Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ernstig treinongeluk bij Voorschoten, tientallen gewonden, minstens 1 dode

Tering

Ai. Bij Voorschoten is vannacht rond 3u25 ter hoogte van het Geestwoningspad een passagierstrein tegen bouwmaterieel aangereden. De trein is ontspoord, er zijn enkele tientallen gewonden. Elf slachtoffers zijn naar ziekenhuizen in de omgeving gebracht en In Utrecht is het calamiteitenhospitaal geopend. Meer updates in dit topic. 
UPDATE: Ten minste één slachtoffer is overleden, inmiddels is het aantal gewonden dat naar het ziekenhuis is gebracht opgelopen naar 19, 20 mensen zijn ter plaatse behandeld.
UPDATE: Persfotograaf die als een van de eersten bij het ongeluk was: "'Ik heb gezien dat er slachtoffers uit de trein werden gehaald. Ik heb geen heel erge dingen gezien omdat ik op afstand stond', zegt hij. Op het spoor lag een overledene volgens hem onder een goederentrein. Van der Poel vermoedt dat het om een van de werklieden gaat die op het kraantje zat dat op het spoor stond. Over het lichaam is een tentje gezet, zegt Van der Poel."
UPDATE: Reactie Rutte: "Een vreselijk treinongeluk bij Voorschoten, waar helaas een dode te betreuren is en veel mensen gewond zijn geraakt. Mijn gedachten zijn bij de nabestaanden en bij alle slachtoffers. Ik wens hen alle sterkte."
UPDATE: Reactie Wim & Max: "Met onze gedachten zijn wij bij de slachtoffers van het treinongeluk bij Voorschoten en hun familie. Velen verkeren nu in angst en onzekerheid. Wij leven intens met hen allen mee."
UPDATE: Persconferentie om 10.15 uur
UPDATE: Dode was werknemer van BAM. Aan het werk aan het spoor

Beelden vanuit de trein, net na het ongeluk

Social
Social

Bij daglicht

Reaguursels

Inloggen

Kamervragen. Er moet een schuldige aangewezen worden.

McSnor | 04-04-23 | 17:54

Een indrukwekkend filmpje, als je goed kijkt zie je net niks.

DerFrizl | 04-04-23 | 16:15

Die berg verwrongen blauw-geel staal staat symbool voor de staat van dit land. Sterkte aan alle slachtoffers en nabestaanden.

Paty | 04-04-23 | 14:16

Ondanks de enorme massa´s van honderden zo niet duizenden tonnen bij snelheden die op 100 km/h of hoger liggen, een klein wonder dat het zo zelden misgaat. En nu het misgegaan is, betrekkelijk weinig slachtoffers. Ondanks de ravage zoals die op de plaatjes te zien is.

Heurtebise | 04-04-23 | 14:03 | 2

Het betreft een Regiorunner in 4 wagen configuratie, die weegt in z'n geheel 226 ton.

LD69 | 04-04-23 | 15:45

19 zwaargewonden en 1 dode vind ik best nog wel heftig. Maar een wonder dat er niet meer doden zijn gevallen!

Jan, Leiden | 04-04-23 | 17:53

Waarom reden er treinen tijdens werkzaamheden? Vroeger werd er uit voorzorg niet gereden.

Mark Bouwman | 04-04-23 | 14:00 | 3

Die discussie gaat na dit ongeval zeker weer oplaaien. Anderzijds wordt er zoveel aan het spoor gewerkt en op zoveel plekken langs het spoor, hoeveel wil je dan gaan stilleggen, bijna alles? En mensen moeten wel van A naar B kunnen, met name in de dichgeslipte randstad.

Jan, Leiden | 04-04-23 | 14:05

Niet waar; juist vroeger werd er veel vaker doorgereden op bijvoorbeeld enekelspoor terwijl er in het nevenspoor werkzaamheden zijn. Dat gebeurt tegenwoordig vrijwel niet meer.

Jan Laefcutte | 04-04-23 | 14:11

@Jan Laefcutte | 04-04-23 | 14:11: Heb jaren langs het spoor gewoond. Tijdens werkzaamheden werd er niet gereden.

Mark Bouwman | 04-04-23 | 14:33
-weggejorist-
HierenNu | 04-04-23 | 12:51

Eigenlijk kun je beter niet naar zo'n persconferentie kijken, je hoort niet iets wat je nog niet wist en altijd is het: we wachten het onderzoek af. Verspilde tijd.

Omwonenden verdienen wel een hele dikke pluim! Die wel.

Jan, Leiden | 04-04-23 | 12:05 | 1

Vind ik ook. In Voorschoten moeten wonen is geen pretje.

Lopende-Hollander | 04-04-23 | 13:44

De reazuurders op Twitter doen mij beseffen waarom ik er goed aan heb gedaan om dit platform jaren geleden te verlaten. Het zal ook nooit veranderen.

geile pater | 04-04-23 | 11:54 | 2

Het thuishonk .. Van weggejoristen.
Wappies gonna wap.

Nederlandop1 | 04-04-23 | 13:03

Ze sporen hier niet.

Flibbage | 04-04-23 | 15:18

Ok, laat mij raden: Het 2e spoor van boven hier:
goo.gl/maps/iEWjsarWu8e8Ct2c6
Was buiten dienst i.v.m. werkzaamheden. Medewerkers van BAM wilden bij de oversteek naar het 2e spoor vanaf het noordwesten. Ach, om 3:25h komt er vast geen trein meer. Komt er toch een trein op het 1e spoor!

Expert Homo | 04-04-23 | 11:43 | 3

Ik denk dat waar gesproken wordt over een "goederentrein", dat het dan om de werktrein van BAM ging die op het 2e spoor (vanaf het noordwesten) stond i.v.m. werkzaamheden.

Expert Homo | 04-04-23 | 11:46

Ik denk niet dat bij werkzaamheden op het spoor, in de duisternis van de nacht, de veiligheidsprotocols van het niveau "ach om 3:25h komt er vast geen trein meer" zijn. Men weet dat er nachttreinen rijden voor vervoer van mensen, goederen of gewoon van materieel.

Baron_von_Rijswijck | 04-04-23 | 11:58

Yep, plausibel. De railhapper was aan het oversteken, stond zelf niet op de rails.

De_fluitlokker | 04-04-23 | 13:08

het was zo'n kraan die op de rails staat, die gebruikt word aan spoorwerkzaamheden. het spoor waarop het reed, zou niet gebruikt worden, volgens het AD.

umeli | 04-04-23 | 11:35 | 1

Het AD bedoeld waarschijnlijk dat het spoor waarop de kraan had moeten staan zou niet gebruikt worden.

Peerkeoud | 04-04-23 | 12:26

Lijkt me heel vervelend als je probeert bij te komen van de schrik en er staat iemand "Out, out!" tegen je te roepen, terwijl deze dat filmt.

happen_maar | 04-04-23 | 11:34

Vind het nog steeds raar dat daar, terwijl er rondom en in het spoor gewerkt word, er met onverminderde snelheid word/werd gereden. Waarom al die haast?
Als er op of langs een snelweg word gewerkt, zijn er snelheidsbeperkingen. Ook als er een onregelmatigheid is, iemand met pech, een loslopende hond of zoiets, word een rijstrook afgekruist en de daarnaast liggende rijstrook snelheid verminderd. En dat is pas de laatste 25 jaar dat we zo overal in het land rijstrooksignalering hebben. Bij het spoor hebben ze al veel langer rijwegsignalering en bij langer durende werkzaamheden de L, A en E borden.
Onbegrijpelijk dit. Het strafrechtelijk onderzoek zal zich wel weer concentreren op de laagste onderhonden. Niemand die zich afvraagt: waarom moest die trein zo snel rijden?

hotnot | 04-04-23 | 11:04 | 2

Precies, als je werkzaamheden passeert, altijd langzamer rijden. Ik denk dat de letselschadeadvocaten wel wat miljoenen los gaan krijgen. In de VS zou de NS dan wel Prorail worden leeggetrokken, helaas zijn burgers in Europa minder goed beschermd.

drs. Levi Samsonov | 04-04-23 | 11:21

Helaas? Echt? U wilt hier Amerikaanse advocaten toestanden hebben? Apart.

Wiezewalakristalix | 04-04-23 | 12:24

BAM..... je verzint het niet

Ed Redbird | 04-04-23 | 10:53

We hebben nu al jaren Tesla's die bijna autonoom over een snelweg rijden en met radar een obstakel voor hun kunnen registreren. Zou dat misschien ook iets voor een trein zijn of is dat te duur of moet er eerst weer zelf iets uitgevonden worden?

jan huppeldepup | 04-04-23 | 10:50 | 1

Een auto kun je niet vergelijken met een trein. 14 jaar geleden gezien. Ik liep de trap af naar het perron op station Rijswijk toen iemand voor intercity sprong. Trein vol in de remmen en kwam 750 meter verder tot stilstand. De lappen menselijk vlees lagen verspreid over het spoor. Een massa van 350 ton bij een snelheid van 130 km is moeilijk te stoppen. Bij een auto ligt dat toch wel anders.

wijsvinger | 04-04-23 | 11:03

Ok, dit wordt dus wekenlang sowieso 2 van de 4 sporen er uit tussen Leiden en Den Haag.

Expert Homo | 04-04-23 | 10:45 | 1

Er rijden daar in de spits 6 halfuur diensten. De helft moet er sowieso uit.

Expert Homo | 04-04-23 | 10:46

Een miscommunicatie. Voertuig t.b.v. werkzaamheden was net bezit het spoor op te komen. Eenmaal op het spoor, sluit die elektrisch de spoorstaven kort en ziet het spoorsysteem dat daar iets staat en gaan seinen op rood. Alleen een aankomende trein (dan wel de treindienstleider die er over ging) wist er niet van of had er niets over meegekregen...

Expert Homo | 04-04-23 | 10:41 | 4

@Jan Laefcutte | 04-04-23 | 10:56: Ik vrees inmiddels dat die kraan net hier:
goo.gl/maps/iEWjsarWu8e8Ct2c6
Aan het oversteken was. "Ach, komt toch geen trein meer om 03:25h."

Expert Homo | 04-04-23 | 11:50

@Jan Laefcutte | 04-04-23 | 10:56: Precies. Assentellers neergelegd daar en op sommige plekken het PSSSL (Prikspanning spoorstroomlopen) neergelegd. Het stokoude GRS spoorstrommlopen systeem heeft een vrij laag spanningsniveau, waardoor bij lichte voertuigen de detectie niet kan worden gegarandeerd. Vandaar dat men bij werkzaamheden het spoor buiten dienst neemt m.b.v. kortsluit-lansen, die de sporen wel goed kortsluiten, waardoor de seinen wel op rood staan.

Ik verwacht dat de kraanmachinist het verkeerde spoor heeft genomen. Als dat niet zo mocht blijken te zijn, dan is er een hele grote fout in de voorbereiding van de klus gemaakt, een hele grote, die door veel mensen niet is opgemerkt. Ik acht die kans kleiner dan een menselijke fout van een kraanmachinist die onder druk een klus moet klaren.

En daar komen we uit bij de oorzaak. Het nemen van risico's op een ongeval hoort eigenlijk niet als dat kan worden voorkomen, maar de druk om treinen te laten rijden is blijkbaar groter dan het nemen van de enige veilige manier om te werken aan het spoor: Geen treinen tijdens werkzaamheden.

Peerkeoud | 04-04-23 | 12:12

@Expert Homo | 04-04-23 | 11:50: Locatie is juist (railinzet plaats net ten zuiden van station Voorschoten). Reden onjuist. Men weet donders goed waar men mee bezig is, alleen door werkdruk en de daardoor gegenereerde haast kan het voorkomen dat men onoplettend wordt. Ik vermoed dat de werktrein net gepasseerd is en dat de kraanmachinist toen dacht er meteen achter aan te gaan. Zoiets van: Wacht totdat de werktrein er is en ga dan het spoor in. Even vergeten dat er ook nog nachttreinen rijden. In het heetst van een werknacht is dat (vaak) de harde realiteit. Het mag niet voor komen, maar toch gebeurd het.

Maar goed eerst maar even afwachten wat er nu echt gebeurd is. Ik wist vanmorgen ook niet dat de goederentrein mogelijk een werktrein was.

Oorzaak van dit soort ongelukken zit hem vaak in werkdruk (te korte netto werktijden) en aandacht moeten verdelen over (te) veel zaken die bij elkaar komen.

Peerkeoud | 04-04-23 | 12:33
▼ 1 antwoord verborgen

Kijk nu naar de persconferentie. Het wordt tojd om een IQ-minimum in te stellen bij journalisten. En bij een burgemeesteres. Jezus Christus te paard.

RGV42 | 04-04-23 | 10:27 | 3

Echt heel heel heel slecht dit zeg.

Lorejas | 04-04-23 | 10:30

Niveau 'Tsjoeke tjsoek'?

EEnzame SchizofrEEN | 04-04-23 | 10:49

De politie deed het goed en de brandweerman ook. De man in de grijze trui idem.
De rest niet naar luisteren.

ChalinaRosa | 04-04-23 | 10:57

Is van vollenhoven al ter plaatse voor de kiekjes voor het plakboek.

wiers | 04-04-23 | 10:23 | 1

Nee, heeft stokje overgedragen en is al met pensioen. Dankzij hem hebben we wel een nu nog echte onafhankelijke Veiligheigheidsraad. Zolang dat duurt en zolang hij leeft vermoed ik nog wel. Ze hebben al geprobeerd om het onder de overheid te brengen!

Jan, Leiden | 04-04-23 | 12:04

Wil u uw telefoon uitzetten aub , ringgggg sorry.

wiers | 04-04-23 | 10:21

De tering wat een geklungel met die microfoons op die persco.

Frits de Vriez | 04-04-23 | 10:21

En er is al zo weinig materiaal in de bouw

jeweettochniet | 04-04-23 | 10:04

Heb het hier al vaker getegeld nav de (vele/diverse) problemen die ons spoorverkeer teisteren.
Dat (op strak tijdschema/comfortabel/ongevalsvrij) met de trein reizen binnen een veel te druk postzegeltje als Nederland is niet meer van deze tijd en dient derhalve grondig te worden herzien.

D-Fens_1963 | 04-04-23 | 09:49 | 2

Vorst, sneeuw, blaadjes en voorwerpen op het spoor.
Het word er niet makkelijker op wel moeilijker.

Regentenstijl | 04-04-23 | 09:59

U heeft uiteraard zinvolle alternatieven in voorraad?

L.E. Raar | 04-04-23 | 10:35

Op die dronebeelden op nos.nl lijkt het dat er bouwmaterieel ondersteboven in de sloot ligt, niet helemaal goed te zien. Het zou goed kunnen dat de bestuurder van de kraan het omgekomen slachtoffer is, maar dat is voor nu puur speculeren. Heel naar dit ongeval voor de slachtoffers en nabestaanden. Wel mogen we ons in Nederland gelukkig prijzen dat dit soort incidenten zo weinig voorkomt. Er zal in dit geval ergens een menselijke fout gemaakt zijn en dat is helaas nooit voor 100% te voorkomen. De "hoe is dit in godsnaam mogelijk"-reacties zijn wat dat betreft kansloos, hou je oordeel gewoon voor je totdat alles duidelijk is

Frits de Vriez | 04-04-23 | 09:47 | 5

@Frits de Vriez | 04-04-23 | 10:08:
Ook eens. Bij voorbarige waardeoordelen is niemand gebaat.

lekgoot | 04-04-23 | 10:11

lekgoot, een veiligheidsplan dient verifieerbare controle punten te hebben en voor iedereen duidelijk te zijn. Wat je ziet bij een ongeluk als deze dat er wel minstens vier partijen bij betrokken zijn: de NS, DB, Bam en Prorail. De vijfde partij betreft overigens de Reizigers. De mobiele kraan zat kennelijk op het spoor vd goederentrein en werd zodoende op het spoor vd IC geduwd. Dan kom je al gauw uit op communicatie fouten en het overslaan van stappen vh veiligheids protocol. Laatste punt van veiligheid betreft de snelheid op vrije sporen, binnen het vak van werkzaamheden.

Unsinkable-Sam | 04-04-23 | 10:13

@Unsinkable-Sam | 04-04-23 | 10:13:
Een hoge mate van complexiteit dus. Er hoeft maar ergens een it-systeem te zijn dat niet perfect communiceert met de systemen van de andere partij, of een telefoontje dat niet wordt gepleegd, en het kan gruwelijk misgaan.

lekgoot | 04-04-23 | 10:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Uit de reacties maak ik op dat er eerst een Duitse goederentrein tegen de kraan aan is gereden waardoor die op het spoor van de IC terecht is gekomen. Dan is de vraag: hoe kon het dat die Duitse trein tegen het materieel aan kon botsen?

lekgoot | 04-04-23 | 09:40

Een bouwkraan op het spoor zonder dat er ergens een sein op rood gaat?
Hoe kan dat?

AdvocatusDiaboli | 04-04-23 | 09:28 | 1

Lees de andere reacties ff door...

PulpFiction | 04-04-23 | 09:29

Ik zit vaak in die trein. Gaat altijd goed. Behalve dus afgelopen nacht.

Après toi | 04-04-23 | 09:15 | 7

@slim blontje | 04-04-23 | 09:23:
Door die 'graffiti' ofwel dom loserig geklieder, al of niet met die drol-letters op de voorkant misschien.

AdvocatusDiaboli | 04-04-23 | 09:30

Komt wel dichtbij he, mede slachtofferschap opeisen?

dathoujetoch | 04-04-23 | 10:40

How can I make this about me.

goedverstaander | 04-04-23 | 11:02
▼ 4 antwoorden verborgen

Goed gehandeld van film meneer.

Capt. Iglo | 04-04-23 | 09:11 | 6

@Drek van Dilderen | 04-04-23 | 09:20:
Hij zegt: wait. No train. Come. Heeft dus eerst gekeken of het veilig was. Hij is juist heel goed bezig!

Jan, Leiden | 04-04-23 | 09:26

@Drek van Dilderen | 04-04-23 | 09:20: Allemaal prima, goed dat je medepassagiers helpt….maar waarom filmen?

Navelgeur | 04-04-23 | 09:36

@Drek van Dilderen | 04-04-23 | 09:20: of geknapte bovenleidingen liggen, waar nog spanning op staat.
Anderen helpen is een fijne reflex, achteraf bezien is blijven zitten in de trein veiliger denk ik. Zolang er geen brand is, hulp van buiten afwachten.

wageslave | 04-04-23 | 11:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Is een reactie van Wim/Max niet een beetje overdreven? Gaan ze nu ook iedere keer reageren op een kopstaartbotsing op de snelwe

Hersenletsel | 04-04-23 | 09:06 | 13

@John McClane | 04-04-23 | 09:21: vanaf hun vakantieadres.

wapster | 04-04-23 | 09:58
▼ 10 antwoorden verborgen

'Kraantje op het spoor. Tentje'. Is de fotograaf een 12-jarig meisje?

gestoptmetroken | 04-04-23 | 09:06 | 2
-weggejorist-
Adriel | 04-04-23 | 09:09

Ik vind het prima zo. Geen gladde praatjes. Maar gewoon echt.

ChalinaRosa | 04-04-23 | 11:01

5 miljoen flitscamera's om u een boete te kunnen geven, maar geen enkele camera om automatisch te zien of er iets (of iemand) op het spoor ligt.
Die technologie bestaat toch? Of mag die enkel gebruikt worden om u van uw spaarcenten te beroven?

Nonkel Frituur | 04-04-23 | 09:05 | 2

Wil je om de 100 meter een camera plaatsen die 360 graden scant? Geen slecht idee, misschien moeten ze er wat mee doen.

Adriel | 04-04-23 | 09:08

Scroll even wat door de reacties. Er wordt best veel over gezegd

deministerpresident | 04-04-23 | 09:09

De journalisten van de NOS-app weten de oorzaak het eerst te duiden, er stond een kleine bouwkraan op het spoor en er zaten 50 mensen in de trein. Dat is inderdaad bouwmateriEEl, het gereedschap waarmee je bouwnateriAAl verwerkt. Maar dat duidt toch op Griekse toestanden bij de NS, hoe komt die bouwkraan daar en waarom wist de machinist dat niet. Welke journalist weet dat het eerst te duiden? Over vier weken pas of vandaag nog?

DitjaarkrijgikAOW | 04-04-23 | 09:04 | 5

Dit heeft weinig met de NS te maken. ProRail beheert de rails infrastructuur en is verantwoordelijk voor het onderhoud. 2 van de 4 rijbanen waren in onderhoud. Dus daar is duidelijk is verkeerd gegaan, vermoedelijk is de kraanwagen op het verkeerde spoor beland. NS is 'slechts' de gebruiker van het spoor en heeft part nog deel in de oorzaak.

Jamal | 04-04-23 | 10:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik hoop alleen niet dat Rutte dit ongeluk gaat gebruiken als escape voor het debat van vanmiddag

deministerpresident | 04-04-23 | 08:58 | 2

Ik vergat dat vandaag een debat was.

*conspiracy modus aan*
*conspiracy modus uit*

Laten we dat maar even niet doen.

Adriel | 04-04-23 | 09:00

Te zien aan foto's liggen ook hier een hoop onderste stenen die boven gehaald mogen worden. Is Rutte wel even mee bezig

CheckBox | 04-04-23 | 09:17
-weggejorist-
Is dit nog nieuws? | 04-04-23 | 08:58 | 2

Ok, dat is wel ernstig. Wat ik niet begrijp is dat bij werkzaamheden op het spoor de snelheid kennelijk niet is aangepast. Rijd zelf regelmatig met zwaar materiaal en de verantwoording binnen het vak van werkzaamheden is zeer hoog. Bij mobiele kranen zelfs ‘stapvoets’ rijden verplicht. Enfin, ik kan niet oordelen over deze case, en wacht de bevinding van de veiligheids specialisten wel af.

Unsinkable-Sam | 04-04-23 | 08:58 | 4

Kijkend naar de beelden is de snelheid niet heel hoog geweest. Had de trein op volle snelheid gereden dan had het er anders uitgezien en waren er meer passagiers omgekomen.

Frits de Vriez | 04-04-23 | 09:39

Frits de Vriez, duidelijk een PR bericht, dit. Zoals eerder gezegd werkt ondergetekende reaguurder met zwaar materieel waarbij de veiligheidseisen bijzonder hoog zijn. Toch gaat dit soms mis en daarbij is de ravage meestal enorm. Laat inschattingen maar over aan mensen welke daar meer kijk op hebben, treinstellen liggen in het weiland met je ‘ snelheid niet hoog geweest’.

Unsinkable-Sam | 04-04-23 | 10:01

@Unsinkable-Sam | 04-04-23 | 10:01: De tijd zal leren wat de snelheid is geweest. In de tijd dat ik nog regelmatig met de trein reisde werd er altijd met aangepaste snelheid langs werkzaamheden gereden, maar dat zegt niets over dit ongeval.

Frits de Vriez | 04-04-23 | 10:40
▼ 1 antwoord verborgen

Getuigen
Enkele buurtbewoners hebben het ongeluk meegekregen. Zij hoorden twee harde knallen en vertellen hoe zij zagen hoe de goederentrein op de bouwkraan botste, die vervolgens op het spoor voor de intercity zou zijn beland. “We hoorden twee klappen, dikke doffe dreunen, en toen zagen we veel flitsen,” zegt een getuige. “Het hele huis trilde. Mijn vrouw zei meteen: nu is het goed mis.”

Bron: Parool

De_fluitlokker | 04-04-23 | 08:57 | 3

Pareaul? Ik kijk een coupétje verder.

Blubberbuks | 04-04-23 | 09:02

Indien waar dan knal je niet full-speed langs werkzaamheden i.v.m. calamiteiten en benodigde remweg lijkt mij. Het ziet er naar uit dat de baan voor de IC vrij had moeten zijn maar dat niet was, dus rest enkel nog een noodstop. De vraag is of dit wel gebeurd is...

Unsinkable-Sam | 04-04-23 | 09:18

'Nu is het mis'. Mooie quote. Moet een oudere dame zijn. Anders had ze geroepen: 'ga live op snap'.

Lerp | 04-04-23 | 09:18

Welke ongelofelijke diversity hire zet er dan ook een kraan op een spoor? Maar goed, Nederland aspireert al langer naar Amerikaanse toestanden.

Blubberbuks | 04-04-23 | 08:56

Jeetje.
Maar de gewonden, hadden wel allemaal een vervoersbewijs?

Is dit nog nieuws? | 04-04-23 | 08:55 | 1

Sterker, ze zijn niet uitgecheckt.

happen_maar | 04-04-23 | 11:39

Gebeurt er ook eens wat in Nederland... Gecondoleerd.

Adriel | 04-04-23 | 08:54

Bewijst maar weer eens waarom ik altijd achter in de trein stap en zelden voorin blijf zitten..

nutsniet | 04-04-23 | 08:47 | 6

Midden of achterin de trein is het veiligst. Maar vergeet ook niet met je rug in de rij richting te zitten. Met het liefst geen passagier tegenover je.

Baron_von_Rijswijck | 04-04-23 | 09:01

@De_fluitlokker | 04-04-23 | 09:18: Goed punt, wat ik altijd lastig vind is of je je alu-hoedje over de helm moet doen of juist er onder.

Frits de Vriez | 04-04-23 | 09:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Het lijkt er op dat de Duitse goederentrein eerst tegen de kraan is gereden, waarna deze op de rails kwam van de intercity.

PulpFiction | 04-04-23 | 08:41 | 6

@tantesidonia | 04-04-23 | 08:45: Je zou toch zeggen dat er een noodsignaal oid wordt gestuurd wanneer iets op het spoor terecht komt...

PulpFiction | 04-04-23 | 08:55

Teringmoffen weer.

Blubberbuks | 04-04-23 | 08:59

@PulpFiction | 04-04-23 | 08:55: Zo een Noodsignaal op het spoor bestaat al lang, dat noemen ze een kortsluitcontact.
Bij spoorbreuk/spat of kortsluiting vallen de seinen op rood.
Helaas is geen enkel veiligheidssysteem 100% veilig voor alles wat er kan gebeuren.

captain-caveman | 04-04-23 | 09:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Een trein om 3u25?? Sinds wanneer reiden er treinen op die goddeloze uren?

Vunzigheid | 04-04-23 | 08:35 | 8

In de Randstad wordt er ook s nachts gewerkt.

Rubberfetisj | 04-04-23 | 08:40

Toch nog 60 passagiers! Waarvan de meeste dronken dat dan weer wel.

Kattie | 04-04-23 | 16:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Dat wordt een goede letselschade advocaat zoeken voor de slachtoffers.

Dameskonijn | 04-04-23 | 08:35
-weggejorist-
EEnzame SchizofrEEN | 04-04-23 | 08:33 | 1

Ter plekke zijn vier sporen. Twee waren afgesloten, op de andere twee kon door treinen worden gereden. Zegt Prorail op Omroep West.

Pas als de treinstellen zijn weggehaald kan de schade aan het spoor worden bekeken en worden vastgesteld hoe lang het spoorvak blijft afgesloten. Hiernaast zijn in ieder geval een deel van de bovenleiding en portalen weggevaagd.

goedverstaander | 04-04-23 | 08:20 | 4

@Peerkeoud | 04-04-23 | 08:38: Wat betekent KROL? En idd, in zo'n situatie van 4-wordt-2 wellicht sowieso treinen langzaam laten passeren, net als bij wegwerkzaamheden.

drs. Levi Samsonov | 04-04-23 | 08:43

@drs. Levi Samsonov | 04-04-23 | 08:43: KROL is een graafmachine die op de weg en op rails kan rijden.

homieguerneville | 04-04-23 | 08:57

KROL= jargon voor Kraan Op Lorries, een kraan of graafmachine met wegwielen en inklapbare spoorwielen

Nutbag Deluxe | 04-04-23 | 08:58
▼ 1 antwoord verborgen

Daarom altijd je gordel om doen.

Old_School_Dutchmen | 04-04-23 | 08:15 | 5

No Shit

Motorkater | 04-04-23 | 09:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik denk dat je de conclusie wel mag trekken dat dit met 132km/h is gebeurd, GPS data is maximaal 30s oud. Rest mij de vraag waarom een graver die op de rails staat de ATB niet heeft beinvloed. treinposities.nl/voertuig/ns_virm_940...

Skinkie | 04-04-23 | 08:14 | 4

Joh, thanks, jij laat veel meer zien dan die journalisten van het nieuws. Jij mag het nieuws verslaan!

DitjaarkrijgikAOW | 04-04-23 | 08:39

De ATB wordt niet beïnvloed door treinen, de ATB is zelf de beïnvloeder.

Bij werkzaamheden worden in principe kortsluit-lansen geplaatst die het werkgebied zouden moeten beschermen. De kortsluit-lans is een gegarandeerde detectie methode die er voor zorgt dat het sein voorafgaand aan de beveiligde sectie op rood staat. De ATB geeft dan een code aan treinen die onbedoeld door rijden zodat er een noodstop plaats vindt.

Een kraan heeft te weinig massa om een gegarandeerde detectie te geven, vandaar dat er kortsluis-lansen worden gebruikt.

Als de kraan nu ingezet had moeten worden op één van de twee sporen die buiten dienst waren genomen, maar zich heeft vergist, dan kan het dus net zo fout gaan als vannacht. Ik zeg niet dat dat ook de echte reden is, want dat zou onderzocht moeten worden, maar het kan zomaar een vergissing zijn, zeker op een 4 sporig baanvak.

Peerkeoud | 04-04-23 | 08:45

Goed gevonden dude. Alleen snap ik die 132 km/u niet. Sowieso is de snelheid nu 0 en afgaand op de beelden lijkt mij niet dat het ongeval met 132 km/u is gebeurd. Maar ik kan het mis hebben.

Frits de Vriez | 04-04-23 | 10:00
▼ 1 antwoord verborgen

De 1e foto in deze Tweet.
twitter.com/mvbergen/status/164309413...
Het moet iets heel erg zwaars geweest zijn om zo te ontsporen, de DB Schenker is er in ieder geval ook bij betrokken.

Zwizalletju | 04-04-23 | 08:13

Vouwfietsen, linnen tassen, sandalen. Reizen met de trein is afzien.

Egerius | 04-04-23 | 08:08
-weggejorist-
De Profundus | 04-04-23 | 08:08 | 1

“In verband met een incident rijdt deze trein niet verder naar station…”

Meestal was dat omdat iemand levensmoe was.

_pacman_ | 04-04-23 | 08:08 | 2

In dit geval geen aanrijding met 'een persoon'.

gestoptmetroken | 04-04-23 | 08:32

@gestoptmetroken | 04-04-23 | 08:32:
De persoon zat in de graafmachine.

Wat een ellende :( |
Desondanks blijft per reizigerskilometer de trein toch het veiligste vervoersmiddel.

klimgek | 04-04-23 | 12:14

Heeft me altijd verbaasd, dat iedereen in de auto een riem om moet, zelfs als je stapvoets rijdt, terwijl je in de trein met 120 km per uur opgepropt in het gangetje mag staan, ter wijl iedereen (bijna) over elkaar heen buitelt als de trein moet remmen.

Michaela85 | 04-04-23 | 08:04 | 10

Een trein die veeeele tonnen weegt remt bij een ongeval niet zo hard af als een (vracht) auto of bus. De vertraging die de passagier moet opvangen is dus minder. Een gordel heeft daarom minder zin, tenzij de boel ontspoort en de trein op zn kant kiepert. Of dit opweegt tegen het gedoe met gordels (wie gaat dit controleren, hoe riskant is het voor de conducteur om mensen hierop aan te spreken?) is de vraag

klimgek | 04-04-23 | 12:23
▼ 7 antwoorden verborgen

Shit moet wel een knal geweest zijn, wat ligt die trein erbij.

gato | 04-04-23 | 07:57 | 2

Het is niet ongebruikelijk dat er na een treinongeval een trein bij ligt.

goedverstaander | 04-04-23 | 07:59

NS gaat 's nachts dan ook minder treinen laten ontsporen vanwege de geluidsoverlast.

R. Skickr | 04-04-23 | 08:01

Goedemorgen nachtploeg!

Dé nachtmerrie van elke treinreiziger..

*Koffie zetten doet…*

Wijze uit het Oosten | 04-04-23 | 07:52 | 2

Lekker bakkie hoor! Broodje ei erbij graag.

R. Skickr | 04-04-23 | 08:02

@R. Skickr | 04-04-23 | 08:02: *Bammetje smeren doet..*

Wijze uit het Oosten | 04-04-23 | 08:12

Nou, dat is dus een nachttreincrisis.

Spartaan1888 | 04-04-23 | 07:50

Je zou toch denken dat je als machinist een paar honderd meter vooruit kon kijken op dat rechte stuk en dan vol in de remmen ging?
Het lijkt wel of ie vol op die bouwkraan geknald is zonder te remmen.

MagischeTovertrol | 04-04-23 | 07:50 | 3

Je hebt geen idee hoe snel je die 100 meter aflegt en hoe lang een trein erover doet om tot stilstand te komen.

Draak uit Brabant | 04-04-23 | 07:52

Je zou toch denken dat iedereen weet dat het onmogelijk is ineens een trein tot stilstand te brengen. De remweg is zo'n 700 meter, maar dat wist je al lang.

R. Skickr | 04-04-23 | 07:53

Zou je denken, maar valt toch tegen

fric.spec. | 04-04-23 | 07:56

Nederland heeft geen infrastructuur.
Gelukkig zit ik meestal lekker in Japan waar een treinen het veiligst is en bovendien veel comfortabeler

Alexander | 04-04-23 | 07:43 | 24
-weggejorist-
Tjemig | 04-04-23 | 09:03
-weggejorist-
homieguerneville | 04-04-23 | 09:06

25 april 2005. Osaka. 89 passagiers overleden en ruim 400 gewonden. Ga jij maar weer naar Japan.

Lopende-Hollander | 04-04-23 | 13:49
▼ 21 antwoorden verborgen

Als deze de verkeerde kant op gelanceerd wordt, vormt het best een stevig obstakel die een trein kan laten ontsporen.

klimgek | 04-04-23 | 12:27

Er was ook inzet vanaf Volkel, met een trauma helikopter/mobiel medisch team.

Nederlandop1 | 04-04-23 | 07:32

Hoop meer duidelijkheid te verkrijgen over exacte toedracht ongeval, blijft behoudens de aanleiding bouwkraan vooralsnog vaag.

william7055 | 04-04-23 | 07:28 | 3

Ik hoop het ook voor je william

waarisdelol | 04-04-23 | 07:36

Ik neem aan dat iedereen alles op alles zet om jou die duidelijkheid te verschaffen, william. Ik ga iig wat belletjes plegen.

John McClane | 04-04-23 | 07:43

Je bent zelf vaag met je tegel, hahaha

De_fluitlokker | 04-04-23 | 08:10
-weggejorist en opgerot-
DeKees | 04-04-23 | 07:26 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

ProFail.

Eduardo- | 04-04-23 | 07:22

Welke dwaas laat er zo'n kraan op het spoor staan?

Eduardo- | 04-04-23 | 07:16 | 3

Hoe dan?

Kudtkip | 04-04-23 | 07:29

Die kraan was voor werkzaamheden op het spoor (heeft voor het spoor aangepast onderstel). De veiligheid procedures worden continue aangescherpt en uitgebreid, dus goed vraag... hoe komt de trein en de kraan tegelijk op dit trace? Sterkte aan alle betrokkenen en hulpverleners, dit is een nachtmerrie voor iedereen

klaverboerdenham | 04-04-23 | 07:50

Dat zal wel een planningsfoutje zijn geweest.
Met al het geld dat verkwanseld wordt aan al die megalomane stationsprojecten en als die topsalarissen voor de topbestuurders, blijft er weinig geld meer over voor jan-met-de-pet op de werkvloer die het eigenlijke werk moet doen.

MagischeTovertrol | 04-04-23 | 08:01

Dat doen ze in India toch anders

Bierum | 04-04-23 | 07:14

Sabotage door dassen. Die dwarsliggers.

BrutusBosch | 04-04-23 | 07:13 | 1

Zonder dwarsliggers rijdt de trein niet, is mij altijd geleerd.

Flandrien | 04-04-23 | 07:32

Rode Kruis opent gironummer las ik net.

Guusje Nadorst | 04-04-23 | 07:10 | 1

Voor geestelijk vermoeiden zeker

Tjemig | 04-04-23 | 09:05
-weggejorist-
KingOfTheLoonyBin | 04-04-23 | 07:07

Tegen een kraan aan rijden lijkt een geval wissel verkeerd. Bij de verkeersleiding van Prorail hebben ze niet een goede nacht. Geloof dat maar. Vreselijk.

goedverstaander | 04-04-23 | 07:06 | 15

@Peerkeoud | 04-04-23 | 07:19: Dit zou moeten, dat was mogelijk, zus kan het gaan zo is het gebeurd.....
Hoe noemen ze dat? Wet van Murphy?
Of zit die niet in de bedrijfsleiding?

D-Fens_1963 | 04-04-23 | 09:42
▼ 12 antwoorden verborgen

Trein botst met bouwmaterieel ... Hoe dan? Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk dan?

hoochee | 04-04-23 | 07:01 | 2

Opzet

Rubberfetisj | 04-04-23 | 07:03
-weggejorist-
onbekend | 04-04-23 | 07:05

Herhaling: de NS is NIET geprivatiseerd maar verzelfstandigd. Zo, dat hebben we dan ook weer gehad.

Amsterdamsko | 04-04-23 | 06:56 | 1

Gelukkig krijgt Koolmees wel een marktconform salaris

Barre_de_k | 04-04-23 | 07:38

Gecondoleerd aan de nabestaanden en beterschap voor de gewonden. Ik kan niets anders zeggen.

Flapster | 04-04-23 | 06:53 | 6

Slachtoffer is ongetwijfeld de machinist van de KROL (Kraan op Lorries).

De LWB (Leider werkplek beveiliging) en LLV (Leider lokale veiligheid) van de klus hebben wat uit te leggen denk ik).

Peerkeoud | 04-04-23 | 07:27

@Peerkeoud | 04-04-23 | 07:27: U is ingewijde in de materie?
Ik bedoel ik dacht hetzelfde als u maar ik moest die dingen (kwam niet verder dan lorrie maar soit) wel even opzoeken.

D-Fens_1963 | 04-04-23 | 09:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je rechts kijkt zie je links niet

Boris011 | 04-04-23 | 06:49

Snel alle nachttreinen afschaffen, dan zal dit niet meer voorkomen.

Sinterbikske | 04-04-23 | 06:46 | 3

Ik hoop dat er een vlot, maar gedegen onderzoek komt met precieze aanbevelingen. Niet van die losse floddermaatregelen als alle nachttreinen afschaffen. Beterschap voor de gewonden.

jdb1979 | 04-04-23 | 08:11

Als Schiphol stopt met nachtvluchten, dan hoeft de nachttrein ook niet meer.

happen_maar | 04-04-23 | 08:36

@happen_maar | 04-04-23 | 08:36: Want Schipholgangers zitten in de trein van Leiden naar Den Haag? Die lijken me verdwaald.

goedverstaander | 04-04-23 | 08:42

Tegen bouwmateriaal aangereden? Hoe is dat mogelijk tenzij er "lollige" dronkenlappen het een grappig idee vonden om troep op het spoor te leggen. Ik heb vragen.

KingOfTheLoonyBin | 04-04-23 | 06:44 | 7

Sowieso, bouwmateriaal. Dat kan helemaal niet, de bouw zit op slot.

HA BIER!1! | 04-04-23 | 08:29

Die heeft geen 40 gereden.
Ze leren het ook nooit he. Bij werkzaamheden aan of nabij het spoor, standaard procedure maken om langzaam te rijden. Dit is al eerder gebeurd daar in die buurt, bij de aanleg van de Schiphollijn. Een werktrein buiten profiel, een trein rijd er tegenaan, komt op het andere spoor, waar net nog een trein nadert. Daar hept zelfs geen ATB tegen.

hotnot | 04-04-23 | 08:30
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl