Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

We komen 10.000 truckers TEKORT in Nederland

Catastrofe dreigt voor Kerst 2021

Social

Landgenoten. Hier volgt een bericht van algemeen nut & nietsontziende waarschuwing. U hebt - net als de overheid - niets geleerd van de coronacrisis, en bent nog steeds niet in het bezit van een full options noodpakket (archief t/m 2008) danwel een proviandkast waarmee u het minimaal een maand kunt uithouden (met normale porties).

Iedereen lachen om de lege schappen en lange rijen voor de pompstations in het Verenigd Koninkrijk (iedere D66-er: "schuld van de Brexit"). Maar die Britse toestanden krijgen wij hier ook gewoon, en wij zitten wel in de EU. Zeggen wij niet, zegt Rudy Bouma van Nieuwsuur, dus is het waar.

In de gemiddelde Hollandse koelkast zit voor 2 dagen eten, en zelfs daar bent u -netflixende bankaardappel- te lui voor want Thuisbezorgd is slechts 1 click away via smartphone, en daar gaan we al. Vorige week ging half Holland al Soedanesk hongeroedeem wegens een pinstoring bij online vreetboeren, dus kun je nagaan WAT ALS gansch het raderwerk der transport overbelast raakt, wegens doorgedraaide overwerkte in slaap vallende truckchauffeurs die driedubbele diensten moeten draaien.

Aan de asielinstroom hebben we ook niks, want dat zijn allemaal tolken en apothekers en geen chauffeurs. Kortom: beter gebruikt u oktober om ruim in te slaan voor de Horrorwinter van 2021/22, want in November RecordFilemaand is er helemaal geen doorkomen meer aan. Sterkte.

So it begins...

Reaguursels

Inloggen

Kunnen we mooi die coronakilo’s er weer af-vasten.

Homer P. Simpson | 05-10-21 | 19:42

Lekker houden zo, druk zat op de snelweg.

Trofl | 05-10-21 | 18:15 | 3

Als de tankwagen chauffeurs er mee stoppen wordt het heel erg rustig op de weg, denk daar maar eens over na.

kapt.Jerkoff | 05-10-21 | 21:03

@Martin007 | 05-10-21 | 22:34: ik hap, ik heb honger.
Veel plezier met fietsen. Ik hoop niet dat je al te hard valt. Want een ambulance kan niet komen, want er is geen brandstof. En dat je sowieso energie hebt om te fietsen. Zonder brandstof kunnen ook de trucks niet rijden die de supers bevoorraden. Of goederen ophalen. En vergeet thuisbezorgd maar, Appie zijn wagentjes kunnen niet rijden. De bestelrestaurants krijgen geen voorraden.

ALLES komt stil te staan dan.

Harvey2Face | 05-10-21 | 23:18

Sinds code 95 door Brussel is ingevoerd is het bergaf gegaan met de Nederlandse beroepschauffeurs, die hebben geen zin om duizend euri neer te tellen voor een week zinloze geouwehoer ter Pjotter van de witte nummerborden brigade een paar tientjes neertelt en weer een paar jaar mee kan. Transport en Logistiek is hiermede aan schuldig die zag weer een extra inkomsten en de chauffeur interesseert ze geen reet.

kapt.Jerkoff | 05-10-21 | 17:46 | 1

Heeft zeker niet meegeholpen aan de populariteit

HD50 | 05-10-21 | 18:51

In de jaren 70,80 en 90 was chauffeur een eerzaam beroep, het was een trotse beroepsgroep en transport ‘made in Holland’ had een prima naam. Nederland was nr. 1 in Europa in deze industrie. Gemotiveerde jongens met niet al te veel opleiding konden een goede boterham verdienen, zij hadden een koophuis en de partner kon als men dat wilde thuisblijven. Salarissen en onkostenvergoedingen werden netjes jaarlijks netjes geïndexeerd, werkgevers- en werknemersbonden vochten voor de vorm tijdens de cao-onderhandelingen even met elkaar maar dat kwam altijd op tijd in orde. Werkgevers verhoogden hun tarieven naar de opdrachtgevers met verwijzing naar de gestegen arbeidskosten. Niets aan de hand ieder het zijne. Concurrentie was hard maar fair. Het verschil moest gemaakt worden op efficiëntie of schaalgrootte niet op arbeidskosten. De vrije EU-markt gooide roet in het eten, zeker na de komst van de Oost-Europese landen. Enkele slimme jongens bedachten dat het handig was om met deze chauffeurs te gaan werken, allereerst op de lange afstanden. Al gauw werden transporteurs door grote opdrachtgevers gedwongen om ook op deze manier te werk te gaan. De vakbonden werden tandeloos en de bedrijven die hier niet in mee gingen verdwenen. Ik werk al 37 jaar in deze industrie en heb het allemaal zien gebeuren. De salarisontwikkeling en sociale omstandigheden in het vak hebben dus zeker niet parallel gelopen met de rest van onze maatschappij, het is de vraag of dit nog ooit goed gaat komen.

HD50 | 05-10-21 | 16:42 | 4

En alle blaters maar mekkeren dat Nederland zoveel te danken heeft aan de EU. We hadden net zo goed door de USSR geannexeerd kunnen worden zo langzamerhand.

Nostra da Mus | 05-10-21 | 17:16

Duidelijk, niks aan toe te voegen.

Nietgek | 05-10-21 | 17:31

Als jij 37 in deze sector werkt, zal je 57 zijn zo een beetje. Dan is het volgende scenario je niet vreemd. Je hebt huis (bijna) afbetaald. Waar ook een vorstelijke overwaarde op zit... Kinderen zijn klaar met bstudie en het huis uit. Dus geen hoge vaste lasten meer per maand. Dan zal je dus ook hebben bedacht dat je niet veel meer hoeft te werken. Met 32 uur in de week red jij het makkelijk.
Of nog effe 3 jaartjes buffelen. Beetje door sparen, en dan ga je minder werken.

Want het is helemaal waar wat je zegt hoor. Alleen grootste probleem in de sector is de vergrijzing. Mensen zoals jij, die er mee uitscheiden of minder gaan werken. En de aanwas is mager. Want er is ook nog een imago probleem.

Gaat het ooit goedkomen? De vraag naar transport is gigantisch werk zat, daar ligt het niet aan. Alleen de modernisering is wel een heikel punt ja.

Harvey2Face | 05-10-21 | 23:13
▼ 1 antwoord verborgen

Met behoud van loon wil ik best een truck gaan besturen , maar waarom zou ik zo veel uren en ook fysiek zwaarder werk willen uitvoeren voor de helft van het inkomen? Klinkt als een slecht plan.

BenDover | 05-10-21 | 15:36

Drie a 4 avonden headlines op het NPO journaal over het tekort aan chauffeurs . Mijn zwager die heilig gelooft in het journaal of gewoon te lui is om zich te verdiepen maakt onlangs in familiekring een opmerking van "zie je wel ,dat komt er van als je uit de EU stapt'....... Ik heb hem vandaag allerlei links gestuurd met het tekort aan vanalles in onderdanig Nederland.

Koning BongoBongo | 05-10-21 | 14:56 | 15

@Pietie | 05-10-21 | 15:55: Dat is precies waar de EU mee bezig is ,gaat alleen veel te langzaam .

Koning BongoBongo | 05-10-21 | 16:21

@Koning BongoBongo | 05-10-21 | 16:15:
Enig idee wat voor verkeerschoas dat zou opleveren? Jij kletst maar wat, jij hebt een hekel aan de EU maar weet eigenlijk niet waarom. Ja omdat Wilders ook een hekel aan de EU heeft.

Stijlloze nick | 05-10-21 | 16:30

@Stijlloze nick | 05-10-21 | 16:30: De EU had gewoon bij handelsverdragen moeten blijven ,dan was het duidelijk en beheersbaar gebleven en was er geen Brexit geweest en ongecontroleerde migratie. De huidige EU zal uiteindelijk imploderen door te grote verschillen van inzicht en mening onderling .

Koning BongoBongo | 05-10-21 | 16:56
▼ 12 antwoorden verborgen

Reactie Brexit bashers?

Nostra da Mus | 05-10-21 | 14:55 | 13

@Stijlloze nick | 05-10-21 | 16:29: Wij bepalen als EU lid helemaal niets meer dankzij Rutte die alles op heeft met die club ,maar in z'n eigen land alles maar laat versloffen en duurder worden voor de gewone man.

Koning BongoBongo | 05-10-21 | 16:59

@Stijlloze nick | 05-10-21 | 16:29: Haha, grapjas.

ChalinaRosa | 05-10-21 | 17:17

@Stijlloze nick | 05-10-21 | 16:29: Droom maar lekker verder.

Nietgek | 05-10-21 | 17:35
▼ 10 antwoorden verborgen

Haha... onze jeugd wil geen 40 uur werken laat staan 32 uur en daarvan nog twee dagen van thuis uit als het ff kan.. En elke dag in de file naar je werk zit ook niemand op te wachten laat staan file tijdens je werk.

Koning BongoBongo | 05-10-21 | 14:52 | 3

Tsja, wat voor toekomstperspectief biedt hard werken, eerlijk zijn en sparen nog voor de jeugd?
Een huis is onbetaalbaar voor ze, een beetje auto ook, brandstof ervoor is peperduur en als je spaart moet je ‘bewaarloon’ af gaan tikken. Eigendom wordt ook steeds zwaarder belast.
De overheid wil afhankelijk, slaafs volk wat met de rug tegen de muur staat. Makkelijk te manipuleren. En dat noemen we democratie. Deed de DDR ook.

Nostra da Mus | 05-10-21 | 14:59

Nederland heeft alle vrachtwagen chauffeurs uot eigen land paar jaar geleden ontslagen te duur
En gebruikt Roemenen en nu Oeigoeren via schimmig uitzendburo
Willen hun niet meer ? Of zijn ze er achter dat z3 onderbetaald worden en uitgebuit

Therrie | 05-10-21 | 15:02

@Nostra da Mus | 05-10-21 | 14:59:

Dan kunnen er meer buitenlanders van betaald worden natuurlijk, de jeugd stemt ook vrij hard GroenLinks en D'66.

Rest In Privacy | 05-10-21 | 21:13

De EU heeft NL ook chauffeurs gekost. Ik heb op het motorrijbewijs na alle rijbewijzen. Beroepsmatig mocht ik alle auto's besturen. Sinds 2017 of daaromtrent niet meer. Nu alleen nog hobbymatig. Ik denk erover een betonmolen te kopen. Just for the fun of it.

Sierstrip | 05-10-21 | 14:48 | 1

Ik heb destijds ook alle rijbewijzen gehaald via mijn werkgever, om het tekort aan chauffeurs destijds al ,op te kunnen vangen mocht dat nodig zijn . Later kwamen er allerlei voorwaarden aan het rijbewijs met examens en dit terwijl ik het rijden helemaal in de vingers had. Ik kan nog steeds een vrachtwagen met oplegger manoeuvreren als de beste .

Koning BongoBongo | 05-10-21 | 15:03

Er zitten hier veel schurken in het transport die via illegale constructies Oost Europeanen laten rijden voor een appel en een ei. Zij kunnen scherpe tarieven aanbieden en daardoor vals concurreren met de transportbedrijven die wel hun personeel volgens de Nederlandse CAO betalen.

De chauffeurslonen blijven daardoor ver achter bij wat ze zouden moeten zijn. Mooi man die open grenzen en totaal geen controle van de Nederlandse overheid op naleving van wet en regelgeving. Cowboy land zonder de mooie natuur die er bij hoort.

Wattman | 05-10-21 | 13:52 | 10

@Wattman | 05-10-21 | 14:09: met behulp van die jurisprudentie kunnen nu alle onderbetaald Oost-Europese chauffeurs nabetaling van loon gaan eisen.

theo-is-dood | 05-10-21 | 15:49
▼ 7 antwoorden verborgen

De jonge generatie heeft absoluut geen zin in 60-70 uur te maken voor een fatsoenlijk loon

Bbb3862 | 05-10-21 | 13:36 | 9
▼ 6 antwoorden verborgen

in de bijstand zijn ook genoeg mensen die kunnen werken. Geeft hun een kans. Ook degene die niet willen.

edo2018 | 05-10-21 | 13:18 | 27

@Stijlloze nick | 05-10-21 | 14:37: Vakantiedagen heb ik helemaal zelf verdiend he. Ik kan ze zelfs bijkopen als ik wil.

Papa Jones | 05-10-21 | 14:43

@Papa Jones | 05-10-21 | 14:43:
In Amerika bestaat dat niet, daar kun je lekker je eigen doodwerken zonder ooit jouw gezin te zien.

Stijlloze nick | 05-10-21 | 15:04

@Stijlloze nick | 05-10-21 | 15:04: Werken is leuk hoor, moet je echt eens proberen.

Papa Jones | 05-10-21 | 17:11
▼ 24 antwoorden verborgen

Google : "Lot Lizards". You're welcome !

Asteroid-B612 | 05-10-21 | 13:15

Kwestie van betalen. Vraag en aanbod. Marktwerking heet dat. Het heeft niks met socialisme te maken, of het moet de bemoeizucht van Brussel al dan niet via Den Haag zijn waardoor de natuurlijke orde der dingen ernstig vertoord worden. Een beetje ingrijpen mag, maar uit de voorbeelden van Bulgaarse chauffeurs in wagens met Spaanse platen die via een Marokkaanse of Turkse BV betaald krijgen, blijkt maar weer dat al die "goede bedoelingen" van politici rampzalig zijn.

Samenvattend: arbeid is niet duur, zolang het zijn geld maar oplevert. Dunkt mij als ondernemer dat je altijd personeel kunt krijgen, goed en slecht, en dat het een kwestie is van dokken.

Heurtebise | 05-10-21 | 13:13 | 4

Ik had een maat die internationaal reed, die vertelde dat die Bulgaren een ramp waren. Die scheten de parkeerplaatsen vol, omdat ze te gierig waren om naar een truckstop te gaan. Maakten er overal een bende van.

bqbq | 05-10-21 | 13:29

@bqbq | 05-10-21 | 13:29: Op een zondag wel eens getankt komende vanuit duitsland laatste tankstation voor NL. Hele parkeerplaats vol kamperende oostblokkers , kokhalzend de auto weer in. Wat een lucht daar.

JamesYounger | 05-10-21 | 14:26

@bqbq | 05-10-21 | 13:29: denk dat ze ook geen geld hebben voor een truckstop, ze worden volgens de cao van het thuisland betaald, dan is 20 euro voor een schnitzel met friet niet te doen

HD50 | 05-10-21 | 15:02
▼ 1 antwoord verborgen

Nou ik heb ook mijn C rijbewijs en toch op een of andere manier moet ik weer een theorie opnieuw doen belachelijk en examens zijn moeilijker geworden! Zonde van mijn centen!

Cocacolasinas | 05-10-21 | 13:08 | 4

Code 95 is 5 jaar geldig, dan moet je 35 uur les hebben waarvan 7 uur praktijkopleiding.
Ik heb het ook niet gedaan, prima E achter C privé.

28 | 05-10-21 | 13:33

@28 | 05-10-21 | 13:33: tegenwoordig moet je echter altijd code 95 hebben en niet zoals vroeger vrijstelling voor privé. Dat is sinds juli 2015 zo. Andere vrijstellingen gelden sinds 2020 niet meer, dus privé e achter c gaat niet meer op.

Mean Dean | 05-10-21 | 13:36

@Mean Dean | 05-10-21 | 13:36: 12 uur was voor beroep.

Er geldt ook een vrijstelling voor niet-commercieel goederenvervoer voor privédoeleinden. Zo mag u volgens de FOD Mobiliteit bv. met een rijbewijs C zonder code 95 met een vrachtwagen rijden voor een verhuis in de privésfeer of bv. een vrachtwagen besturen om uw eigen hobbypaarden te vervoeren.

Veelal is zo’n code 95 op een rijbewijs C verplicht, de uitzonderingsregel is immers vrij strikt te interpreteren. Een vrachtwagenchauffeur is enkel vrijgesteld als hij materiaal, apparatuur of machines vervoert die hij nodig heeft om werken uit te voeren én hij vooral ander werk doet dan met de vrachtwagen rijden.

28 | 05-10-21 | 14:51
▼ 1 antwoord verborgen

We worden veel te afhankelijk gemaakt van noodzakelijke voorzieningen waar we totaal geen invloed op hebben als ze eruit liggen. Wat doen we bijvoorbeeld als er straks een stroomstoring is? Staan onze auto's stil, onze warmtepompen, ons OV en met een beetje pech ook ons betalingsverkeer. Complete paarsebroekenwaanzin dit. Onze alternatieven worden een voor een systematisch weggedeugd/weggehypt en uiteindelijk zijn we afhankelijk van 1 monopolist ( overheid ) die bepaalt wat wel en wat niet. En "we" laten ons rechtstreeks dat Sovjetsysteem infuiken, uit angst om anders voor "ouderwets", "vleeseter", "Asociaal figuur" of "pauper" te worden uitgemaakt.
Ik kan er oprecht met de kop niet bij. Enfin, gelukkig heb ik een moestuin, standaard een strategische voorraad aan houdbaar voer, stookhout voor weet ik hoelang ( geen open haard maar goed, een gat in de tuin is zo gegraven en ik ben gek op bbq ) en koop ik dingen voor de "persoonlijke verzorging" altijd in bulk als er weer aanbiedingen zijn of over de grens. Maar goed, heb in Azie gezien ( en afgekeken/geleerd ) hoe je met basale middelen gewoon heel zelfredzaam kunt zijn en dat is wel een voordeel. Nadeel is dat je je hier aan alle overbodige opgetuigde tijd- en geldverslindende toeters en bellen gaat ergeren, laat staan aan de bemoeizucht en de betutteling. Schijnt tegenwoordig raar te zijn als je hier in de winter een bbq houdt. Nou, wij deden vroeger niet anders, heerlijk.

Graaisnaaiert | 05-10-21 | 13:03 | 4

Zonnepanelen voor de noodzakelijke dingen en de hut warmstoken met hout. Eten bereiden met behulp van houtskool, briketten, barbecue en gasflessen voor het campjngfornuis. Behelpen, maar wel werkbaar.

Mean Dean | 05-10-21 | 13:38

@Mean Dean | 05-10-21 | 13:38: Je kunt de meeste fornuizen en zelfs CV ketels ombouwen naar andere gas soorten.
Ik heb hier geen gas aansluiting en doe dat al 22 jaar zo... De 'luxe' van landelijk wonen is dat.

arabes_eut_domus | 05-10-21 | 13:54
▼ 1 antwoord verborgen

Dus overal truckerstekort? Binnen de EU-landen nauwelijks of geen problemen. Het UK grote problemen over een breed front. Mss toch beter in de EU blijven...

panthoseen | 05-10-21 | 12:50

Er lopen hier hele kuddes Somaliërs de hele dag een beetje te hangen. 1+1 = 2.

Clavo | 05-10-21 | 12:35 | 5

@Papa Jones | 05-10-21 | 13:04: Meeste wappies hebben geen baan, daar zouden ze ook eens moeten zoeken.

sodapoppin | 05-10-21 | 13:21

@Papa Jones | 05-10-21 | 13:27: Zeker weten!!

sodapoppin | 05-10-21 | 13:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Er komen elke maand 1000/1200 geluk zoeker binnen, ik zou zeggen begin eens daar te zoeken. Ow wacht, die willen niet nee.

sodapoppin | 05-10-21 | 12:30 | 7

@Stijlloze nick | 05-10-21 | 12:59: Sarcasme, iets wat u niet begrijpt.

sodapoppin | 05-10-21 | 13:35

Maar dat zijn apothekers, geen vrachtwagen chauffeurs.

osta | 05-10-21 | 13:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Kort gezegd: we missen ervaren en integere bestuurders. Vooral in Den Haag.

Leffe Blonde | 05-10-21 | 12:23 | 1

Ja, daar begint het mee.

bqbq | 05-10-21 | 13:30

Nederland had voldoende beroepschauffeurs die allemaal een goed belegde boterham verdiende.
Maar dat was te duur voor de krenterige kruideniersmentaliteit van menig groot bedrijf. Die knepen liever de Oost Europese vrachtwagenchauffeurs uit voor een schijntje.
Dus werden de Nederlandse chauffeurs ontslagen en vervangen door Oost Europese chauffeurs.
En nu kunnen die meer verdiende dan de fooi die ze hier kunnen krijgen en vertrekken ze naar elders en zitten wij mt een tekort aan chauffeurs.
De politiek heeft ook helemaal niets gedaan om de Nederlandse chauffeurs te beschermen tegen de hebzucht van de ondernemers die ze voor een paar centen (eigenlijk een heleboel centen) vervingen door goedkope chauffeurs uit Roemenië, Hongarije en Bulgarije.

Osdorpertje | 05-10-21 | 12:21 | 12

@-Sloppie- | 05-10-21 | 12:56: Nee, heeft niks met links gedachtengoed. De waarheid is dat mensen gewoon een goed salaris willen hebben. En doordat bedrijven toegestaan wordt om steeds goedkopere krachten aan te trekken, krijg je dus problemen. Waarom denk je dat al die Turken en Marrokanen hier zijn gekomen ? Niet vanwege het patatje oorlog bij de Febo. Zij waren goedkoper. Maar het moest nog goedkoper dus die er uit en oost-europeanen via een of andere vage constructie voor een hongerloontje laten werken. En nu dus ook met chauffeurs. Nederlandse chauffeurs vervangen door goedkopere oost-blokkers. Die vertrekken en wij hebben problemen. Als bedrijven gewoon een fatsoenlijk salaris betalen, zijn mensen bereidt om te werken. Het feit dat er zo'n term als "werkende armen" bestaat, moet je te denken geven.

loser | 05-10-21 | 14:23

@Toos Bevergeil | 05-10-21 | 12:46: zijn de lonen dan te laag of de uitkeringen te riant.

HD50 | 05-10-21 | 15:05

@HD50 | 05-10-21 | 15:05: Het verschil in levensstandaard tussen West en Oost Europa is te hoog. Met wat hier een "hongerloontje" is, kan je daar prima rondkomen. Maar daar wordt dus door de EU aan gewerkt. Alles nivelleren.

Asteroid-B612 | 05-10-21 | 18:26
▼ 9 antwoorden verborgen

Gewoon een doosje hollow-points en je hebt altijd te eten.

Der Doktor | 05-10-21 | 12:08 | 3

Blauwe bonen?

Reebensteeltje | 05-10-21 | 12:21

Als je wilt eten moet je samenwonen

geenjagergeenneeger | 05-10-21 | 12:31

Honger maakt blauwe bonen zoet.

Arnold Layne | 05-10-21 | 12:43

Volgens The Times hebben 27 buitenlandse vrachtauto chauffeurs in GB gesolliciteerd naar een visum om er te mogen werken. (Volgens The Independent 127). www.thetimes.co.uk/article/supply-cri...

Eeuwig..Op..Vakantie | 05-10-21 | 12:08 | 1

Er waren 300 visa beschikbaar. Voor tankwagenchauffeurs. Als er dan maar 27 solliciteren, dan denk ik dat de salarissen in combinatie met de kosten voor levensonderhoud zodanig zijn dat zelfs Oekraïeners en Moldaviërs ervoor bedanken.

theo-is-dood | 05-10-21 | 14:16

Dank zij de EU en alle goedkope roemenen werden alle nederlandse chauffeurs weg gepest. Want die wilden niet voor een hongerloontjhj rijden. Is overal hetzelfde. De rijekn worden rijker, door alle goedkope arbeidskrachten, de middenklaase wordt kapot gemaakt door veel minder loon, maar mogen wel de klimaat gekte betalen

Snap_het_ook_niet | 05-10-21 | 12:05 | 6

Precies

Icecream | 05-10-21 | 12:29

Zelfs de Poolse chauffeurs waren nog te duur en werden door de Nederlandse brievenbus firma's in Oost Europa vervangen door goedkopere Roemenen van €6/u. Kramperen op parkeerplaats langs de snelweg. "Wat een mooie cabine" zegt de minister die ffff polshoogte komt nemen op de parkeerplaats omdat het toch echt verboden is in Europa om chauffeurs op te hokken. Handhaven ho maar.

KlaagGraag | 05-10-21 | 13:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb groot rijbewijs maar trailer durf/wil ik niet meer rijden. Wel bestelbus zo af en toe.

VolgendjaarkrygikAOW | 05-10-21 | 12:04 | 3

NB ben niet meer de jongste!

VolgendjaarkrygikAOW | 05-10-21 | 12:05

Troost je.
Niet een vervoeder laat iemand met alleen een stempeltje gelijk op een dikke truck rijden.
Stap voor stap.

bigstone | 05-10-21 | 12:11

Bulgarije is op 1 januari 2007 lid geworden van de Europese Unie.
Onze markt zou niet verpest worden hierdoor, wat overduidelijk wel het geval is.
Wegkijken en ontkennen dat het gebeurt terwijl vele het voorspeld hebben.
Bestuurders Bah.

bigstone | 05-10-21 | 12:03

Politiek: al het slechte in Engeland ligt aan Brexit, al het slechte in Nederland ligt aan discriminatie, klimaat en/of wappies. Vrachtwagenchauffeurs: het ligt aan het salaris. Do your pick.

Gladiator Fap | 05-10-21 | 12:02 | 1

Asielzoekers ligt het altijd aan..

Stijlloze nick | 05-10-21 | 13:02

Sinds iedereen een communicatieve team player met veel sociale vaardigheden is heb je geen truckers meer over.

van heinde en verre | 05-10-21 | 11:57

Niet alleen een tekort aan chauffeurs.
Rtv Utrecht meldt:
'Tekort aan installateurs zit verduurzaming van woningen in de weg'
Ach eerst moeten de chauffeurs de materialen van A naar B brengen voor de installateur aan de bak kan.

MK27 | 05-10-21 | 11:55 | 2

Gelukkig hebben we een overschot aan Sociologen, filosofen en psychologen dus er wordt volop over nagedacht hoe we dit probleem gaan oplossen.

Keutels | 05-10-21 | 12:12

Kunnen we niet dat gigantisch OVERSCHOT aan "vaklui" zoals genderadviseurs, corona managers, apothekers en dergelijke omscholen?
ooh wacht dan moeten ze maatschappelijk NUTTIG werk doen.

captain-caveman | 05-10-21 | 12:46

Wat een paniekzaaierij. Onze supermarkten zullen bomvol liggen, want wij hebben geen Brexit gehad. Toch?

Zoelense Hobbyboer | 05-10-21 | 11:55 | 5

@Stijlloze nick | Een slecht idee voor de EU dan toch zeker.

bigstone | 05-10-21 | 12:06

@bigstone | 05-10-21 | 12:06: zeker? NL moet de handel met Botswana faciliteren en meer papierwerk creëren om met Duitsland deals te kunnen doen.

Itastijl | 05-10-21 | 12:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Het werk lijkt me best leuk maar het salaris in combinatie met de uren houden mij lekker in software development.

Nevz | 05-10-21 | 11:55

Ik heb een groot rijbewijs. Zal ik dan toch mijn 100k kantoor baan opgeven voor het vrije leven op het asfalt?

Sunir | 05-10-21 | 11:55 | 2

Vrije leven op het asfalt.... (Slaven van de weg!)

VanBukkem | 05-10-21 | 12:10

een galei slaaf in de Romeinse tijd was vrijer dan een huidige chauffeur.

captain-caveman | 05-10-21 | 12:48

Woon je in NL dan heb je gewoon te kort geld voor een gezinnetje als trucker.
De Polen, Bulgaren, Roemenen, Lee Touwers hebben wel genoeg aan deze zelf verpeste markt.

bigstone | 05-10-21 | 11:55

Hier gewoon voor 6 weken bonen, rijst, pasta en ingeblikte groente in huis. Vriezer vol vlees, vis en sauzen. Laat die lege supermarkten maar komen.

mr_666 | 05-10-21 | 11:47 | 6

@Kaposi_Sarcoom | 05-10-21 | 12:39: Vooralsnog red ik me prima met het vriesvak van mijn (toegegeven; oversized) koelkast. 10 biefstukjes, 10 kipfiletjes, 5 beenhammetjes en 10 heilbotfilets kom je een heel eind mee, en het stapelt vrij makkelijk. Rest van het eiwit blijft goed buiten de koelkast (tonijn, sardines, rookworst, stoofvlees) of komt bij de plaatselijke agrariër vandaan (eieren, melk, kwark, kaas).

mr_666 | 05-10-21 | 12:47

@mr_666 | 05-10-21 | 12:47: Dat heb ik nou dus ook. Klein kamertje volgestouwd met food. 30 grote blikken soep, 40 blikken bonen (diverse soorten), blikken haring in tomatensaus, makreel, Surinaamse sardines (altijd lekker), veel potjes Thaise curries (geel, rood, groen, Panang en Massaman), pad thai spul, "Holy" en "Sweet" basil. Veel indiase curry pastas, vindaloo, tiki massala, uiteraard chutneys. rijst, pasta sauzen, spaghetti, blikken ravioli (bleh vies, maar beetje een guilty pleasure), ghoulash, tomatenblokjes, noedelsoepies, Mexicaanse shit, mais in blik, hotdogs, crackers, div.tafelzuren, gedroogde pepers, kruiden, boemboes, bami, olijven, water met een smaakje, soya drank spul, earth apple puree, rookworsten, Surinaams zoutvlees, hamburgers (met lang shelf life), kokosmelk, fruit in blik.... en twee vriesvakken vol met geprepte maaltijden. Enz. enz. Dus we houden het wel een maandje (of twee) uit hiero bij de volgende lockdown. Al wordt het wel moeilijk kwa gerstenat. Dat dan weer wel.

Asteroid-B612 | 05-10-21 | 13:47

@Asteroid-B612 | 05-10-21 | 13:47: Ik heb na dat alcoholverbod na 20u toch maar geïnvesteerd in een bescheiden thuisbrouwerij. Gerstenat gaat geen probleem worden.

mr_666 | 05-10-21 | 14:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Had er hier in de reaguursel al een paar keer over geschreven in de afgelopen 2 jaar dat er (gecreëerde) tekorten zouden komen.
Boeren/agrariërs wereldwijd hebben dit al een aantal jaren aangekondigd. Voedsel zat op het land en in de kassen in de EU.
Wees gerust want er komen ook nog grondstoffen tekorten.
10.000 meer chauffeurs op de weg dan worden greta en fransje boos. Het electrisch rijden is nog niet op peil.
Gelukkig barst het in Amsterdam van de gezonde bakfietsers die de Nederlandse kerst gaan redden.

jitro | 05-10-21 | 11:45 | 1

Allemaal elektrisch. Dat kunnen de windmolens niet aan.

gestoptmetroken | 05-10-21 | 11:51

I call bullshit. De vrachtkosten boor mijn 4 pallets ecologische houtkorrels ter verwarming van het huis waren niet gestegen ten opzichte van vorig jaar.

nieuwe_Deen | 05-10-21 | 11:44

Het tekort aan truckers is een logisch gevolg van onderbetaling.
Verhoog de salarissen en er zullen meer truckers komen.
Maar dat is niet de bedoeling natuurlijk.

jemagookniksmeer | 05-10-21 | 11:44 | 3

Zelfde issue als in de zorg; betaalt geen reedt dus mensen kiezen wat anders. Bovendien helpt het niet als je af en toe duizenden werknemers op straat kukelt. Dat schept geen vertrouwen in een sector. Gaan jonge mensen wat anders leren. Niet zo gek maar wel problematisch.

Kaposi_Sarcoom | 05-10-21 | 13:14

Maar…, zou het niet verstandig zijn om eens wat vrouwen achter het stuur te zetten? Meisjes en vrouwen worden door de transportsector ernstig gediscrimineerd als je het mij vraagt. Ik zag in Denemarken veel meer vrouwen op de bok van vrachtwagens, veegwagens, graafmachines en vuilniswagens.

theo-is-dood | 05-10-21 | 14:26

@Kaposi_Sarcoom | 05-10-21 | 13:14:
Zorgsalarissen internationaal:
Bruto maandsalaris in euro’s
Verenigde Staten € 5.635 (6.129 USD)
Nederland € 3.250
Australië € 2.970 (5.416 AUD)
Denemarken € 3.213 (24.000 DKK)
Canada € 4.245 (6.545 CAD)
Duitsland € 2.680
Groot-Brittannië € 3.103 (2.842 GBP)
Japan € 5427 (656300 Y)
Frankrijk € 2.916

theo-is-dood | 05-10-21 | 15:58

UWV en gemeente doe jullie ding. Een tekort aan 10.000 vrachtwagenchaufferus. Een overschot aan universitaire geschoolden met sociale studies in de WW en life coaches, stukjesschrijvers, kunstenaars in de gemeente BBZ als zelfstandige

HetOorAakel | 05-10-21 | 11:43

Nederlandse vrachtwagen chauffeurs. Gaat niet lukken want de jongeren die het zouden kunnen gaan doen hebben nul technische kennis. En een beetje technische kennis van de vrachtwagen moet je wel hebben. Verder natuurlijk dat je niet continue met je neus in jouw iphone kan zitten, want ook wel een beetje opletten waar je heen stuurt. Dan nog de bij nacht en ontij werkuren en de Nederlander (m/v) weet dan al genoeg. Dat is werk voor een Oostblokker.

forecastle | 05-10-21 | 11:43

Gaan we toch naar Belgica o Alemania en meteen goedkoop tank vol.

Cocorico | 05-10-21 | 11:34

Als ik naar de loonwijzer kijk dan zie ik een bruto salaris staan van 2400-3000 bruto. Ja aan die 3000 zit ik ook al als ongeschoolde in de procesindustrie zonder nachtdiensten, waarom zou ik investeren in een vrachtwagenrijbewijs?

Erageftw | 05-10-21 | 11:32 | 6

Lijkt mij niet representatief voor ongeschoold productiewerk. Dat verdient meestal toch wel een stuk minder dan 3k bruto. Als jij dat binnenharkt; blijf zitten waar je zit zou ik zeggen.

Kaposi_Sarcoom | 05-10-21 | 13:18

@Kaposi_Sarcoom | 05-10-21 | 13:18: bottomline blijft dat de transportsector moet zorgen voor betere arbeidsomstandigheden en een leefbaar loon.

theo-is-dood | 05-10-21 | 14:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Kunnen we niet gewoon een apothekers of ingenieurs omscholen tot chauffeur?

VanBukkem | 05-10-21 | 11:31 | 1

Gewoon Boris nadoen. Militairen inzetten, brandweer/ambulance personeel omscholen. Duitsers met een oud rijbewijs (waarmee ze vrachtwagens kunnen besturen) inzetten en het probleem is opgelost. Willen ze graag.

Itastijl | 05-10-21 | 11:55

De ruggegraat van de economie wordt al jaren aangestuurd door mensen die nadat hun scriptie 'Hoe onderwater mandenvlechten door de eeuwen heen de gelijkheid tussen de 28 genders heeft bevorderd', de afronding van hun sudie culturele antropologie vanuit een marxistich perpectief, een zesminnetje heeft gekregen meteen een middels nepotisme verkregen luizenbaantje als ambtenaar hebben en dan gaan uitleggen wat de mensen die daadwerkelijk de centjes binnenharken allemaal verkeerd doen terwijl zijzelf uitsluitend op hun goede bedoelingen worden afgerekend door hun eigen WC-eendenkliek.
Dan krijg je dit soort dingen. (Of is het toch gewoon de Great Reset?)

beetje.jammer.dit | 05-10-21 | 11:28 | 1

Mooi verwoord!

Gladiator Fap | 05-10-21 | 12:10

Met dank aan de macro economische denkers van de EU.
En dan acht ik de (nog) te verconsumeren oost Europese afzetmarkt nog te verwaarlozen in de huidige problematiek.

D-Fens_1963 | 05-10-21 | 11:26

Slaven van de weg.
De opleiding kost bijna 10.000 euro, en vervolgens mag je elke dag om hoerentijd je nest uit voor een hongerloontje. Nee geen wonder dat er een tekort aan chauffeurs is.

VanBukkem | 05-10-21 | 11:23 | 4

Ik had ooit een klant die ik hielp in de supermarkt, grote sterke man van middelbare leeftijd die mij met tranen in zijn ogen vertelde na 25 jaar trouwe dienst ontslagen te zijn als vrachtwagenchauffeur. Zijn job werd ingevuld door een Oost Europese chauffeur. Nu zijn deze chauffeurs, mede door de Corona crisis verdwenen. Naar mijn bescheiden mening is dit mede de oorzaak van het tekort aan chauffeurs, net zoals dit nu in de UK speelt.

MoonBeebe | 05-10-21 | 11:30

Zelf verwijderd, op een of andere manier dubbel geplaatst.

MoonBeebe | 05-10-21 | 11:30

@MoonBeebe | 05-10-21 | 11:30: Inderdaad. Ik hoor dat verhaal wel vaker. Bedrijven willen altijd zo goedkoop mogelijk werken. En zijn niet bereid om een fatsoenlijk salaris te betalen. En dan krijg je dit soort zaken.

loser | 05-10-21 | 11:37
▼ 1 antwoord verborgen

Heeft het trouwens hiermee te maken?

Compleet pakket rijbewijs C met vakbekwaamheid (code 95). Kosten: € 3.782,- (excl. BTW.) >>

Dit complete pakket voor het halen van uw vrachtwagen rijbewijs bestaat uit de volgende onderdelen:

"Cursus RV1, V2C en V3C (les, boeken en examen)
20 uur (à 60 min.) praktijkles C
2 praktijktoetsen (inclusief les vooraf).
1 praktijkexamen C
In enkele gevallen kunt u vrijstelling krijgen voor de richtlijn Vakbekwaamheid (code 95). U wordt opgeleid tot chauffeur voor de brandweer tankautospuit of ambulance of u gaat werken in de ambulante handel. In deze gevallen krijgt u deze vrijstelling bij het behalen van uw rijbewijs C."

"Wat verdient een vrachtwagen chauffeur?
Een vrachtwagenchauffeur in Nederland verdient gemiddeld € 2.250 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.915 (laagste) tot € 2.590 (hoogste)."

Maw je moet al 2-3 maanden werken om de kosten van het rijbewijs terug te verdienen. Aannemend dat je in een keer de examen haalt.

Graaf_van_Hogendorp | 05-10-21 | 11:21 | 7

Het maakt in de praktijk niet zo heel veel uit of je 1950,- 2250,- of 2590 verdiend.
1950 = netto 1775 + huur en zorgtoeslag = 2053
2250 = netto 1953 + huur en zorgtoeslag = 2102
2590 = netto 2156 + huur en zorgtoeslag = 2158

Die 640 euro tussen het hoogste en het laagste is netto een verschil van 102 euro/maand. En als je werkgever je rijbewijs wil betalen (dus laagste loonschaal want geen werkervaring) maakt het allemaal niet zo heel veel uit. En al er een tekort is aan chauffeurs, dan willen ze we een rijbewijs betalen.

peterdh | 05-10-21 | 12:58

@me163komet | 05-10-21 | 12:37: Simpel, er is geen gelijk speelveld.
Voorbeeldje: Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is een ADR-certificaat vereist. Een 2 daagse cursus die iedere 5 jaar herhaald wordt. Tegenwoordig wordt dit ook gecontroleerd door een hoop verladers, de grotere chemie-bedrijven zeg maar.
Piotr komt woensdag laden in de Botlek maar heeft geen ADR, dus wordt geweigerd.
Donderdag komt dezelfde Piotr weer laden, ditmaal mèt ADR.
Hij blijkt de 2 daagse cursus woensdag met goed gevolg te hebben behaald in Boekarest.

Boeloeboe | 05-10-21 | 12:58

@peterdh | 05-10-21 | 12:58: Weer een mooi voorbeeld van het gegeven dat werken niet loont, tenzij je exorbitant veel verdient.

Kaposi_Sarcoom | 05-10-21 | 13:21
▼ 4 antwoorden verborgen

"Het aantal werkloze Nederlanders bedroeg vorige maand 297.000"

trottle | 05-10-21 | 11:20

Jaren geleden werden alle Nederlandse chauffeurs ontslagen om plaats te maken voor goedkope oostblokkers.
Dat was m.n. mijn generatie (1960-1970); de volgende generaties kozen toch maar een ander vak (waar nog wel brood in te verdienen was).
Hier "ligt" van mijn partner en mij het groot rijbewijs in de la (wordt wel iedere keer verlengd).....

MK27 | 05-10-21 | 11:19

Ik heb een transport fiets, kan ik ook wat betekenen in deze ellende. Ik gooi hem zo vol.

deja_view | 05-10-21 | 11:17 | 1

@deja_view | 05-10-21 | 11:17
De vraag is: kunt u ook fietsen?

demaup | 05-10-21 | 11:24

Heb vernomen dat de rijexamenaanvragen groot rijbewijs in Engeland bijna de helft van het tekort is.
Eea uiteraard agv coronoiatoestanden.
In Nederland stapelt het CBR ook nog steeds aardig door volgens mij.
Of dat dan ook groot rijbewijs betreft weet ik niet.

D-Fens_1963 | 05-10-21 | 11:16

Ik rij wel naar Belgie of Duitsland als Nederland weer eens niks paraat maakt.
Gelijk de tank volgooien....

Schauspieler | 05-10-21 | 11:16

Maak vrachtwagens groter.
Verhoog maximumsnelheid vrachtwagens.
Maak rotondes en verkeerspleinen ruimer en regel iets met verkeerslichten bij erg drukke rotondes.
Verwijder verkeersdrempels van doorgaande wegen.
Dan moet het probleem grotendeels opgelost zijn, lijkt me.

DenBeert | 05-10-21 | 11:15 | 4

Zo te zien nooit betrokken geweest bij het plannen, bekostigen en uitrollen van landelijke infrastructurele projecten?

BASinnic | 05-10-21 | 11:20

Dus jij gaat chauffeur worden omdat een rotonde of verkeersplein ruimer is geworden en omdat je ook wat harder mag rijden op de autosnelweg. Geweldige motivatie om te solliciteren.

loser | 05-10-21 | 11:40

Dan zal ook de overbevolking in dit land wat afnemen. Vooral dat van die vervelende naast elkaar fietsende scholieren.

gestoptmetroken | 05-10-21 | 12:00
▼ 1 antwoord verborgen

Door corona koopt iedereen bij Amazon. Zo'n Poolse rucker zit natuurlijk liever in de buurt van huis, Duitsland dus. Dat beetje diesel extra is ook geen probleem qua uitstoot. We gaan allemaal deaud!

bergsbeklimmer | 05-10-21 | 11:13

Lege schappen bij de super, maar de Action schappen zijn gevuld.

Iets met prioriteiten.

sjef-van-iekel | 05-10-21 | 11:13

Nog een reden om de faculteiten politieke wetenschappen, sociale wetenschappen etc. en de sociale academies of die ook mogen heten te sluiten en de kunstopleidingen te decimeren.

AlexanderVissers | 05-10-21 | 11:12

Het is ook gewoon niet leuk om in Nederland rond te rijden. Veel de druk.

sjef-van-iekel | 05-10-21 | 11:10

Schuld van Trump en anders Wilders.

U-boot | 05-10-21 | 11:09

Ik heb het grote rijbewijs nog, voor de juiste vergoeding is er met mij altijd te praten.

hoffrevisited | 05-10-21 | 11:07

Komt door de NEXIT

rein9576 | 05-10-21 | 11:06

Snel meer chauffeurs in Nederland ? Met Pechtold als baas van het CBR ?

Vesta | 05-10-21 | 11:04 | 1

Forget it: het is en blijft een bende bij het CBR.
CBR=zo traag als dikke stront door een trechter.

MK27 | 05-10-21 | 11:22

Lekker doorzichtig weer dat de NOS nog even aanhaalt dat óók vrouwen vrachtwagenchauffeur kunnen zijn. Weer een puntje gescoord.

Leptob | 05-10-21 | 11:04 | 5

Met een vrouwelijke vrachtwagenchauffeuse gesproken. Nu het vervangen van een kapotte band door derden wordt gedaan, chauffeurs niet mogen landen en lossen ivm rijtijdenbesluit en alle bediening bekrachtigd is, is sterke spierontwikkeling niet meer noodzakelijk voor de besturing van een vrachtwagen en kunnen vrouwen net zo goed vrachtwagenchauffeur zijn. Wel nog voor stoere meiden.

AlexanderVissers | 05-10-21 | 11:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat ik dit als 'rechtse stemmer' nog een keer moet zeggen. De inkomensongelijkheid is te groot. De Wopkes die op hun 35e lukraak 30K investeren in iets zonder zich te verdiepen tegenover de trukkers die voor een peuleschil 8 uur in een vrachtwagen moeten zitten. De markt is heel eenvoudig, maar de rijke elites willen het niet zien. Het is vraag en aanbod. Als je meer truckers wil, dan moet je eens 400 euro netto bij het loon op doen elke maand. Moet je zien hoe snel die tekorten weg zijn. Zelfde voor de zorg en het onderwijs. Duw er een paar honderd euro bij op en iedereen is happy de peppy.

BBRDWR | 05-10-21 | 11:04 | 8

Klopt, vraag aan de scholieren wat ze willen worden. Iedereen wil met schone handjes achter de laptop in een koffiebarretje 3000 euro per maand schoon verdienen. Niet om 05.00 je bedje uit om vervolgens 10 a 12 uur per dag tegen een hongerloontje de weg op te gaan. Waarom vraag en aanbod in Nederland nooit werken. Komt omdat we een doorgeslagen merocratie zijn. Diplomaatjesland. HBO diploma genderneutraal macrameën daar hangt al een loonstrookje van 3000 bruto per maand aan. MBO vrachtwagenchauffeur hoogtuit 2500 bruto. Nederland hangt de verkeerde prijskaartjes aan bijna nutteloze overbodige luchtkastelerige diploma's.

Pantoffelo | 05-10-21 | 12:10

@Graaf_van_Hogendorp | 05-10-21 | 11:07: Huh, als er 1 partij is die echt minder belastingen en minder overheid wilt dan is het de PVV wel. De VVD roept het, maar voert het tegenovergestelde uit. Sterker nog, nog nooit is de overheid en de belastingdruk zo hard gegroeid als in de afgelopen 10 jaar onder Rutte's linkse VVD.

Old_Spice | 05-10-21 | 15:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Ze kunnen maar beter eens al die flauwekul-opleidingen voor vrachtauto chauffeurs naar realistische proporties terugbrengen.
De lobby voor al die opleidingsinstituten heeft uitstekend werk gedaan. Tegenwoordig moet je een hele studie gedaan hebben en ieder jaar weer allerlei cursussen doen om je rijbewijs "geldig" te houden.
Kan me voorstellen dat niemand daar nog zin in heeft. Dan maar de transportsector uitbesteden aan landen als Polen en Roemenië.

benbenieuwd2021 | 05-10-21 | 11:03

Gewoon de bijstand en al die kul-toeslagen afschaffen. Iedereen kan chauffeur worden. Er moet alleen wat lichte dwang achter zitten.

Papa Jones | 05-10-21 | 11:02 | 17

@Mijn GS nick magnie | 05-10-21 | 12:37: Jij gaat er vanuit dat iedere werkloze geschikt is voor vrachtwagenchauffeur ?! Dan hebt je toch een hele verkeerde visie op dat vak. Vrachtwagenchauffeur is toch meer dan alleen maar gas geven. Die flink trap zou je beter aan de werkgevers moeten geven. Laten zij maar eens fatsoenlijke salarissen betalen.

loser | 05-10-21 | 14:33

@Papa Jones | 05-10-21 | 13:01: Heb ik ook gedaan. Vreselijk leuk. Jammer dat corona de boel kwam vernagelen.

loser | 05-10-21 | 14:35
▼ 14 antwoorden verborgen

Bij de foto dat is allemaal biologisch voer dat niet aangevoerd kan worden. Pot en blikvoer schijnt er nog voldoende te zijn.

straatsurfer | 05-10-21 | 11:01 | 1

En nog goedkoper ook, biologisch is heel leuk maar was voor de gierende inflatie al quasi onbetaalbaar, nu al helemaal.

Duur vreten komt heus nog wel, dus ik ga nu gewoon voor goedkoop.

ReyNemaattori | 05-10-21 | 11:32

Influencers verdienen en regelen gewoon meer.

Bald_Gefkens | 05-10-21 | 11:01

Nu truckers, eerder al loodgieters, elektriciens, monteurs voor complexer werk, programmeurs die echt iets kunnen, IT-ers die nog wat snappen, wetenschappers met scepticisme en uiteraard bestuurders met eigen visie. De lijst wordt langer en langer. Vergeet die "omvolking". Alle mensen die iets kunnen en begrijpen worden vervangen door mensen die niets meer kunnen en weinig echt begrijpen (maar mindless papagaaien van elders). Dit is de ware zonsondergang van de beschaving. Alles light en dan weer light versies van het light. Flinterdun leven.

Hoewel de amusementswaarde hoog kan zijn maar ook het gevoel toeneemt dat alles wegglipt en dus depressie en extreme theorie op de loer ligt, is het grootste probleem dat deze flinterdunne, deze fake beschaving steeds duurder wordt om in stand te houden. Meeste inspanning gaat dan ook naar het spektakel, bijvoorbeeld het toneel van moraal en gespeelde ethiek (maar blijkt esthetiek).

Heb er vrede mee: alle beschavingen eindigen op deze manier. Hoeft geen ramp te zijn want met de uitholling ontstaan ook weer nieuwe opties, die zich niet adverteren en dus ook gemist worden door de onoplettende.

GeenAccount | 05-10-21 | 11:00 | 4

Goed verwoord.

lanexx | 05-10-21 | 11:23

Dat is het resultaat van de visie "wij worden een kennis-economie". Je begint nu al de resultaten te zien van die hersenloze visie.

loser | 05-10-21 | 11:46

@loser | 05-10-21 | 11:46: Inderdaad. Ongelooflijk achterlijk, ombouwen naar een kennis-economie. Waar zit die kennis dan inmiddels?

ChalinaRosa | 05-10-21 | 13:57
▼ 1 antwoord verborgen

Dus het komt helemaal niet door de Brexit?
Goh

frickY | 05-10-21 | 11:00

Dan moet je meer betalen. Dan blijkt dat dat salaris van die hoge directeur toch minder waard is omdat je blijkbaar meer afhankelijk bent van mensen die werken in lager betaalde beroepen. En ik kan ze geen ongelijk geven als je niet eens een woning kunt kopen.

Atlantis-95 | 05-10-21 | 10:59 | 6

@Festen | 05-10-21 | 11:44:Onzin, niet-werken moet gewoon minder rendabel worden. De lonen zijn prima maar het is gewoon te gemakkelijk om uit de ruif te vreten.

Kaposi_Sarcoom | 05-10-21 | 13:31

@Mijn GS nick magnie | 05-10-21 | 12:44: Goed rondkomen van het minimumloon ?! Onder welke steen kom jij vandaan ?

loser | 05-10-21 | 14:36

@Mijn GS nick magnie | 05-10-21 | 12:44: minimumloon vanaf 21 jaar is €1.701,- per maand. Bruto. Daar kun je je gezin niet van onderhouden. Onmogelijk.
Om met je gezin te overleven moet je in die situatie maximaal aan de Toeslagentiet hangen.
Toeslagen zijn daarmee geen subsidie voor de laagstbetaalden, maar een subsidie voor werkgevers waardoor die werkgevers klotesalarissen kunnen blijven betalen.

theo-is-dood | 05-10-21 | 14:41
▼ 3 antwoorden verborgen

TEKORT

jeweettochniet | 05-10-21 | 10:59 | 1

Het enige waar we geen tekort aan hebben zijn politici, NGO medewerkers en (semi)ambtenaren om een of andere reden.

Graaf_van_Hogendorp | 05-10-21 | 11:00

Zie je wel? We hebben meer asielzoekers nodig anders verarmen we met zǹ allen...

Merkwaardeloos | 05-10-21 | 10:56 | 3

Inderdaad. Werkloze astronauten in onze vrachtwagens. Wat kan er in allahsnaam mis gaan?

de Voorzittert | 05-10-21 | 10:58

@de Voorzittert | 05-10-21 | 10:58:
Precies, vraag dat maar aan de inwoners van Nice, Stockholm en bezoekers van de Berlijnse kerstmarkt.

Graaf_van_Hogendorp | 05-10-21 | 11:00

Het is weer een probleem zoals tekorten in zorg, onderwijs en bouw. Door de open grenzen heb je miljoenen mensen die minder vertegenwoordigd zijn in die beroepen. Maar die hebben wel een huis, school en zorg nodig. Dan moet vervolgens dokters uit India halen en truckers en bouwers uit Polen, maar die hebben ook weer een huis en andere voorzieningen nodig..

Middensteun | 05-10-21 | 11:07

Tja, keuzes uit verleden, he. Iedereen moest een kantoorbaantje, want werken met handen was not done. Dus gingen de opleidingseisen steeds verder naar beneden en deelden we papiertjes voor universiteit en HBO uit dat het een lieve lust was. En zitten we opgescheept met onnoemelijke aantallen mensen met een bullshit jobje.

De mensen voor de handenarbeid dachten we in eerste instantie te halen uit Arabische en Afrikaanse landen, maar dat werd geen succes. En dus gooiden we de grenzen binnen de EU maar open.

We zitten nu hier met honderdduizenden mensen die een soort semi-slaven arbeid verrichten en geen enkele vorm van trots of kwaliteitsgerichtheid kennen aangaande het werk dat ze afleveren.

UpdateAvailable | 05-10-21 | 10:55 | 3

Dat laatste is ook de bedoeling van uw beteren, dat eerste weet ik niet, wat moet er precies aan handarbeid gebeuren bij het besturen van een vrachtwagen, buiten dan niet de vangrail inrijden? Als ik zou moeten kiezen om 5:30 in de bouw en in de kou beunen of om dat tijdstip in een verwarmde cabine rond te kachelen dan wist ik het wel.

Graaf_van_Hogendorp | 05-10-21 | 10:58

@Avondlander | 05-10-21 | 11:14:
Vertel.

"Vrachtwagenchauffeur zijn, is meer dan alleen met de camion rijden. Een greep uit je takenpakket:

vrachtwagen, tankwagen of kiepwagen besturen over korte of lange afstanden
goederen, vloeistoffen en zwaar materieel vervoeren
vrachtwagen laden en lossen
lading en vrachtwagen controleren
onderhoud en herstel vrachtwagen
papierwerk afhandelen
veilig, verantwoord en milieuvriendelijk rijden
wegcode en internationale verkeersregels kennen, vooral die voor goederenvervoer
planning volgen"

Onderhoud vrachtwagen is misschien het meeste handarbeid.

Graaf_van_Hogendorp | 05-10-21 | 11:17

Er is vast nog wel wat geld over van die stichting voor Nederland open om gratis wat chauffeurs op te leiden. Hebben we allemaal wat aan.

AdvocatusDiaboli | 05-10-21 | 10:52

No worries, de tanga's worden geworven:
"De transportbranche richt zich bij de nieuwe wervingscampagne specifiek op vrouwen, die bijvoorbeeld de zorg verlaten nu corona op z'n retour is. Parttime werken is vaak mogelijk in de logistiek. Atema verwacht er niet veel van: "We hebben niet de indruk dat zorgverlaters massaal op de vrachtauto kruipen. Het is een pleister, maar eerst moet de patiënt beter worden gediagnosticeerd."
Trucker Karel de Vos: "Als nou wordt erkend dat de lonen omhoog moeten, kun je veel makkelijker zij-instromers werven".

Maar als er minder chickies in de zorg werken... wie moet dan al die dikbuikige mannen met de billen omhoog in de ICs verzorgen? Dacht dat we daar tekort aan hadden? En dat we daarom aan de lockdowns sperrzeit und krona ausweis bitte moeten?

Graaf_van_Hogendorp | 05-10-21 | 10:51 | 3

Gisteren op de T. gelezen dat van 100 nieuwe instromers, er 40 na twee jaar de zorg verlaten. Das dan ook wat.

Adriel | 05-10-21 | 10:53

voltaire..... dat geloof ik... ik ben na 13 jaar gestopt... met een MBO HBO wordt je wel redelijk betaald maar het zijn hondenbanen.

horsteknots | 05-10-21 | 10:55

@VoltaireJohn | 05-10-21 | 10:53:
Om in de woorden van Louis/onze Tjer te spreken, is de zorg nou zo bagger om in te werken of zijn uitstromende zorgmedewerkers zo slim?

Graaf_van_Hogendorp | 05-10-21 | 10:56

Een paar van mijn vrienden hebben hun hele leven met plezier op de vrachtwagen gezeten, diverse van hun zonen wilden dat ook maar de lange opleiding kost een vermogen, met nutteloze boeken en een gebruiksaanwijzing of het een F16 betreft. Tja en dan zie je 's morgens hier op de A67 de vrachtauto's en 9 op de 10 heeft een Bulgaar/Roemeen/Pool aan het stuur.... wat zullen die een opleiding gehad hebben....

hagelkruis | 05-10-21 | 10:50 | 2

Klopt!

Avondlander | 05-10-21 | 11:14

en daarmee de salarissen achtergebleven waardoor nu echt niemand meer te porren is.

geheelvergeter | 05-10-21 | 11:29

Zolang het geld naar boven stroomt en de aandeelhouders zoveel mogelijk willen afromen en de bobo's alleen naar hun korte-termijn bonus kijken blijft dit soort gedoe steeds terugkomen en blijven de burgers er voor op draaien.

AdvocatusDiaboli | 05-10-21 | 10:50

Mevrouw Red Shirt is opgegroeid tijdens de Sovjet Unie. Die kan daar wel mee omgaan. En bij ons in de Achterhoek hebben we boeren. Daar gaan ze in de Randstad nog jaloers op worden.

Red shirt | 05-10-21 | 10:50 | 4

Haha... volgens mevrouw Red Shirt komt het door haar. Het achtervolgt haar, zegt ze.

Red shirt | 05-10-21 | 10:59

Achterhoek... Sovjet Unie... Kutger Klein Wassink, ben u het?!?

Graaf_van_Hogendorp | 05-10-21 | 11:02
▼ 1 antwoord verborgen

Hoorde dat er bij DHL ook flinke tekorten zijn aan mankracht.

Bald_Gefkens | 05-10-21 | 10:49

Dat krijg je als je al die chauffeurs laat thuis werken.

Kattie | 05-10-21 | 10:48

Zelf rijdende vrachtwagens! Goedkoper en veel veiliger. Zeker de lange stukken op de snelweg kunnen die systemen al zonder problemen.

42 | 05-10-21 | 10:48

Chauffeurs nodig? Nee joh we hebben een tekort aan 10.000 beleidsmakers die je vertellen hoe je efficiënter en sneller kunt rijden en bezorgen.

Rest In Privacy | 05-10-21 | 10:48 | 2

En milieuvriendelijker. Allemaal zo snel mogelijk overschakelen op elektrische busjes, die een bereik van 125km hebben en een laadvermogen van de helft van een normaal busje.
Maar dan in vrachtwagenvorm graag, met 5.000 kilo aan accu's aan boord.

Nuchternederland | 05-10-21 | 11:00

En een diversiteitscoach, diverse teams zijn 10% effectiever dan is het hele probleem in 1 keer opgelost!

manner | 05-10-21 | 11:21

Er zijn vast wel managers die een communicatiebureau opdracht kunnen geven om een actieplan te maken, om mensen te bereiken die misschien chauffeur willen worden.

Of we trappen de helft van de managers de deur en gaan weer mensen opleiden voor beroepen die we nodig hebben en ook op dat niveau betalen.

Vrijetijdswetenschapper? Niet nodig.
Chauffeur? Nodig, hier heb je 3500 per maand.

Zueco | 05-10-21 | 10:47 | 1

Met 3500 (bruto) ga je weinig goede chauffeurs binnenhalen.

Zakloper | 05-10-21 | 11:13

Nee maar Engeland is het probleem he. Die domkoppen zijn eruit gestapt. Dat u het even weet. Europa gaat helemaal toppie!!

sander3488 | 05-10-21 | 10:47

Misschien kan de NOS mij vertellen wat mijn mening hierover is en waarom het niet aan de EU ligt.

maxrelax | 05-10-21 | 10:47 | 1

De hele bedoeling van de EUSSR was zodat MOElanders van achter het ijzeren gordijn onze prakkies in de schappen konden vervoeren zonder controle of papierwerk.

Maar kennelijk hebben ijzeren gordijniërs geen zin en hebben ze jobs gevonden die lucratiever voor ze zijn.

Graaf_van_Hogendorp | 05-10-21 | 10:54

Vrachtwagenchauffeurs heb je binnen een paar maanden aangemaakt. Zelfs een hoop gehandicapten kunnen nog prima werken als chauffeur en zouden dat nog leuk vinden ook. Maar dat is helegaar het probleem niet.

hoejeheette | 05-10-21 | 10:45

Zouden er geen werklozen zijn met een rijbewijs? Oh wacht.. je moet vroeg opstaan en 5 uur per dag in de file staan, laat maar.

small_town_dude | 05-10-21 | 10:45 | 1

Bij laden en lossen mag je niet naar toilet, je wordt als een melaatse behandeld.

Petje af voor Boris Brexit: weg met de onderbetaalde Oost Europese chauffeurs!

KlaagGraag | 05-10-21 | 10:53

Zittend beroep. Frituur. Trombose. Covid. Heren en dames van Geenstijl ,zijn er ook statistieken van het aantal Covid doden per beroepsgroep ?

tser | 05-10-21 | 10:45 | 3

Tegenwoordig heb je toch van die zit/sta werkplekken?

ReyNemaattori | 05-10-21 | 10:53

Waar kan ik die vinden?

Beroepsgroep minister, directeur en manager zoek ik de getallen.

KlaagGraag | 05-10-21 | 10:55

Hier spreekt uw duurzaamheidsgoeroe. Vrachtwagens zijn zó vorige eeuw want vervuilend en fossielslurpers. Door dit imago staat het beroep van vrachwagenchauffeur, maatschappelijk in laag aanzien. Wie vertelt op een verjaardag nog met trots vrachtwagenchauffeur te zijn? Nou dan! Waar we naartoe moeten is kleinschaliger electrisch vervoer en electrische vrachtwagens. De toekomst is electrisch! Tot zover uw goeroe.

Amsterdamsko | 05-10-21 | 10:43 | 6

Kleine wagens in Amsterdam uiteraard, want zo'n grote truck doet toch alleen maar de kades verzakken. Maar als je van Amsterdam naar Utrecht moet rijden met zo'n picnic bakkie, ben je 2 uur onderweg en als je pech hebt moet je op de terug weg nog laden ook.

Voor IN de steden, ja, dan zijn die bakkies prima, misschien ook nog wel tussen steden die vlak bijelkaar liggen. Maar als je shit naar zuid spanje moet rijden, dan is een Ecocombi(LZV's) toch echt wel de meest efficiënte, snelle én milieuvriendelijkste oplossing, op scheepvaart en treinverkeer na(welke weer hun eigen beperkingen hebben: niet iedere super ligt aan het water of het spoor).

Grotere vrachtwagens op elektra, daar zijn accu's nog niet goed genoeg voor, je halve laadbak is dan batterij.

ReyNemaattori | 05-10-21 | 11:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Hey maar het lag toch allemaal aan Brexit?

drs. Levi Samsonov | 05-10-21 | 10:42 | 2

Wou ik ook net schrijven. MSM was weer gif aan het spuien. Vóór Brexit was er al een groot tekort aan chauffeurs. De Coronaregels hebben de instroom van nieuwe chauffeurs afgeremd. Lees hier verder : www.ongehoordnederland.nl/de-brexit-i...

Peter-Rissing | 05-10-21 | 10:46
-weggejorist-
-Sloppie- | 05-10-21 | 10:48

Vrachtwagens? Dat mag niet van Groen Links.
Daar moet alles met de bakfiets toch.

AdvocatusDiaboli | 05-10-21 | 10:41 | 2

Vrachtwagens met zonnepanelen en waterstof.

Adriel | 05-10-21 | 10:45

Met een goede dubbelloops en voldoende hagelpatronen 00 tot 9 in huis, maakt die bevoorrading in de supermarkt me de pis niet lauw.

Kapitein Sjaak Mus | 05-10-21 | 10:41 | 3

Dat is veel informatie in 1 zin. Prepper?

schijtzat | 05-10-21 | 10:43

Er is niet genoeg wild in dit land om iedereen te kunnen voorzien van voer op die manier, er is zelfs niet genoeg wild in dit land om jou van voer te voorzien, tenzij je alleen maar vlees eet. Of wilde je ook je groenten en granen schieten?

ReyNemaattori | 05-10-21 | 11:23

Brexit een argument?

Ruimedenker | 05-10-21 | 10:41

Later als ik groot ben wil ik ook vrachtwagenchauffeur worden. Mijn neef en ik logeren nog altijd af en toe bij elkaar. Doen we al 48 jaar. Bij hem logeren doe ik altijd door mee te gaan op de vrachtwagen. Weekje Europa in. En dan neem ik altijd twee tray halve liters Klok mee en die gaan in de gekoelde oplegger. Mijn opa had een transportbedrijf waar de hele familie werkte. Dna hadden we wel eens familieritjes. Met zes dezelfde vrachtwagens met de cabines vol familie naar Berlijn ofzo. In de weekenden. Wel met vracht. Allemaal lekker doorzakken in de kroeg tot half vier in de ochtend en om zeven uur weer rijden. Vrachtwagenchauffeur, het mooiste beroep van de wereld.

Leptob | 05-10-21 | 10:40 | 2

Toen wel ja. Nu hangen er zoveel regeltjes, boetes en administratie omheen, en dat is nog afgezien van al die gedwongen verloren uren op desolate parkeerterreinen met alleen maar een goor toiletblok (als je mazzel hebt) dat de charme van het rijden al heel snel erg oud wordt en je vooral uitkijkt naar het weer thuiskomen.

PolarWolf | 05-10-21 | 10:47

@PolarWolf | 05-10-21 | 10:47: Daarom ben ik twintig jaar geleden ook mee gestopt. Vele jaren leuke baan gehad met transport naar/van Noord-Afrika. Toen kwamen ISO-norm, rij- en rusttijden op maat van een robot, mobiele telefoon... Ben dan maar met mijn diploma sociologie aan de universiteit gaan werken. Nog steeds heimwee.

Avondlander | 05-10-21 | 11:26

Heel veel van die chauffeurs zijn nu jullie pakketjes van Bol en Amazon en Zalando aan het bezorgen. In plaats van groente, fruit en benzine.

small_town_dude | 05-10-21 | 10:39 | 1

Ik sla vrachtwagenchauffeurs toch wel wat hoger aan hoor.

Papa Jones | 05-10-21 | 11:12

Ineens besef je: je wordt vrachtwagenchauffeur. Maar wacht; Nederlander, 62, geen Google Maps nodig, maar te duur en te oud.

Dubbelepunthoofd | 05-10-21 | 10:39 | 2

U bent nooit te oud om belasting te betalen.
Wel daarna gauw dood gaan graag.

AdvocatusDiaboli | 05-10-21 | 10:43

Online aankopen verbieden en probleem is goeddeels opgelost.

EEGlivesagain | 05-10-21 | 10:39 | 1

'n goeie.

Peter-Rissing | 05-10-21 | 10:49

Groenten zijn sowieso vies. Witlof, rabarber, spinazie, andijvie, spruitjes, gadverdamme, van Oef heeft deze onsmakelijke zaken nooit meer gegeten sinds de leeftijd van 18 jaar.

van Oeffelen | 05-10-21 | 10:38 | 6

@clockandhammergame | 05-10-21 | 10:40: Dat moet wel. Dan hang je nog in de tijd dat je.moeder vroeger alles een uur doorkookte en geen kruiden wist te gebruiken. Gemiste kans.

R. Skickr | 05-10-21 | 10:54

Geef van Oeff maar kip, patat met appelmoes.

Reebensteeltje | 05-10-21 | 10:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Vanavond klappen voor de truckers.

Tha Analyzer | 05-10-21 | 10:38

10.000 trucks erbij? Waar dan?
Er wordt nu al massaal op pechstroken overnacht.

Ben-Bataaf | 05-10-21 | 10:37 | 1

Is ook pech als je in een truck moet overnachten.

Dubbelepunthoofd | 05-10-21 | 10:40

Over een paar jaar rijden al die vrachtwagens op automatische piloot naar hun bestemming. Vrachtwagen chauffeur is een uitstervend beroep, ik zou daar ook niet aan beginnen.

threebees | 05-10-21 | 10:37

Tegelijkertijd zijn er 10.000 beleidsmedewerkers teveel in die hoge torens in Den Haag en de gemeentehuizen van de 4 grote steden. Het hele land lijdt aan het 'Mexican Army' syndrome. En dan ook nog eens 20-30.000 doodgewichten jaarlijks het land binnenhalen die je compleet moet onderhouden en verzorgen.

BASinnic | 05-10-21 | 10:37

Er lopen heel veel jongeren in de bijstand of zitten in de Wajong De meeste mankeren werkelijk niets maar de Wajong is fijner dan de bijstand omdat je dan met rust gelaten wordt. Deze uitkering is zeer populair met name onder allochtone jongeren. Kunnen de instanties deze jongeren niet verplichten zich te laten scholen tot vrachtwagenchauffeur ?

Stratum | 05-10-21 | 10:36 | 3

Hoe krijg je een zaal vol beleidsambtenaren zo snel mogelijk leeg bij een uitslaande brand? Roep heel hard: "Vanaf komende maand gaan we HANDHAVEN conform de wetten die er al zijn"

BASinnic | 05-10-21 | 10:40

Zie: Foute intelligentietest oorzaak explosie Wajong-autisten
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding 23 maart 2010 - 14:13

theo-is-dood | 05-10-21 | 16:28

Er waren heel goede chauffeurs zat in Nederland maar er moest zonodig met Polen, Bulgaren, en Roemenen gereden worden. Ik hoor het Pechtold nog zeggen: "de Nederlandse chauffeurs moeten maar een ander vak gaan kiezen". En dat hebben ze dus ook gedaan. Het is gewoon die fucking EU die werkelijk alles naar de kloten helpt.

The7thGuest | 05-10-21 | 10:36 | 4

Ja idd. 'als je vervangen kan worden door een Pool, dan wordt je ook vervangen door een Pool'. Ging goed totdat de Pool weer naar huis ging want de EU-subsidies hebben van Polen een welvarend land gemaakt.

geheelvergeter | 05-10-21 | 10:47

Spijkerkop

Stikstofnarcose | 05-10-21 | 10:50

Helemaal dit. Meer EU = meer schulden en tekorten. Uitgezonderd de kaste van profiteurs en parasieten.

Schmalz | 05-10-21 | 10:53
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Reems | 05-10-21 | 10:35

Huh, volgens de media en het linkse trollenleger op internet was dit toch alleen in het Verenigd Koninkrijk en kwam 100% door de Brexit. Toch wel weer verassend.

Statix | 05-10-21 | 10:34 | 1
-weggejorist-
-Sloppie- | 05-10-21 | 10:59

Wij komen zogenaamd alles tekort, maar iedereen heeft bijna alles.
Het gaat volgens mij veel en veel te goed. Met alle schaarste wordt het tijd voor een dot van een crisis. Zeker als je bedenkt dat het niet kunnen facebooken en whatsappen gisteren vandaag in de media breed wordt uitgemeten en gepresenteerd als een bijna rampzalige gebeurtenis.

pibasso | 05-10-21 | 10:34 | 1

En hele volksstammen in paniek raken in Amsterdam als de havejmejk op is

clockandhammergame | 05-10-21 | 10:42

Mwah, heb sinds de eerste lockdown blikvoer in overvloed hier.
Helaas nimmer genoeg bier.

Abject | 05-10-21 | 10:33

Banken gered. Rente nul maar men kon zogenaamd niet anders. Nu dus krijgt de burger de rekening in de vorm van flinke inflatie. Werken loont niet meer. Goh.

Deflatiemonster | 05-10-21 | 10:33

Houd eens op met paniek zaaien.

Stinkend_zadel | 05-10-21 | 10:32 | 1

Een beetje preppen is ok. Vooruitdenken is geen paniekzaaierij.

horsteknots | 05-10-21 | 10:35

Een beetje schaarste leidt tot een gezonde correctie op de volledig op hol geslagen consumptie, prima ontwikkeling dus.

smdyasc | 05-10-21 | 10:32 | 6

Zeker. Maar hoe vaak moet je wel niet overstappen? Wat zegt dat over een bedrijf dat ze zo zitten te zeuren over tekorten om die wel gelijk over de grens aan te vullen terwijl ze met fatsoenlijke loonstijgingen veel tevreden werknemers kunnen houden en mogelijkerwijs ook beter kwaliteit kunnen leveren? En dan hoef je niet eens het meest te betalen. Maar goed, dit is typisch voor veel sectoren. Lekker lafjes de werknemers afwimpelen met een fooi terwijl men eigenlijk eens moet gaan kijken naar de overheid die arbeid te duur heeft gemaakt.

Deflatiemonster | 05-10-21 | 10:59
-weggejorist-
-Sloppie- | 05-10-21 | 11:05

@-Sloppie- | 05-10-21 | 11:05: Zou jij weglopen als je nergens anders een huis kan kopen en vervoer ook steeds duurder wordt? Ik ben in ieder geval blij dat al mijn kinderen de grens over zijn gegaan. Die hebben die zorgen nu niet meer.

Deflatiemonster | 05-10-21 | 14:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik rij elke dag de A50 op en af, altijd in de file en aan truckers geen gebrek.

NoNoVio | 05-10-21 | 10:32

Ik snap precies waarom er zo'n tekort is. Als er één werkgever is die zijn personeel gaat dan is het wel de logistiek/transport branche. Ik heb ooit in het oosten des lands voor een werkgever gewerkt een grote jongen. De chauffeurs werden overal op gevolgd. Ze trokken ze erg uit het Oostblok. Kregen betaald volgens Oostblok cao ( als dat al bestond) een mochten door heel Europa rijden met standplaats Oldenzaal. Alle bewegingen worden gevolgd. West Europese chauffeurs waren niet in trek. Te duur... Liefst Polen Roemenen en Bulgaren... Een na een half jaar drie kwart jaar was je een half jaar niet welkom. Daarna mocht je er weer solliciteren.

Linke Soep | 05-10-21 | 10:31 | 4

@Kapitein Sjaak Mus | 05-10-21 | 10:48: dat zou heel goed kunnen, als je er een video van hebt dan wil ik hem wel zien.

Linke Soep | 05-10-21 | 11:13

@Kapitein Sjaak Mus | 05-10-21 | 10:48:

De Rooy, lekkere jongens ook.

Wattman | 05-10-21 | 13:58
▼ 1 antwoord verborgen

Ach ja, een 'wijs' man zei ooit eens:
"You will own nothing, and you will be happy”.

Reebensteeltje | 05-10-21 | 10:31 | 2

Wijs, wijs ...

schijtzat | 05-10-21 | 10:45

nee hoor, uitspraak is van een dame, Ida Auken.

geheelvergeter | 05-10-21 | 11:32

Dan hadden ze de lonen en werkomstandigheden de laatste tientallenjaren moeten verbeteren,dan had je dit gezeik nu niet gehad !
Uitkneipen en zakkenvullen is het motto.

Jimmy Mc Clure | 05-10-21 | 10:30

Wat een overdreven gedoe. Kijk even naar de UK, daar is al weken geen druppel benzine meer te verkrijgen en eten ze in Leeds zaaduien.

van Oeffelen | 05-10-21 | 10:29

En weet u hoe dat komt? Omdat Nederlandse bedrijven destijds de goed opgeleide Nederlandse truckers massaal aan de straat gezet heeft voor hun veel goedkopere collega's uit het Oostblok. Niet waar zegt u? Leest u dan dit maar eens. Tegen dergelijke 'salarissen' kan de Nederlandse chauffeur simpelweg niet concurreren:

- www.parlementairemonitor.nl/9353000/1...

Afgezien van de totaal verwerpelijke omstandigheden waarin de Oostblok chauffeurs gedwongen worden is het ook de bijl aan de wortel van de eigen beroepsbevolking. Maar zover konden de lampjes in Den Haag weer eens niet denken.

En rekent u er maar op dat hetzelfde ook aan de hand is geweest in de UK.

Sjefke7807 | 05-10-21 | 10:28 | 2

Kapitalisme. Het is de drijfveer van de samenleving, totdat het op een gegeven moment fout gaat.

Adriel | 05-10-21 | 10:30

@VoltaireJohn | 05-10-21 | 10:30|
Want het communisme was wel een daverend succesnummer wil u zeggen? Wat we nu zien is geen volwaardig kapitalisme. Bij volwaardig kapitalisme is er een balans in vraag en aanbod en is de productie hiervan daar ook op afgestemd en zijn bedrijven volledig privébezit, zonder inmenging van de Overheid. Hier in NL Heeft Overheid op té veel plaatsen nog veel te veel vingers in de pap waardoor er geen echte concurrentie, innovatie of anderszins kan plaatsvinden. Alles wordt kapot gereguleerd. Elke vorm van innovatie wordt de nek omgewrongen want durf je hoofd maar eens boven dat maaiveld uit te steken:

- www.journal-advocate.com/2009/06/19/t...

Sjefke7807 | 05-10-21 | 10:51

Geen zorgen mensen, tussen de 1000 die elke week hier binnenwandelen zullen zeker enkele truckchauffeurs zitten. Kijk maar naar IS -filmpjes, daar zijn ze altijd heel druk bezig

meneer Q | 05-10-21 | 10:28

Dit weekend al vijf liter runderbouillon getrokken. Komend weekend zuurkool maken, komkommers inmaken en kimchi maken. Voorraden aanleggen, in plaats van goor blikvoer inslaan.

JJMS | 05-10-21 | 10:27 | 4

@small_town_dude | 05-10-21 | 10:37:

Ik ben met twee thuis. Trek ook nog 5 liter groentebouillon en 5 liter van ingevroren kippenbotten en karkassen. Dan kun je wel een tijdje vooruit.

JJMS | 05-10-21 | 10:44

Goed bezig.

R. Skickr | 05-10-21 | 10:57

En hoe gaan we dat goedhouden? (behalve die ingemaakte komkommers en kimchi dan)

tantesidonia | 05-10-21 | 11:16
▼ 1 antwoord verborgen

Is traditie in Nederland.

Adriel | 05-10-21 | 10:27

Misschien moeten we dan we dan wat minder tolken, apothekers en raketgeleerden uit Syrië en Afghanistan halen en wat meer truckers en verpleegkundigen…

Mark zit te Dutten | 05-10-21 | 10:26

Kijk hier nou.... www.zerohedge.com/economics/texas-com...
"This company has been paying drivers $14,000 each week, which equates to $60,000 a month, and over $650,000 a year."

truvanu | 05-10-21 | 10:25 | 1

Waarschijnlijk als zelfstandige, dus je rijdt net je eigen truck

theo-is-dood | 05-10-21 | 14:59

Binnenvaart schepen en treinen en overslag depots.

wiers | 05-10-21 | 10:25

Allemaal van die kleine pittige vrachtwagentjes gaan rijden, heb je geen groot rijbewijs voor nodig, ze scheuren met gemak 150, en kunnen op plaatsen komen waar zo'n grote jongen hopeloos vastloopt door wat bochten achter elkaar.

Met_baard | 05-10-21 | 10:24

De gehele EU heeft een tekort van 300.000 chauffeurs en de Britten 100.000. Door de Brexit-chauffeurs leegloop is onze kerst gered.

Itastijl | 05-10-21 | 10:24 | 1

Komt door de Brexit! Toch?

Quichegerechtigde | 05-10-21 | 10:24

Allemaal onderdeel van de Great Reset. Ik kon gisteren geen onderzoek doen maar vanmorgen gelukkig weer wel.

geheelvergeter | 05-10-21 | 10:23 | 1

Lol, hopelijk zijn uw cookies voor uw zelfgegraven konijnenhol niet bedorven.

Continuum | 05-10-21 | 10:26

whahaha die "schuld van de brexit" roepers. Kom net terug uit het VK, de mensen die ik sprak zeiden allemaal hetzelfde, het brandstoftekort was enkel en alleen veroorzaakt door de MSM die paniek hebben gezaaid.

En verder wonen wij in een bananenrepubliek waar het opleiden van 5.000 boas belangrijker is dan echte knelpunten/problemen oplossen. Alles voor de beeldvorming.

Rallydriver | 05-10-21 | 10:23 | 2

Waarheid zal in het midden liggen. Er zijn problemen door de Brexit, maar dat is nooit de enige oorzaak natuurlijk

Continuum | 05-10-21 | 10:25

Dit, en daarnaast dat vrachtwagenchauffeur zijn in GB nog eens extra kut is door bijvoorbeeld een enorm gebrek aan parkeer mogelijkheden. Deze kerel legt het nog eens uit vanuit zijn eigen beperkte ervaring: youtu.be/aa1LfTziVBo. Daarnaast is vrachtwagen rijden ook gewoon kut. Beetje tegenslag en je vult je "werkdag" van 2x 4,5 uur rijtijd voordat je thuis bent en je staat op 30km van huis op een parkeerplaats. En ja mag je wagen niet achterlaten en je op laten halen want diefstal van lading ed. Je mag max 2 keer in de week na een rustpauze dan nog even exta doorrijden, maar dat helpt ook niet zo als het je al eerder in de week is overkomen (en vaak word daar door de baas gewoon rekening mee gehouden en word dat meegerekend in je rijschema).

Vooral het VK heeft een veel groter probleem dan alleen een tekort aan chauffeurs

Gregovic | 05-10-21 | 10:39

Ik heb de MSM de afgelopen week aangehoord. BREXIT is daar de schuld van... O. toch niet blijkt. Prima om te zien dat we het net zo ruk doen als ergens anders.

Mr_Pikibelly | 05-10-21 | 10:21

Ook zo’n weerzinwekkend symptoom van de postmoderne decadentie, net zoals een paar uur geen Insta of Havermelk drinken. Alles van Ikea tot tampons laten bezorgen in je Safe space. En maar janken dat het klimaat kapot gaat…

De Pilsvogel | 05-10-21 | 10:20

Is al 20 jaar bekend dat er te weinig chauffeurs opgeleid worden.
Zie de spotjes op tv van 10 jaar geleden ( toen ik ook nog tv keek) maar gelukkig hebben we al 10 jaar een kabinet zonder visie. Wat de mp dan weer wel wist dat je daarvoor naar de opticien moet!

Nico1000 | 05-10-21 | 10:20 | 2

Ook was het beleid erop gericht om meer vervoer door de Oost-Europese landen uit te laten voeren. Er waren 2 voordelen het transport zou goedkoper worden en er zou een geldstroom op gang komen naar deze landen. Nadeel Nederlandse transport bedrijven gingen failliet of de Nederlandse chauffeur betaalde het gelach met minder loon uitbetaling. Hierdoor werd het beroep van chauffeur ook minder aantrekkelijk. Gevolg vele chauffeurs zijn uit de bedrijfstak vertrokken. Exact wat er ook met de bouwvakkers is gebeurd

Nico1000 | 05-10-21 | 10:28

Uw regenten hebben wel een visie hoor, dat is het vullen van de eigen diepe zakken vanuit uw portemonnee.

BadPatNL | 05-10-21 | 11:20

Helft van de "managers" c.q. door schuivers van papiertjes maar ontslaan en omscholen en de echte werkende klasse maar meer loon en de managers maar de helft minder.

Fedde71 | 05-10-21 | 10:19 | 2
-weggejorist-
-Sloppie- | 05-10-21 | 10:20

Dit precies.
Kom op mensen ,let the hunger games begin!!!
Al die psychopaten in brussel hebben de naoorlogse bloei vakkundig tot stilstand gebracht met hun waanzinnige ,,ideeen,, met alle gevolgen van dien.
Gisteren steeds het gemekker over zuckerberg problemen want tante sjaan en oom nico konden tijdelijk niet appen.
De val van het romeinse rijk 2.0 .
Een welvarend continent ten onder aan decadentie ,we staan er bij en kijken er naar!!

maasdonk | 05-10-21 | 10:51

Waarvoor zijn hier dan zoveel Polenhotels?

Reebensteeltje | 05-10-21 | 10:18 | 4

Wonen niet alleen Polen in. Hier vooral Spanjaarden.

NLgaatnaardeklote | 05-10-21 | 12:33

Voor te werken.

van Oeffelen | 05-10-21 | 13:02

Zoveel? Waar dan? Ik weet er eentje en die moet nog worden gebouwd in het Westland

theo-is-dood | 05-10-21 | 15:02
▼ 1 antwoord verborgen

Kijk nu vallen ze wel ff door de mand bij Nu punt NL, NOS, RTL etc. Eerst volop melden dat het tekort in de UK komt door de Brexit, bij Nu punt NL stond dat artikel zelfs onder de categorie "Brexit". Maar wat blijkt? Binnen de EU is exact hetzelfde probleem. Zo zie je maar weer hoe de mainstream media desinformatie verspreidt. Veel regen dit jaar? Komt door klimaatsverandering. Veel zon? Komt door klimaatsverandering. Vulkaanuitbarsting? Komt door klimaatsverandering. Geen vrachtwagenchauffeurs? Komt door Brexit. Boris Johnson heeft een puistje op z'n neus? Komt door Brexit. De ferry naar Engeland is 2 pond duurder geworden? Komt door Brexit. Zo wordt er constant desinformatie, dat strookt met de politieke idealen van de EU en linksmensen verspreid.

Old_Spice | 05-10-21 | 10:18 | 12
-weggejorist-
-Sloppie- | 05-10-21 | 11:51

@-Sloppie- | 05-10-21 | 11:51|
1; U zit er een paar generaties naast.

2; Ik ben zelf een "mens met een kleurtje" (halfbloed indiaan).

Probeert u het nog eens, maar nu met steekhoudende argumenten.

Sjefke7807 | 05-10-21 | 12:57
▼ 9 antwoorden verborgen

Wat jaren geleden werden alle nederlandse chauffeurs ontslagen om plaats te maken voor goedkope oostblokkers. En nu janken die bedrijven dat ze hier niemand kunnen krijgen?

2voor12 | 05-10-21 | 10:17 | 1

Precies dit!

Kaal-dik-en-lelijk | 05-10-21 | 10:18

Misschien leuk beroep voor al die gelukzoekers? Kunnen ze tenminste nog iets bijdragen aan Nederland.

Swaffelkaffert | 05-10-21 | 10:17 | 1

Ik ken nog een boelevard ergens met een bepaalde uitkomst.

SinisterNL | 05-10-21 | 10:18

Zie je wel, we hebben meer migranten nodig.

thanseeuwen | 05-10-21 | 10:16 | 3

We hebben nog zat reserve Somalische vrachtwagenchauffeurs op de bank zitten.

I.P standing up | 05-10-21 | 10:24

@I.P standing up | 05-10-21 | 10:24: Je ziet ze wel eens rijden op een boulevard in Zuid-Frankrijk of op een kerstmarkt in Duitsland.

Boeloeboe | 05-10-21 | 10:33

Lees ook wel berichten dat er in het VK een tekort is aan personeel bij de MacDonald's en dat dat een probleem is. Je kan je afvragen in hoeverre dat zo is. Voor de Mac is het uiteraard een probleem, voor de maatschappij als geheel niet direct. Men heeft andere opties: banen die beter betalen en leuker zijn.

Truckers vervullen wel een nogal belangrijke job. Wat je de laatste jaren vaak ziet is dat de lonen nou niet bepaald stijgen. Dus allerhande bobo's die zelf 2000 bruto meer verdienen dan de gemiddelde chauffeur, gaan ons vertellen hoe belangrijk het werk van truckers is, zonder ze beter te belonen. Vaak roepen ze nog dingen zoals "als het je om geld te doen is moet je niet voor dit vak kiezen".

StiekemeBunzing | 05-10-21 | 10:15 | 8

@-Sloppie- | 05-10-21 | 10:40: Omdat die gewoon stemmen op VVD ivm simpele zaken als hypotheekrenteaftrek. Dividendbelasting was geen verkiezingsthema, stond niet in het programma. Geldt niet voor 95% van de kiezers, ook niet VVD kiezers.

StiekemeBunzing | 05-10-21 | 11:00

mensen in welvarende landen zitten liever op kantoor achter de computer. een beetje doen alsof ze werken en wat internetten met een grote bek over hard werken.

MaarFeitelijk | 05-10-21 | 11:25
-weggejorist-
-Sloppie- | 05-10-21 | 11:27
▼ 5 antwoorden verborgen

Mooi. 9 november examen C-rijbewijs. Overwegen carrièreswitch doet.

PolderTaliban | 05-10-21 | 10:15 | 7

@PolderTaliban | 05-10-21 | 10:29: max ca. €230 bruto volgens loonschaal E7, ervaren buitelandchauffeur(cao beroepsgoederenvervoer) voor 12 uur werken. Doe mij even naw van dat bedrijf, ga ik direct solliciteren!

vokjoe | 05-10-21 | 14:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Nexit. Weer baas in eigen land!

Frietje_Oorlog | 05-10-21 | 10:15 | 5

mafkees, dan wordt het hier nog gekker

MaarFeitelijk | 05-10-21 | 11:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu eens zien of die beterweters hun ongelijk over de 'nadelige' gevolgen van Brexit gaan inzien. Die Europese bubble barst nog wel een keer, ondanks het gedram van d666 en hun jongerenafdeling Volt dat Europa 'best belangrijk' is.

dathoujetoch | 05-10-21 | 10:14

Dat komt er nou van als iedereen wordt opgeleid om manager, coach of organisatieadviseur te worden. Geen chauffeur te vinden, gek hè?

Tietmier | 05-10-21 | 10:14

Komt door de Brexit!!1!

Mahatma | 05-10-21 | 10:14

Tja elke week wel 1300 tolken, advocaten en chirurgen binnenwandelen. Maar waar blijven de truckers?

miknic | 05-10-21 | 10:12 | 5

Ook in Afganistan, Somalie, Marocco is een groot tekort aan chauffeurs.

kees de short | 05-10-21 | 10:26

Ik zit niet te wachten op van die mongeaulen op de weg uit een of ander apenland waar er geen verkeersregels zijn. Lekker van die lui in hypermoderne 40ton trucks zonder rijopleiding op de A4, moet je eens kijken wat er dan gebeurd.

clockandhammergame | 05-10-21 | 10:30
▼ 2 antwoorden verborgen

En dus 5.000 BOA's.

Nederlander1 | 05-10-21 | 10:12 | 1

Boa's generere geld voor gemeenten

miff | 05-10-21 | 10:35

Ik wil best mijn C-rijbewijs halen. Maar ja... Dat CBR he... Ook zo'n instituut dat kneitervast is gelopen. Mocht ik nu voor C gaan, denk ik dat ik hem medio 2030 wel heb...

Donderwolkje | 05-10-21 | 10:11 | 6

Kletskoek. Er is geen wachttijd. Voor eind november kun je C hebben.

PolderTaliban | 05-10-21 | 10:17

Ik heb een vriend die op een vrachtwagen rijdt, binnenlands wel te verstaan. Als je dan hoort wat die man aan uren moet draaien om net een beetje fatsoenlijk salaris thuis te komen, en wat voor eisen er gesteld worden mbt nascholing, dan vind ik het verwonderlijk dat er "maar" een tekort is van 10.000 chauffeurs

miff | 05-10-21 | 10:35

@Alfred E. Neuman | 05-10-21 | 10:15: Kenniseconomie impliceert dat je kennis hebt van zaken, waarom studenten dit vertalen naar 'kennis van management van zaken' zal vooral aan de salariëring en kansen hogerop liggen.

Als je kan kiezen tussen een vak leren, iets bijdragen aan de samenleving/economie, tussen de 2-4k binnen harken of management studeren(voorheen ook nog op kosten van de staat) en tussen de 3-10k binnen harken, dan hoef je geen millennial te zijn om lang over die keuze na te denken.

ReyNemaattori | 05-10-21 | 10:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Geen Brexit en toch problemen?

Bataafje | 05-10-21 | 10:10 | 2

Het is uiteraard altijd en allemaal de schuld van Brexit.

Deflatiemonster | 05-10-21 | 10:33

Ons trucker tekort komt natuurlijk ook door de Brexit.

ReyNemaattori | 05-10-21 | 10:50

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl