LIVE. Het Grote Gaat De Euro Kapot Gesprek
De euro, weet u nog
Hee dit wordt leuk. Vroeger had je in Nederland de gulden. Dan wilde je iets kopen (bijvoorbeeld een brood) en dan moest je daar guldens (bijvoorbeeld twee) voor betalen. Maar nu heb je de euro. Dan wil je iets kopen (bijvoorbeeld een brood) en dan moet je daar euro's (bijvoorbeeld drie) voor betalen. En het leuke is: als je naar Griekenland gaat, dan kun je ook met euro's betalen. Sterker nog, als je niet naar Griekenland gaat, dan moet je de Grieken ook euro's betalen. Veel mensen, met name mensen die vaak op vakantie gaan, vinden de euro ontzettend fijn. Maar veel andere mensen vinden de euro helemaal niet zo fijn. En nu gaan allerlei hotemetoten, van Hans Hoogervorst tot Lex Hoogduin en van Jeroen 'Schnapps und Frauen' Dijsselbloem tot Klaas Knot tot Nout Wellink tot Adriaan Schout daar gezellig over praten met de Tweede Kamer in het rondetafelgesprek DE TOEKOMST VAN DE EURO. Inlezen hierrr, stream na de breek.
Reaguursels
InloggenDit is in een notendop het probleem van ons: de bevolking wil dingen (of juist niet) en waar je ook op stemt, ofwel staat in het programma wat je wil maar doen ze het niet, ofwel zouden ze het willen doen maar worden ze weggezet als: extreem rechts/niet serieus te nemen en wordt het ook niet uitgevoerd. De trein dendert ongeremd door. Het is ofwel koers richting de Verenigde Staten van Europa, of de euro gaat ter ziele. Iedereen weet welke optie het gaat zijn, maar de wal zal het schip moeten keren, wat aanzienlijk meer averij oplevert dan tijdig de koers verleggen.
Noem het maar nostalgie. Maar ik zou graag mijn ouwe Nederlandje terug willen inclusief de gulden. Maar wat weet ik nou. Ben geen econoom.
1970: tien miljoen mensen. Dat hoeft niet per se terug, maar 20 miljoen in 2025 is een absurde groei. En de Gulden hebben we eeuwen lang het mee kunnen redden. Ik ben ook geen econoom, maar wil ook graag mijn Nederlandje terug!
In Dl. worden er bejaarden naar een bejaardentehuis in Hongarije gestuurd, waar ze snel dood gaal, want taalprobleem, geen familie..... Dan te bedenken dat er ongekend veel asielzoekers en en nu weer Turken en Syriërs binnengehaald worden. Zo word men dan na 50 jaar hard werken afgedankt. The brave new world, George Orwell. Hadden ze op een andere partij moeten stemmen.
Geen probleem met tijdelijke opvang maar ja, u weet de uitkomst al....
Lees dit artikel over Non Performing Loans op de balans van Italiaanse, Griekse en Spaanse banken: www.whitecase.com/insight-our-thinkin...
Via een staatsgegarandeerd fonds -Garanzia Cartolarizzazione Sofferenze (GACS)- kunnen de commerciële banken hun slechte leningen dumpen. De ECB betaalt voor het afschrijven van miljarden en miljarden Euro's opdat commerciële banken niet failliet gaan. U leest er niets over in de krant omdat geen journalist het snapt, laat staan het kan uitleggen.
www.euromoney.com/article/b12kq6vfc84...
Laat maar klappen. De oprichters van de Euro hebben jaren geleden al toegegeven dat een gezamenlijke Europese munt als breekijzer werd gezien als opmaat naar een politieke unie. Vast goed bedoeld maar niemand heeft er een fuck aan. Kappen er mee. Terug naar de schrijftafel.
Precies. Een politiek project, geen maatschappelijk project. En ja, uit de euro gaan is heel erg duur. Maar wachten tot de euro implodeert is nog vele malen duurder. Grappig wel dat iedereen het wel ziet, maar niemand erop durft te handelen. Ik koop nog maar wat zilver, goud kan ik niet betalen.
Onderzoeken of onze munt losgekoppeld kan worden van die van de Knoflooklanden, kijken of NUTS voorzieningen toch weer in Staatshanden terug moeten komen (ook al geopperd vorige week); ik ben allemaal voor. Maar ik wantrouw de motieven van degenen die dat opperen.
Pssst, er komen verkiezingen aan. De tijd van politici met zelfreflectie en loze beloften.
Geloof ook niet in voorgehouden sprookjes. Zeker niet vlak voor verkiezingen.
Nog 4 weken: stem ze weg!
Ze? Welke ze? Dit stukje gaat over de euro. Im maart stemt u voor de Provinciale Staten, en daarmee indirect voor de Eerste Kamer. Dus, wie wilt u wegstemmen? De traditionele bestuurspartijen? Dat gaat gelukkig niet gebeuren. Wellicht dat de BBB een hoop stemmen haalt. Het probleem is dat de kandidaten van Caroline uit mislukte VVDers bestaan die elkaar binnen een half jaar de tent uitvechten.
@Red shirt | 13-02-23 | 17:33: de huidige regeringsfracties zijn bewezen incompetent, slechter wordt het niet, dus stem ze weg. Of denkt u werkelijk dat Kaag de Nederlandse belangen voorop stelt bij het eurobeleid, gaat niet gebeuren rood shirtje.
@Red shirt | 13-02-23 | 17:33: dat wegstemmen doe je indirect alles wat wordt aangenomen in de 2e kamer moet nog langs de 1e kamer als daar geen meerderheid is wordt er niks beslist dus en kan het retour afzender cq prullenbak.
@therealbraindump | 13-02-23 | 18:12: Wij kiezen niet voor de Tweede Kamer maar voor de Provinciale Staten, en daarmee indirect de Eerste Kamer. Voor is het hoogst haalbare dat de coalitie geen meerderheid in de Eerste Kamer zal halen waardoor het voor de regering lastig zal worden om nieuwe wetten goedgekeurd te krijgen. De huidige regering waar u ontevreden over bent kunt u niet wegstemmen, daar gaan deze verkiezingen niet over.
@Toedels | 13-02-23 | 18:41: In feite is de Eerste Kamer een Chambre de Réflexion. De wetten worden op hun juridische kwaliteit getoetst, niet op hun inhoud. Maar het is waar dat sommige partijen de Eerste Kamer politicaliseren en dat is jammer. U heeft gelijk wanneer u stelt dat hierdoor het vinden van een meerderheid lastig kan worden. En dat is niet iets om blij van te worden.
@Red shirt | 13-02-23 | 17:33: Nou nee, BBB bestaat voor het overgrote deel uit ontevreden CDA'ers.
@Red shirt | 13-02-23 | 18:46: een eerste Kamer waar de regeringsfracties geen meerderheid hebben kan het Kaag 1 bijzonder lastig maken, en dat zou m.i. een goede ontwikkeling zijn.
Er is nog maar één optie, het geld van de Noren confisqueren.
Berg je maar want er zijn slecht twee smaken mogelijk als de Euro verdwijnt. Ofwel de CDBC neemt het stokje over en dit betekent dat de overheid, lees EU, kan bepalen waar je je geld wel en niet uit kunt geven plus het instellen van negatieve rentes wordt mogelijk. Ofwel we stappen uit de EU en voeren onze gulden weer opnieuw in.
Honderd jaar geleden had je de Latijnse muntunie. Naast België, Frankrijk en Zwitserland sloten ondermeer de economische voorbeeldnaties Italië, Spanje en Griekenland aan. Met de laatste drie begon het gelazer toen de afgesproken hoeveelheid edelmetaal in hun muntjes wat minder nauwkeurig afgemeten werd , toevallig allemaal naar beneden toe. Toen de muntunie feitelijk uit elkaar gevallen is heeft het nog zo'n 20 jaar geduurd voordat ie officieel afgeschaft werd.
Dit nieuwe muntunie experiment was al vanaf het begin gedoemd dezelfde heilloze weg te gaan, om dezelfde reden: frauderende deelnemers en geruzie over regelgeving en afspraken uit eigenbelang.
Voor ons is het simpel; we zijn economisch gezien een provincie van Duitsland en moeten ten alle tijde met hen meebewegen.
De enige vraag die resteert is of de pauperlanden voor het euro-gedrocht instort onze pensioenpotten nog te pakken krijgen of niet.
Ik ben bang dat wij de pensioenfondsen al kwijt zijn, Macron heeft meermaals geoperd dat de Nederlandse pensioenfondsen de obligaties en leningen van de zuidelijke landen moesten financieren.
Met de zeggenschap over de door werknemers en werkgevers gevulde pensioenen zijn al overgedragen aan Brussel.
Als je gelooft dat je een provincie van Duitsland bent, dan ben je dat ook.
spijker. kop. raak.
Klopt maar het is wel lekker op verkansie gaan naar de knoflooklanden, zo een beetje als de Vlamingen klagen over de Walen maar wel elk weekend naar de Ardennen gaan.
De ECB heeft maar 1 taak en dat is inflatie laag en onder controle te houden. Gezien de economische verschillen binnen de EU is een “one size fits all beleid” heel problematisch. Dat heeft het verleden laten. Dus we lopen brak ijs. Ik vermoed dat er geen uitvoudige weg naar buiten is. Uiteindelijk levert dat een zwakke Euro op als de Lira was in het verleden. De Euro is dan ook niet meer geschikt als waardeopslag (cash is trash) wel kun je er nog prima mee betalen.
Correctie: de ECB HAD maar 1 taak. Het werd netjes omgebogen van een Europaweite Bundesbank naar een mooie geldmachine voor de knoflooklanden.
@drs. Levi Samsonov | 13-02-23 | 16:53:
De laatste 3 voorzitters komen allemaal uit Knoflooklanden. Alleen in het begin een degelijke voorzitter met onze eigen Wim Duisenberg.
1 Wim Duisenberg 1 juni 1998
2 Jean-Claude Trichet 1 november 2003
3 Mario Draghi 1 november 2011
4 Christine Lagarde 1 november 2019
@drs. Levi Samsonov | 13-02-23 | 16:53: Het verwerd tot een politiek stuk gereedschap. En dan geen scalpel maar een botte bijl.
Net als bij Corona wantrouw de regering.
Vraag voor de heer Hoogervorst: kunt u uitleggen aan de hand van voorbeelden wanneer NL de euro vaarwel moet zeggen kortom wanneer dus het water tot de lippen staat?
Ik vrees dat dat al te laat is. De Nederlandse regering staat voor E97 miljard garant voor allerlei Europese Noodsfondsen (ESFM, EFSF, ESM, GLF). Wanneer Nederland uit de Euro/EU stapt, dan kan Nederland dit eerst aan Brussel/Frankfurt overmaken.
@Haberdoebas | 13-02-23 | 16:52: en als het niet wordt overgemaakt wat dan? Een foeigesprek of een boete en dan? Komt men gewapenderhand het halen?
Jeroen "Oud voorzitter Eurogroep" Dijsselbloem zegt dat Finland niet in de Euro zit...
En de Transferunie is de beste uitvinding sinds gesneden brood.
Ding flof bips, dat weet het kleinste kind.
Wordt nog steeds die hele administratie twee keer per maand verhuisd van Brussel naar Straatsburg?
12 vergaderperioden van 4 dagen per jaar in Straatsburg. Ik liep eens met een Fransman door Brussel en die zei nog nooit te hebben gehoord dat er ook in Brussel een Europees Parlement zetelt.
Gooi de sleutel van de ECB inde Mainz en je bent die 7000 miljard aan obligaties kwijt en je kan gewoon opnieuw beginnen met ECB 2.0
De ECB kent geen schuldenaren dus niemand mist iets
Schrappen dus,niet eens afschrijven want er valt niks af te schrijven, gewoon de stekker uit de boekhoud PC en een nieuwe kopen
Niets mooiers dan geld drukken en rondpompen want dat levert werkgelenheid en dus belastingopbrengsten op.
Hooguit kan je Italië eens vragen wat meer en vooral beter belasting te gaan heffen
Tsja, zal ik je nu gaan uitleggen hoe monetaire economie eigenlijk werkt? Allez, ik houd het bij Pornhub.
@drs. Levi Samsonov | 13-02-23 | 16:58: ze hebben 7000 miljard nieuw geld gemaakt om die obligaties op te kopen, dan kan je dus ook dat geld gewoon in rook laten opgaan en dus laten verdwijnen, geen haan die daar na kraait
Iedere keer blijkt maar weer dat mensen die hun gewone boerenverstand gebruiken op bijna ieder vlak het bij het rechte eind hebben.
Ook wat betreft de Euro was het klootjes volk zeer sceptisch, en vonden de heren en dames die er voor doorgeleerd hadden, dat de gewone man beter zijn muil kon houden en moest doorlopen, want zij vonden dat het goed was en dan is het namelijk ook zo!
Tot op heden heeft de euro alleen nog maar gezeik met zich meegebracht.
Welk gezeik precies?
Bij politieke besluiten moet het klootjesvolk de mond houden want anders lijden politici gezichtsverlies. Liegen is daarom het beste, want dat is een eerste vereiste wil je het ver schoppen in de landelijke politiek. En natuurlijk je tegenstanders zwart maken ipv goede ideeën en fatsoenlijk bestuur.
@Marmer | 13-02-23 | 15:40:
- Rentebeleid
- Koersverlies
- Steunpakketten aan landen die zich niet aan de begrotingregels houden.
Genoeg?
@Marmer | 13-02-23 | 15:40: Jij betaalt graag voor de knoflooklanden? Ik anders niet.
Eigenlijk die hele EU heb ik het idee.
Daarom hebben de experts in het nieuwe pensioensysteem van DNB ofzo bedacht dat je best geld kunt lenen om aandelen te kopen. Ik zeg dat dit fout is, het was nl een substantiele oorzaak van de beurskrach van 1929. Nu zijn er boekhoudkundige trucjes zodat alles nu anders is. Zolang iedereen dat gelooft zal het wel goed gaan.
De Europese Unie zal duizend jaar bestaan, waarna het uilskuiken van Orpheus zal wederkeren op haar witte baguette om er eindelijk eens een keer een eind aan te maken. Maar niet voordat Frans de Eerste zichzelf als koning, keizer én admiraal kroont, en er vervolgens negenhonderd jaar over zal doen om een beetje dood te gaan, uiteraard voor altijd gezellig samen met Ursula de Heks, die helaas onsterfelijk zal blijken, maar tijdig zal ontsnappen naar een parallel universum. Gelukkig zullen Robin Hood en Batman verschijnen wanneer Pasen en Pinksteren in hetzelfde weekend vallen, nadat Peter Pannenkoek heeft gezien dat het slecht was. Dit zal het lijden van de mensheid ietwat verlichten tijdens de donkere dagen voor Black Friday. De Euro zal nog een hele tijd bestaan, en daarna nog een halve tijd, en daarna nog een kwart van de tijd, tot aan het einde van de tijd, waarna de tijd gewoon weer door blijkt te gaan. Flauw hoor! Na The Great Reset zullen Adam en Eva zullen bewust kinderloos blijven, omdat ze eindelijk hebben begrepen dat je zonder kinderen in alle rust kunt neuken. Uiteraard zullen er tijdens, maar vooral tussen deze nieuwe periodes nieuwe neukfouten ontstaan en zal alles weer van voor af aan beginnen. Tot er op een zeker moment in de tijd weer een Roze Blog ontstaat waar een totale beroepsonbenul een profetie uitkraamt, waaraan zij herinnerd zullen worden wanneer de tijd zo rijp als een appel zal zijn, zodat dit alles nooit zal gebeuren. Amen. Er gebeurt natuurlijk nog veel meer, maar jullie begrijpen ook wel dat ik daar de leestekens én de tijd helemaal niet voor heb, dus jullie zullen het met de beknopte versie moeten doen, namelijk: Ik heb geen flauw idee. Maar als je oren hebt dan kun je horen. Of luisteren. Of in dit geval lezen.
Geen idee wat jij rookt, maar ik wil het ook.
@Whmm | 13-02-23 | 15:34: het lees in ieder geval als een brief van de week inzending uit de Donald Duck.
En dat allemoal zonder kroontje.
Hulde!
Wat is de halfwaardetijd van de Euro ongeveer?
@Whmm | 13-02-23 | 15:34: Ruba. Voor de helft van de prijs omdat het al tien jaar over datum is, en volgens mij wel droger dan een kurk, alhoewel ik dat niet met zekerheid kan zeggen omdat ik nooit kurk rook. Ik wil het wel met jou delen maar daar ben ik helaas te egoïstisch voor.
De toekomst van de euro? Daar hoef je toch geen gesprek over te organiseren? Die is duidelijk voor iedereen met maar een beetje hersens. Het wordt net zo'n munt als vroeger de Italiaanse lire was. Bankbiljetten met een hoop nullen. Geen gezeik, iedereen rijk. En als het aantal nullen niet meer te overzien is, krijg je een nieuwe euro, die een miljoen oude euro waard is, en dan begint de inflatiecyclus opnieuw. Verder verandert er niets. Griekenland en Italië kunnen nu niet met geld omgaan en kunnen dat over twintig jaar ook niet. En Nederland is nu de pinautomaat van de EU en zal dat over twintig jaar nog steeds zijn, want "onze" leiders weten: als je je maar opstelt als het lulletje van Brussel, krijg je het snelst een lucratief baantje in Brussel.
triest en kern van waarheid.
Hoogduin en Hoogervorst gaan lekker vol op het orgel: er deugt niet veel van de ECB, de EU of het EC-beleid. Ga door ga door!
... en Dijsselbloem vindt dat de markten het maar uit moeten zoeken met Italie. Wat een voortschrijdend inzicht allemaal zeg.
Een voorwaarde voor een monetaire unie is een economische en politieke unie. De politici die de euro hebben ingevoerd hebben dit principe bewust omgekeerd. Zolang iedereen maar binnen boord blijft zal een reeks van crisissen uiteindelijk op een geforceerde manier leiden tot een economische en politieke unie, een totale transferunie. Gelukkig zijn de Nederlandse eurobelangen in veilige handen bij de zeer deskundige d66 minister van financiën mevrouw Kaag.
De euro is de reden dat meer dan 10 jaar mijn pensioen niet is aangepast aan de kosten van levensonderhoud. Aldus ben ik elk jaar een stukje armer geworden. En deze jaren is er sprake van een giga inflatie en word ik weer een stukje armer. Alles om de zuidelijke landen hun riante levensstijl te laten behouden.
In het zuiden geloven ze dat met eigen munt(lira) de economie beter bestuurt wordt dan vanuit Duitsland. Waarom we in godsnaam bij elkaar blijven snapt niemand meer.
Ja, dit is erg.
@ Jan, u en ik boffen waarschijnlijk nog met het 10 jaar lang stilstaan van onze pensioenen. De 40 ers en 50 ers krijgen waarschijnlijk helemaal niets als onze pensioenpot (privaat vermogen!) Is weggegeven aan de rest van Europa.
Italië heeft al een pensioen ingevoerd waarvoor nog nooit 1 cent opzij gelegd is.
De Gulden leeft voort in uw woningwaarde. Uw Salaris is natuurlijk well in Lira.
Dat is een papieren winst en is alleen maar een melkkoe voor nog meer belastingen ten einde de tekorten van de zuidelijke landen op te vangen. Onze nazaten worden opgezadeld met schulden. Nou ja de mijne niet, maar die van jou wel.
Opsplitsen in NEURO en ZEURO?
Waar trekken we de grens qua noord/zuid: België of Frankrijk?
@Zaadstaaf | 13-02-23 | 16:00: Dwars door Frankrijk. Grens net onder Parijs.
@Expert Homo | 13-02-23 | 16:10:
-
Exact gelijk aan de Belgische taalgrens.
Voor de EU is voor ieder (door de EU veroorzaakt) probleem maar één oplossing: méér EU. Ze gaan net zolang door tot alles naar de kloten is. Kwaadaardig.
Eens. Maar of het puur kwaadaardigheid is of enorme stomheid en egoisme weet ik eigenlijk niet.
@ChalinaRosa | 13-02-23 | 16:11: egoisme en stomheid. Daarmee heb je het meeste wel gedekt.
De Euro is er alleen maar gekomen om de burgers een politieke unie op te dringen. En die komt er tenzij de kiezer op 15 maart duidelijk maakt dat de huidige politieke elite op kan zouten. Weinig hoop.
"Als we gaan,
dan gaan we met z'n allen"
Dure vergadering, kan natuurlijk gewoon in 5 minuten klaar zijn.. Ze weten het allemaal van links tot rechts maar schijten in hun broek om de luizenbaantjes met een overdetopsalaris kwijt te raken.
Tekentafel- en modellen-politici. Je kalkt je fantastische plan op een A4tje (vroeger de onderkant van een sigarendoos) en drukt het ijzerenheinig door. Pas als de boel in elkaar dondert begin je je af te vragen of het wel zo'n goed plan was. Naar voorbeeld van de tot mislukken gedoemde vijf- en tienjarenplannen in de Sovjet-Unie.
Vroeger als je naar Zwitserland ging kocht je voor 1 gulden ongeveer 1,50 Frank. Ondertussen is de gulden omgewisseld voor de euro. Voor elke gulden kregen we ongeveer 0,45 euro. Nu kan je nog steeds naar Zwitserland en kan je Franken kopen. Nu krijg minder dan 1 Frank voor de Euro. Met andere woorden de Frank is in die periode 4 maal meer waard geworden ten opzichte van gulden/euro. Wie zijn er nu gek? De Nederlanders of de Zwitsers?
Aan de andere kant heb ik in 2000 een huis gekocht voor ƒ260.000 en in 2006 verkocht voor €340.000
Tja, 20 jaar geleden was de gulden sterk en ging het goed met Nederland. Toen kregen we de euro, werd alles bijna twee keer zo duur binnen een jaar en werden we ineens arm.
En Frank zelf is niets gevraagd
Je rekensom klopt niet volgens mij. Eén Zwitserse frank kostte ongever 1,50 gulden (jaargemiddelde 2000 en 2001: chf 1,00 = dfl 145,54 = Euro 0.76), andersom dus. De Frank is wel meer waard geworden tov de Euro (ongeveer 1,3 maal).
@Graftak | 13-02-23 | 15:02: Dat is bullshit. Alles werd niet 'bijna twee keer zo duur' na de invoering van de Euro. Redenen genoeg waarom de Euro een wangedrocht is, maar laten we het wel zuiver houden.
@Mbovenka | 13-02-23 | 15:15: oh jawel hoor. Wat eerst 1 gulden kostte werd al snel 1 euro.
@NostalgieNaar1970 | 13-02-23 | 15:14: ligt er onder aan welk jaar uitgangspunt is. Toen ik voor het eerst in Zwitserland kwam (1968) kreeg ik 1,5 Frank voor de gulden.
@Sieg Hein | 13-02-23 | 15:24: u rekent nog terug naar de middeleeuwen. Overigens is dat fout. Een gulden leverde je 1,20 zwitserse frankjes op.
www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/7139S...
@BobDobalina | 13-02-23 | 16:01: in 2001 dus voor de euro was dat nog maar 0,68.
Vroeger toen je naar het Oktoberfest ging was een Maß wel vier Mark!!! (EUR 2,05) Brak bijna een opstand uit!
Misschien handig zo een gesprek te voeren met mensen die er geen belangen bij hebben.
Wanneer komt de euro in Oekraïne?
Elke dag met miljarden tegelijk.
Die gaat al in grote hoeveelheden die kant op.
Het point of no return is allang gepasseerd.
De EU wil absolute solidariteit. We gaan 'samen' falliet met zuid-europa.
Ook als u part noch deel heeft daaraan heeft.
Te weten dat zuid Europa nooit samen met u failliet zou gaan als zij daar geen aandeel in zouden hebben.
Landen kunnen niet failliet gaan.
@Pecunia | 13-02-23 | 14:50: Nee? Argentinie al 9x. Of kijk eens naar Zimbabwe.
@_pacman_ | 13-02-23 | 14:53:
Precies. Dus een land gaat niet failliet. Nog een keer of 9, daarna weer... Het land blijft, een bedrijf verdwijnt.
@Louter Leuter | 13-02-23 | 15:03: Hypothetisch geleuter. Een natuurlijk persoon kan ook failliet gaan maar blijft daar wel bestaan. Zo ken ik er nog wel een paar.
@_pacman_ | 13-02-23 | 15:08:
Je schrapt een munt. Begint een nieuwe. Klaar is Argentino. Of het land kan lenen is wat anders, maar ze hebben goed vlees te verhandelen dus krijgen ze toch buitenlandse valuta binnen.
Brengt me op een vraag: Wat zou er moeten gebeuren "vooraleer" de Nederlandse kiezer in meerheid stemt op een partij die de EU afwijst?
Ik zie dat het heden ten dage niet gebeurt.
Even hypothetisch vraagje, dit.
@doitdoit | 13-02-23 | 17:49:
Even bij de lijst gekeken voor de stemgerechtigden van de Provincie Buitenland. Van de partijen in de Tweede Kamer ontbreken: PVV (!!), BBB, Denk en BVNL (dus JA21 is wel verkiesbaar). Uiteraard kom je absoluut geen enkele bekende naam tegen en iedereen woont in het buitenland (wat hebben die überhaupt in de Eerste Kamer te zoeken?).
Dubbeltjes op z'n kant bestaan niet meer.
En bij politici valt het kwartje niet meer.
Maar heb je met een dubbeltje nog wel toegang tot de eerste rij?
Ik was aan een nieuw toestenbord toe maar nu wacht ik maar even tot er weer zo'n mooi Florijnteken op zit.
f 10,-
@klaas24 | 13-02-23 | 14:39: ƒ10,0
De ƒ bestaat nog. Gewoon fl. was ook goed.
Overigens niet veel Nederlands aan de florijn hoor. Florence in Frankrijk is de oorsprong. Of dat nou zo positief is waag ik te betwijfelen.
@grapo | 13-02-23 | 14:59:
Florence in Frankrijk? Weer wat geleerd. Daar is overigens ook de term bankrupt uitgevonden.
Een van de argumenten was dat het makkelijk betalen in het buitenland zo worden. Dat was in de tijd van girobetaalkaarten en travelercheques. Je kan nu aan iedere betaalautomaat een of meerdere valuta’s hangen. Het wisselen/omrekenen kan ergens in serverhok. Geen goede reden meer om naar een valuta te gaan/te blijven.
De euro is een misdadig instrument teneinde de 'ever closer union' af te dwingen, tegen beter weten in en met de volledige voorkennis dat het de Noordelijke deelnemers zou laten leegbloeden ten faveure van het Zuiden.
De op papier scherpe eisen voor toetreding tot Euro en vervolgens schuldenplafond zijn volledig genegeerd, behalve voor Nederland dat vervolgens pijlsnel de boete betaalde teneinde het plekje aan de tafel van vermeende invloed te behouden.
Het is in mijn optiek een van de grootste financiele misdaden ooit gepleegd, tesamen met het pensioenakkoord.
In Italie stonden ze op straat te dansen. Hier niet.
Lees jezelf even in over fractioneel bankieren, de FED en Bretton-woods.
De euro is klein bier vergeleken met dat ponzi-schema.
Exact, blijf me iedere dag verbazen over zoveel machteloze onnozelheid in dit verkwanselde land.
De euro gaat niet kapot, de euro is allang kapot.
Er komt geen nieuwe Eurocrisis, het is nog altijd dezelfde Eurocrisis.
Schulden worden niet verminderd, er wordt slechts nog meer bijgeleend met gebruikmaking van weer nieuwe afkortingen en zelfbedachte bankiers-terminologie.
Oja: die lastenverlichting kan helaas niet doorgaan, beste burgerds.
Prima dingetje die euro. Gewoon een rekenkundige eenheid. Vaste wisselkoersverhouding tussen nationale munten.
Probleem is niet de euro zelf maar de mechanismes en de overdracht van souvereinteit richting Brussel. Als landen zelf verantwoordelijk zijn en blijven voor hun schulden die ze betalen in euro is dat prima. Het gaat fout als er centrale regie op de schulden ontstaat. Knip het product euro lis van de regelingen en hij blijft gewoon bestaan. Stop met de schuldoverdracht tussen noor en zuid.
Het gaat om de soorten economieën en de verbondenheid ervan qua arbeid en kapitaal en de voldoende uitwisselbaarheid van de omgeving waarin wordt geproduceerd. De zogenaamde OCA, de optimal currency area.. We divergeren nog steeds binnen de EMU. Die euro was een slecht idee bij de start. Mechanismes zouden zwakke broeders moeten verwijderen uit de unie. Maar alle regels zijn geschonden en iedereen zit er nog in. Per saldo is dat rampzalig.
Die geldoverdrachten en de toename daarvan zijn een symtoom van het niet bestaan van een OCA, zelfs van een totaal disfunctionele OCA.
Je zult de euro moeten opheffen en zorgen dat elke OCA aansluit bij één munt.
Dat betekent de facto opheffen van de euro.
@Zomaarwat | 13-02-23 | 14:51:
Zwakke en zeer zwakke, naast zeer sterke broeders heb je in de VS ook.
Wat is trouwens het huidige ezelsbruggetje? Het begon ooit met Ding-Flof-Bips.
Weet ik niet precies. Mijn talenkennis is beperkt. Het ezelsbruggetje is nu Betaal-betaal-betaal, maar dan in het Grieks, Spaans en Italiaans.
@BoerKoekoek | 13-02-23 | 14:32: Ding-Flof-Bips-Haha-Doei.
De zuidelijke landen worden er op termijn ook niet vrolijker van maar zolang er zoveel gratis geld uit het Noorden komt, is het niet te versmaden die euro. Frankrijk, Italië en Spanje willen echt dat de euro blijft en gewoon meer overdracht vanuit het Noorden.
Dat dat de economie van álle landen schaadt en op termijn onze concurrentiepositie om zeep helpt, is ver achter de horizon die zij beschouwen.
Sms ff bondige clips
@Blauwpetje | 13-02-23 | 15:45: Oh nee is ook al weer verouderd, maar je kunt er kell achter zetten (Kroatië, Estland Letland Litouwen)
Het stabiliteitsmechanisme voor de euro bleek aardig te werken. Jammer dat de pond er uit brak, maar goed, dat was makkelijk, en zonder grote gevolgen voor de rest. Zo zouden nu Italië en Griekenland er uit kunnen breken als dat nodig was geweest. Met de infrastructuur in Noord Europa is bijna alles te pinnen, en anders haal je het uit de muur. Buitenlandse valuta bestellen bij de bank is compleet onnodig als je naar bijvoorbeeld Zweden of Zwitserland gaat. De Zweden en Denen zitten feitelijk nog steeds in het stabiliteitspact met de euro. Een veel beter systeem welke veel weerbaarder was dan de starre euro die door het niet naleven van begrotingsbeleid piept en kraakt en met allerlei kunstgrepen, en continue overdracht naar het zuiden, kunstmatig in leven wordt gehouden. Een stabiliteitspact met eigen munten zou ook nu nog prima kunnen werken, waarbij de landen die zich er aan kunnen en willen houden dat vrijwillig kunnen doen voor een sterke munt, en landen die er buiten vallen automatisch, en eventueel tijdelijk, geen deel meer van uitmaken. Dit geeft qua monetair beleid veel meer ruimte voor het inefficiënte zuiden om met het noorden te concurreren, en in een eigen tijdspad zich aan te sluiten. Dit geeft uiteraard meer macht aan de landelijke centrale banken, die het mandaat uit de politiek krijgen, en daarbij meer macht (en verantwoordelijkheid) aan de eigen bevolking. Dat laatste is natuurlijk ook waarom we het niet meer hebben, en waarom landen wel bij de EU willen, maar het euro project niet zo lekker meer loopt.
Pond zat nooit in de Euro.
@Après toi | 13-02-23 | 14:27:
Als het aan Blair gelegen had, dan wel.
@Louter Leuter | 13-02-23 | 15:09:
Toch is dat wel geinig met die Britten. Ik kan mij nog herinneren toen ze bij de EEG en EU (maar niet in de Euro dus) zaten klaagde de hele Nederlandse sociaal democratische en links liberale goedgemeenschap over hun want eigenzinnig, dwarsliggers, wilden te veel autonomie behouden, eilanders en als het ze niet zint dan rotten ze maar op etc. En toen ze inderdaad besloten om weg te gaan mocht het niet want toen keek Brussel naar de balans en waren ze een netto bijdrager en als ze weggingen dus minder centen voor die bureaucratische moloch in Brussel. Cynische lol!
@Basil Fawlty | 13-02-23 | 15:44:
Ik ken maar erg weinig Britten die Brexit ongedaan willen maken (Conservatives én Labour willen het allebei niet). Veel van de huidige problemen zijn homemade (of net zoals op het continent, te weinig vrachtwagenchauffeurs, te weinig verplegend personeel etc). Hanging on in quiet desperation, is the English way. They will soldier on.
@Après toi | 13-02-23 | 14:27: wel onderdeel van de voorganger, Black Wednesday kwam voort uit het gedwongen vertrek van het VK uit de ERM
@Louter Leuter | 13-02-23 | 16:07:
Klopt, er is bij jullie, buiten wat remoaners, geen discussie meer over. Het is gebeurd en dus verder. "Keep calm and carry on" motto.
Grappig dat bijna iedereen het vergeten is. Maar met de opkomst van het electronisch betalen is het grootste voordeel van de euro voor iedereen die overal met zijn bankpas betaald verdwenen. Je hebt bijna nergens in de eurozone nog contant geld nodig. Overgebleven voordeel is dat je prijzen niet meer om hoeft te rekenen naar guldens. Bijgekomen nadeel dat de euro enorme spanningen tussen noord en zuid Europa veroorzaakt.
Dat geld verdween niet maar hield economieën gezond.
En met divergerende economieën is de euro gewoon niet minder dan een ramp.
Met politici die zinkende schapen nu verbinden met drijvende, gaan we allemaal naar de kelder.
Italië zit op een schuld van 300% van de jaaromzet. De EU en ECB blijven maar waardeloze geldpapieren van dat land kopen om de rest verder te laten slapen in "Europa". Ik noem het digitale maffia van de bovenste plank, de echte maffia had nog koffers nodig, nu gaat de oplichting via een paar servers, waanzin.
Alsof een inhoudelijk gesprek überhaupt mogelijk is met partijen die hun ziel aan de EU hebben verkocht. Het moet en zal.
Precies dat JJMS. De natte droom van Juncker en aanverwante eurofielen.
De Euro is een politieke munt en zolang Duitsland en Frankrijk die willen behouden en er daar politieke wil voor is dan blijft die munt bestaan, de rest is ruis.
Het is onduidelijk of landen kunnen uittreden, en toch in de EU kunnen blijven.
@Après toi | 13-02-23 | 14:28:
Daarvoor zal je er de EU/EURO statuten op na moeten slaan en die ken ik niet, dus hou ik mij aanbevolen. Maar de EU kennende zal dat, als ze er al zijn, heel moeilijk worden en zal Brussel (Duitsland en Frankrijk dus) die landen op alle mogelijke manieren tegenwerken om uit de Euro te stappen maar binnen de EU te blijven.
Daarnaast heb je ook landen zoals de PIGS die natuurlijk niet uit de Euro willen stappen want dan gaan ze meteen door het putje.
@Après toi | 13-02-23 | 14:28: Je kunt niet uittreden en in de EU blijven. Het is onderdeel van de EU. Je kon alleen uitzondering krijgen op invoering bij het invoeren van de Euro. Elk EU lid moet de Euro invoeren. (Hoewel je wel bewust schommelen met de wisselkoers tov de Euro en het dus eindeloos kan uitstellen, zoals Polen doet.)
@Basil Fawlty | 13-02-23 | 14:33:
Aangezien Duitsland alles zal doen om de vrede te bewaren zullen ze blijven aanmodderen zoals het nu gaat. Toch houdt het een keer op zou je denken.
@Basil Fawlty | 13-02-23 | 14:33: Volgens mij weet niemand wat er nu precies in die statuten staat. Of beter geformuleerd; wat daarover nu werkelijk is afgesproken.
Wat zou de euro doen als de president/premier van één van de Noordelijke landen in een interview in FT aankondigt dat zijn/haar land overweegt om uit de Eurozone te stappen?
Precies. Frankrijk wilde de Duitse rentes, Kohl wilde de Wiedervereinigung. Om de Duitsers te paaien kwam de ECB in FFM, voor de schijn even onze Duitenberg als baas en sindsdien de Fransen en Draghi. De Duitsers hebben zich een oor aan laten naaien.
Ik bereken zojuist even mijn jaarsalaris in Oud Hollandsche guldens. Heel behoorlijk hoor.
De vermenigvuldig-factor was 2,20371 toch?
Yup...
De uitgaven ook gedaan?
Biertje in de kroeg nu meer dan 10 gulden. Tank volgooien 400 gulden.
Ons huishouden is feitelijk al lang guldenmiljonair. Dat was vroeger wel wat. Nu eigenlijk niet en dan wil ze Government het huis, sparen en erven nogeens gaan belasten ook.
@Sieg Hein | 13-02-23 | 14:57: Moet je voor de gein eens een jaren 70 gulden koopkracht met de jaren 90 gulden koopkracht. Precies hetzelfde fenomeen als met de Euro. Het is bijna of alle fiat munten minder waard worden.
@klaas24 | 13-02-23 | 14:41: Yep
Heb niet zoveel problemen met de Euro, maar wil niet Griekenland en Italië redden. Zo simpel is het. Als de Euro ontploft, dan mag er van mij zo een nieuwe munt komen, zolang we maar me Duitsland samen doen.
U bent Frankrijk vergeten, die zijn al bijna pleite maar dat mag (nog) niemand weten.
De Euro is een politiek project en heeft weinig met een stabiele munt te maken.
Net terug van de markt. Daar is je Reichsmark nog bijna een gulden waard.
Hoe hoog lagen de sinaasappels opgestapeld?
Graag met gestrekte rechterarm aangeven.
Tijdens de beurskrach was je gulden 500,000,000,000 reichsmark waard.
Een digitale euro is de toekomst. Daarmee lossen we alle problemen op.
Helemaal mee eens! Nu alleen nog even de problemen zoeken voor deze oplossing.
Het merendeel van de bevolking ziet (gelukkig) de toegevoegde waarde van de EU, ondanks haar mankementen.
EU en Euro, dat is nogal een verschil
Dat Europees geregelde telefoontarief heeft de Europeanen inmiddels miljarden gekost, and counting.
Zonder EU zouden we oorlogen in Europa hebben!
Hartstikke goed dat de EU het vermogen van stofzuigers heeft beperkt. Zoveel ijsbeertjes van een hete verstikkende dood gered!
@-PR- | 13-02-23 | 14:43: Ik heb toevallig een oude en nieuw versie van 'dezelfde' stofzuiger. De volgende wordt een opgeknapte oude...
Die 'meerwaarde' (boven de EEG die er al was) is er helemaal niet.
Hahaha! Een blinde manke dove maar wel een goed reukvermogen ofzo?
Vanochtend nog een mooi artikel over verschenen op GS.
splitsing in de boreale noordelijke euro en de zuidelijk lira ofzoiets . 1 brood voor 1000 lira en 1 brood voor 1 euro
Zijn de mensen die over de Euro praten mensen met verstand van de Euro? Ik vraag dit voor mezelf.
Over het algemeen niet anders hoefden ze er geen gesprek over te hebben, dan was het duidelijk.
Mooi, ik heb nog een stapeltje knaken die ik vergeten ben in te wisselen.
Ik de koning - zelf immers een krap zesje - er zelf trouwens ook bij?
Oeps verkeerde plek. Excuses.
Gewoon een goeie vraag. Nee, hij is er niet bij.
Het zal aan mij liggen en het feit dat ik nog heel weinig cash gebruik maar ik sta na al die jaren nog steeds te tobben met die Euromuntjes. Ik weet zeker dat ik binnen de minuut weer aan de kwartjes en dubbeltjes gewend ben.
Dat ligt idd aan jou.
@de IJsman | 13-02-23 | 14:15: Dat zei ik toch, nutteloze opmerking.
Het is bij de Euro muntjes heel makkelijk, de grote 50 cent zijn rond, de twintig cent vierkant en de 10 cent zeskantig. De 2cent heeft een gaatje en de 1 cent wordt niet meer gebruikt.
@jan huppeldepup | 13-02-23 | 14:19: Kijk, dat zou nog eens slim zijn.
@jan huppeldepup | 13-02-23 | 14:19: In Spanje wordt de 1 cent nog steeds gebruikt.
Faalproject vanaf dag één, het wensdenken richting een politieke unie met discipline nam een andere afslag dan de realiteit.
Wellicht kunnen we er een referendum over houden? Of we die euro allemaal nog wel zo leuk vinden? Dan doen we er uiteindelijk niets mee.
Ik vrees dat mensen populistisch stemmen. De euro is een megalomaan project met allerlei voordelen en nadelen. Maar het volk kan dat allemaal niet overzien en dus geen goede keuze maken. De politici ook niet. Het is ons allemaal boven het hoofd gegroeid. Niemand snapt dit meer...
Vroeger ging je op vakantie naar Griekenland en dan had je daar Drachmes.
Als je dan Drachmes over had en je wilde ze een jaar later uitgeven als je weer daar was dan kreeg je nog maar de helft.
Ze hadden daar altijd gierende inflatie omdat de Griekse overheid niet met geld om kon gaan.
Maar nu hebben ze de Euro en staan wij voor ze garant dus kunnen ze niet meer onbeperkt geld bijdrukken zoals ze dat vroeger deden.
Wij hadden nooit geld over op vakantie, meestal te kort.
Dat systeem gaat natuurlijk ergens lekken. Op dit moment lekt bij ons het geld weg om dat in Griekenland aan te vullen zodat ze lekker vroeg met pensioen kunnen.
Ziedaar het failliet van de Euro: landen zoals Frankrijk vertikken het om de pensioenleeftijd op te hogen naar 70 (nu van 62 naar 64, stelt nog niks voor) zodat het BBP laag blijft en er dus geld IN het land binnen stroomt in plaats van UIT het land. Heel slim.
De beste oplossing was de EEG maar Beatrix wilde in 1992 in Maastricht koste wat kost de Euro doordrukken en dat is haar gelukt. Beatrix? Jazeker, die was erbij, regelde de lunch in Neercanne (mooi terrassenkasteel met goede whisky) en fixte die Euro. Waarom? Nobody knows. Net zoals de Stadhoudersbrief van haar vader zaliger kwijt is. Die regelen meer dan goed voor ons is, dat is wel duidelijk.
Nu drukken wij onbeperkt geld voor de Grieken
"Maar nu hebben ze de Euro..." en heeft heel Europa gierende inflatie.
@Schoorsteenveger | 13-02-23 | 14:23: Die inflatie heeft niks met de euro te maken. De inflatie is sinds de invoering zelfs gemiddeld lager dan de decennia ervoor.
@Schoorsteenveger | 13-02-23 | 14:23:
Jaa maar ze Russians!
@Bakkeleures | 13-02-23 | 14:29: De inflatie heeft alles met de euro en schuldontwikkeling van EU-landen te maken.
Doe es uitleggen dan. Volgens mij weet je niet wat inflatie betekent.
@Bakkeleures | 13-02-23 | 14:52: Wat doet geldontwaarding met de waarde van schulden denkt u?
De inflatie is niet harder maar juist minder had toegenomen dan de periode 1980 tot 2001. De schuldenlast is daardoor niet alleen beïnvloed.
Je stelt alleen vragen en legt niks uit. Ik stel met zekerheid dat je het niet begrijpt.
Ik hoop dat Bulgarije de LEV houdt.
Een paar politici met Brusselse ambities willen heel graag de Euro invoeren. Ik hoop oprecht dat ze falen.
Elk EU land moet de Euro invoeren. (tenzij ze een uitzondering hebben gekregen. (Zweden en Denemarken) Nieuwe leden kunnen geen uitzondering krijgen. (dan weet het Verenigd Koninkrijk dat alvast als ze terug willen.)
@BasBr | 13-02-23 | 14:17:
En waarom?
@theo-is-dood | 13-02-23 | 14:23: Elk EU lid moet alle wetten en verdragen invoeren en naleven. Duh!!!! Uitzonderingen kunnen alleen bedongen worden door lidstaten bij nieuwe verdragen.
Nieuwe leden hebben helemaal niks te willen als ze lid willen worden. Het is geen buffet waar je kunt kiezen tussen de goede en slechte dingen van de EU.
@BasBr | 13-02-23 | 14:34:
Haha, want alle EU-lidstaten houden zich aan al die EU wetten en verdragen? Dat is nooit zo geweest. Het is gewoon een faalproject.
@BasBr | 13-02-23 | 14:17: U vergeet Zwitserland.
@BasBr | 13-02-23 | 14:17: Het probleem is dat in 1997 duidelijke afspraken gemaakt zijn in het Stabiliteitspact. (3% begrotingstekort en 60% staasschuld). Deze afspraken zijn allemaal geschonden.
Je mag van een land niet verwachten dat ze hun eigen sterkere munt op gaan geven voor een instabiele schuldenbom.
REAGEER OOK