Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pools/Franse ambassadeur: "Als Oekraïne verliest vallen we de Russen aan, we hebben geen keus"

Ferm is de taal

Bovenstaand spreken ze een of andere Afrikaanse taal die we niet erkennen maar gelukkig staat er gewoon een keurige Engelse vertaling op vakpublicatie yahoo.com. De Poolse ambassadeur te Frankrijk Jan Emeryk Rościszewski zegt er dat: "Therefore, either Ukraine will defend its independence today, or we will have to enter this conflict. Because our main values, which were the basis of our civilization and our culture will be threatened. Therefore, we will have no choice but to enter the conflict.

En het is niet alsof het allemaal louter bluf is. Polen is met een nieuw jaarlijks budget van 4% van hun BNP bezig hun gevechtsklare troepen te verdubbelen (!) tot 300.000, waarmee het de grootste krijgsmacht van de EU wordt. Tot aan 2035 heeft het voor $117 miljard aan wapensystemen besteld en dit jaar was hun budget een record van $26 miljard. Aangeschaft worden o.a. 1000 (!) tanks waaronder zo'n 250 modernste Amerikaanse M1 Abrams en 180 Zuid-Koreaanse K2 Black Panthers, 18 HIMARS, 288 vergelijkbare maar oudere Zuid-Koreaanse K239 Chunmoo MLRS, 96 (!) Apaches, 48 Zuid-Koreaanse FA-50 lichte straaljagers en 600 Zuid-Koreaanse K9 pantserhouwitser. En dan worden die 28 MiG-29's waarschijnlijk ook aan Oekraïne gedoneerd en vervangen door Amerikaanse F16's.

Kortom, de Huzaren zijn weer gevleugeld.

De uitspraak leidde tot genoeg OPHEF voor een officiële nuance door de Poolse overheid: "A careful listening to the entire conversation makes it clear that there was no announcement of Poland’s direct involvement in the conflict, only a warning of the consequences that a Ukrainian defeat could have: the possibility of a Russian attack, or the involvement of more Central European countries – the Baltic States and Poland." Evenzo leidde het tot genoeg ophef voor de pro-Russische speculatie dat Polen gewoon Oekraïens grondgebied 'terug' wil - voor zichzelf.

Verplichte muziekvideo sorry wij maken de regels niet

Reaguursels

Inloggen

Kijk, daadkracht kan je die Polen niet ontzeggen! Zie ik Rutte nooit doen. Daarnaast hebben we ook geen professioneel leger meer mijn inziens, vanwege een gebrek aan alles. Heb ik het nog niet eens over onze cultuur/mentaliteit/woke-generatie waarbij, bij een opdracht, de eerste tegenvraag 'waarom dan' is. Daar in Oekraïne is een oorlog vergelijkbaar als de 1ste wereldoorlog bezig! Loopgraven, een gehaktmolen wat betreft aantallen en wij? Wij worden onderhand oorlogsmoe. Ik sta achter die Polen, we hadden als NATO al veel eerder moeten ingrijpen.

Frans_van_Arkel | 20-03-23 | 19:25

Ze kunnen natuurlijk ook eerst Wit-Rusland bevrijden van de dictator.

Hadena | 20-03-23 | 17:37 | 1

Hoeft niet. Vroeger of later verdwijnt die vanzelf wel. Of vanwege het volk of vanwege een spontane en acute aanval van de Russische Ziekte. Uweetwel, verslikte zich in een rolmops, donderde pardoes van de stalen trap, viel zomaar uit het raam of overleed aan een snuif Novichok.

Grijskijkert | 20-03-23 | 18:16

Als we de gok als NAVO aan durven en het conventionele leger van Rusland weg te vagen incl. de griezels in Moskou dan zouden er een mooie toekomst open liggen voor de mensheid.
Als Poetin de wereld toch vernietigd met zijn kernwapens hebben we verkeerd gegokt, is alleen maar een versnelling, want we gaan er met zijn allen toch aan als ik mevr. Kaag en die andere milieu fanaten mag geloven.
Dus:
1 Gaan we met z n allen een mooie toekomst tegemoet.
2 Gaan we er snel aan.
3 Gaan we er langzaam aan.

Uw Verzekeringsadvis | 20-03-23 | 16:48 | 1

Ik stem voor U

Frans_van_Arkel | 20-03-23 | 19:28

Het is niet dat we een keuze hebben. Zo jammer Poetin had goud in zijn handen om van Rusland een prachtland te maken. En wij stonken er in. Miljarden hebben we verloren door het verraad van Poetin.

En vergeet niet onze politici een draai om de oren te geven. De Shell begrijp ik wel. All is fair in business and war. Maar onze overheid. Ga je schamen Rutte.

Ndranghitiari | 20-03-23 | 16:23

300.000 soldaten? Zijn er ook 700.000 jonge mannen polen gevlucht?
Ik zie er hier een hoop, maar geen 700k.

Cadaver | 20-03-23 | 16:21 | 3

Ben je achterlijk? "Polen is met een nieuw jaarlijks budget van 4% van hun BNP bezig hun gevechtsklare troepen te verdubbelen (!) tot 300.000, waarmee het de grootste krijgsmacht van de EU wordt."

In Oekraïne zijn er al 1,3 miljoen soldaten op de been.

Ndranghitiari | 20-03-23 | 16:27

@Ndranghitiari | 20-03-23 | 16:27:
Jammer dat sarcasme helaas niet zo goed doordringt in text. Gezien de 300.000 van een ander land in dit conflict.

Cadaver | 20-03-23 | 16:35
-weggejorist-
Braco.me | 20-03-23 | 16:07 | 1

Met alle Westerse steun en de Russische onkunde in die farce wat zij een denazificatie operatie noemen, houdt Oekraine ze enkel op afstand zonder zelf nog echt grote winsten te boeken. Dan moet Rusland nog steeds logistieke problemen oplossen en verdere aanvoer van materieel. Lijkt erop dat er enkel tijd wordt gekocht met dat materieel naar Oekraine toe en China knijpt in zijn handjes.

Boerhoektvrouw | 20-03-23 | 15:46

Die vent is gek.

zaaddodende pasta | 20-03-23 | 15:44 | 1

zaaddodende pasta | 20-03-23 | 15:44,
Zekers, gewoon ook de rest hier nog eens lezen.

Bad - Casey | 20-03-23 | 16:23

Het is zo fokking gemakkelijk om vanuit ons veilige landje op te roepen tot onderhandelingen maar vertel dan eens beste mensen: Hoe.

Waar gaan dei onderhandelingen mee van start, wie komen er aan tafel en wat zijn de voorstellen en namens wie. En nou niet zeggen: ja dat moeten ze maar uitzoeken. Nee, leg het uit. Want ik kan je zeggen: Iedereen ziet dit liever vandaag dan morgen opgelost aan de onderhandelingstafel.

De kwestie is alleen: Poetin c.q. Rusland, feitelijk hetzelfde overigens, wil niet onderhandelen, TENZIJ aan al zijn eisen wordt voldaan, te weten dezelfde als die hij stelde voor dit feestje begon. Plus meer, want Oekraïne moet niet alleen "gedenazificeerd" worden maar ook als staat geheel vernietigd en bovendien: deels of helemaal, geannexeerd. Vier provincies zijn al toegevoegd aan de Krim en zijn volgens Poetin, reeds Russisch volgens de wet.

Ook is ons, het westen, reeds vele malen de oorlog verklaard door Poetin, en vecht zijn volk volgens de propagandisten tegen de hele NAVO. Hoe dit in vredesonderhandelingen moet leiden tot minder dan de algehele bezetting van Oekraine? Ik weet het niet, maar al deze betweters gaan het me vast uitleggen hoe.

Het duiden van andersdenkenden als "oorlogshitsers" is bijzonder dom, want niemand wil oorlog. Iedereen will onderhandelen, graag zelfs, maar wat houdt dat in? Kom eens met een strategie. En een einddoel voor ons, westerlingen en voor Oekraïne. En vertel eens wat de gevolgen zijn van vrede met Poetin.

Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 15:44 | 8

Maar waarom moeten wij ons bemoeien met de oorlog in Oekraïne en niet in Armenië, Koerdistan, Afghanistan, Mexico, Somalië, Jemen, Congo, Darfur en ga maar door?
Poetin is gewoon een dictator en een communist, niet te vertrouwen dus. Zo lopen er helaas meer rond op de wereld.

Oekraïne is nu echt heel helaas voor hen, slachtoffer van een oorlog, zoals er veel meer mensen op de wereld slachtoffer van oorlog zijn waar ze niet om gevraagd hebben.
We kunnen ons niet met alles bemoeien, tenzij het direct ons land zelf raakt.

Nu hoor ik steeds door de oude vrienden van het Kremlin (zes decennia lang) dat de communist Poetin een fascist zou zijn, dat hij na Oekraïne ook andere landen zal aanvallen, en dat ook wij als west Europa op het menu staan. De oorlog van Oekraïne is onze oorlog. Ik zie oprecht daar geen enkel bewijs voor.
We mogen ons misschien wel eens achter de oren krabben over het uitbreiden van de NAVO na de val van het communisme. Natuurlijk heeft dat de Russen geprovoceerd en ik vraag mij ook echt af of bij een wat minder uitbreidend beleid van die NAVO de Russen ook zo agressief zouden zijn geworden.

Zelfbeschikking, zal geroepen worden. Ja klinkt leuk, maar in de echte wereld bestaat dat maar zeer mondjesmaat. Een machtig land als het Verenigd Koninkrijk heeft de woede op de hals gehaald van Brussel. Een veel kleiner land als Nederland zal noot een Nexit kunnen krijgen omdat Brussel dat gewoon niet tolereert. Zelfbeschikking? Zelfde tav de Amerikanen die decennia lang allerlei gespuis in Latijns Amerika aan de macht hielp, dan wel steunde puur en alleen vanwege onwelgevallige politieke ontwikkelingen daar.

In de jaren 80 deed ik overtuiging mijn dienstplicht omdat ik echt dacht (en denk) dat toendertijd een USSR aanval op Duitsland of Noorwegen ook de aanval op Nederland zou zijn. Niemand wil sterven in een oorlog, maar verdediging van de waarden van je maatschappij als die echt er aan kunnen gaan was wel een overweging. Ook dat Nederland toen nog Nederland was. Nu zijn we feitelijk geen land meer maar een afdeling in het bedrijf EU. Ik kan je met zekerheid zeggen dat ik nu dienst zou weigeren als opkomstplicht weer ingezet zou worden. Het is echt triest wat Oekraïne overkomt, maar zie niet in dat Nederlanders daar moeten vechten, net zo min als de EU dat ook niet belangrijk vindt voor Armenië.
Maar ja Armenië is onbelangrijk en Oekraïne ongekend rijk aan bodem en bodemschatten.

Nuuk | 20-03-23 | 17:00

@Nuuk | 20-03-23 | 17:00:
Ja oke, dus we willen niet dood voor Oekraïne, dat snap ik best.

Maar wat gaat er gebeuren met Rusland als het die oorlog wint en straks aan de grens van Polen staat, maar dan gesterkt in eigen waanzin omdat dit potje voetbal is gewonnen?

Ik vermoed dat Poetin daarin een aanmoediging zal zien, de westerse zwakte ondanks onze militaire overmacht. Zal Poetin het badwater testen door zijn teen in Estland te steken? Om met bluf en dreiging dat NAVO-landje op te rollen omdat hij weet dat de NAVO maar een papieren tijger is, die wel gromt maar nooit bijt? Als ik Poetin was, wist ik het wel. Wat had ik nog te verliezen? Vrede wordt het in geen 20 jaar meer met de Russen. Een klein risico kan alleen maar in Russisch voordeel uitpakken.

Niet bereid zijn deze oorlog te steunen kan leiden tot een nog veel grotere oorlog waar je wel voor moet vechten of je kinderen, of dat de wereld vergaat in een atoomwolk.

Het probleem met Rusland laten winnen is dat daarna de NAVO een waardeloos stuk papier is, dat nooit zal vechten als het zelfs nu niet bereid is om alleen al met wapens en zonder soldaten Oekraïne te steunen. Het verschil met Jemen is dat dit ons direct aangaat, Jemen dreigt niet Den Haag te bombarderen.

Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 17:25

@Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 17:25:
Jemen wordt aangevallen door Saoedie Arabië, onze vriend. Armenië idem; in 3 jaar tijd 2 maal binnengevallen door ,volgens de EU, het geweldige Azerbeidzjan, waarvan de eerste keer samen met Turkije, bekend van de NAVO. De morele principes vanuit EU en NAVO zijn zeer selectief. In Jemen is al 8 jaar een zeer gruwelijke oorlog gaande.

Dat domino-effect indien Rusland de oorlog wint in Oekraïne is een veronderstelling. Polen is NAVO en dus kan je terughoudendheid verwachten, eigenlijk geen aanval. Poetin is uit op de oude USSR niet wereldheerschappij. Oekraïne is dus de Sjaak en dat is heel lullig. Ik blijf er bij dat wat minder NAVO uitbreiden ellende kon voorkomen. In de koude oorlog was de NAVO noodzakelijk, daarna was het alleen een bureaucratisch uitbreiden en een token van de almacht van de VS.
De mensen die het hardst roepen om harde maatregelen en oorlog, zijn de mensen met toegang tot de schuilkelders. Hun zonen gaan niet naar het slagveld, dat mag het gewone volk doen.
Een oorlog met Rusland riskeren is een kernoorlog riskeren en die zal echt totale vernietiging brengen. Dat is niet leuk, maar met de komst van kernwapens een feit en hebben we ons als mens zelf aangedaan. Het is echt iets om rekening mee te houden.
Dat gebeurt natuurlijk al wel, maar het ondoordachte van de huidige politiek in EU en VS is levensgevaarlijk. Er staan meer van dit soort conflicten op de rol met Taiwan waar echt nog iets staat te gebeuren.

Nuuk | 20-03-23 | 17:40
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja dag. Laat die politici lekker elkaar kapotschieten. Zodra NL met Rusland in Oorlog komt ga ik naar Brazilië. Wordt tijd dat we directe democratie gaan invoeren wereldwijd dan kunnen we die kosten verslindende achterhaalde machtsstructuren afschaffen.

1977 | 20-03-23 | 15:32

Wollt ihr denn te totalen krieg?

meneer Q | 20-03-23 | 14:41 | 2

Flikker op met je nazi-bullshit.

Er is maar 1 partij die schuldig is en dat is Rusland.

De NAVO schoof op? Ja omdat die landen dat wilden en ze doodsbang voor de Russen waren. Achteraf gezien meer dan terecht. Etnische Russen en Russischtaligen zijn de grootste slachtoffers van Poetin zijn. Behalve een paar collaborateurs haten die groepen de Russen zoveel dat ze weigeren om ze Russen te noemen. Ze noemen ze Moskovieten. Slava Ukraini, Khay zhyve vilʹna Rosiya!

Psoglav | 20-03-23 | 15:08

Dan moeten de slagzin " Kom naar Polen, uw auto is al hier" gaan vervangen door " Tank gestolen, zoek in Polen" gaan vervangen misschien. Dat Polen angst heeft, is begrijpelijk nadat het land tich keer onder de voet en bezet worden is.

jan huppeldepup | 20-03-23 | 14:40

Voor Spie ( hij die het wel begrijpt ) en speciaal voor die andere idioten die dit niet begrijpen.
Band of Brothers - Landing in Holland.
www.youtube.com/watch?v=fOjbh7EKcE8

Bad - Casey | 20-03-23 | 14:23 | 11

@Psoglav | 20-03-23 | 15:14,
Hmmmm, de wet waar u mee pocht.
Dreigen is namelijk heel fout, zo ook zeer strafbaar.

Bad - Casey | 20-03-23 | 16:13

@Spring Bruissteen | 20-03-23 | 16:11,
Heb 3 regeltjes in het zicht om te verbeteren.

Bad - Casey | 20-03-23 | 16:13

@Psoglav | 20-03-23 | 15:14,
Wie zijn ze ?!

Bad - Casey | 20-03-23 | 16:26
▼ 8 antwoorden verborgen

Lang leve Polen! Lang leve generaal Maczek, de bevrijder van Breda: m.youtube.com/watch?v=EPa1lbiMQgc

Stanisław Władysław Maczek was een Poolse generaal. Hij was commandant van de 1ste Poolse Pantserdivisie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maczek is begraven op het Pools militair ereveld Breda: nl.m.wikipedia.org/wiki/Pools_militai...

theo-is-dood | 20-03-23 | 14:23 | 1

Precies, van de Polen blijf je af.

Ray Skak | 20-03-23 | 14:49

Nuance..

Citaat van de Poolse ambassade in Frankrijk :
"Tijdens een gesprek van dertig minuten met de redacteur pleitte ambassadeur Rościszewski voor de noodzaak van bondgenoten om Oekraïne te steunen. Hij sprak ook over de dreiging die Rusland vormt voor Europa en de Europese waarden [...]

Een aandachtig luisteren naar het hele gesprek maakt duidelijk dat er geen aankondiging was van de directe betrokkenheid van Polen bij het conflict, alleen een waarschuwing voor de gevolgen die een Oekraïense nederlaag zou kunnen hebben: de mogelijkheid van een Russische aanval, of de betrokkenheid van meer Midden-Europese landen - de Baltische staten en Polen."

Einde Citaat

AldNuut | 20-03-23 | 14:19 | 1

Verdorie, soms lijken de media alleen maar sensatie te zoeken.

funda | 20-03-23 | 14:37

Ha!
Maar wij hebben Tjeerd!
Toch, Tjeerd?

Tjeerd?

Verdomme, waar is Tjeerd jongens..

vander F | 20-03-23 | 14:16 | 5

Na de uitslag heeft hij zijn stem verloren.

jan huppeldepup | 20-03-23 | 14:41

@jan huppeldepup | 20-03-23 | 14:41: Dan kan er nog meer volgen.

F. Jacobse | 20-03-23 | 14:59
▼ 2 antwoorden verborgen

moraal van dit verhaal: als Nederland de Polen te vriend houden want 'we' gaan de kastanjes niet zelf uit het vuur halen met 1 compagnie infanterie , 4 F35 operationeel aan de Nato grens en een paar leasetanks. Beter een dronken Pool in een bestelbusje dan een verkrachtende Rus in je achtertuin

HetOorAakel | 20-03-23 | 14:09

Dat oorlogstuig kan gekocht worden dankzij het geld dat de Polen die hier werken naar huis sturen. Iemand nog iets te verbouwen?

Guldenroede | 20-03-23 | 14:04 | 6

Europa heeft veel geld gestuurd. Amerika stuurt wapen maar die moeten later betaald worden, dus dat zal Europa ook wel weer betalen. Die yanks zijn niet gek.

jan huppeldepup | 20-03-23 | 14:44

Vergeet niet die 100 miljard euro van de EU die Polen in één keer kreeg.

Acidstain | 20-03-23 | 14:56

Ik zou graag een atoombunker onder mijn gazon en schuttersputten in mijn tuin willen hebben.

steekmug | 20-03-23 | 15:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Prima dat die Poolse regering het nuanceert tot het feit dat wanneer Baltische Staten of Polen aangevallen worden dat zij geen andere keuze zien om tot oorlog over te gaan, maar kunnen ze deze gevaarlijke idioot, deze zak hooi, niet onmiddellijk uit zijn functie ontslaan als ambassadeur en deze terug te nemen? Want overduidelijk kan Rusland van dit soort klungels gebruik maken in hun propaganda!

Jan, Leiden | 20-03-23 | 14:00 | 3

Hah..
U maakt mij aan het lachen, de russische propaganda, die dagelijks roepen Berlijn, Den Haag, London, Parijs, Washington te bezetten zodat wij die overblijven allemaal hun prachtige taal leren, ohja die torpedo met die tsunami van 200m hoog, wat een clowns

AldNuut | 20-03-23 | 14:10

@AldNuut | 20-03-23 | 14:10:
Ja, ok. Maar deze clown maakt het wel erg makkelijk om dit te misbruiken als agressor. Hoewel inderdaad die grenzeloze domme retoriek van Rusland er sowieso wel is, dat wel.

Jan, Leiden | 20-03-23 | 14:14

En terwijl iedereen zich richt op de problemen in Oekraïne, kijkt er blijkbaar niemand naar de economische ontwikkelingen in het westen: 3 banken in de VS die failliet zijn, 150 andere banken die daar op omvallen staan, Credit Suisse die omvalt en ik lees net verhalen dat de overname door UBS zou zijn afgeketst.
Dit gebeurt er dus als mensen die zich bepaalde zaken financieel niet kunnen permitteren massaal regeringen kiezen die de rentetarieven zo laag houden, dat de mensen die leuke dingen op de pof toch kunnen aanschaffen. Met een werkende goudkoppeling zou dit niet hebben kunnen gebeuren, maar het was ook zó verleidelijk, ook voor de regering die zich daardoor ook allerlei ‘leuke dingen voor de mensen’ konden veroorloven en die zo kiezers aan zich bonden en verkiezingen wonnen.
Nu is het tijd om de rekeningen te betalen, dus zet je maar schrap de komende jaren!
Simply the effects of what happens when people who can't afford nice things elect themselves governments that keep interest rates artificially low so that said people can afford nice things

Spie | 20-03-23 | 13:59 | 4

Ach mijn bank is ook wel is omgevallen, heb er alleen een buil aan mijn kop aan overgehouden.

jan huppeldepup | 20-03-23 | 14:46

@Graaisnaaiert | 20-03-23 | 14:28: Ik hoop dat je gelijk krijgt. We zullen het zien de komende maanden. In 2008 duurde het ook vrij lang voordat de problemen zich echt openbaarden.

Spie | 20-03-23 | 14:52

@Spie | 20-03-23 | 14:52:

Hij heeft gelijk. En niet dat alleen Biden heeft gezegd dat de rijken naar hun geld kunnen fluiten. Take a risk, own it.

Psoglav | 20-03-23 | 15:17
▼ 1 antwoord verborgen

De Polen kopen allerlei wapentuig en zijn druk met het optuigen van een echt vecht leger. Waarom doen wij dat eigenlijk niet?

De_fluitlokker | 20-03-23 | 13:55 | 11

Omdat mensen hier al totaal over de rooie raken wanneer er soldaten in uniform meelopen tijdens de Vierdaagse.

Asteroid-B612 | 20-03-23 | 14:47
▼ 8 antwoorden verborgen

Welke GroenLinks hippie heeft die algoritmen geschreven?

"Als AI-assistent ben ik geprogrammeerd om neutraal te blijven en het is niet passend om te suggereren dat één land verslagen moet worden. Het is belangrijk om internationale relaties te behouden en te streven naar diplomatieke oplossingen voor eventuele conflicten.

Bovendien is het belangrijk om op te merken dat generalisaties over een hele bevolking of natie onnauwkeurig en ongepast zijn. Rusland heeft net als elk ander land zijn eigen complexe politieke, economische en sociale situaties.

Het is belangrijk om te werken aan het bevorderen van vreedzame samenwerking en communicatie tussen verschillende landen en volkeren, en het vermijden van stereotypering en demonisering van anderen. Dit zal bijdragen aan een betere toekomst voor ons allemaal."

Deflatiemonster | 20-03-23 | 13:53

Dichter bij huis. Stel de Russen sturen zo’n hippe raket van ze op het ICC af en weten precies alleen dat gebouw te raken. Strikt genomen is dat diplomatiek grondgebied waar Nederland geen zeggenschap meer over heeft zolang het in gebruik is door het ICC en de seat agreement nog geldig is. Dan zou je theoretisch niet kunnen spreken over een aanval op een NAVO lidstaat. Interessante casus wel.

Bigi Bana Boy | 20-03-23 | 13:36 | 8

@Bigi Bana Boy | 20-03-23 | 13:56: die geavanceerde drone die onlangs bij de Krim in zee stortte: Rusland is al bezig die te bergen en je kunt er gif op innemen dat ze de Chinezen en Iraniërs even mee laten kijken of minstens bepaalde kennis doorsluizen, uiteraard tegen een stevige (politieke/diplomatieke) vergoeding. De ene hand wast de andere.

Spie | 20-03-23 | 14:05

@Spie | 20-03-23 | 14:05:

Je kan er in dat geval gif op in nemen dat er irritante Russen die vervelend zijn uit de lucht worden geschoten. Fuck around, find out.

Psoglav | 20-03-23 | 14:48

Ach, dat dreigement is al even serieus te nemen als de Amerikaanse 'Hague Invasion Act'.

Abject | 20-03-23 | 14:51
▼ 5 antwoorden verborgen

De Polen hebben het buskruit niet uitgevonden, zo blijkt.

tectonicos | 20-03-23 | 13:34

Nadat er poolshoogte was genomen bleken we tegenpolen!

VerwendPokkejong | 20-03-23 | 13:31 | 4

VerwendPokkejong | 20-03-23 | 13:31,
Heb altijd over dat woord getwijfeld, pool of pols hoogte.

Bad - Casey | 20-03-23 | 13:44

@Bad - Casey: ‘met behulp van de Poolster berekenen waar het schip zich op zee bevindt’

Die van mij was al slecht maar Psoglav moet voor vijf uur van de wodka afblijven.

VerwendPokkejong | 20-03-23 | 14:17

@VerwendPokkejong | 20-03-23 | 14:17,
Ik ken HMS de Poolster nog.

Bad - Casey | 20-03-23 | 14:20
▼ 1 antwoord verborgen

Vroeger flikte de Amerikanen dit ( wat ik nog snap ook, dit gezien het tijdsperspectief ).
www.youtube.com/watch?v=AAc93HgAnEY
Probleem met de Amerikanen is, zij kunnen heel goed een oorlog creëren en zo ook winnen.
Maar nooit beëindigen, deze ellende laten zij nu aan ons over, al jaren.

Bad - Casey | 20-03-23 | 13:28 | 14

@Spie | 20-03-23 | 14:09,
Jazekers, zij waren dan ook, de oftewel, Beste Generatie.

Bad - Casey | 20-03-23 | 14:15

@Angélica de Sancé | 20-03-23 | 13:47:

Dream on. Poetin wil niet praten en Zelensky kan niet praten want dat is zelfmoord. Die kut-Russen moeten oprotten. Dat is het. Jouw mening is net zo belangrijk als helemaal niets. Hoe mooi je ook wil woordspelen voor je fans.

Psoglav | 20-03-23 | 14:46

@Angélica de Sancé | 20-03-23 | 13:47:
Vertel dan eens Angelica, HOE doe onderhandelingen eruit moeten zien, want echt iedereen is VOOR onderhandelen. Zodra het kan, graag vandaag nog. Maar vertel ons hoe.

Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 15:38
▼ 11 antwoorden verborgen

Het wordt tijd dat Dreetje Hazes en Moniek een week in het Hilton een Bed-In houden tegen de oorlog. Zoiets hield de mensen 53 jaar geleden ook bezig
isgeschiedenis.nl/reportage/john-lenn...

small_town_dude | 20-03-23 | 13:24 | 1

Dat hielp prima toch, nooit meer oorlog daarna geweest, of vergis ik me nu.

dathoujetoch | 20-03-23 | 13:50

Dan zullen andere landen zoals China, Iran en Noord-Korea zich ook actief gaan bemoeien met dit conflict oftewel WW3.

First Contact | 20-03-23 | 13:16 | 8

@Yojimbo | 20-03-23 | 13:24:

Nou vertel schatje. Leg het eens uit aan de mensen. Want jouw commentaar is op dit moment net zo nuttig als een hondendrol voor mijn portiek.

Psoglav | 20-03-23 | 13:34

Pats Boem!

Ray Skak | 20-03-23 | 13:37
▼ 5 antwoorden verborgen

Nou is Frans al een behoorlijke kudttaal, maar al helemaal als je met een stotteraar te maken hebt.

Sinterbikske | 20-03-23 | 13:14

Te veel oorlogshitsers.

ChalinaRosa | 20-03-23 | 13:12 | 30

@Psoglav | 20-03-23 | 14:29: wat let u om de daad bij het woord te voegen, naar het front te gaan en de Moskovieten terug te jagen naar hun grondgebied?

Bent u daartoe bereid? Of moeten anderen hun levens maar offeren voor uw grote gelijk?

De mooie man | 20-03-23 | 15:32

@De mooie man | 20-03-23 | 13:50: Kom maar eens op met die minder extreme scenario's, dan. Maar hou er wel rekening mee dat Putin niet wil onderhandelen, he? Volgens mij blijven er dan toch echt niet veel 'minder extreme' opties over.

Mbovenka | 20-03-23 | 15:42

@De mooie man | 20-03-23 | 15:32:
Wat rest u, om met een koffertje vol onderhandelingen naar Poetin af te reizen? Kijken hoe ver u komt.

Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 16:16
▼ 27 antwoorden verborgen

Vlak voor the Battle of Britain, nadat de Fransen in mei en juni 1940 verslagen waren door de nazis' in Frankrijk, toen "Duinkerken" pas achter de rug was, was er in Engeland een invloedrijk deel van het parlement voor onderhandelen met Hitler en dat gebeurde via de achterdeur reeds, via Italie en Mussolini. De eisen van Hitler waren veelomvattend en vooral bedoeld om Duitsland vrijheid van handelen te geven in bezet gebied.

Die "onderhandelaars" hadden bijna hun vredesplan met Hitler door het parlement geloodst toen Churchill daar een stokje voor stak met een imponerende redevoering en politiek. We weten hoe dat afliep.

Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 13:12 | 15

@Spie | 20-03-23 | 14:15:

Een geschiedenisboekje volstaat. En als je dat niet bij hande hebt, het internet.

Psoglav | 20-03-23 | 14:26

@Spie | 20-03-23 | 14:15:
The idea of negotiating with Hitler was primarily associated with a faction within the British government known as the "peace party" or the "Cliveden Set." This group included influential figures such as Lord Halifax, the Foreign Secretary at the time, and Lord Beaverbrook, a newspaper magnate. They believed that Britain should seek a negotiated peace with Germany, possibly through intermediaries like Italy's Mussolini.

However, the extent of their influence and the seriousness of the negotiations has been a subject of historical debate. Some historians argue that the peace party had considerable influence in the early days of Churchill's government, while others maintain that their efforts were never more than a minor political maneuver. In any case, it is clear that Churchill himself was committed to resisting Hitler and had no intention of pursuing a peace deal.

During the pivotal War Cabinet meetings in late May 1940, when the British Expeditionary Force was being evacuated from Dunkirk, the idea of negotiations was discussed. However, Churchill ultimately convinced the War Cabinet to continue fighting, and he delivered his famous "We shall fight on the beaches" speech to the House of Commons on June 4, 1940. This effectively put an end to any serious talk.

@dathoujetoch.

Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 14:27

@Psoglav | 20-03-23 | 14:25: Je doet weer net of dit de enige oorlog ter wereld is en de Russen belangrijker zijn dan alle andere schurken.
Bovendien heb ik zes stalen ballen en nog geen geintimideerde Rus gezien.

funda | 20-03-23 | 14:42
▼ 12 antwoorden verborgen

"Men" denkt dat we tegenwoordig zó beschaafd en slim zijn dat er nooit meer een oorlog zou komen. Dat zou alleen maar voor infantielen, idioten en in landen met een gekkie aan het roer zijn. Mooi niet dus: oorlog is van alle tijden en dat zal ook altijd zo blijven. Over 1000 jaar vinden we onszelf nog steeds superieur en lachen we om de idioten die in 2023 dachten superieur te zijn, zoals we nu hetzelfde denken over lui in 1023. De grootste vijand van de mens is de mens zelf.

Ergens denk ik dat we vroeg of laat gewoon de Russische beer terug in zijn hok moeten stoppen, en per dag komt het militair ingrijpen van de EU + VS + UK een stapje dichterbij.

Ome_BW | 20-03-23 | 13:09 | 8

@meneer Q | 20-03-23 | 13:44:

Prima toch. Als de Russische uitgemergelde zielige beer de cyanide capsule wil doorbijten dan moet het dat maar doen. Want tegen de tijd dat Parijs plat ligt zijn er al honderden raketten naar Rusland op weg om heel Rusland te vernietigen.

Denk jij dat de Russen zo dom zijn?

Psoglav | 20-03-23 | 14:22

@funda | 20-03-23 | 13:12: Dat bedoelde ik dus ook met "terug in zijn hok stoppen": terug hun eigen grens over te jagen. Maar zoiets zal hoogstwaarschijnlijk toch gaan escaleren. En als de Russische kernwapens net zo goed zijn onderhouden als al hun ander militair spul dan denk ik dat ze die niet eens af durven te vuren (of beter gezegd: dat zal niet verstandig zijn want de boel is waarschijnlijk al ontploft voordat het 1cm opgestegen is).

Ome_BW | 20-03-23 | 14:40

@Ome_BW | 20-03-23 | 14:40: Hopelijk kunnen ze met zachte dwang van Leopards en Abrams teug over de grens geduwd en gehouden worden.
Krim wordt een heel ander verhaal, misschien zijn guerilla-taktieken daar beter.

funda | 20-03-23 | 14:45
▼ 5 antwoorden verborgen

ik hoor de generaals later alweer de klassieker gebruiken : i rather have the Russian Army in front of me than the Dutch Army behind me.

small_town_dude | 20-03-23 | 13:07 | 6

Waar is hij zo bang voor? Dat we te hard piew piew roepen en zo zijn positie verraden?

ikvindhelemaalmooi | 20-03-23 | 13:15

@ikvindhelemaalmooi | 20-03-23 | 13:15: laten we het erop houden dat voor stukadoors en paaldanseressen hetzelfde geldt. Polen zijn gewoon beter in bepaalde dingen.

small_town_dude | 20-03-23 | 13:20

Moet je natuurlijk de pech hebben dat je precies recht voor onze tank staat. Maar verder heb je weinig last van ons leger als ze achter je staan.

Bigi Bana Boy | 20-03-23 | 13:38
▼ 3 antwoorden verborgen

De Polen kennen de Russen en hebben in hun geschiedenis meer dan eens met die dwingelanden te maken gehad. Blijf staan dat als Polen zich in de strijd mengt, de NAVO een levensgroot probleem heeft. Want we zijn dan in strikte zin niet verplicht om te assisteren, maar hoe lang kun je dat volhouden als Polen in eigen land te maken krijgt met Russische (raket) aanvallen? Dat wordt mij nog wat dit.

Bigi Bana Boy | 20-03-23 | 13:05 | 14

@Psoglav | 20-03-23 | 14:19: Als die mensen dat even zelf naar Oekraïne vertrekken om daar te gaan vechten, lost dat ook een deel van de woningnood hier op. Met een beetje geluk kunnen ze het graf van hun grootvaders nog bezoeken.

Spie | 20-03-23 | 14:25
▼ 11 antwoorden verborgen

Hoe zou het nog met Verhofstadt zijn ?

likmegaties | 20-03-23 | 13:04 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Mocht het zover komen, dan stelt Gladiator voor dat we Den Haag aanbieden als compromis voor de vrede. Weet niet wat Putin ermee kan, maar dan zijn wij 't in ieder geval kwijt. Toch een begin.

Gladiator Fap | 20-03-23 | 13:03 | 7

Eens +1

YG | 20-03-23 | 13:41

Eens met @Funda bedoel ik dan…

YG | 20-03-23 | 13:42

Hij kan nu heel Limburg krijgen.

Pikkebaas | 20-03-23 | 13:49
▼ 4 antwoorden verborgen

En als Polen van Rusland verliest valt NL de Russen aan. Mogen ze me bellen als ze Leopard2 schutters nodig hebben. Ik knal met mijn ogen dicht iedere Rus uit zijn wrakke T-72 tank als het nodig is.

De_fluitlokker | 20-03-23 | 13:00 | 7

@Shadow112 | 20-03-23 | 13:04,
Het zal je verbazen, vele ouderen dan dit die zo ook denken, zijn hier ook aanwezig.

Bad - Casey | 20-03-23 | 13:08

@Bad-c,
Limburgse jager hier! Vergis je niet in de Russische meuk hoor helaasch!

Shadow112 | 20-03-23 | 13:21

@Shadow112 | 20-03-23 | 13:21,
Heb de Jagers in de jaren 80 meegemaakt, Ermelo.
Maar dat wat u zegt, is precies wat ik ook weer bedoel, onderschat nooit de vijand.

Bad - Casey | 20-03-23 | 13:36
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Shadow112 | 20-03-23 | 13:00 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

De compromis die ik van dag één als oplossing heb aangedragen is om het grensland op te delen in het Habsburgs westelijk deel en het oostelijke deel af te staan aan de Tsaar. Dit ter voorkoming van onoverzichtelijk menselijk leed en verder escalatie ter voorkomen.

RdeFriesch | 20-03-23 | 12:57 | 7

@MAD1950 | 20-03-23 | 13:23:
Leg nou eens uit waarom dat zou gebeuren? Uw uitlatingen zijn pure Koude Oorlogstaal. Geef bronnen, literatuur, interviews of links.

theo-is-dood | 20-03-23 | 14:46

@theo-is-dood | 20-03-23 | 14:46: misschien zou u zelf de moeite eens kunnen nemen om te lezen wat Poetin zelf over "de Russische wereld" en wat er volgens hem tot die "Russische wereld" behoort gezegd heeft en tevens eens kunnen luisteren naar wat zijn propagandamosters Medvedev en Simonyan daar over zeggen in plaats van steeds bij anderen om linkjes te bedelen. Wat brengt u overigens tot de overtuiging dat Poetin niet bedoelt en doet wat hij zegt. Kom eens met bronnen, literatuur, interviews en links. Graag van anderen als Thierry Baudet en apologeten. De angst van de landen die volgens Poetin bij de "Russische wereld" horen is niet ongegrond en persoonlijk schat ik hun ervaring met Rusland iets hoger in als de uwe en de mijne.

BenZen | 20-03-23 | 15:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Mooi, die Polen weten wel waar ze met Stalin 2.0 aan hun oostgrens aan toe zijn. In tegenstelling tot een hoop gebroken geweertjes, Poetinapologeten en EU/Van Balenhaters hier...
Noren, Finnen, Zweden, Polen en Oeki's aan onze oostgrens, het kon stukken minder tegen commie/dictatoriale waanzin vanuit Moskou.

Graaisnaaiert | 20-03-23 | 12:56 | 9

@BenZen | 20-03-23 | 13:45: Dan weet je tenminste zeker dat de boel meteen escaleert want die optie is dus onbespreekbaar voor Putin. Je moet een uitweg openlaten waarmee die dolleman in het Kremlin geen gezichtsverlies leidt. Dat betekent dat je zelf ook wat water in de wijn zal moeten doen.

Asteroid-B612 | 20-03-23 | 14:24

@Asteroid-B612 | 20-03-23 | 14:24:
Dus beloon je slecht gedrag en het moet daarnaast wel iets significants zijn wil hij dit thuis kunnen uitleggen want tot nu toe is de invasie een peperdure faal voor hem. Zo niet, probeert hij het gewoon opnieuw elders. Het beste is denk ik om hem te fuiken en hem net zolang zichzelf kapot te laten lopen op stellingen in Oekraine dat ze er in de hoogste kringen in Moskou wel tabak van krijgen en "iets" doen , waarbij hem wippen stap 1 is. En dan kijken we verder wat er aan overleg mogelijk is. Een andere weg is er denk ik niet.

Graaisnaaiert | 20-03-23 | 14:33

@Asteroid-B612 | 20-03-23 | 14:24: welke je. Wij praten over wat een ander land volgens ons in zou moeten leveren. Welk voordeel heeft dat andere land, Oekraïne dus, daar eigenlijk bij?

BenZen | 20-03-23 | 15:43
▼ 6 antwoorden verborgen

En Medvedev die vandaag dreigt met een hypersonische raket op het pand van het ICC in Den Haag.

Après toi | 20-03-23 | 12:55 | 10

Dat heb ik even gemist maar hadden de Russen zoiets al niet vaker gezegd? Overigens, ze hebben dacht ik nog geen 5 van die dingen, ga er vanuit dat er 2 sowieso dummies zijn en hun kwaliteitscontrole en corruptie kennende schat ik zo in dat de kans 20% is eentje daar in de buurt komt.
Maar goed, wie dreigt is bang.

Graaisnaaiert | 20-03-23 | 13:54

Wilde ik alvast alle guurders en de geniale ( werkelijk )redactie bedanken voor de prettige samenwerking en de dagelijkse portie humor en info.
Die hele oorlog en de effecten straks. Het overkomt ons niet zomaar he.......
Met vriendelijke groet

2CVOcean | 20-03-23 | 15:03
▼ 7 antwoorden verborgen

Eindelijk eentje die het wel snapt.

kolonel bromsnor | 20-03-23 | 12:54

@Ruimedenker | 20-03-23 | 12:53,
Factor 10.000 opsmeert, vanuit een bunker, een hele diepe bunker.

Bad - Casey | 20-03-23 | 13:09

Gelukkig zijn er ook nog een paar mensen met gezond, gemiddeld denkvermogen.

funda | 20-03-23 | 13:17
▼ 1 antwoord verborgen

Gaat het nu om grondgebied of zijn de wapenleveringen zélf het doel?

Gladiator Fap | 20-03-23 | 12:51

Oekies hebben ooit met grof geweld de Polen uit hun land getrapt en hoopten ook de Russen er definitief uit te houden. Straks hebben ze beide buren op bezoek.

Duwbak_Linda | 20-03-23 | 12:51 | 3

Die onenigheid is al een hele tijd geleden bijgelegd. Polen stuurt niet alleen de wapens die in de pers komen. Polen stuurt uit eigen actieve voorraden stiekem munitie. Waarom? Simpel ze zijn slimmer dan al onze "maar onze tanks" jankbabies hier. Ze weten dat er maar 1 vijand is en dat is Rusland. Van Belarus maken ze nu al gehakt zodra ze mogen. Dus voor de Pool is elke Rus die sterft een winst. Elke Rus die redt is mooi voer voor propaganda.
www.reddit.com/r/CombatFootage/commen...

Psoglav | 20-03-23 | 12:58
-weggejorist-
Asteroid-B612 | 20-03-23 | 13:48
-weggejorist-
Psoglav | 20-03-23 | 14:08

In deze is ferm een stompzinnige taal.
Wat een mafketel.
Snap heus wel dat de Polen oud zeer t.o.v. de Russen hebben.
Maar deze man is zijn status onwaardig en daardoor ook levensgevaarlijk.

Bad - Casey | 20-03-23 | 12:51 | 10

@Gladiator Fap | 20-03-23 | 13:22: Eens.

BadPatNL | 20-03-23 | 13:42

@Gladiator Fap | 20-03-23 | 13:22:,
Wij krijgen sinds dat achterlijke Corona gedoe al een hele kleine inkijk.
Hoe mensen dus reageren op paniek.
V.b., " dus jij bent niet geprikt, jij denkt niet over jouw medemens na " of " ik zie deze oorlog in het Oosten toch heel anders ", Fascist.
Polarisatie is behoorlijk aanwezig, best wel eng.
Bange Mensen worden enge Mensen.
Terugkomend, eens.

Bad - Casey | 20-03-23 | 14:08

@Gladiator Fap | 20-03-23 | 13:22: klopt. De Duitse minister Baerbock is ook al zo’n domme doos: gaf aan dat we letterlijk in oorlog zijn met Rusland. We worden in het westen en met name in de EU geregeerd door impulsieve sukkels zonder enige kennis van zaken en dat kan ons nog lelijk opbreken.

Spie | 20-03-23 | 14:33
▼ 7 antwoorden verborgen

Willen we meer of minder van dit soort beleidsmakers?

funda | 20-03-23 | 12:50

Ok doe ik de Godwin wel. WWII begon ook een jaar eerder. Niet in 1940 maar in 1939. Weet u nog waar?

Piet Karbiet | 20-03-23 | 12:50 | 4

@_pacman_ | 20-03-23 | 12:53: Dacht ik ook aan. Dat was echter inlijven en nog geen warme oorlog. Idem voor de Anschluss van Oostenrijk.

Piet Karbiet | 20-03-23 | 13:07

In Venlo, het 9 november incident

Crest of Waves | 20-03-23 | 13:17

@Piet Karbiet | 20-03-23 | 13:07: De Anschluss was vanuit oogpunt van de nazi's (zowel Duitse als Oostenrijkse) heel simpel het rechtzetten van een historische fout. Oostenrijk was als rivaal en vijand van Pruisen bij de eenwording van Duitsland namelijk buiten de boot gevallen. Tot groot ongenoegen van de Fuhrer, die zichzelf nooit als Oostenrijker heeft beschouwd, maar altijd als puur Duitser.

Asteroid-B612 | 20-03-23 | 13:47
▼ 1 antwoord verborgen

Mij niet bellen

bier(d)op | 20-03-23 | 12:49

Ja. En dat niet alleen de Amerikanen zijn al maanden bezig met troepen, materiaal en ander spul te sturen. Dat is nooit een goed teken. Laten we hopen dat de Oekraïners het alleen kunnen. Zo niet. Dan gaat Rusland spijt krijgen dat ze hun beste klanten in het gezicht hebben gespuugd en de regel fuck around, find out niet hebben begrepen.

Ndranghitiari | 20-03-23 | 12:48 | 11

@Angélica de Sancé | 20-03-23 | 13:40:

Denk je dat alle Russen dood willen. Jij schrijft ook maar een zooitje onzin. Je begrijpt Mutual Assured Destruction niet eens.

Dan houdt het wel op met jou serieus nemen.

Psoglav | 20-03-23 | 14:06

@Psoglav | 20-03-23 | 14:06: Ten eerste denk ik niet dat de gewone Rus veel inspraak heeft en kan meebeslissen hoe e.e.a. zich ontwikkelt. Ten tweede heeft Poetin uitsluitend in kernwapens en raketten geïnvesteerd sinds hij aan de macht is. Dat zal hij niet hebben gedaan om ze nooit in te zetten. Ten derde zal Poetin als hij verliest, worden vervangen. Wat denkt u dat er dan gebeurt? Komt er dan iemand aan de macht die de Krim afstaat en half Rusland voor het Int. Hooggerechtshof laat slepen en Zelenski schadevergoeding zal betalen terwijl de Russische economie er zeer slecht voorstaat of komt er dan een echte havik aan het roer te staan die de rekening bij Oekraïne zal leggen? Behalve waterstofbommen op Satan 2 raketten zijn er ook kleinere nucleaire wapens die tegen Oekraïne kunnen worden ingezet. Dat zal m.i. de volgende stap zijn bij verdere escalatie OMDAT Rusland namelijk nauwelijks beschikt over fatsoenlijk conventioneel materiaal. De mensen die Rusland willen straffen spelen met nucleair vuur en zijn kennelijk bereid om Oekraïne te laten uitmoorden. Niemand beschikt over een glazenbol waarin we de toekomst kunnen zien maar de risico's die sommigen willen aangaan zijn belachelijk en volstrekt onverantwoord. Rusland beschikt over de meeste kernwapens ter wereld, ook in duikboten en in Kaliningrad. U speelt Russische roulette, ik wil vredesonderhandelingen tot stand brengen maar weet inderdaad niet hoe dat moet als alles escaleert.
Helaas moet ik uitloggen maar ik ben altijd bereid om op een later tijdstip door te gaan met deze discussie. Ik denk dat we allemaal naar een oplossing zoeken want niemand wil de wereld in as zien veranderen. De manier waarop we dat moeten zien te voorkomen verschilt echter nogal. Maar met meer wapens inzetten blus je geen vuur. Daarmee eindig ik mijn deel van de discussie voor vandaag!

Angélica de Sancé | 20-03-23 | 14:38

@Angélica de Sancé | 20-03-23 | 13:40: Angst is een slechte raadgever.

Après toi | 20-03-23 | 16:38
▼ 8 antwoorden verborgen

Voorlopig hebben de Fransen zelf een bak ellende in eigen huis.

Ruimedenker | 20-03-23 | 12:47

Pools/Franse ambassadeur: "Als Oekraïne verliest vallen we de Russen aan, we hebben geen keus"

... ik heb een probleem met het woordje "we" in die zin.
Rusland aanvallen vanuit de EU betekent einde western civilization.
Bekijk het maar, met je "we".

Gladiator Fap | 20-03-23 | 12:45

Alsof Polen beschaafd westerse normen hanteert waar het gaat om niet katholieken, vrouwen, recht op abortus, homo's, etc.

dathoujetoch | 20-03-23 | 12:43 | 5

De Poolse normen en waarde aangaande niet-religieuzen, vrouwen, recht op abortus, homo's liggen een stuk dichter bij de onze dan die van de Islam, en die hengelen desondanks we ook gretig binnen en staan toe dat ze onze normen en waarden met de voeten treden.

Als we onze westerse normen en waarden ook maar een klap waard vonden, dan haalden we niet jaarlijks 100k mensen op die schijten op diezelfde normen en waarden, maar zouden we die verdedigen.

Ze worden echter alleen verdedigd wanneer dat uit komt, daarmee zijn het slechts een politieke standpunten, geen normen en waarden.

ReyNemaattori | 20-03-23 | 12:59

Goed plan. Laat ons over homorechten in Polen gaan discussiëren in een tijdperk waarin WO3 om de hoek loert. Dat zal ze leren, die Russen. Geen wonder dat Putin dacht dat het een piece of cake zou worden.

Gladiator Fap | 20-03-23 | 12:59

ik ben vaak in Polen geweest, het vreemdst vond ik alle hakenkruizen en SS graffiti in bushokjes, op muren en op rotswanden. En dat dit er jaren op bleef staan. Terwijl Polen een van de grootste slachtoffers was van de nazi's. Vreemd volk, het ligt er ook bezaaid met wodkaflessen.

small_town_dude | 20-03-23 | 13:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Doen ze goed, die Polen. Want de Russische fascisten zijn ook onze vijanden.

Après toi | 20-03-23 | 12:41 | 4

@Bad - Casey | 20-03-23 | 13:01: De enige realistische oplossing is een militaire overwinning op de Russen.

Après toi | 20-03-23 | 13:20
-weggejorist-
president osama | 20-03-23 | 13:46
-weggejorist-
Bad - Casey | 20-03-23 | 14:33
▼ 1 antwoord verborgen

Nieuwe Europese grootmacht in wording. Morgen heten we allemaal Piotr.

Duwbak_Linda | 20-03-23 | 12:31 | 1

En dan word je als eerste met een ijselijke gil uit de troika gegooid.

funda | 20-03-23 | 13:08

Er zijn veel die willen "onderhandelen" met het regime van Poetin. Waaronder allerlei "genuanceerde" reaguurders die dan boos worden als ze "de andere kant" willen belichten. De Polen hebben geen enkele illusie wat dat aangaat. Zij zetten alles in op de enige taal die Poetin begrijpt: Die van keiharde militaire overmacht.

Al het andere is zwakte in de ogen der Russen. Onderhandelen? Ja dat doen ze heel graag, als je tenminste al hun eisen inwilligt. Dan is er meteen vrede natuurlijk.

Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 12:31 | 15

"Onderhandelen? Ja dat doen ze heel graag, als je tenminste al hun eisen inwilligt. Dan is er meteen vrede natuurlijk."
Dus als zij de Krim en de Dombass willen en daarmee eindigt alle bloedvergieten, vernietiging en mogelijkheid tot derde wereldoorlog, dan moeten we dat toch niet willen?

Moriarty | 20-03-23 | 13:50

@Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 13:07: Is Oekraïne van ons, dat we het ‘weg kunnen geven’?
Of bedoelt u dat als Rusland Oekraïne inneemt, dat wij daar dan verantwoordelijk voor zijn?
En als dat Russische leger zo slecht en waardeloos is, waarmee gaan ze dan Polen en de rest van Europa veroveren?

president osama | 20-03-23 | 14:06

@Moriarty | 20-03-23 | 13:50:
Met de Krim of Donbass is Poetin niet tevreden. Die had hij al, maar wilde oorlog weet je nog. En ondertussen vier provincies officieel reeds geannexeerd. Die nog veroverd moeten worden. En de eis ligt al lang op tafel dat de staat Oekraïne in haar geheel moet worden vernietigd.

En daar komt moriarty met zijn koffertje vol vredesplannen.

Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 14:11
▼ 12 antwoorden verborgen

Spannend heur dat Call of Duty tis net echie, oh wacht!

william7055 | 20-03-23 | 12:30

Saoedi Arabië en Iran staan elkaar sinds mensenheugenis naar het leven
Wang Yi komt langs ,in 9 dagen vrede geregeld en wederzijdse bezoeken etc.
Vandaag ,China gaat zich bemoeien met vredesoverleg Oek en Rusland.
twitter.com/Investingcom/status/16377...

chausson61 | 20-03-23 | 12:29 | 7

@SIogra | 20-03-23 | 12:39: "alongside Russia" China is dus niet serieus te nemen als vredesonderhandelaar.

Rennieflox | 20-03-23 | 12:43

@Spring Bruissteen | 20-03-23 | 12:43: tja, als het hele westen afhankelijk van je is omdat de productie van vrijwel alles naar China verplaatst is, de "leiders" de energie onbetaalbaar maken zodat al zou men weer willen produceren het alsnog niet kan.

Tja, dan snap ik het wel. Maar wij hebben gelukkig wel de morele overwinning.

Diepstrotje | 20-03-23 | 12:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Avec de franse slag.
Nihil novi.

hallevvezool | 20-03-23 | 12:29

Als je de uitspraken van westerse leiders en de hoeveelheid financiële en materiële steun ziet, weet je al lang dat we niet meer terug kunnen.

Capt. Iglo | 20-03-23 | 12:25 | 3

Wat was er niet duidelijk aan: Poetin kan, en mag niet winnen?

Psoglav | 20-03-23 | 12:29

@Psoglav | 20-03-23 | 12:29: daarom en het is ook de enige taal die hij begrijpt. Spijtig genoeg komen onze leiders daar nu pas achter maar goed, beter laat dan nooit.

Capt. Iglo | 20-03-23 | 12:44

@Capt. Iglo | 20-03-23 | 12:44:

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald is het toch?

Psoglav | 20-03-23 | 14:01

Opvallend, dus al het NATO materieel dat de laatste maanden naar Polen is gestuurd om de verdediging te versterken, gaat nu dus gebruikt worden om aan te vallen?

je suis bier | 20-03-23 | 12:24 | 5

@Motorkater | 20-03-23 | 12:56: Voor oorlog heb je maar 1 partij nodig. Dus je kan zelf wel stoppen met vechten, maar daarmee is de oorlog niet afgelopen. Je gaat hem alleen heel snel verliezen.

Mbovenka | 20-03-23 | 13:06
▼ 2 antwoorden verborgen

De Polen hopen dat het dan bij een conventionele oorlog blijft?
Weggegooid geld.

Ichneumonidae | 20-03-23 | 12:24 | 12

@Ichneumonidae | 20-03-23 | 12:35:

Wat zeik je nu. Jij hoeft niet te vechten anderen doen het voor je. En ja, ik kijk een beetje op je neer want je wil niet eens zoiets doen als humanitaire hulp geven. Het is gewoon niet jouw probleem volgens jou en daar vind ik wat van.

Psoglav | 20-03-23 | 13:59

@Psoglav | 20-03-23 | 13:59: Als jij de wapens oppakt, naar het front gaat en het ‘voor ons’ doet, mag je jezelf een held noemen. Tot dat moment ben je gewoon een van de vele (laffe) oorloghitsers.

president osama | 20-03-23 | 14:29
▼ 9 antwoorden verborgen

Hopelijk zal het niet nodig zijn en wordt Poetin tijdig vervangen door een pro-westerse puppet.

Zeurders | 20-03-23 | 12:24 | 4

@Psoglav | 20-03-23 | 12:32: Inderdaad maar 1 uitkomst: veel onnodige ellende en levenslange trauma's in duizenden gezinnen, of het nou Russen of Oekraïners zijn.

Here's Freddy | 20-03-23 | 12:51
▼ 1 antwoord verborgen

De vredesbesprekingen onder leiding van China kunnen beginnen.

thanseeuwen | 20-03-23 | 12:24 | 3

Nee. Want Poetin wil niet, Zelensky kan niet en daarnaast kan en mag er maar 1 onderwerp zijn en dat is de Russen pleuren op en geven de Krim terug of de dood. China heeft niets in de melk te brokkelen en moeten uitkijken. De VS en EU zijn al bezig om dit te escaleren naar China. China heeft ons nodig en wij China niet. Strategisch gezien. Wel kut voor die meisjes die van Ali Express willen bestellen.

Psoglav | 20-03-23 | 12:34

China, hahahaha.

Après toi | 20-03-23 | 13:31

@Psoglav | 20-03-23 | 12:34: Nee, Rusland heeft dat Chineze initiatief positief benaderd. Het zijn juist de VS en Oekraïne die het categorisch afwijzen. Slim gespeeld, want Rusland kan dan zeggen dat ze wel bereid waren om dat als vertrekpunt te accepteren, maar helaas wilde de tegenpartij dat niet. Want ik denk dat het Chinese voorstel voor Rusland ook niet lekker lag, hoor.

Spie | 20-03-23 | 14:42

Nederland moet weer wapens gaan maken. Eurometaal weer terug en ook als eerbetoon aan Peter R de Vries en zijn vader weer een kruitfabriek in Muiden.
De schatkist gaat veel inkomsten mislopen vanwege de vernietiging van de Boerenstand, dus dat dan mooi gecompenseerd worden door wapens en munitie te fabriceren. Bijkomend voordeel: om munitie te kunnen maken is stikstof vereist. Wie weet kan het mestoverschot worden aangewend om bommen te maken.

Arnold Layne | 20-03-23 | 12:24 | 2

Doen we al, maar het kan en moet opgeschaald worden.

Alleen hebben we te weinig handen. Dat is kut. Hopelijk komen er een paar mensen terug uit hun pensioen.

Psoglav | 20-03-23 | 12:35

Op het terrein van die kruitfabriek in Muiden staat nu een nieuwe vinexwijk. Met toepasselijke straatnamen als Vuursteen, Voorlader, Schietkatoen en Het Korte Lontje. Verkoopt blijkbaar niet lekker want ik krijg nog wekelijks mail van de makelaar.

Piet Karbiet | 20-03-23 | 12:59

Wat met Bin Laden en Hussein en Khadaffi wel lukte is blijkbaar toch een stuk moeilijker met Putin. Die man kan zich heel goed verstoppen.

skoftig | 20-03-23 | 12:23 | 1

Het schijnt dat de Russen op hem jagen.

Psoglav | 20-03-23 | 12:36

En wat gaan de Russen dan doen?
Juist, een aantal waterstofbommen op strategische plaatsen gooien.
Goed bezig, Polski!

meneer Q | 20-03-23 | 12:22 | 2

Niet zo bangig, ventje.

SIogra | 20-03-23 | 12:24

Dan gaat het gelijk over op een nucleaire respons. Denk datze daar toch nog wel even mee dreigen ipv doen.

Reagiertank | 20-03-23 | 13:02

Even kijken, waar ging het ook al weer over...
Poetin laat zijn volk als soldaat een buurland inpikken.
Waaaant....daarom. Zomaar.
In plaats van zijn eigen land een beetje betere levenskwaliteit te geven.
Maar daar begon het.

Inmiddels is een deel van de steden in puin geschoten.
Krijgen we filmpjes te zien met sensatiemuziekjes.
En zijn veel zonen, vaders, broers, echtgenotes omgekomen.
Voor dat rare landjepikidee van Poetin.

Het wordt steeds absurder...

AdvocatusDiaboli | 20-03-23 | 12:22 | 1

Is wel zo.

In Mariupol beweert de Ruzzische propaganda doodleuk '... dat Oekrainers hun eigen steden in puin schieten. Wij, ge-wel-di-ge Ruzzen uit Ruzland dat eigenlijk Wakanda is, doen niemand kwaad. He-le-maa niemand. Oekrainers zijn allemaal Nazi's'.

Gelukkig hebben we o.a. de beelden nog.

Nederlandop1 | 20-03-23 | 12:26

De Polen weten als geen ander wat het is om onder de Russische terreur te leven. Tot ver in de jaren 50 was er gewapend Pools ondergronds verzet, het land is beroofd van elk stukje infrastructuur van waarde na de "bevrijding" van 1945 en leefde onder de NKVD en KGB terreur. Het heeft vele duizenden Polen het leven gekost.

Dat ze zich bewapenen tegen een herleefde USSR kan ik me heel goed voorstellen. Als Oekraïne verliest staat het aan de frontlijn met de USSR.

Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 12:21 | 2

Precies zo. De Ruski’s die meerdere keren spelers waren in de Poolse delingen van de 18de eeuw, die op 7 juni 1941 Polen binnenvielen en tienduizenden Poolse krijgsgevangen officieren in een bos een nekschot gaven, die vervolgens die tot eind jaren tachtig het land onder de knoet hielden. Het met afstand meest getormenteerde Europese land van de laatste eeuwen zal zich tot de tanden bewapenen en gelijk hebben ze.

Hajduk | 20-03-23 | 13:37

Dat gewapend verzet was er in Galicië, West-Oekraïne en ook in de Baltische landen. Waren trouwens lieden die de jaren daarvoor de Duitsers enthousiast hadden geholpen bij het uitmoorden van joden en andere minderheden, waaronder Polen en Russen.

Spie | 20-03-23 | 14:48

Het is maar retoriek. Kennelijk is dat soms nodig met al die rare figuren met stoornisjes die nooit de top van een land hadden mogen bereiken: gekke psychopaten en autistische narcisten.

SIogra | 20-03-23 | 12:20 | 1

Uw visie op de Nederlandse politiek is helder.

dathoujetoch | 20-03-23 | 12:33

Moeten we natuurlijk ook wel eerlijk bijzeggen dat Russische onderknuppels op hoger level dan ambassadeur zelfs, niet onder of stoelen of banken steken dat Polen een doel is na Oekraine, ze zullen wellicht easy targets als Moldavie eerst pakken, Maar de realiteit is gewoon dat Oekraine een proxy oorlog is. Van Rusland omdat ze met teveel weggekomen zijn zonder sterke westerse reactie. Dat ze nu mogelijk in Oekraine verslagen worden met (oudere) westerse wapens is misschien wel de grootste afweer. tegen verdere escalatie

politiekgemotiveerd | 20-03-23 | 12:20

Grootspraak.

gato | 20-03-23 | 12:20

Als je toegeeft aan dreiging, doe je dat om oorlog te voorkomen maar vaker wel dan niet ontwijk je oorlog niet.
Voor degenen voor wie u zich openlijk hebt vernederd door toe te geven, zullen daar niet stoppen, maar zullen proberen verdere concessies af te dwingen en hoe minder zij u achten, des te meer zullen zij boos op u worden.
Aan de andere kant zul je merken dat je aanhang steeds koeler naar je toe groeit, omdat ze je als zwak of pusillanous zullen beschouwen.
Maar als je, zodra je je bewust wordt van de bedoelingen van je tegenstander, je voorbereidt om geweld te gebruiken, ook al zijn je krachten inferieur aan die van hem, dan zal hij je beginnen te respecteren, en, omdat degenen waarmee je bondgenoot bent je nu zal waarderen en klaarstaan om te helpen wanneer je begint te bewapenen, wat ze nooit zouden hebben gedaan als je het had opgegeven.
Niccolo Machiavelli
Geschreven in 1517.

Maggiesfarm | 20-03-23 | 12:17 | 5

@Ridde Rogter | 20-03-23 | 12:22: eerst lezen dan denken : en je dan na laten kijken. Wat een non-sense !

Maggiesfarm | 20-03-23 | 12:27

Ofwel, in 1 zin: Voor vrede heb je twee partijen nodig, voor oorlog maar 1.

Mbovenka | 20-03-23 | 12:27

@Maggiesfarm | 20-03-23 | 12:27: Verdiep je eerst een grondig in wat er tussen Duitsland en Polen in 1939 voorafgaand aan de inval door Duitsland voorafging en hoe snel het met Polen was afgelopen. Misschien dat je die oogehaalde wijsneuzerij van M. dan wat beter interpreteert.

Ridde Rogter | 20-03-23 | 14:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik wil geen oorlog. Op welke partij moet ik dan stemnen?

dathoujetoch | 20-03-23 | 12:16 | 4

Op de D66-leider, als Israel van de kaart is....

Maggiesfarm | 20-03-23 | 12:19

Partij tegen de burger.

Xbitt | 20-03-23 | 12:29

Alles rechtser dan de VVD, de extremiteiten uitgezonderd. Stem je links, dan stem je voor polarisatie en oorlog en tegen eigen verantwoordelijkheid en rationaliteit.

Gladiator Fap | 20-03-23 | 12:49
▼ 1 antwoord verborgen

Begonnen wij maar eens met uitvoering. Niet veel geld opstoken aan f35. Maar echte mannen in dienst. Herstel van vier infanteriebrigades, deels mobilisabel. Koop PSU voor de manschappen. Zorg sofort voor huisvesting, koop transport en ondersteuningsmaterieel. Dit kan alleen met activeren dienstplicht. Start met keuren en de eersten kunnen per juli of januari opkomen.
Bij de marine ook sofort alles varend maken. Bestel fregatten en begin sofort met de rompen te bouwen. Gebruik gewoon het bestaande ontwerp. Laat dienstplichtigen zo snel mogelijk opkomen voor de marine.
Koop gewoon onderzee-ers van de plank uit frankrijk.

AntiZanicz | 20-03-23 | 12:16 | 4

Doe maar even helemaal niets, niks kopen , want je raakt alles kwijt.

gato | 20-03-23 | 12:22

Drones, drones, drones. De meest effective wapens voor de oorlogen van straks.

Beste_Landgenoten | 20-03-23 | 12:23
▼ 1 antwoord verborgen

En u moet maar denken "Chamberlain heeft de oorlog ook niet gewonnen" .....

Maggiesfarm | 20-03-23 | 12:16 | 6

@AntiZanicz | 20-03-23 | 12:17: Hadden ze 'sofort angegriffen' voordat Operation Dynamo begon ( 338,000 geallieerde troepen ingesloten op de stranden van Duinkerk), dan was de oorlog waarschijnlijk al voorbij.

Abject | 20-03-23 | 12:37

@Abject | 20-03-23 | 12:37: Duitsland heeft bij herhaling geblunderd met uitdelen van de genadeklap aan Engeland. Duitsland heeft derhalve nagelaten te winnen, Engeland heeft op papier niet verloren doordat AH zo dom was USA teveel te tarten.

_pacman_ | 20-03-23 | 12:52

@Psoglav | 20-03-23 | 12:23: de yanks kwamen niet helpen. Ze leverden spullen en Hitler voelde zich na 7 dec 41 Pearl Harbord geroepen om selbst den Krieg gegen den Yanks an zu fangen.

AntiZanicz | 20-03-23 | 16:28
▼ 3 antwoorden verborgen

En wat heeft NL aangeschaft of besteld?

sokkenpluisje | 20-03-23 | 12:15 | 6

@SirCharlesPoploch | 20-03-23 | 12:42:

Het is nu niet dat het onbekend is. Maar de intellectuele armoede hier frustreert me soms. Heel veel mensen met een hoog toontje die van toeten noch blazen weten.

"WAAR zijn onze TANKS!!!"

Die hebben we verkocht voor de meer passende en betere CV90NL ongeveer 200 hebben we.

"WAAROM onze vliegtuigen weggeven!"

We hebben de JSF gekocht, die dingen hebben we niet meer nodig.

"WAAROM zeggen we pang pang en hebben geen munitie!!"

Oefenmunitie. We hadden geen oefenmunitie.

"WAAROM explodeerde die mortier!"

Fair point, dat was wel een gigantische blunder, die mortiergranaat was over datum.

Psoglav | 20-03-23 | 13:53

@Psoglav | 20-03-23 | 13:53: De CV90NL is een goeie pantserwagen, maar hij kan toch echt niet op tegen een MBT. OK, toegegeven, moderne MBTs hebben de Russkis niet zoveel meer over, dat dan weer niet...

Hoeveel JSFs hebben we ook alweer gekocht? Daar winnen we geen luchtoorlog mee.

Ik ben het helemaal met je eens als het om de oorlog in Oekraine gaat, maar het Nederlandse leger gaat daar geen potten breken als het erop aan komt. Hoe frustrerend dat ook is.

Mbovenka | 20-03-23 | 15:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is toch wel aandoenlijk hoe mensen als deze je willen doen geloven dat we het conflict nog niet ge-enterd zijn.

Battery!!! | 20-03-23 | 12:14

Me dunkt dat velen de historie van Polen niet kennen. En wie de geschiedenis niet kent is gedoemd om............

Maggiesfarm | 20-03-23 | 12:14 | 1

........ Rus te worden.

Aristotalloss | 20-03-23 | 13:37

De polen die ik ken zijn wel heel handig met nietpistolen.

small_town_dude | 20-03-23 | 12:13

Ik heb eventueel nog een luchtbuks en een katapult.

laurentius | 20-03-23 | 12:13

Ik vermoed dat er wat Poolse wapen inkopers inmiddels zijn geëmigreerd naar Zuid-Korea en daar als een vorst leven.

_pacman_ | 20-03-23 | 12:11 | 1

Het blijven Slaven, die weten heel goed hoe met andermans budget om te gaan.

BadPatNL | 20-03-23 | 12:26

We hebben geen keuze? Wat is dat voor een Russische retoriek. We kunnen ook gewoon een enorme muur bouwen, flinke bunkers en een hele diepe gracht.

tiku99 | 20-03-23 | 12:11 | 8

@blendedperfection | 20-03-23 | 12:48: Of delegeren van de commandostructuur. Of geniale generaals.
Rusland is eigenlijk altijd in WO I blijven steken: Gewoon manschappen er tegenaan blijven gooien. Het beste machinegeweer zetten we achter de militairen, en we schieten iedereen overhoop die zich niet vrijwillig in de vleesvermaler gooit..

TheEgg | 20-03-23 | 12:58

Oei, ik woon aan de verkeerde kant van de waterlinie.

langelat | 20-03-23 | 13:08

@TheEgg | 20-03-23 | 12:58:
Bij mij sluiten die 2 elkaar niet uit hoor. Soms is het en/en :). Het overkoepelende plan werd nog steeds door de hoge heren in elkaar geflanst, en toen Guderian door Frankrijk ploegde met zijn blitzkrieg was hij maar wat blij met zijn gedelegeerde commandostructuur en vrijheid van handelen van middenkader officieren die bij gebrekkige communicatie volgens eigen inzicht de juiste beslissingen namen.
Qua Rusland eens :)

blendedperfection | 20-03-23 | 13:12
▼ 5 antwoorden verborgen

We zijn nog lang niet uitgevochten, dat mag duidelijk zijn.

Smoelensmid | 20-03-23 | 12:10 | 8

@Yojimbo | 20-03-23 | 12:35:
Ik weet niet of ik op mijn leeftijd nog nuttig ben aan het front maar zoals elke Nukubu snap jij helemaal niets van oorlog en ben je te laf om voor je vrijheid te vechten. Geeft niet, wij doen het voor je.

Ik sta trouwens wel aangemeld bij de reservisten. Alleen denk ik niet dat iemand wil dat ik in een loopgraaf ga liggen, dit is puur omdat ik beter in andere oorlog-gerelateerde zaken ben.

Ik ben trouwens niet de enige hier op GeenStijl. Bij mijn weten zijn er tenminste 4 of 5 andere reservisten / veteranen.

Psoglav | 20-03-23 | 13:49

@Yojimbo | 20-03-23 | 13:00: Gifgasaanvallen in Syrië (met behulp of medeweten van de Russen) en de inname van de Krim en de openlijke steun voor de separatisten in de Donbas. Veel ketelmuziek vanuit Washington maar uiteindelijk deed Obama niets.

Jafco | 20-03-23 | 13:54

@Psoglav | 20-03-23 | 13:49: ik kan mij niet voorstellen dat iemand u gelooft..
Ik heb nog nooit oorlogszuchtige veteranen meegemaakt zoals u (wel soldaten, nooit veteranen) .Oorlogszuchtig zijn de mensen die ándere mensen de oorlog insturen en al helemaal als er geld aan verdient moet worden € / $

the_w | 20-03-23 | 15:39
▼ 5 antwoorden verborgen

En wat doet Nederland?

Tollebol | 20-03-23 | 12:10 | 9

Zuinig zijn op het vaasje?

Groene_pixel_man | 20-03-23 | 12:56

Nederland heeft geen tijd. Eerst moet iedereen zijn persoonlijk voornaamwoord uitgekozen hebben.

langelat | 20-03-23 | 13:06
▼ 6 antwoorden verborgen

Ze doen maar.
Zolang wij maar niet besluiten om Rusland aan te vallen.
Wij zijn per slot van rekening beschaafd. Wij vallen niet zomaar soevereine landen binnen....

Is dit nog nieuws? | 20-03-23 | 12:10

..."Seit 5:45 Uhr wird jetzt zurückgeschossen"
Waarom beginnen Wereldoorlogen altijd in Polen?

Motorkater | 20-03-23 | 12:10 | 6

Omdat je niet je best deed op de basisschool.

Psoglav | 20-03-23 | 12:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Begint interessant te worden. Wanneer Rusland Ulraine inneemt begint de echte oorlog pas. Zouden ze daar op voorbereid zijn?

halfvolle glas | 20-03-23 | 12:09 | 2

De Russen? Nee. Wij. Ja.

Psoglav | 20-03-23 | 12:27

@Psoglav | 20-03-23 | 12:27: 1 paar bommen is voor de russen genoeg..
zal the usa dan terugschieten om vervolgens zelf onder vuur te worden genomen?

Poetin is knettergek maar dát doet hij niet? vast......

the_w | 20-03-23 | 15:36

2 x 48 FA-50 zijn er 96. Dubbel copy-paste? Blijft evengoed veel alles bij elkaar. Vooral dus voor grondoorlog.

TheseDays00 | 20-03-23 | 12:07 | 1

Je hebt gelijk, meteen fixed, thanks.

Spartacus | 20-03-23 | 12:13

We? ik niet, dankjewel

small_town_dude | 20-03-23 | 12:06 | 12

@skoftig | 20-03-23 | 12:20: ik merk dat ik meer een gezichtenmens ben. Dat lichaam zal allemaal wel, maar zo'n kop moet je tegenaan kijken. Bedankt voor dit lunchfilmpje overigens.

small_town_dude | 20-03-23 | 13:00

Ik sluit mij aan bij een tegelaar met Leopard ervaring. .. Nee .. ben er wel klaar mee.

Hetiswathetis | 20-03-23 | 14:49
▼ 9 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl