LOL. NPO-offensiefje in de War on Houtkachels
Mi Mi Mi Mi Mi
Social
Zo, daar waren ze weer, met een aanval op die vermaledijde zelfvoorzieners. De NPO weer als propaganda-orgaan voor de Eneco- en Vattenfal Tot Slaaf Gemaakten. Met een bullshit claim dat een houtkachel 1,5 x zo duur is, omdat de warmte door de schoorsteen vliegt. Zero onderbouwing verder, en het scheelt nogal wat voor schoorsteen je hebt en waar je het haardhout vandaan haalt. Een kuub doet 300 eypo in de Randstad, en 90 euro op het platteland. En als je zelf bomen hebt, is het graties (groetjes) of - en dat horen we steeds vaker - de mensen gaan het bos in (kaart, pdf) met een accukettingzaag en een fietskar. Allermooiste in het hulpeloze itempje om maar zoveel mogelijk mensen aan het gas te houden, is het slotzinnetje in de alinea met besparingstips:
Zet bijvoorbeeld alleen de verwarming aan in de kamers waar je bent, hou de deuren in huis dicht en zet de thermostaat op maximaal 19 graden. Natuurlijk helpt het beter isoleren van het huis ook en een warmtepomp kan eveneens energie besparen, maar niet iedereen heeft toegang tot die opties.
Daar staat, op een website van de Arbeidersomroep nota bene... Jammer dan, krepeer maar lekker, afgehaakte teringsloebers zonder financieelgeld!
Geen Grap. Bestaat echt. Klik PDF ⇧
Reaguursels
InloggenIk denk dat de zelfredzaamheid van mensen ervoor zorgt dat deze winter een record aantal bomen, briketten, petroleum en kolen worden opgestookt om maar warm te blijven en te kunnen koken. Allemaal vanwege het mieljeu...
Gewoon in de winter de Weber bbq naar binnen, lekker warm en je hoeft ook niet te koken op gas. Tegen de rook zet je gewoon alle ramen en deuren open, ohh wacht.
Illegaal uit het bos halen valt onder de stroperijwet.
Houtstoken geeft verreweg de laagste prijs per kWh. Bij een prijs van plm 100 euro de losgestorte kuub kom je uit op iets van 5 cent per kWh. Ter vergelijking, bij gas kom je - bij een prijs van 4 euro per kuub - uit op iets van 35 cent per kWh. Voor bruinkool is dat - bij een prijs van 780 euro per ton - zo'n 28 cent per kWh.
Wat de prijs is van een kuub hout is natuurlijk ook afhankelijk van hoe het gemeten wordt. Gestapeld, of gestort ( dat laatste is dus goedkoper, want minder ).
En niet iedere houtkachel gooit het merendeel door de schoorsteen. De nieuwste zouden dat juist niet moeten doen ( 80 a 90 % rendement geloof ik ).
Had nooit gedacht dat ik mijn Rotterdams Hongerwinter ouders achterna zou gaan, een keer. Nou ja, gelukkig hebben we geen bezetter of stikstofdictatuur nu. Arbeid … eh houthakken en kozijnen slopen bij de buren … maakt vrij!
Inmiddels september en de CV staat nog steeds uit. Meer uitgeven aan een houtkachel is ook best ok als je kijkt naar welke zakken dat geld terecht komt. Je bent ook minder afhankelijk van de prijs omdat voor een paar jaar hout opslaan makkelijker is dan voor een paar jaar (thuis) aardgas opslaan.
Eigenlijk zou de NPO de houtprijzen van een paar jaar geleden moeten vergelijken met de de huidige gasprijzen, omdat het eerst een tijd moet drogen.
Sjeezus, wat een onzinnige en onlogische stemmingmakerij weer van die pritt. Is ie wel journalist eigenlijk?
Een goede houtkachel uit Duitsland bij de Hornbach. Die hebben er gewoonweg meer ervaring in. Ik heb een mooie Beierse, met tegeltjes, brand warm en schoon, drie blokjes is genoeg. Heerlijk.
Nou, nog één keer. Houtkachels zijn voor paupers en provincialen( met hun poepaccent).
Daarom hebben wij dan ook een Oost-Duitse bruinkoolkachel.
Daarom mag u lekker gas blijven stoken en de hoofdprijs betalen in de stad. Ieder zijn eigen keuze.
Klagen uw buren in de randstad over uw hutspot?
Mijn hout kachel is milieu vriendelijk
Het hout is in Canada gekapt.
Hier naartoe gevaren.
En in verbrand het.
Ik heb net zolang gerekend dat het sommetje klopt de boom heeft meer CO2 opgenomen dan nu vrij komt. Dus niet zeiken
Wet van behoud van massa - de uitkomst is bij voorbaat al onmogelijk, tenzij u het over boekhoudkunde heeft in plaats van wetenschap.
@Zeurders | 02-09-22 | 13:48: zeik Jack niet af. De rekensom is door GroenLinks bedacht.
Je moet de alternatieven aantrekkelijk maken. Subsidie op wollen truien en breicursussen!
Van wol via breien is het nog maar een klein stapje naar naaien. Als er ooit nog eens subsidie op naaien komt, wie had dat gedacht! Want naaien is wrijving en wrijving geeft warmte. Allemaal gesubsidieerd naar de hoeren en het is nog leuk ook!
Stel je toch eens voor dat de gasprijs in januari weer redelijk normaal is. Dan heeft de regering mooi 4 maanden vol kunnen profiteren van de hoge belasting op energie, dat is waarschijnlijk 10-tallen miljarden en gaan ze echt niet alsnog compenseren want niet meer nodig.
Volgend jaar zijn de energieprijzen de helft van nu. Er is vooral veel paniek en kunstmatige prijsbepaling. In de EU bestaat 14% van de totale energiebehoefte uit gas, het is de bizarre regulering die de hoge prijs veroorzaakt, niet het gas zelf.
We gaan gewoon eens kijken hoe een winter zonder gas bevalt.
Momenteel nieuwe woning aan het bouwen, dikke isolatie en kneiterdure wp dr in.
Maar er gaat ook een houtkachel in, want wie garandeert dat ik altijd stroom vanaf de grid heb?
een vriend van mij in Zuid afrika had ook twee fornuizen thuis. Elektrisch en gas. Tja de ene keer was er geen gas en de andere keer geen electra. En Gas kun je in flessen kopen, zelfs al in Frankrijk en Spanje zie je die vrachtwagens vaak rijden, kun je ook nog een voorrraadje inslaan.
Slim. Bruinkool koop je in DLD of nu een kuub nat hout stapelen voor volgend jaar.
@small_town_dude | 02-09-22 | 13:22:
Phev ook prima. Kan je kiezen waar je op rijdt.
Heel slim.
Ik verwacht toch wel een meltdown deze winter, met al die elektrische kacheltjes/warmtepompen.
Dak aan alle kanten flink laten oversteken zodat er meer zonnepanelen op passen. Dan kan een warmtepomp er bij bewolkt weer in de winter ook wel op draaien.
Ik baal er nog steeds van dat die isolatienormen vroeger niet al veel strenger waren. Mijn huis heeft maar een laagje van 5cm glas/steenwol. Hoeveel moeite was het nou geweest om daar meteen 20 cm van te maken.
Hier 100 euro voor 1.5 m3
Hier alles gratis met de husky en de stihl.. op de snaps en kettingolie na..
Indien u redelijk in de richting van het Noordoosten woont en het goed hout is, heeft u mijn aandacht.
@vossy | 02-09-22 | 13:51: gaat over nat hout. Hier voor 90€/kuub te krijgen.
85 Euro voor 1 ruim bemeten m³ (daar zijn ook allerlei formules voor want 1m³ hout is niet gelijk aan 1m³ hout), Eind september even wat hulp regelen, de boer gooit telkens 2 m³ blokken van 33cm op de oprit en wij proberen klaar te zijn met stapelen als hij met de volgende "Fuhr" komt.
85 euro de kuub als, perfect droog en fruitbomen + eik. Maar dan moet je wel met een zachte G praten. Nu 12 kuub in de schuur liggen. Morgen komt er nog 4 kuub bij.
Dat artikel ook gelezen. Heb hier een Contura en gisteren deze maar aangestoken voor de fun.
Wij mannen kunnen prima de kachel aanmaken, dat wordt in vrijwel elk topic wel bewezen. Voor iedereen die nog beter wil leren stoken:
'De man en het hout'
www.bol.com/nl/nl/f/de-man-en-het-hou...
Gelijk gekocht voor meneer Brulspin. Dank!
Bouw een rocket stove mass heater...brand op snoeihout...en er gaat nauwelijks warmte verloren door de schoorsteen....sterker nog...hij creëert zijn eigen trek, geen fijnstof, geen geur en hoeft maar een paar uurtjes per dag gebruikt te worden in hartje winter. Bovendien verwarmt hij niet de lucht maar dmv stralingswarmte opjecten. Op zijn heetste punt kan de temperatuur boven de 1000 graden komen en is de verbranding hoogst efficiënt.
Klopt, ik heb er eentje in werking gezien bij een bedrijf waar ik weleens kom en je verbaast je over hoe weinig afval er overblijft. Mooi systeem.
Een houtkachel gaat niet lukken in mijn rijtjeshuis, maar ik ben wel een petroleumkachel aan het overwegen. Iemand ervaring mee en kan je er een aanraden? Ik zie het vooral als backup voor wanneer Rob ons gas op rantsoen gooit.
Koop dan een laserkachel. Dat is een petroleumkachel maar dan zonder geur en open vlam. Kost iets meer, maar levert meestal wel 3 - 3,5kW aan warmte op. Gemiddeld is het iets goedkoper dan elektrisch stoken. Wel goed blijven ventileren!
Qlima of Laser. Petroleum C halen in België aan de pomp, nu ongeveer 1,60 euro. Indien te ver, er zitten ook handelaars op MP.
Pas wel op voor de co2 binnenshuis!
@NLgaatnaardeklote | 02-09-22 | 12:45: Qlima werkt prima. De olie is wel een dingetje. Iig voor het zekere een co2 melder plaatsen in de ruimte. Ondanks dat de Qlima er mogelijk eentje heeft. Brandstof in BE wellicht goedkoper, uitlaatgassen gaan de ruimte in. Ik heb afgelopen jaar op Qlima kristal gedraaid, minder reuk en zuiver. Maar door heel de woning minimale stoflaag hierdoor en de rookmelder vond het na paar maanden ook niet leuke meer, die moet dus zo nu en dan schoon gemaakt worden.
@Rdock | 02-09-22 | 13:12: Klopt, en hoewel de kachel daar op beveiligd is heb ik een extra melder aan de muur hangen.
@Ram_Ram | 02-09-22 | 13:15: Petroleum C is voor kachels zonder afvoer, ik ruik hem inderdaad wel even met opstarten daarna niet meer. Maar eigenlijk isijn airco de hoofdverwarming maar de buitenunit maakt veel lawaai als het binnen nog koud is. Daarom warm ik eerst de huiskamer op met petroleum.
@klap-kut | 02-09-22 | 12:44: Dat is niet het enige verschil: een kouskachel hoeft niet aan de 230V maar heeft genoeg aan een paar batterijen voor de ontsteking, je kunt hem dus overal plaatsen en hij werkt ook als de stroom uitvalt. Een laserkachel moet wel aan het stopcontact en heeft als voordeel een ingebouwde stille ventilator die de warmte beter verspreid. Er zijn volgens mij ook hybride kachels die beide systemen in een hebben, maar die zijn moeilijk te vinden.
Petroleum 1.62 de liter in België op 2km afstand. 150 liter in de kelder liggen en naast haardhout onze bron van warmte.
Al dat gepanikeer: de prijzen dalen alweer behoorlijk, alle zielige mensen (en daar zijn er nogal wat van) worden gecompenseerd en Jetten waakt over ons.
Die zielige mensen zijn niet zo zielig, want die hebben zojuist hun A-Status gekregen,
ja Precies Rob Jetten...
Vrouwen en kinderen eerst!
Ik ben niet zielig met 70k per jaar, maar wel een voorschot van 2100 per maand.... dat weiger ik
Wij hebben een grote speksteenkachel (NunnaUuni) in huis die -normaliter- het gehele huis warm houdt. Helaas door schouder issues afgelopen 2 jaar niet aan hout zagen toegekomen. Nu kreeg ik de tip dat net over de grens in DU. bruinkoolbriketten erg aantrekkelijk zijn qua prijs/warmte opbrengst. Stoot wel wat meer rommel uit maar dan verwijs ik ze graag door naar Den Haag. Iemand die hier ervaring mee heeft (de bruinkool briketten dan hè) ?
Smerige stinkende en vervuilende troep is het. En erg inefficiënt, maar in de huidige omstandigheden wel goedkoper. Dus als de portemonnee leidend is dan is de keuze eenvoudig.
Bruinkool is top. Ik wou dat m'n auto er op startte.
Je kachel moet er geschikt voor zijn
@_pacman_ | 02-09-22 | 12:33: Met de huidige energieprijzen is de portemonnee zeker leidend, thanks.
@Drs. D. | 02-09-22 | 12:37: Of de brandplaats nu 1200 graden wordt door middel van hout of door bruinkool briketten, wat is het verschil (behalve meer afzettingen in de kanalen) ?
Gewoon bestellen bij Hornbach of Welkoop in Nederland. Eerst hout branden en op het gloeiende asbed de briketten leggen, gloeien tot twaalf uur lang.
Over de grens in DLD zitten van die ouderwetse Kolen boeren. Het type dat niet op internet adverteert dus ouderwets Duits telefoonboek handig.
Ik gooi regelmatig een bruinkoolbriket op de kachel, dan heb je er een tijdje geen omkijken naar, zeker voor de nacht handig. (Schoorstenen worden hier verplicht 4 keer per jaar geveegd (kost in totaal minder als 1x in NL). In Duitsland zijn ze het goedkoopst, gewoon bij de bouwmarkt kijk maar op de websites van OBI, Bauhaus, Hornbach. 25 kg pakken zijn het gunstigst (handschoenen meenemen) , de 10 kg pakken, verpakt, zijn wat duurder in gebruik, maar handzamer en de verpakking gooi ik bij de eerste briket.
Bedankt voor de info!
Ik voorzie een flinke besparing op energiegebruik: komende winter hoeven we niet naar andere EU-landen te reizen voor de romantische geur van houtkachels.
In mijn vorige huis (2018) had ik een houtkachel, zo'n moderne. Ik heb uitgerekend dat het me een factor 5 bespaarde in kosten tov aardgas (op de toenmalige prijzen). Als je handig bent, koop je hout per 5 kuub voor 60 Euro per kuub, gebracht en wel. En het is nog lekkere warmte ook, glaasje erbij en genieten maar.
Als je écht handig bent haal je in ieder geval een deel van je hout bij de bouwmarkt, aan de achterkant, daar liggen de oneway pallets, gratis. Niet het mooiste hout ooit maar hey, het kost niks en anders wordt het gewoon opgehaald door de grote grijper die het vervolgens ook in de oven gooit.
@elfenstein | 02-09-22 | 12:18: en die bouwmarkt moet ook nog betalen voor de afvoer van resthout. Als dat niet duurzaam is!
@elfenstein | 02-09-22 | 12:18: Het vervelende van pallets is tweeledig: het is "waaibomenhout", brandt dus heel snel en het is meestal naaldhout=harsrijk=veel roet. Persoonlijk betaal ik liever meer voor beukenhout, hoewel ik ook niet te beroerd ben om afvalhout als aanmaakhout te gebruiken.
De prijs van houtstook is inderdaad prima te doen als je zorgt voor voldoende gratis aanvoer.
Contract bij Vattenfall per 30-9
0,50€ kw
2,24€ gas
Hè? Zie Rhenium's post op 12:03.
@steekmug | 02-09-22 | 12:52: De prijzen variëren een beetje ik zit er tussenin 0,423 per kWh en 2,009 per m3 maar ze gaan nu iedere twee maanden omhoog. Afgelopen maand 15 m3 gas koken en warmwater in een koudewintermaand 150 m3
Ze moeten niet lullen over luchtvervuiling zolang de biomassacentrales draaien.
Ik ga gewoon een paar uurtjes Squad spelen op mijn PC en de temperatuur in de computerkamer is dan steevast 26C. Nog een computer aan in de woonkamer en de helft van mijn huis is al verwarmd.
Zet in iedere kamer een paar bitcoin miners neer, win-win!
Ik heb een variabel energiecontract. Hier de tarieven per 1 oktober 2022. Het oude tarief staat tussen haakjes.
Elektriciteit per kWh: EUR 0,35 (0,25)
Gas per m2: EUR 2,02 (1,48)
Bij wie heb je dit contract?
Lijkt mij allemaal niet schokkend en dat is met de extra korting op stroom en BTW verlaging op gas en stroom uiteraard.
Ik denk dat een hoop mensen gek gemaakt worden met veel te hoge voorschotten.
@Eminent | 02-09-22 | 12:09: Ik heb een contract bij Vattenfall
@NLgaatnaardeklote | 02-09-22 | 12:11: Dit waren de prijzen per 1 juli 2021: Elektriciteit per kWh EUR 0,22 en gas per m2 EUR 0,82. Ik vind met name de ruime verdubbeling van de gasprijs in vijftien maanden wel schokkend.
@Rhenium | 02-09-22 | 12:16: Zo bekeken is het gas uiteraard een stuk duurder maar juist op gas kun je veel besparen mits je de mogelijkheid hebt om met de airco te verwarmen of bv een petroleum houtkachel. Persoonlijk gebruik ik gas alleen nog voor warm water, in mijn uppie is dat 4-5 kuub p/m.
@NLgaatnaardeklote | 02-09-22 | 12:53: Overweeg een warmtepompboiler bv een auer edel
Rutte is de Chamberlain 2.0 geslachtofferd door D.SS.tig!
Inderdaad die Chamberlain kon er ook helemaal niks van.
Een paar tips om de komende winter(s) door te komen:
- Kleed je warm! Gewoon altijd een warme trui aan en thermokleding daaronder, met eventueel een jas erover.
- Kort (max 3 minuten) en als het kan met koud water douchen. Vergeet het bad!
- Leef met het gezin in 1 ruimte. Woon, eet, slaap bijv. in de woonkamer.
- Apparaatbeheer: zet de tweede koelkast of vrieskast uit, beperk televisie- en computertijd. Ga gewoon wat vroeger slapen of lees een boek.
- Kijk of je gebruik kunt maken van collectieve voorzieningen zoals sporthallen die worden ingericht voor mensen die de energierekening niet meer kunnen betalen - in Duitsland wordt dat al georganiseerd.
- Bewaak je mentaal welzijn! Blijf onthouden waarom we kou lijden: we redden het klimaat en helpen Oekraine de Donbas en Krim te heroveren!
Nog een tip,
Stuur Rutte IV (VVD, D66, CDA en de CU) naar huis en vervang die met een regering die de bevolking als uitgangspunt neemt ipv koortsige idealen, opportunisme en de eigen positie.
Free Wopke!
'Bewaak je mentaal welzijn! Blijf onthouden waarom we kou lijden: ............
en helpen Oekraine de Donbas en Krim te heroveren!'
En hoe zie je dat voor je? Rusland loopt helemaal binnen mede dankzij Jetten.
@ratelaar | 02-09-22 | 12:04: Nee dat kan het Nederlandse volk niet. Als uw regering vraagt om te bukken, dan vraagt het volk hoe diep?
@NLgaatnaardeklote | 02-09-22 | 12:05: Ja, en dat klimaat redden met kolen, LNG uit schaliegas... enfin, op de langere termijn gaan de Russen vast kapot en kan Oekraine eindelijk een Denemarken-aan-de-Dnjepr worden!
Zo te lezen heeft u genoeg brandstof om circulair te koken.
Allerbeste tips om je stroomverbruik te beperken:
* Koop een droogrek en stop met het gebruiken van de wasdroger.
* Als je een oudere koelkast, vriezer of wasmachine heb, controleer dan het stroomverbruik. Grote kans dat je een nieuwe snel terugverdient.
Er zijn handige apparaten waarmee je je verbruik kan meten, zoals de HomeWizard. Dit kan je helpen om je grootverbruikers te bepalen.
Met een nieuwe relatie of tinderdate gaat dat vroeger "slapen" wel lukken.. en je kan de boel flink warm neuke..
Verder alles goed ?
@xlanoxe | 02-09-22 | 12:16: Hehe, I'm all fired up door het Kherson offensief!
Nog nooit zo blij geweest met de steunkousen, die gaan straks van pas komen!
ja fijn ,iedereen een houtkachel. De randstad is net weer een beetje opgekrabbeld na eeuwenlange kaalslag van Holtland. Nu de turf uit de hoge venen is opgestookt, het kolen uit Limburg vies is en het aardgas uit Groningen ontoegankelijk zijn we terug bij af. De parken is de Randstad mogen nu omgehakt. De kumpels krijgen ze niet zo gek meer dat ze hun longen volstorten met kolenstof, de boerderijen op de veenweidegebieden moeten wijken voor het stikstofbeleid. Maar zelf windmolens in de Randstad? Mooi niet . Horizonvervuiling . Enfin 5 miljoen houtkachels erbij dat wordt pas echt lachen.
O, dus ook maar de mega houtkachels van GroenSlinks, de biomass centales, maar aan het gas zetten?
He's a lumberjack, and he's okay
He sleeps all night and he works all day
www.youtube.com/watch?v=FshU58nI0Ts
@louter. Brilliant nummer.
Ach, typisch, randstedelijk gezeik. Maar ik maak me niet druk in de provincie. Mooie speksteenkachel staan, nog 12 kuub droog in de opslag. En nog meer dan genoeg drogend hout en bomen voorhanden. We stoken in de winter al jaren nauwelijks nog gas. En in de tussenmaanden met de inverters.
Gelukkig heeft iedereen een opslag.
@Hadena | 02-09-22 | 11:48: dat is dan mooi iedereens probleem.
Hoe is het dan met die hout gestookte centrale? dat is toch het summum van groen!
Er bestaan ook met hout gestookt cv ketels, die zo groen zijn dat ze bij ons in AT gesubsidieerd worden. Tja, ook EU hè
Heeft een arrestatieteam nu ook al cv ketels?
Staatgecontroleerde media. Dit gaat echt richting de verhalen van mijn ex die in de DDR is opgegroeid. Daar werden de media ook gebruikt om het gedrag van de bevolking te sturen: Overschot aan eieren? Dan ei in ieder kookprogramma en docu's over hoe gezond eieren zijn. Tekort aan boter? Dan precies omgekeerd. Wat niemand wil kopen wordt ook niet gemist. Zo blijft het volk tevreden.
Oost-Duitse boter moet je inderdaad niet gebruiken, is zeer ongezond. Die is inmiddels ruim 30 jaar oud. De eieren daarentegen..
De NPO kletst uit zijn nek. Alleen bij een open haard gaat veel warmte door de schoorsteen. Bij houtkachels met gesloten deuren gaat de meeste warmte naar de woning.
Je kan overal bij bedrijven gratis wegwerppallets krijgen. Zes dagen halen, zagen en tassen is zes maanden gratis stoken. Je hebt 13,5 m3 gezaagd hout per jaar nodig.
Met een gewone houtkachel verwarm je een heel vrijstaand huis. Het duurt alleen drie dagen om hem van koud naar warm te krijgen, maar daarna blijft ie warm als je de hele dag blijft stoken van 8 tot 22 uur. De cv-ketel staat de hele winter uit.
U kiest voor een carrière als stoker in uw afterlife?
Pfff, wel wat beters te doen.
Deuren dicht en alleen maar de radiator aanzetten waarin je bent, behalve de hal naar de buitendeuren.
Ik gun eenieder die op de kartel partijen of Volt of PvdD ( hoi Bart) de energie rekening, verder gaat de ene na de andere bedrijfstak instorten want fossiele brandstoffen hebben onze welvaart mogelijk gemaakt. Maar als je denkt dat je dat te danken hebt aan Jesse's vader blijf vooral GL of soortgelijk stemmen.
Met zonnepanelen maar zonder airco of warmtepomp, dan is een elektrische kachel een prima idee. U saldeert de stroom in de zomer weer. En een houtkachel is altijd een goed idee. Ze willen dat u gas gaat stoken anders vangen ze daar geen btw en accijnzen over. Bah.
Het was u bekend dat terugleveren van zonnestroom aan het net binnenkort niks meer oplevert? Het stroomnet kan het niet aan, overdag pieken terwijl dat niet hoeft en 's avonds niet, precies wanneer iedereen de magnetron, oven, verwarming en tv aankeilt. Mensen die zonenpanelen hebben laten leggen op basis van terugleveren zijn binnenkort allemaal zwaar de sjaak.
@elfenstein | 02-09-22 | 11:45:
In België ruim 700 bijbetalen als je zonnepanelen hebt.
"Alsof energie nog niet duur genoeg is: Mega rekent eigenaars zonnepanelen 720 euro extra aan"
www.hbvl.be/cnt/dmf20220831_93434495
Verdienen aan terugleveren was al afgeschaft.
@elfenstein | 02-09-22 | 11:45: volgens mij mag je nog wel salderen c.q. wegstrepen wat je zelf verbruikt. Alleen wat je meer teruglevert dan je zelf verbruikt gaat tegen lager tarief. Of heb ik dat mis?
@Scharlaken | 02-09-22 | 13:12: Dat heb je goed. Het zijn altijd dezelfde verhalen over salderen afschaffen, net dat het niet aan kan ( klopt wel een beetje ), enz. Voorlopig is het salderen nog steeds mogelijk. Ik heb mijn panelen allang terug verdient, dus al zouden ze het vandaag afschaffen, dan ben ik nog steeds niet de sjaak.
Op tijd een vijfjarig energiecontract afgesloten. Iedereen verklaarde me voor gek. Nu blij mee. Loopt nog 4 jaar en zie dan wel weer. Nu maar hopen dat de energiemaatschappij niet failliet gaat.
Ik hoop dat iedereen zijn cv uitzet, en een elektrisch kacheltje aanzet zodat het elektranet onderuit gaat. Want of je nou een warmtepomp aanzet, of een elektrisch kacheltje, het verbruikt evenveel. Er vanuitgaande dat je alleen beneden met een kacheltje verwarmt.
En dat is precies zoals ze zich de energietransitie hebben voorgesteld toch, iedereen een warmtepomp en dus volle kracht wat betreft het electriciteitsnet?
En als dat elektranet onderuit gaat, wat schieten we daar dan mee op?
@Spring Bruissteen | 02-09-22 | 11:42: Tijdelijk mnder verbruik.
@Spring Bruissteen | 02-09-22 | 11:42: Simpel, een volksopstand. En een proof of concept hoe debiel de energietransitie is.
Ja, de NPO voelt de bui al hangen. En in Den Haag weten ze het ook maar doen ze niks. Dus komen ze met deze onzin.
Onzin, een warmtepomp mits een goeie en goed neergezet geeft net zoveel warmte als 3 tot 5 elektrische kacheltjes ( van hetzelfde vermogen ).
Van thuiswerken naar op werk wonen en leven.
Dat is een heel sterke tegel.:-)
Ik pluk zelf brandnetels en brei daar extra dikke truien van voor de winter. Niet erg comfortabel overigens.
Hoe groot was de kans dat het slechtste van twee kwaden samen zouden komen? Wie had gedacht dat de opgedane strategieën van de Hongerwinter ‘44-‘45 nog eens van pas zouden komen? Niet vergeten als de ellende voorbij is dat de milieunazi’s democratisch aan de macht zijn gekomen.
Alleen die betonnen biels branden zo slecht, de houten werden in de hongerwinter graag gejat en verstookt.
Hoe kan ik mijn VW ID3 op een houtgas installatie aansluiten?
@CamaroHans | 02-09-22 | 12:58: Ben Peterson heeft er een boek over geschreven.. woodgas.. gasifier.. met puntjes. maar die krijg ik niet aan de gang op dit toetsenbord.. net als doorgehaalde tekst..
@broervandenhollander | 02-09-22 | 13:36: als je een ë bedoelt, die krijg je met alt+137 (op numeriek toetsenbord)
Volstrekt onzin artikel met een samenraapsel van verkeerde aannames. Er zijn zeer efficiënte houtkachels op de markt (o.a. Stuv) met hoge rendementen en nauwelijks fijn stof. Daarnaast speelt onderhoud, gedrag en kunde een rol, maar de boel stabiel warm stoken met hout is iedereen aan te leren.
Kachel had ik al en die gaat nu niet alleen als sfeer ingezet worden. Hout was ik al voorbereid, vul het aan met kolen, warmtepomp heb ik tevens maar dat is een enorme energieslurper in de winter. Dus ook die zoveel mogelijk gebruiken voor warm water en niet verwarming.
Zelfredzaamheid en onafhankelijkheid, dat is waar D66, GL en de PvdA dan even geen rekening mee houden. De moekes van die partijen beginnen nu al angst te krijgen voor het ‘empty nestsyndroom’ dat de kids uitvliegen en vadertje en moedertje staat verder niet meer nodig hebben.
Wat ook smullen is dat de natuur gaat lijden onder de klimaat plannen omdat men dan zelf maar gaat kappen, terwijl die juist gered moest worden. Dat noemt men een FAIL.
En als klap op de vuurpijl staan de VVD, D66, CDA en CU met lege handen. De energie is vermarkt, daarop heeft de regering geen invloed meer, door de inflatie wordt het geld minder waard, dus worden de mogelijkheden om liefde te kopen middels €1000,-, subsidies of belastingvoordeeltjes ook steeds minder.
In het Haagse is men vooral aan het soebatten over de beeldvorming terwijl steeds meer Nederlanders klaar zijn met deze regering.
Op de markt van politieke partijen zijn VVD, D66, CDA en de CU ernstig stoffig en oud bollig. Tijd voor een nieuwe coalitie met niet de VVD, D66, CDA, CU, GL en PvdA. Laat die maar simcity gaan spelen ofzo, of de auto de deur uit doen en in een tinyhouse naast een vluchtelingen opvang onder een molen gaan wonen. Is hartstikke goed voor het klimaat en de sfeer in Nederland.
Doei, doei, zwaai, zwaai, kiespijn zal ik meer missen dan eerder genoemde groepen.
De prijzen van elke soort brandstof schieten door het dak, hout is ondertussen ook goud.
En al dat gesleep met die dooie boom.
Hier gewoon de smart thermostaat even scherp zitten.
Koud douchen, rauwe bieten eten, kip met veren en al.
Het wordt gewoon een kötjaar voor heel veel mensen, spaargeld gaat op en daar komt voorlopig niets bij.
'Het Europees Parlement gaat miljoenen bezuinigen om de energierekening te kunnen betalen. Na schuiven met potjes staat het Europees Parlement nog altijd 6,7 miljoen euro in het rood. Er zal niet langer 1,4 miljoen euro worden uitgetrokken voor nieuwe plantjes en tuinen. Ook een half miljoen euro kostende nieuwe bar met terras komt er voorlopig niet.'
Ook het Europees Parlement voelt de pijn.
www.telegraaf.nl/nieuws/226435063/eur...
Die lui interesseert het helemaal niks joh, als ze die bar willen hebben, dan komt ie er.
@Leptob,
zag laatst een reportage van hoe een Ja21 politicus in de catacomben van dat waanzinnig luxe paradijs was weggestopt.
Leek wel alsof de beste man in de onafgewerkte technische ruimte was ondergebracht.
Hij liet ook even zien hoe onze frenske vergeet bovenin het gebouw met hun design kantoren
Wilders en Bosma zijn ook ooit zo ondergebracht in het 2de kamer gebouw.
Schijn elite geen valsemunter s.
Ja, mooi he, dat gemekker van de NPO.
Er even vanuitgaande dat we met idiote elektra- en gastarieven zitten deze winter... check een willekeurige energiemaatschappij en zie hoeveel je uitspaart als je gas niet meer gebruikt voor je cv, alleen nog maar voor warm water. Dus laten we zeggen, voor een hoekwoning, 300 kuub gas per jaar ipv 1700.
En gooi dan even je elektra omhoog met een paar K Kilowattuur... dan nog breng ik mijn maandbedrag met zo'n 40 procent omlaag.
Oh ja ik heb wel 9 zonnepanelen op het dak, met een teruglever-overschot (elektrische kachels nog niet meegerekend) van 800 kwh per jaar
toch maar een huispak van roy donders aanschaffen doet
Met een Hubert Brulshirt?
@Ruimedenker | 02-09-22 | 11:28:
zijn die erook in een fluffy uitvoering
'En heel soms, eens in de twaalf jaar, heeft u kans dat Shula Rijxman zelf de Shula Rijxman route loopt. Ze staat dan klaar voor een praatje met u!'
*disclaimer: het mogelijke nooit verschijnen van Shula Rijxman op de Shula Rijxman route kan niet worden herleid tot geldelijke compensatie*
Woont er in dat bos van Shula toevallig ook een heks?
Ach, in de heel nabije toekomst hebben we zoveel straling van een ontplofte Oekraïnse kernreactor of een in de Noordzee afgezonken UK door een Russische nucleaire torpedo dat we het nooit meer koud hebben
Geen alternatieven zoeken, mensen. Gewoon betalen, of nog liever: ga in de kou zitten. Want ach, 12 graden celcius in huis went snel genoeg, toch?
Dat van die kamers apart verwarmen klopt wel. Wij hebben slimme radiatorknoppen die dat automatisch regelen, en in ons hoekhuis met energielabel K verbruiken wij volgens het overzichtje van Vattenfall nog minder gas dan een gemiddeld appartement. En we zijn ook niet erg bewust met ramen dichthouden of de thermostaat laag zetten.
En voor de aankomende winter des doods hebben we de haard nog. Een efficient ding die met convectiewarmte zo nodig het hele huis warm krijgt.
Hier weer een historische uitspraak van onze energiespecialist Jetten
youtu.be/TCVI2YM14Qg
Onze Minister van Energie... Snapt de markt niet, snapt de techniek niet, en weigert te luisteren naar mensen die er wel verstand van hebben.
In Nederland worden huizen al sinds de jaren '80 geisoleerd. Dubbel glas enzo. Alle nieuwbouw is sowieso al veel beter geisoleerd dan vroeger. Wat ik mij dan afvraag: Om hoeveel huizen hebben we het dan nog?
Kun je die vraag ook in het Nederlands stellen?
Heul veul Piet.
Hier in de Zaanstreek zijn heel veel jaren-30, jaren-50, jaren-60 en jaren-70 wijken.
En dan hebben we nog de huizen in het centrum, van 100 jaar en ouder.
Jaren 80 isolatie haalt het niet bij die van deze eeuw.
Hier ligt al een geruime tijd flink wat hout te drogen, een aantal kuubs die komende winter door de schoorsteen zullen gaan.
welke winter ?
Ik heb in juni al de nee/nee sticker verwijderd dus ik stook straks gratis.
Dat is dat "omdenken" waar ze het op LinkedIn zo vaak over hebben. Op datzelfde LinkedIn staan de eerste jubelstukjes over dat VN-rapport alweer. Hoera! Het is nog erger dan we dachten! En nu komen wel wellicht eindelijk van die veestapel af!
Wat is dat toch met GeenStijl en de obsessie voor de smerigste manier van verwarmen?
Als je machteloos staat tegen een incompetente overheid die het dogmatisch en protocollair voor je aan het verneuken is waar je bij staat, dan kan je altijd nog recalcitrant doen. Voorstadium van gewelddadig.
Het is iets smeriger maar wel een factor 5 goedkoper. Als je als overheid niet instaat bent het op te lossen dan gaan mensen zelf oplossingen zoeken.
Meer houtkachels is ook meer woningbranden.
@Rennieflox | 02-09-22 | 11:17:
Maar wel weer minder gasexplosies. Dus dat scheelt.
Kwestie van centen
@Rennieflox | 02-09-22 | 11:17: win-win situatie. Die brandweerlieden hebben allemaal een eigen bv-tje om bij te klussen omdat ze geen reet te doen hebben. Kunnen ze eindelijk eens dat doen waar ze voor betaald worden.
@Allemaal | 02-09-22 | 11:16:
Wordt lachen dan wanneer die smeerpijperij eens verboden gaat worden.
@Diederik Vlegel | 02-09-22 | 11:24:
Haha nee. Want 99% van die houtstokers heeft nog steeds een combi ketel en gaskookplaat. En gezien de obsessie met achterhaalde dingen (hout stoken) zal het onderhouden van de infra binnenshuis er ook wel niet in zitten.
@Diederik Vlegel | 02-09-22 | 11:16:
Eerder "iets" goedkoper en een factor 5(00) smeriger.
@jcvjcvjcvjcv | 02-09-22 | 13:01:
Kan ook iets met zelfredzaamheid te maken hebben. Je weet wel, niet aan de staatstiet wensen te hangen in ruil.voor uw ziel.
Ligt bij mij een hele boom in stukjes in de garage... En of ik die opstook! In een dichte hoog rendement open haard (bij een geheel open haard zonder knijpen (klep) in de schoorsteen kan het te hard gaan en dan gaat de warmte mee).
dichte openhaard?? leg eens uit. dan is het toch een gesloten haard?
@DeJaVu5225 | 02-09-22 | 11:30:
De glazen deur heet een openhaarddeur. Een hoekhaard van Dik Geurts met mooi tweezijdig vuurzicht door veel glas. Voor wat het waard is... met energie-efficiëntieklasse A.
Hier een HR haard en 6 kuub hout uit eigen tuin. Moet alleen nog even bedenken of ik zin heb om om 5 uur sochtends te gaan stoken als het echt koud wordt.
Thermostaat op maximaal 19? Dat staat hij hier al jaren. Zelfs in mijn oude flat. Waar zetten ze hem dan gewoonlijk op? 25C?
Nu dus wachten op de schoorsteenbranden.
En op naar de watertekorten.
25 C? Jeweetwel... die niet van hier...
Wat doen de Russen eigenlijk met het houtoverschot? Ze hebben daar immers meer bos dan in de Amazone.
Gewoon opslaan. Worden straks houtskeletbouw woningen van gemaakt ten behoeve van de omvolking alhier.
Nou ja, we doen het voor Putin, of was het nu tegen Putin? Ingewikkeld allemaal. Beetje te complex voor ons. Moeten Jetten en Kaag ons nog maar eens uitleggen.
Vorig jaar hebben we een speksteenkachel aangeschaft ivm hoge rendement en een prachtig verkooppraatje. Had ik dat nou moeten doen of toch voor een allesbrander moeten kiezen? Ik weet het niet. Ik heb hem afgelopen winter gebruikt en nauwelijks de CV aangehad. Toen het echt koud werd, was het moeilijk om de vrij grote woonkamer echt op temperatuur te krijgen, want het duurt even voordat die speksteen ook echt goed heet is. Maar goed, eenmaal heet geeft dat ding voor echt lang warmte af.
Binnen is de isolatie ook in orde, op de begane grond althans. We wilden dit jaar sparen voor nieuwe kozijnen (1e verdieping is nog enkelglas) maar ik vraag me af of ons dat gaat lukken.
Verkeerde prioriteiten dus. Kachel nooit moeten kopen... dan had je het enkelglas allang weg kunnen hebben.
Wij hebben al tien jaar zo'n ding en eigenlijk nooit de verwarming aan behalve als het echt hard vriest.
Beste keus ooit geweest. En door de lange warmte afgifte is het dan in de ochtend ook niet te koud. Hier geen gas meer nodig om te verwarmen.
@jcvjcvjcvjcv | 02-09-22 | 11:10: De keuze was: geen kachel maar wel dubbele kozijnen boven (waar we alleen slapen) en hoog gasverbruik, of, kachel in de woonkamer (de enige kamer waar het echt warm moet zijn) en gas alleen nog voor water. Ik denk dat dit de betere keuze was.
@vanBarchum | 02-09-22 | 11:41:
Dat was dan dus al fors verlaagd gas verbruik. Dat je alleen beneden warm wil hebben boeit niet zo veel. Zelfs je zolderdak draagt enorm bij aan het totale warmteverlies.
Al dat geroep van "hout stoken is goedkoper"... had de tijd en het geld in isolatie gestoken en je had 10x gerieflijker voor minder geld gewoon op gas kunnen stoken.
Zou wel hilarisch zijn wanneer de Russen ( die hun huis, wanneer het daar maanden serieus koud is, zomaar boven de 20C stoken) van (omgerekend) 40,- euro naar 20,- euro gaan wegens overschot gas. (en door overheid gevraagd warmer te stoken met ramen open.)
Dit moet toch een shitload aan werkende armen op gaan leveren?
Ja voor hout zagen moet je je armen gebruiken
Het park achter mijn huis ligt nog vol met afgevallen takken als gevolg van de voorjaarsstormen en met snoeihout. Ligt daar al de hele zomer al lekker te drogen. De gemeente verdomt het op te ruimen want kost geld.
Mijn houtopslag ligt nu vol met gratis sprokkelhout.
Die Rijksman route is een door Natuurmonumenten bedachte en gepromote wandeling. De zich zelf boven ons gestelde elite doet daarmee aan het verheffen van het gewone volk. En verder voor al diegenen die met de wandeling te doen zich wanen als gelijke van Rijksman. "Ik hoor er nu ook bij"
Houtkachels zijn het enige juiste antwoord. Stoken!!
"De Shula Rijxman route voert je langs authentieke boerenschuren waar naar hartelust geschuurd en geschaard kan worden."
Goede tips wel, gebruik een infrarood paneel van 1200 watt als je achter je bureau zit. Dat is 6 KW voor 5 uurtjes, veel gespaard dus.
5 uur lang 6kW = 30 kWh
Eenheden... kWh...
kuub gas is goedkoper en is ~9kWh
Dat is stralingswarmte op een vierkante meter. Ik zeg het nog een keer en daarna nooit meer: neem een laserkachel op petroleum. Die heeft een ventilator en blaast je hele kamer warm. Mensen verklaren me voor gek vanwege CO2 vergiftiging, het milieu, fossiele brandstof, o jee, kommer en kwel. Nou ik leef nog steeds en betaal minder dan 120 euro per maand voor energie, ook als het 20 graden vriest.
A 60 cent , zit je al op 150 euro per maand voor een kamertje. Nu de rest van het huis nog.
@quigg | 02-09-22 | 11:12:
Hebben wij vorige week aangeschaft. Prima ding en half Japan verwarmt zijn huis ermee. Die worden doorgaans erg oud dus zou me niet teveel zorgen maken.
@Diederik Vlegel | 02-09-22 | 11:25: Heel verstandig, veel plezier ermee. Je hebt gelijk: Zibro en Qlima zijn niet voor niets Japanse merken petroleumkachels (Qlima is een fork van Zibro, opgericht door een ex-Zibro werknemer). Japan ligt op een breuklijn en daardoor zijn gasleidingen minder betrouwbaar, die willen bij een aardbeving nogal eens kapot gaan. Goedkope C3 (zwavelarme) petroleum voor deze kachels kun je uit de pomp kopen in Steenwijk of in Minderhout (Belgie) voor de helft van de prijs van de officiele prijs.
Nederland en de Nederlanders moet(en) kapot. Waar in vele andere land gas als een schoon alternatief wordt zien voor kolen moeten wij naar een niet te betalen warmtepomp. Waar in, heel veel (niet west europese landen), op koude avonden steenvast de houtkachel aangaat mag je hier helemaal niks. In alles wordt je betuttelend. Ik heb nog nooit gezien dat ze in de 2e kamer niet in een 2 delig maatkostum staan i.p.v. luchtige zomerkleding, dus regering begin eens bij jezelf ipv de burgers te betuttelen!
U bent die PVdAer met die vieze trui vergeten? Ik niet, zijn naam wel.
dat is niet eerlijk. heet spekman( what in a name) . Maar wel iemand die in de gaten had dat hij geen deel wilde uitmaken van het verneukcircus.
@[x]-Ongeschikt | 02-09-22 | 11:09: is een (vieze) trui met lange mouwen zomerkleding dan ...?
In de 2e kamer zullen ze toch wel airco hebben? Het zou een raar gezicht zijn om onze volksvertegenwoordigers in T-shirt, korte broek en sandalen te zien. In een pak met een das lijkt het nog wat. Niet dat ze daardoor geloofwaardiger worden, overigens.
@quigg | 02-09-22 | 12:22: Ja/Nee, lange broek met overhemd met korte mouwen is toch niet raar. Hoe ze eruit boeit zien me ook helemaal niet
Weet nog vroeger dat we weleens op een park een huisje huurden met ons twee. Harstikke leuk om hout te laten fikken in de haard. Gingen we een spelletje doen, meer kwam er niet van met haar. En dan op de laatste dag 'Leptob, veeg jij de haard nog even uit?' Zucht... Nee, ik zal niet snel een haard of allesbrander nemen. Teveel werk.
"Shula Rijxman stuurt u het bos in."
Net een huis gekocht in België met een allesbrander in de kelder en een mazout (stookolie) ketel. Kun je kiezen waar je de vloerverwarming mee wil stoken.
Nu wilden wij over gaan op gas maar begin toch wel een beetje te twijfelen. Mazoutbrander werkt nog prima en is goed onderhouden maar al 41 jaar oud.
Wanneer je een oude dieselauto hebt (Peugeot 605 of zo) dan rijdt die ook perfect op Mazout.
@Haberdoebas | 02-09-22 | 11:06:
Is hetzelfde als rode diesel dacht ik?
Ik ben opgegroeid in een bosrijk gebied en ieder jaar wanneer er onderhoud was gepleegt lagen er keurige stammetjes langs de paden. En u begrijpt wel wat er toen gebeurde: kofferbakladingen werden er geroofd. Tot een heldere geest om het idee kwam om de stammetjes wat langer af te zagen. Ook toen al waren de mensen aan het zeiken om een dubbeltje en uren druk om een destijds gulden te besparen.
Non, non, rien n’a changé, tout, tout a continué.
Als we het toch over stammetjes hebben. Voltooid deelwoord van plegen: stam plus d.
@Spring Bruissteen | 02-09-22 | 11:05: Spasibo.
Ik denk dat het voor deze prijsstijging vooral hobbymatig was? Dat waren in mijn ervaring vaak de mensen die het financieel niet nodig hadden.
Het enige wat ik momenteel kan bedenken is: Hoe meer de aarde opwarmt, hoe minder energie we nodig hebben om het warm te krijgen. Win win situatie dus.
U volgt Gerrit en zijn weervrienden?
@MorgenEenAnder | 02-09-22 | 11:10: Gerrit Hiemstra
Ik heb hier een elektrische kachel aangeschaft, puur om even snel de kou uit de ruimte te krijgen. Je gaat mij niet wijsmaken dat de radiator laten loeien goedkoper is met de huidige gasprijs.
Ja hallo, als iedereen elektrisch gaat verwarmen kan de elite straks hun Tesla niet meer opladen
Een elektrische kachel heeft een COP van 1, warmte pompen doen het beter maar zijn ook veel duurder. In 1m3 gas zit bijna 10 kWh warmte. Laten loeien van de radiatoren is nooit goed als het huis goed geisoleerd is zou lauwwarm al voldoende moeten zijn maar kortstondig ergens de kou uithalen is misschien wel efficienter.
@Trekhaas | 02-09-22 | 11:32: Dat is in Californie nu al zo.
www.caiso.com/Documents/excessive-heat...
Een warmtepomp is 3KW in vermogen. 1 KWh is 60 cent in mijn nieuwe contract. Als ik dat ding een uurtje aanzet is dat 1,80 euro. Staat hij 24h te tuffen dan kost me dat per dag 43,20 euro. Bij 30 dagen in de maand ben ik dan 1296 euro kwijt aan stroomkosten. Hoe dan? Het salderen gaat er ook af in de toekomst. En de terugleververgoeding is 9 cent, heeft het energiebedrijf onlangs eenzijdig besloten ehm opgelegd... Hoe dan?!
maar 3 kWh is toch het max. vermogen? Hij staat toch niet de hele dag op max vermogen te draaien.
3KW is het afgegeven vermogen. Wanneer de warmtepomp een rendement heeft van 75%, dan gebruikt deze 4KW.
3 kW opgenomen of afgegeven? Laten we zeggen opgenomen.. dan is dat dus zekers 9 kW afgegeven. In gas gaat je dat dus ca. een kuub per uur kosten. Wat doet dat in je nieuwe contract..?
@Haberdoebas | 02-09-22 | 11:08:
Volgens mij snapt u niet helemaal hoe een warmtepomp werkt. Hij genereert meer warmte door een speciaal gas te comprimeren, het rendement daarvan is veel hoger dan wanneer je de stroom direct zou gebruiken om een weerstand mee te verwarmen. Als een warmtepomp 3kW verwarming doet, is het opgenomen vermogen een fractie daarvan, een paar honderd watt. Zie een warmtepomp als een soort omgekeerde koelkast, in plaats van koud bier heeft u dan een warme kamer en u bent als het ware de buitenlucht aan het koelen.
Het verbruik is 3KW van de warmtepomp.
@elfenstein | 02-09-22 | 11:27: Een warmtepomp genereerd geen warmte het verplaatst de warmte zomers van binnen naar buiten in de winter van buiten naar binnen, Het rendement of COP is bijv 4 bij normale temperaturen dan kan je met 1kWh elektriciteit 4 kWh warmte verplaatsen. Als het buiten koud is dan is de COP lager.
@henriette | 02-09-22 | 11:37:
Ik moest het opzoeken. Niet heel handig zo'n ding, inderdaad rond de 3KW, een hele 16A groep dus. Soms zelfs op 3 fasen, die dingen vreten bizar veel stroom dus, kan alleen maar als ons stroomnet enorm uitgebreid wordt en de KWH prijs enorm naar beneden gaat, anders is en blijft het luchtfietserij en bedrog. Die stroom komt niet uit de lucht vallen zeg maar, het slechts verplaatsen van de uitstoot naar de centrale ipv de schoorsteen op dak.
@voldemort | 02-09-22 | 11:49:
Dat zeg ik toch ook? Hij genereert wél warmte maar niet door stroom om te zetten in warmte. Ik noem als voorbeeld de koelkast, dat is in principe ook gewoon een warmtepomp. In theorie kan je een koelkast buiten zetten met de deur open en de zwarte condenser/radiator aan de achterkant binnen plaatsen, dan heb je precies wat een warmtepomp is. Hoeft u mij niet uit te leggen hoor.
Jammer hoor, GS, maar ik denk dat ze toch grotendeels gelijk hebben. Het energetisch rendement van een HR-ketel op gas, versus een houtkachel. De energiedichtheid per euro van hout versus aardgas. En hoe krijg je met een houtkachel de ruimtes warm waar de kachel niet staat?
Dan ben je dus gewoon niet in de ruimte waar de kachel niet staat. Deden we al duizenden jaren zo.
Je hebt helemaal gelijk maar wie wilden er ook alweer van het gas af?
En waarom is gas hier duurder dan in andere landen die Nederlands gas gebruiken?
Stook jij voor de buren? Een houtkachel staat in een ruimte die je wilt verwarmen, oftewel de ruimte waar je het koud hebt.
Oh, het is weer tijd voor Open Deuren-man!
"Open Deurenman, help ons!! Hoe krijgen we de ruimte naast de kachel warm in de winter???"
"Nou mevrouwtje, geen paniek, Open Deurenman is hier om te helpen!.
Zet de deur naar de andere ruimte open!!!1"
"Oh, Open deurenman, dank u!!!"
Ecofan en binnendeuren naastgelegen ruimtes open. Het hout kost me ongeveer vier/vijf liter brandstof (kettingzaag), het kloven schat ik op een extra 10 plakken brood (vervelend klusje). Aanmaakblokjes van de Lidl.
Je hebt houtkachels met moederhaardprincipe, daarmee kun je dan ook andere ruimten verwarmen.
NPO wil vast graag stikstofgevoelige heide hebben. Daarvoor moeten die bomen natuurlijk wel gekapt worden...
Ha! RTL 5 (of 7) had iig een video openhaard vuur. Eat that NPO onderbroeken. Dat is pas progressief!
Verwarm op gas, met 100% rendement, dan levert één kubieke meter gas 39 MJ aan warmte op. Je hebt dan 146 kubieke meter gas nodig hebt om het equivalent van één kubieke meter hout te evenaren.
3,88 (vandaag) per M3 gas. 146 x 3,88 = 566 euro.
Zelfs al zou je 150 per kuub hout betalen, ben je nog spekkoper.
Voorwaarde is wel een goed kachel te kopen. Niets zo´n bouwmarktding. Het rendement moet op 85% zitten. Zeer weinig stank en rook als je goed heet stookt met droog hout.
Ter vergelijking, een open haard is 10% effectief, dus dat is zonde.
Tsk tsk. Gashaarmoederhaard.. waterpompie en cv eraan. Goedkoper kan niet.
Overigens een pelletkachel met cv instalatie eraan is nog een tikje efficiënter.
Dat is het punt ook, een open haard is stoken voor de mussen, een goed aangelegde echte kachel (heb zelf een jacobus) heeft een rendement van 85%.
De pijp is in totaal circa 12 meter lang, en straalt ook hitte uit.
Met een goed geisoleerd huis is een echte houtkachel veel goedkoper.
Ik heb 4 kuub beuken gekocht begin van de zomer, is 1000 euro.
(nu 1400, vraag-aanbod)
Bijgemengd met 4 kuub droge appel van 75 euro per kuub uit de buurt, en 1 kuub zelf gezaagd en gekloofd kastanje uit de tuin, komen wij de winter wel door voor in totaal, met afschrijving kachel, 1500 euro.
Is 200 euro per maand aan verwarmingskosten, ipv anders 1000 per maand aan gas = 7000 euro..
Ik zal de rekensom wel fout doen, aldus de NPO.
@Nuchternederland | 02-09-22 | 10:55:
Wees vooral niet zo naïef om te denken dat bij de NPO iemand een rekensom heeft gemaakt. Daar zitten alleen maar alfa's die het wenselijke narratief herhalen.
Kuub hout 700kg/m3, verbrandingswaarde 10MJ/kg = 7000 MJ/m3 7000:39 MJ= 175 kuub gas voor 1 kuub hout. Hout is dus nog veel goedkoperder dus.
@Sinterbikske | 02-09-22 | 11:00:
Bruinkool: 19MJ/kg en kost maar €0.36 de kilo. Momenteel dus een factor 5 goedkoper dan gas.
In NL krijgen particulieren laagcalorisch gas. Dat is 35MJ op bovenwaarde.
Naar het principe de vervuiler betaald moet er eigenlijk nog 2500% belasting op dat hout, de brandverzekering vertienvoudigd en een jaarlijks te vernieuwen stooklicentie en jaarlijkse verplichte schoorsteen reiniging.
@jcvjcvjcvjcv | 02-09-22 | 11:25:
Ik zou zeggen, probeert u dat eens in te voeren. Kan u een beetje hard rennen?
@Diederik Vlegel | 02-09-22 | 11:07: ja dat ga ik er vandaag ook nog bijhalen bij de hornbach
@elfenstein | 02-09-22 | 11:28:
Ik ben groot voorstander van 'stand your ground' evenals een ander bijbehorend recht. Met genoeg munitie hoef je dan niet te rennen.
Wij hadden een open haard, niet echt effectief, alleen stralingswarmte en de meeste warmte gaat inderdaad door de schoorsteen weg.
Vorig jaar zo'n regelbare Barbas kachel in de plaats gezet, met ventilatoren erin
Werkt super, je verbruikt veel minder hout en je stookt het huis zo warm.
Ik heb nog 5 kub hardhout staan, kost wat ( 125 per kub ) maar brandt lang.
Daar doe ik de hele winter ( en langer ) mee, en dat is veel goedkoper dan de hele winter gas stoken.
Gewoon de Timmermans route geen hout kappen maar sprokkelen.
Lekker nostalgisch!
En dan met het vliegtuig naar huis (laten) brengen?
Is biomassa ook hout verbranden met een schoorsteen?
Ja duurzaam dus
"en zet de thermostaat op maximaal 19 graden." Brrrr
Dat deden wij al toen gas nog betaalbaar was.
@Tapu | 02-09-22 | 10:54: Hier 20.5. En geen Jetten die mij gaat vertellen dat dat niet mag.
Huis beter isoleren dan. Moet betere isolatie voelt een lagere temperatuur toch warmer aan omdat de verliesvlakken ook warmer zijn.
@jcvjcvjcvjcv | 02-09-22 | 11:28:
Isolatie is prima op orde. Voor een vrijstaand huis hebben we een zeer redelijk verbruik.
@Duwbak_Linda | 02-09-22 | 11:33:
Vertel?
Schuur ligt helemaal vol met hout. Daarnaast een kuub bruinkoolbriketten aangeschaft.
Ik ga geen modaal inkomen spenderen aan energie. Dat trekt bruintje niet.
Toch benieuwd hoeveel meer hout er gestookt gaat worden deze winter, en wat dat met de luchtkwaliteit doet. Smog kan nog wel eens een dingetje gaan worden.
Vooral een kwestie van bevolkingsdichtheid. De steden dus, waar veel groenlinksen met een kuchje wonen.
Dat gaat inderdaad een dingetje worden. Succes met het verbieden als je als overheid geen alternatieven biedt.
@Diederik Vlegel | 02-09-22 | 10:51:
Ach die eikels zijn straks weer totaal verrast, terwijl je dit in februari al aan zag komen. Regeren is vooruitzien, derhalve is dat rapaille de naam regering niet waard.
@HerzlichWillkommen | 02-09-22 | 10:48:
Mijn familie bestaat buiten mijzelf en mijn wederhelft uit GL/D66 stemmende klimaatadepten en guess what.. Ze hebben allemaal een openhaard of houtkachel.. Stoken er lustig op los om tijdens het nippen aan een wijntje hout stook not-done te vinden. Compleet van het padje die lui.
Nou... de wetenschap zegt dat houtstook erger is dan corona, een dag na de eerste vorst gaat via noodwet de houtstook in de ban. Klaar.
Hoe vager des te onbetrouwbaarder, hoe meer aannames, met de daarbij uit voortvloeiende 'op ideeën' gebaseerde variabelen, des te onbetrouwbaarder. Hoe meer geroep, des te argwanender ik word. En ga zo maar door. Ik ben niet (absoluut) tegen of voor het een of andere. Maar wel volledig met de billen bloot graag in al uw intenties en achtergronden, zodat ik rustig kan nagaan of al die mathematische modellen ook enigszins in de buurt komen van de (toekomstige) haalbare (financiële) werkelijkheid. Ik denk zelf -dit is een opinie- dat het niet kan, ten koste van nog meer energiekosten, ten behoeve van de energietransitie en armoede toename, zelfs precies het tegenovergestelde wat men beoogt te bereiken. En degenen die het hardste roepen, vermoed ik, doen het minste c.q. verbruiken het meeste energie, enz.
En ja, ik heb ook een goed geisoleerd huis, houtkachel, pelletkachel, zonnepanelen, gas, enz. Maar dat kost veel geld, dat spul, om o.a. op je dak te zetten. En de hardste roepers beseffen niet dat dit er steeds minder is voor de mensen.
Dat laatste dus, hier hetzelfde verhaal.
Het is allemaal zo geroepen al die hoogdravende idealen maar zoals zo veel Nederlanders met of zonder ambt dan maar denken, dat iemand ánders dat dan vast wel gaat doen en ook dat ‘iemand’ de problemen oplost als het allemaal niet lukt.
Wensdenken en beleid voeren op halve waarheden en hele leugens, what could possibly go wrong?
Gewoon met die duitse helm - en zo nu en dan de handen - tussen dat bos hout voor de deur en we komen de winter prima door.
Bruinkool kost €6.50 per 25kg bij de Hornbach en petroleum koop je voor €1.70 de liter in Belgie. Op dit moment allebei aanzienlijk goedkoper per Joule dan gas.
Beste Diederik, waar koop je Petroleum C voor €1,70 , heb je een concrete locatie ? Heb laatst een aantal tankstations bezocht maar het nog niet gevonden in de buurt.
@Wattman | 02-09-22 | 10:45: uwtuinendier punt com. Net over de grens bij Breda.
@Wattman | 02-09-22 | 10:45:
www.uwtuinendier.com/webshop/zuivere-...
@Diederik Vlegel | 02-09-22 | 10:46:
@normanius | 02-09-22 | 10:48
Mijn dank is groot.
Hornbach doet geen bruinkool meer van het milieu.
@Wattman | 02-09-22 | 10:48:
Prijs loopt wel langzaam op. Twee weken geleden besteld voor 1.47 per liter
@Jan Lange3373 | 02-09-22 | 10:50:
Helaas. Vorig jaar nog 100 kilo ingekocht en dat is voorlopig nog niet op.
@normanius | 02-09-22 | 10:51:
Ze profiteren ook extra natuurlijk nu de vraag toeneemt. Aan de olieprijs ligt het niet.
€ 9,95 zie ik nu staan bij de Hornbach. Wel opvallend dat ze daarmee een stuk goedkoper (bijna de helft) zijn dan andere (gespecialiseerde) leveranciers die grote hoeveelheden aanbieden.
@FrankVeer | 02-09-22 | 10:57:
Is wat duurder geworden. Maar reken maar uit. Aardgas: 31MJ / m^3 en bruinkool 19MJ/kg. De eerste is 3 euro per kuub en de andere 0.36 euro de kilo.
Kan bruinkool gewoon in de houtkachel zonder dat ie smelt?
@wilmeister00 | 02-09-22 | 11:03:
Ja dat kan prima.
Ik heb vorig jaar juist een elektrisch ding aangeschaft want gas was al duur. Weet niet exact meer de redenering maar ik weet zeer zeker dat een elektrische kachel beter was dan de CV en dat dit werd aangeraden door "experts" vanwege redenen.
Hoe dan ook, de staatsomroep doet haar werk goed. Dit verdient wel een puike bonus van het ministerie.
Heb toch voor de zekerheid voor deze winter een goede heater (tegelijk is het een airco, middenmoot in energieverbruik) aangeschaft, alleen maar voor de zekerheid, in te stellen op gewenste temperatuur. Dat dit in een kleine oppervlakte veel meer gaat kosten dan gas geloof ik niet. Vraag me wel af wanneer we veel meer stroom gaan gebruiken of het net dat wel aankan?
Dat kan ik je wel vertellen. Nee, dat kan ons net niet aan. Dat is nu namelijk op koude naar zonnige winterdagen al overbelast op sommige plekken
Klopt, het gaat je niet meer kosten dan een radiator op het cv systeem. Met dien verstande dat het wel raadzaam is om een olie gevulde electrische radiator aan te schaffen. Die houdt na afschakelen nog een tijd de warmte vast om die uit te stralen. Scheelt een hoop aan energiekosten. Die heb ik in de badkamer geïnstalleerd (met timer) en afgesteld op 19 gr. en dat is prima te doen.
@forecastle | 02-09-22 | 10:57:
Onzin. Die heaters zijn 1 kWh in = 1 kWh uit. Mooie split airco is 1 kWj in = 3-4-5-6 kWh uit.
Leuk altijd dat gehak op biocentrales want dat kosten oerbossen maar ohjee kom niet aan onze houtkacheltje van 60% rendement en de overige 40% wordt gebruikt om de gehele buurt te vergiftigen.
Wat doet huilsmurf op het account van moppersmurf...
Het verschil is dat biocentrales worden/werden gebracht als duurzaam. Houtkachelaars hoeven die leugen niet te verdedigen.
het verschil is natuurlijk wel dat die centrales "groen" zijn volgens de miljeuhippies en mensen simpelweg. op zoek zijn naar de meest betaalbare bron van woningverwarming middels een houtkachel. daarbij beslist niet pretenderend dat het goed voor het klimaat, miljeu, weer, buurt. of. de kut van Greta zou zijn.
het is een beetje lastig te herkennen voor sommige mensen, maar het eerste is hypocriet. gelul van wereldrondvliegende bakfiets hippies. en juist dat is wat er aan schuurt.
Voor dat houtkacheltje krijg ik NUL euro subsidie.
@GWBA | 02-09-22 | 10:46: Oh u bent altijd fan om buren te terroriseren , alleen maar voor de fun. Ik ze sluit u zich aan bij een lokaal groepje finnen kunt u hetzelfde doen. Blijft gewoon een feit dat hout stook geen oplossing is voor het energievraagstuk, dat kan elke lullo met meer dan 2 hersencellen narekenen op achterkant van een bierviltje.
@moppersmurf | 02-09-22 | 11:00: vervijfvoudiging van de gasprijs ios ook geen oplossing. en de burger zoekt gewoon naar een betaalbare oplossing. om het huis te verwarmen, niet om het energievraagstuk op te lossen.
@dinges_123 | 02-09-22 | 10:50: Totaal met u eens dat veel miljeu hippies inderdaad totaal geen benul hebben wat voor impact ze hebben op het mileu ( laatst nog een collega die glunderde dat hij toch elke keer zijn co2 uitstoot compensatie bij zijn vliegticket aan vinkte en daardoor dus goed bezig was ) . Ook ik heb een houtkachel in mijn chalet, en op dit moment is het nog steeds een goedkope manier voor verwarming, met minimaal 3 jaar gedroogd en de eerste buren 100 meter ver weg. Maar ik vraag me af hoeveel mensen een idee hebben hoeveel productiebos we nodig hebben als we heel Nederland overzetten richting biomassa energie ( waar dus ook hout stook onder valt ) . Dus het is een doodlopende weg om in te slaan om je energie voorziening van te laten afhangen.
@dinges_123 | 02-09-22 | 11:13: Eens , ik zou ook gaan zoeken naar een voor mij gunstige oplossing. Iedereen schreeuwde tot nog toe dat we energie vraagstukken aan de markt moeten overlaten, maar nu de marktprijs opeens gaat werken loopt iedereen te janken waarom de overheid niet ingrijpt. Het komt omdat we tot nog toe onze hele economie hebben gebouwd op bijna gratis fossiele energie. We hadden natuurlijk al tig jaar geleden moeten inzetten op een switch naar een duurzame oplossing , maar de gehele wereld volgt een struisvogel politiek. Gasprijs is nu natuurlijk meer een markt conforme prijs daar er blijkbaar partijen zijn die dit bedrag voor gas over hebben. Dus eigenlijk was de prijs van het gas tot nog toe maar een habbekrats en zitten we nu blijkbaar op een marktconforme prijs
Ik denk eerder 40% en 99%, respectievelijk
@moppersmurf | 02-09-22 | 11:28: duurzaam?????? Kernenergie en alles opgelost.
Terug naar de hongerwinter. De bossen worden massaal aangewend om (illegaal) hout te kappen. De rijen voor de gaarkeu... Voedselbanken nemen toe. Mensen slaan maaltijden over. 2022, welkom in het land van de boze tovenaar
Zal kannibalisme dan ook weer floreren?
Welke bossen? StaatsBomenBedrijf was je voor.
Denk eigenlijk meer aan een allesbrander.
Bespaar je ook direct op je afvalbijdrage.
Branden die zakken met kleding langs de weg eigenlijk ook?
Het advies om uit te kijken met elektrische kachels snijdt wel hout. Je zult ze de kost moeten geven die denken: gas is duur, ik verwarm mijn huis gewoon met elektrische kachels. En zich niet realiseren dat elektriciteit ook duur is
Is het niet zo dat je bij een elektrische kachel veel gerichter en zonder transportverliezen kunt verwarmen.
@Wattman | 02-09-22 | 10:41:
Nee, een elektrische kachel is een domme weerstand die warm wordt als je er stroom doorheen jaagt. Naast de verliezen in het ding zelf heb je ook te maken met verliezen in de kabels naar het ding toe, voel maar eens aan de stekker van een flinke elektrokachel, die is warm van de overgangsweerstand tussen de contacten en de stekker. Je gooit dus energie weg om je goedkope stekkerblokje van de gamma te bakken. Niet geheel ongevaarlijk ook, mensen klooien maar een eind heen met stroom tegenwoordig met alle kans op brand. Verwarmen met elektrokachels is om meerdere redenen niet zo'n heel goed plan.
@Wattman | 02-09-22 | 10:41: Bij een elektrische kachel zitten de transportverliezen in het omzetten van warmte in elektriciteit in de centrale, en de verliezen in het elektra-net (totaal rendement zo'n 50%), Fysisch is het veel efficiënter om gas direct in je huis te verbranden (moderne HR-ketel heeft 95% rendement).
@Festen | 02-09-22 | 11:11:
Dat het vanaf het begin minder efficiënt is tot het hier binnen is daar had ik wel een vermoeden van, maar dat het verlies van een gasgestookte centrale tot hier de stroom uit de muur komt zo groot is wist ik niet.
Toch heb ik afgelopen Februari/Maart/April af en toe de huiskamer met een elektrisch kacheltje verwarmd.
@Wattman | 02-09-22 | 11:35: Meest slimme is dan gewoon een Airco te installeren ( zal het niet bij de werkelijke naam 'warmtepomp' benoemen want dan beginnen de meeste reaguurders te steigeren ) . Je kunt dan zeker met de huidige verhouding elektriciteit / gas prijzen veel efficiënter verwarmen , plus dat je eventueel zomers nog eens gebruik van kan maken.
@moppersmurf | 02-09-22 | 11:55:
Klinkt ook goed.
Dit hele artikeltje is eigenlijk bedoeld voor de laatste alinea; Zoek niet naar alternatieven en zet de verwarming maar uit. En dat is wat veel mensen ook zullen gaan doen.
Mijn neef heeft een warmte pomp hybride met een CV. Zijn gezin heeft in totaal 3 personen. Doordat zijn warmte pomp zoveel energie gebruikt wordt hij door Eneco aangeslagen als een gezin met 8 personen.
Maandelijkse kosten 550 euro.
Zelfde probleem bij de buren, leuk grapje zo’n warmtepomp in nieuwbouw huizen!
Echt? Dat is bijna zo ongeveer wat de energierekening met gas gaat worden. Veel geld, had ik niet gedacht.
Rattenval, Eneuko, Eng-gie.. noem ze allemaal maar op. Schoften zijn het.
Ik woon in Finland en verwarming op electriciteit. Tot voorkort geen probleem met 6 cent per kwh. Nu gaat het naar 60 cent per kwh. Met het verbuik van vorig jaar december gaat mij dat 1900 euro (!) kosten...
Gelukkig speksteen houtkachel en wat minder naar de sauna, maar prijzen zijn belachelijk.
Behoorlijk. En de gasprijs vergelijkbaar met Nederland? Hoe reageert Finland op de oplopende kosten?
Sommige mensen zijn wel heel vol van zichzelf.
Ik zat net ook goed vol ja, nu niet meer gelukkig.
Als ze nu gewoon alle bossen gaan kappen om overal huizen neer te plempen, dat hout aan iedereen uitdeelt om te stoken..... win win situatie toch.... Kan De Jonge weer extra witte neuzen gaan halen en zeggen dat die echt zo goed is, Jette op een boot zetten met 40 bronstige mannen, Kaag haar bezem afpakken.... en doorrrr :) Oh ja.... en ter Apel.... sja... gewoon negeren :)
Als je maar goed stookt en niet de halve buurt in de stank zet. Dat gebeurt helaas te veel en dan krijg je gezeur. Voorkom gezeur en vermijd de meurgeur.
Boswachters gaan het nog druk krijgen als mensen massaal hout komen halen in de bossen. Ja dat krijg je van een onbeschoft hoge gasprijs, de hoogste van Europa.
Die Shula Rijxman route helemaal kaal kappen.
Lachen man, nat blok hout in je woonkamer..
Wat denk je van mensen die bouwafval gaan verbranden, oftewel houten kozijnen etc, spaanplaat, huishoudafval. Naast mijn vader woont zo'n man, je wordt er 's winters soms onpasselijk van de chemische lucht uit zijn schoorsteen die buiten dat ook blijkbaar nog de verkeerde trek heeft, want de hele strook langs de muur waar de schoorsteen loopt is roetzwart.
Dus moet het bos het maar ontgelden? Dat sneue beetje dat 'we' nog niet volgebouwd hebben bedoel ik dan.
@Denkhetnjet | 02-09-22 | 10:41:
Er komen nog meer winters.
@Zeebonkus | 02-09-22 | 10:42:
In beginsel gewoon sprokkelhout, nog niet zo lang geleden kon je voor een vast bedrag 1 dag zoveel mogelijk hout sprokkelen als je wilde bij staatsbosbeheer.
@me163komet | 02-09-22 | 10:41:
Wen er maar aan, als de gasvoorziening instort en onbetaalbaar wordt (dank Robje Jetset) krijgen we gewoon weer oorlogstoestanden, huizen zonder kozijnen en deuren, schooivolk met kruiwagens die containers leegroven, bossen die ineens wel heel erg netjes opgeruimd zijn, al dat en nog meer. Die buurman van uw vader, weet u, dat is een pionier, een ziener, die heeft het wel begrepen en er zullen weldra een hele hoop buurmannen van uw vader bijkomen.
@Wattman | 02-09-22 | 10:44: Kost je tot 4.000 euro tegenwoordig; wordt gezien als stropen. Gekkenhuis hier.
@Kloof2012 | 02-09-22 | 10:50:
Serieus ? Het moet toch niet veel gekker worden zeg.
Altijd nog een koopje vergeleken met op gas stoken.
Wattman | 02-09-22 | 10:36
Boswachters zijn vooral druk hun eigen terreinen massaal te kappen.
Maar volgens Timmermans is hout stoken hartstikke groen. Je moet dan natuurlijk wel je houtkachel een biokachel noemen.
Topidee... Dan heb ik inderdaad een biohaard!
Je moet natuurlijk wel biomassa laten overkomen uit Canada met zo'n groot vrachtschip dat op stookolie eerst de oceaan oversteekt. Anders is het niet groen. Hout uit eigen land is grote foei.
Geen onderbouwing, zoals te verwachten. Heb je een biomassa centrale die warmte produceert, is het weer niet goed.
PS: mensen hebben warmte nodig en er zijn bossen, volgens mij is die combinatie niet duurzaam.
Probleem is alleen wel dat er veel te veel mensen zijn.
Een warmtepomp bespaart energie? Zojuist het opstookprotocol gevolgd. In 1 maand tijd 1.000 Kw er doorheen gegaan!!!! Dat is wat ik in de vorige woning in 3 maanden gebruikte... Dus hoezo zuiniger?!?
In 1 zomermaand? Jezus...
Het advies van groene activisten volgen is dodelijk. Warmtepompen, zonnepanelen, windmolens, veganisme, insecten, het is allemaal gebaseerd op afkeer van mensen en vooral westerlingen.
En uw gasverbruik? Hier kunnen we niet zoveel mee, bedoelt u nou dat u voorheen op gas stookte en nu met een warmtepomp, had u in uw vorige woning ook al een warmtepomp?
Dat is echt heel veel.
U bedoelt kWh?
@elfenstein | 02-09-22 | 10:55: daar gebruikte we wel gas, maar dat was iets van 100m3 per maand gemiddeld. En die 1000kWh is al met aftrek van de opbrengst van de zonnepanelen en het bijhuren van 9 panelen. In de vorige woning leverde ik op jaarbasis terug. Nu kom ik zwaar tekort...
@gatij | 02-09-22 | 11:04: ongetwijfeld...
Wij moeten Putin dankbaar zijn dat hij ons van het D66/GL gespuis en hun fabeltjes verlost. Denk niet dat in 2023 nog een grote hoeveelheid warmtepompen verkocht wordt.
Een opstookprotocol is om vocht uit je nieuwbouwwoning te krijgen en kost natuurlijk veel stroom, slimmerd. Met gas zou het 2x zo duur geweest zijn, dus wees blij. Domoor.
REAGEER OOK