Energie-stervend Europa hamstert overal GAS
Als een Somalische Piraat
Social
Bizarre toestanden op de wereldzeeën. Omdat de wethoudertjes Hekking van Nederland (in opdracht van F. Timmermans te Brussel) hebben besloten dat Vinexië van het gas af moet, en er in Den Haag een druiloor zit die TE WEINIG gas heeft ingekocht toen het goedkoop was, krijgen we nu allemaal doldwaze Marine Traffic Tweets. Zie ook de timeline van Martien Visser, energiedeskundoloog, bekend van de uitspraak bij een strenge winter zitten we in februari al zonder gas. En daarom zijn de oceanen nu een soort Antwerpen geworden. Stervensdruk met koopjesjagers op zoek naar gas en LNG-schepen die rondjes moeten varen omdat de kapitein op de marifoon zit met een zenuwachtige EU-ambtenaar. Had u eigenlijk al een houtkachel?
Social
Reaguursels
InloggenEn ondertussen zit er nog Nederlands gas onder de grond dat niet de halve wereld over gesleept hoeft te worden, hebben we de infrastructuur en de mensen om dit te produceren, maar Decadent'66 heeft de arrogantie om deze inkomsten weg te wuiven om het land door Rusland te laten gijzelen.
Vorige week had ik een tamelijk lang citaat hier in de burelen gezet uit een artikel dat precies hierover ging. Ter lering en "ter vermaak". En het werd gejorist. Of te wel, GS verteld mij helemaal niets nieuws. Het kan verkeren. Moest ik even kwijt.
De Europese volgevreten totaal overbodige zelfgekozen omgekochte politici kunnen bijna niets behalve de autochtone burgers om zeep helpen en het continent Europa omvolken met criminelen, terroristen, werklozen, islamtuig, armoede en energietekorten. Wie houdt hun aansprakelijk voor al die fuckups, fraude, miljarden verspillende jaarlijkse niets opleverende maatregelen? Wie zijn zij, die vergaande beslissingen denken te moeten nemen over mijn leven? Fuck You! Inclusiviteit? Wholla, lachwekkend utopie.
Gewoon handel en de wondere werking van de vrije markt. Een lading vloeibaar gas inkopen en laden in de USA en vervolgens verpatsen aan de hoogste bieder. Als de prijs in de lift zit, gewoon even wachten op zee zodat je voor een nog hogere prijs kunt verkopen. De hoogste bieder zit nu in Europa, waar 5 tot 10 keer meer betaald wordt voor gas dan elders. Het gastekort heft zich vanzelf op zolang de gasprijs hier hoger is dan in de rest van de wereld. Als Poetin nog een paar jaar doorgaat op de ingeslagen weg, hoeft hij helemaal geen gas meer te verkopen en neemt de rest van de wereld zijn handel over. Met gas is Rusland al niet veel (een economietje ter grootte van de BeNeLux), zonder gas valt het terug tot een volstrekt onbeduidend niveau en zullen ze zich moeten bedruipen met de verkoop van wapens aan bananenrepublieken..
Is dit echt de kift die er onder de linksen bestaat? Omdat de Russen het communisme bij het grofvuil hebben gezet?
Die schepen met schoon gas varen op de allersmerigste diesel...
Valt wel mee, zit ook al een EGR op tegenwoordig.
Nee, die schepen varen op het verdampende vloeibaar gas in het ruim.
@bdn01 | 30-12-21 | 00:19: Klopt. EN LNG is al op veel schepen, zeker de nieuwe, de gebruikte brandstof. Maar ook daar vindt de EU van dat het het verboden moet worden want fossiel. De kortzichtigheid ten top.
Jawel Pritt, een dikke speksteenkachel van 3 ton. 3e winter nu, bevalt prima. Dit gedoe met het gas was op die tijdslijn al te ruiken. Nu ruikt het zu hause naar berkenhout. Lekker circulair bezig en 80% rendement. Nog niet helemaal van het gas af, maar dat komt ook nog. Terugverdientijd begint wel in te korten zo.
Ik geloof dan eindelijk alsnog in klimaatverandering.
Met een beetje kou in januari / februari verandert het politiek klimaat in maart drastisch.
Verdoemden in Nederland. Met medeweten van de incompetente overheid. Kunnen geen dag vooruitkijken.
Blokje erbij gooien doet.
Tis momenteel warmer buiten dan binnen..
@superb_de_lux | 29-12-21 | 20:40: ja we ventileren ook veel.
Spanje heeft z'n zaakjes wel op orde: gas uit Algerije
Onze backup verwarming is een gaskachel op LPG…
Als je dat omrekent draait die voor € 0,38 per kuub gas…
Een m2 is toch 1000 liter en LPG is toch 50 ct per liter ofzo. Is het drukverschil zo groot? Dacht dat lpg maar een paar bar meer was en energetisch misschien hooguit 20% beter( zit veel stikstof in "groningen" compatible gas)
Allemaal spelletjes omdat VS en EU maar geen Russisch gas willen inkopen via NordStream2. www.reuters.com/markets/commodities/r... U betaalt letterlijk de rekening van geopolitieke spelletjes. Het hele oostblok mag bij de EU, behalve Rusland, dat land moet voor de koude oorlog nog een keertje kapot. We doen zaken met iedere dictator of religieuze fanatici, maar Poetin is een brug te ver. Dat u nu vier keer zo veel betaald om de hut op te stoken is uw probleem. Als onze politici deze prijsexplosie eerder hadden aangekondigd of eerder hadden ingezet op isolatie en transitie kostte deze ellende geen tientallen miljarden.
You will own nothing and you will be happy. Het gebeurt onder je neus en niemand die het ziet blijkbaar.
Eens Feynman. Rusland is nooit op eigen houtje deze kant op getrokken in het verleden. Andersom hebben de Russen veel te lijden gehad onder de oorlogen die in het Westen begonnen zijn.
We hebben veel meer gemeen met hen dan met China. En die mogendheid weten we het hoofd niet te bieden. Dat Rusland zich nu wendt tot China is de grootste politieke blunder van het Westen. Als Europa met Rusland erbij hadden wij een sterk blok kunnen zijn tegen de opkomst van China, maar nu? We gaan uitgespeeld worden.
@HebjeHemweer | 29-12-21 | 22:29: Rusland heeft een economie ter grootte van de Benelux. Ik zie niet in wat de uitbreiding van de EU met zo'n negorij voor ons zou kunnen betekenen. Inmiddels is China bijna de eerste economie ter wereld. Het is dus beter voor de handel om met de Chinezen een werkbare relatie te onderhouden.
Ze mochten gewoon bij de EU, maar ze wilden liever een soort partnership wat gelijkwaardigheid ipv deel zijn uitstraalde. De EU heeft een pre eu partnerschap aangeboden zoals aan alle potentiële toetreders eerder. Dat betekende vrije handel, makkelijk persoonsvervoer, gemeenschapsgeld e.d. alleen je moest wel je wetgeving in lijn brengen met het aquis communale, de europese regelgeving en normen. Dit zodat alle producten dezelfde normen hebben enzo.
Dit schoot in Rusland ferm in het verkeerde keelgat, waarom wij jullie regels? Wat denken jullie wel niet?
Niet dat die regels zo uniek europees zijn, die worden in toenemende mate wereldwijd gelijkgetrokken om handel te vergemakkelijken.
Overigens: de Oekraïne kreeg wel gedeeltelijke vrijstellingen om ondernormse plofkippen hier te verhandelen.
Turkije heeft ook al 20 jaar zo n pre deal maar Erdogan doet gewoon alsof de welvaart die dat geeft door hem is geregeld.
In iedere Turkse winkel ligt het nu vol geinporteerde spulletjes met etiketten keurig vokgens EU normen, de bakfietsen worden daar gelast, ijzer daatngesmolten. Eigenlijk zijn Turkije en de EU er superblij mee. Geen krenkende toestanden over lidmaatschap maat wel de voordelen economisch.
Echt lijp zijn de engelsen, die hebben die deal niet, en ieder doosje Engelse thee wordt door de douane bekeken alsof het gefermenteerd thais varkensblarenvlees is.
Lijkt me voer voor oorlogen dit. Een partij besteld gas, verzekerd en betaald dit en halverwege het transport biedt een andere partij meer en heeft de eerste partij het nakijken. In sommige bedrijfstakken vind je dan afgehakte hoofdjes op de stoep.
Paardenkop on je bed?
Tabak gaat zo al jaren per schip soms wel 5x van andere koers. Niks nieuws onder de zon. Dat het jou mag verbazen is prima maakt het niks nieuws op de markt.
Hangt er van af. Vaak zijn dat soort ladingen "free on dock" ofwel, betaling vind plaats bij levering. Dus zolang de ontvangende partij nog niet betaald heeft is er de kans iemand te vinden die meer wil betalen. Die Nohshu Maru heeft waarschijnlijk gewoon gewed op een stijgende lijn en het schip lekker lang laten doen over de tocht om met een hogere prijs te kunnen verkopen zodra het uiteindelijk de haven in loopt.
Leer spellen en leer hoe de internationale handel in energie plaatsvindt.
Dat heet wilde vaart. Heb op tankers gevaren. Voeren wij uit met 30.000 ton benzine. Opdracht; houdt eerst die koers. Na een dag of twee, drie was het koers veranderen omdat er een potentiele opkoper ergens op de wereld was. Dan nog een tijd voor de kust rustig wachten om de prijs nog wat op te drijven. Dat kon dagen zijn, maar ook weken. Hing af van hoe desperaat men de benzine nodig had. Lagen wij ergens in de tropen dan was het voor de bemanning afzien met de benzinedampen die om het schip hingen. En natuurlijk de burger van dat land dat de hoofdprijs kon betalen voor de benzine.
Lekker sukkelig weer. Het houdt niet op.
Allemaal lekker paniekerig blijven doen terwijl het morgen 18 graden wordt.
Het weer over een week voorspellen is al praktisch onmogelijk gebleken de afgelopen tientallen/honderden jaren
En dan komt 2022 er ook nog aan
Straks gaat 50% van de houtpelletstook ook nog naar het nieuwe tax-free Meta datacenter van Suikerberg in Zeelwolde want die windmolens gaan het uiteraard niet echt trekken.
Gewoon een airco (=warmtepomp) installeren! Relatief goedkoop (kleine 2k, inclusief installatie). Blaast de afgelopen maanden prima warmte.
En het belangrijkste: NUL gasverbruik.
De elektra komt uit een kerncentrale?
@lekgoot | 29-12-21 | 18:48: Of tijdens een lange donkere decemberavond via de zonnepanelen? Of tijdens een koude windstille februarinacht van niet draaiende windmolens?
U heeft een dieselaggregaat?
Trapfiets met 200 dynamo’s?
@lekgoot | 29-12-21 | 18:48:
Het mooie van een airco is dat deze ook kan dienen als verwarming. En het beste ervan is dat je zo'n 4kWh aan warmte krijgt en het kost je maar 1kWh. Dit is de genoemde COP-waarde van een airco. Hoe hoger, hoe beter.
@Tietmier | 29-12-21 | 19:28:
Nee, gewoon elektra. Maar door de COP-waarde (1kWh stroom erin = 4kWh warmte eruit), is het goedkoper om met de airco te verwarmen dan met gas.
COP waarde bij -15? Bij -20 verandert de buitenunit in een ijspegel. Verder zijn bijna alle airco merken chinese troep.
Lol. Matrozen mogen paar weken langer van huis zijn.
De Yankees pakken nog even wat ze te pakken kunnen krijgen. Hun dure LNG kan straks niet op tegen het goedkope Russische gas voor Duitsland. Daarom maken ze zich zo druk om Nordstream. Dat kost ze veel omzet en winst. En de moffenbedrijven krijgen met het goedkope Russische gas een uitstekende concurrentiepositie tov de Yankees (en de rest van de EU). Maar op dit moment is het bingo. De falende inkopers in de EU moeten bloeden voor hun onkunde. Oh nee wacht de kudtburgers moeten betalen.
We hebben ruzie met Putin, allerlei vrienden van Putin staan op zwarte lijsten in Europa.
We ruziën over MH17, KGB vergiftigt tegenstanders in het buitenland, dwingt Europees vliegtuig tot landen en haalt een passagier/tegenstander van boord.
En wij kopen gas uit Rusland. Vergeef mij, maar we zijn gek.
@KlaagGraag | 29-12-21 | 18:58: Poetin heeft geen ruzie met ons over MH17. Hij werkt niet mee omdat het onderzoek mede wordt geleid door een belanghebbende. KGB bestaat allang niet meer. En de Fsb vergiftigd geen mensen om ze te stoppen. Daar hebben ze andere middelden voor die effectiever zijn. Het was niet Rusland, maar Belarus die een vliegtuig uit de lucht haalde. En energie / gas is handel en noodzakelijk om onze consumptiemaatschappij in stand te houden.
@graaier
In het kort gewoon: handel = geld en dat heeft voorrang.
@KlaagGraag | 29-12-21 | 18:58:
Nederland importeert gas uit Noorwegen.
Ja, ik heb al heel lang een houtkachel, met kookplaat
Mijn vrouw pakt het hete afwaswater van de ketel op de houtkachel.
Broodbakken, heet afwaswater, soep, vlees, alles op de kachel geprobeerd. Gaat prima.
En als je moet pissen, snel even handen warmen.
En die zeelieden hebben t al zo makkelijk, zucht.
Heeft iemand een idee waar in Europa die tankers gelost kunnen en gaan worden......?
The Gate terminal in Rotterdam.
Allemaal? en dan?
Het Groningen gas was een diamant. Net als in Noorwegen. In Noorwegen hebben ze die diamant als een juweel bezien. In Nederland helaas niet. Wij hebben het gas weggegeven aan Italië. En als gevolg daarvan zitten wij in Nederland in de rats terwijl Noorwegen er flink winst van trekt.
We hebben van de gas opbrengst een gigantische subsidie en sociale uitkering vretend gedrocht geschapen..............
wuinm71 | 29-12-21
Noren stoppen het in pensioenfondsen. En die investeren weer in Nederlandse zonne- en windparken, vangen subsidie, weer investeren .....
@Blonde Nel | 29-12-21 | 18:26:
Dat heet the Dutch disease.
We worden bestuurd door hypegevoelige kortzichtige idioten met een agenda en oogkleppen op. Waarbij het vermoeden gerechtvaardigd is dat er bij minimaal meer dan een handvol een bepaalde vorm van persoonlijkheidsstoornis aanwezig is.
Helder verwoord.
Vergeet er niet bij te vermelden dat alles opzet en gestuurd is.
Je hebt niets en je bent gelukkig.
Klinkt meer als ,maak je van kant en je bent gelukkig.
Toch maar eens een petroleumkachel voor op zolder alvast overwegen? Maar hoe sla je dan veilig ergens die petroleum op? En het schijnt nogal te ruiken bij het aansteken en je huid kan ervan uitdrogen.... en is zoiets wel gezond voor een hartpatiënt? Vragen, vragen....
Tankje van paar honderd liter ingraven in de tuin voor je voorraad.
Vroeger als kind van een aardige buur van mijn tante een oude rode petroleumlamp gekregen die het nog prima deed. En die petroleum rook best lekker. Over een uitgedroogde huid of een hartprobleempje dacht ik nog niet na, maar het is met mij goed gekomen. Dus geen zorgen Jan, een mens lijdt het meest van het Leiden ;) dat hij vreest.
Als je vier keer per jaar je petroleumopslag laat vaccineren met Pfizer is het volkomen veilig. Ja, het stinkt, en nee, je huid droogt er niet van uit, en ja, petroleum is ongezond voor hartpatiënten, vooral als je het opdrinkt, maar dan is het ook ongezond voor gezonde mensen. Zo, al uw vragen beantwoord!
@vuurspuger
Komt daar ook je nick vandaan?
Woon je in één van de rijkste en meest welvarende landen, zit een deel van de inwoners straks in de kou want energie onbetaalbaar, tussen de Noord Afrikaanse criminelen die uit de ruif eten en heb je geen echte vrijheid meer door alle QR-codes van vaccinatieprogramma's die de grote leiders belangrijk achten. Oh, en vlees eten mag ook niet. En auto's zijn stom, snel van A naar B moet je niet willen. En dingen in eigen bezit moeten we ook niet meer willen.
Welcome to.... EU park!
www.youtube.com/watch?v=Z5ummd3ofjo
Heerlijk. Nog 4 kuub haardhout in de schuur en 5 kuub houtpellets in de silo, versgeoogst uit een oerbos in de Ardennen . Milieu? Ik kom uit een uitstekend milieu!
Hout ook gejat van Loes Luca?
@dathoujetoch | 29-12-21 | 18:04: haha. Ja inderdaad.
Waar een utopistische ideologie tegen de harde realiteit aanloopt. Het bizarre blijft dat de utopisten steeds meer in hun geloof blijven volharden. Het is zoiets alsof je er achter komt dat Sinterklaas niet bestaat maar er vervolgens harder in blijft geloven dan je al deed. Waanzin!
Zolang je dat deed kreeg je kadootjes...
Sluit nou gewoon die Nord stream 2 aan en alles word weer een beetje normaal. Maar ja wereld politiek en zo ....
Mag niet van de VS en deze zijn de werkelijke baas over de EU.
@straatsurfer | 29-12-21 | 17:49:
De Eunuch Unie heeft geen ballen!
Mijn vriend Trump (POTUS) zei het al: EU zorg dat je onafhankelijk bent van het Russische Gaz (-prom).
Helaas, NL niet luisteren, geen strategische gasvoorraad opgebouwd in de zomer en nu speelbal van politiek en speculatie.
Misschien kunnen we de steenkolenmijnen weer openen in Zuid Limburg. Er komen iedere week 800 nieuwe potentiele koempels het land binnen…
Turfsteken kan ook wel weer beginnen.
@impy | 29-12-21 | 17:50: Turksteken?
U maakt een vergissing. Die 800 koempels komen niet om te werken.
@Nivelleermarionet | 29-12-21 | 20:50: als iemand zich bij gemeente/uwv meld dat hij geld wil want geen werk geef je hem meteen het adres van de gemeentewerf. Morgen 8:30 melden. Ter plekke even kijken wie wat kan doen. Apothekers de IC in, en eventuele overblijvende lager opgeleiden de mijn of de plantsoenendienst.
Ik gooi nog een blok hout in de kachel ,rookoven staat aan ,forelletjes gaan er zo in ,de baars ligt in de pan,en plop er ff een los .toedeledokie.,.,
Te laat met kerncentrales bouwen want snap niet, eng. Nu vechten we dus om energie.
We hadden het ook gewoon in een termijncontract kunnen bestellen, tegen een vaste iets hogere prijs. Zoals de meeste consumenten dat wel doen. Maar gokken op de iets goedkopere dagmarkt en dan zien dat de russen alleen de vaste contracten netjes afhandelen, ja dan sta je met lege handen in je mooie gasrotonde
Tja, kan China weer lekker kool verstoken.
Chinese kool
Als ze de geit maar sparen!
Tijdens de Koeweit-Koeweit-Kielekiele oliecrisis sloot.l de NL overheid een herenaccoord met Shell. Die toen nog een grote eigen vloot had. In ruil voor privileges in o.a. Pernis dirigeerde Shell al haar tankers richting Rdam. Er ontstond een overschot aan crude oil waardoor Rdam de hotspot van de vrije oliemarkt kon worden en ten dele nog steeds is.
Het zelfde Shell dat nu door een klimaatkrankzinnig rechtsbesluit een fluim kreeg en met het VK de EU de rug toekeerde.
Nu heeft de USA haar zin om -door een ondoordachte hetze tegen Putin- de NordStream2 tijdelijk te blokkeren en schaliegas tegen veel te hoge prijzen met smeerpijpende tankers de wereld en de EU te bevuilen. Mensdodende smerigheid volgens Greenpeace en andere leeghoofdigen.
Dan beloont te TUDelft een hoofdschuldige als Timmermans met een politiek sociaal-maatschappelijk ere-doctoraat op 14 januari 2022 vanaf 15.00 uur in de aula van Delft.
Zorg dat je erbij bent, er wordt buiten getoast op klimaatverstandige toekomst. Hieraan zijn geen kosten verbonden, wordt geheel uit eigen zak betaald. Omdat de toekomst dat waard is.
Is de aula van die ambachtsschool in Delft wel genoeg onderheid voor dat gevaarte van FransTim, zijn de deuren uitgebroken, kan men deze school in Delft aanklagen wegens wanbeleid? En stookt deze school wel klimaatneutraal? Op hoeveel graden?
Er is eigenlijk maar één man die dit probleem kan oplossen.... Sywert.
Iets over strijkstokken mompelen doet…
Gesmoltenzoutreactoren op thorium. Toekomstmuziek?
Nee hoor, de reden dat er niet voor Thorium werd gekozen na de uitvinding van kernsplijting was omdat plutonium een prettig en gratis bijproduct was van verrijkt uranium in de koude oorlog.
Over 10 jaar kopen we zulke centrales van China en India.
@whitechocolateface | 29-12-21 | 17:45:
Thoriumcentrales schijnen niet zo eenvoudig te verwezenlijken te zijn. Dat speelde ook mee.
@lekgoot | 29-12-21 | 18:52:
Understatement, ze bestaan gewoon niet.
@lekgoot
Nee. Niets is eenvoudig als je het niet wil.
@principe
Normale kerncentrales bestonden ook niet voordat ze de werden gemaakt. Auto's, zonnepanelen, biomassacentrales
, warmtenet e.d. ook niet voordat je het werd gemaakt.
Ons netwerk kan al die te veel opgewekte stroom goed aan door de harde wind en vele zon uren . Dus nog meer panelen en molens graag. Gelukkig kunnen we het ook nog eens heel goedkoop opslaan thuis.
Voortaan gewoon de pizza al om 14.00 in de oven en 's avonds koude opeten.
Rijk geworden van de koolstofrechten, is China een beetje boos op Elon Musk. Die Chinezen zijn zo gek nog niet. De navolgende link draag ik op aan Het Rijk van het Hemelse Midden: www.youtube.com/watch?v=tfv5dctJ6gw
En ook een beetje aan Kevin Costner. Al dat gedoe om een beetje grond.
Hoge energie prijzen, hyper inflatie, massa immigratie, de ingezeepte glijbaan richting derde wereld land kan heel vlot gaan.
Die ingezeepte glijbaan staat vooralsnog alleen vanuit de huidige derde wereld wagenwijd open.
Halve pallet eiken, €350,- Zo blij dat ik mijn eigen hout kan en mag zagen.
Tip: oude oliebollen doen het ook uitstekend in de allesbrander.
@goedverstaander | 29-12-21 | 17:26: Geen allesbrander hier, uitsluitend amerikaans vogelkers. En oliebollen zijn zo lekker hier dat ze nooit oud worden.
@uisge baugh | 29-12-21 | 17:31: Wat brand je nou; eikenhout of stinkende bospest?
plant je dan wel meteen voor iedere gekapte en gezaagde boom twee jonkies terug? zo stook ik al 26 jaar circulair ..
@Smoelensmid | 29-12-21 | 17:52: Dan hebt u al 26 jaar een hele ruime achtertuin. En zien die jonge aanplant eiken, nu na 26 jaar, er al net zo geweldig groot en indrukwekkend uit als de eiken die u toen hebt gekapt?
Toen ik op school zat leerden we dat we zo trots moesten zijn op ons eigen gas! We zaten op een goudmijn en zouden nooit afhankelijk worden, we konden nog 100 jaar vooruit (horizontaal boren in de waddenzee). Bovendien hadden we nog mooie concessies in het Brent olieveld. Ergens is het misgegaan.
Waarom deden we dan mee met
"Immigratie voor olie"
Oh ja voor Shell... die zijn nu weg.
U woont vast niet in Groningen. De koloniën hebben namelijk dat onderwijs nooit mogen ondergaan. Als inwoner van Groningen kan ik dat beamen.
Da's lang geleden dan want toen mocht je nog trots zijn en je als Nederlander identificeren
Wanneer beginnen we me het ontruimen van noord Groningen (herbouw die dorpjes gewoon buiten aardbevingsgebied) en gaan we ons eigen gas gewoon weer oppompen?
Zodra u uw huis heeft verkocht en de helft daarvan heeft gedoneerd aan helpgroningenaaneennieuwhuis punt nl
Ik kom regelmatig in die contreien, en de grootste reden voor alle schade daar zijn niet de aardbevingen, maar de aardbevingen in combinatie met ouwe meuk. Veel huizen uit begin 1900, zonder fatsoenlijke fundering en met enkelsteens muren, die gewoon langzaam uit elkaar trillen. Mensen daar willen niet graag uit hun vertrouwde omgeving, dus investeer ruimhartig in een fatsoenlijke wederopbouw (bestand tegen de bevingen, de bouwtechnieken zijn er al decennia) op dezelfde plek en zuig dat gas tot de laatste druppel uit de bodem. Zij blij, wij blij.
@swuinm71 | 29-12-21 | 17:31: als we nu eens een paar jaar ALLE winst van gaswinning in Groningen (uitsluitend voor gebruik in NL) gebruiken om alle huizen volledig aardebevingsbestendig te herbouwen dan hebben we uiteindelijk effectief toch winst. Nederland gewoon warm en groningen toekomstbestendig voor verdere gaswinning.
@Gregovic | 29-12-21 | 20:22: effectief hebben we toch ook geen winst als we dat gas helemaal niet oppompen tenslotte.
Was iets te vroeg met op de knop klikken
Alles naar de klote, met dank aan de EU en onze overheid. Lijkt wel of het bewust is
Dit is toch wat ze wilden? Op naar 2030!
Een continent dat niet meer in staat is om in zijn eigen energie te voorzien... Als dit niet een prime example van het verval is weet ik het ook niet meer.
Tja, als dat linkse geleuter blijkt toch niet te werken. Verrassend!
@Old_Spice | 29-12-21 | 17:19: “The problem with Socialism is you eventually run out of Other People’s Money.” Margaret Thatcher.
@Een vrije paling | 29-12-21 | 17:23: De ijzeren dame had het niet beter kunnen verwoorden. Maggie was een topwijf.
@Old_Spice | 29-12-21 | 18:25:
Haha, het begin van de ondergang van onder- en middenklasse.
Houtkachel? Check!
Telt openhaard ook?
@Papa Jones | 29-12-21 | 17:29: Vooruit dan maar, alleen te weinig rendement.
@Papa Jones | 29-12-21 | 17:29: nee die moeten verboten worden. Slechte verbranding en een last voor de woonwijk. Tenzij je diep in een bos woont ergens
Hier een petroleumkachel. Bevalt uitstekend, nauwelijks geur en veel goedkoper dan gas. Helemaal als je de peut uit Belgie haalt, 99 cent per liter. Mijn kachel verbruikt 2,5 liter per dag.
Stel dat we iedereen in Groningen die binnen een straal van 15 km van dat veld woont, 1 mio geven. En we pleuren de kraan weer open. Hoeveel zou dat de schatkist wel niet opleveren? Maar jammer genoeg redden we er precies geen enkele ijsbeer mee, maar deugt het zo lekker hè timmerfrans?
Nederland had al die mensen direct moeten uitkopen. Een schijntje vergeleken met de opbrengsten. Nu zitten we met de gebakken peren.
Ik woon daar. 1 miljoen zou ik accepteren. Mijn 250 K woning zou ik per direct wel willen inruilen voor een dergelijke woning in Drenthe of Friesland. Helaas zijn die woningen er niet omdat deze VVD waarop iedereen gestemd heeft die woningen er niet heeft neergezet en de overbevolking in Nederland abdominale vormen begint aan te nemen. Dit komt niet goed meer......
En Timmerfrans zag dat het goed was.
Zit er goud tussen dat eikenhout voor de open haard (Bol.com)? ik heb in september 400 betaald voor 5 m³
Dit wordt wel een groot probleem in Rotterdam, moeten ze iets anders gaan verzinnen.
De crematoria aansluiten op de stadsverwarming ...?
@me163komet | 29-12-21 | 17:16: dat bekt niet lekker in het stadion. Ff peinzen.
+/- 90 % v/h gas gebruikt de industrie geldt ook voor elektriciteit, maar dat terzijde.
Zet de Groningse gasvelden in zijn 3 en geef ieder die in een gat duikelt met zijn Groningse hut een miljoen of zo een dag na het gebeuren.
In China krijg je 0.00 als je in een gat duikelt met je huis had je maar moeten opzouten.
Heerlijk zo'n 5000 liter tank stookolie in de kelder te hebben staan. Laat de Siberische winter maar komen in NeDDRland. Dan wordt meteen het kaf van het koren gescheiden. En die arme Vinexers ..... allemaal doodgevroren in hun energiezuinige bunker.
Zo lang jij daar wettelijk nog gebruik van mag maken. want daar is vast wel een stukje wetgeving voor in de maak.... geen houtkachels, geen kolenkachels, geen bruinkool, geen oliekachels.
@me163komet | 29-12-21 | 17:18: gelukkig is Den Haag zelf al jaren bezig met de Warmtewet II dus die vaart zit er niet in. Via het bouwbesluit kan je iets regelen maar hej, dat is moeilijk voor de bestaande woningen.
inpandige olievoorraad. dat lijkt mij nauwelijks legaal en zeker niet verstandig.
@AntiZanicz | 29-12-21 | 17:52: keep on dreaming....
Een corona crisis, een gas crisis, een warmte crisis. Over een maand zingen we allemaal "Frenske, frenske frenske, kielekiele frenske kielekiele hopsasa". Laten we vooral morgen de moed er vrolijk in houden met de aller, aller, allerwarmste 30e december ooit. Fijn dat de aarde ineens snel opwarmt, of niet Frenske? www.weer.nl/nieuws/2021/we-gaan-warmt...
Cv ketel al laten ombouwen.. Kan gewoon aan de fles..
Flessengas is veel te duur.
Valt wel mee.. Ligt een beetje aan jezelf..
In 2020 huis volledig gerenoveerd en geïsoleerd. Nu in januari dikke gaten zagen in de vloeren om een houtkachel te installeren. Die 30k isolatiekosten ga ik namelijk nooit meer terugverdienen.
Als volgend jaar de belastingkorting van mijn PHEV verdwijnt, importeer ik een 15 jaar oude diesel uit DLD om als Youngtimer te rijden.
Met dit beleid wordt het er niet beter op...
525tds is een aanrader.. Wel dubbele turbo opzetten.....
Ach, Wii mogen tztbaam het warmtenet. Of zelfbue5s regelen. Beide zijn stervensduur.
Volgens mij ben je met vanalles bezig maar heb je er niets aan.
Veel succes met een nog een fatsoenlijk tweedehandsje te vinden in Duitsland. Die gloriedagen zijn ook voorbij want de Duitsers hebben zelf ook geen geld meer.
Dus we kunnen met de "groene" energie de boel niet voorzien, dus moeten we nu eea met schepen uit Azië halen. Nee nu gaat het goed komen. Die schepen vervuilen gelukkig amper. Dit is toch het summum van de klimaatklusterfuck?
Cool, met tankers die varen op zware stookolie varen dat moet worden verhit om vloeibaar te worden met een brandstof-verbruik dat word gemeten in m3/uur de halve wereld over varen omdat hier de windmolens het niet doen
LNG schepen varen op LNG... is ook fossiel, maar goed.
@zws-vl | 29-12-21 | 17:12: wel schoon
@zws-vl | 29-12-21 | 17:12: Je hebt gelijk, Gas Carries varen idd op LNG
@EWON | 29-12-21 | 17:21: soort kroegbaas die zijn eigen handel opzuipt.
kletsverhaal en heeft ook niets met de EU of molens en panelen te maken
Gelukkig varen die LNG schepen op hun eigen lading. Als ze nog wat meer rondjes varen komen ze hier leeg aan. Maar gelukkig wordt deze extra uitstoot gecompenseerd door papieren rietjes.
En gecompenseerd door de biomassa centrales van links Nederland. Ook wel in de volksmond "Linkse vreugdevuren" genoemd.
Gasmotoren zijn zo oud als wereld en ook helemaal niet verkeerd, toch is het qua kosten en efficiënte wel zo prettig om te varen op zware stookolie.
dat is helemaal niet zo
Ik ga een tegelkachel kopen.
Met de tegels van 1 nacht stamcafé kunt u een week vooruit met stoken.
En zo dwingt men U na een winter met bevroren water in de pispot met het pistool op de borst tot de aanschaf van een spetter dure warmtepomp en allerlei andere maatregelen waarbij de overheid zich de vrijheid toe-eigent haar handen in uw portemonnee te stoppen en daar geld uit te trekken voor de milieu waanzin.
Niet de overheid is fout en aansprakelijk bij de aanschaf van te weinig gas, U ben fout omdat U nog geen warmtepomp in uw jaren zestig huis hebt geplaatst.
Als ik hier een wamtepomp aan zou zetten zakt de netspanning in tot 50 Volt.
Ik heb een buurman van een paar huizen verderop met een warmtepomp. Die hoor ik goed als die aanslaat. Hij staat altijd aan lijkt het, maar soms wat meer aan dan normaal.
@sjef-van-iekel | 29-12-21 | 17:12:
Je bedoelt als het buiten kouder is dan kamertemperatuur dan staat het ding continue te loeien
verzinsel
@sjef-van-iekel | 29-12-21 | 17:12: daar hoort dan een hinderwetvergunning voor afgegeven te zijn. even navragen.
@sjef-van-iekel | 29-12-21 | 17:12: Moet je je voorstellen hoe fijn het zal zijn als hele straten een warmtepomp hebben. Weg met je rust.
@ChalinaRosa | 29-12-21 | 17:42: daarom zijn warmtenetten en goed isoleren de betere oplossing. Die pompen gaan ook niet zo lang mee...
Pret met m'n briket, de warme groeten allemaal.
Tel er maar op dat wij weer te laat zijn,te veel betalen en totaal geen transparantie geven als er iets onduidelijk is.
Dit Kutland, Stiekemland of ook wel Lafland genoemd is nog steeds een hypocriete monarchie waar burgers gezien worden als melkkoeien.
Juist, daarom mogen de burgers ook geen wapens dragen net als in Amerika. Vrije burgers zijn veel te gevaarlijk!
Overigens wel goed voor de gasprijs, 21-12-2021 stond de gasprijs op 180 euro per Megawattuur en nu op 97 euro.
www.theice.com/products/27996665/Dutc...
Eh, eventuele voordelen vervallen via allerlei milieuonzin belastingen aan de staat, de burger gaat gewoon 180 europrijs betalen aan de leverancier.
@me163komet | 29-12-21 | 17:10:
Gelukkig krijgen we ook een fooitje van enkele honderden Euro's terug dit jaar. Zeg maar minder meer belasting.
Helaas heb je daar als consument niet zo heel veel aan, zeker niet als je leverancier je geen driejarig contract aan wil bieden. Terwijl ze wel nu al goedkoop kunnen inkopen tot en met 2025:
zichtopenergie.nl/prijsontwikkelingen...
In Juli stond hij nog op 25
@goedverstaander | 29-12-21 | 17:11:
Valt inderdaad mee op de lange termijn.
@jan huppeldepup | 29-12-21 | 17:14:
We hebben een mooi bedrijf Vopak die opslagtanks bouwt, dus men had moeten hamsteren toen het goedkoop was. De rijksoverheid gaat over de energievoorziening.
@Wattman | 29-12-21 | 17:26:
Vopak is een tank op -en overslagbedrijf. Tanken laten ze bouwen.
@Wattman | 29-12-21 | 17:26: er is een voorraad, overigens gaat dat niet in eenvoudige olietanks of dergelijk.
Ik zie het als een grote kans, de regering wil helemaal van het gas af. Nu kunnen we dan in februari gaan meemaken hoe goed dat werkt.
Begin dan met al het volk dat zo voor deze transitie is als eerste af te sluiten.
En, dacht je dat het de overheid ene bal interesseert of jij in je huis doodvriest? Rutte zal op zijn hoogst gaan staan oreren dat het onverstandig is gebleken dat die mensen geen warmtepomp hadden en weer over gaan tot de orde van de dag.
Ach ja, en dat terwijl we nog minstens, minstens 50 jaar fossiele brandstoffen nodig zijn.
Van een timmerman vernomen dat het ook mogelijk is om een kabinet op te stoken.
@tandwiel
Dat is nou eens een goede optie.
Iedereen via zijn digid even laten kiezen (net zoals bij donorcodicil), wil je Nederland van het gas af? Ja, dan komt de dan erna een monteur van liander even het gas afkoppelen.
Ik volg die Martien Visser al geruime tijd op twitter. Zeer interessant en ongekleurde informatie. Onbegrijpelijk dat die man maar 13K volgers heeft.
Het resultaat van decadente milieumaatregelen die alleen luxelanden zich kunnen veroorloven - tijd om weer eens nuchter beleid te gaan voeren.
dan zul je toch op andere partijen moeten gaan stemmen als de huidige kabinetspartijen
Neem dan de rest van groenlinks/PvdA elite ook mee.
Verplicht 20 rondjes om z'n frituurpan laten rennen, kijken hoe snel hij buiten adem is, ons Frenske Obesimans.
Ik vind dat we al die klimaatmalloten die oude schoenen weg gooien zonder nieuwe te kopen afgesloten moeten worden van elke vorm van energie.
Timmerfrans heeft genoeg voorraad in zijn pens dus dit beleid dienen we 60 jaar vol te houden.
De buik van ons Frenske noemen ze ook wel "De Friteuse".
@Old_Spice | 29-12-21 | 17:15:
Ohw, ik dacht de "Airfryer".
@Ommezwaai | 29-12-21 | 17:33:
Er komt inderdaad genoeg gebakken lucht uit.
@Binkoo | 29-12-21 | 17:42: gatverdamme
Ik zeg Nord Stream 2, maar ja.
Beter de oceanen bevuilen met stookolie.
Zo gauw de Nord Stream 2 in gebruik wordt genomen valt putin de Oekraïne binnen. Hij weet dan dat Europa een tandeloze tijger is. Dat flikte hij in de Krimm ook.
@jan huppeldepup | 29-12-21 | 17:10: Er is helemaal geen strategisch belang voor Putin om Oekraïne binnen te vallen. Het moet gedestabiliseerd zijn, dat is in zijn belang en dat is het nu al. Zolang het gedestabiliseerd blijft komt Oekraïne nooit bij de NAVO en de EU, en dat is wat hij wilt. Dat is overigens ook wat ik wil als Nederlander, ik heb helemaal geen zin in nog een armoedig land erbij. Nou oke, die mooie Oekraïense vrouwen mogen wel naar Nederland komen. Maar voor de rest wil ik er niets mee te maken hebben.
Lutin heeft een legerbasis in Oekraïne liggen en heeft daarmee wel degelijk een strategisch belang.
Verder heeft Putin alleen gas te verkopen dus die wil maar wat graag dat spul verkopen. Een conflict door het dichtdraaien van de gaskraan betekent geen geld om oorlog te voeren dus dat gas blijft wel stromen hoor.
@Bakkeleures | 29-12-21 | 17:53: In de Krim ja, dat heeft ie al bezet. Zijn strategische belang is op dit moment al lang gediend. Gelul van een mogelijke invasie is gewoon bangmakerij. Een all out invasie van Oekraïne zal t einde van Rusland as we know it betekenen. Putin is niet zo dom, die schaakt. Die annexeert met groene mannetjes zonder insignes, die helpt regimes zodat hij op de achtergrond de macht houdt. Hij helpt seperatisten zodat ze een regio kunnen destabiliseren, maar daadwerkelijk met vol ornaat een Europees land binnenwandelen? No way.
En hoe zit het met nord stream, gaat dat nog door?
De duitsers houden het tegen anders hadden we nu al goedkoop gas gehad.
@tandwiel | 29-12-21 | 17:00: De SPD(regering) doet dat 2 maanden voor de schijn.... oud SPD-chef Schröder zit in de board van de Russen en de oude linkse dromen zullen snel wederkeren.
VS ligt dwars, en wat westerse olie
en gasmaatschappijen. Gaat meer om aandelenkoersen.
De gasunie is aanderlhouder 9.5. %, dus dat gas komt wel
@dathoujetoch | 29-12-21 | 17:03:
De VS liggen dwars omdat de Biden's hun eigen gas willen verkopen aan Europa.
@hagelkruis | 29-12-21 | 17:03: Laat ze opschieten, want ik moet mijn energiecontract binnenkort verlengen. Die Duitsers gooien roet in het eten.
@goedverstaander | 29-12-21 | 17:07: De Duitsers hebben daar een handje van, vervelend doen met gas.
@Old_Spice | 29-12-21 | 17:12: LOL
@Old_Spice | 29-12-21 | 17:12: Isee what you did there…
Tijd voor een oorlog.
Je kan zo naar Syrie of Somalie afreizen. Doei!
@RandyBiel | 29-12-21 | 17:00:
Daar is nauwelijks nog wat aan de hand, maar toch blijven ze in grote getalen komen.
Ja goed plan, hangjongeren in de gehaktmolen gooien.
"dat Vinexië van het gas af moet'
Gelukkig maar, anders hebben we ieder jaar dit gezeik
Zonder gas hebben we van september tot mei gezeik dat de zonnepanelen niet genoeg stroom leveren.
van het gas af is vooral ingegeven door Wiebes die Groningen wilde ontzien. Dat heeft niets met de EU of zo te maken. We moeten snel dik isoleren en gas van meerdere kanten importeren. Er moet alsnog een twee LNG terminal komen. ZOals gepland bij Delfzijl. Daar kan de verdamper mooi direct op het bestaande net aangesloten worden.
@tandwiel | 29-12-21 | 17:01: panelen leveren in de winter ook gewoon stroom.
@AntiZanicz | 29-12-21 | 17:24: Wel is gehoord dat in de winter de dagen korter zijn?
Ga weg met die houtkachel. Krijg je in no time hier smog. Dat is echt geen goed idee.. En nog langer aan de gas shisha pijp hangen ook niet, zeker niet nu dat vooral van Putin gaat komen. DUS: duurzaam! Ja, warmtenetten en warmtepompen. Komma komma komma met je kritiek.
*blok nat hout in kachel gooit*
Links geleuter.
Wij willen Kernenergie, bitch.
De door u beoogde elektrificatie kan helemaal niet. Als iedereen elektrische warmtepompen laat draaien en elektrisch gaat rijden, en de industrie gas gaat afzweren, dan komen we in ons land ruimte tekort voor uw windmolens en zonnepanelen. Luchtkastelen op drijfzand.
@goedverstaander | 29-12-21 | 17:15:
En daarom hadden we al moeten bouwen aan.... jawel, kerncentrales.
Beetje zweverig gepraat. Zonder fossiele brandstoffen kun je niet één warmtepomp (ellendige dingen trouwens) bouwen. Ook for that matter, niet één windmolen (ook ellendige dingen). De komende 50 jaar dus gewoon fossiele brandstoffen, olie en gas omarmen.
Lol. Vraag letterlijk een willekeurig iemand die stadswarmte heeft en of die tevreden is over de tarieven of voorwaarden.
Daarbij werkt stadswarmte niet in "de rest van Nederland" daar de afstanden te lang zijn.
En warmtepompen? Het idee is goed toe te passen in een nieuwbouw woning, alle bestaande woningen zeker niet zonder grondige verbouwing. Dus kaal trekken tot op het casco en opnieuw beginnen, dan kan het _misschien_. Alleen wie kan dat betalen? Ik niet in ieder geval.
En dan heb ik het nog niet over het verzwaren van het net gehad, want zonder dat eerst uit te voeren is iedereen aan een warmtepomp al helemaal niet haalbaar. Nog los van de bouwkundige staat.
Bij ieder bericht over gasprijzen kijk ik nog even mijn contract na... tot 2024
*grote glimlach verschijnt
goed gegokt!!
Hier tot 1/2/2022.
*bibbert*
@goedverstaander | 29-12-21 | 17:03: 1/2/2023 ben voorzichtig hoopvol.
@Elpefo | 29-12-21 | 16:58: gegokt?
Er was een periode dat de kranten volstonden met een negatieve olieprijs........ tja.... als je dan niet handelt.... ben je dan eigenlijk wel handelsbekwaam.
u zuigt mooi uit uw duim en eerdaags is alles weer normaal en gaat Nordstrom gewoon in bedrijf.
@goedverstaander | 29-12-21 | 17:03:
Bij ons 100% erbovenop, nu is de hut geïsoleerd en hr+++
Maar toch!
Hier idem, drie jaar vast voor net geen euro. Hoop alleen dat ze niet omdonderen.
@AntiZanicz | 29-12-21 | 17:19: Wie of wat is Nordstrom? Ik mis verder feitelijke onderbouwing.
@Dr. Blechtrummel | 29-12-21 | 17:19: het is beter dat ze wel omvallen en dat er alleen grote bedrijven overblijven. Die kleintjes zonder eigen installaties zijn alleen maar brievenbusbedrijfjes met het risico voor de gebruikers en de gemeenschap.
Goh, ik vond 5 jaar vastzetten de afgelopen zomer nogal een gok...
Maar de prijzen van energie waren lachwekkend laag. Uiteindelijk maar besloten de gok te wagen.
@Elpefo | 29-12-21 | 16:58: puur toeval, er kwam iemand aan de deur en die had een hoge gunfactor. Zo getekend.
Mazzelaars maar goed gedaan.
Tenzij de algemene prijsstijging boven de x % komt.
Moet een plafond in zitten.
Vorige maand nieuw contract. Van €122 naar €221 p.m.
De EU: niemand heeft erom gevraagd. Iedereen krijgt het.
#nexit
de EU heeft er niets mee van doen. De voorraden in diverse landen zijn laag. Men opent Nordstrom 2 niet en dan krijg je dat leveranciers elders inkopen. Van hamsteren of kapen is geen sprake. In Nederland hebben we gelukkig door Rijksbeleid een mooie LNG terminal en kunnen we dit mooi gebruiken. Letland draait volledig op LNG tanker transport.
@AntiZanicz | 29-12-21 | 17:18:
Ooit hadden we ook een enorme bel aardgas in Groningen. De rest is geschiedenis.
Heeft Verhofstadt toch nog bereikt waar het hem oorspronkelijk in Kiev om ging. Ruzie maken met Rusland, zodat we aangewezen zijn op de vloeibaar aardgas tankers van zijn andere werkgever, Exmar.
@Ommezwaai | 29-12-21 | 17:24: de bel is niet leeg en er zijn nog vele kleine velen die men gewoon zal moeten ontginnen.
@TheEgg | 29-12-21 | 17:33: kletsverhaal, de EU doet helemaal geen gasinkoop.
De EU blokkeert het in gebruik nemen van de Nordstream2 pijpleiding. De rest is geschiedenis bedoel je.
@AntiZanicz | 29-12-21 | 17:37: die velden zijn er wel. Alleen heeft de politiek een vertragingstaktiek(want hydrocarbons=vies) voor vergunningen afgeven. Door het klimaatgedram(overal in de olie en gas producerende euro landen) hebben we nu een schreeuwend tekort en worden we afhankelijk van derden.
Dat ding ligt er nog. Oppompen en ruimhartig de schade compenseren.
@antizanicz
Nee?
ec.europa.eu/info/energy-climate-chan...
Er zit geen causaal verband tussen van het gas af gaan, de klimaatdoelen, te weinig gas inkopen, en nu de lul zijn? Allemaal toeval en staat volledig los van elkaar?
REAGEER OOK