Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. D66 wil transgenderwet ombouwen

Het achtste vinkje op uw paspoort

verdomme anp stuur gewoon een fotograaf naar een bushokje hoe moeilijk kan het zijn

In de ene hoek: lui die vinden dat het marteling is als een transgender vrouw van 31 niet mee mag voetballen met meisjes van 15. 

In de andere hoek: lui die bang zijn dat door het wijzigen van een administratieve procedure opeens vrouwenkleedkamers overspoeld worden door een tsunami van mannen die met een V'tje in hun paspoort lopen te wapperen (en gristengekkies). 

In ons achterhoofd: de gedachte dat die leraar met enorme borsten in Canada misschien (misschien hè, 99% zeker, hep gestaan op reddit) wel een soort pervers protest houdt tegen verschuivende normen. 

Het debat:
"Misschien is het niet zo'n goed idee om iedereen zomaar zijn eigen gesl..."
"TRANSHAAT TRANSHAAT!"
"CENSUUR CENSUUR!"
"TRANSHAAT!"
"CENSUUR!"
"Wat nou censuur? Je hebt helemaal geen argumenten voor je TRANSHAAT!"
"Wat nou transhaat? Dit is gewoon CENSUUR!"
"Ja maar wat zijn nou je argumenten?"
"Ja maar wat zijn nou jouw argumenten?"
"Ik heb hele goede argumenten maar die kan ik niet geven door alle TRANSHAAT!"
"Nou en ik heb hele goede argumenten maar die kan ik niet geven door alle CENSUUR!"
"Zie je wel! TRANSHAAT."
"Zie je wel! CENSUUR."
"TRANSHAAT!"
"CENSUUR!"

Het wetsvoorstel: daarrr.

Inbreng van de Tweede Kamerfracties: Na de breek (te beginnen met 25 (!) minuten zwartekousenBisschop van de SGP).

"Hou voyeurisme strafbaar"

Social

Succes, Vera!

Reaguursels

Inloggen

Er is niet zoiets als het verkeerde lichaam. Dat dit een rechts geluid geworden is slaat als kut op Dirk.

nsfl | 28-09-22 | 02:51

De wereld stevent langzaam af op een Total meltdown. Rusland escaleert steeds verder.
Maar hier babbelen ze over een v of m in je paspoort en of je daarvoor wel of niet een psycholoog moet consulteren.

oh nee he | 27-09-22 | 23:03 | 1

Dat dus, zoals altijd mist het kabinet urgentie en prioriteit. Je mag blij zijn als je nog leeft over een jaar, heb je ook niets meer aan een paspoort met M/V.

Deze keer voelt het of het menens is bij die Putin, alles of niets. Dat gevoel is nog nooit zo sterk geweest sinds het begin van de oorlog.

Wattman | 27-09-22 | 23:14

Begrijp ik nou goed dat een middelmatige mannelijke atleet het lettertje m in zijn paspoort in V verandert en vervolgens wereldkampioen wordt bij de dames?

dickg | 27-09-22 | 22:32 | 3

Ja, sukkel hè? Iedereen weet toch dat vrouwen minder betaald krijgen. Man, man, man. Ik bedoel natuurlijk vrouw, vrouw vrouw.

Sinterbikske | 27-09-22 | 22:38

@Sinterbikske | 27-09-22 | 22:38: Ik denk dat de top 3 vrouwen altijd nog méér binnen harken dan een man die ergens op rang 500+ bungelt... dan kwalificeer je je niet eens voor de olympische Spelen...

ReyNemaattori | 27-09-22 | 23:30

Yup en na de overwinning veranderd hij het weer in m. Dan is hij de eerste man die wereldkampioen bij de vrouwen is.

echtpaul | 28-09-22 | 07:00

Mijn dochter zit hij een zichzelf als jongen identificerend (geboren als meisje) in de klas. Problemen met: depressie, automutulatie, een multiple personality disorder (volgens eigen zeggen) daarnaast foute vrienden die aan drugs en alcohol schijnen te zijn en een loei van een autoriteitsprobleem. Dit lees ik vaker in de verhalen over transgenders er spelen altijd meerdere zaken mee..

De Treinende Rechter | 27-09-22 | 21:45 | 6

@Blauwpetje | 27-09-22 | 22:03: Die heeft dan toch totaal geen leven meer? Dat wordt dan onmiddellijk het slachtoffer van elk pervers idee.

Verbandmeester | 27-09-22 | 22:32

@Verbandmeester | 27-09-22 | 22:32: Ja maar anders moet je een man in de vrouwengevangenis stoppen, dat kan toch ook niet. Maar D'66 heeft hier vast goed over nagedacht, dus komt goed.

Blauwpetje | 27-09-22 | 22:36
▼ 3 antwoorden verborgen

van Ginneken lijkt mij een vent?

NLgaatnaardeklote | 27-09-22 | 21:44 | 1

Dat klopt.

marcoplarco | 27-09-22 | 21:45

Zal niet altijd in dank afgenomen worden, maar bij mij houdt de letterbakdram op bij 'LHB'. Die drie staan voor wie je liefhebt, waar je je leven en/of bed mee wil delen. Helemaal goed.

De rest van de serie klinkers en medeklinkers zijn wat mij betreft psychische patiënten. Dat jij niet lekker in je vel zit is rot voor je. Dat je liever 2.05m in plaats van 1.74m wilde zijn is rot voor je. Dat je velletje een andere RAL kleur heeft dan je hoopte is rot voor je. En dat je liever tietjes hebt dan een piemeltje, dat is rot voor je. Het leven is wreed.

Administratief of niet, een jongetje wordt voor mij nooit een meisje en andersom. Een jongetje wat met alle medische kennis van nu omgebouwd wordt tot iets wat er vrouwlijk uitziet, is wat mij betreft geen meisje maar een beschadigd jongetje. En ja, ik heb het relaas van één van de reaguurders vorige week gelezen. Beschadigde jongetjes kunnen vast blij zijn met het resultaat. Maar dwing de samenleving niet om het een meisje te noemen.

marcoplarco | 27-09-22 | 21:42 | 4

Soms zie je een reaguursel waarvan je had gewild dat je hem zelf had geschreven. Dit is er zo een

Klamme Endeldarm | 27-09-22 | 22:41

@Klamme Endeldarm | 27-09-22 | 22:41: Waarom? Als iemand graag een meisje of jongetje wil zijn, in plaats van andersom en bereid is daar zelfs hormonen voor te slikken en onder het mes te gaan, prima toch? Mijn neef was voor heen mijn nicht, hij is gelukkiger als man. Ik zeg altijd netjes hij, kost me niets. Waar ik problemen mee heb is de radicaal activistische houding in het circuit en de propaganda. De enorme uitwassen die met een grimas op het gezicht worden opgezocht. En in het kielzog de psychiatrische patienten die zich aansluiten en denken dat ze eindelijk gelukkig zullen worden, terwijl ze straks verminkt en nog ongelukkiger zullen zijn. Hele groepen tiener vriendinnen, die op een emotioneel kwetsbare leeftijd waar ze ook nog bezig zijn van hun nieuwe meer volwassen lichaam te leren houden, opeens menen trans te zijn. En daar op haast militante wijze in gesteund worden en richting onomkeerbare keuzes worden gedreven. Mijn dochter is nog geen drie. Ik hoop dat haar het dwepen en op de troon zetten van wat in wezen afwijkingen zijn bespaard blijven in het onderwijs systeem van over een aantal jaar. En tegelijkertijd gun ik de daadwerkelijke transpersonen een zo gelukkig mogelijk leven.

Salutis Humanae | 27-09-22 | 23:08

Ik heb geen problemen met mensen die menen in het verkeerde lichaam geboren te zijn en zich fully committen door zich om te laten bouwen. Ik ben best bereid met hun nieuwe geslacht naar ze te verwijzen, indien ze daar op civiele wijze om vragen.

Maar vanaf 16 is wel heel jong, mening puber zit met zichzelf in de war. Fuck ik heb ook nagedacht en gefantaseerd over hoe 't zou zijn als vrouw in de pubertijd, maar als je zo'n gedachte anno 2022 uit ben je je ballen kwijt nog voor je goed en wel uitgesproken bent.

En de vraag is natuurlijk ook, hoe permanent is deze verandering? Kan men nu gewoon elke week of maand 't geslacht laten wijzigen? Wat is dan nog de meerwaarde van het vermelden van geslacht? Mag je met een V ook naar binnen met ladies-night als transman? Vragen vragen.

Hadden ze deze grens op 18 gezet en max 1x per jaar, dan zou ik geen enkel problemen hebben met deze wet. Maar dit is gewoon bureaucratische overhead genereren(en straks klagen dat er NOG meer ambtenaren nodig zijn) en tegelijkertijd de eerste stap naar de wettelijke volwassen leeftijd verlagen.... en daar heb ik wel moeite mee.

ReyNemaattori | 27-09-22 | 23:43
▼ 1 antwoord verborgen

Mevrouw Helder was niet echt op dreef vind ik. Als ik het goed begrijp gaat het bij deze wet echt alleen maar om het lettertje in het paspoort, niet om operaties of iets dergelijks. Dan heeft het niet zoveel zin om over handelingsonbekwame kinderen te beginnen, want we hebben het niet over een ingrijpende beslissing.

Tashtego | 27-09-22 | 21:42 | 4

@marcoplarco | 27-09-22 | 21:43: De reductie zie ik niet zo, maar er is inderdaad wel het probleem (dat ook al is aangekaart door enkele kamerleden) dat dat lettertje in principe verwijst naar biologisch geslacht, niet naar iemands gevoel.

Dat neemt niet weg dat de handeling zelf niet ingrijpend is en makkelijk teruggedraaid kan worden, in tegenstelling tot een medische behandeling. Dus dat kinderen achteraf spijt kunnen hebben van de verandering is een vreemd argument.

Tashtego | 27-09-22 | 21:53

@Tashtego | 27-09-22 | 21:53: Het biologisch geslacht is een wezenlijk persoonskenmerk. Daarom is het opgenomen in het paspoort, als onderdeel van je identiteit. Hoe je je voelt, en of dat morgen misschien anders is, dat hoort om die reden helemaal niet in een paspoort thuis. Deze wet beoogt een onveranderlijk persoonskenmerk uit te wisselen voor een gevoel. Op paspoorten is dat een probleem, en ook elders gaat dat grote gevolgen hebben. Niet in de laatste plaats in de psyche van een hele generatie jonge kinderen voor wie de essentie van het man- of vrouw zijn wordt uitgewist. 'Even' van jongen naar meisje switchen wordt zo genormaliseerd. En dat is fout. Heel fout.

marcoplarco | 27-09-22 | 22:03

Is natuurlijk een meertraps-raket.
Want straks is het argument: ik heb een V in mijn paspoort maar nog steeds een lul, transhaat!
Als er dan geopereerd mag worden op 16-jarigen is het: Ik mag wel medische procedures ondergaan, maar niet trouwen / autorijden, transhaat!
En als 16-jarigen dan onvoorwaardelijk mogen trouwen en rijden is het: ik mag wel me verbouwen, autorijden en trouwen maar niet stemmen, transhaat!

Je ziet dit ook gebeuren met die keppeltjes en hoofddoekjes bij politie, 't eerste is een smokescreen om het werkelijke doel te verbloemen.

't is iig al langer zo dat D66 mensen van 16 ziet als volwassen:
www.parlement.com/id/vikzfom87zrc/nie...

ReyNemaattori | 27-09-22 | 23:52
▼ 1 antwoord verborgen

Wat vindt Sylvana Simons hiervan?

thanseeuwen | 27-09-22 | 21:34 | 1

Die droop af. Lillian Helder was een maatje te groot voor haar.

drs.Nee | 27-09-22 | 21:51

Wat is het belang voor Groen Links om de essentie van mijn bestaan te reduceren tot een administratieve handeling?

marcoplarco | 27-09-22 | 21:29

Die met dat bordje, tweede van links, "Nee tegen zelf-id" is een reaguurder zeker gezien de huiskleuren van GS.

Wattman | 27-09-22 | 21:24

Ben het 100% eens met Pieter Omtzigt.

drs.Nee | 27-09-22 | 21:23
-weggejorist-
smdyasc | 27-09-22 | 21:19 | 2

Waar het natuurlijk echt om gaat is, wat registreren we en waarom. Bij de burgerlijke stand staat het geslacht geregistreerd, niet het gender. Geslacht is onveranderlijk. Je kunt je wel afvragen of we die registratie nodig hebben. Gender wordt niet geregistreerd en is ook niet gedefinieerd of meetbaar, dus wat heeft transgender dan met geslachtsregistratie te maken?

Blauwpetje | 27-09-22 | 21:13 | 1

Totale verwarring in het links liberale gekkenhuis. Enerzijds mag er vooral geen verschil zijn tussen mannen en vrouwen, niet relevant i.v.m. discriminatie enz., en anderzijds is dit een zeer belangrijk onderwerp bij deze deze transdiscussie. Wat wil men nou eigenlijk?

therealbraindump | 27-09-22 | 21:18

Dit kabinet mag eigenlijk geen een ingrijpende beslissing nemen.
Dat kunnen ze niet. Daar zijn ze niet competent genoeg voor.
Daar komt chaos en ellende van.

Graag over de verkiezingen tillen.

Bataafje | 27-09-22 | 21:08

Zullen we anders babies die niet duidelijk man of vrouw zijn maar weer gewoon van de berg afgooien?
De evolutie weer even een handje vooruit helpen

frickY | 27-09-22 | 21:05

Mijn echtgenote zegt weleens tegen mij:" Wat ben je toch een hond".
Ik zit erover te denken....

dickg | 27-09-22 | 21:05

Die van Volt zegt gewoon dat de mening van deskundigen er niet toe doet.

Sinterbikske | 27-09-22 | 20:58 | 1

Ze hebben hun eigen “wetenschap” zoals D’66, vvd en groen-links ook een eigen “wetenschap” hebben bij stikstof. Allemaal nieuwe heilige boekjes die nu geen bijbel, Koran of Thora heten,

Puntjes-maker | 27-09-22 | 21:23

Gewoon niet doen.

marco52 | 27-09-22 | 20:57

Waar halen de dames trouwens een pik vandaan als ze man willen worden? Lijkenhuis?

Lukiluuk | 27-09-22 | 20:54 | 10

Huid van de binnenkant onderarm. Resultaat niet functionele piemel.

Apoptose | 27-09-22 | 21:43

Thailand of Brazilië

Urbanus_2.0 | 27-09-22 | 22:10

Voor zover ik weet zijn er 3 varianten.
1 Micropenis, gemaakt uit de clit, alleen om (waarschijnlijk niet staand) te plassen.
2 Falloplastiek, gemaakt van weefsel elders, bv onderarm, alleen om (ook staand) te plassen.
3 Falloplastiek met pompje. Als 2, maar opblaasbaar en geslachtsverkeer wordt mogelijk (zonder ejaculatie uiteraard).

Blauwpetje | 27-09-22 | 22:34
▼ 7 antwoorden verborgen

Kijk maar eens naar het onderstaande filmpje. Denk goed na voor geslachtsverandering:
Zie onderstaande link van Zembla.

youtu.be/1bV8AaeYKjQ

edo2018 | 27-09-22 | 20:54

Worden die lui nooit moe van zichzelf?

HetIsWatAllemaal | 27-09-22 | 20:50 | 1

Als ze een mogelijk dipje aan zien komen checken ze gewoon hun bankrekening: HAHAHAHAHAHAHAHAHA !
En gaan over tot de orde van de trog.

LD69 | 27-09-22 | 20:53

Ik verwacht over een jaar of 15 een hausse aan rechtszaken aangespannen door personen die als jongere het medische traject in zijn gegaan zonder dat er tegendruk is uitgeoefend.

ZOMG | 27-09-22 | 20:50 | 4

In ieder geval zijn er tegen die tijd een massa mensen die diep ongelukkig zijn, omdat ze iets hebben aangepraat kregen, dat niet bij hun ware ik past. Denk bijvoorbeeld aan dat meisje met die vader die in de media verscheen. De regenboogvlaggetjes welzijnswerkers zullen haar inmiddels wel zover bewerkt hebben dat ze haar eigen (nog niet ten volle ontdekte ik) inmiddels ontkent. Dat zou mij niets verbazen. Hoop dat ze nadat incident en haar mediageile vader niet in de klauwen van "welzijnszorgverleners" is geraakt.

Grachus | 27-09-22 | 20:53

@Grachus | 27-09-22 | 20:53: Ah ja, Frederique. Is het eigenlijk ooit bekend geworden wat er nu echt is gebeurd?

ZOMG | 27-09-22 | 21:15

Ik ben bang dat je gelijk hebt ZOMG en ik houd m'n hart vast. De Trangender-gevoeligheid is imo een modieus gegeven dat inmiddels commercieel uitgemolken wordt.

Ik heb een dochter die gewoon 'weet' dat ze vrouw is en ik prijs me gelukkig. Zij deed vroeger allerlei meisjesdingen en inmiddels doet ze dingen die gewone mensen doen, voorzien van een feminine draai.
Dus met een verzorgd vrouwelijk voorkomen, met spaarzaam gebruik van haar charmes en in de wetenschap dat haar mannelijke leeftijdsgenoten zich nogal anders gedragen. Doet ze haar eigen ding richting de dag van morgen.

De enige verontrustende gender-gerelateerde vraag die ze me ooit stelde is of ik niet liever een zoon had gehad. Guess: no ! Geen van beiden had mijn voorkeur, ik had er wel een paar meer van willen hebben want kinderen zijn echt [een vorm van] echte rijkdom.

Voor het overige heb ik het sterke idee dat jongens meer onverstoorbaar kiezen vanuit hun gevoel terwijl meisjes vaker kiezen vanuit een (modieus) mee-beleefd gevoel. En dus gevoeliger zijn voor wat anderen vinden en doen.
En deze TransTijd is daarom helemaal niet eenvoudig.

LD69 | 27-09-22 | 21:21
▼ 1 antwoord verborgen

Dus als ik het goed begrijp heb je transgender vrouwen en mannen, en de rest zijn mensen die in een of ander gender in te delen zijn.

Sinterbikske | 27-09-22 | 20:46 | 2

U verlangt naar een norm ?
Da's vandaagdedag nienormaal meerman !

LD69 | 27-09-22 | 21:01

Die restgroep is pré-op. Dat kan je gerust heel je leven zijn.

GregorVanPallandt | 27-09-22 | 21:58

Als de wet erdoorheen is laat ik een V zetten in mijn nieuwe paspoort. Gewoon omdat het kan. Durf te wedden dat er alsnog weerstand komt van de betreffende gemeente ambtenaar.
"Meneer u bent geen transpersoon".
"Dat klopt, maar ook ik mag mijn geslacht in het paspoort veranderen volgens de wet"
"Nee meneer dat mag u niet, dit mogen alleen transpersonen"
"Oh, dus u behandeld mij niet gelijk als een transpersoon?"
Leuke discussie worden dit aan de balie. Nu al zin in! Hahaha

Okami | 27-09-22 | 20:46 | 3

Stel ik doe dat vlak voor een mobilisatie krijg ik dan een ondersteunende functie in t leger?

Baksteenbakker | 27-09-22 | 20:49

Die discussie kon wel eens langer gaan duren dat u lief is.
Ik zou voor zeker een P08 meenemen, gewoon om, nou ja, te oefenen.

LD69 | 27-09-22 | 21:04

geheel mijn idee, en dan een week later weer terug maar dat gaat vast wel wat kosten want iedere keer een nieuwe ID.

De Treinende Rechter | 27-09-22 | 21:54

Vanavond weer feest in ons nationale gekkenhuis.

Here's Freddy | 27-09-22 | 20:42

Sylvana Simons leek een beetje geïritteerd..

Johan1235 | 27-09-22 | 20:42 | 2

Sylvana is altijd geïrriteerd. Dat is de standaard modus waar ze in zit.

Headshrinker | 27-09-22 | 20:46

Als jij je wilt laten registreren als vrouw moet je maar met een briefje van de dokter komen, dat je je lul operatief hebt laten verwijderen.
En tot die tijd blijf je gewoon als man geregistreerd staan

Osdorpertje | 27-09-22 | 20:41 | 2

Ik zou mijn lul gewoon houden hoor, wel zo handig en geen mens die het merkt. Tenzij je op de kermis werkt als de vrouw met een lul.
Hoewel, er zijn wel meer vrouwen met een lul. Daar zijn ze dan mee getrouwd.

Here's Freddy | 27-09-22 | 20:46

@Here's Freddy | 27-09-22 | 20:46:
Ik zou hem laten ombouwen naar een extra anus.

Reebensteeltje | 27-09-22 | 20:50

Seks zonder automutileren vind ik maar niks.

Rattus | 27-09-22 | 20:38

Ik ken eigenlijk maar 1 transgender, die kwam uit een dorpje en werd dagelijks afgetuigd door de plaatselijke dorpsjeugd. Dat ging "vuile flikker !" enz. Iedere dag weer. Zij heeft zo ontzettend veel klappen gekregen. En dan liep ze de volgende dag weer met een handtasje en hotpants en hoge hakjes rond te hinken, helemaal bont en blauw, dikke lip, blauw oog enz. "hey jongens ! Alles kits ?" En op een gegeven moment gaven die gasten het gewoon op. Ze sloegen haar niet meer in elkaar. Nu ben ik niet zo'n LBGTQWERTY activist ofzo, maar wat zij flikte, dan heb je echt hele grote BALLEN (no pun intended). 100 % respect !

Asteroid-B612 | 27-09-22 | 20:38 | 1

Precies, zo is het dan ook wel weer, blijf met je poten van onze poten en potten af.

De Treinende Rechter | 27-09-22 | 21:56

Mannen zijn nep vrouwen, vrouwen zijn nep mannen.

Reebensteeltje | 27-09-22 | 20:37

Als je op mannen, vrouwen en transgenders valt, ben je dan triseksueel?

Mr_Natural | 27-09-22 | 20:35 | 7

@Smoelensmid | 27-09-22 | 20:37: Doelt u dan op het hulpmiddel wat met koken te maken heeft, of op het onderlijf van een geit?

Sinterbikske | 27-09-22 | 20:52

Dan ben je een slet. Een 3106 karaat slet.

Leptob | 27-09-22 | 20:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Iedereen wil dat je gelukkig bent.
In je paspoort staat hoe je geboren bent, niet hoe jij je voelt of voordoet. Als dat jou niet past, dan mag je vragen om dat vakje leeg te laten (zonder arbitrage).

Je mag bij ieder nieuw paspoort weer wisselen naar je originele vermelding en weer naar leeg.
Wispelturigheid is een democratisch grondrecht, daarom hebben we iedere vier jaar verkiezingen.
Bedriegen en liegen mag niet.

Gescheiden toiletten en kleedkamers zijn zo vorige eeuw.
Wat betreft sport: Iedereen mag meedoen in de competitie. Ben je een uitzondering, dan mag je meedoen in de correcte groep (geestelijk beperkt, lichamelijke handicap of als zuivere genetische vrouw), de rest bij de mannen.

BraadWorstLul | 27-09-22 | 20:35

Links Nederland hanteert hier de salamitactiek. Het opknippen van een thema als transgender zorgt ervoor dat het stukje bij beetje een standaardvraag gaat worden aan kinderen: ben je man, of vrouw of iets anders? Kies maar wat jij denkt dat je bent. Wedden dat de psychologenpraktijken over 5 tot 10 jaar boordevol zitten met verwarde kinderen?

Arjan9401 | 27-09-22 | 20:30 | 8
-weggejorist-
entredeuxverres | 27-09-22 | 21:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Het doel van een paspoort is dat alle landen in de wereld het accepteren dus zorg eerst even dat alle landen (ook buiten de EU) het eens zijn over LGBTQIA+ paspoorten. Anders heb je een paspoort dat je in de halve wereld niet mag gebruiken of bij gebruik meteen resulteert in een extra lange vakantie.
Voorstel Rutte: LGBTQIA+ als los inlegvelletje in je paspoort.

W_F | 27-09-22 | 20:29 | 1
-weggejorist-
yokiamy | 27-09-22 | 20:59

Ja zeg, laten we de hele biologie maar afschaffen, als wetenschap is dit kennelijk overbodig. Je paspoort is er niet om je eigen geestesziekte te ondersteunen en zeker niet om je rechten te geven waar je biologisch gesproken geen recht op hebt. Ik heb dan liever dat wordt geregeld dat je geslachtsaanduiding simpelweg verdwijnt uit documentatie waar het niet relevant is.

IslamPislam | 27-09-22 | 20:27

Heb het wel gehoord allemaal. Niks nieuws onder de zon want de kamerdebatten komen tegenwoordig toch altijd nadat alles al een keer is gezegd. Ga eens even zorgen voor een lichtblauw touwtje dat tussen mijn benen hangt en dat bekijken voor de spiegel. Ben ik ook een beetje vrouw.

Leptob | 27-09-22 | 20:27

Geslacht is een keuze.
Zo nu niet meer zeuren.

zokanhetookja | 27-09-22 | 20:26 | 1

U bent de g vergeten. Van geen.

bqbq | 27-09-22 | 20:40

Het is helemaal geen consensus dat transgedoe ineens normaal en wereldwijd gedragen wordt.

smdyasc | 27-09-22 | 20:21

Tja, je ontneemt biologische gedetineerden het recht om alleen met andere biologische vrouwen opgesloten te zitten, daar zit wat in. Kleedkamers of damestoiletten idem dito.

Het zal best zeldzaam zijn, dat geloof ik wel, maar het gaat toch over vrouwenrechten: het zijn hun exclusieve ruimtes en sportcompetities die op het spel staan, hoe marginaal dit soort uitwassen ook zullen zijn. Misschien zouden we eigenlijk een vrouwenreferendum hierover moeten houden.

Tashtego | 27-09-22 | 20:16 | 7

@BakkerHenk | 27-09-22 | 20:17:
Juiste constatering. Elke vorm van identiteitserkenning leidt tot een nieuwe groep in de samenleving met eigen rechten, die weer botsen met de rechten van anderen, die weer leiden tot conflicten en instabiliteit. D66 destabiliseert moedwillig de samenleving op het gebied van gender, souvereiniteit, energie, sociale cohesie en geopolitiek. In plaats van de middenpartij van van Mierlo is het nu de splijtzwam van Nederland.

ChatBot | 27-09-22 | 20:26

@Gen. Maximus | 27-09-22 | 20:21: Dat zal een factor zijn, maar er zou ook iets van mode mee kunnen spelen, zeker in bepaalde sociale groepen - hoewel het verschillen tussen sociale groepen dan ook weer met verschillen in acceptatie te maken zouden kunnen hebben. Ik kan niet linken, maar als kijktip beveel ik "Bill Maher along for the pride" aan op de Jijbuis.

Tashtego | 27-09-22 | 20:32

@Gen. Maximus | 27-09-22 | 20:21: Dat zie je in de USA heel duidelijk, al die tienermeisjes die in de jaren 60 werden onderdrukt durven nu eindelijk op hun 16de uit de kast te komen als jongen.

Blauwpetje | 27-09-22 | 21:22
▼ 4 antwoorden verborgen

En de spijtoptanten op belastingkosten maar weer terug veranderen.
Wat een decadente treurnis.

gestoptmetroken | 27-09-22 | 20:15

Mooie manier om onder een eventuele toekomstige mobilisatie uit te komen!

BobDobalina | 27-09-22 | 20:14 | 1

Hadden de Russen die keuze maar.

ChatBot | 27-09-22 | 20:19

Tijd voor mijn lievelingsfilosoof: "In so far as a scientific statement speaks about reality, it must be falsifiable; and in so far as it is not falsifiable, it does not speak about reality." - Karl Popper.

Paty | 27-09-22 | 20:13

Geboren als: M/V
Al de rest is voer voor psychiaters en chirurgen na hun 21ste.

Andersdenkend | 27-09-22 | 20:08

De broeders van Denk konden er vanavond niet bij zijn, ze moesten naar een Bar Mitswa toe.

Sinterbikske | 27-09-22 | 20:06 | 2

Het probleem was voor Denk dat al hun aanhang van geslacht wil veranderen, de prinsjes met hun handtasjes willen meisje worden en de vrouwen zijn klaar met hun achtergestelde positie en willen op zijn minst, gelijkheid..

smdyasc | 27-09-22 | 20:11

mutluer is er toch?die loopt weliswaar nog stage bij de pvda ....

bofferd114 | 27-09-22 | 20:37

Dan wil in ook een V in mn paspoort, lekker op de vrouwen parkeerplaatsen staan, zwangerschaps verlof (met mijn buik geloven ze dat direct) en kortere afstand bij de vierdaagse.

sokkenpluisje | 27-09-22 | 20:05 | 3

Wat de heilige neuq is een vrouwenparkeerplaats?

elfenstein | 27-09-22 | 20:09

Met een v in uw paspoort kunt u ineens zwanger worden?

Continuum | 27-09-22 | 20:10

Christenen tegen de woke kerk zijn natuurlijk kansloos. Want scheiding van kerk en staat.

ChatBot | 27-09-22 | 20:05 | 1

Het is inderdaad bijna een geloof geworden dat woke gedoe.

Wattman | 27-09-22 | 20:07

Ik snap niet zo goed waarom de oprechte transgenders hier zich zo enorm druk om maken. Zij zullen toch ook wel snappen dat de controle en hercontrole niet draait om hun leven zuur te maken, maar om misbruik te voorkomen? Ik kan me wel enorm persoonlijk aangevallen voelen wanneer ik in de supermarkt gecontroleerd word of ik alles wel netjes heb gescand, of wanneer ik mijn schoenen uit moet doen op het vliegveld, maar die maatregelen zijn er nu eenmaal omdat er anders misbruik van de situatie wordt gemaakt.

Jij kan het allemaal wel zo moeilijk en lastig vinden, maar niemand zit te wachten op criminelen die plotsklaps ineens naar de vrouwenafdeling moeten, of veroordeelde pedofielen zich als vrouw voordoen om zo gemakkelijker kleuterjuf te worden.

Nohara | 27-09-22 | 20:04 | 2

Daar gaat het debat niet over. De deskundigenverklaring is in praktijk een papieren tijger, die wordt hiermee weggeruimd

Continuum | 27-09-22 | 20:08

De deskundigen houdt een beetje de geestelijk verwarden tegen, dus het is niet best als dat zou verdwijnen.

TheBigKirth | 27-09-22 | 20:48

De Duitse versie van Opsporing Verzocht heet xy ungelöst. Dat wordt wel heel moeilijk zo. Verdachte is een vrouw van tussen de 30 en 40 jaar. 1.90 m lang en fors gebouwd. Lichte huidskleur en vermoedelijk kaal met een zware baard.

Tiscali-2 | 27-09-22 | 20:03 | 2

Zorg maar eens eerst dat er op de camerabeelden eindelijk eens goed te zien is of het een kamelenteen heeft of niet, dan lullen we verder.

elfenstein | 27-09-22 | 20:08

In Duitsland noemen ze tegenwoordig elke crimineel Dieter of Erich. Zo ongeveer elke crimineel. En dan staat er dus dat Dieter iemands hoofd heeft afgesneden.

Bataafje | 27-09-22 | 21:13

Maar het gaat nu toch niet over of het wel of niet makkelijker wordt om in transitie te gaan? Het gaat nu over dat het veel makkelijker wordt om *zonder* in transitie te gaan van "gender" te veranderen (want dit gaat niet over wat er tussen de benen zit). De categorieën van man/vrouw met de daarbij eventueel behorende rechten worden hiermee feitelijk opgeheven.

ZOMG | 27-09-22 | 20:02 | 8

@ZOMG | 27-09-22 | 20:48: u bent voor een overbodige procedure waarvan de experts aangeven dat die zinloos is, geeft u aan. Welk deel heb ik verkeerd gelezen?

Continuum | 27-09-22 | 20:50

@Continuum | 27-09-22 | 20:50: Ik heb niet eens verteld waarom ik die procedure zou willen handhaven, dus u bent dingen aan het invullen (en daar ga ik het voor nu bij laten).

ZOMG | 27-09-22 | 20:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Mevrouw Simons, ex Denk, durft de SGP in ieder geval goed te doorvragen.

Sinterbikske | 27-09-22 | 20:01

Leuke line-up voor een orkest vol mafklapperij en links geleuter, met de beste dirigent die men voor zulks onderwerp mag wensen. Dat worden misschien wel twee biertjes, een plankje kaasjes en worst, naast de nootjes en chips..

Nederlanddraaitdoor | 27-09-22 | 19:59

Mensen willen uitsluitend nog maar één ding: gelijk krijgen.

SoepKip | 27-09-22 | 19:57

Zucht. Bisschop legt uit dät ie e.e.a. vanuit zijn geloof beredeneerd. Simons wil dat hij ontkent dat god bestaat. Kansloos. Ook respectloos.

Leptob | 27-09-22 | 19:57 | 2

@Leptob
Dat kansloos weet ik nog zo net niet. Deze bizarre discussie kan gewoon steeds niet gekker lijkt het wel.

Osiris | 27-09-22 | 20:02

Yep. Ze werkt toe naar haar eigen gelijk zoals ze dat altijd doet. Behalve bij Denk. En dat geeft ook te denken.

Sinterbikske | 27-09-22 | 20:02

Altijd raar dat politici met corona of klimaat altijd met “de wetenschap” kwam aanzetten.
Bij tranie’s moet diezelfde wetenschap ruimte maken voor de subjectieve gevoelens van iemand.

LauweSoep | 27-09-22 | 19:56 | 10

@LauweSoep | 27-09-22 | 20:20: wat er in je broek zit wordt nooit gebruikt voor identificatie. De kenmerken zijn bv doorgaans lang haar voor een vrouw, kalend voor den man. Het geslacht dat er bij staat moet overeenkomen met hoe iemand eruit ziet.

Continuum | 27-09-22 | 20:37

@entredeuxverres | 27-09-22 | 20:28: als u met baard en v door de douane wilt vind ik dat geen probleem. Denk dat de douane er ook wel uitkomt als de foto maar klopt

Continuum | 27-09-22 | 20:40

@Continuum | 27-09-22 | 20:40: dan heeft die hele vermelding in een paspoort geen zin. Een paspoort moet objectief verifieerbare gegevens bevatten, zoals lengte, vingerafdruk. Hoe iemand "zich identificeert" is geen objectief gegeven, dat kan van minuut tot minuut veranderen, vermelding is dus totaal zinloos.

Het geslacht van iemand is echter wél een objectieve en zinvolle parameter. Voor de gemiddelde reiziger zal dat niet belangrijk zijn, net zomin als zijn vingerafdruk, maar in gevallen waarin bijvoorbeeld criminelen gezocht worden kan zo'n objectieve parameter nuttig zijn, en die is met een dna-test eenvoudig vast te stellen, wát er ook aan de desbetreffende persoon gesleuteld is.

Verder vermoed ik dat er nogal wat landen zijn, waar een douanebeambte niet zo soepel zal omgaan met een bebaarde persoon met basstem en "v" in zijn paspoort als een Nederlandse beambte.

Argyronauta | 28-09-22 | 00:13
▼ 7 antwoorden verborgen

Over hoeveel transgenders gaat het hier eigenlijk? In de zestig jaar dat ik op deze aardbol rondloop, ben ik er zeker één, maar misschien ook wel twee , tegengekomen.
Amsterdam niet meegeteld, want wat daar allemaal rondloopt weet je zowieso toch niet.

SNAFU | 27-09-22 | 19:56 | 1

Amsterdam, stad van hash en coke.

Waar vrouwen volop vrouw zijn...

en mannen ook...

- H Finkers

skoftig | 27-09-22 | 19:59

XX of XY in je paspoort.. opgelost.

BakkerHenk | 27-09-22 | 19:55 | 9

@Roos | 27-09-22 | 20:23: u zult het met beste reaguurder of beste Roos moeten doen ben ik bang

Continuum | 27-09-22 | 20:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik vind trouwens dat D66, en ook GL ,zich veel meer moeten richten op transgender-kwesties, ik denk dat dit zeer veel stemmers trekt.
Ook wil ik dat ze mensen die energiezekerheid belangrijker vinden dan klimaatproblematiek voor extreem-rechts uitmaken.

skoftig | 27-09-22 | 19:55 | 1

Nee, die extreem-rechtsen, dat zijn die mensen die ongebreidelde immigratie minder belangrijk vinden dan het huisvesten van 'eigen mensen' en de 'vluchtelingen' die er al zijn.

Sans Comique | 27-09-22 | 20:02

Transitie zou wel eens het nieuwe anorexia kunnen worden. Ik ben anders maar Als ik maar slanker ben wordt ik geaccepteerd en zijn al mijn problemen opgelost. Wordt ik ben anders maar als ik een transitie die wordt ik geaccepteerd en zijn al mijn problemen opgelost

Puntjes-maker | 27-09-22 | 20:21

Waarom laten ze transgenders niet dmv bijvoorbeeld hormonen zich thuis voelen in het lichaam waarin ze geboren zijn?

number668 | 27-09-22 | 19:53 | 1

Goed idee.

entredeuxverres | 27-09-22 | 20:11
-weggejorist-
grapo | 27-09-22 | 19:52

Whisky raised and downed, prachtige bijdrage van Roelof Bisschop!

smdyasc | 27-09-22 | 19:52

Bestaan er nu genders zo ja.. ok .. zo nee ook ok .. maar waarom wil je dan je gender veranderen?

Rattus | 27-09-22 | 19:51

Deze delegeer ik naar de afdeling bijzaken. Directoraat first world problems

3Xniks | 27-09-22 | 19:50

Zit zelf te denken aan een transitie
Buig voor me, motherfuckers

RickTheDick | 27-09-22 | 19:50
-weggejorist en opgerot-
Sliptong | 27-09-22 | 19:48 | 3
-weggejorist-
skoftig | 27-09-22 | 19:51
-weggejorist-
Continuum | 27-09-22 | 19:51
-weggejorist-
elfenstein | 27-09-22 | 19:56

Transgender prima maar dan wel de chirurg van Kelly uit big brother. Die is wel aardig gelukt.

bots! | 27-09-22 | 19:47

Was op de politiek gericht beste Joris.

Wattman | 27-09-22 | 19:46

Laat alleen de vrouwen in de kamer deze keer maar stemmen.
Het gaat tenslotte over hun veiligheid.
Het gaat bij transen, met of zonder operatie, altijd over binnendringen in de leefwereld van vrouwen.
Of het nou over het toilet gaat of over de kleedkamer.
Ze eisen ook dat ze een vrouw zijn.
Wat ze natuurlijk niet zijn en nooit zullen worden.
Je kunt je pik verwijderen, vrouwelijke hormonen slikken en tieten laten groeien, maar dat maakt je nog steeds geen vrouw.
Alleen een vrouw weet hoe het is om een vrouw te zijn.
Transgenders zijn hierdoor bij definitie nooit vrouw.
Ik kan me, als vrouw, man voelen maar ik zal nooit een man kunnen worden.
Welke medische fratsen ik ook uit haal.
Dit is biologisch onmogelijk.
Het gaat ook 9 van de 10 keer over mannen die z.g. vrouw zijn geworden.
Je hoort nooit over een transgender vrouw, die zich man voelt en loopt te stampvoeten omdat ze perse bij het Urker Mannenkoor wil gaan zingen.
Dit vind ik op zich al verdacht.
Misschien is het een idee om een apart neutraal gender in het leven te roepen voor sport, spel en ontspanning. De LBGTNOGWAT competitie.

entredeuxverres | 27-09-22 | 19:44 | 2

Geslacht is een keuze

zokanhetookja | 27-09-22 | 20:32

Ben blij dat de politiek veel tijd steekt in de écht belangrijke issues zoals de drie mensen in Nederland die voelen dat ze in het verkeerde lichaam geboren zijn. Heerlijk dat ik daar elke maand de helft van mijn salaris voor mag afdragen.

Proud Infidel | 27-09-22 | 19:43

Het overgrote deel van transgenders is beter gebaat bij geestelijke hulp.
Daarnaast, je bent of man of vrouw, en zo sta je in je paspoort. Hoe je je gedraagt zoek je verder zelf maar uit. Stop met dat gezeik, dan is de acceptatie veel groter.

TheBigKirth | 27-09-22 | 19:43 | 4

@TBK,
De meeste ziekten,zijn de ziekten van de geest.
Zelf schaar ik daar ook de gelovigen onder.

De Profundus | 27-09-22 | 19:57

@Coninuum. Het gaat niet om paspoort, maar registratie van wat je bent. Het is volslagen krankzinnig dat je dat denkt te kunnen wijzigen.

TheBigKirth | 27-09-22 | 20:51

@TheBigKirth | 27-09-22 | 20:51: het gaat wel om wat het paspoort zegt. Of deze zonder overbodige procedure kan worden aangepast, daar gaat de hele discussie over.

Continuum | 27-09-22 | 20:55
▼ 1 antwoord verborgen

Is dit serieus belangrijk?

Adriel | 27-09-22 | 19:42 | 1

Nee, maar wel een onderwerp waarvan je zeker weet dat het zorgt voor ophef en kliks.

Komjehiervaker | 27-09-22 | 19:59

Denken we ook even aan de problemen van de zwarte transgenders? Zoals zo mooi beschreven in de Negerkut van Oom Tom.

skoftig | 27-09-22 | 19:42 | 1

Ja, daar zeg je wat. Dat mag natuurlijk ook niet meer van Jesse c.s. Dat boek moet uit de schappen en de bibliotheken. Fascisme!!! Moet hernoemd worden als ‘De zwartehut van Oom Tom’.

Michaela85 | 27-09-22 | 19:55

Verdommunicatie 6: Verdommunicatie.

Sans Comique | 27-09-22 | 19:42

Lezersvraag: kan je als hetero man lesbisch zijn ? Heb wel van die gevoelens

Cornelis12 | 27-09-22 | 19:42

wat ik me afvraag, hoe gaan die zwaar conservatieve landen om met zo’n transgenderpaspoort? Sta je daar met baard, kalend hoofd en bierbuik met een V in je paspoort voor zo’n douanier. Die zal toch wel twijfelen om je binnen te laten lijkt me.

yeps | 27-09-22 | 19:41 | 2

Ik denk dat veelal iemand zal staan die gewoon op het geslacht lijkt van het paspoort. Doorgaans kleed en probeer je eruit de zien als het geslacht dat je wilt zijn, voordat je je paspoort aanpast. Ergo, het zal nu eerder voor verwarring zorgen dan na het aannemen van de wet

Continuum | 27-09-22 | 19:44

In Ukraine werden transgender vrouwen aan de grens teruggestuurd. Ze moesten vechten.

ChalinaRosa | 27-09-22 | 19:47

Nutteloos debat over een minderheid genderbenders, hoeveel genders zijn er eigenlijk?

Reebensteeltje | 27-09-22 | 19:40

Vera, wil nu de SGP het zwijgen opleggen, ongelooflijk.

smdyasc | 27-09-22 | 19:40

Laten we gewoon ieders DNA-code op het paspoort knallen, dat is een redelijk objectieve manier van identificatie.

Zeurders | 27-09-22 | 19:39 | 1

Dat moet dan weer gescand worden door een stukje techniek waarvan je niet weet wat die nog meer verzamelt en verzendt aan data. Nee hoor, ik zet desnoods wel mijn bril af maar met mijn foto moeten ze genoegen nemen.

Sans Comique | 27-09-22 | 20:00
-weggejorist-
Wattman | 27-09-22 | 19:38

Ze doen maar. En als ze dan bij een douane in een ver buitenland staan als man met een V in hun paspoort en daar vreselijk gezeik over krijgen dan zoeken ze het ook maar zelf uit.

2voor12 | 27-09-22 | 19:38

Kutje = meisje
Piemeltje = jongetje
Twijfel je daar aan? Dan ben je een Xje.

Oeverloos gezeik.

hamstr | 27-09-22 | 19:38 | 5

@elfenstein | 27-09-22 | 19:49: daar pleit niemand voor. Het paspoort dient ter identificatie, niets meer. Daar moet of geen geslacht in staan of het geslacht van waar degene voor je neus op lijkt. Niet wat er in het broekje zit.

Continuum | 27-09-22 | 19:56

@Continuum | 27-09-22 | 19:56:
Het gaat om een zeer kleine groep mensen, een groot deel daarvan bestaat pas sinds de medische wetenschap dat soort dingen allemaal kan realiseren. Evenwel heeft diegene die uw paspoort checkt op schiphol etc... wel degelijk baat bij een aantal snelle kenmerken, lengte, kleur ogen, wat er in het broekje zit, best handig, wel. Verwacht u nou werkelijk ook maar iets van begrip of invoeling bij de douane in, ik noem eens wat marokko ofzo? Daar maakt het toch al niks uit wat er in je paspoort staat of niet, ben je een freak, pardon de uitdrukking, dan ga je toch al mee voor een klein gesprekje. Die doen daar helemaal niks mee, wat voor gender er ook instaat. Geen gender in het paspoort zou eventueel kunnen als u een dusdanig goede toespraak kan houden voor ALLE leiders van de hele wereld en ze overtuigt van de noodzaak van het schrappen van het kenmerk "geslacht" uit het reisdocument. Mochten er een paar niet mee willen in uw verhaal dan vrees ik dat de originele content van uw broekje nog wel een tijdje in uw paspoort zal blijven.

elfenstein | 27-09-22 | 20:02

@elfenstein | 27-09-22 | 20:02: de douane heeft nog nooit in mijn broek gekeken om mij te identificeren. Maar h heeft blijkbaar andere ervaring.

En ja dit gaat over een kleine groep. Maar ik zie niet waarom deze wetswijziging nu ineens een probleem zou zijn

Continuum | 27-09-22 | 20:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat transgendergedoetje is een welvaartsziekte en aangezien het partijkartel de Nederlandse welvaart in een recordtempo afbreekt, zal het transgendergedoetje daarna ook wel verdwijnen.

intrigant | 27-09-22 | 19:38

Doei Sylvana. Van het een komt het ander. Ze weet zelf dat alles waar zij zich voor inzet, een pad is dat ze volgt om uiteindelijk herstelbetalingen af te dwingen. Je kunnen registreren zoals je wilt is een opstap naar uiteindelijk naar wens een piemeltje of een kutje eventueel met 1 of 2 tietjes laten aanmeten.

Leptob | 27-09-22 | 19:36

Wordt er dan van je verwacht dat je als islamitische transgender een hoofddoek moet dragen ?

johnyl | 27-09-22 | 19:36 | 1

Het is wel duidelijk dat een groot deel van de bevolking de Transgenderwet erg belangrijk vindt. En de politiek ook... veel belangrijker als de asielcrisis, energiecrisis, koopkrachtverlies, toeslagenaffaire, aardgascrisis immers daar moeten nog heel veel stappen in genomen worden.. maar belangrijkere zaken kunnen wel snel afgehandeld worden zie de Transgenderwet ..

johnyl | 27-09-22 | 19:31 | 6

@Osiris | 27-09-22 | 20:08:

De wereld staat in brand en zij vinden zo'n debat van belang. Doe dat pas als de eerste lagen van de Maslow piramide prima op orde zijn.

Wattman | 27-09-22 | 20:19

@Wattman
Tegenwoordig moeten we al blij zijn met de vervulling van één of twee behoeften uit slechts de eerste laag lijkt het wel, u zet wat zwaar in met meerdere lagen in uw overigens terechte voorstel.

Osiris | 27-09-22 | 20:23

@Osiris | 27-09-22 | 20:23:

Precies, het is voor velen een strijd om het hoofd boven water te houden en die denken alleen aan overleven en niet aan M/V lettertjes in hun paspoort. Decadent stond hierboven, dat beschrijft het wel goed.

Wattman | 27-09-22 | 20:26
▼ 3 antwoorden verborgen

Zojuist mijn buurman gecondoleerd, zijn Thaise vrouw is overleden aan prostaatkanker.

Veepert | 27-09-22 | 19:31 | 2

Hoe gaat het met de borstkanker van uw buurman?

meneer der meneren | 27-09-22 | 19:40

Vrouw met of zonder baarmoeder?

zokanhetookja | 27-09-22 | 20:32

Verkort nu naar 8 weken die procedure?
Mooi ik laat mijn geslacht elke 8 weken veranderen en elke keer als de belastingdienst de verkeerde aanhef doet stuur ik ze ongeopend retour.

Kaas de Vies | 27-09-22 | 19:30

Krijg je dan ook een lager salaris als je ineens een v hebt laten opnemen in de salarisadministratie van je werk?

Tiscali-2 | 27-09-22 | 19:30 | 1

Dat zou je wel denken he? Als dat niet zo is, dan kan (wederom) die hele patriarchie-mythe de vuilnisbak in.

peterdh | 27-09-22 | 19:32

Je bent niet wat je je voelt. Dus ook als je een man met genderdysforie bent, ben je nog steeds een man. De samenleving hoeft niet mee te gaan in dat ziektebeeld. Dat is niet transfoob; het wil niet zeggen dat hij als mens niet geaccepteerd wordt. Maar waar gaat het eigenlijk om: de milleniale- en woke neiging om elke vorm van weerstand, tegenslag of ongemak voor je weggenomen te krijgen. Want och, het zal toch niet allemaal gaan zoals jij het wilt. Of erger nog: voelt.

Hommel | 27-09-22 | 19:30

Ik begrijp die hele discussie niet. Hoeveel transgenders zijn er? Ik ken er geen een. Geen die mensen wat ze willen en klaar is Kees. Dit is echt zo'n geval waarvan je denkt hou eens op met miepen linkse sukkels, er zijn belangrijkere zaken. Blijkt in de realiteit dat met name rechts-conservatief zich er druk over maken. Vent, wijf, hou toch op. Waar bemoei je je mee? Laat gaan. Zonde van tijd en geld. Een jongetje wil een meisje zijn. Nou prima. Of andersom ook prima. Wat boeit het?

Theodorus.Goldbach | 27-09-22 | 19:30 | 7

"Een jongetje wil een meisje zijn. Nou prima. Of andersom ook prima. Wat boeit het" te simpel. U snapt er niets van.

Zwizalletju | 27-09-22 | 19:50

Maar waarom bemoeien die mongens en jeisjes zich met mij? Dit in de zin dat ik het niet mag negeren maar dat ik hem, haar, het, enz met hem, haar, het, enz moet aanspreken? Ook al stuit mij dat ernstig tegen de borst. Dát verschijnsels, dat is wat het boeit.

Peter-Rissing | 27-09-22 | 20:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Kunnen we niet gewoon zeggen dat de M/V in het paspoort voor het biologisch bepaalde geslacht staat, meetbaar door chromosomen in iemand's cel te bekijken. Lekker objectief, en valt weinig over te discuzeuren. En meteen weer door met het belangrijkere zaken.

Als je mensen dit zelf laat kiezen hou je discussies tot in de eeuwigheid. Dan kan je die letter net zo goed meteen verwijderen uit het paspoort. En de andere kenmerken ook meteen.

nieuwe_Deen | 27-09-22 | 19:30 | 1

Prima plan.

Hommel | 27-09-22 | 19:32

En straks al het gezeik met sportverenigingen die dat spul MOETEN accepteren...
-
en de uitsluiting van Nederlandse damesteams in sommige landen ...

bisbisbis | 27-09-22 | 19:27

Sylvana druipt af.

smdyasc | 27-09-22 | 19:26 | 2

wat een hautaine houding en toon.

Fedde71 | 27-09-22 | 19:27

Wat een onzekerheid, ze is duidelijk niet op het gemak. Daarom doet ze zo akelig.

John McClane | 27-09-22 | 19:48

Tegen, gaat veel te gemakkelijk. Huidige regeling is al erg genoeg.

Zwizalletju | 27-09-22 | 19:26 | 1

Gewoon wel even naar de psychiater. Is helemaal niet erg. Als misbruik op de loer ligt, dan ga er maar vanuit dat er vroeg of laat ook flink misbruik van gemaakt gaat worden.

Leptob | 27-09-22 | 19:32

He gelukkig, als ze die wet ombouwen hebben we de problemen met gas, stroom, olie en duurder wordende boodschappen gelijk mee opgelost. Die kaag toch, altijd de goede prioriteiten zetten doet.

jan huppeldepup | 27-09-22 | 19:26

Als je als gedetineerde je vrouw laat verklaren. Zou je dan ook naar een vrouwen gevangenis mogen? Kan een baby golf tot gevolg hebben

Snap_het_ook_niet | 27-09-22 | 19:22 | 3

Ja. Je bent dan een vrouw voor de wet gezien. Dus vrouwengevangenis. Want geloof het of niet, ook het gevangeniswezen moet zich aan de wet houden.

peterdh | 27-09-22 | 19:30

Oh dat gebeurd al hoor. De VS loopt met de troepen vooruit met deze gekte.

entredeuxverres | 27-09-22 | 20:01

Ik heb er niks tegen. Maar wie ik heel weinig hoor in deze discussie, zijn transgenders ZELF. Ik heb het gevoel dat er voor hen gesproken WORDT, door een partij die perse, hoe dan ook -kost wat kost- zichzelf op de kaart wil zetten met progressieve wetgeving, aangezien ze sinds van Mierlo -en het verkwanselen van diens principe- geen enkel onderscheid heeft gemaakt.

Ovenvers | 27-09-22 | 19:22

Fijn dat mevrouw van Ginneken als politicus een beetje afstand neemt en het geheel kan overzien. Ohnee, haar kind is vergenderd en ging goed. Dus is voor heel Nederland goed.

Leptob | 27-09-22 | 19:22 | 2

nee mevr. is zelf vergenderd.

Fedde71 | 27-09-22 | 19:23

Ja dat is wel een dingetje, vrouw die zich als man laat registreren, die heeft ineens in een moskee dezelfde rechten. Hoe gaan ze daar mee om? Denk is afwezig, te moeilijk onderwerp voor deze ‘denkers’?

Sinterbikske | 27-09-22 | 19:21 | 1

@Sinterbikske
Dat is een hele goede vraag inderdaad.

Ik pak vast popcorn!

Osiris | 27-09-22 | 20:19

Komt een Tweede Kamerlid in een bar in Pattaya. Relax, baby. Have a drink, it's on the house.

Hetkanverkeren | 27-09-22 | 19:21 | 2

Hé ?

Peter-Rissing | 27-09-22 | 19:33

@Peter-Rissing | 27-09-22 | 19:33: Dat politiek maken van het individu. Wat alleen maar kan lukken bij het drijven in hokjes, want N is iets van 7.000.000.000 and counting. Hoe in vredesnaam heeft de politiek iets te vinden van je seksualiteit?

Dat is wat religie in deze contreien al eeuwenlang doet. Net doen alsof je kinderen wilt helpen bij hun ontdekkingsreis idem dito. Deze katholiek walgt op deze travestie van een discussie. Als ik t.z.t. op hoogbejaarde leeftijd maar met een ladyboy naar keuze mag trouwen.

Ik vertrouw mijn broers en zussen namelijk voor geen meter met mijn inmiddels aanzienlijke nalatenschap.

Hetkanverkeren | 27-09-22 | 20:47

meteen weer die trans D66 trut een interruptie, niet eerst een paar minuten luisteren naar een betoog waar een bepaalde opbouw in zit. Kijk mij eens goed trans bezig zijn. Zum kotzen. Bisschop heeft wel weer goede reactie.

Fedde71 | 27-09-22 | 19:19 | 1

Is dat ook een omgebouwde, tja D66. Wat een partij zeg.

Wattman | 27-09-22 | 20:35

M. V. En X. Meer is toch niet nodig? Of zijn er nog meer smaken? Bah.

Normpje | 27-09-22 | 19:19 | 1

Er is alleen XX en XY. Spijt me meer smaken bestaan er niet. Dat maakt alles heel eenvoudig trouwens, geen discussie meer.

Peter-Rissing | 27-09-22 | 19:37

Ik ga voor de gein een paspoort nemen met de V.

Lavendelzakje | 27-09-22 | 19:18 | 3

En dan sta je straks met baard, bierbuik en legerkistjes op JFK? (grap)

bitterpete | 27-09-22 | 19:20

Ik ook!
En dan naar mn werkgever, krijg ik een vrouwelijk kledingspakket. Lekker luchtig zomers tussen de ballen zo'n rokje.

General Dripple | 27-09-22 | 19:20

@General Dripple | 27-09-22 | 19:20: Moet jij eens een string proberen, dan piep je wel anders.

marcoplarco | 27-09-22 | 21:20

Die afkortzaag is echt sexy......

onbekend | 27-09-22 | 19:18

Het blijft bijzonder vreemd dat de SGP, als partij van de nuance en de redelijkheid, niet meer zetels heeft.

smdyasc | 27-09-22 | 19:16 | 4

@Ad Fundum | 27-09-22 | 19:25: Er is echt een enorm verschil tussen een partij van statuur als de SGP en opportunistische meelopers als de CU en het CDA.

smdyasc | 27-09-22 | 19:28

@smdyasc | 27-09-22 | 19:28:

In haar statuten heeft de SGP haar grondslag als volgt geformuleerd:

De partij stelt zich op de grondslag van Gods Woord, zoals daarvan belijdenis gedaan wordt in de artikelen 2 tot en met 7 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Zij onderschrijft geheel en onvoorwaardelijk de Drie Formulieren van Enigheid, zoals deze zijn vastgesteld in de Nationale Synode, gehouden te Dordrecht in de jaren zestienhonderd achttien en zestienhonderd negentien.
Zij belijdt mitsdien het absoluut gezag van Gods Woord (naar de zuivere Statenvertaling) over alle terreinen van het leven en derhalve mede over het terrein van het staatkundige en maatschappelijke leven zoals nader uitgewerkt in het Program van Beginselen.

Ik zie daar verdomde weinig 'nuance' in.

Ad Fundum | 27-09-22 | 19:40
▼ 1 antwoord verborgen

Vroeger stond ook in je paspoort wat je kleur ogen zijn en je beroep. Haal gewoon ook het geslacht eruit.

BrutusBosch | 27-09-22 | 19:16 | 3

Bij transmannen (M//V) stoppen ze het geslacht er juist in.

bitterpete | 27-09-22 | 19:21

@bitterpete | 27-09-22 | 19:21:
-
En er zullen dus -voorspelbaar- landen zijn die straks het Nederlandse paspoort niet meer zullen accepteren.

bisbisbis | 27-09-22 | 19:26

ik zal tot ik dood ga eisen dat er een M in mijn paspoort komt te staan.

Fedde71 | 27-09-22 | 19:28

P van Houwelingen: 'Er komen kleedkamers!!'

Duwbak_Linda | 27-09-22 | 19:16 | 2

Lol!!!

Sinterbikske | 27-09-22 | 19:19

De douches gaan toch dicht

nuchterbekeken | 27-09-22 | 19:40

Pfffffff,

Was net in NOS journaal. Vanaf je zestiende kan je simpel verzoek bij je gemeente indienen om aanduiding man of vrouw in je paspoort te laten veranderen. Kan je daarna ook weer ongedaan maken. Voor derde verandering moet je naar de rechter.

Cornelis12 | 27-09-22 | 19:15 | 2

Kan dat ook bij een dierenpaspoort? Wil mn kat graag in een poes veranderen.

Cornelis12 | 27-09-22 | 19:17

Ook zo debiel. Een paspoort bevat allerlei kenmerken, om te helpen bewijzen dat jij degene bent die bij die naam hoort.
Of jij je man of vrouw voelt is helemaal niet belangrijk. Waar het om gaat is of jij vrouwelijke of mannelijke kenmerken hebt.
Als je maar gewoon alles in een paspoort kunt gaan aanpassen (Nee, ik wil een pasfoto van mijn labrador) dan is het document zelf totaal nutteloos.
Geslachtskenmerken dus. Ben je een vent die zich tot vrouw heeft laten ombouwen, dan moet het dus ook een v-tje worden, en omgekeerd. Dat is niet een optie. Het is gewoon: Wie ben jij? Daar dient een paspoort voor.

TheEgg | 27-09-22 | 21:54

Ik was al bang dat ze de echte problemen zouden oplossen, gelukkig zijn fictieve crises belangrijker.

Stonecity | 27-09-22 | 19:15

Hahaha gevolgd door een verontwaardiging, did you just assume my gender?

Reebensteeltje | 27-09-22 | 19:20

Wat leuk, VOLT heeft ook een mening *koekkoek*

Duwbak_Linda | 27-09-22 | 19:14 | 2

Ach Volt. De partij van 1 ampère.

meneer der meneren | 27-09-22 | 19:30

@meneer der meneren | 27-09-22 | 19:30: En nog steeds geen helder licht

marcoplarco | 27-09-22 | 21:16

Ok we lossen het zo op.
Heb je een piel ben je als geslacht LUL
Heb je een gleuf ben je als geslacht KUT
Heb je niks ben je als geslacht PECH
Heb je beide ben je als geslacht GELUK.

captain-caveman | 27-09-22 | 19:14

Tegenwoordig wordt elke puber in een identiteitscrisis die ergens bij wilt horen in de klauwen van de chirurg geduwd. Mede dankzij alle deugers en overdreven media aandacht. Prima als dit op latere leeftijd gebeurd wanneer het wel overwogen is, maar hier gaat een hoop spijt ontstaan.
Verder maar weer met biologische termen werken in het paspoort?

Struikrover3 | 27-09-22 | 19:13

Als we al die mensen nu gewoon in een aparte categorie zetten, qua sport, kleedkamer, toiletten, ding in je paspoort en ga zo maar door. Een vraagteken lijkt me wel toepasslijk, ander opties kan natuurlijk ook. Het maakt me verder geen zak uit wie wat is, al zijn ze fucking paars, ik geef er geen zak om, maar niet zeiken en gewoon werken en bek dicht houden over hoe je je voelt, als ik dat ga vertellen wordt ik opgepakt denk ik

brie-de-penis | 27-09-22 | 19:12

Heb ooit wel eens een nieuw paspoort opgehaald bij de Belgische ambassade in Den Haag, stond er bij geslacht: vrl. Je zou denken vrouwelijk, maar dat is geen juiste afkorting gebruikt in een paspoort. Kreeg snel een nieuw paspoort, maar het mysterie is nooit opgehelderd..

Sinterbikske | 27-09-22 | 19:10 | 1

Vrolijk!

TheEgg | 27-09-22 | 21:49

Iemand 'voelt' dat 2+2=5. Ontkenning tast zijn 'identiteit' aan. Gaat mij dat iets aan? Wel op het moment dat hij bij de kassa staat en bij mij iets afrekent.

Erkenning van vrouw-zijn is niet iets wat je je kunt toe-eigenen.

ED-209 | 27-09-22 | 19:07 | 3

Controleer jij van alle klanten het geslacht in de legitimatie? Ik niet. Niemand doet dat. Het is een verzonnen probleem dat het legitimatiebewijs het sluitstuk is in de overgang naar het andere geslacht, dat het verkeerde geslacht tot onveiligheid zou leiden. Alsof je in de trein je bij Marokkaantjes moet legitimeren en ze je bij het constateren van het verkeerde geslacht in elkaar slaan. En anders niet.
DDR66 heeft niks beters te doen dan de Kamer misbruiken voor dit soort randverschijnselen. Beter hielden ze zich nu bezig met het actief terugfluiten van energieboeren die de prijzen nog even snel bijstellen voordat de hulpmaatregelen ingaan. Lijkt me dat zoiets meer prioriteit heeft dan een wet over transpersonen.

Bakkeleures | 27-09-22 | 20:24

@Bakkeleures | 27-09-22 | 20:24:
Een vrouw doet mee met een wedstrijd voor alleen vrouwen. Wel fijn als iedereen ook echt vrouw is.

Administratieve aanpassing kan wel het behandeltraject voor fysieke transitie vergemakkelijken. "Mijn uiterlijk moet in overeenstemming zijn met wat in mijn paspoort staat. Ik wil nu die hormonen, mastectomie etc."

ED-209 | 27-09-22 | 20:46

Je rekent bij de kassa geen gender af.

Bakkeleures | 27-09-22 | 21:26

Ik wens alle slachtoffers van dit drama ontzettend veel sterkte, wie dat ook moge zijn. Ik dacht vroeger overigens dat M/V stond voor Mevrouw/Vent.

vanBarchum | 27-09-22 | 19:06

Waarom spreekt er niemand namens DENK?

Leptob | 27-09-22 | 19:05 | 4

Wat veel zaken betreft denk ik steeds meer als een Moslim.

namur62 | 27-09-22 | 19:19

Dit onderwerp is haram.

Roos | 27-09-22 | 19:38
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland