Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Waarom 'hartstikke linkse' Marleen een Amsterdamse huisjesmelker is

Spoiler: Geld is geil

Maak kennis met de 33-jarige Marleen uit Amsterdam. Succesvol medewerkster op een ICT-afdeling in de zorg, maar wel iemand die "intern worstelt" met een probleempje: ze is namelijk huisjesmelker. In Amsterdam! En dat kan echt niet, want dat is tegen haar principes. "Ik stem zelf hartstikke links en roep altijd het hardste dat er regulering op de huizenmarkt moet komen. Net als dat ik voorstander ben van een eerlijke belasting over de huurinkomsten uit een woning. Dat mensen er geld aan verdienen vind ik eigenlijk ronduit belachelijk en echt niet kunnen." Maar toch verhuurt ze het huis dat ze overhield toen ze ging samenwonen met haar vriend voor 1.300 euro p.m. ex., waardoor ze maandelijks zo'n 1.000 euro winst maakt op dit hokje. En daar betaalt ze dankzij een handig Box 3-trucje geen belasting over. "Ik hoop dat ze dit ook gaan aanpakken in de politiek. Maar zolang het voor grote bedrijven als Blackstone en bepaalde prinsen van Oranje mogelijk is om veel geld te verdienen met het verhuren van pandjes, doe ik het ook." Want linkse ideeën zijn leuk, maar als de eurobiljetten aan de deur kloppen spreiden de benen rap voor het kapitalisme. Maar zo'n financieel rechtse affaire komt wel met een schuldgevoel dat dagelijks aan haar knaagt en daarom keek ze naar een regeling van de gemeente waarbij ze haar huurwoning beschikbaar kan stellen aan een zorgmedewerker. Dus nu verwacht u dat er een noeste zorgarbeider in haar huurwoning verblijft... "Nou, nee. Uiteindelijk hebben we daar toch niet voor gekozen. Als ik dat wel had gedaan, had ik stukken minder huur kunnen vragen." De hypocrisie van alle goedbedoelende wereldverbeteraars samenvatten in één uitspraak: Marleen kan het! 

Reaguursels

Inloggen

Goedbedoelende wereldverbeteraars: geldt alleen voor anderen. Wijzen en commentaar leveren. Boos worden op grote bedrijven via internet…..

TheseDays00 | 25-07-22 | 23:26

Mevrouw gebruikt geen "trucje" om er geen belasting over te betalen, mevrouw snapt de bijleenregeling niet. Die overwaarde mag je helemaal niet als schuld opvoeren. Als de belastingdienst daar achter komt heeft ze een levensgroot probleem.

"De woning komt officieel in box 3 terecht: het wordt dus als spaargeld gezien. Bij de belastingdienst heb je zoiets als de bijleenregeling. Als jij een oude woning met veel overwaarde hebt verkocht, dan mag je over die overwaarde geen hypotheekrente aftrekken. Die overwaarde moet je dus in een nieuwe woning stoppen. Die bijleenregeling geldt ook voor ons, ondanks dat we deze woning hebben gehouden. Over die drie ton aan overwaarde mogen we geen hypotheekrente aftrekken, dus wij hebben deze drie ton als schuld in box 3 opgegeven. Hiermee wordt het tegen elkaar weggestreept, waardoor we er geen belasting over betalen.”"

Tapu | 25-07-22 | 23:08

Het is makkelijker een hond langs een worstkraam te leiden, dan een socialist langs een zak geld, zei een wijs man ooit.

Tapu | 25-07-22 | 23:01

"we don't care for money"
"That's because you have it"
- The aviator.

Spijker op z'n kop

dog1995 | 25-07-22 | 22:22

Teeuwen had een punt. In geval van Marleen zelfs twee keer.

pietvanvliet | 25-07-22 | 20:59

Verhuurders een beetje extra belasting laten betalen. Laat me niet lachen. De gevestigde orde heeft een gespreide portefeuille tegen een lage factor. Het zijn de juppen en meelopers van de laatste drie jaar die keihard gaan bloeden. De panden die weer op de markt komen worden vervolgens weer opgekocht door de gevestigde orde. En dat voor een mooie factor haha.

van Balen | 25-07-22 | 20:55

Dat dus. Dat is het echte probleem; de meeste mensen willen hun winst maximaliseren. Kortzichtig maar menselijk. En daar zou de politiek dan idd een cruciale rol in kunnen spelen. Maar daar zijn ze inmiddels dus ook bijna te laat voor, en zoals men het nu wil gaan doen lijkt het kind weer met het badwater weggegooid te worden.

anja | 25-07-22 | 20:48

Dit is dus links. Er lopen in Amsterdam nogal wat ex-krakers rond die op den duur een pandje mochten houden dan wel voor een lachwekkend laag bedrag mochten opkopen van de linkse vrienden in de gemeenteraad. Die zitten nu in kapitale panden en lopen binnen bij verkoop en hebben ze nog een extra pandje, zoals Marleen, dan lopen ze met verhuur binnen.

Die gruwelijke drogreden ook; “ als bepaalde prinsen van Oranje pandjes voor veel geld mogen verhuren, dan mag ik het ook”. Dat kan je de andere kant opdraaien: als types als Marleen veel geld mogen verdienen aan verhuur van een pandje dan mag een prins van Oranje dat ook. Hoeveel pandjes maakt niet uit, het gaat er om dat je tegen woekerprijzen verhuurd hebt Marleen. De woningnood is niet iets van de aanbodzijde maar van vraagzijde. Die woningzoekende die uitgeknepen wordt door Marleen of wie dan ook, huurt één woning en betaalt daar belachelijk veel huur voor.

Nuuk | 25-07-22 | 20:39

Het vervelende is dat links altijd 'goed' wil doen met het geld van een ander.
En hier komt ie weer: het is gemakkelijker een hond om een berg worsten te leiden dan een deuger om een berg geld.
Waar dit slag elitairen ook goed in is: kansloze immigranten parkeren in wijken waar ze zelf niet wonen.

NPOlitiekgekleurd | 25-07-22 | 20:09

Marleen is een naarj meisje. Is niet erjg. Nare meisjes krijgen altijd op een bepaald moment hun lessen thuis. Dat heet Karjma.

Joyce | 25-07-22 | 20:01

Linkse meisjes worden geyl van rechtse praatjes... jaaaaaaaa.. ja ja..

Francine Fishpaw | 25-07-22 | 19:30

Bij links gaat het om gevoelens bij rechts om doen, actie. Hier gaat ‘links lullen en rechts zakken’ vullen toch maar weer mooi op. Vandaar dat links onbetrouwbaar is, je zegt gewoon dat je het zielig vindt en ondertussen ga je door met het uitknijpen van je huurder. Weer een ‘zum kotzen’ verhaal.

Rdock | 25-07-22 | 19:20

Het is heel normaal om wat rechtser te worden naarmate je ouder wordt. Maar ja, als je je persoonlijkheid hebt opgehangen aan je politieke overtuiging, dan is dat lastig.

nieuwe_Deen | 25-07-22 | 19:15

Marleen is gek en hypocriet, diagnose is vastgesteld.

EmilioEsteves | 25-07-22 | 19:14

Omdat ik vanmorgen bij het stamcafé bij Cugel al het woord neoliberalisme tegenkwam en daarna hieronder bij Diotima - het verkopen van sociale-huurwoningen is m.i. zonder meer een neoliberale daad - ben ik een beetje gaan zoeken en ben eerst gestuit op deze definitie: 'Neoliberalen geloven in de zichtbare hand van de overheid om marktwerking te stimuleren.' (Naomi Woltring in de Correspondent)
Daarna kwam ik terecht bij dit boek: 'Neoliberalisme: Een Nederlandse geschiedenis'
'De schrijvers Mellink en Oudenampsen betogen dat het Nederlandse neoliberalisme een ideologisch product is van de jaren dertig, dat in Nederland al in de eerste twee decennia na 1945 vorm kreeg en grote invloed had op de trage en halfhartige opbouw van de Nederlandse verzorgingsstaat.

Op het moment dat de verzorgingsstaat in de jaren zeventig in crisis raakte, stonden neoliberaal geschoolde deskundigen klaar om die te hervormen en dat deden zij op een veel radicalere wijze dan elders in Europa gebeurde.

Dat deze invloeden nooit zo zijn opgemerkt, komt volgens Mellink en Oudenampsen doordat het neoliberalisme zich – om ideologische redenen – nooit in een politieke partij of beweging heeft georganiseerd. De onderzoekers tonen aan dat het in plaats daarvan via de hoge ambtenarij en de wetenschappelijke adviesorganen doordrong in het politieke bestel.

Het neoliberalisme werd in Nederland meer dan elders op technocratische wijze gepresenteerd als onvermijdelijk beleid, in plaats van een politieke keuze met vergaande gevolgen voor de verdeling van maatschappelijke welvaart.'

www.uu.nl/publicatie/neoliberalisme-e...

grietmetgroenefiets | 25-07-22 | 19:13 | 7

@grietmetgroenefiets | 25-07-22 | 20:28:
Jazeker, maar dat is toch nooit als politiek neutrale of vanzelfsprekende waarheid verkocht? Dat is wel degelijk politiek beleid gestoeld op de ideologie dat de vrije markt tot betere oplossingen komt (nog los van de vraag of dat altijd zo is) en er is vast oppositie geweest vanuit de linkse partijen.

Joris Beltsin | 25-07-22 | 20:42

Leuk, dat je de link deelt, dank je!

anja | 25-07-22 | 20:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Die kan zo bij GroenLinks.

thanseeuwen | 25-07-22 | 19:03

Tien immigranten erin, dan doen je weer mee.

Ray Skak | 25-07-22 | 19:01

Maar, niet alle wereldverbeteraars zijn zakkenvullers. Hoewel ik de indruk krijg, omdat GS een bijna dagelijkse jacht lijkt te maken op linkse hypocrisie wat weer de vraag oproept wat daarmee gecompenseerd moet worden aan eigen tekortkomingen, dat men wil bewijzen dat geen mens echt deugt maar alles uiteindelijk verkapt egoïsme is. Alsof men zich niet kan voorstellen dat er ook mensen zijn die niet uitsluitend uit eigenbelang handelen.

Beste_Landgenoten | 25-07-22 | 18:55 | 7

@Beste_Landgenoten | 25-07-22 | 19:19:
Kan niet in de ziel van GS kijken, als die al bestaat. Ik vind het wel interessant dat er in dit land van dominees een site is die hypocrisie en moralisme aan de kaak stelt. U kennelijk ook, want ik kom u vaak tegen. Ïk vind het voor mezelf dan weer niet nodig om mijn egoïsme te rechtvaardigen. Ik ben er zo al helemaal oké mee.

Joris Beltsin | 25-07-22 | 19:34

Dat aan de kaak stellen is helaas maar al te vaak eenzijdig vind ik. Verder is het goed dat het gebeurt. Maar zoals ik al schreef, doe het dan naar beide kanten. Zo lezen we nooit iets over de hypocrisie bij pak hem beet de PVV. Want Bosma is bijvoorbeeld heilig. Daar komt niemand aan. Hoewel ik moet toegeven dat hij leuk is, zo oplezend van papier.

Beste_Landgenoten | 25-07-22 | 19:59

@Beste_Landgenoten | 25-07-22 | 19:59:
Nou dat vind ik dus wel meevallen. Volgens mij neemt GS het hele politieke spectrum op de korrel maar is het onvermijdelijk dat je vaker op links uitkomt omdat daar de moralisten en dus ook vooral de hypocrisie zetelt. Ik weet ook niet of Bosma gespaard wordt of dat er op dat punt niet zoveel te melden is.

Joris Beltsin | 25-07-22 | 20:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Links lullen, rechts vullen dus. Ze vindt het allemaal heel erg, maar haar bewoners niet uitknijpen en niet 400% kostprijs laten betalen is nog niet in haar opgekomen. Wederom zo'n tutje met nul zelfkennis

Terra | 25-07-22 | 18:35

Ze stemt hartstikke links.
Er is maar 1 partij een beetje links in het parlement, en dat is de SP. PvdA zijn salon-socialisten die eigenlijk gewoon rechts zijn (hoe stemden ze bij CETA?) Groen """links""" zijn dromerige sprookjesgelovers die af en toe zich laten voorstaan dat hun voorlopers aan de linkse kant waren.
Maar goed, Marleen stemt hartstikke links. Dus NCPN, GML/Rode Morgen, VCP of zoiets.
Echt? Ik geloof er geen barst van.
Ze stemt waarschijnlijk iets minder rechts dan haar ICT collega's.

ParadiseLost | 25-07-22 | 18:20 | 1

Ik gok op GroenLinks.

grietmetgroenefiets | 25-07-22 | 20:03

Veel van dit soort verhalen worden ook gewoon uit de duim gezogen. Typ een verhaal wat het onderbuikgevoel raakt en je hebt zo veel views. Denk je dat alles waar is wat in oa de flair en andere damesbladen staat? Zogenaamd als waargebeurd.

Chroetsjov | 25-07-22 | 18:13 | 1

Is ook weer zo. Zeker als er geen foto's of achternamen bij staan dan ga er maar gevoeglijk vanuit die een of andere blanke boomer van dik boven de 50 dit verhaal heeft getijpt voor het honorarium van een paar consumptiebonnen.

Joris Beltsin | 25-07-22 | 18:28

En veel vrouwen lezen dit op de bank met de schoenen uit na een lange dag deeltijdwerken en verzuchten met een glas witte wijn in de hand; "Meid, ik begrijp precies hoe je je voelt. Zou ik ook doen in jou situatie.".

Sans Comique | 25-07-22 | 18:12 | 1

Dit.

2tribes | 25-07-22 | 18:19

Zou ze ook prostitutie overwogen hebben? Betaalt ook redelijk. Verder geheel in de traditie van de linkse miljonair Rosenmöller uit Driebergen.

P. Breidel | 25-07-22 | 17:51

"Successvol medewerkster op een ICT afdeling in de zorg". Haha. Vier widescreen schermen op een electrisch verstelbaar bureau en een aangepaste Arbo muis, maar niks kunnen en alles overlaten aan externen. Hele dag bezig met met het CAO boekje uitpluizen op vergoedinkjes en nog meer vrije dagen. Zou het nog geen dag redden bij een echt bedrijf en dus kneiterlinks. Zogenaamd vanwege maatschappelijke betrokkenheid maar gewoon te lui. Maar handig genoeg om alle regeltjes te kennen en naar de hand te zetten om maximaal te profiteren. Ik heb jaren met dit soort klanten moeten werken, blij dat ik dat niet meer hoef.

PikInLilly | 25-07-22 | 17:15 | 5

@BASinnic | 25-07-22 | 17:4D
Deze mensen zijn mede de reden van onze torenhoge belastingen. Of was het nou andersom? Enniewee...

2tribes | 25-07-22 | 18:22

Erg herkenbaar.

Ruikbaard | 25-07-22 | 18:31

dit is wel een rake tegel

Ir. Wilhelmus | 25-07-22 | 20:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Personen zoals Marleen zijn precies de reden waarom het zo’n puinhoop is. Voelt zich schuldig en een huisjesmelker, maar het verdient zo lekker. Meer asielzoekers in Nederland want die mensen zijn zielig, maar dan niet huisvesten in Amsterdam Osdorp want dat is te dichtbij. Hypocrisie ten top. Verkoop dat huis nu en schenk die centen aan Ter Apel zodat ze er een paar tentjes bij kunnen zetten, slaap jij ook weer lekker. Dag Marleen.

Geertje W | 25-07-22 | 17:12

En daarom kunnen mensen lullen en stemmen wat ze willen, uiteindelijk gaat het er om wat je doet wat bepaalt wat of wie je bent. En dat je niet roomser dan de paus bent is niks om je voor te schamen. En doe je dat toch omdat je je eigen gedrag en moraliteit niet met elkaar kunt verenigen dan is een bezoekje aan de dominee of een psycholoog een prima idee. Maar om je eigen geweten publiekelijk op de snijtafel te leggen is best een beetje treurig en narcistisch "kijk mij eens moeite hebben met mezelf", mag ik een teiltje?

Thuinman | 25-07-22 | 17:10

Marleen valt nog mee. Het ergste zijn jonge knetterlinkse academici. Totdat ze hun tenure krijgen kan het niet links genoeg. Als de tenure binnen is begint de metamorfose. Sommigen zijn binnen twee jaar politiek (en qua uiterlijk) onherkenbaar, anderen doen er iets langer over. Walgelijke individuen.

puszuiger | 25-07-22 | 16:57 | 1

Ze kunnen ook beter in de linkse / woke ,pas blijven lopen tijdens hun studententijd , Het zijn die kneiterlinkse docenten die de boel opnaaien., en iedereen uitsluiten als ze niet woke /links genoeg zijn..

Nico_the_Sparrow | 25-07-22 | 17:41

Maar gelukkig deugt ze wél...

Menko76 | 25-07-22 | 16:43

Als je echt een links hart hebt, kijk je niet wat Blackstone doet, maar sta je achter je principes.

martn | 25-07-22 | 16:36 | 1

Een beter …… begint bij jezelf maar niet bij Marleen.

MargauxGrandCru | 25-07-22 | 17:23

Had zo een Amsterdams krakerskind kunnen zijn. De grootste panden kraken, want woningnood en kapitalisme. De gemeente zit er na jaren mee in de maag, verkoopt het voor een appel en een ei aan enkele krakers die zich vervolgens rijk wanen en zich ook zo gaan gedragen.

Kraken is gecamoufleerde afgunst en eenzelfde soort afgunst als Marleen had over verhuren toen ze er zelf nog niets aan kon verdienen.

Zoelense Hobbyboer | 25-07-22 | 16:24 | 4

@Dandruff | 25-07-22 | 16:40: ja, scherp, die is tekenend. Net als de regeling voor een huurder die in de zorg werkt, waar ze geen gebruik van maakt omdat het toch een paar honderd scheelt. Maar ze heeft het wel overwogen!

kroel | 25-07-22 | 16:44

Het waren niet de krakers die dat deden, die gingen weer wat verderop kijken. Het waren degenen die daar vervolgens in de 'woongroep' gingen wonen en handig dat pand wisten te kopen. Het is het verschil tussen linksom en rechtsom speculeren, zullen we maar zeggen.

grietmetgroenefiets | 25-07-22 | 17:18

@Dandruff | 25-07-22 | 16:40: Nou DD in die tijd was dat niet het doorslag gevende argument. In de zeventiger jaren toen die flats gebouwd werden was daar ook alleen maar vrije sector te huur.

P. Breidel | 25-07-22 | 17:55
▼ 1 antwoord verborgen

Of, zoals een wijs man ooit zei:” als je als jongeling niet links bent ben je harteloos, als je boven de 30 nog links bent ben je hersenloos.” Quote Peter Koelewijn.

Crankhead | 25-07-22 | 16:20 | 1

Dus Marleen is kwalletje, mist beiden.

puszuiger | 25-07-22 | 16:52

Principes zijn mooi. Marleen is iemand die - zodra principes geld kosten - geen principes meer heeft. Of beter in haar geval: als je geld kan verdienen door je principes overboord te gooien, dan gooit ze met alle gemak haar principes overboord.

El Rico Grande | 25-07-22 | 16:05 | 2

KLopt, en waarschijnlijk ook iemand die dan een ander dan wel de les leest.

chiwing | 25-07-22 | 16:10

Principes kun je je ook gemakkelijk over een ander heen strooien. Vooral Progressieven zijn daar handig in. Marleen is geen uitzondering, maar meer de standaard.

kroel | 25-07-22 | 16:25

Ik vind het niet aso. Ik zou het precies zo doen. Mocht je besluiten te scheiden, dan heb je je oude woning nog. En anders kun je zelf zoeken naar een woning en achteraan sluiten.

Dat boek op die pagina onderaan 'Koop je rijk' is een goed boek. Geeft alle ins- en outs op een prettige manier weer.

Atlantis-95 | 25-07-22 | 16:00 | 6

@vliegend rotje | 25-07-22 | 16:34:
Als je er zelf gaat wonen sta je sterk bij een rechter.

Joris Beltsin | 25-07-22 | 16:41

@Joris Beltsin | 25-07-22 | 16:41: Hahaha, zou het er niet van afhangen hoe je/ of je het “op papier” hebt geregeld?

D-Fens_1963 | 25-07-22 | 17:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Kortom : de verhuurmevrouw heeft geen principes als het haar geld kost. Ze zocht alleen nog een excuus om het aan haar deugende vrienden- en kennissenkring te kunnen verkopen. Prins Bril dient hier als slechts excuustruus. Benieuwd of haar vrienden- en kennissenkring erin trapt. Vrees het ergste.

Lubbberrtt | 25-07-22 | 15:59

classic dit: links lullen en rechts vullen... iets nieuws aub

Pretba | 25-07-22 | 15:53

Dit is toch normaal? Geld is het enige middel tegen Links zijn. Algemeen bekend.

Rest In Privacy | 25-07-22 | 15:51 | 1

Nee hoor, een klap op je klauwen als je weer eens een gevlekt proefwerk wilde inleveren werkte soms ook ;-)

D-Fens_1963 | 25-07-22 | 17:46

Marleen lijdt aan cognitieve dissonantie. In haar diepste zelf zit vast toch nog een mooi rechts mens. Iedereen is namelijk van nature rechts maar sommigen raken zich op latere leeftijd pijnlijk bewust van hun matige capaciteiten en dan worden ze uit faalangst en onzekerheid maar links. En anders worden ze wel links gesocialiseerd in dit socialistenparadijs. Maar voor Marleen is er misschien nog hoop dat ze ooit een succesvolle en trotse rechtse vrouw mag worden en ze al die kutsmoesjes achter haar kan laten. Go Marleen!

Joris Beltsin | 25-07-22 | 15:41

Mogen linkse mensen dan niet rijk zijn? En het feit dat je graag opkomt voor het het algemeen belang (althans wat jij ziet als het algemeen belang) wil toch niet zeggen dat je dan je eigen belang moet wegstrepen? Het feit dat je vindt dat er teveel gevlogen wordt, betekent toch niet dat je nooit meer mag vliegen? Het feit dat je voorstander bent van bepaalde heffingen betekent toch niet dat je vrijwillig meer belasting gaat betalen? Hypocrisie zit in alle mensen, rechtse mensen hebben dat evenzeer.

rederijker | 25-07-22 | 15:41 | 2

Nee. Hypocrisie zit beduidend meer in de linksmens.

Joris Beltsin | 25-07-22 | 15:50
-weggejorist-
Restitutor_Orbis | 25-07-22 | 15:56

Ik ben mijn hele leven lang altijd tegen links geweest. Hele nare onaardige mensen die je alleen maar gaan zitten pesten als ze je rechts vinden.

VolgendjaarkrygikAOW | 25-07-22 | 15:36

Tja, ik ben een rechtse Waakvlam, maar ik doe precies hetzelfde en ik heb er nog geen minuut spijt van gehad en ga dat niet krijgen ook.

Waakvlam | 25-07-22 | 15:36

Waarom verkoopt Marleen haar huis niet aan de huidige huurder, inclusief vastgelegd eeuwigdurend ketenbeding dat er een zelfbewoningsplicht geldt voor de woning. Zo kan Marleen met haar linkje hobbies toch de wereld een beetje de goede kant op sturen.

Skinkie | 25-07-22 | 15:33

Ik merk geen verschil of ik links of rechts gemolken wordt.

Kilroywashier | 25-07-22 | 15:30

Marleen fraudeert met haar belastingaangifte. Ze heeft een hypotheek op haar nieuwe woning, maar mag geen rente aftrekken over de overwaarde van haar aangehouden appartement.

Wat zij doet is echter de overwaarde als schuld opgeven in box 3. Daarmee is haar vermogenspositie drie ton te laag en betaalt de over drie ton te weinig vermogensrendementsheffing.

Daarnaast zou je verwachten dat wanneer het appartement hypotheekvrij is, zoals Marleen aangeeft, ze voor de volledige waarde van het appartement geen hypotheekrenteaftrek heeft. Maar dat hangt ook weer af van wat het appartement waard was toen ze haar nieuwe woning kocht

B0kito | 25-07-22 | 15:26 | 9

Serieus stelletje pseudo experts? Ik vermoed dat ze zelf niet eens exact weet hoe het zit. Net als jullie overigens die er allerlei kul bij halen. Als je een nieuwe eigen woning verwerft dan ben je verplicht om de overwaarde in te brengen om recht te houden op renteaftrek. Je zogeheten eigen woning reserve. Verkoop je je oude eigen woning echter niet dan verhuist deze naar box 3. Ook je fictieve eigen woningreserve. De eigen woning reserve is op dit moment het verschil tussen de WOZ waarde en de restant schuld. Stel dat die €200.000 is (zal niet de volledige waarde zijn daar de woz achterloopt). In dat geval is de eigen woning reserve €200.000. Ze hebben een nieuwe woning voor €410.000 dus de maximale eigen woning schuld waarover recht is op renteaftrek is €210.000. Dus als je daar nog eens het eigen woning forfait vanaf haalt resteert er vrij weinig aftrek meer in box 1. Dan de heffing in box 3 (waarop geen heffing momenteel plaatsvindt vanwege de hervorming en bezwaren op de aanslagen). Maar dat is nu nog 30% heffing op een geschat rendement van 4%.

exqueeseme | 25-07-22 | 17:58

@exqueeseme | 25-07-22 | 17:58:
Hé expert, u vergeet de aftrekdrempel voor schulden in box 3 en dat geschat rendement van 4% is ook allang weer veranderd. Het hangt er maar vanaf hoeveel vermogen u heeft.

U doet me overigens denken aan mijn accountant: die kijkt ook altijd hoofdschuddend naar mijn administratie, steekt een heel verhaal af en komt uiteindelijk tot dezelfde conclusie. Ik verbeter hem dan nog op wat details en hij stuurt mij de rekening van zijn advies.

Joris Beltsin | 25-07-22 | 18:21
▼ 6 antwoorden verborgen

Dus eigenlijk zegt ze dat je alleen voor huisjesmelken kan zijn als je rechts bent.

Volgens Marleen is het huisjesmelken een rechtse hobby.
Mag ze eerst die aanname even uitleggen.
Alsof er geen rechtse mensen zijn die het hele vastgoedprijsopjaaggebeuren een beetje nogal veel uit de hand vinden lopen. Waar de bevolking links en rechts niets aan heeft.

Waarom zouden alleen rechtse mensen huisjesmelker mogen zijn?
En wat ook kan is dat Marleen helemaal niet links is, al zegt ze van wel.
Het is maar net waar je van uit gaat.

AdvocatusDiaboli | 25-07-22 | 15:24 | 2

Marleen is gewoon rechts inderdaad, maar Marleen heeft geleerd dat rechts zijn vies is en daarom een klassiek geval van links lullen, rechts vullen. Op zich niks mis mee, maar kijk jezelf dan gewoon in de ogen.

Mean Dean | 25-07-22 | 15:53

Scherp.

Roos | 25-07-22 | 16:00

Zat van het weekend op een verjaardag waar een kennis doodleuk beweerde dat de oplossing voor de huizenproblematiek het 'afpakken' van de huizen van huisjesmelkers, om die vervolgens in de verkoop te doen. Want 'dan kon ie tenminste een huis kopen zonder 50k te moeten overbieden'.

Ik heb 'm uitgelegd dat dat plan op z'n zachtst gezegd communisme is. Daarnaast zitten er al huurders in die woningen, dus het enige wat je doet is bestaande huurders de mogelijkheid bieden de hut te kopen die ze al bewonen óf je trapt huurders die huren via een private partij op straat. In beide gevallen los je niks op aan het bestaande huizentekort, enige wat wisselt is wie de baten van de overgekookte woningmarkt in z'n zak steekt...

Ik heb 'm maar gezegd dat de beste oplossing is om 10 jaar terug een huis gekocht te hebben(kerel werkt al bijna 15 jaar als developer met meer dan 4k bruto als salaris). Dat ie toen nog niet wist waar ie wilde wonen of überhaupt in Nederland wilde blijven en daarom maar niet gekocht heeft, ondanks dat huizen praktisch gratis waren 10 jaar terug, is geen reden om de kosten/gevolgen van die keuze af te wimpelen op mensen die wel slimme keuzes hebben gemaakt.

ReyNemaattori | 25-07-22 | 15:17

Marleen stemt ook de Nederlandse boeren weg. Want dan deugt ze voor het 'klimaat'.

McCain | 25-07-22 | 15:16

25 jaar neoliberalisme heeft mensen wijsgemaakt dat het goed is om het onderste uit de kan te halen en marktwetten morele wetten zijn. Marleen kan er voor kiezen om het huis betaalbaar te maken voor een verpleegster of agent of wie dan ook die het geld goed kan gebruiken. Dat doet ze niet. Zo weten we gelijk de prijs van haar hypocrisie en de som waarmee ze in het reine kan komen met haarzelf. Wat nog altijd een groter geluk is dan centjes.

Diotima | 25-07-22 | 15:16 | 5

@Xbitt | 25-07-22 | 15:28: Wat in ieder geval wel neo-liberaal is is de beslissing om sociale-huurwoningen te gaan verkopen; hoogst waarschijnlijk heeft Marleen een voormalig sociale-huurwoning gekocht in Bos en Lommer.
Volgens dit artikel in De Correspondent is neo-liberalisme 'de zichtbare hand van de overheid om marktwerking te stimuleren.'
Gewoon liberalen geloven dat de markt zelf zijn werk wel doet, zonder inmenging van de overheid.
Grappig genoeg komt overigens in dit stuk precies de zinsnede voor die jij gebruikt: 'AEP keek voor inspiratie voor beleid naar de VS – naar het beleid van Ronald Reagan, waarvan bekend is dat het sterk door neoliberale ideeën beïnvloed is. Maar Rutten noch Zalm noemde zichzelf neoliberaal. De term werd in deze periode eigenlijk alleen door tegenstanders gebruikt. De mannen die het economisch beleid van Nederland maakten in deze periode, spraken niet over zichzelf in ideologische termen.
En dat is misschien wel een van de belangrijkste en meest onderschatte kenmerken van een ideologie: vanzelfsprekende neutraliteit. Anderen zijn ideologisch, jij niet. Jij hebt gewoon gelijk.'
decorrespondent.nl/10507/wat-we-kunne...

grietmetgroenefiets | 25-07-22 | 16:13

@Joris Beltsin | 25-07-22 | 16:51: Nee, maar de manier waarop ze die plannen propageren lijkt wel veel op de manier waarop het neoliberalisme erdoor gedrukt werd volgens dat artikel. Het is niet links, het is niet rechts, het is goed voor iedereen, alsof het allemaal vanzelf spreekt.

grietmetgroenefiets | 25-07-22 | 17:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja wat is er zo bijzonder aan Marleen? Al die linksen die ik ken, rederenen precies zo.

Joris Beltsin | 25-07-22 | 15:15 | 4

Marleen stemde waarschijnlijk vanuit haar jeugd ideologisch links. Nu ze 33 is en werkt voor haar geld. Dus nu komt Marleen erachter dat het allemaal niet zo zwart wit is. Nu snapt Marleen dat haar nieuwe huis van 450.000 moet betaald moet worden door haar, en dat ze zelf iedere euro daarvan moet verdienen terwijl de overheid van elke verdiende euro 0,80ct afroomd. Nu komt Marleen erachter dat al die linkse idealen, hobbies en wanbeleid klauwen vol met geld kosten, en dat Marleen van *nu* degene is die dat moet betalen, in tegenstelling tot de 'studerende-geen-cent-te-makken-Marleen' van toen. Nu gaat Marleen ook "graaien", omdat Marleen snapt dat het toch allemaal net iets anders zit dan ze altijd heeft gedacht. Marleen is volwassen geworden.

peterdh | 25-07-22 | 15:23
▼ 1 antwoord verborgen

Ik stem hartstikke links, maar ik knuppel wel eens een zeehondje dood. Ik weet het, het is hypocriet maar in Canada doen ze dat toch ook?

Trasnochador | 25-07-22 | 15:14 | 2

edit - verkeerde tegel

peterdh | 25-07-22 | 15:22

jummy. zeehondje met cranberrysaus. Op een warm broodje. Bijna net zo lekker als gebakken panda met satesaus.

BoerKoekoek | 25-07-22 | 15:40

Rutte, Kaag en Jette willen het zelf bedacht stikstof probleem oplossen dus vliegen vanaf de Schiphol private jet terminal met de Boeing Business Jet van Willy de wereld rond. Week in week uit de BBJ staat nooit stil.

McCain | 25-07-22 | 15:13 | 5

@Diotima | 25-07-22 | 15:17: Die heb ik ook niet... zo'n baan dan.. dus.. Maar ik moet wel af met brak en traag vervoer omdat ik niet naar mijn onderdanen HE! GELD! kan roepen waarna ik een dikke prive jet kan kopen, ik moet gewoon echt werken. (*)
Dat is een concept waarbij je verantwoordelijk bent voor je eigen inkomsten. Vaak en als het goed doet resulteert meer werk dan in meer inkomsten. (maar nog steeds geen prive jet)

DatInternetDingetje | 25-07-22 | 15:27

Waarom willen ze de hardwerkende burger daar dan wel mee opzadelen?

Sokop | 25-07-22 | 15:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Links stemmen is logisch voor huisjesmelkers, open grenzen en de woningschaarste in stand houden, daarom is VVD'er van den Burg ook voor zoveel mogelijk asielzoekers, hoe meer hoe beter.

Wattman | 25-07-22 | 15:11
-weggejorist-
LennyCredits | 25-07-22 | 15:08

Zolang kapitaal het beste in vastgoed gestopt kan worden valt er niks aan te doen.

Groetjes, van alle slimme ondernemende ambtenaren die er wat aan kunnen doen maar helaas nog een pandje hebben, met geringe kosten en maximale huur.

GeheidEenGeit | 25-07-22 | 15:05

Stem al jaren PVV en verhuur een stuk grond aan het COA. Ik worstel hier intern mee, daarom schenk ik een deel van de opbrengst aan een hekken-met-prikkeldraad-bouwer op de grens met België.

Lochos | 25-07-22 | 15:04

Marleen, je kunt ook gewoon een goede huisbaas zijn. Met de term huisjesmelker duiden we doorgaans een slechte huisbaas aan die het maximale eruit perst en niet thuis geeft als er gebreken zijn of reparaties moeten worden gepleegd. Zo iemand hoef je niet te zijn. Als je het niet nodig hebt, vraag je toch gewoon wat minder huur?

Tashtego | 25-07-22 | 15:03 | 2

Jah mensen hebben nooit genoeg geld ... . voor de kinderen, voor die leuke vakantie, ter compensatie van de hoge inflatie, voor mooie meubeltjes, elektrische bakfiets .... .

Jhkq | 25-07-22 | 15:06

Ja maar dat is het geval met links he. Iedereen die niet uberdeugend-links is en iets verdient is een ordinaire geldwolf die over lijken gaat en met pek en veren door de straten gejaagd moet worden. Maar Marleen hoort nog niet zo lang bij de linkse zakkenvullersclub, dus die moet zichzelf de terminologie nog even eigen maken: Rechtse verhuurders zijn "Gore antisociale huisjesmelkers", linkse verhuurders zijn: "Goede, maatschappelijk betrokken mensen die zelf hard bezig zijn de woningnood onder de lijdende bevolking op te lossen"

peterdh | 25-07-22 | 15:17

Tgeld dat je zo afhandig maakt kan de huurder dan ook niet besteden aan het sponsoren van Aramco, goed bezig.

Neuth | 25-07-22 | 15:02

Marleen is wel zowat de enige linkse stemmer die hier open en eerlijk over is en dat valt te prijzen. De meesten houden hun mond en vullen stilletjes hun zakken. Hun schuldgevoel afkopend met wat bescheiden donaties aan goede doelen.

Jhkq | 25-07-22 | 15:02

“Marleen stemt hartstikke links”….
Dat is dus gewoon D66.
Klimaatkapitalisten.
Links lullen, maar ondertussen keihard rechts geldgeil.
Verder vind ik het een mooi verhaal.
Marleen heeft groot gelijk, huisje op haar 25 gekocht en nu al afbetaald in de verhuur.
Da’s toch mooi!
Jammer dat ze Prins Bril en die andere club even door de stront haalt, want wat zij doen is niet de reden dat jij dat ook wel even mag doen, gelul dus.
Gewoon doen.
En straks komen er wellicht kindjes en die willen ook wonen etc.
Geld stinkt niet, geld is goed, maar lul er niet omheen, Marleen.
Hier geen poenschaamte hoor.
Alles wat we hebben is hard voor gewerkt en dat mag iedereen weten.
Leve het kapitalisme….! Binnen de fatsoensnormen natuurlijk.

Ruimedenker | 25-07-22 | 15:02

Dear Marleen, put your money where your mouth is. Or shut up.

Lijkvocht | 25-07-22 | 15:00

Maar grappig, ik ken ook zo'n GroenLinks ex kamerlid, we noemen geen namen deze keer, dat in Amsterdam een lekkere smak geld bijverdient met de verhuur van een huisje. En overigens in een oude vervuilende Mercedes uit het jaar nul rond rijdt.

Beste_Landgenoten | 25-07-22 | 15:00 | 3

F.H. ?

Zitvlak | 25-07-22 | 15:03

Heeft La Fem die ouwe bak nog steeds?

Ruimedenker | 25-07-22 | 15:03

Auto van haar man. Sexy klassiekertje. Lees er in haar biografie Pluche over ;)

Diotima | 25-07-22 | 15:20

Dat heet dus in de parktij: "Links lullen, rechts vullen".
Zoals het overgrote meerendeel van de linkse rakkers.
Allemaal links, maar *zodra* het iets oplevert *alle* linkse idealen overboord. Doen ze dan niet, dan is dat 99% van de gevallen omdat het niet *kan* in plaats van dat ze het niet zouden doen. Hypocriet volk ten top. Allemaal.

peterdh | 25-07-22 | 14:59

Er is vast wel een gezin uit de Oekraine die daar gratis wil wonen. win-win Iedereen blij.

small_town_dude | 25-07-22 | 14:58

Marleen doet bijna alles goed. Het duurt nu eenmaal een tijd voordat mensen begrijpen dat hooggestemde principes op den duur niet houdbaar zijn. Ook alle linkse mensen zullen dit op den duur onderkennen. De meesten zullen er nooit mee op de proppen komen want een blazoen van sociale betrokkenheid opent deuren die voor anderen gesloten blijven.
Dan kan je b.v. mensen op tv uitmaken voor minderwaardig mens.

fokkewoelf | 25-07-22 | 14:58

Maak het over naar Green Peace of VluchtelingenWerk die directeuren verdienen echt te weinig en ze willen echt wel een aflaat geven.

bijna_raak | 25-07-22 | 14:57 | 1

Moet dat nou?
Beter bestemmingen zijn aanwezig.

Zitvlak | 25-07-22 | 15:04

Dit soort links hypocriet schurft heb ik zo'n teringhekel aan. Dat ligt met name aan de hypocrisie.

R. Skickr | 25-07-22 | 14:56 | 4

Exposing hypocrisy is the highest form of art.

Asteroid-B612 | 25-07-22 | 16:04
▼ 1 antwoord verborgen

Ze kan het bij mij afkopen voor 500 euro de maand, waarvoor ik haar wekelijks een peptalk geef per telefoon, dat het haar schuld niet is, dat ik een goed doel steun met haar geld en dat ze gerust kan gaan slapen.

Beste_Landgenoten | 25-07-22 | 14:55 | 1

Lol

Roos | 25-07-22 | 14:59
-weggejorist-
Stoomlocomotief | 25-07-22 | 14:55
-weggejorist-
De-Kreeft. | 25-07-22 | 14:54 | 1

Huren is ook gewoon wonen, je neemt dus per saldo geen woning weg. Er zijn ook niet teveel huurwoningen tov koopwoningen als je op Funda kijkt. Er wonen ook geen duizenden mensen op straat omdat ze geen huis hebben. Zie het probleem niet zo.

kovariant | 25-07-22 | 14:53 | 1

Misschien dat ze de mensen het vel over de neus trekt met die giga huur en daar aan verdient terwijl ze zelf zegt tegen huisjesmelkers te zijn?

Roos | 25-07-22 | 14:56

In 2019 was ongeveer 6% van de huurwoningen in handen van particuliere beleggers. Een deel zal echt wel als huisjesmelker kunnen worden bestempeld, denk aan opkopen rijtjeshuis, dan 3 of 4 kamers aan Polen verhuren. Hier is 1 profiteur terwijl een buurt hinder ondervindt. Voor andere verhuurders is het belegging op een lange termijn en willen dat hun huis en de buurt hun waarde behouden. Andersom is ruim 90% van de verhuurde woningen is in handen van (institutionele) beleggers. Voor een deel worden daar de pensioenen van betaald. De verhuurderheffing voor cooperaties heeft enerzijds het aantal sociale huurwoningen doen afnemen, anderzijds de huurprijs doen opdrijven omdat de heffing op de verhuurders is verhaald. Ben je dan "schuldig", een "boef" als je een huis hebt kunnen aanhouden?

Gebakschep | 25-07-22 | 14:52

Met die instelling blijven de Marleentjes van deze wereld ook gewoon naar Thailand vliegen (als KLM jaarlijks nog gewoon ongestraft mag blijven uitstoten…?). Ook blijven ze gewoon een fossiele auto rijden (als Tata Steel nog zo veel co2 mag uitstoten). Het is ook gelukkig steeds meer duidelijk zichtbaar dat die nieuwe linkse kerk geen schim meer is van de kerk die het vroeger was. De oude socialisten zijn al lang naar de uiteinden van het politieke spectrum geduwd. Met dwang. De nieuwe linksmensch is er een van een overvloed aan principes die zich vooral lekker laten instagrammen. Moreel handelen als imagebuilding. En het voordeel is dat de rest van de bubbel net zo min waarde hecht aan het daadwerkelijk uitvoeren wat men predikt. Dus je wordt er nooit op aangesproken. Inmiddels een tekstboek voorbeeld dat zijn schaduw ver vooruit zou gaan werpen is natuurlijk het van de zwarte school halen van Femke Halsema haar kinderen. Iedereen heeft het al wel eens geroepen. Maar echt bijval kreeg en krijgt dit gegeven nooit vanuit moreel verwerpelijk oogpunt. Waarom niet: alle gatekeepers bij de media en overige opinie bepalende krachten doen zelf niet anders. Dat weet men van elkaar.

Dr.Hermannes | 25-07-22 | 14:52 | 2

Het komt wel keihard naar boven als ze opeens zelf overlast krijgen van hetgeen ze altijd prediken. Asielzoekers welkom maar zodra er een AZC in de buurt komt dit tegenwerken. Zelfde met windmolens.
Ze zijn allemaal voor van alles als het maar wel uit hun eigen buurt weg blijft.

2voor12 | 25-07-22 | 14:55

Wat iemand roept of denkt zegt helemaal niets. Principes zijn waardeloos als je er niet naar leeft en handelt.. Zo simpel ligt het...

Ik zou al helemaal niet in de media gaan blaten want mensen lachen je recht in je gezicht uit. En terecht !

Croisantneuf | 25-07-22 | 14:49

En straks gaat Marleen van al dat verdiende geld lekker op vakantie. Naar een ver land. Heeft ze weer een interne worsteling.

bitterpete | 25-07-22 | 14:47 | 2

Niet hoor want die CO2-uitstoot koopt ze gewoon af. Dat kan je nu eenmaal makkelijk doen als je elke maand 1000 euro over de rug van een ander binnenharkt.

2voor12 | 25-07-22 | 14:51

Daar zijn 'spirituele' cursussen voor, die helpen tegen de interne worsteling. Je kunt ook je woonkamer helemaal eco-stylen. Jute vloerkleden en zo.. Design natuurlijk, dat dan weer wel..

Croisantneuf | 25-07-22 | 17:41

Blijkbaar gaan haar linkse opvattingen weer niet zo ver dat ze wakker ligt van de extra opbrengsten die ze, dankzij de maximale huur die ze vraagt, binnen krijgt.
Verder leuk voor Marleen dat ze wat extra geld kan verdienen met haar woning, alleen zo jammer dat ze het haar extreem linkse stem andere, minder bedeelde mensen zo moeilijk maakt.
Het is gratuit deugen ten koste van anderen.

spanarchist | 25-07-22 | 14:47 | 1

Ja maar toen ze het huis voor ruim 4 ton kocht waarin ze nu in woont, was ze blut, dus ze moest iets.

Snake | 25-07-22 | 15:08

Werken in de zorg in een overhead functie... Dus dan benadeel je de premiebetaler al (die heeft immers geen keuze, anders dan betalen of het mes op je keel) en dan nog de hoofdprijs vragen voor een of ander hok.

Links lullen, rechts vullen... What else is new?

Wat een vuile parasiet is die Marleen.

el burro | 25-07-22 | 14:47

Een huishoer dus.

knutsel_ | 25-07-22 | 14:46

wat een ontzettende gare domme linkse klote trut. Do as I say not as I do of niet dan. Ik hoop dat ze ooit nog eens terug moet naar dat afbetaalde shithol. Sos en Lommer... is dat niet 020-Gaza?

Cryptoking | 25-07-22 | 14:45

Marleentje is een kleine Deugkapitalist !

johnyl | 25-07-22 | 14:45

Ook zo een leuk idee is om belasting te betalen als je je huis verkoopt. Maar dan moet je wel winst maken! Dat is nu normaal ,maar je kan misschien ook vies verlies draaien met de verkoop van je huis en dan moet het verlies ook aftrekbaar?/verrekenbaar zijn en daar zal de overheid wel geen oren naar hebben want dan kon wel eens heel flink in de papieren gaan lopen.

streknek | 25-07-22 | 14:44

Was er niet een jaar ofzo geleden een topic over een linksmeisje die zo trots was dat ze bij haar vriend in ging wonen in zijn sociale huurwoning en waardoor ze zelf haar eigen koophuis voor een flinke winst kon verkopen.
En ondertussen wel huursubsidies binnennharken via haar vriend
En ze vond dat allemaal heel erg enzo maar ze genoot er wel van.

2voor12 | 25-07-22 | 14:43

Ik was op zoek naar de aflaat in het artikel en bingo:
"Ja, het is hypocriet en het schuldgevoel knaagt dagelijks aan mij. Ik heb daarom overwogen om mee te doen aan een regeling van de Gemeente Amsterdam: je kunt je huurwoning beschikbaar stellen aan mensen die bijvoorbeeld in de zorg werken.”
Heeft Marleen dat gedaan? Nee dus want:
“Nou, nee. Uiteindelijk hebben we daar toch niet voor gekozen. Als ik dat wel had gedaan, had ik stukken minder huur kunnen vragen. Omdat we bij de aankoop van onze nieuw woning compleet blut waren, kon ik het geld goed gebruiken. Maar als de huidige huurder eruit gaat, zal ik het zeker weer overwegen.”
Maar Marleen gaat het overwegen, daar is men goed in bij links. Overwegen en dan niks doen. Overwegen, zich zgn schuldig voelen en veel over dat alles praten is al goed voor wat deugpunten in die kringen want Marleen is heel erg betrokken, althans dat overweegt ze.
Hypocriete deugmuts zoals je ze dertien in een dozijn vindt in Amsterdam.

Basil Fawlty | 25-07-22 | 14:42 | 2

Zolang Prins Bernard en Blackrock dit doen, waarom mag zij dit niet doen? Dat is dus haar legitieme reden om zoveel geld voor dat krot te vragen.

Snake | 25-07-22 | 15:11

@Snake | 25-07-22 | 15:11:
Inderdaad. Dat is dan een dubbele aflaat. "Als zij het doen mag ik het ook."

Basil Fawlty | 25-07-22 | 15:12

Klassiek links het bestaat nog steeds hoor. Principes zijn voor bij de borrel, ik zou niet kunnen slapen maar ja en links geweten is erg rekbaar.....

Giotto | 25-07-22 | 14:42

Ik huurde tot en met deze maand een huis van zo'n wereldverbeteraar. Geen hypocrieter volk dan zij die bezit hebben en het voor extreme bedragen verhuren.

Drembil | 25-07-22 | 14:42

Beste Marleen, ik kan je geruststellen: er is niets geks aan de hand. De uitdrukking 'links lullen, rechts vullen' komt niet zomaar uit de lucht vallen. De enige linkse mensen die zichzelf niet verrijken zitten bij de SP. De rest predikt het geloof van de nivellering en de klimaatkerk, maar tikt intussen een paar keer modaal aan en/of verdient bakken geld met danwel adviesklussen aan partijgenoten die toevallig wethouder of provinciebestuurder zijn, danwel investeringsprojecten in gesubsidieerde windmolenparken en dergelijke. Of... ze bezitten een aantal panden en verhuren die voor de volle mep. Tot die categorie behoor jij, Marleen. Niets verrassends - tenzij je je leven lang dacht dat je deugde, natuurlijk. Dan kan het wat tegenvallen wanneer je tot de ontdekking komt dat je 'rechtse' graaineigingen hebt. Gelukkig voor jou is de VVD tegenwoordig retelinks - ze zullen je met open armen ontvangen!

Professor Superhirn | 25-07-22 | 14:41

bestaat niet meer, wat was het?

Cryptoking | 25-07-22 | 14:47

@Cryptoking | 25-07-22 | 14:47: ff gekopieerd: wnl.tv › 2017/07/12 › trapdu...
Trapduw Airbnb: Pandeigenaresse blijkt prominent lid GroenLinks - WNL
12 jul. 2017 — De pandeigenaresse van de Airbnb in Amsterdam, waar een Zuid-Afrikaanse vrouw van de trap werd geduwd, is een prominent lid van GroenLinks.

Sinterbikske | 25-07-22 | 15:03

Haha!! Ik posta hem gister al. Leuk dat er een topic van is!

SinisterNL | 25-07-22 | 14:40

Linkse praatjes betalen de vakantie niet natuurlijk, Marleen heeft volkomen gelijk qua daden maar is qua wereldbeeld nog in de war. Ze heeft ervoor gewerkt en lijkt niemand lastig te vallen, hulde.

HerzlichWillkommen | 25-07-22 | 14:39

Marleen, geen teen, -1!

chicago river | 25-07-22 | 14:39

Je verwacht het niet. Ik ben totaal verrast. Als bliksem bij heldere hemel. Echt waar.

naamengetal | 25-07-22 | 14:37

Een ‘Marleen’ die in Osdorp woont? Ja ja….

Risingson | 25-07-22 | 14:37

Marleen geeft een hele goede reden om het huis aan te houden (ze kan nooit meer iets kopen met de huidige prijzen als de relatie ooit stukloopt). Marleen pleit ervoor dat huurinkomsten eerlijker worden belast. Willen we nu Marleen kwalijk nemen dat ze niet vrijwillig meer belasting bepaalt in afwachting van mogelijk nieuwe belastingplannen? Denk het niet. Ik vind mijn hypotheekrente belachelijk laag. Betekent dit dat ik de bank dan maar meer geld ga geven iedere maand? Kom op mensen. Linkse mensen afzeiken om hun idealen mag best maar kom met een beter voorbeeld.

BobDobalina | 25-07-22 | 14:37 | 6

Je mag best idealen hebben. Ook als je links bent. Maar hou ze gewoon voor jezelf als je er alleem maar goed sier mee maakt. Dàt is meer het probleem. Alsof ik de hele dag roep dat iedereen electrisch moet rijden. En vervolgens een nieuwe G-klasse koop. Hou gewoon je bek als je niets toevoegt.

Happy People | 25-07-22 | 14:49

@Happy People | 25-07-22 | 14:49: marleen is voor eerlijker belasting niet tegen particuliere verhuur. Zij kan dus weinig zelf doen aan dat ideaal. Iemand die voor elektrische auto’s is kan er zelf een aanschaffen. Is wel een verschilletje. Ben wel een beetje verbaasd dat men hier zoveel moeite mee heeft.

BobDobalina | 25-07-22 | 14:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Marleen zou direct voor GroenLinks of de PVDA in een bestuurlijke functie passen , ze is haast overgekwalificeerd !

Castor12 | 25-07-22 | 14:37 | 1

Of zich als eerste aanmelden als de NSB weer in ere hersteld zou worden.

Dutch_Viscount | 25-07-22 | 16:47

Echt te mooi dit! Echt typerend voor dat deugen voor de bühne volk. Had wat jaren geleden eens een discussie met een medewerker van Denk, Kahn heet ie. Stelen deed ie niet omdat dat in de koran staat kwam het op neer, een eigen moreel kompas is afwezig bij veel van die mensen.

Sinterbikske | 25-07-22 | 14:36

Fake maar er zijn er genoeg. Marleen stemt nog links omdat haar hersens nog niet volgroeid zijn maar ze weet wel al dat ze een echte VVD'er is.

Therapietje | 25-07-22 | 14:36

De hele dag bezig zijn om je eigen hypocriete gedrag te rechtvaardigen t.o.v. jezelf en je naasten is inderdaad heel vermoeiend...

JanFTE | 25-07-22 | 14:35

Links lullen rechts vullen. Zo ken ik er ook veel. Toch twee auto’s en verre vakanties maar wél de groen linkser uithangen.

P-unit | 25-07-22 | 14:34 | 4

@Penus Decoratus | 25-07-22 | 14:44: ja en ook helemaal niet wat er in de tegel staat. Zoals gewoonlijk. Men leeft niet naar wat men predikt. Dat is de norm eigenlijk. Hypocriet noemt men dat. Ik denk dat onze Bob het zelfde type is. Gefocust op wat andere verdienen en hoe veel status hij heeft en dan het hoogste woord hebben over gelijkheid en altijd de moralist uit hangen maar er totaal niet naar leven. Triest eigenlijk dat soort mensen.

P-unit | 25-07-22 | 14:52

@BobDobalina | 25-07-22 | 14:39: zolang een ander die welvaartsverdeling maar betaalt. Het zijn misschien geen nare mensen maar wel hele enge.

Klaas_de_Waal | 25-07-22 | 15:55
▼ 1 antwoord verborgen

Bij Marleen proef je wat je bij heel veel deugdzamen proeft. Ze zijn in staat om hun hypocrisie zodanig in woorden te vangen dat ze de illusie hoog kunnen houden dat ze "eigenlijk" helemaal niet hypocriet zijn. De truc is om heel hard te gaan roepen dat je hypocriet bent, dat wat je doet niet deugt, dat het inconsequent is, dat het eigenlijk niet kan. Hoe harder je dat gaat roepen, des te meer kun je jezelf dan identificeren met die roeper en je distantiëren van al datgene waar die roeper afstand van neemt. Het is een vorm van 'split personality' die binnen de psychopathologie als een ziektebeeld wordt omschreven. Daarbij zie je al te vaak dat de ene persoonlijkheid een moreel overwicht heeft over de andere, dat de ene persoon veroordeelt wat de andere doet. Marleen gebruikt de tactiek die de 'split personality' ook gebruikt om het foute gedrag te kunnen goedpraten en is daarmee ook een gespleten persoonlijkheid. Waar ze mee bezig is, is de hele dag overeind houden dat een deel van haar, de 'echte' Marleen, vierkant veroordeelt wat het andere deel van haar. de 'valse' Marleen, flikt. Als wij Marleen tegenkomen, dan zal ze al snel zich als de echte, de goede Marleen aan ons manifesteren en er schande van spreken dat de valse, de slechte Marleen zich zo gedraagt. Maar de echte Marleen heeft nog een extra troef in de hand, ze heeft er namelijk ook nog een verklaring voor waarom de slechte Marleen zich laat verleiden om het slechte te doen: anderen doen het ook, misdragen zich nog veel méér, en ja, als de wetgeving het gewoon toeaat dan is het natuurlijk de kat op het spek binden! Aldus weet de goede Marleen zelfs nog sympathie op te wekken voor de slechte Marleen! De goede Marleen is vergevensgezind richting de slechte en vraagt ons om ook een dergelijke houding aan te nemen.
In werkelijkheid is het uiteraard de valse, de slechte Marleen die de scepter zwaait en die ons enkel een rad voor de ogen probeert te draaien, het linkse rad van fortuin. Marleen is verdorven, en Marleen weet dat.
Het is de kern van het Christelijke zondebesef. Marleen voelt zich schuldig, en dat is niet de schuld in Box 3, nee, dat is de schuld van de gelovige die wéét dat hij zondigt maar het zondige niet kan laten. Dat is het Über-Ich dat het Ich op de huid zit. Liever een schuldgevoel dan vierkant toegeven dat je niet deugt.

Schoorsteenveger | 25-07-22 | 14:33 | 6

Applaus! Denk dat je spot on bent. Marleen is een manipulatief kutwijf op tenminste HBO niveau.

Super Vaagstra | 25-07-22 | 14:40

@Anymethyl | 25-07-22 | 14:42:
Dat is uw vooroordeel, denk ik dan. Hoe zou u mijn vooroordelen kunnen weten? Misschien besta ik wel helemaal niet, ben ik het product van een ander.

Schoorsteenveger | 25-07-22 | 14:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Best wel een verschrikkelijk oninteressant non-verhaal. Waar gaat het met dit ooit prachtige land naartoe?

rooiesaus | 25-07-22 | 14:33 | 1

Is toch wel duidelijk waar het fout ging? Stemrecht verlenen aan vrouwen zoals Marleen en het ontnemen van de macht van Protestante en Christelijke predikanten die Nederland in een prachtig familie vriendelijk land veranderde.

McCain | 25-07-22 | 14:39

Waarom toch altijd zo moeilijk doen? Zat hier in Italie ff te kletsen met een gast. Gaf aan dat hij geen vlees eet ivm de belasting voor het milieu. Rijdt vervolgens met een 1 of andere oude kut-Volvo door naar Frankrijk en zit 2x per week in het vliegtuig voor zijn beroep. Maar het lult zo lekker mee allemaal.. dood vermoeiend is het.

Happy People | 25-07-22 | 14:33

Niets nieuws onder de zon. Zeer vele zgn linkse popi/jopi-deugers zijn als het hun eigen geld aangaat uiterst rechts. Als je ze op aanspreekt worden ze altijd boos. Snap niet dat ze nog in de spiegel durven kijken.

Stratum | 25-07-22 | 14:32 | 3

er

Stratum | 25-07-22 | 14:33

Yep. Collega gehad. We mochten dit niet meer doen, moesten dat dan weer wel doen en maar de wereld verbeteren met de mond.
Ga je nog op vakantie vroeg ik. Ja, naar de USA dit jaar, 4 weken rondreis door het westen.
Ah, mooi zeg ik, maar heb je zo veel vakantiedagen dan. 4 weken daar en een week of 6 met de zeilboot is toch wel erg lang. Nee, ze ging met het vliegtuig natuurlijk, gekkie die ik was.

Peerkeoud | 25-07-22 | 14:42

@Peerkeoud | 25-07-22 | 14:42: ik ken ook iemand die van de linkse "progressieve" kerk is. Is het afgelopen jaar zo'n 5 keer op vakantie geweest ("want nu kan het weer en we hebben al zóoo lang door cojona niet weg gekund). En maar preken over stikstof en dat de boeren weg moeten.

Roos | 25-07-22 | 14:52

Dit is toch niet echt? Dit is te belachelijk. Is het niet gewoon verzonnen door die website om content te hebben?

Anonieme verhalen, zo makkelijk

SamV | 25-07-22 | 14:28 | 2

Ik wilde al reageren, volgens mij kan Marleen ook wel tussen aanhalingstekens.

nsfl | 25-07-22 | 14:29

Maakt weinig uit. Marleen is het stereotype, het archetype.

Schoorsteenveger | 25-07-22 | 14:35

Die Marleen is een topper! Een voorbeeld van de werkelijk linkse aard. Vooral vinden dat anderen de problemen in de wereld moeten oplossen en dan natuurlijk ook met geld van die anderen. Windmolens zet je tenslotte ook bij een ander in de tuin.
Weten we al wie Marleen echt is?

Klaas_de_Waal | 25-07-22 | 14:27

Die hele website (porteRenee) bestaat uit verzonnen stukjes. Dikke duim, ja.

Anymethyl | 25-07-22 | 14:27 | 1

Ik ga ervanuit dat GS dit wel checkt?
Anders vind ik het niet tof van GS want dan is het ook voor de clickbaits.

Roos | 25-07-22 | 14:34

Mensen zouden wat vaker moeten leven naar hun 'idealen'. Als alle mensen die vinden dat er meer geld naar armoedebestrijding moet gewoon samen een potje maken dan is dat geld zo beschikbaar. Maar in plaats daarvan gaan ze zeuren dat de overheid iedereen moet verplichten.
We zagen het ook tijdens de corona 'crisis'. Overgrote deel van de mensen was op een zeker moment voorstander van een maskerplicht, maar (vrijwel) niemand die dat ding zelf besloot op te doen. Nee, ze wilden dat de overheid iedereen ging dwingen.
Ik heb nauwelijks idealen, maar verhuur een appartement onder de sociale huurgrens en heb dit jaar besloten de huur niet te verhogen omdat mijn huurder het geld harder nodig heeft dan ik.
Marleen zit vol met idealen en wil vooral dat de overheid haar idealen bij iedereen door de strot ramt. Vreselijk mens.

C1O2 | 25-07-22 | 14:27

Ik had ook eerst een slecht geweten maar een prins ging mij voor in Amsterdam dus knijp ik de huurders nu ook uit. Leuk gevonden maar mijn moeder zou zeggen " als er een in het water springt, doe jij dat dan ook"?

jan huppeldepup | 25-07-22 | 14:26 | 1

Dan antwoordden wij vroeger:"Ja, om die ander te redden."

Roos | 25-07-22 | 14:32

Als je zo graag meer belasting wil betalen kun je toch gewoon zelf wat meer overmaken als gift?

Lucifer | 25-07-22 | 14:26

Het is 'ieder voor zich'. Ook voor de types Marleen.
Bij de volgende huurder 'overweegt' ze wel weer een zorgmedewerker. Haha.
Heerlijk als linkse mensen zo door de mand vallen.

Paulus de Bk | 25-07-22 | 14:25 | 4

Of een huurverhoging......

Buurman | 25-07-22 | 14:26

Ach zorgmedewerkers als Marleen zeggen over huurders uitknijpen " Het zal me sowieso een zorg zijn".

jan huppeldepup | 25-07-22 | 14:28

@Buurman | 25-07-22 | 14:26: Waarschijnlijk beide. Maar die zorgmedewerker kan die nieuwe huur niet betalen dus die valt af.
Maar ze heeft het wel overwogen!

naglfar | 25-07-22 | 14:53
▼ 1 antwoord verborgen

Je moet niet naar billen en borsten kijken. Ook niet uit je ooghoeken.

RickTheDick | 25-07-22 | 14:24

Marleen, veel plezier d'r mee, maar stop met dat gejank. Je vindt het namelijk helemaal geen probleem.

Buurman | 25-07-22 | 14:23 | 1

Natuurlijk vind ze het stiekem geen probleem en is ze er gewoon heel blij mee. Maar dit is een openbare boetedoening om in haar deugbubbel te kunnen blijven want haar vrienden zullen er wel opmerkingen over gemaakt hebben.

2voor12 | 25-07-22 | 14:29

Muxje de rechtse huisjesmelker is niet heel anders. Huurinkomsten gewoon gaan belasten. MAAR! Dan ook alle andere inkomsten in Box 3 gewoon gaan belasten, en de vermogensheffing afschaffen. Helaas staat in het regeerakkoord dat men "voornemens is" Box 3 aan te pakken, maar ja dat is moeilijk, dus is er wel een afspraak gemaakt on specifiek de huurinkomsten apart te belasten, want dat is gemakkelijk, en er is al jurisprudentie over. De verhuurdersheffing, maar dan omgekeerd: de corporaties betalen niets maar de particuliere huisbaas wel. Typische D66-VVD combo. Oh, gaan we winst op verkoop van panden ook belasten, zoals nu het plan is? Dan ook de 8% overdrachtsbelasting afschaffen.

Ik ben ook voor betere regelgeving in de huurwereld. Puntenhuur in het middensegment, maar dan wel een aparte puntentabel (met fors hogere huren) voor de particuliere verhuurders, want de balans ziet er echt heel anders uit in een enkel huis of een herenhuis met appartementjes dan in een sociaal woningbouwproject of een omgebouwd kantoorpand.

Ik ben voor een huurcommissie met tanden die ook echt wat aan achterstallig onderhoud kan doen, want ik heb wel wat horrorverhalen van onze huurders gehoord... en de woningcorporaties zijn bepaald niet het beste jongetje van de klas. Als de huisbaas niets doet, dan regelt de huurcommissie wel een mannetje en gaat de rekening naar de eigenaar.

Tenslotte: betere huurbescherming, afschaffen van het tijdelijke contract waar iedereen een hekel aan heeft. Maar dan wel een mogelijkheid voor de verhuurder om zonder reden op te zeggen, met een lange opzegtermijn (van 3 jaar of zo).

Er zijn een hoop misstanden in de huurwereld. Maar het kapot maken van de particuliere verhuur is niet de oplossing. Met de aanstaande wijzigingen hebben al talloze investeerders zich teruggetrokken uit projecten om huurwoningen te ontwikkelen. Veel van die projecten liggen inmiddels stil. En met het verdwijnen van de particuliere verhuur verdwijnen ook woningen: 4-5 betaalbare appartementjes worden 1 koopwoning voor een vermogend gezin. Zal de hele particuliere huur verdwijnen? Nee, natuurlijk niet. De slechte huisbazen, die hun panden niet onderhouden en de huurder bedreigen als ze vervelend worden, die blijven gewoon op oude voet doorgaan. De lui die het netjes doen verdwijnen, want dat is onder de nieuwe regels niet meer rendabel.

Muxje | 25-07-22 | 14:23 | 1

Pozz is ook een rechtse verhuurder, maar heeft zijn pandjes allemaal in een BV. Dat is een stuk overzichtelijker. Alle kosten aftrekbaar, inkomsten belast. Als je zorgt dat dat in balans is, en er daarnaast na onderhandeling met de belastingdienst een fair salaris uit kunt trekken, dat heb je eigenlijk gewoon een perpetuum mobile vwb de cashflow. Stinkend rijk wordt je er zeker niet van, maar je houdt een hoop tijd over. En dat mijn beste, tijd, is de kostbaarste asset op deze wereld.

ThePozz | 25-07-22 | 14:44

Dat ze er zo eerlijk voor uit komt vind ik dan weer heel verfrissend. Verder is dit een typisch gevalletje links lullen, rechts zakken vullen en daar verbaas ik me al lang niet meer over. Al dat idealistische linkse deugvolk is zo hypocriet als de neten. Geen één uitgezonderd.

Jackson | 25-07-22 | 14:22

Linksch lullen rechtsch vullen, in 020 struikel je over die types, hoi Femke!

william7055 | 25-07-22 | 14:20

als Marleen haar bakfiets als een suv hufter door Amsterdam jaagt, aan yoga doet , wereldreizigt als Floortje Dessing bevestigd dat mijn vooroordeel over Marleen

HetOorAakel | 25-07-22 | 14:20 | 1

Voor Floortje Dessing (en de Bono's van de wereld) is het "anders" want het is werk.

Alsof zij zich niet kan omscholen?

Roos | 25-07-22 | 14:55

Marleen is te jong voor dit soort principes.

Als je 20 bent en links stemt dan heb je geen hart, als je 40 bent en niet rechts stemt dan heb je geen hersenen.

Marleen zit dus in een overgangsfase. Stemt nog een beetje links maar weet al lang dat dit hartstikke dom is, dus houdt ze het geld lekker zelf. En als er echt een regeling komt om huurinkomsten te belasten, dan staat zij voorop op de barricades.

Dus Marleen, stem niet meer op links. BTW: VVD is niet rechts.

hangtiet met knoop | 25-07-22 | 14:20

Gelet op de woningprijs in 2014, denk ik dat Marleen eigenlijk een sociale huurwoning heeft. Die ze ten onrechte als vrije sectorwoning wegzet. Zou de huurder van Marleen aanraden om een beoordeling door huurcommissie te laten doen. Dan ook ook de verpleegkundige daar wonen. Verder vraag ik mij af of Marleen een hypotheek voor verhuur heeft of dat ze de NHG en haar bank flest door door de oude hypotheek aan te houden. Marleen is een schoolvoorbeeld van GroenLinks.

Mickdestok | 25-07-22 | 14:19 | 1

Of een sociale huur waar ze in zat die ze van de woningbouw mocht overkopen voor een laag bedrag. Maar die mag ze nu om die reden niet zomaar verkopen dus dan maar eerst in de verhuur.

2voor12 | 25-07-22 | 14:23

Doet me ook denken aan Jack Spijkerman die bij de Vara in zijn show altijd kritiek had op de grote graaiers totdat RTL hem een grote zak geld voorhield.

yeps | 25-07-22 | 14:19 | 4

Nee hoor, Jack ging niet voor het grote geld naar RTL. Hij gaf aan dat hij daar meer artistieke vrijheid zou krijgen. De kijkcijfers waren daar ook naar. Het is nooit een succes geweest met Jack bij de commerciëlen.

Xbitt | 25-07-22 | 14:24
▼ 1 antwoord verborgen

Bizarre wereldverbeteraar begint bij zichzelf.

DumboJet | 25-07-22 | 14:19

De woorden ‘worstel’ en ‘ingewikkeld’ zijn de aflaten van VVD66 en alles links daarvan.

Repliek_in_stijl | 25-07-22 | 14:19 | 2

Haha, ja, echt hè.

Bataafje | 25-07-22 | 14:19

"het voelt niet goed".

small_town_dude | 25-07-22 | 14:56

Het feit dat deze troela dit allemaal met de wereld deelt maakt haar naast allerlei andere kwalificaties welke ik niet schrijf een ongelofelijke domme deugmuts. En uiteraard al een relatie gehad. Nou, ik snap de kerel ook wel. Die dacht gauw wegwezen hier.

RGV42 | 25-07-22 | 14:19

"Het knaagt aan haar"
- totaal niet dus. Anders verkoop je de boel wel.

"Je hebt er hard genoeg voor gewerkt"
- Wat dan? Ze werkt in de ICT en is 33.
Ze werkt dus gewoon. Daar is niets bijzonders aan En dat werk heeft niets maar dan ook niets met de huidige buiten proportionele inkomsten uit dat huis te maken .

Er bestaat één woord voor dit soort mensen:
Hypocriet!

Roos | 25-07-22 | 14:19 | 2

Part-time natuurlijk want rosé met de meiden.

Montgomery Burns | 25-07-22 | 14:30

Marleen (33) heeft een appartement in Amsterdam van 128k afbetaald in minder dan 6 jaar(2014 gekocht, 2 jaar geleden al afbetaald).

Dan verdien je écht teveel.
Verklaart iig wel waarom de zorg zo duur is geworden...

ReyNemaattori | 25-07-22 | 15:26

Is er eens een links persoon die wel zelf geld verdient, is het weeeeer niet goed. Gewoon doen hoor Marleen, als jouw huurder(s) dat geld niet aan jou geeft dan gaan ze van dat geld misschien wel vliegreizen maken, of een auto kopen.

small_town_dude | 25-07-22 | 14:18

Het lijkt erop dat PorteRenee wat begint te roken in zijn serverhokje

patjem2 | 25-07-22 | 14:16 | 1

Misschien kan Marleen een dikkere PC voor die site kopen.

2voor12 | 25-07-22 | 14:20

Linkse mensen met wat geld zijn eigenlijk gewoon rechts.
Maar voor een links iemand met geld komt dat woordje rechts zo negatief over dat ze zich in allerlei bochten wringen om maar door te kunnen gaan voor links.
Met name verbaal zijn ze heel creatief.
Ze geven zichzelf schouderklopjes en zoeken uiteraard soortgenoten op die met dezelfde shit te maken hebben.
Ze vinden dat ze deugen en ze zien niks hypocriets.

pejoar | 25-07-22 | 14:15

"Links lullen, rechts zakken vullen" heet dat toch?

me163komet | 25-07-22 | 14:15

Licht zuur baksel, niet? Geef Marleen eens ongelijk, waarom niet gebruik maken van de kansen die het leven je biedt. Of zou ze dit moeten afslaan, omdat ze openlijk aangeeft dat ze links stempt?

Tjoerd | 25-07-22 | 14:15 | 1

Het is meer dat ze al haar principes verloochent op het moment dat ze de keuze heeft tussen de principes enerzijds en de pecunia anderzijds.

Principes zijn pas principes als ze geld kosten; daar is dit weer een mooi voorbeeld van

B0kito | 25-07-22 | 14:16

Links lullen, rechts vullen.

Waarom zit Marleen niet in een linksche coalitie?
Daar zou ze niet uit de toon vallen.

Ervaringsdeskundige | 25-07-22 | 14:14

Wacht even, hoor. Hebben we het hier dan over een huurwoning in de vrije sector? Want dan kan het me eigenlijk niet zoveel boeien, behalve dat het hypocriet is van haar persoonlijk, maar verder barst het van dergelijke mensen.
Echter, als dit een sociale huurwoning is (wat ik gezien het bedrag betwijfel, maar waarom ga je anders naar de gemeente) dan is dit uitschot en mag ze wat mij betreft álle inkomsten die ze hieruit eheft gekregen terugbetalen aan de woningcorporatie.

Pontius Vulgaris | 25-07-22 | 14:14 | 8

@Pontius Vulgaris | 25-07-22 | 14:20: Dat doet hij helemaal niet. Dacht je dat hij ze leeg laat staan of zo? Dat inkomen uit huur gewoon belast moet worden: helemaal eens

Mbovenka | 25-07-22 | 14:24

@Mbovenka | 25-07-22 | 14:24:
Nee, ik weet wel dat hij ze verhuurt, maar door de schaal creëren zulke pandjesbazen haast een monopolie. Als Prins wat meer Pils wil (is zijn neef, weet ik wel) dan knalt hij de huur van meer dan 100 panden (niet eens woningen maar panden) gewoon effe omhoog.

Pontius Vulgaris | 25-07-22 | 14:37

@Mbovenka | 25-07-22 | 14:24: waarschijnlijk, nee zeker, draagt prins Bril wel gewoon belasting af over de huur, die miljard pandjes zitten vast in een BV-kerstboom. Maarleen daarentegen steekt die 1000 euri zo in haar portemonnee. En waarschijnlijk loopt de WOZ ook nog wat achter, plus leegwaarderatio, dus in box3 slechts 225k af te tikken of zo.
Zakelijk verhuren is een heel ander metier dan een particulier. Die laatste is op kleine schaal tot nu toe veel beter af.

ThePozz | 25-07-22 | 14:38
▼ 5 antwoorden verborgen

Het verhuren van een woning is erg handig voor situaties waarin je een beperkt pensioen hebt op kunnen bouwen.

devil13 | 25-07-22 | 14:13 | 2

Niks mis mee overigens.

Zapata10 | 25-07-22 | 14:14

Haha, je moet die woning wel hebben. Mooi verhaal, eigenlijk niks nieuws maar ja, …Mokum!

rooiesaus | 25-07-22 | 14:26

Dat bijna iedereen zoveel mogelijk pegels probeert binnen te harken is nogal logisch. Maar kom niet aan met zo'n jankverhaal. Een boel mensen strooien met hun principes als aan anderen hen iets niet aan staat. Maar er zelf ook naar handelen is meestal verdomd moeilijk.

Leptob | 25-07-22 | 14:12

En dit is dus waarom Nederland naar de kloten gaat, ik ken er ook een aantal. Mensen die bezig zijn veel kapitaal voor zichzelf te vergaren en geen spatje op hun eigen welvaart willen inboeten. Maar zichzelf wel als links profileren en stemmen op deugpartijen want de slavernij en al die zielige vluchtelingen en blablabla...

Schabolleke | 25-07-22 | 14:12 | 1

Kortom wel het grootste woord hebben over waar het geld van een ander naar toe moet.

Xbitt | 25-07-22 | 14:13

Kan iemand misschien uitleggen hoe je de overwaarde op een woning als schuld op kan voeren in Box3? Lijkt mij lastig namelijk

B0kito | 25-07-22 | 14:12 | 2

Volgens mij mag het ook niet. Zou ook niet weten hoe je dat moet doen.

Xbitt | 25-07-22 | 23:14

Ik snap dat eveneens nog steeds niet.

Dr. Worstenbroodje | 25-07-22 | 23:55

Mogen duivenmelkers nog wel? Ik vraag dit voor een kennis.

Alfred E. Neuman | 25-07-22 | 14:12 | 2

In bepaalde oudere wijken meestal wel, in de nieuwbouw wijken meestal niet.

me163komet | 25-07-22 | 14:17

Nee? Waarom zou het niet mogen in nieuwbouwwijken?

Alfred E. Neuman | 25-07-22 | 14:25

Je hoopt toch onwillekeurig dat Marleen door haar partner het huis uitgezet wordt en dat ze niet terug kan naar haar oude woning.

oldandwise | 25-07-22 | 14:11 | 2

Hihi huurdersbescherming heet dat.
Dat maakt dat het verhaal van haar nog meer rammelt. Ze is gewoon een ordinaire graaierT

Roos | 25-07-22 | 14:21

@Roos | 25-07-22 | 14:21: laat dat nu juist een uitzondering zijn op huurdersbescherming: de woning willen betrekken voor eigen bewoning.

BobDobalina | 25-07-22 | 14:40

Ik denk dat Marleen een trouw bezoekster van de witte onderbroek is? Daar sterft het ook van die hypocrieten. Overigens denken veel mensen dat D66 ook links is maar dat zijn veelal Marleen typetjes.

Zapata10 | 25-07-22 | 14:11

Als ze slim is verkoopt ze haar appartement. Nu zit Amsterdam zo beetje aan de top van de markt en dat gaat heus wel een keer kelderen. Dat is in het verleden ook gebeurd. Als ze verkoopt is ze van haar schuldgevoel af. Kan ze haar hypotheek verder aflossen wat ze graag wil. Of het geld doneren aan bijvoorbeeld Milieu Defensie. Je bent toch immers links en wil het goede voorbeeld geven i.p.v. over het geld van anderen te eisen waar dat naar toe moet...?

Xbitt | 25-07-22 | 14:11 | 3

Ho ho, eerst komt de fiscus even langs, dan heb je - als je geluk hebt- nog net de helft over.

me163komet | 25-07-22 | 14:18

Ze heeft geen schuldgevoel. Alleen doet het goed voor de bühne om dat te zeggen.

Roos | 25-07-22 | 14:22

@me163komet | 25-07-22 | 14:18: nee hoor, gewoon koerswinst op een stuk onroerend goed. Heeft de fiscus nix nada mee te maken.

ThePozz | 25-07-22 | 14:34

Pecunia non olet etcetera

H. Caulfield | 25-07-22 | 14:10

Dat is toch de normale gedachtenwereld van Links? Huisjemelkers zijn slecht maar zelf mag je wel er geld mee verdienen. Boeren moeten weg want ze zijn zelf toch veganisten. Asielzoekers moeten mogen binnenstromen maar wel ver weg bij anderen laten wonen. Windmolens willen ze graag maar dan niet bij hun zelf in de buurt.
Enzovoort.

2voor12 | 25-07-22 | 14:10 | 1

Ironisch genoeg heb je voor een veganistisch dieet meer boeren nodig, maar minder verwerkende industrie.

Pontius Vulgaris | 25-07-22 | 14:15

Links lullen, rechts vullen.

Druganov | 25-07-22 | 14:10

Ik weet dat doodsbedreigingen niet kunnen hiero, maar het toewensen van, laten we zeggen, apenpokken?

Kaal-dik-en-lelijk | 25-07-22 | 14:09

Hoog tijd om dit aan te pakken en huurinkomsten zwaar belasten. Maar ja, al die politici doen hetzelfde, die hebben direct belang om het zo te laten.

Vula | 25-07-22 | 14:09 | 2

Kapot belasten als maatregel voor alles wat u zelf niet heeft en nooit zult krijgen. NL-ers in een notendop.

_pacman_ | 25-07-22 | 14:13
-weggejorist-
De-Kreeft. | 25-07-22 | 14:09 | 1
-weggejorist-
Theodorus.Goldbach | 25-07-22 | 14:08 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Wees geen Marleen

batvoca2 | 25-07-22 | 14:08 | 1

No problem!

rooiesaus | 25-07-22 | 14:28

Tsja, wereldbeteraar zijn is leuk maar ik moet wel zelf meerdere keren per haar op vakantie kunnen, een oude saab rijden als tweede auto, concertjes in het buitenland kunnen bezoeken, iedere week sjiek een stukkie vlees buiten de deur kunnen eten en de rest...

Hypocrisie ten top natuurlijk.

HetIsWatAllemaal | 25-07-22 | 14:08 | 1

Nou ja, als je je er maar schuldig over voelt.

grietmetgroenefiets | 25-07-22 | 14:42

Principes kosten geld. Daarom hebben de meeste mensen geen principes, maar roepen alleen dat andere mensen kapitalistische kleaudtzakken zijn. Zo ook Marleen.

_pacman_ | 25-07-22 | 14:07 | 3

Van principes kun je niet vreten…

Ommezwaai | 25-07-22 | 14:33

@Ommezwaai | 25-07-22 | 14:33: In ieder geval niet dat dure linkse eten, als je bio & goed voor het milieu wil eten moet je onderhand miljonair zijn. Je zou onderhand je milieu principes opzij moeten zetten om bewust en duurzaam te eten.

kovariant | 25-07-22 | 14:46

Ik heb ook zo’n vriend als Marleen. Beste knul, maar soms wil je hem een beuk verkopen.

janjoker | 25-07-22 | 14:07 | 5

@Alfred E. Neuman | 25-07-22 | 14:24: lekker opgelucht in de bak als vrouwenmepper zonder motief.

AntiZanicz | 25-07-22 | 14:29

@Alfred E. Neuman | 25-07-22 | 14:24: Jaja, er bestaat ook "zinvol geweld"

Het Licht | 25-07-22 | 14:42

Het allerbeste is om hèm te verkopen en er goed geld mee te verdienen.

aflaatverkoper | 25-07-22 | 16:31
▼ 2 antwoorden verborgen

“Eerlijk? Eigenlijk vind ik het heel erg dat ik een huisjesmelker ben." - Ben daar al wel gestopt met lezen. Mensen die zichzelf bespreken als derde persoon kunnen wat mij betreft direct ongezien de typhus krijgen.

Balzakius | 25-07-22 | 14:06

Marleen wordt geil van rechtse praatjes

1977 | 25-07-22 | 14:04

Verbeter de wereld met je linkse principes, maar begin vooral NIET bij jezelf. Want anderen doen het ook.........

pibasso | 25-07-22 | 14:04 | 2

Er is een speciaal plekje in de hel voor dit soort mensen.

JWZ_JMK | 25-07-22 | 14:06

@JWZ_JMK | 25-07-22 | 14:06:
Van horen en zeggen is het een dakdekker propaanbrander in je reet op vol gas.

aflaatverkoper | 25-07-22 | 16:28

Het is geen trucje. Het is gewoon standaard box 3 inrichting. De één klaagt over het fictief rendement en de ander steekt er de vlag bij uit.

AntiZanicz | 25-07-22 | 14:03 | 3

Overigens hebben bedrijven geen box 3. Het vergelijk gaat niet op.

AntiZanicz | 25-07-22 | 14:04

Daarom dit gaan aanpassen in de inkomensbelasting wet:
1 - *Alle* inkomsten zijn inkomsten (jawel!) en worden bij het belastbaar inkomen opgeteld en standaard belast (geen box 3 meer).
2 - Tegenover (bv) rente uitgaven staat een aanschaf die in bezit is,
dus *geen* belasting aftrek hiervan.
3 - Of er daarna nog belasting op bezit geheven wordt is een politieke keuze,
maar iig niet met fictieve opbrengsten meer werken. (Huidige uitspraak rechter)

hotmint | 25-07-22 | 19:24

Mevrouw gebruikt geen "trucje" om er geen belasting over te betalen, mevrouw snapt de bijleenregeling niet. Die overwaarde mag je helemaal niet als schuld opvoeren. Als de belastingdienst daar achter komt heeft ze een levensgroot probleem.

Tapu | 25-07-22 | 23:07

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl