Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kabinet zet eindelijk eerste stap in onthullen verborgen gebreken makelaars

Ollongren doet ook eens wat.

Huidige staat van de markt


We concludeerden al eerder dat makelaars de bron van het kwaad zijn. Satans zweet op aarde. Het kabinet is het voor de verandering een keer met ons eens, want demissionair minister Kajsa Ollongren kondigt extra regels aan voor deze professionele stenenschuivers. De meest opvallende daarvan is het verplicht bijhouden van een automatisch biedlogboek, zodat gegadigden achteraf kunnen inzien hoeveel en wanneer er door anderen is geboden. Dit moet voorkomen dat de demonen op Vespa's aan vriendjespolitiek doen door alleen huizen te gunnen aan kopers die een aankoopmakelaar in de arm hebben genomen of met bevriende makelaars werken. Smerige praktijken die eerder al werden onthuld door Radar. Pogingen om de beroepsgroep zichzelf te laten reguleren zijn uiteraard grandioos mislukt en daarom grijpt de minister in. Dit lost de huizencrisis natuurlijk niet op, noem het gerust een druppel op een gloeiende plaat. Maar als u dan toch genaaid wordt op de woningmarkt, kan het maar beter een beetje transparant gebeuren.

Reaguursels

Inloggen

Lijkt leuk maar dit d66 overheidsingrijpen eindigt voor u het weet in verplichte verkoop van uw huis voor weinig aan homoseksuele Afghanen uit wit Rusland.

zokanhetookja | 10-11-21 | 07:20

1. De overheid casht minimaal 2 tot maximaal 8% overdrachtsbelasting op de verkoopsprijs. Daar hoor je niemand over;
2. Buiten beschouwing blijft de hebzucht van de verkopers. Die vaart immers wel bij een zo hoog mogelijke verkoopprijs maar makelaars bashen, doet het altijd goed;
3. Voor de zoveelste keer: een verkoper bepaalt zelf aan wie die zijn/haar/x woning verkoopt en hoeft zich niet door de hoogte van welk bod dan ook te laten leiden. Overdrijf dus niet de rol vd makelaar;
4. Deze maatregelen voegen 0,0 extra woningen toe. Het echte probleem - de woningnood - blijft onopgelost, meneer.

Amsterdamsko | 09-11-21 | 20:06

De jonkvrouwe zet simpele jaloezie over de SUV en de zongebruinde kop van sommige makelaars in als afleidingsmanouvre voor eigen falen en bijna iedereen trapt erin. De makelaar hoe onsympathiek sommige dan ook mogen zijn maakt niet deze marktprijzen. Echte oorzaken, co2 en stikstof crisis in de bouw, landhonger voor de energie transitie, het ontbreken van beleid over bevolkingsgroei op de lange termijn, belachelijk lage rentestand waardoor kapitaal vlucht in grond en gebouwen om maar eens wat te noemen. Maar nee die makelaar die in opdracht van de verkoper de hoogste prijs bedingt, die is pas erg.

HD50 | 09-11-21 | 19:44 | 1
-weggejorist-
Banaanrepubliek | 09-11-21 | 20:05

Het mooie van de nieuwe "anoniem bieden" regels is
dat je helemaal geen makelaars meer nodig hebt.
Alleen 1 goed beheerde website opzetten
en de overigen kunnen zich gaan omscholen tot zorgmedewerker...
.
Ik noem het vooruitgang.

hotmint | 09-11-21 | 19:21 | 1

PS en met wat certificaten en koppelingen naar banken
kan ook een 2e nutteloze beroepsgroep zicht gaan opheffen: Notarissen.
Jullie zijn ook zeer welkom in de zorg!

hotmint | 09-11-21 | 19:24

Een betrouwbare makelaar is net zo iets als een betrouwbare garage of een betrouwbare aannemer: non-existent. Dat gezegd hebbende: als je heldere afspraken maakt doet hij gewoon wat je vraagt, en dat is je huis voor zoveel mogelijk verkopen en/of ondersteunen een ander huis voordelig te kopen. Moet je natuurlijk niet Dikke Leo van de hoek nemen, voor twee kwartjes courtage. Goed werk moet goed betaald worden. Vier keer een huis gekocht, drie keer verkocht, telkens prima gegaan.

Azijnist | 09-11-21 | 18:47

Kapitalisme is niks mis mee, alleen zo jammer dat het door mensen wordt uitgevoerd, dan gaat er van alles mis. Lijkt wel marxisme.

GuruOuwehuru | 09-11-21 | 18:14
-weggejorist-
Banaanrepubliek | 09-11-21 | 17:42

Door makelaars wordt je gewoon bedonderd ,pas geleden een makelaar gebeld voor het kopen van een huis .Ze waren in onderhandeling met een koper na week stond het nog te koop weer gebeld ,kreeg weer een antwoord Zijn nog in overleg.
Hoorde later ze hebben gewacht voor een hogere bieding

gerrit5042 | 09-11-21 | 17:22

Het leukste zijn de NVM makelaars, die vinden zich zelf de beste. Nu het zijn nu net de grootste boeven, Ben zelf een onafhankelijke makelaar en dat bevalt me prima. Ik hoef me niet aan de zogenaamde NVM regels te houden en ik kan jyust wel eerlijk zijn. Ik ben altijd bereikbaar en als aankoopmakelaar vecht ik voor mijn klanten, Zeker nu de prijzen zo belachelijk zijn vindt ik het mijn verantwoording dat men niet te veel betaald. Naast het kopen van een huis moet je nog wel kunnen leven en op vakantie kunnen gaan, Maar juist die NVM boeven doe willen geen woning verkopen met voorbehoud financiering of technische inspectie. Nee die willen 15 minuten kijken twee dagen laier een bod uitbrengen en dat is het.

willem1953 | 09-11-21 | 17:13 | 2

Het is uiteindelijk aan de verkoper om te beslissen, de makelaar adviseert. Ik heb mijn huis ook niet aan de hoogste bieder verkocht. Ik gunde het iemand anders. Lijkt me dat hier wordt bedongen dat een huis altijd naar de hoogste bieder moet. Nou, mijn hoogste bieder zijn kop stond me niet aan.. Maar verwerk dat maar eens in een openbaar register.

Ouwe Semelaar | 09-11-21 | 18:48

@Ouwe Semelaar | 09-11-21 | 18:48:
mooi! hoe werkt dat eigenlijk?
ik begrijp dat je de bieders had gezien?

drastic | 09-11-21 | 19:18

Wat een bullshit maatregel. Het zijn uiteindelijk altijd de verkopers zelf die bepalen aan wie ze hun huis willen verkopen, het is totale waanzin dat een aspirant koper denk rechten te kunnen ontleden omdat hij een bod heeft gedaan en gefrustreerd is dat de keuze niet op hem is gevallen.

Capt. Iglo | 09-11-21 | 16:31 | 2

Komt trouwens nog bij dat een verkoopmakelaar voor de verkoper werkt en dus het beste voor de verkoper moet bereiken en een koper dus helemaal niks verplicht is.

Capt. Iglo | 09-11-21 | 16:37

Dat dus. Maar dat snappen een boel mensen helaas niet. Het is niet hetzelfde als een brood bij de bakker kopen.

oh no | 09-11-21 | 17:04

Is Wybren Haga al aan de interruptie?

Braco.me | 09-11-21 | 16:24

De risico's lopen de burgers, niet de makelaars.
Dus die gaan geen nee zeggen.
Het zou anders worden als de makelaar een deel van het waardeverlies mee zou gaan nemen als de zeepbel poef zegt.

AdvocatusDiaboli | 09-11-21 | 16:12 | 1

Voordat zo'n zeepbel knapt staat hij even stil, hij groeit of krimpt niet. Gun die makelaars wel een paar maanden totaal geen inkomsten.

Boefjes zijn het.

Wattman | 09-11-21 | 17:02

Mensen moeten zich ook niet zo gek laten maken.
Van die makelaars die je enorme financiële risico's laten lopen met geleend geld en dat soort dingen deugen niet.
Gewoon niet doen dan. Andere makelaar zoeken.

AdvocatusDiaboli | 09-11-21 | 16:09

Ik krijg het idee dat de klad er een beetje in komt. Ik hoor in mijn omgeving van mensen die hun huis te koop hebben gezet dat het aantal bezichtigingen erg tegenvalt, hadden gehoopt / verwacht dat er direct 10-15 mensen klaar zouden staan, maar tot nu toe 2 geïnteresseerden. . Een andere woning is een familielid in geïnteresseerd. Twee weken geleden werd door de makelaar nog gezegd dat ze geen plek meer hadden voor een bezichtiging, maar nu vorige week gebeld of ze toch nog konden kijken, er 'was een gaatje gevallen'. Het familielid kon niet, vandaag wordt hij weer gebeld of hij deze week misschien kan, weer een 'gaatje gevallen'. November en December zijn altijd slechte maanden in de huizenmarkt, maar gezien de idioterie van m.n. de zomer (in deze regio) had ik dit niet verwacht.

Elmauro | 09-11-21 | 15:54 | 1

Tegenwoordig zijn er geen slechte maanden meer, juist geprijsde woningen zijn binnen 14 dagen verkocht.
Tenzij zeer ongelukkig gelegen.
Noord-oost Groningen of zo.

Analia von Solmsch | 09-11-21 | 16:07

Biedingenboek vooraf werkt prijsverhogend. Naderhand bestaat al: het kadaster.

Thaiseladyboy | 09-11-21 | 15:42

Kennis heeft laatst huis gekocht via aankoopmakelaar. Die aankoopmakelaar heeft letterlijk aan de verkopende partij gevraagd wat er geboden moest worden om het huis te kopen. Veel succes als je daar dan zonder aankoopmakelaar tegenop wil bieden. En zo wordt je tegenwoordig dus bijna al verplicht zo'n makelaar in te schakelen.
Wat mij betreft mogen die makelaars lekker aangepakt worden, want zij zijn wel degelijk onderdeel van het probleem.

usb stok | 09-11-21 | 15:39

Ik was heel blij met mijn makelaar toen ik er een jaar geleden en klap op gaf. Wat een feest

pibasso | 09-11-21 | 15:28 | 1

Op die makelaar? Heeft hij geen aangifte gedaan?

Ikdoemisschienmee | 09-11-21 | 15:49

Dat zal ze leren.

jemagookniksmeer | 09-11-21 | 15:25

NL is spotgoedkoop, internationaal bezien, snap dat nou eens. I _hartje_ my makelaar.

tectonicos | 09-11-21 | 15:22

Meer regels lost nooit iets op.

Nooit.

Knufter | 09-11-21 | 15:19

dit lijkt pas de start, eu wil ook versneld afbouw hypotheekaftrek en verdere hervormingen in ruil voor geld uit het coronaherstelfonds.

www.homefinance.nl/nieuws-blog/blogbe...

mesjokke | 09-11-21 | 15:16 | 1

Ja, de oplossing is natuurlijk om een groep die niet schuldig is aan de ellende (de huizenbezitters) gewoon extra uit te zuigen.

Vunzigheid | 09-11-21 | 15:23

Mijn appartement tien jaar geleden gekocht voor 241.000 euro. Vrij van hypotheek. Te koop gezet voor 445.000 euro en verkocht voor 502.500 euro. Is het helemaal niet waard maar kan mij wat rotten. Appartementje aan de kust ergens in Spanje gekocht voor 130.000 euro. Wat over is, plus pensioen en straks AOW ga ik een heerlijk leven leiden. Iedereen bedankt die aan deze gekte heeft meegewerkt.

Ikblijfnietstil | 09-11-21 | 15:15 | 3

Zal wel gebouwd zijn met de bekende Zuid Europeesche holle stenen en flinterdunne vloeren. Zit je net als Van Oeffelen de hele dag met een koptelefoon op en 's nachts met watjes in je oren om in slaap te komen.

enkelereisretour | 09-11-21 | 16:43

Gedaan met binnen zitten, je buitenleven kan beginnen!

Quattro Stagioni | 09-11-21 | 19:05

Benidorm?

van Oeffelen | 09-11-21 | 19:21

Harry Mens (o.a. ook makelaar) is er faliekant op tegen zei hij vanmorgen op Veronica radio.

Fedde71 | 09-11-21 | 15:13 | 2

Vreemd toch, Harry Mens is tegen openheid, dat verwacht je niet (proest).

Watching the Wheels | 09-11-21 | 15:18

Harry is dan ook wel de capo di tutti capi van de makelaardij.

Festen | 09-11-21 | 16:12

De biedingen worden openbaar nadat het financieringsvoorbehoud is afgelopen....
Kortom, dat gaat geen donder veranderen.

JanVergoor | 09-11-21 | 15:11

En wat denkt ze daar mee te redden?
'Onder voorbehoud van financiering' is een wassen neus (je kunt ervan maken wat je wilt); zoek vooraff uit wat je kunt lenen én zelf kunt inleggen én wat je aan brutomaandlast (d.w.z. zonder toepassing HRA) wilt en kunt betalen.
'Onder voorbehoud van van bouwtechnische keuring': als dit gedaan wordt door een 'bouwkundige' i.p.v. een 'gecertificeerd bouwkundige' kan de koper het geld gelijk in de sloot kieperen.
Deze voorbehouden staan nu ook al standaard in het koopcontract opgenomen, maar de koper kan er nog wel voor kiezen hiervan af te zien.
En dan het biedboek; ooit gehoord van 'schijnbiedingen' Kasja? De prijzen worden zo nl. extra opgedreven.

Kijk zo'n makelaar hoeft geen verstand van bouw te hebben: hij moet verkopen.
Een makelaar is een vrij beroep: in maart 2001 is door Annemarie Jorritsma (de toenmalig minister van Economische Zaken) de titelbescherming en beëdiging afgeschaft.

MK27 | 09-11-21 | 15:10 | 2

Als makelaren rotzooien met biedingen dan is het doorgaans juist om de prijs laag te houden, een snelle verkoop te realiseren en/of de woning aan bepaalde mensen door te spelen.

Een verplicht voorbehoud ben ik geen voorstander van, met een verplicht voorbehoud van een bouwtechnische keuring maak je die keuring dus ook meteen verplicht. Weer een paar honderd euro voor een rapport waar je niets aan hebt, net zoals het energielabel.

Muxje | 09-11-21 | 15:20

@Muxje | 09-11-21 | 15:20: Oh ik dacht dat die energielabels genruikt werden om je CO2 quota te bepalen straks?

ReyNemaattori | 09-11-21 | 19:16

Je kan pas achteraf inkijken, wat heb je daar nu aan als je een bod gedaan hebt.
Misschien wil je hoger dan de ander, maar dat zie je nog steeds niet.

gato | 09-11-21 | 15:08 | 3

Mee eens. Gewoon alle makelaars opheffen en een website maken, waar je op alle huizen kunt bieden (ook de huizen die niet te koop staan). Game on!

Watching the Wheels | 09-11-21 | 15:19

@Watching the Wheels | 09-11-21 | 15:19:
Dan worden degenen die niet willen verkopen klemgebeld door allerlei wazige "tussenpersonen" die je over de streep willen trekken. Nee bedankt, ik heb al genoeg telefoonterreur van energietovenaars die beweren veel goedkoper te zijn.

Nivelleermarionet | 09-11-21 | 16:17

@Nivelleermarionet | 09-11-21 | 16:17:
Daar heb je wel gelijk in. Toch zou het me niet verbazen als iemand het doet. Als je er gewoon een OPT-OUT mogelijkheid bij maakt, dan zou het zonder overlast kunnen werken.

Watching the Wheels | 09-11-21 | 18:45

Leuk idee, maar ik vraag me af hoe ze dit waterdicht gaan maken. Moet een koper zijn biedingen hierin registreren?

Koning Willy | 09-11-21 | 15:07

"Wel overbieden!"

... Ons huis had 1 bod ontvangen. Netjes 10% boven de Funda prijs. Hun makelaar was dezelfde als bij onze aanschaf twee jaar terug.

Een van de deftige dames uit de streek. Heeft met andere makelaars netjes een hoog tarief afgesproken. Ze dacht namelijk dat er iets fout was gegaan toen een goedkopere makelaar zochten. "Dat kon niet, want ze kosten hetzelfde." Zei ze met een elitaire kronkel.

Elk makelaar meisje dat we over de vloer hadden toonde ook nul verstand van trivia als gipwanden, houtsoorten, grondprijs, energielabels. Wist alleen vast te stellen dat de buren een verkoopprijs hadden behaald. Dus de onze was die prijs + een leuke stijging.

70k winst, leuke beloning omdat het rottende hout niet ingestort was.

GeheidEenGeit | 09-11-21 | 15:07 | 2

In maart 2001 is door Annemarie Jorritsma (de toenmalig minister van Economische Zaken) de titelbescherming en beëdiging van de makelaar afgeschaft.
Nu kan iedere kneus zich makelaar noemen.

MK27 | 09-11-21 | 15:12

Logboek klinkt goed, zonder aankoop makelaar kom je er niet tussen, zo verdelen ze onderling de poet want 1 huis met 10 aankoop makelaars is heel snel verdiend.

28 | 09-11-21 | 15:06

Niets nieuws onder de zon, een jaar of 15 geleden werd ik na een bezichtiging door de makelaar hartelijk uitgenodigd om ook een bod te doen, net zoals mijn voorgangers bij de bezichtiging. Pure prijsopdrijving, niet in getrapt.

DeCynischeAmbtenaar | 09-11-21 | 15:05

Vijf jaar geleden, direct bij haar eerste rede in de Tweede Kamer, gaf Ollongren aan dat ze het terugdringen van het woningtekort als haar grootste opgave zag. Sindsdien zijn de tekorten alleen maar verschrikkelijk opgelopen. Extreme koop- en huurprijzen tot gevolg. En deze D66-vrouw wil gewoon mee naar Rutte 4.

RWrw | 09-11-21 | 15:05 | 4

Wat heeft Ollongren in die tijd eigenlijk gedaan trouwens? Verborgen werkloosheid met een dienstauto.

Muxje | 09-11-21 | 15:22

Vanaf het moment dat Pechtold D66 heeft geleid, is er nog geen enkele D66-er die ook maar iets positiefs gepresteerd heeft.

jemagookniksmeer | 09-11-21 | 15:24

Ollongren is een vrouw, en dat is al verdienste genoeg.

Festen | 09-11-21 | 16:15
▼ 1 antwoord verborgen

Als de overheid ingrijpt komt er weer zo'n typisch staaltje Nederlandse wetgeving uit; een gatenkaas waardoor er nog allerlei ontsnappingsclausules zijn waardoor de makelaars gewoon op de oude voet door kunnen gaan. Uiteindelijk zullen ook die gaten in de wet worden dicht geschreven, maar dat duurt nog een tijd om de heren de kans te geven nog even een tijdje ongestoord de zakken te vullen. Ik gok nog zo'n jaartje of tien.

me163komet | 09-11-21 | 15:03

Maar als je van adel afkomstig bent dan val je daar toch buiten? Dan hoeft het toch niet transparant?
Ik vraag dat namens een prins die verder anoniem wil blijven.

2voor12 | 09-11-21 | 15:03 | 1

Chocoprins.

decaliter | 09-11-21 | 15:05

Die makelaar kan toch iedereen een “bod” laten doen.. om t logboek te vullen… pas bij een open bieding, waarbij iedereen realtime kan zien wat er geboden wordt is er pas een gelijk speelveld

Don-Damsko | 09-11-21 | 15:01 | 3

Gekoppeld aan DigiD

Don-Damsko | 09-11-21 | 15:03

Dan nog kan de eigenaar bijvoorbeeld (laten) meebieden, er blijft altijd gedoe. Als je het hebt, dan kun je er altijd nog onderuit via de ontbindende voorwaarden. Beide kanten op valt er te manipuleren.

Watching the Wheels | 09-11-21 | 15:05

Hé niet mijn marktplaats-truuk verklappen

Vunzigheid | 09-11-21 | 15:22

Pakken ze ook de corruptie in de kamer aan ,of toch maar niet.

rein9576 | 09-11-21 | 14:59

Ook altijd handig om de opgegeven oppervlakte van de te koop staande woning na te laten meten. Daar beduvelen ze vaak ook de zooi in. Het komt regelmatig voor dat de woning in werkelijkheid kleiner is.

yeps | 09-11-21 | 14:56 | 5

@HansWorst1222 | 09-11-21 | 15:01: makelaars hebben hun eigen methodiek om het woonoppervlak te bepalen.
Dat is mi niet NEN gecertificeerd

Analia von Solmsch | 09-11-21 | 16:12

@Analia von Solmsch | 09-11-21 | 16:13: Zet er een bed in en het is een souterain.

Binnenbaan | 09-11-21 | 20:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Na bijna vijf jaar gaat mevouw Ollongkreng iets doen? Eindelijk, misschien?

dathoujetoch | 09-11-21 | 14:54 | 2

Het lijkt marktplaats wel. Steeds overboden worden door een vriendje van de verkoper om zo de prijs op te drijven. Dit is van alle jaren.
Ze gaat iets doen voor de bühne want die soort figuren zijn de vriendjes van Ollongren en consorten dus er zal weinig van terecht komen. Er kan beter eerst de bezem eens door de regering worden gehaald inclusief Ollongren.

Therapietje | 09-11-21 | 14:58

Ho ho, niet overhaasten. Straks moet ze weer een halfjaar de ziektewet in.

Schriever | 09-11-21 | 15:00

De reden dat makelaars misbruik kunnen maken van de markt is omdat er een gigantische woningnood is.
De woningnood is niet de schuld van de makelaars maar van het kabinet dat stelselmatig weigert om nieuwe woningen te laten bouwen.
De woningnood los je niet op met een openbaar register of nieuwe regels voor makelaars.
Woningnood los je op door woningen te bouwen.

Osdorpertje | 09-11-21 | 14:53 | 2

Of door te zorgen voor minder inwoners.

C1O2 | 09-11-21 | 14:55

Of het aantal inwoners te verminderen.
Over het hoe doe ik geen uitspraken.

Nuchternederland | 09-11-21 | 14:55

Ollongren is toch ziek thuis?

herstelkous | 09-11-21 | 14:51 | 3

Ja, d'r neustussenschotje was ontstoken.

Osdorpertje | 09-11-21 | 14:54

Menopauze.

small_town_dude | 09-11-21 | 15:00

Prima maatregel. Gaat goed komen. Kopers kunnen zien wat er wordt geboden, ook tijden het biedproces.
Dus 2 dagen voor de sluitingstermijn kijk je als verkoper/verkopend makelaar wat het hoogste bod is. Vervolgens belt de makelaar een vriendje die 20k meer biedt dan het tot dan hoogste bod. Hoogstwaarschijnijk gaat een andere geinteresseerde daar dan nog wel over heen. Dus als verkoper zeg ik : Doen !! Liefst zo snel mogelijk invoeren.
En mocht er onverhoopt toch niemand hoger bieden? Dan ga je alsnog naar de een-na hoogste bieder met het verhaal dat de hoogste bieder de financiering niet rondkreeg en dat ze nu alsnog de gelukkige winnaar zijn geworden. Proest.

BoerKoekoek | 09-11-21 | 14:51 | 1

In het stukje staat achteraf, maar als het werkelijk tijdens het proces kan dan zou dat inderdaad behoorlijk debiel zijn.
Onze polici kennende is de kans groot dat dat dus inderdaad zo is.

C1O2 | 09-11-21 | 14:54

Als lang als we denken dat we de wereld voor stikstof moeten redden, en om deze reden niet bouwen (plus per week weer een heel dorp Lukaschenkoreizigers opnemen) gaat dit niet veranderen.

hangtiet met knoop | 09-11-21 | 14:50

Niks kunnen. En veel verdienen. Dat dan bij mensen niet een lichtje gaat branden. Onbegrijpelijk.

Naall | 09-11-21 | 14:50

Notarissen, makelaars, bankdirecteuren, huisjesmelkers in het algemeen en prins Bril in het bijzonder, allemaal een plekje in het Avici wat mij betreft

Dr.Utker | 09-11-21 | 14:43

OT
HdJ op vraag Agema (PVV) over aanbevelingen overheid tav ventilatie.
(Na bezoek uitgebreid ventileren)

Agema: TIJDENS het bezoek, niet 1,5 uur later

HdJ: Onze communicatie experts hebben uitgebreid gekeken naar hoe het best kunt ventileren.

Oooohhhh, dit maakt mij veel duidelijk.

Tenenkrommend.

Milton_Styx | 09-11-21 | 14:43 | 2

Gas is toch veel te duur om deugdelijk te ventileren.

_pacman_ | 09-11-21 | 14:45

OT?
Bedoel je dat op goed geventileerde huizen nog meer wordt overboden, ofzo?

frickY | 09-11-21 | 14:53

Waarom roept er niemand iets over blockchain? Of is dat buzzword lekgeprikt? Als er ooit al een toepassing was...

korsakoff | 09-11-21 | 14:42 | 3

Is alleen nuttig als er geen centrale partij zoals de overheid is die we kunnen vertrouwen. Oh wacht….

JWZ_JMK | 09-11-21 | 14:51

vervangen door Smart augmented digital big data cloud automation chain.

small_town_dude | 09-11-21 | 14:56

Alleen nog bieden in crypto's.

Nuchternederland | 09-11-21 | 14:57

gaat weinig oplossen. openbare biedingen voor wie poen zat heeft blijft hetzelfde smerige spelletje. Duurt misschien iets langer, dat is alles

Dr.Utker | 09-11-21 | 14:39

Voor mijn gevoel een prima maatregel, mits er ook een borging is dat de bieder het boek in kan zien en op sjoemelen met het biedboek een serieuze straf staat.

HansWorst1222 | 09-11-21 | 14:38

Overigens ook een zelfde ervaring meegemaakt. Huis wat wij onder bod hadden, met schriftelijke bevestiging en bedenktermijn, is een dag later doodleuk aan een ander verkocht. Verkopend makelaar hield zich eerst van de domme, werd daarna verbaal agressief. Tuig in een goedkoop pak.

_pacman_ | 09-11-21 | 14:37 | 1

Jij hebt dus ook al zulke ervaringen.
Het is verschrikkelijk....huizen bij ons in het dorp zowat allemaal opgekocht door investeerders en er komen Polen e.d. in.
Dronken zwalkend over straat maar o wee als je zegt dat je er zelf iets aan gaat doen omdat de politie het niet doet.

Sjeintje | 09-11-21 | 14:51

Gebruik alleen een makelaar in landen of specifieke situaties waarin u zelf niet helemaal begrijpt of kunt begrijpen hoe het precies zit. Taal, systeem, de ethiek van het notariaat, gemeentes en bouwers. Anders geldt zoals zo vaak: cut out the middleman.

van Oeffelen | 09-11-21 | 14:34 | 1

Je hebt gelijk, maar aangezien bijna alle huizen via makelaarskartel funda gevonden worden is dat bijna niet te doen als verkopende partij. Als koper heb je ze inderdaad niet nodig, behalve als jouw omschreven voorwaarden gelden of als je tijd belangrijker is dan je geld.

JWZ_JMK | 09-11-21 | 14:44

We gaan transparant maken dat voor een beschimmeld hok in de randstad 800K geboden (en betaald) wordt. Nou, daarmee is de woningmarkt wel gered.

_pacman_ | 09-11-21 | 14:34

Marokkanen rijden op scooters, Holleeder reed op een scooter en makelaars rijden op scooters. Tijd om scooters te verbieden.

Ad Hominem | 09-11-21 | 14:32 | 2

BMW's uit de X serie verbieden, landrovers en jeeps idem.

Dr.Utker | 09-11-21 | 14:40

Landrovers in een landrover.

Naall | 09-11-21 | 14:51

Inmiddels vinden we het allemaal normaal dat een demissionair kabinet zich ook met dit soort zaken bemoeit.
Dat hebben ze dan weer wel uitstekend voor elkaar.

> De demissionaire status van een kabinet betekent dat er alleen nog 'lopende zaken' worden afgehandeld

frickY | 09-11-21 | 14:32

Dit gebeurt al honderden jaren bij veilingen. Trekgeld heette dat.

small_town_dude | 09-11-21 | 14:32

Raar dat wat altijd verward wordt met iets. Ollongren doet iets. Wat doet zij? Zomaar een gedachtenscheet op deze herfstige dinsdagmiddag. Voor de rest geloof ik het wel als het om de smurfenpolitiek in Nederland gaat.

Mokum Kosher | 09-11-21 | 14:32

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com