Ernstig treinongeluk bij Voorschoten, tientallen gewonden, minstens 1 dode
Tering
Ai. Bij Voorschoten is vannacht rond 3u25 ter hoogte van het Geestwoningspad een passagierstrein tegen bouwmaterieel aangereden. De trein is ontspoord, er zijn enkele tientallen gewonden. Elf slachtoffers zijn naar ziekenhuizen in de omgeving gebracht en In Utrecht is het calamiteitenhospitaal geopend. Meer updates in dit topic.
UPDATE: Ten minste één slachtoffer is overleden, inmiddels is het aantal gewonden dat naar het ziekenhuis is gebracht opgelopen naar 19, 20 mensen zijn ter plaatse behandeld.
UPDATE: Persfotograaf die als een van de eersten bij het ongeluk was: "'Ik heb gezien dat er slachtoffers uit de trein werden gehaald. Ik heb geen heel erge dingen gezien omdat ik op afstand stond', zegt hij. Op het spoor lag een overledene volgens hem onder een goederentrein. Van der Poel vermoedt dat het om een van de werklieden gaat die op het kraantje zat dat op het spoor stond. Over het lichaam is een tentje gezet, zegt Van der Poel."
UPDATE: Reactie Rutte: "Een vreselijk treinongeluk bij Voorschoten, waar helaas een dode te betreuren is en veel mensen gewond zijn geraakt. Mijn gedachten zijn bij de nabestaanden en bij alle slachtoffers. Ik wens hen alle sterkte."
UPDATE: Reactie Wim & Max: "Met onze gedachten zijn wij bij de slachtoffers van het treinongeluk bij Voorschoten en hun familie. Velen verkeren nu in angst en onzekerheid. Wij leven intens met hen allen mee."
UPDATE: Persconferentie om 10.15 uur
UPDATE: Dode was werknemer van BAM. Aan het werk aan het spoor
Beelden vanuit de trein, net na het ongeluk
Social
Social
Bij daglicht
Reaguursels
InloggenKamervragen. Er moet een schuldige aangewezen worden.
Een indrukwekkend filmpje, als je goed kijkt zie je net niks.
Die berg verwrongen blauw-geel staal staat symbool voor de staat van dit land. Sterkte aan alle slachtoffers en nabestaanden.
Ondanks de enorme massa´s van honderden zo niet duizenden tonnen bij snelheden die op 100 km/h of hoger liggen, een klein wonder dat het zo zelden misgaat. En nu het misgegaan is, betrekkelijk weinig slachtoffers. Ondanks de ravage zoals die op de plaatjes te zien is.
Het betreft een Regiorunner in 4 wagen configuratie, die weegt in z'n geheel 226 ton.
19 zwaargewonden en 1 dode vind ik best nog wel heftig. Maar een wonder dat er niet meer doden zijn gevallen!
Waarom reden er treinen tijdens werkzaamheden? Vroeger werd er uit voorzorg niet gereden.
Die discussie gaat na dit ongeval zeker weer oplaaien. Anderzijds wordt er zoveel aan het spoor gewerkt en op zoveel plekken langs het spoor, hoeveel wil je dan gaan stilleggen, bijna alles? En mensen moeten wel van A naar B kunnen, met name in de dichgeslipte randstad.
Niet waar; juist vroeger werd er veel vaker doorgereden op bijvoorbeeld enekelspoor terwijl er in het nevenspoor werkzaamheden zijn. Dat gebeurt tegenwoordig vrijwel niet meer.
@Jan Laefcutte | 04-04-23 | 14:11: Heb jaren langs het spoor gewoond. Tijdens werkzaamheden werd er niet gereden.
Die Anwar van dat filmpje verdient een lintje vanwege mensen uit trein halen, ook benarde machinist: www.omroepwest.nl/nieuws/4704803/anwa...
Eigenlijk kun je beter niet naar zo'n persconferentie kijken, je hoort niet iets wat je nog niet wist en altijd is het: we wachten het onderzoek af. Verspilde tijd.
Omwonenden verdienen wel een hele dikke pluim! Die wel.
Vind ik ook. In Voorschoten moeten wonen is geen pretje.
De reazuurders op Twitter doen mij beseffen waarom ik er goed aan heb gedaan om dit platform jaren geleden te verlaten. Het zal ook nooit veranderen.
Het thuishonk .. Van weggejoristen.
Wappies gonna wap.
Ze sporen hier niet.
Ok, laat mij raden: Het 2e spoor van boven hier:
goo.gl/maps/iEWjsarWu8e8Ct2c6
Was buiten dienst i.v.m. werkzaamheden. Medewerkers van BAM wilden bij de oversteek naar het 2e spoor vanaf het noordwesten. Ach, om 3:25h komt er vast geen trein meer. Komt er toch een trein op het 1e spoor!
Ik denk dat waar gesproken wordt over een "goederentrein", dat het dan om de werktrein van BAM ging die op het 2e spoor (vanaf het noordwesten) stond i.v.m. werkzaamheden.
Ik denk niet dat bij werkzaamheden op het spoor, in de duisternis van de nacht, de veiligheidsprotocols van het niveau "ach om 3:25h komt er vast geen trein meer" zijn. Men weet dat er nachttreinen rijden voor vervoer van mensen, goederen of gewoon van materieel.
Yep, plausibel. De railhapper was aan het oversteken, stond zelf niet op de rails.
het was zo'n kraan die op de rails staat, die gebruikt word aan spoorwerkzaamheden. het spoor waarop het reed, zou niet gebruikt worden, volgens het AD.
Het AD bedoeld waarschijnlijk dat het spoor waarop de kraan had moeten staan zou niet gebruikt worden.
Lijkt me heel vervelend als je probeert bij te komen van de schrik en er staat iemand "Out, out!" tegen je te roepen, terwijl deze dat filmt.
Vind het nog steeds raar dat daar, terwijl er rondom en in het spoor gewerkt word, er met onverminderde snelheid word/werd gereden. Waarom al die haast?
Als er op of langs een snelweg word gewerkt, zijn er snelheidsbeperkingen. Ook als er een onregelmatigheid is, iemand met pech, een loslopende hond of zoiets, word een rijstrook afgekruist en de daarnaast liggende rijstrook snelheid verminderd. En dat is pas de laatste 25 jaar dat we zo overal in het land rijstrooksignalering hebben. Bij het spoor hebben ze al veel langer rijwegsignalering en bij langer durende werkzaamheden de L, A en E borden.
Onbegrijpelijk dit. Het strafrechtelijk onderzoek zal zich wel weer concentreren op de laagste onderhonden. Niemand die zich afvraagt: waarom moest die trein zo snel rijden?
Precies, als je werkzaamheden passeert, altijd langzamer rijden. Ik denk dat de letselschadeadvocaten wel wat miljoenen los gaan krijgen. In de VS zou de NS dan wel Prorail worden leeggetrokken, helaas zijn burgers in Europa minder goed beschermd.
Helaas? Echt? U wilt hier Amerikaanse advocaten toestanden hebben? Apart.
BAM..... je verzint het niet
We hebben nu al jaren Tesla's die bijna autonoom over een snelweg rijden en met radar een obstakel voor hun kunnen registreren. Zou dat misschien ook iets voor een trein zijn of is dat te duur of moet er eerst weer zelf iets uitgevonden worden?
Een auto kun je niet vergelijken met een trein. 14 jaar geleden gezien. Ik liep de trap af naar het perron op station Rijswijk toen iemand voor intercity sprong. Trein vol in de remmen en kwam 750 meter verder tot stilstand. De lappen menselijk vlees lagen verspreid over het spoor. Een massa van 350 ton bij een snelheid van 130 km is moeilijk te stoppen. Bij een auto ligt dat toch wel anders.
Ok, dit wordt dus wekenlang sowieso 2 van de 4 sporen er uit tussen Leiden en Den Haag.
Er rijden daar in de spits 6 halfuur diensten. De helft moet er sowieso uit.
Een miscommunicatie. Voertuig t.b.v. werkzaamheden was net bezit het spoor op te komen. Eenmaal op het spoor, sluit die elektrisch de spoorstaven kort en ziet het spoorsysteem dat daar iets staat en gaan seinen op rood. Alleen een aankomende trein (dan wel de treindienstleider die er over ging) wist er niet van of had er niets over meegekregen...
Helaas is deze detectie bij werkmaterieel niet gegarandeerd. Speelde ook bij lichtere treinen in het oosten van het land, daar zijn toen speciale maatregelen voor genomen.
@Jan Laefcutte | 04-04-23 | 10:56: Ik vrees inmiddels dat die kraan net hier:
goo.gl/maps/iEWjsarWu8e8Ct2c6
Aan het oversteken was. "Ach, komt toch geen trein meer om 03:25h."
@Jan Laefcutte | 04-04-23 | 10:56: Precies. Assentellers neergelegd daar en op sommige plekken het PSSSL (Prikspanning spoorstroomlopen) neergelegd. Het stokoude GRS spoorstrommlopen systeem heeft een vrij laag spanningsniveau, waardoor bij lichte voertuigen de detectie niet kan worden gegarandeerd. Vandaar dat men bij werkzaamheden het spoor buiten dienst neemt m.b.v. kortsluit-lansen, die de sporen wel goed kortsluiten, waardoor de seinen wel op rood staan.
Ik verwacht dat de kraanmachinist het verkeerde spoor heeft genomen. Als dat niet zo mocht blijken te zijn, dan is er een hele grote fout in de voorbereiding van de klus gemaakt, een hele grote, die door veel mensen niet is opgemerkt. Ik acht die kans kleiner dan een menselijke fout van een kraanmachinist die onder druk een klus moet klaren.
En daar komen we uit bij de oorzaak. Het nemen van risico's op een ongeval hoort eigenlijk niet als dat kan worden voorkomen, maar de druk om treinen te laten rijden is blijkbaar groter dan het nemen van de enige veilige manier om te werken aan het spoor: Geen treinen tijdens werkzaamheden.
@Expert Homo | 04-04-23 | 11:50: Locatie is juist (railinzet plaats net ten zuiden van station Voorschoten). Reden onjuist. Men weet donders goed waar men mee bezig is, alleen door werkdruk en de daardoor gegenereerde haast kan het voorkomen dat men onoplettend wordt. Ik vermoed dat de werktrein net gepasseerd is en dat de kraanmachinist toen dacht er meteen achter aan te gaan. Zoiets van: Wacht totdat de werktrein er is en ga dan het spoor in. Even vergeten dat er ook nog nachttreinen rijden. In het heetst van een werknacht is dat (vaak) de harde realiteit. Het mag niet voor komen, maar toch gebeurd het.
Maar goed eerst maar even afwachten wat er nu echt gebeurd is. Ik wist vanmorgen ook niet dat de goederentrein mogelijk een werktrein was.
Oorzaak van dit soort ongelukken zit hem vaak in werkdruk (te korte netto werktijden) en aandacht moeten verdelen over (te) veel zaken die bij elkaar komen.
Kijk nu naar de persconferentie. Het wordt tojd om een IQ-minimum in te stellen bij journalisten. En bij een burgemeesteres. Jezus Christus te paard.
Echt heel heel heel slecht dit zeg.
Niveau 'Tsjoeke tjsoek'?
De politie deed het goed en de brandweerman ook. De man in de grijze trui idem.
De rest niet naar luisteren.
Is van vollenhoven al ter plaatse voor de kiekjes voor het plakboek.
Nee, heeft stokje overgedragen en is al met pensioen. Dankzij hem hebben we wel een nu nog echte onafhankelijke Veiligheigheidsraad. Zolang dat duurt en zolang hij leeft vermoed ik nog wel. Ze hebben al geprobeerd om het onder de overheid te brengen!
Wil u uw telefoon uitzetten aub , ringgggg sorry.
De tering wat een geklungel met die microfoons op die persco.
En er is al zo weinig materiaal in de bouw
Heb het hier al vaker getegeld nav de (vele/diverse) problemen die ons spoorverkeer teisteren.
Dat (op strak tijdschema/comfortabel/ongevalsvrij) met de trein reizen binnen een veel te druk postzegeltje als Nederland is niet meer van deze tijd en dient derhalve grondig te worden herzien.
Vorst, sneeuw, blaadjes en voorwerpen op het spoor.
Het word er niet makkelijker op wel moeilijker.
U heeft uiteraard zinvolle alternatieven in voorraad?
Op die dronebeelden op nos.nl lijkt het dat er bouwmaterieel ondersteboven in de sloot ligt, niet helemaal goed te zien. Het zou goed kunnen dat de bestuurder van de kraan het omgekomen slachtoffer is, maar dat is voor nu puur speculeren. Heel naar dit ongeval voor de slachtoffers en nabestaanden. Wel mogen we ons in Nederland gelukkig prijzen dat dit soort incidenten zo weinig voorkomt. Er zal in dit geval ergens een menselijke fout gemaakt zijn en dat is helaas nooit voor 100% te voorkomen. De "hoe is dit in godsnaam mogelijk"-reacties zijn wat dat betreft kansloos, hou je oordeel gewoon voor je totdat alles duidelijk is
Uiteindelijk is alles terug te voeren op menselijke fouten. Zelfs bij natuurrampen kun je de vraag stellen waarom er geen adequaat waarschuwingssysteem was? Het antwoord is dan dat het inderdaad onmogelijk is om 100% van de mogelijke ongelukken te voorkomen. Dat zou namelijk oneindig veel energie kosten (en dus ook geld). Dat wil niet zeggen dat je bij een ongeluk geen vragen mag stellen over de oorzaak. En daar hoort speculeren ( = hypothesevorming) bij. Als de fout is terug te voeren op een vergissing of nalatigheid bij één persoon is dat natuurlijk verschrikkelijk voor die persoon, maar je moet dan toch achterhalen hoe die persoon zo'n cruciale fout kon maken, en of er dan niet een double check voor de bijbehorende procedure moet worden ingevoerd.
@lekgoot | 04-04-23 | 09:57: Eens, maar hypothesevorming is niet hetzelfde als oordelen. Veel comments gaan er over dat dit ongeval 'niet zou moeten kunnen gebeuren'. De juistheid van je laatste zin wordt (helaas) treffend geïllustreerd door het recente treinongeval in Griekenland. Daar lag een menselijke fout aan ten grondslag zonder dat er ook maar iets geregeld was om de gevolgen van zo'n fout te voorkomen.
@Frits de Vriez | 04-04-23 | 10:08:
Ook eens. Bij voorbarige waardeoordelen is niemand gebaat.
lekgoot, een veiligheidsplan dient verifieerbare controle punten te hebben en voor iedereen duidelijk te zijn. Wat je ziet bij een ongeluk als deze dat er wel minstens vier partijen bij betrokken zijn: de NS, DB, Bam en Prorail. De vijfde partij betreft overigens de Reizigers. De mobiele kraan zat kennelijk op het spoor vd goederentrein en werd zodoende op het spoor vd IC geduwd. Dan kom je al gauw uit op communicatie fouten en het overslaan van stappen vh veiligheids protocol. Laatste punt van veiligheid betreft de snelheid op vrije sporen, binnen het vak van werkzaamheden.
@Unsinkable-Sam | 04-04-23 | 10:13:
Een hoge mate van complexiteit dus. Er hoeft maar ergens een it-systeem te zijn dat niet perfect communiceert met de systemen van de andere partij, of een telefoontje dat niet wordt gepleegd, en het kan gruwelijk misgaan.
Uit de reacties maak ik op dat er eerst een Duitse goederentrein tegen de kraan aan is gereden waardoor die op het spoor van de IC terecht is gekomen. Dan is de vraag: hoe kon het dat die Duitse trein tegen het materieel aan kon botsen?
Een bouwkraan op het spoor zonder dat er ergens een sein op rood gaat?
Hoe kan dat?
Lees de andere reacties ff door...
Ik zit vaak in die trein. Gaat altijd goed. Behalve dus afgelopen nacht.
U zat dus ook in de trein begrijp ik uit uw verhaal.
Interessant verhaal zeg!
@tis_wat | 04-04-23 | 09:18: Maar niet afgelopen nacht.
Waaraan herken jij die trein dan ?
@slim blontje | 04-04-23 | 09:23:
Door die 'graffiti' ofwel dom loserig geklieder, al of niet met die drol-letters op de voorkant misschien.
Komt wel dichtbij he, mede slachtofferschap opeisen?
How can I make this about me.
Goed gehandeld van film meneer.
Alleen had film meneer gewoon meneer moeten zijn….dat filmen terwijl je mensen probeert te redden lijkt me niet de hoogste prioriteit!
@Navelgeur | 04-04-23 | 09:17: Volgens mij is stap 1 niet om mensen uit de trein te halen om ze vervolgens op een spoor te zetten waar nog treinen rijden.
@Navelgeur | 04-04-23 | 09:17:
Doet er niet echt toe, minder belangrijk. Hij helpt de mede passagiers in de trein wel. En zorgt ervoor dat de noodvergrendeling van de deuren opengaan en helpt de mensen met grote stap uit de trein. Keurig allemaal! Geschikte gozer!
@Drek van Dilderen | 04-04-23 | 09:20:
Hij zegt: wait. No train. Come. Heeft dus eerst gekeken of het veilig was. Hij is juist heel goed bezig!
@Drek van Dilderen | 04-04-23 | 09:20: Allemaal prima, goed dat je medepassagiers helpt….maar waarom filmen?
@Drek van Dilderen | 04-04-23 | 09:20: of geknapte bovenleidingen liggen, waar nog spanning op staat.
Anderen helpen is een fijne reflex, achteraf bezien is blijven zitten in de trein veiliger denk ik. Zolang er geen brand is, hulp van buiten afwachten.
Is een reactie van Wim/Max niet een beetje overdreven? Gaan ze nu ook iedere keer reageren op een kopstaartbotsing op de snelwe
Wellicht ook willen deugen? Let op: mogelijk straks bij de debatten in de Kamer plichtelijk en deugdzaam beginnen met medeleven betuigen.
Precies vorig jaar waren er bijna 600 dodelijke verkeersslachtoffers.
T is praktisch bij Wim in de achtertuin.
@RandyBiel | 04-04-23 | 09:13: Nou.....
Zijn jullie verder wel tevreden over het aantal gewonden, of hadden dat er, net als het aantal doden, ook wel wat meer mogen zijn, voor die reactie?
Die lui kunnen het sowieso nooit goed doen. Zeggen ze niks zijn ze ongeïnteresseerd, reageren ze wel is het ook weer niet goed.
@RandyBiel | 04-04-23 | 09:16: Elke poep en scheet is "nieuwswaardig"....
Maar hoe leven ze "intens" mee? Ik zie dat voor me dat ze echt zitten te nagelbijten, wiebelen op hun stoelen, huilen, bidden, door de balzaal ijsberen. Dat is intens meeleven.
Jaloers op de aandacht? Wil je ook in het nieuws komen als je wijsvinger door het wc-papiertje gekomen is?
Dat komt ook niet van hun maar zijn vastgelegde zinnen in een computer. Een druk op de knop van een paleisdienaar en de boodschap is eruit. Als ze wakker worden en ontbeten, bekijken ze nog of het voor de PR nodig is om erheen te gaan.
@John McClane | 04-04-23 | 09:21: vanaf hun vakantieadres.
@flinkescheet | 04-04-23 | 09:35: Hallo zeg!!!
@wijsvinger | 04-04-23 | 10:34: oeps, had niet u in gedachten hoor.
'Kraantje op het spoor. Tentje'. Is de fotograaf een 12-jarig meisje?
Ik vind het prima zo. Geen gladde praatjes. Maar gewoon echt.
5 miljoen flitscamera's om u een boete te kunnen geven, maar geen enkele camera om automatisch te zien of er iets (of iemand) op het spoor ligt.
Die technologie bestaat toch? Of mag die enkel gebruikt worden om u van uw spaarcenten te beroven?
Wil je om de 100 meter een camera plaatsen die 360 graden scant? Geen slecht idee, misschien moeten ze er wat mee doen.
Scroll even wat door de reacties. Er wordt best veel over gezegd
De journalisten van de NOS-app weten de oorzaak het eerst te duiden, er stond een kleine bouwkraan op het spoor en er zaten 50 mensen in de trein. Dat is inderdaad bouwmateriEEl, het gereedschap waarmee je bouwnateriAAl verwerkt. Maar dat duidt toch op Griekse toestanden bij de NS, hoe komt die bouwkraan daar en waarom wist de machinist dat niet. Welke journalist weet dat het eerst te duiden? Over vier weken pas of vandaag nog?
Omdat de Duitse goederentrein als eerste de kraan heeft geraakt, waarna deze op het spoor van de intercity belandde...
@PulpFiction | 04-04-23 | 09:09: Dat is een belangrijke detail.
@Adriel | 04-04-23 | 09:10: Belangrijk*
@LonelyWanker | 04-04-23 | 09:20: Bedankt voor de correctie.
Dit heeft weinig met de NS te maken. ProRail beheert de rails infrastructuur en is verantwoordelijk voor het onderhoud. 2 van de 4 rijbanen waren in onderhoud. Dus daar is duidelijk is verkeerd gegaan, vermoedelijk is de kraanwagen op het verkeerde spoor beland. NS is 'slechts' de gebruiker van het spoor en heeft part nog deel in de oorzaak.
Ik hoop alleen niet dat Rutte dit ongeluk gaat gebruiken als escape voor het debat van vanmiddag
Ik vergat dat vandaag een debat was.
*conspiracy modus aan*
*conspiracy modus uit*
Laten we dat maar even niet doen.
Te zien aan foto's liggen ook hier een hoop onderste stenen die boven gehaald mogen worden. Is Rutte wel even mee bezig
Ok, dat is wel ernstig. Wat ik niet begrijp is dat bij werkzaamheden op het spoor de snelheid kennelijk niet is aangepast. Rijd zelf regelmatig met zwaar materiaal en de verantwoording binnen het vak van werkzaamheden is zeer hoog. Bij mobiele kranen zelfs ‘stapvoets’ rijden verplicht. Enfin, ik kan niet oordelen over deze case, en wacht de bevinding van de veiligheids specialisten wel af.
Ja maar met bouwmateriaal rijd je en je zit in bouwmaterieel. Er stond bouwmaterieel op het spoor oftewek een kleine bouwkraan.
Kijkend naar de beelden is de snelheid niet heel hoog geweest. Had de trein op volle snelheid gereden dan had het er anders uitgezien en waren er meer passagiers omgekomen.
Frits de Vriez, duidelijk een PR bericht, dit. Zoals eerder gezegd werkt ondergetekende reaguurder met zwaar materieel waarbij de veiligheidseisen bijzonder hoog zijn. Toch gaat dit soms mis en daarbij is de ravage meestal enorm. Laat inschattingen maar over aan mensen welke daar meer kijk op hebben, treinstellen liggen in het weiland met je ‘ snelheid niet hoog geweest’.
@Unsinkable-Sam | 04-04-23 | 10:01: De tijd zal leren wat de snelheid is geweest. In de tijd dat ik nog regelmatig met de trein reisde werd er altijd met aangepaste snelheid langs werkzaamheden gereden, maar dat zegt niets over dit ongeval.
Getuigen
Enkele buurtbewoners hebben het ongeluk meegekregen. Zij hoorden twee harde knallen en vertellen hoe zij zagen hoe de goederentrein op de bouwkraan botste, die vervolgens op het spoor voor de intercity zou zijn beland. “We hoorden twee klappen, dikke doffe dreunen, en toen zagen we veel flitsen,” zegt een getuige. “Het hele huis trilde. Mijn vrouw zei meteen: nu is het goed mis.”
Bron: Parool
Pareaul? Ik kijk een coupétje verder.
Indien waar dan knal je niet full-speed langs werkzaamheden i.v.m. calamiteiten en benodigde remweg lijkt mij. Het ziet er naar uit dat de baan voor de IC vrij had moeten zijn maar dat niet was, dus rest enkel nog een noodstop. De vraag is of dit wel gebeurd is...
'Nu is het mis'. Mooie quote. Moet een oudere dame zijn. Anders had ze geroepen: 'ga live op snap'.
Welke ongelofelijke diversity hire zet er dan ook een kraan op een spoor? Maar goed, Nederland aspireert al langer naar Amerikaanse toestanden.
Jeetje.
Maar de gewonden, hadden wel allemaal een vervoersbewijs?
Sterker, ze zijn niet uitgecheckt.
Gebeurt er ook eens wat in Nederland... Gecondoleerd.
Bewijst maar weer eens waarom ik altijd achter in de trein stap en zelden voorin blijf zitten..
Dit gebeurt ook zo vaak.
Dan moet er geen trein achterop klappen
diep!
Midden of achterin de trein is het veiligst. Maar vergeet ook niet met je rug in de rij richting te zitten. Met het liefst geen passagier tegenover je.
@Baron_von_Rijswijck | 04-04-23 | 09:01: En vergeet je intergraalhelm niet op te zetten.
@De_fluitlokker | 04-04-23 | 09:18: Goed punt, wat ik altijd lastig vind is of je je alu-hoedje over de helm moet doen of juist er onder.
Het lijkt er op dat de Duitse goederentrein eerst tegen de kraan is gereden, waarna deze op de rails kwam van de intercity.
In het AD staat dat de boer die eigenaar is van het weiland, een klap hoorde en na 5 minuten weer een klap. Dus wat PulpFiction zegt is zeer aannnemelijk
Zo begrijp ik het ook.
'The plot thickens...!'
@tantesidonia | 04-04-23 | 08:45: Je zou toch zeggen dat er een noodsignaal oid wordt gestuurd wanneer iets op het spoor terecht komt...
Teringmoffen weer.
@PulpFiction | 04-04-23 | 08:55: Zo een Noodsignaal op het spoor bestaat al lang, dat noemen ze een kortsluitcontact.
Bij spoorbreuk/spat of kortsluiting vallen de seinen op rood.
Helaas is geen enkel veiligheidssysteem 100% veilig voor alles wat er kan gebeuren.
Een trein om 3u25?? Sinds wanneer reiden er treinen op die goddeloze uren?
Sinds wanneer schrijven we reiden ipv rijden?
Misschien voor mensen die voor u werken in de gezondheidzorg, Schiphol.
's Nachte moeten er ook mensen op hun werk zein.
@\"king of ruck\ | 04-04-23 | 08:37: rijden er trijnen is ook meaui inderdaad.
In de Randstad wordt er ook s nachts gewerkt.
@Rubberfetisj | 04-04-23 | 08:40: drug moet tenslotte ook bezorgd worden
Toch nog 60 passagiers! Waarvan de meeste dronken dat dan weer wel.
Dat wordt een goede letselschade advocaat zoeken voor de slachtoffers.
Was me al wezenloos aan het zoeken Schizo. Gelukkig ben je niet ziek.
Vreselijk nieuws dit treinongeluk! Ben benieuwd naar de verklaring wat er nou precies is gebeurd.
Ter plekke zijn vier sporen. Twee waren afgesloten, op de andere twee kon door treinen worden gereden. Zegt Prorail op Omroep West.
Pas als de treinstellen zijn weggehaald kan de schade aan het spoor worden bekeken en worden vastgesteld hoe lang het spoorvak blijft afgesloten. Hiernaast zijn in ieder geval een deel van de bovenleiding en portalen weggevaagd.
Die eerste zin, daarin ligt m.i. ook de oorzaak van het ongeval.
Als een KROL wordt ingezet (via de railinzet plaats pal ten zuiden van de perrons van station Voorschoten) is het bij een 4 sporig traject wel heel erg nodig om de communicatie goed op orde te hebben, zeker als er op 2 van de 4 sporen met 140 km/h gereden kan worden.
@Peerkeoud | 04-04-23 | 08:38: Wat betekent KROL? En idd, in zo'n situatie van 4-wordt-2 wellicht sowieso treinen langzaam laten passeren, net als bij wegwerkzaamheden.
@drs. Levi Samsonov | 04-04-23 | 08:43: KROL is een graafmachine die op de weg en op rails kan rijden.
KROL= jargon voor Kraan Op Lorries, een kraan of graafmachine met wegwielen en inklapbare spoorwielen
Daarom altijd je gordel om doen.
Het is beter om "achterwaarts" in de trein te zitten dan "voorwaarts".
Bij een botsing of als de trein keihard meot remmen, word je in je stoel gedrukt in plaats van dat je naar voren gelanceerd wordt.
@Antifap | 04-04-23 | 08:37: En dan tandjes tuffen als degene die tegenover je zit met een rotgang zijn hoofd in jouw mond plaatst.
@Peerkeoud | 04-04-23 | 08:39: Daarom nooit laten pijpen in de trein.
No Shit
@homieguerneville | 04-04-23 | 08:58: Daar weet Garp alles van.
Ik denk dat je de conclusie wel mag trekken dat dit met 132km/h is gebeurd, GPS data is maximaal 30s oud. Rest mij de vraag waarom een graver die op de rails staat de ATB niet heeft beinvloed. treinposities.nl/voertuig/ns_virm_940...
Er is echt iets goed fout gegaan. Denk een menselijke fout. Zelfs in de ns app zie je nagenoeg live de treinen rijden. Daarmee wil ik zeggen dat er genoeg qua informatie is om het digitaal in de gaten te houden.
Nu moeten ze de werktuigen nog uitrusten met gps. Zodat de treinmachinist het ook digitaal kan zien.
Mag echt niet meer gebeuren.
Joh, thanks, jij laat veel meer zien dan die journalisten van het nieuws. Jij mag het nieuws verslaan!
De ATB wordt niet beïnvloed door treinen, de ATB is zelf de beïnvloeder.
Bij werkzaamheden worden in principe kortsluit-lansen geplaatst die het werkgebied zouden moeten beschermen. De kortsluit-lans is een gegarandeerde detectie methode die er voor zorgt dat het sein voorafgaand aan de beveiligde sectie op rood staat. De ATB geeft dan een code aan treinen die onbedoeld door rijden zodat er een noodstop plaats vindt.
Een kraan heeft te weinig massa om een gegarandeerde detectie te geven, vandaar dat er kortsluis-lansen worden gebruikt.
Als de kraan nu ingezet had moeten worden op één van de twee sporen die buiten dienst waren genomen, maar zich heeft vergist, dan kan het dus net zo fout gaan als vannacht. Ik zeg niet dat dat ook de echte reden is, want dat zou onderzocht moeten worden, maar het kan zomaar een vergissing zijn, zeker op een 4 sporig baanvak.
Goed gevonden dude. Alleen snap ik die 132 km/u niet. Sowieso is de snelheid nu 0 en afgaand op de beelden lijkt mij niet dat het ongeval met 132 km/u is gebeurd. Maar ik kan het mis hebben.
De 1e foto in deze Tweet.
twitter.com/mvbergen/status/164309413...
Het moet iets heel erg zwaars geweest zijn om zo te ontsporen, de DB Schenker is er in ieder geval ook bij betrokken.
Omroep West heeft een vaste camera op de gestrande trein gezet:
omroepwest.bbvms.com/p/regiogrid_auto...
Vouwfietsen, linnen tassen, sandalen. Reizen met de trein is afzien.
Uw heeft geen familie in de trein zitten ?
“In verband met een incident rijdt deze trein niet verder naar station…”
Meestal was dat omdat iemand levensmoe was.
In dit geval geen aanrijding met 'een persoon'.
@gestoptmetroken | 04-04-23 | 08:32:
De persoon zat in de graafmachine.
Wat een ellende :( |
Desondanks blijft per reizigerskilometer de trein toch het veiligste vervoersmiddel.
Heeft me altijd verbaasd, dat iedereen in de auto een riem om moet, zelfs als je stapvoets rijdt, terwijl je in de trein met 120 km per uur opgepropt in het gangetje mag staan, ter wijl iedereen (bijna) over elkaar heen buitelt als de trein moet remmen.
In een trein kan ik me daar nog iets bij voorstellen want normaliter geen concurrentie in het verkeer. In de bus is dat veel raarder dat je opgepropt mag staan / zonder gordels moet zitten.
Reden: het is te duur.
@_pacman_ | 04-04-23 | 08:10: stel het is verplicht. Zou u willen handhaven?
@sjef-van-iekel | 04-04-23 | 08:31: handhaving is idd ook een afgeleid argument, want te duur. Maar daarmee vervalt wel per definitie het gratuite gebazel dat veiligheid boven alles gaat.
@_pacman_ | 04-04-23 | 08:47: Nederland is regeltjes maar geen mankracht voor handhaving.
@sjef-van-iekel | 04-04-23 | 08:31: Je moet het natuurlijk zo inrichten dat mensen wel moeten. In dat treintje in de efteling (python) hoeft ook niet gehandhaaft te worden.
Ik denk dat de reden is aantal ongelukken per aantal passagiers. In auto zitten gemiddeld 2 passagiers, in trein 50, dis risico per trein is 25x kleiner. Kwestie van kansberekening.
Heeft te maken met dat je door een professionele bestuurder vervoerd wordt en de kans op ongeval dus nihil. In taxi hoef je ook geen gordel om.
@Stentheman | 04-04-23 | 10:33: Echt wel.
@Stentheman | 04-04-23 | 10:33: Kans op ongeval nihil? Ik zit dus naar fake nieuws te kijken?
Een trein die veeeele tonnen weegt remt bij een ongeval niet zo hard af als een (vracht) auto of bus. De vertraging die de passagier moet opvangen is dus minder. Een gordel heeft daarom minder zin, tenzij de boel ontspoort en de trein op zn kant kiepert. Of dit opweegt tegen het gedoe met gordels (wie gaat dit controleren, hoe riskant is het voor de conducteur om mensen hierop aan te spreken?) is de vraag
Shit moet wel een knal geweest zijn, wat ligt die trein erbij.
Het is niet ongebruikelijk dat er na een treinongeval een trein bij ligt.
NS gaat 's nachts dan ook minder treinen laten ontsporen vanwege de geluidsoverlast.
Goedemorgen nachtploeg!
Dé nachtmerrie van elke treinreiziger..
*Koffie zetten doet…*
Lekker bakkie hoor! Broodje ei erbij graag.
@R. Skickr | 04-04-23 | 08:02: *Bammetje smeren doet..*
Nou, dat is dus een nachttreincrisis.
Je zou toch denken dat je als machinist een paar honderd meter vooruit kon kijken op dat rechte stuk en dan vol in de remmen ging?
Het lijkt wel of ie vol op die bouwkraan geknald is zonder te remmen.
Je hebt geen idee hoe snel je die 100 meter aflegt en hoe lang een trein erover doet om tot stilstand te komen.
Je zou toch denken dat iedereen weet dat het onmogelijk is ineens een trein tot stilstand te brengen. De remweg is zo'n 700 meter, maar dat wist je al lang.
Zou je denken, maar valt toch tegen
Nederland heeft geen infrastructuur.
Gelukkig zit ik meestal lekker in Japan waar een treinen het veiligst is en bovendien veel comfortabeler
Gelukkig zit je meestal in Japan inderdaad.
Jemig wat ben jij interessant, vertel alsjeblieft meer.
Nog nooit de metro in Tokio genomen?
oh wat is Nederland kut.. maar wel lekker reageren op GeenStijl. Dus je mist ons heel erg. Have fun in je kimono
...een treinen.....twee trein. Zal wel Japans zijn.
Komt u met uw trein vooral niet in de buurt van Shigaraki. Daar vielen 42 doden en 614 gewonden:
en.m.wikipedia.org/wiki/Shigaraki_tra...
Maar boerenkool met worst ho maar.
Ja, die kimonorail is geweldig.
En dan je saucijzenbroodje met stokjes eten? Nee, dank je.
@goedverstaander | 04-04-23 | 07:52:
Gna. Alleen met 'balletje-balletje' ben je je illusies sneller kwijt dan op GS.
Treinramp van 2005 bij Osaka vergeten? 107 doden? Zegt je niks? Machinist reed veel te hard om een vertraging van 80 seconden in te halen.
@homieguerneville | 04-04-23 | 07:53:
Haha... U werkt zo te lezen in ieder geval niet voor Shoestring of Djoser.
Meneertje moet even popie jopie doen hoor…..
@MickeyGouda | 04-04-23 | 08:00: toevallig 16 jaar in het toerisme gewerkt.
Gelukkig reageert u hier niet vaak. Domme opmerkingen, en deels wartaal.
Japan... Dat land met de meeste zelfmoorden onder jongeren? Waar mensen leven in pods en waar jongeren geen sex meer hebben vanwege ingewikkeld?
Dat Japan? Met het extreme materialisme en ouderwetse cultuur?
Maar gelukkig rijden de treinen er veilig in tegenstelling tot NL waar het elke week fout gaat?
@homieguerneville | 04-04-23 | 08:09:
Echt?! Dat maakt deze review dan des te grappiger.
25 april 2005. Osaka. 89 passagiers overleden en ruim 400 gewonden. Ga jij maar weer naar Japan.
Bouwkraan
twitter.com/regio15/status/1643085830...
Als deze de verkeerde kant op gelanceerd wordt, vormt het best een stevig obstakel die een trein kan laten ontsporen.
Er was ook inzet vanaf Volkel, met een trauma helikopter/mobiel medisch team.
Hoop meer duidelijkheid te verkrijgen over exacte toedracht ongeval, blijft behoudens de aanleiding bouwkraan vooralsnog vaag.
Ik hoop het ook voor je william
Ik neem aan dat iedereen alles op alles zet om jou die duidelijkheid te verschaffen, william. Ik ga iig wat belletjes plegen.
Je bent zelf vaag met je tegel, hahaha
Niet echt netjes om zonder feitenkennis aannames de wereld in te helpen. Met of zonder sarcasme modus. Mijn medeleven aan de nabestaanden.
Nee, dit doe je gewoon niet. Ook al is het nodeloos kwetsend conform GeenStijl.
*Ongepaste reactie melden*
Ach gossie, je kon je nog net inhouden en niet ook nog even D66 noemen en de schuld geven?
ProFail.
Welke dwaas laat er zo'n kraan op het spoor staan?
Hoe dan?
Die kraan was voor werkzaamheden op het spoor (heeft voor het spoor aangepast onderstel). De veiligheid procedures worden continue aangescherpt en uitgebreid, dus goed vraag... hoe komt de trein en de kraan tegelijk op dit trace? Sterkte aan alle betrokkenen en hulpverleners, dit is een nachtmerrie voor iedereen
Dat zal wel een planningsfoutje zijn geweest.
Met al het geld dat verkwanseld wordt aan al die megalomane stationsprojecten en als die topsalarissen voor de topbestuurders, blijft er weinig geld meer over voor jan-met-de-pet op de werkvloer die het eigenlijke werk moet doen.
Dat doen ze in India toch anders
Sabotage door dassen. Die dwarsliggers.
Zonder dwarsliggers rijdt de trein niet, is mij altijd geleerd.
Rode Kruis opent gironummer las ik net.
Voor geestelijk vermoeiden zeker
Tegen een kraan aan rijden lijkt een geval wissel verkeerd. Bij de verkeersleiding van Prorail hebben ze niet een goede nacht. Geloof dat maar. Vreselijk.
Er is ook een goederentrein op die bouwkraan gereden. Een foute wissel lijkt nu dus het meest aannemelijke scenario.
@goedverstaander | 04-04-23 | 07:11: Hoeft niet. De aannemer kan ook zich hebben vergist. Te vroeg zijn kraan op een verkeerd spoor ingezet. Normaal gesproken is het spoor buiten dienst genomen en zijn er kortsluit-lansen geplaatst en is de bovenleiding spanningsloos zodat er helemaal geen trein op het werkspoor (en meestal ook het nevenspoor) kan rijden.
Hier is echt iets helemaal niet goed gegaan, maar de verkeersleiding 100% de schuld geven is niet mogelijk. Ook al is daar een fout gemaakt, dan nog zou het beveiligingssysteem moeten voorkomen dat er een trein een werkgebied binnen rijdt.
@Peerkeoud | 04-04-23 | 07:19: Ik geef de verkeersleiding niet de schuld, maar er is in de communicatie (door of met hen) vanzelfsprekend iets misgegaan. Als spoorwegwerkers die kraan daar neer hebben gezet zonder medeweten van de verkeersleiding, dan weet het ATB-systeem dat uiteraard ook niet.
@Peerkeoud | 04-04-23 | 07:19:
"Hier is echt iets helemaal niet goed gegaan" lijkt mij voor nu het enige dat we met zekerheid kunnen zeggen. Wat wel zeker is, is dat dit een zwarte dag is voor alle betrokkenen, de slachtoffers én het spoorpersoneel.
@goedverstaander | 04-04-23 | 07:27: Dat klopt, maar het kan ook dat de kraanmachinist op de railinzetplaats het verkeerde spoor heeft genomen toen er een trein aan kwam stormen. Bij een ongeluk gaan meerdere dingen achter elkaar fout.
Het treinbeveiligingssysteem zou een kraan kunnen detecteren, maar dat hoeft niet, vandaar dat het spoor buiten dienst genomen wordt door het plaatsen van kortsluit-lansen. Deze laten de treinbeveiliging een bezet spoor zien, zodat de seinen verderop op rood staan. Mocht een trein dat sein passeren, dan grijpt de ATB in en zal er een noodremming plaatsvinden.
Dat de treinbeveiliging hier niet heeft ingegrepen is vreemd en bijzonder.
@Peerkeoud | 04-04-23 | 07:35: Helder. Het roept dus nogal wat vragen op. Dank voor uw professionele uitleg.
Nee, het zijn vast geen wissels geweest die verkeerd hebben gelegen.
Daar ter zo'n beetje ter plaatste van het ongeluk zijn er wel van die oprijplaten waar werkverkeer vanaf de toegangsweg het spoor op en af kunnen rijden om te gaan werken, of er mee te stoppen.
Zo'n werkkraan/grijper weegt niets vergeleken met een treinstel, die worden ook stukken minder "gezien" door het atb systeem, ze maken minder sluiting tussen de twee spoorstaven.
Wat Peerkeoud al aangeeft, normaal gesproken zal er een werkplekbeveiliger ergens een kortsluitlas plaatsen om het blok buiten dienst te nemen.
Maar goed de kraan kan ook netjes in zijn werkgebied hebben gereden en toch nog met een draaiende beweging in het profiel van vrije ruimte van één van de twee treinen zijn gekomen.
Er kunnen zich daar verschillende scenario's hebben afgespeeld, welke het was zullen we nog gaan horen.
Dat er flink wat fout is gegaan, zeker, de beelden spreken voor zich.
@Peerkeoud | 04-04-23 | 07:35:
Kan iedereen dit eerst even lezen voordat men hysterisch gaat doen en/of kan de redactie dit reaguursel even toevoegen?
@Peerkeoud | 04-04-23 | 07:35: Dank voor de goede uitleg. Wist niet dat er zoveel beveiliging was.
@goedverstaander | 04-04-23 | 07:39: Overigens heeft u wel gelijk dat de VL van ProRail een zeer belabberde nacht heeft gehad. De spoorwereld is relatief klein en heeft (nog) veel betrokken medewerkers. Een zwarte dag is deze 4 april 2023.
@BadPatNL | 04-04-23 | 07:40: Goede aanvulling. Dank daarvoor.
Als een trein een bouwkraan schampt, ontspoort hij waarschijnlijk niet door zijn massa.
Maar daarentegen ziet de kraan er niet uit alsof het frontaal was.
@Peerkeoud | 04-04-23 | 07:35: Er wordt nu gespeculeerd dat de goederentrein de KROL heeft geraakt, die daardoor voor de IC terecht is gekomen. Dat zou verklaren waarom de beveiliging niet goed werkte. (En met goederentreinen zijn al vaker veiligheidsincidenten geweest: www.treinenweb.nl/nieuws/1134/trein-r...)
@Nuchternederland | 04-04-23 | 08:12: Maar wat als de kraan net een enorme betonbalk of plaat over het spoor tilt?
@Peerkeoud | 04-04-23 | 07:19: Dit zou moeten, dat was mogelijk, zus kan het gaan zo is het gebeurd.....
Hoe noemen ze dat? Wet van Murphy?
Of zit die niet in de bedrijfsleiding?
Trein botst met bouwmaterieel ... Hoe dan? Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk dan?
Opzet
Herhaling: de NS is NIET geprivatiseerd maar verzelfstandigd. Zo, dat hebben we dan ook weer gehad.
Gelukkig krijgt Koolmees wel een marktconform salaris
Gecondoleerd aan de nabestaanden en beterschap voor de gewonden. Ik kan niets anders zeggen.
Dit is niet nu nl hoor.
Dat weet ik. Maar ik ben onlangs wat dierbaren kwijtgeraakt en heb zelf ook het nodige meegemaakt. Vandaar mijn reactie.
Aardig van je maar ik denk niet dat de gewonden en nabestaanden GS lezen. Nu punt nl is de geijkte site daarvoor, lijkt soms wel een condoleanceregister.
Slachtoffer is ongetwijfeld de machinist van de KROL (Kraan op Lorries).
De LWB (Leider werkplek beveiliging) en LLV (Leider lokale veiligheid) van de klus hebben wat uit te leggen denk ik).
@Peerkeoud | 04-04-23 | 07:27: U is ingewijde in de materie?
Ik bedoel ik dacht hetzelfde als u maar ik moest die dingen (kwam niet verder dan lorrie maar soit) wel even opzoeken.
@D-Fens_1963 | 04-04-23 | 09:38: Ja, beroepsdeformatie.
Als je rechts kijkt zie je links niet
Snel alle nachttreinen afschaffen, dan zal dit niet meer voorkomen.
Ik hoop dat er een vlot, maar gedegen onderzoek komt met precieze aanbevelingen. Niet van die losse floddermaatregelen als alle nachttreinen afschaffen. Beterschap voor de gewonden.
Als Schiphol stopt met nachtvluchten, dan hoeft de nachttrein ook niet meer.
@happen_maar | 04-04-23 | 08:36: Want Schipholgangers zitten in de trein van Leiden naar Den Haag? Die lijken me verdwaald.
Tegen bouwmateriaal aangereden? Hoe is dat mogelijk tenzij er "lollige" dronkenlappen het een grappig idee vonden om troep op het spoor te leggen. Ik heb vragen.
Het gaat om een zogenaamde "Krol": kraan op lorries. Dat is werkmateriaal van een bedrijf dat aan/op het spoor werkt en dat je als vandaal niet even op het spoor zet.
Zie www.industriespoor.nl/KROL.htm
Nou, wie weet wordt er wel een onderzoek gestart.
@John McClane | 04-04-23 | 06:54: En worden procedures aangepast zodat ze nog langer duren en de aannemer helemaal geen tijd meer over heeft om aan het spoor te werken.
@John McClane | 04-04-23 | 06:54: Ze doen een sporenonderzoek
Sowieso, bouwmateriaal. Dat kan helemaal niet, de bouw zit op slot.
Die heeft geen 40 gereden.
Ze leren het ook nooit he. Bij werkzaamheden aan of nabij het spoor, standaard procedure maken om langzaam te rijden. Dit is al eerder gebeurd daar in die buurt, bij de aanleg van de Schiphollijn. Een werktrein buiten profiel, een trein rijd er tegenaan, komt op het andere spoor, waar net nog een trein nadert. Daar hept zelfs geen ATB tegen.
@hotnot | 04-04-23 | 08:30: 132 km/uur?
treinposities.nl/voertuig/ns_virm_940...
REAGEER OOK