Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Oekraïense tanks en LAV's op Russisch grondgebied, grenswachten dood'

Take the fight to them

Gerommel langs de Grens klinkt als een Willy Vandersteen-uitgave maar in dit geval is het een uitermate bloedige uitgave met minder frieten en meer borsjtsj. Naast de beslommeringen in Bakhmut - de stad zou na maanden ellende te pakken genomen zijn door Wagner, Poetin blij, Oekraïne ontkent, omsingeling voor de Russen dreigt - is het ook een stuk verder naar het noorden (weer) hommeles. Het blauw-geel getinte deel van de sociale media ontploft momenteel met jubelberichten over Oekraïense tanks en 'light armoured vehicles' (jeeps, APC's) óp Russisch grondgebied. En wel bij het grensstation van Grayvoron, ten noorden van Kharkiv en ten zuiden van de Russische plaats Belgorod. Er vinden 'gevechten' plaats, Russische grenswachten zouden overhoop zijn geschoten (video boven / hier ligt er een te slapen), er zijn boots on the ground, helikopters in de lucht en op dronebeelden zijn Oekraïense knokvoertuigen te zien. In Rusland, dus. Dat heeft vooral symbolische waarde: de Russische grensbewaking blijkt toch vooral gebouwd op nuclear deterrance en het zal de inwoners van Rusland een gevoel geven dat de oorlog zich toch echt in het Moederland kan (gaan) afspelen. 

'Daders' lijken niet per se Oekraïners te zijn, maar Russen en Wit-Russen die aan Oekraïense zijde knokken - zoals deze Poetinhaters van het 'Liberty of Russia Legion'. "The Legion and the RDK completely liberated the settlement of Kozinka, Belgorod Region. Advance detachments entered Grayvoron", claimen ze zelf. Het wordt dan ook niet neergezet als een 'aanval op Rusland', maar een 'bevrijding van het Kremlin'. WEW. Deze vernedering gaat Vlad niet leuk vinden! Later meer.
UPDATE - Het zou gaan om 2 tanks, 1 APC en 9 pantservoertuigen zoals HMMWV's en MRAP's. Die laatste dingen hebben ze gekregen van de Amerikanen
UPDATE - Voorts: wilde geruchten dat Russische legereenheden overlopen naar Oekraïense zijde. Is momenteel natuurlijk allemaal ruis, maar te mooi om niet te delen
UPDATE - Kaartje hiero

Boots on the ground

Social

Draad bij deze dude

Social

Maar natuurlijk

Social

Reaguursels

Inloggen

Doorstoten naar Moskou.
De Russen willen toch een Europese oorlog?
The echos of eternity.
Valhalla calling.

McCain | 22-05-23 | 20:54 | 3

Misschien lukt het hen wat een aantal illustere voorgangers niet lukte: oprukken naar Moskou.

superb_de_lux | 22-05-23 | 21:28

@McCain | 22-05-23 | 21:39: en is er weer uitgetrokken omdat er door de scorched earth taktiek niet meer viel te overwinteren.

Hadena | 22-05-23 | 23:26

Zielig voor Thiery Baudet en die andere door Kremlin gefinancierde wappies dit.

blikjegrolsch | 22-05-23 | 20:19 | 1

Dit gaat ze een boel roebels schelen.

Après toi | 22-05-23 | 21:11

Hoe zou Putin hier op gaan reageren??

Nederlanddraaitdoor | 22-05-23 | 20:14 | 1

derussificering verder versnellen.

nobodiesunmighty | 22-05-23 | 20:46

Ja, nu moeten de russen nog meer militairen reserveren voor de bewaking van hun eigen grenzen en blijven er minder over voor het bezetten van Oekraine. Dat is natuurlijk niet eerlijk!

W_F | 22-05-23 | 18:56 | 2

Is takketiek!

Harrie-Couvert | 22-05-23 | 19:05

Nieuwe mobilisatie incoming...

Hadena | 22-05-23 | 23:26

Met NAVO-wapentuig en -intel Rusland binnen trekken. World War III is allang begonnen. Ik vertik het om te sterven voor die corrupte schurkenstaat van die bedelende kutdwerg. Die hele Oekraïne interesseert me geen fuck.

de IJsman | 22-05-23 | 18:30 | 8

Bangepoepert. We zullen ons moeten blijven verzetten tegen Dicatorrrrssss

movingsquare | 22-05-23 | 19:07

Dan maar naar Ibiza verhuizen?

nobodiesunmighty | 22-05-23 | 19:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Dus er zijn een paar tanks, een paar humvees en een apc of wat de grens over gegaan.

Gaan ze daarmee nog 500km doorstoten naar Moskou?

Dan sta je daar in Belogrod als partizaan een beetje te staan na een paar dorpelingen met uniform te hebben geneutraliseerd. Succes met de zelfmoordmissie.

sjef-van-iekel | 22-05-23 | 18:25 | 2

Zo'n beetje 20% of meer van de totale conventionele slagkracht van de Russische federatie is uitgeschakeld inmiddels. We praten niet over vervelende verliezen maar dramatische verliezen zowel in materiaal als in mankracht. In moderne oorlogsvoering is het een gigantische blunder.

Het probleem daarmee is niet eens de vraag of Rusland nog überhaupt kan winnen in Oekraïne maar meer of het Kremlin de eigen bevolking van de Russen zelf tot de etnische minderheden nog onder de duim kan houden. Ondanks dat Russen grotendeels dom gehouden worden zijn er toch echt kinderen, vrouwen, vaders, moeders en vrienden van omgekomen Russen die zich heel erg af zijn gaan vragen waarom hun zonen, mannen en vrienden zijn omgekomen maar vooral ook waarom ze nog steeds niets winnen. Dit eventjes buiten dat ze inmiddels beginnen te voelen dat de wereld ze haat.

Rusland zelf heeft aangetoond dat met een grote zak geld, wat dronkenlappen en hooligans je prima genoeg onrust kan stoken met een klein ploegje "separatisten" om delen van een land te bezetten.

Hoe sla je dat neer? Troepen terugtrekken? Troepen halen uit toch al onrustige republieken? De oostgrens verder verzwakken?

Zeg het maar.

Psoglav | 22-05-23 | 18:38

Er zijn weinig goed functionerende teams in Rusland. Daarnaast is de psyche van amgst ideaal aan te vallen zacht materieel. En de Russen zijn zeer bang, boos, arm en gekrenkt, zeer diep, in een door en door vernielde samenleving. Tegenover staat een kleine zeer hoog gemotiveerde menigte van mensen die samengesmeed is. Wat er dan gebeurt heeft het verleden al laten zien.

nobodiesunmighty | 22-05-23 | 19:16

Heel gevaarlijke ontwikkeling. Met deze inval op Russisch grondgebied kunnen Russische generaals de inzet van nucleaire wapens rechtvaardigen. Althans in Russisch opzicht.

Het zou mij niks verbazen als Rusland deze inval zelf heeft opgezet. Maar het kan ook zijn dat oekraine hier een hoog spel aan het spelen is.

Als hier niet snel iemand in staat is om de zaak te kalmeren, loopt dit helemaal uit de klauwen.

Der Doktor | 22-05-23 | 17:48 | 12
-weggejorist-
Portnoy | 22-05-23 | 18:39

Het was gewoon een navigatie foutje.
Ze moesten in Bachmoet zijn.

Piggelmee | 22-05-23 | 19:10

Ik zag op ebay een aantal SS20 gyroscopen te koop. "zo gorosho als novi!" stond erbij. bij aankoop van 500 stuks krijgt u de originalje startsleutels erbij.

nobodiesunmighty | 22-05-23 | 20:49
▼ 9 antwoorden verborgen

Maar hoe lang sta je toe dat je vijand, de agressor Rusland, rustig en ongestoord vanaf eigen bases je naar willekeur kan aanvallen? Vliegtuigen laat opstijgen om jou te bombarderen, tanks en soldaten verzamelt aan de grens? Militair gezien is het een totaal logische stap dat je de oorlog naar Rusland zelf brengt. Politiek gezien is het een risico, want je kunt de bangere landen die nu steun geven verliezen.

Maar, het is ook nu of nooit voor Oekraïne. Straks is Biden geen president meer, droogt de stroom wapens op en bouwt Poetin nieuwe tanks. Een risico nemen is nu verstandig. Het moet de komende maanden gaan gebeuren of het gaat leiden tot vergaande concessies aan Poetin.

Beste_Landgenoten | 22-05-23 | 17:36 | 7

@Capt. Iglo | 22-05-23 | 18:01:
Trump zal zodra hij de kans heeft meteen de hulp aan Oekraïne stop zetten met de eis dat Zelenski gaat onderhandelen met Poetin. Dat gaat dan leiden tot land voor "vrede" dat wil zeggen deportatie, uitbuiting, roof, verkrachting en plundering maar Trump zal het verkopen als een groot succes van zichzelf. Vijf jaar later is Rusland weer op sterkte en zal het de rest van Oekraïne vernietigen. Maar dat zal Trump verder een zorg zijn, hij heeft dan zijn Historische Vredesakkoord op zak.

Beste_Landgenoten | 22-05-23 | 18:53

@Beste_Landgenoten | 22-05-23 | 18:53:

Rusland heeft zoveel pijn geleden dat het misschien wel decennia duurt alvorens ze weer een beetje op kracht komen. Als in de tussentijd niet de gehele Russische federatie uiteen is gevallen. Ze hebben door corruptie, en vooral ook gokken op de strategische nucleaire wapens, zich al voor de derde keer stevig verslikt in hun eigen capaciteiten.

Trump of geen Trump maakt niet zo heel veel uit eigenlijk. Ja, hij is het schoothondje van Poetin, zou wel eens willen weten waarom eigenlijk. Is hij gewoon debiel? Of voelt hij zich lekker bij andere fascisten? Ik weet het niet maar de Republikeinen kunnen zich geen mondiale afgang veroorloven.

Kort gezegd of Trump nu wil of niet dat geld en die wapens blijven wel naar Kiev stromen totdat Rusland verslagen is.

Zwakke mensen zien Trump graag als een sterke man maar in werkelijkheid is Trump juist een charismatische maar zeer domme man die heel gemakkelijk voor het karretje te spannen is door mensen met wat meer intelligentie. Geef hem een complimentje, zeg dat hij de redder van Oekraïne en de wereld is en hij tekent bij het kruisje. Narcisten. Zulke onmogelijke maar tevens enorm gemakkelijke mensen om te manipuleren.

Psoglav | 22-05-23 | 19:13

@Beste_Landgenoten | 22-05-23 | 18:53: klinkt leuk en zeker niet onaannemelijk vanuit het oogpunt van Trump. Echter zullen zijn militaire adviseurs dit willen tegenhouden en het is maar de vraag of hij die gaat overrulen, dat deed ie met het leveren van die anti-tankwapens immers ook niet. Hij volgde hun advies. Maar ook daar is hij gek genoeg voor. Dan nog laat jouw verhaal Oekraïne (en de EU) volledig buiten beschouwing. Oekraïne gaat daar nooit mee akkoord.

Capt. Iglo | 22-05-23 | 19:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Lijkt me eerder een inside job. Je moet als dictator die in z’n hemd staat toch een beetje de schijn naar de bevolking ophouden dat er grote dreiging is en je de goede beslissing hebt genomen door een oorlog te starten die rampzalig verloopt.

Capt. Iglo | 22-05-23 | 17:20

"'Daders' lijken niet per se Oekraïners te zijn, maar Russen en Wit-Russen die aan Oekraïense zijde knokken."
Zou een interessante wending zijn als de gesuggereerde Russische overlopers zich daarbij aansluiten. Dan hebben we er in potentie een intern gewapend conflict in Rusland bij, met alle onvoorspelbare gevolgen van dien.
Lijkt me geen wenselijke route voor de-escalatie, want Putin zal dit uitleggen als een door de NAVO georganiseerde aanval op Rusland zelf. Voor zover hij dat nu al niet gaat doen.
Ik ben vast chips, nootjes en bier halen.

harbi | 22-05-23 | 17:10 | 4

@drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 17:37: Aha, de Russische tegenstanders van Putin zijn nazi's en hooligans.

Après toi | 22-05-23 | 17:44

@Après toi | 22-05-23 | 17:44: Dat zeg ik niet, maar deze wel. Lees maar over de achtergrond van deze groepen. In Juni 2022 schreef de NY Times meen ik al over hen en allerlei andere dubieuze groepjes die naar Oekraine afreisden om te vechten, waarschuwend dat die types deels op een dag ook weer terugkeren.

drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 17:47

@drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 17:47:

Er is welgeteld 1 persoon die zeer dubieus is. Dat ben ik met je eens.

Voor het leeuwendeel van Russische nazi's of nationaal bolsjewieken moet je toch echt in de gelederen van Poetin gaan kijken. Dat weet jij ook prima.

Psoglav | 22-05-23 | 18:41
▼ 1 antwoord verborgen

Lijkt vooral afleiding van het verlies van Bakhmut. Wagner zou vertrekken, toen hadden ze weer een paar km terug geroofd en toen... radiostilte. Oh ja, ze zijn wel bijna omsingeld (niet bepaald, als je naar de kaartjes kijkt, die rivier stelt niets voor). Nu dus even de ogen op iets anders.

nsfl | 22-05-23 | 16:52 | 15

@WirMachenMusik | 22-05-23 | 18:08:

Een PMC is weldegelijk verboden in Rusland. Officieel is Wagner een adviesbureau. Niet dat dit iets uitmaakt in Rusland.

Verder is de Bachmoetlinie niet gevallen. Ook niet nu de stad grotendeels in handen is van de Russen. Verre van zelfs. Als je verstand van oorlogsvoering zou hebben dan zou je weten dat Oekraïense artillerie nu vrij spel heeft terwijl het de flanken nog steeds in handen heeft. Het is een doodsfuik en het verbaast vriend en vijand dat de Russen door blijven rammen op Bachmoet omdat het niet anders omschreven kan worden dan een pyrrusoverwinning.

De algemene consensus is dat Oekraïne door bleef/blijft knokken omdat elke dag strijd een afschuwelijke aderlating is voor Russische troepen.

Met andere woorden, hard, maar oorlog is hard, Kiev laat minder getrainde troepen zich doodvechten in en om Bachmoet om de Russen verschrikkelijke verliezen te laten lijden alvorens met de hoofdmacht begint met een militaire actie.

Dit is wreed. Maar oorlog is wreed. Elke dode Rus is een goede Rus. Elke dode Oekraïner een held en een martelaar.

Psoglav | 22-05-23 | 18:50

@sjef-van-iekel | 22-05-23 | 18:34: U begint redelijk, maar de rest is natuurlijk onzin… ga voor het gemak eens kijken hoe de Wagner begraafplaatsen eruit zien. Vol met “scheppengooiers” Zijn genoeg beelden van te vinden. Bachmut an sich hebben ze nog niets bereikt, want er staan meerdere verdedigingslinies richting Sloviansk, dus de strategische waarde is er allang niet meer, enkel een stukje symboliek. Maja als je er 9 maanden over doet om een klein plaatsje als dat te veroveren, in hoeverre kun je dan nog spreken van een overwinnig? En verder is het nog maar de vraag hoe ze het vast gaan houden met een uitgeput leger wat niet meer door kan stoten.

Flexzz | 22-05-23 | 18:58

Enfin,
Het is niet alleen op het gebied van propaganda een mooie afleiding, ook in de praktijk kan het Russen (zo stom klinkt dat zonder -de-) in de war brengen en misschien wat troepen doen verschuiven.
Later kan het ook goede ruilwaar zijn om een stukje Rusland te hebben, vooral als daar ook nog wat uit de grond te halen valt.
Als ze ver genoeg omhoog rammen hebben ze zelfs kans van Belgorod hun eigen Bakhmut te maken. Dat zou pas een 'counter' offensive zijn.

nsfl | 22-05-23 | 23:04
▼ 12 antwoorden verborgen

Jongens ga aan tafel zitten. Een oorlog eindigt altijd een keertje.

Schilder58 | 22-05-23 | 16:46 | 6

Nou dan zit je daar aan tafel… zegt de een ik hou je afgepakte land voor altijd en zal alles wat Oekraïns is uitwissen. Oja en ik stop nu eventjes maar er is een grote kans dat ik over pak hem beet 5 jaar weer meer land van je ga afpakken…. zullen we nu vrede sluiten? Die 200.000+ doden hoort er trouwens bij zand er over hier heb je een lollie.

movingsquare | 22-05-23 | 17:33

@movingsquare | 22-05-23 | 17:33:

Sommige mensen vechten met hand en tand voor hun vrijheid en democratie. Anderen weten niet hoe snel ze moeten gaan heulen met de vijand. Ephialtes van Trachis is een bekende maar de mens is weinig veranderd in de tussentijd.

Psoglav | 22-05-23 | 18:52

Aan die 200000 doden voeg daar 600000 gemutileerden toe. De offers van de gewone mannen is wel heel hoog. In ieder geval reden om te beginnen met praten

Schilder58 | 22-05-23 | 20:43
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
zaaddodende pasta | 22-05-23 | 16:44 | 2

Dacht dat Oekraïne niet de grens over zou gaan van Rusland? Is dit niet extra provocerend en is het wel verstandig? Lijkt me niet? Je wil tenslotte Rusland als agressor houden in de media en niet óók Oekraïne?

Jan, Leiden | 22-05-23 | 16:29 | 9
-weggejorist-
patrick023 | 22-05-23 | 17:29

@patrick023 | 22-05-23 | 17:29:
"laat je niet beperken door de media filters van het westen."

Nee vooral niet doen!

Beste_Landgenoten | 22-05-23 | 17:50
▼ 6 antwoorden verborgen

Het lijkt niet meer dan een speldenprikje, om de Russen te sarren.
Maar hoe dan ook, als de oorlog naar Rusland gebracht wordt, is dat alleen maar prima. De Russen moeten het voelen, ook de Russische bevolking, die nu nog buiten schot blijft. Voor zover ze geen familieleden of vrienden hebben verloren in deze oorlog.

KeesBruin | 22-05-23 | 16:22 | 3

Voorlopig is het niet eens duidelijk wie 'de daders' waren.
Wat we wel weten is dat Oekrainers 95% van de tijd liegen, en Russen 99.9%

funda | 22-05-23 | 16:24

@funda | 22-05-23 | 16:24: de waarheid is het eerste slachtoffer en de Amerikanen hebben die al heel vaak vermoord, ze hebben zelfs een waarheid doods escader die zelfs WikiLeaks te grazen heeft genomen en dan hebben ze nog anonymous die effectiever is dan de NSA die zich behoorlijk bloot heeft gegeven.

patrick023 | 22-05-23 | 17:22

Oekraieners houden van een stunt nu en dan om de Russen te verwarren, om aandacht af te leiden van minder fortuinlijke militaire gebeurtenissen, zoals Bachmoet, en wraak.

Onlangs verklaarde de Oekraiense geheime dienst bijvoorbeeld ook prominente Russische burgers die openlijk voorstander van de Russische invasie zijn, op te blazen. Denk aan types als Doegina, de dochter van een bekend demagoog, en een bekende militaire blogger.

Af en toe een tamelijk lukrake aanval op een grenspost past in die strategie. Het 'Russische verzet' overigens, gaat wel om een groep die werd opgericht door een geharde hooligan en neo-Nazi. Russisch verzet is goed, maar deze jongens zijn wat onguur.
www.hln.be/buitenland/wie-zit-er-acht...

Vraag is of je zo meer of minder Russische zieltjes voor vrede wint.

drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 16:20 | 6

Neo Nazi's die de neo fascistische Russen uitroeien?

BenZen | 22-05-23 | 16:34

@drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 17:39: Valt mij nog mee dat je niet Shamaan of Kirkorov deelt…

Flexzz | 22-05-23 | 20:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Ben ik dan de enige die denkt van hmm, grenswacht een beetje lafjes, (ogenschijnlijk) ongewapend en bij verrassing, uit zijn stoel geschoten....?

D-Fens_1963 | 22-05-23 | 16:19 | 4

Een grenswacht in camouflagekleding is geen burger of een standaard grenswacht.

Mokum Kosher | 22-05-23 | 16:45

Inderdaad een groot onrecht. Zomaar een soldaat van het jou aanvallende land doodschieten. Het zou verboden moeten zijn. Ze hadden op zijn minst even kunnen waarschuwen, we komen eraan over een uurtje.

Beste_Landgenoten | 22-05-23 | 17:28

Ja dat terwijl de hele inval van Rusland in Oekraïne een toonbeeld van dapperheid is.

RandyBiel | 22-05-23 | 18:49
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk dat John Mearsheimer gelijk had, heeft en gaat krijgen over dit conflict. Ik hoop het niet, maar.. We spelen met vuur.

Duwbak_Linda | 22-05-23 | 16:17 | 11

@drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 17:42: persoonlijk vind ik dat die Podolyak, na wat uw Russen al eeuwen in Oekraïne uitgevreten hebben en nu met hun "speciale militaire operatie" uitvreten groot gelijk heeft. Ennuhhh Rusland is groot genoeg om die zielige Krim Russen te herbergen. En u hebt gelijk: sommige Oekraïners zijn wel degelijk fascisten. U vergeet te vermelden dat nagenoeg alle Russen fascisten zijn. En wat uw voortdurende gezwatel betreft over die afgezette democratisch gekozen president: Had die lul in zijn verkiezingsprogramma gezegd dat hij in Oekraïne de Russische agenda zou uitvoeren? Nee hè? Dat had hij niet. Die democratisch gekozen president heeft zich dus schuldig gemaakt aan kiezersbedrog en is daarom heel democratisch gewieberd.

BenZen | 22-05-23 | 22:58
▼ 8 antwoorden verborgen

Bachmut is nog slechts een naam en een grote veeg betonstof in Oekraine.
Voor het verdere tactische verloop van de oorlog letterlijk zonder waarde.

funda | 22-05-23 | 16:11 | 8

@funda | 22-05-23 | 16:33: Ja ik lees de hele zin, maar het is goed zo inderdaad. Je hebt schijnbaar wat zand tussen je string zitten ofzo.

keistad | 22-05-23 | 16:40

@drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 16:39:
Oh ben je nu bang dat Oekrainers de Russen gaan verdrijven? Als er nieuwe Russen heen verhuisd zijn onder het mom van de Russificering, zoals in Marioepol, zou het best kunnen dat hen de huur wordt opgezegd omdat Natasja haar oude huis graag weer wil bewonen na de bevrijding.

Beste_Landgenoten | 22-05-23 | 17:55

@drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 16:39: ziet hier: de eeuwige Russische slachtoffers zijn nu zelfs al op voorhand zielig. Nog niets aan de hand en er wordt alvast (plaatsvervangend) gejammerd. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.

BenZen | 22-05-23 | 23:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Net eens even een beetje eigen onderzoek gedaan, veel enorm wilde verhalen en niet echt heel veel bronnen. Voelt een beetje "Ghost of Kiev" achtig momenteel, ik kom over een paar uur wel terug als er werkelijk wat bekend is.

keistad | 22-05-23 | 16:10

Was weer een succesvolle tour van onze vriend Zelensky: er zijn hem veel wapens toegezegd, en hij had ook een serieus gesprek met Modi, de baas van India. Benieuwd of dat nog wat gaat opleveren.

Mooie opmerking ook van Biden: de Amerikaanse wapens mogen gebruikt worden om de Krim te bevrijden. Ik denk dat Putin nu minder goed slaapt.

Après toi | 22-05-23 | 16:08 | 7

@Après toi | 22-05-23 | 16:29: Je bedoelt zeg maar 85% van de bevolking van de Krim, dat zichzelf al sinds 1991 bestuurde en waarvan de totale krijgsmacht in 2014 met 10.000 man tegelijk overliep naar Rusland, voor een Anschluss met volgens elke Westerse opiniepeiling hele grote steun van de bevolking?

drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 17:44

@drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 17:44: En daar kom je weer met je Putin-praatjes.

Après toi | 22-05-23 | 17:48

@drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 17:44: nou, dan zou een forse aanval op de Krim dus volkomen terecht zijn. Die 10.000 man die naar Rusland overliep, liepen die letterlijk over? Zitten die nu in Rusland? Wie wonen er nu dan op de Krim? Nieuwe Russen zodat de russificatie een beetje vlotjes verliep en de uitslag van referenda voor de Russen plezant voorspelbaar werden?

BenZen | 22-05-23 | 23:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik heb eens lopen nadenken over waar deze oorlog naar toe gaat en kwam tot de volgende scenario's.

Mogelijke uitkomsten, in willekeurige volgorde:
1 Rusland verovert heel Oekraïne.
Of Rusland dan ook Moldavië aanvalt en verovert is van weinig belang. Rusland zal de NAVO zelf niet durven aanvallen en omgekeerd ook niet. Oekraïne wordt bezet en onderdrukt door Rusland. Koude oorlog tussen NAVO en Rusland. Partizanen opstanden en sabotage.
a. Onwaarschijnlijke variant. Rusland valt NAVO aan, WOIII.
2 Oekraïne verdrijft Rusland en herovert alle gebieden, inclusief de Krim.
NAVO zal geen verdere escalatie willen en zonder NAVO steun zal Oekraïne Rusland niet (kunnen) binnenvallen. Staakt het vuren, daarna koude oorlog, met grensschermutselingen.
a. Onwaarschijnlijke variant. NAVO valt Rusland binnen, China zal de VS er niet alleen met de buit vandoor laten gaan, WOIII.
3 Rusland verovert de voor haar kritische delen van Oekraïne en daarna komt het tot een staakt het vuren.
Dan krijgen we een nieuwe koude oorlog, met regelmatige schendingen van het bestand. Koude oorlog met hitte periodes.
a. Mogelijke variant. Er komt een staakt het vuren nadat er aan beide kanten zoveel verliezen zijn dat er ongeacht de exacte posities een bestand komt.
4 Putin valt, al dan niet geholpen dood neer.
a. Er komt een Putin met een andere naam, ter vervanging, zie boven.
b. De Russische federatie valt uiteen en er komt een wirwar aan nieuwe soevereine landen bij. Het Russische kernwapenarsenaal raakt onder controle van diverse, nog onbekende leiders. China en de US zullen de taart willen verdelen, waarschijnlijk diverse (burger) oorlogen met actieve bemoeienis van China en US, WOIII.
c. Er komt een democratisch gekozen opvolger, die ook voor het Westen acceptabel is en die stopt de oorlog, Rusland gaat herstelbetalingen verrichten en Oekraïne helpen met de wederopbouw. En toen werd ik wakker.

Het meest waarschijnlijk lijken mij 3 of 3a, maar aan beide kanten zit iedereen lekker te stoken en te hopen op 1 of 2.

Blauwpetje | 22-05-23 | 16:08 | 7

Als het 3 wordt, hadden we wellicht meteen onderhandeld in plaats van een paar honderdduizend man aan beide zeiden de dood in te jagen. Maar goed, het echte doel is dan ook niet Oekraine, maar het verzwakken van Rusland. Zelenskiy is in die zin zetbaas.

drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 17:45

@drs. Levi Samsonov | 22-05-23 | 17:45: Oh, Zelensky is deze oorlog begonnen? Dat is nieuw voor mij.

Après toi | 22-05-23 | 17:49

@Zoelense Hobbyboer | 22-05-23 | 17:17: Het belang van Nederland is dat we zo snel mogelijk wegvluchten uit het gekkenhuis dat EU heet. Of Oekraïne daarna nog toegelaten wordt tot het gekkenhuis is voor ons niet meer van belang. Als de Oekraïners verstandig zijn, blijven ze trouwens erbuiten.

MAD1950 | 22-05-23 | 17:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Logisch doelwit. Alles om de aanvoer vanaf depot/opslag Belgorod - dus legitiem doelwit - te stoppen.

Graaisnaaiert | 22-05-23 | 16:06 | 3

Dat lijkt me ook. Niet van dat benauwde, daar win je de oorlog niet mee.

Après toi | 22-05-23 | 16:11

Niet heel logisch als je de voorwaarden waaronder wapens gratis geleverd worden in aanmerking neemt.

funda | 22-05-23 | 16:16

@funda | 22-05-23 | 16:16:
Het is een defensieve actie op een legitiem doelwit. Het is geen offensieve actie. Een offensieve actie, denk dan aan bijvoorbeeld een preventieve aanval op Transnistrie, een blokkade van Kaliningrad, of gewoon een luchtaanval / amfibische aanval op Novorossiyisk en in het verlengde daarvan Krasnodar zijn, om de Krim te pinceren en de Zwarte Zeevloot dwars te zitten..

Graaisnaaiert | 22-05-23 | 17:09

Ze hadden van Nederland kunnen leren dat je beter geen grenzen kunt hebben, dan had je nu ook geen dode grenswachten gehad. ('Handboek EU-logica' hoofdstuk 1)

funda | 22-05-23 | 16:05

Sputnik. Ukraine military chief Zaluzhnyi denies knowing anything about skirmishes in Russia's Belgorod, says attackers probably just some miners and tractor drivers with weapons and uniforms bought from local shops"
twitter.com/Sputnik_Not/status/166059...

Beste_Landgenoten | 22-05-23 | 16:03

Dat krijg je ervan als je een ander land binnenvalt. Two can play that game.

Tashtego | 22-05-23 | 16:01

Op zich wel weer geinig. Een week of wat geleden schreef ik dat het een mooie verrassing zou zijn als Oekraine Rusland zelf zou aanvallen in het noorden, als afleiding van het komende offensief of zelfs als hoofdoffensief. Waar de Russen sowieso niets hebben versterkt is de regio rond Belgorod, in de aanname dat Oekraïne zo'n aanval nooit zou gaan doen. Wat ook aardig zou zijn: Wit-Rusland aanvallen, het leger daar in opstand laten komen en Lukasjenko afzetten. Daarmee zou Poetins probleem opeens verdubbelen.

Maar goed, misschien is het eerst voor de gemoedsrust van de westerse mens en de wapenleveranciers beter als Oekraïne zich zou richten op de bevrijding van het eigen land. Maar een speldenprikje in de Russische flank is ook wat waard.

Beste_Landgenoten | 22-05-23 | 15:57

Je zag het van ver aankomen. Alleen al door die oraties van Stoltenberg. Als alles gaat zoals het kennelijk moet gaan staat Europa voor een derde grote oorlog waarbij mogelijk iedereen betrokken gaat worden. Het ruimt wel op natuurlijk. Maar ja, zo rigoureus hoeft dat nu ook weer niet. Er moet wel iets van beschaving overblijven.

Willibald von Klúúúk | 22-05-23 | 15:49 | 6

Tussen wie en wie moet die derde grote oorlog gaan dan? De Russen hebben de middelen niet eens om van Oekraïne te winnen en China is economisch nog steeds te afhankelijk van het westen dus die branden hun vingers er niet aan.

Capt. Iglo | 22-05-23 | 17:24

"Er moet wel iets van beschaving overblijven."
Beschaving? Waar zie jij beschaving?

MAD1950 | 22-05-23 | 19:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Hehe, eindelijk een beetje goed nieuws. Dus als ik het goed begrijp heeft Oekraïne Bachmoet omsingeld, wordt Rusland veroverd door binnenlandse milities en lopen de Russen massaal over naar Oekraïnse zijde. Wanneer kunnen wij de onvoorwaardelijke overgave van Rusland verwachten?

Plaktong | 22-05-23 | 15:48 | 1

"Wanneer kunnen wij de onvoorwaardelijke overgave van Rusland verwachten?"

Nog lang niet. Ondanks verzet van Oek heeft Rusland toch Bachmut veroverd. En ze leren van hun fouten. Denk dat de Russen een heel lange adem hebben en dit feestje tot het einde toe willen uitzitten.

Beste_Landgenoten | 22-05-23 | 15:50

Goede zaak. Vooraf aan het offensief (wanneer?) paniek zaaien aan de Russische grens en daar Russische eenheden naartoe lokken. Het zou aardig zijn als Oekraïne daadwerkelijk Belgorod zou bezetten als koekje van eigen deeg en als onderhandeling.

Voor wie dit als "provocatie" ziet: Wat te denken van de provocatie om Oekraïne binnen te vallen met een heel leger en dagelijks burgerdoelen te bestoken vanaf veilig Russisch gebied?

Beste_Landgenoten | 22-05-23 | 15:40 | 8

@Après toi | 22-05-23 | 16:12: Nee ik heb te weinig BS in mijn hoofd dat mijn denken fixeert.

Duwbak_Linda | 22-05-23 | 16:13

@Mokum Kosher | 22-05-23 | 16:49: Rusland is een groot strafkamp met iets dat lijkt op een economie dat wordt bestuurt door Russische maffia.

Duwbak_Linda | 22-05-23 | 16:54
▼ 5 antwoorden verborgen

Hopelijk verdwijnen de Orcs en overwint het Goede, zoals in iedere film- en serie is te zien.

meneer Q | 22-05-23 | 15:24 | 2

Gandalf komt invliegen in een witte F16.

funda | 22-05-23 | 15:38

U hebt in uw jeugd teveel boekjes van WG van der Hulst gelezen.

BenZen | 22-05-23 | 16:29

Dit gaat niet over Oekraïne. Dit gaat over voor eens en altijd afrekenen met Rusland (dat een kutland is) als militaire factor. Navo gaat in deze oorlog gerommeld/gezogen worden. Have fun kids.

Duwbak_Linda | 22-05-23 | 15:20 | 10

@Après toi | 22-05-23 | 16:30: Een Russische Lente.

Duwbak_Linda | 22-05-23 | 16:47

@Duwbak_Linda | 22-05-23 | 16:47: Je zou het boek Demonen van Dostojewski eens moeten lezen, dan begrijp je meteen wat er mis is met de Russen.

Après toi | 22-05-23 | 16:58
▼ 7 antwoorden verborgen

Stop nou gewoon eens met die oorlog. Breiden partijen (voordat de Putin haters weer beginnen te mekkeren). Kan Putin weer stoer doen in eigen land en Zelensky kan zijn jurk weer aan. Iedereen blij...

Pa Nadol | 22-05-23 | 15:20 | 3

Wat nou beide partijen? Rusland is deze oorlog begonnen, je kan het Oekraïne echt niet kwalijk nemen dat zij 'm willen beëindigen, op hun voorwaarden, met hun grondgebied intact. Als daarvoor nodig is dat ze als wisselgeld wat Russisch grondgebied hebben, prima.

nowomowa | 22-05-23 | 15:37

Ik hoor de stem van Geert Wilders.

Après toi | 22-05-23 | 16:10

Alleen roepen dat het moet stoppen is gebakken lucht…. Vertel maar hoe.

movingsquare | 22-05-23 | 17:42

Nog wat straaljagers en dan herhaalt de geschiedenis zich.

Pensionista | 22-05-23 | 15:10 | 3

Het gerucht gaat dat er tenminste 45 F-16 Fighting Falcons na wat upgrades geleverd gaan worden. Wat heel mysterieus is waar al die troepen, onderhoudsmonteurs en natuurlijk piloten getraind worden en vooral voor hoelang al. F-16 piloot zonder enige ervaring heeft 9 maanden nodig om optimaal te zijn. Elite troepen zo'n 4 maanden om ingezet te kunnen worden in een gevechtscapaciteit. Net werd bekend dat Spanje weer een groot aantal getrainde gevechtstroepen heeft klaargestoomd en afgeleverd in Oekraïne.

Wie kan het zeggen? Maar het lijkt me wel strategisch handig om met Russen Rusland binnen te vallen. Het is de ultieme mindfuck.

Psoglav | 22-05-23 | 15:21

@Psoglav | 22-05-23 | 15:21: Die piloten werden al opgeleid voordat u en ik wisten dat die F16s geleverd zouden worden. Het is niet zo dat ze nu pas er mee beginnen.

tis_wat | 22-05-23 | 16:26

@Tis_wat. Idd, er zijn achter de schermen echt wel ontwikkelingen gaande die voor buitenstaanders volkomen onbekend zijn. Ik verbaas me vaak over de openheid wb wapenleveranties etc.
Misleiding is ook een wapen.

Aleon | 22-05-23 | 20:11

Heeft demente opa Niemoller al gereageerd?

Tom Aatje | 22-05-23 | 15:10 | 2

Zou ie nog wel champagne lusten na al die keren dat Bachmut al veroverd is door de Russen?

RandyBiel | 22-05-23 | 15:19

Ligt zijn Hans Laroes uit te slapen na het bacchanaal wegens de Russische overwinning.

Beste_Landgenoten | 22-05-23 | 15:48

Zal wel een wraakactie/afleiding wezen omdat Bakhmut gevallen is, gaan het meemaken.

keistad | 22-05-23 | 15:06

Ah, een speciale militaire operatie in Rusland zelf. Geen oorlog tenminste. Dat scheelt. Bepaalde groepen steunen seperatisten in Rusland. Iets wat Rusland dagelijks doet in andere landen. Misschien goed als er nu een partij is die democratie naar Amerika brengt. Dat zou ook spectacular zijn. Hallo, wij zijn Mexico, en wil komen democratie brengen. Anyway, Rusland boos natuurlijk. Maar ja, die leven in een soort parallel universum.

Mokum Kosher | 22-05-23 | 15:05

doen ze ook kermissen in Hoorn aan? Al de VS en Nato sensoren zoals Joint Stars en satelliet zijn op de grens Oekraine-Rusland gericht. Slagveld inlichtingen gaan van VS naar Oekraine. In dit geval met medeweten van VS of zei Biden laatst tegen Zelensky doe nou niet joh. Maar kan ook een tegenreactie op Bakmoet zijn. De fog of war heet dat

HetOorAakel | 22-05-23 | 15:04

Poetin steunt "separatisten" in Oekraïne, meestal geboren en getogen Russen later deels vervangen voor Russisch-Oekraïense collaborateurs in het leiderschap althans. Het oogde allemaal niet best zoveel Russische Russen in het leiderschap van de "opstandelingen". Dan heb je nog andere Russisch-Oekraïense collaborateurs met een lagere status in de Russische maffia en het Russisch-Oekraïense kanonnenvoer wordt gewoon gedwongen. Er zijn zat interviews te vinden met Russisch-Oekraïense krijgsgevangen die zich werkelijk nergens van bewust zijn en echt denken dat ze vechten tegen nazi's.

Maar.

Oekraïne steunt natuurlijk ook zogenaamde buitenlandse bevrijders. Mensen die de Russen en Russische invloedsfeer in hun thuislanden permanent willen doen oprotten. Georgiërs, Wit-Russen, Tsjetsjenen en ook nogal wat andere volkeren die Russen, geheel terecht, helemaal beu zijn. Mag ook wel na eeuwen van onderdrukking.

Wat veel mensen weigeren te geloven of beseffen dat er weldegelijk Russen, Russische Russen, zijn die beseffen dat ze nooit een stap vooruit zullen komen als ze niet letterlijk de oorlog naar Poetin brengen. Ik denk dat niemand het op dit moment met zekerheid kan zeggen, zelf ben ik heel sceptisch, maar met alle boze Russische moeders en vrouwen, met alle Russen die hun leven rottend zien eindigen in een greppel in een buurland, kan dit wel het moment zijn om de teen in het badwater te stoppen en kijken of het volk en in het verlengde het leger de oorlogsspelletjes van Poetin zat zijn. Maar dat zegt niets, er staat een gigantisch leger van elitetroepen, soort van presidentiële garde, tussen de grensovergang en het Rode Plein.

Psoglav | 22-05-23 | 15:03 | 3

Ja die zagen we paraderen op 9 mei, althans de resten ervan, 1 ouwe tank.

austinhealey | 22-05-23 | 15:18

Ik vraag me al een hele tijd af waarom Oekraïne en Moldavië niet samenwerken om de Russen uit Transnistrië te schoppen. Tenslotte zijn die Russische militairen daar ook een bedreiging voor Odessa e.o. En het mooie is: Rusland kan die militairen moeilijk bevoorraden en helpen omdat het niet grenst aan Rusland.

Aristotalloss | 22-05-23 | 15:22

Prima plan. Gasvelden leegpompen daar. Staatskassen vullen van Europese landen en belastingen omlaag hier.

Restitutor_Orbis | 22-05-23 | 15:02 | 1

Zit voor 800 jaar gas in de grond. Succes met leegpompen. Maar dat zal wel het doel zijn ja. Net als Syrie. US bezet daar meer (vooral de olievelden) grond dan RU in UKR trouwens.

sjef-van-iekel | 22-05-23 | 15:29

Ik zit te wachten op de eerste thermonucleaire kofferbom.

horsteknots | 22-05-23 | 15:01 | 3

Tom Cruise legde het Kremlin plat in mission impossible

HetOorAakel | 22-05-23 | 15:05

Koffers hebben de Russen.
Het Westen heeft rugzakken.

steekmug | 22-05-23 | 15:14

Ik ben die oorlog nu wel zat. Zullen we er gewoon mee kappen?

Hans Kwalzan | 22-05-23 | 15:00 | 3

De enige die dit kan zit in zijn eigen wereldje in het Kremlin. Je zou een brief kunnen sturen.

SterF... | 22-05-23 | 15:04

Ik denk dat de Oekraïners er ook aardig zat van zijn ja. Die oorlog kan met een half uurtje klaar zijn, als Putin al zijn troepen weer terug naar Rusland stuurt

Tom Aatje | 22-05-23 | 15:11

@Tom Aatje | 22-05-23 | 15:11:
Een overwinning van Putin op de nazi's is ook erg eenvoudig te behalen: hij hoeft enkel zichzelf van kant te maken.

RandyBiel | 22-05-23 | 15:21

Poke the Bear, jongens..
Wat KAN er überhaupt misgaan?

Motorkater | 22-05-23 | 14:59 | 6

De Russische beer is een mythe, maar zelfs zou dat we zo zijn dan is de "beer" zwaargewond en zo vals als het maar kan met hondsdolheid. Gewoon afmaken dus.

Psoglav | 22-05-23 | 15:09

Het alternatief is de beer voeren in de hoop dat ie je als laatste opeet

JTKDM | 22-05-23 | 15:10

De vreselijkste wapens bewaart Putler echt voor het laatst, maar dan denk ik niet meteen aan een atoombom, maar meer aan chemische massavernietigingswapens. Geheid dat ie daar naar zal grijpen. Hopelijk wordt die gek van binnenuit gelyncht en ondersteboven aan het balkon van een tankstation opgehangen.

Graeme Reaper3779 | 22-05-23 | 15:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Knokvoertuigen... haha... knokploegen nieuwe stijl.. Die gaan administratiesystemen in de fik steken in Rusland.

nobodiesunmighty | 22-05-23 | 14:58

De ene propaganda mogen we niet, de andere moeten we wel geloven. Ik houd niet van propaganda, voorlichters of communicatiemedewerkers. De 'beste' propagandist, en eigenlijk de aartsvader van dit al, leeft niet neer. Met vrouw en zes kinderen ten onder gegaan in 1945.

dathoujetoch | 22-05-23 | 14:57 | 3

De clou komt misschien nog: Een false flag operatie zodat Rusland all in kan gaan?

BadPatNL | 22-05-23 | 15:21

@Sqbar | 22-05-23 | 15:27: Nou staat mij iets bij van een item op CNN, toch niet de minste bron, dat er nog wel eens hier en daar wat niet op de plaats van bestemming is aangekomen. (Maar het kan net zo goed ook Chinese meuk van Aliexpress zijn.)

Of het zijn echte van Amerikaanse makelij, in dat geval zal Amerika er zo blij mee zijn dat de levering van de F16’s waarschijnlijk nog eventjes terug de koelkast in gaat.

Ik vermoed zo dat ze in de VS er niet op gerust zijn dat afvallige Russen en Wit-Russen buiten Kiev om met dit materieel aan de haal zijn gegaan omdat het voir het Kremlin niet veel uit maakt welke nationaliteit er nu in rond aan het rijden is op Russisch grondgebied.

Morgen of woensdag hebben we er vast meer over kunnen lezen.

BadPatNL | 22-05-23 | 17:39

Gleiwitz incident. Lijkt mij vrij duidelijk.

Bigi Bana Boy | 22-05-23 | 14:57 | 2

Kun je beter Mainila, Finland, als voorbeeld nemen.

Hadena | 22-05-23 | 15:05

De moderne oorlog wordt uitgevochten in de media. Wat een waanzin.

Plukkieplukkie | 22-05-23 | 14:56 | 3

Het eerste dat sneuvelt in een oorlog
is de waarheid.

Motorkater | 22-05-23 | 14:59

Ook van andere tijden. WO1, bijv.
En oorlog is niet modern. Was het dat maar.

horsteknots | 22-05-23 | 14:59

Het eerste dat in de media sneuvelt is de waarheid.

funda | 22-05-23 | 15:36

daaaag Moskou!

tis_wat | 22-05-23 | 14:55

Even vanuit Putins logica bekeken:
Westerse wapens op Russisch grondgebied = aanval door het Westen.
Wie de wapens bestuurt is dan minder relevant, het kan alleen gebeuren door Westerse steun.
Ik snap het als Putin hier erg kwaad over wordt op het Westen, en het als een Westerse aanval ziet.
(los van zijn aanval op Oekraine).
Ok d66érs en GLérs, wie ziet dit anders?
Beter nog, waarom zie je dit anders?

Nuchternederland | 22-05-23 | 14:54 | 4

Ja en? Putin's logica zal tock ook wel inzien dat wie de bal kaatst hem terug kan verwachten. Al dacht hij dat alles een eitje zou zijn.

Hadena | 22-05-23 | 15:07

Dan is Rusland wel aan een complete invasie van de wereld bezig met die Kalasnikovs

Behangdelul | 22-05-23 | 15:52
▼ 1 antwoord verborgen

Het enige wat nu duidelijk wordt is dat de berichtgeving aan alle kanten rammelt.

pejoar | 22-05-23 | 14:53

Het is eigenlijk het perfecte tegenoffensief.
In plaats van de russen eruit schoppen, een paar 1000 vierkante km meer van rusland aan de bovenkant pakken en dan ruilen.

Het hele russische leger zit tenslotte in de Oekraine, de weerstand zal nagenoeg minimaal zijn.

Maar het zal wel een false flag zijn (met welk doel dan?) of een stel onafhankelijke partizanen.

Dofolo | 22-05-23 | 14:48

Het zou allemaal afleiding kunnen zijn Bedoeld om Russische troepen naar het noorden te lokken om vervolgens het zuiden (Marioepol en/of Melitopol) aan te vallen. Net zo'n misleiding als bij het Cherson/Kharkiv-offensief.

guldenmiddenweg | 22-05-23 | 14:48 | 1
-weggejorist-
Mokum Kosher | 22-05-23 | 14:58

Oekrainers moeten formeel ver weg blijven van Russisch grondgebied om de steun van de partners niet te verspelen. Dat gezegd hebbende kan het geen kwaad om de wegkijkende Putin-steunende Rus te confronteren met wat zich daar allemaal afspeelt, en als dat van een intern (Wit)Russisch georganiseerd verzet komt is dat goed nieuws.

_pacman_ | 22-05-23 | 14:47 | 6

@kobuskuch | 22-05-23 | 14:53:
En anders gewoon zeggen dat dit een special military operation is om Belgorod te bevrijden van nationalisme, militarisme en nazisme. Kan ome Putin alleen maar begrip voor hebben. Daarna even 'vrije' (kuch) verkiezingen organiseren en de boel annexeren. Klaar is kees.

nowomowa | 22-05-23 | 15:02

@_pacman_ | 22-05-23 | 16:04:
Om daarna de olie op te pompen en deze goedkoop aan Duitsland en Italië te leveren, onderwijl de accijnzen op brandstoffen verhogend. Zoiets?

WasHetMaarMakkelijk | 22-05-23 | 16:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Zolang we niet in een WO III belanden en onze zonen en dochters gemobiliseerd gaan worden, zoeken ze het maar lekker uit zou ik zeggen. Als ze onze oude militaire troep willen hebben, ook prima.

Teluitjewinst | 22-05-23 | 14:46 | 1

Als we al niets gedaan hadden, dan was het werkelijkheid geworden.
Gelukkig heeft het Westen militaire troep er naartoe gestuurd.

tis_wat | 22-05-23 | 14:56

Er schijnen een paar kilometer verderop nucleaire wapens opgeslagen te zijn. Belgorod-22. Is dat het doel?

Hadena | 22-05-23 | 14:46 | 6

ja, die moet je vooral binnen bereik van den vijand opslaan.

AntiZanicz | 22-05-23 | 16:00

Volgens twitter hebben ze het nu snel ontruimd. Misschien lag er niks en bluffen ze wel met hun nucleaire bommetjes.

Hadena | 22-05-23 | 19:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Er gaan momenteel de wildste geruchten rond. Even afwachten wat er wel en niet waar is.

Sqbar | 22-05-23 | 14:46 | 1

En Rusland dreigt al boos te worden wanneer gewoon bezet gebied zou worden heroverd. Klaarblijkelijk denken zij dat wanneer je er éénmaal zit je er ook mag blijven. Het is geen asielbeleid daar in Oekraïne.

AntiZanicz | 22-05-23 | 14:44 | 3

Inderdaad. Het lijkt precies op een spelletje dat we op de lagere school speelden in de pauzes. Landjepik. Dat deden we met een zakmes. Mes in de grond gooien, een lijn trekken en dat was dan van jou. Maar ja, dat was maar een onschuldig spelletje... die gek in het Kremlin heeft het dus niet goed begrepen.

Graeme Reaper3779 | 22-05-23 | 15:24

@Graeme Reaper3779 | 22-05-23 | 15:24:
Tegenwoordig wordt 'Landjepik' gespeeld met een geimproviseerde vlammerwerper. Het zakmes kan daarna altijd nog.

funda | 22-05-23 | 15:35

@funda. De zakmachete tegenwoordig.

Aleon | 22-05-23 | 19:34

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl