat bij gelijke omstandigheden een bouwvakker veel sneller aan de slag kan in bijvoorbeeld een andere sector.

The Green*Machine | 13-06-23 | 15:20

@The Green*Machine | 13-06-23 | 15:20: Haha, dat weet ik wel zeker.

ChalinaRosa | 13-06-23 | 16:21

Iedereen gaat er volgend jaar vast weer op vooruit.

Reebensteeltje | 13-06-23 | 14:32 | 1

Iedereen die nog VVD66 stemt, that is.

funda | 13-06-23 | 14:47

Ik heb nooit ontbeten, vroeger als kind kon ik net een halve witte King Corn met hagelslag naar binnen werken onder dwang van m'n moeder, ontbijt is onzin.
Behalve op vakantie, dan neem ik elke dag een English breakfast met alles erop en eraan, zelfs het aangebrande plakje worst eet ik op.

Mr_Natural | 13-06-23 | 14:32 | 5

Ik snap niet dat mensen binnen een uur nadat ze zijn opgestaan kunnen eten. ‘Belangrijkste maaltijd van de dag’!! Wat een onzin.

JJMS | 13-06-23 | 14:39

Bijzonder dat jouw moeder King Corn kocht.
De meeste kinderen moesten daarvoor bij Japie gaan wonen. Of ben jij Japie?

entredeuxverres | 13-06-23 | 14:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus doe jezelf (en het leven op Aarde) een plezier en neem geen kinderen.

Neuth | 13-06-23 | 14:31 | 1

Kinderen nemen is strafbaar (gelukkig).

Zoontzettendklaarmee | 13-06-23 | 14:34

Schandalig dat in Nederland 4 op de 10 kinderen opgroeien in gezinnen waar bezuinigd moet worden op levensbehoeften als voeding, verwarming of kleding.
Waar gezinnen afhankelijk zijn van voedselbanken, waar een menstruatie-armoede-fonds nodig is omdat men geen menstruatieproducten kan kopen voor meisjes omdat zij anders niet naar school kunnen en lessen moeten missen of schoolontbijten nodig zijn omdat kinderen niet goed kunnen presteren op een lege maag.
Schandalig dat dit gebeurt in ons zogenaamde 'rijke' land zijn allemaal de gevolgen van vier kabinetten Rutte.
Gaaf land hè.

jufrouw theelepeltje | 13-06-23 | 14:31 | 8

@Miss_Pinky | 13-06-23 | 14:41: Ik zou zeggen; ska een jaar de zes weken vakantie in Marokko over. En organiseer een zomerschool waar je kinderen worden bijgespijkerd in taal en rekenen.
Bel de SP, die regelen het voor je.

theo-is-dood | 13-06-23 | 14:55

@theo-is-dood | 13-06-23 | 14:53:
"Het ergste vind ik nog dat u deze aperte onzin gelooft."
Om vervolgens zelf een bak zelfbedachte onzin neer te plempen. Lol!

funda | 13-06-23 | 14:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Iedereen wordt een beetje armer.

thanseeuwen | 13-06-23 | 14:30

Wat wordt het tijd voor een sociale wind!
Voor een regering die zich wél om al haar inwoners bekommert!

dickwvf | 13-06-23 | 14:28 | 1

Geld is op, sorryyy.

Flipper | 13-06-23 | 14:35

En nog sukkels die beweren dat we niet de lonen omhoog moeten gooien vanwege een prijs loon spiraal. Gefeliciteerd, dan ben je een dombo die het feestje van een ander gaat betalen.

Deflatiemonster | 13-06-23 | 14:26 | 3

Nee de prijs van de producten moet omlaag. Dat houdt in dat de aandeelhouders van AH, etc. Dus even met wat minder rendement krijgen op hun investeringen over een iets langere tijd.

clockandhammergame | 13-06-23 | 14:45

Die Knot toch, eikel.

Uw Verzekeringsadvis | 13-06-23 | 17:27

@clockandhammergame | 13-06-23 | 14:45: Populistisch opmerking. Ik hoorde Dassen (Volt) dit ook zeggen. Waarom zou AH de rekening moeten krijgen van de inflatie. De winst komt vooral uit de VS en ook al zou dit niet zo zijn: AH is geen staatseigendom of een liefdadigheidsinstelling, maar een bedrijf dat zich moet zien te redden in een markteconomie. Te duur? Ga dan ergens anders winkelen.

langelat | 13-06-23 | 17:41

Dit soort filmpjes zijn tenenkrommend en dan niet om de schijnarmoede die daar wordt uitgebeeld. Het probleem is niet de armoede mijnheer, het is de rijkdom.

Tiscali-2 | 13-06-23 | 14:25 | 1

Vind het ook pijnlijk en beledigend voor de mensen die de hongerwinter van 44/45 hebben meegemaakt.

Cornelis12 | 13-06-23 | 14:29

Zomaar een voorbeeld van arme mensen,

Cindy zal voorlopig haar boodschappen om de hoek moeten halen, want haar auto heeft het begeven. Maar voor iemand die ieder dubbeltje moet omdraaien is de reis van anderhalf uur naar de Duitse grens een noodzaak omdat de boodschappen daar vaak goedkoper zijn. Daarom reed ze eens per maand naar Duitsland, maar dat kan nu niet meer.

Door haar boodschappen in Duitsland te doen, heeft de Zaanse Cindy kunnen sparen voor een droomvakantie naar Curaçao met haar familie volgend jaar. Helaas heeft het noodlot toegeslagen en heeft de 23-jarige familieauto het ook nog 's begeven.
www.nhnieuws.nl/nieuws/320138/auto-za...

Cornelis12 | 13-06-23 | 14:25 | 8

Cindy::"...ook haal ik me shag in Duitsland want veel goedkoper..."
Cindy is een minderwaardig mens.

Montgomery Burns | 13-06-23 | 14:48

Cindy's boodschappenlijstje. Coca cola shag/sigaretten kaas. Nee maar wat een armoede zeg.

SolidRock | 13-06-23 | 14:59

@J.Cash | 13-06-23 | 14:37:
Ligt aan het werk dat je doet.
In 2013 een rare sprong moeten maken om niet aangereden te worden door 3 fietsters op de stoep waar ik liep.
Voelde iets verschuiven onderin m'n rug, met veel moeite thuisgekomen.
Kon niet meer zitten. Lastig wanneer je buschauffeur bent.
Bleek een flinke hernia te hebben opgelopen.
Na ruim 9 maanden, 3 ziekenhuis behandelingen en fysio weer kunnen zitten en werken tot aan m'n pensioen.
Trouwens, na 1 maand noodgedwongen thuis zijn, gevraagd om vervangend werk in het bedrijf dat onder supervisie van de fantastische bedrijfsarts kon en mocht.
Gek genoeg zat het UWV de arts op zijn nek om me te laten afkeuren!
Moest toen nog 7 jaar, maar zag dat absoluut niet zitten. Veel te veel naar m'n zin en slecht voor m'n pensioenopbouw.
Dus waar een wil is, is veelal ook een weg.
De dame uit het artikel is naar mijn mening een lui v****n, dat dan weer wel.

LoesjeP | 13-06-23 | 15:15
▼ 5 antwoorden verborgen

Grof genomen zullen minder intelligente mensen ook slechter betaald werk doen, en intelligentie is erfelijk. Dus mensen met slechter betaald werken produceren vaker kinderen die later slecht betaald werk gaan verrichten.

John McClane | 13-06-23 | 14:23 | 6

Steriliseren?

Wat een belachelijke stelling.

Domme mensen tegenover succesrijke. Alles is maakbaar:
Nogmeer polarisatie.

Wat een egocentrische, maatschappij -totaal onbenullige, domme stelling. IQ-tje of 75

dickwvf | 13-06-23 | 14:33

@dickwvf | 13-06-23 | 14:33: simpelweg feiten, zonder waardeoordeel. Twee keer laag IQ maakt laag IQ. En daar zijn zeker uitzonderingen op, en ook mensen met een laag IQ kunnen een hoog inkomen genereren. Maar het gaat om het grote geheel hier.

John McClane | 13-06-23 | 14:40

@John McClane | 13-06-23 | 14:40: Sommige mensen hier hebben moeite met de woorden "Grof genomen". maar zien alles als stelling.

tis_wat | 13-06-23 | 14:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Beste journalisten van 1Vandaag en Nieuwsuur. Ga eens naar een willekeurige schoolklas en pik daar 5 willekeurige kinderen uit die niet hebben ontbeten. Volg ze naar hun huis en laat zien wat er echt speelt. Ben benieuwd

Flandrien | 13-06-23 | 14:23 | 4

Yep, ben klaar met dat geneuzel over kinderen zonder ontbijt naar school. Vreet nog liever zelf niet dan dat m'n kinderen dat mee moeten maken. Maar is gewoon verkapte manier van bedelen door mensen zonder moraal.

Cornelis12 | 13-06-23 | 14:27

Wat verwacht jej?

dickwvf | 13-06-23 | 14:34

@dickwvf | 13-06-23 | 14:34: Nou, bijvoorbeeld wat J.Cash zegt. Of iets anders. Ben gewoon oprecht benieuwd

Flandrien | 13-06-23 | 21:54
▼ 1 antwoord verborgen

Regression to "the mean", krijgt zo wel een bijzondere betekenis. We zakken af.

nobodiesunmighty | 13-06-23 | 14:22

Als kinderen te weinig te eten krijgen, waarom worden ze dan steeds dikker?

Mr_Natural | 13-06-23 | 14:22 | 5

@zaaddodende pasta | 13-06-23 | 14:24: Een koe uit de wei bevat al snel zo'n 500 frikandellen.

funda | 13-06-23 | 15:04
▼ 2 antwoorden verborgen

groot deel van die gezinnen zullen ook vast nieuwkomers zijn lijkt mij. Lager schooladvies kan dan ook komen door taalachterstand. Alhoewel die krijgen toch alles vergoed?

Blaffendehond | 13-06-23 | 14:22

Dus kinderen plegen zelfmoord omdat het gezin door de Belastingdienst uit elkaar is getrokken of ze presteren minder dankzij de enorm opgelopen kosten dankzij de keuzes van het huidige kabinet.
En de minister die verantwoordelijk is, maakt zich druk om een paar randdebielen op Twitter (wat op zich een pleonasme is).

Bakkeleures | 13-06-23 | 14:21

Hard times create strong men.

sjef-van-iekel | 13-06-23 | 14:20 | 1

Weak men create bad times.

zwenkwieltje | 13-06-23 | 14:24

Wie zijn toch die mensen die bezuinigen op basisbehoeften?

zaaddodende pasta | 13-06-23 | 14:20

Het is een grove schande dat ouders hun kinderen zonder gevulde maag naar school sturen, een nog grotere schande dat we dat normaliseren / goedpraten en de grootste schande is dat we dit ouderlijk falen faciliteren door kinderen gratis te laten bikken op school.

Brood kost nog altijd bijna niets in de supermarkt.

_pacman_ | 13-06-23 | 14:20 | 4

Precies een heel brood en een pot aardbeien/abrikozen/bosbessenjam/pindakaas plus een kop thee. Kan je gewoon een een tijdje ontbijt van serveren.

SolidRock | 13-06-23 | 15:04
▼ 1 antwoord verborgen

Bezuinigen op basisbehoeften, maar wel een Netflix abonnement, duur telefoontje, shag roken, een grote hond en 3 kratten pils per week erdoor. Ik ben daar zo klaar mee.

amateurrr | 13-06-23 | 14:19 | 4

@zaaddodende pasta | 13-06-23 | 14:21: Het zal zeker niet gelden voor de 40% maar als ik langs de voedselbank rij staan ze in de rij met een sigaret in het hoofd.

homieguerneville | 13-06-23 | 14:23

Ik zou ook nog kappen met netflix, telefoon verkopen en de hond weggooien. 5 kistjes bier in de week!

kleybeuker | 13-06-23 | 14:24

@zaaddodende pasta | 13-06-23 | 14:21:
Sowieso een vent dus. Die hebben maar één kam.

plaatjesdraaiert | 13-06-23 | 15:55
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Hans Kwalzan | 13-06-23 | 14:16 | 1

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland