Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Huizenprijzen in recordtempo gedaal... nee grapje

Huizenprijzen nog steeds door het dak. Hieronder de topics van de laatste maanden

Topic van juni 2021

Topic van juli 2021

Topic van augustus 2021

Nieuw topic, van september 2021

Alles wat in de topics hierboven staat, maar dan variabelen vervangen: stijging van 17,8 procent, prijzen stegen niet zo hard in 20 jaar, 78 procent duurder dan in 2013, 1 miljard extra geld, einde, doei.

Reaguursels

Inloggen

20 september heb ik een appartement gekocht. Ik heb 46.500.- overboden maar ik heb eindelijk een woning.

PeterJanssen | 22-09-21 | 18:18 | 1
-weggejorist-
Peter_Snoeivreter | 22-09-21 | 19:09

Nu maar afwachten wanneer dit luchtkasteel omlaag dondert, dit soort economie is als Roundup, het gewas groeit vanzelf kapot.

GuruOuwehuru | 22-09-21 | 17:41

Nog meer OZB... die inkomsten zullen gierend stijgen. Homaar dat het OZB percentage omlaag zal gaan. Dat wordt weer dikke pret in de gemeentes. Het Rijk vind het prima want zo minder bij hoeven te dragen aan de gemeentelijke taken. Het is gewoon doortrapt en gecalculeerd .

Zuma | 22-09-21 | 15:05

Eind van het jaar hoop ik mijn leuke hoekwoning zo goed als af te hebben.. en in de verkoop ermee.. een leuke stek in Friesland, vlakbij Harlingen,, ideaal voor de starter.. Prinsje Bril komt hier sowiso niet.. Dan eens kijken of al die waardestijgingen uit gaan komen.. Ben ik gelijk van dat gereis tussen ES en NL af..

broervandenhollander | 22-09-21 | 15:03

Stoooop, de illegale personen instroom.
Astublief, alstublieft, alstublieft...

hotmint | 22-09-21 | 12:34 | 4

@theo-is-dood | 22-09-21 | 13:08: Hier zijn complete parken aangelegd voor de seizoensarbeiders, in samenwerking met de boeren. Werkt goed, alleen aan het einde van het seizoen effe je grasmaaier en terrasmeubilair aan de ketting leggen.

Vanilla | 22-09-21 | 13:43

@theo-is-dood | 22-09-21 | 13:08: Die arbeidsmigranten wonen tussen de gewone onderknuppels in de kernen in het Westland. Meneer de tuinder woont ergens achteraf vrijstaand en heeft nergens last van. Wederom zijn het de ondernemers die de vruchten plukken en de gewone burger die de rekening gepresenteerd krijgt. Zelfde geldt als diezelfde arbeidsmigrant op straat komt te staan. Soms nauwelijks gewerkt maar wel rest van leven bijstandsuitkering die ook weer grotendeels door gewone burger wordt betaald...

JP1973 | 22-09-21 | 14:00

@Vanilla | 22-09-21 | 13:43: en de buitenboordmotor van willekeurig welke boot. Fietsen, motoren, auto's, kazen. Kortom eigenlijk wordt het land leeg geroofd.

F. Jacobse | 22-09-21 | 15:54
▼ 1 antwoord verborgen

Vroeger was ik soms blij dat ik (ongewild) geen kinderen heb.
De laatste tijd ben ik heel vaak blij dat ik (ongewild) geen kinderen heb.

Vroeger wilde ik heel graag een groter en mooier gelegen huis.
Na de huizencrisis (2008-2013) ben ik tevreden met de woning die ik nu 20 jaar heb.
Volledig verbouwd (zonder lening) en hypotheekarm ( nog geen € 200 p.m.): de overwaarde zit in stenen (die kun je niet vreten noch betalen mijn rekeningen).
En die goeie verkoopprijs?
Tsja da's effe leuk tot er een ander huis gekocht moet worden.

MK27 | 22-09-21 | 11:58 | 3

Duurt niet lang voordat jouw overwaarde als vermogen wordt geteld en dus jaarlijks extra heffing van belastingdienst.
Anders zo oneerlijk voor die huurders hé. Solidair zijn heet dat. Iedereen even hard genaaid.

geheelvergeter | 22-09-21 | 12:12

Ik was en ben superblij dat ik geen kinderen heb en dat is niet toevallig zo. Ik haat die kleine motherfukkers. Ik zelf wasdaaraantegen een leuk kereltje met goede manieren, vraag maar aan mijn Moeder.

streknek | 22-09-21 | 12:42

@geheelvergeter | 22-09-21 | 12:12: Zeker. Straks zit dat afbetaalde huis in Box3. En die Box3 heffing van ongeveer 1% betaalt u levenslang. Uiteraard naast de WOZ welke u aan uw woongemeente mag betalen.

theo-is-dood | 22-09-21 | 13:10

Voorbeeld van wilders in de tweede kamer. Een zoon van een vrouw heeft geen kans op een huis terwijl een vluchtling een volledig ingericht huis kreeg. Nu zijn vrouw en kinderen laten overkomen en zijn vrouw zwanger van de derde en rijdt al een audi... Hoe dan..

Doe_Het_Ook_Niet | 22-09-21 | 11:51 | 1

Ha, inderdaad. Onze schoonmaakster komt uit Georgie. Asiel aangevraagd 3 jaar in west europees land waar ik nu woon. Ze hadden daarvoor asiel aangevraagd in duitsland en zaten daar dus. Maar ze vertelde me dat het daar erg langzaam ging qua procedure. En school voor kinderen. Dus hup vliegtuig in en naar volgende land om asiel aan te vragen. Half jaar hier, komt ze bij ins schoonmaken, man zit die tijd buiten in zijn auto. Vroeg me meteen af hoe komen ze daaraan? Rijbewijs, tax, verzekering. Enfin, ze vertelde meteen levensverhaal, in georgie waren ze failliet verklaard en hadden ze schulden dus vandaar overxees gegaan en asiel aanvragen. 2 kinderen, beide net middelbare school afgemaakt en dochter hele mooie score gehaald, en net toegelaten om medicijnen te studeren in lands meest prestigieuze universiteit. Nog geen verblijfs vergunning trouwens. Oh, maar wel al een huis gekregen. Systeem is behoorlijk stuk. Ook hier huizencrisis. Jaren wachten, lekker dan. Neem ik het mijn huishoudster kwalijk? Nee, zou zelfde hebben gedaan. Maar neem het de politiek wel kwalijk.

feiten_en _cijfers | 22-09-21 | 12:36

Zie je wel, krijgt die Jan Maat van de CD weer gelijk (voor de jongeren onder ons : Centrum Democraten

Ja-vroeger | 22-09-21 | 11:51 | 1

Het was Hans Janmaat. Maar uw punt staat evengoed.

Vanilla | 22-09-21 | 12:44

En wat is volgens de economen de oplossing? *tromgeroffel* de hypotheekrente aftrek afschaffen

WellusNietus | 22-09-21 | 11:26 | 2

Nee joh, met deze lage rente scheelt dat maar minimaal.

geheelvergeter | 22-09-21 | 12:13

Vandaag in de NRC, over Evergreen: " In China is vastgoed onbelast, en geld in vastgoed rendeerde veel beter dan geld op de bank of geld dat geïnvesteerd was in aandelen. Het leidde tot veel leegstand, torenhoge winsten en torenhoge huizenprijzen.

Maar, zo waarschuwde de Chinese president Xi Jinping al in 2017: „Woningen zijn om in te wonen, niet om mee te speculeren.”"

Bubba de Vuystneuqer | 22-09-21 | 11:12 | 5

Een groot dorp per jaar komt hier profiteren van de voorzieningen die door onze ouders en grootouders zijn bewerktsteilligd. Deze asielpoppen kast moet snel stoppen. Het coa moet ontmanteld en wat mogelijk is om terug te sturen, gelijk terugsturen.

bqbq | 22-09-21 | 11:49

Heb wel docu's gezien over spooksteden in China die van ellende uit elkaar vallen. Slecht gebouwd en niemand om erin te wonen. Dus dat wordt nog wat...

RichardBandler | 22-09-21 | 12:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Met een functionerend kabinet is dit zó opgelost, een antispeculatie beding bij iedere koop en een Nederlands paspoort als eis om te mogen kopen.

revolte | 22-09-21 | 11:04 | 1

In Finland hadden ze ook een regel dat buitenlanders geen woning mochten kopen, maar dat werd omzeild door stichtingen die woningen kochten waarna buitenlandse speculanten aandelen in die stichtingen kochten.

DutchLion33 | 22-09-21 | 16:33

Dit is ook niet leuk voor de vluchteling die ons land hoopvol binnenkomen hoor. Tenminste voor de vluchtelingen die geen half miljoen meenemen.

Zack Hooi | 22-09-21 | 11:03 | 3

Er komen genoeg rijke Russen en rijke Chinezen. Mogen die dan geen huisje kopen?

theo-is-dood | 22-09-21 | 11:06

@theo-is-dood | 22-09-21 | 11:06: Die kopen eerst een EU nationaliteit voor weinig en snel in Cyprus of Malta of als u meer zon wilt gaat u investeren in Portugal. Daarna kun je in heel Europa wonen, werken en kopen wat je wilt. Dus de rijke Russen en Chinezen hebben al lang een tweede paspoort. Veel Russen hebben bijvoorbeeld een huis in Bulgarije en een Bulgaars paspoort voor erbij.

Graaier | 22-09-21 | 11:26

@Graaier | 22-09-21 | 11:26: u vergeet dat je ook in Nederland een verblijfsvergunning krijgt als je een of anderhalf miljoen in Nederland investeert. Wij zijn geen haar beter dan Cyprus, alleen hoef je daar maar drie ton te investeren.
Ik snap trouwens de ophef niet. Deze regelingen bestaan al zeker 15 jaar op Cyprus.

theo-is-dood | 22-09-21 | 13:15

En al nieuwe mandaten ingediend, of blijft het alleen maar gezwets en dikke/kleine "kijk mijn plasserpraat"?

nobodiesunmighty | 22-09-21 | 11:03

Ik ben eind twintig en heb al dik 9 jaar een goede baan met een meer dan prima salaris. Ik huur dan ook al die tijd, particulier, voor ca. €1200,- kaal. Een hypotheek krijgen voor een soortgelijk bedrag is onmogelijk. Als ik nu zou kopen ga ik er qua woongenot flink op achteruit. Huren is weggegooid geld, ik weet het, maar toch. Het is te gek voor woorden.

LekkerScherp | 22-09-21 | 11:00 | 5

@Bigi Bana Boy | 22-09-21 | 11:04:
Dan beginnen we toch het GS Hypotheekfonds. Voor je spaargeld krijg je geen rente meer. Parkeer dat geld voor tien jaar vast in een fonds. Dat vervolgens tegen 3% tien jaar vast dat geld tegen zekerheid van een eerste hypotheek uitleent.

theo-is-dood | 22-09-21 | 11:09

@Lekkerscherp Ik heb ook in zo'n situatie gezeten als u. Ben vrij snel na mijn studie (uni @ TU delft) weer voor 5 jaar thuis gaan wonen. Eigen ZZP onderneming begonnen. En zo beetje bij beetje gaan opbouwen en vooral veel sparen. Tot mij 30ste. Ja echt anno 2021 is dit helaas heel normaal. Als je goeie band hebt met je ouders, why not. Vond het echt geweldig met z'n drieën op vakantie, uit eten, enz. Bood wel leefgeld aan a €250 maar zelfs dat accepteerden zij vaak niet. Sparen sparen sparen was hun en mijn doel. Mijn inkomen was in het begin rond de €2K en groeide zo naar €9-11K. Met veel spaargeld vervolgens een huis kunnen kopen. En als dank geef ik maandelijks het dubbele leefgeld terug aan mij ouders.

De beloftes die het kabinet heeft gedaan ("nieuwe bestuurscultuur", "nieuw leiderschap" en "problemen oplossen") komt niks van terecht. Zeker na gisteren wanneer zij 1 miljard bieden (voor 10 jaar) om huizenprobleem een boost te geven. Is niet eens een fooitje te noemen. Nieuw kabinet met dezelfde 3 partijen gaan op dezelfde lijn verder met wanbestuur. Huizenprijzen zullen alleen maar stijgen.

TERUGVANWEGGEWEEST | 22-09-21 | 11:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Hop, wéér een lagere hypotheek ten opzichte van de woning. Gaat hard zo. Staat ook goed op de balans van de pensioenfondsen.

haddem | 22-09-21 | 10:58

Elke prijsstijging is alleen handig als je een huis “over” hebt. Of als je kleiner wilt gaan wonen. Fiscus en gemeenten zijn de echte profiteurs.
Enige wat kan helpen is je loan to value percentage laten doorwerken in je hypo rente

Don-Damsko | 22-09-21 | 10:56

Heerlijk hoor, om virtueel meer te verdienen aan je huis dan aan je baan. Tot je verkoopt en iets terug moet kopen, maar dat zijn we niet van plan.

Zoelense Hobbyboer | 22-09-21 | 10:46 | 1

U gaat straks- over die puur virtuele waarde- wEl Box3 belasting betalen. Let maar op.

theo-is-dood | 22-09-21 | 11:11

Mr. Lakeman enige maanden geleden:' de rente gaat onherroepelijk stijgen'.
En als Mr. Lakeman iets zegt, luister ik. Riemen vast!!

streknek | 22-09-21 | 10:44

Laten we eens beginnen met dat NVM maffia kartel te ontmantelen. Want wie gelooft die verhaaltjes van die bloedzuigers nog dat ze “voor uw belangen” opkomen? Dat je vooral een aankoopmakelaar moet meenemen die dan zogenaamd voor u opkomt? Zeker in kleine steden kent dat tuig elkaar door en door, zit samen in de Rotary en samen op tennis en dat komt dan voor u op? Hoe lang blijven we dat nog geloven. Begrijpt niemand dat zowel de aankoop- als de verkoopmakelaar belang heeft bij een zo hoog mogelijke prijs? Dat beide aasgieren op uw geld uit zijn?

Bigi Bana Boy | 22-09-21 | 10:33 | 2

Je kan gewoon afspraken maken hoor. De verkoopmakelaar geef je meer geld naarmate het huis duurder wordt verkocht. De aankoopmakelaar geef je meer geld naarmate het huis wat voldoet aan je eisen goedkoper wordt gekocht.

Je huurt die mensen in he...

Anoniemtje | 22-09-21 | 11:02

@Anoniemtje | 22-09-21 | 11:02: In theorie leuk bedacht, maar jouw aankoopmakelaar is later die dag weer een verkoopmakelaar voor een andere sukkel. En in dorpjes/stadjes waar je maar vier makelaars hebt gaan die circle jerkers echt elkaar niet het vel over de neus trekken voor jou. Want vandaag helpt Pietje Jantje en morgen helpt Jantje Pietje. Samen in de NVM en op de tennisvereniging. Makelaars zijn er voor zichzelf, niet voor jou.

Bigi Bana Boy | 22-09-21 | 11:08

We komen geloof ik 3,5% aan woningen tekort. Dat kan nooit dit soort prijsstijgingen verklaren. Geldzucht van makelaars, banken, projectontwikkelaars, bouwers en gemeenten wel. Dat is de “vrije markt” voor u. En gebied waar naar hartelust op uw geld gejaagd mag worden. En zolang u nu maar denkt dat vooral migratie deze problemen veroorzaakt, zuigen deze parasieten u leeg.

Bigi Bana Boy | 22-09-21 | 10:27

Toch 225K winst gemaakt op een klein pandje in A'dam en dat in 4 jaar tijd. Lekker verdienen of ben ik nu a-sociaal?

Blonde Nel | 22-09-21 | 10:26 | 5

Niet als dat je eigen woning was.

Acidstain | 22-09-21 | 10:45

Nee. Behalve als je het ook hebt verhuurd en daarmee ontrokken hebt aan de koopwoningen markt.
En verder vind ik dat alle vrije huurders subsidie moeten krijgen. Als die assholes in dehaag toch de woningmarkt al verziekt hebben. Dan nu svp tot aan het gaatje.

flippyHupsakeetje | 22-09-21 | 12:22

Nee helemaal niet. Goed gedaan!

Pietie | 22-09-21 | 15:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Huizenprijzen door het dak, benzineprijzen boven de 2 euro per liter, verdubbeling elektriciteits- en gasrekening. Maar gelukkig gaan we er 0,1% op vooruit volgens het kabinet.

McStuiver | 22-09-21 | 10:13 | 2

Ik geloof het voor 0,1%

Sitting_targets | 22-09-21 | 10:15

Mijn salaris stijgt 1%

Dr.Platypus | 22-09-21 | 10:20

Mijn woning is van 550.000 in 2019 naar 700.000+ gegaan. Ik ben zo blij dat ik de stap naar vrijstaand heb gemaakt. Er staat ook niks te koop in mijn wijk voor maanden, terwijl er een stuk of 100 woningen staan. Ook onder de paar honderd twee onder een kappers is niks te koop gekomen. Als er wat te koop komt dan is het binnen 2 weken weg. Kennelijk zijn er zat mensen die het kunnen betalen.

GPZ550 | 22-09-21 | 10:11 | 4

De helft van NL staat onder water , er moet maar een klein beetje mis gaan en dan helpen de zwaarste pompen niet meer .
Het kruikje gaat altijd zolang te water tot het breekt .

likmegaties | 22-09-21 | 10:28

@J.Cash | 22-09-21 | 10:45: mijn cash wordt steeds minder waard. De inflatie ligt boven de rente die ik krijg.

GPZ550 | 22-09-21 | 15:20
▼ 1 antwoord verborgen

Er zijn dus in Nederland heel veel mensen met geld c.q. krijgen een beste hypotheek anders kunnen die prijzen niet extreem hoog zijn. Wordt gezellig als te zijner tijd de rente gaat stijgen waardoor de prijzen gaan dalen en mensen die nu een huis kopen gaan scheiden. Veel plezier met je , alles draait om m'n huis, leven.

Bibop | 22-09-21 | 10:09

In Turkije staat al een hele groep Afghanen te wachten om een huisje in Nederland te betrekken..
Ze zijn allemaal gevaccineerd dus waar wachten we op? Kunnen we niet een luchtbrug regelen anders moeten ze weer rubberbootjes charteren. Hoe gaat het intussen tussen Afrika en Europa? Worden er nog steeds migranten uit de zee gepikt?

P47Thunderbolt | 22-09-21 | 10:09 | 2

*opgepikt

P47Thunderbolt | 22-09-21 | 10:11

Antwoord op uw vraag hier: sea-watch.org/

theo-is-dood | 22-09-21 | 10:30

Je kunt van Rutte en zijn VVD zeggen wat je wilt, maar ze hebben hun doel wel bereikt.

jemagookniksmeer | 22-09-21 | 10:07

Het enige dat bij mij door het dak gaat is de afvoer van de cv en een pijp van de luchtmachine.

Leptob | 22-09-21 | 09:58 | 1

Helaas 3 pijpen bij mij thuis, cv, luchtafzuiging en standpijp

Zuma | 22-09-21 | 10:00

Zo'n datsja van Halbe kopen lijkt straks zo gek nog niet.

B.Spiritus | 22-09-21 | 09:56

Instroom van migranten helpt niet, maar zolang wij maar blijven denken dat dit de oorzaak van het woningtekort is, doet de regering niks. Het is de marktwerking, de decentralisatie naar gemeenten, geldzucht van makelaars en projectontwikkelaars en de verhuurdersheffing die deze probleem hebben veroorzaakt. Migratie helpt niet, maar laat je niet afleiden van waar de werkelijke oorzaken liggen.

Bigi Bana Boy | 22-09-21 | 09:55 | 11

@Bigi Bana Boy | 22-09-21 | 10:22:

Dus als er geen vrije markt is door decennialang wanbeleid van de overheid, dan is dat de schuld van de vrije markt?

Verrek, zo had ik het nog nooit bekeken. Zou ik zelf ook nooit op gekomen zijn.
Best leerzaam die VPRO.

Dandruff | 22-09-21 | 12:43

@Dandruff | 22-09-21 | 12:43: Ik heb nogmaals die docu van de VPRO helemaal niet gezien. Maar jullie vaste riedeltje van dat er nog meer markt moet komen ken ik nu wel. Vlucht naar voren noem ik dat. Net een eerste Wereldoorlog generaal die geloofde dat je hij na vijf mislukte bloedige aanvallen met de zesde wel succes zou hebben. Het werkt niet die markt van jou. Open je ogen een keer.

Bigi Bana Boy | 22-09-21 | 12:53

@Bigi Bana Boy | 22-09-21 | 12:53:

Maar er is geen vrij markt.

Wat jij feitelijk zegt is dat UFO'S verantwoordelijk zijn voor het huizentekort. En als ik zeg dat ik geen UFO'S zie dan klaag je "dat riedeltje ken ik nou wel". Niet echt sterk.

Dandruff | 22-09-21 | 14:15
▼ 8 antwoorden verborgen

Kan iedereen die denkt dat NL wordt overspoelt met 'massaimigratie' de omschrijving goed lezen? Het gaat om brutoaantallen. Inclusief herhaalde aanvraag, hervestiging en herplaatsing. Deze aantallen zijn dus al eerder verwerkt. Bovendien is dit getal inclusief nareizigers. Het is niet zo dat deze er later nog een keer bijkomen. Netto komen er ongeveer 25.000 asielzoekers naar NL. Op een bevolking van 17.000.000 is dat peanuts.

Red shirt | 22-09-21 | 09:53 | 8

@Acidstain | 22-09-21 | 10:04:
Ik woon in een net dorp rond Antwerpen waar veel Nederlanders wonen.
Het straatbeeld verandert per maand. Bushaltes vol
negers en jonge Noord-Afrikanen.
Er is zelfs al een burka gesignaleerd in de lange winkelstraat.

J.Cash | 22-09-21 | 10:52

Sorry maar dat is bulls wat je roept. Het stapelde alleen sneller door t stikstof beleid maar er was al een tekort.

Cable | 22-09-21 | 11:24

@Red shirt | 22-09-21 | 10:05: Je hebt gelijk, vorig jaar was er nog een overschot in betaalbare woningen (proest)

Heelsum | 22-09-21 | 14:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Leuk voor de WOZ waarde...

Nuchternederland | 22-09-21 | 09:52 | 1

Net boven de miljoen ga je de villatax betalen, niet dat de meeste mensen nu al in een rijtjeswoning van meer dan een miljoen wonen.

In de Randstad, en dan met name in de rustige groene blanke wijken van steden in, of in de directe omgeving van Amsterdam/Rotterdam/Den Haag, kan je met deze cijfers uitrekenen dat je ergens 2030-2035 wel die miljoen gepasseerd kan zijn:

www.eigenhuis.nl/actueel/nieuwsoverzi...

Met name voor de nu 48-58 jarigen wordt het naast het niet genoeg stijgen van het CAO loon, een lager pensioen, steeds verder uitgestelde AOW, stijgende zorgkosten, wel een ding om rekening mee te houden.

BadPatNL | 22-09-21 | 10:18

Gelukkig heeft onze Gravinfluencer Eloise een huisje kunnen bemachtigen in Amsterdam. Uiteraard heeft ze daar jarenlang hard voor gewerkt bij de Appie Heijn en dat allemaal zuinig opgespaard, zodat ze op haar 19 een appartement kon veroorloven. Wat fijn voor de boven ons gestelde, dat dit soort sores aan hun voorbij gaat. www.ad.nl/wonen/gravinfluencer-eloise...

Abject | 22-09-21 | 09:49 | 3

Die heeft gewoon gebeld met pandjesprins Bernhard.

HankHill | 22-09-21 | 09:53

Jaaa een hele uitdaging met de Amsterdamse huizenmarkt, gelukkig had oom Bernhard nog een woning beschikbaar.

usb stok | 22-09-21 | 09:56

@usb stok | 22-09-21 | 09:56: Hoeveel kinderen daar verwekt zijn...

Acidstain | 22-09-21 | 10:16

Van Oef moest vroeger ook gewoon eerst sparen voor zijn eerste huis. Hoeft dat tegenwoordig niet meer?

van Oeffelen | 22-09-21 | 09:49 | 5

Zeker moet dat vandaag de dag ook nog. Maar de verhouding jaarloon / woningprijzen zijn nu een stuk schever dan in de tijd van van Oeff.

Plaque-doctor | 22-09-21 | 10:06

@Red shirt | 22-09-21 | 09:59: Jezus, arme kids, wat een crisis!

Ik besef opeens dat ik geen greintje mededogen voor ze voel, bepaalde keuzes hebben nu eenmaal consequenties...

BadPatNL | 22-09-21 | 10:31

@Red shirt | 22-09-21 | 09:59: Een beetje appartement in Moskou kost net zo veel of meer dan in Nederland. Dus verkoop die m2 daar en koop een pandje voor ze in Nederland. Niet zeuren.

Graaier | 22-09-21 | 11:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Er kan eenvoudig weg niet bijgebouwd worden om de ‘bevolkingsgroei’ bij te benen omdat verstening van Nederland de grootste invloed heeft op het klimaat.
En klimaat is in NL een ( haha ) heilig huisje.

Ambiorix | 22-09-21 | 09:48 | 1

Slechts 15% is versteend en dat is slechts 2* meer dan er natuur is. Voor antropocentristen zit er vast nog wel veel rek in om zeg eens bijvoorbeeld 8 keer meer steen dan natuur te hebben

Dr.Platypus | 22-09-21 | 10:19

Dit komt nu iedere week in het nieuws en dan volgen er straks maatregelen ofzo?

djs | 22-09-21 | 09:45

Waar zijn de demonstraties tegen de asielpolitiek? Dat durven we niet, nog steeds bang om door de linksmens als een slecht iemand te worden weg gezet.

Crusher | 22-09-21 | 09:45 | 3

Ik doe mee, bivakmuts op en vrijgeleide mee.

Acidstain | 22-09-21 | 09:58

Omdat ze te druk bezig zijn met drugs te maken voor de Linksmens.
Er moet ja Brood op de plank komen.

captain-caveman | 22-09-21 | 09:59

Inderdaad, hoe lang gaan we nog door om de hele wereld maar zielig te vinden.
Niet alleen geven de grote aantallen instromers problemen, ook de cultuur die ze meenemen strookt niet met de onze en zo worden hier parallelle samenlevingen gecrëeerd. De samenraapsels waar Rutte iedere keer mee komt opdraven en kabinetten noemt komen niet op voor de belangen van de NL'ers, nee, ze maken de problemen nogal wat groter met fictieve problemen zoals stikstof, pfas en CO2. Bakken met geld gaan naar subsidie- en praatclubjes die met nog debielere 'oplossingen' komen zoals ouderen uit hun huizen jagen en wat al niet meer.
Gemeenten (ook overheid) drijven de grondprijzen dermate op dat ook dat niet meer te betalen is. In de afgelopen 40 jaar is dit land verworden tot een kutland voor de NL'ers, maar ook een walhalla voor de allochtonen.

DRUCKIE1 | 22-09-21 | 10:02

De huizenprijs wordt niet zozeer hoger, het bedrag dat je moet lenen van een bank (die dit geld gratis kreeg van de ECB) wordt alleen hoger.
De EU heeft de ECB zelf de opdracht gegeven de euro waardeloos te maken, en dit beleid is zeer succesvol tot nu toe. De werkelijke inflatie giert omhoog.

funda | 22-09-21 | 09:43 | 2

Die eerste zin is onzin. En, bij het begrip inflatie hoort eigenlijk ook dat de lonen navenant stijgen. Maar dat valt tegen. Mensen zonder eigen huis worden tegenwoordig echt armer. De huidige jeugd is de eerste naoorlogse generatie die armer wordt.

Sitting_targets | 22-09-21 | 10:14

@Sitting_targets | 22-09-21 | 10:14: Dat is nu echt onzin "dat dat erbij hoort" en dat zie je nu dus ook. Voor terugbetalingen gelden geen vastgelegde rechten.
Huizen worden per maand goedkoper, als je ca 5% rente korting op de hypotheken meetelt. Ze zijn luxer en 'gekeurmerkter' dan ooit.
Nadeel is dat jemet je hypotheek je leven lang in de schulden zit, als het je niet lukt eruit te komen. En die kans wordt steeds groter terwijl de overheid je uitmelkt.

De jeugd wordt armer ja, maar voor zover ik kan zien interesseert het ze niet, begrijpen ze het niet, of willen ze het niet begrijpen. Monetair beleid wordt bewust niet op scholen gedoceerd en bewust zoveel mogelijk uit het leesbare nieuws gehouden. En het werkt; de werkelijke bom onder onze samenleving tikt rustig verder.

Op usdebtclock dot org kun je ook Nederland opzoeken.

funda | 22-09-21 | 12:23

Als alleenstaande mid twintiger is het onmogelijk om een huis te kopen, met een flinke zak spaargeld is het zelfs lastig. Al die jaren sparen tegen de prijsstijgingen staat niet in verhouding. Wat een kudt tijd om in te leven, en huidige kabinet is ook nog een zooitje ongeregeld. Ondertussen krijgen we jaarlijks een stad als Roermond erbij aan economische vluchtelingen. Gadverdamme.

luukeeeeeert | 22-09-21 | 09:42

Het duurde even voor ik het door had. Tekort aan huizen, cash geld weg, qr code, hogere belastingen door groene revolutie. Over 10 jaar bezitten we niets meer en is er totale controle. Volgens mij word ik een wappie.

littlelebowsky | 22-09-21 | 09:41 | 1

Och een verwarde meer of minder maakt niet uit.
Zolang je maar met een fles bier naar mensen i.p.v. kruisboog blijtf zwaaien is het zo erg nog niet.
Proost #jesuiswappie.

captain-caveman | 22-09-21 | 10:02

Wie heeft er een linkje naar informatie over dat Deense asielmodel? In het Engels of Duits?

theo-is-dood | 22-09-21 | 09:40

Het is een combinatie van factoren wat zorgt voor de druk op de woningmarkt. Zolang er heilige huisjes zijn binnen alle partijen waar men niet durft aan te tornen en te benoemen. Ik denk aan minder immigratie(zowel asiel als arbeidsmmigranten) of vertragende stikstof regels wat vlotte bouw tegenhoud. linkse partijen, ze durven het niet te benoemen. Een prachtig voorbeeld van cognitieve dissonantie. Daarnaast zijn er natuurlijk nog tal van factoren welke aan moeten worden gepakt wil men structureel iets veranderen zoals huizen melkers, lage rentes eigenlijk gratis geld.

Propositie | 22-09-21 | 09:39

Mondiaal moeten asiel zoekers worden ingeloot. Waarom alleen naar de Westerse landen en niet ook Uganda of Suriname? Weigeren moet niet mogelijk zijn, zoals een groep Syriers dioe hun neus optrokken voor Peru.
Take it or leave it. Asiel loterij.

Watjeszijnhet | 22-09-21 | 09:37 | 1

Zie: Frans-Guyana (Frans: Guyane) is een Frans overzees departement aan de noordkust van Zuid-Amerika. Het is het grootste gebied van de Europese Unie buiten Europa. Het grenst in het westen aan Suriname en wordt verder omsloten door Brazilië.

Goed lezen, Frans-Guyana (Frans: Guyane) is een Frans overzees departement aan de noordkust van Zuid-Amerika. Het is het grootste gebied van de Europese Unie buiten Europa.
Met andere woorden, juridisch gezien kan de EU asylanten opvangen op Europees grondgebied. Terwijl dat grondgebied búiten Europa ligt.
Daar in Frans-Guyana is ruimte genoeg, en het Franse vVreemdelingenlegioen heeft er een legerbasis. Het Legioen kan zorgen voor barakken, gezondheidszorg en ordehandhaving.

theo-is-dood | 22-09-21 | 09:45

Immigratie is een oorzaak, ja. Maar vlak ook het faalproject dat Euro heet niet uit. Zuid-Europese landen moeten schulden maken om te overleven, en daarom houdt de ECB de rentes kunstmatig laag. Spaarders en beleggers - en denk daarbij ook aan pensioenfondsen - moeten hun geld weghouden van investeringen met die lage rente, en steken hun held liever in vastgoed, waar de rendementen veel hoger liggen. Dus nog meer vraag naar woningen, en daarmee exponentiële prijsstijgingen. Zie ook www.geenstijl.nl/5161154/geldblog-ste...

Maar van alle kanten zijn de exploderende huizenprijzen het gevolg van een te grote, megalomane overheid waar het irrationele wensdenken regeert.

Professor Superhirn | 22-09-21 | 09:29 | 1

Is natuurlijk niet de schuld van de Euro, de Amerikaanse Fed en de centrale bank van Japan doen precies hetzelfde, met extreem lage of zelfs negatieve rentes. We zitten mondiaal in een soort eindtijdkapitalisme, waarin alleen nog met gratis geld de welvaart (op papier) kan worden opgepompt. De werkelijke welvaart is sinds eind jaren '70 niet meer gestegen, sindsdien zijn vooral vrouwen meer gaan werken, en kwamen de centrale banken met hun trukendoos.

Festen | 22-09-21 | 09:46

Wat mij betreft is Nederland vol en ik ben dan ook tegen meer huizen bouwen. Er moeten niet meer huizen komen maar minder mensen.
Het vervelende is dat het huidige beleid van subsidies en voorrangsregelingen ervoor zorgt dat de verkeerde mensen vertrekken. Laten we daarmee stoppen en de markt het probleem op laten lossen. Mensen die hier dakloos worden zullen vanzelf vertrekken naar andere landen en nieuwelingen zullen besluiten hun geluk elders te gaan beproeven.

C1O2 | 22-09-21 | 09:29 | 5

Helemaal mee eens. We moeten veel meer inzetten op minder mensen in ons land en dan denk ik met name aan:
Remigratie van lieden die toch een hekel hebben aan onze cultuur of zich nog steeds burger van het herkomstland voelen.
Daarnaast alle IT-expats werkvergunning intrekken, want covid heeft toch wel aangetoond dat IT werk uitstekend online kan.
Asielbeleid op de schop, alleen nog maar tijdelijke opvang in asielcentra tot het herkomst land veilig is; maar geen Nederlanderschap, geen inburgering en geen recht op een woning. Onderdak voedsel en basis medische zorg in opvangcentra en verplicht uitzetten als Nederland vindt dat het veilig is.

Franker | 22-09-21 | 09:44

Google “Remigratieregeling”.
Er bestaat allang een regeling die had kunnen zorgen voor een uitstroom van uitkeringsontvangers naar hun geboorteland.

Maar omdat die groep Gratis hun niet-volledige AOW krijgt aangevuld, is er geen enkele prikkel om te vertrekken uit Nederland.
Zie: “ Woont u in Nederland en heeft u geen of geen volledige AOW? Dan kunt u een aanvulling krijgen als u weinig of geen inkomsten of vermogen heeft. Deze aanvulling noemen we aanvullende inkomensvoorziening ouderen (AIO).”
Link: www.svb.nl/nl/aio/wat-is-de-aio-aanvu...

theo-is-dood | 22-09-21 | 10:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Op een afdoende pensioen reken ik al niet meer. Op een AOW waarop pensioen niet in mindering gebracht wordt ook niet.

Blij dat ik over een paar jaar het huis kan splitsen in twee delen en het vakantiehuis aanhoud. Toch nog een pensioen. Nou maar hopen dat geld niet in sneltreinvaart ontwaard.

Nostra da Mus | 22-09-21 | 09:29

You will own no house and you'll be happy.

Reebensteeltje | 22-09-21 | 09:28

Dit gaat toch over koophuizen? Koophuizen zijn al decennia op veel plekken niet te betalen voor twee-verdieners. Wat dit te maken heeft met immigranten snap ik dus niet. Zelfs hoogopgeleide vluchtelingen zijn meestal aangewezen op de 'mindere' baantjes als ze al werken en kunnen zich dus echt geen koophuizen veroorloven. Dan kom je dus terecht bij sociale huurwoningen en dat is inderdaad een kindje van partijen op links. De harde realiteit is gewoon dat oudere mensen langer thuis blijven wonen vaak zelfs nog in 1 gezinswoningen. Dit heeft als gevolg dat starters zonder een topsalaris simpelweg geen mogelijkheid hebben om te kopen of te huren. En dit weer vooral in de randstad. De grenzen dicht gooien voor alle migranten is ook weer een kort-door-de-bocht 'oplossing' want dat lost niets op. Ergens in 2030 o.i.d. moeten zo'n 4 werkenden het AOWtje betalen voor de boomers en oudere gen-X. We hebben geen natuurlijke demografische groei meer om dit houdbaar te houden. Kort gezegd we hebben Polen, Tsjechen of eigenlijk iedereen nodig die maar kan en wil werken om het sociale stelsel te behouden. De enige manier om de woningnood op te lossen is door betaalbare koopwoningen te bouwen voor starters, en heel veel ook EN heel veel sociale huurwoningen bouwen en/of opkopen bij louche investeerders.

Dat is een linkse hobby. Stem dus links van D66 als je dat wil veranderen. Geert of Baudet gaan het niet voor je regelen. Niet in de laatste plaats omdat veruit de meeste mensen niets moet hebben van die partijtjes en ze nooit iets zullen bereiken.

GrandMechantLoup | 22-09-21 | 09:28 | 4

In 2040 betalen ongeveer drie werkenden de AOW. Die je tegen die tijd vanaf je zeventigste levensjaar krijgt.
Door de toename van het aantal AOW-ers ten opzichte van het aantal mensen dat daarvoor moet betalen, moet elke werkende een groter deel van zijn inkomen inleveren. Bij de introductie van de AOW in 1957 was er één AOW’er op 6,3 werkenden. In 2020 is dat teruggelopen naar 3,4 werkenden en in 2060 is dat zelfs nog maar 2,8 werkenden.
De betaalbaarheid van de AOW komt dus in gevaar doordat er in verhouding heel veel ouderen zijn.

theo-is-dood | 22-09-21 | 09:49

De mythe die ons door links al decennia wordt voorgespiegeld door een koppeling te leggen tussen immigratie en aow is een stukje uitgekauwd kauwgom dat op de stoeptegels in de buurt van stations als een rond vlekje te zien is. Immigratie kost ons tientallen miljarden per jaar bovendien importeren we een 5e colonne die nog veel gevaarlijker is. Kortom. Hou op met dit soort onzin te verkondigen.

Tiscali-2 | 22-09-21 | 10:02

@theo-is-dood | 22-09-21 | 09:49: daarom is het zo jammer dat we het coronavirus niet even lekker doorlaten razen. Dat brengt een hoop balans in ons demografische waterhoofd.

-PR- | 22-09-21 | 10:12
▼ 1 antwoord verborgen

Huidige sociale regelingen stimuleren dat mensen apart blijven wonen. Dat moet anders. Huizen worden nu niet goed benut, veel gezinswoningen met maar 1 bewoner.
Senioren blijven in grote huizen wonen omdat de hypotheek is afbetaald. Maak het aantrekkelijk om te verkassen.
Landbouw moet minderen dus pak vijf procent van landbouwgrond en bouw daar huizen.

euroka | 22-09-21 | 09:28 | 3

Jaag oma haar huis uit. Boeren van het land. En doe dat over 5 jaar weer. Bevolkingsdichtheid NL: 2000 inwoners per km2. We komen er wel.

Sitting_targets | 22-09-21 | 09:30

Landbouw moet niet minderen en de overheid mag van mij best wel 5% van je salaris pakken. Ja, ik woon alleen in een 5 kamer woning. Zorg jij ervoor dat iets fatsoenlijks ervoor terug kan krijgen?

Mr_Pikibelly | 22-09-21 | 09:31

En de huurbazen, buitenlandse investeerders, pandjesbazen en huisjesmelkers riepen in koor: You will own nothing (and pay us € 2500 rent every month for a focking little doghouse) and will be happy about it!

Mark zit te Dutten | 22-09-21 | 09:26 | 1

Het is een symptoom: normaal gesproken springen mensen als iets veel winst oplevert er op en dan daalt de winst vanzelf. Omdat er geen markt is werkt deze regulering niet meer en blijven de prijzen lekker hoog. Bij meer huizen zouden nl. de prijzen vanzelf dalen.
De prijs is hoog door oplopende milieukosten bij de bouw, te hoge grondprijzen door gemeenten enz enz.

Nichtsneues | 22-09-21 | 09:35

Doe nog maar 1.200 inreizigers per week erbij, en waar laten we die dan?

COA locatie Ter Apel zit vol en asielzoekers moeten worden ondergebracht in Heumensoord.

En de politiek ziet niet dat dit niet zo door kan blijven gaan?

Wijze uit het Oosten | 22-09-21 | 09:25 | 2

Nee. Dat zien ze niet. Ze worden verblind door een soort van inclusiviteitsbrilletje, ze zien geen ene klote, behalve die verrotte ideologie...

Zwezerik | 22-09-21 | 09:27

Varkens en koeien uit de stallen, gelukzoekers met hun broedsels erin. Soort van intensieve menshouderij die uiteraard geen stikstof uitstoten in de hoofdjes van het welkomstkoortje.

B.Spiritus | 22-09-21 | 09:50

Een goed artikel! Met argumenten die je helaas in de hedendaagse politiek nauwelijks hoort. Bijna alle partijen in de Tweede Kamer wil nog meer overheidsbemoeienis op de woningmarkt. Dat gaat het probleem niet oplossen het zal eerder erger worden.

Xbitt | 22-09-21 | 09:47

heimwee naar de jaren 80. Wat een weelde was dat, En nu? Het lijkt wel of het land op zijn laatste benen loopt. Tijd voor een reset. Begin eerst durven schijt te hebben aan de stikstofregels van de EU. We zijn de grootste netto betaler. Kijk maar hoever we kunnen gaan.

yeps | 22-09-21 | 09:24 | 3

Heimwee naar rente van 9% en meer?
Toen kon je ook bijna geen huis financieren.

nuchterbekeken | 22-09-21 | 09:30

@nuchterbekeken | 22-09-21 | 09:30: Nu is de rente zo laag dat het systeem vastloopt. Geld zoekt een renderende plek en dat is nu dus de huizen'markt'. Er is vrijwel alleen vraag en nauwelijks aanbod, dankzij regelgeving en belastingen. Dus krijg je hoge prijzen.

De Europese centrale bank houdt de rente laag om de schuldencultuur in Z-Europa op de been te houden en dus verandert er daar niets. Oneindig op de pof leven kan niet maar dat besef is er helemaal niet.

Nichtsneues | 22-09-21 | 09:39

@nuchterbekeken | 22-09-21 | 09:30:
Toen konden een startende twintigers zich desondanks een premie A, B of C woning makkelijk permitteren. Kosten tussen HFL 100.000 tot HFL 175.000. Hutten die thans grif 3 tot 5 ton in eurootjes opbrengen.

B.Spiritus | 22-09-21 | 09:46

Deze gekte wordt een nachtmerrie als de rente weer zou stijgen tot 5% of meer. Dan zakken de huizenprijzen als een lek schip, gaan heel wat huizen onder water komen te staan, en huiseigenaren failliet. Ik heb nog 12% rente meegemaakt....

L.E. Raar | 22-09-21 | 09:24 | 5

Moet je eens kijken hoe sommige makelaars de mensen risico laten lopen. Kan die makelaars niets schelen. Die zijn binnen. Dat mensen in de schuldsanering komen kan ze niets schelen.

AdvocatusDiaboli | 22-09-21 | 09:31

Maar op een Roparco-bankrekening kreeg je toen 10 procent rente...

Colin.Fart | 22-09-21 | 09:31

Iemand die nu een huis koopt kan natuurlijk de rente 30 jaar vast zetten. Daarna een aantal jaren flink aflossen, wie doet je wat.
Heb je al een hypotheek eventueel met relatief hoge rente dan lijkt het me verstandig om eens te onderzoeken of oversluiten of rentemiddeling een optie is

Heelsum | 22-09-21 | 11:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn er hier ook daklozen in de panelen?

Leptob | 22-09-21 | 09:21 | 1

hier niet bij Joop wel

yeps | 22-09-21 | 09:29

Maar waarom neemt de overheid geen maatregelen? En als het kabinet het niet kan/wil waarom komt geen enkele partij met (een) initiatiefwet(ten)? Kan de overheid zich misschien aan artikel 22 Grondwet houden?

Vula | 22-09-21 | 09:18 | 2

Stijgende huizenprijzen zijn een verkapte belastingverhoging. Er hangt belastingtechnisch van alles aan de huizenprijs. Eigenaren van een koophuis merken dat direct en van een huurhuis indirect via een huurverhoging.

Sqbar | 22-09-21 | 09:24

De overheid neemt al 30 jaar maatregelen op de woning- en geldmarkt. Waarschijnlijk is dat het grootste probleem.

Graaier | 22-09-21 | 09:25

Nederlandse overheid en de vastgoedlobby naast elkaar:
'Komt u maar binnen, buitenlandse investeerders, komt u onze bevolking maar uitwringen. Ze kunnen geen kant op hier namelijk. We hebben er 30 jaar aan gewerkt met laten opkopen van sociale woningbouw en koopsubsidie en tweeverdieners gek maken en beloven dat ze geen risico lopen, maar het woningtekort is eindelijk voor elkaar. Gaat u gang.
De makelaars zullen uit eigen winstbejag de Nederlander aanzetten tot het nemen van de idiote financiële risico's met familiekapitaal en desnoods crimineel geld. Als de prijzen ooit dalen, is dat uw probleem niet.
Wij van de VVD doen intussen of het heel erg is en dat het niet aan de vrije markt ligt, dan kunnen we daarmee scoren.'

AdvocatusDiaboli | 22-09-21 | 09:18

Klassieke fomo denk ik. Iedereen buitelt over elkaar heen een huis te kopen. Laatste crisis op de woningmarkt was nog geen 10 jaar geleden. Toen waren er kennelijk geen huizen tekort. Ik zie de geschiedenis zich nog wel herhalen.

BobDobalina | 22-09-21 | 09:17 | 7

@Glasgow Argus | 22-09-21 | 09:20: in de jaren ervoor was er ook een ‘huizentekort’.

BobDobalina | 22-09-21 | 09:27

@BobDobalina | 22-09-21 | 09:27: Toen ik mijn 2e woning in 2010 kocht, raakten ze de huizen aan straatstenen niet kwijt of met verlies. Toen was er echt geen huizentekort. Maar ja, sinds 2015 is er natuurlijk wel een redelijk grote instroom geweest van huizeneisers.

FrankVeer | 22-09-21 | 09:37

10 jaar geleden was er inderdaad geen huizentekort en gingen de huizenprijzen onderuit. Nog maar 10 jaar geleden.....en kijk nu.

Pietie | 22-09-21 | 15:31
▼ 4 antwoorden verborgen

Nu maar hopen dat het kabinet niet de aanvechting krijgt 'cadeautjes' aan de burger te geven om diens koopkracht te 'versterken', dan schieten per 2022 de prijzen van energie, ozb, huren en allerlei consumptieartikelen ook verder omhoog. Zo gaat het ieder jaar, het besteedbaar inkomen van huishoudens staat al decennialang stil.

Schulzie | 22-09-21 | 09:17 | 5

@Sitting_targets | 22-09-21 | 09:26: De rentemarge is historisch laag. En de ECB verplicht de banken om extra Eigen Vermogen aan te houden, juist vanwege de absurde risico’s op de Nederlandse huizenmarkt.

theo-is-dood | 22-09-21 | 09:29

@Sitting_targets | 22-09-21 | 09:26: Plus dat de winstgevendheid van niet-financiële corporaties steeds minder bij huishoudens terechtkomt. Vandaar de bekende 'kloof'.

Schulzie | 22-09-21 | 09:30

Besteedbaar inkomen staat sinds 2001 stil

Pieter Breydel | 22-09-21 | 09:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Goh, weer zo'n 'ramp' waar de overheid moet gaan ingrijpen. Net zoiets als klimaat. Daar moeten boeren voor wijken. Zodat de huizenprijs weer kan zakken? Of gaat de overheid Prins Bril een akkerland toespelen zodat hij daar ook huisjesmelker kan gaan spelen. Lijkt wel GTST, elke keer weer een cliffhanger.

upbeat | 22-09-21 | 09:17

De tijd van premie A en premie B komt nooit weerom. Wagenwijd openstaande grenzen voor asielsimulanten en andere freeloaders, en ridicule regeltjes voor hun huisvesting, is een van de grootste de oorzaken voor deze totaal onnodige crisis. De andere is de idiote CO2 gekte. Gladjakkers die winst maken op debiel hoge huisprijzen kun je niks kwalijk nemen.

Conan de Rabarber | 22-09-21 | 09:16

In de categorie "goed nieuws" schreef het AD gisteren:

"Gravinfluencer Eloise van Oranje verrast haar volgers op Instagram vandaag met een bericht in haar stories. Daarin is te zien dat de jonge royalty een eigen huisje heeft in Amsterdam. Ondanks de moeilijke woningmarkt is het de 19-jarige dochter van prins Constantijn en prinses Laurentien dus gelukt om zich te vestigen in de hoofdstad."

Ondanks de moeilijke woningmarkt, die mede door de parasieten van Oranje tot over het kookpunt is gespeculeerd.

Maar, gelukkig, vandaag de aanvulling in de haringtest-krant:

"Inmiddels heeft Eloise opheldering gegeven over haar ‘eigen plekje’ en legt ze uit dat het huis niet door haar is gekocht. In haar Instagram Stories schrijft ze bij een foto: ‘Hey hey, ik zie overal dat mensen denken dat ik een huis heb gekocht, sorry voor de verwarring. Met eigen plekje bedoel ik dat ik een appartement heb met twee leuke vriendinnen en niet meer op campus zit."

Nee, niet De Speld.

Glasgow Argus | 22-09-21 | 09:14

Al dat gejank dat woningen duur zijn in Nederland begrijp ik niet. Gemiddeld verdiend de werkende Nederlander die een huis wil kopen (dus niet Jan Modaal waar AOW'ers en deeltijders ook bij horen) ongeveer 50.000 bruto. Tweeverdieners kunnen daardoor al snel 5 ton in een woning steken, tegen een belachelijk laag percentage van iets meer dan 1%. Wie doet je wat? Volgend jaar kan het nog steeds alleen kost het 20% meer. En het jaar daarna nog meer. Woningen zijn nog te goedkoop zolang de rente laag is en de grenzen wijd open staan voor welvaarstaatzoekers.

Graaier | 22-09-21 | 09:13 | 6

Gemiddeld? Kan je nagaan hoe het verdeeld is in Nederland.

AdvocatusDiaboli | 22-09-21 | 09:22

Van een jaarsalaris van 50.000 bruto houd je een kleine 3000 netto per maand over. Met partner wordt dat dat 6000 netto. Daarvoor kun je een woning kopen bij de huidige rentestand van ruim 500.000 euro.
Alleen, het modale salaris in Nederland is in 2021 36.500 bruto per jaar. Daarvoor kun je als tweeverdieners (modaal) een huis kopen van circa 350.000 euro.

Ad_Hoc | 22-09-21 | 09:31

@djs | 22-09-21 | 09:18: Ik beschrijf volgens mij de dagelijkse realiteit. Woningen worden momenteel met gemak voor vier ton verkocht, de rente is laag, de prijsverwachting is naar boven, het gemiddelde inkomen van een 45 jarige full timer is 50.000 met nog een beetje en de grenzen staan steeds wijder open. Afijn, we zullen zien wanneer een gemiddelde woning vijf ton kost. Modaal salaris is overigens een raar begrip waar categorieën inzitten die ik (je) niet verwacht, bijvoorbeeld gepensioneerden. Is dus lager dan wat een gemiddelde werknemer op de helft van zijn loopbaan binnenharkt.

Graaier | 22-09-21 | 09:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Er is een flink tekort aan woningen, waarbij migratie een rol speelt, maar b.v. ook meer huishoudens van 1 persoon. Olifant in de kamer is echter het rentebeleid van de ECB. Als de economie zo goed draait, dan is het complete onzin om de rente zo lang zo laag te houden.

De andere olifant moeten wel de zwakkere Euro-landen zijn. Zonder deze ECB-acties, zouden de renteverschillen tussen Duitsland en Zuid-Europa oplopen. Tot zover het idee dat de ECB onafhankelijk en een niet politiek instituut zou zijn.

StiekemeBunzing | 22-09-21 | 09:13 | 1

De lage rente is puur en alleen om zuid europa met giga schulden op de been te houden door schulden betaalbaar te houden en dat ze nieuwe schulden aan kunnen gaan. Hebben we gedaan om opnieuw solidair te zijn... het jammere is dat wij er last van hebben maar dat is weer is voor de goeie zaak.

Baksteenbakker | 22-09-21 | 09:19

De oplossing is niet meer, maar juist minder overheidsbemoeienis.

Sven Heinen, ex voorzitter MvA: 'Ik hoorde vorig jaar voor de verkiezingen veel beleggers met vastgoed in Amsterdam zeggen dat het college hen niet links genoeg kan zijn. Want hoe linkser het beleid, hoe meer sociale huurwoningen, hoe schaarser de koopwoningen, hoe hoger de prijzen.' AT5/Volkskrant januari 2019.

Tha Analyzer | 22-09-21 | 09:11 | 3

Ja joh alle sociale huurwoningen ook opdoeken, kopen ze die ook op.

Baksteenbakker | 22-09-21 | 09:12

Beleggers zijn dan ook niet geïnteresseerd in hoe mensen wonen. Maar in de winst van dit jaar.

AdvocatusDiaboli | 22-09-21 | 09:24

Inflatie in nederland de afgelopen jaren : 1.5%. Alsof je dat nog zou geloven.

Suncatcher | 22-09-21 | 09:11 | 1

De inflatie is minimaal 5% .

leo59 | 22-09-21 | 09:26

Dan zie je Ploumen op het journaal die staat te oreren over het feit dat ze overal in het land mensen spreekt die geen woning kunnen vinden. En dat terwijl links, waar ze toch een soort boegbeeld van is, al tientallen jaren golf na golf aan migranten en asielzoekers Nederland binnen laat spoelen. Veel hypocrieter zijn ze niet te vinden......

JP1973 | 22-09-21 | 09:09 | 1

Populisme, de PvdA dankt zijn bestaansrecht eraan.

K. Westergaard | 22-09-21 | 09:24

Als je trouwt in Nederland en je woont apart van elkaar krijg je dan urgentie bij de woningbouw?

Patje | 22-09-21 | 09:09 | 1

Nee.

Wijze uit het Oosten | 22-09-21 | 09:13

De overheid gaat nog 1 miljoen huizen bouwen, niet vergeten. Daarvoor is al 1 miljard uitgetrokken.

geerdt | 22-09-21 | 09:09 | 5

Drie (ehhh... een keer) keer raden in wiens zakken dat geld terechtkomt.

Waar-is-niets | 22-09-21 | 09:26

Die 1 miljard is voor de gemeentes kunnen ze mooi met projectontwikkelaars en speculanten van om de tafel. Beetje dom om te denken dat ze daar huizen van gaan bouwen.

Flow_Snake | 22-09-21 | 09:57

Verschrikkelijk... Een grote aaneen gebouwde steenklomp met voor de vorm wat groenstroken. Overal drukte, vervuiling en herrie en bevolkingsgroepen die langs elkaar heen leven. Waarom wil men dit toch zo graag ter linker zijde? En zeg niet dat het allemaal wel goed komt. Dit speelt al tientallen jaren en het is alleen maar erger geworden.

JP1973 | 22-09-21 | 13:49
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Peter_Snoeivreter | 22-09-21 | 09:08 | 19
▼ 19 antwoorden verborgen

Er is inmiddels wel oog voor de wooncrisis, een blind paard kon deze crisis al jaren geleden zien aankomen, maar er wordt nooit eens een normaal politiek debat gevoerd over hoeveel mensen we hier nog toe kunnen laten. Het is Wilders of onbeperkt grenzen open. Het lijkt wel of er niet meer smaken zijn. We zijn geen land meer maar een filiaal van Brussel.

osolemio | 22-09-21 | 09:07 | 2

We zijn zover gepolariseerd dat ik niet inzie hoe links nederland ooit tot die conclusie zou kunnen komen. Dat het zelfs voor de mensen zelf beter zou zijn als we hier eens duidelijk beleid zouden voeren. Het 'Deense Model' zeg maar. Durven ze niet. Liever lullen over allerlei megalomane megaprojecten zoals CO2 reductie, klimaat crisis en in vage termen over wooncrisis etc praten.

BBRDWR | 22-09-21 | 09:10

@BBRDWR | 22-09-21 | 09:10: Als links dat toegeeft, geven ze indirect toe dat Wilders het bij het rechte einde had. Dat zullen ze nooit doen. Nog liever halen ze een paar generaties autochtone Nederlanders over de kling dan toegeven dat ze fout zaten.

FrankVeer | 22-09-21 | 09:51

En toch zijn er groepen die recht hebben om binnen 3 maanden een sociale huurwoning te krijgen en gemeenten zijn verplicht daar aan mee te werken.
Helaas behoren U en ik niet tot die groep, maar wij moeten wel uit dezelfde vijver vissen dus voor ons worden de wachtlijsten alleen maar langer.

Osdorpertje | 22-09-21 | 09:05 | 3

Weet je wat de grootste groep is? Pas gescheiden blanke Nederlandse vrouwen met kinderen en een urgentieverklaring

YoMoms | 22-09-21 | 09:21

@YoMoms | 22-09-21 | 09:21:
Nee, scheiden is een eigen keuze. Door te scheiden heb je geen recht op een urgentie verklaring. Vroeger misschien, maar nu niet meer. Gescheiden vrouwen moeten maar hopen dat ze staan ingeschreven bij woningnet en voldoende inschrijfduur hebben opgebouwd en jaarlijks hun lidmaatschap (€10) hebben betaald.

Osdorpertje | 22-09-21 | 09:27

Eigen gescheiden vrouwen eerst?

Nuchternederland | 22-09-21 | 09:55

Ook dit gaat de politiek niet oplossen weten we nu langzamerhand wel. "Als is de ambtenaar nog zo snel de vrije markt achterhaalt hem wel" ......

Blonde Nel | 22-09-21 | 09:04

Mijn solidariteit is op mensen.

Ik zit in een pracht thuis en de kinderen zijn nog wel 12 a 15 jaar onder onze vleugels. Tzt geloof ik wel wat te kunnen regelen voor hen.

Onze hypotheek is pak hem beet 15% van onze netto inkomsten, LTV 40% en MW 750k. Heerlijk gevoel is dat... Gunde ik eerst iedereen.

Maar nu... Laat huizen, energie, auto, entertainment prijzen maar lekker door stijgen. Spaar ik wel een paar 100 minder per maand.

Zie mij maar als de Gulliver van de solidariteit.

Iedereen mag lekker klagen in een dikke wintertrui met dure gasprijzen voordat ze op weg gaan naar het ov (want geen auto) of met kinderen van 30 thuis.

Remi A. | 22-09-21 | 09:04 | 1

Ik ben zeer achterdochtig als een beroep wordt gedaan op ' solidariteit'. Verplichte solidariteit wel te verstaan.

DeCynischeAmbtenaar | 22-09-21 | 09:11

Zet als regering je kiezers democratisch klem; gestapelde afhankelijkheden creëren blijkbaar een voorspelbaar, betrouwbaar en gedwee kiesvolk en zo verdeeld links en rechts de poet.

28 | 22-09-21 | 09:02

Bizar hoe snel de stijging is gegaan. Daar kun je niet tegenaan werken of sparen.
Als je de mogelijkheid hebt om je huis te verkopen, doen en wel meteen.
En dan buiten de Randstad een mooi huis voor minder geld terug te kopen en fijn leuke dingen met de overwaarde te gaan doen. Ik kan het aanbevelen!

pibasso | 22-09-21 | 09:02 | 10

@DePsych | 22-09-21 | 09:21: Och kom, ik komt uit de Achterhoek (accent), heb 5 jaar in Maastricht gewoond (bijna een eigen taal) en woon nu in de Zaanstreek (nasaal accent). Vind het allemaal even mooi. Mooi toch al die dialecten en accenten, van noord tot zuid en van oost tot west.

FrankVeer | 22-09-21 | 09:54

@FrankVeer | 22-09-21 | 09:54: De rrrjjj vind ik bijzonder vervelend alsmede de rochel-g van "daar". Doot mich het sjoëne Limburgs maar!

Vanilla | 22-09-21 | 10:26

@Vanilla | 22-09-21 | 10:26: Ik ook. Eerlijk gezegd erger ik me groen en geel aan die rrrrjjjj. En ook aan bijv. i.p.v. hoog zeggen haug zeggen.

Pietie | 22-09-21 | 15:41
▼ 7 antwoorden verborgen

Wanneer je bedenkt dat de prijzen harder stegen dan bij de vorige crisis, (Je weet wel, die in Amerika begon met alleen maar stijgende huizen prijzen, wat gebakken lucht was) dan hoef je geen econoom te zijn om te bedenken wat hier gaat gebeuren.
Nu al medelijden met de starters die op twee salarissen een tophypotheek hebben.

Toetsenbordcomplex | 22-09-21 | 09:02 | 4

@cop-forrester | 22-09-21 | 09:06: dat is er al, al doen ze alsof er geen inflatie is. De geldvoorraad neemt toe met veel meer dan 10% per jaar en er staat weinig groei tegenover.

geerdt | 22-09-21 | 09:12

Geen zorgen, we hebben een man gekozen die democratie en rechtsstaat lachend opzij zet om de rekening van mensen die zich tot over hun oren in de schulden hebben gestoken, neer te leggen bij iedereen die niet bereid is geweest zulke financiële risico's te nemen.
Dat weten we ondertussen uit de praktijk.

jemagookniksmeer | 22-09-21 | 09:23

Klopt, die starters zijn niet te benijden.
Verder wat cop-forrester zegt, de gecreëerde schaarste is nog lang niet opgelost.

pibasso | 22-09-21 | 09:43
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
WellimHollander | 22-09-21 | 09:02 | 1

Blijf zitten waar je zit en verroer je niet.

BrutusBosch | 22-09-21 | 09:02

Iedereen rijk! Behalve de jongeren. Nou, wat gaan die stemmen? Lekker groen en pro massa-immigratie?

Deflatiemonster | 22-09-21 | 09:01 | 1

Wat me vaak opvalt bij jongeren is dat ze echt links zijn. In die zin van: anderen moeten veranderen, ik niet! Want ze willen maar wat graag alle milieuvervuilende gadgets, overal met de auto naar toe gebracht worden, op vakantie, hamburgers eten, etc.

DePsych | 22-09-21 | 09:19

Je euro wordt gewoon minder waard. Door kunstmatige lage rente wordt risico niet beprijsd.
Op naar een financiële crisis! Zin an!

De Blauwe Baviaan | 22-09-21 | 08:58 | 4

@MargauxGrandCru | 22-09-21 | 09:02: Waarbij geld drukken tegenwoordig niet meer dan een pennenstreek, ehhh... een paar computertoetsen indrukken is.

Waar-is-niets | 22-09-21 | 09:39

@MargauxGrandCru | 22-09-21 | 09:02: Kijk eens hoeveel euro's er sinds de eerste financiële crisis in Europa bijgedrukt zijn. Onder andere om de Grieken en Italië (met een gigantische goudvoorraad) te helpen.

Harry_Witkamp | 22-09-21 | 09:51
▼ 1 antwoord verborgen

Hier in mijn boreale woonplaats koste een rijtjeshuis twee jaar terug 150k, nu gaan ze voor meer dan 250k als warme broodjes over de toonbank.

eerstneukendanpraten | 22-09-21 | 08:57 | 2

Wie wil mijn uitgeleefde jaren zestig woning kopen in de randstad? Met oprit voor je elektrische kutauto. 750.000€. Bieden vanaf.

De Blauwe Baviaan | 22-09-21 | 09:02

Dat zou heel mooi zijn allemaal ware het niet dat je jezelf vervolgens nog blauwer betaald aan je nieuwe woning. Tel uit je winst!

Waar-is-niets | 22-09-21 | 09:41

Gelukkig wordt er proactief opgetreden door ons kabinet en zijn deze problemen vrij snel uit de wereld geholpen.

De klimaatplannen kunnen roet in het eten gooien, maar wat is nou belangrijker.....

Keutels | 22-09-21 | 08:57

Kan de belastingdienst straks lekker extra heffen over vermogen wat je nog niet op de bank hebt(pas bij verkoop maar je zal ook weer moeten kopen of particulier huren) maar wel in stenen.
De DNB plannen zijn er al...
www.wegwijs.nl/artikel/2021/01/dnb-wi...

steekmug | 22-09-21 | 08:55 | 2

Pure symptoombestrijding. Zo kennen we overheid weer.

Deflatiemonster | 22-09-21 | 09:05

Oh zeker. Dat huis gaat straks van Box1 naar Box3. Nadat het is afbetaald. Vervolgens betaalt u dan jaarlijks een Box3-belasting van ongeveer 1%. Vanzelfsprekend náást de Onroerende Zaakbelasting die u jaarlijks aan uw woongemeente mag afdragen. Solidariteit weetjewel

theo-is-dood | 22-09-21 | 09:39

Het houd niet op
..

nope | 22-09-21 | 08:55 | 3

Eens houdt het op.

Henri | 22-09-21 | 08:58

Alles houdt een keer op.

Harry.Langezwaal | 22-09-21 | 10:47

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com