Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Beetje vorst, meteen gezeik op het spoor

Acht strijders gevangen in Prorailitentiaire Inrichting Trein

Het licht staat op rood het sein staat ook op rood, op het spoor is nooit wat te doen. Het was vannacht her en der in het land minus een paar graden en meteen was het gebeurd op het spoor wegens RIJP. Gezeik en vertraging en acht kantoorklerken op weg naar hun werk (HUH??!?!?!?!) zitten vast tussen Amersfoort en Baarn. Treinverkeer tussen Amersfoort en Amsterdam ligt stil. Vertraging tussen Zwolle en Amersfoort. Dus we schieten mensen de ruimte in. We vliegen bakken mensen heen en weer naar de Canarische Eilanden. In recordtempo ontwikkelen we vaccins tegen gevaarlijke en minder gevaarlijke griep. Maar zodra Erben met de prikstok in een emmer staat te poeren loopt de hele zooi op het spoor in de soep. Yooo!

Social

Reaguursels

Inloggen

Heb je wel eens gezien dat bijvoorbeeld in de USA en Canada de treinen gewoon rijden zelfs al ligt er een meter sneeuw. Gewoon een sneeuwschuiver op de locomotief en gaan! Hier is het de hele dienstregeling van slag als het 30 graden is, er een blaadje op het spoor ligt en het een halve graad vriest. Waar zijn die stoere machinisten en spoorwerkers van weleer die tijdens de echt strenge winters in de jaren 60 en 70 de mensen zonder problemen naar hun werk brachten. Het wordt tijd dat ze de elektronica en het materieel bestand maken tegen weersinvloeden.

EricW | 21-12-21 | 18:59 | 1

Heb je wel eens gezien hoeveel bovenleiding daar dan hangt?

Peerkeoud | 21-12-21 | 19:21

Het grootste probleem is dat alle destijds geprivatiseerde overheden een enorme ,vrijwel onmogelijk haalbare, eisenlijst hebben meegekregen waaraan ze moeten voldoen. Op straffe van forse boetes en schadevergoedingen. Zoals bv het verplicht op tijd rijden van treinen. Gevolg daarvan is dat elke smoes wordt aangegrepen om een overmachtsituatie te creëeren. Wat een prachtig land zijn we. Ook dit is een gevolg van decennialang "polderen".

strawdog | 21-12-21 | 18:54

Als we nu al met licht vriezend kalm winterweer gezeik op het spoor krijgen dan kunnen ze daar met de kerstdagen de lol op. Ondertussen is bij de NOS weerman Gerrit Hiemstra nog steeds aan het slapen nu de weergoden een krankzinnige kerstverrassing aan het brouwen zijn. Luchtmassagrens, hou dat woord de komende week in de gaten, dat gaat op de valreep van het jaar het woord prikangst verdrijven. Want "iet giet oan", er komt weldegelijk een bak sneeuw en ijzel onze kant op met een harde tot stormachtige oostenwind op tweede kerstdag. Dat zou zomaar een sneeuwstorm kunnen worden met zuidelijk daarvan veel ijzel. In dat geval komt er echte chaos op het spoor en op de weg, zal het weercode geel, oranje of stijlloos roze-rood worden? Maar gelukkig zal de lockdown ons een beetje redden. Ik blijf de hoogst spannende weersprognoses voor het komende weekeinde volgen die met het uur gekker worden. Zie: www.youtube.com/watch?v=kHBrn9BYacc

Vuurspuger | 21-12-21 | 16:45 | 1

Wel in huis blijven dan met uw nickname. Anders valt de dooi snel in als u even moet uitblazen na uw kerstdiner.

strawdog | 21-12-21 | 18:40

Rijp bij wissels, dus nog steeds geen wisselverwarmingselementen? Zucht...
Maar wel weer een Facebook datacenter van energie voorzien met gesubsidueerde windmolens, dat kan dan wel geregeld in dit land.

Jan, Leiden | 21-12-21 | 16:33

Anders zetten ze spanning op die bovenleiding dan bevriest ie niet.

whitechocolateface | 21-12-21 | 14:10 | 2

Er alleen spanning op zetten zal niet helpen. Je moet ook energie afnemen dan loopt er een stroom en kan de leiding opwarmen.

Rdock | 21-12-21 | 14:20

@Rdock | 21-12-21 | 14:20: wisselverwarming en een bladblazer erop aansluiten. Waar haal ik mijn prijs op...

whitechocolateface | 21-12-21 | 14:26

Ik vraag me af of er bij ProRail, de NS, het ministerie van Verkeer & Waterstaat, of zelfs in de Tweede Kamer, ook maar íemand ooit op het idee is gekomen om eens te gaan kijken in bijvoorbeeld een land als Zwitserland op slechts één dagje rijden, nl. zo'n luttele 700 km vanuit Utrecht, om daar te leren hoe je gewoon treinen kunt laten rijden in winterse omstandigheden die tien keer zwaarder zijn dan we ooit in Nederland hebben meegemaakt??

www.youtube.com/watch?v=XsVJ8PCV-0M

Het lijkt verdomme wel of we zo langzamerhand niks meer kunnen in dit land dat ooit bekend stond om zijn degelijkheid, zijn inventiviteit, en zijn heroïsche en succesvolle strijd tegen de elementen.
Er wordt ook bijna nix meer écht gemáákt in dit land, geen eigen merk auto's meer, geen vliegtuigen meer, geen degelijke, stoere treinen meer, en binnenkort gaat ook de staalindustrie eraan.

Wat overblijft is een land vol communicatie'deskundigen', milieu-freaks, krijsende klimaatwijven, account-'managers', een gigantische zachte sector en een menigte van fop-wetenschappers.

Peter Emile | 21-12-21 | 13:00 | 3

Nederland staat bekend om zijn (high-tech) machinebouw, en civiele ingenieurs zijn overal aan het werk onder Nederlandse vlag. Maar Fokker had gewoon gered moeten worden natuurlijk. Nederland produceert wel autoonderdelen zoals deuren etc. Een autofabriek is tegenwoordig niets anders dan een assemblagefabriek waar alle onderdelen van overal ter wereld in elkaar worden gezet. Ok, mand.

whitechocolateface | 21-12-21 | 14:35

Het excuus is dan altijd: 'Ja maar het treinverkeer is meer intensief in Nederland'. Dan moeten ze eens in de regio van Zurich gaan kijken die heel intensief is, hoe zij dat daar dan geregeld hebben, Uberhaupt hoe het openbaar vervoer daar functioneerd, ook het metro netwerk overlappend aan bussen en trams voor de fijnmazigheid. Het openbaar vervoer plan is gelaagd, dus je kan bijna overal komen met bussen en trams (als je de metro of trein niet prettig vindt). en roltrappen en liften werken er ook op de stations! Bedankt voor de Youtube deze kende ik nog niet ga er op Kerstmiddag naar kijken als ontspanning.

Wayan | 21-12-21 | 16:03

@whitechocolateface | 21-12-21 | 14:35:
Zag onlangs een filmpje van een rijtest van één mijn favoriete auto's waarvan ik er één binnenkort hoop aan te schaffen. De auto-tester (een redacteur van AutoWeek) vermeldde trots dat er zelfs "een Nederlands tintje" aan de Stellantis-auto zat waarin ie reed: er zaten Koni schokbrekers in.
Ik meteen googelen naar 'Koni'. Blijkt inderdaad door een Nederlander - ene meneer De Koning - opgericht te zijn, in 1857. Maar: "Sinds 1972 is het onderdeel van ITT Corporation in New York".
Kijk, dat bedoel ik nou.

En zo is het met vele "Nederlandse" producten. Óf ze zijn failliet geraakt, óf ze zijn overgenomen door Amerikanen, Britten, Turken of Chinezen.

"globalisering" heet dat, geloof ik.
Maar het voelt het zelfde als wanneer je in de straat waar je al 30 jaar woont, nog de enig overgebleven Nederlander bent en dat de allochtonen om je heen volledig bepalen wat er mét en ín je straat gebeurt en vooral, wat er niet mág gebeuren.

Dat voelt ontheemd, vervreemd & zelfs 'n beetje eenzaam.

Peter Emile | 21-12-21 | 16:04

Waarom hoor ik dit nooit over Duitsland.
Kan zijn dat het daar warmer is.

Arendsoogje | 21-12-21 | 12:57

Ik stel voor dat wij richting 1e klasse gaan en de conducteur wakker schudden. Als hij daar niet zit ligt hij in een machinist hokje achteruit rijdend te maffen.

P. Breidel | 21-12-21 | 12:55

Dit is ook precies de reden waarom er in de alpenlanden en in Scandinavië geen treinverkeer bestaat. Dat is daar absoluut onmogelijk.

Het brein erachter | 21-12-21 | 11:30 | 2

Laat staan in Rusland.

Eric Newby | 21-12-21 | 12:03

Daar al helemaal niet! Stel je voor, een trein door Siberië ofzo. Totale waanzin.

Het brein erachter | 21-12-21 | 12:08

In de noordelijke EU landen wordt treinverkeer wat moeilijker bij -40. Hier stoppen we al als er een blaadje op het perron ligt.

Patatter | 21-12-21 | 10:51 | 1

Dat was toen een blaadje waarvan ze het vermoeden hadden dat het in de richting kon waaien van iemand die weleens aan een perron kon denken.

NiCeY | 21-12-21 | 12:44

De KPN gebruikte die bovenleidingen toch ook voor hun Greenpoint-netwerk waarlangs je kon bellen met je Kermit-telefoon? Worden die bovenleidingen eigenlijk nu nog steeds gebruikt voor andere doeleinden dan voor het treinverkeer?

mozaard | 21-12-21 | 10:45 | 2

Je kunt nu je 5G telefoon opladen langs het spoor. Het is ffff lopen, maar dan heb je Watt.

KlaagGraag | 21-12-21 | 10:47

Waslijn

P. Breidel | 21-12-21 | 12:58

In Scandinavië hebben ze ieder jaar koud weer en zijn ze er dus altijd op voorbereid. In Nederland slechts 1 op de zoveel jaren en dus worden de voorbereidingen wegbezuinigd. Wordt het toch een keer koud dan roept de directie keihard mea culpa en hopen ze dat de reizigers de ellende vergeten zijn tegen de tijd dat de volgende vorstperiode komt. Vooralsnog lijkt die strategie te werken met hogere winsten en dito directiebonussen als gevolg.

dezakloper | 21-12-21 | 10:16

Amateurisme wordt door het volk, dat inclusiviteit en diversiteit prevaleert boven competenties, gezien als iets hoogstaands. Want dat is gelijkheid, dan krijgt ook de nitwit een kans. Amateurs zijn verantwoordelijk voor de spoorwegen die dus niet meer naar behoren functioneren, amateuristische politici delen de lakens uit maar stapelen fout op fout, evenals ambtenaren, in ziekenhuizen worden 'artsen' aangenomen die geen diploma's hebben zoals laatst die vrouw van turkse komaf die een baantje kreeg als cardioloog, de psychopaat Rahaiid kreeg met gemak een baantje als verpleegkundige die met behulp van zijn insulinespuit een aantal bejaarden omlegde, onbevoegde leraren voor de klas, politieagenten die lekken naar criminelen. Overheidsinstellingen als het uwv en de belastingdienst omarmen de willekeur en maken er een potje van. En dat alles onder de vlag van de tolerantie, inclusiviteit en diversiteit. Toen Mussolini in Italië de scepter zwaaide reden de treinen opeens op tijd, ook in de winter, en werd de maffia ontmanteld. Mensen met de juiste competenties op de juiste posten. Maar dat schijnt een fascistisch streven te zijn. We gaan liever naar de verdoemenis. Dat krijg je, als je de blanke man degradeert.

wijsvinger | 21-12-21 | 10:15

Nee, ProRail treft geen blaam. Het is Gerrit Hiemstra en Frans Timmermans die schuldig zijn.

Als de temperatuur rond het vriespunt ligt en de lucht vrij veel vocht bevat kan het voorkomen dat de bovenleiding zo koud wordt dat er zich een rijp laag of een laag ijzel gaat afzetten. Dat is nu eenmaal de natuur, daar kan ProRail weinig aan doen en als je dan al iemand de schuld wilt geven voor deze verschrikkelijke treinstoring, neem dan Gerrit Hiemstra als zondebok. Hij wil de aarde niet verder laten opwarmen.

Anyways, de fabrikanten van treintjes maken tegenwoordig treintjes die nogal gevoelig zijn voor lage spanningen. Dat moet van de EU, dus daar is Timmerfrans de schuld van. De treintjes moeten bij een lage spanning (<1000 VDC) zichzelf uitschakelen. Dat niveau wordt nogal snel gehaald als er een laagje rijp of ijzel op de bovenleiding zit.

Peerkeoud | 21-12-21 | 10:06 | 3

Kijk, dat heb ik even gemist. Ik nog altijd denken dat het 3000V was. En ja, je hebt gelijk. Conclusie, de dommigheid regeert. Laat Timmerfrans maar niet horen dat op DP schepen er gewerkt wordt met 6600V zodat bij extra vraag het schip niet stil komt te vallen.

forecastle | 21-12-21 | 10:48

@forecastle | 21-12-21 | 10:48: In België is de spanning op de bovenleiding 3000V DC, in Nederland 1500V DC. Wet van de remmende voorsprong: We waren vroeg met electrificeren, vandaar de lagere spanning, die men nu overigens langzaam probeert op te krikken. Betuwelijn en HSL zijn modern, daar rijdt men op 25.000V AC - de locs hebben dan ook veel meer kracht, en het transport van stroon geeft zo minder verliezen.

L.E. Raar | 21-12-21 | 10:56

Komt aardig in de buurt van de 800v in een nieuwe elektrische auto.

P. Breidel | 21-12-21 | 13:00

Wat een zegen de Klimaat opwarming. Laat het lekker doorzetten, dan zijn wij van dit gezeik af. En voordat de palmen hier in het EU gewingewest van de Zonnekoning Timmerfrans tot de hemel rijken zouden ze kunnen denken aan een oplossing voor de rijp, godallemachtig rijp, aan de bovenleiding. Iets elektrisch misschien? Vraag het even aan de Noren en de Finnen. De Zweden kan je beter niks vragen. Die vinden alles racistisch, ook rijp, want wit

forecastle | 21-12-21 | 10:01

Als er nou eens wat meer werd gezeken over het spoor hadden we die vorstproblemen niet, hooguit wat gele sneeuw.

Dr.Utker | 21-12-21 | 09:42 | 4

Dreamed I was an eskimo, Frozen wind began to blow.

uisge baugh | 21-12-21 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

Acht passagiers per trein. Lekker rendabel.

Der Schnitzeljäger | 21-12-21 | 09:38 | 1

Per twee treinen.

IosefTarasov | 21-12-21 | 09:51

Kameraad Putin heeft wel wat suggesties om de Westerse decadente treinen te laten rijden. In Rusland kan het ook nogal koud worden, maar de treinen schijnen daar altijd te rijden.

Nivelleermarionet | 21-12-21 | 09:35 | 4

@Tapu | 21-12-21 | 09:49: Op diesel, maar wel ieder uur op de minuut nauwkeurig door 8 tijdzones.

Der Doktor | 21-12-21 | 10:06

@Der Doktor | 21-12-21 | 10:06: Diesel moet hier verdwijnen want milieu, we stoken nog wel wat kolen voor de kilowattjes waar de trein op doet.......

IkDomYong | 21-12-21 | 10:51
▼ 1 antwoord verborgen

We praten hier al decennia lang over en het wordt er niet beter op. Sterker het zal niet verbeteren. Dus gewoon met je auto gaan en OV vergeten.

Blonde Nel | 21-12-21 | 09:30 | 1

Precies, en voor het geld wat het OV kost laat ik het wel zitten

Lijer | 21-12-21 | 09:49

Zelfde probleem als met ministeries: 80% woordvoerders en 20% ingenieurs. En dat gaat alleen maar erger worden als je kijkt naar de universiteiten.

De Pilsvogel | 21-12-21 | 09:29 | 3

Dan bent u nog redelijk met uw tekst.
De verhoudingen lijken anders te liggen.

Zitvlak | 21-12-21 | 09:31

Komt NS he-le-maal niet beroerd uit.
Op 16 dec 2021 15:31 werd dit gepubliceerd:
Corona dienstregeling
Met ingang van komende maandag laten de Nederlandse Spoorwegen in de spits minder treinen rijden. Ook in de avond en nacht zullen vanwege teruglopende reizigersaantallen door het coronabeleid van het kabinet minder treinen worden ingezet.

MK27 | 21-12-21 | 09:27 | 1

Dan vraag je om rijp op de bovenleiding.

Laat 's nachts ieder uur een lege trein een rondje om de kerk maken en alles rijdt "ongestoord" verder de kortste dag in.

KlaagGraag | 21-12-21 | 09:53
-weggejorist-
J.Cash | 21-12-21 | 09:18 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Vroeger had je alleen treinvertragingen als ze gekaapt werden. Helaas is die folklore ook afgeschaft.

gestoptmetroken | 21-12-21 | 09:15 | 5

Pas op met het maken van vergelijkingen, straks sta je opeens voor het hekje.

poppelepee | 21-12-21 | 09:31

de wijzen uit het oosten kwamen toen naar wijster

xylofoob | 21-12-21 | 09:35
▼ 2 antwoorden verborgen

De trein naar het oosten rijd wel! Neem de trein naar Berlijn voor binnenlands gebruik. Zelfde spoor maar geen problemen.

P-unit | 21-12-21 | 09:14 | 5

rijdt

dathoujetoch | 21-12-21 | 09:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus 8 mensen in 2 treinen? Lekker rendabel. Beter stoppen met ov dan maar. Inderdaad onrendabele vervoer.

rifraf | 21-12-21 | 09:13

Acht reizigers in twee treinen. Het lijkt de NPO wel.

Duwbak_Linda | 21-12-21 | 09:13

Net 10 kilometer gefietst bij min 6. Geen wind en een prachtig opkomende zon, heerlijk!

eerstneukendanpraten | 21-12-21 | 09:12 | 2

12 km hardlopen gisteravond. net iets onder nul, stikdonker tussen de weilanden, heerlijk rustig op straat en de natuur. Beetje beweging doet wonderen met je welzijn.

Dr.Utker | 21-12-21 | 09:19

Als de boeren ijs schijten, dan is het koud!

Petrus Poortwachter | 21-12-21 | 09:12

Kan er in dit land nou helemaal niets goed geregeld worden ? Die marktwerking is de doodsteek voor de dienstverlening in dit land, het binnengraaien van geld en het betalen van topsalarissen komt eerst, de dienstverlening naar de klant is daaraan ondergeschikt.

johnyl | 21-12-21 | 09:11 | 2

Het korte antwoord?
Nee.

elfenstein | 21-12-21 | 09:17

Heeft niets met marktwerking te doen. Er zitten verkeerde mensen aan de knoppen geselecteerd op politieke voorkeur, kleur, diversiteit. Kompetentie is bijzaak geworden.......

Blonde Nel | 21-12-21 | 09:29

Koud? Prorail spoort niet.

VP732 | 21-12-21 | 09:10

Kan me niet heugen dat vroeger ooit de treinen uitvielen door één lullig nachtvorstje van een paar graden.
Blaadje op de rails: vierkante wielen. Paar millimeter rijp: bovenleiding werkt niet meer. Wat een kneuzen.

KeesBruin | 21-12-21 | 09:07 | 6

Wanneer je met vroeger de jaren 80 bedoelt:
Klopt, die reden bijna altijd op tijd.
Die mooie Hondenkop... Toen werkten mensen ook nog met trots bij het Spoor. Bij mij in de straat woonde een conducteur, die had nog een bepaalde status

Roos | 21-12-21 | 10:25

@small_town_dude | 21-12-21 | 09:11: Oké, mopperen is een aardig tijdverdrijf, dat zal ik niet ontkennen. En de snelle berichtgeving speelt ook een rol.
Maar dan nog, ik heb écht de indruk dat men vroeger toch minder vertragingen had op het spoor. Nu beginnen ze al een dag van tevoren, als er een beetje wind voorspeld wordt, de dienstregeling te halveren.

KeesBruin | 21-12-21 | 10:48

@Roos | 21-12-21 | 10:25: Ja, de jaren 80, en nog eerder, ik ben van 1952, tenslotte. En dat een conducteur of machinist een zekere status genoot, staat mij ook nog bij. Maar ja, in die tijd vereenzelfdigde men zich ook meer met het bedrijf waar men werkte, vaak een leven lang. Nu is het job-hoppen of op de schopstoel zitten, dat bevorderd de arbeidsmoraal natuurlijk ook niet.

KeesBruin | 21-12-21 | 10:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach in Siberië hebben ze last met de treinen als het dooit…

MeneerGuggenheimer | 21-12-21 | 09:07

Had gedacht dat het eerste topic wel over “Commander”, de hond van de Democraten zou gaan.
Als je pacifist zegt te zijn, progressief je honden aanvult met een Duitse herder en hem dan ‘bevelengever’ noemt, God zij met ons.

Normpje | 21-12-21 | 09:05 | 3

Of acteert dat je betrokken bent met je volk en je paard vervolgens Volkert noemt.

dathoujetoch | 21-12-21 | 09:07

@dathoujetoch | 21-12-21 | 09:07:
Bea heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze zich ver verheven voelt boven het volk. Willem hield die schijn wel op maar onder invloed van Maxima gaat hij dezelfde kant op.

2voor12 | 21-12-21 | 09:21

en dat prorail niet kunnen voorzien . ? want duur.

newray | 21-12-21 | 09:05 | 2

ff wat extra stroom erop, nee want duur,
laat de NS maar betalen.

newray | 21-12-21 | 09:14

@newray | 21-12-21 | 09:14: Precies.. zelfde doe je met hoogspanningslijnen.. je zet er effe 1 van parallel circuit uit, wordt die ander meteen 4x zo warm en dan weer omschakelen.. voorkomt doorhangen van die dingen. Met treinen zou je dat kunnen doen door sectie door te schakelen en voor kat zn viool zo'n dubbeldekker ff lekker woest te laten accelereren... wordt dat 1500V ding echt wel warm.. maar ja stroomkosten he..

tek | 21-12-21 | 10:33

De ontwikkelingen gaan gelukkig snel. Binnenkort kunnen er ook treinen rijden zonder bovenleiding youtu.be/AdAiVIs0VZk

Leptob | 21-12-21 | 09:01 | 5

Hij blaast kringetjes cool

homieguerneville | 21-12-21 | 09:54

Op 7 minuten komen een paar man uit de locomotief. Je kunt wel zien wie stoker 1e klasse / ketelbinkie is.

Hebben TimmerFrans en Gretta al gereaguurd? Man, man, man, wat een roet, Co2, stikstof, fijnstof enz

KlaagGraag | 21-12-21 | 11:07

Ah, de 50033, de Glorious. Een maatje van me kocht ooit samen met enkele anderen de Fearless.
Ze laten zo'n ding veels te kort draaien, die enkele keer dat ze opstarten. Je moet zo'n machine toch wel even een uurtje ofzo laten draaien, anders koolt je uitlaatsysteem helemaal dicht.

hotnot | 21-12-21 | 12:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Het zou wat zijn, wekenlang vrieskou en grote kans op een Elfstedentocht.
Gaat niet door want corona.
Arme Erben.

leo de pejo | 21-12-21 | 08:59 | 3

Als de condities wekelijk goed genoeg zijn voor een elfsteden zal later in de geschiedenisboekjes vermeld staan dat de revolutie begon in Friesland.

elfenstein | 21-12-21 | 09:02

Het Elfstedenbestuur heeft al aangegeven dat de tocht sowieso doorgaat, ondanks corona. Moet er wel ijs liggen uiteraard.

goedverstaander | 21-12-21 | 09:09

Toch is de dood van Reinier Paping zonder DWDD niet hetzelfde.

bitterpete | 21-12-21 | 09:14

Als in Italië een trein op tijd lijkt te rijden is dat alleen maar omdat hij dan precies 24 uur te laat is.

2voor12 | 21-12-21 | 08:59 | 3

Die Freccia Rossa treinen zijn anders geweldig. Binnen 3 uur van Milano Centrale naar Roma Termini.

van Oeffelen | 21-12-21 | 09:01

@van Oeffelen | 21-12-21 | 09:01:
Maar dus wel 24 uur te laat. En dat is best wel lang wachten op het perron.

2voor12 | 21-12-21 | 09:02

@van Oeffelen | 21-12-21 | 09:01: paupers gaan met de trein.

dathoujetoch | 21-12-21 | 09:03

Ja, je kunt ook dure treinen kopen die in Canada of Zwitserland door de sneeuw ploegen, maar dan moet je niet gaan zeiken als die het niet goed doen als het een keer 40 graden is. Fietsen gaat ook kut met dit weer, dat heb je soms.

small_town_dude | 21-12-21 | 08:58 | 3

Bombardier, Stadler.

van Oeffelen | 21-12-21 | 09:00

@van Oeffelen | 21-12-21 | 09:00: Tjoeketjoek ook een fijn merk.

dathoujetoch | 21-12-21 | 09:02
-weggejorist-
Woodywoodhacker | 21-12-21 | 08:57 | 1

In veel tunnels valt de autoradio ook nog steeds weg in 2021. Dan denk ik ook, is dat nou zo moeilijk op te lossen?

laurentius | 21-12-21 | 08:55 | 9

@laurentius | 21-12-21 | 09:23:
Welkom! Kennis moet je delen. Radiotechniek is tamelijk obscure materie, op scholen wordt er niet veel aandacht aan besteed ondanks het feit dat we er volledig van afhankelijk zijn geworden. De meeste kennis zit bij radiopiraten, daar heb ik het ook van geleerd.

elfenstein | 21-12-21 | 09:33
▼ 6 antwoorden verborgen

haal de ouderwetsche diesels maar van stal. Die doen t altijd. Elektrisch treinen en autorijden met kou is toch een beetje als diarree, het is hopen dat je huis haalt. En ja, dat heb ik al vaker gezegd.

Dr.Utker | 21-12-21 | 08:55

Deur van koelkast open laten staan, NS in paniek. IJsgevaar. Man schudt roos uit haar, NS in paniek. Sneeuwgevaar. Bejaarde laat harde wind op perron, NS in paniek. Stormgevaar. Aansteker aangestoken, NS in paniek. Hittegevaar. Hugeau en de NS, dat zou een mooie rampzalige combi zijn, ik droom ervan, als ik zwaar getafeld heb. Nooit meer treinen in dit land. The horror, the horror.

dathoujetoch | 21-12-21 | 08:55 | 6

@dathoujetoch | 21-12-21 | 09:01:
Nee, omdat Europese regelgeving voorschrijft dat spoorbeheerder en vervoerder juridisch gescheiden moeten zijn. Zwaar inefficiënt inderdaad, maarja, dat is wat we van de EU inmiddels gewend zijn...

Lambik1 | 21-12-21 | 09:17

@Lambik1 | 21-12-21 | 09:17: Oudere spoormensen kunnen voorbeelden van inefficiëntie bij het "oude spoor" zo voor u oplepelen. Die scheiding is heel goed. Dat de staat der nederlanden niet bereid is om de poeplap te trekken voor de instandhouding en uitbreiding van het spoor, dat is pas beangstigend. Steeds meer vrachtverkeer op de weg, en de spoorverbindingen naar D overbelast. (Met uitzondering van de Betuweroute, maar daar wil niemand rijden). Er moeten investeringen worden gedaan. En Prorail moet een potje aanhouden om technisch geschikte lokomotieven of treinstellen in eigendom aan te houden, of te huren. Die treinen van tegenwoordig gaan kapot als de bovenleiding een beetje knettert. De electronica in die dingen kan er niet tegen. Vroeger had Prorail een contract met de eigenaren van historisch materieel voor z.g. ijzelrijden. Dat is dus blijkbaar wegbezuinigd. Heel vroeger konden ze de bovenleiding op ijzelschakeling zetten, door technische omstandigheden werkt ook dat tegenwoordig niet meer.

hotnot | 21-12-21 | 11:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Rayonhoofd. Kent u die uitdrukking, dames, heren, luisteraars?

goedverstaander | 21-12-21 | 08:54 | 1

Mag u dat zeggen? Ja, dat mag u zeggen.

Lorejas | 21-12-21 | 08:55

ProFail at work.

Vanilla | 21-12-21 | 08:53 | 1

Ik heb vakantie hoor...

ProFail | 21-12-21 | 10:51

Dit topic stond al klaar. Even wat lokale en actuele variabelen invullen en klaar voor het CMS.

Nee dus! | 21-12-21 | 08:52

Nou, conducteurspetje op en ik verdwijn wel weer naar zolder. Ga ik daar lekker wel het spoorboekje volgen.

Lorejas | 21-12-21 | 08:52 | 3

Heet de tuk zo tegenwoordig?

elfenstein | 21-12-21 | 08:53

Vergeet uw spiegeleitje niet.

goedverstaander | 21-12-21 | 09:19

Spiegel en rolstoel ook mee?
Opa van Flodder.

Zitvlak | 21-12-21 | 09:19

Gewoon stoppen met treinen. Ben je van alle gezeur af. Ja, ook dát gezeur.

elfenstein | 21-12-21 | 08:51

Het zijn niet de grootste lichten die naar civiele techniek worden gestuurd, en het zijn niet de slimste onder hen die vervolgens naar prorail gaan.

Barre_de_k | 21-12-21 | 08:50 | 2

Er zijn ook hele slimme mensen die overal commentaar op geven, vooral over dingen waar ze geen kaas van hebben gegeten.

Peerkeoud | 21-12-21 | 09:52

Kan rutte niet een functie bij prorail krijgen .... zelfde soort prutsers.

rotator | 21-12-21 | 12:59

Vraag me wel eens af, wat zou een treinkaartje kosten als we alle investeringen doen die zorgen dat de treinen met die paar keer dat we een beetje koud weer hebben door blijven rijden?
We zijn geen Oostenrijk, Zwitserland of Scandinavië waar koud winterweer een garantie is en je niet buiten deze investeringen kunt.

WellimHollander | 21-12-21 | 08:49 | 1

Je kunt nachts blijven rijden voordat er teveel rijp op de bovenleiding is aangegroeid.

Je kunt de wisselverwarming aanzetten voordat de wissel bevroren is.

Of je doet dat allemaal niet, succes verzekerd.

KlaagGraag | 21-12-21 | 10:08

Amateurrail

Ray Skak | 21-12-21 | 08:48

Hier in Zwitserland vallen er alleen wat treinen uit bij suicidale acties van mensen op het spoor (Personenunfall) of bij extreem onweer.

van Oeffelen | 21-12-21 | 08:47 | 12

@Oef: Haar-ausfall? Jammer.

Lorejas | 21-12-21 | 09:08

Van Oeffelen, je weet zelf dat je onzin schrijft.
De punctualiteit van treinen in Zwitserland was volgens een rapport in 2016 tussen 83% en 88% terwijl dat in Nederland toen 91% was. Dat terwijl er in Zwitserland een stuk minder treinen rijden dan in Nederland.
Dus schei uit over Zwitserland, daar zuigt het OV pas écht apenballen.

Bakkeleures | 21-12-21 | 09:15

Nou de trein bij Kandersteg is bij veel sneeuwval gespert, of er is weer eens te weinig personeel wegens ziekte.

Schemerlamp | 21-12-21 | 09:17
▼ 9 antwoorden verborgen

De enige reden waarom ProRail dat tweette was omdat ze heel graag wilden zeggen dat er maar 8 reizigers in die trein zaten.
(waarvan dan waarschijnlijk 4 NS medewerkers op weg naar hun werk)

TheOtherWhiteMeat | 21-12-21 | 08:46 | 1

Met welk doel?
Willen ze zichzelf graag opheffen?

obi1 | 21-12-21 | 08:56

Een trein die 144 ton weegt en 1260 kW vreet om 8 man te vervoeren.
Volgens mij is dat allemaal niet zo klimaatneutraal.

2voor12 | 21-12-21 | 08:45 | 3

Verpest het nou niet. Als je het omrekend naar kw per kilo, en rekening houdt met allerlei goede dingen, dan is de trein geweldig goed.

Lochos | 21-12-21 | 11:03

Ik vloog een paar weken geleden met KLM in een Embraer: 12 passagiers. En dan verplicht naast elkaar moeten zitten. Ja regeltjes.

whitechocolateface | 21-12-21 | 14:12

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen