Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gasprijs kookt over. IEDEREEN PANIEK

FLATTEN THE CURVE

Nee, dit zijn niet de exponentiële besmettingscijfers van India, Brazilië en/of Shitholistan. Dit is de gierende Europese gasprijs (Bloomberg). Oftewel: uw douche, uw vloerverwarming, uw radiator op de kinderkamer en uw kookeiland. En dan moet de winter nog beginnen. De hele week hebben we mogen lachen om die malle Britten die aan het toeteren en vechten waren bij tankstations, waar de brandstof op was. En die energiecrisis gaan we hier ook krijgen. Die Chinezen en Russen zitten straks lekker warm boven het gourmetstel, en u met een dekentje bij de kerstboom. Waarbij nog onzeker is of er überhaupt kerstbomen zijn over een paar maanden, want Timmermans en GroenLinks pikken alle biomassa in voor de duurzame stookovens. Wordt spannend mensen. Gaat Groningen weer open? Of verdwijnen de Natura2000-bossen op De Hoge Veluwe in de massaal aangekochte houtkachels? Sterkte allemaal, en succes met hamsteren.

Reaguursels

Inloggen

Ik had een huis waar 2000 kuub gas per jaar doorheen ging. Nu nog 400 tot 500. Hoe dan? Isolatie, zonneboiler, zonnepanelen en electrisch koken, en warmte-accumulatiekachel. Het verbruik ligt alleen nog maar in het winterseizoen en voor douche/bad. Die gasrekening is sowieso 75% lager van wat het had kunnen zijn. De investeringen gaan zich dus nu uitbetalen.

Dat de GL-lobby al het NL snipperhout ook nog in de biomassa centrale mikt is dan wel weer een domper voor de houtprijzen, waardoor je dan met het gevoel zit dat je toch weer een oor aangenaaid is. Een gasloze periode zouden we echter wel overleven. Beetje Spartaans leven doen we toch al door niet mee te doen met die QR-onzin.

HebjeHemweer | 28-09-21 | 22:08

Gaskraan in Groningen weer opendraaien !!!!!

Extra.Paracetamol | 28-09-21 | 18:18

Ik woon op een gasbel... wat mij betreft kunnen de pompen weer aan, veroorzaakt wellicht weer wat scheurtjes maar met deze prijzen kan dat ruimschoots gecompenseerd worden.

Carden | 28-09-21 | 16:09

Vorige week naar de de 6 kuub hout gekomen, genoeg om 1 winter flink te stoken. Een houtkachel kopen is makkelijk, aan gratis hout komen, dat is pas een uitdaging.
Gelukkig woon ik niet ver van een flink bos vandaan.

Wassila | 28-09-21 | 15:41

Bij dergelijk nieuws vind ik het altijd weer jammer dat de hemel en hel niet bestaan. De nietsontziende speculanten die dit soort crises moedwillig veroorzaken om er stinkend rijk mee te worden, zouden anders nog heel lang branden, met eeuwig gratis gas.

gekwetst | 28-09-21 | 15:21

Verschrikkelijk dit. En de weerstand tegen die warmtepomp die ik hier zo vaak lees. Jammer joh. Mijn gezinnetje zit er lekker warm bij. Warmte van de warmtepomp en het stroomverbruik volledig gesaldeerd met 33 panelen. Hopelijk levert het stukje surplus terug levering straks nog wat extra's op.

flame_me | 28-09-21 | 14:53 | 5

En op hoeveel procent van de huizen passen 33 panelen? En 33 panelen... 16_18 duizend euro. Is echt een hele hoop gas hoor. (Reken rente maar eens mee...). En salderen????? Not any more. En in de winter wanneer je panelen niets leveren staat je warmtepomp ook stil.

mono-culti | 28-09-21 | 15:50

@mono-culti | 28-09-21 | 15:50:
Dan doe je wat minder panelen. Nog steeds winst. Een oost west dak passen veel op. 33 panelen is geen 16-18 duizend, tegenwoordig kan dat voor 9.000 en dan komen ze het aanleggen. Als je zelf handig bent dan kan het voor 7.500.

@Dandruff
No worries temperatuur is behaaglijk, en altijd. De wintermaand van februari geen enkel probleem zelfs niet eens elektrisch bijverwamd.

@mark
Samenwonen zonder kinderen is ook een gezin.

flame_me | 28-09-21 | 17:17

@mono-culti | 28-09-21 | 15:50:
oh ja, ROI is in ons geval gewoon 15 jaar inclusief afschrijving en rente. Daarna vervanging van de WP waarschijnlijk maar vervanging is veel goedkoper dan aanleg.

flame_me | 28-09-21 | 17:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een gezeik en oplichting weer, gasprijzen gaan kunstmatig omhoog door de klimaatpolitiek om op die manier mensen aan warmtepompen te dwingen die in 99 % van de huizen niet effectief zijn. Voorts door de energiebedrijven die daarvan profiteren door de prijs op te drijven onder het motto van klimaat hoax, russen en chinezen die ervan profiteren door pijpleidingen en prijzen te domineren om gas hierheen te pompen. We hebben zelf gas genoeg voor de komende bijna 200 jaar, ons kabinet/regering maakt er een soepzootje van door aardbevingsschades en nieuwbouw niet effectief en adequaat aan te pakken maar het door de "markt"te laten bepalen en een klein clubje oproerkraaiers die door gebruik te maken van gerechtelijke procedures woning herstel alleen maar tegenwerkt, kappen met dat gezeik en oplossen die problemen, zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn.

GuruOuwehuru | 28-09-21 | 14:51 | 1

Juist, de rest van de wereld kijkt met nog respect naar europa maar dat brokkelt heel snel af, dor eu beleid wordt alles wat vooruitstrevend is niet gesubsidieerd en elk tegen geluid monddood gemaakt. We maken ons wijs dat we in een vrij land leven maar door wetgeving worden we al behoorlijk ingeperkt.. denk aan bv het aantal honden die je mee mag nemen in het bos. Zo zijn er nog tientallen zo niet duizenden die je gedrag sturen zonder dat je het doorhebt.. we zijn het romeinse rijk.. lol

mark' | 28-09-21 | 15:18

Vroeger waren extreem hoge gas en olieprijzen een voorteken van een aanstaande oorlog...
Hoe zit het met de strategische gas en oliereserves van de machtigste landen?
Als ze vol zijn is een oorlog sneller aanstaande.

steekmug | 28-09-21 | 14:43

Als we nu allemaal naakt gaan leven dan krijgen we het vast wel warm van de buurvrouw of als je vrouw bent de buurman.

steekmug | 28-09-21 | 14:33

Veertig jaar geleden was het precies andersom in de wereld, maar sindsdien zijn wij steeds socialistischer geworden en zij steeds kapitalistischer. Wie de beelden van vroeger nog kent weet dat er destijds in communistische landen rijen voor lege winkels stonden en de ijspegels in de grauwe betonnen flats hingen. Dat lot staat ons ook te wachten als het zo doorgaat. Dan kan alleen het apparatsjik nog lekker luxueus leven, een figuur als Timmerfrans is daar het vleesgeworden voorbeeld van.

R.F.Pickering | 28-09-21 | 14:26 | 1

Rake observatie. Socialisme leidt onherroepelijk tot armoede en corruptie.

Pje911 | 28-09-21 | 14:39

Met dank aan de deugers met de groene droom; ze plaatsen panelen die elke nacht niks doen, molens die alleen wat doen als het waait binnen de bruikbare bandbreedte, ze sluiten kolen, gas- en nucleaire centrales, ze subsidiëren elektrificatie voordat we voldoende elektriciteit en backup hebben, ze sluiten geen lange termijn gascontracten af als het gas goedkoop is, ze hebben nog geen begin van adequate elektrische opslagcapaciteit, ze schrijven in de krant dat we volop bezig zijn met de 'energietransitie', en ze zijn verbaasd als het begint te knellen? Ik kan niet wachten op de reality check die een forse winterse blackout zal kunnen leveren.

Harry.Langezwaal | 28-09-21 | 14:09

Meer dan de helft van die prijs is belasting.
De overheid kan die eenvoudig omlaag zetten, maar dat willen ze niet. Want dat geld hebben ze al uitgegeven aan het een of ander dat we ook niet willen.

frickY | 28-09-21 | 14:07

Dit is de gasprijs van 3 jaar geleden, niet zeiken, iedereen heeft paar jaar geprofiteerd van lage prijzen en als het goed is een contract voor 3 jaar of langer getekend.
SP zal wel janken over minima die het koud hebben en ongekookte spaghetti moeten eten...

Zorc | 28-09-21 | 14:04 | 1

Huh? Kijk naar grafiek, het was nooit zo hoog

Aipon | 29-09-21 | 03:11

Het wordt gewoon nog economisch om maximaal gas uit Groningen te pompen en te accepteren dat de boel daar compleet in elkaar stort vanwege de aarbevingen. Met zo'n gas prijs kunnen alle Groningers een leuk huis in de randstad krijgen en dan hebben ook weer genoeg plek voor alle statushouders in het noorden van ons land, Hek er om heen en klaar !

JeanDragage | 28-09-21 | 14:02

Ze verzinnen altijd wel een nieuwe kut smoes om die prijzen op te krikken.
Winter te koud, winter te warm, onrust in het Midden-Oosten, maakt niet uit prijzen blijven stijgen. Nooit eens een situatie waardoor de energie prijzen eens flink zakken.
Ik ziet het als een verkapte sponsoring voor de massa migratie.

zoalsikhetzeg | 28-09-21 | 13:54

We hebben gas in de grond zitten, maar ja, de unieke blubber boven Groningen...

wapster | 28-09-21 | 13:53

In Albion is wegens Brexit, gasprijs en een gebroken stroomkabel tussen GB en Frankrijk een dermate hoog energietekort dat vele kleine spelers op het punt staan van omvallen. Er wordt verwacht dat enkel de hele grote corporaties gaan overleven. Wat verbazend toch, dat Built Back Better.
Speelt hier straks ook:

"Waarom doet ACM dit?
De Autoriteit Consument & Markt vraagt energiebedrijven ieder jaar voor 1 november om inzage te geven in de leveringszekerheid. ,,Vanwege de hoge prijzen halen we dit een maand naar voren. We houden de energiebedrijven nu extra in de gaten. Zijn ze stabiel? Kunnen ze de leveringszekerheid waarborgen?’’, zegt Tjitte Mastenbroek van ACM. Energiemaatschappijen kunnen in grote problemen komen als ze gas aan hun klanten moeten verkopen voor de afgesproken lage prijs, zelf geen voorraad hebben en dan tegen recordprijzen gas moeten inkopen. Mochten er zwakke broeders onder de energiemaatschappijen zitten, dan zijn die ontdekt voordat de winter invalt. In het uiterste geval kan de ACM dan de vergunning voor de verkoop van energie intrekken. (..)"
www.bndestem.nl/wonen/leveringszekerh...

Abject | 28-09-21 | 13:41 | 1

Aiai, daar worden heel wat mensen de pineut.
"Krijg ik nog gas en licht als het energiebedrijf verdwijnt?
Ja, in de wet is geregeld dat klanten van het failliete energiebedrijf door een ander bedrijf worden overgenomen vervolgens krijgen ze een maand de tijd om een andere leverancier te kiezen. Gas en licht blijft al die tijd gewoon geleverd. Toch ben je de klos als het energiebedrijf failliet gaat. Het nieuwe contract wordt afgesloten tegen de hoofdprijs. En veel mensen gebruiken de energiemaatschappij als spaarpotje. ,,Doe dat niet,’’ waarschuwt Sanne de Jong van vergelijkingssite gaslicht com. ,,Ze vinden het leuk om honderden euro’s als extraatje terug te krijgen, maar als een bedrijf omvalt krijgen ze niks. Dat zagen we ook bij duizenden klanten van EnergieFlex.’’ Ook ACM roept op om goed naar het termijnbedrag te krijgen. ,,Zorg dat het klopt, zodat je niet veel hoeft bij te betalen als je de jaarafrekening krijgt.’’

Abject | 28-09-21 | 13:48

Waarom vertelt niemand - zelfs GS niet - erbij dat de reden is dat de NordStream-gasleiding klaar ligt om gigantische hoeveelheden goedkoop Russisch gas naar Europa te vervoeren, maar Europa 'm van Amerika niet in gebruik mag nemen?

de drijfsijs | 28-09-21 | 13:18 | 2

goed punt. Merkel was/is wel pro Russisch gas en die kon nog wel tegengas bieden tegen de VS. Merkel weg VS blijft bij haar standpunt. En dan maakt het de EU niet uit of het Trump of Biden is en zolang de VS de 2% natonorm wel afdraagt en de EU landen niet een lock in van de VS . Well played VS. Frans Timmermans houdt zich met deze strategische geopolitieke afwegingen niet bezig wel met het klimaat en de 1000 miljard aan subsidie

HetOorAakel | 28-09-21 | 13:31

Yanks vinden deze hoge gasprijs fantastisch, de shale-oil&gas producenten zien weer winstmarges.

Abject | 28-09-21 | 13:52

*warmtepomp graadje hoger zetten doet*

Southpark | 28-09-21 | 13:07 | 3

Bij de buren dimt het licht.

GregorVanPallandt | 28-09-21 | 13:09

wacht maar tot het echt koud wordt. Dan schakelt u gewoon een milieuonvriendelijk en brandonveilig straalkacheltje van de action bij.

Dr.Utker | 28-09-21 | 14:17
-weggejorist-
Aipon | 29-09-21 | 03:20

Gisteren m'n zelf gefabriceerde bloempotkachel maar weer eens geactiveerd.
Het is een dubbele, dus twee sets (van 2 stuks op elkaar en naast elkaar).
Hier zie je voorbeelden van hoe dit werkt:
www.duurzaamthuis.nl/kaars-kachel-voo...

Dat ga je natuurlijk niet kopen voor zoveel geld. Echt zelf super makkelijk te maken. Voor nog geen 5 euro materiaalkosten. Een zak waxinelichtjes kost ook de kop niet.
En voor wie twijfelt of dit werkt, probeer het gewoon.
Bij mij gaf de thermostaat 21 graden aan, terwijl die nog op 15 stond (uit dus).

Ook nog een tip trouwens, zet je ketel op de energiebesparingsmodus. Doe je dat niet, dan houdt ie 24/7 een reservoir (van 30 liter?) water warm.
Waarom zou je dat willen? Zodat je lekker snel warm water hebt?
Voor die paar keer dat je de kraan opendraait, of voor een douche kun je net zo goed iets langer wachter.

*tip van kip off*

Kudtkip | 28-09-21 | 13:02 | 2

Opbranden van kaarsen geeft erg veel fijnstof af. Afrader als je longpatient bent of kinderen hebt.

gatij | 28-09-21 | 13:23

Je zou ook alle kieren in je huis kunnen aanpakken alvast. Ben je gelijk op weg naar BENG proof.

xtree | 28-09-21 | 13:43

Ik heb mijn dak vol zonnepanelen liggen. Stuk beter dan de Jihad te sponsoren.

* Il Principe * | 28-09-21 | 12:57

De energie prijzen zijn gekoppeld aan de gas prijs. We gaan van het gas af dus de energie prijzen kunnen ook weer omlaag.

echtpaul | 28-09-21 | 12:55 | 1

Kunt u rekenen?

SinisterNL | 28-09-21 | 12:58

Meer kolencentrales,verzorgden 50% van het energieverbruik afgelopen jaar.
Wind en zon is 5%.
Penny wise,pound folish.

De Profundus | 28-09-21 | 12:51 | 2

Ja, maar als we nu het elektriciteitsverbruik gaan verdubbelen dan verdubbelt toch ook het aandeel wind/zon naar 10%?
Toch?

Dandruff | 28-09-21 | 13:02

@Dandruff,
het aantal inwoners verdubbelen als oplossing,en we zijn al goed op weg.

De Profundus | 28-09-21 | 15:28

Staat jouw gastprijs nog vast, omdat jij bijvoorbeeld ieder jaar Ben zijn inkomsten ook gunt en die bonus toch best leuk kan zijn. Geef dan dit jaar extra veel gasverbruik op, die je komende jaren gespreid aftrekt.
Blijven de kosten toch nog wat lager. Geheel op eigen risico uiteraard.
Onee wacht, jij hebt natuurlijk die slimme meter laten installeren die iedere kwartier jouw verbruik uitleest? Dan wordt het 'n lastig verhaal, succes met het administratief laten uitzetten (want echt uit dat kan nu niet meer) van dat ding.
Blijkt maar weer dat je 'n beetje om jouw privacy geven zomaar honderden euro's kan schelen.

Bogoris-le-Grincheux | 28-09-21 | 12:49

De Deens Duitse grens passerend zie je de eerste tientallen kilometers alleen maar zonnepanelen links en rechts naast de autobaan.
De subsidie zal rijkelijk vloeien.

likdoorn | 28-09-21 | 12:43 | 1

Met voldoende subsidie draait het allemaal als een tierelier, .. tot het geld van anderen op raakt.

Harry.Langezwaal | 28-09-21 | 14:13

Een stelletje labbekakken dat is het, slechts de helft van de nationale gasreserves zijn gevuld. Pure BS de gasprijs is vorig jaar onder 12 cent gezakt (da's dan voor een kuub van 100bar, zoals wij die leveren).
Die prijs staat nu iets van 29cent voor een kuub, delaT zit al 15 jaar in deze business en nog niet eerder zo'n hoge gasprijs op de borden gezien.
Gas zat in de Noordzee, maar Wiebes heeft het kleine veldenbeleid de nek omgedraaid en EBN wil dolgraag boren maar kan geen partners vinden.
En nu mondjes maat aan beginnen wij weer met boren.
U krijg waar u op stemp, wij hopen op een ijswinter des deauds...

JdelaT | 28-09-21 | 12:41 | 1

Ik ga akkoord met deze boodschap.

mark' | 28-09-21 | 12:49

Gaat een keertje gebeuren uiteraard, dat wegens schaarste de prijzen van stijgen. Uiteindelijk komt het besef dat we toch eens om zullen moeten naar andere energiebronnen dan fossiele. Dit is de wal die het schip keert..

Beste_Landgenoten | 28-09-21 | 12:39 | 5

Nee, dit is BL die er immers genoegen in schept alles en iedereen tegen de haren in te strijken.
Voor de rest wat JdelaT, de Graaf en Baksteen optypen.
Hé, typte ik daar nou bijna “optyphen”?

D-Fens_1963 | 28-09-21 | 13:21

Prachtige analyse. Spijker en zijn kop. Wel jammer dat als bijeffect de opwarming van de aarde stopt. Zit ik dubbel in de kou, uh. Daarom niet getreurd de oplossing nabij; ik heb nog een oude tandemfiets met een dynamo. Mag je meefietsen voor het goede doel. Alhoewel ik woon liever op een nucleaire onderzeeboot. De Amies gaan er nog een paar bouwen. Lukt alleen wanneer de zon schijnt. Altijd warm in koude tijden en ik duik op waar en wanneer ik wil. Luctor et Emergo...

Goedzo | 28-09-21 | 13:46

Dat duurt nog wel 100 jaar. Zonder fossiele brandstoffen loopt niets.

Pietie | 28-09-21 | 14:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou, om warm te blijven dus nog meer gaan wippen met mijn vrouw..

superb_de_lux | 28-09-21 | 12:38 | 5

U bedoelt door het vuistje laten gieren. Zo rigoureus dat de kamertemperatuur stijgt.

Graaf_van_Hogendorp | 28-09-21 | 12:49

Ik adviseer u derhalve de wip dan maar binnenshuis te zetten.

D-Fens_1963 | 28-09-21 | 13:23
▼ 2 antwoorden verborgen

... laat badkuip alvast vollopen met gas ...

MagnificentRon | 28-09-21 | 12:34

Groeten uit Zanzibar!

MeneerGuggenheimer | 28-09-21 | 12:31

En dan al die vulkanen die nu overal megatonnen stof en as lopen te spuien.
Doorgaans betekent dat een tijdje koude winters en zomers, de Aarde zit Groen links weer flink tegen te werken,

vander F | 28-09-21 | 12:26 | 1

Breng GroenLinks nou niet op ideeën door de vulkanen te benoemen. Dadelijk gaan wij wereldwijd roetfilters plaatsen op die krengen van ons belastinggeld.

Plaque-doctor | 28-09-21 | 12:45

600 m3 per jaar a raison van 50 eurootjes per maand voor gas en elektra.

seasicksteve | 28-09-21 | 12:18

Compenseer die Groningers ruim en ga weer boren, daar is zo zat financiële ruimte voor . Koop ze desnoods uit en haal dat gas weg .

Castor12 | 28-09-21 | 12:10 | 3

Niks ruim.

van Oeffelen | 28-09-21 | 12:25

Het boren is al gedaan hoor,
kwestie van de kranen verder opendraaien.

vander F | 28-09-21 | 12:27

Onteigening!

SinisterNL | 28-09-21 | 13:02

Gasprijs mag dan overkoken maar het gebruik p.p. gaat naar beneden want opwarming van de aarde.. tog? #Iedereenwarmdewinterin.

zwenkwieltje | 28-09-21 | 12:08

Ik zeg sowieso op alle kinderkamers de radiatoren uit , laat die groenlinks Greta´s maar bibberen voor de goede zaak !

Castor12 | 28-09-21 | 12:06

In 2013 ontving de overheid nog 15,4 miljard euro aan aardgasbaten.
Hadden ze niet per 1 miljard aan woningherstel (4000 woningen x 250.000 euro per woning per jaar !!!!) kunnen uitgeven en iedereen normale energieprijzen laten betalen?

Of zeg ik dan iets heel geks?

ChupaChupa | 28-09-21 | 12:03 | 3

Gas voor een paar centen per kuub aan Italië verkopen vonden ze een betere oplossing.

likdoorn | 28-09-21 | 12:24

In 2013 waren er andere prioriteiten in de overheidsfinanciën. Vandaag de dag ligt dat anders zou je denken. Aangezien er voor de toeslagen affaire 5 miljard en voor Corona oneindig miljard is uitgetrokken zouden 10 miljard voor Groningen toch ook nog wel af moeten kunnen zou je denken.

bulk | 28-09-21 | 12:33

Alle baten naar de immigratie.

Leviticus_ | 28-09-21 | 12:59

Goed nieuws voor Shell.

Diederik_Ezel | 28-09-21 | 12:02

Gelukkig heb ik mijn houtkachel nog...biomassa weet je wel....

Den-Pol | 28-09-21 | 12:02 | 1

Schoonmoeder?

zwenkwieltje | 28-09-21 | 12:09

Mijn energieleverancier vertelt mij al een maand dat ik een nieuw contract moet afsluiten. Dus ik heb me de afgelopen periode een beetje verdiept in de prijzen, zowel langlopend (3 jaar) als variabele tarieven. De langlopende contracten zijn al 3 weken identiek, terwijl er sinds 2 weken over explosieve gasprijzen wordt gesproken. Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat die tarieven niet stijgen door dit nieuws?

IJschpegel | 28-09-21 | 12:01 | 2

De gasprijzen voor de consument worden twee maal per jaar aangepast. Per 1 juli en per 1 januari.

donkeyman | 28-09-21 | 13:48

Ik heb mijn contract in april voor vier jaar verlengd en kreeg nog een korting van EUR 250,- op mijn volgende nota ook. Ik zag de bui al hangen namelijk.

R.F.Pickering | 28-09-21 | 14:35

Nee, Chinezen zitten er niet lekker warmpjes bij, energiecrisis is daar ook al aan het losbarsten.

UpdateAvailable | 28-09-21 | 11:56

Groningen uitruimen en de kraan open voor alleen Nederlandse consumenten.
Het gas wat nu gewonnen wordt is al verkocht lees contract in het buitenland voor een dumpprijs. Ontslaan die dit heeft bedacht.

bigstone | 28-09-21 | 11:55 | 2

Den Uyl ontslaan?

Rennieflox | 28-09-21 | 12:40

Luns VVD

Ollie B. Bommel | 28-09-21 | 13:00

Ongeveer 67% van wat de consument betaalt zijn belastingen en heffingen. Dus als de markt niet meewerkt kunnen die belastingen en heffingen nog omlaag.... oh wacht...

Ulle Ruttelflut | 28-09-21 | 11:55

Not in my backyard. NAM bijna opgedoekt, Shell bijna het land uit gepest, alle vormen van energiewinning en -opwekking uit de achtertuin verjaagd. En nou moeten we op de blaren zitten. Zag niemand aankomen.

Kom maar op met die Elfstedentocht.

Dr.Utker | 28-09-21 | 11:54

We krijgen een energie quotum mense! Gas en electra op de bon, nou ja, QR app dan, moehahaha..

Dubbel glas | 28-09-21 | 11:53

Ik heb besloten weer boven open vuur te gaan koken, net als onze voorouders. Paleo-koken voor gevorderden.

JJMS | 28-09-21 | 11:51

Dit is het moment dat ik erg blij ben dat ik in 2020 mijn gasprijs voor 5 jaar heb vast gezet. Toen betaalde ik een redelijke premium maar ten opzichte van de huidige gangbare prijzen 25% goedkoper per m3.

bulk | 28-09-21 | 11:47 | 31

@flame_me | 28-09-21 | 17:22:

Als jij de eerste was met zo'n sterk verhaal had ik zeker even gegoogled. Maar ik zie deze advertenties al jaren voorbij komen, op diverse websites, elke keer als het over energie gaat. Dan blijf ik er niet in trappen natuurlijk.

Dandruff | 28-09-21 | 17:56

@Dandruff | 28-09-21 | 17:39: We hadden het over elektriciteitsaandeel, niet over de totale energie, ontzettende kneus.

stekkel | 28-09-21 | 20:43

@stekkel | 28-09-21 | 20:43:

Misgegokt, ik ben niet dement. De discussie ging over energieprijzen, over van het gas af gaan en over de vraag of het milieu daarbij gebaat is.

Dan jouw argument dat jij niks weet en niks kan en daarom moet schelden om discussies te "winnen". Op zich heb je natuurlijk gelijk, maar moet je daarom boos worden op iedereen die iets uitlegt?
Zou het niet veel leuker zijn om ook andere competenties te ontwikkelen dan schelden alleen?

Dandruff | 28-09-21 | 21:41
▼ 28 antwoorden verborgen

De russen op alle fronten tegenwerken maar jezelf wel afhankelijk maken van hun aardgas hoe dom kan je zijn.

Nietgek | 28-09-21 | 11:40 | 1

Ja, dat moet zo, want zo staat het in het scenario dat ooit al eens door een paar mensen is opgesteld. En dus volgen we dat blind. Of ben ik nu in de war met een speelfilm?

kweethetooknietbeter | 28-09-21 | 11:47

Niets om je druk over te maken. De gas- en benzineprijzen gaan door het dak. Zorgverzekering wordt duurder en de gemeenten wrijven zich in de handen omdat de lokale belastingen zijn gebaseerd op de waarde van de woning die momenteel ook stijgt met zo'n 15% per jaar. Maar Rutte heeft gezegd dat de koopkracht zal stijgen met 0,1 %. Dan is het waar. Toch ??

nednied | 28-09-21 | 11:39 | 2

Volgend jaar mei voorgoed de pleiterik naar Azie als mw. Update de erfenis kan settlen en daarbij huizen en landerijen verwerft. Ik wens een ieder veel plezier met de geneugten van de multiculturele samenleving die dan tot volle bloei gaat komen!

UpdateAvailable | 28-09-21 | 12:00

@UpdateAvailable | 28-09-21 | 12:00: zit nu in Azië, heeft ook zijn dingen maar die vallen idd in het niet bij wat er zich afspeelt in de andere kant van de wereld.. echt compleet andere samenlevingen.. soms is het goed om afstand te nemen en te beschouwen.. ben nu 45 en wil over 1 jaar met pensioen in ned. , voldoende pensioen verzekering opgebouwd om vanaf mijn 55 maandelijks ruim te kunnen leven hier. Buiten dat gespaard en geïnvesteerd lokaal, traject van zo”n 15 jaar. Het is zorgelijk wat er momenteel gebeurd mbt tot vrijheden en zelfbeschikking.. ik zing het wel uit maar maak me wel zorgen over de toekomst van Nederland.. de koek is bijna op.

mark' | 28-09-21 | 14:00

Vind het wel een goed ding dat kleine energiebedrijven die zelf geen voorraden hebben aangelegd nu een probleem hebben. Dat gaat uiteindelijk weer zorgen dat partijen niet alleen meer kunnen gaan dozenschuiven.

Skinkie | 28-09-21 | 11:38

Zie hier, de met opzet gecreëerde schaarste van... alles eigenlijk. En nee, dit is geen toeval dat ons overkomt.
* Alufolie hamsteren gaat *

kweethetooknietbeter | 28-09-21 | 11:35

15 kuub ligt hier klaar voor de winter. Kom maarrrr...

workingantique | 28-09-21 | 11:29

Vandaag is de gasprijs weer 10% gestegen. Momenteel € 84,70/MWh.
Voor de consument zou de gasprijs dan € 1,50/m3 worden als je EB, ODE en BTW meetelt.

stekkel | 28-09-21 | 11:28

Mijn gas ligt in de grange keurig gemotorzaagd op 50 cm lengte eikenhout, voor een plotselinge terugval hangen er her en der electrische radiatortjes aan de muur en voor warm water een enorme electrische boiller want 40+ kerncentrales atoomstroom. Op de houtkachel/fornuis kan je koken maar ook op gas, waarvoor ik 1x per jaar een butagastank a raison van ca 30 Euro aanschaf... Geen problemen hier

Pierre Lebon | 28-09-21 | 11:24

Italië ontving tientallen jaren uit Nederland zo'n 10 miljard kubieke meter aardgas per jaar, betaalde slechts de kostprijs - eerst 1, later gemiddeld 10 eurocent per kubieke meter- en kreeg zo in totaal 100 miljard euro " cadeau".
In de kosten van deze uitverkoop zijn de verzakkingen niet meegerekend.

Mispel | 28-09-21 | 11:21 | 3

Ja we hebben het echt weggegeven, om de italianen wat financiële steun te geven.

Hiesjes | 28-09-21 | 11:36

Wij Nederlanders zijn echt een stel kut mongolen

Baksteenbakker | 28-09-21 | 12:51

Zit prima in een nieuw, goed geïsoleerd huis, grote glaspui op het zuiden en met een warmtewisselaar voor de vloerverwarming, zwembad en warm water, dus voorlopig fuck de gasprijs..

Bierum | 28-09-21 | 11:16 | 1

Het merendeel van onze energie wordt met gascentrales opgewekt, die windmolens en zonnepanelen doen een paar procent van het geheel.

Hiesjes | 28-09-21 | 11:37

Van de extreme belasting die over de gasprijs heen gaat Groningen schadeloos stellen.

Hiesjes | 28-09-21 | 11:15 | 1

Exact en gewoon weer gas winnen.

ChupaChupa | 28-09-21 | 12:15

Wat ik nou zo gek vind: wij doen lekker principieel en klimaatbewust en stoppen de gaswinning o.a. in Groningen. Mooi!
Maar stel nou dat het buitenland, de Russen bijvoorbeeld, ook het heilige licht ziet en net als wij subiet de gaswinning stopt. Want klimaat bla bla. Dan zitten wij toch als ratten in een val?
Dus kom op mensen, niet piepen en manmoedig de consequenties van onze keuze om de gaswinning af te bouwen dragen. Klimaatwinst heeft een prijs, toch?

Amsterdamsko | 28-09-21 | 11:10 | 3

de klimaat winst wordt nu voornamelijk gemaakt met de handel in Co2 derivaten, en 'we are sustainable' in de jaarcijfers.

Shortganger | 28-09-21 | 11:17

Wat voor een klimaat winst? Windenergie wat 1,85% is van het bruto energetisch eindverbruik. Of biomassa wat totaal niet vervuilend is? (maar niet heus).
Als je dit schoon wilt oplossen moet je over op kernenergie maar daar hebben die softe boomers en millennials de ballen niet voor.

Pel de pinda | 28-09-21 | 11:21

@Pel de pinda | 28-09-21 | 11:21: De energie bedrijven durven het niet aan, omdat onze overheid iedere 10 jaar weer de wind van een andere kant waait. Dus daar even vele miljarden in investeren, niet wetende of er over 20 jaar nog het zelfde over gedacht wordt.
En de boel weer mag worden afgebroken.
Maar zou wel de beste oplossing zijn, een stad als Amsterdam draait een jaar op een tennisbal uranium.

Hiesjes | 28-09-21 | 11:35

Ik ben al van het gas af maar nog beter: Een goed geïsoleerd huis met triple HR glas. Heb vorige winter nauwelijks hoeven stoken.

BrulSpin | 28-09-21 | 11:09 | 3

Ja maar veel van die energie centrales draaien op aardgas

Hiesjes | 28-09-21 | 11:16

Handig. Helaas kan en mag dat niet in mijn huurwoning.

maSs | 28-09-21 | 11:17

@Hiesjes | 28-09-21 | 11:16: Wij zijn aangesloten op een warmteput, alleen aardgasverbruik als backup. Wel ook een WTW maar ook lage energierekening. Isolatie loont echt wel.

BrulSpin | 28-09-21 | 11:31

Tijd om de Zibro weer eens af te stoffen.

Sir_Cumalot | 28-09-21 | 11:09

Er wordt pas 50 jaar gewaarschuwd dat onze voorraad fossiele brandstof eindig is. Dat betekent dat er op enig moment schaarste gaat komen en dat de prijzen gaan stijgen. Maar vooral met z'n allen blijven ageren tegen de combinatie warmtepompen en zonnepanelen als "veel te duur". Gaat helemaal goedkomen met die uitgaven aan verwarming dan.

MFvGeel | 28-09-21 | 11:09 | 5

@Zalluf. Ha, de tekst van jetten. Geniaal!

Karel17 | 28-09-21 | 11:57

Deze 'schaarste' heeft niets te maken met voorraadtekort.

Rennieflox | 28-09-21 | 12:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Olie ook weer stevig in de plus. Gelukkig heeft van Oef de kleine positie RDSA's (5.500 stuks) nog in de knip gehouden in afwachting op betere tijden.

van Oeffelen | 28-09-21 | 11:09 | 7

@jan huppeldepup | 28-09-21 | 11:20: Waarschijnlijk werd hij als laatste gekozen bij gymles vroeger.

Sir_Cumalot | 28-09-21 | 12:16

@van Oeffelen | 28-09-21 | 11:45:
"Moet het persoonlijk voornaamwoord u met een hoofdletter geschreven worden? Nee, u krijgt een kleine letter. Dat geldt ook voor het bezittelijk voornaamwoord uw. In speciale gevallen is een hoofdletter op een andere plaats dan aan het begin van een zin wel mogelijk."
Bron: Genootschap Onze Taal

Old_Spice | 28-09-21 | 12:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Het wordt pas echt nijpend als de stiekem binnengeslopen kalifaat en jihad strijders deze winter homo's gaan stoken in de houtkachel.

Conan de Rabarber | 28-09-21 | 11:07

Mensen, wat er gewoon mist is GELOOF. U moet gewoon geloven dat het allemaal in orde komt met windenergie (in het dichtbevolkte land van Europa) en zonenergie (op 52 graden noorderbreedte). Van rationeel inzicht en wetenschap (kernenergie etc) is nog nooit iemand wijzer geworden.

skoftig | 28-09-21 | 11:07

In het begin hebben we aardgas nog bijna cadeau gedaan aan het buitenland. We hadden het ja en verdiende door belasting op gas bij 10 tot 15 miljard zo'n 900 euro pro Nederlander tot 2014. Nu zitten we nog vast aan contracten tot 2030 met 27 miljard kubieke meter laagcalorische gas aan Duitsland, Frankrijk en België, welke we eigenlijk niet leveren kunnen. Gas uit Noorwegen en Rusland is ja hoogcalorisch gas. Die zullen Groningen weer moeten opengooien of een hoge boeten betalen. Ben benieuwd met welk lulverhaal rutte nu weer komt.

jan huppeldepup | 28-09-21 | 11:07 | 3

Den Uyl ja, die moesten ze postuum nog aan de schandpaal nagelen voor die idiote gasdeal.

Conan de Rabarber | 28-09-21 | 11:09

Je kunt ook van hoogcalorisch gas laagcalorisch gas maken door bij te mengen. Dat gebeurt al.

MFvGeel | 28-09-21 | 11:11

@MFvGeel | 28-09-21 | 11:11: Ja maar is duurder, b.v. de Belgen hebben 1,6 miljoen laagcalorische aansluitingen en moeten hun gasnet gaan aanpassen wat dan weer 700 miljoen kost.

jan huppeldepup | 28-09-21 | 11:24

En dan mag je god op je blote knieen danken dat je niet in Brexit Britain woont, zoals ondergetekende. Want dit is de situatie daar, dankzij het feit dat ze de Interne Energie Markt hebben verlaten.

twitter.com/gdog2010_john/status/1440...

Je leest toch weinig meer over Brexit hier op GS, ondanks dat het zo populair was, en velen hoopten dat Nexit zou volgen. Ik vraag me af waarom. Oh....
www.dailymail.co.uk/news/article-1003...

twitter.com/gdog2010_john/status/1440...

Carlitros | 28-09-21 | 11:06 | 5

@jan huppeldepup | 28-09-21 | 11:26:

Brexit heeft sinds 2016 Groot Brittannie tussen de £600 miljoen en £800 miljoen PER WEEK gekost! De analyse van £600 miljoen per week is van Goldman Sachs en is van April jl.

www.reuters.com/article/uk-britain-eu...

De analyse van £800 miljoen per week was van 2019 van de Bank van Engeland zelf!
www.thetimes.co.uk/article/brexit-cos...

Ah, en sinds Brexit hebben financiele instellingen voor ca £1.2 triljoen aan assets uit de City van London gehaald. Dat was de score in october 2020, dus zal inmiddels nog wel iets hoger zijn.
fortune.com/2020/10/01/banks-trillion...

Ja, gaan met die banaan.

Carlitros | 28-09-21 | 12:03

@Carlitros | 28-09-21 | 12:03: Dit alles valt in het niet bij de coronaherstelfondsen waar de UK niet aan hoeft mee te doen á 800 miljard euro. Plus de Green deal van frituurkoning Timmermans á 1000 miljard euro. Plus nog alle extra kosten die de EU gaat veroorzaken voor Noordelijke lidstaten de aankomende 5 jaar. Brexit is, hoe dan ook, goedkoper.

Old_Spice | 28-09-21 | 12:59

@Old_Spice | 28-09-21 | 12:59: Hahahaha, het VK trekt zich de haren uit de kop. Ze hebben de meeste doden in Europa (159k), de grootste economisch dip gehad op Spanje na (economie met 9.9% gekrompen in 2020!) en ze hebben veruit het meest betaald aan de bestrijding van covid (gezien punt 1 en 2 totaal geen value voor money). Alleen al 37 miljard pond aan een totaal gefaald test en trace systeem dat maximaal 6% van de corona gevallen heeft voorkomen.). De staatsschuld in Engeland is gestegen van 80% van BBP tot ca 100%. In Nederland is de staatsschuld tot 56% gestegen. GB zou een netto ontvanger van het corona herstelfonds zijn geworden.

PS het grootste deel van het corona herstel fonds wordt gewoon gefinancieerd door de douane en btw inkomsten die de lidstaten heffen over hun import van buiten de EU, de "normale" begroting, plus een bijdrage gebaseerd op hun BNP.

Carlitros | 28-09-21 | 14:29
▼ 2 antwoorden verborgen

De onderste steen van MH17 was de aanbetaling voor dit Russische gas.

sioux_ | 28-09-21 | 11:10

@Shortganger | 28-09-21 | 11:06:
Misschien eerst even verdiepen? Het is geen mondiaal probleem. Rusland en dankzij een deal met Azie ook Azie ruim voldoende gas.

Pel de pinda | 28-09-21 | 11:15

@Pel de pinda | 28-09-21 | 11:15: Correctie niet Azie maar China.

Pel de pinda | 28-09-21 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Haha die 'slimme' Rutte zal de Russen even Poepie laten ruiken met wiebelstroom en bomencrematoria. Wie het laatst lacht lacht het hardst.

revolte | 28-09-21 | 11:03

Slochteren weer open, de hele Veluwe in de oven. Gaan met die banaan!!!

ParaPiet | 28-09-21 | 11:02

Ik ga maar eens winterslaapverlof aanvragen bij de baas.

Trekbeest | 28-09-21 | 11:00

We gaan steeds minder gas verbruiken.
Minder vraag = prijsdaling.
We worden kei en keihard verneuqt.
Na de winter, in Mei krijgt men de rekening(Eneco), dat wordt huilen voor veel huishoudens.

Ruimedenker | 28-09-21 | 11:00 | 1

Daar gaat het vakantiegeld

hotbrasil | 28-09-21 | 11:17

Iemand suggesties hoe je aarsgas het best op kunt slaan?

Binnenbaan | 28-09-21 | 10:59 | 4

Ballonnen. Die kan je gratis bij veel parkeerplaatsen terugvinden.

EEnzame SchizofrEEN | 28-09-21 | 11:01

Dieet aanpassen.
Wat je niet produceert, hoef je ook niet op te slaan.

Kapitein Sjaak Mus | 28-09-21 | 11:06

Gewoon in een plastic jerrycan, aardgas is zwaarder als lucht dus dat moet lukken. Niet roken bij het vullen dus.

jan huppeldepup | 28-09-21 | 11:11
▼ 1 antwoord verborgen

Lekkere warme trui aantrekken en dan koud douchen. Niks mis mee!

Magmacarta | 28-09-21 | 10:59 | 2

Moet je toch mee uitkijken.
Wol zit niet lekker als het nat wordt.

Kapitein Sjaak Mus | 28-09-21 | 11:04

@Kapitein Sjaak Mus | 28-09-21 | 11:04: En krimpen doet het ook nog.

jan huppeldepup | 28-09-21 | 11:12

Leest u even mee? Gas uit Groningen, nee, vanwege bodemdaling. Gas uit Waddenzee en Friesland, ja. Gas uit Rusland, nee, vanwege Putin (de biervriend van WimLex en Halbe Z). Olie uit achterlijke regimestaten uit het Midden-Oosten, ja graag. Gasprijs wordt kunstmatig opgevoerd, ten bate van electroboeren. Want, zo heb ik begrepen, electriciteit is zo uit de lucht te plukken?

dathoujetoch | 28-09-21 | 10:54 | 2

Halbe. Je mist hem toch. Vraag me altijd af hoe zijn kinderen ooit weer respekt voor hem kunnen krijgen. Ik zou het net kunnen als mijn vader zo zou hebben gelogen...

feiten_en _cijfers | 28-09-21 | 11:00

lol, hoezo gas uit Friesland wel? Heb je enig idee hoe erg de bodem daar reageert op alleen al het grondwater niveau?

Old_Spice | 28-09-21 | 13:06

Toch gek dat de Duitsers juist minder betalen.

Ruimedenker | 28-09-21 | 10:53 | 2

Die hebben 30 jaar lang super goedkoop gas van Nederland gehad. Werd onder de kostprijs verkocht.

Sjompie | 28-09-21 | 10:55

Net de prijs voor 3 jaar vastgezet bij de gas en stroomboer. Maar een hout / pellet kachel wordt steeds aantrekkelijker. Zeker met de drang hier een warmtenet door de strot te drukken.

Super Grover | 28-09-21 | 10:50

Ik woon tussen twee rijke bejaarden. Die stoken altijd tot 26 graden, zodat ik nooit de CV aan hoef te zetten. Het enige gas dat ik gebruik is van het fornuis en de douche.

Jos Tiebent | 28-09-21 | 10:48 | 3

Ah een ouderwetse Duitse douche. Die zie je niet veel meer

Fatass | 28-09-21 | 11:00

Je laten sandwichen door twee bejaarden begint opeens aantrekkelijk te klinken.

poppelepee | 28-09-21 | 11:03

Zal je zien en beleven dat straks de gevaccineerde meer gas krijgen dan de ongevaccineerde.
(sarcasme)

komtdatschot | 28-09-21 | 10:48 | 3

Wie had dat gedacht van zonder coronapas naar afgesloten worden van het gas.

Quichegerechtigde | 28-09-21 | 10:53

Deze gaan we even bewaren tot na de formatie met GL en D666....

elfenstein | 28-09-21 | 10:53

Leve de domme meter.

Twannie | 28-09-21 | 11:17

Gevolgen zijn uiteraard veel groter dan een hogere energierekening voor burgers. Waar denk je dat die kassen in het Westland op draaien? En de industrie is ook een grootverbruiker van gas. Die schalen productie af waardoor inflatie verder toeneemt. En dat gaat iedereen voelen.

Vula | 28-09-21 | 10:47 | 2

Dat zou de overheid prima uitkomen. Een mooi excuus dat inflatie komt door het afschalen van productie.

vluchtelingallergie | 28-09-21 | 11:00

Dan die kassen maar weghalen en er huizen neerzetten. Net als bij de boertjes. Dat we daarna compleet afhankelijk zijn van het buitenland is een bijkomend neveneffect.

DeAapUitDeMouw | 28-09-21 | 11:22

Dit is kassa voor de (r)overheid. Gevolg, nog meer subsidie naar groene praatclubjes. De Tesla zullen als gevolg daarvan nog weer wat groter worden. Ik daarentegen moet wat langer blijven doorrijden in mijn benzine barrel.
Over groene banen gesproken, bij de aanleg van zonneweides, daar komt geen Nederlander aan te pas. Het wemelt van de Bulgaren en Polen.

Dzjengis-Somebody | 28-09-21 | 10:47 | 1

Ja en de eigenaren wonen ook niet in Nederland, net als de meeste producenten.

Phantomas | 28-09-21 | 11:11

Waar komt die extreme vraag vandaan dan? Of droogt het aanbod op?

Als het aanbod opdroogt, waar is de Nordstream2 dan goed voor?

sjef-van-iekel | 28-09-21 | 10:47 | 2

Overstappen van kolen naar gas wereldwijd. Daardoor is er over de hele wereld meer vraag. Met die LNG tankers is het verder veel makkelijker geworden om gas over grote afstanden efficiënt te verplaatsen.

Vula | 28-09-21 | 10:49

De aarde warmt toch enorm op, we hebben dat gas helemaal niet meer nodig. Gewoon in Amsterdam wat extra bio-centrales bouwen vanwege de CO2-uitstoot.

Waar-is-niets | 28-09-21 | 11:51

Onze overheid legt graag de interne markt in buitenlandse handen waardoor de prijs opgedreven word.

Daarnaast is de gasprijs bijna niets als je de belastingen eraf haalt. Maar dat terzijde.

Zoals eerder aangegeven gun ik alle deugers een dikke trui en een trein die op tijd rijdt als het regent en guur is.

Wij sparen wel wat minder en hebben PVV gestemd om het voor 99,5% van de mensen wat leuker en aangenamer te maken.

Remi A. | 28-09-21 | 10:46

Ik voorspel dat een remake van het nummer "Koud he" de grote hit gaat worden van aankomende winter: youtu.be/ogi4sUmNE5Y

Mark zit te Dutten | 28-09-21 | 10:45 | 1

En als de elektriciteitsprijs mee omhoog gaat, doen we "Darkness on the edge of town" van Bruce Springsteen daar nog bij.

Kapitein Sjaak Mus | 28-09-21 | 10:57

Dat worden weer gouden tijden voor de turfstekers uit Drente.

komtdatschot | 28-09-21 | 10:45 | 4

Net over de grens in Duitsland wordt tot op de dag van vandaag turf gestoken.

revolte | 28-09-21 | 11:08

@revolte | 28-09-21 | 11:08:
Uit nota bene een gebied dat aan onze kant van het streepje een natura2000 reservaat is. Krioeijkpiep...

elfenstein | 28-09-21 | 11:19
▼ 1 antwoord verborgen

De toestroom van asielaanvragen zal wel stokken uiteindelijk.

Naall | 28-09-21 | 10:44 | 3

Nee die krijgen toeslagensubsidie en kwijtschelding van de schulden. Die zitten er lekker met 24°C bij met de deuren open terwijl u en ik euros zien wegvliegen, zelfs bij CV op 19.5°C.

sjef-van-iekel | 28-09-21 | 10:49

Nee joh! Die zitten in nieuwbouwwoningen met warmtepompen en zonnepanelen. Die betalen nog geen 2 tientjes per maand aan energie.

Old_Spice | 28-09-21 | 13:10

Maar heeft u aandelen Shell? Dat is de belangrijkste vraag. Stond minder dan een jaar geleden op iets meer dan 10 euro en nu bijna 20! En de prijzen van olie en gas gaan nog jaren hoog zijn. De reden is minder investeringen in exploratie maar de hele wereld kan nog lang niet zonder.

Vula | 28-09-21 | 10:42 | 2

In januari ingestapt, al meer dan 30% op gepakt, nog los van het dividendrendement. Beste aankoop tot nu toe dit jaar.

Bigaroque | 28-09-21 | 10:45

Uiteraard. +20%. Mag niet mopperen.

tectonicos | 28-09-21 | 11:29

Zijn er online al handleidingen hoe je 'slimme meters' kan laten stilstaan? Gewoon op z'n Afrikaans illegaal gas gaan aftappen wordt het nieuwe normaal.

Festen | 28-09-21 | 10:42 | 1

Het abonnement om energie te mogen ontvangen, ook wel 'vastrecht' genaamd wordt steeds duurder.

revolte | 28-09-21 | 11:12

De reden dat ik alleen nog uit de magnetron vreet.

TheFirstYelle | 28-09-21 | 10:42 | 1

Wij eten alleen nog oesters.

Kapitein Sjaak Mus | 28-09-21 | 11:08

Dus onze politiek wil meer waar het voor iedereen minder wordt. En ze wil minder waar we juist meer nodig hebben.
Succes ermee.

Duwbak_Linda | 28-09-21 | 10:41

Heerlijk weer hout ingekocht en lekker het haardje aan. Warmte en gezelligheid in een.

Waargaathetheen | 28-09-21 | 10:40 | 1

Houtkachelverbod in 3..2..1..

sinar2 | 28-09-21 | 10:42

Als die 500 miljard wordt uitgegeven zoals dat de jaren hiervoor is gebeurd, dan zou ik zeggen laat dat gas maar lekker zitten. Het is al druk genoeg hier...

Ikdoemisschienmee | 28-09-21 | 10:52

En die andere 500 miljard is al eerder opgegaan aan onze nieuwe Medelanders.

Phantomas | 28-09-21 | 11:16

Is dit overigens een voorteken dat we weer grunnegers laten trillen in hun hutjes en gaan starten met gaswinning?

Graaf_van_Hogendorp | 28-09-21 | 10:36 | 3

Nee, alleen dat u gewoon honderden euro's meer per jaar kwijt bent. Gelukkig staat daar een inkomstenbelastingverlaging van 0,01% tegenover.

sinar2 | 28-09-21 | 10:39

De grunnegers mogen misschien kiezen: gaswinning weer intensiveren OF een kerncentrale in Aimshoaven. Kies maar...

DeCynischeAmbtenaar | 28-09-21 | 10:41

@DeCynischeAmbtenaar | 28-09-21 | 10:41:
U bent dus kennelijk voor warmtepompen? Want elektrisch verwarmen zonder warmtepomp is ongeveer 6 keer duurder. Nog duurder dan verwarmen op gas zelfs. En hoe had u gedacht dit voor de winter te realiseren?

MFvGeel | 28-09-21 | 11:05

Laat die Groningers het uitzoeken! Eigen volk eerst!

el burro | 28-09-21 | 10:36

Man man man, wat hebben "onze" politici er een puinhoop van gemaakt. Snappen niets van de piramide van Maslow! Vergeten de basisbehoeften van mensen te vervullen en denken ondertussen dat zaken als doorgeslagen klimaatbeleid dat hiaat kan vervullen. Volledig van het padje af!

Kayce | 28-09-21 | 10:34 | 2

Iedereen ziet dat. En toch gaat er in de peilingen geen zetel vanaf bij de VVD. Wel bij het CDA die lelijke appjes hebben geschreven over Omtzigt enz. Geeft aan hoe het staat met de realiteitszin van de gemiddelde Nederlander.

DeAapUitDeMouw | 28-09-21 | 10:40

Het wordt tijd dat we weer wat hariger worden en in bomen gaan wonen. Lang leve de "progressie".

Joffri | 28-09-21 | 10:34 | 4

We hadden nooit de zee uit moeten kruipen.

Kapitein Sjaak Mus | 28-09-21 | 11:09

@Kapitein Sjaak Mus | 28-09-21 | 11:09:
Ter verdediging van onze voorouders: dat hebben we ook niet gedaan. Een of andere lijpe vis deed dat honderden miljoenen jaren geleden.

Graaf_van_Hogendorp | 28-09-21 | 11:20
▼ 1 antwoord verborgen

Verwarmen is gewoon een keuze, wil je wel of geen eten vanavond?

Vloberto | 28-09-21 | 10:33

Zin in de toekomst!

pane | 28-09-21 | 10:33

Pibasso is al van het gas af. Mijn wijk heeft stadsverwarming.

pibasso | 28-09-21 | 10:32 | 11

Het rendement van stadsverwarming is over het algemeen niet zo hoog, hoop dat het voor u niet te negatief uitpakt maar ik ben er geen voorstander van. Over het algemeen mooie praatjes over gebruik van rioolafval met een techniek die zeer gevaarlijk is met hoge drukken en waterstof en volledig afhankelijk van subsidies. De rest met bomenstook is ook niet erg hoopgevend.

revolte | 28-09-21 | 11:25

150 ballen per maand. Valt best mee.

pibasso | 28-09-21 | 11:44

Ach, ik ben er ook maar komen wonen in die wijk. Ik vind het allemaal prima waar mijn energie vandaan komt. Ik betaal een zeer bescheiden bedrag maandelijks en stook lekker de haard als het frisser wordt. In een goed geïsoleerde nieuwe woning van na 2011 is de hoogte van de energierekening geen issue, of je nou wel of geen stadsverwarming hebt.

pibasso | 28-09-21 | 12:28
▼ 8 antwoorden verborgen

autoloze zondag in 3,2,1...

masahide | 28-09-21 | 10:32 | 1

Gasloze zul je bedoelen.

Titje | 28-09-21 | 10:55

Die QR scan kan mooi gebruikt worden om te controleren of iemand nog aan het gas zit.

Acidstain | 28-09-21 | 10:32 | 3

Weet je wie ook aan het gas zat?

Festen | 28-09-21 | 10:44

Niet zeggen man , Hugo leest mee..

alexanderpechtold | 28-09-21 | 10:47

Bij deze prijzen zouden de energie maatschappijen wel gek zijn hun klanten van het gas te adviseren. Vooral omdat er qua electra steeds minder te halen valt.

Der Schnitzeljäger | 28-09-21 | 10:32

Ik denk dat de kolenboer weer een comeback gaat maken.

Plaque-doctor | 28-09-21 | 10:32

Zo'n besmettingshaard geeft maar weinig warmte.

Nederlander1 | 28-09-21 | 10:31 | 1

haha!

poppelepee | 28-09-21 | 10:34

Zonne-energie en windenergie maakte in 2020, na miljarden en miljarden subsidies, welgeteld 4% uit van het totale energieverbruik. Vier procent. Dat is nog minder dan die bomen die we importeren om te verbranden (dat is zes procent). En in de winter is de zonnekracht ook nog eens ruk (los van of het bewolkt is) en kan het gerust niet waaien, dus betrouwbaar is het per defintitie niet. Alvast een fijne winter! Met de groetjes van Ome Vlad.

Wat een dom volk zijn wij.

JohnLocke | 28-09-21 | 10:31 | 6

@sinar2 | 28-09-21 | 10:37: Dat komt doordat elektriciteit wordt teruggeleverd door zonnepanelen, op de verkeerde momenten wordt opgewekt (zondagmiddag in de zomer) en omdat je stroomverbruik nogal stijgt als je een Tesla hebt en een warmtepomp.

JohnLocke | 28-09-21 | 10:56

@Ad Hominem Tu Quoque | 28-09-21 | 10:44:

Natuurlijk maar als de zon niet schijnt heb je wel graag dat Tennet jouw huis ook “bevoorraadt” met elektriciteit.

MargauxGrandCru | 28-09-21 | 10:58

@Ad Hominem Tu Quoque | 28-09-21 | 10:44: Maar die zonnepanelen zijn enkel rendabel omdat er een salderingsregeling bestaat. Op sommige dagen in de zomer heeft de elektriciteit die je opwekt een negatieve waarde (denk aan zonnige winderige weekeindes). Dankzij het salderen mag je die teruggeleverde elektriciteit wegstrepen met het verbruik in de winter. Maar uiteindelijk betaalt iemand de rekening (in casu de belastingbetaler).

JohnLocke | 28-09-21 | 10:58
▼ 3 antwoorden verborgen

En dan moet de grote feest in China nog beginnen . Ga maar alvast kerstballen halen in de Action , dan heb je die toch al .

likmegaties | 28-09-21 | 10:30

Als Frans Timmermans er maar warmpjes bijzit.

thanseeuwen | 28-09-21 | 10:30 | 2

Vetrollen isoleren prima

Gies van Agt | 28-09-21 | 10:31

@Gies van Agt | 28-09-21 | 10:31: Je blijft er ook mooi door drijven.

Acidstain | 28-09-21 | 10:33

Als..... er vanaf het begin serieus werk was gemaakt van de klachten in Groningen, dus onmiddellijk herstellen en de juiste maatregelen nemen waren de meeste velden in Groningen nog open geweest en had het Groningse gas nog rijkelijk voorhanden geweest. Maar nee opportunistisch als we of mag ik gewoon politiek schrijven zijn / is gewoon het Nederlandse vaasje op een wankele tafel zetten bij een deur die niet goed sluit tijdens windkracht 12 en dan hooen dat moet goed blijft gaan en de storm gaat liggen voordat de deur openslaat en het wankele tafeltje omvalt en er niemand is om het vaasje op te vangen

Nico1000 | 28-09-21 | 10:30 | 1

Goede analogie!

Wijze uit het Oosten | 28-09-21 | 10:34

Ik voorzie binnenkort grote salarisstijgingen bij politici. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat wij hen alleen voor deze energie-prijsstijgingen laten opdraaien. We moeten het samen doen.

funda | 28-09-21 | 10:29

tijd om een paar kuub steenkool in te slaan

Trenjeska | 28-09-21 | 10:27 | 6

Haha, en dan? Probeer maar eens steenkool aan te steken in de open haard, veel succes.

elfenstein | 28-09-21 | 10:58

@elfenstein | 28-09-21 | 10:58:
Wie zegt dat ik een open haard heb?
Ik heb een Hallers kolenkachel en net netjes de schoorsteen geveegd ;)

Trenjeska | 28-09-21 | 11:08

@Trenjeska | 28-09-21 | 11:08:
Dan is bruinkool een betere optie maar ook dat is eigenlijk gore rotzooi vergeleken met hout of gas. Bovendien ben je er de hele tijd mee bezig, van zichzelf wil het spul helemaal niet goed branden, er moet eerst voldoende hitte van een ander verbrandingsproces aanwezig zijn of je moet 'm 24/7 aan de gang houden. Wat een gedoe, gaan we niet doen in 2021.

elfenstein | 28-09-21 | 11:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit is alleen vervelend voor mensen die nu een contract afsluiten, of een contract hebben met variabele tarieven.

martymcfly | 28-09-21 | 10:26 | 1

Tot je contract afloopt en je opeens het dubbele moet betalen.

sinar2 | 28-09-21 | 10:31

allemaal electrisch koken en verwarmen! oh wacht.. .kan electriciteitsnetwerk niet aan
..

borus | 28-09-21 | 10:25 | 2

'allemaal electrisch koken en verarmen'
Fixed it for you.

funda | 28-09-21 | 10:31

En waar denk jij dat elektriciteit vandaan komt?

Kansenparel | 28-09-21 | 10:34

Op dit moment wordt m'n kachelpijp aangelegd. Met hout en wat bruinkool je huis verwarmen wordt in verhouding steeds goedkoper.

Zoelense Hobbyboer | 28-09-21 | 10:25

Ik neig steeds meer naar een hutje op de hei waar ik zelfvoorzienend kan zijn. Vroeger keek ik lacherig naar die programma's met maffe, excentrieke figuren.

Die mensen begin ik steeds beter te begrijpen.
Wat een wereld dit.

Roos | 28-09-21 | 10:25 | 11

@feiten_en _cijfers | 28-09-21 | 10:32:
Harz is mooi.
Sowieso ruraal Duitsland is niet vergelijkbaar met ruraal totaalgeagglomereerd NL (ja, ook het Oost'n ja).

chicago river | 28-09-21 | 10:45

@chicago river | 28-09-21 | 10:45:
ik ken het niet zo goed. Alleen oppervlakkig. Maar te zien aan de reacties, bestaat kan dat poldertaliban wat buren gaat krijgen! Ik heb zelf een huis gekocht in Transylvania, was niet om economische redenen. Puur omdat het ook zo mooi is daar en het huis in een alpenweide ligt. Kijk op moment naar Frankrijk. Maar ook bv Moldavie en Bulgarije.

feiten_en _cijfers | 28-09-21 | 10:58

@chicago river | 28-09-21 | 10:45:
Ik zou wel even afwachten hoe de duitse formatie zal aflopen. Het is niet ondenkbeeldig dat daar een coalitie-des-doods gaat komen van SPD en Grunen. Socialisten en idealisten in Duitsland, ergens in mijn nek begint het een beetje te kriebelen bij de gedachte en als je daar zit verzinnen ze zeker en vast ook wel iets om je te pakken.

elfenstein | 28-09-21 | 11:11
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik ga mijn kernfusie reactor maar eens opstarten. Ik heb het voor elkaar gekregen om er meer energie uit te krijgen dan er in moet. Hoe ik dat doe ga ik niet vertellen, want ik ben bang voor represailles vanuit de energiemaatschappijen. Maar ik had het graag met jullie gedeeld.

DeAapUitDeMouw | 28-09-21 | 10:23 | 1

Kom maar op, ik zal erover zwijgen.

Zoelense Hobbyboer | 28-09-21 | 10:26

Valt er eindelijk wat te verdienen aan het gas, hebben wij het Groningenveld dicht gegooid. Lekker gewerkt Wiebes!

robot from 1984 | 28-09-21 | 10:21 | 1

Kamp heeft de winning ooit in enkele jaren verdubbeld en voor een habbekrats in de export gezet, verder is het pas echt goed gaan beven in Groningen na die bezopen winning-strategie.

hagelkruis | 28-09-21 | 10:27

Jesse Klaver gooit een houtblok in zijn open haard, de rest mag blauwbekken.

fabeltjesland | 28-09-21 | 10:19 | 5

Ik zal maar niet verklappen hoe ontiegelijk smerig die zonnepanelen zijn qua grondstoffen. En ook niet de opslagunits voor de stroom. Als dat algemeen bekend gaat worden springen we gelijk weer op kernenergie.

zwenkwieltje | 28-09-21 | 11:48

@ReyNemaattori | 28-09-21 | 10:43: 5000 piek voor 18 panelen? Dat vind ik wel heel goedkoop. Hoeveel Wattpiek heeft zo'n paneel van jou dan?

Old_Spice | 28-09-21 | 13:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Doe maar een warmtepompje en wat zonnen paneeltjes. Bouwt Frans je nog wel wat biomassa dingetjes enzow.

mr_awesome | 28-09-21 | 10:19 | 1

Kost je 50.000 euro maar dan heb je ook wat toch.

2voor12 | 28-09-21 | 10:21

Dit is overigens gewoon beleid van de EU, was in juni/juli al duidelijk voor wat oplettende burgers

WillemBaas | 28-09-21 | 10:19 | 5

@PolderTaliban | 28-09-21 | 10:28: 79 hier! Ik zag nu aanbiedingen voor 97 cent per kuub voorbij komen. Scheelt toch weer een paar honderdjes.

Alca | 28-09-21 | 10:32

Klopt, is EU beleid en gaat alleen maar erger worden.

Bataafje | 28-09-21 | 10:52

@PolderTaliban | 28-09-21 | 10:28: en wat als jouw leverancier niet meer kan leveren, omdat ze geen voorraad hebben? En failliet gaan als ze tegen huidige prijs in moeten kopen?
We zitten in de volgende crisis....

Bataafje | 28-09-21 | 11:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Mijn contract loopt nog tot maart. Dan hebben we de meeste kou gehad. Heb nog zo'n 3000 watt heatertje in de garage staan. Als de gasprijzen nog verder ontploffen moet ik die maar gebruiken. Alhoewel ik mij afvraag of dat kwa gebruik in euro's veel scheelt.

Leptob | 28-09-21 | 10:18 | 4

@sparka | 28-09-21 | 10:25: Neem een airco met inverter. Verwarm je je hele huiskamer met 500 watt.

PolderTaliban | 28-09-21 | 10:28

1m3 aardgas =+/_ 8 Kwh

nuchterbekeken | 28-09-21 | 11:05
▼ 1 antwoord verborgen

Een zakje suikervrije Klene drop en een paar uur later heb je je eigen gasfabriek

small_town_dude | 28-09-21 | 10:18 | 7

Zo herken je de echte biogas liefhebber !

LucaBrasi | 28-09-21 | 10:29

Haha. Ja het is tegenwoordig nog een hele toer om drop met gewone suiker te kopen inplaats van met die gasproducerende zoetstoffen.

entredeuxbieres | 28-09-21 | 10:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Heb nog een paar kuub insectenhotel staan, voor in de haard.

Nederlander1 | 28-09-21 | 10:18

Pritt, ze komen in het UK geen brandstof tekort, maar chauffeurs om het van A naar B te krijgen.

Mbovenka | 28-09-21 | 10:17 | 1

Juist.

Met_baard | 28-09-21 | 10:31

Had Nederland het zien aankomen? ja
Lachen Putin en Iran in hun vuistje? ja
Kan de VS het duurdere LNG nu slijten aan de EU? mogelijk
Was Halbe erbij? mogelijk
Hadden onder andere den Uyl en Lubbers de baten van Groningse gasbel niet op de rijksbegroting moeten zetten als structurele baten? nee want zo win je geen stemmen en een hele boomer generatie mocht vervroegd met VUT. dat kan nu niet meer met de geleidelijke verhoging aow leeftijd

HetOorAakel | 28-09-21 | 10:16 | 2

Mijn vader ging zelfs met de Pre-VUT.

Acidstain | 28-09-21 | 10:29

Ja, 56,5

nuchterbekeken | 28-09-21 | 11:07

Gewoon weer oude gloeilampen van 100 watt gaan gebruiken ,wordt het ook lekker warm .

slim blontje | 28-09-21 | 10:15 | 1

De moderne mens verwarmt zijn huis met Bitcoin miners.

Muxje | 28-09-21 | 10:25

Benieuwd hoe de North Stream 2 valt bij de huidige coalitie-onderhandelende partijen. En ook al geven ze er hun zegen aan, moet Brussel er nog een handtekening onder zetten.
Zal je net zien dan Frankrijk daar geen zin in heeft zonder er iets voor terug te krijgen. (En die Frambozen hebben het gas niet echt nodig).
*Winter is coming*

Abject | 28-09-21 | 10:28

Zetten we toch de gaskraan weer open in Groningen, ik snap het probleem niet.

M-Mad | 28-09-21 | 10:13

Als het gas niet exponentieel duurder wordt stappen we nooit over op de warmtepomp en elektrisch koken.

Osdorpertje | 28-09-21 | 10:13 | 2

Dat is idd de ingeslagen weg. Dwang en drang via uw portemonnee

Het leven is zwaar | 28-09-21 | 10:21

de prijs van stroom is gekoppeld aan olie en gasprijs, koop maar vast warme kleding. Buiten koken op je hout gestookte fornuis. Een eeuw terug in de tijd.

fabeltjesland | 28-09-21 | 10:23

Prijsfluctuaties zouden voor het volk prima te pruimen zijn als de belasting niet zo bizar hoog was. Maak die dan ook flexibel.

geheelvergeter | 28-09-21 | 10:13

Gisteren een kleine 10% erbij, vandaag weer 6%. The sky is the limit, to the moon!

Suncatcher | 28-09-21 | 10:10 | 6

@Suncatcher | 28-09-21 | 10:12: Toch blijft ieder jaar overstappen verreweg de goedkoopste oplossing. Alles beter dan te blijven zitten, dan betaal je de hoofdprijs. Veel klanten maken de fout door wel ieder jaar op een vergelijkingssite te kijken, maar als hun huidige leverancier dan in de top-5 staat, denken ze dat overstappen nauwelijks zin heeft. Wat ze vergeten is dat die tarieven alleen voor nieuwe klanten geldt, niet voor hen die al klant zijn. Die hebben vaak een variabel tarief nadat het eerste contract afgelopen is. Dan betaal je de hoofdprijs.

quigg | 28-09-21 | 10:17

en daar voorbij!

fabeltjesland | 28-09-21 | 10:20

@Suncatcher | 28-09-21 | 10:12: variabel kan ook maar dan kan t zijn dat douchen je een nieuwe hypotheek gaat kosten volgende maand.

BenDover | 28-09-21 | 10:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Als ik mensen zou willen overtuigen om van het gas af te gaan, dan zou ik ook voor tekorten zorgen.

Muxje | 28-09-21 | 10:10 | 4

@FrankVeer | 28-09-21 | 10:14:
Dat is het hele energieverhaal toch. Er word puur een op belasting verhogen beleid gevoerd. Warmtepompen zijn in principe veruit inferieur tegenover een moderne CV-ketel qua energie omzetten in warmte maar door het gas kapot te belasten laten ze de weegschaal de andere kant op slaan.

2voor12 | 28-09-21 | 10:19

Zo is het.

zwenkwieltje | 28-09-21 | 11:43

@FrankVeer | 28-09-21 | 10:14: Je vergeet dat het elektranet al die auto's niet aan kan, dus half Nederland dan niet naar zijn werk kan en de economie nog verder in elkaar stort na reeds 2 jaar op reserves teren.

Maarrrrr... wellicht kunnen we dan ook van die EU subsidies krijgen...

ReyNemaattori | 28-09-21 | 12:02
▼ 1 antwoord verborgen

De Chinezen hebben volgens mij zelf een energieprobleem, vandaar dat ze tig kolencentrales erbij willen bouwen waardoor we hier weer met onze CO2 moeten compenseren volgens Timmerfrans en Rutte.

De Russen gaan toch een pijplijn naar mofrika afbouwen dankzij het opheffen van Amerikaanse sancties door Sleepy Joe? Krijgen wij dan niet een beetje gas van ze als loyaal vazal?

Graaf_van_Hogendorp | 28-09-21 | 10:10

LoL

rifraf | 28-09-21 | 10:08

We produceren meer gas dan we gebruiken, dus dit betekent vette winst voor ons land, toch? Oh nee, want we verkopen ons gas voor een scheet en drie knikkers aan Italië.

Trekhaas | 28-09-21 | 10:08 | 4

@FrankVeer | 28-09-21 | 10:15:
Ja, die contracten lopen nog steeds. In 2007 ergens zijn die contracten nog een keer verlengd.
Overigens waren die contracten al onder Luns gesloten in de jaren 60

Arnold Layne | 28-09-21 | 10:33

Iedereen moet van het gas dus creëert men het schaarste scenario.

zwenkwieltje | 28-09-21 | 11:42
▼ 1 antwoord verborgen

Dat wordt gewoon weer ouderwetsch de kozijnen en deuren opstoken.

elfenstein | 28-09-21 | 10:07 | 4

Die branden ook

gnidegna | 28-09-21 | 10:15

Binnenshuis allemaal aluminium kozijnen, dat brandt bitter slecht.

Met_baard | 28-09-21 | 10:28
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn kunst-kerstboom met nepsneeuw gaat de kachel in.

Prieelvogel | 28-09-21 | 10:07

''what goes up must come down''

Toetsenbordcomplex | 28-09-21 | 10:07 | 1

Geldt zo te zien alleen voor mijn bankrekening.

FrankVeer | 28-09-21 | 10:15

Bruine bonen hamsteren.

Nederlander1 | 28-09-21 | 10:07 | 1

En warme scheten laten onder je dekbed, nice

brawler | 28-09-21 | 11:19

Ik ben al van het gas af.

[[[Mad.doC]]] | 28-09-21 | 10:07 | 3

Ja want we hebben helemaal geen elektriciteitscentrale die op aardgas lopen en zo uw warmtepomp aandrijven.

Incitatus | 28-09-21 | 10:17

Ik heb een Dutch oven. Aarsgas gaat nog eens heel groot worden.

zwenkwieltje | 28-09-21 | 11:39

Wordt nog duurder dan lachgas

laurentius | 28-09-21 | 10:06

Ikbga gewoon harder fappen zodat ik t warm krijg vannde frictie. Mij zullen ze niet krijgen

brawler | 28-09-21 | 10:05 | 1

Als je hem met grote koude uit je broek haalt krimpt ie tot maatje pink.

Osdorpertje | 28-09-21 | 10:18

Gewoon even stoppen met het Morele Gelijkhebben en Poetin bellen.

2voor12 | 28-09-21 | 10:04 | 4

@elfenstein | 28-09-21 | 10:08:
Dat is omdat Poetin in de weg staat van de expansiedrift van de EU. Na Napoleon en Hitler zijn de russen achterdochtig geworden als Europa weer eens landhonger krijgt.

2voor12 | 28-09-21 | 10:11

@Dezenaamhier | 28-09-21 | 10:19: als je als objectieve Rus naar de EU kijkt. Zie je een clubje megalomane ondemocratische figuren, zonder dat echt duidelijk is wie het nou voor het zeggen heeft (en waar je dus zaken mee moet doen). Deze lui worden gesteund door de USA via de NAVO en hebben op deze wijze een hele grote bek over de achtertuin van Rusland waar het gebrek aan democratie en de banden met Rusland dan opeens het probleem zijn. Wat dat betreft is de EU net een chiwawa die heel hard naar een grote beer durft te blaffen omdat ie weet dat die beer in een hok zit.

Incitatus | 28-09-21 | 10:38
▼ 1 antwoord verborgen

en ook ik hou er rekening mee dat de houtkachel dit jaar nog vaker aan gaat

Mesmer | 28-09-21 | 10:04 | 2

Ik ook,

Gezien de stijging van de gasprijs zal de haard hier deze winter lekker vaak snorren...

Wijze uit het Oosten | 28-09-21 | 10:19

En ook nog eens heerlijke infrarood warmte. I envy thee..

zwenkwieltje | 28-09-21 | 11:37

Net 2.5 kuub haardhout besteld. Ik zit er warm bij deze winter

PikinhetBlik | 28-09-21 | 10:04 | 1

Moet het wel droog zijn. Mijn bestelde droge hout bleek toch niet zo droog te zijn. Ik blijf slepen met die bouwmarkt-netjes droog hout

pibasso | 28-09-21 | 10:39

Haardje is besteld....

oplooprem | 28-09-21 | 10:03

Ik had beter gas kunnen inslaan ipv bitcoin

Mesmer | 28-09-21 | 10:03 | 2

Wel jammer dat een paar kuub gas niet in een usb stick past.

elfenstein | 28-09-21 | 10:10

Ik heb gelukkig nog een houtkachel met kookplaat

laurentius | 28-09-21 | 10:03

Ik heb al een palletkachel gekocht

Conabonita | 28-09-21 | 10:03 | 7

@Kapitein Sjaak Mus | 28-09-21 | 10:13: eerst in stukjes zagen. Met een handzaag uiteraard, dan heb je het alvast warm.

Bamberger Reiter | 28-09-21 | 10:28

@Bamberger Reiter | 28-09-21 | 10:28:
Van de krakerts op de ADM geleerd hoe je binnen 10 seconden een europallet decimeert tot een stapeltje brandhout zonder al te veel inspanning. Het is een trucje, twee keer die pallet schuin op de grond beuken en hij spat min of meer uiteen. Klap, baf en daar ligt ie in stukjes. Dat bushcraften gaan nog eens heel groot worden.

elfenstein | 28-09-21 | 11:06
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com