Sinds invoering 11.600 boetes geen mondkapje in trein, maar niemand wilde handhaven
Live getikt vanuit de verzetscoupé
Afbeelding: Do is der Bahnhof
Ja mondkapje daarna weer schichtig over m'n kin getrokken natuurlijk want verzet is alleen leuk zonder consequenties. Maar goed, het forenzennieuws van hedenmiddag. Nu het recht op geen griep krijgen bovengeschikt is verklaard aan artikel 1 en artikel 11 van de grondwet is het hoogste tijd even stil te staan bij 's lands treinbeleid. Sinds de Verandering van Nederland zijn er zo'n elfduizendzeshonderd (11.600) boetes van 95 euro uitgedeeld voor het niet naleven van de voorgeschreven orthopraxie voor treinfiguranten. Maar dat ging dus blijkbaar zomaar niet, blijkt uit een NOS-WOB.
"De politie weigerde op te treden tegen mensen die geen mondneusmasker zouden dragen in het ov. (...) Over wie moest handhaven en op welke manier dat moest gebeuren, was binnen de overheid wekenlang onenigheid. Juristen waren het niet eens in welke wet de mondkapjesplicht moest worden opgenomen: de Wet Personenvervoer of in de corona-noodverordeningen (en later -noodwet). Dit bepaalde in hoeverre er opgetreden kon worden en of niet alleen buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's), maar ook agenten zouden kunnen handhaven."
Ja heel vervelend allemaal, maar uiteindelijk zijn ze eruit gekomen. "Na wekenlang gebakkelei werd halverwege mei een compromis gesloten: de mondkapjesplicht valt formeel onder de corona-noodverordening, maar het zijn de boa's die handhaven of de coronaregels van de vervoerders worden opgevolgd. In definitieve afspraken is vastgelegd dat zij een beroep kunnen doen op de politie als de boel dreigt te escaleren." Eind goed al goed en de staatskas 1,1 miljoen euro rijker.
Reaguursels
Inloggen"De politie weigerde op te treden" ??? Wat is dit voor flauwekul ?
De lat erover !
Ik heb liever dat de politie van onze belastingcenten dingen aanpakt die daadwerkelijk een probleem zijn.
Vinden ze zelf kennelijk ook.
@You-On-A-Gin | 20-09-21 | 00:07: Ik ook, maar als je als staat zo groot bent te vinden dat iets niet mag, dan moet je ook zo groot zijn dat te handhaven. Dat hoort erbij. En anders zeg je maar niks.
In 1e klas vaak geen hond te bekennen, dan draag ik geen mondkap. Een enkele keer alsnog geïnstructueerd een mondkap op te doen door de conducteur van dienst in een lege wagon; prima. Als het druk is doe ik hem meestal wel op uit mijzelf - ik gun mijn medemens immers een gevoel van (schijn)veiligheid. Hey, ik ben de slechtste niet. Op het station/perron loop ik overigens ook zonder mondkap. Nog geen last gehad van het SWAT boa NS security special ops team.
Omdat het verplicht dragen van een mondkapje in de OV op onzinredenen is gebaseerd, is de uitzondering ook onzin. Je hoeft je neus en mond niet te bedekken als je iets drinkt of eet. Regelmatig eet ik heel traag een boterham of drink ik heel langzaam een flesje leeg. Houdt mij aan de regels zonder dat ik zo'n onding op heb.
je bent een held
YOLO, een selfie zegt meer dan duizend woorden.
Live getikt bij Apeldoorn zeker? MSM zegt dat er een man is opgepakt wegens bommelding, wij weten natuurlijk beter...
Spartacus zit in de nor wegens niet dragen mondkapje...
Gewoon je baardje lichtblauw verven.
Weer zo'n dapper strijdertje.
Normale mensen zouden blij zijn als ze incognito het onrendabelenvervoer in konden gaan.
Tachtig jaar geleden reden de treinen wel. Nu alweer een complete chaos, de zoveelste deze week. Goed bezig NS met of zonder mondkap.
Ik hoop niet dat ze bij de brandweer binnenkort gaan soebatten wie moet blussen en wie het niet mag wegens verordeningen, maatregelen en noodwetten in verband met corona. Af laten fikken kan dan juridisch de beste optie zijn namelijk.
Waarom zou je een gezichtsmasker dragen als je ook gewoon Ivermectine bij het ontbijt kunt nemen, toch Spartacus?
Omdat het lastig ontbijten is met een gezichtsmasker op?
Jij - als paard - mag Ivermectine sowieso nemen.
Ivermectin…..
Dat is dat goedje wat al ruim 4,4 miljard keer is voorgeschreven voor mensen.
Meer nog dan Covid prikjes denk ik?
Corona is een verdienmodel. Net als de zorg.
En je geboorte en je dood.
Allemaal big business.
Voor je geboorte word er al aan je verdient.
Is er overigens een bericht geweest over die kudtreclame/tering-advertenties die ik gemist hebt?
Ik kan het niet helemaal plaatsen met hou de journalistiek advertentie-vrij, dus neem een premium?
Zo'n OV chipknip is voor mij al een onoverkomelijke horde, laat staan zo'n QR code.
Ben net in wat landen, winkels en terrassen geweest en nul controle.
Wel waren er wat Franco aanhangers die bij de hotel directie maatregelen vroegen tegen die vergeetachtige NL antimask figuren.
Kortom OV is voor ruifplebs dat controle en misère verdiend.
Verdient. Zelfs ruilplebs spelt beter.
Er was gemeld dat er een bommel-ding op het het spoor is. De boa's hebben uren zonder resultaat het gebied uitgekamd.
Ha... Precies moeders...!!
Zonder resultaat zou ik niet zeggen. Het heeft die BOA's toch maar mooi een paar uur bezig gehouden.
Ik ben al jaren geleden uitgekamt.
Nederland en handhaven.....voor een land dat "je maintiendrai" als wapenspreuk heeft een gotspe!
Was het niet "ik hou m'n hand op"?
Gelukkig is het met de controle/handhaving op die QR codes in de horeca beter geregeld. De overheid legt gewoon de gehele verantwoordelijkheid voor de handhaving neer bij de horeca-ondernemer, en het enige dat de overheid dan nog maar hoeft te doen is steekproefsgewijs met een paar undercover BOA's in een horecagelegenheid op die QR codes te controleren. En als 1 van de bezoekers dan geen geldige QR code kan overleggen dan hoppa, leg je de ondernemer in kwestie gewoon een vette geldboete op. Het geld rolt in het laatje, en op papier(voor de beeldvorming) is de veiligheid mbt corona in horeca weer gegarandeerd. Nee wat dat betreft is er wel geleerd van het OV.
Mag je Boa’s toegang tot je horecagelegenheid weigeren wegens geen reservering of niet correct gekleed?
@Sinterbikske
Maar ja, hoe herken je zo'n BOA als ze undercover komen, net als de Gestapo vroeger.
@VanBukkem | 19-09-21 | 17:56:
Otto Flick en z'n sidekick waren vroeger anders makkelijk te herkennen. Toch?
@VanBukkem | 19-09-21 | 17:56: Lombroso kop en trainingspak
Terwijl jullie heldhaftig verzet bieden aan de Kerona...
Komen ze in AUS met een documentaire over het lab. Trump schijnt iets explosiefs gezegd te hebben.
www.dailytelegraph.com.au/news/nation...
Trump
-Gaap-
@SterF... | 19-09-21 | 17:35:
Ik denk dat hij zijn mond voorbij praat en dat het onderzoek wat gebeurde in de VS bekend was, en mogelijk zelfs in opdracht van academici uit de VS. Obama heeft bepaalde Gain of Function onderzoek opgeschort, een wet die Trump heeft teruggedraaid.
Ik zou even opletten hier.
www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2...
In het artikel van The Lancet waarin de lab theorie werd verworpen, hadden 26 van de 27 peer review wetenschappers banden met het lab in Wuhan. Goed systeem zeg, dat peer review.
Dat is helemaal geen verzetscoupé maar een stiltecoupé, daar mag je je stem niet laten horen.
Verantwoordelijk minister van het CdA afwezig. Grapperhaus van die huwelijkspartij.
Nou Spartacus, nu heb je wat. Sta je vast bij Apeldoorn.
Apeldoorn... of all places.
Is Spartacus nu opgepakt? ;),
Getik(t)+taliban looks=bommelding?
www.telegraaf.nl/nieuws/59957992/stat...
Hier de hele middag groot scherm op het terras, eerst MotoGP gekeken erna voetbal en geen BOA of politie gezien. Zo kan het ook.
gokje, u bent vrijgezel?
"Het is maar een griepje" heeft helaas geleid tot een bonanza aan nieuwe mogelijkheden voor de overheid om mij als burger te knevelen...
Want daar zijn ze op uit! Net als de landheren in de middeleeuwen!
Hoe hou je het vol.
Dapper maar dan ook erg dapper zijn onder het juk waarin u leven moet.
"als de boel dreigt te escaleren" Je bedoeld: "als iemand weigert zijn factuuradres af te geven aan de BOA". Gezien de kans dat de politie andere prioriteiten heeft en wettelijk de controle niet door BOA's uitgevoerd mag worden is er dan een redelijke kans op geen boete.
Pas op! Er kan nog een vaccin komen.
Een bewaakte overgangsfase.
Ze hebben wel twee vaccins.
Wacht tot de gele ster gedoofd is,...
Mooi man, dat soms wel snel wetten aangepast kunnen worden en er gelijk discussie is over de uitvoering en handhaving.
Wetten en regels kun je nooit genoeg hebben. Als het om handhaving gaat, moeten we flexibeler, barmhartiger en niet het braafste jongetje willen zijn. #bvnederland #halsema
Tjongejonge. Wat een trieste verzetsdaad.
Bedankt voor uw bijdrage.
oh ja, volgens de televaag staat er trouwens een trein stil bij Apeldoorn en is daar politie bij aanwezig. Het zal zeker niet alweer om een mondkapjes boete gaan.
In Apeldoorn is een verdachte trein aangehouden.
Zie de Telegraaf.
Was ie op weg naar het oosten?
Duckstadkrant
Waar wordt de trein van verdacht?
@goedverstaander | 19-09-21 | 17:26: trein is loco.
@goedverstaander | 19-09-21 | 17:26:
De trein was iets op het spoor.
Ging sneller dan 100.
Was gibt's, mit das Bahnhof in Apeldoorn ?
Ontruimd, aldus de Telebelg (Wel een sensatie krant)..
En dan vervolgens die ‘sensatie’ hier herhalen. Man, man, man..
@Sinterbikske | 19-09-21 | 17:19: Het is maar hoe je zelf, subjectief, hieraan invulling geeft ..
De eerste vaccinatieruzie dode is een feit, het ophitsen werkt !
Bron?
@Cpt.Spaulding | 19-09-21 | 16:59:
Almelo…waar anders?
www.telegraaf.nl/nieuws/506308836/buu...
@Cpt.Spaulding | 19-09-21 | 16:59: Zal wel om die mensen in Almelo gaan.
Wel even er bij vertellen dat de anti-vaxx vrouw in dit verhaal degene was die de zaak op scherp zette, en het huiselijk geweld pleegde.
Tot de kerel er dus een keer klaar mee was.
Of past dat toevallig niet in je narratief?
@TeeJee | 19-09-21 | 17:03:
Wat heeft dat anti vaxx er dan mee te doen..
Madame Antivax zit nu op de thee bij een hoofdschuddende Darwin.
@neonreclame | 19-09-21 | 17:06: Helemaal niks.
Je doet het voor een ander.
@Malle moer | 19-09-21 | 17:09:
Klik maar even op dat linkje voor het hele verhaal. Wrijf daarna je 2 hersencelletjes even samen. Kijken of er nog iets slims uit gaat komen, al betwijfel ik het.
Wie doet die handhaving dan als je alles wegbezuinigd?
BOA's worden niet wegbezuinigd. Die doen klakkeloos wat hun wordt opgedragen.
Nederland, land van kruideniers, dominees , laffe wegkijkers en incompetenten zo langzamerhand.
En wappies. Je vergeet wat men in Nederland "strijders" noemt.
Sowieso treurig dat handhaving nodig is om mensen een mondmasker te laten dragen in de trein. Kinderachtig.
Sowieso treurig dat een mondmasker nodig is in de trein.
@Usumani | 19-09-21 | 16:58: Heel erg mee eens.
@Usumani | 19-09-21 | 16:58: eigenlijk heb ik ook een hele stellige mening over reizen met de trein……
Sowieso treurig dat treinen nodig zijn.
@funda | 19-09-21 | 17:16: De weg is het doel, je weet toch. :)
Niet dat ik ooit met de trein reis, maar een mondmasker dragen hoeft toch geen probleem te zijn.
Nederland is kampioen gedogen. Hoe lang gedogen we de regering nog ?
Is er een nachtelijk tekort aan boa's?
Ik vraag dit voor de nachthoreca.
Ga hier in Rotterdam 3 haltes met de metro en je zou al 11000 bekeuringen kunnen uitdelen.
Meestal mensen met een migratie achtergrond, waar het dragen van een mondkapjes niet bij de cultuur hoort. Je weet tog…
@Malle moer | 19-09-21 | 17:10: Valt mij ook altijd op, of zo gedragen alleen over de mond maar dan denk ik altijd zo van 'mouthbreather'.
Het laptopscherm van Spartacus kan zo te zien wel wat sanitizer gebruiken.
Is een zelfreinigend MacBook.
Je moet een mondkapje op in een vrijwel leeg treinstel, maar we mogen krioelend zonder door de supermarkt.
Oké..
Ik zag een onderzoek dat ging over de overleving van de 'oude' coronavormen: die houdt heel erg van koude(re) gladde oppervlakken als hard plastic en ijzer. Op stoffen droogt hij uit en gaat het deeltje stuk. Opgladde droge oppervlakken leeft dat kreng nog een week of twee. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?
Gister stond ik dubbel geparkeerd in de Adelaarstraat 030, kon zo gauw geen plekkie vinden.
Zakkie patat gekocht en terug naar de overkant.
Werd ik terecht aangesproken door een controleur.
Kon ik gaan lopen zeiken en schelden, deed ik niet.
Ik heb sorry gezegd en uitgelegd dat zo’n trek had en geen plek voor m’n auto.
Ik vroeg ‘m of óók een patatje wilde.
Dat hoefde niet.
We zijn met een “glimlach, een waarschuwing en een prettig weekend verder” uit elkaar gegaan.
Jaja! Ik maak wat mee.
Tja, je zal toch maar een 1-2 straten verder moeten parkeren & lopen.
Maar als je een mocro was die meteen begint te schelden met kanker had ik je als controleur er een gegeven.
Gelukkig ben je een aimabel mens.
@Diederik_Ezel | 19-09-21 | 16:42:
Dan ken je dat buurtje niet.
En verder…. Degene zonder zonde..
Ik werd terecht aangesproken, dat staat er toch.
Een bekentenis.
Lust jij trouwens patat? Nou dan!
@Ruimedenker | 19-09-21 | 16:45: Bij de van Humboldtstraat of bij de studentenflats op de NKG is altijd wel een plekje, maar dan moet je wel 200m lopen.
@Diederik_Ezel | 19-09-21 | 16:42:
Ik wens je veel succes in de Adelaarstraat als het daar een beetje druk is.
@SterF... | 19-09-21 | 16:47: Is een doorgaande weg, genoeg zijstraten waar je kunt parkeren.
@Diederik_Ezel | 19-09-21 | 16:47:
Die 200 meter is dan erg afhankelijk waar de friettent precies was.
@Diederik_Ezel | 19-09-21 | 16:48:
80% vergunninghouders, als het niet meer is.
@SterF... | 19-09-21 | 16:49: Is gewoon betaald parkeren, geen vergunning nodig
Gratis parkeren bij mij voor de deur Ruime..!!
Niks tegen Diederik zeggen...
@Ruimedenker | 19-09-21 | 16:45:
Jullie zijn lekker op de hoogte.
Eigenlijk was het Willem van Noortstraat, t/o de bloemenboer.
Vlak naast de Appie…Vis & Frietje.
Zaterdagmiddag, druk als de Kolere ;-)
@Ruimedenker | 19-09-21 | 16:53: Vis & Friet heeft heerlijke kibbeling van kabeljauw. Stuk beter dan die goedkope meuk van de markt.
@Diederik_Ezel | 19-09-21 | 16:55:
Kijk! Nu komen we ergens.
Dus ik spring m’n auto uit, ren naar de overkant.
Water liep m’n mond uit.
@neonreclame | 19-09-21 | 16:53:
Heeft snackbar Holendrecht goeie patat?
Duh,,, dat was er eentje die wist waar zijn bevoegdheden ophouden en die van de politie naar voren komen. Dubbel parkeren is niet hetzelfde als geen parkeerbelasting betalen.
@Diederik_Ezel | 19-09-21 | 16:55: sinds kubbeling niet meer is dan gebakken visfile hoef ik niet meer. kabrljauw is sowieso vrij smakeloos
@Ruimedenker | 19-09-21 | 16:57:
Met liefde gebakken..
Netjes!
@Diederik_Ezel | 19-09-21 | 16:42: Ja dan wordt je friet dus koud, simpele.
27-07-2021,
Twee reizigers die vorig jaar geen mondkapje droegen in het openbaar vervoer hoeven daarvoor geen boete te betalen. Ze waren weliswaar in overtreding, maar hadden eerst een waarschuwing moeten krijgen.
Dat heeft de rechtbank in Amsterdam vorige week bepaald in twee onafhankelijke zaken. Beide reizigers overtraden de mondkapjesplicht vorig jaar in de metro, de een in juni en de ander in september. De boete van 95 euro die ze opgelegd kregen, werd aangevochten bij de kantonrechter.
In beide zaken legde de rechter uit dat in de richtlijnen voor handhavers staat dat reizigers zonder mondkapje eerst moeten worden gewaarschuwd dat ze in overtreding zijn. Ook werd gewezen op een tekst op de website van de Rijksoverheid, waar staat dat iemand die de coronamaatregelen overtreedt een boete kan krijgen na een waarschuwing van de politie of boa.
Die waarschuwing bleef dus uit bij de twee metroreizigers. Volgens de rechter is het niet uit te sluiten dat ze alsnog een mondkapje zouden hebben opgezet als ze waren gewezen op de mondkapjesplicht. Dat neemt niet weg dat het tweetal in overtreding was. Daarom werden ze wel schuldig verklaard, maar hoeven ze de boete van 95 euro niet te betalen.
Dat zijn ook van die leuke uitkomsten om de grafieken op te krikken,
Geen boete, maar wel schuldig, dus een vinkje op je strafblad.
Schijnheilig, hypocriet kutland is dit toch.
@ptrck | 19-09-21 | 17:01: een overtreding is geen misdrijf
Mondkapjes. Werken. Niet. Of. Averechts. Kap met die onzin.
Moeten we er gewoon mee kappen of mondkappen?
Werken wel. Kap met die onzin.
U bent nog in de ontkennende fase van ‘schijnveiligheid’. Het is wel lachwekkend hoor.
@Zwizalletju | 19-09-21 | 16:32: Volgens de WHO niet of nauwelijks.
@Koning BongoBongo | 19-09-21 | 16:40: bron?
Dat mondkapjes averechts werken vind ik heel sterk gesteld, waar baseer jij deze stelling op? In een artikel van Chris van Mersbergen (21 mei 2021) in het Parool schrijft de auteur het volgende: "De conclusie: in een omgeving of ruimte met een lage virusconcentratie kan het gebruik van een eenvoudig chirurgisch mondmasker het reproductiegetal al duidelijk verlagen. In een omgeving waar meer virusdeeltjes rondwaren, zoals in ziekenhuizen of slecht geventileerde binnenruimten, is volgens de onderzoekers betere bescherming nodig, zoals een FFP2- of N95-masker."
Kijk het laatste, daar zie ik jouw punt in terug, dat mondkapjes ten dele 'niet' werken. Maar averechts? Dat betwijfel ik, en bovendien werkt het dus onder bepaalde omstandigheden wel. En nu graag jouw bronnen, of hoe weet jij (zoals je zelf stelt) dat mondkapjes averechts werken?
@Zwizalletju | 19-09-21 | 16:45:
www.vrijspreker.nl/wp/2021/03/wetensc...
@anja | 19-09-21 | 16:52:
www.artsenvoorvrijheid.be/blog/2021/0...
En niet gaan zeuren over vooringenomen websites etc., gewoon onderbouwde stellingen.
Edit:
En zo zijn er heel veel andere meningen te vinden dan die uw overheid of haar instanties en propaganda-instituten verkondigen.
Echt waar.
@anja | 19-09-21 | 16:52:
Ja, ik vond ook dat artikel in het Parool. Echter er staat in dat artikel nergens de verwijziging naar het artikel in de wetenschappelijke litaratuur. Als je een verwijzig hebt naar het wetenschappelijk artikel, graag.
Mij was alleen een Deens onderzoek waar de resultaten niet statistisch signifikant waren, bekend.
Dr.Ir. Carla Peeters waarschuwt al tijden voor de gevaren van de mondkapjes. (schimmels, bacterien, etc. etc.)
@J-van-de-Bontekoe | 19-09-21 | 16:57: Dank je wel, net gelezen. Ik snap waar de mensen die achter die blog staan (en die ik er voor het gemak maar vandaan komen. Maar waar het in de blog om draait is: mogelijke negative bijwerkingen van het dragen van mondmaskers an sich; met name, en zeer terecht, het CO2 issue en de toxische stoffen uit het masker zelf. Dat is prima (denk maar eraan dat chirurgien in het ziekenhuis al jaren aan die dingen waren blootgesteld, dus die discussie is wel belangrijk) maar het is wel appels met peren vergelijken. Want het gaat om de effecten van het mondmasker voor de geestelijke/fysieke gezondheid en het welzijn van de mondkapjesdrager an sich (even kort door de bocht), terwijl deze discussie ging (dacht ik) over het averechts werken van mondkapjes om de Covid-19 pandemie te helpen beëindigen. Ik vind het wel heel goed dat mensen kritisch zijn, begrijp me niet verkeerd. Maar als je de bron natrekt, op de link onderaan die jij mij stuurde, dan kun je het volgende lezen: This article has been retracted. Retraction in: Med Hypotheses. 2021 July; 152: 110601
Daar.Gaat.Het.Niet.Om. It is not about protection, it is all about submission.
@mikes43357369 | 19-09-21 | 17:04: Zeker eens met het laatste punt, schimmels, bacterien etc.. Ik ben zó blij dat wij hier in NL niet constant overal dat ding op moeten :)
Maar ik dwaal af. Ik ga ff zoeken naar de publicatie van Max Planck & Charité
@anja | 19-09-21 | 17:19: Anja, ik heb mijn eigen twijfels over mondkapjes, en astma, geen fijne combi soms, maar heb in dit geval even twee stukken geplempt om te laten zien dat er genoeg verschillende en onderbouwde meningen zijn. Anders dan alleen “wappie” gezever. Of om direct voor wappie uitgemaakt te worden.
Wat ik ook heel dom vind.
@J-van-de-Bontekoe | 19-09-21 | 16:54: dit ook even nagetrokken. Blijkt te gaan om een auteur die zich Colleen Huber (maar soms ook Colleen Schmidt?) noemt - althans, dat las ik. Als je haar natrekt op scholar google dan kom je haar bijna niet tegen. Niets wb peer-reviewed artikelen. Dus dat vind ik dan lastig te geloven (terwijl, zoals gezegd, ik wel het punt snap voor w.b. de onhygiënische aard van het mondkapjes-beestje) als ik het tegenover een double-blind, peer-reviewed tijdschrift als Science zet. Maar ik kan niet voldoende beklemtonen hoe belangrijk is om vragen te stellen en kritisch te zijn, dus ik vind dit een heerlijke discussie, en hoop dat je dat ook zo ziet. Zo eh, haast wetenschapsfilofisch bezig, zijn we - wat goed voor de zondagmiddag! :)
@J-van-de-Bontekoe | 19-09-21 | 17:29: Geenszins was het mijn bedoeling om jou als zulke uit te maken, en mijn oprechte excuses als dat zo overkwam.
@anja | 19-09-21 | 16:52:
Dat averechts was gebaseerd op gedrag van mensen, niet op effectiviteit. Wanneer mensen het verkeerd gebruiken (overnieuw gebruiken, niet hygienisch op- en afzetten) kunnen ze juist eerder het virus verspreiden. Het is incorrect om te stellen dat het mondkapje an sich averechts werkt.
Geen zuivere discussie wederom.
@anja | 19-09-21 | 17:19: Hmm, lekker vage 1e zin, die moet dus zijn [toevoegen wat tussen haakjes staat]: Dank je wel, net gelezen. Ik snap waar de mensen die achter die blog staan (en die ik er voor het gemak maar [even bij elkaar zet]) vandaan komen.
@mikes43357369 | 19-09-21 | 17:04: Gevonden, als je naar de website van de Max Planck Gesellschaft gaat, daar vind je de publicatie, auteurs: Yafang Cheng, Nan Ma, Christian Witt, Steffen Rapp, Philipp S. Wild, Meinrat O. Andreae, Ulrich Pöschl und Hang Su. Artikel heet: Face masks effectively limit the probability of SARS-CoV-2 transmission. Gepubliceerd in Science, 20 Mei 2021
@letopuwzaak | 19-09-21 | 17:40: Haha, was je maar net wat eerder geweest, dan had ik alleen maar hoeven schrijven: 'Wat Louz zegt' :)
@anja | 19-09-21 | 17:50:
In ene waren ze daar hè die onderzoekjes...
@anja | 19-09-21 | 17:39: ik had zeker niet het idee dat ik als “wappie” werd beoordeeld. En mocht iemand dat wel willen doen, wie geeft een n…..
Wat mij betreft ben ik het met je eens dat er altijd ruimte moet zijn voor een fatsoenlijke discussie.
En respect en vrijheid van meningsuiting.
Helemaal mee eens
Genoeg mensen die in de ogen van de machthebber willen deugen.
Tegenwoordig hebben wij ook een regime in plaats van een overheid.
Vrijheid blijheid! rondneukend SOA`s verzamelen, straatracen, sportend je benen breken of als een Bourgondiër rokend, zuipend, snuivend, feestend & beestend werken aan je driedubbele bypass operatie. Het maakt eigenlijk niet meer uit welke preventieve maatregel je negeert, we eindigen met een overbelaste zorg. De poen en de poppetjes zijn er niet meer. www.wrr.nl/actueel/nieuws/2021/09/15/...
Betere ventilatie, meer dingen buiten toen, thuiswerken en afstand houden zijn logische uitbreidingen op het condoom, persoonlijke hygiëne, drinkwaterzuivering, voedsel koken, toiletteren in riool, rioolwaterzuivering en vele andere maatregelen om de overdracht van ongewenste organismen te beperken. Het spijt mij ook dat de tijd van het oude Rome met haar dampende orgies voorbij is, toen al was syfilis een puntje...
Onze vrijheid eindigt bij de bodem van de schatkist.
Aan welke zorg moet je wel doen en welke niet? Welke investering is rechtmatig per gewonnen levensjaar? Wie mag er dan aan zorg verdienen?
Goede vragen. Een brede maatschappelijke discussie is er helaas nooit. De politiek wil zijn vingers er niet aan branden (net als het thema overbevolking)... Individuen vinden er wel wat van, maar op feestjes hoor je hier nu nooit iets over.
Onze vrijheid eindigt als razend draaiende geldpersen uit elkaar flikkeren
Mismanagement en privatisering brengen die bodem natuurlijk wel sneller in zicht omdat iedereen in de keten opeens winst moet over houden om morgen nog een bedrijf of baan te hebben.
Die mondkapjes was ook niet echt de perfecte maatregel, maar je moet ook wel bijzonder botkoppig of recalcitrant zijn om even niet zo'n ding op te doen. Bijna kinderachtig.
Ze zullen vast een beetje helpen, verschillende onderzoeken wijzen in die richting. Gelukkig zijn we dankzij de vaccinaties er bijna vanaf.
Ja, niet zo vervelend doen en gewoon even die regel opvolgen, en die andere regel, en toen kwam er nog een, en nog een.
Dat is dus het probleem, het houdt niet op.
Tch weer 1,1 miljoen die ze kunnen weggeven aan 1 of ander kutland.
Als jij zou mogen kiezen, aan welk land zou je een miljoen geven?
@SterF... | 19-09-21 | 16:25: West Papoea ofzo.
@Asteroid-B612 | 19-09-21 | 16:33:
Dat is een goede, om van het juk van die vreselijke indonesiers af te komen. We hebben daar wat laten liggen in de jaren '60.
@SterF... | 19-09-21 | 16:34: Yep. De papoeas smeekten om NL interventie. NL te laf uiteraard.Daar hoor je het linksvolk nou nooit over. Grote waffel over de palestijnen, maar de vreselijk ECHT onderdrukte Papoeas zijn ze stil over.
@SterF... | 19-09-21 | 16:34:
Was het niet Joseph Luns die dat land aan Walt Disney wilde verkopen?
@Asteroid-B612 | 19-09-21 | 16:51:
Daar heeft Nederland 'geen actieve herinnering' meer aan, ben ik bang. Ik denk dat we de Molukkers niet aan een eigen staat kónden helpen, maar voor de Papoea's (Luns zei pa-POE-a's) hadden we meer kunnen en moeten doen.
Je mag eten dus neem een doos koekjes mee en niets aan de hand.
Binnenkort bij Pathé Thuis: Train Man.
Denzel Washington en Liam Neeson die als doorgedraaid politieduo iedereen afschiet die geen mondkapje op heeft. Mooi concept.
@SterF... | 19-09-21 | 16:27:
*Liam stem* I know where your house lives so you can't hide and I am coming for you
Vrijdag in een stadsbus gezeten, keurig met mijn mondkapje op. Bus stopt bij de halte voor een hogeschool. Drommen studenten komen binnen, de helft zonder mondkapje. Van handhaving geen sprake.
Je hoopte nog zó dat de ME de bus leeg kwam meppen.
@Ruimedenker | 19-09-21 | 16:31: Nee. Ik hoopte dat die wijven vol make-up, want dat zijn het voornamelijk, met paars aangelopen gezichten zouden sterven op de IC. Of ben ik nu te wreed? Even wreed als die mondkaploze wijven die bij een hartpatiënt in de bus stappen? Nee toch?
@Albert61 | 19-09-21 | 17:36:
Nee! Wreed is maar net hoe je het bekijkt.
Ik moest lachen, Appie.
Ik zie die bus met wijvOn voor me.
er was geen handhaver en u doet niet aan burgerplicht?
Een bijpassend nummer dan maar, No Means No, All Roads Lead to Ausfahrt:
youtu.be/d7Ytgw8-wyQ
Gisteren in de bus mijn mondkapje afgezet. Heb nu spijt. Kan ik mezelf ergens aangeven?
Opbrengst 1,1 miljoen euro, kosten boa's een veelvoud hiervan. Het volk knechten mag wat kosten.
Maskers helpen wel degelijk....wel de hele dag zo'n hoodie over het hoofdje getrokken maar dan de grote bek niet willen afdekken.
Oh ja? Heb je ergens de onderzoeksresultaten dat ze ook maar iets hebben bijgedragen?
Niet volgens de WHO.
@culture_vulture | 19-09-21 | 16:30: Yep, in een onderzoek van het Max Planck Instituut in Mainz en het universitair ziekenhuis Charité in Berlijn, zie mijn uitgebreidere beschrijving een stukje verder stroomafwaarts.. ;)
Durfal heeft lef.
Ja ok, maar durft hij te vrijen met zichzelf in de trein? Wijntje erbij. Stukkie pizza. Broek op de knieën.
Hoe kun je nou weggejorist worden met zo’n nikszeggende topic.
racistisch posten? sommigen hebben vreemde eerste gedachten (if any)
Het is geen kapje en het gaat niet alleen over de mond. Het is een gezichtsmasker (face mask), of nog beter: een mond-neusmasker.
En nu ik toch bezig ben de taal-nazi uit te hangen: het is ook geen Corona, maar COVID-19. Corona is kort voor de verzamelnaam van coronavirussen, terwijl COVID-19 de correcte naam is voor de ziekte die dit specifieke virus veroorzaakt.
Overal ter wereld doet men het juist, behalve in de Nederlandse taalgebied.
"....Overal ter wereld doet men het juist, behalve in de Nederlandse taalgebied."
Hahaha, probeer eens te googlen (is correct) en de halve (officiele) wereld gebruikt corona (met vaak tussen haakjes erachter COVID-19)
U bedoelt: “HET nederlandse taalgebied” toch?
@Schriever | 19-09-21 | 16:14: en behalve dat, wat mij betreft is uitsluitend “Nederlandsche” correct.
Het virus heet SARS-CoV-2 dat inderdaad de Covid-19 ziekte veroorzaakt.
Nu heb je warempel de eeuwenoude metafysische vraag weer opgeworpen of universaliën zoals corona in zichzelf bestaan (universalia ante res) en of slechts de specifieke "verschijningen" zoals covid-19 bestaan (universalia post res), als door mensen zintuiglijk geconstrueerde verschijnselen ;-)
Covid schrijf je met een hoofdletter, corona met een kleine letter. Of bedoel je het biermerk? Dan is het met een hoofdletter.
@WirMachenMusik | 19-09-21 | 16:43: Gelukkig hebben we een afbeelding van sars-cov2 kunnen maken met behulp van een elektronenmicroscoop, en we hebben zo vaak de genetische code uitgelezen dat we weten dat er ruim vierduizend versies zijn.
@Feynman | 19-09-21 | 16:55: Maar zijn ze ook zeker dat ze die afbeelding niet op een soort rotswand geprojecteerd hebben ;-)
@Feynman | 19-09-21 | 16:55: Heb me overigens afgelopen vrijdag met lichte verschijnselen (na in april/mei twee keer met Pfizer gevaccineerd te zijn) bij de GGD laten testen. Positief en tot dinsdag in quarantaine. Maar heb nu wel nog maar nauwelijks klachten.
Mijn hoogstwaarschijnlijke besmettingsketen: Pfizer-gevaccineerde Mevrouw van 91 met onderliggende gezondheidsproblemen. Zonder ziekenhuisopname genezen. Vervolgens mijn vrouw (74, ook dubbel-Pfizer) die daar wekelijks poetste en boodschappen deed, positief met lichte klachten. Ook dubbel-Pfizer en genezen. En nu ikzelf(75) met nu alleen nog maar wat concentratieproblemen. Ga zo meteen toch maar een uurtje draven door de fruitplantages.
er zijn zoveel landen waar men gewoonlijk over Corona spreekt zonder het bier te bedoelen of de zonnekrans tijdens een verduistering.
@WirMachenMusik | 19-09-21 | 17:21: Klikt als vaccinatie tegen het origineel en dan een doorbraakinfectie met de deltavariant. Dan zie je goed dat de eerdere vaccinatie bij drie mensen ervoor zorgt dat je niet ernstig ziek wordt. www.rivm.nl/nieuws/vaccins-ook-bij-de... en www.youtube.com/watch?v=K3odScka55A
Dus scheiten ze nou m'n bek vol als ik 'm opzet of als ik 'm afneem? Of is het per geval andere poep?
een scheit is een kruising van een schaap en een geit
@WillemWordtWakker | 19-09-21 | 16:21: gaap….
@J-van-de-Bontekoe | 19-09-21 | 16:22: Mooee
@puszuiger | 19-09-21 | 17:09: eh neeeeeehh, dat krijg je niet uit geit en schaap.
Spartacus. Strijder voor de mensenrechten. Kom daar vandaag de dag nog maar eens om. Ik hoop dat er geen telefoonstoring optreedt. Want dan heb je koffie en broodjes nodig.
Met zo’n baard denkt iedereen dat je een mondkapje draagt.
Morgen opnieuw, Sparta!
Maar dan geschoren ;-)
1.1 miljoen, daar komt geen Zuid-Europeaan zijn bed voor uit. Misschien kunnen we het aan een Afrikaans land geven. Of aan de Taliban.
Toch meer dan 10% Siewert terugverdiend!
Hoop dat er iemand langskwam met koffie en gevulde koeken.
Duidelijk live getikt ja. Wat een onsamenhangende woordenbraai.
www.bol.com/nl/nl/p/cursus-begrijpend...
REAGEER OOK