Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

U-oh. Russen laten (Oekraïense) raket verdwalen in Polen: 2 doden en crisisberaad

Even artikel 5 opzoeken hoor

Twee arme Poolse landarbeiders zijn begin van de avond tragisch slachtoffer geworden van een - vermoedelijk verdwaalde Russische - raket. De boeren zaten in een niet te spellen Pools dorp op een landbouwvoertuig dat werd geraakt. Premier Morawiecki van Polen zijn Nationale Veiligheidsraad bijeengeroepen, zijn woordvoerder spreekt van een "crisissituatie" en de MinBuZa van Letland spreekt van een "gevaarlijke escalatie". Hardware-duiders duiden de scherfresten, wij als geopolitieke veteranen zeggen: de Russen hebben 298 mensen uit de lucht geschoten en toen deden we ook niks. Dus dit zal ook wel eindigen in een Russische ontkenning, een grotesk eerbetoon aan nog meer onschuldige slachtoffers maar dan met een Pools paspoort, en terug naar de dagelijkse orde van de oorlog aan de Oekraïense zijde van de grens. Maar als iemand het beter weet: het GS Veiligheidspanel staat voor u open.
UPDATE: Poolse journalist hoort van (onbevestigde) bronnen dat "mogelijk restanten van een door Oekraïne neergeschoten raket in Polen terechtgekomen" zijn
UPDATE: De raketresten zijn Oekraïens: luchtafweer tegen Russische beschietingen afgeketst richting Polen

UPDATE: POLEN WIJZEN NAAR RUSLAND, SOMMEREN AMBASSADEUR

Social
Social
Social

Scherven

Social

Reaguursels

Inloggen

Da's een aardige krater, ijkt me niet gekomen door kinetische kracht alleen. Hoewel al die balken me doen vermoeden dat de kar op een houten stelling stond, met een holle ruimte eronder. Wat is de kans dat de eerste afgedwaalde raket in NATO gebied precies (voor een verward geleid projectiel) op een zwaar (militair ogend) voertuig belandt?
Twee boeren minder, RIP (en wat ik verder wilde zeggen over stikstof slik ik in).

Sneerpoets | 16-11-22 | 07:35

Maar nog steeds: Made in Russia. Zou Oekraïne nog garantie kunnen claimen?

Sneerpoets | 16-11-22 | 07:36

Actie van Essent om de prijzen op te kunnen schroeven.

Giotto | 16-11-22 | 07:08

Beter alle energie nu op staakt het vuren besprekingen. Niet escaleren, de gehele Botlek plat schiet ook niet op.

Schilder58 | 16-11-22 | 06:11 | 4

Beter met volle kracht de NAVO naar polen en oekraine sturen en de rus terugjagen de grens over. Deze show heeft nu wel lang genoeg geduurd, putlertje wil niet luisteren dus dan moet ie maar voelen. Zolang de NAVO niet daadwerkelijk rusland binnenvalt maar slechts oekieland en de buurlanden verdedigd is er niks aan de hand en blijft die botlek in al zijn lelijkheid nog wel even staan hoor.

elfenstein | 16-11-22 | 07:16

Beste Karel, natuurlijk wil ik dat al 8 maanden. Niet voor niets zegt China en India geen kernoorlog. Er is daarvoor 1 reden Rusland wil een kernoorlog en zij hebben die info. Daarnaast hebben ze veel kernkoppen en verliezen is geen optie. Tel dat bij elkaar op dan moet je ergens voor staakt het vuren gaan. De stand van vandaag leent zich daar prima voor.

Schilder58 | 16-11-22 | 07:21

@Schilder58 | 16-11-22 | 07:21:
Doe deze tactieken eens ergens even anders spuien. Het verandert nogal. Die bangmakerij kennen reeds sinds '80.

Niet escaleren? U wilt de voeten van de Kremlinkabouter kussen?
verstaan geen praten. Die moeten terug geknuppeld worden. Getekende verdragen hangen daar met de inkt nog nat, op het toilet van het Kremlin.

SolidRock | 16-11-22 | 07:42
▼ 1 antwoord verborgen

Grenzen waren alleen maar scheidsleinen verzonnen door mensen, toch ? Dan nu ook niet moeilijk doen,

Asteroid-B612 | 16-11-22 | 04:19

Ik heb het geklooi van die wodka-slempende Russen met hun inferieure materieel sinds februari dagelijks gevolgd. Vele honderden filmpjes bekeken op de internets. En het verbaast me niets, dat er door dat geklooi 'afzwaaiers' terecht komen in buurland Polen.
Ben ervan overtuigd dat niet alleen Polen, maar ook buren zoals Hongarije, Slowakije, Roemenië en Moldavië in de nabije toekomst wat van die Russische oorlogstroep in hun grensdorpen neergeregend krijgen.

Die Russen, met maffia-baas Poetin voorop, zijn eigenlijk net zulke schofterige minkukels als die klojo's van kudt-Marokkanen die overal een gigantische rotzooi maken met hun plof-kraken. "collateral damage" interesseert ze geen reedt. Van die lui moet altijd alles kapot. Worden ze blij van. En geil ook nog, vrees ik.

Peter Emile | 16-11-22 | 01:33

Een in Rusland gefabriceerde raket volgens Polen.
Rusland zegt van niets te weten.
Zijn er andere naties die beschikken over in Rusland gefabriceerde raketten?
Wie heeft er belang bij een escalatie waarbij de NAVO in dit conflict wordt gezogen? Hoe zit het met Nordstream?
In oorlog sterft de waarheid het eerst.

Krijgtheenenweer | 16-11-22 | 00:50 | 2

Wit-Rusland,Oekraïne, Duitsland( uit het vm. DDR), vm. Warschaupact landen waaronder ook Polen ,ach eigenlijk aan ieder land die ze wou kopen, Rusland doet en deed niet zo moeilijk over wapenverkopen als het maar in hun eigen belang was.

steekmug | 16-11-22 | 05:54

Het valt me nog mee dat poetin het westen de schuld niet geeft dat die raket daar gekomen is. Als we wel gewoon chips hadden verkocht aan rusland had deze raket geen omweg genomen en was hij mooi in de oekraine gebleven.

brie-de-penis | 16-11-22 | 06:41
-weggejorist-
SergeantPierlala | 16-11-22 | 00:35 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
SergeantPierlala | 16-11-22 | 00:30 | 3

Zou wel lekker zijn als de update klopt, scheelt in ieder geval een hoop bureaucratisch gezeik.

Baksteenbakker | 16-11-22 | 00:03

Nieuwe twist met 1 september 1939 om een oorlog te beginnen?
Toen:
Duitse militairen, verkleed als Polen, hebben een radiozender in de grensstad Gleiwitz aangevallen en valse informatie verspreid.

Schemerlamp | 15-11-22 | 23:57

Dit muisje krijgt nog een staartje.

Spoedzitting NAVO na mogelijke Russische raketinslag Polen

De NAVO buigt zich in een spoedzitting over de veiligheid van NAVO-lid Polen na een mogelijke Russische raketinslag op Pools grondgebied. Volgens ingewijden komen de ambassadeurs van de NAVO-lidstaten woensdagochtend bijeen op verzoek van Polen.

De Poolse regering in Warschau vond het nodig de NAVO in te schakelen op basis van artikel 4 van de afspraken van het NAVO-verdrag. Het gaat dan om onderling overleg als een land zich bedreigd voelt. In het volgende artikel 5 is vastgelegd dat een aanval op een NAVO-land wordt beschouwd als een aanval op alle NAVO-bondgenoten.

Polen is lid van de NAVO en als de verdragsorganisatie de Russische raketinslagen ziet als een aanval moeten alle lidstaten Polen bijstaan in een eventuele reactie volgens het beruchte artikel 5. De westerse militaire alliantie overlegt nauw met de regering in Warschau, zegt een NAVO-diplomaat.

„We gaan deze berichten na en stemmen nauw af met onze bondgenoot Polen”, aldus de bron bij het bondgenootschap. Polen zou als reactie op de aanval haar militaire paraatheid in het hele land hebben opgeschroefd, schrijft BNO Nieuws.

De Poolse premier riep dinsdagavond in alle haast vertegenwoordigers van de nationale veiligheidsraad bijeen. Een woordvoerder van het Pentagon, brigade-generaal Patrick Ryder, zegt dat de VS het incident nog onderzoekt, maar stelt meteen: „dat het kraakhelder is dat we iedere centimeter NAVO grondgebied zullen verdedigen.”

Après toi | 15-11-22 | 23:56

Tijd dat Polen een kleine ‘speciale militaire operatie’ moet gaan doen.

WaltKowalski | 15-11-22 | 23:49 | 1

Oekraine zuiveren van de russische nazi's lijkt me wel wat ja. Het stikt ervan daar.

elfenstein | 16-11-22 | 07:18

Zo letterlijk was het ook niet bedoeld denk ik; liever een raket in de tuin dan een rus in de keuken.

wie zal het zeggen | 15-11-22 | 23:43

Goh. Precies op het moment dat het allemaal wat aan het afvlakken is een escalatie. En gronddoelen aangevallen met luchtafweer raketten nog wel (S-300 is een luchtafweer raket met een bereik van 40 km ballistisch, 200km aerodynamisch).
Ik zeg niet dat de Russen het niet gedaan hebben, maar het komt allemaal weer zo mooi uit.
En al de roepen om escalatie komen uit de gebruikelijke hoek. Vooral links heeft immers 2 redenen om deze oorlog zo maximaal mogelijk te laten escaleren: Sinds het Oekraïne referendum staat de uitbreiding van de EU stil. en de manier waarop de EU zijn poep verbergt is met uitbreiding. En de oorlog is de natte droom van elke klimaatsecte aanhanger. Olie en gas veel duurder. Beperkte voorraden aanwezig, "nu moet de transitie wel sneller gebeuren".
Bedenk even dat dezelfde club die altijd om het hardst om de-escalatie roept, om vredesverdragen, die IS-vrouwen vergeeft, dat die nu om meer en meer escalatie roept. Natuurlijk zijn de Russen fout. En natuurlijk zijn de Russen deze oorlog begonnen. Maar er is een club mensen die de oorlog net iets te graag in stand houdt, ten koste van de Oekraïense burger.

TheEgg | 15-11-22 | 23:39 | 4

Helaas komt uit ‘mijn’ Estland ook opruiende taal, ben er ziek van.

Kaitseliit | 15-11-22 | 23:45

Rusland hoeft niet te worden verslagen. Economische en militaire decimering plus diplomatieke isolatie is voldoende om geen bedreiging meer te zijn.

Schemerlamp | 15-11-22 | 23:48

Ik ben rechts, maar ik vind dat we die Russen ongenadig op hun donder moeten geven, voor alle oorlogsmisdaden die ze hebben begaan. Dus laat de Amerikanen maar doorkomen met betere Himars en met nieuwe tanks en ook met vliegtuigen. Maffiabaas Putin verstaat alleen de taal van dreiging en geweld. Dus, een paar schepjes er boven op. Nog even doorzetten dus.

Après toi | 15-11-22 | 23:59
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Beste_Landgenoten | 15-11-22 | 23:26 | 1
-weggejorist-
Johan1235 | 15-11-22 | 23:25 | 3

Zou het trouwens niet gewoon om een verdwaalde vuurpijl van Kim kunnen gaan?
Hij heeft er de laatste tijd zoveel afgeschoten, dat er allicht eentje uit de koers raakt.

KeesBruin | 15-11-22 | 23:19 | 3

Kim op de Krim. Kan een Kuifje zijn.

Komjehiervaker | 15-11-22 | 23:21

@Après toi | 15-11-22 | 23:34: Is het… Is het echt u?

Komjehiervaker | 16-11-22 | 05:51
-weggejorist-
Stentheman | 15-11-22 | 23:08 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Vanaf nu wordt er teruggeschoten en elke bom met bommen beantwoord.

Colin.Fart | 15-11-22 | 23:08 | 3

Citeer het nog een keer en dan in de blaftaal die erbij hoort..

IosefTarasov | 15-11-22 | 23:24

@IosefTarasov | 15-11-22 | 23:24:

"Seit fünf Uhr fünfundvierzig wird zurück geschossen. Und von jetzt ab wird Bombe mit Bombe vergolten!"

Peter Emile | 16-11-22 | 01:20

Alcohol maakt meer kapot dan je lief is

stipjes | 15-11-22 | 23:07

Maar eh. Als het twee raketten zijn is een afzwaaiert weer wat onwaarschijnlijk. Ik vermoed dan toch een raket, die mogelijk is geraakt en er dus wat delen zijn neer gekomen.

Beste_Landgenoten | 15-11-22 | 22:59 | 3

Neuh. Kijk maar dat is gewoon een paar duizend kilo buskruit aan explosieve kracht dat daar ontploft is. Als je een kruisraket raakt dan pleurt dat uit de lucht, dat vliegt niet nog eventjes 100km verder. Je zou hooguit kunnen stellen, om lekker tegendraads te zijn, dat Kyiv die raketten heeft doorgelaten om hun punt te maken dat ze meer luchtafweer nodig hebben. En eigenlijk hebben ze gewoon gelijk. Men praat nu al over een raketschild in Oekraïne. Lijkt mij erg verstandig. Ik bedoel, de Russen gaan toch niet bepalen of wij wel of niet een raketschild mogen plaatsen in een land waarvan ze zelf gezworen hebben dat het soeverein is.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 23:07

Mijn idee ook. Geen afzwaaier maar een inkomende Russische raket die is geschampt door Oekraïnse luchtafweer. En daardoor uit koers is geraakt.

IosefTarasov | 15-11-22 | 23:27

@Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 23:07: Debris leek al direct sterk op een S300 luchtafweerrakket zoals Oekraine die dagelijks afvuurt. En dat zien de Amerikanen en zelfs Bellingcat nu ook als het meest waarschijnlijke scenario.

drs. Levi Samsonov | 16-11-22 | 07:52

Wedden dat er niets gebeurd? Stoere praatjes vanuit de NAVO, wat gemompel vanuit Brussel en dan helemaal niets.

Arjan9401 | 15-11-22 | 22:55 | 7

@Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 23:11: En hoe dacht je dat te doen zonder dat de NAVO in een direct en levensgevaarlijk conflict met de Russen komt. Wat zijn onze opties dan? En aan graag realistische opties en geen wensdenken of stoere maar onrealistische en onnozele fantasieën.

Bigi Bana Boy | 15-11-22 | 23:15
-weggejorist-
Stentheman | 15-11-22 | 23:19

@Bigi Bana Boy | 15-11-22 | 23:15: Ik ben wel benieuwd naar zijn antwoord op uw vraag.

lennyspecial | 16-11-22 | 01:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Wel een goede afleidingsmanoeuvre van Vera Bergkamp.

Paty | 15-11-22 | 22:53 | 1

Zoals Rutte toen met die Turkse minister in Nederland.

Acidstain | 15-11-22 | 23:21

Gelet op de dreiging die uitgaat van China naar Taiwan, is het raadzaam dat er definitief afgerekend wordt met de Russische krijgsmacht in de Oekraïne. Liefst met een maandje of zes moeten de Russen tot achter de grenzen van 2014 terugtrekken.

Dat vind ik al langer dan vanavond, en ik denk dat men in foreign policy kringen in Washington er nu zo'n beetje klaar mee is want China is een veel dringender militair probleem aan het worden. Jammer alleen dat lui als de Fransen telkens voor de voeten lopen met "hun lijntje naar Putin" en dat in het algemeen de Europeanen maar lauw zijn met hun steun. Niet uit onwil, maar gewoon uit onvermogen (te weinig spullen) en onbenul (geen gevoel van urgentie en lange termijn).

Dus komend half jaar de Westerse landen gewoon even flink de beuk erin met steun op alle mogelijke manieren en dan een flink hek langs de grens met Rusland. Klaar en door naar het volgende probleem.

Heurtebise | 15-11-22 | 22:52 | 6

@Geilbaard | 15-11-22 | 23:00: Zulk goed nieuws is dat niet. God verhoede dat er een staatsgreep van nog radicalere types in Rusland komt. Putin heeft nog enige zelfbeheersing. Van de mogelijke fanatici die hem mogelijk met geweld afzetten moet je dat maar afwachten. Dat Putin niet naar de G20 kwam heeft daar alles mee te maken maar onze domme en naïeve pers lijkt dat maar niet te willen begrijpen. Het heeft niets met schaamte of vernedering te maken; maar alles met de angst voor een staatsgreep als Putin buiten Rusland is.

Bigi Bana Boy | 15-11-22 | 23:13
▼ 3 antwoorden verborgen

is zo s300 niet een luchtafweer raket?

janneman1977 | 15-11-22 | 22:43 | 1

Ja, maar uit pure armoe schieten de Russen er al maanden mee op gronddoelen. Of ze die raken is niet echt belangrijk voor ze.

Komjehiervaker | 15-11-22 | 22:49

Sjoerd Sjoerdsma is er als haantje de voorste bij op twitter om ‘den totalen krieg’ af te kondigen. Kunnen we ons land niet tegen deze man beschermen?

SunKilMoon | 15-11-22 | 22:43 | 5

@SunKilMoon | 15-11-22 | 22:53: behalve dat Sjoerdsma niet veel meer heeft gezegd dat hij denkt dat dit leidt tot artikel 4 (klopt) en de levering van meer luchtverdediging. Wat is het probleem?

Komjehiervaker | 15-11-22 | 23:06

@SunKilMoon | 15-11-22 | 22:53:
Hoe verandert jouw leven als de NAVO ingrijpt? Denk je dat je opgeroepen en naar het front gestuurd wordt?

Als - en dat is al twijfelachtig - de NAVO zelf actief wordt dan vormen Polen, de Oekraiene en de VS de speerpunt, die laten belangrijke zaken echt niet over aan Nederlandse draftees. De Nederlandse marine zal zich naar de Baltische zee begeven, we spelen een rol in de logistiek, de JSFs gaan richting het oosten en wellicht gaat de landmacht die kant op. Ik betwijfel of ze dan aan het front terecht komen.

Waarschijnlijker is meer uitgebreide steun, dus we laten de Oekraiene alsnog de kastanjes uit het vuur halen. Wellicht een no-fly zone, dan kan het zijn dat de luchtmacht die kant op gaat.

Dit klusje wordt echt wel door de professionals geklaard hoor, maak je geen zorgen.

Sjors W. | 15-11-22 | 23:08

@Sjors W. | 15-11-22 | 23:08:
Jouw vertrouwen geeft de burger moed, Sjors.

RaymyJanssen | 15-11-22 | 23:13
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
SpinozaKoerbagh | 15-11-22 | 22:40

Dat de Russkies ontkennen is natuurlijk weer geen goed verhaal. De boefjes. Past wel weer mooi in het verhaal dat ze met de NAVO in gevecht zouden zijn.

Beste_Landgenoten | 15-11-22 | 22:36 | 2

Zouden die Russische kernraketten ook allemaal in verkeerde landen terechtkomen?

Après toi | 15-11-22 | 22:55

Ik hoop van wel.

Beste_Landgenoten | 15-11-22 | 22:59

Dus als Russen ergens op mikken, missen ze. Als het een afzwaaier is, raken ze. Lijken mij wel met darten.

Stentheman | 15-11-22 | 22:31 | 3

U bent ook zo'n kampioen zoals ik. Wat ik probeer te raken mis ik altijd maar wanneer ik het eigenlijk al heb opgegeven raak ik plots de bull's eye. Maar nee, Rusland zit heel magertjes met wapens vooral 'hoogwaardige' wapens. En Pentagon is druk bezig te denken om nu wel of niet het af te maken hoor. Leer mij de Amerikanen kennen.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 22:34

Mijn gedachte ook, hectares aan weilanden en ze raken precies de tractor. Doet me denken aan die MIG-23 die in Kortrijk neerstortte precies op een huis. nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigongelu...

Sneerpoets | 16-11-22 | 07:43

MH17 met onderste steen Rutte gebeurde er bij 298 doden niets. Dus bij 2 dode Poolse boertjes gaat er echt niet geëscaleerd worden.

Schemerlamp | 15-11-22 | 22:31 | 8

@Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 22:35: Hoop verontwaardiging en juridisch geneuzel wat weinig tot geen indruk op Rusland heeft gemaakt. Desnoods stappen ze, bij een veroordeling, uit de Raad van Europa en loopt ook die weg weer dood.

Schemerlamp | 15-11-22 | 23:05

@Schemerlamp | 15-11-22 | 23:05:

Ze zijn er al uitgeschopt. "Op 16 maart 2022 heeft het Comité van Ministers Rusland uit de Raad gezet, vanwege de Russische invasie in Oekraïne. Op 15 maart had Rusland al aangekondigd uit de Raad te stappen."

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 23:13

Laten we gewoon eerlijk zijn: Nederland heeft op het wereldtoneel geen significante impact en kan als figurant enkel de gevolgen van de uitkomst van deze tragedie in Oekraïne ondergaan.

Piet9547 | 15-11-22 | 23:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Heb je net verbouwd, een koter gekregen en gestopt met roken hoor je Zelenski schreeuwen om interventie. Laten we hopen dat het rustig blijft.

zaadsnor | 15-11-22 | 22:27

Polen denkt na over activeren artikel 4. Zoals verwacht.

Komjehiervaker | 15-11-22 | 22:22 | 6

Van het weekend met vrienden kleiduiven geschoten. Kom maar op, wij zijn er klaar voor!

Stentheman | 15-11-22 | 22:34

@theo-is-dood | 15-11-22 | 22:34:

Russen die ik ken zeggen dat de 20% in Rusland druk bezig zijn om Poetin te laten vallen. Maar ik kan dat niet verifiëren.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 22:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Veel grootspraak vanuit de Estse regering nu maar volgende maand vertrekken 700 Britse militairen en er komen geen vervangers, voorlopig stelt de NATO aanwezigheid helaas nog niet veel voor.
Het hoofd koel houden is voorlopig de beste optie.
Luchtverdediging is wel aangekocht maar wordt volgend jaar pas geleverd.

polderaar | 15-11-22 | 22:14 | 5

@Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 22:18: Theo ik woon aan de grens met Rusland en een kennis koopt wapens voor Estland. We zijn hier enorm kwetsbaar Maar inderdaad Oekraïne krijgt veel te weinig en te laat wat onnodig veel slachtoffers kost.

polderaar | 15-11-22 | 22:24

@Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 22:18:

Voornamelijk, U bent klaar!
Ik hoop te blijven kunnen reageren met stroom en gas. Vanaf deze heerlijke zolder.
Nederland kampioen in Qatar. (Het zou zoveel makkelijker kunnen zijn met Scrabble)
Navo finishes USSR.

Mja. Handboek. Regeltjes. Artikel 4 ipv 5,
Met Artikel 5 was iedereen morgen gaan hamsteren.

Welke druppel gaat nu het verschil maken, in de overgelopen emmer?
That is the question.

Dit faalverhaal wordt wederom goed uitgezocht en USSR probeert de volgende naaldensteek.
Voor een leger wat facking outdated is, hebben ze de politieke spelletjes volledig in handen.

Sinterklaas en de Kerstman naar huis. Nu over op beslissende zaken.
Stuur streep-Piet, donkere Piet en witte Piet, allemaal een Mobillisatie oproep.

Kijk wat Poetin doet.

"Nee, staat niet in het handboek van oorlogsvoering".

Tchau tot morgen :) !

Wisselend_2014 | 15-11-22 | 22:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Wil er iemand mijn pocket rocket zien trouwens?

Komjehiervaker | 15-11-22 | 22:13 | 9

Als je Wesley heet raakt je rocket de grond.

Schemerlamp | 15-11-22 | 23:41
▼ 6 antwoorden verborgen

Oekraïne vuurt Russische geconfisqueerd materiaal af op Polen om NAVO te betrekken en neemt een WO3 op de koop toe, voor hun verandert er anders niets.

PIS-Alchimis | 15-11-22 | 22:12 | 5

En jij denkt serieus dat zoiets niet gedetecteerd wordt anno 2022? Doe niet zo naïef. Uitgesloten.

Bigi Bana Boy | 15-11-22 | 22:16

Follow the money trail, in wiens belang is het dat de NAVO mee gaat doen?

PIS-Alchimis | 15-11-22 | 22:23
-weggejorist-
Wisselend_2014 | 15-11-22 | 22:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Rusland weet van niks.
Gek is dat toch.

wapster | 15-11-22 | 22:12 | 3

Putin: "Ik was hier niet bij betrokken, maar ik had natuurlijk wel betrokkenheid."

Flapoor | 15-11-22 | 22:13

Ze komen er toch gewoon mee weg? Net als bij de MH17? Die zaak gaat nooit een vervolg krijgen. Misschien dat er ooit een pion geofferd wordt en dat er een onderknuppel uitgeleverd wordt, maar reken maar nergens op. Ze schieten een burgervliegtuig de lucht uit en er gebeurd helemaal niks. Zo zit deze wereld in elkaar.

Bigi Bana Boy | 15-11-22 | 22:19

@Bigi Bana Boy | 15-11-22 | 22:19:

Dat is niet waar. Natuurlijk wil ik ook liever de hoofden van de verantwoordelijken op spietsen net buiten de stadsmuren plaatsen. Maar dat gaat niet gebeuren. De Russen gaan wel boeten voor hun misdaden. One way or the other.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 22:42

Stel nou dat het een Oekraiense raket was he, hele NAVO hoopje op Oekraine?

IR.Rationeel | 15-11-22 | 22:10 | 3

Dank voor uw waardevolle bijdrage.

SpinozaKoerbagh | 15-11-22 | 22:11

Nogal irrationeel. Moeten ze echt de verkeerde op schieten. Maar de NAVO had Oekraïne al in 2014 moeten "binnenvallen".

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 22:13

Yep, en annexeren, Heeft Putin het nakijken. Leuke plottwist om Putin eruit te krijgen en Oekraïne bij de NATO, met een knipoog naar Zelensky.

Sneerpoets | 16-11-22 | 07:45
-weggejorist-
Portemonnee van de A | 15-11-22 | 22:05 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Waar zijn de radarbeelden? Ik denk dat het een Oekraïense Mig was.

Komjehiervaker | 15-11-22 | 22:02 | 1

Nee, het lag aan Duitse software..

Motorkater | 15-11-22 | 22:14
-weggejorist-
SpinozaKoerbagh | 15-11-22 | 22:02 | 10
▼ 10 antwoorden verborgen

Het waren 2 verdwaalde raketten, een tweeling?

Acidstain | 15-11-22 | 22:01 | 1

Een tweedelige matroesjka raket.

impy | 15-11-22 | 22:10
-weggejorist-
aero911 | 15-11-22 | 21:59 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Amerikaanse generaal Wesley Clarke (b.d.) nu: "We moeten minimaal luchtdefensie in Oekraïne plaatsen. En we moeten meer en zwaarder materieel gaan leveren en het snel afmaken nu met de Russen. Er zijn risico's maar we moeten ze nu slachten. Deze oorlog moet in zomer 2023 over zijn met het verlies van de Russen. Geen andere opties mogelijk."

Ik ben eens.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:58 | 8

Met gelijke munt, vriend Goldbach.
NAVO schakelt Poetin uit. Einde probleem.
We kunnen de oorlogsindustrie steunen, zelf in een recessie belanden, door uitgaven, die geheel niet nodig zijn.
De emmer is vol.

Wisselend_2014 | 15-11-22 | 22:10

Ik denk dat het Pristina Incident, waarbij de Russen Clark toch wel vernederden (en al onder Jeltsin lieten zien niet van plan te zijn de door de VS gedomineerde NAVO alles maar te laten regelen), hem nog hoog zit.

drs. Levi Samsonov | 16-11-22 | 07:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Mogelijk restanten van een door Oekraïne neergeschoten Russische raket. En als dat klopt, wat als Oekraïne dat ding dan niet had neergehaald? Had er dan een heel Pools dorpje in puin gelegen, want blijkbaar had het projectiel die koers. Zorgelijke ontwikkelingen.

Kopieerapparaat | 15-11-22 | 21:56 | 6

@Kopieerapparaat | 15-11-22 | 22:04: poteetoo potaato. Dit is een brug te ver. Grens is letterlijk bereikt. No-fly zone over Oekraïne vanaf nu wat mij betreft.

SpinozaKoerbagh | 15-11-22 | 22:06
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
jan huppeldepup | 15-11-22 | 21:54 | 3
-weggejorist-
Wisselend_2014 | 15-11-22 | 21:53 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Volgens voormalig commandant landstrijdkrachten Mart de Kruif zijn het twee explosies dus raketten. Volgens hem afgedwaalde Russische raketten.

Tja hoe lang laat je terroristische mafia staat Rusland elke keer onbestraft wegkomen.

Cornelis12 | 15-11-22 | 21:50 | 9

@ikworstelengadouchen | 15-11-22 | 22:05:
9-11? Dat is toch een false flag georchestreerd door pizzakelderpedo's? Dat staal kan toch helemaal niet smelten van wat simpele kerosine?

Sjors W. | 15-11-22 | 22:11
▼ 6 antwoorden verborgen

We zullen elke centimeter navo gebied verdedigen aldus Biden, een mooie gelegenheid voor een strafexpeditie lijkt mij, vanacht nog!!

Geilbaard | 15-11-22 | 21:47 | 6

Tuurlijk joh. En het strijdtoneel is dan Europa. Biden heeft makkelijk praten.

ChalinaRosa | 15-11-22 | 22:31
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
zaaddodende pasta | 15-11-22 | 21:40 | 13
▼ 13 antwoorden verborgen

Niks aan de hand joh. Gaat verder niks gebeuren. Wel hebben alle media, journalisten, talkshows vanavond etc weer een harde piemel, want er valt weer wat te melden. Ophitsers en sensatie zoekers.

pane | 15-11-22 | 21:39 | 1
-weggejorist-
Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:41

Weten we nou al wie nordstream heeft opgeblazen?

Briver | 15-11-22 | 21:36 | 9

@Komjehiervaker | 15-11-22 | 21:46: klopt, die. Kan niet anders. Er zijn onder water opnames gemaakt. Flarden BZN nummers... zie Bellingcat, volgende week.

nobodiesunmighty | 15-11-22 | 22:16

@Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:39: Nope. Qui Bono vriend. Het moet de VS zijn geweest. Het is niet logisch dat de Russen zoiets zouden hebben gedaan. Want waarom? Wat hebben er mee te winnen?

Bigi Bana Boy | 15-11-22 | 22:29
▼ 6 antwoorden verborgen

"Rusland ontkent", lees ik al weer op het nieuws.
MH17 all over again. Het is nooit de schuld van de Russen, altijd van de anderen.
Walgelijk land.

KeesBruin | 15-11-22 | 21:34 | 7

@Kruijffje | 15-11-22 | 21:45:

Belarus wordt de-facto bezet door de Russen. Polen kunnen dat nu op eigen houtje wel aan. Zelfs zonder NAVO en dat zouden de Baltische staten ook wel fijn vinden.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 22:11
-weggejorist-
SpinozaKoerbagh | 15-11-22 | 22:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit was het meest voor de hand liggende scenario. Lijkt me dat NATO hier al maanden een draaiboek voor heeft klaarliggen. Anders ben ik even droevig.

b00bs | 15-11-22 | 21:34 | 1

Winter is coming?

Wisselend_2014 | 15-11-22 | 22:00

Tijd voor een paar MOABs op Poetins buiten paleis om hem te laten voelen dat we er ook nog zijn.

MeneerGuggenheimer | 15-11-22 | 21:33

Het schijnt te gaan om een kruisraket. Rond de 2000 kg, vliegt op 100 meter hoogte, max Mach 0.7 (allemaal uit mijn hoofd, maar gecheckt op wikipedia). Als je zo’n ding uit z’n baan schiet, hoe lang vliegt hij dan door? En schieten ze dan met tennisballen op die kruisraketten?

Komjehiervaker | 15-11-22 | 21:33

Zou Rutte tegen Lavrov hebben gezegd dat hij hem lomp vindt én dat hij wat afleiding nodig heeft van de binnenlandse problemen (Vera enzo)?

HeerVanStand | 15-11-22 | 21:32 | 1

Njet.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:36

Goh, dat valt mee. Onze nationale 'dog of war' Sjoerdsma de-escaleert voor de verandering dit keer de situatie.

"Mijn inschatting nu:

Dit zal leiden tot art. 4 consultaties onder het NAVO verdrag, niet art 5. En deze consultaties zullen leiden tot nieuwe militaire steunpakketten aan Oekraïne met een serieuze anti-air component.

twitter.com/swsjoerdsma/status/159260...

Abject | 15-11-22 | 21:32 | 3

Wel toevallig iets wat ze heel graag willen, extra luchtafweer..

ikworstelengadouchen | 15-11-22 | 21:34
-weggejorist-
Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:35

Sjoerdsma is een klein keffertje. Hopelijk slaat de Poolse Dobermann hier echt op aan. Klaar met ruslandje.

SpinozaKoerbagh | 15-11-22 | 22:29

En een grote mond dat ze hadden, een misstap en artikel 5 zal inwerkingtreding. Zie en/of hoor nog vrij weinig

Drs. D. | 15-11-22 | 21:31 | 1

O, ik hoor hier (ergens in Noord-Holland) de sirenes al loeien. Bent u nu tevreden?

Amsterdamsko | 15-11-22 | 22:22

“The Article 5 is more what you’d call ‘guidelines’ than actual rules.”

wezen | 15-11-22 | 21:29

Gelukkig hebben we Kasja.

shimanski | 15-11-22 | 21:22 | 2

Competent en ervaren, Poetin bibbert

Kladderadatsch | 15-11-22 | 21:45

Eikel tak

Astroturfer | 16-11-22 | 07:20

Moet je dit als een aanval op Polen zien of als een ongeluk?

lekgoot | 15-11-22 | 21:21 | 5

Voorwaardelijke opzet heet dat, in de juristerij.

HeerVanStand | 15-11-22 | 21:26

"Tot op de bodem"!

Wisselend_2014 | 15-11-22 | 21:29

Zolang er geen straffen zijn uitgezeten, blijft het een vestje, van lik mijn reet. De advocature beslommeringen.

Wisselend_2014 | 15-11-22 | 21:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Hongarije schijnt nu ook een probleem te hebben. Hun oliepijpleiding doet niet meer. Zouden ze Ukraine de schuld gaan geven?

Hadena | 15-11-22 | 21:21 | 1

Ik hoop dat die rugridders van Poetin het een tijdje gaan voelen. Pauperregering.

SpinozaKoerbagh | 15-11-22 | 22:31

Eng om te zien hoe sommige reaguurders hier met een knalharde piemel hun eigen verheugen op een totale oorlog.

Wc-kip | 15-11-22 | 21:18 | 12

@Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:33:
Poetin kan alleen aangepakt worden, als we meer richting zijn cultuur en erfgoed gaan denken. Dus met gelijke munt en gedachten.
Iets anders, heeft de NAVO alleen maar regeltjes voor en geen oplossingen. De Patstelling. Dat moet stoppen.

Fijne avond heer Goldbach!

Wisselend_2014 | 15-11-22 | 22:06
▼ 9 antwoorden verborgen

Het schijnt een boerderij te zijn waar die raket is ingeslagen, in landelijk gebied. Dat maakt een vergissing waarschijnlijk. Van de BBC

"Russia has no interest in targeting Polish farms, so some kind of malfunction seems possible. And, on a day when Ukraine’s air defences were working hard to bring down Russian missiles, it’s also possible that one of those missiles was knocked off course."

Ik hoop maar dat het zoiets is.

Tashtego | 15-11-22 | 21:18 | 4

Het Kremlin liegt altijd. In dit geval natuurlijk omdat ze weten dat de Polen WOEST zijn.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:32

@hadema: lijkt D66 wel.

ikworstelengadouchen | 15-11-22 | 21:35

Misschien een millieu dingetje, hier onteigenen ze de boeren. In Polen doen ze het anders.

jan huppeldepup | 15-11-22 | 21:59
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist en opgerot-
@WiN™ | 15-11-22 | 21:18 | 5

Koekwaus. Zijn pilletjes voor, helpen matig.

Homer P. Simpson | 15-11-22 | 21:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Ruhroh.

MinDef Rusland zegt dat het een provocatie is van ons. Jep. De Russen zijn het slachtoffer van het westen en het is volgens hun een provocatie dat per ongeluk hun raketten in onze voortuin terecht kwamen.

En lieve mensen? Als Rusland iets ontkent dan is het waar, als ze iets claimen is het gelogen.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:16 | 7

@Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:29: Uitgesloten. Geen stroom los je niet op met generatoren. En binnen paar dagen blijven de temperaturen onder nul. Flatblocs zijn nauwelijks tot niet geisoleerd. Alleen vluchten, of naar familie op het platteland. Water is er als eerste niet meer. Op platteland zijn putten. Maar 48 uur zonder water .....

Weethetallemaalniet | 15-11-22 | 21:33

@Weethetallemaalniet | 15-11-22 | 21:33:

Sneeuw smelt. We hebben het niet over Nederlanders hier. Oekraïners zijn een bikkelhard volk. We moeten ze wel helpen. Gewoon omdat dit moet.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:45
▼ 4 antwoorden verborgen

Het antwoord van Rusland: we worden geprovoceerd.

Jan Dribbel | 15-11-22 | 21:16

Wat trouwens niet bericht wordt in de MSM of op GeenStijl is dat Zelensky een 'pad naar vrede' heeft voorgesteld aan de Russen. Het is ook niet wereldschokkend en is niets meer dan 'Russians go home' en over een jaartje of 15 gaan we een echt referendum houden in de Krim en tot die tijd blijven ze "onafhankelijk". Wetend natuurlijk dat de Krim-Russen inmiddels eigenlijk wel terug naar Oekraïne willen.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:14 | 4

@Wisselend_2014 | 15-11-22 | 21:17:

Natuurlijk niet. Oekraïne gaat geen centimeter toegeven en NAVO ook niet. Rusland heeft een graf gegraven en daar moeten ze, zoals hun soldaten maar in slapen. De enige manier uit deze ellende is de vernietiging van de Russische federatie. Hadden we 77 jaar geleden al moeten doen nadat we de nazi's gesloopt hadden.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:28

Beter zijn precisie bommen, op Poetin.
Niet op de gehele bevolking.

Check de serie die waarin Zelensky de hoofdrol speelde.
Precies dit, moeten de Russen voorgeschoteld krijgen op hun TV1.
Snappen dan wellicht wat de Oekraïners hebben meegemaakt tijdens Maidan.

Dat volk zelf, is zo slecht nog niet.

Wisselend_2014 | 15-11-22 | 21:38

@Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:28:
Dat was toen denk ik te veel hooi op de vork geweest. Datzelfde geweer dat nu aan het front gebruikt wordt was in 1945 nog wel tippie toppie.

Sjors W. | 15-11-22 | 22:15
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Sans Comique | 15-11-22 | 21:14 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Benieuwd wat we donderdag met de MH17 uitspraak kunnen verwachten. Een 'afzwaaier' op Den Haag waarop Rutte het veroordeeld als lomp en met z'n Nokia Lavrov een boze sms stuurt

Cornelis12 | 15-11-22 | 21:14

Mijn voorspelling: Artikel 4. Even overleggen binnen de Navo, inzien dat het een ongelukje is, Rusland zeggen dat het volgende ongelukje een bom in je bakkes betekent. En weer verder met het winnen van de oorlog. Ik wil hierbij even meegeven dat ik generaal ben en bij de seals heb gediend. Tegelijkertijd.

Komjehiervaker | 15-11-22 | 21:13 | 5

@Sans Comique | 15-11-22 | 21:15: maarschalk is geen rang.

Komjehiervaker | 15-11-22 | 21:23

Tijdens de bananen oorlog? Man man man, heb nog steeds een stuk schil in m'n been

Kladderadatsch | 15-11-22 | 21:50
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Wisselend_2014 | 15-11-22 | 21:13 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

HVS hoeft niet te weten of het gericht was of een afzwaaier, neergehaald of niet van de Russen afkomstig, HVS wijst Poetin en zijn mannen als schuldige aan. De Maffia aanpak is de enige juiste aanpak. Een andere taal verstaan ze daar niet.
"Breng Poetin hier!"
*Maffiabaashandgebaar*

HeerVanStand | 15-11-22 | 21:12

"Poolse journalist hoort van (onbevestigde) bronnen dat "mogelijk restanten van een door Oekraïne neergeschoten raket in Polen terechtgekomen" zijn''

Lijkt me, eerlijk gezegd, de meest plausibele verklaring. Zo niet, dan was het inderdaad een rare afzwaaier van een Russische raket, die kennelijk überhaupt niet zo 'precies' zijn. Het wekt met terugwerkende kracht verbazing dat ze destijds wel die MH17 feilloos uit de lucht hebben kunnen schieten. Die BUK's werken dus kennelijk goed; tegen Oekraïne hebben ze een tijdje geleden ook wat redelijk effectieve kruisraketten ('Kalibr's, oid?) ingezet, maar zijn ze daar nou echt zo'n beetje doorheen? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Ze moeten toch nog veel meer van die zooi hebben? Maar ja, waarom zetten ze dan voortdurend hele ouwe meuk in?

In ieder geval, dit incident - meer is het m.i. echt niet - kun je in gemoede niet als 'casus belli' gebruiken om de NAVO de oorlog aan Rusland te laten verklaren.

De hele toestand daar is, zoals hij nu al is, al precair genoeg.

Dr_Johnson | 15-11-22 | 21:11 | 7

@Santtulainen | 15-11-22 | 21:18:

"De Navo kan er bijvoorbeeld voor kiezen om zich zelf te beeschermen en Rusland uit Oekraine te verdrijven.''

Nee. Oekraïne is géén lid van de NAVO, en de NAVO gaat zich er dus ook niet rechtstreeks in mengen. Dat is werkelijk rete-gevaarlijk, of was je vergeten dat ze ook nog een heel arsenaal aan atoomwapens hebben? Die zullen dan op zeker ingezet gaan worden.

Vindt er in de toekomst wel iets als een bewuste aanval door Rusland op een NAVO lid (De Baltische staten, Polen) plaats, ja dan zal de NAVO inderdaad 'all out' moeten gaan. Maar niet voor 2 boeren op een landbouwvoertuig.

Dr_Johnson | 15-11-22 | 21:34

@Dr_Johnson | 15-11-22 | 21:34:
Vindt er in de toekomst...

Vond je zelf MH-17 niet al een laatste dingentje van de Russen?
Of nu dit, op een NAVO land?
Of het volgende probeersel des USSR?

Wisselend_2014 | 15-11-22 | 21:43

@letopuwzaak | 15-11-22 | 21:32:

"Vind het allemaal heel zorgelijk.''

Zeker, Louz, dat is gewoon 'the bottom line'. Wat er daar in Oekraïne en er vlakbij plaatsvindt, geeft heel veel reden tot zorg.

Dr_Johnson | 15-11-22 | 22:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Maar dit wil je ook geen tweede keer zou het Kremlin kunnen denken. Oekraïne is al een militair drama (deze raketaanvallen zijn een soort frustratiecompensatie) maar ook de Russen weten dat als de NATO militair vol op het orgel gaat hun land geen schijn van kans heeft. Men zal toch wat voorzichtiger worden zo vlak langs de Poolse grens.

Lopendbuffet | 15-11-22 | 21:10
-weggejorist-
laaggeiletterd | 15-11-22 | 21:10 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Artikel 5 daargelaten, kan Polen via een construct een vergelding doen binnen de Russische grenzen? Zoja, dan kunnen ze een poging doen op Putin?

Dude heb je eten | 15-11-22 | 21:08 | 2

Ik vrees dat Prigozhin (die eikel van Wagner) Putlers opvolger wordt en ik denk niet dat dat gunstig is voor Oekraïne.

dezakloper | 15-11-22 | 21:21

@dezakloper 21:21
Als die Voldemort de macht dreigt te gaan grijpen zou er serieus werk gemaakt moeten worden van een liquidatie.

der_feldwebel | 15-11-22 | 21:35

Benieuwd hoe de geschiedenisboeken er over 50 jaar uit zien. Ondertussen zit ik nu onder de trap met knijpkat, transitorradio , jodium pillen en fles whisky

Cornelis12 | 15-11-22 | 21:06

hm S300 heeft n bereik van max 120 km.... van waaruit zou die dan afegschoten zijn?

SpookJohn | 15-11-22 | 21:06 | 5

Het is dan misschien een Ukraiense S300.

sjef-van-iekel | 15-11-22 | 21:15

Een boot? Een vliegtuig? De Russen lopen al een tijdje te knoeien met wapens die helemaal niet gebouwd zijn als kruisraket.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Heeft Thierry Polen al veroordeeld wegens deze daad van agressie?

Après toi | 15-11-22 | 21:05 | 3

Poli partem Russiae historice sunt. Vide mox in nonnullis historiae libris.

SterF... | 15-11-22 | 21:20

Przewodów is zo'n 700 km van Russisch/bezet gebied ver. (check google maps).
De S300 is een luchtdoelraket.
De S-300V4 (meest recente model) heeft een afstand van 400 km.
en.wikipedia.org/wiki/S-300VM_missile...
Raketten als de S-300 worden nog wel eens tegen grond en scheepsdoelen gebruikt, de 5V55RM ook tegen schepen (maar die heeft niet Rusland maar Oekraïne in gebruik) www.deagel.com/Defensive%20Weapons/5V...

Dus.
Tenzij deze vanuit Wit-Rusland is gelanceerd mogen we hier vrij zeker stellen dat het een Oekraïnse afzwaaier is, wellicht afgevuurd om een Russische raket te onderscheppen, daarin faalde, en voorts net over de grens terecht kwam.
Laat de Sjoerd Sjoerdsma's van deze wereld hun muilkorf nog maar even aan houden voordat de boel weer onterecht escaleert.

Abject | 15-11-22 | 21:05 | 1

Ik denk dat “we” tot op de mm weten waar dit ding vandaan kwam, wie hem afvuurde en hoe hij gevlogen is. Ik denk ook dat echt iedereen zou wensen dat het een Oekraïense raket was.
Misschien een mooi moment om je te beseffen dat je echt werkelijk helemaal niks weet, en misschien dan beter je mond kunt houden in plaats van verdachtmakingen uiten. Je laat nu namelijk zien dat je zelfs te dom bent om je te beseffen dat je dom bent.

Homer P. Simpson | 15-11-22 | 21:56

Misschien een mooi moment voor Rusland te zeggen: oeps dit is echt heel kut, we trekken ons helemaal terug. Want we willen geen ruzie met de NATO omdat we een foutje maakten. Maar dan in het Russisch he......

Behangdelul | 15-11-22 | 21:03 | 1

In het Russen is dat 5 dagen non-stop aan de wodka zitten en zeggen dat je de allerbeste bent en iedereen de moeder gaat neuken.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:05

Poetin weet ook dat het aanval scenario artikel 5 gebaseerd is op een zwart- wit situatie.
Dit doet hij natuurlijk heel met opzet, ern paar raketten uit koers laten gaan en kijken naar reactie en samenhorigheid van Navo partners, en steeds een stapje verder.

shimanski | 15-11-22 | 20:57 | 5

De lijn is al getrokken. Het kan nog best tot een "no-fly zone" komen boven Oekraïne. Maar dat is wensdenken van mijn kant. Het ook nog steeds gewoon "restjes" Russische raketten zijn.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 21:04

@david, daar zijn we goed in, onderzoek, evaluatie, conclusie, neuzen dezelfde kant, afstemmen, enz. Vooral niet reageren.
Il zie berichten kabinet, we moeten het hoofd koel houden. Ook weer een afwachtende houding.

shimanski | 15-11-22 | 21:05

Of is het het azov team?

toetssteen | 15-11-22 | 21:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Kaliningrad is there for the take. Hadden sterke verdediging, maar die zijn door Oekraïne in de pan gehakt.

2Benen | 15-11-22 | 20:55

Zo'n oorlog geeft wel een hoop rommel, bah. Moet allemaal opgeruimd worden.

HogeNood | 15-11-22 | 20:53 | 3

Weten ze in de Westhoek alles van, en dan hebben we het nog niet over de rode zones in Frankrijk gehad.

ikworstelengadouchen | 15-11-22 | 20:55

Nee ik woon niet ver van de grens en ben bekend met de grote oorlog zoals hij over de grens wordt genoemd.

ikworstelengadouchen | 15-11-22 | 21:14

Zijn die Russische rakkeren echt zo verschrikkelijk onnauwkeurig? Komt dat dan door het troep is of omdat ze zoor die sancties niks kunnen maken? Of is het optie 3? Iets met een vlag enzo.

ikworstelengadouchen | 15-11-22 | 20:52

Duitsland heeft noodplannen opgesteld voor de distributie van contant geld als er stroomtekorten ontstaan deze winter, meldt persbureau Reuters op basis van ingewijden.
*rustig slapen gaan doet.

Weethetallemaalniet | 15-11-22 | 20:50 | 5

In Finland wordt de bevolking al maanden voorbereid op stroomuitval in de winter. Verbaast mij dat de rest van Europa dat niet doet. Paniek voorkomen?

Hadena | 15-11-22 | 21:16

@Hadena | 15-11-22 | 21:16: Deze winter komen we wel door, maar '23-'24 wordt eng. Geen elektriek=geen water etc etc

Weethetallemaalniet | 15-11-22 | 21:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Het schijnt dat die raketten maar zo'n 100km naast het beoogde doel zijn neergekomen. Dat is naar Russische maatstaven nog redelijk nauwkeurig

Ibu | 15-11-22 | 20:49 | 1

De afzender krijgt vermoedelijk de onderscheiding van "Scherpschutter van de Sovjetunie".

Graaisnaaiert | 15-11-22 | 20:52

Één voordeel is alvast binnen: alle snowflakes en klimaatactivisten zitten de rest van het jaar in de schuilkelder.

HeerVanStand | 15-11-22 | 20:47 | 1

Juist zij mogen van mij naar het front, hier zijn ze ook zo druk met stoer doen over alles wat slecht is aan de wereld. Nu kunnen ze wat voor de wereld doen.

ikworstelengadouchen | 15-11-22 | 20:50

Ik weet dat hij niet populair is hier, maar ik vind dat Macron meer steun en waardering verdient voor zijn niet-aflatende pogingen om met Poetin tot een diplomatieke oplossing te komen.

de IJsman | 15-11-22 | 20:46 | 12

Klopt, we hadden voorafgaand aan WO 2 ook serieuzer met Hitler moeten onderhandelen. Toch? Zo'n Chamberlain heeft nooit de waardering gekregen die hij verdiende.

Après toi | 15-11-22 | 21:07

@Après toi | 15-11-22 | 21:07:

Situatie is onvergelijkbaar met WO2.

de IJsman | 15-11-22 | 22:08

@de IJsman | 15-11-22 | 22:08: Op het belangrijkste punt -een op hol geslagen dictator die op zoek is naar Lebensraum- zijn er grote overeenkomsten.

Après toi | 15-11-22 | 23:39
▼ 9 antwoorden verborgen

Gleiwitz revisited?

Vrijheidlievend | 15-11-22 | 20:46

De S300 is van origine een luchtdoelraket, maar klaarblijkelijk hebben Russen ze omgebouwd voor grondaanvallen:

On 8 July, the governor of the Mykolaiv Oblast, Vitaly Kim, claimed that Russia has been using S-300 missiles in a land attack role by fitting them with GPS guidance and that some 12 missiles were fired this way. On 30 September, The Wall Street Journal reported that 16 Russian S-300 missiles configured for ground attack struck near Zaporizhzhia, killing at least 30 civilians and wounding 50 others. Debris from S-300 missiles was found after having struck buildings in Kharkiv on 8 October. Analysts from McKenzie Intelligence Services and the Center for Strategic and International Studies said that these missiles were likely from Russian systems repurposed for ground attack due to dwindling stock of more precise dedicated anti-surface missiles.

en.wikipedia.org/wiki/S-300_missile_s...

goedverstaander | 15-11-22 | 20:44 | 9

Ik ben meer verast dat Mckenzie specialisten heeft op dit gebied….

Dude heb je eten | 15-11-22 | 21:00

@Abject | 15-11-22 | 20:53: Ooggetuigen spreken van twee raketten. Mogelijk is de aangetroffen S300 een defensieve Oekraïense raket. Om iets anders uit de lucht te halen? Een kruisraket?

goedverstaander | 15-11-22 | 21:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Als u het beter weet:
Ja,
Politici gaan dit oplossen
Veel vertrouwen in die mensen
Komt goed

RickTheDick | 15-11-22 | 20:41 | 1

Heel bekwaam.

Après toi | 15-11-22 | 21:01

Polen stond hierom te springen. Tering sterk leger. Rusland heeft toch geen mankracht meer om in te zetten. Polen volgende week 10 procent groter?

2Benen | 15-11-22 | 20:40 | 11

Ze dachten ook dat de Russen een sterk leger hadden.

Hadena | 15-11-22 | 21:18
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik heb zo'n vermoeden dat er tijdens deze Sinterklaas met atoombommen gestrooid gaat worden ipv pepernoten. Tijden veranderen zullen we maar zeggen.

luukeeeeeert | 15-11-22 | 20:40 | 1

Krijg je wel weer zwartgeblakerde pietjes

Behangdelul | 15-11-22 | 20:50

Gewoon die Lavrov ergens op Bali uit het raam laten vallen.

happen_maar | 15-11-22 | 20:38 | 1

Hij is al weg. Gepeerd voor de raketten vlogen.

Hadena | 15-11-22 | 20:44

Straks gaat de Polen nog Russische militairen opleiden, zodat ze beter leren mikken.
Dit uiteraard ter bescherming van de Polen.

Schadenfreude | 15-11-22 | 20:37 | 1

Geloof het of geloof het niet maar dit zei ik net tegen mijn zusje die bang belde of het nu niet helemaal mis is.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 20:41

Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog schonden de Duitsers de neutraliteit van België en Luxemburg. Feitelijk werd ook de Nederlandse neutraliteit geschonden omdat de grensweg die de Duitse troepen gebruikten feitelijk deels in Nederland lag.
Nederland heeft het maar zo gelaten.

Arnold Layne | 15-11-22 | 20:36 | 7

@Sjors W. | 15-11-22 | 20:46:

Dat was die andere oorlog.

de IJsman | 15-11-22 | 20:47

Von Moltke liep toch gewoon netjes om Nederlands Limburg heen net zijn poppetjes?

Enter Yeti | 15-11-22 | 20:52

@de IJsman | 15-11-22 | 20:47:
Inderdaad, pardon.

Sjors W. | 15-11-22 | 21:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik lees trouwens (UK verified) dat het om 2 raketten zou gaan..

Maar ik snap em wel hoor, Iwan heeft absoluut een hekel aan die dingen, als dit maar geen opmaat wordt..

youtu.be/yMtP7OipYJg

AldNuut | 15-11-22 | 20:35
-weggejorist-
-PR- | 15-11-22 | 20:35 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Tijd voor wat afzwaaiers in Rusland. Een land dat geen bestaansrecht meer heeft en moet worden gedepoetinseerd.

El Rico Grande | 15-11-22 | 20:35 | 1

Depoetiniseren. Mooie term. Laten we hopen dat het binnen Rusland inderdaad die kant opgaat.

Graaisnaaiert | 15-11-22 | 20:54

Ik kan mij niet voorstellen dat artikel 5 hierdoor in werking gesteld wordt. Het zal wel een verdwaalde raket zijn. Laat dat conflict lekker daar en wanneer het er echt op lijkt dat Polen binnengevallen wordt, kunnen we verder praten.

je suis bier | 15-11-22 | 20:35 | 3

Helaas zorgt Putin ervoor dat dat 'conflict' niet daar blijft. En als ze gaan binnenvallen en je diet dan pas iets ben je te laat

Hadena | 15-11-22 | 20:46

Verdwaald en blijkbaar neergehaald door Oekraine en toe neergestort in Polen.

klaas24 | 15-11-22 | 20:56

Ja, het had ook jouw familie kunnen zijn die daar op de trekker zat en opeens een raket moest binnenkoppen uit een vijandige voorzet vanuit het buurland. Had je dan ook zo lauw gereageerd?

Graaisnaaiert | 15-11-22 | 20:56

Uit de koers geraakt door luchtafweer?

HogeNood | 15-11-22 | 20:35 | 2

Er zijn bronnen die dat inderdaad zeggen.

klaas24 | 15-11-22 | 21:00

Potentieel *is* het zelfs Oekraïense luchtafweer. Die gebruiken de S.300 ook.

Mbovenka | 16-11-22 | 00:07

Collateral? Kan gebeuren? Iemand hier met serieuze geopolitieken kennis?

adhd-je | 15-11-22 | 20:35

Doe die ww3 wel ff na het weekend dan. Kan ik nog een keer los gaan.

U-boot | 15-11-22 | 20:34 | 2

ik heb zaterdag nog de sport van de kids

adhd-je | 15-11-22 | 20:35

Het WK moet ook nog gewonnen worden.

impy | 15-11-22 | 20:40

'Per ongeluk' geldt niet. Ik herinner me dat ooit een taxichauffeur, een getraind vechtsporter, een lastige klant doodsloeg. Hij had niet de bedoeling om hem dood te slaan, dus het slachtoffer had pech gehad. Die pech moet een dader dus ten deel vallen. Als je met raketten zo dicht bij Polen in de buurt komt dan zit de kans erin. Dan heeft Polen geen pech, dan heb jij pech.

goedverstaander | 15-11-22 | 20:34 | 1

De intentie was mensen doden. Dat heeft Rusland gedaan.

El Rico Grande | 15-11-22 | 20:36
-weggejorist-
Quantum Suicide | 15-11-22 | 20:34 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Gelukkig hebben we een bommenexpert in ons kabinet, die ons ook uitgelegd heeft wat een vacuumbom is.
Ik neem aan dat hij (?) het wel kan duiden.

Nuchternederland | 15-11-22 | 20:30

Mocht de Russen inderdaad Polen hebben gebombardeerd, dan nog zou Artikel 5 van de NAVO niet moeten worden geactiveerd. Wel is dit mooi de gelegenheid om voor Oekraine dat Kim brugje tot een tunnel te bombarderen als vergelding en waarschuwing.

Ierse_Setter | 15-11-22 | 20:29 | 10

@Bigi Bana Boy | 15-11-22 | 20:45: Uiteraard heeft voor de Russen geen baat bij om de zaak te laten escaleren. Een tegenvraag, heeft de Russen er baat bij om Oekraine te terroriseren? Nee! Rusland heeft de oorlog al verloren. En toch doen de Russen dat en nemen bewust risico's. We kunnen hoe dan ook niet accepteren dat Rusland ons per ongeluk aanvalt. Mijn trekking is dat we zulke incidenten nooit mogen accepteren. Anders gaat Poetin straks nog een stapje verder.

Ierse_Setter | 15-11-22 | 21:02

@Bigi Bana Boy | 15-11-22 | 20:30: De S.300/SA20 Gargoyle is geen troep. Het is zeker zo goed als de Amerikaanse Patriot. Of het ook zo goed onderhouden is, is weer wat anders...

Mbovenka | 16-11-22 | 00:05
▼ 7 antwoorden verborgen

Polen en Russen zijn als water en vuur. Gezien de geschiedenis is dat logisch. De Russen zijn nooit zo aardig geweest voor de Polen. Denk wel dat de Polen behoorlijk wat ketelmuziek nu zullen maken maar WW3 zal er niet van komen.

Zapata10 | 15-11-22 | 20:29

"Poolse journalist hoort van (onbevestigde) bronnen dat "mogelijk restanten van een door Oekraïne neergeschoten raket in Polen terechtgekomen" zijn"

Nou daar is de "off-ramp" voor artikel 5.
Gewoon doorlopen mensen.

Beste_Landgenoten | 15-11-22 | 20:28 | 6

Maakt niet uit. Wij kunnen ook liegen en dingen verkeerd uitleggen, misschien nog wel beter dan Poetin. Vol op het orgel nu!

HeerVanStand | 15-11-22 | 20:33

Tuurlijk droom maar verder, dit is gewoon een provocatie, kijken hoe het loopt, even kijken of de navo echt zo stoer is.

ikdenkwat | 15-11-22 | 21:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit kost 1 schip.

Rattus | 15-11-22 | 20:27 | 3

Ja, dat lijkt me wel een aardig idee: bij iedere Russische 'vergissing' even een Russisch schip aan pulver schieten. Oog om oog, tand om tand, dat is het enige wat die Karpatenkoppen begrijpen.

KeesBruin | 15-11-22 | 20:49
-weggejorist en opgerot-
Quatsche | 15-11-22 | 20:27 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Geruststellend lijkt het me niet.. Afweer hebben ze niet blijkbaar

schillenboer | 15-11-22 | 20:27
-weggejorist-
FogerRederer | 15-11-22 | 20:27 | 1

Poep. Ventilator.

Beste_Landgenoten | 15-11-22 | 20:26 | 4

@Wattman | 15-11-22 | 20:29:
Klopt, het is al een soort van risico dat Polen vanuit Rusland gezien precies achter Oekraïne ligt. Dit moest een keertje gebeuren.

Beste_Landgenoten | 15-11-22 | 20:32
▼ 1 antwoord verborgen

Met zo’n krater zijn het geen restanten van een onderschepte raket lijkt me.

Maggiderin | 15-11-22 | 20:26

Wat vindt onze Minister van Defensie hiervan?

Adriel | 15-11-22 | 20:26 | 2

De sleurt gewoon een tiental miljoen uit de kas voor onderzoek naar oorlogsmisdaden.

Aanbaklaag | 15-11-22 | 20:47

Die zit op Bali

klaas24 | 15-11-22 | 21:03

De NAVO gaat echt geen oorlog met Rusland beginnen om twee afzwaaiers, hoe beroerd het ook voor de slachtoffers is. Een afzwaaier is nog geen aanval op een land. Je mag alleen hopen dat die Poolse heethoofden niet op eigen houtje militaire repressailles gaan nemen. Want dan kan de boel wel escaleren. Maar WO3 gaat niet beginnen vanavond.

Bigi Bana Boy | 15-11-22 | 20:25 | 5

@de IJsman | 15-11-22 | 20:27:

Heerlijk zo'n bericht!

de IJsman | 15-11-22 | 20:27

Nee. De casus belli voor een oorlog ligt al een poosje op tafel dus geen reden om nu wel op te treden. Maar de Russen peentjes te laten zweten is wel van belang natuurlijk.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 20:37

Tuurlijk. Maar gebruik het maar om er druk op te zetten. Wapenleveranties opvoeren, no fly zone. Trek het veld nog maar wat gelijker voor de Oekrainers en laat ze het maar oplossen... we gebruiken ze nu ook al als proxy.

Sjors W. | 15-11-22 | 20:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja, dag. Geen echte oorlog tussen de NAVO en Rusland svp. Een proxy-oorlog is al erg genoeg. Zonder de Westerse intel en wapenaanvoer was de Oekraïne allang door Rusland ingelijfd. Voor de bevolking van de Oekraïne maakt dat niet uit: leven onder het juk van de regering Poetin of onder de corrupte regering van het plaatselijke corrupte opperhoofd komt neer op kiezen tussen poep en stront.

de IJsman | 15-11-22 | 20:25 | 7

Wat een domme tegel, ik had jou hoger ingeschat. Ik denk niet dat Zelensky zijn eigen bevolking laat martelen en verkrachten. Dat zijn toch echt Russische hobby's.

Après toi | 15-11-22 | 21:04

@SterF... | 15-11-22 | 20:54:

Prima dat ze zich verdedigen, hoor. Maar laten we niet doen alsof de Oekraïne een baken van hoop en democratie was voor de inval.

de IJsman | 15-11-22 | 21:09

@de IJsman | 15-11-22 | 21:09:
Maar laten we wel doen dat Oekraïners daar verandering in wilden en er een proces in gang was gezet het te verbeteren.

SterF... | 15-11-22 | 21:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Nja. Foutje. Sorrie.

Happy People | 15-11-22 | 20:24 | 1

*Solly!

de IJsman | 15-11-22 | 20:29

Laat een HIMAR ook maar eens “verdwalen” op bijvoorbeeld een niet-nucleaire energie centrale in Rusland.

Dr.Platypus | 15-11-22 | 20:24 | 2

De oorlogszuchtige taal is weer niet van de lucht. U houdt wel van escalatie?

Nuchternederland | 15-11-22 | 20:32

@Nuchternederland | 15-11-22 | 20:32: Zo is het! Rusland mag escaleren, zoveel het maar wil, en de rest van de wereld moet zich vooral gedeisd houden.

KeesBruin | 15-11-22 | 20:51

Russen krijgen al langer kritiek dat hun precisie wapens bij lange na niet zo precies is. Maar ja, Russen en toegeven dat ze eigenlijk dom bezig zijn en helemaal niet zulke goede wapens hebben?

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 20:23 | 3

Russen kunnen ook geen raketten afvuren. Dan heeft dat sneuneuzenvolk ook geen last van "afzwaaiers"

BenZen | 15-11-22 | 20:26

Een paar jaar geleden bestookte Nederland een mogelijke munitieopslagplaats in Hawija, Irak. De woonwijk ernaast werd zo'n beetje platgelegd met 70 burgerdoden tot gevolg en meer dan 100 burger gewonden. Vier jaar later, toen het uit de doofpot kwam, kon Rutte zich het voorvalletje niet meer heugen. Kennelijk hebben regeringsleiders, waar ook ter wereld, een beetje moeite met zelfreflectie.

Pollius | 15-11-22 | 20:32

@Pollius | 15-11-22 | 20:32:

Op een munitieopslagplaats waar bommen werden gemaakt. Alleen was de intel niet al te best omdat men dacht dat het niet zo'n grote boem zou doen.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 20:49

Artikel 5 gaarne in werking zetten en "afzwaaiers" op het rode plein laten landen.

CarelJan7937 | 15-11-22 | 20:22

Ik hoop dat de polen nu een no vlaai zone gaan instellen zodat de Russen een groot stuk Oekraïne niet meer durven ye beschieten. Moldaviës stroomnet is ook al geraakt vandaag. En de schade in Ukraine zal ook wel weer aanzienlijk zijn. Energievluchtelingen zullen wel weer hierheen komen. Ook een soort artikel 5 aanval. Maar goed, escaleert het vandaag niet, dan wel bij een volgende keer. Rusland probeerde misschien de aanvoer door Polen van wapens te raken. Binnenkort heeft Rusland weer nieuwe raketten van Iran. Wat als die in Polen /Roemenië gaan vallen?

Hadena | 15-11-22 | 20:22 | 1

Er is ook al een raket in Kroatië geland. Kreeg Oekraïne de schuld van door de Russen maar de verkeerde kant op schieten lijkt me nogal onlogisch. Russische wapens die richting westen worden geschoten is duidelijker.

Theodorus.Goldbach | 15-11-22 | 20:26

volgens staatssecretaris Christophe van der Maat VVD hoeven de huidige jongvolwassenen niet bang te zijn voor activeren massale dienstplicht zoals in de koude oorlog. Weer een gerusstelling in deze donkere dagen

HetOorAakel | 15-11-22 | 20:21 | 8

@J.Cash | 15-11-22 | 20:23:-
Dat gaat natuurlijk gepaard met grote vreugde-propaganda van onze mainstream media. Hoe fantastisch het wel niet eens dat we die verrijkende 'jongeren' binnen onze grenzen hebben.

HogeNood | 15-11-22 | 20:44
▼ 5 antwoorden verborgen

Het speelt zich af onder de grote rivieren. Niks belangrijks dus.

guldenmiddenweg | 15-11-22 | 20:21 | 1

Friet, bedoelde?

zuurtjeregen | 15-11-22 | 20:41

Artikel 5. Maar dan van de WVW voor de bestuurder van die raketten.

Shoarmamasutra | 15-11-22 | 20:21

De S300 is een luchtdoelraket, geen grondaanval-raket. Dat het een afzwaaier is lijkt me sowieso logisch.
De S300 wordt echter ook door Oekraïne gebruikt, zodoende mogen ze eerst wel eens het bewijs leveren dat deze door de Russen is afgeschoten voordat men de boel nog verder escaleert.

Abject | 15-11-22 | 20:21 | 3

Een proces, bedoelt u? Zoals met MH-17?

HeerVanStand | 15-11-22 | 20:22

Als die Russen nu eens oprotten uit Oekraïne dan kunnen ze ook niet "vals" beschuldigd worden en hoeft er niets bewezen te worden. En zelfs al zou dit een Oekraïnse raket zijn, dan nog is Rusland de schuldige. Want Rusland is degene die deze oorlog begonnen is en hem voortzet. En welke "men" escaleert de boel volgens u nog verder?

BenZen | 15-11-22 | 20:32

Mooie flater als het Russisch is. Daarbij, lijkt het mij ook niet ondenkbaar als hier een stukje elektronische oorlogvoering bij zit. Laat staan propaganda.

Schepvogel | 15-11-22 | 20:20 | 1

Jij blijft de Russen het voordeel van de twijfel geven. Terwijl je toch weet wat ze in jouw vaderland hebben uitgespookt.

Après toi | 15-11-22 | 20:23

Dat die russen het afgelopen jaar een trekker trauma opgelopen hebben snap ik, maar om nou ruim 500km uit de richting een stel hard werkende en overuren makende polen te beschieten is complete waanzin.

Dezenaamhier | 15-11-22 | 20:20

Keihard terugslaan. Hoog tijd voor een afzwaaier op Moskou.

Après toi | 15-11-22 | 20:19 | 3

En daarna gewoon glashard ontkennen met tenenkrommende leugens.

RandyBiel | 15-11-22 | 20:22

@RandyBiel | 15-11-22 | 20:22: Russen liegen altijd. Poetin kan morgen maar zo beweren dat hij zelfmoord heeft gepleegd.

BenZen | 15-11-22 | 20:34

Laat Guy Verhofstadt Poolshoogte nemen.

Kaas de Vies | 15-11-22 | 20:19 | 2

Wollt ihr den Totaler Krieg? Gaat hij daar roeptoeteren.

Snake | 15-11-22 | 20:20

Met zijn verdwaald gebit.

J.Cash | 15-11-22 | 20:24

Een afzwaaier is geen aanval.
Gebeurt erg vaak in een oorlog.
Dus nee, de NAVO gaat niets doen.
Althans, geen bommen op Moskou.
We zullen ze LOMP noemen.
Dat vinden ze leuk.

Ruimedenker | 15-11-22 | 20:19

Ik zou hele serieuze dreigementen richting Iran doen. Zo van: Dat is wat die raketten doen. Verkoop ze en wij hebben een probleem met jullie.

omanders | 15-11-22 | 20:18

Vladimir Poetin durft zijn Kremlin niet uit, want hij weet donders goed dat opgestaan is plaats vergaan. Een paar onverklaarbare rake aanslagen op de Krim.

All Eyes on Taiwan. Al die ouwe gekken aan de knoppen. Wij leven helaas in interessante tijden.

Hetkanverkeren | 15-11-22 | 20:17

Ik val aan, volg mij.

appeltjesgroeneweide | 15-11-22 | 20:16 | 4

@Is dit nog nieuws | 15-11-22 | 20:18: uiteraard.

appeltjesgroeneweide | 15-11-22 | 20:18

U bent in een all you can eat restaurant?

BrutusBosch | 15-11-22 | 20:20

Ik zou graag willen maar ik heb een andere belangrijke conferentie die ik helaas niet kan afzeggen.

zuurtjeregen | 15-11-22 | 20:43
▼ 1 antwoord verborgen

Nuke em!

pibasso | 15-11-22 | 20:16

No-fly zone boven Oekraïne instellen. Dan is het snel voorbij voor de Russen.

Of geef de Polen gewoon Kaliningrad. Als compensatie.

Enter Yeti | 15-11-22 | 20:16 | 6

Polen heeft al heel veel voormalig Duitse stukken gehad. Je zou ze dan eerder de voormalig poolse delen van Wit Rusland geveb. Maar day geschuif met grwnzen leidt alleen maar tot leed en ellende.

Shoarmamasutra | 15-11-22 | 20:23

Polen wil Kalingrad niet en Duitsland wil Kalingrad ook niet. Als je geen gesodemieter wilt binnen je grenzen dan moet je vooral geen enclave met goddelijke etnische Russen willen.

BenZen | 15-11-22 | 20:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Ten aanval!

Klaus Herzog | 15-11-22 | 20:16

Zowel Reuters als Associated Press berichten dat een hooggeplaatste Amerikaanse functionaris bevestigd heeft dat het om een Russische aanval gaat:

''Polish government spokesman Piotr Mueller did not immediately confirm the information from a senior U.S. intelligence official, who spoke on condition of anonymity because of the sensitive nature of the situation.''

goedverstaander | 15-11-22 | 20:16 | 2

Dat heb ik drie minuten geleden al geplempt.

Adriel | 15-11-22 | 20:18

Hun onderzeeërs zijn ook aardig verdwaald.

GeheidEenGeit | 15-11-22 | 20:15

Een aanval op één is een aanval op allen…

Mark zit te Dutten | 15-11-22 | 20:15

Ach, Polen zal toch nooit het begin van een wereldoorlog kunnen worden.

bitterpete | 15-11-22 | 20:15 | 3

1.9.1939

"Seit 5:45 Uhr wird jetzt zurückgeschossen"

BMS | 15-11-22 | 20:16

@BMS | 15-11-22 | 20:16: gelukkig. Dan komt es goet. Dan ga ik nu slapen. Welterusten.

nobodiesunmighty | 15-11-22 | 22:20

De navo moet zijn troepenmacht die nu al aan de grenzen staat gewoon opschuiven naar de westoever van de Dnjepr. Niet actief mee gaan vechten, alleen het luchtruim schoonhouden. Oekraïne nodig ons vast wel uit dus niet in strijd met internationaal recht. De Russen gaan die troepen echt niet bewust aanvallen.

Capt. Iglo | 15-11-22 | 20:14

"Polish government spokesman Piotr Mueller did not immediately confirm the information from a senior U.S. intelligence official, who spoke on condition of anonymity because of the sensitive nature of the situation. But Mueller said top leaders were holding an emergency meeting due to a “crisis situation.”
apnews.com/article/russia-ukraine-war...

Adriel | 15-11-22 | 20:13

Wat zijn het toch een klootzakken, die Russen!
Zelfs een raket een beetje de goede kant opsturen lukt ze al niet meer.
En zo plegen ze dus een - laten we nog maar even aannemen onbedoelde - aanval op een NAVO-land.
Ik neem aan, dat Rusland en de NAVO nu met elkaar aan de telefoon zitten, om een en ander te bespreken.

KeesBruin | 15-11-22 | 20:13

Polen kon dit wel eens niet over haar kant laten gaan. Gezien de deplorabele toestand van het Russische leger hebben de Polen de NATO wellicht helemaal niet nodig en staan ze binnen twee weken voor de poorten van het Kremlin.

goedverstaander | 15-11-22 | 20:13 | 1

Dat is nog t grootste risico, de Polen zijn haviken en fel antirussisch.
Laat ze hopelijk t geduld hebben de VS dit op te lossen. Poetins superjacht valt van een verdieping af geheel per ongeluk en dat is het dan.

Shoarmamasutra | 15-11-22 | 20:26

Kom maar door met dat artikeltje 5!

HeerVanStand | 15-11-22 | 20:12 | 5

1 natte scheet van de navo en Rusland wordt voor eens en altijd van de kaart gegumd.

Gizmo579 | 15-11-22 | 20:24

@HeerVanStand | 15-11-22 | 20:17: Nee, ik wil het gezonde verstand behouden. De escaleren, en vol voor vredesbesprekingen gaan. Hoe dan ook.

ChalinaRosa | 15-11-22 | 20:26

@ChalinaRosa | 15-11-22 | 20:26:
Daar heb je 2 kampen voor nodig. Ik weet, je bent geen fan van Zelensky maar om nou redelijkheid bij Poetin te verwachten vind ik ook weer zo naief.

Graaisnaaiert | 15-11-22 | 20:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Was dit bij een radiostation in Gleiwitz…?
Dan wordt er waarschijnlijk vanaf 5.45 uur teruggeschoten.

Mark zit te Dutten | 15-11-22 | 20:12 | 3

Seit 5:45 Uhr wird jetzt zurückgeschossen.

Frau_Ferkel | 15-11-22 | 20:14

Nou nee, dat waren de moffen, vriend. Dit is in Polen, niet in Duitsland.
En het is geen 'false flag', maar de zoveelste Russische blunder.

KeesBruin | 15-11-22 | 20:15

Tragisch.

Maar WW3 (nog steeds) niet waard.

Eduardo- | 15-11-22 | 20:11

Wie zouden de Russen de schuld gaan geven? Engeland, Amerika?

NoNoVio | 15-11-22 | 20:11

Twitter is wel een raging dumpsterfire van disinformatie de laatste tijd. Gewoon om te fucken met Jan en Alleman. Ik ga niet paniekeren zolang ik geen meer betrouwbare bronnen heb gezien dat een paar dronken tweets.

hooibergje | 15-11-22 | 20:11 | 1

Ik zie het op alle grote en professionele media

Shoarmamasutra | 15-11-22 | 20:27

Dit wordt afgeschilderd als een ongeluk. We laten liever de Oekraïners vechten dan dat we zelf risico lopen.

heldheino | 15-11-22 | 20:11

Wel prima argument voor de navo om serieuzere wapens te gaan leveren. Himars met een groter bereik bijvoorbeeld.

BobDobalina | 15-11-22 | 20:11 | 5

Ja, nu geen terughoudendheid meer. Dit is echt een grens die wordt overschreden.

Après toi | 15-11-22 | 20:21

@Après toi | 15-11-22 | 20:21:
Er was toch al een waarschuwing afgegeven dat dit zou leiden tot de vernietiging van alles Russische troepen in Oekraine, Donbass, de krim en de Zwarte Zeevloot? Oh nee, dat was als Poetin ABC-wapens gaat inzetten, maar dit zou natuurlijk ook wel een trigger kunnen zijn. Al staat er nog teveel open en een paar kilometer per ongeluk Polen in is wat anders dan op 20 kilometer vanaf de grens een Poolse metropool raken. Maar dit moet wel keiharde gevolgen gaan hebben mocht het inderdaad om een bewussie gaan.

Graaisnaaiert | 15-11-22 | 20:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Toch best kunstig voor een schoft die schijnbaar al maanden zonder raketten zit. Maar zonder dollen, dan kwam Jouke er nog best goed vanaf.

keistad | 15-11-22 | 20:11

Putin eens ferm toespreken en zeggen 'luister schobbejak, je tekent de vrede en geeft nu Oost-Oekraiene én de Krim terug, plus 10 jaar korting op dat gas, anders zwaait er wat, mannetje'.

Sjors W. | 15-11-22 | 20:11

Nu raakt de poep toch echt de ventilator. Even zien wat er nu gaat gebeuren, zal Poetin denken. Als reactie van de NAVO uitblijft, dan is de NAVO ook niets meer dan een papieren tijger en lacht Poetin in zijn vuistje.

H.J.W. | 15-11-22 | 20:10 | 2

Dit kan je prima stempelen als een ongeluk, wat het waarschijnlijk ook is. Wel even excuses krijgen van Putin en een schadevergoeding voor de 10e generatie van de getroffen families.

heldheino | 15-11-22 | 20:13

@heldheino | 15-11-22 | 20:13:
Foutje bedankt? Je zou kunnen zeggen dat zo dicht bij de Poolse grens op niet-militaire doelen schieten nogal vragen om 'ongelukjes' is, en dat je daar dan ook gewoon de rekening voor gepresenteerd mag krijgen. Was het de bedoeling? Wellicht niet, maar ze hebben het risico bewust genomen.

Sjors W. | 15-11-22 | 20:18

Ben bang, jammer voor die 2 Polen maar er zal niet worden gereageerd. Weer zet de NAVO/EU zichzelf voor lul.

Joyce | 15-11-22 | 20:10

Probleem is dat iedereen daar met dezelfde Russische zooi aan het schieten is, en dus niemand enig idee heeft waar dat ding vandaan komt.

wilmeister00 | 15-11-22 | 20:10 | 6

@BobDobalina | 15-11-22 | 20:12: ben blij dat de trollen het downplayen. Rusland wil dus niet dat het een provocatie lijkt.

Shoarmamasutra | 15-11-22 | 20:17

@BobDobalina | 15-11-22 | 20:12: "dwaalspoor" Toepasselijke woordkeuze onder dit stuk +1 Ik zoek nog naar een tegel waar ik het gezegde (daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn) kan gebruiken.

keistad | 15-11-22 | 20:21

@Sjors W. | 15-11-22 | 20:13:
Nee joh, gewoon een volgende Gleiwitzje, ingezet door de reptielen en het WEF. Uweettog.

Graaisnaaiert | 15-11-22 | 20:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Jetzt geht los. Ik ga vast een loopgraaf graven. #team Oranje

BobDobalina | 15-11-22 | 20:10 | 1

Net op tijd. Over een week ben in Quatar.

Kudtkip | 15-11-22 | 20:22

Bij de nos gaat het intussen over de botten van Potjomkin.

HeerVanStand | 15-11-22 | 20:09 | 2

@Shoarmamasutra 20:18
Ging over het nos acht uur journaal. Even de actualiteit en dan door naar de (Oekraïense) dingen van de dag.

HeerVanStand | 15-11-22 | 21:01

Tja shit happens met die oude onzuivere Russische troep. Wellicht wel weer het juiste moment voor de energiebedrijven om de prijzen alvast weer flink te verhogen...

Swaffelkaffert | 15-11-22 | 20:09 | 1

't Kan ook zijn dat Rusland de NAVO wil laten weten dat ze niet al hun luchtafweer-materiëel naar Oekraïne moeten sturen omdat er dan gaten in hun eigen verdediging vallen. Maar dat zou wel het spel op het scherpst van de snede spelen zijn.

Aristotalloss | 15-11-22 | 22:46

Laten we als Nederland meteen voor 3 miljard euro aan steun toezeggen.

Is dit nog nieuws? | 15-11-22 | 20:09 | 1

Al onze straaljagers.

Snake | 15-11-22 | 20:25

Zijn er al samenzweringen geduid hierover?

TheseDays00 | 15-11-22 | 20:09 | 1

Het begint hier al voorzichtig.

Sjors W. | 15-11-22 | 20:13

Heeft de raket de onderste steen geraakt?.

impy | 15-11-22 | 20:09

Ik neem aan dat Rutte gaat ondersteunen bij het onderse steen verhaal?

Debombdiggity | 15-11-22 | 20:09

Damm... zelfs de NOS was sneller met het nieuws dan de raket zelf. Normaal duurt het een week of langer voordat ze een expert geraadpleegd hebben en ze "het nieuws" melden.
We hoefden er maar op te wachten. De nieuwe tactiek van de Russische legerleiding: 'we gaan een stapje verder, per ongeluk, met hetzelfde".
RT Russia: 'dit was een raket van een Zimbabwaanse onderzeeër".

nobodiesunmighty | 15-11-22 | 20:08

En nou maar duimen dat dit niet uit de hand gaat lopen.

Kruimel | 15-11-22 | 20:08 | 1

Precies dat. Houd die oorlog in de vredesnaam daar.

ChalinaRosa | 15-11-22 | 20:12

Als dit zo doorgaat dan hoeven we ons helemaal geen zorgen meer te maken over onze pensioenen, inflatie of de energierekening. We zijn sitting duck.

marcoplarco | 15-11-22 | 20:08 | 1

Ari gaat kutten en de Russen mobiliseren tot 2,3 mln. I loopt vervolgens Taiwan binnen. Stopt verkoop Chips aan het westen en de hele big tech gaat in een omgekeerde .com bubble.

Astroturfer | 16-11-22 | 07:16

Dr op en dr over. Rusland uit Oekraine schoppen en bij de grens stoppen

Santtulainen | 15-11-22 | 20:08 | 5
-weggejorist-
HansGranaat. | 15-11-22 | 22:25

Gewoon doorpaken naar Moskou. Zoals Churchill zij

HansGranaat. | 15-11-22 | 22:27
▼ 2 antwoorden verborgen

En nu? Artikel 5 van de NAVO? Raketten plus twee doden op grondgebied van de NAVO. Tja... Maar volgens de Tweet is het nog niet duidelijk, dus even afwachten.

Adriel | 15-11-22 | 20:05 | 6

Waarschijnlijk stijgen de gas en elektriciteitsprijs alleen maar 300% ofzo, voor de rest gebeurt er niks

Swaffelkaffert | 15-11-22 | 20:11

@HankHill | 15-11-22 | 20:09: Dat is te hopen. Gelukkig waren het geen nucleaire raketten, anders zag de VS de kans op om haar eigen zware wapens in te zetten (natuurlijk op het moment dat artikel 5 ingeschakeld wordt).

Adriel | 15-11-22 | 20:11

Deloitte is al begonnen met een onderzoek naar de onderste steen. Het rapport is grondig, en duurt daarom nog 6 maanden.

Astroturfer | 16-11-22 | 07:25
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl