Ware aard Volkskrant-lezers komt boven
CHRISTENVERVOLGINGEN
We weten allemaal waar dit naartoe gaat... Het begint met woorden. En woorden doen ertoe. Oh nee, dat mogen alleen fatsoenlijke mensen zeggen. We geven het u alvast op een briefje. Carola Schouten gevierendeeld op de markt in Gouda. Don Ceder naar de galeien. Tijs van den Brink voor de leeuwen gegooid in Blijdorp. Mirjam Bikker verkocht aan Afghanistan. Anne-Mar Zwart geruild voor een containerschip aardgas uit Nubië. Gert-Jan Segers gestenigd met meloenen. Woerden gebrandschat en geplunderd. Urk verwoest. Staphorst met de grond gelijk gemaakt. Boekverbrandingen op het Spui. Anette Barlo, Rachel Rosier en Arie Boomsma gekruisigd in Den Haag, voor de deur van Kaag...
Reaguursels
Inloggenbijbel aanpakken prima. Word elk jaar herschreven volgens mij.
Anne mar lijkt mij best een leuke vrouw. Ik was vroeger trouwens heimelijk verliefd op Annette Barlo. Verder moet iedereen van boeken, films en standbeelden afblijven. Nou ja met uitzondering van die ANWB paddestoel van Shula, die mag snel vervangen worden.
Ja duh, Annette Barlo is een hele mooie vrouw. Althans dat vind ik dan hè.
Voor alle volkskrant lezertjes het is al gebeurt, een paar jaartjes geleden. En als die nog te pittig voor je is kun je altijd nog de kinderbijbel lezen.
"De Bijbel in Gewone Taal is een nieuwe vertaling van de Bijbel vanuit de grondteksten, gemaakt door het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG). Voor iedereen die behoefte heeft aan een duidelijke en toegankelijke Bijbel".
Ach jee. Du pesjun komt weer. Die Engelse titel heeft het stuk vast gekregen zodat Engelstalige mensen zich niet kunnen vergissen of zo.
En toch vraag ik me af waarom we woorden gaan vervangen door omschrijvingen. Het is in essentie hetzelfde alleen met meer woorden uitgedrukt en daardoor zou het minder kwetsend zijn. Ik vind het raar dat een dik iemand enorm genoemd moet worden terwijl voor zijn eigen bestwil het beter is te zeggen dat hij te dik is (te enorm kan volgens mij ook niet?) maar ook zo met zwarte en witte mensen, we zitten er allemaal een beetje tussenin, maar ik zou over mezelf moeten zeggen dat ik een witte man ben. Moeten we geslachten nog wel indelen of categoriseren bij het hebben van een prostaat en volgens die manier ook sporten en toiletgebruik gaan indelen? Wat dat betreft hoop ik dat de oorlog in de oekraine overwaait naar europa. Eens kijken of ze dan nog klagen over domme woorden, of dat ze eens actie gaan ondernemen voor belangrijke dingen.
Slaafgemaakten is zo’n taalkundige draak. Het betekent letterlijk dat mensen eerst geen slaaf waren maar later wel. Een bakker is dan een bakkergewordene. Een gevangene een gevangengenomene. Een slachtoffer een slachtoffergemaakte. Flauwekul, aldus.
@Hommel | 22-02-23 | 19:35: We noemen het beestje nog steeds bij zijn naam op het werk. Mongooltjes, homo's, negers vrouwen en lelijke wijven. Ook de vrouwen van het kantoor doen het, en het maakt het werk een stuk makkelijker en leuker. Als we op het werk gekwetst zijn hebben we een blauwe plek of een ander kwetsuur waar we trots op zijn. Gelukkig klagen we niet over een onveilige werkplek (waar je dan zou verwachten dat je iets oploopt, maar dat is iets voor politici. Ik zilde wereldvreemd zeggen maar dat zijn ze allemaal)
@brie-de-penis | 22-02-23 | 19:42: Neger heeft zo’n negatieve connotatie. Daarom noemen we die op het werk jager. Goddank is het niet overal zo spastisch. Hoewel: vroeger was er op kantoor een toilet op de begane vloer. Niet voor mannen of vrouwen, maar voor iedereen. En dus stond er ‘toilet’. Nu staar er een bordje ‘genderneutraal toilet’. Wat exáct hetzelfde betekent…
@brie-de-penis | 22-02-23 | 19:42: hier zeggen we gewoon 'n zwart'n.
Wat een titel… vervang bijbel eens voor koran en het land is te klein…
Ik denk dat alleen de woke mensen het land te klein laten lijken, maar dat de rest van NL het een applausje geeft.
Binnenkort worden schilderijen weer overgeschilderd om kwetsende of schokkende delen te verbergen.
Net als in de Victoriaanse tijd.
Wat ik ook graag zou willen is dat de volkskrant wordt herschreven en voor mij kwetsende termen gaat vervangen. Neem nrc en trouw ook maar gelijk mee in het Grote Herschrijven.
Dat dagboek van Anne Frank is eigenlijk ook weinig inclusief en niet van deze tijd.
Maar de Bijbel wordt ook aangepakt. Dat God de Heere wordt genoemd, gaat er bij feministen niet in.
In de Engelstalige landen vinden deze types het woord 'human' al kwetsend, u snapt wel waarom. Omdat het woord 'man' erin zit. Pfff....
Las zojuist dat de Nederlandse uitgever van de boeken van Roald Dahl heeft verklaard de teksten NIET te willen aanpassen. Ook de Franse uitgever weigert tot dusver de teksten te gaan censureren. Dat geeft nog enige hoop.
Het zal wel niet lang duren, of die uitgevers gaan bedreigd worden door woke-wappies en ander tuig.
Verschil tussen een uitgever en toegever
Die vergelijking gaat mank. De bijbel en de Koran zijn niet specifiek geschreven voor kinderen, de boek van Roald Dahl wel. Dat verklaart het spastische gedoe rondom deze schrijver. Andere beroemde kinderboekenschrijver zullen ook onder een vergrootglas gelegd worden, hoe weerzinwekkend dat ook is. Let maar op.
Bijbel en Koran lessen worden daarentegen wel aan kinderen gegeven.
De bijbel is al tig keer herschreven, zo had ik op de middelbare school de ‘groot nieuws bijbel’. Dat andere boek, de koran, is voor zover ik weet nog steeds dezelfde als in de middeleeuwen.
maar wacht.. waarom stoppen/starten bij de bijbel? Laten we dan ook en vooral eens de koran en zn bijboekjes er bij halen. Kijken hoe lang het duurt voordat er een jihad wordt gestart richting Nederland!?
daar gaat de volkskrant het natuurlijk niet over hebben .dat weet jij ook wel ...
Uiteraard loopt Volkskrant met een enorme boog om het moslim-haatboek heen.
Uiteindelijk zal de oorlog gaan tussen…..
“Dat er vrijheid van meningsuiting is betekent nog niet dat je alles kan zeggen’ kent u die uitdrukking? Dames en heren ik moest daar laatst aan denken toen ik bij de bakker in een rij stond. ‘Wie dan ?’ Vroeg het vriendelijke winkelmeisje en ik deed een stap naar voren. ‘Ga nou gauw heen dikke!’ Riep een man naast mij en hij wurmde zich langs mij heen om zijn brood te bestellen. Een enorme mevrouw die het allemaal had gehoord zei verontwaardigd ‘Dikke? Hoe durft u! Die meneer is wellicht een beetje enorm. Zegt u dat dan! U heeft wel VVMU maar dat betekent nog niet dat u alles mag zeggen!’ Toch voelde ik mij enigszins beledigd door hoe ook zij mijn postuur omschreef. Ik wens u nog een fijne avondmaal met gebakken spekjes en….
U vond niet dat-ie aan het voordringen was?
Ik snap niet dat mensen zich hier druk om maken. Gebrek aan opleiding en culturele ontwikkeling? Niks beters te doen?
Dat 'Wanneer gaan we de bijbel aanpakken' in de brief van Willeke Stadtman, Nieuwegein was sarcastisch bedoeld. Van de dertien brievenschrijvers was slechts één het eens met het herschrijven van boeken.
Eentje haalde een passage uit Bint van Bordewijk aan: 'Het hoofd van Heiligenleven, van breed naar spits, was tegen de troffel aangeboetseerd met slordige kwakken natte kalk. Het zat met een rare steel op zijn schouders.’ Vond ze mooi. Vooral zo houden, vond ze.
Intussen wordt elders in de Volkskrant journalist Seymour Hersh wel weggezet als een complotdenker omdat hij beweert dat de Amerikanen zelf de Nord Stream-pijpleidingen hebben opgeblazen.
'Onderzoeksjournalist Seymour Hersh had een mythische status vanwege spitwerk naar de Amerikaanse oorlogsmisdaden in Vietnam. Een artikel over Amerikaanse schuld van het opblazen van Nord Stream-pijpleidingen helpt die status naar de knoppen.'
Dat is de ware aard van de Volkskrant.
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
"wilde beweringen", nou ik wil wel een wedje leggen.
Goed verhaal in de Volkskrant, Hersh gaat helemaal mee in het Putin-narratief. Dus hij is populair bij wappies, maar serieuze mensen en journalisten hebben veel bedenkingen bij de beweringen van deze fantast.
@Après toi | 22-02-23 | 18:12: Jaja, dus het is de taak van een krant om de lezer een beetje in bescherming te nemen. Dus niet: 'Hersh komt tot deze en deze bevinding, en daar kunnen we de volgende kanttekeningen bij plaatsen', maar 'Hersh denkt dat de Amerikanen de boel zelf hebben opgeblazen, dus is hij een complotdenker. We vonden hem al een tijdje een beetje verdacht.'
Ernstig.
@grietmetgroenefiets | 22-02-23 | 18:27: Er wordt netjes uitgelegd dat Hersh nogal is doorgeslagen in zijn beweringen. Zijn Nord Stream verhaal is slechts gebaseerd op 1 anonieme bron. Tsja....
*Boek van Agatha Christie, Tien kleine negertjes, snel verstoppen gaat.*
Wat moet 1 lezeresje nu ook met 10 kleine negertjes, hm?
Was dat al niet veranderd in Ten little Indians?
@Après toi | 22-02-23 | 18:13: Ja maar zelfs dat mag niet meer. "And then there were none..." heet het nu.
De bijbel is natuurlijk geen kinderboek, daar gaat het hele argument …
Misschien dat ze Woord voor woord gaan editen, je weet het niet.
Waarom worden ze vanaf het moment dat ze geboren worden gek gemaakt met dat boekje. Verplicht naar de kerk waar de kinderen in Jip en Janneke taal Sodom en Gomorra uitgelegd krijgen, het veranderen in een zoutpilaar wegens omkijken. Of een appel van de fruitschaal pakken waardoor je uit huis gejaagd wordt wegen een zware overtreding jegens god de almachtige? Eeuwige zondaars?
Nee, laat de kinderen tot mij komen zei de pastoor iets te gretig. Mijn god, kinderen worden continu belaagd en geïndoctrineerd met die onzin.
Zijn jullie nou echt zo dwaas of is dit gewoon Volkskrant-bashen? Iedereen die dat artikel heeft gelezen, heeft kunnen zien hoe die opmerking was bedoeld (voor de dombo's: HET WAS CYNISCH).
Soms zijn jullie niet eens grappig meer...
Iedereen die het artikel en de commentaren leest, weet dat het cynisch bedoeld is. Geen zorg! Of eigenlijk is er wel degelijk reden tot zorg. Daarom is dit topic ook zo scherp neergezet.
Waarom niet eerst de Koran aanpakken Volkskrantlezeressen?
Gelijktijdig kan ook. Blijft ongeveer dezelfde onzin over. Gelukkig is er dan enkel en alleen nog de hemel en de hel bestaat niet meer.
Als je wereldwijd aan de koran komt heb je een 3e wereldoorlog.
Wanneer gaan de musea de kwetsende meesterwerken overschilderen?
Maar bij dezen: stick figures vind ik kwetsend! Dus.
Stel dat iemand, zeg een literatuurhistoricus, in 2040 wil weten wat Roald Dahl echt heeft geschreven, kan hij dat dan nog achterhalen? Of zijn dan alle niet-gecensureerde - sorry: niet-herschreven boeken van Dahl inmiddels vernietigd en is alleen de gecensu... herschreven versie nog in te zien?
De literatuur danst altijd op de melodie van de tijd. Na dit weke woke gedoe komt er gewoon weer een tijd van nonsense.
En zo plaveien deze whitey helpers de weg voor de komst van de islam.
Ik heb altijd geleerd dat het nieuwe Testament al een poging was het oude testament teniet te doen. Maar misschien moeten we gaan voor het hervernieuwde testament als derde?
Als het kan met meer plaatjes, leest makkelijker.
Hoe ging dat ook alweer in die film, per persoon 1 boek van buiten leren en dan doorgeven aan een kind.
Op deze manier kreeg de regering er geen vat op.
Hahahahaha, dat linkse volk is ook helemaal knettergek. Als er ergens dik in een boekje staat dan mag dat niet meer, zeer kwetsend. Maar als iemand pagina’s volschrijft met kinderporno dan is dat prima, want fictie en zijn degenen die er wat van zeggen nazi’s.
De conclusie is dus dat de doorsnee Volkskrant-reaguurder ook helemaal niet zo woke is.
In Oekraïne en Rusland worden hele boeken gecanceld.
"Wanneer gaan we de Bijbel aanpakken"
It is written:
www.youtube.com/watch?v=y4JyAJVhE1A
Vervang bijbel door koran, zet die stelling op twitter en morgen staat de hele wereld in de fik.
@FrankVeer | 22-02-23 | 17:26: Precies, en dat begint samen met veel andere elementen veel Christenen een klein beetje boos te maken. Christenen worden niet snel boos, maar als ze dat wel zijn zal je dat ongetwijfeld gaan merken met 2.4 miljard Christenen.
www.youtube.com/watch?v=woYrVmHNxR4
Wachten op de Kulturkammer 2.0 die alles op het wokeness gaat beoordelen. Excuses voor deze Godwin.
We moeten gewoon die infiltranten ontmaskeren. Heeft u al een idee?
Leger gewoon alle boeken in bij de belastingdienst en laat die kwetsende woorden zwart lakken. Blijft er geen woord meer over. Einde van alle kwetsende, bigotting niet inclusiviteit.
"Aanslag"..... het is enorm kwetsend.... ieder jaar weer een paar keer flink van slag daardoor.
@Fark Mutte | 22-02-23 | 17:12:
En ook zo stigmatiserend voor de religie van de aanslagplegers….eh…. Liefde.
Wel weer aardig van die paarse enveloppe. Dat is toch de kleur die je moet dragen om te laten zien dat gender deugend bent?
Mag ik het partijprogramma van d666 herschrijven? Het kwetst mij in hoge mate.
Organiseer een symposium in Pakhuis de Zwijger.
Ik vind dit soort uitspraken gevaarlijker dan met een fakkel ergens staan.
Het is de fakkel aan de wortels van de VvMU.
Beetje gelijk hebben ze wel. Staat me een partij kwetsends in, en allemaal lui die dat na gaan doen natuurlijk. Moet je niet willen.
Reaguurders GS over de kwestie Roald Dahl: "Wanneer gaan we de Koran aanpakken?"
Haha, de Donald Duck!
Zolang Reaguurders GS dit soort tegeltjes bakken maak ik me geen zorgen.)
@Duwbak_Linda | 22-02-23 | 17:00: Suske en Wiske!
Kuifje in Afrika!
De Amsterdamse vriendin van Herman Brusselmans heeft zopas een gezonde zoon Roman op de wereld gezet. Volgens Brusselmans zijn beste Roman ooit.
Voorspelbaar, precies zoals we hem kennen.
Heb het echt verkeerd gedaan. Stond die griet zomaar voor z'n deur en is niet meer weg gegaan. 30 jaar jonger ofzo, en gezond, blijkt.
Wat hebben ze met de moederboek gedaan?
@Dr. Blechtrummel | 22-02-23 | 17:06:
Ben je net zo grappig?
@J.Cash | 22-02-23 | 17:20: Droogkloot, eigenlijk zoals hij. En zij kijkt uit haar ogen of ze alles wel best vindt, nou, dat dus.
Die oude brusselmans. Hij blijft gaan!
Het idee van religie is dat het niet de bedoeling is dat ze meebuigen met de waan van de dag.
Holle Bolle Gijs, hoe zal die genoemd gaan worden?
De negerhut van oom Tom was wel leuk, dag Donald duck
@Henkie | 22-02-23 | 16:58:
Is dit code?
@Mr_Natural | 22-02-23 | 16:59: dikkerdje dap zat op de trap
Convex Concave Jongeman.
Is dit misschien de reden waarom Poetin zo hard uithaalt naar het Westen in zijn speech.
Ben geen fan van zijn politieke agenda, maar kan de man in sommige uitspraken geen ongelijk geven.
Gewoon alle musicals verbieden. Dan pas is het klaar.
Waar is het idee gebleven dat je een boek wat je niet bevalt ook gewoon niet kunt lezen? De uitgever zal wel blij zijn, die is nu in no-time door de voorraden heen, nu ze nog te koop zijn. En verkoopt de nieuwe versies aan de welwillende deugers.
"Alle boeken, muziek, films, fotografie, schilderijen, dus eigenlijk alle kunstvormen mogen nooit kwetsend zijn voor mensen die ik nu net verzin. Daar sta ik voor!" *vuist omhoog*
@funda | 22-02-23 | 16:57: ook Koran en bijbel eens goed bekijken op onjuiste zaken, of in de fiksteken
@Henkie | 22-02-23 | 17:00: Ja, nee, zonder iemand te beledigen die ook een Nederlands paspoort heeft natuurlijk. Want Wij Deugen.
Gaan de GS-archieven en -reaguursels ook geredigeerd worden door sensitivity readers?
Dat trekken de tere zieltjes niet. Krijgen allemaal kortsluiting.
ha, laatst even gegrasduind door wat oude reaguursels,..... dat zou Joris nu ook niet meer pikken
Ik ga mijn rode potlood slijpen alle tekst van Asha ten Broeke te corrigeren en niet kwetsend te maken!
Hoe gaan ze dit oplossen met De Dikke en De Dunne?
Of de Dikke Van Dale. Alsof personen van gewicht alle woordjes weten.
Wie? Nooit van gehoord.
Ik blijf mijn kater gewoon Dikkie Dik noemen, zo heet hij nu eenmaal.
Dik Trom en zijn Dorpsgenoten.
Ook al zo'n moeilijk geval.
@zilverrug | 22-02-23 | 16:51: Volgens de woke-volgelingen heet hij Enormie Enorm.
@Nonkel Frituur | 22-02-23 | 16:53: Dat was sarcasme, en u weet het.
De Ene, en de Andere?
Annie M.G. Schmidt. Dat is de volgende.
Die Abeltje heb ik nooit vertrouwd, met dat imperialistische uniform van hem.
Die is volgens mij in de jaren '70 reeds onder vuur genomen door feministen wegens 'rolbevestigend.'
Die 2 kleuters zijn toch allang afgeserveerd? Te rolbevestigend.
Kunnen we de energietransitie niet beter opstarten met heilige boekverbrandingen?
De Bijbel is al zo vaak herschreven... er zijn tientallen vertalingen beschikbaar, nog eentje erbij maakt ook niet meer uit. Zelf hou ik het bij de NBG'51 en de Heidelbergse Catechismus. En de Bhagavad Gita. En het Tibetaans Dodenboek.
Alleen de Statenvertaling geeft de Tale Kanaäns weer in zijn ware gedaante.
@Glasgow Argus | 22-02-23 | 16:50:
Zie Dr. C. van de Ketterij in zijn dissertatie "De weg in woorden" (1972).
www.dbnl.org/tekst/_taa008197301_01/_...
@Glasgow Argus | 22-02-23 | 16:50: zo is het maar net, en in dat kader denk ik bij de wokies altijd aan “En de kinderen des Koninkrijks zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; aldaar zal wening zijn, en knersing der tanden”. Een mens kan hopen, nietwaar?
Doe gelijk ff de koran opleuken.
Idd. Ik zou voorzichtig met de Koran beginnen. De Bijbel kan altijd nog.
@Colin.Fart | 22-02-23 | 16:41: Precies. Niet meteen laaghangend fruit plukken.
@Colin.Fart | 22-02-23 | 16:41: Daar hebben de moslims geen problemen mee, je moet alleen de tekeningen van Mohammed met rust laten.
@Acidstain | 22-02-23 | 16:44:
Vrede zij met hen!
Pfff moeilk taal, ken nie lese.
Had Roald Dahl de bijbel en de koran maar geschreven, dan zou de wereld er nu een stuk gezelliger uitzien.
Dan zou de uitgever tenminste het naar moderne maatstaven kunnen aanpassen.
"(Leviticus 18:22-23) Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel. Insgelijks zult gij bij geen beest liggen, om daarmede onrein te worden; een vrouw zal ook niet staan voor een beest, om daarmede te doen te hebben; het is een gruwelijke vermenging."
"
(Leviticus 20:13) Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!"
Dat zou meer in de toon zijn van God is er niet blij mee maar als het niet anders kan, doe maar gewoon.
Waren mensen maar zo goed dat ze de bijbel niet nodig zouden hebben om te doen wat goed is
Roald had waarschijnlijk de Profeet a la meneer Botibol op volle zee achtergelaten.
En terecht.
@Schout-bij-Nacht-J | 22-02-23 | 16:43:
ja verschrikkelijk dat de man weer mag liggen en die vrouw weer moet staan.
Dahl heeft wel een verhaal geschreven a la Koran: “Galloping Foxley”.
Stel dat er deze eeuw een deugzeug geboren wordt die consequent genoeg is om ook de koran aan te pakken. Gaat niet gebeuren, maar puur hypothetisch.
Dan nog gaat een Nederlandse fopkoran niks veranderen aan de islam. De Arabische koran en alle aanverwante geschriften en alle daar van afgeleide boekjes blijven bestaan. Elke islamitische geestelijke ter wereld weet wat de ware islam inhoudt. Een volkskrantlezeres uit Nieuwegein gaat daar niks aan veranderen.
Een "sensitivity reader" kan mein kampf wel aanpassen, maar de liefhebbers weten dondersgoed wat daar in staat, en waar ze naar streven.
Een milde variant is juist des te gevaarlijker omdat het de geesten rijp maakt voor het echte boek.
Dit is buitengewoon hilarisch en ik denk dat je het leuk vindt er over te lezen. Er zijn tal van artikelen te vinden over de belhamels, Pluckrose, Boghossian en Lindsay, die ondermeer een heel hoofdstuk uit Mein Kampf hebben ingeleverd en daar alleen het onderwerp niet ras, maar feminisme van gemaakt. Werd uitstekend bevonden…….
www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2018...
@Nuuk | 22-02-23 | 17:05:
Fantastische grap was dat inderdaad. En ze waren niet de eersten, Alan Sokal kreeg in 1996 al een waanzinnig stukje tekst gepubliceerd in het sociologische tijdschrift "Social Text". Later schreef hij daar met Jean Bricmont een boek over, "intellectueel bedrog"; een aanrader.
@Dandruff | 22-02-23 | 17:25:
Die kende ik nog niet. Dank, ik ga deze zeker eens zoeken en lezen. Het mooie is dat deze drie sociologen zichzelf wel als links, liberal zien, maar dus niet van die waanzinnige soort die nu de universiteiten tiranniseren.
@Nuuk | 22-02-23 | 17:32:
Klopt, ook Sokal en Bricmont benadrukken in hun boek herhaaldelijk dat ze toch echt wel links zijn. Maar dat ze gewoon niet willen dat wetenschappelijke termen misbruikt worden door mensen die die termen en de theorieën daarachter niet snappen.
Maar omdat degenen die steeds die termen misbruiken eigenlijk altijd links zijn werd het boek door sommigen als een aanval op links gezien. Gelukkig niet door iedereen, oa Noam Chomsky (toch ook vrij links) prees het boek en verwierp die kritiek.
Maar dat probleem van fopwetenschappen speelt dus best al lang. Veel van die fopwetenschappers zijn inmiddels dood of met pensioen.
@Dandruff | 22-02-23 | 17:57:
Ik zit te lezen over de Sokal affaire; heerlijk! Dank nogmaals
Ik kom ook tegen dat Boudry ooit een een nepartikel inleverde. Het is blijkbaar niet heel lastig.
@Nuuk | 22-02-23 | 19:12:
Die van Boudry ga ik ook even opzoeken, bedankt.
En dat het niet heel lastig is om een fopartikelen te schrijven, tja. Er zijn op GS natuurlijk al vaak allerlei foponderzoeken en fopwetenschappers gefileerd. Zowel door de redactie als in de panelen.
Het meest schokkende aan de affaire Stapel was in mijn ogen niet zijn bedrog maar het feit dat tientallen peer reviewers daar niks mee deden. En dat een paar mensen wel kritisch waren, maar dat daar jarenlang niks mee gedaan is.
En God schiep Adam, bij zijn schepping als man geïdentificeerd.
En de slang zei tot Eva, eet gerust van de appel (slangen zijn nuttige dieren die ook veel ongedierte opruimen, zodat mensen minder gif hoeven te gebruiken, wat beter is voor het milieu, maar hier was de slang wel stout)
God, de niet barende ouder sprak tot de mensen,...
Er is nooit sprake geweest van een appel, .... niet de bijbel zomaar aan passen
www.opendebijbel.nl/?search=genesis%2...
Eens in de zoveel tijd komt er ook een nieuwe bijbelvertaling uit, met "moderner" taalgebruik. En de koranvertalers maken het helemaal bont: Arabisch is een fantastisch flexibele taal waar voor elk woord veel verschillende interpretaties mogelijk zijn (zijn het 72 maagden, of 72 druiven?). Dus er bestaan vertalingen die reppen van vrouwen meppen, en vertalingen die dat "terechtwijzen" noemen. Ik heb twee uitgaven en dat is een wereld van verschil. Je koopt dus de vertaling die bij je past...
Werkelijk?
Ik dacht dat een koran niet geïnterpreteerd mocht worden en dus enkel letterlijk gekopieerd ( en dus dat alle Koran exact dezelfde tekst bevatten).
Ik kan helaas geen Arabisch, dus ik heb dat nooit kunnen verifiëren...
"reppen van vrouwen meppen" kan dan weer zo in een rap-tekst.
@ReyNemaattori | 22-02-23 | 16:44: Het is onvermijdelijk om hem te interpreteren als je hem vertaalt, maar de oorspronkelijke Arabische tekst wordt altijd naast de vertaling gedrukt. De Arabische tekst geldt als leidend... maar deze kan vaak op zeer verschillende manieren worden uitgelegd. De vertaler maakt daarin keuzes (en onderbouwt die vaak in voetnootjes)
Als je niet van deze tijd bent, ben je van gisteren of je tijd ver vooruit.
Heel stigmatiserend weer, dit. Laat mensen nou gewoon zelf kiezen met welk tijdsgewricht zij zichzelf identificeren.
@MickeyGouda | 22-02-23 | 16:47: Tijd is een sociaal construct.
@MickeyGouda | 22-02-23 | 16:47: er zijn er best veel die zich als holbewoner identificeren, dat dan weer wel.
@MickeyGouda | 22-02-23 | 16:47:
Wat dat betreft is Back to the Future volledig sneeuwvlokbestendig.
@Vandeanderekant | 22-02-23 | 17:02:
Dat woord 'Holbewoner' ... te denigrerend voor woorden.
De Dikke Van Dale is een schande voor de Nederlandschen taal.
Nooit zal ik een woord opzoeken in een woordenboek dat de naam dikke in zich draagt.
Ook als je ‘m 7-delig maakt en De Magere van Dale in 7 delen noemt, beledig je de vel over been mensen, dat moet je niet willen.
“De Op streefgewicht zijnde van Dale” moet het worden.
"De welgedane Van Dale"
"De Dikke" mag dat nog wel?
De Corpulente Omgevingsverzorger.
Hoe maak je 'Een avontuur van Dikkie Dik' eigenlijk inclusief?
Minder giraffen, dierenleed moeten we niet meer willen.
@funda | 22-02-23 | 16:34:
Nee, dat is Dap.
@Mr_Natural | 22-02-23 | 16:35:
Gelukkig niet Trom ... al die zwaarlijvigen.
Dikkie Enorm.
@Colin.Fart | 22-02-23 | 16:42:
Dat is beter dan enorme dikke
@Mr_Natural | 22-02-23 | 16:35: Fransje Dap
Weet niet of het de ware aard van de Volkskrantlezers is.
Denk eerder dat een heel klein groepje knettergekken een enorm podium krijgt om via de media en het onderwijs het woke-geloof over ons uit te storten. Dat 90% daar helemaal niet van gediend is, doet voor de ware gelovige natuurlijk niet terzake. Dat is een kwestie van bekeren.
Schrijvers voelen zich onveilig omdat hun werk na hun dood .kan worden aangepast door kwezels. Binnenkort wordt het woord vlees verboden.
ja, terecht vervangen door tofu (alleen voor gl-partijleden).
Als schrijver kun je laten vastleggen dat je werk nooit aangepast mag worden. Aanpassen kan dan alleen als er niets over vastligt en de erfgenamen, zoals in het geval van Dahl, het geen probleem vinden. Die erven gaan het overigens wel een probleem vinden als nu niemand meer de boeken van Dahl koopt. Dan draait hun mening plotsklaps 180 graden. Dus mijn advies is om geen boeken meer van Dahl te kopen (en alle andere boeken die door de censuurcommissie van GL/D66/PvdA en andere Woke gekkies onder handen zijn genomen).
Aangezien negers nog wel het N-woord mogen gebruiken, mogen dikke mensen dan nog 'dik' gebruiken? En lelijke mensen 'lelijk'?
'Nikke digger' lijkt toch ook problematisch worden.
"Aantrekkelijke vrouw" is in Dahl ook vervangen.
Dat zegt veel over de sensitiviteitslezer; de aanname dat het over het uiterlijk van de vrouw gaat en niet over het karakter is nogal een vooroordeel van de sensitiviteitslezer.
@Roos | 22-02-23 | 16:40: Of waarschijnlijker: de sensitivity reader is zo'n typische woke trol die alle en enige verwijzing naar de schoonheid van een vrouw wil uitbannen, want dat is een patriarchaal wereld beeld.
@ReyNemaattori | 22-02-23 | 16:45: dat is natuurlijk ook een optie. Zo een type met groen of paars haar die mooie vrouwen niet kan uitstaan.
Wat een ophef om niets weer. Dit is puur kapitalisme. Uitgever wilt meer geld verdienen dus verzint dit. Moeten mensen het maar niet komen.
We hebben oorlogen en aardbevingen en een chemische ramp in East Palestine maar we maken ons druk om dit?
Wat een frisse blije EO mevrouw. En ze heeft ook altijd zoveel bij zich: een tas, nog een tas, make-up, deo, zenderband. Ja, leuk. Zomer. Vrouwen. Jezus.
En toch hebben die reli-mevrouwen altijd iets engs, iets devoots, iets wat er in ieder geval voor zorgt dat je denkt: geef mijn portie maar aan Fikkie.
@Spring Bruissteen | 22-02-23 | 16:36:
Bedoel je dat geforceerde blije of de immer aanwezige onzichtbare Segers die altijd meekijkt. Bij alles!
@Duwbak_Linda | 22-02-23 | 16:39:
Ook. Beide. Het zit hem in die wezenloze blik denk ik.
@Spring Bruissteen | 22-02-23 | 16:36:
Ik vind dat wel meevallen. Die Anne Mar is gewoon een TV mevrouw, komt ook echter over dan Chantal Janzens en Jineks van de beeldbuis.
Vroeger had je bij de EO van die hysterisch glimlachende maar moeilijk kijkende mannen, altijd mannen. Arie Boomsma was toen samen met Mirjam Bouwman een trendbreuk: mooie mensen en vlot. Die Arie bleek dan over de top narcist te zijn, maar goed.
Mirjam Bouwman, Anne Mar Zwart, Marleen Stelling, best kundige presentatoren al vind ik niet elk programma leuk of dat het mij wat zegt, maar dat terzijde.
Soms mis ik nog wel uit een soort campy drijfveer die oude knakker in z’n regenjas die mensen op straat vroeg: “mag ik u een vraag stellen. Mag het ook een ernstige vraag zijn”? Dat ging dan over Jezus, maar die kop er bij, deprimerend tot op het bot.
Wel schitterende TV.
Monica Tejland, Castricum is in elk geval vóór het herschrijven.
Geschokt door het N-woord….
Dan te bedenken dat mevrouw Tejland zich veel meer geschokt zou moeten voelen door thematiek van het boek ("Het verloren continent"), namelijk de teloorgang van alles wat beschaving heet. Het boek beschrijft de verrotting van de Amerikaanse samenleving tijdens het leven van de schrijver Bryson (en hier zouden we ook kunnen zeggen: van de verzamelde reaguurders).
Dat Mw Tejland door een woord getriggered wordt is op zichzelf al schokkend genoeg.
Pff, wat een ophef weer.
Buddy Vedder in The Passion. Oftewel dit is de laatste keer.
De zoon van eddie?
@Nuchternederland | 22-02-23 | 16:32: Van de Cock en Vedder.
Buddy christ?
www.google.com/search?q=buddy+christ&...
Alle werken van Shakespeare, niet meer van deze tijd! En Dickens uiteraard, en Oscar Wilde. Verder nog Virgilius, Seneca, Cicero en andere meesters. Niet meer van deze tijd.
Jezus en Mohammed, ook niet meer van deze tijd.
Om te beginnen Homeros, met die slachtpartijen bij Troje en daarna nog die mensenetende reus op dat eiland.
Ze prikten die grote man ook nog een houten staak in zijn enige oog. Onacceptabel.
En vergeet Marx niet! Met z'n pleidooi tegen de democratie, voor de gewelddadige revolutie en het onderdrukkende, achterlijke 'socialisme'.
Sowieso, boeken, niet meer van deze tijd. We doen nu aan filmpjes, liefst gestreamed, kun je in 1 x aanpassen zonder dat er oude versies overblijven.
Volgens mij ben ik allergisch voor kerken, want iedere keer dat ik in zo'n kerk binnenkom groeien er spontaan twee horentjes uit mijn hoofd, krijg ik een staart en veranderen mijn benen zomaar in bokkenpoten, loop ik echt helemaal vuurrood aan en krijg ik opeens ontzettend veel zin om de hele wereld te cancelen, op manieren die Joris onacceptabel zou vinden. Ik vind het maar nare plekken, die kerken.
Plaatsen van onderdrukking en indoctrinatie.
Like a crunchin' twig, 'n up jumped the devil! (he's about this big!) He had a red suit on An' a widow's peak An' then a pointed tail 'n like a sulphur reek, Yes, it was him awright,
Ik ben dik. Frans Timmermans is enorm. Dat onderscheid moet echt blijven anders voel ik me beledigd.
Precies! Je hebt 'iets teveel eten' en 'schransen'.
Da's gewoon niet hetzelfde.
Kan de term 'volk' of 'volks' eigenlijk nog wel.
Ik wil vanaf nu 'uniek individu' genoemd worden; in ieder geval iets dat meer klasse heeft.
Of nobele filosoof!
Dat mag ook.
*bijbehorend belastingtarief voor Godeskinderen zoekt*
@funda | 22-02-23 | 16:27: Sorry. Had 'm al bewerkt.
Oké bij deze dan: 'Kind van God mag ook.'
@Aristotalloss | 22-02-23 | 16:29: Ik las het, listig gedaan.)
Oké nobele filosoof, maar dan zal je toch echt moeten accepteren dat ik mezelf als koning van het universum identificeer. Ik wil graag dat jullie een diepe buiging maken wanneer ik langsloop. Kusjes blazen mag ook. Geweldig, ik ben het dus gewoon hè?
Willeke Stadtman uit Nieuwegein roept heel stoer iets over de bijbel.
Blijkbaar is zij voor het herschrijven van boeken en stelt de vraag; “wanneer de Bijbel”.
Lekker veilig weer, Willeke Stadtman uit Nieuwegein.
Had dezelfde vraag gesteld over de Koran, dan had de VK het stukje niet geplaatst of Willeke Stadtman had moeten onderduiken.
Ik haal uit haar stukje niet of zij herschrijven van Dahl oké vindt, maar dan ook de Bijbel, of dat ze Dahl Dahl wil laten en gewoon op de Bijbel wil schijten.
Denk dat laatste.
Ik wilde zoiets gaan reaguren, maar dacht wel dat iemand mij voor zou zijn. Uitstekend verwoord Ruime!
Ik krijg het idee dat zelfs de Volkskrantlezers tegen zijn.
Dan zitten we inderdaad tegen het Einde der Tijden aan.
Die Annette Barlo, moet die niet eens ouder worden? Begint nu wel een beetje verdacht te worden.
Die twee opa’s zijn al jaren dood.
Idd een beetje verdacht.
Een beetje het Dieuwertje-effect?
Let op. plotseling ziet ze er heel oud uit.
Een schrijfster mocht niet meer schrijven: "dat is niet zo zwart-wit" . Mensen, het einde van de beschaving is nabij.
Zolang ik nog laurierpoeder heb blijf ik hopen.
Ook de torah en de koran?
Ha ha welnee.
Het is "weg-met-ons", niet "weg-met-iedereen".
Daar was de KGB destijds heel duidelijk over toen ze in de bejubbelde sixties en seventies onze "idealisten" instrueerden.
Alleen het Vrije Westen moest kapot.
"Ons"? Spreek voor jezelf.
Zelfs de bijbel is niet eenduidig en tig keer herschreven en plagiaat trouwens, maar dat terzijde en de koran helemaal een absurde transliteratie die geïnterpreteerd kan worden zoals jij maar wil. Wil je vrede, kan, koran zegt dat het kan. Wil jij je vijanden vernietigen kan, koran zegt dat het kan. Wil jij vrouwenrechten, kan, koran zegt dat het kan. Homoseksualiteit eh... Okay die slaan we over.
Exact hetzelfde als de bijbel en torah dus behalve dat stukje over vrouwenrechten. Volgens de joden en christenen mogen vrouwen nimmer van hun man scheiden. Moslima's mogen dat wel volgens de letter. Zolang ze volwassen zijn natuurlijk. Maar ook daar moeten we weer kijken naar de bijbel en de torah en gezien de wetgeving in christelijke staten over trouwen met minderjarigen zo jong als 10 is dat ook niet bemoedigend. Veelwijverij, mag volgens de koran als je goed voor je vrouwen en kinderen kan zorgen. Bijbel, nee, mag gewoon, ligt aan wie je erover spreekt.
Dus gewoon maar allemaal achter de voordeur zetten?
@Schout-bij-Nacht-J | 22-02-23 | 16:34:
Je kunt wel weer allerlei irrelevante dingen door elkaar gooien, maar dat maakt ze niet minder onjuist.
"Weg-met-ons" is de algemeen geaccepteerde term voor linkse dogma's waarin het Vrije Westen de schuld krijgt van alle ellende in de wereld. Een soort erfzonde waarbij slavernij, armoe, honger, corruptie, vervuiling, oorlog overal ter wereld *onze* schuld is.
@Schout-bij-Nacht-J | 22-02-23 | 16:34:
Als een moslima een scheiding aanvraagt, krijgt hij sowieso de kinderen en kan hij financiële compensatie eisen.
Hoezo emotionele chantage?
Scheiden is voor een moslima dus écht niet zo eenvoudig hoor.
En “gematigde Joden” scheiden vrij makkelijk, zonder rabijn.
@Ruimedenker | 22-02-23 | 16:57:
Het is sowieso appels met olifanten vergelijken. Een moslim kan zijn vrouw simpelweg verstoten door dat 3 keer te zeggen (of zelfs te sms-en). Een reden hoeft hij niet te geven.
De moslima daarentegen kan vrijwel alleen scheiden als ze kan bewijzen dat haar man geen goed moslim is. Dat is met name lastig omdat haar getuigenis ongeveer 25% (sommige shariarechtscholen 50%) van die van haar man waard is.
En nog iets. Een moslim kan altijd rondneuken, getrouwd of gescheiden. Een moslima kan zelfs jaren nadat ze door haar man is verstoten nog aangeklaagd worden voor "overspel". Dat overkwam Amina Lawal in Nigeria, die tot steniging werd veroordeeld. Uiteindelijk won ze hoger beroep op procedurefouten, en op de islamitische "wetenschap"... die stelt dat een embryo 5 jaar kan "slapen", en dat haar kind dus ook van haar ex had kunnen zijn.
Gelukkig gered door pure achterlijkheid, maar toch.
@Dandruff | 22-02-23 | 17:42:
Jouw kennis met betrekking tot islam is zo ongeveer dat van een moslimtiener die verward is en luistert naar de preken van ISIS. De armoede.
@Schout-bij-Nacht-J | 22-02-23 | 19:17:
Je weerlegt geen woord van wat er staat.
En dan nog. Stel dat ik me zou vergissen. Stel dat de islam inderdaad al 1400 jaar door alle korangeleerden verkeerd begrepen wordt. Stel dat de bedenker van de islam, Mohammed, de islam inderdaad óók al niet begreep; vandaar 1400 jaar misverstanden. Een argument dat vaker door niet-moslims wordt gebruikt om sharia en jihad goed te praten.
Stel dat.
Dan nog vind ik de islam van moslims relevanter dan de sprookjes-islam van een paar niet-moslims. Het is de sharia van de moslims waardoor mensen gestenigd worden voor zaken die in niet-islamitische landen volstrekt legaal zijn.
Er is nog nooit een shariarechter geweest die zei; "hoho, moeten we niet eerst even met een paar niet-moslims overleggen of steniging hier wel op zijn plaats is?"
Jammer dat er straks geen woorden meer zijn waarmee ikzelf te beschrijven ben. Dik, lilliputter, lelijk, kaal, blank, met een kleine lul. Als dat allemaal niet meer mag?
Je zult in het paradijs leven en Jouw Overheid iedere dag danken.
Zolang heks maar maar mag.
Nee, mag niet. Probeer maar eens iemand verbaal de maat te nemen met letters en woordjes. Voordat je het weet zit je aan Twitter account nummer zoveel omdat je tegen iemand hebt gezegd dat je lelijke kale blanke dwergen met een grote lul niet aantrekkelijk vindt. Want natuurlijk gaat die ene lelijke dwerg met lul je rapporteren aan de AI van Twitter terwijl je enkel je seksuele voorkeur uitsprak.
haha serieus, ben jij blank? Die had ik niet verwacht.
Had me je altijd voorgesteld als een dikke kale blanke lilliputter met een grote lul. Toch wel een schok.
@Duwbak_Linda | 22-02-23 | 16:59:
Ik kan moeilijk bij de grond.
"Wanneer gaan we de Bijbel aanpakken?"
Dat is de verkeerde vraag. Wordt het pas een probleem als men van zins zou zijn om die Bijbel eens te gaan herschrijven? De vraag zo stellen impliceert een onderscheid willen maken tussen woorden die er niet toe doen en woorden die er wel toe doen, tussen onbelangrijk en belangrijk, tussen marginaal en essentieel.
En dat is nou juist het probleem, dat er een onderscheid gemaakt wordt dat sommige woorden als alleenzaligmakend worden gezien en dat er verder dus niets meer gezegd hoeft te worden.
Doet me denken aan de redenering van generaal Khalid ibn Walid die op last van kalief Omar (592-644), een vurig aanhanger van de profeet Mohammed, een hele bibliotheek in de fik stak onder het motto ‘Of deze boeken zijn in strijd met de Koran en dan zijn ze gevaarlijk, òf ze zijn in overeenstemming met de Koran en dan zijn ze overbodig. In beide gevallen moeten de boeken naar de brandstapel’.
"Wie het verleden beheerst, beheerst de toekomst: wie het heden beheerst, beheerst het verleden. En toch was het verleden, al was het van nature veranderbaar, in wezen nooit veranderd. (..); in Newspeak: dubbeldenk."
" Dat is iets prachtigs, woorden vernietigen. (..) Begrijp je dan niet dat de hele bedoeling van Newspeak is de denkruimte te beperken? Uiteindelijk zullen we misdenk onmogelijk maken, omdat er geen woorden zullen zijn om die uit te drukken. (..)
"De hele literatuur van het verleden zal vernietigd worden. Chaucer, Shakespeare, Milton, Byron -die zullen alleen nog bestaan in Newspeakversies, wezenlijk veranderd in iets dat in strijd is met wat ze vroeger waren."
(Uit: 1984)
Zolang alle zoekmachines maar weten dat 2 plus 2 vijf is komt het wel goed met de mensheid.
Ik denk dat profetische boeken als 1984, Animal Farm, Brave New World, De Dag der Dagen als eerste verboden gaan worden. Het valt mensen anders te veel op dat wat aan cancelling opgezet wordt, zo goed voorspeld is.
De woke mensen doen verwoede pogingen maar de wal zal het schip keren. Woke vernietigd zichzelf en er is alleen sprake van woke in tijden van weelde. Dacht je nu werkelijk dat er aan het oorlogsfront in Oekraïne tijd is voor woke? Woke is alleen relevant voor personen die helemaal niks anders te doen hebben. Ledigheid is des duivels oorkussen en dan krijg je woke.
@funda | 22-02-23 | 16:21: Ga eens wat meer de film LUCY kijken...1+1 is helemaal geen 2, heeft de mens maar verzonnen : www.youtube.com/watch?v=DIal4k5kR3k
@Keyboardspeler | 22-02-23 | 16:40: Je kent 2+2=5 nog niet?
@Rdock | 22-02-23 | 16:29: .... te doen hebben...èn niets anders kunnen. Wokies kunnen niets anders dan direct of indirect afhankelijk te zijn van de middelen van de overheid. In een rechtvaardige samenleving waar iedereen het loon krijgt dat hij verdient zou een Wokie van de honger omkomen.
God schept mooie vrouwen
Met zijn auto?
@Schoorsteenveger | 22-02-23 | 16:20: Volgens mij staat er niks in de Bijbel over wel of niet autorijden.... en als het er niet in staat, mag je je eigen invulling eraan geven.
@Schoorsteenveger | 22-02-23 | 16:20:
Nee, natuurlijk niet.
Daar gebruikt ze een bats voor.
De bijbel, de koran en vergeet niet dat er ook schrijvers van kleur zijn die misschien niet het woord enorm gebruiken maar dik zeggen.
Maar beter is dan toch dat iedereen meer bij zijn eigen groep blijft want dan is er minder kans op problemen.
Dus wit bij wit, dik (enorm) bij dik(enorm) zwart bij zwart etc.
Ik identificeer mij als blanke en heb het recht zo genoemd te worden.
Zo is dat, het afgeven op de Apartheid moet ook maar eens verboden worden: iedere groep voor zichzelf.
En wat als je blank & dik bent? Krijgt je dan je eigen groep?
Of vrouwen die blank en dik zijn?
Of lesbische vrouwen die blank en dik zijn?
Of transgender lesbische vrouwen die blank en dik zijn?
Je kan zoveel groepjes maken als dat er permutaties van persoonlijk eigenschappen(=intersectionaliteiten) zijn, uiteindelijk zal je dan ruwweg op 8 miljard groepjes uitkomen, die niet toevallig allemaal overeen komen met een individu.
Oftewel, het eindstation van Woke is het individualisme, wat Europa al dik 2-300 jaar geleden al hadden bedacht tendens de Verlichting.
@ReyNemaattori | 22-02-23 | 16:29:
Uiteindelijk kom je toch bij de Russellparadox uit.
@ReyNemaattori | 22-02-23 | 16:29: Er zit een fout in de redenering. De eerste premisse in het Woke gedachtegoed is 'heteroseksuele blanke man is fout'. Er is dus sowieso een duidelijke identificeerbare groep van enkele honderden miljoenen.
De PVV-partij (enige leden Wilders en Groep Wilders) pleitte met het bekende A4-tje programma voor "Alle moskeeën en islamitische scholen moeten nu worden gesloten. Verder moeten "radicale moslims" preventief worden opgesloten."
Verander dat in:
"Alle storende, gevaarlijke of maatschappelijk onderdrukkende gebedshuizen en speciaal religieus onderwijsscholen moeten in de toekomst worden gesloten. Verder moeten "radicale extremisten" van welke soort kleur, politiek of geloof dan ook preventief worden opgesloten dan wel uitgeleverd worden naar het land waar hun loyaliteit ligt."
En je hebt mijn aandacht. Ik zie plots een hoop problemen voor de zon verdwijnen.
Geen huizen te vinden? Geen probleem, we hebben alle fanatieke moslims, christenen, hindoes en joden het land uitgezet. Kinderen op moslimscholen, christenscholen of "Baudetscholen"? Geen probleem. Baudet en aanhang zitten veilig in Moskou waar ze horen en de christenen veilig in Polen, voor katholieken of Amerika voor protestanten.
Criminele jeugd? Geen probleem, we bouwen tuigdorpen voor overlastgevers. Natuurlijk wel non-discriminatoir, want wij zijn geen racisten en discrimineren niet dus zaaddodende blanke losers mogen lekker gaan hokken in containers met hun gebrekkig Nederlands sprekende collega's van andere kleur.
Asielzoekers. Er is veel werk hier. Zet ze per direct aan het werk vermits ze een kansje maken om hier hun nieuwe thuis volgens onze normen en waarden te maken. Die van vrijheid. Democratie. Kapitalisme. Geloof hoort achter de voordeur. Dat is niet zo moeilijk. Geen kans? Ook geen probleem. Dan verkopen we je gewoon aan Poetin. Die zoekt nog jonge fitte mannen. Beetje VOC mentaliteit natuurlijk.
Zo zie je maar, met een paar kleine aanpassingen wordt Wilders de grootste 15 maart a.s.
In het land der blinden is Eenoog koning.
Je hebt het druk vandaag...
Niks aanpassen.... bij mijn weten heeft Wilders niks tegen de Christelijke & Joodse religie/cultuur waar ons land al eeuwen op drijft, dat moet hij vooral zo houden.
@Keyboardspeler | 22-02-23 | 16:33:
Wij dreven zo op de joodse religie en cultuur. Vooral in 1940-1945. En goh, dat juk onder de christenen. Hemels was het.
@Keyboardspeler | 22-02-23 | 16:33:
Nu ik er over nadenk. Ook die hemelse vrede tussen katholieken en verschillende niet-paapse mensen uit vooral Holland. Wat een heerlijkheid was dat. Zo heerlijk dat we in het noorden betere vrienden hadden met Turken en Barbarijse piraten (waaronder onszelf trouwens) dan met Spanjaarden. Wat een mooie christelijke cultuur. Zal ik verder gaan met een geschiedenisles over Andalusië?
@Keyboardspeler | 22-02-23 | 16:33:
Christelijk joodse cultuur? Buiten wat rare gebruiken en joodse woorden is onze cultuur grotendeels gallo,gremaan romeins . Van de manier van besturen tot feestdagen en sociale cohesie. Noem eens iets specifieks cristelijk of joods wat ons gevormd heeft?
Ik zou beginnen met het telefoonboek. Daar staan verschrikkelijke namen in als De Wit, Van Heutsz en De Ruyter. Dat kan echt niet meer, vandaag de dag.
Er alleen nog maar een telefoonboek te vinden in het museum.
Welk telefoonboek? Bestaat dat nog dan? Heeft iemand particulier nog een vaste lijn?
En die hagelslag is ook racistisch! Om van de vlokken nog maar te zwijgen.
Het werk van Gerard Reve moet ook nodig eens door een "sensitive reader" aangepast worden. Liefst door een katholieke lezer.
Okay, Teigetje.
Dat ondersteboven kruisigen was ook wel wat overdreven.
20 uur onkruid wieden langs de Via Appia was humaner geweest.
Dat was op eigen verzoek!
@Grachus | 22-02-23 | 18:20: Ja, maar niet ondersteboven!
Die Romein dacht grappig te wezen.
Sensitivity reader? Te triest voor woorden dit, proost.
Zijn ze al even mee bezig, maar als je denkt dat dat gaat slagen heb ik nieuws voor je.
www.youtube.com/watch?v=MxiY_wHlFIc
www.youtube.com/watch?v=IKiEaTaksAE&a...
www.youtube.com/watch?v=8xSKi6-lUYQ
En afgelopen week was er ook al de Asbury revival, er is een opmars gaande en dat maakt marxisten en linksmensjes erg boos.
Er is een grens, en de andere wangen zijn op.
"People are asking when is this moral madness going to stop. I tell you when it will stop, it is going to stop when the church of Jezus Christ puts on the whole armour of God and goes to war for traditional famaly values. If not you, who? If not now, when? You must be bold enough to stand up, and strong enough to speak up, and determined enough to stay up. It is time for the church of Jesus Christ to stand up for the cross."
De Bijbel was al eerder ontmand om laaggeletterd Nederland tegemoet te komen. Met je 'Lucht en leegte'.
Gij zult geen ontucht begeren, die uw naaste toebehoort.
@Après toi | 22-02-23 | 16:28: Kijk dat is klare taal.
Citaat van wijlen Christopher Hitchens: "If people are determined to be offended then there is nothing you can do about it"
De achterlijkste dooddoener van al:
"... En dat in een democratie iedereen de vrijheid heeft om te zeggen wat hij wil, betekent nog niet dat alles ook daadwerkelijk gezegd moet worden..."
Er zit een kern van waarheid in: Vrijheid van Meningsuiting is nu eenmaal niet het zelfde als Vrijheid van de Consequenties van Meningsuiting.
@ReyNemaattori | 22-02-23 | 16:32: Dat betekent niet dat vanwege de mogelijke consequenties de vrijheid dan maar ingeperkt te worden.
Het recht om niet gekwetst te worden bestaat niet.
@Glasgow Argus | 22-02-23 | 16:43: Jawel, dat heet smaad. En in een enkel geval is het volkomen terecht om tegen 'kwetsen' maatregelen te nemen. Wettelijk moeten er mogelijkheden zijn (en die zijn er al met een beetje goede en creatieve wil) om bepaalde vormen van kwetsen te bestraffen. 2 voorbeeldjes. Geen enkel probleem dat BLM op de Grote Markt tegen die heerlijke Kindervriend Zwarte Piet, met de nadruk op zwart, wil protesteren, maar niet tijdens de optocht waar kleine kindertjes bij zijn. Idem in Engeland op 'poppy-day', de dag dat gesneuvelde soldaten worden herdacht, er een groepje Islamieten staat te schreeuwen, dat het hun verdiende loon is. Doe dat lekker op maandagochtend, maar niet bij een speciaal georganiseerd evenement bezocht door mensen die (haast) geen betrokkenheid hebben bij het beleid.
Het boekje van Pim Lammers kan er wel mee door?
Eerst even door een sensitivy reader laten lezen en de scenes waar de jonge voetballertjes betast worden herschrijven. Misschien kunnen ze een lolly van hun trainer krijgen?
Hoi Anne-Mar. Ik heet UnderTheDev.
Je blijft met je fikken van boeken af. Zijn er geen erfgenamen van Dahl die dit aan de rechter kunnen voorleggen?
Die zijn er wel maar hebben hun goedkeuring gegeven.
Volgens mij hebben die lekker geld gevangen met de verkoop van de rechten?
@Geertje W | 22-02-23 | 16:10: ja ,en de rechten verkocht aan Netflix, 500.000 Dollar of zoiets.
@Hetiswathetis | 22-02-23 | 16:51:
Het verkopen van auteursrechten betekent nog niet dat je als nieuwe houder er alles mee kunt doen. Ik kan me voorstellen dat er nog best juridische mogelijkheden zijn om te voorkomen dat het werk wordt verkracht.
@Joris Beltsin | 22-02-23 | 17:15: Die zijn er alleen had de auteur dat voor zijn dood moeten regelen. Dahl ging er blijkbaar vanuit dat zijn erfenis (legacy) in goede handen bij zijn nazaten zou zijn. Ik hoop dat hij, vanuit de hemel op ons neerkijkend, dat inmiddels niet meer vindt.
Woorden doen ertoe, dus ook het woord van Jezus.
Hallelujah.
"Zalig zijn de armen van geest."
Kerken steek je in brand met brandewijn.
't Is koudvuur dus 't geeft niet en het komt niet in de krant.
@Louter Leuter | 22-02-23 | 16:13:
Robert Long
@Andersdenkend | 22-02-23 | 17:53: Tsk. 'Het Land van Maas en Waal' van Boudewijn de Groot (tekst van Lennaert Nijgh)
@Andersdenkend | 22-02-23 | 17:53:
Die is van 'Jezus redt'
Laat de wokers eens kersen plukken.... na 16 minuten huilen ze.
De Westerse wereld gaat ten onder aan die wijven. (politiek & oorlog)
Kersen plukken? Laat ze een dagje met mij mee steigers bouwen in de nieuwbouw. En hou in je achterhoofd met wat voor tempo dat moet van de Schoenen hè? Maar je hebt gelijk. Wijven zijn het. Niets naar de dames hoor. Respect daarvoor.
Al die ouders die de boeken van hun kinderen (voor-)lezen en deze beschrijvingen tegenkomen vergeten daarbij dat hun kinderen dat niet opvalt omdat bij hen de taalvaardigheid nog niet zo groot is. En trouwens, mama zit ook niet op school elk moment de hand van zoon/dochter/dinges vast te houden opdat deze niet gepest wordt met veel ergere uitspraken, want kinderen kunnen hard pesten.
"Sensitivity reader" wahahahaha, waar halen deze getroubleerden het vandaan?
Ja, de Bijbel mag best wel eens door een sensitivty reader worden gelezen en aangepast.
Dat is al bijna 1500+ jaar gedaan.
Ik weet niet of jij ooit een bijbel hebt gelezen, maar ik kan geen oud-Grieks of Aramees, dus die bijbel is al ZO vaak herschreven, dat er kerkelijke afsplitsingen zijn ontstaan over onenigheid van de vertalingen.
Laten we dan alle religie aanpakken. Of durft Anne-Mar dat niet?
En de koran of talmud?
Ja, goed punt de Koran en het Oude Testament bevatten
ook extreem veel "gevoelige passages" die niet van deze tijd zijn.
(Qua vrouwen rechten en homo's niet veroordelen)
Laten onze deugjes dat eerst eens gaan proberen aan te pakken....
(Ik ben dus tegen)
Ho eens even. Dat is racisme. Volkskrantlezers zijn meer van weg met ons.
Dat zijn de kikkers die nog even lekker in de pan mogen blijven sudderen.
REAGEER OOK