Floriade officieel volledig uitgebloeid
Doehoeeeei!
Ooh de Floriade, het begon ooit als een klein plantje met potentie, maar liet zich sinds de jaren 90 steeds verder overwoekeren door financieel verlies. Dat ging meestal om een paar miljoen euro per editie, maar laat het maar aan Almere over om alle verwachtingen te overtreffen. Officieel noteerde het evenement vorig jaar een verlies van zo'n 100 miljoen euro, maar volgens sommige berekeningen is er zo'n 200 miljoen euro aan overheidsgeld in de grond gestopt om uiteindelijk met een oogst van slechts tien miljoen euro aan kaartverkoop te eindigen. Dat is niet verwonderlijk als er 29 euro p.p. (+ 14 euro parkeren) werd gevraagd om naar een paar plantjes te kijken. Het megalomane prestigeproject kostte Almere een godsvermogen, liet een college vallen en gaat de boeken in als één van de grootste faalevenementen uit de Nederlandse geschiedenis. Het is daardoor op zijn minst opvallend te noemen dat De Nederlandse Tuinbouwraad vandaag aankondigt dat ze geen nieuwe Floriade meer organiseren, omdat "het concept niet meer bij deze tijd past". Alsof ze nog een keuze hadden. Alsof ze überhaupt een gemeente zouden kunnen vinden die dit zwarte gat voor belastinggeld wil binnenhalen. De Floriade was al lang en breed uitgebloeid en nu komen ze vertellen dat ze het verrotte restant niet nog elders gaan planten. Het evenement ligt in de gft-bak en dat had al tien jaar eerder moeten gebeuren.
Reaguursels
InloggenIk ga maar eens langs met de aanhanger... kan best voor mijn tuintje nog wat ouwe blompotten gebruiken..... mag dat..?
Nee dat mag niet. Het zou toch maar eens gebeuren dat iemand er beter van wordt. Of u moet vet afrekenen. Meest aannemelijke is dat alles afgevoerd en vernietigd wordt. Want zo werken de politiek.
@Ram_Ram | 12-04-23 | 22:49: kudt...!
Verliezen vorige edities maar een paar miljen? Gecorrigeerd voor inflatie waren de verlizen als volgt: Zoetermeer (1992) €8,7M , Haarlemmermeer (2002) €11.2M en Venlo (2012) € 10,2M. Niet zo megalomaan als nu die €100M voor Almere. Maar het was ook géén wisselgeld zeg maar.
die 100 is te laag... denk toch eerder € 200M
Wenn schon, denn schon
Het barst van de succesvolle beurzen. Maar wel commercieel gedreven anders werkt het niet. Heel simpel allemaal.
"Het is niet meer van deze tijd". Een kul-argument dat je op ieder willekeurg onderwerp kan toepassen dat je wil afschaffen. Kennelijk was het vorig jaar nog WEL "van deze tijd" anders hadden ze er namelijk geen 200 miljoen in gepompt.
Wat is er in het afgelopen jaar dan precies gebeurd waardoor het eerst wel van deze tijd was maar nu opeens niet meer ? Goeie vraag ja.
Nu nog het verlies van >€100 miljoen van de Almeerse Floriade terughalen bij de mensen die dit erdoorheen gedrukt hebben. Laat ze maar voor de rest van hun leven financieel bloeden voor wat ze de burgers van Almere hebben aangedaan.
Blijft de kabelbaan wel? Daar tsja sorry daar moet ik een pilsje in drinken..
Ik moest er een jaar of 10 geleden eens voor een vergadering heen. We mochten erna het terrein op, het was nog een uurtje open. Leuke tuintjes hoor, duidelijk veel geld in gestoken, maar het idee dat het allemaal tijdelijk is, puur voor toeristen inkomsten, nee niks voor mij. Dan liever Efteling o.i.d. waar de overheid geen vinger in de pap heeft.
Wat is er met de stelling: "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" gebeurd? Had 190 miljoen gescheeld..
Dit soort gevallen kunnen alleen bij de overheid, andermans geld opbrassen is veel makkelijker.
Stel je voor dat je als organisator had aangeklopt bij het bedrijfsleven:
Wilt u 100 of 200 miljoen investeren?
We draaien al 10 jaar miljoenenverliezen, maar nu komt het vast goed!
Maar de gemeente Almere zegt gewoon: Ja natuurlijk! Leuk plan
Je kan ook bij de Shell bloemetjes gaan kijken.
Goh weer een door de politiek, marketing en onderzoek bureaus gekaapt feestje deaud.
Uiteraard krijgen wij kudt burgers weer de schuld en mogen betalen omdat we niet kwamen opdagen op hun feestje.
Het lijkt wel het democratie festival.
@ole guapa | 12-04-23 | 18:58: Dat was ook ze een gezellig *kuch rochel rochel kuch* feestje
Wordt er naar de managers gekeken, die alle contractjes mochten verdelen?
Ga maar naar de BUGA 2023 in Mannheim, als je je wilt oriënteren op nieuwe ontwikkelingen. Een stuk professioneler.
Platmaaien en het hele terrein volplempen met Tiny Houses.
Dat zal ze leren.
Er wordt een woonwijk ontwikkeld, de wegen liggen er al en internet is er ook.
@AntiZanicz | 12-04-23 | 18:27: Op de elektrische laadpalen kun je makkelijk 500 Mieles laten draaien, tegelijkertijd.
Leuk, dat ik nu blijkbaar op de laatste floriade geweest ben.
Ik moet zeggen: het was ook wel een beetje afgelopen. Floriade zou, qua naam, afgeleid zijn van het latijnse "flores", wat bloemen betekent. Er stonden inderdaad een paar bloemetjes. Een paar, niet een tentoonstelling vol. De duurzaamheidslobby had het volledig overgenomen. En de schoonheid ven bloemenpracht is niet duurzaam. Ook de buitenlandse paviljoens deden hun best om zo triest mogelijk te zijn. Een verkoper, die wat foldertjes bij zich had en natuurlijk vele gesloten wegens gebrek aan belangstelling.
Gelukkig hadden we veel korting op de kaartjes, waardoor we uiteindelijk 5 euro's voor de toegang betaalden. Als ik de normale toegangsprijs had moeten betalen, dan was ik niet gegaan. Even een frietje (of patatje) kopen was er niet bij: het meest eetbare was een of andere Caribische meuk voor 10 euro per portie.
Gelukkig waren we niet aan het begin van de Floriade. We waren namelijk met de auto, en we zagen de kosten van het parkeren nog op de borden staan. Wegens tegenvallende bezoekersaantallen was het parkeren toch maar gratis gemaakt, wat ons weer zo'n 30 euro scheelde. Oh ja, van het parkeerterrein van de Floriade naar de ingang was maar een half uurtje met de bus.
Bij de evaluatie geeft de Floriade aan, dat ze blij zijn met de positieve waardering van de bezoekers. (8/10 gemiddeld). Later in de evaluatie geven ze aan, dat de bezoekers voor een deel wegbleven vanwege de negatieve beoordelingen op Twitter, Facebook, Tripadvisor enzovoorts. Om een of andere reden wordt deze discrepantie niet helemaal begrepen.
Velen, zoals OMroep Flevoland en diverse kranten, hebben zich uitgesloofd om alles frequent af te kraken. Anti Almere anti alles.
Zo ontstaat er wel een negatieve sfeer en een spiraal naar beneden. Het was hartstikke mooi en gelukkig hebben 600.000 mensen het wel meegemaakt. Zou je vijf jaar geleden een evenement aangekondigd hebben met 600.000 te verwachten dan was je voor gek versleten.
Met betere media-misinformatie-bestrijding had er nog wel meer bezoek kunnen komen. Voorts had men beter de Almeerders een streep voro gegeven zodat die dichtbijwonend meer van de Floriade hadden kunnen genieten.
Het duitsche paviljoen zat iedere keer ramvol. Duidelijk een gat in de markt voor de gut Bürgerliche Küchen. En niet duur.
@AntiZanicz | 12-04-23 | 18:25: Ik ben er geweest. Omroep Flevoland en de diverse kranten schetsten een realistisch beeld. Ik heb niet echt mis-informatie gevonden. De werkelijkheid doet soms pijn.
De negatieve spiraal was prima aan te pakken geweest door, ik noem maar wat, bloemen in de Floriade te zetten. Het was gewoon niks. Met personeel dat nergens in geïnteresseerd was. Wilt u een bakje <iets> kopen. oh. Moet ik dat dan klaar maken? oh. Even wachten tot ik klaar ben met m'n telefoon.
Het is, na mijn bezoek, moeilijk voor te stellen dat er echt een gemiddelde van 8 werd gegeven door de bezoekers. Niet alleen mij eigen observatie van het terrein; ook de reacties van de medebezoekers gaven geen verwachting van zo'n goede waardering. "Is dit alles?" "Weten jullie waar de bloemen zijn?"
Je opmerking over de 600k bezoekers kan ik niet plaatsen; in 2012 had Venlo 2 miljoen, en Venlo werd toen ook al als fiasco gezien.
@AntiZanicz | 12-04-23 | 18:27: Bij mij was het Duits paviljoen al gesloten.
Ik ben er geweest met twee buitenlandse tuinontwerpers (een daarvan had een prijs gewonnen in Hampton Court). Oordeel Floriade. Eens maar nooit weer. Het was de moeite en kosten niet waard.
Tegenwoordig hebben we het hele jaar door Tuinland. Dat kan wel uit.
Grappig. Nu ligt de mislukking aan het "concept". Het ligt nooit aan de bestuurders (in dit geval weer de usual suspects zoals Jorritsma) dat het een puinhoop wordt. De schuld wordt immer verschoven naar iets abstracts zoals concept of "falend systeem".
En dan snoeven over verantwoordelijkheid nemen.
Mensen met de grootste bek krijgen het meest voor elkaar. Was het Paul Beck (what's in a name) die de scepter zwaaide tijdens de Floriade Venlo 2012 en dit met een miljoenenverlies afsloot, later werd hij voor een giga-salaris directeur van het attractiepark in Sotsji naast de Olympische ijshallen. Is nooit opengeweest en werd direct na de Olympische Winterspelen ontmanteld. VVV-Venlo had met de verkoop van Keisuke Honda enkele miljoenen binnengeharkt en wie stond vooraan om van het VVV-stadion een multifuntioneel complex maken ?. Juist. Op de opmerking dat er op het Floriade-terrein nog meerdere gebouwen leegstonden antwoordde hij: wij mikken op het achterland. Alsof de Duitsers hier voetbal kwamen kijken.
Het was al ongelofelijk dat Halalmehre het wilde organiseren, na alle verlieslijdende voorgaande edities.
Resultaten uit het verleden zijn een garantie voor de toekomst.
En Weereenkind en Van den Burg? Waar zitten die nu?
Beloning is binnen, de verliezen zijn voor de belastingbetalers. Maar die twee hebben er minder aan overgehouden dan Jorritsma.
En de Olympics kunnen ook opzouten.
Die mevrouw op de foto denkt ook 'Ben ik voor déze meuk helemaal uit Assen gekomen?!'
de hele wereld wil onze tuinbouwtechnologie, alleen dit ongelooflijk destructieve kabinet wil betaald op de eerste rij zitten en flikkert alles maar in de richting van e gemeenten.... Zodat ze niets kunnen doen en toch kenne vange.
Met het inzicht van nu...
Toch een positief bericht vind ik. Ze geven het op, omdat het écht niet meer te verkopen valt. Zouden ze bij meer belastinggeld verslindende hobbies mogen doen, want 200M is natuurlijk nog steeds klein bier.
het is geen 200 miljoen en ook geen 100 miljoen
Off topic: Andere reaguurders ook last van een bug in de GS app? Sluit steeds af na openen met melding dat er een bug is die verholpen moet worden door GS.
Nee, ik denk dat het bij jou de Russen zijn. Je hebt zeker een negatieve reactie over Putin geplaatst?
Ja zelfde hier
Ik heb een legale versie. Maar die is ook kut.
Op smartphone heb ik dat ook. Niet op laptop.
Bedankt voor uw stem op Hugeau.
Heb je de computer al aan- en uitgezet?
@Mr_Natural | 12-04-23 | 18:26: LOL!
Raar al dat gezeur. Wij van Jorritsma Bouw vonden de Floriade echt super leuk.
gratis toegang gehad. Ze waren niet betrokken bij enig bouwwerk.
Is het niets voor de gemeente Arnhem om de Floriade over te nemen? In de tijd dat ik er woonde deed de gemeente niets liever dan geld in de bodemloze put van Vitesse kieperen.
Of Tilburg: 'Adje-theater'...
Je moest ook nog eens 5 euro betalen voor die pendelbus.
Al met al was het met stevige korting en gratis parkeer + vervoer wel een leuk dagje weg. Maar voor de volle mep echt niet.
Maar dat d’66 kamerlid met die Friese ijsfabriek verdiende er aardig aan dankzij de d’66 burgemeester die gepromoveerd werd naar minister. Goed staaltje “netwerken” heet dat in “liberaal” jargon
Als ambtenaar ben je nooit ergens voor verantwoordelijk dus kan jij je bij zo'n groot project helemaal laten gaan.
Het zou helpen als eventuele verliezen werden ingehouden op het budget van de afdeling van desbetreffende ambtenaar.
dat kan maar is niet gebeurd
Subsidie pokon op?
Voor dat geld had de allergrootste wietplantage van de wereld gemaakt kunnen worden, gemiste kans.
Een gemiddeld woonwagenkamp maakt 200 miljoen winst.
@Ruimedenker | 12-04-23 | 17:27: Niet zo generaliseren. Dat werkt polarisatie in de hand. Dat gebeurt daar namelijk vrijwel nooit. Alleen incidenteel, zoals in:
Gorkum:
www.ad.nl/rivierenland/onderzoek-naar...
Utrecht Overvecht:
www.ad.nl/utrecht/politie-valt-woonwa...
Groningen:
www.trouw.nl/nieuws/woonwagenkamp-bli...
Best:
www.omroepbrabant.nl/nieuws/3376784/o...
Zaandam:
www.nhnieuws.nl/nieuws/244572/forse-h...
Sittard:
www.parool.nl/nieuws/wapens-en-wiet-g...
Klimmen:
www.1limburg.nl/amp/112/1372771/wietp...
Heiloo:
beatfm.nl/nieuws/artikel/78474225-str...
Amstelveen:
www.amstelveenz.nl/nieuws/woonwagen-d...
Dronten:
www.omroepflevoland.nl/nieuws/25504/m...
Eindhoven:
www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/27955...
Arnhem:
www.gelrenieuws.nl/2020/07/dure-auto-...
Wouw:
www.boevennieuws.pro/nieuws/drie-wiet...
Maastricht:
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
En dit was slechts pagina 1 van de zoekresultaten via Google. De rest zoekt u maar zelf.
Dus foei, niet generaliseren. Het gebeurt slechts incidenteel.
@DankeSchon | 12-04-23 | 17:41:
Ja, stom van mij.
Ze zitten lang niet altijd en allemaal in de kweek.
Heel héél incidenteel in de pillen, maar dat mag geen naam hebben.
Hoe dan ook, deze mensen hadden van de Floriade een groot succes gemaakt.
@DankeSchon | 12-04-23 | 17:41: chapeau
@DankeSchon | 12-04-23 | 17:41:
U vergeet dat op elk kampje ook nog een BTW-carrousel draait
Hoe kunnen die plantjes nu 100 miljoen kosten. Iemand al een WOO verzoek ingediend?
Gaat afgeplakt en weggelakt worden door VVd en d666 die vuistdiep in het miljoenenverlies zitten. Maar Jorritsma, de commissaris-generaal, heeft wel haar vette fooi binnengehengeld. Kan ze weer een illegale waterput bij haar huis slaan slaan. Misschien kan Weerwind hier wel zijn excuses voor aanbieden ipv in Suriname.
Marketing. Skiliftje. Terrein vormen en boompjes kappen. Bestaande ondernemers op het terrein uitkopen. Wat in eigen zak steken. Werkgelegenheid financieren. Plantjes planten. Parkeerplaatsje bouwen. Pendelbus en -boot regelen. En nog wat in eigen zak. Dan ben je er wel.
het kost geen 100 miljoen en er komt gewoon rapportage
We kunnen nu te kust en te keur Afrikaantjes kijken, ook al moeten we de entree nog wel betalen.
De Nederlandse Tuinbouwraad
Opgericht in 1908, is de Nederlandse Tuinbouwraad een van de oudste nu nog actieve tuinbouworganisaties in Nederland. Het doel van de Nederlandse Tuinbouwraad is om in binnen- en buitenland het imago van de Nederlandse tuinbouw te bevorderen, en de afzet van tuinbouwproducten te ondersteunen.
Laat het maar aan de tuinbouw over om de kosten voor het debacle naar de belastingbetaler te schuiven. De winsten zijn voor de tuinders in het Westland, de kosten zijn voor de samenleving.
Jorritsma heeft wel haar vette salaris over 2022 binnengekregen. Ja joh, ga nog een keer een Floriade financieel uitzuigen of een kabinet formeren met Karin, wat een daverend succes weer.
gelul, Jorritsma heeft de Floriade promotie om niet gedaan naar haar tijd als burgemeester. Ze was nog wel 1e kamer lid.
@AntiZanicz | 12-04-23 | 18:09: Heb je vroeger verkering met haar gehad of zo iets, dat je het zo voor haar opneemt.
De jonge Piet ging begin jaren '70 met zijn familie naar de Floriade in Flevoland. Een tentoonstelling over kassen, struiken en zaden. Boring. Later kwam daar wat vertier bij en nu zit daar pretpark Walibi. Zo zie je maar weer, eind goed al goed.
Beleef de dag van je leven op de Flevohof!
Inmiddels op leeftijd en u heeft geen idee meer. De Floriade is er niet eerder gehouden.
Dat was de Floriade van Amsterdam.
Hedendaagse Floriade kan nog steeds succesvol zijn. Gewoon 1000 verschillende soorten tegels in alle vormen en maten, met of zonder grind, “tuintjes” volleggen met dit spul. Af en toe een palmboom of olijfboompje om wat afwisseling te hebben met al dat steen.
Misschien iets voor de nieuwe burgemeester van Nieuwegein om de gemeente op de kaart te zetten.
Nu het songfestival nog
dikke winstmaker
Wat zei VVD tante Jorritsma ook al weer? Garant staan voor succes bij de eerste presentatie van de plannen? Kunnen ook de huidige wegvluchters Erik vdBurg en Frank Weerwind, zeer nauw betrokken bij de Floppiade, ter verantwoording worden geroepen?
Tante Jorritsma is een voorbeeld van State Capture. Winsten voor Jorritsma en verliezen voor de staat.
Heeft Franc Weereenkind geheel onbedoeld toch nog iets goeds gedaan!
Bloemen? Bah! youtu.be/BBHMl0qYFuE
We doen in Nederland niet aan tradities. Als er geen pegels meer voor zijn - hop, weg met die zooi. De Chelsey Flower Show cancellen in ondenkbaar, maar kaaskoppen zijn sjacheraars en huisjesmelkers en dit valt buiten de winst-verliesrekening. Op naar de zwartenpietendiscussie! Gadverdamme.
Ho, ho, ik ben een echt kaashoofd en ik sjacher niet en bezit geen huizen en vindt bloemen leuk, dus ff dimme.
@deja_view | 12-04-23 | 17:11: een aardig ezelsbruggetje bij de vervoeging van werkwoorden is: "ik drink nooit t, jij drinkt soms t en hij drinkt altijd t".
Durf jij met droge ogen de Floriade een traditie te noemen?
@Glasgow Argus | 12-04-23 | 17:22: Vijn die taal freaken dank je wel, en ga nu maar buiten spelllen.
Ik ken wel de Chelsea Flower show, is dat dezelfde?
inderdaad, heel veel jankers in de burgerij hier. Niet vreemd met telegrof en lokale omroep en veel websites die niet liever doen dan anti-zijn. Waarschijnlijk uit persoonlijke haat of iets tegen een gekleurde burgemeester of de gemeente Almere.
Het verlies is overigens helemaal geen 100 miljoen. Mensen zijn te stom om eenvoudige begrippen als bankgarantie te begrijpen.
Het zal best geld gekost hebben maar niet zoveel, het was een mooie Floriade en vreemd genoeg heeft Almere er wel de evenementen-gemeente-prijs mee gewonnen.
Ook ligt er een mooie infrastructuur voor de nieuwe wijk. Het is een persoonlijke haat om net te doen alsof dat Floriade kosten zijn en dat de woonwijk dan gratis is.
Overigens tijd om Oosterwold eens aan te slaan voor het falen van de holbewoners die hun verplichtingen niet nakomen en nu proberen de rest van ALmere te palen voor hun falen en zelfs zelf niets bijdragen.
Hartelijk bedank, Franc!
Ter info , de actuele prijs gisteren midden Limburg.. B keus 7,50 euro A kwaliteit 9 euro en AAsuper 9,5 euro de kilo ;)
@Smoelensmid | 12-04-23 | 17:12:
Da’s nog aardig aan de prijs…
Paar dagen zon en ze schieten uit de grond als Euro’s in de grond in Almere.
Volgende week zakt de prijs bij 20*C!
Maar goed, lekker eten mag best wat kosten.
De dag erna een potje bruine bonen…
@Smoelensmid | 12-04-23 | 17:12: Volgende week maar eens gaan halen. Zin in!
@Smoelensmid | 12-04-23 | 17:12: boeiend
die was helemaal geen burgemeester toen ze er mee begonnen.
@dathoujetoch | 12-04-23 | 18:02: Heel erg boeiend voor diegene zoals Ruimedenker ,die er mij laatst om vroeg.. als je erover wilt oordelen of je ermee bemoeit weet dan voortaan wel van de hoed en de rand in plaats van deze infantiele boeiend bijdrage. Ze waren trouwens erg lekker die van 7 euro 50 de kilo als het je zoals je zelf zegt boeit;)
@Smoelensmid | 12-04-23 | 18:31: dhjt kan alleen maar janken en trollen. Niet op reageren!
@At_Dawn_They_Sleep | 12-04-23 | 18:49: Dat is niet mijn stijl, ik heb niets te verbergen en een rechte rug, dat hij zich enorm laat kennen dat is eerder zijn probleem;)
Is dat nou bruinrot? Boer, Burger, Bruinrot?
Kan iemand uitleggen waarom de Floriade telkens een debacle werd maar de Keukenhof wel exploiteerbaar blijft?
Omdat die bollen ieder jaar weer vanzelf opkomen , althans hier op het erf is het weer een prachtig beeld van soorten en kleuren .. ieder jaar weer! Nog veel mooier dan de rete commerciele Keukenhof is de Hortus Bulborum in Limmen een prive collectie van 7 pensionado bollentelers die alle soorten en cultivars van 1600 tot nu hebben verzameld gerangschikt en aangeplant. echt de moeite waard eens te zien.. hortus-bulborum.nl/
Omdat bij de Keukenhof geen viezerikjes werken die bij de gemeente de kas mogen leegplunderen.
Hier wordt de plaatselijke Intratuin wel druk bezocht. Hele busladingen bejaarden en mensen met een beperking komen graag kijken naar alles wat groeit en bloeit.
Da's dan wel weer pech voor mensen die even snel iets willen halen.
@SNAFU | 12-04-23 | 17:19: LOL, herkenbaar!
het is niet hetzelfde
@SNAFU | 12-04-23 | 17:19: leuk verzonnen
REAGEER OOK