Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verplicht lezen voor het tentamen. Ingezonden brief in de Volkskrant over rente op studieschuld

Is. Wel. Zo. 

De studenten van Nederland hebben een hoop te klagen en vaak hebben ze gelijk. Kamers zijn schreeuwend duur, dankzij Henk Krol en zijn makkers kunnen ze pas op hun 93e met pensioen en een huis kopen zit er de komende 24 jaar nog niet in. Maar dat al die overjarige Sywerts nu massaal aan het janken zijn over 0,46% rente op hun studieschuld, dat is echt het aller aller domste wat we ooit gehoord hebben sinds gisteren. Niet gek dat de economische onbenullen in de Eerste Kamer (die eerder al die idiote verhoging van de AOW afdwongen) nu wat 'terugdoen' voor de studenten door een rente van 0% te eisen via de "motie-Koffeman" (moet nog over gestemd worden). Verplichte kost voor jong en oud, deze brief van Thomas de Boer in de Volkskrant. 

Reaguursels

Inloggen

Hé Ronaldo,
Je zeurt wel erg over die ouderen. Maar ik heb al ruim 25% koopkracht ingeleverd wegens niet-indexeren van MIJN SPAARGELD, dat mijn werkgever en ik jarenlang - verplicht - opzij gezet hebben bij een pensioenfonds, dat als enige taak heeft mijn spaargeld te beheren en waardevast uit te betalen. Wij vreten niets op van anderen. Wil iemand anders pensioen, dan zal hij/zij/x dat zelf moeten opbouwen. De AOW is een ander verhaal. Dat krijgt dank zij Willem Drees IEDEREEN die in Nederland woont of gewoond heeft, naar rato van het aantal jaren dat die persoon tussen zijn/haar 25e en 65e levensjaar in Nederland heeft gewoond. Een asielzoeker die in Nederland woont, maar nooit iets heeft bijgedragen, krijgt het wel, maar één Nederlander die in het buitenland heeft gewoond dus niet of minder. Die AOW wordt maandelijks opgehoest door alle werkenden EN de gepensioneerden. Dus gepensioneerden betalen dus mee aan hun eigen AOW, terwijl mensen did niet of nauwelijks bijgedragen hebben, wel gratis AOW krijgen.
Houd dus eens op met ouderen dd schuld van alles te geven. WIJ hebben er voor gewerkt.

Leffe Blonde | 23-10-22 | 20:25 | 1

Een waardevast pensioen is bij de meeste pensioenfondsen een ambitie en zelden een realiseerbaar doel, gegeven de hoogte van de inleg die gedurende de opbouwfase heeft plaatsgevonden. Het zou opvallend zijn als dat bij uw pensioenfonds anders is geregeld.

volksvaderland | 23-10-22 | 22:07

Krijg nog 4600 euro wegens het missen van een basisbeurs die er ineens weer is

Baksteenbakker | 23-10-22 | 17:55

1,78% rente. Waar hebben ze het over. Op een PL staat de rente op 7%.

Ipv doorstuderen en een studieschuld opbouwen kan men ook leren voor stucadoor, timmerman, loodgieter.
Vervolgens ZZP met een tarief van 65 euries per uur.

Maar ja, dan moet je wel willen werken voor je geld.
Kiezen voor een fopstudie en studieschuld van 50k ben je niet slim bezig ook al heb je dan een HBO of Uni papiertje.

Rotterdammert1965 | 23-10-22 | 17:42
-weggejorist-
grapo | 23-10-22 | 16:09

Wat een onzin. Inflatie maakt je schuld helemaal niet lager zolang je salaris niet meestijgt. In theorie kan inflatie schulden opeten, maar ook dan is het altijd de vraag ten opzichte van wat? Als de euro opeens de helft minder waard is t.o.v. goud en je hebt toevallig goud, ja dan kan je daar dus goed je schulden mee afbetalen.

Nu de praktijk. Je hebt te maken met 20% inflatie en een loonstijging van enkele procenten per jaar in de meeste sectoren. Over je leningen betaal je nu opeens rente, je krijgt minder hypotheek en wel een veel hoger maandbedrag terwijl er in de huizenmarkt nog steeds zeker 30% lucht zit door lage vaststaande rentes en schaarse. En op je zuurverdiende spaargeld krijg je nog steeds geen rente. Dus je verliest, verliest en verliest.

Mckenna | 23-10-22 | 14:36 | 1

Als dit... als dat...

Het gaat hier om waarden van schulden. Niets méér, niets minder.

Papa Jones | 23-10-22 | 14:38

De economie kan veranderen en werkeloosheid gaat weer oplopen, daarnaast heb je nul zekerheid over hoe je leven verloopt qua gezondheid en omstandigheden. Jonge mensen genoeg gezien die een ongeluk kregen, of een of andere ziekte waardoor ze helemaal die hoogbetaalde baan niet meer aankonden. Of ze krijgen een gehandicapt kind, wat hun hele plannetje overhoop gooit. Het is gewoon dom, je leven met een studieschuld van enkele 10duizenden euro's beginnen.

Zuster01 | 23-10-22 | 14:32 | 1

Ik vond het een prima investering ik mijzelf en de Oostenrijkse schirmbars anders

hetgeleteken | 23-10-22 | 16:22

Hier zit en gedachtefout achter: hij gaat er vanuit dat het inkomen van de oud studenten mee gaat met de inflatie. Dat geld natuurlijk niet voor alle social media influencers, of al die andere vakgebieden waar je in terecht komt met je master in de politieke wetenschappen, of iets met communicatie...

frank87 | 23-10-22 | 14:19 | 1

Nee, daar gaat hij niet van uit. Lezon !!

Papa Jones | 23-10-22 | 14:30

Je kunt er mooie berekeningen op los laten, het blijft een feit dat dit kabinet wederom een belofte verbreekt. Op de lening onder het leenstelsel zou geen rente betaald hoeven te worden. Nu zitten deze studenten met een BKR én betalen rente.
En volgend jaar komt de basisbeurs weer terug...
Hoezo onterecht klagen?!

Zegmaaru | 23-10-22 | 13:16 | 3

De "verloren generatie" met veel schuld als start

boerk | 23-10-22 | 13:25

Om even op het vorige topic hier op GS terug te komen (ik citeer):

Maar dat al die overjarige Sywerts nu massaal aan het janken zijn over 0,46% rente op hun studieschuld, dat is echt het aller aller domste wat we ooit gehoord hebben

Frau_Ferkel | 23-10-22 | 13:36

helemaal mee eens, studeren zou (in de basis, i.e. collegegeld en boeken) gratis moeten zijn.

ass-moral | 23-10-22 | 13:57

Ach het is wachten totdat de overheid de studentenleningen privatiseert en je aandelen in dat bedrijf kan kopen. Kuche SLM corparation kuche

brawler | 23-10-22 | 12:47 | 2

Studieleningen via Surinam Airways? Goed plan dan zijn je leningen binnen de kortste tijd ook niks meer waard

JeanDragage | 23-10-22 | 13:20

Je kunt wel zien dat Thomas de Boer uit Groningen (haha) niet gestudeerd heeft. Loon stijgt niet mee met de inflatie waarmee de hogere lasten voor de studieschuld bovenop de overige lasten komen die hoger zijn geworden.

WodieBlumensind | 23-10-22 | 12:39 | 3

Nog zo eentje die niet kan lezen en er andere zaken bijsleept.

Gezakt!

Papa Jones | 23-10-22 | 12:47

Je snapt het niet.

Après toi | 23-10-22 | 12:55

@Papa Jones | 23-10-22 | 12:47:
Allebei een beetje gelijk. Makkelijkste voorbeeld in interbellum waar je 200.000 rijksmark briefjes had om een brood te kopen. Maar dan kreeg je ook een dik pak papieren van miljoenen rijksmark in je handen. Zo moeilijk is het allemaal niet hoor. Die hypotheekschuld van 400k RM was in een paar maanden verdampt.

Tiscali-2 | 23-10-22 | 15:52

Veel reageerders gaan er vanuit dat de HBO of universitaire studie garant staan voor een hoog inkomen. Maar die garantie is er helemaal niet. Daarnaast is er ook geen garantie dat de studiekwaliteit overal hetzelfde is. Ook dat klopt namelijk niet. Je bent afhankelijk wat er geboden wordt. Docenten en studierichtingen komen en gaan en de student kan zonder zijn eigen schuld tussen de wal en het schip belanden. Studies die zeer gewaardeerd worden met een bijna vanzelfsprekend goed baantje aan het einde van de rit kunnen in korte tijd waardeloos worden omdat de markt in elkaar is gezakt. Denk aan een crisis.
Daarentegen kan er opeens veel vraag komen naar specialisten waar nog geen studie voor gemaakt is. Denk aan klimaatspecialisten. Toen het opeens een groot probleem werd kon "iedereen" die iets van wolken afwist een topbaan afdwingen. De baantjes en studies komen en gaan ook omdat de kennis en vaardigheden opeens niets meer waard blijken te zijn. Een studie die 10 jaar lang niets opleverde kan ook weer waardevol worden. Alleen is de kennis van 10 jaar geleden niet meer relevant. De belastingdienst laat alle ouderen met kennis van zaken opeens vervroegt met pensioen gaan. Dat gat kan niet opgevuld worden omdat de specifieke kennis ontbreekt bij afgestudeerden. Die ook nog eens voor een ander baantje kiezen. Intern opleiden kan ook niet omdat nogmaals de kennis verdwenen is. Het beroerdste is natuurlijk de politiek. Waar mensen aan de top van dit land niet om hun kennis ergens terecht komen, maar de politieke partij waarvan ze lid zijn leidend is. Goed en met de juiste toon alles bij elkaar lullen heeft meer waarde dan echte kennis. Politicologie/ geschiedenis is daar een voorbeeld van. Voor velen een nep studie en terecht. Je kan daar echter zonder veel problemen heel ver mee komen. Het enige is de juiste toon te vinden, oprechtheid veinzen en vooral veel geluid te maken wat indruk maakt op je collega's en de media in dit land.

dijkbewaker | 23-10-22 | 12:35 | 12

@Papa Jones | 23-10-22 | 15:37: Was het maar zo. Hoeveel mbo'ers zie je op lucratieve posities of zelfs hoeveel hbo'ers? We zijn geen meritocratie. Een papiertje en een netwerk opent deuren, zeker in het hogere management, de politiek, media etc.

Mckenna | 23-10-22 | 16:04

Studiekwaliteit is echt een dingetje ja. Stagiaires van een hbo zijn praktisch altijd goed, van een andere instelling bijna allemaal bagger.

SailingDuck | 23-10-22 | 16:17
▼ 9 antwoorden verborgen

Hoeveel verdient Kaas de Vies eigenlijk?

blikjegrolsch | 23-10-22 | 12:25 | 4

Loon 104.000 netto
Vermogenaanwas dit jaar tot nu toe ~4,34M.

Het was een moeilijk jaar.

Kaas de Vies | 23-10-22 | 12:54

Minder dan hij krijgt.

swassannuf | 23-10-22 | 13:11

@Kaas de Vies | 23-10-22 | 12:54: Waarom werk je eigenlijk als je 40 keer meer met je vermogen verdient?

Barre_de_k | 23-10-22 | 17:55
▼ 1 antwoord verborgen

Thomas de Boer vertelt niet het volledige verhaal. Als je alleen de tekst van de motie goed leest wordt dat al duidelijk. Nog een saillant detail: medeondertekenaar van de motie is Henriette Prast. Als iemand verstand heeft van financiële zaken in het algemeen en inflatie in het bijzonder is zij het wel.

Spring Bruissteen | 23-10-22 | 12:20 | 9

@Papa Jones | 23-10-22 | 12:46:
U wilt het maar niet zien hè. Politieke motieven staan hier los van. Het gaat om het totaalplaatje van iemand met een studieschuld.

Spring Bruissteen | 23-10-22 | 12:53

@Spring Bruissteen | 23-10-22 | 12:53: Studenten en politiek hebben álles met elkaar te maken.

Om studenten wel of geen lening te geven, en hoeveel rente te berekenen, is puur een politieke keuze.

Papa Jones | 23-10-22 | 12:58

@Spring Bruissteen | 23-10-22 | 12:53: Studenten zijn bevoorrecht en moeten niet zeuren.

Après toi | 23-10-22 | 13:25
▼ 6 antwoorden verborgen

Dit zou waar zijn als de inkomens gelijke tred zouden houden met de inflatie. Dat is niet het geval en daarom is het ingezonden stuk onzin.

André4711 | 23-10-22 | 11:56 | 5

@be_careful | 23-10-22 | 12:14: Oh ja, Andre4722 heeft een punt, maar als ik zeg dat Verstappen wereldkampioen is heb ik ook een punt.

Het verhaal van Thomas De Boer blijft gewoon staan, ondanks jullie opmerkingen over inkomen.

Snap je dat?

Papa Jones | 23-10-22 | 12:21

Het is beslist geen onzin. Als je 50.000 euro hebt geleend, en dat bedrag stond open in bijv. 2021, dan is dat nu nog maar 45.000 euro waard. Voor de bank van wie je dat geld leent is het namelijk in waarde verminderd. Het is dus een waardebepaling van dat bedrag, de waarde van je inkomen staat er los van. Ja, in praktijk betekent het dat je alleen iets aan die waardevermindering hebt als je inkomen niet ook in waarde daalt, maar voor de waarde van uitstaande schuld doet inkomen er niet toe.

blikjegrolsch | 23-10-22 | 12:22

Het is al waar als inkomen meer stijgt dan het rentepercentage. hoogstwaarschijnlijk gaan de lonen stijgen, zal ook “afgedwongen” worden in nieuwe cao’s en in vrijere sectoren ook door beperkte aanbod van (geschikte) arbeidskrachten.
Dus verhaal klopt 100%

Baer van Molm | 23-10-22 | 13:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Weer zo één. Inflatie is 14,5%, dus mijn hypotheek/lening is minder waard. Joepie.... Och oeps, geen 14,5 % loonstijging...

nsprokkel | 23-10-22 | 11:55

Deze vuistregel van inflatie geldt alleen als je inkomen ongeveer hetzelfde stijgt.

Kaas de Vies | 23-10-22 | 11:50

Je moet tenslotte wel 5x per jaar op reis kunnen van je studielening. Lekker wat van de wereld zien, ff tussenjaartje. Flikker toch op. Werken naast je studie daar kweek je karakter mee.

Behangdelul | 23-10-22 | 11:42

Thomas de Boer is econoom, dat kan niet anders.

Après toi | 23-10-22 | 11:42 | 1

Hij gaf Methodologie in Groningen

RickTheDick | 23-10-22 | 11:52

Nu weet ik niet hoeveel ze kunnen lenen, maar meen ooit gelezen te hebben dat geadviseerd werd aan studenten om die schuld, juist vanwege die lage rente, te maximaliseren en van dat geld een huis / huizen te kopen. Heb je een hypotheek van 0,45%. En ga nou eens uitrekenen waar we t hier oevr hebben. Stel, ze kunnen een ton lenen. Dan hebben ze maar liefst 450 euro te betalen aan rente in een jaar. 't Is wat.

NerdAlert | 23-10-22 | 11:41 | 8

Juist.... misbruiken... en dat hoort niet

be_careful | 23-10-22 | 12:16

@Kapitein Sjaak Mus | 23-10-22 | 12:08: bedrijfskunde. Jongens die rijk willen worden en denken dat geld gelukkig maakt.
En dat terwijl de zon altijd weer opkomt en in deze tijd in vurige kleuren onder gaat. Gratis en voor niets, om er een tautologie in te gooien.

Roos | 23-10-22 | 12:29
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat ook stilletjes een ramp is, is de inflatie van diploma's. Nu de helft van de jongeren hoger opgeleid wordt, is er een overschot aan hoger opgeleiden. Dus werkgevers verhogen simpelweg hun opleidingseisen. Ik las een tijdje terug een advertentie: gezocht: iemand voor de ontvangst. Werkzaamheden: binnenkomende mensen ontvangen, hun jas aannemen en in de garderobe hangen. Gewenst opleidingsniveau: HBO.
Aan universiteiten wordt je opgeleid tot onderzoeker, maar slechts een paar procent gaat dat werkelijk worden. De rest zit allemaal jarenlang tegen betaling dingen te leren die ze in de rest van hun leven niet meer gaan gebruiken. Natuurlijk kun je een deel van de kennis ook inzetten in een toekomstige baan, maar als ze direct na hun middelbare school waren gaan werken, dan hadden ze on-the-job ook dingen geleerd, en tegelijkertijd een salaris mee naar huis genomen. Plus je kunt tegenwoordig via internet allerlei cursussen doen.
Als je een moeilijke baan wilt waar je een echte opleiding voor nodig hebt, zoals arts of techneut, dan heeft een officiele opleiding zin, maar de meeste hogere opleidingen tegenwoordig zijn niet meer dan kinderdagverblijf voor grote kinderen.
Hogere opleidingen zijn voor de meeste studenten slechts uitstel van volwassenheid. Eerst jaren op de universiteit rondhangen, daarna jaren bezig zijn met studieschuld aflossen. En de regering maar klagen dat Nederlanders te weinig kinderen krijgen omdat ze te lang doen over volwassen worden.

DutchLion33 | 23-10-22 | 11:41 | 6

Waarom zouden iedereen in vredesnaam kinderen moeten krijgen. Om de pensioenvoorziening is stand te laten? Pervers systeem. De meeste mensen zijn totaal ongeschikt voor het ouderschap en met de tijd en het geld dat zij besparen door geen kinderen te nemen zouden zij in staat moeten zijn om een aanzienlijke derde pijler op te bouwen, om een eventuele verschraling van de tweede pijler op te vangen. We zijn sowieso al met veel te veel mensen hier.

de IJsman | 23-10-22 | 12:00

@de IJsman | 23-10-22 | 12:00: nu ben ik het weer met jou eens;-)

Roos | 23-10-22 | 12:30

Het zou goed zijn als men bij een academische titel ook het jaartal van verkrijgen zet. Bijv. Prof. Dr-2000. Ir-1995. Paerdekuth. Zo kan de waarde van de titel beter ingeschat worden.

Gummibrösel | 23-10-22 | 14:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat mij opvalt is dat er nogal wat studenten (jongeren in elk geval) zijn die ik dingen zie doen waar ik als student nooit geld voor had. Terrassen, restaurants, winkels, en zelfs vakantiereizen. Ik ging kamperen met een oude tent in een weiland. Ik verdiende wat geld bij om van te eten en als ik dat handig deed kwam ik rond. Ik leende naast de studiefinanciering wel bij, trouwens, en dat is nu afbetaald.
Maar naar een restaurant/hotel, laat staan een vakantiereis, was uitgesloten. En dat vond ik heel normaal. Ik woonde ook niet in de stad waar ik studeerde (te duur) maar op 12 km afstand (te doen).
Studiepunten moest je ook halen en als je er te weinig had was het einde studie.
Ik begrijp eigenlijk niet waar die lui over klagen: een studieschuld en studiedruk zijn niet nieuw. Een schop onder hun hol helpt misschien beter dan begripvol knikken.

Hommel | 23-10-22 | 11:40 | 5

De studenten die geen geld hebben om op het terras te zitten zal je ook niet op het terras zien zitten.
In jouw tijd zullen er ook wel studenten op het terras hebben gezeten.

RandyBiel | 23-10-22 | 12:00

@RandyBiel | 23-10-22 | 12:00: Dat is ongetwijfeld zo. Aan de andere kant vermoed ik dat, aangezien er kennelijk 'massaal' geklaagd wordt, er genoeg klagers zijn die zich wél allerlei luxes permitteren.

Hommel | 23-10-22 | 13:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan allemaal wel wezen.... maar toen ze de leenstelsel overeenkwamen zou er geen rente betaald hoeven te worden.

Kaas de Vies | 23-10-22 | 11:39

Meer dan genoeg studenten voor laptop en pc kijken, coaches en vergaderingen.
Nu nog wat "studenten" voor de bouw, garages, schoonmaak, horeca en winkel.
Ik bedoel uiteraard écht werk.

meneer Q | 23-10-22 | 11:38

Zet scholen universiteiten dicht bij een station, blijf je twee jaren langer thuis houd je 10000 euro in tuk. Gebleken is tijdens corona dat teams zoom etc niet afdoende is, avans den bosch is een mooi voorbeeld.

Schilder58 | 23-10-22 | 11:36

Dus eigenlijk denken studenten dus ook recht te hebben op gratis geld?

Harrie-Couvert | 23-10-22 | 11:34

Renteloos lenen is verslavend.
Het geeft mensen het gevoel dat geld gratis is.
Maar uiteindelijk moet je elke lening terug betalen, met of zonder rente.
Leg mij maar uit dat er studenten zijn met 30/40 duizend Euro schuld.
Da’s écht niet alleen studieschuld.
Zuipen op het terras, een nieuwe IPhone, een Moofje, etc.
Geen medelijden met mensen die niet met geld om kunnen gaan.
Maar hé! geen paniek, de boze blanke werkman betaalt jullie kwijtschelding wel weer.
Weet je….
Ik heb nooit op een uni gezeten ben op m’n 19e gaan werken en belasting betalen.
Vul nu dus al 32 jaar de pot.
Op onze hypotheek na (nog4jaar) nooit schulden gemaakt.
Sterker nog, vaak zat geld uitgeleend aan vrienden.
Hoor je mij klagen?
Ok mopperen dan, maar da’s geen klagen.

Ruimedenker | 23-10-22 | 11:33 | 6

Het is ook een handig afschuif dingetje voor lieden tot 27 jaar die bijstand aanvragen.

Duwbak_Linda | 23-10-22 | 11:54

@Kapitein Sjaak Mus | 23-10-22 | 11:50: Uiteraard de I-Phone 14 pro.
En die drank he, tegenwoordig ook behoorlijk aan de prijs.
De Moof wordt ook duurder (of is dat al geworden).
We moeten daar allemaal niet te kinderachtig over doen. Ruimedenker betaalt al dat soort dingen en dat is natuurlijk in hem te prijzen. O.k., hij moppert een beetje, maar meer ook niet.

Ichneumonidae | 23-10-22 | 11:57

@Ichneumonidae | 23-10-22 | 11:57:
Ik denk daar ook ruim over.
Het gaat mij niet slechter als het een ander goed gaat, iedereen heeft recht op zijn eigen keuzes.

Kapitein Sjaak Mus | 23-10-22 | 11:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Sinds leerlingen ‘studenten’ werden was de waanzin compleet..

Wijze uit het Oosten | 23-10-22 | 11:28

Ik durfde het uiteindelijk niet aan, was al vroeg uit huis en het betalen van de studie, de woon- en leeflasten vond ik gezien mijn omstandigheden te aanzienlijk.
Dat reken ik de overheid niet aan, ik heb een andere route gekozen die financieel beter behapbaar was en doelen bijgesteld.
Sommigen hebben er geen moeite mee met een schuld te leven, en zijn succesvol, maar ik had dat wel.
De oude constructie dat de lening een gift zou worden bij slagen kan wellicht wel mensen over de streep trekken die voor een dubbeltje geboren zijn. Maar als ik zie waar studenten hun geld aan uitgeven (uitgaan is erg duur en dat doen ze vaak wel) kan het soms ook wel wat minder.

letopuwzaak | 23-10-22 | 11:27 | 2

Goede bijdrage!

Après toi | 23-10-22 | 13:53

@Après toi | 23-10-22 | 13:53:
Dank u:-)

letopuwzaak | 23-10-22 | 17:20

Hebben we wel zoveel studenten nodig?
Zo'n beetje iedereen in mijn kring die niks kan, ging / gaat iets studeren m.b.t. sociaal werk.

Het schijnt dat een groot deel van de bevolking hulp nodig heeft met het een of het ander. Oh, allerhande problemen door opgebouwde studieschuld!

En natuurlijk de continue stroom nieuwe hulpbehoevenden.

kleybeuker | 23-10-22 | 11:27 | 6

@EEnzame SchizofrEEN | 23-10-22 | 11:33: Ik heb verschillende stagelopers gehad van één of andere technische MBO. Niet alleen het niveau was te triest voor woorden, de hele instelling was gewoon slecht.

kleybeuker | 23-10-22 | 11:45

@kleybeuker | 23-10-22 | 11:45: dat klinkt als een bepaalde 'leverancier' in 010...
Aan mij de schone taak hier iets te gaan doen. En nee, ik werk niet voor een MBO, maar wil wel zorgen dat techniek weer stevig op de kaart komt te staan.

EEnzame SchizofrEEN | 23-10-22 | 12:10

@EEnzame SchizofrEEN | 23-10-22 | 12:10: Nee. Het is in het noorden. Het is blijkbaar een landelijk drama.

kleybeuker | 23-10-22 | 12:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed argument, en dat geldt ook voor spaargeld. Het lijkt me dan ook redelijk dat voor de vermogensheffing de inflatie in mindering op het te belasten behaalde of fictieve rendement wordt gebracht, behalve de 2% inflatie die de centrale banken als grens hanteerden.

Muxje | 23-10-22 | 11:25 | 1

Ja ik moest laatst toch weer bijbetalen ook al was mijn rendement negatief

Whisky | 23-10-22 | 11:32

Wat ik niet begrijp is dat er een verschil zit in rente tussen een MBO en een HBO/WO lening.

DeaconDrCrane | 23-10-22 | 11:22 | 5

@Kapitein Sjaak Mus | 23-10-22 | 11:29: yup!
Terug naar het MTS systeem! Duidelijk, helder en veelal no-nonsens.

EEnzame SchizofrEEN | 23-10-22 | 11:35

@kaptein, ja en je hoeft geen hoogvlieger te zijn om op mbo niveau loodgieter te worden of elektricien dus dat is best voor grote groepen haalbaar

Whisky | 23-10-22 | 11:35
▼ 2 antwoorden verborgen

"Studenten".... Zucht

de Jager59 | 23-10-22 | 11:20

Verder zou je studies voor beroepen waar veel vraag naar is gratis kunnen maken en pret studies of studies waar weinig arbeidsmarkt perspectief in zit veel duurder.

Whisky | 23-10-22 | 11:20 | 2

Gaat niet werken: de groep die die pretstudies doet, doet die pretstudies grotendeels omdat ze talentloos, ideologisch verbrand en/of lui is. Denk je dat ze zelf die lening gaan terugbetalen, die ze nodig hebben als hun pretstudie veel duurder wordt? Beter is ophouden met het behandelen van pseudo-wetenschap als volwaardige studie, het verwijderen van politieke ideologie op universiteiten en het waardeloos verklaren van bepaalde diploma's. Zeg nou zelf: wil iemand écht een argument maken dat een master culturele antropologie of gender studies evenveel waard is als een master natuurkunde of wiskunde? Alleen al het pure denkniveau dat in die laatste twee gaat komt van een andere planeet in vergelijking tot het niveau van de eerste twee voorbeelden. Dan is het toch volkomen logisch dat dit gezever eens moet stoppen? En denk niet dat "ze" het niet weten, hoor, daarom omringen "ze" zich graag met soortgenoten: lekker klaarkomen in de gemeenschappelijke bubbel. Maar "ze" weten verdomd goed dat als het puntje bij paaltje komt, "zij" niets maar dan ook helemaal niets bijdragen aan de ontwikkeling van de mensheid, de welvaart en zelfs de vooruitgang op de onderwerpen die "zij" gestudeerd hebben. Feitelijk hebben "ze" geleerd een ideologisch standpunt op basis van pseudo-wetenschap een waarde toe te dichten die het niet heeft. Gefeliciteerd: jullie hebben een master in het hebben van een (soms verwerpelijke) mening! Ga snel wat nuttigs doen, zou ik zeggen. Met "ze" bedoel ik iedereen die zich niet kan distantieren van de politieke ideologie achter hun gevolgde pretstudie.

Gladiator Fap | 23-10-22 | 11:34

@gladiatorflap, ja dat geldt voor de meeste gamma studies, economie, rechten, sociologie, bedrijfskunde etc. Als je die studies doet is het extra belangrijk om de ideologie die wordt meegegeven niet voor zoete koek te nemen. Kritisch zijn en denken. Ik heb bij rechten gemerkt dat dit in de studie niet veel wordt gestimuleerd. Het is heel gericht op regels volgen natuurlijk. Dus zelf kritisch en onderzoekend zijn is dan extra belangrijk.

Whisky | 23-10-22 | 11:47

Volkskrant… Welke idioot leest dat bedrukte wc-papier nog?

beter-laat-dan-nooit | 23-10-22 | 11:19 | 5

@Kapitein Sjaak Mus | 23-10-22 | 11:31: jij ook! Iedereen hier!

RandyBiel | 23-10-22 | 11:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik vind het onderwijs in zijn huidige vorm achterhaald. Er wordt verouderde kennis bijgebracht in een setting die niet meer van deze tijd is. Collectief groepsgewijs, weinig aandacht voor het individu. Binnen de muren van gebouwen waar de praktijk niet doordringt. Veel meer individualiseren en praktijkgerichter maken met nieuwste kennis en kunde. Is wel duurder maar verdient zichzelf terug in minder uitval van studenten.

Whisky | 23-10-22 | 11:16 | 3

Vandaar dat het ministerie nu bezig is, het bedrijfsleven al op vmbo er bij te betrekken; laat die bedrijven aangegeven wat nodig is.

EEnzame SchizofrEEN | 23-10-22 | 11:37

Onzin. Ik verbaasde mij er juist over hoe oud en conservatief de industrie was zodra ik begon met werken.
Op de technische Universiteit maakte ik kennis met allerlei moderne technieken. Eenmaal aan het werk (energie sector), bleek de kennis behoorlijk achter te lopen.
Ook ging ik vanuit de TU gewoon op bedrijfsbezoek en zijn er stages en afstudeer opdrachten bij bedrijven.
Blijkbaar heb je zelf geen opleiding gevolgd, maar weet wel te vertellen wat er allemaal mis is?

RandyBiel | 23-10-22 | 11:47

@Randybiel, jij praat vanuit jouw ervaring bij TU terwijl dat nu juist de uitzonderingen zijn in NL waar bedrijfsleven en onderwijs meest verweven is via deeltijd hoogleraren etc, waar ik over praat is het grotere plaatje en ja ik heb daar kennis van en dus nee geen onzin.

Whisky | 23-10-22 | 11:56

In mijn studententijd besloot DUO plotseling dat alle thuiswonende studenten óók maar een lening moesten hebben. Kwam er hupsakee bij, elke maand. Ik moest echt een formulier invullen en opsturen om die onzin te stoppen.

Nou goed, opa vertelt...

Papa Jones | 23-10-22 | 11:14 | 4

In mijn studententijd kreeg ik elke keer flyers van de IB-groep/DUO over de mogelijkheden van lenen. Zonder disclaimer dat lenen geld kost. Het was eigenlijk gewoon promotie van hun product.
Toen ik begon met terugbetalen (met mijn startersalaris) ging het grootste gedeelte naar rente afdracht. Sowieso bestond 20% van de totale lening uit rente op renteopbouw. Toen heb ik wel even een tijdje spijt gehad.

guldenmiddenweg | 23-10-22 | 11:20
▼ 1 antwoord verborgen

Al dat studeren is nog steeds niet verplicht en de vraag is of de maatschappij zit te wachten op de studies die nu zoveel gedaan worden.
Maar goed, is ook weer zoiets dat moet van de EU:
".. Dit komt bijvoorbeeld naar voren in de doelen die Europa voor 2030 heeft gesteld, namelijk dat in alle lidstaten minimaal 45 procent van de 25- tot 35-jarigen hoogopgeleid moet zijn...."
www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistisch...

Wering | 23-10-22 | 11:13 | 1

Ik kan me niet voorstellen dat de bevolking opeens heel veel slimmer wordt. Ik vermoed dus dat hoogopgeleid in de toekomst vervangen kan worden door 'hoog'opgeleid.

lekgoot | 23-10-22 | 11:20

Inflatie heeft niks te maken met besteedbaar inkomen. Onzin argument dus totdat zeker is dat deze ook 14,5% stijgt. Beetje rente betalen over een lening is natuurlijk wel normaal en dit tarief stelt nog niks voor. De student kan natuurlijk ook gewoon werken naast de studie zoals zoveel van vreseljjke boomers wel deden en het zo betaalbaar houden, maarja, prio's.

DrJaap | 23-10-22 | 11:11 | 1

Als de prijzen 14,5% stijgen en die hoge prijzen houden aan, dan is jouw besteedbaar inkomen dus een stuk lager geworden (en je spaargeld is ook minder waard). Dat is inflatie. We zien trouwens dat de looneisen inderdaad stevig zijn. Soms eist men zoals in andere jaren inflatiecorrectie, dus reken maar uit wat dat met de lonen doet.

Muxje | 23-10-22 | 11:33

mijn boekhouder kwam met een goeie insteek: als je een eigen zaak hebt en kinderen dan kun je die zgn 'stage opdrachten' laten doen. Dan betaal je je eigen kind bijv 1000 per maand uit de zaak en het kind moet dan even een excel invullen of een paar mailtjes sturen (als bewijs). Mijn kinderen zijn nog klein maar wel iets om in het achterhoofd te houden natuurlijk. En niet verder vertellen hoor!!

small_town_dude | 23-10-22 | 11:10 | 7

@BobDobalina | 23-10-22 | 11:31: Mee eensch. Solidariteit is onterecht een vies woord. Misschien komt het omdat "verplichte solidariteit" in feite synoniem voor diefstal is. En de laatste tijd wordt meer en meer ongevraagd door de strot geduwd. Als het gaat om universele, objectief benodigde zorg, welvaart en voorzieningen ben ik absoluut voor een sociaal standpunt en draag graag mijn steentje bij. Als het gaat om ideologisch gemotiveerde "solidariteit" die niets met basisbehoeften te maken heeft krijg ik een naar gevoel van binnen. Op dat moment hélp ik niet de medemens die het nodig heeft, maar financier ik van mijn zuur verdiende centen de ideologische zelfbevrediging van politieke stromingen waar ik het niet mee eens ben.

Gladiator Fap | 23-10-22 | 11:41

Precies. En dadelijk verontwaardigd zijn als iemand iets negatiefs over "ondernemers" zegt.

Roeieber | 23-10-22 | 11:48

@BobDobalina | 23-10-22 | 11:31: Door dit soort constructies help ik indirect iedereen. Ik kan mijn (ingehuurde)personeel meer betalen, ik geef meer uit omdat ik meer overhoud. Dus ik pak niet een groter stuk van de taart, ik maak de taart groter. voor die tv verkoper, en meubelmaker en barman maakt het echt niks uit waar het geld vandaan komt, het is voor hen ook extra omzet.

small_town_dude | 23-10-22 | 13:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Thomas de Boer heeft zijn studielening zeker als gift gehad?

SailingDuck | 23-10-22 | 11:04

Nog maar weinig werkgevers gehoord die 17,1 % salarisverhoging bieden. En het ABP deed heel blij over ""indexatie"" met 2,39%, maar omdat geld slechts een ruilmiddel is, was de feitelijke boodschap dat de pensioenen van hun slachtoffers slechts 14,71% achteruit vlogen.

Overigens moeten die studenten natuurlijk niet zeiken. Geld is niet gratis. Als je dat niet weet, moet je niet gaan studeren.

wapster | 23-10-22 | 11:02 | 4

Geld is niet gratis. Als je dat niet weet, moet je niet gaan studeren.
Moet zijn volgens mij: studeren is niet gratis als je dat niet weet moet je niet studeren.
Er wordt vanuit gegaan dat de studie je naar een topbaan brengt waar je met een paar jaar je studieschuld kunt terugbetalen. Helaas is het in de praktijk niet zo eenvoudig gebleken omdat je inkomen niet het doel is, maar je talent waar je goed in bent. Anders werd iedereen wel tandarts, tennisprof, filmster, of bankdirecteur, enz.

dijkbewaker | 23-10-22 | 11:17

Mail gehad van het abp dat ze uit fossiele brandstoffen gestapt zijn. Dat kost geld. Masson en Van Zon werden eruit gegooid. De huidige woke bazin wil daarvoor lof toegezwaaid krijgen.

GregorVanPallandt | 23-10-22 | 11:21

@_pacman_ | 23-10-22 | 11:04:

echt om te huilen, wat kunnen we hier in hemelsnaam aan doen? ik zit verplicht bij dit woke pensioengedoe en toen ik die brief/post las... werd er wat radeloos van...

minderweter | 23-10-22 | 11:24
▼ 1 antwoord verborgen

dat de schuld minder waard wordt klopt alleen maar als de lonen omhoog gaan. anders betalen studenten zich gewoon net zo lam als iedereen hoor.

minderweter | 23-10-22 | 11:00

Het moet de ambitie van iedere weldenkende burger zijn om eventueel gemaakte schulden (hypotheeklening incluis) zo rap mogelijk af te lossen. Kop omlaag en gaan met die banaan. En verder niet op te grote voet leven en zorgen voor een buffer. Ik zie te vaak volstrekt onrendabele mensen die vervolgens wel roken, drinken, een auto hebben, kinderen hebben en als klap op de vuurpijl ook nog een halve dierentuin in huis halen. En maar janken.

de IJsman | 23-10-22 | 10:52 | 5

Voor het eerst in zeer lange tijd zijn we het volledig met elkaar eens. Mouwen opstropen, juiste beslissingen nemen en gewoon werken voor je toekomst.

Gladiator Fap | 23-10-22 | 11:07

Kinderen krijgen is je plicht als zoogdier. Plus kinderen moeten de economie draaiende houden wanneer iedereen hier met pensioen is.
De rest wat je noemt is inderdaad geldverspilling.

DutchLion33 | 23-10-22 | 11:49

@DutchLion33 | 23-10-22 | 11:49:

Er kwam spontaan een beetje kots opborrelen bij opmerking over de 'plicht als zoogdier om minderen te krijgen'. Gesproken als een ware reli-fundi en tegelijkertijd geeft het blijk van spirituele armoede. En de economie redt het ook wel als er minder onmatig wordt geconsumeerd, hoor. Hoe beter iedereen voor zichzelf zorgt, hoe minder groot het beroep dat zal worden gedaan op collectieve voorzieningen.

de IJsman | 23-10-22 | 12:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Verslaving aan gratis geld, vandaar dat we onder andere daardoor zo'n hoge inflatie hebben.

Dat beetje rente, peanuts.

Wattman | 23-10-22 | 10:51

gratis tip: ga in Belgie studeren, Gent of Leuven ofzo. Kamers zat, en bijbaantjes zat en ik denk ook minder collegegeld en goedkoper bier!

small_town_dude | 23-10-22 | 10:50 | 8

En Nonkel Frituur vind je er op iedere straathoek.

wijsvinger | 23-10-22 | 11:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Onlangs heb ik een artikel gelezen waarin de vraag werd gesteld of jongeren zoveel slimmer zijn geworden, of dat het niveau van HBO en universiteit zoveel omlaag is gegaan gezien het aantal afgestudeerden. Goeie vraag, we weten het antwoord.

Zelf had ik destijds ook een studieschuld, omdat mijn ouders niet van plan waren hun ( toen verplichte -gheghe) bijdrage te betalen. Daarover betaalde je natuurlijk ook (meer!) rente en het kwam bij niemand op om hierover te jammeren.
Je hoeft immers niet te studeren en een schuld opbouwen is ook een keuze.

De meeste studenten van tegenwoordig wonen thuis, hebben weinig tot geen lasten en in hotel Mama wordt er voor ze gekookt en gewassen. Ze consumeren, reizen, kopen cappuccino's met havermelk en kunnen sparen. Maar de rupjesnooitgenoeg willen straks meteen een 2 onder 1-kap met oprit dus geen schuld.
Waarom zegt niemand hen dat ze verwende kudtkinderen zijn?

Roos | 23-10-22 | 10:49 | 11

@Keutels | 23-10-22 | 11:20:
Het hangt van de studie af. Voor hbo-studies kan ik me voorstellen dat dit wel opgaat. Maar bij universitaire bètastudies wordt er bijvoorbeeld wel degelijk een grondige basis gelegd, waarop je verder kunt voortbouwen als je de praktijk ingaat.

lekgoot | 23-10-22 | 11:24

"of jongeren zoveel slimmer zijn geworden, of dat het niveau van HBO en universiteit zoveel omlaag is gegaan''

Nou, godzijdank zijn er nog genoeg hele slimme jongeren/studenten, maar je leest toch ook regelmatig berichten dat PABO studenten - die later kinderen in het basisonderwijs moeten onderwijzen - zelf heel slecht kunnen rekenen, en dat op universiteiten verslagen, 'papers', rapporten, scripties (en hoe door studenten geschreven materiaal tegenwoordig ook genoemd wordt) worden ingeleverd waar de honden geen brood van lusten, zo wemelt het van de fouten.

Dr_Johnson | 23-10-22 | 11:34

@2tribes | 23-10-22 | 11:02: De generatie die in de jaren '70 heeft gestudeerd kon gerust 13 jaar doen over een 4-jarige studie, met volledige overheidssubsidiering. Maar inderdaad, de generaties daarvoor hadden het niet breed.

DutchLion33 | 23-10-22 | 11:52
▼ 8 antwoorden verborgen

Kwijtschelden.
Alle studieschulden.


Daar ben ik voor.
Volledige schadeloosstelling van de pechgeneratie.

Mbo 'ers betalen meer rente. Maar hebben niet minder schuld. Hun loon is niet gestegen. Het Europese minimumloon van 14 euro is er niet in NL, Rutte stelt het zolang mogelijk uit, en onderzoekt hoe hij er onderuit kan want dat wint stemmen bij trouwe ondernemende VVD achterban.

Ik ken een mbo er met 30.000 euro schuld. Diploma van het soort waar geen tekorten van zijn in de sector. Werkt dus voor een laag loon. Zit ook zelfs bij de voedselbank. Nu 26 jaar oud. Die betaalt nooit die schuld terug. Kan niet. Gaat niet.

Een leven lang armoede is het vooruitzicht voor hen.

En dat is de schuld van de baby-Boomer en de van de generatie na de baby-Boomer. Ik schaam me en voel me schuldig naar de jeugd van nu.

Voelen meer mensen zich schuldig?

gaffelbaard | 23-10-22 | 10:47 | 33

@EEnzame SchizofrEEN | 23-10-22 | 11:51:
Ben nu wel nieuwsgierig naar welke studie deze mbo-ers gevolgd heeft;

Iets in een sector waar momenteel geen arbeidstekorten zijn.

gaffelbaard | 23-10-22 | 12:54

@Duwbak_Linda | 23-10-22 | 11:57:
Je gaat zelf ook nergens in op steekhoudende argumenten van anderen.

Je bedoelt, ik ga niet in op vooroordelen. Inderdaad.

gaffelbaard | 23-10-22 | 12:55

Iedereen bedankt voor de reacties. Jammer zoveel vooroordelen over het ontstaan van studieschulden te moeten lezen. Het leidde af van mijn stelling dat de pechgeneratie schadeloos gesteld zou moeten worden.

Gelukkig zaten er ook leuke en serieuze reacties tussen, waarvoor ik de reaguurders bedank.

gaffelbaard | 23-10-22 | 13:00
▼ 30 antwoorden verborgen

Gedurende studie standaard 15 -20 uur per week erbij gewerkt, en in zomervakanties, om schuldenvrij te kunnen studeren. Ja, ik heb daardoor wat feestjes gemist en het was af en toe zwaar te combineren met studie. Zou met de dusdanig naar beneden gestelde eisen voor iedere matige student een makkie moeten zijn.

_pacman_ | 23-10-22 | 10:44 | 6

@Adriel | 23-10-22 | 10:47:
Tegenwoordig wel. Als ze niet minimaal twee avonden/nachten in de week zich vol kunnen laten lopen dan komen ze in geestelijke nood.

2voor12 | 23-10-22 | 10:49

@Adriel | 23-10-22 | 10:47: ja op die leeftijd zeker. Sociale cohesie is erg onderschat, daarom werden studenten in coronatijd ook knettergek.

small_town_dude | 23-10-22 | 10:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Studenten kiezen voor een periode in armoede, om daarna te kiezen voor een periode van belastingbetalen. Als ze na de studie kiezen voor kinderen, krijgen ze klachten dat ze gebruikmaken van kinderopvangtoeslag. Kregen ze een kruisje achter hun (buitenlandse) achternaam, dan ging de belastingdienst fiscaal kopschopppen.. 96% uit die groep bleek VOLLEDIG onschuldig.

Soms vergeten we even hoeveel belasting deze groep betaald.

Samen met de inflatie die nog niet gecorrigeerd wordt in hun inkomen leven deze mensen van salarisdag tot salarisdag. Even 17% inflatie incasseren betekent twee maandsalarissen inleveren. Want die loonsverhoging komt misschien volgend jaar na een paar weken staken.

Deze stap op de studiefinanciering is de druppel. NIet de aanleiding of oorzaak.

Misschien moeten we eens stoppen met al deze inkomensgerelateerde mini-regelingen die vooral voor de zieligheidsindustrie enorme werkgelegenheid opleveren.

Deze groep neemt de staatsschuld al op zich, beetje vreemd om daar een persoonlijke studieschuld bij op te tellen. Dan zou je ook criminelen moeten laten betalen voor hun gevangenisstraf (ook scholing),. of bewust werkelozen voor hun uitkering (wat we nu ook doen met ondernmers in de bijstand).

Vroeger was de auto een melkkoe, nu de student.

Feynman | 23-10-22 | 10:42 | 5

Vroeger was de auto een melkkoe, nu de student.

=

Rutte melkt (ook) uw kinderen uit.

gaffelbaard | 23-10-22 | 10:51

De auto is overigens nog steeds een melkkoe, net als de werkgever en de werknemer. En die inflatie van 17% geldt voor iedereen, studenten, werkenden, werklozen en gepensioneerden. En de meeste mensen (met name huizenbezitters) betalen aanzienlijk meer rente dan 0,46% of zelfs 1,78%.

Dat de belastingdienst fraudeerde klopt maar dat is een andere discussie. Al ben ik wel met je eens dat dat peperdure, onrechtvaardige en bovendien fraudegevoelige toeslagencircus volledig wordt afgeschaft. Zonder die zieligheidsindustrie kunnen de belastingen flink omlaag.

Dandruff | 23-10-22 | 10:56

@2voor12 | 23-10-22 | 10:48: Waarom heb je niet gratis in Duitsland gestudeerd!? Had je minder hoeven kromliggen na je studie.

Je mist even de centrale vraag. Waarom moeten mensen die zich volledig inzetten op hun ontwikkeling & nut voor de samenleving langdurig leven zonder extra`s?

Nieuwkomers, werklozen en gevangennen claimen allemaal rechten, en krijgen die ook toegewezen. Beetje vreemd dat de mensen die de plicht krijgen die rechten te vervullen 5+10 jaar moeten leven zonder extra`s....

Wanneer komt u voor zichzelf op?

Feynman | 23-10-22 | 10:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Interne opleidingen?
Kan al vanaf het VMBO.
Wel eerst de handjes laten wapperen.
Heb je ook geen studieschuld.
Of ga studeren in het buitenland in sommige landen o.a. Polen worden EU universeel geaccriteerde universitaire studies nog betaald door de overheid ook voor niet poolse studenten je moet daarvoor wel eerst een intake doen en uitgeloot worden.
Zo heeft de dochter van een kennis van mij haar tandartsopleiding (6 jarig) gedaan in Polen en met haar diploma kan ze nu gewoon in de hele EU werken.
Ze werkt nu bij een nederlandse tandarts.

steekmug | 23-10-22 | 10:41 | 4

@2tribes | 23-10-22 | 11:16:
De Poolse bevolking. Met die tarieven van Nederlandse tandartsen kan je echt wel een studieschuld afbetalen.

Diotima | 23-10-22 | 12:21

@Diotima | 23-10-22 | 12:21: Die studielening hebben ze volledig opgenomen toendertijd juist wegens de lagere rente dan een consumptief krediet en om het levensonderhoud in Polen te betalen. Ja ok weet het het zijn slimme haaibaaien.

steekmug | 23-10-22 | 12:25
▼ 1 antwoord verborgen

Metselaar, timmerman of loodgieter worden kost geen reedt.

NLgaatnaardeklote | 23-10-22 | 10:39 | 2

Niet waar. Mbo opleidingen. Ook die kosten geld. En ook die studenten hebben studiegeld. U bent misschien geboren ergens in de jaren 70, 80 misschien vroeg 90? Voor de generaties daarna werd studeren onbetaalbaar.

gaffelbaard | 23-10-22 | 11:01

In de jaren tachtig kostte studeren ook geld. Nu zijn er via Coursera Edx en allerlei platforms mogelijkheden goedkoop certificaten te halen. Niet als loodgieter of timmerman dat kun je niet online leren. Afgestudeerden krijgen makkelijk een baan, met deze arbeidskrapte.

thanseeuwen | 23-10-22 | 11:25

Er zijn heel veel fopstudies waar je niks nuttigs leert en die alleen bedoeld zijn om extreem links universiteitspersoneel aan het werk te houden en waar je aan het einde een waardeloos diploma aan over houdt waar je niks mee kunt behalve ambtenaar worden want in het bedrijfsleven zitten ze niet op je te wachten.
Dat zijn de mensen die gratis geld normaal zijn gaan vinden en die nergens voor willen betalen.
Met je genderstudie, je critical race theory en je vrijetijdsmanagement.
Wees blij dat je maar zo weinig hoeft te betalen.

Osdorpertje | 23-10-22 | 10:38 | 7

@2voor12 | 23-10-22 | 10:44:
Precies, beter sturen op baanzekerheid. Alleen. wie bepaalt wat nuttige studies zijn? Gaan daar dan weer ambtenaren over die voortgekomen zijn uit volstrekt nutteloze studies?

2tribes | 23-10-22 | 11:21

@2voor12 | 23-10-22 | 10:44: Alsof mensen robots zijn die je even programmeert. Talent laat zich echter niet programmeren. Dus je doet een studie waar je goed in bent wat wellicht om allerlei redenen een baan oplevert die minder inkomsten genereert. Je kan mensen niet dwingen een veelbelovende technische opleiding te doen waar ze geen talent voor hebben. Fopstudies bestaan niet. Het waardeoordeel is subjectief.

dijkbewaker | 23-10-22 | 11:41
-weggejorist-
nobele wilde | 23-10-22 | 18:44
▼ 4 antwoorden verborgen

De hypotheek rente is ook extreem laag. Ook bij 4-5% De telegrof en AD doen ook net alsof mensen recht hebben op lage rente. Normaal zou een rente van 7-85 zijn. Begin 80-er jaren kreeg je op enige moment 12% op je spaargeld. Het laat zich raden dat de hypotheekrente ook ruim in de 10% zat. Mensen kochten toen gewoon huizen met annuïteit. In plaats van de jankers aflossingsvrij. Straks moet er afgelost worden en laat ons raden, de mensen hebben dan geen geld.

AntiZanicz | 23-10-22 | 10:34 | 2

7-85 ? % ? Da’s een ruim marge..
Trouwens, 1980 stond de hypotheekrente op 14,8% en economisch Nederland stond helmaal stil. Vele bedrijven failliet en de huizenprijzen daalden n luttele jaren met 25%. Ik heb het van nabij meegemaakt en p een leeftijd dat je dat onthoudt.

LD69 | 23-10-22 | 10:40

Zo'n hoge rente zou nu het failliet van zuid Europa betekenen.

lekgoot | 23-10-22 | 11:11

Kweenie hoor, maar veel van die klagers zijn 30 wanneer ze überhaupt de arbeidsmarkt betreden -vaak nog zonder een cent aan levensonderhoud te hebben betaald, want helemaal graties bij paps en mams inwonend. Je had dus ook gewoon je schuld kunnen beperken en een bijbaantje kunnen nemen om alle leuke dingen van te doen ipv op de zak van je ouders teren en die 6e vliegreis te boeken of alweer de nieuwste iphone te kopen.

2tribes | 23-10-22 | 10:33 | 1

Als paps en mams genoeg financiële middelen hebben is er geen reden om te klagen. Dus die hoor je ook niet.

dijkbewaker | 23-10-22 | 11:58

Als ik net was afgestudeerd en mede dankzij mijn EUR 40.000 studieschuld geen enkele reele kans zou maken op een koophuis in NL, dan zou ik mijn heil zoeken in een land met meer perspectief waar het bezit van je kennis en vaardigheden nog wat oplevert.

ChatBot | 23-10-22 | 10:33 | 4

dat zou u doen maar die plekken zijn er niet. Mensen komen hier wonen en werken en gaan liever niet ergens naar toe.
Met een normale baan los je die 40.000 in een paar jaar af. Ik heb alles laten afkopen toen er een gelegenheid was en dokte in één keer.

AntiZanicz | 23-10-22 | 10:36

Dan moet je wel iets gestudeerd hebben wat iets waard is op de arbeidsmarkt.

Osdorpertje | 23-10-22 | 10:41

@2tribes | 23-10-22 | 10:35: Als die echte kennis en vaardigheden slecht betaalt worden heb je toch een probleem.

dijkbewaker | 23-10-22 | 11:45
▼ 1 antwoord verborgen

Er vanuit gaande dat de lonen zullen meestijgen met de inflatie, anders zul je toch echt net zoveel uurtjes moeten maken om het af te lossen.

Flibbage | 23-10-22 | 10:30 | 5

@Papa Jones | 23-10-22 | 10:33:
Fascist !

LD69 | 23-10-22 | 10:38

@Papa Jones | 23-10-22 | 10:33: Tegel van de dag

Gladiator Fap | 23-10-22 | 11:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat is leuk bedacht Thomas de Boer, maar het klopt niet.

Je gaat er stilzwijgend vanuit dat je salaris met 14% omhoog gaat, dat de inflatie helemaal gecompenseerd wordt voor koopkrachtbehoud.
Maar is dat wel zo?
Nee dus.
Dan krijg je een heel ander rekensommetje.

Waarom ben je dat vergeten in je Volkskrant-plempsel?

AdvocatusDiaboli | 23-10-22 | 10:30 | 12

@Bomenknuffelaar | 23-10-22 | 10:57: Ja klopt, als je inkomsten niet meestijgen heb je nog niks aan dit verhaal. Maar het verhaal op zich klopt. Ik kwam in het verweer omdat iemand beweerde dat het verhaal niet klopte.

En het inkomen gaat ook wel stijgen, dus met de daadwerkelijke aflossing komt het ook wel goed.

Papa Jones | 23-10-22 | 11:23

@AdvocatusDiaboli | 23-10-22 | 10:53:
De strekking van zijn verhaal klopt wel in de zin dat rente van 0,46% veel minder pijn doet dan inflatie van 14%. En zolang je salaris met ten minste 0,46% stijgt wordt je schuld in reële termen inderdaad kleiner. En de meesten gaan er echt wel meer op vooruit dan 0,46%

Lambik1 | 23-10-22 | 14:40

@Papa Jones | 23-10-22 | 10:48: Jouw opmerking klinkt inderdaad buitengewoon dom. Schulden weginflateren werkt alleen als je inkomen meestijgt met die inflatie. Doet het dan? Wie gaat er momenteel 14% op jaarbasis vooruit? Met een stijging van 5% sta je nog steeds dik in de min. Het wordt dan alleen maar moeilijker om schulden af te lossen, want je bent meer geld kwijt aan andere zaken en dat geld kan dus niet meer gebruikt worden om schulden af te lossen. Het idee dat inflatie 'goed is voor schulden' is niets anders dan bogus. Dat geldt alleen maar voor actoren met 'pricing power' - oftewel overheden en zeer grote bedrijven. Alle anderen zijn zwaar de lul met inflatie, juist ook degenen met schulden. Linkse Volkskrant columnisten en economie - het blijft een combinatie die je vooral niet serieus moet nemen.

nobele wilde | 23-10-22 | 18:39
▼ 9 antwoorden verborgen

Idee: Alle vormen van uitkeringen worden leningen.. Gratis Miele? Neen.. een lening..

WellusNietus | 23-10-22 | 10:30 | 2

Idee: alle vormen van subsidie worden leningen.

Stonecity | 23-10-22 | 10:49

Doe maar niet, dan worden er een heleboel leningen nooit meer terugbetaald waardoor je uiteindelijk alsnog profiteurs aan het sponsoren bent

Lambik1 | 23-10-22 | 14:37

De overheid zou niet achteraf een contract moeten kunnen veranderen, mag de burger ook niet. Percentage zelf is irrelevant.

Phreack | 23-10-22 | 10:29 | 1

Denk niet dat het contract is veranderd: rente was nul-tarief maar niet weg. Zelfde met dienstplicht: is nooit afgeschaft, staat al decennia ‘on-hold’.

LD69 | 23-10-22 | 10:35

"Niet gek dat de economische onbenullen in de Eerste Kamer (die eerder al die idiote verhoging van de AOW afdwongen)"

Die verhoging komt natuurlijk heel erg gelegen voor veel mensen zoals ik (en mijn vrouw) die niet in staat zijn om iets aan die inflatie te doen , door bijvoorbeeld meer te gaan werken of door een hoger loon te eisen , want we hebben niks in te brengen.

Zwizalletju | 23-10-22 | 10:27 | 3

Als je met een inflatie van 14% zit en en je komt niet meer rond als oudere met een AOW. Wat stel je voor dan? Meer voedselbanken bereikbaar voor mensen met een looprek?

AdvocatusDiaboli | 23-10-22 | 10:48

Ook voor AOW ers wordt het leven duurder, gun ons een klein beetje meer geld, 70 euro oh wat erg.

gato | 23-10-22 | 11:34

0,46% rente maar liefst. Toe maar, toe maar.

Duwbak_Linda | 23-10-22 | 10:27 | 1

Ja, gejank om een paar euro. Typisch millenial gedrag.
Kunnen hun curlingouders niet voor die 10 euro bijspringen?

2voor12 | 23-10-22 | 10:40

Als je de kans krijgt om universitair onderwijs te volgen, wat nog steeds flink wordt gesubsidieerd door de belastingbetalers, dan mag je toch geacht worden in staat te zijn een redelijk inkomen te verwerven en je schuld af te betalen.

Zeurders | 23-10-22 | 10:25 | 4

Met een studie vrijetijdsbesteding of doctoraat yoga kom je niet ver.

2voor12 | 23-10-22 | 10:34

Inderdaad, met een universitaire studie verdien je hopelijk een redelijk inkomen. Maar het is al lang niet meer zo dat je door een universitaire studie tot de grootverdieners gaat behoren.
Je ziet dat ook aan de startsalarissen, bijvoorbeeld in het onderwijs. Een universitair geschoolde docent in het middelbaar onderwijs kreeg pré-HOS nota schaal 12 BBRA. Nu is de maximale schaal 11 BBRA, zelfs voor gepromoveerden (dr.).

theo-is-dood | 23-10-22 | 10:44
▼ 1 antwoord verborgen

Oplossing: betaal meteen af, hoef je geen rente te betalen. Zelf kreeg ik toen korting op de schuld. Stem op de achtergrond: Let op, geld lenen kost geld!

TheseDays00 | 23-10-22 | 10:23 | 5

@goedverstaander | 23-10-22 | 10:49: Mijn zoon woonde gewoon thuis en ging met zijn OV kaart naar de universiteit in Utrecht en soms Amsterdam, want twee studies. Om uit te gaan had hij een baantje.

gato | 23-10-22 | 11:38

@gato | 23-10-22 | 11:38: Ja, maar dat is dan een thuiswonende student. Dat was eerder vaak niet het geval en kwam er kamerhuur bij.

goedverstaander | 23-10-22 | 11:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Er was altijd al rente op de studieschuld en die is altijd gekoppeld geweest aan de actuele rente. Dit is echt zeuren om privileges die je niet eens hebt.

Me_Giant | 23-10-22 | 10:22 | 5

@Ichneumonidae | 23-10-22 | 10:24:
Een renteloze lening van niks met daar bovenop een rentedragende lening om sowieso te kunnen leven. En die rente was bijna marktconform.

2voor12 | 23-10-22 | 10:33

@2voor12 | 23-10-22 | 10:33: Kennelijk studeerde jij dan later dan ik. In mijn tijd had je een gratis studiebeurs. Daarnaast een renteloze lening.
De verhouding tussen beurs en lening was ongeveer 50%.

Ichneumonidae | 23-10-22 | 10:38

Ik vond ze altijd wat vaag in hun communicatie over ondermeer het rentepercentage, als je een studie niet afmaakte moest alles terugbetaald worden en de rente toen 4% was ingegaan vanaf dag 1.

voldemort | 23-10-22 | 11:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Het vroegere studiebeurzensysteem vond ik prima. Iha vind ik dat al het onderwijs gratis zou moeten zijn.
Te meer als je bedenkt waar nu het geld van de belastingbetaler aan wordt verspild.
Een € 2.000 alleen al aan collegegeld vind ik serieus van de zotte.

Ichneumonidae | 23-10-22 | 10:22 | 6

@Ichneumonidae | 23-10-22 | 10:35: ook prima. Zo ging het destijds, toen wij dachten 'even' een HTS te doen, bij ons ook; op drie-kwart van het eerste jaar gesprek met decaan:' wat gaat het worden, ES? Kappen, of switchen?'!

EEnzame SchizofrEEN | 23-10-22 | 10:50

@EEnzame SchizofrEEN | 23-10-22 | 10:50: Herkenbaar. In mijn geval haalde 50%(!) het eerste jaar niet. Daarnaast herinner ik me nog een student geschiedenis die, passend bij z'n studie, tien jaar over die studie deed. Bouw je je eigen geschiedenis op...
Hij deed gewoon geen flikker. Dat is gelukkig anders geworden.

Ichneumonidae | 23-10-22 | 10:55

En elke 6 weken nieuwe boeken.

gato | 23-10-22 | 11:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Misschien moeten studenten minder geleend geld verbranden in de kroeg en aan reizen, resulteert in minder schuld, minder aflossen en minder rente.

vranac | 23-10-22 | 10:22 | 2

Als je inderdaad ziet waar ze het nu aan besteden is het echt ongelofelijk. Reizen, dure kleding enzovoort. Kon ik in de jaren 80 wel vergeten, met aanvullende beurs was net genoeg om van te leven en werd een schuld met rente. Wat bijverdienen zodat je een avondje in de week met wat vrienden een kroeg kon bezoeken. Dat was het dan.

2voor12 | 23-10-22 | 10:30

@2voor12 | 23-10-22 | 10:30:
Klopt. Hier in Utrecht wordt zeker 65% in de horeca omgezet door studenten (mijn ruwe schatting).

2tribes | 23-10-22 | 10:43

Studenten moeten niet zo zeiken. Ze moeten weer bijbaantjes nemen, bv in de horeca, waar ze nog steeds om personeel zitten te springen. Dan hoef ik misschien ook wat minder lang te wachten om bediend te worden.

Dr_Johnson | 23-10-22 | 10:16 | 6

Bijbaantje is goed, maar niet zoveel bijbaantjes dat de studie vertraging oploopt. Dan ben je niet efficient bezig.

DutchLion33 | 23-10-22 | 11:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat van die Koffie man begrijp ik. Het is zondagmorgen.

de visser | 23-10-22 | 10:16

Economie is een vak waarbij je iedere kant op kan lullen. Eigenlijk is het hetzelfde als politiek. Ideologisch gepraat.
Het enige dat je van economie kunt leren is dat de mens hebzuchtig is.

Schadenfreude | 23-10-22 | 10:15

Klimaatstakers die steeds roepen dat we moeten inleveren om de planeet te redden maar ze nu zelf een klein deeltje van de rekening voorgeschoteld krijgen hardop beginnen te janken.
Moet je maar niet achter Greta, GL en D66 aanlopen.

2voor12 | 23-10-22 | 10:15 | 3

U scheert alle studenten nu over één kam. De meeste zijn helemaal geen klimaatjankers.

soldier-of-fortuyn | 23-10-22 | 10:20

Vind het erg vervelend voor alle studenten die het leven beginnen na school met een dikke schuld. Ik had niet veel geld maar toch een paar duizend gulden. Kon ik mijn eerste huis mee inrichten. Geen zorgen over afbetalingen.

Leptob | 23-10-22 | 10:15 | 12

@Ichneumonidae | 23-10-22 | 10:52:

Interessant inderdaad. Maar gaat toch voornamelijk over de invoering van de basisbeurs in 1986, de prestatiebeurs in de jaren 90, de gratis ov-kaart, en het leenstelsel.

Daar las je destijds uiteraard wel over in de krant en zag je op tv, maar dat is toch allemaal van 'na mijn tijd'.

Dr_Johnson | 23-10-22 | 11:15

@Dr_Johnson | 23-10-22 | 11:15: Ging mij om navolgend stukje: "Wel konden studenten uit minder welgestelde gezinnen een aanvullende beurs krijgen, die bestond uit een gift en een lening. In 1986 maakte zo'n 40 procent van de studenten daar gebruik van, zegt Slaman. Alle studenten konden ook extra geld lenen en dat met rente terugbetalen, maar dat deden er maar weinig."

Ik lees dat als 'Je kon ook extra geld lenen etc.' als extra naast de lening die er al was en die in mijn herinnering renteloos was. Helemaal zeker weten doe ik dat overigens niet. Lang geleden.

Ichneumonidae | 23-10-22 | 11:27
▼ 9 antwoorden verborgen

Waarom zou ik mee moeten betalen aan hun studie? Ik heb gvd ongevraagd al meebetaald aan hun kleding (kinderbijslag) en weet ik veel hoeveel toeslagen nog meer. Je bent 18 geweest, je mag stemmen, welkom in het echte leven wat je geld gaat kosten en niets zomaar voor niets krijgt (al denkt links dat we akkers vol geldbomen hebben).

redthehaghue | 23-10-22 | 10:13 | 8

@Woelige Wimpie | 23-10-22 | 10:25: de opleiding is niet gelukt ?

AntiZanicz | 23-10-22 | 10:31

@Woelige Wimpie | 23-10-22 | 10:25:
Maar daarvoor zijn toch de uitheemse wandelaars welkom geheten? Zou wel zonde van alle studie inspanningen zijn anders.

2tribes | 23-10-22 | 10:51

@redthehaghue | 23-10-22 | 10:27: Dat is ook de reden dat mensen steeds minder kinderen nemen: Lastig een gezin te stichten als je nog bij je ouders woont of zelf de eindjes niet bij elkaar kan knopen. De overheid lost dit op met meer import van veiligelandiers, waardoor de belastingen stijgen en de beschikbaarheid aan woningen verder daalt.

ReyNemaattori | 23-10-22 | 11:42
▼ 5 antwoorden verborgen

Stijgen de inkomsten mee?

BrutusBosch | 23-10-22 | 10:13 | 3

Inderdaad, meest relevante onderdeel. Wordt erg vaak vergeten.

Ichneumonidae | 23-10-22 | 10:16

Ja, minimumloon gaat flink omhoog.

Papa Jones | 23-10-22 | 10:31

Zeker. Veel CAO's maken een opmars naar betere omstandigheden. CAO metalektro bijvoorbeeld zal gefaseerd een stijging van meer dan 10% zien, beginnende met 5,5% op 1 december 2022. Daarnaast stijgt inderdaad het minimumloon met feitelijk 10,25%. Per 2023 verlaagt de inkomstenbelasting ook een klein beetje. Box 1 natuurlijk. Box 3 blijft net zo achterlijk rendabel voor de rijksten.

Tolo | 23-10-22 | 11:52

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl