Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Consumentenbond onthult het kruidencomplot

De wereld is voorgelogen

Word wakker mensen! U wordt al jaren voorgelogen door de kruidenelite die de touwtjes van deze culinaire maatschappij stevig in handen heeft. Ze houden het volgzame volk zout zoet met felgekleurde verpakkingen vol pittige namen en smakelijke afbeeldingen, maar daardoor ziet u niet welke flauwe complotten zich binnenin afspelen. Want ze willen u doen geloven dat u dure kruiden koopt, maar dat blijkt dus voornamelijk te bestaan uit zout, meel en andere goedkope opvulling. En dat stopt u vervolgens zonder te weten in uw eigen lichaam! Echt waar, dat hebben we gelezen op internet. Eindelijk komt dit duistere geheim boven water dat tot nu toe alleen maar bekend was bij mensen die zich enigszins interesseren voor koken. Het is een complot om de Nederlandse keuken zo smakeloos mogelijk te houden en dat lijkt tot nu toe te lukken. Maar niet langer! Bevrijd u van dit kruidenkartel! Het wordt tijd dat we teruggrijpen op onze VOC-herkomst, toen kruiden nog echte kruiden waren. Waar blijven die tribunalen? Taste to the people! Baas in eigen bord! Ons pakken ze niet langer met hun pakjes. Wij doen niet meer mee. Revolutie!

Reaguursels

Inloggen

Getver, hoe kan je die zooi uit die pakjes überhaupt naar binnen krijgen: bah!

Goed-hardt | 09-12-21 | 22:23

Processed food in welke vorm dan ook kan je het beste links laten liggen.

brawler | 09-12-21 | 18:53

Xenos is ook wel een aanrader met die 4 soortenpotten. Zit ook wel 10% zout in maar wel duidelijke kruidenpaletten die prima op vlees, groente en saus en van alles gaan. Geeft alles een touch.

Shoarmamasutra | 09-12-21 | 18:34

Dat is niet echt nieuws, staat om de 5 jaar ergens.
Gewoon etiket lezen.
En t is wel eens moeilijk bij de supermarkt maar bij Turkse winkels is een ruim aanbod.

Shoarmamasutra | 09-12-21 | 18:25

Als je zo gaat redeneren is er eigenlijk geen verschil tussen Coca Cola en Pepsi Cola.

zwarte_weduwe | 09-12-21 | 18:08

Heb hier 53 (één gesneuveld helaas) glazen potjes staan met verschillende kruiden. Potje leeg, nieuwe zak halen bij de Turk of toko. Heb nog nooit van die kant en klaar dingen gehaald.

Sinterbikske | 09-12-21 | 16:59

Van dit soort onderzoeken kan ik er ook nog wel een paar verzinnen:

Ik heb ergens gehoord dat je zelfs met bier genept wordt... het bestaat voor maar liefst 93% uit water!!! Oplichters!!! Boycotten die handel!!

Grapevine | 09-12-21 | 16:44

Als je ergens gaat eten of eten afhaalt, hoef je geen etiketten te lezen. Probleem opgelost.

Een Surinaamse vriendin leerde van haar oma authentieke pom te maken.
Eindelijk wisten we het geheime recept.
Ingrediënten: maggikruiden, blokje Knorr, ....

Angelina-a | 09-12-21 | 16:36 | 2

Pom?

TRUMP | 09-12-21 | 16:50

@TRUMP | 09-12-21 | 16:50: oranje smurrie met dusdanig gare kip erdoor dat zelfs de botjes opgepeuzeld kunnen worden.

GazonMaaierMan | 09-12-21 | 17:06

Voordeel van de zakjes is dat je niet hoeft na te denken over een goede mix van kruiden/specerijen en dat de mix gelijk goed is. Ik ben erg tevreden over de Santa Maria taco seasoning mix, ondanks dat het vast veel zout zal zijn.

ZoltarTheMagnificent | 09-12-21 | 16:17 | 2

Ingredienten: zout, palmolie, maiszetmeel, glucosesyroop en paprika poeder en nog 10 E nummers. Zomaar een gok, maar ben bang dat ik aardig in de buurt zit

Fijn_dat_je_er_bent | 09-12-21 | 16:37

Bij turken heb je ook vaak kant en klare mixen zoqls Ras el Hanouf, piri piri etc

Shoarmamasutra | 09-12-21 | 18:29

Ook in een vuurwerkcake zit ongeveer 20% kruit, de rest is klei papier en karton.
Het komt zo wel erg dichtbij.

willem n | 09-12-21 | 15:35 | 1

Heeel wat kruidnoten gegooid laatste tijd, maar niet eentje ging er af.

Shoarmamasutra | 09-12-21 | 18:22

nog mazzel dat er geen zaagsel in zit

Risingson | 09-12-21 | 15:25

Sowieso nooit begrepen waarom je dit soort prefab meuk zou kopen. Met een leuke la gevuld met zout, peper, nootmuskaat, kerrie, paprika, ui, knof, gember en lemongrass poeder kom je toch echt een heel eind.

cloudoflogic | 09-12-21 | 14:54 | 5

Wel bij de toko vandaan?

Keutels | 09-12-21 | 15:38

En de meeste gedroogde kruiden blijven je hele leven lang goed.

lekgoot | 09-12-21 | 16:20

@lekgoot | 09-12-21 | 16:20:
-
Maar ik zou ze als ik u was tóch maar even ieder jaar vervangen. qua smaakverlies...

bisbisbis | 09-12-21 | 17:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Wisten we dit niet al? Haal je kruiden in een Toko, of andere specialist.

Ray Skak | 09-12-21 | 14:45

Ik bereid al mijn gerechten met dobbelsteentjes spek. Geeft een goede basissmaak. Voordeel is je hoeft geen zout toe te voegen. Ik geeft toe het is een stevige smaak maar als je wat subtieler wil: gewoon wat minder dobbelsteentjes.
Nou denk je, is dat niet een wat eenzijdige smaak. Nee. Want qua kruiden zit het ook wel goed. Mijn persoonlijke varkensboer heeft namelijk getrainde varkens. En hij zorgt goed voor ze. Hij geeft ze bijvoorbeeld gevariëerd voedsel: er zijn er bij die vreten de hele dag basilicum, een ander juist oregano en een paar krijgen louter Piri-piri. Voor vrijwel elk supermarkt kruidenpotje heeft hij een ander varken: Sambal badjak, zongedroogde tomaatjes, Semoor Djawa, en natuurlijk Pangang en nog veel meer. Vrijwel alles. Het zijn in feite levende marinade-biggetjes. Dus met de afwisseling van smaak en smak zit het wel goed.

LD69 | 09-12-21 | 14:45 | 2

Zo’n culinaire uiteenzetting verdient gewoon een kuddo, bij deze x

(Behind)Doors | 09-12-21 | 15:57

Dus dan betaal je een paar euro voor een zakje met een recept erop en een paar kruiden. Je hoeft alleen zelf nog maar vlees, groente en rijst / pasta o.i.d. dergelijks toe te voegen. Gewoon een fantastisch verdienmodel van unielever ten koste van domme luie mensen.

Kukooo1 | 09-12-21 | 14:38

Als je kruiden wilt moet je geen mix kopen.
Verder waarom zou je gehaktballenmix kopen?
Voor 500 gram gehakt: zout, peper en nootmuskaat. Een ei en 4 beschuiten. Zout, peper en nootmuskaat heb je toch in huis ? Ei en beschuit toch ook.
En tot slot.
Wilderst zou wel raad weten met dit topic.

grapo | 09-12-21 | 14:34

Vroeger wel gehaktkruiden gekocht. Toen wij erachter kwamen dat er meer dan 60% zout in zat, zijn we gestopt met de aanschaf van alle kruidenmixen.

Veiligheidsslot | 09-12-21 | 14:31 | 1

Das niet handig. Je had beter kunnen stoppen met zout kopen. Dat zit blijkbaar al in de mix.

echtpaul | 10-12-21 | 10:41

Lees het boek, "Salt, Sugar and Fat" - Er gaat vanzelf een (per)verse wereld voor u open.

Grote bedrijven als Frito-Lay, produceren rommel die eigenlijk geen voedingswaarden bevat - Maar wat smaakstoffen, in een flitse verpakking.

Link:
en.wikipedia.org/wiki/Salt_Sugar_Fat:...

Nederlandop1 | 09-12-21 | 14:27 | 1

Niets nieuws, weer moesten in het verleden 15 jaar geleden ooit "bacon" smaak testen voor een grote chips boer. Daar zat geen milligram bacon in kan ik je vertellen...

Linke Soep | 09-12-21 | 15:09

Willekeurige stamppot gezonder en smakelijker maken doet u met knolselderij naast de normale aardappelen en gewenste groentensoort.

Zetten | 09-12-21 | 13:53

Haal al sinds jaren mijn echte losse kruiden bij de toko. Dat kan zelfs in grootverpakkingen. Samen met een pot zout en wat bindmiddelen komt er geen pakje meer in mijn huis. Een uitzondering is een pot gefermenteerde zwarte bonen. Dat fermenteren van de zwarte bonen gebeurt ook met zout, als ik dat gebruik dus geen extra zout toevoegen. Is ook een stuk goedkoper dan die losse kruiden maffia in de supermarkt. Dus deze bindende tip, ga voor kruiden naar je lokale toko!

Zuma | 09-12-21 | 13:49 | 1

Doe ik al jaren. Meestal bij een Chinees of een Indiër.

Rest In Privacy | 09-12-21 | 13:54

Als deze zooi gewoon aan banden werd gelegd, was 't aantal obese, hypertense of cardiovasculair lijdende mensen significant lager... want al dat zout, E-nummers en mononatriumglutamaat maakt dat je meer eet dan je honger hebt.

ReyNemaattori | 09-12-21 | 13:49 | 3

Ojé: umami/ve-tstin wappie-Alert !

LD69 | 09-12-21 | 14:33

Adoe hé, niet aan mijn ve-tsin komen.

Dude heb je eten | 09-12-21 | 17:31

Al jaren flikkeren bedrijven producten op de markt die eigenlijk niet kunnen.
Plastic en andere troep en nu dit.Raar dat alles mag.

pejoar | 09-12-21 | 13:48 | 2

Precies. Beter zoveel mogelijk verbieden.

dasechtgeenstijl | 09-12-21 | 14:45

Het is niet alleen winst. Voor zo'n enorme wereldbevolking aan via reclame gek-gemaakte gemaks-slaven zou je de oppervlakte van Uranus nodig hebben om al dat voedsel te produceren als het allemaal puur zou moeten zijn. Jam bestaat uit ongeveer 45 % uit fruit. Rest is suikers, esthers, enz. Brood: beetje granen en bij sommige winkels verder alleen sojaschroot, bonenmeel, suiker. Bedrijven die brullen dat ze De Wereld Voeden produceren vooral bulkrotzooi.
Als vegetariër probeerde ik vaak te achterhalen hoe het met ingrediënten zat. Vaak zeiden ze het niet te weten. Maar nou weet ik toevallig dat dat wel zo is. Ze weten de herkomst èn kwaliteit heel nauwkeurig. Laboratoria en opgeleide proevers doen dat werk. De beste partijen van de velden en kassen gaan naar de betere winkels. Daar betaal je flink voor. De rest is voor gewone supermarkten. De echt mindere oogsten (smakeloos, bitter, scherp, zuur) gaan naar de industrie of discountsupermarkt. Dan vreet je vooral smaakstoffen, vulmiddelen en conserveringsmiddelen en een deel half afgekeurde oogst. Daarom smaakt het daar jaar in jaar uit exact hetzelfde.
Ik wens u allen - met dit in gedachte - een prettig diner vandaag.

zeurmachine | 09-12-21 | 13:46 | 1

Met andere woorden, er zijn te veel mensen op deze aardkloot. Ook dat is niets nieuws. Maar laten we nog met islam importeren waar de imam zegt dat men zo veel mogelijk moslimkinderen moet baren... Ja ik trek het weer naar de islam. Daar zit de oorzaak namelijk. Geen andere religie maakt zo veel kinderen.

Linke Soep | 09-12-21 | 15:32

LOL, het merendeel der bevolking eet nog steeds voorbereide zooi.
Als je kookt vanuit basis pure producten, met peper, zout, enkele pure kruiden, is het eten zóveel lekkerder.
Kip met peper, zout, olijfolie.
Biefstuk met zout, op kamertemperatuur, aanbakken in net walmende olijfolie, licht garen op 100°C in de oven en dan op 150° (niet walmen) in de beetje roomboter/bewaarde olijfolie omwentelen… 5min laten rusten op plank (licht afkoelen).
Meesterlijk, weinig voor nodig.

Braco.me | 09-12-21 | 13:35

Koop je kruiden los. Bij de groothandel. Maak zelf je kruidenmixen.
Dan weet je wat er in gaat, en ook dat er geen fluf inzit om maar goedkoop extra volume te geven en geen hartaanval-sterkte hoeveelheden zout.
Verder wat hieronder gezegd wordt: LEES dat etiket.
Wil je toch een kant en klaar zakje (want lui of je kookt bijna nooit) kies dan de optie met het minste zout en of suiker (vaak niet het A merk)

JanVergoor | 09-12-21 | 13:32

Als heren Knorr, Maggi of Honig het hebben bedacht, wie ben ik dan om te denken dat ik het beter kan? Gemak dient soms de mens. Gewoon zorgen dat de maaltijd verder bestaat uit verse elementen. Al die opgeheven vingertjes blijken soms zelf de meest achterlijke leefstijlkeuzes te maken - quinoa e.d. eten en ondertussen pilletjes slikken en andere geestverruimende rotzooi gebruiken - dus die zijn af.

MickeyGouda | 09-12-21 | 13:32 | 1

Havermelk, vergeet de havermelk niet.

zeurmachine | 09-12-21 | 14:03

En wat ik nog mis in het verhaal: op deze manier weten de marketeers weer eens te zorgen voor verpakkingsmaximalisatie. Zo klein mogelijke inhoud (want is duur om te produceren), in een zo groot mogelijke verpakking (want dat geeft de consument een fijn gevoel). En dan liefst die oversized verpakkingen deels in papier uitvoeren, zodanig, dat het wel 'minder verpakkingsmateriaal' bevat, maar onmogelijk om te scheiden.
Echt, de marketeers van deze wereld creëren de afvalberg.
Denk eens terug aan hoe weinig afval er vroeger geproduceerd werd, toen niet alles in individuele verpakkingen zat.
Oh ja, on topic: die zakjes voor gehakt zijn verneukeratief. Inderdaad, alleen maar paneermeel en zout. En veel verpakking natuurlijk.

welatenheterbijzitte | 09-12-21 | 13:30 | 1

Ook dat. Papieren theedoosjes zijn vaak veel groter dan het volume aan theezakjes er in. Vooral bij duurdere merken.

zeurmachine | 09-12-21 | 13:32

Mensen lezen geen etiketten omdat ze graag sprookjes en dromen kopen. Als mensen kruiden kopen voor de smaak: Koop iets met 100% van het kruid wat je zoekt, of een mix ZONDER ZOUT. Goedkoper dan maggi bij de meeste tokos..

Williz | 09-12-21 | 13:23

Wat een verrassing zeg.. Zout is met € 0,25 per kilo de goedkoopste smaakmaker, een potje kruiden zit al snel tussen de € 20,00 en € 60,00 per kilo (consumentenprijzen). Als je zoals ik geen heel erg goede kok bent maar wel op je eigen kookkunsten bent aangewezen moet je gewoon zorgen voor een goedgevuld kruidenkastje. Als je dan toch zo gesteld bent op een bepaalde kruidenmix dan maak je die gewoon na met de losse kruiden en verminder je drastisch de >50% zout. Gezonder, lekkerder en ondanks de hoge prijs van pure kruiden toch nog een stuk goedkoper dan voor iedere maaltijd weer een apart Unilever zakje kopen.

Bugblatter | 09-12-21 | 13:22

Laatst een pak bessensap gekocht.
Blijkt dat voor 90% uit appeldruivensap te bestaan.

Osdorpertje | 09-12-21 | 12:56 | 4

Appelpoeder, aangelengd met water ter plaatse waar het goedje verpakt wordt.

_pacman_ | 09-12-21 | 13:02

En die andere 10%?

deKerrieKip | 09-12-21 | 13:58
▼ 1 antwoord verborgen

Tja. Zelf kruidenmengsels maken kost tijd. Dus is men dit soort rommel gaan maken. Maar men heeft hierin nog steeds een keuze hoor. Niet kopen en de handen uit de mouwen steken.
Maar ja, gemak staat tegenwoordig zeer hoog in het vaandel.
Mensen die echt van koken houden gebruiken al die shit niet.
Geen pakjes, geen kant en klaar producten enz.
Nemen er ook de tijd voor.
Dus weinig kans op die zogenaamde boycot!

Mispel | 09-12-21 | 12:54 | 1

Dit dus! * duim op steken doet*

LoesjeP | 09-12-21 | 13:29

Pakjes zijn voor paupers.

Antigoog | 09-12-21 | 12:46 | 1

In supermarkt zit alleen in de stellingen die tegen de buitenmuren staan echt voedsel, dus zuivel vlees en groenten, de rest is goedkope bewerkte troep die voor veel verkocht wordt. Nog beter ga je naar de vak zaken in Vlees, vis, groenten, kaas en zuivel.

HD50 | 09-12-21 | 12:45 | 6

@staat het bier koud? | 09-12-21 | 13:13: bij de Jumbo niet hier; vers fruit en groente helemaal aan het eind van de winkel nadat je alles al hebt verzameld in je kar.

ofarim | 09-12-21 | 13:23

@Joris Beltsin | 09-12-21 | 12:51: van oudsher omdat elektrische voeding voor de koelingen bouwkundig het makkelijkst te realiseren is vanaf de wanden. Verder alle marketingtrucs die medereaguurders al genoemd hebben.

HD50 | 09-12-21 | 13:25

@Red shirt | 09-12-21 | 13:09: verleid

Argyronauta | 09-12-21 | 14:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Zelf mijd ik de zee al lang, veel te veel zout.

funda | 09-12-21 | 12:43

Joh, in kruiden mix zit vooral zout.. ik weet er nog 1, in drank zit vooral water.

HD50 | 09-12-21 | 12:40 | 1

Pleurt op..

NiCeY | 09-12-21 | 12:52

Ik denk dat de meeste mensen niet een weten hoe verslavend suiker werkt. Als je lange tijd veel op suiker geleefd hebt, dan weet je lichaam bij het sporten niet eens meer hoe het zonder suiker zijn energie haalt. Maar letterlijk alles zit er vol mee in combinatie met natrium. Suiker is niet slecht, maar je moet er niet teveel van nemen zoals met alles eigenlijk. Dus neem een app en vul het voor een week in en kijk wat je kan vervangen door betere keuzes.

bullent | 09-12-21 | 12:37 | 3

Ik heb de Apple Health App, die vertelt mij zelfs wanneer het verstandig is binnen een straal van 5 kilometer bij een ziekenhuis te blijven.
De volgende versie schijnt het zorgpersoneel alvast te alarmeren.

funda | 09-12-21 | 12:46

Neem een app??? Voor wat? Zo moeilijl is het allemaal niet hoor. Alles in proporties, geen sloten frisdrank,koekjes chips of andere snacks. Ik doe drie jaar met een pak suiker met kinderen in huis.

miko | 09-12-21 | 12:54

@miko | 09-12-21 | 12:54:
Nou als het zo makkelijk was had niet 50% in 2020 van boven de 18 in Nederland overgewicht. Je hoeft ook geen app te nemen. Maar het is wel een van de makkelijkste manieren om binnen een korte tijd achter te komen wat mensen in een week allemaal verkeerd naar binnen werken.

bullent | 09-12-21 | 13:02

Hoeveel zout (en vet) denken jullie dat restaurants door het eten gooien? Heel wat meer dan je thuis doet.

Mr_Natural | 09-12-21 | 12:30 | 5

Hoe meer sterren hoe vetter het eten.

miko | 09-12-21 | 12:51

Hopelijk geen haar in de soep of roet in het eten.

van Oeffelen | 09-12-21 | 13:18

De warme bakker schijnt de zoutpot ook ERG goed te kunnen vinden, vaak. Maarja: Die hoeven geen ingredienten op te sommen.

Williz | 09-12-21 | 13:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat heet VOC-mentaliteit.

Schoorsteenveger | 09-12-21 | 12:28 | 1

Toch?

Joris Beltsin | 09-12-21 | 12:35

Het merendeel van de producten die in de supermarkt worden verkocht is nauwelijks voedsel te noemen maar hoofdzakelijk marketing. Ik durf de bewering aan dat 'voedselfabrikanten' onze smaak verwoesten. Veel mensen kunnen überhaupt geen eten klaarmaken waar geen toegevoegd zout en/of suiker in zit. Zout houdt vocht vast en verhoogd daardoor uw bloeddruk en suiker de hoogte van uw insulinespiegel. Waardoor u een hongergevoel krijgt en meer gaat eten. Is rookt slecht dan is al dat voorgefabriceerd 'voedsel' een goede tweede.

Red shirt | 09-12-21 | 12:26 | 2

Pas op. Rookt verhoogd!

JohanF | 09-12-21 | 12:37

In mijn telling is stressen op nummer een en zitten op nummer twee het meest slechte wat je kan doen kwa gezondheid.

bullent | 09-12-21 | 12:40

Mijn hartaandoening is erfelijk, had ik niet zo gezond geleefd was ik mogelijk al rond mijn 40e, pakweg 15 jaar eerder, geconfronteerd met hartaandoening. Leefde al met weinig zout, matig wijn, bescheiden met eten, altijd veel groente, helaas niet altijd fruit. Nu vanaf augustus: geen wijn, geen koffie, koken zonder zout, echte zoutarme producten, zeer weinig zoete zaken. Roken deed ik al niet.

Maar naast mensen zoals mij met erfelijke afwijking (ook toen iemand van 18, vond dat erg) zag ik in ziekenhuis op hartbewaking precies dat wat je verwacht: overgewicht, patiënten die veel hadden gedronken, veel zoutinname en ze rookten Roken en drinken krijgt in onze samenleving terecht veel aandacht, maar ook zout is een helper ervan een sluipmoordenaar.

Wanneer ik nu in de winkel loop verbaas ik me waar onnodig of eigenlijk helemaal niet noodzakelijk veel zout in zit. Begrijp dan ook niet waarom de overheid daar niet hoog op inzet om voor elkaar te krijgen dat zout - nogmaals vaak veel te veel - aan banden wordt gelegd bij de voedselindustrie/Unilever etc. Zeker in producten waar het niet in hoort. Bijvoorbeeld: appelstroop. Je denkt aan zoet, maar er zit zout in....
Magnetronmaaltijden zit giga veel zout in.

Verwacht dan ook met kinderen met nu al overgewicht dat we die later met hartaandoeningen terugzien als volwassenen. Ondanks voedingslessen op scholen.

Artsen kunnen waarschuwen wat ze willen, maar wanneer overheid niet ingrijpt bij de voedselindustrie zie ik het zeer somber in. En verder veel voorlichting: wijn en roken, wees er voorzichtig mee!

Jan, Leiden | 09-12-21 | 12:25 | 3

U heeft volkomen gelijk en wens u nog vele jaren met gezond eten toe. Eten met een zout- en suikerarm dieet is geen beperking maar een verrijking: uw papillen worden verwend met echte smaken. Net stoppen met roken geen beperking maar een verrijking van het leven is.

Red shirt | 09-12-21 | 12:35

Zout is een smaakversterker en een conserveringsmiddel. Twee zeer aantrekkelijke eigenschappen voor de voedselindustrie. Daarom zit het overal in.

Muxje | 09-12-21 | 12:37

@Red shirt | 09-12-21 | 12:35:
Ja, klopt, je proeft ook weer meer echte kruiden. Dank voor de wensen!

Jan, Leiden | 09-12-21 | 13:47

Madam Jeanette is wel heet.

Piet Karbiet | 09-12-21 | 12:22 | 1

Nope, valt wel mee. er zijn hetere habaneros om over de ghost peppers maar niet te spreken

miko | 09-12-21 | 12:49

De consumentenbond, als ze vroeger stereoapparatuur gingen testen was het op één na goedkoopste altijd het beste want dat klonk best goed, zat ik dan met mijn Krell installatie van over de tienduizend gulden.

uisge baugh | 09-12-21 | 12:19 | 1

Een apparaat om cassettebandjes en langspeelplaten af te spelen van meer dan tienduizend gulden. Oef. Wel beter dat je nu via internet makkelijker prijzen kunt vergelijken,dan wordt je minder makkelijk opgelicht.
Met rente erbij is u toen een poot uitgedraaid ter waarde van een bescheiden appartement vandaag.

Het brein erachter | 09-12-21 | 12:48

Van Oef eet voornamelijk op smaak, vies eten was iets uit een ver verleden.

van Oeffelen | 09-12-21 | 12:19 | 7

@Red shirt | 09-12-21 | 12:36: au jourd'hui le saumon norvégien fumé maison découpé devant vous Garniture classique et Terrine de foie gras de canard maison confit de kumquat aux fleurs alpines, pain brioché.

van Oeffelen | 09-12-21 | 13:21

Mensen die geen smaak hebben kunnen niet oordelen over smaak.

dathoujetoch | 09-12-21 | 14:38

@van Oeffelen | 09-12-21 | 13:21: ik schrijf moeilijke woordjes over goed he ik weet niet wat het betekent

dathoujetoch | 09-12-21 | 14:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Vlees uit Duitsland bevat traditioneel ook veel minder water waardoor je vlees in de braadpan geen soep wordt en je later op je bord echt vlees proeft... Heerlijk

Zoethoudertje | 09-12-21 | 12:19 | 3

Dat geldt voor vlees van elke fatsoenlijke slager, daarvoor hoef je niet naar Duitsland hoor. Gewoon geen vlees kopen in de supermarkt.

Het brein erachter | 09-12-21 | 12:50

das war einmal. Inmiddels zit DL ook gewoon aan de kiloknallers hoor,

zeeman73 | 09-12-21 | 12:53

@Het brein erachter | 09-12-21 | 12:50: Inderdaad, ik haal mijn vlees meestal ook in Nederland bij een goede slager, daar is niks mis mee.

Argyronauta | 09-12-21 | 14:22

En de rechter openbaarde vandaag dat Willem Engel voor 100% uit kudt bestaat.

Conan de Rabarber | 09-12-21 | 12:13

De echte mafia zit in de cup-a-soup-achtigen. Een hip zakje voor duur geld. Bevat alleen maar zout.

konjodebonjo | 09-12-21 | 12:12 | 6

@Conan de Rabarber | 09-12-21 | 12:14:
Ik zat er op te wachten, de lulhannes die begint over ve-tsin oftewel MSG.
MSG is een stof die we zelf aanmaken en die ook in grote hoeveelheden voor komt in: Tomatenpasta, champions,aardappel etc. MSG is het eerste wat je in je bakkes kreeg na je geboorte via de tieten van je moeder.

miko | 09-12-21 | 12:47

@miko | 09-12-21 | 12:47:
Lang leve Facebook. En inderdaad, echte champions eten ook gewoon ve-tsin.

Spring Bruissteen | 09-12-21 | 12:56

@miko | 09-12-21 | 12:47: niks mis met ve-tsin, maar niet te veel, want bevat ook natrium, net als keukenzout.

Argyronauta | 09-12-21 | 14:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Nja, om sausen te binden ben je wel meel nodig ja, wel handig dat het er al inzit, afgemeten en wel.

photto | 09-12-21 | 12:11 | 5

@miko | 09-12-21 | 12:44: Vlees moet naar vlees smaken. U bent misschien liefhebber van de vdValk tournedos zwemmend in de pepersaus, maar fijnproevers doen dat nooit. Saus over het garnituur ja, of over het bord, maar niet over vlees. In een stoverij of een curry mag het wel overigens.

small_town_dude | 09-12-21 | 12:50

Een goede biefstuk verdrinken is inderdaad niks. Maar een goede saus bij mijn avondmaaltijd. De ware kok toont zich in zijn saus. Een heerlijke says maken is een echte kunst!!

Het brein erachter | 09-12-21 | 12:52

@Red shirt | 09-12-21 | 12:39: Inderdaad, ik neem ook nooit een saus, en zoiets over een biefstuk gieten is gewoon barbaars. Of het moet een smakeloze kutbiefstuk zijn, maar die mijd ik als de pest.

Argyronauta | 09-12-21 | 14:29
▼ 2 antwoorden verborgen

En brood dan? Dat weegt bij de supermarkt nagenoeg niets tegenwoordig. Je koopt lucht (en met vleeswaren koop je water).

Wil je bewust kopen in een supermarkt, dan ben je wel eventjes zoet met het lezen van alle ingrediënten op alle potjes. 'Zonder suiker' betekent mët dextrose of fructose of wat voor ose dan ook maar ( www.google.com/search?q=benamingen+vo... ), etc. Je moet nogal een voedingsdeskundige zijn, maar neem het de supermarkten niet kwalijk, die zijn immers uit op jouw geld. Eerder kun je het onderwijs kwalijk nemen dat we onze kinderen niet met deze kennis opvoeden. Kennis over voeding, kennis over marktwerking, economie (belastingwerking, hoe doe je je aangifte, hoe wordt je zzp'er), geopolitiek en kapitalistisch systeem, ... Nee, rekenen en taal moet je leren, voor dat andere doe je later maar een studie des levens of een studie econometrie ofzo.

Prio's:
1. Onderwijs verbeteren
2. Consumentenbescherming door inperking van misleiding/reguleren marketing (Haal het oude plan nog maar eens van stal om oerwoud aan levensmiddelenkeurmerken verplicht te verminderen. Consument diffuus houden is in belang van producent en supermarkt.)

mozaard | 09-12-21 | 12:09 | 2

@Air van Boven Dorens | 09-12-21 | 12:14: Handhaven op naleving heeft helaas geen prioriteit bij de NVWA.

Verder: 1. Onderwijs! en 2. Consumentenbescherming!

mozaard | 09-12-21 | 22:53

Stop Kruidenarbeid - Save the Chili

wezen | 09-12-21 | 12:08

Ik heb peper in mijn reedt, 100% puur en onversneden

the brush | 09-12-21 | 12:07

En u dacht dat walnoten van nature die lichtbruine kleur hebben ? Forget it, zijn zo donker als wat maar worden gebleekt. Kunnen zomaar Kamervragen over gesteld worden.

Bibop | 09-12-21 | 12:05 | 3

Daarom eet ik de doppen ook niet op.

Spring Bruissteen | 09-12-21 | 12:12

Nee hoor, die worden versneld gedroogd daarom behouden ze hun kleur. als je gras vriesdroogt blijft het ook groen als je het in de open lucht droogt krijg je oxidatie en daarom de bruin gele kleur. Walnoten worden echt niet gebleekt.

miko | 09-12-21 | 12:41

Walnoten komen in de noten boomgaard van smoelensmid , juist heel licht van kleur uit de dop als ze net geoogst zijn , je moet ze minimaal drie weken drogen dan krijgen ze de gewenste kleur, maar bleken nee dat is niet de methode

Smoelensmid | 09-12-21 | 13:09

En daar hoor je Lange Frans niet over!

fail | 09-12-21 | 12:05

Pssst, nootmuskaat kopen.

Bibop | 09-12-21 | 12:03

Het is bekend dat kruiden die in Nederland in pot of bus gaan bestraald worden? Lage of onschadelijke dosis of niet, dan liever kruiden uit Duitsland. Net als het Rheinheitsgebot voor bier zijn daar ook strenge regels voor kruiden en specerijen.

Haringkoning | 09-12-21 | 12:02 | 4

Het reinheidgebod voor bier is grote onzin. Daarom smaakt al dat bier hetzelfde in Duitsland. Niet voor niet komt echt bier uit Belgie en nederland.

miko | 09-12-21 | 12:39

Niks mis met bestralen van kruiden. In Duitsland vinden ze het wel eng: straling, o igittigitt roepen ze dan.

Argyronauta | 09-12-21 | 14:34

@miko | 09-12-21 | 12:39: geef mij maar een glas Jever, ostfriesisch herb, beter dan al die zoete bieren.

Argyronauta | 09-12-21 | 14:36
▼ 1 antwoord verborgen

Unilever is groot geworden via leugens en bedrog en daar zijn ze nooit mee gestopt. Het enige wat ze daarvoor nodig hebben is via lobby in politiek Den Haag en Brussel hun macht en onaantastbaarheid te vergroten. Nou ja ok dan. Ook nog een mega groot marketingbudget om de kudtburgers te laten geloven dat de dure producten echt heel bijzonder zijn. Het schijnt zelfs dat een voormalige HR mannetje van hen een bananenmonarchie van 17 miljoen burgers in zijn zak heeft zitten. Heb ik laatst zelluf gezien op RTL-unilever.

Graaier | 09-12-21 | 12:02 | 1

Lobby in Den Haag? Is niet nodig: mister Unilever himself is daar de baas. Ik denk dat de lijntjes erg kort zijn.

Haringkoning | 09-12-21 | 12:05

Hmm.
Je zou bijna gaan denken dat antivaxers toch al geen flauw idee hadden wat er in hun lijf terechtkomt.

funda | 09-12-21 | 12:02 | 2

Ik koop al jaren geen kruiden in de supermarkt.
Ook al 10 jaar donateur van Foodwatch dus de consumentenbond verteld me niks nieuws.
www.foodwatch.org/nl/current-nieuws/2...

BrulSpin | 09-12-21 | 12:12

@BrulSpin | 09-12-21 | 12:12:
Ja ik weet niet op de verpakking staat ook een ingrediënten lijstje. De Consumentenbond is de enige die hem leest blijkt. Kunnen ze het net zo goed afschaffen.

ikdenkwat | 09-12-21 | 16:09

Hoe zit dat met bier? Ik vraag dit voor een vriend

Zatkniss | 09-12-21 | 12:02 | 1

Daar zit tegenwoordig glucose (suiker) in, terwijl in het brouwproces de suikers op een natuurlijke manier naar boven komen.

photto | 09-12-21 | 12:14

Had de mazzel bij een havenbedrijf te werken waar alle kruiden lagen die er bestaan. Zo nu en dan een monsterzakje van het een en ander mee naar huis. Nu genoeg voorraad tot ik oud en versleten ben.

VanGeffen | 09-12-21 | 12:01

Kijk ook eens naar de inhoud van vleesvervangers. Dat wordt gepresenteerd als beter alternatief voor vlees, maar bestaat echt alleen maar uit zooi en toevoegingen.

Zoelense Hobbyboer | 09-12-21 | 12:01 | 4

@Air van Boven Dorens | 09-12-21 | 12:06: 'voelt bijna als neuken' en 'vaag vlees met onbekende ingredienten' -begrijpelijk dat steeds meer Nederlanders het vlees laten staan.

funda | 09-12-21 | 12:10

Vind Tempé wel mooi spul. Kun je veel mee.
Jackfruit mooie tweede.

Duwbak_Linda | 09-12-21 | 12:19

Over welke 'zooi en toevoegingen' heeft u het precies? Wat wordt waar aan toegevoegd?

Red shirt | 09-12-21 | 12:44
▼ 1 antwoord verborgen

VOC hield zich bezig met de handel in specerijen. Niet in kruiden.

leo de pejo | 09-12-21 | 12:01 | 1

Nevermind, het gros weet het verschil niet...

Air van Boven Dorens | 09-12-21 | 12:07

In jodenkoeken zit helemaal geen jood.

dhrat | 09-12-21 | 11:59 | 7

En babypoeder is gewoon talk..

VolleBak | 09-12-21 | 12:19

In de moorkoppen zitten geen morenkoppen. Wist ik ook niet.

Stijlicoon | 09-12-21 | 12:27

Nee, maar wel bastaardsuiker.

Verbandmeester | 09-12-21 | 14:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Waar blijven de hysterische tegels over E-nummers? Daar schijn je ook serieus ziek van te worden.

Spring Bruissteen | 09-12-21 | 11:59 | 2

Hou op,...voor de idioten weer losgaan dat er gotververdomme E948 in hun eten zit

miko | 09-12-21 | 12:31

Je houdt het toch niet tegen, er is geen kruid tegen gewassen.

Mr_Natural | 09-12-21 | 11:58

Ja ehhh... wil niet lullig zijn maar dit is toch al jaren en jaren bekend?

ikdenkwat | 09-12-21 | 11:58 | 2

Mijn ouders denken nog altijd dat wanneer het in de supermarkt ligt, dat het product dan dus wel in orde zal zijn. "Ze zullen je wel niet vergiftigen." krijg ik dan te horen. Afijn, zij zijn dan ook van de generatie die gekenmerkt wordt met 'loyaal' en 'merkentrouw'.

mozaard | 09-12-21 | 12:18

Maar wie is hier nu dom, de fabrikant of de consument?

Kaas de Vies | 09-12-21 | 11:57 | 7

@Kaas de Vies | 09-12-21 | 12:17:

Elke fabrikant belazerd de boel,
hoeveel etiketten wil je daarvoor lezen?
Hoeveel tijd kost een boodschappen karretje vol met etiketten lezen dan wel niet!?

De_Middelvinger | 09-12-21 | 13:06

@LD69 | 09-12-21 | 15:02: Niet ieder dorp heeft een EkoPlaza om maar wat te noemen, en niet iedereen in de grote stad heeft een vervoermiddel of tijd over om naast zijn/haar drukke baan deze boodschappen te halen bij de boeren uit de omtrek van de stad, noch het geld daarvoor.

En inderdaad: dát maakt velen een slachtoffer van deze maatschappij. (Daarnaast zijn ze ook niet groot gebracht met denken in andere mogelijkheden dan de supermarkt. De mens is een gewoontedier.)

mozaard | 09-12-21 | 22:59
▼ 4 antwoorden verborgen

But I didn't know until this day that it was het kruidenvrouwtje all along.

funda | 09-12-21 | 11:56

Kijk eens een keer naar de keuringsdienst van Waarde, er gaat soms een beerput open. Vroeger bij de kruidenier op t dorp, echte kwaliteit maar wel wat aan de prijs, maar toen ging die kruidenier groeien…..

WibionFire | 09-12-21 | 11:56

Zo zijn paracetamolletjes ook 99% vulstof. Wel zo handig bij het innemen.

denouden | 09-12-21 | 11:54 | 2

Pff, echte mannen kauwen op een berk als ze pijn hebben.

Verbandmeester | 09-12-21 | 11:59

En de rest van de 1% actieve bestanddelen zijn...
youtu.be/v3o0Syaptqg

Reebensteeltje | 09-12-21 | 12:10

Koop gewoon eens van diverse kruiden een fikse hoeveelheid en ga zelf eens mengen. Uiteindelijk kwamen wij erachter dat we slechts een paar combinaties echt lekker vinden op veel van onze gerechten. Daar hebben we een drietal bussen van in de kast staan en onze eigen boemboes zijn een stuk voordeliger.

Verbandmeester | 09-12-21 | 11:54

Als je verwacht dat in een mix voor gehaktballen ook gehakt zit ben je gewoon stom.

Zack Hooi | 09-12-21 | 11:54

Dat is precies de reden dat ik meestal alleen de verpakking opeet. Met blikjes en glas is dat wat lastiger, maar die troep vreet ik sowieso niet.

Ichneumonidae | 09-12-21 | 11:52

Zodra je Unilever producten vermijd heb je een stuk minder kans op rommel in het eten.

Reebensteeltje | 09-12-21 | 11:51 | 1

En je leven wordt een stuk overzichtelijker.

mozaard | 09-12-21 | 12:21

Bij alle producten van Verstegen is zout het hoofd ingrediënt.

redthehaghue | 09-12-21 | 11:50 | 7

Nee! Verstegen heeft 2 jaar geleden een hele lijn zonder zout op de markt gebracht.
In ieder geval bij de Sligro.

LoesjeP | 09-12-21 | 14:42

@uisge baugh | 09-12-21 | 11:55: gekookte aardappelen eet ik altijd zonder zout, smaakt prima (als je maar het goede ras hebt). Patat doe ik een beetje zout op. Maar vlees zonder wat zout vind ik ook niet lekker en zoutloos brood is inderdaad niet te vreten.

Argyronauta | 09-12-21 | 14:44
▼ 4 antwoorden verborgen

De verpakking is duurder als de inhoud.

kneuterzak | 09-12-21 | 11:50 | 7

@Zack Hooi | 09-12-21 | 11:52: ver-pak-ing. Eén k dus, het is geen 'koning' aan het eind.

mozaard | 09-12-21 | 12:24

Eh, dan?

uisge baugh | 09-12-21 | 12:33

@uisge baugh | 09-12-21 | 12:33: Inderdaad duurder dan, en als we naar Zandvoort gaan.. het blijft voor veel mensen moeilijk..

Smoelensmid | 09-12-21 | 13:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Eindelijk weer eens nieuws wat er echt te doet!

WillemBaas | 09-12-21 | 11:49

Kijk altijd naar keuringsdienst...je mond valt open bij al die bedriegers die men voedselproducenten noemt

Den-Pol | 09-12-21 | 11:49 | 1

Het lijkt alsof je verbaasd bent. Maar wat verwacht je anders?

mozaard | 09-12-21 | 12:26

Het moet niet gekker worden, straks blijkt nog dat suiker maar 15% suiker bevat.

nick.name | 09-12-21 | 11:48

Er wordt hier toch een foutje gemaakt. Het gaat niet over kruiden maar over mixen. Mixen vind ik bah. Mixen zijn er voor vrouwen die niet van hun moeder hebben geleerd hoe ze een fatsoenlijke maaltijd op tafel horen te zetten.

Leptob | 09-12-21 | 11:48 | 6

En de staafmixer gebruiken ze ook al voor iets anders.

wijsvinger | 09-12-21 | 11:59

@Trekhaas | 09-12-21 | 11:58:
Kip uit de oven met knoflook en thijm of chilipoeder, Coq au vin ook beide goed te doen zonder zout.

Reebensteeltje | 09-12-21 | 12:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Heb eens een hele tegel gewijd aan deze praktijken in de voedselindustrie. Even geen zin en tijd om te herhalen. Maar ga maar van het zelfde uit, met zuivel, vlees etc.

Andersdenkend | 09-12-21 | 11:47

Wie zijn toch die mensen die zakjes, potjes en poedertjes kopen?

herstelkous | 09-12-21 | 11:47 | 9

@gato | 09-12-21 | 11:52: gewoon pinda's in de blender, beetje olie erbij en je hebt pindakaas. En dan lekkere pindasaus maken, doe ik hier al jaren.

Wiezewalakristalix | 09-12-21 | 13:16

@gato | 09-12-21 | 11:52: pindakaas bio zonder suiker , knoflook gember limoensap gule Djawa of bruine suiker wat sambal of chilivlokken en water weinig zout, en facultatief Djintan en Ketoembar smoelesmid is een tropenkindje geboren uit de klapperboom en houdt van lekker Indisch eten ;)

Smoelensmid | 09-12-21 | 13:18

@Smoelensmid | 09-12-21 | 13:18: Ah ja, ik ben dan wel niet uit een klapperboom geboren, maar kom wel uit een familie die daar geboren en/of gewoond heeft, en als ik aan de rijsttafels denk die mijn moeder klaarmaakte, begint mijn maag te rommelen. Als ik gehaktballen maak, gooi ik er ook djinten en ketoembar in, sambal of liever nog écht hete pepers, en stuk trassi, o jé, het water loopt me alweer in de mond en op mijn hoofd begin ik al te transpireren.

Argyronauta | 09-12-21 | 14:50
▼ 6 antwoorden verborgen

VOC is prima maar niet de WIC. Voor je het weet moeten we Suriname weer onderhouden.

2voor12 | 09-12-21 | 11:47 | 1

In een liga met aardbeien zit er verdeeld over 125 liga's maar liefst 1 aardbei, was bij het programma voedingsdienst van waren

hotbrasil | 09-12-21 | 11:46 | 5

Oja keuringsdienst van waren...

hotbrasil | 09-12-21 | 12:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Stinkende lieden hebben gaarne riekende kruiden.

Piet Karbiet | 09-12-21 | 11:46

Het schijnt dat ze tegenwoordig de ingrediënten op de verpakking zetten, in volgende van aanwezigheid qua hoeveelheid. Als dit nog als verrassing komt, tsja...

Super Grover | 09-12-21 | 11:46

Mark liegt, Hugo jokkebrokt en nu dit weer........

Karel Kruizenruiker | 09-12-21 | 11:46

Wie gebruikt er van die pakjes om mee te koken dan? Gewoon lokaal kopen en lekker vers eten, dan weet je precies wat je krijgt.

deministerpresident | 09-12-21 | 11:44 | 5

Ik. Lekker makkelijk. Vaak de juiste verhouding (voor mij dan). Gedroogde groenten is niks mis mee trouwens.

Wel lekker met voorverpakte gesneden groenten aanvullen die maaltijd en dan lekker aanvallen.

En dan later op de avond met al dat afval naar het milieuparkje lopen.

sjef-van-iekel | 09-12-21 | 11:49

@Tobi | 09-12-21 | 11:46: ei, augurk viertel, beenham en vaak nog wokgroentepakket. Heerlijk. Oh ja en nog een dikke klodder pindasaus.

sjef-van-iekel | 09-12-21 | 11:51

Is mogelijk in Nederland, maar in Spanje heb je zakjes nodig, anders is niets te vreten. Weet wel dat de supermarkten in Nederland uniek zijn.

gato | 09-12-21 | 11:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik controleer al jaren de ingedriëntenlijst van producten. Suiker- en zoutgehalte kunnen nogal eens flink verschillen tussen diverse merken.

Argyronauta | 09-12-21 | 11:43 | 2

Ik eet er al jaren gewoon lekker van.

uisge baugh | 09-12-21 | 11:44

inderdaad -sinds ik kinderen heb eigenlijk. Ik geef liever cornflakes met 18% suiker dan met 38% , en aan de buitenkant ziet het er bijna hetzelfde uit.

small_town_dude | 09-12-21 | 11:54

No shit Sherlock

Madrox | 09-12-21 | 11:42

Van dit soort nieuws schiet mijn bloeddruk omhoog.

slim blontje | 09-12-21 | 11:41 | 1

Ook daar is vast een niet werkend middeltje voor

Tobi | 09-12-21 | 11:45

Dus als ik een 6pack Corona tot mij neem ben ik helemaal niet beschermd?

De_Middelvinger | 09-12-21 | 11:41 | 1

Nee, je moet nog een extra flesje als booster er achteraan drinken

Sp1tz | 09-12-21 | 11:53

Ik begrijp niet waarom mensen die potjes gebruikt.

overVecht | 09-12-21 | 11:40 | 1

Ik wel. Heb geen zin om in de lijn van die kleffe kookzooi op tv er veel tijd aan te besteden. Ik kook eenvoudig, maar wel vers of diepvries met pakjes & potjeszooi als een beetje smaakmaker.

cor123 | 09-12-21 | 11:55

Prijzen van kruiden zijn ook peperduur

Waakvlam | 09-12-21 | 11:39 | 1

Dat neem ik met een korreltje zout.

Kaal-dik-en-lelijk | 09-12-21 | 11:43

Wakker geworden na de master voeding en gezondheid van onze dochter, koop ik alleen nog maar Demeter kwaliteit en gebruik geen convenience producten. kijk op YT hoe je verneukt wordt door de industrie. /watch?v=ceFyF9px20Y&t=406s

Smoelensmid | 09-12-21 | 11:38

Dit is nog niks, wacht maar totdat de Consumentenbond erachter komt hoe weinig aap er in Chunky Monkey ijs verwerkt is.

TheOtherWhiteMeat | 09-12-21 | 11:37 | 5

Of hoeveel oden in de odekoeken.

uisge baugh | 09-12-21 | 11:43

En in Tanzan slips blijkt 0% Tarzan te zitten, Nou Jaaa !

Tobi | 09-12-21 | 11:43

Dat is een ijsje aap verhaal.

Argyronauta | 09-12-21 | 11:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Zout is een natuurproduct, dus de claim van 100 natuurlijk, geen kunstmatige stoffen etc. mogen ze claimen.

Kaal-dik-en-lelijk | 09-12-21 | 11:37

Lekker kortzichtige reactie op een realitieit waarbij je als consument keihard genaaid wordt als je niet oplet aka ingrediëntenlijsten leest. Als je klaagt over malafide praktijken bij de NVWA, krijg je als reactie jammer joh we hebben geen capaciteit om te controleren. Nederland corrupt kutland maar nog steeds beter dan Afrika.

lamedroid | 09-12-21 | 11:37

En? een balletje gehakt zonder zout is toch óók niet te vreten?

uisge baugh | 09-12-21 | 11:36 | 3

Nee, maar er zit nog iets tussen helemaal geen zout en veel te veel zout. Als ik in Duitsland patat koop, vraag ik altijd om patat zonder zout, want ze strooien er altijd veel te veel op, dat is niet te vreten. Dat doe ik liever zelf met mate wat zout er op.

Argyronauta | 09-12-21 | 11:50

Ja, en wij vragen altijd om extra zout omdat het meestal nogal flauw is.

uisge baugh | 09-12-21 | 12:00

@Argyronauta | 09-12-21 | 11:50:
Als ik bij mijn cafetaria in de buurt om friet vraag, dan komt dat zonder zout; hoef ik niet speciaal om te vragen.
Als ik daarentegen om patat vraag dan krijg ik iets anders: geen zout weliswaar, maar wel een rekening die paar euro hoger is (wegens patat is geen corebusiness van de frietzaak).

Natu-San | 09-12-21 | 14:33

En kruidnootjes dan?

pietvanvliet | 09-12-21 | 11:36 | 2

Koop je (verse-) kruiden gewoon bij de Turk en zeker niet bij de supermarkt. Supermarkt porties zijn daarbij compleet ongeschikt voor mijn manier van guerilla-koken omdat de er dan verscheidene potjes/zakjes door heen gaan bij het klaarmaken van een maaltijd en dat zorgt er weer voor dat de kruiden duurder zijn dan de andere ingredienten die in de maaltijd gaan.
Een goeie maaltijd ervaar je namelijk twee keer, een keer bij de inname, de tweede keer bij de stoelgang.

JeanDragage | 09-12-21 | 11:36 | 3

Moet ik minimaal tachtig km voor rijden gelukkig, gaat hem niet worden.

uisge baugh | 09-12-21 | 11:53

De kruidenmixen bij de Turk staan al helemaal strak van het zout en dubieuze toevoegingen. Dus daar kun je dan wel beter verre van blijven.

CupDCake | 09-12-21 | 11:58

De Turk haalt die kruiden ook gewoon bij de Sligro, flikkert ze in een ander bakje en doet jou geloven dat je wat bijzonders hebt.
Het enige bijzondere eraan is niersteen dat je ervan krijgt.

Bakkeleures | 09-12-21 | 12:51

De Consumentenbond, die heeft net zo'n kleinburgerlijke spruitjesgeur als die andere nietszeggende club, de ANWB.

Spring Bruissteen | 09-12-21 | 11:35 | 1

De Consumentenbond kennen we nog van het aanbevelen van energieleveranciers die nu massaal failliet gaan. Bedrijven zonder solide basis waarvan alleen schulden achterblijven en de consument de dupe is, mede dankzij de consumentenbond dus.
En bedankt.

Bakkeleures | 09-12-21 | 12:46

"Het wordt tijd dat we teruggrijpen op onze VOC-herkomst, toen kruiden nog echte kruiden waren"

Hear hear. Weg met die houdbaarheidsdatum op koffie, (schoonmaak)azijn, zout, peper, kruiden en specerijen, en blikken groenten in water!

Met_baard | 09-12-21 | 11:34 | 1

VOC deed niet in kruiden maar in porselein, specerijen , hout en doeken

miko | 09-12-21 | 12:21

Middelen voor luie en talentloze keukenprinsen en -prinsessen. Wederom een voorbeeld van publiek geheim dat deze smaakmakers vooral uit goedkoop zout of andere goedkope ingredienten bestaat en voor recordprijzen wordt verkocht in aanlokkelijke potjes met de belofte van een unieke smaakmelange.

_pacman_ | 09-12-21 | 11:33

Etiketten lezen. Hoe moeilijk is dat.

RGV42 | 09-12-21 | 11:32 | 5

Zo ben je een eeuwigheid bezig in de supermarkt. En je moet alle benamingen kennen. Voor alleen suiker zijn dat er al zo'n 100.

mozaard | 09-12-21 | 12:31

Nee. Ik gebruik gewoon met hersens en val terug op gezond verstand.

RGV42 | 09-12-21 | 14:09

@2voor12 | 09-12-21 | 11:45: In de praktijk ben ik altijd de enige die de etiketten leest. En op den duur weet je wel wat bruikbaar is en wat niet, dus hoef ik niet iedere keer opnieuw te kijken.

Argyronauta | 09-12-21 | 14:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit zijn niet de specerijen van onze bezorgpieten

stipjes | 09-12-21 | 11:32

En tuinkruiden bestaan zeker voor 90 procent uit tuin?

Kaal-dik-en-lelijk | 09-12-21 | 11:31 | 1

Als ik zo de letters tel gaat dat de 90% niet halen ...

Het Licht | 09-12-21 | 11:36

Doe eens Wilderst unbannen. Die moet dit weten.

knutsel_ | 09-12-21 | 11:31 | 1

Wilderst de aangewezen persoon om Struikrover het verschil tussen kruiden en specerijen uit te leggen.

Niet_Van_Hier | 09-12-21 | 11:45

(gedroogde) kruiden koop je het beste bij de toko. Scheelt een factor 10 qua prijs (als het niet meer is) in vergelijking met het spul wat je in de supermarkt koopt

Tom Aatje | 09-12-21 | 11:31

Is er iemand die dit nog niet wist dan?

small_town_dude | 09-12-21 | 11:31 | 2

Precies, het staat gewoon op de verpakking hoor...

tantesidonia | 09-12-21 | 12:00

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen