Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pleidooi in Kamer voor verschrikkelijke armoede

GeldBlog

Ja hoor, daar hebben we weer een poging om communisme in te voeren door het kapitalisme zwart te maken. Het NRC kopte: Pleidooi in Tweede Kamer voor minder groei: 'Kapitalistische systeem werkt niet'. En nu zal deze uitspraak niet beperkt blijven tot een artikel in de krant of een schrijfsel op een blog, maar zal deze nu ook in de Tweede Kamer te horen zijn! Op uitnodiging van, hoe kan het ook anders, GroenLinks (“ex”-Communistische Partij Nederland), mag hoogleraar Jason Hickel zijn idee vertellen over wat wel en wat niet zou moeten op economisch vlak. Als het klopt dat partijen zoals GroenLinks, Volt, D66, SP, PvdA, PvdD en het CDA deze ideeën ook maar enigszins steunen, dan gaat het nu volgende er hopelijk voor zorgen dat geen enkele lezer op deze partijen zal stemmen.

Hickel stelt dat de wereld naar een post-groei model moet gaan, en met post-groei bedoelt hij “ontgroeien” (degrowth). De optimist zou nog kunnen denken dat Jason nog steeds groei van de economie wil, maar op een betere voet of zo. Helaas is dit niet het geval.

Zo zegt hij het volgende: “Groei betekent eenvoudigweg een toename van de productie, maar zegt niks over het werkelijke leven en welzijn van mensen”. Dus de vrije keuze van consumenten over wat ze wel en wat niet wensen te kopen en te gebruiken, is helemaal niet goed voor hun welzijn! Jason impliceert dat de overheid dat wel weet en dus de keuzevrijheid van de burgers wel moet afpakken. Dus geen nieuwe telefoon meer iedere 2 jaar, geen eigen auto, geen groot huis, en zo verder.

Mocht u na dit toekomstbeeld nog niet van uw stoel zijn gevallen, dan zal de volgende eis van Jason daar vast wel voor zorgen. Hij stelt namelijk dat ons energieverbruik minimaal moet halveren… Grosso modo betekent dit een halvering van het BBP (door hogere energie efficiëntie wellicht wat minder, maar niet veel minder).   

Social

Of dit niet erg genoeg is, moet er wel groei komen in de zorg en onderwijs. Dus terwijl BBP zowat halveert, gaan de uitgaven van de overheid flink omhoog. Om dit te bekostigen, op een zowat halverend BBP, moeten de belastingdruk richting de 90 procent. Dat dit geen haalbare kaart is, dat weet zelfs Jason wel, dus komt hij met het geweldige plan om de ECB geld te laten drukken om zo de Weimar Nederlandse regering te financieren! Nou, als dat de oplossing is, waarom printen we dan niet alles bij elkaar; makkelijk toch?

En Hickel gaat niet alleen onze Tweede Kamer vullen met zijn destructieve ideeën, maar zal deze ook doodleuk bij de Europese Commissie ten gehore brengen. Ergens geen verrassing dat daar interesse is naar de ideeën van Hickel, want ze lijken niet veel te verschillen met die van het WEF. U zal niets bezitten, alles zal een dienst zijn, aan de man gebracht door de overheid en aanverwante bedrijven. Heerlijk toch, nul zorgen en daarom zult u ook gelukkig zijn, aldus de experts zoals Hickel. En doordat bedrijven en overheden eigenaar blijven van alle spulletjes, gaan ze alleen spulletjes maken die niet kapot gaan. Immers, als het kapotgaat, moeten zij de rekening betalen en niet de burgers, zo gaat de gedachte.

Gelukkig is zoiets al vaker geprobeerd, of het nu onder Mussolini was of onder Stalin en Mao (hallo Rosenmöller!), de economie floreerde, alle essentiële goederen en diensten waren beschikbaar voor iedereen en van top kwaliteit en mensen waren vrij en blij, toch?

Wat al die antikapitalisten maar niet door hebben, is dat de kracht van het kapitalisme nu juist u en ik zijn. Wij bepalen immers wat wij kopen en wat wij dus voor iets willen betalen. Daarmee geeft ieder individu impulsen aan bedrijven om bepaalde dingen wel te leveren en andere juist minder. En/of om de kwaliteit te verbeteren versus de prijs en zo verder. Hiermee weten bedrijven, zonder de individuele consumenten te kennen, uiteindelijk waar zij wel of niet in moeten investeren. Antikapitalisten stellen dus juist dat mensen dit niet moeten kunnen doen (want slecht voor ons) en dat de Staat al het kapitaal moet alloceren zodat alleen die diensten en goederen worden geleverd/gemaakt die zij goed voor ons allen achten.

Waarom iemand deze toekomst bewust wil nastreven, is mij een raadsel. Ik hoop dan ook dat de potentiële stemmers op de voornoemde politieke partijen zich nog eens goed achter de oren krabben, voor zij ons allen in deze nachtmerrie storten. 

Reaguursels

Inloggen

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Alleen aanhangers van de religie van de Almachtige Heilstaat blijven hardnekkig tegen dezelfde rots schoppen; "uiteindelijk ziet die rots in dat hij fout zit, en vertrekt".
Natuurlijk.

Socialisme is altijd mislukt. Altijd.
Alle socialistische heilstaten zijn of mislukt, of hebben inmiddels kapitalistische aanpassingen gedaan om te overleven. Alleen in het (helaas steeds minder) kapitalistische Westen kunnen *gesubsidieerde* socialistische experimenten tijdelijk overeind blijven. Tot er geen belastinggeld meer is voor alle subsidies en baantjesmachines, en dat moment komt nu snel dichterbij.

Een te grote overheid is per definitie corrupt en incompetent; een almachtige overheid is corrupt en incompetent tot de honderdste macht. Linkse oplossingen zoals censuur, dictatuur, terreur, hongersnood en genocide veranderen daar niks aan.

Los van het feit dat socialisme altijd faalt; geld bijdrukken, echt?
Dat dat altijd verkeerd uitpakt is toch al lesstof in de brugklas?
En een belastingdruk van 90%; behalve voor de graaiende partijtop neem ik aan? Want die blijven net als nu gewoon de wereld rondvliegen, en in huizen met verwarmd buitenbad wonen.
En het plebs moet het energieverbruik minimaal halveren; dus koud eten in een onverwarmd huis...

Dandruff | 13-03-23 | 07:47

Ach ik had van de week iemand die zei dat de VVD het zo goed had gedaan met de econoivan Nederland na de Covid, alles draaide nog!
Toch maar even gewezen dat het toch echt de ECB was die nog even door ging met geld printen en dat we dankzij dat eindeloze bij printen nu een mega inflatie hebben gekregen en daar alsnog een flinke klap van gaan krijgen (economisch).

Maar toch was het knap van de VVD.. omg.

boerk | 13-03-23 | 07:44

vm.tiktok.com/ZMYmVcGN1/
Trump, rechtstreeks verantwoordelijk voor het instorten van Silicon Valley Bank.

cugel | 13-03-23 | 07:42

Gelukkig zit ik een groot deel van het jaar in een land dat deze experimenten al aan den lijve ondervonden heeft en deze nooit en te nimmer meer wil overkomen. Het land heeft ook minder prettige ervaringen met de Islam en dat daar ook niet zo erg gewaardeerd.
Kortom een paradijs op aarde.

Haberdoebas | 13-03-23 | 07:22

het probleem met het huidige geld systeem is niet kapitalisme of communisme maar fractioneel bankieren
kapitalisme en communisme zijn aan het einde van de dag ook over gelaten aan de huidige manier van valuta waardering (IMF dat besluit of je op de naughty or nice list staat voor de beoordeling van je land)

niemand specifiek | 13-03-23 | 06:34

Wat iedereen hier vergeet, ook GS blijkbaar, is dat je niet moet gaan peuren in en op de eerste levensbehoeften, zoals winsten maken op Energie en Wonen.
*mompelt iets over Mazloff.

Scot | 13-03-23 | 01:28 | 2

Dat wordt niet vergeten, maar genegeerd, omdat het onzin is. Eten is ook een primaire levensbehoefte, maar als de staat dat gaat regelen, dan zul je wachtrijen op straat zien staan. Er is namelijk niemand die zo briljant is dat die het allocatieprobleem kan oplossen.

Overigens is de lijst met belangrijke zaken waar de staat voor zou kunnen zorgen eindeloos. Wonen, zorg, onderwijs, wegen, defensie, inkomen, eten, drinken, energie. Welkom in de communistische heilstaat.

BenBinnen | 13-03-23 | 06:00

@BenBinnen | 13-03-23 | 06:00: Als de overhead, sorry de overheid zelf halveert is opeens een heleboel betaalbaar.

Sans Comique | 13-03-23 | 06:25

Het aantal mensen op deze planeet moet ook *minimaal* halveren.

Expert Homo | 13-03-23 | 00:56

Citaat uit het NOS-artikel: "De degrowth-beweging ziet een radicaal andere indeling van de economie voor zich, met kortere werkweken, baangaranties en een basisinkomen." Meer tijd om te neuken dus, dat lijkt me een goed idee!

Rhenium | 12-03-23 | 23:15

Om armoede tegen te gaan kunnen ze rustig een toeslag verzinnen ofzo...

Regentenstijl | 12-03-23 | 22:47

Sinds politici inhoudelijk niets meer hoeven te kunnen ontstaat er ruimte voor dit soort gevaarlijke flauwekul.

Lijkvocht | 12-03-23 | 22:40

De dood van vier miljard mensen binnen nu en een jaar betekent inderdaad een halvering van het wereldwijde energieverbruik.

Rhenium | 12-03-23 | 22:32

Dacht even, ga dat stuk zelf even lezen, dan zul je zien dat vast iets heel anders wordt bedoeld. Want dit kan niet waar zijn, zou veel te ver gaan. Kom ik even van een koude kermis thuis!
Zou nog kunnen begrijpen dat de rijkste bovenlaag (kijk naar miljardendividend van Ahold of Shell etc.) alleen zou worden aangepakt zodat die 995.000 Nederlanders (bron : CPB maart 2023) niet onder de armoedegrens geraken en nog afdoende te eten kunnen halen.
Maar dit plan is zo extreem, geld bijdrukken (nog meer?) en economische groei laten zakken dat het niet geloofwaardig zou zijn. Toch krijgt deze man het volledige podium om zijn plannen kenbaar te maken aan de voltallige 2e Kamer en hoe wakker zijn die? Of hoe machtsgeil zijn ze dat ze dit toch wel communistische systeem zouden willen integreren?
Dood- en doodeng vind ik dit. Neem aan toch iedere reaguurder/reaguurster?

Jan, Leiden | 12-03-23 | 22:17 | 3

Wel typisch dat ze niet inzetten op innovatie om problemen te tackelen maar op dat vlak gewoon de handdoek in de ring gooien en mensen om offers gaan vragen. Uiteraard gaan zij bepalen wie dat mag doen en wanneer en daar zit het enge in.
Ja, Dit soort engnekken hoort te emigreren naar China of Noord-Korea.

Deflatiemonster | 12-03-23 | 22:54

Nee, is onderdeel van de standaard idioterie in dit land. Ben nergens meer verbaasd over. Zelfs niet over nederlanders die zich zorgen maken over in armoede levende landgenoten. Een land dat elk jaar 100000 nieuwe armen importeert uit africa om de in armoede levende onderlaag in stand te houden moet niet zeuren over dat mensen in armoede leven. Het is een bewuste keuze van de politiek om te zorgen dat deze groep goed gevuld blijft.

ZomaarEen | 12-03-23 | 22:55

Wat voor systeem je ook hebt er zullen altijd winnaars en verliezers zijn. Maar wat wil je zelf is de vraag. Een paar economen gingen naar Ierland en spraken een visser die in hun ogen niet efficiënt bezig was en kwamen met wat suggesties om alles wat beter aan te pakken om zo meer te verdienen. De Ier keek hun aan alsof ze van een andere planeet kwamen. Tja, misschien hebben jullie gelijk. Maar ik ben gelukkig hier met wat ik heb en hoe ik het doe. Dus waarom zou ik moeilijk gaan doen, terwijl ik dik tevreden ben?
Uit geluld.
De econoom kijkt ook niet naar verworvenheden als persoonlijk vrijheid en het tevreden zijn met wat je hebt. De econoom kijkt naar het grote plaatje van economische groei, kostenreductie afzet kanalen en de mens is slechts een radertje in de kosten baten analyse wat uiteindelijk winst moet genereren zoals elke machine in de fabriek. Kan de mens het tempo niet meer aan wat de machine hem voorschrijft is hij bij wijze van spreken overbodig. We dachten met onze technologie en industrialisatie minder te hoeven werken Maar het tegenovergestelde is gebeurd. Dat is vreemd als je er over nadenkt.
Waar het eigenlijk om gaat is balans. Ieder mens moet een balans zien te vinden waar hij redelijk tevreden mee is. Voor mensen met veel ambitie kan de lat hoog gelegd worden. Dat kan goed werken als alles mee zit. De praktijk van het leven laat echter zien dat het regelmatig tegenzit. En er is geen enkele garantie dat je met 5 auto's in de garage je gelukkiger voelt dan een vissertje in Ierland. Of in deze tijd 500 koeien in de schuur waarvoor jij en je voorouders geknokt hebben en je kinderen na jou het zullen voortzetten. Niets is zeker. Dus leg de lat redelijk laag zonder je dromen op te geven. Ik heb verschillende bedrijven gehad en ook nu na mijn pensionering ben ik nog steeds bezig met de handel in bepaalde producten. Maar wel op mijn manier zodat ik ook tijd heb voor veel andere zaken die mij boeien. Anderen willen snel geld of werken 80 uur. Ook goed als je het vol kan houden. Maar leg de lat niet zo hoog voor jezelf of je familieleden waar je verantwoordelijk voor denkt te zijn.

dijkbewaker | 12-03-23 | 22:59

We kunnen deze communistische waanzin misschien nog keren, althans voor ons land, en dat is vanaf nu duidelijke keuzes maken, te beginnen a.s. Woensdag 15 maart!
Zet allen nu eens de vooringenomenheid van je af m.b.t. individuen zoals b.v. Baudet, Wilders en Haga, en kijk wat deze partijen inhoudelijk hebben te bieden!
Ik weet dat niet alles zak en kan veranderen, maar stem op deze partijen die het werkelijk goed met ons NEDERLAND voor heeft! Ik weet het wel....... mijn stem gaat naar de partij die nu het meest gedemoniseerd wordt door smerige en nergens op slaande leugens!
Kom op wees Nederlander en stem voor Nederland om ons eens zo trotse landje te redden van die geestelijke en tot waanzin gestoorde linkse meute!

Mjljvl | 12-03-23 | 22:14 | 1

Helemaal gelijk hoor, maar het is waarschijnlijk vooral preken voor onze eigen parochie!

Jan, Leiden | 12-03-23 | 22:18

Ben benieuwd aan welke snelweg de wappie elite zich om het weekend gaat vastlijmen om mark met de slappe knieën te deingen de ideeën van hickel vast te leggen in nieuwe wetten zodat ddr66 nederland deze ideologie via een rechtszaak door de strot te duwen. A12 gaat niet want die is al voor andere doeleinden bezet. Misschien elke maand de A4 bezetten totdat nedeland stopt met groeien?

ZomaarEen | 12-03-23 | 22:04

Laat me raden. De nieuwe nomenklatura valt hier natuurlijk niet onder. Die mogen weer ouderwets kaviaar vreten en als God in Frankrijk leven. De wettelijke 5 daagse werkweek is er pas vanaf 1963.

Piet Karbiet | 12-03-23 | 21:28

Duh, kapitalisme werkt natuurlijk voor geen meter. Net zoals communisme niet werkt.
Beetje op letten heren economen!
De “markt” bestaat niet.
Nooit bestaan ook.
Leuk ideaal, dat wel.

Analia von Solmsch | 12-03-23 | 21:22

Mens, neem het lot in eigen handen!
firebelgium.com/

Hevvlan Demuru | 12-03-23 | 21:21

Ik zie de linkse kiezer dit stuk hier niet lezen.
Maar links of rechtsomdraaiend gaan we het allemaal wel meemaken

Maggiderin | 12-03-23 | 21:15 | 2

Ik lees dit wel en jij begrijpt economie niet. Nu jij weer.

Analia von Solmsch | 12-03-23 | 21:22

@Analia von Solmsch | 12-03-23 | 21:22: Zegt wie?

Cojan | 12-03-23 | 21:31

De oplossing is minder overheid, maar dat is snijden in eigen vlees...

hetmoetdanmaar | 12-03-23 | 21:01 | 2

Dat sowieso. Wat denk je dat al die miljoenen regeltjes wel niet kosten.
Nog afgezien van de gevolgen.

ChalinaRosa | 12-03-23 | 21:06

Probeer eens een jaar te vinden waarin onze overheid kleiner is geworden (ZBO’s niet vergeten)

MargauxGrandCru | 12-03-23 | 21:10

Het inperken van groei is het inperken van vrijheid. Het is een terugkeer naar feodalisme; het is het afhankelijk maken van ditmaal geen herenboeren en adel, maar van multinationals en een dwingende overheid. Niets is van jezelf en alles heb je bij de gratie van het collectief. Dat dwingende collectief uit naam van Het Goede is niets nieuws: het is over en over geprobeerd en het leidt altijd tot armoede, ellende en uitzichtloosheid.

Verder wat @Nuuk zegt.

BenBinnen | 12-03-23 | 20:58

De naam Hickel lijkt wel erg op Chaplin's Hynkel.

Ik zie de scène met de wereldbol voor mij.

m.youtube.com/watch?v=-jj-PaqFrBc

Griezelig.

Louter Leuter | 12-03-23 | 20:57

"Hickel stelt dat de wereld naar een post-groei model moet gaan" Die man stelt echt niet dat onderontwikkelde economieën dat moeten blijven...

Neuth | 12-03-23 | 20:47 | 3

De overheid bepaalt welke goederen en diensten goed voor u en mij zijn.
Dat leidt per definitie tot onderontwikkeling...

Joris Beltsin | 12-03-23 | 21:05

@Joris Beltsin | 12-03-23 | 21:05: Voor veel mensen zouden meer keuzes gemaakt moeten worden, of foute keuze mogelijkheden moeten verdwijnen, als jet mij vraagt.

Neuth | 12-03-23 | 21:57

@Neuth | 12-03-23 | 21:57:
De overheid moet mensen zoveel mogelijk de vrije keuze laten én ze verantwoordelijk houden voor de gevolgen. Dat laatste is in onze pampermaatschappij verdwenen zodat steeds meer mensen zich permitteren foute keuzes te maken.

Joris Beltsin | 12-03-23 | 23:04

Normaal schrijf je helder, Alexander, maar bij de één-na-laatste alinea moest ik toch hardop lachen. Wij bepalen wat wij betalen? Bedrijven weten waarin ze moeten investeren? Ben verre van links in mijn politiek kleur maar de afgelopen paar jaar laat duidelijk zien dat de grootbedrijven (Unilever, Shell, Ahold) iedere kans grijpen om de burger financieel te beroven terwijl de privatisering van de energiemarkt ons naar de haaien jaagt en de uitverkoop van de woningen onder Blok ook de huurders helemaal kapot maakt. Vrije markt? Van welk geld, na beroofd en uitgemolken te worden op iedere hoek van de straat? Ga terug naar start en onvang geen 200 gulden, voor de oudere lezers onder ons.

Kartelmaster2000 | 12-03-23 | 20:45 | 3

Kleine opmerking: als er nu één markt is die NIET vrij is, dan is het wel de woningmarkt.

theo-is-dood | 12-03-23 | 21:15

Eensch. Ik shop daarom veel bij de selfscan. Als ik het werk daar bij die monopolist zelf moet doen wil ik ook beloond worden.

Piet Karbiet | 12-03-23 | 21:43

Een doorgeslagen kapitalisme is niet goed, maar bij goedwerkende culturele (ook religieuze, afhankelijk welke periode je neemt) systemen is er zo wel een regulatie. Kapitalisme staat voor vrijheid van het individu en dat brengt niet alleen economische groei, maar ook groei van wetenschap, van maatschappelijke betrokkenheid, van democratie. Communisme is alles van bovenop opgelegd en dus is er maar een smaak, geen concurrentie, maar ook geen kritisch kijken. Daar zal dit soort ontspoort collectivisme altijd op stranden. Zie het nationaalsocialisme, de socialistische of communistische regimes in Rusland, het voormalige Oostblok, China, Cuba, Zimbabwe, Mozambique en ga maar door. Inefficiënt en totalitair. Schending van mensenrechten en niet in staat flexibel te denken.

Dit zie je nu dus ook weer met een zeker Hickel die notabene hoogleraar is en dit soort waanzin mag roepen. Halveren van energiegebruik is minder economische groei, maar de gezondheidszorg enz moet dus groter worden? Die is echt afhankelijk van groei elders of staat hij voor een gezondheidszorg tegen kostprijs waarbij patiënten zelf betalen? Dat kan vrijwel niemand betalen en dus geen gezondheidszorg meer.

Thatcher zei het al: “Het probleem met socialisme is dat uiteindelijk het geld van andere mensen op is”.

Nuuk | 12-03-23 | 20:43

Energieverbruik halveren betekend meestal de energie intensieve industrieën naar het buitenland verplaatsen. Het 'Nederlandse energieverbruik ' daalt al jaren. De energie die benodigd is om de geïmporteerde goederen te maken stijgt ook al jaren.

Verder: ga toch fietsen. Als de vetzakken eens op de fiets naar de supermarkt gaan kunnen (*) ze geen overdosis frisdrank meer meenemen en hoeven ze ook niet meer met de auto naar de sportschool. 50% is dan niet zo moeilijk.

Verder zijn er nog hele wijken met jaren '60 en '70 huizen met lege spouw, kale vloer, kaal dak en enkelglas. Heel gemakkelijk 50% besparing te halen daar!

jcvjcvjcvjcv | 12-03-23 | 20:42 | 1

Mijn ouders hebben, met velen, hun ‘70 huis lang geleden laten isoleren.

inCol | 12-03-23 | 21:57

Was er in de sovjet-unie, of in China, geen zwarte markt? Ik meen van wel. Die zal in WEF-land ook bestaan, al moeten we met (zeldzame) schelpen betalen.

GeenTheeDrinker | 12-03-23 | 20:29 | 1

Die was vaak wel efficiënt en bracht veel meer op. De Kolchozen hadden de boeren toch een eigen stuk land moeten geven, voor eigen gebruik of handel. Vanzelfsprekend staken ze daar de meeste energie in en de opbrengst was hoger dan die van de kolchoz zelf.

Nuuk | 12-03-23 | 20:36

Sowieso altijd lachen: een antropoloog die ons over economie komt vertellen. Ik laat mijn gebit ook altijd controleren door de pedicure.

Hommel | 12-03-23 | 20:27 | 2

Ik laat de pedicure mijn nagels afbijten en de tandarts mijn tanden vijlen. Zo heeft iedereen weer wat te doen.

UnderTheDevil | 12-03-23 | 20:31
-weggejorist-
Scot | 13-03-23 | 01:19

Het is al begonnen. Bankfilialen weg, flappentappers bijna weg, cash-kassa’s steeds minder. Pensioenen onder staatsbeheer. Kortom: het contante geld gaat er uit en de regering kan ons bestedingspatroon tot de laatste cent monitoren - en straks ook sturen.

Leffe Blonde | 12-03-23 | 20:27 | 2

Leffe Blonde: criminelen betalen met Rolexen. Iets vergelijkbaars zullen wij ook moeten gaan doen. Postzegels...

GeenTheeDrinker | 12-03-23 | 20:32

In het Roemenië onder Nicolae Ceaușescu was het model bijna exact zoals beschreven door Jason Hickel. We weten allemaal nog wel hoe dat in december 1989 afliep...

Reykjavik | 12-03-23 | 20:26 | 2

Met Roemenië 's laatste executies

jcvjcvjcvjcv | 12-03-23 | 20:43

Godzijdank dat het in 1989 afliep.
En nu komen er weer kwaadaardigen die dit opnieuw willen?
Was het niet barbara d66 baarsma die daarover in gesprek is geweest met Hickel in haar hoedanigheid van Rabobank kopstuk?

ChalinaRosa | 12-03-23 | 21:14

Huh? Het kapitalistische systeem werkt uitstekend! Daarom zijn we nu zeer welvarend als land en is er geld zat voor allerlei onzin in de samenleving als soepsidies voor allerlei leuke linkse dingetjes. En sowieso: waar en wanneer werkt het socialistische systeem beter? Of erger nog: het communistische systeem?

Hommel | 12-03-23 | 20:24

Weer een typisch geval van intellectual yet idiot.
Waar is trouwens die Piketty gebleven?

Maar goed, deze antropoloog (ahum) uit Swaziland begrijpt natuurlijk precies waar de schoen wringt in de Nederlandse economie. Om te beginnen denkt ie dat er hier niet genoeg voedselzekerheid is. Hij mag ook stand-up comedian worden wat mij betreft.

Joris Beltsin | 12-03-23 | 20:21 | 2

Ook die Piketty mocht indertijd opdraven in het parlement

theo-is-dood | 12-03-23 | 21:18
-weggejorist-
Scot | 13-03-23 | 01:22

Of het nu kapitalisme of communisme is, zelf de financiële gevolgen ondervinden van je stemgedrag hoort gewoon bij een democratie, dus niet zeuren.

W_F | 12-03-23 | 20:20 | 4

Eens, maar dan wel de persoonlijke gevolgen. Zo moeten ze bijvoorbeeld bij alle PvdA-stemmers daags na de verkiezingen twee Afghanen op de stoep zetten.

goedverstaander | 12-03-23 | 20:26
▼ 1 antwoord verborgen

Welkom.

Is dit nog nieuws? | 12-03-23 | 20:20

Linksom of rechtsom zie voor het echte debat de website van de SP

thanseeuwen | 12-03-23 | 20:17

Het wachten is op de dag dat, naar oud Chinees gebruik, de boeren wordt gevraagd om hun gereedschap in te leveren voor andere doeleinden.
Oh, wacht...

goedverstaander | 12-03-23 | 20:16

Zolang iedereen facturen van de belastingdienst krijgt hebben we toch een beetje kapitalisme nodig om die te kunnen betalen. Maar als er voorstellen zijn om daar mee te stoppen dan meld ik mij hierbij aan als proefpersoon.

W_F | 12-03-23 | 20:16

We hebben 12 jaar rechts beleid gehad, nu overstappen naar extreem rechts lijkt me niet gewenst.
Nu stemt GS 1. PVV 2. BBB 3. JA21
PVV is economisch links + afkeer van de islam
BBB is gewoon voor de agro milionairs, dat valt af.
JA21 zou iets acceptabeler zijn, maar in NRC stond recentelijk een artikel dat ze niet speciaal opkomen voor de zwakken in de samenleving.
Wat er overblijft van de coalitie kan een regering vormen met "de linkse wolk", daar werkten ze toch al mee samen. Als Wilders redelijker zou zijn zou hij mee mogen doen, maar het verleden is bijna een garantie dat dat niet gaat lukken. JA21 zou het misschien beter kunnen? Of zitten al die partijen die de VVD te links vinden echt te dicht bij het fascistsche gedachtengoed?
In The Telegraph schreef Robert Tombs op 21 december 2022:
"De westerse beschaving bezwijkt aan de totalitaire woke-aanval":
Is het echt zo dat links een beetje te ver doorgeschoten is?
In ieder geval stem ik over 3 dagen PvdA (en AWP voor de waterschapsverkiezingen). De PvdA zal ondertussen geleerd hebben en zijn waarschijnlijk verstandiger en hebben meer talent in huis dan nieuw rechts.

cugel | 12-03-23 | 20:15 | 16

@radiatorknopje | 12-03-23 | 22:40:
Soms zijn de simpele verklaringen de beste. Maar als jij het beter weet, leg het dan maar uit. Ik heb natuurlijk niet alleen het geciteerde gezegd, maar ook nog een flinke toelichting daarna. Economisch en cultureel kun je links of rechts zijn. Wilders is dus eigenlijk hartstikke links, want het gaat natuurlijk om de poen. Dat culturele is alleen maar bedacht om de echte rijken ermee weg te laten komen. Als ik het niet snap, leg het dan maar beter uit.

cugel | 12-03-23 | 23:25

@cugel | 12-03-23 | 20:38: Ik ben nog in de kracht van mijn leven, :) Daarom ben ik er nu al af om te gaan werken. De linkse hobby's moeten immers ergens van worden betaald.

goedverstaander | 13-03-23 | 04:04

@goedverstaander | 13-03-23 | 04:04:
"Daarom ben ik er nu al af om te gaan werken.", die uitdrukking begrijp ik niet: en zoeken op startpage maakte het niet duidelijker. Maar als je werkt om "linkse hobby's" te betalen: kudo's! Want ik zie de klimaatverandering en immigratie wel degelijk als grote problemen en het is geweldig als mensen hun steentje bijdragen om te helpen de kosten te dragen. Maar als jij het "linkse hobby's" noemt dan ben jij er dus tegen: waarom zou je dan werken om mee te betalen?
Las net dat de Telegraaf zei dat het debat van de VVD met de "linkse wolk" bij vlagen opvlamde. Maar ik luister naar een NRC podcast "Zo gaat Nederland de verkiezingen in" om nog even bij in slaap te vallen. Ik sliep in feite sinds middernacht, hoewel ik één keer eerder even kort wakker werd. Tot later, iedereen ;)

cugel | 13-03-23 | 04:38
▼ 13 antwoorden verborgen

NRC, 2e kamer, vervolgens bericht de andere media er ook over, en de komende tijd gaan we deze geluiden nog vaker horen vanuit verschillende bronnen en met verschillende invalshoeken, zodat het net lijkt alsof er een kerende trend is, dat er “iets aan het kantelen is”. Pers, politiek en een handjevol foute ideologen lopen zoals altijd hand in hand. De volgende stap is deze ideeën verwerken in het lesmateriaal voor volgende generaties.

Normaal maken wat niet normaal is, noem ik dat. We moeten helaas toegeven dat links gewonnen heeft, ze hebben onderwijs, de pers en de intelligentia in hun achterzak. Nu zijn er nog protesten. Straks stemt iedereen links.

Muxje | 12-03-23 | 20:04 | 1

Iedereen?
Nee.
Verspreid over het land en geintegreerd in elke laag van de maatschappij hield een groeiend roze leger zich staand.

NiCeY | 12-03-23 | 20:16

De 4e industriële revolutie is ook gewoon het oude communisme.

Reebensteeltje | 12-03-23 | 20:02

Dat figuur is zo nuttig als zand in je motor.

Korrel_zout | 12-03-23 | 20:01

Iedereen gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk. En raadt eens wie die sommigen zijn???

Leffe Blonde | 12-03-23 | 20:00

Wat geeft een verkiezing toch veel onrust. Allemaal wilde plannen en ideeën.

De_fluitlokker | 12-03-23 | 19:59 | 1

Even volhouden nog, over 4 dagen gaan alle beloftes weer onder de onderste steen.

W_F | 12-03-23 | 20:18

1. Enige nuance is schrijver dezes blijkbaar vreemd.
2. Ongelimiteerd kapitalisme leidt uiteindelijk tot chaos.
3. Door het WEF aan te halen diskwalificeert de schrijver zich tot wappie.

Spring Bruissteen | 12-03-23 | 19:59 | 1

Enige nuance is jou ook vreemd blijkbaar, de schrijver haalt kapitalisme en het streven naar winst aan als een efficiënt mechanisme om vraag en aanbod te reguleren, maar pleit volgens mij nergens voor laissez-faire kapitalisme. En het WEF? Veel van dit soort ideeën worden daar opgedaan. Zeker, niet in het geheim, de agenda is gewoon openbaar. Maar wie stelt die op? In elke omgeving krijg ik koude rillingen als alle neuzen dezelfde kant op staan, maar in een verzameling van politieke en zakelijke potentaten is het echt doodeng.

Muxje | 12-03-23 | 20:09

Dus niet stemmen op pro EU en pro WEF partijen, als je niet zo wilt leven? Dan valt dus ook de VVD af, aangezien die rechts lullen en links zakken vullen.

Teluitjewinst | 12-03-23 | 19:58

Wat werden de wappers uitgelachen, nou.. het zal mij benieuwen en tegelijkertijd niet zoveel interesseren.. als iedereen het wel best vindt, wie ben ik dan.

pacmann | 12-03-23 | 19:57

Vrije markt betekent ook wereldwijde handel zonder tarieven en blokkades.

ZZP-er | 12-03-23 | 19:57 | 1

De wereldhandel was honderd jaar geleden meer vrij dan nu.

theo-is-dood | 12-03-23 | 21:20

Ach ja, de beste manier om de groei terug te dringen is door de vraagzijde verminderen en in te zetten op een bevolkingskrimp.

B.agger | 12-03-23 | 19:56 | 5

@ZOMG | 12-03-23 | 20:44:
En nog steeds skyhigh. Gecombineerd met hogere overlevingskans netto wellicht ook nog wel hoger.

jcvjcvjcvjcv | 12-03-23 | 20:47

@goedverstaander | 12-03-23 | 20:13:
De staatsfondsen van de Golfstaten investeren miljarden en miljarden in de aandelen van westerse bedrijven.

“ The Gulf region's 10 largest sovereign wealth funds combined manage nearly $4 trillion, according to the Sovereign Wealth Fund Institute.”

theo-is-dood | 12-03-23 | 21:25
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl