Feynman en/of Feiten – Stille staking
Hoort u dat? Dat is de noodklok
Het demissionaire kabinet is aan het kwartetten met personeelstekorten. Mooie plannetjes in het onderwijs, zorg, bouw en belastingdienst lopen allemaal vast in de uitvoering. Wanneer je binnen verschillende ministeries kunt falen op dezelfde manier, zit de weeffout vanaf de top. Ik vermoed dat het niet alleen een gebrek aan salaris is, maar vooral een gebrek aan voldoening.
De Raad van State vindt de hersteloperatie kinderopvangtoeslag te traag, te complex en leidt tot rechtsongelijkheid. Alexandra van Huffelen beriep zich eerder op een gebrek aan personeel. De uitstroom bij haar Uitvoeringsinstelling Herstel Toeslagen is hoog (PDF). Belastingambtenaren intern gedetacheerd naar haar UHT kiezen voor terugkeer naar hun oude afdeling.
Het opschalen van de intensive care is zo ver mislukt dat we zelfs bedden inleveren. Het aantal nieuwe studenten voor de intensive care-opleiding is de helft van wat nodig om de huidige capaciteit te behouden. We hoeven niet te fantaseren over uitbreiding en wie dat gaat betalen, maar hebben een crisisbijeenkomst nodig hoe in de komende jaren de IC openblijft.
Er is geen ruimte voor corona, griep of vergrijzing. Het aantal coronapatiënten in het ziekenhuis is in oktober bijna verdubbeld, de IC zag een stijging van een derde. De vorige coronagolven zijn nog niet verwerkt. Ziekteverzuim onder IC-verpleegkundigen tikt de 10% aan. Tijdelijk een stapje meer zetten werd langzaam permanent, en deze uitzichtloze situatie breekt zorgpersoneel op.
De zorg is zo ver “geoptimaliseerd” dat bevlogen medewerkers zichzelf voorbijlopen. Je krijgt de kans niet je werk echt goed te doen, want dat is te duur. Je kan een roeping hebben, maar als je steeds een halve oplossing levert, loop je leeg, ga je stuk en zoek je daarna iets anders. Het gebrek aan studenten en hoge uitstroom is niet alleen een te hoge werkdruk en te laag salaris.
Dit probleem beperkt zich niet tot de IC. Minister Van Ark hield er al rekening mee dat het personeelstekort in de zorg in negen jaar verdubbeld van 65.000 naar ruim 130.000 medewerkers. Hetzelfde zien we in het onderwijs. Noodverbandjes met onbevoegde docenten, overbelaste stagiaires en klassen die naar huis worden gestuurd. Het gebrek aan succes vreet hun op.
Schoolleiders moeten de miljarden voor het Nationaal Programma Onderwijs er zo snel mogelijk doorheen jassen. Hier vergeet het kabinet twee beperkingen: Een arm kinderhoofdje kan niet tien uur per dag leren, ze kunnen niet zonder vakanties. Genoeg ontspanning is net zo belangrijk voor een leerproces als de concentratie tussen rustmomenten. De tweede beperking is het personeelstekort.
Bevoegde docenten zijn niet te vinden, goed lopende scholen konden met het extra NPO-geld slecht lopende scholen leegkopen qua personeel. Het NPO-geld geeft sinds 1 augustus een nog grotere tweedeling: De scholen die achter het net vissen zien hun reserves en NPO-geld verdwijnen aan commerciële bureautjes. Scholen moeten kopen bij de educatieve Sywertjes van deze wereld.
Binnen de zorg kwam er een paar procent bij. Binnen het primaire onderwijs kwam er deze maand 2,25% bij, binnen het voortgezet onderwijs 1,5%. De inflatie is 2,7%, (nog voordat we de exploderende gasprijzen volledig meenemen). De verpleger, leraar of docent in de grote stad kan nog steeds niet een huis kopen of huren waar die werkt. Huizen stegen met 18%, zo snel spaart niemand.
Jeroen Dijsselbloem legt duidelijk uit in het FD niet te willen investeren in de woningnood. Mocht de PvdA willen investeren in woningen voor arbeiders, dan loop je gelijk vast op een gebrek aan bouwvergunningen wegens de wens om stikstofarm te bouwen. Direct erna loop je vast op een gebrek aan bouwvakkers en installateurs om die complexe, geïsoleerde gasloze woningen te bouwen.
Gas- en woningprijzen stegen net zolang tot een deel van de kopers stopte met kopen. Toen stopte het steeds hoger overbieden, toen pas kwam de markt in evenwicht: De vraag stortte in. De dag dat ambtenaren na een forse werkdag in een ziekenhuis of school binnen een kwartier reistijd op hun eigen bank kunnen ploffen, is verder dan ooit. Meestal is dat bankstel nu nog van papa en mama.
Salarissen voor zorgverleners, docenten en leerkrachten stonden net zo lang stil terwijl de werkdruk steeg totdat veel talentvolle mensen permanent wat anders zijn gaan doen, of er nooit aan zijn begonnen: Het arbeidsaanbod stagneerde. Hier staken aardig wat onbekenden permanent voor betere arbeidsvoorwaarden, waaronder een eerlijke kans om het verschil te maken.
Wie wil er nog voor dit kabinet werken?
Reaguursels
InloggenTijd om eens schoon schip te maken in die managerslagen van ons (en andere semi publieke multilullen). We kunnen in kaart brengen welk werk niet essentieel is (of essentieel- ondersteunend, zoals een planner bij een grote zorginstelling). En daar in snoeien.
Vroeger was er veel minder rapportage en planningsdruk. Ik ken agenten, verpleegsters en docenten, en allemaal vinden ze dat ze té veel tijd kwijt zijn met administratie en ander rapportage typwerk. Alsof ze nog op school zitten.
Overheidsfalen anekdotisch:
Een jonge vrouw volgt een opleiding tot verpleegster. Bij het verzorgingstehuis wordt ze alle dagen volledig ingezet om het personeelsgebrek op te vullen. Hierdoor is er geen tijd om de handelingen te doen waarvoor voor de opleider een bekwaamheidsexamen moet worden afgelegd.
Vrouw voelt zich in de steek gelaten door opleider. Opleider wijst naar de verzorgingsinstelling. Verzorgingsinstelling wijst naar vrouw.
In de zorg lopen alle bevlogen medewerkers zichzelf voorbij. Case in point.
Goede informatie. Alleen dat Engelse zinnetje zegt me niks.
@Schwanzeleber,
dan worden ze toch tussenmanager.
Was laats in verzorgingstehuis,4 mutsjes van diverse getintheid achter laptop aan bureau.
Oma had al uren schone luier nodig.
Managers en politici. Gegarandeerd een giftig werkklimaat waar niets meer lukt en niemand nog wil..
Wat n drama toch.
Vergeet je niet dat we voor het eerst in pakweg 1000 jaar een periode van 70 jaar geen oorlog kennen
Ga je je afvragen hoe lang het nog duurt voor de oorlog weer begint.
Maar het BBP is geweldig. Dat schept aanzien en macht in de economische wereld Dat een groot deel van de bevolking arm wordt is alleen maar een voordeel omdat dat er voor zorgt dat dat deel, het klagende, afhankelijk wordt van de overheid en zich wel twee keer zal bedenken om de status quo te doorbreken, laat staan te klagen over het ondemocratisch gehalte van wat door moet gaan voor onze regering en natuurlijk de Brusselse macht. Die afhankelijk zijn van toeslagen en subsidies zullen het een zorg zijn waar het geld vandaan komt. Van de EU dictatuur in Brussel of uit Den Haag.
Het zuur komt voor het zoet. Migratie moet ergens van betaald worden.
Als die miljoen per stuk kostende nieuwkomers straks allemaal netjes zijn geïntegreerd, dan hebben we weer genoeg handjes aan het bed, onderwijzers voor de klas en politieambtenaren om wel uw aangifte op te nemen en boeven te pakken.
Ja, het kost wat, maar daar krijgen we vast ooit wel iets voor terug.
Wat een kudtland zijn we en we gaan nog veel kudterder worden. Het komt nooit meer goed.
Hoorde laatst een verhaal in de verzorging 2verpleegkundige waar van 1 inopleiding op 25 hulpbehoevende oude in de war mensen in de avond 2op de 45 of zo
Daar is die weer het bekende stapje meer doen , 5fte minder wel het zelfde werk blijven doen.
#Verrot land
Zowel in de zorg als het onderwijs is een fatsoenlijk middenklasse bestaan bijna niet meer haalbaar. En toch is onze 'koopkracht' er ruim 20% vooruit de laatste decennia volgens de propaganda van het CBS en de NOS. Het zou tussen onze oren zitten dat je vroeger prima op één salaris een gezin kon onderhouden en nu niet meer. De waarheid is natuurlijk dat je koopkracht vooral vooruit is gegaan voor dingen die je niet echt nodig hebt terwijl alles wat je wel nodig hebt niet meer kan betalen óf je krijgt veel minder voor het zelfde. Vooral in de heerlijk diverse Randstad is het allemaal niet meer te doen en juist daar zijn beroepen in de zorg en onderwijs ook gewoon niet de moeite.
Ik zou haast zeggen: laat dit land ook maar doodbloeden terwijl we onze laatste centen uitgeven aan VVD vastgoedboeren, zelf-verrijkers in de klimaatindustrie, bullshit-job-ambtenaren en diversiteit-consultants met hun drang de vergrijzing op te lossen met analfabeten uit de derde wereld. Zij verdienen geen zorg en hun kinderen geen onderwijs.
De koopkrachtplaatjes etc. kloppen waarschijnlijk wel, maar de parameters zijn selectief gekozen door de opstellers die dat doen in opdracht van de overheid.
@Here's Freddy | 24-10-21 | 11:21: Gas electriciteit water brandstof heffingen belastingen bijdragen enz. Overheid, gemeenten, provincies, waterschappen energiereuzen, kabelaars. Maar een pak beschuit
41 cent.
Exact. Drie kabinetten Rutte maakten meer kapot dan het overgrote deel van Nederland lief is. Een klein percentage vaart er wel bij.
Rutte: Geen man, geen vader, geen held. Ideale trekpop.
Och ja... vrouwlief wil herintreden als verpleegkundige. Inmiddels blijkt dat verpleegkundigen tegenwoordig een hoop taken van de huisarts over hebben genomen (tegen nul extra salaris), er sinds dit jaar een EXTRA onderdeel is toegevoegd aan het examen om haar BIG Registratie terug te kunnen krijgen... De lat wordt (overigens geheel onnodig: In haar werk worden de nieuwe onderdelen in het geheel niet eens gebruikt) hoger en hoger gelegd om kosten te besparen, echter levert dit minder en minder herintredende verpleegkundigen op.
Dochterlief, vers van het VWO, wil op de Uni graag geneeskunde doen. Helaas, uitgeloot : Er zijn slechts een paar honderd plekjes, waardoor er 1500 al buiten de boot zijn gevallen, voordat ze zelfs maar kunnen beginnen....
Vreemd hoor, dat er steeds minder personeel in de zorg te vinden is.....
U verhaal kan ik delen hier het zelfde probleem in Groningen, zelf komen wij uit het westen en precies dezelfde verhalen..
Dan maar naar Leuven in België
Het wordt dus veel lastiger om ziekenhuiszorg te krijgen. Zorg waar je je de pleuris (nou ja, niet letterlijk) voor betaald hebt.
Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe Balkenende norm? De IC-norm: geen enkele politicus mag meer verdienen dan een IC verpleegkundige.
Dan vinden de politici er nog wel wat neven functies bij. Terwijl de IC man/vrouw 60 uur werkt, inclusief nachtdiensten
Neem dan de cliniclown-norm. Dat is een hoger salaris. En clowns zijn ze toch al.
Als de regering al tientallen jaren meer de nadruk op het bedrijfsleven legt dan op de samenleving als geheel, dan krijg je dit.
En deze fout verkopen we met het argument: ze hebben er toch zelf voor gestemd.
Ik zie het niet goedkomen.
Ik vergelijk Nederland vaak met de Efteling. Anton Pieck heeft een prachtig park opgezet (Drees). Een vorige directeur heeft er een nog mooier park van gemaakt (den Uyl). Iedereen blij.
Maar dan. Lees de revieuws eens. Het park is overvol. Discriminerende opmerkingen vanuit het personeel worden er gemeld. Te veel intreegeld (belasting). Ellenlange rijen per attractie. Plees vuil. Het vreten te duur. Enz.
Wat doet de burger? Mopperen, maar geen actie. Erger nog: iedereen blijft maar geloven dat Anton Pieck nog leeft, behalve degenen die het park in handen hebben en het barse deel van het personeel.
De burger negeerde het schandaal met de paardendeken, het introduceren van halalvlees, de woke-aanval op het Carnavalfestival en het geklaag van het toenmalige personeel over de kelderende arbeidsvoorwaarden. De burger vond het wel best omdat ze dachten dat het hen niet zou treffen.
Wel dus. Maar toch blijft iedereen braaf betalen. Geen groepen teleurgestelde en gekwetste mensen bij de kassa. En waarom niet? Omdat iedereen in het sprookje gelooft dat Anton Pieck nog wel een keer terug komt.
hedde gij zand in uw v.........
Tja de pie(c)k is vervangen door de Euro en daarna is het snel bergafwaarts gegaan.
De complexiteit aan regels en overheidsbemoeienis is enorm. Dat maakt het ook niet makkelijker. De overheid wil overal een vinger in de pap hebben en dat is logisch anders kun je niets beloven tijdens de verkiezingen. Dat probleem kom je dan ook weer tegen in de verkiezingsprogramma's van de partijen. Er is geen enkele partij dat nog ergens voor staat. Dat zie je weer in de formatie; er wordt gejokerd met alle beloftes. En jij mag als stemmer hopen dat jouw belangrijke punt niet van tafel wordt geveegd in ruil om iets anders er wel door te laten.
Wat er nu ontstaat (machtsblok VVD, CDA, D66 en CU) is een situatie die mede hierdoor is ontstaan. De oppositie is buitenspel gezet, die is er voor de show. Hoe je weer uit deze impasse komt? Moeilijk. Al denk ik wel dat het goed is als de overheid weer eens compleet terug naar af gaat; heroverwegen waar ze zich wel en vooral NIET mee moet bemoeien. Nu is het Big Corp die er alle voordeeltjes uit haalt met alle lobbies en het leger advocaten die wel door de wirwar van de regeltjes chocola van kan maken. Het moet terug naar de burger; de politiek moet van landelijk naar provinciaal en misschien zelfs wel plaatselijk/stedelijk. Belastingen moeten worden hervormd; subsidies en uitkeringen schrappen tot het hoogst noodzakelijke overblijft. Ook de ambtenaren eens flink gaan afromen. En de ministeries afschalen. We groeien dicht, als een obesitas patient. De longen en hart moeten over uren draaien en de knieen houden het gewicht ook niet meer. Ik ben geen voorstander, maar wat moet iemand nou met meer dan 100 miljoen aan bezittingen? Alles boven de 100 miljoen een extra belasting invoeren in tijden van crisis, om bijvoorbeeld de zorg en onderwijs eens de broodnodige centen te geven. Nooit pertinent, maar enkel als de situaties erom vraagt. Ook de giga bedrijven aan banden leggen; overnames moeten sterk ontmoedigt worden. Concurrentie is gezond en we hebben als maatschappij niets aan een monopolie zoals die wereldwijd ontstaat. De grootste bedrijven zijn in handen van een select groepje mensen. Anders verval je weer heel snel in de handen van een overheid die bespeelt wordt door Big Corp. Zoals nu het geval is.
Klopt, de regelgeving is belachelijk complex. Vergeet hierbij ook niet dat elk Nederlands ziekenhuis zijn eigen werkwijze en administratie heeft, als een lappendeken aan eilandstaatjes met aparte wetten en regels. Dat werkt fouten en vertraging in de hand. Pogingen om gelijk te schalen stranden op de grotere spelers, die willen niet omvormen naar een landelijk scenario. Had je nog een bestuur in overheidshanden, dan had je nog een manier gehad om te dwingen....
Verder is de marktwerking totaal mislukt, in plaats van concurrerende zorgverzekeraars maken ze elk jaar simpelweg prijsafspraken onderling. En waarom ook niet, als het ze zo in de schoot geworpen wordt.. ik ben ook niet direct *kuch* teleurgesteld in deze baasjes, maar in het uit handen geven aan deze baasjes, zonder restricties, vanuit onze fijne overheid.
Ik ben het eens met het eerste deel van jouw betoog. Kleinere overheid, merendeel van subsidies weg en versimpeling van het belastingstelsel zodat iedereen weer met meer of slimmer werken meer geld kan verdienen.
Waar ik minder enthousiast over word is jouw idee over een extra belasting boven 100 miljoen. Ik zou ook niet weten waarom iemand meer dan 100 miljoen nodig heeft, maar dat is niet aan jou of mij. Het riekt nogal naar socialisme en dat jaloerse model heeft nog nooit iets goeds gebracht. Vervang jouw 100 miljoen eens door een maximaal CO2 budget per persoon en je begrijpt dat dat geen goed idee is.
Bovendien zullen mensen met zoveel geld makkelijk manieren vinden om daar onderuit te komen.
Qua overnames aan banden: laat de markt zijn werk doen. De overheid moet terug naar zijn kerntaken. Daar vallen ondermeer onder: verzekeren van een goede marktwerking, nationale defensie, een goed werkend rechtssysteem, politie, monetair beleid (ja, weg uit de Euro want niet te handhaven op termijn zonder continue staatssteun van Noord naar Zuid) en een immigratiemodel dat de sociale samenhang niet uitholt en onze welvaart verder vergroot.
Elke overheidsingreep in de markt dient zeer terughoudend te zijn. Voor je het weet denkt de overheid dat zij de wereld kan maken naar haar evenbeeld. Deze menselijke overmoed is niet nieuw in de geschiedenis, maar we lijken er maar niet van te willen leren.
Hoor dit;
Ziekenhuis Bravis Roosendaal is sinds afgelopen maandag overgegaan op een nieuw software systeem.
Nu zou je denken dat dit super goed gaat want de ISO eist dat dit systeem validatie ondergaat voor het live gezet wordt.
Nope dus.
Uit eerste hand;
Afspraken die mijn man gemaakt heeft met zijn arts, verdwenen. Enz enz.
Hij heeft 5x gebeld met de afdeling, verspreid over de week, over zijn recept dat naar de apotheek gestuurd moest worden.
Elke keer als hij belde stond er niks in het systeem dat hij gebeld had! Zelfs niet toen hij terugbelde met anderhalfuur ertussen...
Zet je aan het denken toch?!
Kanttekening, dit ligt niet bij de dames die de telefoon opnemen en daadwerkelijk werk verzetten.
Dit ligt op management niveau!
Dat er 2021 software waar zulk gevoelige informatie opgeslagen wordt van ons burgers zo faalt...
En dan raar vinden dat menig mens wantrouwen ontwikkeld.
Gelukkig komen de nieuwe verpleegkundigen en andere hoogopgeleiden met bussen tegelijk aan in ter Apel. De migratie gaat ons nog redden zeggen ze op links......
Ja precies. Dat moeten we geloven ja. Ze kosten eerst 1 miljoen p.p. maar straks, dan zijn we gered. Die 17 miljard per jaar gaat naar 25 miljard en is stijgende. Maak je borst maar nat als (semi) ambtenaar zijnde. En ook de hardwerkende loonslaven van het bedrijfsleven hebben fantastische toekomst achter de rug. Sinds de sluizen door de VVD zijn opengezet wordt Nederland een onbetaaldbaar land, dat uiteindelijk gewoon op Afrika gaat lijken.
Wow, meneer @Feynman, wat een mooie samenvatting van de situatie in NL. Het volk is 'radeloos, redeloos en reddeloos'. We zijn niet tot op het bot verdeeld, maar tot in het merg. En dat allemaal door incompetente bestuurders. Gelukkig is daar Pinokkio Rutte, die een kudde competente lieden om zich heen gaat verzamelen om al deze problemen ten goede te keren. Dezelfde zo ongeveer als de laatste drie kabinetten Rutte. Komt allemaal goed, hoor. Zij zullen ons zonder brokken langs de afgrond leiden.
- cynische modus uit -
Het gaat fantastisch in dit gave land ... Toch? Vanmiddag maar weer een rondje op de golfbaan lopen en daarna een balletje eten....
Die ballen moet je bewaren voor de volgende keer.
@bijna_raak | 24-10-21 | 09:22: Een bitterballetje kan je toch niet bewaren mallerd...
HR oplossing:
We bezuinigen vrijwel een complete afdeling, de werkdruk zo hoog dat je met geluk de dagproductie kunt draaien over de gehele linie, per afdeling. Geef een andere afdeling een middag cursus om deze werkzaamheden OOK te kunnen doen, uiteraard tegen hetzelfde basisloon.
Cijfers zijn slecht op afdeling A? Bijspringen afdeling B. Vervolgens cijfers zijn slecht op afdeling B? U raadt het al...
Gemiddeld boven de ondergrens, en dat is weer reden om Project LEAN uit te nodigen. Voorstel om het waterhoofd van het management in te dammen (waar de winst nog te behalen is qua centen afromen): nope haha.
Serieus kwaad makend en lijkt eeuwig door te gaan.
Gooi daarbij in de mix deze praktijken in bijvoorbeeld de zorgsector. Dan hebben we het dus niet over een dildo die te laat wordt bezorgd, maar patiënten die dreigen hun medicatie niet tijdig te ontvangen. Dan gaan het kantoor en de verpleegkundigen in de overuren. Want moet. Ziehier weer een reden om geen extra personeel te werven.
Schuiven met poppetjes om de cijfers boven het minimum niveau te houden, dat is de tegenwoordige truc.
Kleine aanvulling: in de praktijk betekent dit dus voor de mens achter de medewerkers dat je non-stop tegen een achterstand aan zit te werken. Het ziekteverzuim is fenomenaal hoog, je valt op een gegeven moment vanzelf om. Bewust beleid jongens en meisjes, zo ga je tegenwoordig met personeel om.
Wat in Nederland ook een gegeven is: Het management en uitvoerenden die "samen" een ondergrens vaststellen, en dat veranderd dan in korte tijd tot de norm.
Om dan bij een volgende, reorganisatie / inhaalslag / procesvereenvoudiging / toekomstbestendige strategiebepaling / KPI ronde, opnieuw een ondergrens vast te stellen op basis van de norm die eigenlijk al de ondergrens was.
Die nieuwe ondergrens verwaterd weer in de nieuwe norm, en bij de volgende...
Zie hier de eindeloze cirkel van prijsstijgingen en oplopende kwaliteitsarmoede van uw: Nutsvoorzieningen, gemeentelijke voorzieningen, sociale stelsel, zorgverzekering, ouderenzorg, huisartsenzorg, hulpverlenende overheidsdiensten, openbaar vervoer, bankzaken, wonen, levensonderhoud, ontspanning, ect, ect, bedenk maar iets en het past in dit lijstje.
De gemene deler is: U gaat altijd flink meer betalen voor een stuk minder.
Wat denk je van zelf een vervanger zoeken als je ziek ben schijnt heel normaal in de zorg te zijn.
De cao in de zorg is nog steeds niet rond. De 26ste wordt er gestaakt in meerdere ziekenhuizen. Wel klappen maar ondertussen 0% erbij in 2021 en dan verbaasd zijn dat er een personeelstekort is. Gaat lekker jongens....
De hypocrisie van al die klappers... lekker goedkoop.
Betaalbaar key worker housing opzetten voor zorg- en schoolpersoneel zou evt. wat kunnen helpen.
Als de ziekenhuizente weinig betalen voor huisvesting, dan kunnen ze misschien beter een penthouse of laag eronder reserveren voor de huisvesting van zorgpersoneel. Daar wordt het ziekenhuisgebouw groter van. En dat is het enige wat telt, toch?
Rendement op vastgoed van 4% is hoger dan gemiddeld rendement van een ziekenhuis, volgens mij.
@RichardBandler | 24-10-21 | 08:32 |
De enige valide oplossing is per direct de grenzen dicht, en alles dat hier niet behoort te zijn linea recta terug te sturen naar zand van herkomst. Wil men de eigen onderdanen niet terug? Prima, dan worden per direct alle uitkeringen er naartoe bevroren, handel wordt stopgezet en landingsrechten van het desbetreffende land ingetrokken. Al het andere is geprutst in de marge. Het wordt hoog tijd dat Nederland aan de rest van de wereld laat weten dat wij niet hun afvoerputje zijn voor ongewenst eigen volk dat men liever kwijt is dan rijk. De absurde overbevolking in dit land is de grootste veroorzaker van alle ellende. Neem de top van de probleem-piramide weg en de rest lost zich vanzelf op.
key worker housing? klinkt al een rutte term, inhoudsloze terminologie doet het goed bij Mark Rutte.
@Sjefke7807 | 24-10-21 | 10:38: De eerste categorie ongewenst eigen volk zijn de pensionado's. Leveren al minstens 10 jaar koopkracht in en liggen ook op andere fronten in de vuurlinie. Zie bijvoorbeeld het onzalige plan van Klaas Knot dat vooral ouderen die hun hypotheek hebben afbetaald zal treffen.
KWH betekent gewoon dat de werkgever voor (betaalbare) huisvesting zorgt voor essentiële beroepsgroep(en).
@Here's Freddy | 24-10-21 | 11:34|
Ik denk niet dat u mijn tegel helemaal begrijpt. Ik had het over het ongewenste volk dat o.a. Marokko hier dumpt omdat ze er daar dan vanaf zijn. Ze zeggen het zelf ijskoud; "Nee, we nemen ze niet terug. We zijn blij dat we ervan verlost zijn."
De manier waarop onze ouderen behandeld worden is meer dan schandalig te noemen. Hebben het hele leven gespaard en gewerkt om dan alsnog zo in den aarsch genomen te worden. Knot moet zich de ogen uit het hoofd schamen met zijn onzalige idee.
Ouders, geef uw kinderen aub zelf een klein beetje les, alles is beter dan nu.
En dan niet elke dag weer over die zeespiegelstijging, die is maar 15 millimeter per jaar!
En niet over de sneeuwloze Alpen, er zijn nu reeds 6 skigebieden in Oostenrijk geopend!
Ik herinner me nog dat ik in vele medische vakbladen uit de jaren 90 al voorspellingen van deze ellende zag staan. En ja hoor ze zijn meer dan ruimschoots uitgekomen. Marktwerking? Is er nauwelijks, een pseudo bureaucratische toren is opgebouwd van audits en controle systemen. Lean? Hou toch op, weer een methode in een methode in een methode enz... allemaal ideetjes op ideetjes. Dat levert weer veranderingen op die veranderd moeten worden wat weer vastgelegd moet worden in veranderingsrapportages welke weer moeten worden ge quality looped ter voorkoming van "muda". Alles groter mensen, alles moet groter. Doet me denken aan het boekje van Noels, Gigantisme. Wat een gezwets, al dat lean ís an sich al muda.
@nobodiesunmighty | 24-10-21 | 09:31: Pas dan kaizen toe! Da's dé oplossing!
Voor een paar ruggen kom ik persoonlijk uitleggen hoe je dat moet doen! Uiteraard is dat per uur.
/s
Minder minder minder socialisme.
Wat een grappige reactie op een column over het falen van de markt.
@* Il Principe * | 24-10-21 | 06:10: ik weet niet of het echt het falen van de markt is. Je kunt het overlaten aan de markt maar je moet een kader creeren waarin die markt kan opereren. En niet de hele boel maar aan het lot overlaten.
@mykdelta | 24-10-21 | 06:33: Sywert is 'de markt'.
@mykdelta | 24-10-21 | 06:33:
Inderdaad, de markt werkt het best met een strenge marktmeester en dus een forse dosis overheid. Meer, meer, meer socialisme dus.
@* Il Principe * | 24-10-21 | 09:12: Zonder marktmeester gast de markt eraan en krijg je of dat een groot deel van de mensen niet deel kunnen nemen aan de markt of dat de overheid de boel nationaliseert, waardoor je ook geen markt meer hebt. Een marktmeester hoeft echt niet iets socialistisch te zijn. Het is juist onderdeel van een goedwerkend kapitalistisch systeem.
Ik weet niet waar al die accijnzen en belastingen heen gaan. Maar niet naar waar het belangrijk is in ieder geval. Politie en Boas zijn veul belangrijker dan de zorg natuurlijk. Dat snapt u zeker ook wel?? verbieden van bioscoop bezoek is ook veul belangrijker dan de huizencrisis. Tekort aan woningen. Daar hebben we geen persconferenties over.
Politie is ook een ondergesneeuwde tak van de overheid die te weinig geld krijgt. De vvd heeft de afgelopen decennia veel gesneden in de publieke taken van de overheid en vooral internationale bedrijven enorme belastingkortingen gegeven. Het geld daarvoor komt vooral van werknemers en consumenten.
@* Il Principe * | 24-10-21 | 09:15: de gemiddelde politieman zit officieel in schaal 7, krijgt echter door onregelmatigheidstoeslag de facto betaald in schaal 8. Helemaal niet slecht voor vmbo niveau.
@* Il Principe * | 24-10-21 | 09:15: De politie krijgt genoeg geld binnen. Als de VVD en PVV als antwoord op het falende drugsbeleid van drug voor drug verbieden de consumptie van drugs willen verbieden ipv ze te legaliseren, dan betekent dat alleen maar dat ze werk voor de politie aan het creëren zijn ipv dat er goed gekeken wordt waar ze nu voor ingezet kunnen worden. Die hele buurtbemiddeling en handhaving is niet nodig geweest als men in Den Haag de prioriteiten beter op orde had. Nee, in plaats daarvan stoten ze bepaalde taken van de nationale politie af aan de gemeentes en gaan ze nu verzinnen wat ze in vredesnaam met een te groot politieapparaat moeten doen.
Migratie van mensen met een niet westerse achtergrond kost Nederland 17 miljard per jaar en dat bedrag stijgt zienderogen.
Ook politie heeft last van de niet aan belangrijkere zaken aangewende miljarden, net als de zorg, het onderwijs en defensie. Enige dat nog wel een paar rotcenten krijgt is de infrastructuur, want het bedrijfsleven zou er te veel last van gaan krijgen als het helemaal vastloopt in dit land.
De puinhopen van bijna 12 jaar Rutte.
Mensen gaan uiteindelijk, na een hopelijk lang leven, dood, dat wordt wel eens vergeten. Kan je wel alle registers opentrekken maar dat geeft uitstel meer niet. Liefde, dood en oorlog. Liefde kan komen en gaan, oorlog win of verlies je maar omdat alles golft komt het weer terug, de dood echter is onvermijdelijk. Restricties bij een wervelend virus geeft ruimte aan de sterke variant in de genenpool van het virus. Alle remmen los, zou ik aanbevelen.
Het grootste probleem bij de overheid is management, wat je doet maakt uit, of het lukt ook niet, als het maar scrum, agile, volgens Prince2 is, dan is het goed. En als het niet goed gaat? huren we nog een manager in. Op papier zit het goed, “werkelijkheid” bestaat op dat niveau gewoonweg niet.
Zelfde geldt voor onderwijs. Na de zomervakantie worden weer nieuwe termen de organisatie ingegooid omdat de directie een managementboek heeft gelezen. Het gaat van kathedralen bouwen naar zelfsturing naar efficacy…
Met die NPO-gelden worden vooral externe bedrijfjes ingehuurd. Door personeelstekorten in het onderwijs kan in bestaande formaties niets worden gedaan. Scholen moeten allerlei dwaze dingen verzinnen om die gelden te verzilveren: bijlessen in weekends, alsof de scholieren hier blij mee zijn. Die staan dan vallen te vullen in de supermarkt of tegen een bal aan te slaan danwel te trappen. Het zijn incidentele gelden voor onderwijs die na bepaalde tijd stoppen. Structureel geld voor onderwijs weigert men te besteden in Den Haag. Ja, 1.5% loonsverhogingen bij een hogere inflatie. Terwijl managers in onderwijs een bonus krijgen. Er worden fooien gegeven aan de cruciale beroepen. Structurele problemen worden niet opgelost.
Men geeft liever 17 miljard per jaar uit aan migranten met een niet westerse achtergrond.
Op dit moment komen er per week(!) 1200 man, een klein dorp binnen gespoeld. Elke week, iedere. Week. Opnieuw. Dat is iedere 9 minuten een asielzoeker die zich aanmeldt, 24/7 de gehele week, iedere week. Rekenkundig is dit voor geen enkel land vol te houden en al helemaal niet gedurende de vele decennia dat het hier al usance is. Al die lui moeten dus wonen, zorg, kinderen naar school etc.. En wat doet men? Het rekenkundig probleem nog wat verder vergroten. Alles dat we nu zien in de Zorg, het Onderwijs etc. is een dírect gevolg van deze aperte waanzin. Tel daarbij op dat onder de kabinetten Rutte de Zorg tot op het bot kapot bezuinigd is. We gingen van een kleine 3000 IC-bedden naar zo'n 1100 en nog zakkende(!). Bijna 100.000 man zorgpersoneel werd als oud vuil aan de straat gezet, vijf volledige ziekenhuizen werden gesloten terwijl de bevolking onevenredig toenam, met alle gevolgen van dien. Experts waarschuwden Rutte al dat zijn idiote bezuinigingsdrang op de Zorg bij de eerste de beste calamiteit heel erg verkeerd zou uitpakken. Wel, voilà. Want volgens Rutte moet je maar naar een oogarts wanneer je visie wil. Dat is dus de man die dit land al bijna 12 jaar naar de verdommenis leidt. En nergens iemand die eens een keer goed aan de noodrem trekt en zegt; "Zo kan het niet langer!" Alleen al vanwege de schandalige Toeslagenaffaire zou deze man nóóit meer terug mogen komen als Minister-President. En maar vingerwapperen naar Polen. Als het niet zo intriest was zou je jezelf erom bescheuren.
U heeft de ellende van dit land prima beschreven.
Mijn complimenten!!
Goed verwoord
Natuurlijk waren wij het niet die vroegen om een zo goed mogelijke "schone" baan voor onze kinderen. Wij vroegen er niet om dat er talloze " gastarbeiders" werden binnengehaald om de vieze klussen op te knappen. Wij wilden helemaal geen dubbel inkomen per gezin. Wij wisten het toen-net als nu- allemaal beter. Wij hoefden geen 2 vakanties per jaar. Bij vootkeur naar het buitenland.? Een eigen auto was aan ons niet besteed. Schoolklassen van 40 of meer kinderen.? Niet die van ons. Cassieres met HAVO opleiding? Onmogelijk.
Maar wel toeslagen voor huur en zorg. Wel hypotheekrente aftrek. Wel kinderopvangtoeslag .
Bij dat laatste wordt altijd gemakshalve vergeten dat al degenen die (weliswaar te draconisch)
beboet werden in beginsel zelf hun aanvragen fout, onjuist of onvolledig hebben ingevuld. Er zijn oook honderduizenden toeslagenouders die nog steeds hun toeslag krijgen.
@strawdog | 24-10-21 | 01:01|
Wij hebben daar inderdaad niet om gevraagd. Het waren de bazen die te beroerd waren om de Nederlandse arbeider een fatsoenlijk loon te betalen toen men daar na de wederopbouw om vroeg. De Nederlander was niet te beroerd om dat werk te doen, maar niet tegen het hongerloontje waar de bazen ze mee wouden afschepen. Daar kon je toen als Nederlands gezin ook al niet van rondkomen.
Eind jaren 90 is de waanzin van verre reizen etc. gekomen. Daarvoor was men tevreden met 3 weken in Frankrijk op de camping. En in de jaren 70 zat ik al in een klas met 35 kinderen. Dat was toen geen enkel probleem. Waarom nu wel?
De toeslagen zijn nu meer dan broodnodig. De lagere inkomens kunnen de lasten anders simpelweg niet meer opbrengen.
"Bij dat laatste wordt altijd gemakshalve vergeten dat al degenen die (weliswaar te draconisch) beboet werden in beginsel zelf hun aanvragen fout, onjuist of onvolledig hebben ingevuld."
U heeft hun dossiers persoonlijk onder ogen gehad? Degenen die de boel daadwerkelijk opgelicht hebben besloeg slechts een heel klein percentage. Het merendeel werd gewoon op de grote hoop geveegd. Diverse vernietigende rapporten hebben e.e.a. duidelijk gemaakt.
@Sjefke7807 | 24-10-21 | 01:42: "En in de jaren 70 zat ik al in een klas met 35 kinderen. Dat was toen geen enkel probleem. Waarom nu wel?" Omdat de leraar toen gezag had. Ik spreek nu over de jaren 60. De leraar was niet jouw vriend. Ontzag en zekere angst voor de man (in mijn geval altijd) voor de klas. Je leerde en haalde geen voldoendes voor jezelf maar voor hem en jouw ouders die ook niet mals waren in hun reactie bij een onvoldoende. En dat heeft mij geen windeieren gelegd. Ik was daardoor redelijk voorbereid op het harde leven op zee hoewel de werkelijkheid een schok was. Het werk en hoe je daar met elkaar omgaat. De hiërarchie. Gewoon doorgezet. Van de laagste in rang tot de hoogste in rang. En de mooiste tijd van mijn leven gehad en dat 40 jaar lang. Nooit werkeloos geweest. Nooit afhankelijk geweest van de staat. Met dank aan mijn ouders en mijn strenge leraren.
@forecastle | 24-10-21 | 10:15|
Dan staan u en ik er hetzelfde in; fatsoen, hard werken. Helaas heb ik geen normale of stabiele gezinssituatie gekend, hetgeen mij op een levenslange achterstand heeft gezet. Bepaalde dingen uit je jeugd zijn onvervangbaar wanneer je die niet krijgt. Ik heb mezelf door hard werken op weten te werken tot een zeer goede Meesterlasser. Echter heeft 30 jaar in de Grootmetaal mijn schouders volledig gesloopt waardoor ik nu noodgedwongen in de WAO zit en dus wel afhankelijk ben van de staat, tot mijn grote verdriet overigens. Heb een kleine zes weken geleden een gewricht-reddende operatie aan de rechterschouder gehad. De linker is in 2018 al onder het mes geweest. Door prutswerk van het lokale ziekenhuis hier zit daar nog maar 30% restfunctie in. Ik red mezelf, maar het niet meer kunnen werken is een hard gelag voor me. Net als u ben ik gewend de eigen broek op te houden, en nu gaat dat door omstandigheden buiten mijn invloed niet meer. Het is wat het is.
Precies dit. 17 miljard per jaar en toenemend in een rap tempo.
@Sjefke7807 | 24-10-21 | 11:00: Lassers, altijd met waardering heb ik hun werk zien doen aan boord. Kunstenaars vaak die het onmogelijke weer functioneel krijgen. Spijtig voor u dat het zo is gelopen. Sterkte.
Nederland werd groot door een gebrek aan bazen en samen schouders eronder. Nu is er de geïmporteerde top down cultuur. Wij van boven hebben met onze lobbyisten bepaald wat goed is en jij onder knuppel moet het zo uitvoeren voor een loontje waarvoor je nooit met ons mee zal kunnen doen.
Ondanks dat meer dan 50% van het nationaal inkomen door de overheid wordt uitgegeven loopt echt alles vast waar de politiek met zijn vuile vingers aan zit.
Wat we nodig hebben is een nieuwe werk ethiek. Veel vrijheid en verantwoordelijkheid bij de werknemer, management is uitsluitend facilitair en kan altijd door het personeel worden weggestemd.
Na vele jaren gewerkt te hebben in de paramedische sector, heb ik twee jaar geleden mijn baan opgezegd, het salaris was best OK. Een van de redenen om te stoppen was de torenhoge werkdruk. Een andere reden het totaal gestoorde beleid van de diverse zorgverzekeraars. De meest idiote regeltjes en formulieren heb ik voorbij zien komen, het gros daarvan was ronduit overbodig, nutteloos en soms zelfs schadelijk. Je had gewoonweg geen tijd om je eigen werk inhoudelijk wat op te schalen. Daar kwam nog bij dat er een paar oudere collega's op de werkvloer een achterstand hadden op het gebied van ICT. De werkgever weigerde elke vorm van bijscholing. Het kwam er dus op neer dat ik naast mijn werk er ook nog eens een stuk van hun werk bij kreeg omdat ze niet met de benodigde computerprogramma's overweg konden. Tijdens een werkoverleg werden vaak goede ideeën van werknemers frequent afgewimpeld. ("Not invented by de boss"). De baas voerde dit dan een half jaar later wel uit, maar dan kwam het uit zijn koker en kreeg hij de credits. In het uitzonderlijke geval dat een idee wel opgepikt werd door de directie, werd er vrijwel nooit iets mee gedaan. Dergelijk afstompend beleid is dodelijk. Het draait allemaal om geld, geld en nog eens geld. Zum kotzen. Ik ben heel blij dat ik eerder gestopt ben met werken. Nog geen dag heb ik spijt gehad van mijn keuze.
Ik heb niet het gevoel dat je iets nieuws vertelt.
@TonAlias | 23-10-21 | 22:56:
Vertel zelf maar eens wat vernieuwends dan.
@TonAlias:
Iedere persoonlijke bevestiging is goed dat die gedeeld wordt. De totaal verrotte cultuur op veel werkvloeren moet bekend worden, evenals de omvang ervan en de beleving door ‘de handjes’. Misschien dat dat nog eens een ommekeer kan bewerkstelligen.
Laten we in zowel de zorg als het onderwijs eens part timers gaan tellen. Meer salaris is niet de oplossing als die mensen kennelijk nu al van mening zijn dat ze met drie dagen werken ook prima rond kunnen komen.
Wellicht dat minder salaris een betere oplossing is.
Cora van Nieuwenhuizen gaat ook maar 2.5 dag per week werken voor 2.5 ton per jaar. Je hebt gelijk. De salarissen kunnen best wel wat minder.
Het gaat niet zozeer om salaris... het gaat om werkdruk.
De parttimers die ik in het onderwijs ken, zijn ofwel met 'ouwe-lullen verlof', studeren nog, of zitten tegen een burn-out aan en proberen door te blijven werken...
Dit is een standaard denkfout. Betaal ze minder dan gaan ze wel meer uren werken.
In lang vervlogen tijden hoefde de vrouw niet te werken en kon de man kostwinner zijn. Nu mag de vrouw van mij ook kostwinner zijn hoor voordat ik van misogynie word beticht maar in die tijden was 1 kostwinner voldoende.
Nu moeten beide werken, voor de kinderen zorgen en alsnog kunnen ze dan niet de kinderopvang betalen en een woning is al helemaal onbereikbaar geworden. En u wilt die mensen dan minder gaan betalen? Strak plan. Doe dan ook meteen een extra toeslagen stelsel in elkaar timmeren. Dat gaat zeker werken. Out, morgen voorbereiden op een examen. Opa wil ook nog even Intune specialist worden op zijn oude dag. Maar als ik hier blijf reageren word het morgen weinig leren.
Tweeverdieners? En dus zo een voldoende gezamenlijke salaris genereren? Het werk is mooi maar het gezijk er om heen is slopend en dat is de reden dat een verpleegkundige minder uren gaat werken.
Misschien alle lonen eens op gelijk niveau brengen van de verpleegkundige of leraar, zeker van alles wat management is. Gaan al die betweters misschien toch voor een baan in de gezondheidszorg of het onderwijs volgen.
Of nog eentje! Net als verplichte QR code’s gewoon mensen verplichten verpleegkundige of docent te worden!
@Nuuk | 23-10-21 | 22:56:
Gewoon 90% van de managers eruit flikkeren. Ze dragen toch niets bij.
Rutte spreekt hier in vermoming...... Echte VVD denk wijze. Betaal minder voor harder en zwaarder werk. uitpersen zullen we het volk. Rot toch op man met deze achterlijke woorden!
@C1O2, waarom zouden mensen in het onderwijs parttime werken/ uitbetaald worden? Omdat met 1,0fte je gewoon geen tijd hebt om de administratieve shit naast je kerntaak rond krijgt.
Cora moest gewoon weg, omdat haar achternaam in dit kabinet met dit beleid ongeloofwaardig over kwam…
Het gaat om de balans tussen salaris en het werk dat gedaan moet worden. Balans tussen geld en werkdruk. Het ene is concreet, het andere niet te kwantificeren. Het aantal uren dat iemand werkt zegt niets over werkdruk. Die wordt door iedereen anders ervaren.
In het onderwijs is het ook zo 'makkelijk' geregeld; pleur er een zak geld in, dan houden ze vast wel even hun kop. Dus komen er de komende twee jaar bakken geld naar het onderwijs, waar een deel al direct in de bovenste lagen blijven hangen (want die hebben 'ook zo hard gewerkt gedurende de lockdowns'... Eerlijk waar, er waren er bij die dus twee jaar niet meer in het gebouw zijn geweest maar wel vanuit huis 'heel hard' rapporten hebben zitten schrijven) en uiteindelijk krijgt de docent een leuke, doch tijdelijke douceur.
Wat echter niet wegneemt, dat de managementlaag gewoon hun verslagjes blijft eisen, de managers om vakwerkplannen vragen, er niet te vergeten plots weer kinderen werk inleveren dat nagekeken moet worden (de core-business) maar er ook een hoop collega's afgevloeid zijn...
Waar haal je nieuwe docenten vandaan? In de Randstad zijn ze soms al blij als ze iets dat ademend voor een groep kinderen zet, laat staan dat het nog les kan geven ook.
Uiteraard (even een zijsprong) is er wél nagedacht om in een verzadigde onderwijsmarkt nog te proberen een mohammedaanse technische VMBO te introduceren... Die zullen hun personeel wel rechtstreeks uit het Midden-Oosten dan wel het Rifgebergte halen, is ook makkelijker voor de ouders.
Afijn, de sectoren waar de werknemers, die met hun poten in de klei, een sociaal beschermende of verzorgende functie hebben, zullen niet zo snel gaan staken, dat zit eenvoudigweg niet in hun genen. Helaas zijn daar in de jaren zo veel lagen bovenop gaan parasiteren en is het werk dusdanig uitgehold, dat het voor de toekomstige generaties een hele kluif zal worden hier nog een kentering in aan te brengen.
Helaas ben ik van een leeftijd waarbij het lastiger wordt nog van functie te verwisselen, tenzij ik consultant zou worden... Of zzp-er.
Herkenbaar voor de verpleegkundige die ik ben. Wil je iets te zeggen hebben, of meer verdienen, dan moet je het management in gaan. Daar zit het geld niet alleen qua loon, maar ook alles er om een. Is er een team dag dan mag je met je eigen team al blij zijn als er een lunch af kan. Managers gaan ergens “op de hei” (wie verzon die term!!) zitten en dat is dan in een luxe vergaderoord met lunch, dikke borrel enz.
Ik heb een paar maal meegemaakt dat bepaalde toeslagen die ik kreeg werden ingetrokken, een loonsverlaging dus, wegens keihard ontkennen wat ik aan werk deed. Echt, de ene keer dat ik extra geld kreeg, was toen ik wat management taken ging doen………..
Nu werk ik met wat mensen voor ons zelf. Meer plezier, beter je werk kunnen doen en geen gezijk van oeverloze reorganisaties. Je zal herkennen dat die laatste het product zijn van de kaste van managers en dat dit de enige reden is dat die reorganisaties er komen.
@Nuuk | 23-10-21 | 22:51: De jongste schizo alhier zit in de opleiding tot verpleegkunde... Wilde eerst daarna het leger in als medic, maar nu forensisch verpleegkunde gaan doen.
Mijn hart weent, zo veel potentie, zo veel mogelijkheden, zo'n groot hart voor mensen en de kans is reëel dat dit kind de rest van zijn leven niet zelf een huisje zal kunnen kopen, niet op eigen benen kan staan, niet gewaardeerd zal worden door diegene die ertoe zouden moeten doen.
Helaas is het binnen het onderwijs vakkundig dichtgetimmerd, 'voor jezelf' een school oprichten is in de Randstad een hele uitdaging, tenzij je particulier gaat en juist die managers-kinderen faciliteert. Precies datgeen wat ik en een paar collega's nooit zouden willen doen.
@Nuuk | 23-10-21 | 22:51: als de werkvloer weerspannig is moet er gereorganiseerd worden. Bekend.
Ik zie ze heel druk bezig met zaken die alleen een probleem zijn omdat management een papieren probleem ziet. Formeel zijn ze eindverantwoordelijk maar daar gebeurt nooit iets. Als er iets fout gaat met een patient mag ik opdraven. En het oplossen. Dat lukt zolang managers zich er niet mee bemoeien met hun bestuurlijke geneuzel. Zelfs als ik klaar ben met mijn promotie ga ik er geen cent op vooruit. Maar papier volschrijven met onzin die na 1x lezen het archief in gaat levert wel geld op.
Gelukkig kun je dat na een jaar recyclen want dan is het allemaal weer vergeten.
@EEnzame SchizofrEEN | 23-10-21 | 22:58: Als uw zoon een partner vind komt alles wel goed. De tijd dat de postbode een gezin van 5 kon onderhouden is voorbij ja.
@Nuuk | 23-10-21 | 22:51: Zeer herkenbaar dit. Ik werd als consultant voor organisatie problemen ingehuurd. Na onderzoek bleek steeds weer dat de manager die mij inhuurde zelf de problemen veroorzaakte, door het niet kunnen overzien van de gevolgen van zijn/haar beslissingen.
Een komkommerdag pur sang vandaag. Ik ga zo de Q van Max kijken!
40 jaar afbraakbeleid in onderwijs en zorg - gek he dat mensen ergens anders gaan werken.
De grote vraag voor die mensen: waar kunnen ze heen met hun opleiding(en)?
Niks aan de hand. De marktwerking doet zijn werk. Managers en directeuren verdienen geld door te knijpen op de werklvloer. Gewoon VVD blijven stemmen.
Ik wil een nieuwe serie Chips-Nootjes-Bier !!
't Is zaterdag, kan het wat luchtiger?
Wat ik me afvraag, wanneer, maar vooral hoe, stort de boel in?
In 2000 begon het met de beursgang van WorldOnline...
@Rhenium | 23-10-21 | 22:41:
Dat gaat mij boven de pet. Wat ik me meer specifiek afvraag, hoe en wanneer klapt de huizenmarkt?
@GKJP | 23-10-21 | 22:59: en waarom denkt u dat die markt gaat “klappen”? Eerder klapt de enorme bubbel op de aandelenmarkten wereldwijd.
Je zou bijna denken: meer links, maar dan krijg je nieuwe Afrikaanse buren van overheidswege.
Ah joh.
Al die hoog intelligente mensen die we binnen halen, die gaan het allemaal oplossen. Toppers, allemaal.
Is eigenlijk wel grappig. We leven in een meritocratie waarin de drs.en neerkijken op het klootjesvolk maar zelf zelden iets verder komen dan vergaderen en dikke rapporten genereren. Gaat de muis of het toetsenbord stuk of is het kraanleertje versleten dan gillen ze om het klootjesvolk maar dan wel zo goedkoop mogelijk.
Zelf ben ik toen ik 15 was gaan werken met alleen lagere school. In die tijd was het hebben van een Havo of VWO papiertje al iets waar je de pet voor afnam, laat staan een titel. Hoon en minachting was dus ook mijn deel in die tijd toen ik van baantje naar baantje ging om voor een habbekrats te werken. Als simpele ongeschoolde ziel was het mijn deel om dagelijks geschoffeerd te mogen worden. En klappen op mijn bek van de mede simpele zielen die liever naar beneden trapten en naar boven likten.
Ach ja. Gelukkig trof ik toen ik een jaar of 30 was mijn lief en die had een heel goede baan. Wat ze in me zag en ziet weet ik nog steeds niet maar toen kwam er ruimte, tijd en geld vrij om mezelf bij te scholen. Vroeger al via de werkgever geprobeerd maar waarom zou je investeren in zo een mislukkeling? Rot op domme lul. Zij gaf en geeft me de ruimte en 10 jaar daarna na heel hard werken en leren mijn eerste bachelor. (geen cent van de staat gehad) En 15 jaar daarna een tweede bachelor en een master. Ook weer in de avonduren met steun van haar. Heb nu een uitstekende baan en langzaam maar zeker kom ik richting mijn pensioen. Dan heb ik 53 jaar gewerkt en geleerd. (denk niet dat leren ooit stopt in de ICT)
Nooit zal ik ondertekenen met Drs. Ing. Maar heel soms kom je de meritocratische klootzakken nog wel tegen met hun arrogante koppen. Dan kost het me een mailtje van slechts een paar zinnen om ze terug hun hok in te jagen.
Nederland heeft teveel arrogante Drs.jes die niets kunnen en te weinig mensen die wel iets kunnen . En die mensen die wel iets kunnen krijgen een fooitje voor hun harde werk.
Hulde !! Ik herken hierin wel wat van mezelf. Ben 58 jaar en heb ook geen titel voor mijn naam. Ik durf echter best te wedijveren met de bachelors van deze tijd. Zij kennen alles vanuit een boek, niet vanuit de werkelijkheid. We staan in deze ver boven ze.
Mooi!
Idem hier, afgezien van een titel. Niet verder dan HAVO, en nog wat opleidingen ernaast, de rest met hard werken bereikt. Mijn lief heeft wel een titel, verdiend middels opleiding in combinatie met werk, moeder zijn en mij.
@TonAlias | 23-10-21 | 22:31: Beste Ton. Ik sta boven niemand. Ik maak geintjes met de schoonmaaksters die daar zijn waar ik vandaan gekomen ben. Met de mensen van de postkamer, met de receptioniste. Maar ook met de directeur of met hoofdbestuurders. Ik ken hun onzekerheden maar ook hun blijdschap en voor mij zijn het allemaal mensen net als ik met goede kanten en mindere kanten. Mensen die net als ik fouten maken maar ook hun best doen iedere dag weer. Ja ik heb wel titels nu. Maar nu ik ze heb zeggen ze me niets meer. Het is wel eenvoudiger geworden om jezelf te verdedigen in een werk situatie. Nadeel is wel dat ik als ouwe lul nog steeds headhunters achter me aan krijg. Ga weg .... ik wil met pensioen ;-)
@GKJP | 23-10-21 | 22:40: Petje af voor jullie en zekers voor je lief. Dat is hard werken geweest.
Daar schets je duidelijk wat er in ieder geval mis gaat in Nederland. Ik lach mij ook suf om die typetjes die zich zorgen maken om CO2 en “dus” iets gaan studeren als klimaatwetenschappen (nooit natuurkunde of een dergelijke echte wetenschap) en vervolgen schrijven ze rapporten vol over zaken waar ze van tevoren al lang over eens waren. Ze gaan echter niet een opleiding volgen voor bv installatie-technicus, bouwvakker, loodgieter en met alle gewenste veranderingen uit hun rapporten hebben die mensen nu juist nodig. Die huizen isoleren zich niet zelf, de zonnepanelen klimmen niet zelf op het dak, windmolens groeien niet uit de grond, of zeebodem.
Behalve de meritocratie die je noemt, zitten we ook in een kleptocratie. Geld wordt nu eigenlijk gestolen van burgers en daarmee bekostigen de elites die in het centrum van de macht zitten, hun prachtige hobby’s tav gender, woke, klimaat en natuurlijk een globalist is he samenleving die alleen iets te bieden heeft voor (een deel van) hoog opgeleiden. Het centrum van de macht is al lang verschoven naar Brussel en wil die elite carrière maken dan moeten ze geld schuiven (van belastingbetalers) naar Brussel. Die machthebbers zuigen gewone burgers uit voor hun eigen carrière en de megalomane plannen van Brussel.
Zo is de cirkel van deze meritocratie en kleptocratie rond.
Och, titels, titels. Jaren geleden adviseerde mijn buurvrouw, werkzaam bij Shell als hotemetoot personeelszaken, daar niet op blind te staren; 'het zijn maar drie lettertjes, Eenzame'.
Ondertussen kreeg de kleine schizo enige tijd geleden van een professor het dringende advies de phd te gaan volgen:' met je phd heb je mensen die voor je moeten werken, je staat overal boven'. Let wel, dit was een Amerikaanse professor.
Hulde ...
En petje af ...
We leven niet in een meritocratie. Lééfden we maar in een meritocratie, want dat zou betekenen dat we geregeerd zouden worden door mensen die echt iets kunnen presteren, die hun merites hebben.
Wat we nu hebben is een "titelocratie" (ik weet niet of daar een officiële term voor bestaat), de titel is belangrijk, niet of iemand bepaalde capaciteiten heeft. Daarom zijn er zoveel nieuwe flutstudies gecreëerd en zijn de opleidingseisen steeds meer naar bededen bijgesteld, om de talentlozen ook de mogelijkheid te geven zich als "hoogopgeleid" te afficheren.
In Duitsland is het misschien nog erger, daar zijn ze helemaal dol op titels. Iemand die twee keer gepromoveerd is, zet Dr. Dr. voor zijn naam. Maar ook daar zijn veel promoties gewoon flauwekul. Er zijn al heel wat politici gestruikeld, doordat ze met hun dissertatie hadden geknoeid, meestal door plagiaat, grote delen van anderen overschrijven zonder bronvermelding. Zo'n titel heeft dan ook niets te maken met enige wetenschappelijke beslangstelling, maar dient om bonuspunten te verkrijgen voor je politieke carrière. Pech heb je wanneer dan ook uitkomt dat je die titel niet verdient.
@TonAlias | 23-10-21 | 22:31: hen*
Jemig zeg wat een haat jegens geschoolde mensen, sorry maar ik kan toch echt geen sympathie voor je verhaal opbrengen. Altijd maar dat gedweep met die 'arme verdrukte arbeider'. Ik heb een andere kant van de medaille:
Tijdens het examenjaar zat ik te blokken (VWO), terwijl de VMBO'ers erop los feesten. Als ze al een diploma haalden, dan was dat ook vaak wel het eindstation. En vaak waren dit nu niet de meest heldere lichten, dat geeft niet maar ga dan niet afgeven op mensen die wel discipline hebben om hun opleiding af te ronden dan wel een vervolg te geven.
Er wordt vaak gedaan alsof de 'arbeider' de enige is die hard werkt en enorm door alles en iedereen genaaid wordt, maar het heeft allemaal met keuzes en mindset te maken. Ja er zijn veel fopstudies, en ja de normen zijn enorm naar beneden bijgesteld, maar het is niet zo dat je hier in NL geen kansen krijgt. Maar als met je vrienden bij de ALDI hangen belangrijker is dan je papiertje, ja dan moet je niet gek op kijken dat je niet in aanmerking komt voor de betere banen/posities.
En aan hoe u zich opstelt jegens mensen die een titel hebben, krijg je bij voorbaat al een wij-zij situatie. Deze man/vrouw heeft een titel dan zal het wel een bitch/klootzak zijn. Verder maakt u er geen geheim van, dat u zichzelf wel enorm verheven voelt boven vanwege u kennis en kunde. Wat u dus 'arrogante drs.jes' verwijt doet u ook zelf.
Ja ik blijf er dan toch bij: succes is een keuze.
@TrickMeister90 | 24-10-21 | 01:30: Het ligt gewoon aan de keuzes die je maakt. Je kunt of jong keihard werken en vroeg gaan rentenieren op je titels of jong feesten en dan maar daarna keihard gaan werken.
Alles lijkt inderdaad ineen te storten. De gevolgen van de rampenkabinetten Rutte worden nu in rap tempo zichtbaar en zijn niet meer met de gebruikelijke zwetspraat en leugens toe te dekken..
Ondertussen heeft de hoofdschuldige "MinPres" in Brussel een grote bek over Polen. Nog afgezien van de inhoud, met welk mandaat zit hij daar? Als demissionair premier die alleen de lopende zaken mag afhandelen toch? Sinds wanneer valt Polen daar onder?
En nog mooier: als hij gevraagd wordt naar de recente onthutsende ontwikkelingen in het toeslagenschandaal in ons land, roept hij dat hij nu in Brussel zit en zich niet gaat bemoeien met interne politieke kwesties. Politieke kwesties dus in het land waar hij al 10 jaar premier is. Compleet van de pot gerukt.
Maar intussen dus wel flink doen over interne politieke kwesties in Polen.
Wilders heeft zo ontzettend gelijk met zijn uitspraak dat deze figuur geen premier voor de Nederlanders.
Met u ben ik het eens dat deze verschrikkelijk minkukel eerder commandant schijthuis mag worden. Veel hoger had hij het nooit mogen brengen.
Polen is inderdaad laf
Grootontvangers met grote muil.
@van Oeffelen | 24-10-21 | 08:39:
Nooit geweten dat Italianen eigenlijk in Polen wonen.
Met vijf miljard extra is er wel wat te doen. Hugeau, had jij niet ergens vijf miljard (zoekgemaakt)?
Afhankelijkheid van elkaar is nou eenmaal funest.
Gelukkig hebben we geld en ruimte genoeg om asielzoekers op te vangen en zolang als dát door blijft gaan geloof ik er niets van dat er problemen zijn met de extra financiering voor hulpverleners; ze mogen best de salarissen verdubbelen dan is het tekort heel snel opgelost.
Goede prestaties, Hugeau, op gezondheidsgebied. Wat ben je toch geweldig. (zucht).
Hugeau Peter principe. Hij zal toch aan je kinderen lesgeven. Dan gil je toch om ...
Kennelijk heeft de enorme instroom van illegale migranten geen prioriteit voor de politici.
===
Top bevestigt: effectief asielbeleid EU blijft heel ver weg
Natuurlijk zitten tussen hen ook echte vluchtelingen, maar twee op de drie hebben niks in de Europese Unie te zoeken.
www.ewmagazine.nl/opinie/opinie/2021/...
Een tekort aan mensen (personeelstekort) en toch nog een tekort aan woningen. Hoe krijg je het voor elkaar? Hoe erg kan een regering falen?
Deze regering wil natuurlijk weer immigratie om het personeelstekort op te lossen. Gevolg: nog meer woningnood. Zou het een idee zijn om al die beleidsadviseurs uit die ambtenarenkantoren de werkvloer op te jagen? En ook al die subsidieslurpende niksnutten die Nederland rijk is. En die managers in al die veel te dikke vette managementlagen.
Als al die kletsers écht werk zouden gaan doen komen we al een heel eind.
@Pietie | 23-10-21 | 22:38: Woorden vullen geen monden. Het brood op de plank gebeurd door handenwerk. En niet met blablabla... Als je wilt vreten moet je werken zo is het altijd al geweest. de hele toplaag van onze samenleving is 90 procent overbodig. Als die mensen nou eens de handen uit de mouwen gaan steken zoals de rest van het klootjesvolk doet dan hebben we nergens een crisis.
Begin eerst eens te stoppen met iedereen in de wereld te willen redden en naar Nederland halen, ga eens actief beginnen met uitgeprocedeerde&gelukzoekers uit dit land te verwijderen en stoppen met de uitstroom van Nederlands geld naar kansloze shitholes! Daar win je al vele miljoenmiljarden mee.
Dat kan je wel vergeten. Ik heb vandaag weer wat geleerd : in het Parool vandaag een stuk over illegale vreemdelingen die tegenwoordig worden omschreven als "ongedocumenteerde Amsterdammers". Hoe verzinnen ze het.. Die gingen dus demonstreren.. Allemaal opeen kluitje. dat leek me nou een UITGEZELEN KANS om al die gasten op te pakken en de grens over te kieperen. De mazzel ! Maar dat gebeurt natuurlijk niet, en ze lopen te jammeren dat een huis, en dezelfde rechten willen als ieder ander. Zoals een wijs man ooit zong : You can't always get what you want.
Wie hier geen recht van verblijf heeft dient opgepakt te worden en in een betonnen hok gezet met alleen water en brood. Net zolang tot je het enkeltje Eigenlandië aanpakt en ophoepelt.
@Asteroid-B612 | 23-10-21 | 22:16: Helaas is het zo in Nederland dat de hardste drammers als eerste hun zin krijgen.
@DutchLion33 | 23-10-21 | 23:24: Hoe zijn deze ongedocumenteerde Amsterdammers wiens roots in Oeganda liggen dan op het vliegtuig naar Schiphol gejumpt ? Zonder papieren ? Lijkt me stuf. Hoe zijn ze hier dan door de douane gekomen, zonder paspoort ? Of hoeft dat niet meer ? Ik moet zelf namelijk altijd WEL mijn paspoort laten zien bij de douane als ik daar aankom. En op wiens naam gaan we het huurcontract zetten van die woning waar die "ongedocumenteerde Amsterdammers" menen recht op te hebben ? Je hebt toch geen documenten ? Dan kan je ook geen huurcontract afsluiten. Die contracten moeten op naam van een natuurlijke persoon, en jij moet bewijzen dat jij dat bent. Met documenten, dus. Of zie ik dit nu verkeerd ? En als ik het goed begrijp, ben ik verplicht om ID bij me te dragen, op straffe van een boete, maar ongedocumenteerde Amsterdammers hoeven dat niet ? Of kan ik de volgende keer dat Oom agent me een prent wil geven dan ook zeggen dat ik een ongedocumenteerde Amsterdammer ben. (Dat ik een Amsterdammer ben, hoort hij vast wel aan hoe ik praat). Vragen, vragen,. vragen !
Hebt u de door u getoucheerde kinderbijslag al teruggeschonken? Is er niks op TV?
@dathoujetoch | 23-10-21 | 22:01: Ze moesten Oef eens uitmelken. Ben benieuwd hoe hij dat ervaart.
@TonAlias | 23-10-21 | 22:16: Voordat je de Oef kunt uitmelken heeft ie het zelf al als premium melkpoeder op de markt gezet , die man schiet sneller dan zijn schaduw heb ik zo het idee....
Dit land is al jaren aan het ronddobberen. Rutte heeft geen visie en hij is er trots op. Hij is een kunstig bemiddelaar maar een bemiddelaar als leider is rampzalig. Hij zou faciliterend moeten zijn. Een bemiddelaar zonder kaders is een sjacheraar. Zolang hij er zit en de doctrine stand houdt wordt de waanzin met bijbehorende regels alleen maar erger.
Goed verwoord dank u
Er is niks mis met het mbo/hbo salaris in de zorg, het gaat om werkdruk. En dan bedoel ik uiteraard niet 'hard werken' of veel taken hebben.
Dan bedoel ik dat je in bepaalde sectoren met zo ontzettend weinig personeel staat dat je de mensen minder kwaliteit van zorg kunt bieden. Dat je (fysiek zware) zorg moet afraffelen en dat de primaire taak volledig in het gedrang komt. Ik zie dat collega's hiervan uiteindelijk overspannen raken, maar echt niet van hard werken op zich.
VerdubbelT...
Mooie opsomming, maar kom eens met een oplossing…
Onze gezonheidszorg is gericht op winst maken en rendeert helemaal niet optimaal. althans niet op het gezond maken van mensen. Stop er pillen in, krijg een strippenkaart voor de fysio, dat is de kuur. Het is ordinaire handel in pillen en behandelingen. Als onze gezondheid echt zo belangrijk zou zijn voor deze industrie dan zou men meer inzetten op gezonde levensstijl (groenten en fruit bijvoorbeeld BTW vrijstellen) en die gore fast food hokken deaudbelasten.
Too many chieftains, not enough indians. Da's wat je krijgt als je Jan en Alleman een witteboorden-prulstudie laat doen. En de indianen die er zijn, worden allemaal stelselmatig onderbetaald want he - al die mensen boven je moeten ook betaald worden, en meer dan jij want die hebben zogenaamd harder gestudeerd.
Misschien zou minder prulstudie-aanbod helpen?
Dit vraagt om 100.000 mensen bevolkingstoename, ieder jaar. Maar dit beperken mag niet eens genoemd worden. We houden dus de 1200 asielzoekers per week gewoon vol. Moet kunnen.
Denemarken gaf 600 maal asiel in heel 2020. Wij doen dat dus binnen een week ofzo
Sterker nog: er gaan DAGEN voorbij -niet al te veel, gelukkig- waarin in dit land meer dan duizend mensen worden 'opgevangen'.
Je vergeet de energie-transitie: ze hebben helemaal niet door dat het personeels tekort deze idiote plannen ten ene male onmogelijk maken.
Kan iemand ze in Den Haag uit gaan leggen dat Haags wensdenken grenzen kent?
Geen energie-transitie? Dat is win-win. De groene kolder moet heel snel gestopt.
Gelukkig hebben wij 400.000 uitkeringstrekkers in dit land, waaronder wij keihard gaan werven en die wij desnoods korten op hun uitkeringen als ze niet aan de slag gaan / opleidingen volgen - oh, wacht...
"opleidingen" mag niet vanuit de bijstand. Je bent dan niet meer beschikbaar voor werk, werk gaat voor opleiding zelfs als je geen baan hebt blijkbaar. En je komt mogelijk in een hogere salarisschaal terecht als je werk accepteert, dat is niet de bedoeling.
Heb het zelfs al zien gebeuren dat iemand een baan zou kunnen krijgen mits hij een opleiding zou volgen. Kreeg hij geen toestemming voor van de klantmanager, het ging om werk en opleiding wat niet in de lijn van het reïntegratietraject lag, en het soort van functies die geschikt werden geacht voor de man.
@SmurfenSlurfje | 23-10-21 | 22:21: We moeten natuurlijk niet willen dat werklozen initiatief gaan tonen, dan wordt het onbeheersbaar.
Die uitkeringstrekkers wil je niet in je bedrijf. Ze zijn óf daadwerkelijk niet in staat om te werken óf ze hebben geen zin in werken. Dus als je in die tweede groep wilt werven dan kan het hooguit voor het inefficiënt prikken van papier en vuil in de plantsoenen. Ik zou ze nog geen brood willen laten uitdelen in het ziekenhuis hoor, bah.
Ik ben wel blij met dit kabinet.
Maar ik heb al 8 halve liters op.
Guinnes dus het valt wel mee
Guinnes? Dat is net kurk, ik heb wat bokbieren op, ik krijg een grote hoorn.
@TonAlias | 23-10-21 | 22:24: ik word er rijk geil en sterk van.
@Stikstofnarcose | 23-10-21 | 22:28: Hahahahaha :-)
Nee, meer geld, hogere salarissen is niet de oplossing. Het is een begin. Wat echt nodig is: de werkdruk verlagen, en niet alleen door meer personeel aan te trekken maar ook door wat aan de verstikkende bureaucratie te doen. In zorg en onderwijs roept men daar al jaren om. En nee, ook dat heeft niets met "dit kabinet" te maken (en wat is dat trouwens voor linksig taalgebruik: "dit" kabinet?). Het is een probleem dat ouder is dan het eerste kabinet-Rutte.
Begin eens met erkennen dat stikstof, klimaat, boeren, CO2 en PFAS compleet opgeblazen bangmaakverhalen zijn. Schrap de transities, de regeltjes, de bureaucratische monsterverbonden er omheen, en ga aan het werk!
Personeel is/was er zat! We hebben in een decennium een complete asiel-industrie uit de grond gestampt, die werk biedt aan duizenden mensen: COA-medewerkers, advocaten, rijksamtenaren, gemeente-amtenaren en iedereen die nog meer werk kreeg vanwege de instroom: juist ja: ziekenhuizen, huisartsen, woningbouwverenigingen, leraren, inburgerings-opleidingen, politie....
Wat zou nou toch een goeie (deel)oplossing kunnen zijn voor het tekort aan personeel (en geld!) voor alle problemen die we hebben?
Ik zie geen massale demonstraties voor nieuwe verkiezingen. Teveel mensen hebben het nog gewoon goed. Die trekken nog een fles wijn open of een pilsje. Het falen van deze overheid is een gevolg van het egoïsme, de onverschilligheid en de passiviteit van de bevolking. Nobody gives a f*ck.
Nu kunnen ze op de verjaardagen nog meelullen, want gister bij Op1 enzo.
Je kunt je dus afvragen hoe groot de problemen werkelijk zijn. Als het gros van de mensen er geen last van heeft, hoe groot is dan de groep die er wél last van heeft? Loont het wel de moeite om hun "problemen" op te lossen?
Of zijn het luxe-problemen, veroorzaakt door de honger naar gigantisme waarbij we menen elk jaar meer te moeten: meer geld, meer snelheid, meer seks, meer vreugde? En als die honger exponentieel is, dan loopt het een keer uit de rails. Nu dan?
Om uw laatste vraag te beantwoorden: ik niet
Eens, stelletje waardeloze fantasten. Ze breken alles af, en komen met kletspraat als het mis gaat.
Ik liever ook niet. maar niet willen werken voor dit kabinet betekend immigratie... wellicht een optie als half nederland die werkt oprot wellicht gaan ze dan eens snappen dat ze structureel iets verkeerd doen daar in den haag. Corrupte rotzooi daar... Alleen maar aan zichzelf denken.
@Harry.Langezwaal | 23-10-21 | 21:45:
Echt waar joh? Dit is politiek. Wereldwijd. Al minstens een eeuw lang en het is alleen maar erger geworden. Het zijn allemaal tweedehands autoverkopers die een verhaal moeten pitchen. Of het waar is of niet doet er niet toe. Het gaat om macht, carrière en poen
@YoMoms | 23-10-21 | 22:00:
PS: ja, dat geldt ook voor “ik moet dit doen voor het land!”-Baudet neukend op z’n vleugel in z’n grachtenpand in Amsterdam waar menig armoedzaaier instinkt.
Ik ga niet in het circus werken, stelletje clowns.
@Astroturfer | 24-10-21 | 07:44:
Oeh. Wat een originaliteit
REAGEER OOK