Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Mag je ook al niet meer zeggen: 'mens en dier'

Een keeper en tien niet-keepende voetballers

Heerlijke ingezonden brief gistermorgen in de Volkskrant over onze taal, die een levend ding is. Net zo levend als de dieren (zie o.m.: Fabeltjeskrant: red.) en daarom moeten wij het vanaf nu niet meer hebben over 'mens en dier', maar over 'mens en niet-menselijke dieren'. Wat een verbetering. Dan zeggen we dus voortaan 'een koe is een niet-menselijk dier, maar een niet-menselijk dier is geen koe', André van Duin gaat de Non Human Animal Crackers presenteren en de Partij voor de Dieren kan haar naam veranderen in Partij voor de menselijke en niet-menselijke Dieren. Want hee. Van binnen zijn we allemaal heerlijke dieren of niet dan!

Martin Gaus, bekend van Niet-Menselijke Dieren Manieren

Reaguursels

Inloggen

Onzin.
Vind ik.
In de eerste plaats mag je ALLES zeggen.
In de tweede plaats mag je dezelfde termen terugwerpen als de (zogenaamde) tegenpartij zich met geuzentermen afficheert: Joden (020-supporters), Nigga's (zwarte rappers), Nichten (grachtenvarende gay's/Songfestivalvolgers).

In de derde plaats maakt het geen reet uit wie alles zegt of terugwerpt; of je nu middelbaar wit mannelijk bent, jong vrouwelijk, zwart, wit, rood, geel.
Wij zijn allemaal homo sapiens; twee chimpanseestammen die territoriaal naast elkaar leven in donker (oeps...., NOT) Congo, verschillen genetisch meer van elkaar dan de Inuit/Eskimo's van de Bosjesmannen (v/m/x).
Having said that: het karakter van een mens is af te leiden hoe hij/zij/hen in zijn/haar/hettes kinderjaren met dieren is omgegaan.
Dieren zijn minder complex in de omgang dan mensen; veel mensenkinderen 'oefenen' hun eerste sociale contacten met hond, kat papegaai, vissen, pissenbedden. (Alle seriemoordenaars, werkelijk ALLE, zijn begonnen met het martelen van non-mensen...)
Toch zijn mensen sapiens, en dieren dieren. De rechten van dieren op: veiligheid, voer, comfort en warmte/liefde zelfs, kan je niet afdwingen. Daar zijn mensen té: eigengereid, intelligent en planmatig voor.
Dierenrechten zijn veel beter en veel eerder te VOELEN. Dan moeten wij als menselijke dieren (en onze/hun nazaten) wél weten dat ieder mens in zijn/haar/henner prenataal stadium ALLES is geweest: eencellige (week1), vis (week3), amfibie (week4/5), reptiel/vogel (week 6 t/m 8).
Krijgen we dit erin geramd in de onderbouw van het Basisonderwijs (dus niet: "Oh wat lief... hartje-hartje-hartje etc", maar: "Wij en zij zijn écht familie" oid), dan is het hele verhaal hierboven: onzinnig, niet ter zake doend en/of overbodig.
MvrGrt,

Organische evolutie | 15-05-23 | 00:15

Het zoveelste gezeik.
Ik ben net uitgelachen na het gezever dat de term moederdag kan kwesten en een andere naam krijgt, krijg je dit weer.

De finale eindbaas | 14-05-23 | 23:48

niet-intelligentheid is niet-betaalbaar grappig wordt het dan ook. Fijn dat taal ook zo in beweging is. Grappig Gerhard.

TheseDays00 | 14-05-23 | 20:12

je pense, donc je suis: het bewijs van ons menselijk bestaan.
Ik weet niet hoe een hond dit blaft

TheNox | 14-05-23 | 19:05

idioten en iets minder grote idioten.

tis_wat | 14-05-23 | 19:04

Als man zijnde kan ik op natuurlijke wijze geen melk geven.
Ben ik dan nog steeds een zoogdier?

Kwakjeszalver | 14-05-23 | 18:32 | 2

Gaat er om dat de jongen van een diersoort spenen/zogen bij hun moeder. De mannetjes van welke zoogdiersoort dan ook geven geen melk aan hun jongen.

Reagiertank | 14-05-23 | 20:10

Eh... de vraag is dus: BEN je gezoogd?
Heb je aan de gezwollen tepels gelurkt van de vrouw die je op een dag als gisteren in de bloemen/watten hebt gelegd?

Organische evolutie | 15-05-23 | 00:25

Als men gaat bediscussiëren of de mens al dan niet een zoogdier is, dan moet ik altijd denken aan de discussie op het salie-avondje bij juffrouw Pieterse:

-Juffrouw Laps, antwoord mij...
-Gut ja, meester, maar..
-Antwoord mij, juffrouw Laps: waar woont gij in, of juister uitgedrukt; wáárin woont gij?
-Waarin ik woon? Wel... in m'n kamer, hieronder... twee ramen... vrije opgang... kwart in de regenbak beneeje...
-Dit was geenszins de bedoeling mijner vraag, juffrouw Laps. Derzelver bedoeling was, te weten of gij behoort tot de bijzondere klasse van bewerktuigde wezens welke zich ophouden in een oesterschelp? Ja, juffrouw Laps, dáár komt de zaak op neer, daarop komt nu juist de hele zaak neer! Kunt gij leven in 't water? Hebt gij kieuwen?
-In 't water? Maar, meester...
-Of half in 't water, half op het land?
-Meester, hoe zou ik...
-Antwoord mij, juffrouw Laps. Hebt gij koud bloed? Kunt gij eieren leggen, juffrouw Laps? Dit vraag ik maar, slechts dit: kunt gij eieren leggen...?
-Hoe kan u dat toch zeggen, meester?
-Dan zijt gij een zoogdier, juffrouw Laps.

ParadiseLost | 14-05-23 | 17:55

Nu begrijp ik welke soort stupide mede-dieren de Partij voor de (andere) Dieren het parlement heeft ingestemd.

Zeddegeizot | 14-05-23 | 17:47

Laten we, als we weer eens een "laten we"-gedachte hebben, eerst eens bij onszelf te rade gaan, en ons afvragen of de wereld echt beter wordt van onze onhebbelijke gewoonte om voortdurend op zoek te gaan naar dingen om elkaar de maat over te nemen.

Muxje | 14-05-23 | 17:39

Als ik mezelf nu eens identificeer als "hopeloos ouderwets".
Ben ik dan vrijgesteld van dit woke gelul.

Baron_von_Rijswijck | 14-05-23 | 17:23

Laten wij om te beginnen niet meer spreken over 'mens en auto', maar over 'auto-mens en andere mensen' of, nog beter, over 'auto-mens en niet-auto-mensen'. Dat brengt het zoogdier 'auto-mens' wat beter in verhouding tot zijn medemensen.

Zenzeo | 14-05-23 | 17:01

'Laten we niet langer spreken van 'Gerhard Elferink', maar over 'dat tweebenig, naar rozen ruikende en lekkend geslachtsorgaan.'
Wat een lulletje rozenwater dat loopt te janken.'

EEnzame SchizofrEEN | 14-05-23 | 16:49

Weet niet met wie ik meer medelijden moet hebben. Met Gerhard Elferink uit Rhenen of met de lezers van de Volkskrant.

Jooperishoop | 14-05-23 | 16:47

Mijn labrador is lid van de Dierenpartij.

thanseeuwen | 14-05-23 | 16:45

Sorry

Mr_Natural | 14-05-23 | 16:41

Een mens is niet zoveel geen dier als een dier geen mens is.
Heb je een dolfijn weleens vuur zien maken?
Menselijke emoties aan dieren toekennen is een cruciale denkfout.

Okami | 14-05-23 | 16:34 | 6

Waarom zou een dolfijn vuur moeten maken? Het dier leeft in het water. Flipper is blijkbaar intelligent genoeg om te weten dat dat geen zin heeft.

naglfar | 14-05-23 | 18:11

@DondeRob | 14-05-23 | 17:41: ik heb een keer de buurman aan het zadel van de fiets van de buurmeid 3 huizen verderop zien ruiken, valt dat onder geursporen volgen?

Reagiertank | 14-05-23 | 20:12

@EEnzame SchizofrEEN | 14-05-23 | 16:51: Nee, niet "de mens" vraagt zich af: waarheen, waarvoor; hoewel velen/sommigen wel. Net zoals sommige dieren zich aan één soortgenoot of één mens hechten tot aan de dood. Er is geen wezenlijk verschil; wel een wezenlijk verschil in volume/aantallen van de ene levensvorm tov de andere die zus of zo doet.

Organische evolutie | 15-05-23 | 00:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Dieren en beesten lijkt mij toepasselijker.

Ing. eslapen | 14-05-23 | 16:31

Technisch correct, maar ik heb liever dat we gewoon lekker mens en dier blijven zeggen en stoppen met het gebruiken van dieren.

Ebv2k | 14-05-23 | 16:21

Wilde, Niet menselijke dieren, leven in groepen waarin altijd alleen maar 1 soort binnen die groep is.
Waarom?
Altijd en overal geeft multi-culti mega problemen waar geen oplossingen voor zijn.
Wij menselijke dieren kunnen daar wat van leren.
Soort by soort.
Eentjes bij eentjes en zwanen bij zwanen dan blijft er vrede.

Longstone | 14-05-23 | 16:13

Je zal je maar net als zeemonster identificeren, krijg je dit weer.

Boeloeboe | 14-05-23 | 16:08

is die gekte besmettelijk?

fabeltjesland | 14-05-23 | 16:07 | 1

Ja, zo niet geforceerd.

Veepert | 14-05-23 | 16:12

Primaten, laten we voortaan iedereen primaten noemen. Straks met al die hyper intelligente AI doen we er toch niet meer toe.

Beste_Landgenoten | 14-05-23 | 16:02 | 1

More human than human. Ken je klassiekers Beste. Het is de Hive Mind.

Hetkanverkeren | 14-05-23 | 16:10

Dit gaat niet over taal, dit gaat over manipulatie van taal door ideologisch gemotiveerde dierengekkies.

KeesBruin | 14-05-23 | 15:54

Hoe gaan we microben eigenlijk noemen vanaf nu?

Valka | 14-05-23 | 15:37 | 2

Kleine Jettens.

Kaal-dik-en-lelijk | 14-05-23 | 16:01

Hahahahahaha juist kdel, houden we er gewoon in.

Wokpan1975 | 14-05-23 | 16:29

Gewoon negeren, dit soort taalgeneuzel is enkel een probleem voor een select clubje dat helemaal niets te doen heeft. Als ik bijvoorbeeld in de supermarkt vraag naar een doos negerzoenen, dan is er welgeteld niemand die daar een probleem van maakt.

Zoelense Hobbyboer | 14-05-23 | 15:29 | 1

Maar kunnen ze ook leveren?

Verbandmeester | 14-05-23 | 15:34

Elferink heeft moederdag-verlof en moet zich voor zonsondergang gewoon weer melden bij het GGz-gesticht.

Opajoop | 14-05-23 | 15:24 | 1

Lol

ZeMissiz | 14-05-23 | 15:31

Gerhard, ga es wat nuttigs doen alsjeblieft.

BL!ZZ | 14-05-23 | 15:20
-weggejorist-
Is dit nog nieuws? | 14-05-23 | 15:19

Menselijke en niet-menselijke intelligentie. En als die Volkskrantlezers nog even zo doorgaan, dan wint de tweede.

bisbisbis | 14-05-23 | 15:18 | 1

Kwestie van nog een paar jaar

JanVergoor | 14-05-23 | 15:49

Met de term 'dieren' sluit je (o.a.) fruit uit. Ik vind het een grove schande.

fric.spec. | 14-05-23 | 15:11 | 5

Toch peer ik hem vanavond weer in de pruim, als vanouds.

Veepert | 14-05-23 | 16:14
▼ 2 antwoorden verborgen

De deconstructie van de taal gaat verder, met de naieve hoop dat je ook anders gaat denken en voelen over iets als je het anders noemt.

zeeman73 | 14-05-23 | 15:11 | 1

Stuur deze reactie naar de Volkskrant aub!

Dr. Worstenbroodje | 14-05-23 | 15:39

Het vervelende is dat bij de Gerhardts van deze wereld het “Laten wij” al snel verandert in “Als je het niet zegt zoals ik dat wil wordt je gecanceled”.

nick.name | 14-05-23 | 15:11

Wordt de plaatsnaam Dieren ook veranderd?

Mr_Natural | 14-05-23 | 15:10 | 1

Ja in, Mugensiften

deja_view | 14-05-23 | 15:24

De meeste dieren hebben geen armen en staan rechtop. Daarom gaan sommigen dieren in afgeslankte vorm op de BBQ. Dus mensen, en dieren. Net zoals mannen en vrouwen.

Wen er maar aan.

Zalwelweer | 14-05-23 | 15:09 | 2

Kangaroe biefstukje graag...

Is dit nog nieuws? | 14-05-23 | 15:21

@Is dit nog nieuws? | 14-05-23 | 15:21: Goed idee!

Zalwelweer | 14-05-23 | 15:33

het is geen mens .... het is geen dier ... het is een onderofficier

HetOorAakel | 14-05-23 | 15:05

Mensen en ambtenaren.

Nonkel Frituur | 14-05-23 | 15:03

Niet menselijke-dierenarts staat niet heel uitnodigend bij de ingang van dierenarts

Cornelis12 | 14-05-23 | 15:02 | 1

Inderdaad daar gaat fout. Zie me zelf als een grote niet menselijke dierenvriend. Maar dat bekt dan net niet zo lekker.

Nescio73 | 14-05-23 | 15:14

Volkkrantlezers zijn nu eenmaal oplettende mensen.
Voornamelijk daar waar het anderen betreft.

bisbisbis | 14-05-23 | 15:02

Stoofvlees van een rund staat op, maar misschien moet ik eens mens proberen.

goettel | 14-05-23 | 15:00 | 13

@Cornelis12 | 14-05-23 | 15:39: volgens ChatGPT:

Volgens de islamitische dieetwetten, of Halal, is het consumeren van mensenvlees strikt verboden. Islamitische dieetrichtlijnen specificeren dat alleen bepaalde soorten vlees van toegestane dieren, zoals rundvlees, schapenvlees, gevogelte en vis, geconsumeerd kunnen worden. Mensenvlees wordt onder geen enkele omstandigheid als toegestaan of Halal beschouwd. Het is belangrijk om op te merken dat kannibalisme, het consumeren van mensenvlees, universeel als taboe en illegaal wordt beschouwd in de meeste samenlevingen.

goettel | 14-05-23 | 15:41

Schiet en verwerk je eigen rund of loop een dagje mee bij een van de bedrijven van VION. Dan komt het allemaal goed.
www.vionfoodgroup.com/

Organische evolutie | 15-05-23 | 00:51
▼ 10 antwoorden verborgen

Muziektip: Pink Floyd - Non human animals

At_Dawn_They_Sleep | 14-05-23 | 15:00 | 1

Have you seen the bigger piggies
In their starched white shirts?
You will find the bigger piggies
Stirring up the dirt,
Always have clean shirts to play around in

Mr_Natural | 14-05-23 | 15:09

Mijn nick is Guusje. Is dat de naam van een persoon met baarmoeder? Soms wel. Toch heb ik geen baarmoeder. Er zijn ook jongens die Guus heten. VRAGEN, VRAGEN.
Bijvoorbeeld: Ben ik nu LG HDTV?

Guusje Nadorst | 14-05-23 | 14:57 | 4

In veel culturen nemen ze een mannennaam en die je gebruikt met een verkleintoevoegsel om het vrouwelijk te maken. Zie Auke versus Aukje of Guus versus Guusje.

Wel vervelend voor je dat je jouw baarmoeder bent verloren. Het is ook een rotziekte.

DeEnigeWaarheid | 14-05-23 | 15:01

@DeEnigeWaarheid | Nee, nooit gehad. Ik ben een persoon met prostaat.

Guusje Nadorst | 14-05-23 | 15:08

@Guusje Nadorst | 14-05-23 | 15:08: Een èchte vrouw dus!

Is dit nog nieuws? | 14-05-23 | 15:23
▼ 1 antwoord verborgen

IK zou het liever op beest en dier houden.

Satertje | 14-05-23 | 14:54

Sommige mensen hebben gewoon te veel tijd. Dan krijg je dit soort geleuter in de krant.

Zwizalletju | 14-05-23 | 14:50 | 2

En te weinig aandacht. Ik kan me precies zijn huwelijk voorstellen.

janjoker | 14-05-23 | 14:57

Het zal je buurman zijn. Zit je lekker met je kopje koffie buiten wakker te worden, steekt ie zn ongewassen kop weer over de schutting: "Zeg buurman, waar ik vannacht ovet na lag te denken he...."

Lorejas | 14-05-23 | 15:00

Hoe werkt seks in t dierenrijk en mogen we dat dan als mens

brawler | 14-05-23 | 14:50 | 2

Zwarte weduwe, bidsprinkhaan, be careful what you wish for.

Mr_Natural | 14-05-23 | 14:52

Iemand is pas een Nederlander als hij/zij/het de Nederlandse taal beheerst.

Jos Tiebent | 14-05-23 | 14:49 | 1

Ik zou er graag wat meer eisen aan willen stellen.
En een uitzondering maken voor doofstommen.

Veepert | 14-05-23 | 16:17

Dat is geen reclame voor Rhenen, deze Elferink.

Giotto | 14-05-23 | 14:48

Tsja de Volkskrant daar is eigenlijk alles al mee gezegd.

de uitbater | 14-05-23 | 14:47

Van alle diersoorten is de mens wel het meest complexe.
Ik ken verder geen dieren die zichzelf laten castreren of stampertjes aan laten meten.
Ik ken geen diersoorten waarvan de vrouwtjes hormonen slikken en graag een geitensik hebben.
De intelligentste diersoort op aarde is eigenlijk maar compleet geschift.
Ik niet natuurlijk, ik doe zo normaal mogelijk, maar verder eigenlijk jullie allemaal.
Wie dit leest is gek.

Ruimedenker | 14-05-23 | 14:46 | 2

U mag blij zijn een mens te zijn. Met uw ridicule persoonlijkheid was u als vogel al snel uit het nest gegooid.

Red shirt | 14-05-23 | 14:53

Helaas, Ruime(?)denker - zo afwijkend ben je niet; evenmin de mensen die jouw bijdrage en onze reacties lezen.
In percentages is homoseksualiteit (om maar wat te noemen) bij homo sapiens (m/v/x) vergelijkbaar met andere 'hogere' levensvormen op deze fraaie planeet: zoogdieren, vogels, hogere ongewervelden.
Die autocastratie waar je over praat, of non-biotische middelen om van geslacht te veranderen, zijn slechts recente menselijke fenomenen. Pak 'm beet 200 jaar geleden taalde geen mens erover/ermee.
Wij zijn losgeslagen, "compleet geschift" inderdaad. Een enkeling doet mooie ontdekkingen, hun volgers/financiers/mogelijkmakers gaan ermee aan de haal. Als kleuters die spelen met een handgranaat.
Onze intentie is niet zo anders als harigen, geschubden en gevederden; met onze 8 vingers, 2 opponeerbare duimen en een verdikte neo-cortexale hersenkwab komen we alleen iets verder.

Organische evolutie | 14-05-23 | 23:31

Niet alle mensen zijn menselijk maar ook onmenselijke mensen zijn menselijk.

Mr_Natural | 14-05-23 | 14:45 | 1

Da's best wel cryptisch. Dusss... nav jouw woorden: over het geheel genomen en van een afstandje bekeken zijn mensen een inhumane levensvorm.

Organische evolutie | 15-05-23 | 00:56

Uit Rhenen. gokje , Is dus een hoogleraar bij de universiteit van Wageningen is heeft sensoren adviesbureau. Hoe dan ook groen-links/d’66 stemmer

Snap_het_ook_niet | 14-05-23 | 14:42

Hoogste tijd om het boek De Naakte Aap van Desmond Morris weer tevoorschijn te halen.

charles de gaulle | 14-05-23 | 14:42 | 1

Nee joh, is hopeloos achterhaald vandaag de dag. Beter bekijk & beluister je de playlist van een autist en een transgender (m->v) met een stem als die van jouw zware shagrokende oudoom Henk.
Alle actuele shit (t/m 2022) over de evolutie van us humans:
www.youtube.com/watch?v=j3mFhfC_QlY&a...

Organische evolutie | 15-05-23 | 01:01

Ik heb mij wel weer als een beest gedragen van het weekend

Stijl_Loos | 14-05-23 | 14:41

Dieren gelijkstellen of bovenstellen aan mensen.. Man, man, man, we gaan kapot aan decadentie.

Tygetje | 14-05-23 | 14:41 | 1

Decadentie zei u? Een contradictio in terminis gezien de bovenliggende regel

Organische evolutie | 15-05-23 | 01:06

Gerhard Elferink Hep glijk, ik ben een beest.
Spreek mij niet aan met mens, noem mij geen mooi mens, ik ben een beest.
En in plaats van een genderneutrale toilet, zeik ik graag tegen het kozijn.
Mannenbeesten doen niet aan zittend plassen in een pot, zij laten hun spoor achter.
Dat vinden de beesteressen geil.
Grrrrr!!
Mens….menselijk ras…hahaha.

Ruimedenker | 14-05-23 | 14:40

Had ik maar een dochter, ik zou haar 'Mensje' noemen. Ja.

Duwbak_Linda | 14-05-23 | 14:37 | 4

Wij hebben onze dochter Harry genoemd.

Ruimedenker | 14-05-23 | 14:41

Een zoon zou ik overigens 'Bikkel' genoemd hebben. Vreselijk rolbevestigend natuurlijk, want huuu! Maar dit terzijde.

Duwbak_Linda | 14-05-23 | 14:45
▼ 1 antwoord verborgen

Mensen zijn dieren ja. Aangeklede aapjes zijn we.

SterF... | 14-05-23 | 14:36 | 2

Ik zie er net een het veld op rennen bij Groningen-Ajax.

Mr_Natural | 14-05-23 | 14:39

Met een behoorlijk bewustzijn vergeleken met apen. Of, als ik het topje van mijn duim beweeg, dan weet ik dat ik mijn duim beweeg. Ga daar maar eens op zoek naar in het universum, kijken of dat nog ergens anders bestaat en in wat voor vorm. Bewustzijn. Fuck, ik ben high. Dat groene spul is veel te sterk tegenwoordig, alsof je explosieven rookt of zo...

Zwezerik | 14-05-23 | 14:45

De volgende stap is natuurlijk het uitbreiden van de mensenrechten naar dieren. Niet alleen huisdieren (Minoes, als ik dood ga erf jij alles) maar ook vee. Dat je ze niet meer mag opeten omdat ze mensenrechten hebben.

Osdorpertje | 14-05-23 | 14:36 | 1

- Dieren komen nu al in testamenten voor (overigens is dat geen dierenrecht, maar een recht van mensen om te bepalen wat met hun poen na hun dood gebeurt)
- Nu al staan allerlei welzijnseisen in de Wet voor: vee, bont- en proefdieren best Osdorpertje. Mede dank aan de PVV (Dionne Graus)
www.rvo.nl/onderwerpen/dierenwelzijn/...

Organische evolutie | 15-05-23 | 01:13

Betekent dit dat ik dan ook weer ouderwets mensen mag houden met als met honden. Als je ze goed africht scheelt het een hoop huishoudelijk werk

jeweettochniet | 14-05-23 | 14:36 | 1

Zet maar een advertentie in "erotische zoekertjes". Kun je grof geld mee verdienen.

Lorejas | 14-05-23 | 14:38

Jammer dat het niet meer mag. Ik was een echt mensenmens.

hero_of_heaven | 14-05-23 | 14:35 | 1

Een menselijkedierenmens dus

Stijl_Loos | 14-05-23 | 14:42

Niet-menselijke dieren. Huh?

Adriel | 14-05-23 | 14:34 | 1

Dat krijg je met verloederend onderwijs.

Harry.Langezwaal | 14-05-23 | 14:37

Ik ga niet kijken. Als je in het vervolg een YT-video post, zet de titel er dan bij!
(We leven niet meer in 2009! 'domme)

Organische evolutie | 15-05-23 | 01:15

Kijk die natte neuzen wat een heeerlijke loebassen.

Rattus | 14-05-23 | 14:31 | 3

Welk merk? Ik kan ze even niet thuisbrengen.

Mr_Natural | 14-05-23 | 14:35

Het jammere van zulke grote hondenrassen is de geringe levensverwachting. Een Berner Sennen van 9 is al een bijzonderheid.

matatwork | 14-05-23 | 14:48

@matatwork | 14-05-23 | 14:48:
Deense dog, 7-8 jaar.
Een rigdeback wordt gemiddeld 12-13 jaar, dat is oud voor een grote hond.

Mr_Natural | 14-05-23 | 14:50

Hmmm, briefschrijver woont in Rhenen. Daar zit Ouwehands niet menselijke -dierenpark

Cornelis12 | 14-05-23 | 14:30 | 1

Hij heult met de apen.

Mr_Natural | 14-05-23 | 14:31

Pathologische dierenliefde:

—- Troetel- en slachtdieren
In de voorbije twintig jaar is het aantal gezelschapsdieren in het Westen meer dan verdubbeld. Meer dan één op twee volwassenen houdt er een troeteldier op na. Dieren zonder ogenschijnlijk praktisch nut, liefderijk gevoed en verzorgd, vaak behandeld als gezinsleden, verpersoonlijkt. Dat ondanks de vele nadelen van dit 'verbond tussen mens en dier' (Midas Dekkers). Huisdieren zijn niet zelden luidruchtig, ze maken vuil, hebben veelal een sterke lichaamsgeur, veroorzaken allergische reacties, gedragen zich vaak oversekst en agressief, ze beperken de vrijheid en onafhankelijkheid van hun baasjes, kosten handenvol geld. Britse honden en katten produceren dagelijks 4,5 miljoen liter urine en één miljoen kilogram stront. Per jaar moeten 150.000 Britten en 600.000 Amerikanen medisch behandeld worden voor hondenbeten. In de VS gaat jaarlijks negen miljard dollar naar honden- en katteneten, en nog eens zeven miljard naar de dierenarts.

Een dierenliefde die schril afsteekt tegen de economisch-utilitaire behandeling van vee, die andere huisdieren. Voor de 'Untertiere' van het boerenbedrijf geldt de stelregel 'maximale productie, minimale kosten'. Het varken, toch een van de intelligentste en aanhankelijkste dieren, wordt ronduit schandelijk behandeld.—/

theo-is-dood | 14-05-23 | 14:28 | 4

Dank voor deze bijdrage. Kan zó in de Volkskrant!
Het Westen wordt steeds decadenter.

Dr. Worstenbroodje | 14-05-23 | 15:21

@CLoVis | 14-05-23 | 14:44: Wat mij betreft hoeft het niet, de tekst is écht kut en slecht en onzinnig

Organische evolutie | 15-05-23 | 01:17

Afgezien van deze fuktekst die je aanhaalt, incl de discutabele cijfers, wat vind je er zelf van theo-is-dood?
Btw - als jouw nick slaat op Theo van Gogh, weet dat deze man vóór en nadat ie vader werd, erg op dieren en dierenwelzijn was gesteld.

Organische evolutie | 15-05-23 | 01:26
▼ 1 antwoord verborgen

Hahahaha

Oh crap... mag ik nog lachen?? Of niet?

joajoa | 14-05-23 | 14:28

Ik zoek nog een woord voor mensen die denken dat ze iets kunnen oplossen door andere woorden te gebruiken.

Harry.Langezwaal | 14-05-23 | 14:26 | 2
-weggejorist-
Red shirt | 14-05-23 | 14:29

@Red shirt | 14-05-23 | 14:29:
Dat zullen Jesse en Sieg je niet in dank afnemen.

Nuuk | 14-05-23 | 14:31

Nou hoop ik vooral dat de Volkskrant ook wat kritische reacties op deze debiele brief plaatst.

Dr. Worstenbroodje | 14-05-23 | 14:26 | 1

Deze

Organische evolutie | 15-05-23 | 01:27

Hoera voor bijna alle dieren, krokodillen en muggen moeten wel weg.

ploppy | 14-05-23 | 14:23 | 3

Krekkedilleb zijn briljant. Miljoenen jaren perfectie in doodstil liggen en dingen stukkapot bijten.

Lorejas | 14-05-23 | 14:25

Heb persoonlijk bijzonder weinig last van krokodillen. Mijn voorkeur gaat dan uit naar het verwijderen van enkele menselijke dieren

jeweettochniet | 14-05-23 | 14:29

@Lorejas | 14-05-23 | 14:25:
Klopt, krokodillen zijn als sinds de tijden van de dinosaurussen niet geëvolueerd, hebben nog steeds hersenen ter grote van een walnoot en zijn er nog steeds.

Osdorpertje | 14-05-23 | 14:31

Een foto van zijn vrouw zal waarschijnlijk veel verklaren.

CLoVis | 14-05-23 | 14:20

Ghandi zei ooit: "De beschaving van een samenleving valt af te meten aan de wijze waarop ze omgaat met dieren" en voor India is dit nog waar ook.
Voor de rest van Azië trouwens ook. En voor het Midden Ooster en Afrika overigens ook
#Als blanke man zichzelf trotst op zijn schouder klopt dat wij het hier beter doen.

Osdorpertje | 14-05-23 | 14:20

Als dit betekent dat mijn huisdieren ook boodschappen gaan doen en een pootje uitsteken in het huishouden, ben ik voor.

Roos | 14-05-23 | 14:19 | 1

Dat betekent het niet-menselijk dierenhuishouden en de niet-menselijke dierenboodschappen. De rest mag jij doen. Eerlijk is eerlijk.

Lorejas | 14-05-23 | 14:24

Mensen en D66-ers.

Colin.Fart | 14-05-23 | 14:19

Mensen en minderwaardige mensen.

Colin.Fart | 14-05-23 | 14:17

Gekleurde mensen en niet gekleurde mensen.

Colin.Fart | 14-05-23 | 14:16

Witte mensen en niet-witte mensen.

Colin.Fart | 14-05-23 | 14:15

Mensen zijn beesten met een dun laagje beschaving. Enkel in een crisissituatie kan je het beest van de mens onderscheiden. Zoogdieren kunnen ook beesten zijn, maar op wat psychopathische killer-katten zijn de meeste dieren gewoon bezig met alledaagse activiteiten zoals eten en drinken, beetje sociaal bezig en het nageslacht opvoeden.

Ik begrijp de mensen wel die naar een dierenasiel gaan en met 4 dolblije loyale honden thuiskomen. Puntje bij paaltje verdienen we ze eigenlijk niet maar ze zijn op veel fronten beter dan het alternatief met vrouw en zooitje kutkinderen. Totdat ze doodgaan. Dat is minder.

DeEnigeWaarheid | 14-05-23 | 14:14 | 1

Daarvoor is de begrafenis dan weer goedkoper als van een menselijk dier.

jan huppeldepup | 14-05-23 | 14:17

Je suis Dier.

Raspatat | 14-05-23 | 14:14

Je ziet het steeds vaker: mensen ( of menselijke dieren) die volkomen van het pad af zijn en een podium krijgen in de media die ook volkomen van het pad af zijn.
Waar moet dat heen?

Here's Freddy | 14-05-23 | 14:13

Wat zou Animal van de Muppets hier van vinden?

Kartelmaster2000 | 14-05-23 | 14:12 | 1

"Wraaaaaaaah wraaahaaah" of zoiets?

Lorejas | 14-05-23 | 14:27

Alle dieren zijn gelijk.

Mr_Natural | 14-05-23 | 14:12 | 2

Maar een paar dieren zijn gelijker.

jan huppeldepup | 14-05-23 | 14:18

Neen.
Een haas is lekker, een konijn niet.
Van rund kunt U een verse rauwe tartaar eten, met een tartaar van kipfilet heeft U slechte kaarten

Frau_Ferkel | 14-05-23 | 14:25

"Mens, en niet menselijke dieren"
Who cares.
Zo lang ik vanmiddag maar twee onbeschoft grote steaks van niet menselijke dieren mag grillen. Mijn liefje, ze houdt van rauw vlees.
Aardappels, salade, en een fles Alma Scarlet. Of twee. Who cares.

Frau_Ferkel | 14-05-23 | 14:09 | 2

Maar “niet menselijke dieren”, is dat wel inclusief genoeg naar andere dieren toe?
Een leeuw of koe is dan ook niet juist. Het moet dan zijn leeuwen en niet leeuwachtige dieren. Koe idem. En konijn, lepelaar, mier, varaan, eland, en, en,en.

Nuuk | 14-05-23 | 14:29

@Nuuk | 14-05-23 | 14:29: Ik heb een heel simpele tweedeling qua "niet menselijke dieren":
Eetbaar, of niet eetbaar.

Frau_Ferkel | 14-05-23 | 14:32

Het is maar een ingezonden brief in de VK. Boeie!!!!

De_fluitlokker | 14-05-23 | 14:07 | 1

Maar wel door de VK geplaatst en dat zegt alles over de VK.

Colin.Fart | 14-05-23 | 14:13

Ik wist niet dat Gerhart het Pieter Baancentrum al weer verlaten heeft...

Nederlanddraaitdoor | 14-05-23 | 14:07

Maar is Gerhard Elferink nou lekker dier, of een blij dier of misschien wel een stinkdier?

eh.dinges | 14-05-23 | 14:06

alle mensen zijn dieren, niet alle dieren zijn mens

HetOorAakel | 14-05-23 | 14:05 | 1

Als dieren weten hoe mensen zijn willen ze geen mens zijn.

jufrouw theelepeltje | 14-05-23 | 14:26

Kort samengevat is martin gaus een rund, maar niet ieder rund is martin gaus.

jan huppeldepup | 14-05-23 | 14:05

Godt in al zijn alwetendheid, had ook deze in al zijn voorzienigheid aan moeten zien komen. Het is puur aanmatigend, maar die Kerel: ik begin hem steeds meer te mogen.

Maar dat cynisme zat er bij mij nou eenmaal van jongsafaan in. De enige vraag die blijft: waarom nou weer apen en niet een edelere diersoort? #bushmeat

Hetkanverkeren | 14-05-23 | 14:04 | 7

@Frau_Ferkel | 14-05-23 | 14:53: Niets van dat. Ik heb de DVD. En hoe camera 1 het blijkbaar begaf toen het klooster in de fik ging. Karma!

Hetkanverkeren | 14-05-23 | 15:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Mens en andere dieren kan ik me wel in vinden. Mensen zijn uiteindelijk ook maar gewoon dieren, zij het met een ruim ontwikkeld brein en opponeerbare duimen. Die combinatie heeft ons de mogelijkheid gegeven bovenaan de voedselkringloop te kruipen (maar uiteindelijk winnen toch de aardwormpjes weer..).
Maar dit zal wel een opzetje zijn om mensen en niet-mensen gelijk te trekken en veganisme af te dwingen (want kannibalisme... bah !)

Sneerpoets | 14-05-23 | 14:04 | 7

@Anomiemus | 14-05-23 | 14:12: Wat is de leeftijd van het hondje (in hondenharen uiteraard..) Al rekenend rijd ik ze allebei aan.

Sneerpoets | 14-05-23 | 15:52

@Anomiemus | 14-05-23 | 14:12:

Voor de duidelijkheid: ik had geen humoristisch doel voor ogen. Zie dit academische artikel van MIT over deze kwestie: "Should a self-driving car kill the baby or the grandma? Depends on where you’re from."

Anomiemus | 14-05-23 | 19:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Ben een beest in bed dus onder noemer val ik nu ?
*Vierde citroentje met suiker inschenkt*

Cornelis12 | 14-05-23 | 14:04 | 2

Mijn vrouw is ook een beest in bed. Een zeester.

BrabantiaNostra | 14-05-23 | 14:09

Na u vijfde citroentje bent u een Koala en slaapt u 14 uur, snurkend naast uw gefrustreerde vrouw.

jan huppeldepup | 14-05-23 | 14:10

Hij heeft gelijk.

Dieren zijn precies als mensen.
Met dezelfde mensen wensen.
En dezelfde mensen streken.
Dat staat allemaal in de krant………..

Nuuk | 14-05-23 | 14:04 | 4

De laatste zin moet zijn " Dat staat allemaal in de volkskrant".

jan huppeldepup | 14-05-23 | 14:12

@Cornelis12 | 14-05-23 | 14:06: het begon al met de paradijsvogel met zijn Surinaams accent, dus wie weet. Bovendien denk ik dat Ed en Willem regelmatig elkaars afvoer doorsmeren.

Jos Tiebent | 14-05-23 | 14:54
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens mij is er iets teveel bezuinigd op de ggz

van de kraats | 14-05-23 | 14:03

Weer een aankruisvakje erbij op de id card..?
Nog even en.. laat ook maar..

aardv@rk | 14-05-23 | 14:01

GISTeren las ik iets raaks:
"Ik begrijp waarom rechtse mensen moedeloos worden. De overmacht van (rijk-, red.)links in het onderwijs, de media en de cultuursector maakt een ommekeer vrijwel onmogelijk."

Verderkijkert | 14-05-23 | 14:01 | 2

De wal keert uiteindelijk vanzelf het schip.

funda | 14-05-23 | 14:03

Mens en Gerhard Elferink

HoezoNickname | 14-05-23 | 14:00

Onderscheid maken tussen mensen en roofdieren blijf ik toch heus doen, als was het maar voor de persoonlijke veiligheid op straat.

funda | 14-05-23 | 13:59

Als dat nu een " niet menselijk dier" wordt genoemd, wat is dan een menselijk dier? En een koe is dus nu dus een niet menselijk dier met baarmoeder. en een stier een menselijk dier zonder baarmoeder? Wordt een beetje misselijk van menselijk

jan huppeldepup | 14-05-23 | 13:59 | 3

Er zijn ook mensen die zich als dier identificeren ("otherkin")...

Op den duur zullen de Volkskrant en de NOS het wel gaan hebben over een "wezen dat na de geboorte als vrouw en mens was aangemerkt".

Anomiemus | 14-05-23 | 14:04

@Anomiemus | 14-05-23 | 14:04: Misschien komt er nog bij "Een aards wezen dat na de geboorte enz." We willen de buitenaardse wezens toch niet op de voorhand discrimineren.

jan huppeldepup | 14-05-23 | 14:15

@jan huppeldepup | 14-05-23 | 14:15:

Te laat - er zijn ook mensen die zich identificeren als buitenaardse wezens.

Anomiemus | 14-05-23 | 19:59

Het werkelijke probleem is dat Gerhard teveel centjes op de bank heeft. Het ventje is te rijk. De meesten mensen op de wereld zijn bezig met drie dingen: voedsel, kleding en onderdak. Die mensen kunnen het zich simpelweg niet veroorloven om bezig te zijn met 'niet-menselijke dieren'. Die hebben wel wat anders aan hun hoofd. Overleven bijv! Anders gezegd: Gerhard is een beetje een knurft. Al dan niet een dierlijke...

Zwezerik | 14-05-23 | 13:58 | 2

Kennelijk leidt de ijle lucht aan de top van de piramide van Maslow bij sommigen tot zuurstoftekort in de hersenen...

de IJsman | 14-05-23 | 14:01

Daar kan volgens mij de mount everest niet tegenop

van de kraats | 14-05-23 | 14:04

Met dank aan de dierenlobby is in 2013 art 3:2a BW ingevoerd:

« Titel 1 - Algemene bepalingen
Boek 3 Artikel 2a (3:2a BW)

Dieren
1. Dieren zijn geen zaken.
2. Bepalingen met betrekking tot zaken zijn op dieren van toepassing, met in achtneming van de op wettelijke voorschriften en regels van ongeschreven recht gegronde beperkingen, verplichtingen en rechtsbeginselen, alsmede de openbare orde en de goede zeden.

de IJsman | 14-05-23 | 13:57 | 3

Prima dat de wetgever heeft erkend dat er een substantieel verschil is tussen een dier en een bloempot.

Duwbak_Linda | 14-05-23 | 14:01

Wollt ihr den totalen debilisierung?!
Wollt ihr ihn, wenn nötig, woker und radikaler, als wir ihn uns heute überhaupt erst vorstellen können?!

Conan de Rabarber | 14-05-23 | 13:57 | 1

Sieg woke! Sieg woke!

Guusje Nadorst | 14-05-23 | 14:01

Wat fijn dat op de (ideale) boerderij dieren en relatief comfortabel leven kunnen leiden. Geen zorgen over voedsel, niet constant over je schouder kijken naar roofdieren, als je ziek bent komt de dierenarts, enz.
Vegetariërs en andere eco-fundamentalisten willen blijkbaar dat er geen enkel boerderij-dier overblijft en dat dieren uitsluitend in de natuur leven. Maar als dieren uitsluitend in de natuur mogen leven blijven er al heel snel maar heel weinig over door de D66/Dierenpartij/GroenLinks-wolven en andere politiek correcte roofdieren. Bovendien bestaat er in de natuur geen 'diervriendelijkheid'; dat bestaat alleen maar in de relatie tussen 'mens en dier' - dus op de boerderij of bij mensen thuis.
Dit soort fundamentalisten spreekt niet werkelijk namens de dieren!
#wirsinddietiere!
#undwirwollenaufdenbauernhofleben!!1

Aristotalloss | 14-05-23 | 13:57 | 1

Dit soort mensen kent alleen de natuur van de bloempot op hun balkon. Het zijn dezelfde mensen die gaan knuffelen met zeehondjes en niet doorhebben dat dit roofdieren zijn. Dat volk heeft werkelijk geen idee.
En inderdaad, zodra je veeteelt gaat verbieden gaan er een hele hoop diersoorten uitsterven. Die boerderijdieren kunnen niet meer in het wild leven. Dat doen ze al honderden jaren niet meer.

elco485 | 14-05-23 | 14:03

Gleufdier en niet-gleufdieren ? Zoiets?

Montgomery Burns | 14-05-23 | 13:55

Gezien de hoeveelheid lijden die de mens veroorzaakt bij andere wezens, die vaak een vergelijkbare beleving van de wereld hebben. Lijkt me dit geen slecht begin.

Neuth | 14-05-23 | 13:54

Wat is dit toch een heerlijk land. Iedereen heeft wel een mening en als iedereen een mening heeft, heeft niemand meer een mening. Iedereen mag iedereen noemen zoals hij wil en om me heen hoor ik iedereen een zwarte gewoon een neger noemen. Maar laten we de politici gelijk stellen aan de fabeltjeskrant dieren daar passen ze volgens mij het best bij.

Therapietje | 14-05-23 | 13:53

Compleet gestoord zijn ze. Dieren zijn geen mensen, en mensen zijn geen. Daarom heten ze dieren en mensen.

mental K | 14-05-23 | 13:52

Is zwart-wit gevlekt ook een ras?

W_F | 14-05-23 | 13:52 | 1

Volgens het OM bij het Wilders proces wel.

jan huppeldepup | 14-05-23 | 14:02

Wat is de gender neutrale benaming eigenlijk van een niet menselijk, melkgevend, boe-roepend, grasetend en stikstofproblematiekveroorzakend dier? Oftewel mag ik zo'n beest nog wel als koe of stier identificeren. Of word ik dan gecanceld?

Baron_von_Rijswijck | 14-05-23 | 13:51 | 3

‘To be steak’…

Wijze uit het Oosten | 14-05-23 | 13:53

Rund.

Met_baard | 14-05-23 | 13:55

Een scheidsrechter, en 22 wannabe beterwetende scheidsrechters.

Met_baard | 14-05-23 | 13:51

To be woke, or not to be woke, that is the question.

Reebensteeltje | 14-05-23 | 13:50 | 1

Go woke, go broke..

Wijze uit het Oosten | 14-05-23 | 13:51

Die Elferink is rijp voor een ideologische inrichting, het begint toch rare vormen aan te nemen nu.

lanexx | 14-05-23 | 13:49

Andre van Duin ? Die had hier ooit een luchtig liedje over gemaakt. 'Belt u maar'. Hoe actueel.

NerdAlert | 14-05-23 | 13:49

Is deze man nu een taalpurist of wat anders?

Keutels | 14-05-23 | 13:47

Ook dit zal GPT als input gaan gebruiken...

puszuiger | 14-05-23 | 13:46 | 8

@Schoorsteenveger | 14-05-23 | 14:08:
"omdat er belangrijke verschillen zijn tussen menselijke capaciteiten en die van andere dieren."
Vond het toch een net antwoord, al duurde het wel lang voordat Chat losging.

Duwbak_Linda | 14-05-23 | 14:13

@Duwbak_Linda | 14-05-23 | 13:53:
Hiermee zet je stichting wakker dier ook weer in een hoek. Zij proberen dieren te humaniseren.
Van mij mogen dieren zeker beter behandeld worden, maar het moet geen hotel worden.

Andersdenkend | 14-05-23 | 14:47
▼ 5 antwoorden verborgen

Het wordt wel heel ingewikkeld zo.

impy | 14-05-23 | 13:46

Dit geeft al aan hoe goed we het in Nederland hebben als mensen zich om dit soort dingen druk gaan maken.

Hefbrug | 14-05-23 | 13:46 | 1

De vooruitgang is dus definitief tot stilstand gekomen en beweegt zich nu weer achteruit. De debilisering van Nederland en ook de rest van de wereld wordt steeds heftiger en het zal niet lang meer duren voor we weer terugvallen in segregatie en heksenverbranding. Sterker nog, we zijn er eigenlijk al aanbeland...

Bakkeleures | 14-05-23 | 15:17

Een koe is een dier, maar niet ieder dier is een koe.

Keutels | 14-05-23 | 13:45

Gerhard Elferink moet zich dan niet Gerhard Elferink noemen, en niet in “Rhenen” wonen. Dat doen andere dieren ook niet.
Door zichzelf een naam te geven, en zijn habitat ook, stelt hij zich boven de niet menselijke dieren.

Nuuk | 14-05-23 | 13:44 | 2

Elferink moet gewoon zijn bek dicht houden.

CLoVis | 14-05-23 | 13:46

Ik identificeer me als dier.

Schoorsteenveger | 14-05-23 | 13:43 | 2

Ik als kuddedier die het graag van een afstandje solitair bekijkt

Cunucu | 14-05-23 | 14:26

Was macht ein Mann
Der zwischen Mensch und Tier
Nicht unterscheiden kann
Was

Duwbak_Linda | 14-05-23 | 13:41 | 2

Doch nur ein Tier

RM666 | 14-05-23 | 13:59

Doch nur ein Tier.

Zeebonkus | 14-05-23 | 14:03

Het is beestachtig hoe sommige mensen zichzelf gedragen als dieren.

Reebensteeltje | 14-05-23 | 13:40

Hoe moeten we ons dan als beesten gedragen als we het al zijn?

Smoelensmid | 14-05-23 | 13:40 | 2

Ik krijg geld van je Smoelensmid. Met je "geen statiegeld op kleine blikjes". Ging ie he: 15 cent, 15 cent, 15 cent. Niet lievvv.

Lorejas | 14-05-23 | 14:32

@Lorejas | 14-05-23 | 14:32: Ja sorry ik koop een tray van 12 in Belgie zonder;) Net weer 2 dozen in huis gehaald cocacola en cocacola zero sugar zero caffeine.;) Als je nog geld meent te krijgen kom je maar een doos blikjes cola halen;) //eind 2022 kondigde de Vlaamse regering aan dat het statiegeld op blikjes en plastic flessen wil invoeren vanaf 2025.//

Smoelensmid | 14-05-23 | 16:48

Mioet zijn: mensen en beesten.

CLoVis | 14-05-23 | 13:39 | 1

En mioet "moet'.

CLoVis | 14-05-23 | 13:40

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl