Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Aardbeving: Laatste dag voor Nederlands team

VN rekent op meer dan 50.000 doden

De gruwelijke aardbeving in Turkije en Syrië heeft inmiddels aan meer dan 29.000 mensen het leven gekost: 24.617 personen in Turkije en meer dan 4.500 in Syrië. Dat aantal gaat natuurlijk nog enorm stijgen: de VN denkt mogelijk aan een verdubbeling van het aantal slachtoffers, of toch zeker aan 50.000 doden. Zeker in Syrië, waar chaos heerst en miljoenen mensen dakloos zijn geraakt, zullen de aantallen nog flink stijgen. De reddingsoperatie is aanbeland in de allerlaatste fase: de Nederlandse USAR-bazen gaan vandaag voor de allerlaatste keer het veld in. Daarna is de kans om overlevenden te vinden simpelweg te laag. De reddingsploeg vertrekt morgen, maandag, weer naar Nederland. Een wonder: een Roemeense reddingsploeg haalde na 149 uur nog een 35-jarige man onder het puin vandaan. Succes, helden.
Update 15:00 uur: Dodental gestegen naar ruim 33.000

Social

149 uur

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Wanneer dodental nu al ruim 33.000 is vrees ik dat die 50.000 nog een lage inschatting zal zijn.

Jan, Leiden | 12-02-23 | 16:12
-weggejorist-
LoewiekedeVos | 12-02-23 | 15:19

Erdogans draagvlak wordt dat nu meer of minder na deze tragedie met eventuele verwijtbaar handelen binnen nieuwbouw projecten . Hartverwarmend dat Turks-Belgische ondernemers hele families en buren willen onderbrengen in Belgie op micro niveau . Op macro niveau betekent dat een druk van honderdduizenden extra binnen de huidige immigratiecrisis waarvan Rutte net heefft geroepen dat de EU buitengrenzen strikter moeten worden

HetOorAakel | 12-02-23 | 14:48 | 7

@Kopieerapparaat | 12-02-23 | 15:06: We hoeven niet te bouwen als we alle beschikbare woonruimte die we nu hebben omzetten in Tiny Houses. Voor ieder gezin ééntje.

Sans Comique | 12-02-23 | 19:30

Ja, die steun voor Erdogan is wel even een dingetje. Ik wil helemaal niet lullig doen en de mensen moeten ook zeker geholpen worden maar ik herinner me de vorige verkiezingen in Turkije nog goed. Die minister die hierheen kwam om campagne te voeren voor de AK partij van Erdogan. De hier woonachtige Turken die woedend waren omdat de minister hier niet welkom was. Die Erdogan als hun leider zagen, massaal op hem stemden omdat zij meenden beter te weten wat goed voor Turkije was als de inwoners van Turkije zelf. Want zonder de hulp van de in Europa wonende Turken was Erdogan niet gekozen. Ik zou tegen ze willen zeggen: Ziet hier hoe fantastisch jullie grote leider, de leider waarmee jullie het land waar je niet eens woont hebben opgescheept. De enige stad in het aardbevingsgebied waar amper schade is, is een stad waarin de AKpartij niét aan de macht is. En ja hoor, wij, de babyvretende Nazi's gaan echt wel weer op giro 555 doneren, maar wel met in het achterhoofd de rellen op de Erasmusbrug, de zwaaiende vlaggen toen Erdogan, jullie grote leider met zijn paleis met meer dan 100 kamers waarin hij gegarandeerd helemaal niemand uit het aardbevingsgebied heeft opgevangen, zijn klinkende verkiezingsoverwinning behaalde. De overwinning die hij mede aan jullie te danken had.

BenZen | 12-02-23 | 20:01

@Wattman | 12-02-23 | 17:49: Turkije is tig keer groter dan Nederland, en het barst daar van de resorts waar die mensen dan kunnen verblijven. Dat die corrupte Erdoturk verdomt om huizen te bouwen met staal en hout er in verwerkt waardoor ze schockproof zijn moet je ons niet aanrekenen...

Tiktak Theo | 12-02-23 | 20:50
▼ 4 antwoorden verborgen

De Turkse landmacht is 750.000 man groot. Dat zijn heel veel tenten, veldkeukens, noodhospitalen, vrachtwagens en militaire artsen. Waar blijft dat leger?

theo-is-dood | 12-02-23 | 13:30 | 5

@gaffelbaard | 12-02-23 | 13:50: Ik geloof niet dat die snor daar zoveel problemen mee heeft. Zijn volk interesseert hem echt niet zoveel. Zijn macht en bankrekening zijn veel belangrijker. Hij is niet zoveel anders dan een andere doorsnee dictator.

Kopieerapparaat | 12-02-23 | 15:09

Sultan Erdo wil voor alles voorkomen dat demense straks zeggen, het leger heeft ons uit onze ellende geholpen. Dat gaat dus hooguit beperkt gebeuren.

Caparzo*Inc | 12-02-23 | 15:17

@Sieg Hein | 12-02-23 | 14:47: na de vorige beving werd er een "aardbevingbelasting" ingevoerd. Geen hond, behalve de grote Erdogan uiteraard, weet waar dat geld gebleven is.

BenZen | 12-02-23 | 20:31
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Themistocles | 12-02-23 | 13:15 | 2

Hoeveel levens zijn er eigenlijk in totaal gered?

Joyce | 12-02-23 | 13:11 | 2

Hoe is het met het hondje, ik zeur erover, ik weet het.
Maar wil het zo graag weten.

gato | 12-02-23 | 13:12

Ik vraag mij af; hoeveel aardbevingbestendige kamers telt het paleis van Erdogan?

Sieg Hein | 12-02-23 | 12:48

Mijn buurman (hoewel geboren in Nederland, is hij van Turkse komaf) heeft een jaar of 20 geleden een vakantiehuis voor zijn gezin laten bouwen in de buurt van Marmaris, dat is in west-Turkije.
Hij vertelde dat je met alles wordt opgelicht door de aannemers en de bouwers als je niet continu scherp toezicht houdt op het bouwproces. Als je er niet continu met je neus bovenop staat, zijn alle materialen van inferieure kwaliteit. Er worden bijvoorbeeld veel te weinig metalen staven (de bewapening) in het beton aangebracht, de metselspecie is van slechte kwaliteit, enz. enz. enz.
Als je dus niet erg goed tijdens de bouw oplet, krijg je een huis dat er weliswaar mooi uitziet bij oplevering, maar al spoedig verandert in een krot. En dat dus ook nog extra gevaarlijk is bij een aardbeving.
Hij vindt dit zelf ook één van de vermoeiendste aspecten van Turkije: je wordt met vrijwel alles belazerd als je niet ontzettend goed oplet.

staat het bier koud? | 12-02-23 | 12:23 | 21

@Kopieerapparaat | 12-02-23 | 15:14:
Ja, we waren juist leuk erover aan het discussiëren met elkaar. Ik vond hem ook wel kunnen. Die reactie. Maar ok..

gaffelbaard | 12-02-23 | 17:34

Ik herken dat. Familie heeft ook een huis in hun dorp laten bouwen. Door omstandigheden moesten zij weg. Geen stopcontact zit recht. Beneden zit de warmwaterkraan links, boven rechts. Deuren die verkeerd openen. En ga zo maar door. Van je abi's moet je het hebben. Zo respectvol.

Mokum Kosher | 12-02-23 | 20:50

@gaffelbaard | 12-02-23 | 13:05: Een ding is duidelijk. God krijgt nooit de schuld. Oh ja, je zegt "Had het huis waarschijnlijk ook ingestort". Maak er eens tegenwoordige tijd van. Heeft het huis ingestort et cetera. Snap je mijn punt? Was..

Mokum Kosher | 12-02-23 | 22:07
▼ 18 antwoorden verborgen
-weggejorist-
DitjaarkrijgikAOW | 12-02-23 | 12:13 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Gezien de berichtgeving in de media zijn er Nederland behoorlijk wat asielzoekers met Turkse en Syrische roots die families hebben in de getroffen gebieden. Aangezien er in die gebieden niets meer is en komende jaren ook niet gaat komen zullen heel van die families richting Europa / Nederland trekken. Begrijpelijk en zou ik in hun situatie ook doen. Het betekent echter wel een nog grotere druk op de opvang in Europa / Nederland.

Cornelis12 | 12-02-23 | 12:11 | 4

Nee. Stem ze weg. Wij kunnen al die migranten nu al niet aan - En we zijn al meer dan gul genoeg geweest.

Nederlandop1 | 12-02-23 | 12:15

Denk dat er daar in Turkije veel vraag gaat zijn naar apothekers.

P-unit | 12-02-23 | 12:23

Wat vinden Leo en Eric ervan?

gestoptmetroken | 12-02-23 | 12:47
▼ 1 antwoord verborgen

"VN rekent op meer dan 50.000 doden"

Bijzonder vind ik dat altijd. Ik bedoel, je bent dood, dus dood. Einde verhaal voor je. Het probleem van deze magnitude is niet het aantal doden. Het is het aantal overlevenden. En dat is dus ook wanneer de reptielenbrein het overneemt. Dat gaat van wanhopig inbreken op zoek naar water en eten tot ronduit crimineel worden. Het probleem zijn niet de doden. De jankverhaaltjes over "meisje #9 die slechts 6 jaar oud werd" het is hoe je de rest daar nog "beschaafd" kan houden. Want uiteindelijk zijn we allemaal beesten. Jij, ik en iedereen. Ik snap wel dat de militairen weinig zin hebben om de orde te houden in een afgeschreven gebied. Het is wel een diepe schande voor Erdogan. Kunnen we onze hoop inzetten op het Turkse leger, de behoeders van Ataturk? Want Erdogan met zijn corrupte maffia bende moet net zo snel weg als Poetin weg moet. En nee, het boeit me niet dat Poetin of Erdogan "andersdenkend" zijn. Het zijn nare fascisten en ze moeten weg. Daarna zoeken we wel uit wat er nog te redden valt.

Schout-bij-Nacht-J | 12-02-23 | 12:02 | 3

Dus als je dood bent, ben je dood, als de retielenbrein het overneemt. Tsja, ik zal er nog eens goed over nadenken.

HoniSoit | 12-02-23 | 12:38

Van de slachtoffers kan ik mij het voorstellen, maar er worden nu dus turken uit niet getroffen gebieden opgepakt, terwijl ze met hun buit onderweg naar huis zijn. Dat heeft niets meer met overleven te maken.

W_F | 12-02-23 | 12:56

Meerdere keren zie ik vragen over de eventueel coördinerende/ondersteunende rol die het leger zou kunnen spelen in deze tragedie.
Ik wed dat als er Koerdische reuring in de regio was geweest dat de tanks en vliegtuigen al lang zeer actief waren geweest.

D-Fens_1963 | 12-02-23 | 12:01

Erdogan heeft alreeds toegegeven dat de hulp wel sneller op gang had kunnen komen. Dat had ik niet achter hem gezocht.

Sans Comique | 12-02-23 | 11:59 | 3

Verkiezingen in aantocht hè.. Hij heeft niet voor niets 3 maanden de noodtoestand ingeluid, even de verkiezingen overlappen. Een schoft is het. Ben benieuwd of er een bedankje af kan maar ben bang dat we weer gewoon geschoffeerd worden door die lul!

redthehaghue | 12-02-23 | 12:43

Damage-control.

gaffelbaard | 12-02-23 | 13:56

Turken van buiten het tramgebied gaan er nu naar toe. Niet om te helpen maar om de boel leeg te roven. Hoe moet je hulp verlenen aan zo'n cultuur? Gelukkig wil Erdo geen macht afstaan aan de EU en blijven mensen nog heel lang op hem stemmen.

W_F | 12-02-23 | 11:56 | 2

Dat zou in Nederland ook gebeurd zijn, hoor. Maak je geen illusies. En wij blijven toch ook maar op Rutte stemmen, hoe hard hij ons ook belazert?

MAD1950 | 12-02-23 | 12:23

Welke tramnummers zijn dat precies?

Themistocles | 12-02-23 | 13:18

In de getroffen regio wonen veel Syriërs. Die zullen gaan intrekken bij Syriërs elders. Nederland kent een grote Syrische gemeenschap.

BrutusBosch | 12-02-23 | 11:48 | 3

Wat bedoelt u? Dat u bang bent dat Syrische Nederlanders hun familieleden en vrienden gaan helpen? Dat u door uw xenofobie geen nacht meer goed heeft kunnen slapen?

Red shirt | 12-02-23 | 11:55

@Red shirt | 12-02-23 | 11:55: "Syrische Nederlanders".. hè hèhè. Je trekt aan mijn been, toch?

Sans Comique | 12-02-23 | 12:02

@Red shirt | 12-02-23 | 11:55: Nee, de "angst", of eigenlijk: verwachting, is dat de NL regering er weer een potje van maakt door overhaast te handelen. Er is geen xenofobie in het spel, er is sprake van een asiel crisis. Het geopperde voorstel is simpelweg niet mogelijk.

de ondode dichter | 12-02-23 | 13:31

Even wat nerdheid op de zondagmorgen. Formule voor hoe erg een aardbeving is:
ergte = (BNP (land))/(BNP NL) * afstand tot Nederland ^ 2 * (jaar - 1900) ^3

Kortom:
- hoe rijker het land, des te meer verbondenheid
- hoe dichterbij, des te meer verbondenheid
- dankzij internet horen en weten we alles

skoftig | 12-02-23 | 11:41 | 6

Niets natuurlijks is ons vreemd.
Ik wil er nog een factor aan toevoegen: culturele afstand. Een aardbeving in Australië is ceteris paribus ook veel erger.

Joris Beltsin | 12-02-23 | 12:21

@Joris Beltsin | 12-02-23 | 12:21:
Australie voelt voor sommigen misschien nog wel meer dichtbij dan Oekraïne. Ik denk dat overeenkomstige culturele en maatschappelijke waarden de belangrijkste peiler zijn, uitgezonderd wanneer iets echt naast de deur gebeurt. Je kunt je ook niet alles even aantrekken, maar de betrokkenheid vanuit de wereld voor Turkije/Syrië is groot.
Niemand kan zeggen dat men zich er niet voor interesseerde omdat het een andere cultuur is of ver.

letopuwzaak | 12-02-23 | 12:41
▼ 3 antwoorden verborgen

NOS: "Duitsland gaat slachtoffers van de
aardbevingen in Turkije en Syrië met
familie in Duitsland visa verstrekken.
Daarmee kunnen ze maximaal drie maanden
in Duitsland verblijven.De PvdA wil dat
staatssecretaris Van der Burg (Asiel)
een soortgelijke regeling treft".
Die gaan nooit meer terug, geluk bij een ongeluk?

Acidstain | 12-02-23 | 11:38 | 9

@Roos | 12-02-23 | 11:52: Het is een slecht plan, dus wordt het uitgevoerd. Beetje puberaal eigenlijk. Precies dat doen wat afgeraden wordt.

de ondode dichter | 12-02-23 | 12:06

Ah, Duitsland gaat het weer eens schaffen.

matatwork | 12-02-23 | 12:09

@Roos | 12-02-23 | 11:52: Het onmiddellijke probleem is niet zozeer woonruimte, maar voedsel, water en sanitaire voorzieningen. Het volgende wat er komt is ziektes met nog meer doden tot gevolg, en daarom wil men mensen daar tijdelijk weghalen.

Met_baard | 12-02-23 | 12:29
▼ 6 antwoorden verborgen

Een oprechte vraag; worden er in de rest van Turkije in alle dorpen en steden nu opvangdorpen gerealiseerd om alle miljoenen daklozen op te vangen?
Waar gaan alle mensen uit die gebieden nu heen? En hoe komen ze er? Wordt het gecoördineerd?

letopuwzaak | 12-02-23 | 11:29 | 14

@letopuwzaak | 12-02-23 | 12:26:
Financieel zit het al goed (geloof mij, wij participeren ook) en wachten op de AKP overheid (waar hij een broertje dood aan heeft) heeft geen zin want die is zo stroperig, zit geen kunde en wordt dus niet vertrouwd. Vandaar ook dat mensen zelf die initiatieven nemen maar het moet wel zinvol zijn.

Basil Fawlty | 12-02-23 | 12:41

@Basil Fawlty | 12-02-23 | 12:41:
Hulde en van mij mogen dat soort initiatieven breed uitgemeten worden. En ook de onkunde van de Turkse overheid of de initiatieven vs de overheid. Succes met dit project, Basil. Houd ons op de hoogte van het reilen en zeilen.

letopuwzaak | 12-02-23 | 12:45
▼ 11 antwoorden verborgen

Baby gered na 130 uur foto: 9gag.com/gag/a4ooZgA en video: twitter.com/ValaAfshar/status/1624436...

Als we nu al het geld dat we stoppen in wapens, volksverhuizingen en vernietiging , nu eens stoppen in veilig bouwen, duurzame energie en andere infrastructuur, dan had deze planeet allang het paradijs kunnen zijn.

Feynman | 12-02-23 | 11:22 | 7

Ja, zou mooi zijn als de overheersende drift was om het met elkaar goed te hebben.

letopuwzaak | 12-02-23 | 12:08

@Roos | 12-02-23 | 11:47:
Vraag ik me ook zo vaak af. Ze gaan al dat geld nooit in hun leven gebruiken die miljardairs, zelfs hun nazaten niet. Maar toch eraan vast blijven plakken? Hoe nutteloos ben je wanneer je en miljonair bent en er nooit iets goeds mee doet? De uitzonderingen nagelaten dan.

Jan, Leiden | 12-02-23 | 12:19

Als we dat zouden doen en iedereen 80 jaar oud wordt, hebben we in 15 jaar de dubbele wereldbevolking.

jan huppeldepup | 12-02-23 | 14:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Verschrikkelijk, maar gaat onze barmhartigheid zover dat we ze gaan opvangen zoals België en Duitsland ?

"Duitsland geeft visa aan aardbevingsslachtoffers, PvdA ijvert er ook voor."

nos.nl/collectie/13922/artikel/246345...

Wattman | 12-02-23 | 11:19 | 17

@Dr_Johnson | 12-02-23 | 11:43: Laten we niet vergeten dat het doel van de Turkse leider Recep Tayyep is om Europa te islamiseren, als er door deze ramp meer islamieten worden opgenomen door Europa komt hem dat goed uit.

HankHill | 12-02-23 | 11:58

@HankHill | 12-02-23 | 11:58:

Nou ja, je kunt veel van Erdogan zeggen, maar deze aardbeving heeft hij toch echt niet veroorzaakt (hoewel er geloof ik al wel een soort controverse aan de gang is over gebouwen die onder zijn bestuur op een 'el cheapo' manier gebouwd zijn, dwz totaal niet 'aardbevingsbestendig', maar dat is een ander onderwerp).

En ik geloof niet dat Erdogan heeft aangedrongen op opvang van slachtoffers in Duitsland; daar zijn de policor Duitsers zelf mee gekomen, net zoals de policor PvdA dat voor Nederland voorstelt.

Dr_Johnson | 12-02-23 | 12:10

@Dr_Johnson | 12-02-23 | 12:10: Daarom schreef ik dat het hem goed uit komt, bij andere reaguursels lees ik dat dat de mensen uit de getroffen gebieden veelal Koerdisch en die botsen met de Turkse gemeenschap aldaar, dus die zijn ze liever kwijt dan rijk.

HankHill | 12-02-23 | 12:20
▼ 14 antwoorden verborgen

Zelfs dan hè.
Ze halen je onder het puin vandaan en dan hoor je dat al je dierbaren het niet gered hebben.
Je bent werkelijk alles kwijt.
Mijn gedachte zou zijn; had me in godsnaam laten liggen.
Mag ik misschien niet zeggen, maar het lijkt mij zo.
Vreselijk als alles aan puin ligt, iedereen dood, mafkezen die schietend en plunderend door “de straten” trekken.
Een hel op aarde.
Moet ik weer denken aan 12 jaar geleden.
Haïti.

Ruimedenker | 12-02-23 | 11:19 | 2
-weggejorist-
Sans Comique | 12-02-23 | 11:58

Had iemand al gezegd dat aardbevingen best wel kut/lul/verbouwd zijn?
Lastig af en toe op zijn minst.

Flightless bird | 12-02-23 | 11:19 | 3

De impact zou niet zo groot zijn als er tijdens de bouwfase rekening mee werd gehouden, maar nee. Kostte te veel.

HankHill | 12-02-23 | 11:39

@HankHill | 12-02-23 | 11:39:
Omdat elke overheidsfunctionaris die een vergunning of ontheffing verleent tbv de bouw moet worden omgekocht.

theo-is-dood | 12-02-23 | 11:55

Bij deze aantallen zal het aantal (zwaar-)gewonden ook enorm zijn. Waar moeten die in godsnaam naar toe?
De verdubbeling van het aantal doden lijkt me dan ook niet vergezocht.
The horror.

Ichneumonidae | 12-02-23 | 11:18 | 6

@Sans Comique | 12-02-23 | 11:56: Nee, dat niet. NL is vergeleken met Turkije een ontwikkeld land en zelfs hier hebben we maar een beperkte IC-capaciteit (wat je merkte tijdens corona).
Het lijkt mij aannemelijk dat het er met de IC-capaciteit in Turkije veel beroerder voorstaat.
Hier naar toe halen lijkt me zeer onwenselijk, om redenen ook al aangegeven door andere reaguurders.

Ichneumonidae | 12-02-23 | 12:00

@Ichneumonidae | 12-02-23 | 11:33: Je zou in Utrecht wel een groep mensen kunnen verzorgen. Helaas is dat voormalig militair hospitaal ook niet zo groot meer. Personeel is er ook niet zo maar te regelen. Men is daar meer van een busongeluk waarvan de slachtoffers al snel naar huis of een ander hospitaal zouden kunnen. Wanneer je daar 50 turkse slachtoffers zou ontvangen gaan die voorlopig niet terug.

AntiZanicz | 12-02-23 | 12:20

@AntiZanicz | 12-02-23 | 12:20: Zoals ik om 12:00 al aangaf lijkt het mij zeer onwenselijk om de slachtoffers en/of nabestaanden naar NL te halen.

Ichneumonidae | 12-02-23 | 12:25
▼ 3 antwoorden verborgen

In Syrië zochten ze mensen die graafmachines kunnen bedienen.
Nu graven ze met hun handen.
Dat is toch absurd eigenlijk.

AdvocatusDiaboli | 12-02-23 | 11:18 | 3

Tsja, de hoogopgeleiden zitten al hier.

Hadena | 12-02-23 | 11:21

Inderdaad absurd om te willen voorkomen dat een graafmachine het lichaam van een overledene in tweeën hakt.

HankHill | 12-02-23 | 11:52

@hadena, ik kon m'n lach niet onderdrukken!

Cheesy Poof | 12-02-23 | 15:48

Het valt op dat ze vooral met ambtelijk schema's en beslistabellen werken zoals gebruikelijk in parttimend Nederland. De dokter is er volgende dinsdag weer.
Alles is uitgedacht en wordt blind toegepast. Waarom zit de helft nog thuis. Je kan makkelijk de groep groter maken maar dat mocht niet want de mensen hadden andere plichten zoals de autowassen, voetballen met de kinderen enz enz.
Nu is er een beslisschema dat zegt dat ze wel naar huis kunnen want theorie zus of zo. Doe er gewoon nog een paar dagen bij, blijf helpen. De mensen zijn daar in nood. De tuin wordt toch wel geschoffeld en de afwas kan ook wel even wachten.

AntiZanicz | 12-02-23 | 11:18 | 7

Wat me opviel was dat die gast (alle respect hoor) zegt 'wij gaan weg zodat we plaats kunnen maken voor andere reddingswerkers'.
Hoezo plaats maken? Alsof er te veel hulpverleners zijn. De absurditeit.

keestelpro | 12-02-23 | 13:12

@keestelpro | 12-02-23 | 13:12: ik begreep dat het dan alleen nog gravers zijn die verwachten doden te bergen.
Inderdaad had met beter snel een tweede vlucht uit NL gestuurd met de reserve mensen die ook vrij waren om in te zetten.

AntiZanicz | 12-02-23 | 13:30
▼ 4 antwoorden verborgen

- Wat wil jij laten worden als je groot bent?
- Bij de USAR!

AdvocatusDiaboli | 12-02-23 | 11:17 | 5

Vrijwilligers zijn altijd welkom bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).

HankHill | 12-02-23 | 11:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Vrij naar de Dierenwinkel: Het lijkt mij het beste om een zo gepast mogelijk zwijgen in acht te nemen.

skoftig | 12-02-23 | 11:10

Arme mensen die nog levend onder het puin liggen... Die doodsangst levend te begraven zijn.

Top voor deze man met claustrofobie dat hij nog is gered. Ontroerend.

Roos | 12-02-23 | 11:06

Alle respect voor de reddingswerkers om in een gebouw te kruipen met de wetenschap dat iedere nabeving ook voor jou dodelijk kan eindigen.

jan huppeldepup | 12-02-23 | 11:06 | 1

dat laten de zoekteams graag aan de lokale bevolking over.

AntiZanicz | 12-02-23 | 16:42

Nou eens kijken of de ogen van Ali en Melek open gaan…

Wijze uit het Oosten | 12-02-23 | 11:03 | 3

Nee

HD50 | 12-02-23 | 11:21

Ik reken meer op stockholm-syndroom achtige toestanden.

Zoiets | 12-02-23 | 11:21

Hoe meer een baasje een hond schopt, hoe dichter de hond tegen het baasje aankruipt. Bij streng religieuzen zie je eenzelfde gedrag. Het mechanisme is wel anders; toegeven dat je fout zat in je geloof in God, of een afgezant zoals Erdogan, is te pijnlijk. Om die pijn te voorkomen ga je nòg fanatieker geloven. Ik ben erg benieuwd naar de verkiezingsuitslag van Turkije in juni.

DePsych | 12-02-23 | 12:25

Onvoorstelbaar 50000 doden maar ik vrees het ergste.

kneuterzak | 12-02-23 | 11:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl