Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Biden wil Amerikanen uit Oekraïne hebben en houdt nucleaire bommenwerpers in de buurt

Uw Tweede Koude Oorlog update

We zeggen niet dat de stront binnenkort de ventilator raakt, maar tegen de tijd dat president Biden alle Amerikanen oproept om Oekraïne te verlaten en stelt dat het "vrij snel uit de hand kan lopen", dan weet u dat de spanningen hoog zijn opgelopen. En voor alle yanks die heel eigenwijs blijven zitten: "we komen jullie niet evacueren als het fout gaat".  Het overleg tussen Duitsland, Frankrijk, Oekraïne en Rusland gisteren in Berlijn leverde niets op en de koude oorlog aan de Europese oostgrens nadert het vriespunt terwijl onder het mom van "militaire oefeningen" de slagkracht aan beide kanten groeit. De Russen vullen de Zwarte Zee met marineschepen en de Amerikanen zetten nucleaire bommenwerpers op stand-by in Groot-Brittannië. Rusland oefent in de buurt van de grens. Oekraïne oefent in de buurt van de grens. Terwijl achter de schermen de diplomatieke babbelfabriek op volle toeren draait, gaat het wedstrijdje militair ver plassen in het veld keihard door. De Britse minister van Defensie benadrukt nogmaals dat het binnenvallen van Oekraïne alleen maar verliezers zal kennen, maar daar zal Poetin zich weinig van aantrekken. Hij weet ook dat Oekraïne nog geen EU-lid is en dat de VS en Europa er alles aan doen om een militair conflict zo lang mogelijk te vermijden. En daarom gaat hij rustig door met zijn politieke spelletjes met/aan lange tafels en kijkt hij rustig waar zijn kansen liggen. De bal ligt bij hem en dat is precies zoals hij het graag ziet. 
UPDATE: Ook voor Nederlanders het advies om zo snel mogelijk op te rotten uit Oekraïne. 
UPDATE: Zuid-Korea en Japan hebben het ook door en roepen ook iedereen terug.

Groetjes uit Rusland

Reaguursels

Inloggen

Oh ja meerderjarige NL mannen, vergeet niet dat jullie allemaal nog steeds dienstplichtig en oproepbaar zijn. Die brief hebben jullie goed opgeborgen, weet je nog?

SaintNick | 11-02-22 | 22:38

Laatste nieuws: de VS zouden inlichtingen hebben dat Poetin besloten heeft tot een invasie die volgende week start. Bevestigen 6 functionarissen aan Nick Schifrin van Newshour. Amerikanen moeten binnen 24-48 uur Oekraïne verlaten. Zie @nickschifrin op Twitter. Laten we hopen dat ze het fout hebben...

mijosa | 11-02-22 | 20:24

Met vrienden als de Amerikanen heb je geen vijanden meer nodig. Gaan die mafklappers straks dichtbij op ons continent nuken? Daar hebben wij ook last van...

Rest In Privacy | 11-02-22 | 19:50

Nou. Nou , het loopt nu al bijna 4 maanden elk moment uit de klauwen daar, oplopende spanningen, rond lopende internationale piepels. Het westen krijgt haar zin niet , en communiceert dat als oplopende spanningen naar ons toe.
Nederlandse diplomaten mogen weg maar liever niet. Engeland heeft ze al weggehaald ( te vroeg?)
Macron heeft de frikadel bij Putin neergelegd .
En er gebeurt....... Niets

deathchant | 11-02-22 | 19:25

Wat maakt mij die WOIII nou uit, zolang het carnaval maar door kan gaan…

Mark zit te Dutten | 11-02-22 | 18:24 | 1

'Het' carnaval?
Jij bent geen carnavalsvierder, en sowieso geen echte carnavalsbrabo

'DE carnaval'

Casual

JDMslut | 11-02-22 | 19:05

Misschien kan Brussel Timmermans en Verhofstadt even naar die regio terug sturen om het op te lossen, dan kunnen ze afmaken waar ze 5 jaar geleden mee begonnen zijn.

Mr. C | 11-02-22 | 16:07

Ik bestook van hieruit de agressieve Russische strijdkrachten met grensoverschrijdende teksten en overtuigende dickpics..... de eerste ontvanger (een lader) kreeg prompt een stijfje en zit nu klem tussen zn stoel en het affuit.... ik ga door!!

Pierre Lebon | 11-02-22 | 16:04 | 1

Held! Klem ze in! Metoo# ze! Genadeloos!

nobodiesunmighty | 11-02-22 | 17:37

Putin is gevaarlijk maar niet gek, die wil geen oorlog.
Biden is gevaarlijk, knetter gek en daarbij nog eens een haantje die denkt een grotere pik te moeten hebben dan Putin.

tsjajaja | 11-02-22 | 15:21 | 7

Putin is gewend te vechten, overal. Biden niet, alleen in de politiek. Ik weet niet wat beter of gezonder is voor de wereld. Soms moet je eens ophouden met vechten en eens kijken wat de mensen nodig hebben en daar je best voor doen, ook al lukt het je niet. Je staat als "leider van een volk" niet aan de top, maar juist ganz Unten. Je hebt nogal wat te dragen.

nobodiesunmighty | 11-02-22 | 17:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Impliciete boodschap van Biden aan Rusland: ga je gang zolang Amerikanen maar geen slachtoffer worden.

zxcv | 11-02-22 | 15:05 | 2

Je snapt dat het om Amerikaanse burgers gaat toch? De Amerikaanse militairen blijven gewoon hoor.

Hangtietsmurfin | 11-02-22 | 15:13

@Hangtietsmurfin | 11-02-22 | 15:13:
https://www.npr.org/2022/02/04/1078241901/us-troops-europe-ukraine-russia-crisis
Er zijn geen (of bijna geen) Amerikanen in Oekraine. Is geen NAVO land.

Beste_Landgenoten | 11-02-22 | 15:26

Ben blij dat wij Ollongren hebben. Die verdedigt ons wel.

Ray Skak | 11-02-22 | 14:48 | 1

Huh? vind haar meer een dame van de Russische kant.

Mr_Pikibelly | 11-02-22 | 18:32

Zoek de zaken van zoonlief Hunter daar maar eens goed uit.

dathoujetoch | 11-02-22 | 14:47 | 1

Dat is zo leuk he. Denken dat er echt een speciale behandeling komt als je iemands zoon een baantje geeft. Zo rolt het westen niet. Dat geld zijn ze gewoon kwijt

Shoarmamasutra | 11-02-22 | 15:46

Er staan met regelmaat van de klok B-52’s en B-2’s op tijdelijk op RAF Fairford, dus dat is niet heel bijzonder ofzo. Sterker nog, het is praktisch de reden waarom dat veld nog bestaat. Heeft weinig te maken met Oekraine. Dat het nu samenvalt is vrij logisch gezien het aanral deployments daar.

Billendoekje | 11-02-22 | 14:44 | 1

Precies, vorig jaar nog las ik dat ze "uitstapjes" vanuit Fairford maakten en langs Israël vlogen. Die toevoeging "nucleaire" is al helemaal suggestief, die wapens gaan ze nooit meer inzetten.

Sneerpoets | 11-02-22 | 17:33

short of long gaan iemand nog tips?

HetOorAakel | 11-02-22 | 14:03 | 7

@van Oeffelen | 11-02-22 | 14:06: Zuster, mijn leesbril is afgepakt. Zuster....

dathoujetoch | 11-02-22 | 14:48

Shell, bij oorlogen neemt altjjd het olieverbruik en de speculatie toe en ze hebben ook veel gas

Shoarmamasutra | 11-02-22 | 15:09

@TheEgg | 11-02-22 | 14:35: Deze boodschap heb ik, in woorden van soortgelijke strekking, al een aantal keer gevraagd en ongevraagd doorgegeven aan het pensioenfonds waar ik verplicht ben aan mee te doen. Uiteraard nooit reactie ontvangen.

_pacman_ | 11-02-22 | 15:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Waar is die Poetin toch zo bang voor? Niet ons hoor. Hij is bang voor de Russen.

GrandMechantLoup | 11-02-22 | 14:47

De wereld wordt momenteel door angst geregeerd.

Omdat de wereldleiders zelf angstig zijn, zullen ze verkeerde beslissingen nemen, die vervolgens gecamoufleerd moeten worden met leugens en bedrog omdat ze desondanks hun gelijk willen halen. In ‘t ergste geval gaan ze met wapengekletter dreigen. Ze zijn doodsbang voor elkaar en voor ‘t volk dat ze zeggen te vertegenwoordigen. Als ‘t volk zich wil verzetten, volgen maatregelen. Alleen met ondemocratische verordeningen of afleidingsmanoeuvres kunnen ze dan ‘t pluche voor zichzelf nog veiligstellen.
Denk maar ‘ns aan mannen als Xi Jinping, Recep Erdoğan, Alexander Lukashenko of dichter bij (jullie) huis, Mark Rutte, die gezien ‘t grote aantal leugens die hij aaneen heeft gebreid, wellicht nooit meer ‘n vredig moment zal mogen ervaren in z’n leven. Hij schroomde zelfs niet de Triaspolitica om zeep te helpen om z’n angsten te beteugelen, net zoals Kajsa Ollongren met ‘t referendum, toen haar duidelijk werd dat de kiezers die ze zou moeten vertegenwoordigen, voortdurend ‘t tegenovergestelde wilden dan wat zij voorstond.
Poetin heeft veel voor Rusland gedaan maar ook hij is bang: voor Aleksei Navalny, een man die de corruptie in Rusland aan de kaak stelde en Poetin durfde bekritiseren. Poetin heeft getracht hem te laten vergiftigen en na enige tijd in kritieke toestand in het ziekenhuis te hebben gelegen, ging hij terug naar Rusland, wetende dat hij zou worden gearresteerd. Navalny is voor niemand bang en beschikt over een grote innerlijke kracht: vrede!
Angst beklemt mensen en beperkt ze. Angst en vrede zijn elkaars tegenpolen. Vrede is sterk en geduldig, hoeft zich niet te bewijzen, kent geen strijd en heeft altijd ‘t gelijk aan haar zijde. Als ’n ziel zich bewust is van haar vermogens en ze daardoor ’t vaste vertrouwen ontwikkelt dat haar zekerheid schenkt, leeft ze in vrede, de volkomen moed van de ziel. Waar geen vertrouwen en zekerheid zijn, daar vind je ook geen moed, vrede of deemoed.

Regeringsleiders ontberen vrijwel altijd deze karaktereigenschappen.
Maar ze beschikken wél over hoogmoed en machtshonger, twee hartsvrienden die elkaar al eeuwen innig omhelzen en nooit loslaten. Die kunnen zich alleen handhaven als ze erin slagen hun intrinsieke waarde verborgen te houden en daarom verschuilen ze zich achter allerlei beloftes die ze nooit kunnen waarmaken. Zo bewandelen ze de weg van de angst, de snelle weg omlaag, die tot chaos leidt. Chaos zie je tegenwoordig wereldwijd opdoemen en alles weerspiegelt inmiddels schaarste, paniek en boosheid, de kroost die hij voortbrengt.

De oorlogsdreiging in Europa is een erfenis van Kohl & Mitterrand en van Squealer & Blaaskaak… De berichtgeving in Europa is tegenwoordig onvolledig en daar erger ik me mateloos aan. Belangrijke historische achtergronden en feiten worden weggelaten om slechts de deugmening en politiek correcte standpunten kritiekloos te kunnen publiceren. Nu de spanningen aan de oostgrens van Europa in rap tempo oplopen en met name Poetin daarbij als agressor wordt gezien, zou er ook eens naar de andere kant van de medaille gekeken moeten worden.
Het is m.i. belangrijk wél alle feiten te vermelden en vervolgens mogen mensen zelf hun standpunt innemen over een onderwerp.

De Sovjet-Unie en de na WO II door de Russen overheerste Oost-Europese satellietstaten kwamen vanaf 1949 pal tegenover de Westerse geallieerden te staan. Enerzijds hadden de VS, Canada en enkele West-Europese landen de NAVO opgericht om oorlogen in de toekomst te voorkomen, anderzijds maakte dit bondgenootschap de toch al paranoïde Russische dictator Stalin nog achterdochtiger. Omdat ook West-Duitsland zich in 1955 aansloot bij de NAVO, richtten Chroesjtsjov met zeven andere landen het Warschaupact op en daarmee was de wapenwedloop begonnen!

historiek.net/wp-content/uploads-phis...

Kaart 1: De Warschaupactlanden en de NAVO in 1955

Veertig jaar oorlogsdreiging waren het gevolg en biljoenen dollars gingen ‘down the drain’ die ook anders gebruikt hadden kunnen worden als de mensheid iets geleerd zou hebben van alle verschrikkingen die moderne oorlogsvoering met zich meebrengt. Hoewel de Sovjet-Unie qua grootte tot de sterkere economische machten behoorde, dreigde het land tijdens de Koude Oorlog eind jaren 80 van de vorige eeuw, door de rivaliteit met de VS, in te storten. Er moest simpelweg te veel geld naar defensie om het Warschaupact overeind te kunnen houden en de lage olieprijs verhinderde dat Moskou de wapenwedloop nog langer kon betalen.

In de Oost-Europese landen werd in dezelfde periode de roep om vrijheid steeds groter. In Polen bijvoorbeeld vocht de dissidente vakbondsleider Walesa voor meer democratische rechten en gesteund door het volk, wist hij de positie van de communistische leiders te ondermijnen. Die begrepen dat als ze hun regime wilden redden, ze alleen met militair geweld de boel nog onder controle konden houden. Welke kant het zou opgaan en hoe de sluimerende contrarevolutie zich zou ontwikkelen, hing volledig af van wat er in het Kremlin zou worden besloten. Elke opstand, waar dan ook in Oost-Europa, kon indien Moskou dat wilde, door het Rode Leger zoals in 1956 in Hongarije, onmiddellijk in de kiem worden gesmoord.

Sleutelfiguur in de tweede helft van de jaren tachtig was Michail Gorbatsjov. Die had steeds meer macht naar zich toegetrokken omdat zijn concurrenten en tegenspelers hoogbejaard en ziek waren. Gorbatsjov wilde meer openheid en economische- en staatkundige hervormingen doorvoeren omdat hij besefte dat de Sovjet-Unie in de oude vorm niet langer levensvatbaar was. Ook wilde hij zijn plannen stap voor stap uitvoeren en hij begreep dat eerst de Koude Oorlog beëindigd moest worden. Samen met de Amerikaanse president Ronald Reagan ondertekende Gorbatsjov namens de Sovjet-Unie het INF-verdrag, waardoor een groot gedeelte van het arsenaal aan kernkoppen werd ontmanteld. Het zachtmoedige en humane karakter van Gorbatsjov versterkte de hoop bij de Oost-Europese volkeren op vrijheid en democratie en daardoor ook op meer welvaart. Gorbatsjov onderhandelde en overlegde daarover regelmatig met Kohl en Mitterrand en hoewel die gesprekken niet openbaar werden, gingen ze over de Oost-West verhoudingen en hoe Europa eruit zou kunnen zien, indien het onderlinge wantrouwen maar afnam. Het leek er in elk geval op dat Moskou zich bij een opstand anders zou opstellen onder Gorbatsjov dan tijdens Chroesjtsjov maar met name Mitterrand twijfelde nog aan de intenties en oprechtheid van de secretaris-generaal van de Communistische Partij.
De Duitse eenwording was een heet hangijzer tijdens die ontmoetingen en het is opmerkelijk dat Kohl en Gorbatsjov beter met elkaar door één deur konden dan Kohl en Mitterrand. Kohl wilde graag dat Oost-Duitsland zo snel mogelijk bij West-Duitsland werd gevoegd en Gorbatsjov was bereid te accepteren dat de Oost-Europese landen en dus ook Oost-Duitsland, een meer onafhankelijke koers zouden volgen, mits ze neutraal bleven… (!) Daarom schafte hij de Brezjnevdoctrine af.
nl.wikipedia.org/wiki/Brezjnevdoctrin...

Angélica de Sancé | 11-02-22 | 14:00

Vervolg
Mitterrand vreesde dat een herenigd Duitsland te machtig zou worden: een Groot Duits Rijk met een ijzersterke economie en munt zou de EMU wel eens vaarwel kunnen zeggen en het contrast met Frankrijk, dat altijd worstelde met een kwakkelende economie, zou nog groter worden. Nu liep Duitsland nog aan de Franse leiband… Een herenigd Berlijn kon zich ook meer op Rusland en de andere Oost-Europese landen richten, wat ten koste zou gaan van verdere integratie van de EU-landen. Het is dus niet verwonderlijk dat Kohl aan Mitterrand niet altijd het achterste van zijn tong liet zien, tot grote woede van de Franse president!

Toen eind 1989 de Berlijnse Muur viel en Moskou het allemaal liet gebeuren, bleek Gorbatsjov inderdaad veel betrouwbaarder te zijn dan sommige Europese leiders aanvankelijk hadden gedacht en misschien heeft Reagans verzoek aan Gorbatsjov in 1987 “Tear down this wall” daar ook nog aan bijgedragen. Maar ineens volgden de gebeurtenissen in Oost-Europa elkaar snel op: als dominostenen vielen de communistische regimes om. In Polen had de regering de macht al gedeeltelijk overgedragen aan Walesa, Hongarije gooide de grenzen open en in Roemenië werden Ceausescu en zijn vrouw geëxecuteerd. De Sovjet-Unie zelf begon uiteen te vallen nadat in 1990 het éénpartijstelsel op de schop ging en in de deelrepublieken partijen aan de macht kwamen die onafhankelijkheid nastreefden. Er werd nog wel door Russische troepen getracht in de Baltische Staten de onafhankelijkheid van die landen te voorkomen maar zowel binnen als buiten de Sovjet-Unie was daar veel verzet tegen en het verzwakte zelfs de positie van de hardliners binnen de communistische partij. Als Jeltsin tot president wordt gekozen in 1991, proberen ze nog één keer de macht over te nemen door Gorbatsjov uit zijn functie te zetten maar hun verzet wordt gebroken door het kordate optreden van de nieuwe president. Uiteindelijk worden ook de Oekraïne en Wit-Rusland als laatste deelrepublieken onafhankelijk en vanaf dat moment bestaat de Sovjet-Unie niet meer en zijn er vijftien nieuwe staten ontstaan waarvan Rusland natuurlijk nog steeds veruit de grootste is, al ging één derde deel van het voorheen vanuit Moskou bestuurde grondgebied verloren. Gorbatsjov en Jeltsin hebben de Sovjet-Unie en het Warschaupact ontmanteld en veel landen hun vrijheid en onafhankelijkheid teruggegeven. Het enige land dat achteraf bedrogen uitkwam is Rusland zelf. Geen van de toezeggingen aan Gorbatsjov door West-Europese landen is nagekomen. Integendeel zelfs! Alle voormalige Warschaupactlanden bleven niet neutraal zoals beloofd maar werden lid van de NAVO en de EU.
Zelfs voormalige Sovjet Republieken sloten zich aan bij het Westerse bondgenootschap, hoewel Gorbatsjov de garantie had gekregen dat de NAVO nooit zou uitbreiden of in de richting van Rusland zou opschuiven als Oost- en West-Duitsland eenmaal waren herenigd en het Warschaupact opgehouden had te bestaan. Kohls toezeggingen dat Rusland economisch aansluiting bij de EU zou verkrijgen, een grote wens van Gorbatsjov, en dat het land mocht rekenen op financiële ondersteuning en forse leningen om het levenspeil van het Russische volk snel te kunnen verbeteren, bleken eveneens voor-de-gek-houderij te zijn geweest. Wel stak Kohl vele honderden miljarden in de wederopbouw van Oost- Duitsland en kwam hij Mitterrand tegemoet in diens streven naar één Europese munt, hoewel dat ten koste zou gaan van Duitslands sterke Mark en naderhand ook nog een geldtransfusie richting Zuid-Europa zou inluiden.
[Inmiddels zijn er NAVO-troepen gestationeerd in zowel voormalige Warschaupactlanden als in de Baltische Staten. Ook staan er raketten opgesteld in de richting van Moskou. Op Russische vragen over het plaatsen van deze raketten antwoordde de NAVO dat ze er stonden om dreigingen vanuit Iran te kunnen beteugelen.]

Na Jeltsin kwam Poetin aan de macht. Poetin had aanvankelijk dezelfde ideeën als Gorbatsjov en Jeltsin toen hij nog als spion werkzaam was, onder andere in Berlijn, waar hij getuige was geweest van het vallen van de Muur. Ook kon hij het goed vinden met Bush. Zijn huwelijk had hij op de Krim gevierd, het Oekraïense schiereiland dat merendeels door Russen wordt bevolkt. Een groot deel van de Russische vloot heeft Sebastopol als thuisbasis omdat de Zwarte Zee voor zowel de Sovjet-Unie als voor Rusland van groot strategisch belang was en is. Chroesjtsjov had de Krim in 1954 alleen bestuurlijk afgestaan aan Oekraïne omdat het ten tijde van de Sovjet-Unie weinig uitmaakte tot welke deelrepubliek het behoorde en het er geografisch bezien aan vastzat. Maar ná de onafhankelijkheid van Oekraïne deed het er ineens heel veel toe en groeide het uit tot een enorm probleem. Toen het land onafhankelijk werd, zou het verstandig en politiek ook juist geweest zijn als Kiev de daardoor achterhaalde overeenkomst met Chroesjtsjov had beëindigd en de Krim zou hebben teruggegeven aan Rusland. Dan zou Oekraïne hebben laten zien dat het rekening hield met zowel de wensen (referendum) als de afkomst van de bewoners van het schiereiland maar ook met de Russische Zwarte-Zee vloot.

www.volkskrant.nl/kijkverder/VK090420...
Kaart 2: De regionale bevolkingssamenstelling van Oekraïne en de Krim

Poetin was als vertrouweling van Jeltsin van dichtbij getuige geweest hoe alle toezeggingen aan Gorbatsjov en Jeltsin door Kohl en Mitterrand naar de prullenbak werden verwezen en hoe leugenachtig en onbetrouwbaar de NAVO feitelijk was:

nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Atlantisc...
Kaart 3: Uitbreidingen van de NAVO

Na het gesqueal door Van Baalen www.yorknotes.com/images/onlineguides... en het geblaat van Verhofstadt encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=t... in Kiev, dreigde ook Oekraïne toe te treden tot de NAVO. Daardoor zou Sebastopol voor Moskou zelfs een vijandige havenstad worden. Hier trok Poetin een streep en door de Krim te bezetten, voorkwam hij dat het schiereiland voor Rusland verloren ging. In Europa werd dit gezien als agressie en veroordeeld als oorlogsdaad. Rusland werd geboycot maar over het verbreken van alle beloftes en het beginnen van een nieuwe Koude Oorlog door de NAVO wordt met geen woord gerept. Duitsland en Frankrijk hebben vanuit Brussel de kans op een duurzame (oh wat haat ik dat woord) vrede met Rusland en Poetin verkloot en sinds de toespraak van die twee ‘liberale’ maar vooral kortzichtige en onbezonnen Europarlementariërs op het Maidan-plein in februari 2014, heeft Rusland het equivalent van 350 miljard US-Dollars uitgegeven aan defensie. Die twee Eurodebielen hebben mijns inziens door hun gestook te midden van ultranationalistische Oekraïeners in februari 2014 net zo veel schuld aan het neerschieten van vlucht MH-17 in juli 2014 als de vluchtleiding die onverantwoorde risico’s nam en de inmiddels terecht veroordeelde daders Chartsjenko, Girkin, Doebinski en Poelatov. Van Baalen en Verhofstadt gooiden olie op het smeulende vuur tijdens de revolutie in Kiev en stonden daarmee aan de basis van de schermutselingen in het oosten van Oekraïne waardoor inmiddels, afgezien van de MH-17 slachtoffers, ook nog 14.000 andere mensen het leven verloren.

Angélica de Sancé | 11-02-22 | 14:00 | 5

pff in elke zin wel een paar rare aannames en vergelijkingen.

zxcv | 11-02-22 | 15:07

Enorme lappen tekst maar wel even niet melden dat de Oekraïne in een gezamenlijke deal van zowel Rusland als de VS veiligheidsgaranties kregen in ruil voor het inleveren van hun sovjetkernwapens. Wie houd nu geen woord? www.trouw.nl/nieuws/oekraine-zal-afst...

Shoarmamasutra | 11-02-22 | 15:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Vervolg
De huidige spanningen langs de Russisch-Oekraïense grens, die inmiddels weer hoog oplopen door de opbouw van een Russische legermacht -wat zeer beangstigend is-, zijn eveneens het gevolg van hun hoogmoedige gedram.

www.ewmagazine.nl/buitenland/blog/201...
En zelfs D66-er Rob de Wijk heeft zo zijn twijfels over het optreden van zijn ALDE-partijgenoot Van Baalen: nos.nl/nieuwsuur/artikel/2272656-eu-g...

Het belazeren van Gorbatjsov en Jeltsin blijkt ook uit de vier volgende linkjes:

nsarchive.gwu.edu/document/16116-docu... (SCROLLEN! En de tekst ter rechterzijde niet vergeten)

gerard1945.wordpress.com/tag/1990/

www.demorgen.be/nieuws/navo-beloofde-...

www.jhsg.nl/essay-mythe-of-belofte-de...

Oh, en het INF-verdrag is inmiddels verlopen en vanwege de tegenstellingen tussen het Westen en Rusland niet verlengd. Rusland heeft zijn nucleaire arsenaal flink gemoderniseerd en beschikt nu over raketten die vanwege de hoge snelheid die ze bereiken, nauwelijks onderschept kunnen worden. Ter vergelijking: zelfs de zwaar verouderde SCUD-raketten van Saddam Hoessein wisten regelmatig schade aan te richten in Israël, ondanks dat er honderden miljoenen geïnvesteerd waren in Amerikaans-Israëlische afweersystemen.

Ja, ik maak me grote zorgen over de toekomst want al mijn dierbaren wonen in Nederland, en zeker als Stoltenberg zich gedraagt als een olifant in een porseleinkast door te stellen dat het toetreden tot de NAVO door Oekraïne een zaak van de NAVO en de Oekraïne is en niet van Rusland, waarmee toch duidelijke afspraken gemaakt zijn, die nu met voeten getreden worden. Ik heb hier slechts historische feiten in chronologische volgorde vermeld en door alleen te kijken naar hoe ze zich de laatste dertig jaar hebben opgesteld, diskwalificeren zowel de NAVO als de EU zichzelf als organisaties die opgericht zijn om oorlogen te voorkomen en vrede en welvaart te bewaren. In Brussel maken ze zich druk over ‘stikstof en koolzuurgas’ die een gevaar vormen voor een gezond milieu maar spelen ze tegelijkertijd hoog spel en nemen ze risico’s die zelfs tot een (nucleaire) oorlog zouden kunnen leiden. Dit is zo onbegrijpelijk!
Ook vraag ik me af, omdat met name Duitsland erg afhankelijk is van Russisch gas, (Europa voor 40%) of de EU wel beseft dat de Russische Beer erg taai is en beschikt over een enorm uithoudingsvermogen, ontberingen daarom beter kan verdragen dan de verwende Europeanen en de Tweede Koude Oorlog die het Westen is begonnen, in de winter erg onaangenaam kan zijn als de verwarming het niet doet en de eveneens van Russisch gas afhankelijke industrie stilvalt.

Rusland is door de VS en de EU in de grijpgrage handen van China geduwd. China zal daar graag misbruik van maken. Met name als er inderdaad oorlog uitbreekt in Europa. Waarschijnlijk zullen er geen nucleaire wapens worden ingezet omdat dan de mensheid zelf uitsterft, iets wat iedereen hopelijk zal beseffen maar het stort Europa in het verderf en maakt de weg vrij voor China om Taiwan te annexeren en heel Zuidoost Azië en Australië de stuipen op het lijf te jagen.

(Deze reactie heb ik al eens eerder gepost en enigszins aangepast)

Angélica de Sancé | 11-02-22 | 14:00 | 3

"dat het toetreden tot de NAVO door Oekraïne een zaak van de NAVO en de Oekraïne is en niet van Rusland, waarmee toch duidelijke afspraken gemaakt zijn, die nu met voeten getreden worden. "

Leugens van Angelica, elke keer maar weer. Er zijn geen afspraken gemaakt met Rusland, die hoax wodt ons iedere keer voorgehouden. Er staat niks op papier en wat wel op papier staat is steeds door Rusland geschonden. Boedapest Memorandum en Helsinki akkoorden. INF verdrag en noem het maar op. En overigens de inname van de Krim, dat leek mee geen "afspraak".

Je woont al niet in dit land, maar veilig ver weg in Portugal dacht ik. Misschien beter om gewoon maar naar Rusland te verhuizen?

Hoe is het rouwens afgelopen met die "zus" van je die in de tram in Amsterdam werd bespuugd door Marokkaanse jongens? Waarvan je "zus" niet meer wist waar het was gebeurd. Ooit nog iets van gehoord, Angelica? Of wat dat een kwestie van "haar beleving" van het voorval. Tooen ik aanraadde aangifte te doen, werd het opeens heel stil van jouw kant.

Beste_Landgenoten | 11-02-22 | 14:07

Zoveel woorden om je punt te maken zeg, pff Dit was genoeg geweest: het is allemaal de schuld van het westen en Poetin is hartstikke cool en eerlijk en laten we hem tevreden houden. Verder lees ik vooral een geschiedenis die op veel punten in aangepast in jouw voordeel. Onthou vooral dit: Oekraïne probeert een democratie te zijn maar wordt constant door Russische agressie tegengewerkt en haar burgers vermoord.

mijosa | 11-02-22 | 14:20
-weggejorist-
Angélica de Sancé | 11-02-22 | 14:42

Leuk hoor die B-52 inschakelen, dropten vroeger ook nog wel s oefenbommetje op Vlieland en dat is precies waar ze goed voor zijn. Van een zandbak een nog grotere zandbak maken.
Zodra die in bereik komen van Rusland is het prijsschieten.

Veel interessanter is het te weten waar de carriers liggen en de B-1's en B-2's staan. Wat betreft de carriers: er liggen 6 van de 11 in onderhoud, 1 in de Middellandse Zee, 1 in Norfolk (klaar om richting Europa te gaan dus) en de overige 3 houden China in de gaten.

klaas24 | 11-02-22 | 14:00

China en Rusland tegen de rest. Totale WOIII, Corona zou de big reset moeten zijn. Is niet gelukt dan maar WOIII (nukes).

Drs. D. | 11-02-22 | 13:47 | 2

lol

oblix | 11-02-22 | 14:00

China,Oezbekistan,Iran,Rusland oa
Nukes tsja een gek hoeft maar op die knop te drukken

Therrie | 11-02-22 | 16:44

Goed verhaal Struikrover. Zo is het maar net... Groetjes terug.

Goedzo | 11-02-22 | 13:44

Psychopaten hebben het weer druk ,zeg maar

rein9576 | 11-02-22 | 13:34

Oekraïne is geen NAVO-lid en dus zou Putin theoretisch dat hele land kunnen veroveren zonder een WO III te ontketenen, mits hij niet per ongeluk Macron, Trans Rimmermans of Rutte overhoop schiet als die op een of ander plein hun “steun staan te betuigen”. Die WO zou ook niet in zijn belang zijn. Iedereen die zich wat meer erin verdiept dat de Russen de militaire en economische slagkracht missen om heel Oekraïne te veroveren en zelfs uitsluitend opstomen naar Kiev is voor de nu aanwezige troepen mogelijk te hoog gegrepen. Laat staan dat een agressieve daad richting NAVO een gezond plan is voor de Russen. Daar is het ze dus niet om te doen.

Waar het Putin wel om te doen is, is een krachtig signaal dat er aan zijn westgrens niet moet worden gerommeld en hij serieus genomen moet worden. Dat is al gelukt. Eventueel is het ook realistisch dat een deel van het (Russisch georiënteerde) Oosten van Oekraïne wordt ingenomen om dat signaal wat meer kracht bij te zetten en een buffer met het Westen te creëren. Echter is de Russische economische situatie niet van dien aard dat de internationale sancties die daar ongetwijfeld op volgen schouderophalend kunnen worden ondergaan.

Met andere woorden: Putin kan veel willen, maar tussen dromen en daden gaapt hier nog wel wat ruimte.

Magna Carta | 11-02-22 | 13:32 | 9

@mijosa | 11-02-22 | 13:54: Putin wil Ukraine niet veroveren. Is niet de bedoeling en is nooit de bedoeling geweest. Het gaat hier vooral om hysterische retoriek van de VS en de Navo.

ChalinaRosa | 11-02-22 | 15:00

@ChalinaRosa | 11-02-22 | 15:00:
Tuurlijk lieverd, we gaan zien of Poetin zich houdt aan zijn belofte. Dat deed hij eerder al "Dit zijn niet onze soldaten". Groene mannetjes op de Krim. Spoiler: Het waren wel zijn soldaten.

Beste_Landgenoten | 11-02-22 | 15:08

Oekraïne grotendeels overlopen is niet het grootste probleem, dat kunnen de Russen wel. Maar dan ben je er nog (lang) niet. Een groot deel van de Oekraïners is bereid de (Westerse) wapens op te pakken om Russische overheersing te voorkomen. Een lange, bloedige strijd; moeilijk beheersbaar bezet gebied; vele dode soldaten en dientengevolge vele boze Russische moeders; de jeugd in Rusland die steeds verder afstaat van (de steeds ouder wordende) Putin en zijn spierballengedrag en een economie die qua grootte slechts vergelijkbaar is met die van Italië. Ik zie die oorlog niet gebeuren, hoor.

Magna Carta | 11-02-22 | 15:22
▼ 6 antwoorden verborgen

Putin is ook de jongste niet meer, voor zijn dood wil hij zijn droom waarmaken. Nu met Biden grote kans, zijn rijk weer terug van al die gasten , die maar uitbreiden, Snappen ze dat dat niet lukt, nee, leven in een eigen bubbel.
Doet Putin even niet mee, dus land terug, ben blij dat we geen groot leger hebben, geef maar aan Putin, geen jonge levens voor een droom van de EU en gas voor Bidens zoon.

gato | 11-02-22 | 13:22 | 2

Putin is de 70 al voorbij inderdaad. Hij heeft geloof ik wel altijd gezond geleefd en fanatiek gesport, dus hij kan waarschijnlijk nog wel even mee.

Tashtego | 11-02-22 | 13:38

@Tashtego | 11-02-22 | 13:38: Hij is 69 en wordt op 7 oktober dit jaar 70. Voor de rest klopt je verhaal wel.

Magna Carta | 11-02-22 | 15:17

Wat me steeds weer opvalt is dat hier Biden "ophitserij" wordt verweten. Biden doet helemaal niets namelijk. Hooguit een symbolisch vliegtuig met soldaten sturen, die paar duizend om de NAVO paniek een beetje te beteugelen, maar niets dat in de buurt komt van een militair evenwicht tegen die 100.000 popelende Russen aan de deur.

Wie hier ophitst is toch echt Poetin, de een dreiging fingeert vanuit de NAVO (daar komt geen enkele dreiging vandaan) en deze misbruikt om Oekraine te knechten. Hij schildert Oekraine af als een agressief land dat op het punt staat aan de leiband van de VS Rusland binnen te vallen. Niets is minder waar uiteraard.

Toch vraag ik me af of Poetin gaat aanvallen. Hij verliest er alleen maar bij, zowel heel veel geld en doden als politieke invloed. En als laatste: Zijn volk wil helemaal geen oorlog met Oekraine, dat gaat hem punten kosten aan het thuisfront.

Ook is Poetin helemaal niet zo'n strateeg of geweldige 3d-schaker. Het effect is weliswaar dat de NAVO nu niet vlug meer uitbreidt, maar dat er ook geen land meer te vinden is dat Rusland een betrouwbaar land vindt, zowel militair als economisch. Ondertussen versterkt de NAVO zich als reactie alleen maar in het Oosten, exact wat Poetin niet wilde, gebeurt. En Zweden en Finland flirten ook al met de NAVO. Is dat winst?

Beste_Landgenoten | 11-02-22 | 13:21 | 13

@Beste_Landgenoten | 11-02-22 | 13:36: Het hele gesodemieter in Oekraïne draait om (schalie-) gas. Dat deed het overigens in 2014 al, en dat was nog pre-Trump.
Je zag dat ook terug in de hoofdrolspelers. Biden (als vice president) en Verhofstad (als commissaris van een transporteur van LNG). Daarnaast had Kerry nog een appeltje te schillen met Rusland naar aanleiding van zijn afgang aangaande het Syrië conflict. (Ook al zo'n hoogtepunt van VS ingrijpen: honderd-duizenden doden, een relatief welvarend land terug naar de middeleeuwen, en broedplaats van IS.)

En dankzij het Nuland telefoongesprek weten we dat de toenmalige staatsgreep georganiseerd is vanuit de VS. Dat vermoeden we niet. Dat is niet een geheimzinnige complottheorie. We WETEN het. Dus dat Rusland stout is een nogal vermoeiende frame.

Buitengewoon destructief bovendien, want we hebben Rusland heel hard nodig alles Xi dadelijk los gaat in het Oosten. Maar die kans hebben we ondertussen ruimschoots verkloot.

TheEgg | 11-02-22 | 14:30

@TheEgg | 11-02-22 | 14:30:
Zucht. Onuitroeibaarm, die eencellige visie op dat land. Tuurlijk, schaliegas. Schaliegas, want de VS heeft het zelf niet in huis? Dat land zwemt erin, dus waarom ophalen in het uiterst onzekere Oekraine, vlakbij Rusland?

En precies de hasjroker en uitvreter Hunter Biden, de mislukte zoon van de huidige president is dan de cruciale spil, waaromheen dit geraffineerde spel zich ontwikkelt? Zou het kunnen dat iemand uit Biden periferie heeft gewezen op het afbreukrisico van deze strategie denk je? Of dat iemand zei: "Moeten we dit nu wel doen?"

maar in complotland kan alles. Ook een dansleraar die opeens alles weet van een pandemie, die centraal wordt aangestuurd door duistere krachten. Dus ook Hunter, de gesjeesde zoon, die een sleutelrol heeft in het Amerikaanse energiebeleid. Het kan allemaal.

Beste_Landgenoten | 11-02-22 | 15:07

@TheEgg | 11-02-22 | 14:30: Inderdaad. En Putin zoekt ook liever goede contacten met Europa dan met China. Maar dat mag allemaal niet van de democraten en de Amerikaanse oorlogs- en energiemachinerie.

Phantomas | 11-02-22 | 16:02
▼ 10 antwoorden verborgen

Oceania, Eurasia, and Eastasia.
En altijd wel een oorlog met een partij en vrede/samenwerking met de ander.

grapo | 11-02-22 | 13:21

Hunter zit ergens warmpjes op het Amerikaande continent toch? Als hij niet te dicht in de buurt komt van laptops hebben de Bidens niks te vrezen.

Schwanzeleber | 11-02-22 | 13:17

Als de russen met 30.000 man aan het oefenen zijn. Is dat dan geen uitgelezen kans om er zo'n B-52 overheen te laten vliegen en een einde aan de oefening te maken?

bamitoren | 11-02-22 | 13:15
-weggejorist en opgerot-
T.R.U.M.P. | 11-02-22 | 13:14 | 3

Uiteindelijk is alles de schuld van Soros. Begrijp ik u goed?

bamitoren | 11-02-22 | 13:19

'Onder' leven ?
Als onderdaan?

grapo | 11-02-22 | 13:23

Ik dacht juist dat het Bill Gates was omdat Oekraïne op Linux is overgestapt?

mijosa | 11-02-22 | 13:59

Oh maar wacht even.
Trump was toch een gevaar? Die zou ons toch een wereldoorlog in rommelen?
Biden en zijn EU companen gaan u in heel wat ellende duwen. Dit omdat ze zwak zijn, elkaar niet vertrouwen maar zichzelf wel moreel superieur vinden. Daar krijg je brokken van.

Lafayette | 11-02-22 | 13:13 | 1

Precies,
Trump is een apart kereltje, maar die deed exact wat hij zei, "America first".
Biden is een seniele gek die al bijna twee keer een oorlog is begonnen waar hij ons dan mee intrekt.

tsjajaja | 11-02-22 | 15:15

Als ik Poetin was he.
Dan belde ik de Oekraïense president Volodimir Zelenski en vertelde hem dat ik nu een ritje ga maken door zijn land.
Persoonlijk maar wel beschermt door het leger.
VAL NIET AAN, dan blijven we ook niet slapen, en zijn zo weer weg zonder een schot te lossen.
Gewoon omdat het kan.

bigstone | 11-02-22 | 13:12

Gelukkig hebben wij Kajsa Ollongren als minister van defensie, dat zal ze leren. Met deze gedachten kan ik tenminste rustig slapen, deze excuustruus heeft alles in de gaten zij heeft reeds een verdedigingslinie aangelegd rondom vrijstaat Amsterdam.

von Amsberg | 11-02-22 | 13:11 | 1

1 Tsar-bom op Den Haag en tot in Den Bosch brandt de verf van de kozijnen. Dat is het vuurtje waar voltooid leven Biden en ons eigen achterlijk leiderschap mee speelt.

B.Spiritus | 11-02-22 | 13:24

ik mag nog geen links plakken maar kijk even op Jouwbuis en zoek op Binkov's battleground. Staat een leuk scenario wat ons te wachten staat als Poetin besluit dat het genoeg is geweest.

Spoiler alert: niemand wordt er beter van, maar de Oekraïners zijn echt de lul. of dood. Hele serie Binkov is trouwens smerig realistisch. Ook het scenario in de zuid chinese zee

Dr.Utker | 11-02-22 | 13:11 | 2

Ja die Binkov vind ik ook aardig met zijn presentaties.

Beste_Landgenoten | 11-02-22 | 13:15

Wat betreft het Ukraine scenario en het commentaar aan het eind van het filmpje: The EU wouldn't stand a chance.

Hangtietsmurfin | 11-02-22 | 14:05

Timmerfrans, Gekke Guy, lezen jullie ook even mee? Met je ophitserij. Er is voor jullie vast nog een plekje aan het front.

Ride_On | 11-02-22 | 13:10 | 1

Kogels blijven zitten in zijn blubberige pens. Wat straten barricaderen met zijn vadsige aars is het minste wat hij kan doen.

Schwanzeleber | 11-02-22 | 13:20

Straks de Olympische Spelen voorbij, de landingvaartuigen zijn inmiddels in Sebastopol aangekomen en volgende week starten de marine-oefeningen in de Zwarte Zee en de Zee van Azov waarmee praktisch de hele zee-toegang voor Oekraine plat ligt. In Wit-Rusland zijn de oefeningen van start gegaan (hoezo alleen "op ons eigen grondgebied" boter op het hoofd Poetin) en liggen alle mogelijkheden op tafel.

Edoch in tegenstelling tot waar het eerder op leek, dat Poetin nu zijn beste kans zou zien om (nog een deel van) Oekriane in te lijven, heb ik de indruk dat hij nu al een aardig deel van zijn doelstellingen heeft bereikt, en dus niet gaat aanvallen.

Want Oekraine zal geen westerse investeerder meer zien de komende jaren. De NAVO gaat ook echt Oekraine niet toelaten en de EU brandt ook zijn handjes niet meer aan dat land.

Doel is dus al bereikt. Zonder enige tank te laten rollen! Dus dit spelletje kan nog best even doorgaan, zo lang als de westerse leiders het Kremlin 1 voor 1 blijven plat lopen. Ook dat heeft al opgeleverd dat Duitsland eruit ligt als betrouwbare bondgenoot tegen Poetin, dat Macron zichzelf als een heel speciaal persoon beschouwt en dat Orban al een (extra) wit voetje heeft gehaald bij Poetin, in ruil voor extra goedkoop gas en bepaald heeft dat Hongarije geen extra NAVO troepen wil stationeren.

De buit is dus al een heel eind binnen voor Poetin.
Hij zal dit vast nog even uitmelken.

Beste_Landgenoten | 11-02-22 | 13:09 | 4

@mijosa | 11-02-22 | 13:16:
Vind ik spannend. Het zou best kunnen dat hij nog niets heeft besloten. Maar wat je zegt: Het tij voor de lange termijn verloopt wel. Want als hij nu Donbass niet inlijft of heel Oost-Oekraine, dan zal het later nooit meer kunnen. Maar mogelijk denkt hij ook wel: Zo is het wel even genoeg, de komende 5 jaar zal Oekraine sowieso niet bij de NAVO komen. En de NAVO kijkt wel drie keer uit nu, voor het een nieuwe partner inlijft. De kosten van een oorlog zijn ook heel hoog. Het is een enorm risico. En een walkover zal het niet worden.

Beste_Landgenoten | 11-02-22 | 13:28

@Beste_Landgenoten | 11-02-22 | 13:28: Die kosten zullen zeker hoog zijn en het is juist goed dat wij (NAVO) met wapenleveranties die kosten alleen maar hoger maken. Last minute Patriot systemen leveren zou misschien zelfs een game-changer zijn en oorlog kunnen voorkomen. Laten we hopen dat Poetin inziet dat hij al verloren heeft en oorlog wordt afgewend.

mijosa | 11-02-22 | 13:42

@mijosa | 11-02-22 | 13:42:
Een paar honderd Stingers zou ook al helpen inderdaad. Maar ik vrees dat het zover niet meer komt. Ook om de reden die wel eens genoemd is: De NAVO wil ook niet dat Oekraine zich zodanig bewapent met luchtafweer dat het eigenhandig in staat zou zijn om de afvallige republieken weer in te lijven, met alle gevolgen van dien. Minsk akkoorden zouden dan vervallen en dan zou Rusland best eens heel agressief kunnen worden.

Beste_Landgenoten | 11-02-22 | 13:46
▼ 1 antwoord verborgen

Het zal de eerste keer niet zijn, dat de 'leiders' als een kip zonder kop een oorlog ontketenen die niemand wil. En waarvan ze wel het begin, maar nog lang niet het einde kunnen overzien.

KeesBruin | 11-02-22 | 13:07 | 1

Yep. Zwakke EU leiders roepen samen 'dit is uw laatste waarschuwing', na tig keer durft geen van hen voor de ander onder te doen, en dan krijg je dus brokken. Redelijkheid en een oplossing zien maken plaats voor het voorkomen van gezichtsverlies en het onderling niet af te gaan. Dus komt men gezamenlijk tot opstelling waarbij de schuldvraag later makkelijker te ontwijken lijkt.
Daarbij staat Biden er dramatisch voor en dreigen de Democraten weggevaagd te worden.... en bij oorlog sluiten de rangen zich meestal in de USA.

Lafayette | 11-02-22 | 13:21

Dat wordt dan weer ouderwets door tweeën hakken, lange muur ertussen, iedereen gewonnen

Mark van Leeuwen | 11-02-22 | 13:06

Dit was in de jaren 90 al voorzien, toen de EU en Oekraïne meer gingen samenwerken. Oekraïne is altijd gezien als moeizaam en risicovol. Oekraïne is zelf tot op het bot verdeeld, maar de EU is bijna unanieme voor en dus de meest enthousiaste partij over de samenwerking. Inmiddels is daar wel een burgeroorlog om uitgebroken. En is een nieuwe koude oorlog aanstaande.
De EU ging toch over vrede? Dat blijkt een wassen neus. De EU blijkt te gaan om economische uitbreiding en invloedssfeer. En daarmee om macht. Macht die wordt uitgeoefend door onverkozen mannetjes achter bureaus. Die zelf geen last hebben van een burgeroorlog en mensen daar gewoon instorten omwille van hun eigen macht. En nu een oorlog riskeren om hun macht uit te kunnen breiden. Ook daar zullen ze zelf de dans ontspringen en hun kanonnenvoer het onderspit delven. Psychopatische narcisten zijn het. Op oorlog zou de doodstraf moeten staan.

Allemaal | 11-02-22 | 13:05 | 3

Voor velen is dat het ook

Mark van Leeuwen | 11-02-22 | 13:07

Onder druk van de usa, toentertijd Bush, moest de Oekraïne toegang krijgen tot de navo. Frankrijk en Duitsland stemden eerst tegen. Maar het figuurlijke mes op de keel heeft hun mening aangepast. Dus als er straks daadwerkelijk gevechtshandelingen plaatsvinden moeten we nietvergeten een bedankje toesturen aan de potus.

swapper | 11-02-22 | 18:22

"Oekraïne is zelf tot op het bot verdeeld" Waar haal je dat vandaan? Kijk naar het parlement in UA, waar minder dan 10% pro-russisch is.

smashburger | 11-02-22 | 20:27

Rusland stand-off met de VS en NAVO in Oekraïne aan het oost-front China stand-off met Taiwan. Beide landen zijn klaar voor een offensief.
Het westen is gedemoraliseerd door woke-ideologie en corona pandemie moe. Inflatie stijgt Biden is een seniele ouwe gek.
Ben benieuwd hoe Xi-Yinpin en Poetin rekenen....
En nee Claudia, je mag niet bij mij! Ga weg!

ratelaar | 11-02-22 | 13:05

Gaat gewoon om geld (USA)
Gaat gewoon om gezichtsverlies (Rusland)
Gaat gewoon om.... niks (EU)

sjef-van-iekel | 11-02-22 | 13:04

Een land met een economie kleiner dan dat van Spanje kan zich financieel geen oorlog veroorloven. Geen geld, geen oorlog. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Bigi Bana Boy | 11-02-22 | 13:04 | 5

@Bigi Bana Boy | 11-02-22 | 13:12: Lend Lease kwam pas in 1942 op gang. In 1941 kwam de mof er al niet door.

Zapata10 | 11-02-22 | 13:19

@Zapata10 | 11-02-22 | 13:19: de reden hiervoor wassen combinatie van de aard van het verzet, verschroeide aarde (inclusief bevolking) en de immense afstanden. Eind 41 was op veel plaatsen het front zo uitgestrekt dat je tussen de posten door van front kon wisselen zonder dat de Roemenen, Italianen, Bulgaren, Oekraïners, Duitsers en nog veel meer nationaliteiten hiervan iets zouden merken.

swapper | 11-02-22 | 18:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Welke Amerikaanse moeder wil haar zoon zien sterven in dit volstrekt nutteloze ‘conflict’?

JJMS | 11-02-22 | 13:04

"De bal ligt bij hem en dat is precies zoals hij het graag ziet."
Nogal een open deur. Zo ziet iedereen het graag.
Verder erger ik me aan dat modieuze slappe onderkaak-Russisch van het promo-filmpje. Sowieso praat iedereen en z'n Famke Louise tegenwoordig met zo'n slappe onderkaak.

kapoerewiet | 11-02-22 | 13:04

Rusland kan niet verliezen.
Als Rusland zou verliezen, gebreuken ze kernwapens.
Ze krijgen danwel kernwapens terug maar voor de Russen is het einde Liningrad en Moskou, maar voor het westen is het einde : Brussel Londen Parijs Berlijn Wasington N.Y. L.A. ect ect

T.R.U.M.P. | 11-02-22 | 13:03 | 3

Je vergeet dat onze havens de aanvoerhavens van het Amerikaanse leger zijn. Ik zou mij in de IJmond en in de RIjnmond ook maar zorgen gaan maken.

Bigi Bana Boy | 11-02-22 | 13:06

@Bigi Bana Boy | 11-02-22 | 13:06:
Vandaar ect. ect. anders wordt het een hele lange lijst.

T.R.U.M.P. | 11-02-22 | 13:08

Denken we nu echt dat Rusland een nucleair conflict aandurft?
En denken we nu echt dat er dan iemand gaat winnen.
Lekker dan, denk je eindelijk veilig je pensioen te halen gaan er wat idioten touwtrekken over corrupte half fascistische bende wat ze Oekraïne noemen.
Ben al een paar jaar met roken en drinken gestopt, ga maar eens groot inslaan.

Zapata10 | 11-02-22 | 13:02

kunnen ze Halbe Zijlstra niet weer een keertje naar Poetin sturen... die was toch al eerder bij hem in de datsja geweest... goed bevriend met Poetin... dus hij kan de crisis oplossen

rickyweetraad | 11-02-22 | 13:02

Ja.. die Amerikanen.. eerst in Turkije kernrakketten bij de voordeur van de russen plaatsen en dan pissig worden dat de russen, diezelfde dingen in Cuba wilden plaatsen..

bigstone | 11-02-22 | 13:01

Ik zie op het videootje en de foto´s vooral veel rook, heel veel rook.
Mooie taak voor ons kabinet Poetin en de NATO te wijzen op het milieu en hun enorme CO2 uitstoot!
Zeker weten dat de zorgen om het milieu zowel Biden als Poetin tot inkeer laten komen.

Jan Lange3373 | 11-02-22 | 13:01

Zolang Biden geen streek uithaalt dan doet Poetin niks.
En Europa moet de yanks even duidelijk maken dat de NAVO voldoende leden heeft.
En geen troepen uit het westen in voormalig Oostblok landen, wel een verklaring dat, als, dan, ze niet alleen staan.
Iedereen moet er blijkbaar aan wennen dat er geen communisme meer is.
Ook even zorgen dat de grote investeerders eens eerlijk de goederen daar kunnen kopen tegen normale kosten.

Rest In Privacy | 11-02-22 | 13:00

Als Poetin nou gewoon zegt dat democratie komt brengen in Oekraïne en daarom tijdelijk wat bevrijdings troepen en militaire adviseurs in dat land moet plaatsen komt hij er misschien wel mee weg, ik ken landen die dat soort verhaaltjes met succes in Irak, Syrie en Afghanistan hebben weten te verkopen.

zwellevertje | 11-02-22 | 13:00 | 1

En niet vergeten te zeggen dat Oekraïne massa-vernietigingswapens heeft!

JJMS | 11-02-22 | 13:02

Misschien kunnen we die dronken Belg, Timmermans en van Balen weer sturen om ze daar op te zwepen, wat kan er verkeerd gaan ?

Castor12 | 11-02-22 | 12:58 | 4

Uhh, omdat Van Balen de zweep niet kan oppakken. Hij is al bijna een jaar in de hel waar EU bureaucraten altijd terecht komen.

Graaier | 11-02-22 | 13:03

Een dronken belg , een varken en een lijk afvaardigen zou wel eens verkeerd begrepen kunnen worden.

Ambiorix | 11-02-22 | 13:03

@Jan Lange3373 | 11-02-22 | 13:01: Da's Baalen !

Castor12 | 11-02-22 | 13:13
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
swuinm71 | 11-02-22 | 12:56 | 1

Die explosies enzo zijn toch wel CO2 neutraal? Dat moet van de EU.

laadpaal | 11-02-22 | 12:55

van de ene pandemie in de andere. Goed werk van deze volwassen mensen

serieus bedoeld | 11-02-22 | 12:54

Arty hier wisky

Adjust fire on grid FT 1234 5678
Altitude 120
Direction 2900

3 enemy artillery in the open
Attitude 4200

Over

ratelaar | 11-02-22 | 12:53 | 1

https://youtu.be/r3wxWj8cnz0

Komjehiervaker | 11-02-22 | 12:55

De NAVO had zich nooit zo gretig naar het oosten moeten uitbreiden.
Dat laat overigens onverlet dat Poetin een proleet is, die met vuur speelt vanwege Oekraïne en de - vermeende - Westerse dreiging. Het Westen heeft geen enkele baat bij een aanval op Rusland, laten we wel wezen.

KeesBruin | 11-02-22 | 12:52 | 1

Dat heeft Poetin niet, het Westen heeft dat wel.
De dollar en andere westerse valuta staan onder druk, de grondstoffen die Rusland en Oekraïne hebben.
Is een verzameling van belangen waar je eigenlijk alleen maar tot de conclusie kan komen dat Biden wel moet. Zijn teveel voordelen voor hem.

Rest In Privacy | 11-02-22 | 13:04

Hans van Balen moet gewoon even opnieuw met zijn vette gebalde vuistje zwaaien op het Maidan-plein. Dan is het zo over.

Gelukkig heeft hij er nog steeds geen spijt van. Hup naar de vuurlinie dus. Mooi drillerig kanonnenvlees. nos.nl/nieuwsuur/artikel/2272656-eu-g...

Joffri | 11-02-22 | 12:52 | 2

Graaf jij hem op?

Komjehiervaker | 11-02-22 | 12:54

Dit hebben we aan Baalmans en Verhoftanden te danken.

T.R.U.M.P. | 11-02-22 | 12:56

Uit het Russische propagandafilmpje komt duidelijk naar voren dat de Russen Rob Jetten nodig hebben als milieu- en klimaatminister.

Rhenium | 11-02-22 | 12:50

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom die NAVO maar steeds wil blijven uitbreiden. Want hoe meer landen er lid van zijn, des te groter de kans op onderlinge strubbelingen. En als straks heel Europa behalve de Russen lid is van de NAVO dan zijn we eigenlijk gewoon weer terug bij af: terug bij de situatie zoals die was in 1914.
Nee met de wereldvrede heeft het niks te maken, die uitbreiding van de NAVO. Integendeel.

VanBukkem | 11-02-22 | 12:49 | 1

Als de Baltische staten geen lid waren geworden van de NAVO hadden ze allang bezoek gehad van ome Poetin (zie Georgië, Armenië, Kazachstan, de Krim etc.). Landen worden vrijwillig lid van de NAVO omdat ze zich bedreigd voelen. Waarom mensen die Russische trollen geloven is mij een raadsel.

mijosa | 11-02-22 | 13:25

Druk net op de rode knop van mijn espressomachine. Het komt wel dichtbij zo.

Lorejas | 11-02-22 | 12:47 | 3

Nu moet ik weer denken aan die clip van The land of confusion, en tis wat, zitten we alweer met Alzheimer aan de knoppen.

kapoerewiet | 11-02-22 | 12:58

Dekking zoeken doet.
In de koelkast, zag ik laatst.

Nuchternederland | 11-02-22 | 12:59

Zeker Alzheimer, want ik wilde eigenlijk een blikje cola.

Lorejas | 11-02-22 | 13:04

Tja.

Ik hoop dan wel, mocht het zo ver komen, dat de Amerikaanse Emma uit Californië, met haar twee mamma's , net als de rest van het Amerikaanse leger ( dat blijkbaar nog maar weinig blanken kent als je deze woke ronsel filmpjes moet geloven ) haar mannetje staat.

www.youtube.com/watch?v=MIYGFSONKbk

Dr.Mabuse | 11-02-22 | 12:47

Rusland is aan het verliezen, Putin heeft bijna geen opties meer over. Als hij een oorlog begint gaan er heel wat tanks sneuvelen op de Javelins en Russen willen geen oorlog voeren tegen hun broeders.

Zelfs generaals keren zich nu tegen Putin
www.justsecurity.org/80149/retired-ru...

i-Wonder | 11-02-22 | 12:46 | 3

Vergeet het maar. Russen zijn erg nationalistisch en het meest Russische vinden ze opofferingen die nodig waren om Hitler te verslaan. Daarnaast is Poetin al sinds 2014 zich aan het voorbereiden op een confrontatie met de Yankees. Hij heeft een enorme deviezen en goudvoorraad aangelegd, het leger op orde, bondgenoot met China en het land nagenoeg zelfverzorgend gemaakt. En vergeet niet dat de stervensbereidheid van de Russen groot is als moedertje Rusland wordt aangevallen. Ik ken flink wat Russen en die vertrekken heel snel weer naar Rusland als het land wordt aangevallen. Mannen en vrouwen. Ook op dit moment worden voorbereidingen getroffen. Kaliningrad (Russische exclave tussen Polen en Litouwen) waar ik regelmatig kom is druk bezig om zich voor te bereiden op een blokkade. Er wordt gas aangevoerd, er is een vloot, vorig jaar een regiment zandhazen extra toegevoegd, een militair vliegveld en er staan tig kernraketten die West Europa in een paar minuten bereiken.

Graaier | 11-02-22 | 12:50

@Graaier | 11-02-22 | 12:50:
Als ze een organisatie zoals gladio hebben dan is het in de voormalige oostblok zo uitgeschakeld.
We gaan het zien.

Rest In Privacy | 11-02-22 | 13:12

MSM Darling Biden is zo dement dat hij nauwelijks weet dat hij in het witte huis zit. Zijn vrouw/handler vertelt hem bij welk kruisje hij moet tekenen. Het zijn de havikken binnen de 2 partijen in de senaat, die innige banden onderhouden met de olie-industrie en het industrieel-militair complex en die nu stoere taal uitslaan en op een oorlog aansturen. Goed voor de beurskoersen van de aan hen gelieerde bedrijven zullen we maar zeggen....

Morgenstern064 | 11-02-22 | 12:45

Wat Poetin doet met zijn troepenmacht aan de grens van Ukraine naar mijn bescheiden mening is het volk in Oost Ukraine = Donbas, dat voor zover ik begrijp graag bij Rusland wil behoren de gelegenheid geven om zich officieel af te scheiden van de rest van Ukraine met een harde grens. Met het Russisch leger als morele en praktische steun in de buurt. En zodra die afscheiding aan de gang gaat, dan gaat Poetin alleen de Donbas binnen en laat de rest voor wat het is.

forecastle | 11-02-22 | 12:43 | 3

Poetin zou dit buitenlandse inmenging noemen als de situatie omgekeerd zou zijn.

Komjehiervaker | 11-02-22 | 12:48

@Komjehiervaker | 11-02-22 | 12:48: Daar heb je gelijk in. Ik praat het ook niet goed, maar dit lijkt mij wat er aan de hand is. Poetin heeft geen enkel baat bij een volledig militair conflict dat zal losbarsten als hij West Ukraine binnen valt.

forecastle | 11-02-22 | 12:59

Als je Biden zo hoort praten lijkt hij daar allang groen licht voor te hebben gegeven. De vraag lijkt alleen te zijn hoe het precies gespeeld moet worden.

radiatorknopje | 11-02-22 | 14:55

Het echte nieuws dat er toe doet. Twee kernmachten die loodrecht tegenover elkaar staan. Poetin die er niet voor terugdeinst om met deze macht te schermen. Een prachtig strijdtoneel doorspekt met historie. Mooi man. Popcorn!

Komjehiervaker | 11-02-22 | 12:42 | 2

Ik ga nog even War Games bekijken. Dat ging op het nippertje goed.

Lorejas | 11-02-22 | 12:48

@Lorejas | 11-02-22 | 12:48: The only winning move is not to play. Maar dat is de saaie, verstandige keuze.

Komjehiervaker | 11-02-22 | 12:53

Hier spreekt opa. Ik heb de 1e Koude Oorlog nog meegemaakt. Die was zo koud, dat we maar liefst 2 Elfstedentochten hadden in 2 jaar. Dus eigenlijk ieder jaar.

John McClane | 11-02-22 | 12:42 | 1

Koude oorlogen zijn heel goed voor het klimaat.

Mr_Natural | 11-02-22 | 12:44

Interessant. Deze sla ik op!

Komjehiervaker | 11-02-22 | 12:48

Iedereen relaxt hier in Kyiv Zhuliany International Airport al erger ik me wel vanwege m'n vertraagde vlucht terug naar NL (bijzaak natuurlijk). Wat me wel opviel op de weg hier naartoe was een grote demonstratie met veel vlaggen en burgers met daarom heen veel militairen. Dat had ik eerder in Kyiv niet gezien op deze schaal.

roevka | 11-02-22 | 12:40

Napoleon met zijn 1 miljoen soldaten deed de Russen Moskou verbranden, de Krimoorlog, Duitsland huisvestte Lenin en deed wat revolutie in Rusland, Japan pakte eilanden af, Hitler kwam ook heel dichtbij tot vernietiging.
En afstand en winter heeft de invallers steeds verslagen.
Rusland wil afstand met Europa, en imho moeten we dat maar begrijpen. Rusland heeft zijn grootste garantie tot veiligheid (oost-duitsland) 30 jaar geleden opgeven in ruil voor de belofte dat 'wij' niet verder oostwaarts zouden gaan. En die belofte is al gebroken.
De Russische psyche van ingesloten zijn is net zo vals, maar zonder ruimte zou het land al meerdere keren verplettert zijn, en dus beschouwt Rusland die ruimte als vitaal. En voor 'ons' is deze ruimte niet vitaal.
Het schaamteloze gebruik van 'zelfbeschikking'. Door landen die nog steeds koloniën bezitten. 20 jaar geleden ging het over de zelfbeschikking van de Afghaanse schoolmeisjes. Vietnam was zelfbeschikking.
Oekraine is gewoon het haasje. Hunnie moeten maar ruimhartig een nieuwe grens tekenen zodat die 8 miljoen russen fijn in rusland wonen, en een corridor naar de Krim. Jaja, Chamberlain en appeassement maar ook grenscorrectie's 30 jaar na de val van een groot rijk.

Alquest | 11-02-22 | 12:37 | 5

@_pacman_ | 11-02-22 | 12:39: Klopt. Maar de ziektes hadden wel een kans omdat de bevoorrading van de troepen minimaal was in verband met verbrande aarde, continue kleine snelle aanvallen, niet accepteren van vrede toen Napoleon in Moskou doorkreeg dat hij in de val zat, diverse grotere veldslagen die het leger van Napoleon uitputte enz. Het gevolg was dat de arme jongens in het leger van Napoleon letterlijk bevroren, omkwamen van de honger, de kogels en totaal verzwakt tenslotte vatbaar waren voor elk virus of bacterie dat op zoek was naar een volgend slachtoffer. De hel op aarde was de terugtocht. Maar dat werd het omdat de Russen meedogenloos het leger verzwakten waar ze konden.

Graaier | 11-02-22 | 12:45

@MargauxGrandCru | 11-02-22 | 12:45: Rusland levert Duitsland grote hoeveelheden goedkoop gas. Duitsland levert Polen, Polen levert Ukraine, Ukraine Europa. Niet voor niets blokkert Duitsland Nordstream 2. Rusland wil de Ukraine niet meer leveren vanwege de vele korrupte gaslords.

Het verhaal is dus iets gecompliceerder en Duitsland spielt haar rol.

SchnauzeCitizen | 11-02-22 | 13:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Niet zo slim van Biden maar aan de andere kant gaat hij kanker de wereld uithelpen, dat is dan wel weer super.

Mr_Natural | 11-02-22 | 12:34 | 2

Best een toffe peer dus.

Toetsenbordcomplex | 11-02-22 | 12:36

Oeps, dan moeten onze kansenparels hun vocabulaire gaan aanpassen.

Kowalski11 | 11-02-22 | 12:46

Ja, de EU was echt bedoeld als 1 geheel om geen oorlogen onderling meer mee te hebben. Maar wie dat dat een oorlog tegen putin zowat oorlog met alle europese landen zouden beteken?

Rusland is duidelijk. Het wil geen uitbreiding van het westen meer naar het oosten. Landje en olie-pik hier. Opdonderen.

Krachtkoe | 11-02-22 | 12:33

Er gaat helemaal niets gebeuren, slechts bangmakerij. Tenminste dat vertelde gisteravond Maarten van Rossem bij Beau en hij zal het wel weten. Is niet al deccinia Amerika kenner maar ook jurylid bij de slimste mens en dat wordt je niet zomaar.

Cornelis12 | 11-02-22 | 12:33 | 5

Maarten van Rossem is een vermakelijke man, maar als historicus en Amerikakenner kun je hem niet (meer) serieus nemen. De wens is toch iets te vaak de vader van de gedachte bij Maarten, heb ik de indruk.

VanBukkem | 11-02-22 | 12:39

famous last words

Dr.Utker | 11-02-22 | 13:04

Hoe vaak moet ik nog zeggen dat van Rossem geen Amerika kenner is, Hij is afgestudeerd op Contemperaire geschiedenis. Mijn zoon heeft les van hem gehad op de Universiteit Utrecht. Staat er maar weer dat Amerka kenner, Je moet toch als hoogleraar dat eens even rechttrekken, zielige man en geeft slecht les, ook nog eens.

gato | 11-02-22 | 13:41
▼ 2 antwoorden verborgen

ik begrijp serieus niet dat de bevolking van Europa nog niet in paniek is. Rusland en EU worden zelfs bij alleen sancties beide zwaar getroffen , en de VS maximaal 6% van hun export en 0,1% import. Het is gvd een economisch geopolitiek spel over de rug van ons. Met als inzet een onleefbaar of minimaal verdeeld europa

Dr.Utker | 11-02-22 | 12:33 | 1

Nee Amerika gaat alleen maar profiteren van sanctie's en/of oorlog. Geen Nordstream gasleiding maar wel onrendabel gas uit Amerika. Plus oorlog is altijd goed voor de economie.

Rest In Privacy | 11-02-22 | 12:36

ik vindt de Oekraine NIET bij ( West ) Europa horen. Ze spreken er Russisch heb ik begrepen en is het 1 van de meest corrupte landen ter wereld. Niet mee bemoeien dus!

streknek | 11-02-22 | 12:32 | 3

Ze spreken over het algemeen Oekraïens…

Komjehiervaker | 11-02-22 | 13:03

Nucleaire bommenwerpers? Welja joh. Lekker doen hey. Krijgen we dan restwarmte als oplossing voor ons gastekort?

Lorejas | 11-02-22 | 12:30
-weggejorist-
Illuminati1989 | 11-02-22 | 12:30 | 2

Ik heb geen zin in nog een oorlog. Niet aan beginnen. Niet om oost Oekraïne, niet doen.

Niet_Van_Hier | 11-02-22 | 12:29

Als ze elkaar nou gewoon een dickpick sturen, de grootste wint, klaar.

TheBigKirth | 11-02-22 | 12:27

Die B52 bommenwerpers uit de 50-er jaren vorige eeuw die nu in England zijn gestald worden al uit de lucht geschoten voor ze Rusland bereikt hebben. Waarom stookt England samen met de USA het vuurtje over de Oekraïne d.m.v. wapenleveranties zo op? Hebben ze soms een hekel aan de EU en Europa want die, wij Europeanen, zijn straks de grote verliezers als er een oorlog uitbreekt.

johnelec | 11-02-22 | 12:26 | 1

Boris Johnson ligt in eigen land een beetje onder vuur ivm die coronafeestjes, dus daarom probeert ie nu de aandacht een beetje af te leiden met wapengekletter en een grote mond naar de Russen. Oud trucje.

VanBukkem | 11-02-22 | 12:29

Toch wel weer heel hypocriet van de VS. In 1963 riskeerde de VS een wereldoorlog om het vertrek van de russische militaire aanwezigheid in Cuba af te dwingen. Geen Russen in de achtertuin van de VS, zo heette dat toen. En nu eist men van Rusland dat het land een eventuele uitbreiding van de NAVO tot in zijn voortuin toestaat.

jochum1980 | 11-02-22 | 12:26 | 5

En waarom was dat ook alweer. De echte reden van de koude oorlog.
Ideologische tegenstellingen tussen het kapitalisme en het communisme.

Best vaag toch.
Voor je het weet zit je in een overkill-bewapenings wedloop omdat er ooit iemand een keer een scheetje de verkeerde kant op heeft gelaten.

AdvocatusDiaboli | 11-02-22 | 12:32

Exact.

VanBukkem | 11-02-22 | 12:32

Toch ff.. Cuba was een reactie op plaatsing van raketten in Turkije door de VS. En 6 maanden na de Cuba crisis werden de raketten uit Turkije gehaald. Nooit een officiële deal geweest maar er bestaat geen andere reden waarom de VS die raketten ineens uit Turkijke haalde.

Alquest | 11-02-22 | 12:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Oekraïne kan me -letterlijk- gestolen worden. VS, NATO en EU hebben Rusland keer op keer vernederd met hun expansionisme. Nu krijgt men de rekening gepresenteerd. En dat is overigens een proces dat al lang aan de hand is. Het Amerikaanse overwicht is afgenomen sinds de Arabische Lente van 2010.

balustrade | 11-02-22 | 12:26 | 1

Vergeet daarbij niet het fakenieuws en bedrog waarmee de VS in 2003 zijn bondgenoten de Tweede Golfoorlog insleurde. Kosten voor de Amerikanen: 2 biljoen dollar (volgens wikipedia). Gevolgen: honderdduizenden slachtoffers en de basis voor het ontstaan van IS. Geen enkele politicus die voor oorlogsmisdaden werd aangeklaagd.

jochum1980 | 11-02-22 | 12:33

Even kijken....waar ging het ook al weer allemaal over?
Rusland was niet groot genoeg of zoiets?

AdvocatusDiaboli | 11-02-22 | 12:25 | 3

Bijna goed. De Yankees vinden de NAVO niet groot genoeg en willen nog meer bommen in granaten aan de grens van Rusland neerzetten. Sinds Afghanistan zijn ze druk op zoek naar een nieuwe plek om dood en verderf te zaaien en een land kapot te bombarderen. Al een eeuw of twee doen ze dat overal over de hele wereld verspreid met veel enthousiasme. Ze hebben daarvoor het grootste en agressiefste leger aller tijden opgericht. Kan de wereld tig keer kapot stuk maken. Ze hebben nu een seniele leider die uitstekend geschikt is om de rode knop op zijn nachtkastje in te drukken.

Graaier | 11-02-22 | 12:30

@Graaier | 11-02-22 | 12:30:
Doet op een enge manier aan een standup van een ene meneer Carlin denken van 30 jaren geleden. Dat was 1992.

Youtube
George Carlin - War is prick-waving (The bigger dick foreign policy theory)

AdvocatusDiaboli | 11-02-22 | 12:39

Een salvo van zo'n 122mm grad moet aan de ontvangende zijde toch een interresante ervaring zijn.

me163komet | 11-02-22 | 12:23 | 1

Je moet het een keer meegemaakt hebben in je leven denk ik.

Lorejas | 11-02-22 | 12:44

Defcon 3.
Ik ga blikken nasi inslaan.

BrutusBosch | 11-02-22 | 12:21 | 5

Hebben we dat corona eindelijk een beetje achter de rug, krijgen we de derde wereldoorlog.
Ik word hier een beetje moedeloos van.

VanBukkem | 11-02-22 | 12:34
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
broervandenhollander | 11-02-22 | 12:20

De Amerikanen willen altijd en overal oorlog. Poetin zegt dat hij weet dat hij niet gaan winnen als de Yankees de NATO in de strijd gooien op het Europese vasteland. Maar ook dat hij nucleaire wapens inzet voordat je kunt knipperen met je ogen als dat gebeurt. Helder verhaal. China zal in dat geval niet werkeloos toezien. Ze weten dat ze de volgende zijn waar de Amerikanen ruzie mee gaan zoeken. Spannend. Hopelijk kunnen de Russen en Chinezen zich inhouden als de Yankees nog meer olie op het vuur gooien. Zo niet dan gaan we het meemaken en is het SHTF.

Graaier | 11-02-22 | 12:20

Het is al sinds 2014 oorlog in oost Oekraïne, dorpen en steden volledig verwoest, veel burgers gesneuveld. Het leed is niet te overzien.

IkwilJinekwel | 11-02-22 | 12:19 | 1

Toen was het Biden met de Obama kliek die Oekraïne wou gaan opdelen en claimen. Libië, Syrië en Oekraïne allemaal plekken waar toen de Russen zaken deden en nu niet meer. Aangepakt door de toenmalige leider van de usa. 10% to the big guy is op te maken uit de Hunter laptops. Als hierdoor nordstream 2 dicht gaat is het schalie gas goud waard voor de Duitsers. Daarnaast kan Biden wel wat winst in de publieke opinie gebruiken. Maar het gaat hem niet helpen dit opzichtige wapen gekletter. Ironisch dat het plunderen van Oekraïne zijn ondergang gaat worden.

P-unit | 11-02-22 | 12:26

Mooi speelgoed, voel me wel bedonderd.... in het world of tanks is de laadtijd veel langer.

DeJaVu5225 | 11-02-22 | 12:19
-weggejorist-
EWON | 11-02-22 | 12:18

Misschien pleegt Trump een staatsgreep. Om ellende te voorkomen.

Normpje | 11-02-22 | 12:18 | 1

Een mens mag dromen :)

Ben Adam | 11-02-22 | 12:25

Ik ben bereid Mark Rutte (met zijn grote mond) uit te leveren aan de Russen. En dan als tegenprestatie mag Rusland de Oekraïne hebben.

VanBukkem | 11-02-22 | 12:15 | 3

Denk je dat Putin daarmee akkoord gaat? Die wil dan minstens die Baltische staten erbij

Nappa | 11-02-22 | 12:18

Als ie de Baltische Staten er ook bij wil hebben, doen we Kaag en Ollengren ook bij de uitlevering?

rob007 | 11-02-22 | 12:24

Pas maar op want wij sturen Rutte.

HaaiBaai | 11-02-22 | 12:14 | 1

Ja Rutte moest ook even naar de Oekraïne. In Nl geen problemen op te lossen zeker? Een jaar lang niets gedaan aan de problemen in NL want hij moest een jaar lang formeren. Grote bek over Putin maar Rutte kan zelf geen land besturen.
NL narcotica staat, bananen republiek en rusland maar de maat nemen.

johnelec | 11-02-22 | 12:33

En China loopt op hetzelfde moment de Taiwanese grens over. Kunnen wij New York niet terugpakken als de yankees door Rusland zijn afgeleid

jeweettochniet | 11-02-22 | 12:14 | 1

New York, dat is een soort Amsterdam maar dan groter.

_washier | 11-02-22 | 12:23
-weggejorist-
Zoelense Hobbyboer | 11-02-22 | 12:14

Wat een hysterie.

halfvolle glas | 11-02-22 | 12:13

Kwa corruptie hoort Ukraine inderdaad onder de Russische invloedsfeer. Dat heeft Putin goed gezien.

Nappa | 11-02-22 | 12:13

@neon: lachende boksers zijn niet te doen....

Lorejas | 11-02-22 | 12:37
▼ 9 antwoorden verborgen

Nog steeds geen oorlog? Ze doen er wel lang over. Vroeger had je nog het begrip Blitzkrieg maar daar schijnt de huidige generatie oorlogsvoerders niks van te hebben meegekregen.

van Oeffelen | 11-02-22 | 12:12 | 4

Er is al meer gaande dan jij door hebt, cyberwar is al lang gaande.

DeJaVu5225 | 11-02-22 | 12:24

Zoek eens op waar After Us It's Silence voor staat Van Oef. Daarbij verbleekt de hele Blitzkrieg.

Lorejas | 11-02-22 | 12:34
▼ 1 antwoord verborgen

Is dit het Macron effect? Hahaha

funkyd | 11-02-22 | 12:11 | 1

Hij probeert het tenminste.
Overigens naief om naar VS en Oekraine te stappen met een finlandiseringsvoorstel. Iedereen weet dat ze nooit officieel de onafhankelijkheid te grabbel gooien.

Heb dan ballen in je broek en zeg" Frankrijk zal een toetreding van de Oekraïne vetoën"
Verandert niks want ze gaan natuurlijk nu nooit de Oekraine binnenlaten en hun fikken branden, maar dan kan Poetin doen of denken dat hij wat binnen heeft gehaald.

Shoarmamasutra | 11-02-22 | 15:26
-weggejorist-
Zalluf | 11-02-22 | 12:11 | 2

“During this fight, I’ve seen a lot of changing, in the way you feel about me, and in the way I feel about you. In here, there were two guys killing each other, but I guess that’s better than 20 million. I guess what I’m trying to say, is that if I can change, and you can change, everybody can change”.

_pacman_ | 11-02-22 | 12:11 | 1

Let's go, Brandon!

Mr_Natural | 11-02-22 | 12:13

Het gaat hierom:
"Ukraine has extremely rich and complementary mineral resources in high concentrations and close proximity to each other. The country has abundant reserves of coal, iron ore, natural gas, manganese, salt, oil, graphite, sulfur, kaolin, titanium, nickel, magnesium, timber, and mercury"

Alle overige informatie/meningen is allemaal ruis. Snel C&C maar weer eens installeren...

ProFail | 11-02-22 | 12:10 | 5

@BrutusBosch | 11-02-22 | 12:23:
Het moet wel voor niks naar het westen vloeien, als er oorlog komt is het de yank die hem begint en gaat dan de rekening bij de Oekraïne leggen. Mag in natura met 1000% rente verrekend worden.
Zoiets

Rest In Privacy | 11-02-22 | 12:41

@BrutusBosch | 11-02-22 | 12:23:
En een van de corruptste ,en daar moeten wij dan bloed gaan vergieten. Voor 'true European values' zeker?

miko | 11-02-22 | 12:46

Lekkere wijven, ook.

Montgomery Burns | 11-02-22 | 13:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Graag de mogelijk strijdende partijen vertellen dat ze, als het zover komt, een geldige QR-code meebrengen en netjes anderhalve meter afstand houden.

erkomenanderetijden | 11-02-22 | 12:09 | 1

Nee ze wachten op de persconferentie van Rutte en Kuipers.

DeJaVu5225 | 11-02-22 | 12:25

Operation Rolling Brandon.

Dr.Mabuse | 11-02-22 | 12:09

Gaat niks gebeuren.
Taiwan daarentegen... na de OS begint dat

pane | 11-02-22 | 12:09 | 3

Taiwan wordt niets gedaan, althans, niet door het westen, zie HongKong.

Zoelense Hobbyboer | 11-02-22 | 12:20

Denk ik ook. Taiwan- China gaat eng worden.

Smeggel | 11-02-22 | 12:49

@Smeggel | 11-02-22 | 12:49: Daarom is de EU ook bezig om chipproductie richting Europa te halen. Zoals altijd natuurlijk veel te laat.

TheEgg | 11-02-22 | 13:31

Reuze spannend. De Russen mogen van mij Oekraine hebben. Zal mij een dikke worst wezen.

Leptob | 11-02-22 | 12:08 | 8

@AdvocatusDiaboli | 11-02-22 | 12:26:
Dit dus. Georgie, Transnistrie, Moldavie, de Baltische Staten, wellicht Servie als vazal, de "Stans" en natuurlijk samen met China verder de EU, Zuidoost Azie en Afrika destabiliseren en koloniseren en dan is er ook nog iets als het Midden-Oosten.
Een sumoworstelaar gaat toch ook niet vrijwillig met de hakken tegen zijn eigen buitenring staan:?

Graaisnaaiert | 11-02-22 | 13:54

@Calastir | 11-02-22 | 12:19:
Dit even uit het andere topic gekopieerd:
"Als het er toch van komt, dan maar nu meteen ook. Wij als bondgenootschap hebben de slagkracht, Rusland nog niet. Wordt een ander verhaal als die met China een Molotov-Ribbentroppje 2.0 uitonderhandelen ( Rusland Oost-Europa en de Kaukasus"Stannen", China Zuidoost-Azie + verregaande invloed in Afrika."

Graaisnaaiert | 11-02-22 | 13:56

De oekraïne moet echt werk maken van rechten voor de russischtaligen, daar mag ook druk op
Maar binnenvallen vanwege een vage belofte dat ze heel misschien met sin Juttemis als pasen en pinksteren op 1 dag vallen misschien ooit kunnen toetreden, dat slaat nergens op

Shoarmamasutra | 11-02-22 | 15:29
▼ 5 antwoorden verborgen

Er ligt daar allemaal sneeuw, hoezo "nadert het vriespunt"?

Met_baard | 11-02-22 | 12:08

Hoe denkt Rusland al die CO2 uitstoot te gaan compenseren?

BrutusBosch | 11-02-22 | 12:06 | 1

Je economie vernachelen en een ander land slopen bespaart misschien wel CO2. Beetje back to the middeleeuwen

Shoarmamasutra | 11-02-22 | 15:19

Geen paniek.

Wij hebben Ollongren op defensie.

Geliefd bij defensie personeel, kundig en ervaren op het gebied van defensie, en een allround topbestuurder met internationale ervaring, waar Poetin nog een puntje aan kan zuigen.

Gaat he-le-maal goedkomen.

Dutchbeaurouge | 11-02-22 | 12:06 | 1

Ik zag al een mevrouw met onder de arm papieren met de tekst " andere functie Poetin" lopen

Shoarmamasutra | 11-02-22 | 15:20
-weggejorist-
Randall3.0 | 11-02-22 | 12:06 | 3

De Krim was ook een soort appeasement politiek van 'het westen'. En WOII heeft qua appeasement natuurlijk wel een voorbeeld geschapen.
Maar, misschien dat de vrij warme winter nog even roet in het eten gooit van Putin, want de bodem schijnt niet goed bevroren te zijn en dan zakken z'n tanks weg.

Hadena | 11-02-22 | 12:06

Olie op het vuur.
Biden moet zichzelf herprofileren.

Ruimedenker | 11-02-22 | 12:04 | 1

En een schone luier.

Smeggel | 11-02-22 | 12:48

VAL ONS HIER NIET MEE LASTIG!!! stelletje idioten. als de pleuris uitbreekt graag Biden, Macron en Rutte in de voorste linie.

brammetaalman | 11-02-22 | 12:04 | 2

Ja, maar zo werkt het dus niet he. Wij spelen Risk en Stratego aan de keukentafel, zij spelen geopolitiekje om het echie.

Graaisnaaiert | 11-02-22 | 12:10

U betaald al de hoge energierekening.

MargauxGrandCru | 11-02-22 | 13:07

Echt, superpresident die Biden…
Met Trump was dit nooit zo uit de hand gelopen (zaken zijn belangrijker dan piemellengte)

kapotte_stofzuiger | 11-02-22 | 12:03 | 2

Inderdaad Bonkers had al lang opgegeven, ivm met eigen belang. Putin sprak de waarheid en Lavrov mocht best de topsecret gegevens even bekijken.

AntiZanicz | 11-02-22 | 12:30

Trump is in elk geval geen oorlog gestart, dat wil Biden zich niet laten gebeuren. Zo'n onzichtbare president als Biden heeft de VS lang niet meer gehad dus die man wil zich graag profileren met iets waar hij toch geen last van heeft. Geen land ter wereld zal de VS ooit binnenvallen maar de VS heeft wel ettelijke honderden legerbases door de hele wereld. Kost bakken met geld en levert ook werkgelegenheid op maar het toont wel waan wie eigenlijk de échte agressor is.
Rusland verdedigt alleen z'n grens richting de kant van de NAVO en neemt liefst de strategische punten in, niet heel Oekraïne. Kun je van alles van vinden maar vooralsnog is alleen Biden (en BoJo, maar die heeft een ander motief) degene die oorlogspraat uitslaat. Sinds de 2e Wereldoorlog heeft de VS niet heel veel gewonnen maar Biden weet ook dat dit conflict tot na zijn ambtstermijn zal doorlopen en hij er geen last van krijgt.
Trump had z'n schouders opgehaald. Geen NAVO lid dus who cares? En zo is het.
The road to inner peace starts with four words: Not My Fucking Problem.

Bakkeleures | 11-02-22 | 13:10

Allemaal de schuld van Trump.

Mr_Natural | 11-02-22 | 12:03 | 7
-weggejorist-
CLoVis | 11-02-22 | 12:56
-weggejorist-
Montgomery Burns | 11-02-22 | 13:02
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl