Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Huizenprijzen NOG HARDER OMHOOG

Grootste stijging in TWINTIG JAAR

600

Alles wordt duurder maar niet goedkoper. En dan vooral woonhuizen om in te wonen. Hartstikke tof voor de makelaars, de notarissen, de taxateurs, de bouwkundig inspecteurs, de huizendokters, Martijn Krabbé en hoe al die huizensywerts ook maar heten. Maar niet voor Jan met de Pet, Jan zonder Dak, De Agent, De Leraar, De Brandweerman, De Verpleegster en Mien met de Thuiswonende Zoon en natuurlijk Willie Wachtlijst.

Koopwoningen waren in mei gemiddeld 12,9 procent duurder dan een jaar eerder. Dat is de grootste toename sinds april 2001 en bovendien aanzienlijk meer dan de vorige topstijging van 11,5 procent in april dit jaar.

En het wordt nog veel ergerder komende twee jaar. Want we hebben in dit land simpelweg te weinig huizen. Of te veel mensen. Doe de wiskunde. Mede namens de VVD, groetjes.

Iemand nog een tiny house in Drenthe?

Reaguursels

Inloggen

Hoe wordt die gemiddelde huizenprijs precies berekend?

Rennieflox | 22-06-21 | 17:39

Onze opa’s en oma’s draaien zich om in hun graf.
Voor noppes het land opgebouwd...

Gizmo579 | 22-06-21 | 17:27 | 1

Hun kinderen hebben het er anders best goed gehad.

SterF... | 22-06-21 | 17:37

Lees vandaag in AD/Haagsche Courant: burgemeester op bezoek bij 550.000 ste bewoner. Tien jaar geleden bij 500.000ste.
Uiteraard leuk voor die ouders, maar is dat nou echt een feestje waard? Meer, meer en nog meer mensen. Op een paar parken na geen groen meer te bekennen, meer auto’s, meer wegen. Wat zou het fijn zijn als we over tien jaar weer op de 500.000 zitten.

Kattie | 22-06-21 | 17:03

Plan C: een stukkie land kopen van Zuid-Afrika of een ander warm land waar land goedkoop is, er niet geheit hoeft te worden en geen isolatie / cv nodig is. Noem dat stuk Nederland. En plemp dáár eens wat onrendabelen neer, desnoods met (aangepaste) uitkering.

RichardBandler | 22-06-21 | 16:30 | 1

Ander voorstel: schat eens hoeveel mensen de facto samenwonen in 1 woning, maar voor de uitkering toch 2 woningen aanhouden. Ga daar eens achteraan. Of zorg ervoor dat deze constructie onnodig wordt.

RichardBandler | 22-06-21 | 16:33

En ben je het niet eens met het beleid, dan wordt je in elkaar gerost door de politie. Je grootste vriend. Mwoah.

Mart6037 | 22-06-21 | 15:49

Hier is een gescheiden moeder met 2 kinderen op de camping gezet terwijl een asielzoeker met 3 vrouwen in totaal 3 sociale huurwoningen kreeg toegewezen. Een voor hemzelf en zijn eerste vrouw, en zijn andere 2 vrouwen ook ieder een woning! Want polygamie als samenlevingsvorm kennen we niet in Nederland.
Uitkeringen etc natuurlijk ook allemaal x3.
Een volk dat dit zijn eigen kinderen aandoet verdient het ook om binnen 2 generaties te verdwijnen.

du Roi Soleil | 22-06-21 | 13:54 | 4

En die onnozele Groenlinks stemmende studenten straks klagen dat er geen betaalbare woningen zijn. Echt eigen schuld.

Bab01 | 22-06-21 | 17:14
▼ 1 antwoord verborgen

The universe is indifferent.

GeheidEenGeit | 22-06-21 | 13:48

Ik heb een oplossing! Polygamie toestaan.

gozoman | 22-06-21 | 12:54

En toch doet het mij verdriet om een land als Nederland met zo veel potentie qua leefbaarheid, zo het afvoerputje in te zien gaan... Iedereen kan het zien, maar er valt helemaal niks aan te doen...

feiten_en _cijfers | 22-06-21 | 12:42 | 3

Ik heb ook het gevoel dat er niets aan te doen valt dat Nederland zo afglijdt naar een vervelend land. Het was, dankzij het harde werken van de nederlandse bevolking, een land van melk en honing geworden. Dat is het niet meer. Dit verdienen de nederlanders niet.

doggolino | 22-06-21 | 13:30

Bestuurd worden door een regering met figuren als een Rutte aan het hoofd geeft veel ellende. Rutte is een exemplarisch voorbeeld van iemand die goed kon leren en zelfs Geschiedenis heeft gestudeerd. De man kan prima zijn lesje vertellen, echter ziet het hele land dat hij werkelijk niets heeft begrepen van hetgeen hij heeft gestudeerd. Zelfs het begrip. Historischbesef is deze man onbekend. Om zijn schaamteloze onkunde te verbergen verstopt hij zich achter slappe argumenten, geheugen verlies, onbewust liegen. Net een kleuter, die liegen ook wel eens maar leren dan dat liegen niet goed is. Rutte is al iets ouder en lijkt nog minder besef te hebben dan een kleuter heeft, en zoals betoogd niet alleen betreffende de man zijn liegen.

Henkie | 22-06-21 | 13:56

@Henkie | 22-06-21 | 13:56: Ik ben het helemaal met u eens. Beschamend is het, zoals Rutte zich gedraagt.

doggolino | 22-06-21 | 15:06

Er zijn genoeg plekken in Nederland die dunbevolkt zijn en waar genoeg ruimte is voor asielzoekers. Het hypocriete is dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor de asielinstroom niet willen dat die asielzoekers binnen hun eigen leefomgeving komen te wonen.

Hefbrug | 22-06-21 | 12:40 | 3

Er is niet voldoende ruimte. Een beetje groen en ademruimte zijn ook nodig voor een goed leefklimaat.

du Roi Soleil | 22-06-21 | 13:50

In het land waar ze vandaan komen zijn ook meer dan genoeg plekken, zelfs meer dan in NL. Maar ja dan heb je gratis geld.

piet7003 | 22-06-21 | 16:18

Hetzelfde met windmolens. Wel Groenlinks stemmen, de Volkskrant lezen en op IJburg wonen. Maar die windmolens moeten ze niet in hun achtertuin hebben.

Bab01 | 22-06-21 | 17:21

En zo ligt er het (onhaalbare) plan om over 10 jaar 1 miljoen huizen bij te bouwen.
Ondertussen heeft het CBS laten zien dat er over 10 jaar ook 1 miljoen migranten bij zijn.
Kortom: status quo, er wordt niets opgelost.

Cannabooze | 22-06-21 | 12:11 | 1

Zonder die miljoen migranten zou de regering helemaal niks bijbouwen, want dan niet nodig.

du Roi Soleil | 22-06-21 | 13:51

Maar naast een tekort aan woningen door deze instroom komt er ook een tekort aan alles, zoals leraren, medici, enz. Een totale ontwrichting van de maatschappij, want deze 'vluchtelingen' doen niet mee in de maatschappij. Hier in het dorp lopen nu een aantal mannen in een witte jurk. Die komen natuurlijk nooit aan een baan, wie gaat die ooit aannemen. Begrijp niet dat die een status hebben gekregen. Ze zitten waterpijp te roken tussen meter hoog onkruid, want ze zijn zelfs te beroerd om daar wat aan te doen. Meer dan zitten en fokken doen ze niet. Leeg leventje omdat ze alles krijgen zonder verplichtingen.

Archimedes-2 | 22-06-21 | 11:59 | 2

Eigenlijk een soort huisdieren van de Nederlandse maatschappij.

BASinnic | 22-06-21 | 12:15

@BASinnic | 22-06-21 | 12:15: Huisdieren ? In dat geval spreek je volgens mij over parasieten. Maar het zijn jouw woorden. Niet de mijne.

DrachiR | 22-06-21 | 17:47

"Minister: huizen worden betaalbaarder door er 45.000 euro per stuk aan belastinggeld extra aan uit te geven.

Want belastinggeld is gratis en we hebben ruimte zat? Waarom wordt de vraag naar huizen niet verminderd door migratiepolitiek?"

twitter.com/EconoomZijlstra/status/14...

Swieberj | 22-06-21 | 11:45 | 1

Ja, dat werkt heel goed want dan wordt de gemiddelde huizenprijs direct 45K duurder. Wat een idioten hebben we hier toch ook rondlopen.

Graaisnaaiert | 22-06-21 | 11:55

Kinderbijslag afschaffen. Is niet meer van deze tijd!

Dan wordt Nederland ook meteen minder interessant als land om naar te vluchten

Roos | 22-06-21 | 11:39 | 1

Dat betwijfel ik ten zeerste. Ook zonder kinderbijslag blijven er nog genoeg andere 'goodies' en 'freebies' over om Nederland tot in lengte van jaren het gedroomde Luilekkerland van elke derdewereldlander te maken.

Dr_Johnson | 22-06-21 | 11:56

Let op mijn woorden, we gaan het nog meemaken dat je geen huizen meer huurt maar tijdsloten. Dwz dat je zeg 8 uur per dag een matras op de grond huurt waar je kan pitten en de resterende 16 uur van de dag is het "elders", be it aan het werk of een bankje in het park.
Too far fetched? Wacht maar af, er vinden heden ten dage dingen plaats die we nog maar 5 jaar terug niet hadden durven dromen.

Graaisnaaiert | 22-06-21 | 11:36 | 2

Een hotel-huis

hetmoetdanmaar | 22-06-21 | 12:54

Maar waar laat ik mijn black metal collectie dan?

SterF... | 22-06-21 | 17:41

Dit is al jaren beleid, de inwoners aantallen van Nederland bewust oppompen= meer belastinggeld voor de staat, en daar in de EU lekker belangrijk meedoen.

arzal3138 | 22-06-21 | 11:14 | 1

Ja, wat hebben de geimporteerde inwonersaantallen ons opgeleverd in de afgelopen 25 jaar? De kosten waren in ieder geval 400 miljard.

peterdh | 22-06-21 | 12:07

Zolang de politieke moed ontbreekt, zullen de kolonisten van Qatar blijven komen.

Chuck the plant | 22-06-21 | 10:52 | 3

Politieke moed = functie elders!

vluchtelingallergie | 22-06-21 | 11:04

En nooit meer weggaan, nog niet misschien.

Roze_bril_drager | 22-06-21 | 11:09

Kolonisten van Qatar, die houden we erin. Hulde.

Graaisnaaiert | 22-06-21 | 11:38

Zolang we ook lekker laag blijven bouwen schiet het ook niet op.
Wat is er mis met starterstorens van zeg Max 5
Hoog?

Behangdelul | 22-06-21 | 10:41 | 3

helemaal niets, max 4 a 5 lagen is echt in elk dorp en stad toe te passen.

kokkie klaphaak | 22-06-21 | 10:55

Als je wil dat mensen elkaar de hersens inslaan moet je dat dus doen, pauperbouw de hoogte in voor mensen uit alle lagen van de bevolking met allemaal verschillende leefgewoonten, gebruiken, culturen en ideologieen.
Mooi man, krijg je Judge Dreddtaferelen in de achtertuin. Livecam erop en genieten maar...

Graaisnaaiert | 22-06-21 | 11:57

@Graaisnaaiert | 22-06-21 | 11:57:
Niet zo overdrijven. 4 a 5 hoog is goed te doen. Of wil je gewoon iedereen in rijtjeshuizen? Kan niet. Past niet. Gaat niet. Is niet betaalbaar voor starters. Lost dus geen enkel probleem op.

peterdh | 22-06-21 | 12:12

In Zeeland kunnen ze een bewezen Syrische moordenaar (videobewijs) zelfs niet daadkrachtig uitzetten, inmiddels heeft de rat 7 kinderen en vinden de Zeeuwse emo-moedermeisjes op het schoolplein het allemaal zo erg, die blijven gewoon hier, hun neefjes volgen, let maar op.

hagelkruis | 22-06-21 | 10:38 | 1

Dacht dat de gemeente daar speciaal voor dit grote gezin een extra groot huis heeft aangeschaft van ons belastinggeld !

Archimedes-2 | 22-06-21 | 11:49

Volgens mij staat die plaggenhut niet in Drenthe maar in Gelderland. Arnhem, om precies te zijn. Vlakbij een tram uit Rotterdam, een Zaanse bakker en een Limburgse boerderij. Wie deze hint niet begrijpt mag niet klagen over de ondergang van onze cultuur.

Diotima | 22-06-21 | 10:38 | 3

Klopt helemaal, in 50 jaar tijd crossen door Drenthe er niet een gezien, maar inderdaad wel in Ernem, mijn geboortestad.

L.E. Raar | 22-06-21 | 10:47

Deze gemist: Veenpark Barger Compascuum ?

Schriever | 22-06-21 | 11:27

@Schriever: daar waar Ellert en Brammert nog fier op hun sokkel staan!?

Kladderadatsch | 22-06-21 | 11:34

Acht jaar geleden waren de huizen onverkoopbaar en nu zouden er een miljoen tekort zijn. Een normale golvende beweging van de markt in vraag en aanbod zal er altijd zijn, maar deze prijsstijging is wel heel extreem. Momenteel wachten mensen met verkopen en willen ze eerst het nieuwe huis in bezit hebben. Dat is de omgekeerde wereld ten opzichte van 8 jaar geleden. Er zijn in de tussentijd rond de 500.000 mensen bijgekomen in Nederland, maar er zijn ook wel nieuwe huizen gebouwd. Misschien niet genoeg, maar ook niet niets. Conclusie: de prijsstijging is grotendeels financieel technisch gerelateerd: inflatie, lage rente, voorwaarden om te lenen, lage spaarrente, etc. Het plan om een miljoen huizen te bouwen is daarmee erg onverstandig want de oorzaak ligt niet voornamelijk in het aantal huizen.

zevensprong | 22-06-21 | 10:37 | 3

Ik vermoed dat de markt overspoeld is met beleggers die huizen opkopen en verhuren. Kan me herinneren dat ik een paar jaar geleden zelfs overheidspropaganda zag die dat soort praktijken aanmoedigde.

UpdateAvailable | 22-06-21 | 10:49

Onzin verhaal. Hoe vertaal je dit dan naar 22 jaar wachttijd voor een huurwoning in Landsmeer.

DrachiR | 22-06-21 | 17:55

Eigenlijk wel heel vreemd dat één specifiek issue, zoals ‘immigratie’, nooit losstaat van een volledig partijprogramma. Alsof je een pinda-allergie hebt, maar het voor de kok onmogelijk zou zijn om voor jou hetzelfde gerecht te bereiden door gewoon alleen de pinda’s eruit weg te laten. Alsof die pinda’s aan de salade vastzitten. Kan iemand mij uitleggen waarom ‘immigratie’ niet losstaat van partijprogramma’s, en waarom de bevolking enkel op een partij kan stemmen, maar nooit op single issues? Partijen moeten mijns inziens niet op de schop, maar het hele systeem, want op deze manier is het onmogelijk om de daadwerkelijke wens van het volk tot uitvoer te brengen.

JackStick | 22-06-21 | 10:34 | 3

Een partijprogramma is een waardeloos vod, slechts geschikt als kattenbakvulsel. En waarom partijen nooit over immigratie beginnen... ja waarom denken jullie? Het beleid is massa immigratie naar westerse landen om moverende redenen. De slippendragers van uw beteren (politici, bestuurders, MSM, onderwijs etc.) hebben ook wel door dat bij de gemiddelde aboriginal wat vraagtekens zouden rijzen over het nut daarvan. Dus zwijgen ze als het graf. En wie er wel waagt erover te beginnen is een faxist en een nasi. En zo lossen ze dat op.

Maar wie is er dan daadwerkelijk schuldig? De slippendragers of de aboriginal die dit ziet maar er toch voor stemt?

Graaf_van_Hogendorp | 22-06-21 | 10:38

Partij programma's worden bij het formeren compleet gesloopt, en naar mijn mening wordt dit de laatste jaren misbruikt om onpopulaire maatregelen erdoor te krijgen.
Wat bleef er over van de laatste partij-beloften? Niets.
Maar waar u op doelde is waarschijnlijk een referendum voor onderwerpen? Wat een leuk idee! Stel eens voor aan D66 ofzo!

boerk | 22-06-21 | 10:45

@boerk | 22-06-21 | 10:45: Ik zeg niet per se dat ik een referendum wil, maar hoe kun je een systeem verantwoorden dat zegt dat als jij minder/geen immigratie wilt, je dùs ook een bepaald beleid mbt zorg-/klimaat-/onderwijs etc. wilt? In welk verkiezingsprogramma stond ooit dit systeem?

JackStick | 22-06-21 | 11:47

Totale stop van alle immigratie totdat we alle tekorten hebben weggewerkt. Als alles weggewerkt is over 20 jaar kan de deur op een heel klein kiertje.

Roze_bril_drager | 22-06-21 | 10:22 | 3

noodopvang voor mensen uit oorlogsgebieden zou ik nog snappen, maar wat er nu allemaal binnenloopt gaat nergens meer over. En dan nog: werk je eerst maar eens 10 jaar uit de naad voordat je een huis krijgt, dat moeten normale (!) Nederlanders ook.

small_town_dude | 22-06-21 | 10:32

@small_town_dude | 22-06-21 | 10:32:
Die (droom)visie had ik ooit ook,dat dat beleid zou worden.De realiteit is echter verandert in een soort nachtmerrie.

roberto9715 | 22-06-21 | 10:36

@small_town_dude | 22-06-21 | 10:32:
Als we oorlog krijgen met Duitsland, zijn Saoedi-Arabië, Marokko of Syrië ook de eerste landen waar ik aan denk om naartoe te vluchten. Logisch.

Peter Emile | 22-06-21 | 11:02

We komen land tekort. Ik stel voor dat Suriname weer gewoon Hollands wordt. Ons oranje voetbalteam is er al klaar voor. Dan is er meteen daar ook meer duo penotti. Iedereen blij.

squadra | 22-06-21 | 10:21 | 3

Dat lijkt me wel wat, Suriland herkoloniseren. Ik bedoel slechter kan het niet gaan met de Suriprofs, ze verkiezen steeds drugsbaronnen als hun lijders. En zijn vervolgens verbaasd dat het een zooitje is.

Graaf_van_Hogendorp | 22-06-21 | 10:31

Koop stuk voor stuk de oude plantages in Suriname op. Die zijn nu zwaar verwaasloosd. Koffie en tabak verbouwen. Verdien je goed mee. Even met Chan Santoki bellen?

doggolino | 22-06-21 | 13:47

Bevolking Nederland vanaf 1970 (*CBS):
1970 : 13 miljoen
1980: 14 miljoen
1990:. 15 miljoen
2000: 16 miljoen
2010: 16,5 miljoen
Nu:. 17,5 miljoen

Daar kun je geen huizen tegenop bouwen, zonder in te teren op landbouw, veeteelt en de natuur, waarin beesten leven en waar de mens kan ontspannen.

Één oplossing: vermindering van het aantal mensen of betere spreiding (naar) buiten Nederland.
Heropening remigratie loket: mensen die liever in Sjangrila of kalifaat willen wonen, budget meegeven + ticket enkele reis. Daar huisje bouwen en vestigen, hier weer ademruimte

Roos | 22-06-21 | 10:21 | 6

1970: 13 miljoen, en toen waren de gezinnen nog groter. In mijn straatje met 5 kamer-huizen, woont niet één kind meer. Allemaal een of twee-persoons huishoudens.

express | 22-06-21 | 11:02

@expres, en gezinnen van nu halen hun neus op voor een huis van toen. Dat noemt men nu te klein.
Slaapkamer om te delen komt echt niet meer voor en een slaapkamer van 3x3 is zielig, want te klein.
Een woning onder de 115m2 wordt sowieso al klein genoemd en niet voor het hedendaagse gezin geschikt bevonden.

Roos | 22-06-21 | 11:21

Het remigratieloket werkt niet goed want ze krijgen veel geld mee zodat ze daar een thuis kunnen stichten. Maar ze kunnen daarnaast zo terug naar NL, krijgen alle medische zorg en een huurwoning als het ze daar niet meer bevalt. Een soort van extra pamper en een vangnet zodat ze zich geen zeer doen als ze over hun lege bierflesje struikelen.

doggolino | 22-06-21 | 13:41
▼ 3 antwoorden verborgen

bouwen we alle weilanden vol, staan de volgende klagers alweer in de rij. Van verstening, wateroverlast, boerenoverlast, fileleed. Wat we doen is symptoombestrijding. De echte oorzaak is de bevolkingsgroei. En niet de bevolkingsgroei door geboortes, want die is immer dalend. Het is die "andere" bevolkingsgroei.

Het is een piramidespel. Uitstel van financiële en ecologische executie. Uw kinderen zijn de sjaak. Maar ja, insh-allah. Wie dan leeft, die dan zorgt.

Dr.Utker | 22-06-21 | 10:21 | 2

Tegelijk een tegel met dezelfde strekking.
Wij weten het wel;-)

Roos | 22-06-21 | 10:25

Uw kinderen zijn de sjaak. Dn hadden de ouders (en de kinderen) de afgelopen 50 jaar maar anders moeten stemmen. DS70 kon je al in 1972 stemmen; Janmaat vanaf 1978.

discriminazie | 22-06-21 | 10:32

Ik denk dat de gemiddelde millennial en gen z'er nu per direct op de blote knietjes moet vallen en bidden dat de Chinese boomer remover alsnog keihard toeslaat. Anders zitten ze over een paar jaar echt Klaus Schwab world. You will have no possessions and be glad for it. You will live in a pod and you will eat bugs.

Maar goed millennials en gen z'ers, als ze stemmen, stemmen nu partijkartel, die voor ze gaat regelen dat het geld bij de boomers blijft en zij inderdaad tot hun 40e bij paps en mams moeten blijven wonen. En daarna hun transitie naar een pod maken.

Graaf_van_Hogendorp | 22-06-21 | 10:18

Jammer GS: met overleg is veel mogelijk. Nu ziet iedereen hoe geslaagd ik ben in het leven.... Overigens, mijn 'huis' staat niet te koop!

Bouwfraudeur | 22-06-21 | 10:04

Heerlijk. Vorige jaar een nieuwbouwwoning gekocht die volgend jaar wordt opgeleverd.
Tegen de tijd dat ik daar ga wonen is het huis al 20% meer waard dan dat ik er voor heb betaald.
Huidige nieuwbouwwoning 3 jaar geleden gekocht. Tegen de tijd dat ik die volgend jaar ga verkopen ook al weer 30% meer waard dan 3 jaar geleden.
En als klap op de vuurpijl is de rente op mijn nieuwe woning geen 2,8 maar 1,8% voor 20 jaar vast.
Winst op 3 fronten. Hoezee voor de asielinstroom. Jammer voor de armen in dit land maar who cares.

BoerKoekoek | 22-06-21 | 09:52 | 8

@zuurtjeregen | 22-06-21 | 10:13:
Koters zijn de klos, zeker de witte. Die krijgen niks meer. Maar goed daar stemmen hun witte ouders over het algemeen ook voor, denken alleen aan de huidige waarde en denken op 'winst' te zitten.

Ik heb nieuws voor de gemiddelde huiseigenaar. U zit niet op winst. De banken zitten op winst. Of liever gezegd clubs als Blackstone draaien gigantische winsten.

Maar goed zolang mensen nog 300k betalen voor 40m² in een 2e keus buurt als Buitenveldert in mijn stad, gaat dit nog wel even door.

Graaf_van_Hogendorp | 22-06-21 | 10:23

Aangezien je je oude huis weer moet (?) verkopen ga ik er voor het gemak even vanuit dat je (lagere) middenklasse bent en/of geen huizen in een gewild gebied hebt. Reken je dan vooral niet rijk, vriend.

Als de huizenmarkt echt totaal instort, omdat bijvoorbeeld een Soros type z'n kans schoonziet om een enorme short positie te nemen, dan heb je wel een probleem. Bedenk je goed, jij bezit dat huis niet, maar je gaat hoe dan ook wel betalen. Jij bent een product die de bank doorverkoopt. Voordeel is dat je maandlasten laag zijn, mocht je huis niks meer waard zijn straks dan moet je gewoon de rest van je leven daar blijven zitten.

Dr.Kravitz | 22-06-21 | 10:23

@UpdateAvailable | 22-06-21 | 10:17: hoezo? Die kinderen hebben nu een mooi nieuwe huis, en tegen dat die kinderen van school af zijn is de hypotheek afbetaald en het huis 6 ton waard. Hou je geld over om de studentenkamers te kunnen betalen en daarna te helpen met een starterswoning. Zeker als je dan zelf in Spanje in een appt gaat zitten. Ik zie het helemaal voor me.

small_town_dude | 22-06-21 | 10:29
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja en nee. Schaarste is alleen maar een deel van het probleem. Het zijn ook de investeerders die alles opkopen. Bijbouwen alleen lost dus niet alles op.

Het grootste probleem is misschien nog wel dat specifiek de Nederlandse huizenmarkt de moeder alle bubbels is. Niemand bezit die huizen daadwerkelijk het is op speculatie gebaseerd. Het IMF geeft aan dat huizenprijzen in Nederland zo'n 30% te duur zijn, in de Randstad is dat nog meer. De collectieve hypothecaire schuld is nergens zo hoog als in Nederland. Ook de ECB geeft aan onze huizenmarkt maar eng vinden.

En waarom is dat een probleem? Nou, zijn Nederlanders in een jaar 12,9% meer gaan verdienen? Absoluut niet. Sterker nog, de lonen staan al decennia zo goed als stil terwijl huizenprijzen verdubbeld zijn. De banken blijven maar hypotheken verstrekken die Nederlanders in een mensenleven niet kunnen betalen.

Nog erger wordt het als je bedenkt dat banken die hypotheken verkopen, vooral aan onze eigen pensioenfondsen. We rekenen ons zelf dus rijk op basis van schuld gekoppeld aan enorme hoeveelheden van ons eigen geld wat we hopen ooit met rendement te krijgen. Als banken aan de rem trekken omdat ze beseffen hun geld nooit te gaan krijgen hebben we een probleem en verdampen er miljarden aan vermogen.

Dr.Kravitz | 22-06-21 | 09:44 | 3

hypotheken verstrekken die Nederlanders in een mensenleven niet kunnen betalen.... Nou overdrijf je wel een beetje. Met de huidige rente kun je een huis kopen van 3,5 ton en dan betaal je 700 euro hypotheek. Dat is bijna minder dan een huurhuis kost. Het probleem is dat er bijna geen huizen te koop staan, niet de hoge prijzen, er zijn zat mensen die dat kunnen betalen

small_town_dude | 22-06-21 | 10:17

@small_town_dude | 22-06-21 | 10:17: Dat is precies het punt. Het zou dan dus 41 jaar duren om dat huis terug te betalen. En dan heb je het over een matig rijtjeshuis. Dat is zo goed als een mensenleven en zeker lang genoeg voor banken om op een gegeven moment keihard aan de rem te trekken, waardoor een 2008 scenario krijgt.

Overigens moet je voor een koophuis niet 'bijna' minder betalen dan voor een koophuis: het is vrijwel altijd minder. Die 700 euro voor 3.5 ton is wel veel te optimistisch, dat is eerder zo'n 1000-1200 euro. Maar voor datzelfde huis betaal je zo 1350 aan huur. Ik kijk wel door een Randstad-bril

Vandaar dat je nu veel jongens ziet die een WO opleiding hebben, 2 keer modaal verdienen, maar alleenstaand zijn. Ze kunnen niet kopen en worden gedwongen te huren voor 1500 euro bij iemand die dik aan het profiteren is van de situatie. Vroeger was het tenminste nog zo dat huren veel risicovoller was, dat is ook allang niet meer zo.

Dr.Kravitz | 22-06-21 | 10:35

@Dr.Kravitz | 22-06-21 | 10:35: *sorry, ik bedoel natuurlijk dat vroeger kopen veel risicovoller was dan huren en nu niet meer.

Dr.Kravitz | 22-06-21 | 10:37

Ollongren wil 20 miljard investeren in huizenbouw, wat een gelul.
laat haar nou eerlijk zeggen dat dit nodig is om de toestroom van klaplopers en hun stinkaanhang uit Afrika te financieren. Daarnaast is de voortplantingsdrang van dit primitieve volk van ongekende proporties. verderop in de wijk wonen 2 gezinnen , volgens mij uit Eritrea , samen 8 kinderen.
Er zijn niet te weinig huizen, er zijn te veel mensen.

zoalsikhetzeg | 22-06-21 | 09:39 | 1

Gewoon harder werken, dan kun je naar een andere buurt verhuizen en hoef je je hier ook niet meer druk over te maken.

lekgoot | 22-06-21 | 10:19

Maar een oprechte vraag... hoe kan het dat die asielinstroom zo constant en hoog blijft? Wie zijn die mensen? Waar komen ze vandaag? Waarvoor 'gevlucht'? Het zijn er nooit eens 100 ofzo of nul.

Zalluf | 22-06-21 | 09:38 | 4

@JackStick | 22-06-21 | 09:46:
Links heeft de regering al een paar keer verzocht betere informatie te geven over de instroom. Is niet in het belang van vvd/cda en extreem rechts en komt dus niet door de kamer.

* Il Principe * | 22-06-21 | 10:06

Ik denk dat dit met name te maken heeft met de administratieve verwerkingskracht van de IND. Er is nog een enorme back log die je niet in die cijfers terugziet.

UpdateAvailable | 22-06-21 | 10:19
▼ 1 antwoord verborgen

"Doe de wiskunde"? Wiskunde heb je hier totaal niet voor nodig, zelfs rekenen hoef je nauwelijks te kunnen. Gewoon je gezonde verstand gebruiken is voldoende.
Maar gewoon je hersens gebruiken en deugen gaan nu eenmaal niet samen.
(De uitdrukking zal wel een google-vertaling van "do the math" zijn. WIj zouden zeggen "Je kunt zelf het sommetje maken" of 1 + 1 =2)

JvanDeventer | 22-06-21 | 09:34 | 3

"Reken maar uit." Is m.i. de meest relevante uitdrukking maar misschien is dit anglicisme opzettelijk omdat de Nederlandse taal dan begrijpelijker wordt voor mensen die geen Nederlands willen leren.

Barre_de_k | 22-06-21 | 09:40

Heeft vrij weinig met deugen te maken en veel meer gewoon met geld. VVD/D66 vertegenwoordigen primair juist die groep huizenbezitters en investeerders. Zij profiteren dus van de schaarste en ook van de influx. Tegelijkertijd hebben juist deze partijen grote delen van de sociale huur afgebroken en aan de markt gegeven, zodat die bovengenoemde mensen hun investering meer waard zien worden. Een ander voorbeeld van dit VDD66 beleid was het afbreken van de sociale zekerheden met de toeslagenaffaire als gevolg.

Dit alles toont heel fijn aan dat het deugen binnen VVD en natuurlijk vooral DD6 vooral voor de bühne is. Zij bezorgen de onderkant van de samenleving, die uit veel minderheden bestaat, duidelijk het meeste leed. Dat deugen is dus vooral doen alsof je het belangrijk vindt dat 30% van de RvB bij een multinational vrouw is en janken om BLM en asielzoekers. Als het er echt op aan komt geeft D66 geen ene fuck om deze groep.

Dr.Kravitz | 22-06-21 | 10:00

het is trouwens 'you do the maths' in Engels (met s)

small_town_dude | 22-06-21 | 10:11

Voorbeeldje "nieuwe Nederlander", of "hoe weinig het waard is een echte Nederlander te zijn."

Gambiaanse (veilig vakantieland, red) komt "op vakantie" naar haar zus in Nederland, ging niet terug maar vertrok naar Duitsland voor een asielaanvraag (!). Toen die mislukte hing ze een halfjaar bij illegale Gambiaanse vrienden in Zweden om vervolgens in Nederland een asielaanvraag te willen starten in Amsterdam.
Dat bleek niet te kunnen vanwege Duitsland, maar ze spoelde haar papieren door de plee en hoewel ze zich ergens in die periode door een illegale Nigeriaan zwanger heeft laten neuken zegt ze gay te zijn geworden en toch iets anders te heten - dus toch maar weer een procedure. De gemeente Amsterdam zoekt een huisje voor haar en haar baby.

drs. Levi Samsonov | 22-06-21 | 09:29 | 3
-weggejorist-
Graaier | 22-06-21 | 09:38
-weggejorist-
Mikedeugniet | 22-06-21 | 10:00

@Mikedeugniet | 22-06-21 | 10:00:
Tja, als je er de zandbak mee kan verruilen voor een huis in Amsterdam op kosten van anderen dan is het een prima strategie om hogerop te komen.

Barre_de_k | 22-06-21 | 10:08

Meldt de MSM deze wekelijkse asielinstroom van ongeveer 600 eigenlijk ook, of doet alleen GeenStijl dit?

JackStick | 22-06-21 | 09:29 | 2

De DPG media niet in elk geval.

Barre_de_k | 22-06-21 | 09:42

DE MSM meldt niets. Ook al lopen er 1 miljoen per week naar binnen.

stiffy | 22-06-21 | 09:49

Meer woonschepen en ligplaatsen lijkt me ook een aardig idee.
Een betonnen bak is zo gemaakt en water genoeg in ons land.

laurentius | 22-06-21 | 09:28 | 2

Fout!!! Grenzen dicht en tijdelijk asiel handhaven. klaar

zoalsikhetzeg | 22-06-21 | 09:44

Deksel erop en 20m3 zand erover

Toedels | 22-06-21 | 13:03

Volgens kledingsites is het overduidelijk waarom ik geen huurhuis krijg. Ik ben geen gender neutrale wannabe thug of colour.

Acidstain | 22-06-21 | 09:27

Drenthe is vol. Vol met schapen en heidevelden.

antonconstandse | 22-06-21 | 09:23 | 3

Schaap ies fijn, ies geit.

Acidstain | 22-06-21 | 09:27

Laat de zandbakkers het maar niet horen!

Blote Bertus 2000 | 22-06-21 | 09:34
-weggejorist-
Pippop | 22-06-21 | 10:08

Dus dit is waar al dat gratis lalalala geld van de ECB naartoe gaat. Huizenprijzen opdrijven. Stel je voor:
De huizenmarkt stort in nadat de rekening van de coronacrisis betaald moet worden.
Erg vervelend voor de mensen die een duur huis hebben gekocht. Erg fijn als speculanten hun geld zien verdampen, maar als ze rijk genoeg zijn gaan ze trucjes uithalen als leegstand aanhouden om maar niet te hoeven zakken met huurprijzen.
Ook fijn voor starters die een huis willen kopen ergens in de komende jaren.

Barre_de_k | 22-06-21 | 09:23 | 1

Dat zien we ook al in de leegstand van winkelpanden. Sommige winkelcentrums staan al 20 jaar leeg. Prijzen naar beneden bijstellen en afboeken? Nee joh, dat kost geld.

Suncatcher | 22-06-21 | 09:40

Of de hypotheekrenteaftrek fors verminderen of afschaffen. Zul je zien wat er gebeurd. Kaboem. Die toeslag werkt ook zeer verstorend.

Piet Karbiet | 22-06-21 | 09:20 | 5

Of het bezit van zakelijke investeerders in vastgoed veel hoger belasten.
Boem.
Speculanten opgehoepeld uit de woningmarkt.

Barre_de_k | 22-06-21 | 09:43

Goed plan. Tegelijk het huurwaardeforfait afschaffen uiteraard.

BoerKoekoek | 22-06-21 | 09:56

Veel kiezen voor maximaal aflossingsvrij van de helft, daar zit het al geen aftrek meer op en inderdaad rente is al bijna 0.

Ook een reden van deze gekte maar ja de Euro moet blijven bestaan en knoflooklanden hun schuld blijven betalen.

En de ECB maar waardeloos papier opkopen.

Benieuwd hoe lang dit spelletje nog door kan gaan zonder dat alles knapt.

Roze_bril_drager | 22-06-21 | 09:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Los van minder instroom kan de wooncrisis worden opgelost door:
1. meer aanbod
2. meer aanbod
3. meer aanbod

Echter, als je jaren lang op de handrem hebt gestaan duurt het even voordat je woningbouw weer aan de praat hebt gekregen. Gevalletje op de blaren zitten ...

Von Bliksum | 22-06-21 | 09:19 | 4

1. minder mensen
2. minder mensen
3. minder mensen

Blote Bertus 2000 | 22-06-21 | 09:35

Ook door remigratie en minder neukon.

culture_vulture | 22-06-21 | 09:39

lijkt op de discussie over de files. Meer asfalt? Of minder auto's? Zal een combinatie van beide zijn

small_town_dude | 22-06-21 | 10:03
▼ 1 antwoord verborgen

In NL moet alles meer meer meer. Meer asielzoekers want zielig, meer windmolens, meer huizen, meer vakantieparken, meer weilandzonneparken, meer vliegen, meer vliegvelden, meer asfalt, meer belasting, meer brievenbus bedrijven. Onee toch minder! Minder koeien, minder weiland, minder varkens, minder vogels ( ivm de windmolens), minder duinen, en dat alles in een postzegelland.

Breakdance | 22-06-21 | 09:18 | 1

+ minder geld (want meer belasting), minder rust (want meer mensen), minder gezond (want druk = stress = fijnstof etc), minder veiligheid (want meer .... - vul die zelf maar in!) en belangrijkste....minder mensen met geld (want die zoeken meer hun heil ergens anders, en kunnen dat ook). Wij zijn eind vh jaar tijdelijk weg en wellicht daarna voorgoed. Dit eens mooie landje gaat naar de knoppen door de enorme incompetentie van onze overheid (regering + ambtenaren)

Als_je_me_nou | 22-06-21 | 09:22

Wacht maar tot die linkse vvd binnenkort de overwaarde in box 3 gaat belasten.

Watching the Wheels | 22-06-21 | 09:17 | 2

Yep, hooguit een paar jaar nog. Begint uiteraard met de 'dure' woningen, maar de rest zal spoedig volgen.

C1O2 | 22-06-21 | 09:21

Ah ja next step belastingheffen: belasting op fictief vermogen of winst.
Voor als links uitknijpen niet genoeg is.

hetmoetdanmaar | 22-06-21 | 13:07

Al vaker hier geschreven. De verdeling van huizen via de woningbouw is totaal vastgelopen omdat mensen blijven zitten in veel te goedkope en vaak te grote huizen. Ze beginnen met gezin en laag inkomen. Daarna gaat inkomen flink omhoog, partner gaat werken enz. Huur blijft relatief lekker laag. Dus men blijft zitten. Ook vaak bij ouderen( ben ik zelf ook). Eengezinswoningen met een of twee personen, relatief lage huur, maximale huurtoeslag. Mensen blijven er lekker zitten want verhuizen betekent altijd fors meer huur of te hoge huur waardoor geen huurtoeslag meer te krijgen is. Doorstroom huizen moeten we komen. Eventueel met flinke verhuis vergoeding. En verhuist men dan nog niet: helaas huurbelasting invoeren voor te groot wonen of voor wonen in een huis met te lage huur ten opzichte van inkomen. Niet leuk maar er zal uiteindelijk toch iets moeten gebeuren.

Kattie | 22-06-21 | 09:14 | 8

Als ik al jaren in een fijne vertrouwde buurt woon, zou ik moeten gaan verhuizen voor een statushouder, no way.

zilverrug | 22-06-21 | 09:30

Waarom blijf je zo'n dom ongeïnformeerd verhaal dan schrijven ?

Castor12 | 22-06-21 | 09:37

@WellimHollander | 22-06-21 | 09:23: er zijn veel grote woningen (van woningbouwverenigingen) met relatie redelijke huur van 700 a 800 euro. Ouderen willen best naar leuk appartement verhuizen. Lekker makkelijk, geen tuin meer bij te houden enz. Maar dan moeten ze plots minimaal 1000 euro gaan betalen, want appartementen met een huur van 700 euro zijn er niet. Dus wat gebeurt er? De mensen blijven maar zitten waar ze nu wonen.

Kattie | 22-06-21 | 12:13
▼ 5 antwoorden verborgen

Nederland wordt 1 stad. Met paar postzegelstukjes groen. Ministerie van buitenlandse zaken neemt het al op in het beleid. Demissionair? Pfff de schoorsteen moet toch roken.

https://www.tristatecity.nl/

Carlos_I | 22-06-21 | 09:11 | 2

ow wat grappig....Vroeger had je een randstadmetropool lobby clubje....het zou toch niet? Wel genant om zoveel boten op je hoofd te hebben. Denken ze nu echt dat dit gaat werken? Ech top talent komt echt niet hierheen als ze de keus hebben (vraag maar eens bij ASML hoe moeilijk ze het hebben goed personeel te vinden). Bevolkingsgroei komt alleen maar van migratie uit Afrika en M-O. En als je een paar namen checked, zie ik alleen maar of ambtenaren, of lobbyisten. Komt daarbij nog dat juist 'dankzij' het virtueel werken meer dan ooit in trek is. Wie of wie wil er in godsnaam in Amsterdam wonen als je hetzelfde werk kunt doen van je maison de maitre in zuid frankrijk? of je finca in spanje?

Als_je_me_nou | 22-06-21 | 09:34

@Als_je_me_nou | 22-06-21 | 09:34: ASML heeft het vooral moeilijk met goed personeel te vinden, omdat het in Nederland nog steeds enorm aangemoedigd wordt om allerlei onzin te studeren.
Kijk ook hoe al dat totaal nutteloze volk van nutteloze studies continue op een schild gehesen wordt. En als technische universiteiten dan ook nog eens woke gaan (ik kijk naar jou, TU/e) en de onderzoekskwaliteit in elkaar klapt, dan houdt het gewoon op.

Tijd om het onder ogen te zien: De EU doet de laatste dagen van het Romeinse rijk na. Corruptie en decadentie, terwijl de basis langzaam maar zeker in elkaar stort.

TheEgg | 22-06-21 | 10:17

Mwoah, schaarste speelt uiteraard een rol, maar kredietverstrekking speelt een grotere rol op de woningmarkt. Kon je eind jaren 90 extreem goed zien, nu speelt ook het feit dat je rond modaal en erboven bijna geen andere optie hebt. Vrije sector huren zijn schreeuwend duur, daar zie je de echte prijs terugkomen daar het de enige woonvorm is die geen subsidie of belastingvoordeel kent.

WellimHollander | 22-06-21 | 09:10 | 2

Dat wordt het meer werken geblazen.

J.Cash | 22-06-21 | 09:19

@J.Cash | 22-06-21 | 09:19:
Geheheh precies, daar komt het wel op neer ja, met modaal tweeverdieners inkomen is het nog steeds goed mogelijk om iets te kopen.

WellimHollander | 22-06-21 | 09:31

Leuk man, in Denemarken en Zweden koop je complete boerderijen incl hectaren aan grond ... voor nog geen 100.000 euro.

En wat koop je hier in NL voor dat bedrag.

FLP_du_Stok | 22-06-21 | 09:10 | 6

@Kattie | 22-06-21 | 09:17: Ik woon (nu nog) in Noord-Nederland, en kan met de overwaarde van mijn eerst verkochte huis (waardoor ik nu bijna geen hypotheek meer heb in NL), daar al een hypotheekvrijewoning kopen.

De woning waar ik nu woon heb ik in 2019 gekocht, en soortgelijke woningen gaan nu ook al weer weg voor een ton boven mijn koopprijs.

Of te wel, ik zou voor het geld wat ik nu krijg bij verkoop, daar al bijna 3 woningen kunnen kopen, terwijl ik er maar 1 nodig heb, en dan zonder hypotheek, en genoeg over voor zonnepanelen, water collectie, aardwarmte, warmtepompen...

Genoeg grond om wat basis dingen te verbouwen, waardoor de kostprijs van 'leven' bijzonder laag is. Of er veel, of weinig werk in de omgeving is doet er dan niet meer toe, want je hebt dan nog maar weinig geld nodig om te leven.

Partime achter een kassa van de buurt super ... Al is het als klusjes man voor de bejaardenberg, of soort van 'thuiszorg'... Starlink internet voor thuiswerk functies ... Genoeg mogelijkheden om de laatste centen bij elkaar te krijgen die je nog nodig bent voor 'luxe' en de belastingdienst. Maar ook dat belasting verhaal is leuk, als je weinig 'bezit', betaal je ook minder belasting...

Nee, ik denk dat Nederland heel goed voor mij is geweest, maar het moment van dankjewel en totsinas komt heel dichtbij.

FLP_du_Stok | 22-06-21 | 09:43

Zweden vind ik qua bevolkingspluimage te divers. Zeker in het zuiden.

Carlos_I | 22-06-21 | 09:47

@Carlos_I | 22-06-21 | 09:47: Daar heb je gelijk in. Mocht het Zweden gaan worden (voorkeur is meer Denemarken), dan zal het boven de lijn Östersund/Sundsvall worden. Vanaf daar veranderd Zweden sterk qua samenstelling en mentaliteit

FLP_du_Stok | 22-06-21 | 10:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Huizentekort is helemaal geen probleem. Je moet alle niet financieel rendabele direct terugsturen en diegene die hier in afwachting zijn ook terug. Criminelen met een dubbel paspoort ook eerst straf uitzitten en daarna uitzetten. Streng beleid voeren waar enkel immigranten met de juiste papieren en kennis hier mogen blijven. En eerst zich moeten bewijzen alvorens een permanent verblijf mogelijk is. Brussel en onze overheid doet het andersom die halen 85 % financieel onrendabele uit de zandbakken van de wereld met alle scherpe randjes en vieze luchtjes van dien. En voor deze enorme en niet verenigbare groep die in ons midden geplaatst moet worden( we moeten naar de 20 miljoen inwoners) moet u van het gas af, veestapel halveren, moeten we de emissies omlaag brengen zodat er gebouwd kan worden... alles is dus te doen om naar de 20 miljoen te groeien.

Hollandse_blauwe | 22-06-21 | 09:07 | 2

En nieuwkomers vervuilen natuurlijk niks. Die hoeven geen rookpijpauto, knalscooter, vliegtickets eigen land, die hebben geen afval enz.

squadra | 22-06-21 | 09:17

Net zoals het CO2 probleem eenvoudig en vrijwel kosteloos is op te lossen als je aan geboortebeperking doet (minder consumenten met koopkracht is minder co2), is het woningprobleem om geen onrendabelen toe te laten tot ons land. Dan is er aan de onderkant van de markt binnen een paar jaar er een overvloed aan starterswoningen en goedkope huurwoningen. Maar tja, politici zeggen liever Ja tegen klagers, eisers en drammers en geven makkelijk geld uit van anderen om hen te sussen en zelf lekker makkelijk te kunnen besturen zonder gedoe. Eigenlijk hebben we politici nodig met ballen. Maar tja in een land met burgers zonder ballen, worden Rutte's zonder ballen de baas.

Graaier | 22-06-21 | 09:28

Nog meer zogenaamde asielzoekers binnenhalen!! Gewoon doorgaan Rutte!! Stelletje randdebielen!!

Mispel | 22-06-21 | 09:06 | 1

Een nieuw kabinet zonder de VVD doet er graag nog een schepje bovenop. Niveleren is een feest!

dasechtgeenstijl | 22-06-21 | 09:12

VOlgens mij is er nu vooral sprake van extreme Fear Of Missing Out. Hoe meer van dit soort berichten hoe harder de prijs omhoog gaat.

Vula | 22-06-21 | 09:06 | 1

Nee hoor. Er is krapte, een hele lage rente, materialen worden duurder, bouwvakkers zijn schaars en verhogen de tarieven, grond is schaars, milieueisen maken woningen duurder, steeds meer tweeverdieners die meer geld hebben en willen uitgeven voor meer m2, open grenzen die de onderkant van de markt omhoog duwen, vluchtgedrag van mensen met geld uit wijken met meer islam en fiscale maatregelen van de overheid, miljarden extra op de spaarrekening van mensen ivm corona, een overheid die ondernemers miljarden en miljarden coronahulp in de diepe zakken heeft gestort en het lef bij mensen om meer te lenen voor wonen zorgen ervoor dat goede huizen nog steeds te goedkoop zijn. Dit is nog maar het begin. Er kan zeker nog 50% bij de komenden vijf jaar.

Graaier | 22-06-21 | 09:34

In de jaren '50 zijn 2 broers van mijn oma noodgedwongen naar Canada verhuisd. Was overheidsbeleid. Want er was in Nederland onvoldoende landbouwgrond, geen huizen en geen geld. Het duurde 20 jaar voordat zij genoeg gespaard voor een ticket om ze te bezoeken.

Piet Karbiet | 22-06-21 | 09:05 | 3

OK, maar dan is sparen ook gewoon niet echt je ding.

John McClane | 22-06-21 | 09:22

Mijn grootouders zijn toen ook als een gezin van acht omgepraat door mannetjes van de uitzetdienst. En eenmaal aan de overkant kon hij het lekker uitzoeken. Niks hulp, medewerking.

squadra | 22-06-21 | 09:25

De Nederlander is zelf tot exportprodukt verworden. Kijk de emigratie cijfertjes er maar eens op na. Bij die zgn. Doorstroom op de woningmarkt zitten gewoon ieder jaar 50,000 huizen die leeg komen vanwege emigratie. Daar horen we dus nooit iets over. Uit het oog uit het hart, en ‘out of the way’.

Finn | 22-06-21 | 13:48

Wel een grappig fotootje van die plaggenhut. Toen armoe, nu heet het tiny huis of authentiek op vakantie gaan ad 1.000 euro per week.

Kattie | 22-06-21 | 09:05 | 1

Wat denk je wat zo'n pandje wel niet moet gaan kosten.
Vrijstaand, landelijk gelegen, ruim perceel met eigen parking, unieke uitstraling, CO2 neutraal gebouwd, zonnepaneel vriendelijk dak en alles begane grond dus helemaal levensloop proof.
Ik schat dat er zomaar iemand € 300.000,- voor durft te vragen dus met € 50.000,- overbieding, samen met € 20K in een envelopje voor de corrupte makelaar en alle belastingen, loopt ie over de 4 ton heen.

tsjajaja | 22-06-21 | 09:16

Huur, wat is huur? ik betaal komende maand 650 eypo bruto aan hypotheek van mijn nieuwe huis. Ik heb geluk gehad, buy low, sell high. Het zijn geen leuke tijden op de huizenmarkt. Te bizar voor woorden, er is de laatste 10 jaar zo weinig bijgebouwd dat er (bewust) schaarste is gecreëerd.

pibasso | 22-06-21 | 09:03 | 6

@J.Cash | 22-06-21 | 09:21: Geen stress Johnny, je bent mijn held met je nick. Ik kan heel goed tegen kritiek en ongein op mijn favoriete weblog. Het systeem is volkomen fucked en niet uit te leggen. Volgens mij houden wij met dit rondpompsysteem10-duizenden ambtenaren hiermee aan het werk (en niet alleen bij de belastingdienst). Minder, minder, minder!

pibasso | 22-06-21 | 09:30

Je kunt niet in dezelfde woon markt hoog verkopen en tegelijkertijd laag kopen. Of er is hoogconjunctuur, of laagconjunctuur.

opblaasschaap | 22-06-21 | 10:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Gewoon minder mensen. Minder asielzoekers met huge families. Minder grote gezinnen (hallo gescheiden ouders die bij een nieuwe partner nog meer kinderen krijgen!). Minder gestoorde reli's met jumbo-gezinnen. Volgens mij zijn er dan wel opeens genoeg huizen…

Blote Bertus 2000 | 22-06-21 | 09:02 | 4

Laten we beginnen met voorlichten. Dan kunnen ze i.i.g. niet zeggen dat ze geen kans gekregen hebben. Een railrunner-kaartje kan altijd nog.

Blote Bertus 2000 | 22-06-21 | 09:33

Terwijl het covid virus zo z'n best heeft gedaan om het oude hout uit te dunnen, is het nog niet genoeg geweest. Nog maar een virusjaartje.

antonconstandse | 22-06-21 | 09:38
▼ 1 antwoord verborgen

Zullen we alvast een potje maken voor diegenen die nu kopen en over 4 jaar met een huis zitten dat nog maar 50% van hun hypo-schuld waard is?

Ik zie een tv-format: praatprogramma's met mensen die een hypo-schuld hebben en de hypo-rente staat ineens op 6% (of meer) ipv de 1,5% waar ze mee begonnen en hun huis is nog maar 50% waard waar voor zij het hebben gekocht. De bank eist bijstorting eigen geld.
Of mensen die zich niet in de nesten hebben gewerkt even de rekening (extra belasting) kunnen oppakken; solidariteit/sterkste schouders of zoiets..

Het was ook niet te voorzien want dit is nog nooit gebeurd in het verleden.

Toeja | 22-06-21 | 09:02 | 6

@Graaier | 22-06-21 | 09:09:
Kan ook. Of hyperinflatie, wat misschien de schulden verlicht maar weer andere problemen met zich meebrengt. Wat er precies gaat gebeuren laat zich lastig voorspellen, maar dat de boel ergens uit de hand gaat lopen is duidelijk.

Sinaslolly | 22-06-21 | 09:14

@Graaier | 22-06-21 | 09:09:
Op het moment dat je echt voordeel kunt halen uit een koopwoning, komt de staat jouw overwaarde opeisen, eventueel verlies is uiteraard voor eigen kosten.

tsjajaja | 22-06-21 | 09:21

@Graaier | 22-06-21 | 09:09: Maandlasten! Dit is het toverwoord.

- Als de hypo-rente van de huidige stand naar zeg 6% gaat kunnen mensen duiden minder lenen dus minder betalen....
- Als de markt dreigt te keren (prijzen stijgen nauwelijks/niet meer) dan eist de bank meer eigen geld.
- Kosten van groene gekte/transitie drukken ook nog eens het bedrag dat mensen kunnen betalen.
- renteaftrek wordt beperkt dan wel helemaal afgeschaft..... Dat doet ook iets met je maandlasten

Dus ja, ik verwacht dat huizenprijzen zullen dalen als een oude onderbroek omdat kopers ''opraken''. Dit is nu al zo vaak gebeurd; net als je denkt dat de bomen tot in de hemel groeien.....

Mijn huis is 380K waard maar als niemand het wil/kan betalen..... Er moet een gek zijn die het wil/kan betalen anders raak ik het niet kwijt.

Toeja | 22-06-21 | 09:21
▼ 3 antwoorden verborgen

De politiek wordt bestuurd door mensen die houden van moderne architectuur. Dat is het probleem. Die mensen zijn gewoon ziek en missen een ziel.

gebakkenzuchten | 22-06-21 | 09:01

Bouw gewoon weer enorme woonflats. Zodatjenetover de windmolens heen kijkt (de rijken dan).

Hadena | 22-06-21 | 08:59 | 2

Als een investeerder NU een "sociale" flat wil neerzetten.... onmogelijk door alle regeltjes (ook EU) die dit land ondertekend heeft. Een hele dure luxe woontoren gaat ook maar net uit. Als we volk blijven binnenlaten gaat het echt mis.

hagelkruis | 22-06-21 | 09:05

Bouw gewoon die windmolens bovenop de flat. Ze moeten maar zelfvoorzienend worden.

Jos Tiebent | 22-06-21 | 09:06

De pandjessjacheraars en de buitenlandse investeerders moeten ook eens op de rem.
Wat voegen die toe? Ze kopen wat er al is en verkopen wat er al is en maken alleen alles duurder.
We hebben meer huizen nodig. Niet nog duurdere.

kloopindeslootjijook | 22-06-21 | 08:58

Een simpele vraag. Heeft de overheid ooit een probleem adequaat opgelost?
Ik zou het niet kunnen bedenken, alleen erger gemaakt.

Rotterdammert1965 | 22-06-21 | 08:56 | 6

De deltawerken. Maar dat is alweer een poos geleden.

horsteknots | 22-06-21 | 09:06

@MoorCopJoris | 22-06-21 | 09:05: daar heeft u het dus ook totaal mis, en dat “ze” zeggen dat “ze” met dat geld echt gaan doen waarvoor het opgehaald wordt..*proest*, de belastingdienst is een ANBI, wat inhoudt dat ze innen maar er geen tegenprestatie tegenover HOEFT te staan en dat leggen ze dus niet zo uit!.
Het enige gekke verschil tov andere ANBI’S is dat je dat geld van de belastingdienst niet terug kan vorderen als zijnde je het aan een goede doel hebt geschonken.. dat geld wat bv Gabberwaus toen aan het rooie kruisch had overgemaakt kan hij WEL terugvorderen..

All_Anonymous | 22-06-21 | 09:11

@Graaier | 22-06-21 | 09:05: Begrijp ik niet. Er was een tijd dat een eenvoudige eenverdienende loonslaaf een huis kon kopen van 200m2. En die tijd is nog niet zo lang geleden. Maar NLers zijn allemaal aan de loonmatigings diaree sindsdien.

Henk1955 | 22-06-21 | 09:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Simpel toch? Er moeten meer huizenzoekersopvangcentra gebouwd worden. Je vraagt een huis aan, en dan mag je daar wachten tot er een beschikbaar is.

foetgoud | 22-06-21 | 08:56 | 1

Aangezien die asielzoekers binnen no-time een huis hebben kunnen we daar de AZC's goed voor gebruiken. Brengt gelijk het probleem goed in beeld.

R.F.Pickering | 22-06-21 | 08:59

Misschien zit er wel een geschikte partner voor Floor tussen, dan wordt het toch win-win voor beiden: zij een huis en hij een blanke vrouw.

FrankVeer | 22-06-21 | 08:55

Ga de Markerwaard maar inpolderen, we gaan de bouwgrond het hard nodig hebben de komende 20 jaar.

kloopindeslootjijook | 22-06-21 | 08:55 | 2

En landbouwgrond en recreatiegrond en bedrijvengrond en natuurgrond en ga zo maar verder door.

Xbitt | 22-06-21 | 08:57

@Xbitt | 22-06-21 | 08:57: De Veluwe plathakken. Het hout in de GL ovens om bitcoins te mijnen. Helft van IJsselmeer dempen. Tweede afsluitdijk bouwen. Limboland uitbreiden met afvalheuvels. (meer oppervlak). Bovendien kun je in de afvalbergen woningen graven.(nog meer oppervlak en we noemen het inverse flats dat verkoopt lekker). Als laatste idee stukken van België annexeren. Die lui doen toch niks met hun land.

squadra | 22-06-21 | 10:02

Elke 20 jaar een stad ter grootte van Amsterdam. Want al die import moet, naast ergens wonen, ook ergens werken, zich vervoeren, van voedsel voorzien worden, enz.
Elke 20 jaar een stad ter grootte van Amsterdam, of elke 8 jaar een stad ter grootte van Utrecht.....

Maar goed. Ik heb een huis. Vooral allemaal GL, '66, Volt, CDA, CU en VVD blijven stemmen. En dan boos en verbaasd zijn dat je geen huis kunt betalen. Het zal wel. Ik geef geen fucks meer.

TheEgg | 22-06-21 | 08:55 | 4

Dat "ook ergens werken" lijkt minder prioriteit te hebben.

R.F.Pickering | 22-06-21 | 09:01

Goed zo, je moet er ook 0 fucks om geven.
Al die steekpartijen onder jongeren. 0 fucks
Stranden niet leuk meer in de zomer. 0 fucks
Overal zwerfafval. 0 fucks
Geen natuur meer. 0 fucks
Geimporteerden die zeggen dat de NL ouderen een probleem zijn. 0 fucks
Kinderen van geïmporteerden die zeggen dat hun ouders NL hebben gebouwd. 0 fucks
Mocro maffia. 0 fukcs
Fruittelers die belaagd worden door import criminelen. 0 fucks
Het boeit ook echt niet meer want het wordt niet meer beter. De mensen die er wel om zouden moeten geven doen dat ook niet dus waarom je nog druk maken.
Gewoon zelf vertrekken als het te klote wordt hier.

Dirk III | 22-06-21 | 09:02
▼ 1 antwoord verborgen

Gooi eerst de grens maar eens dicht, praten we daarna verder.

knutsel_ | 22-06-21 | 08:53 | 4

@JackStick | 22-06-21 | 09:32: Maar hebben we wel echt gestemd? Zijn er hier ook forensic audits vanuit de bevolking geweest (zoals in USA Arizona/Georgia etc. nu aan de gang zijn) die het stemproces valideren? Kan me ook hier gerommel met poststemmen herinneren en een bedrijf van een oud-D66'er die de veiligheid van verkiezingssoftware controleerde.

culture_vulture | 22-06-21 | 10:01

@JackStick | 22-06-21 | 09:32: Dat is maar de vraag. Als ik met linksmensen praat merk ik op dat een overgrote deel mee eens is, dat er teveel immigratie is in dit land. Alleen Groenlinks stemmers denken daar totaal anders over, maar die leven volgens mij in een parallelle universum. Of zijn niet goed snik. Je kan eerder zeggen dat de gevestigde partijen niet luisteren naar hun achterban. Ook een VVD laat dit allemaal maar gebeuren.

Xbitt | 22-06-21 | 10:19
▼ 1 antwoord verborgen

Oud nieuws , in een nieuw jasje.

ja,diedus! | 22-06-21 | 08:53

De regering gebruikt de door henzelf bedachte stikstof norm om niet te bouwen, ze willen wel maar ze mogen niet hahaha.
Vies smerig zooitje.

likdoorn | 22-06-21 | 08:51

Voor de komende 10 jaar zijn 850.000 nieuwe woningen nodig. Zelfs hier in Groningen zie je dan randstad taferelen. Midden tussen de Dutch Mountains een paar overgecultiveerde miniparkjes. Ohh, kijk de patatreiger, wat is de natuur toch mooi hè.

Acidstain | 22-06-21 | 08:51 | 2

Per jaar dus een stad van 85.000 woningen met het dubbele aantal bewoners ?

Der Schnitzeljäger | 22-06-21 | 09:15

@Der Schnitzeljäger | 22-06-21 | 09:15: en dat alleen om het tekort niet te laten oplopen.

Acidstain | 22-06-21 | 09:31

Vijfhonderd per week, dat zijn er 26.000 per jaar.

Gezinshereniging nog niet eens meegenomen.

Wijze uit het Oosten | 22-06-21 | 08:51 | 2

En iedereen die wordt afgewezen maar niet meewerkt, verdwijnt na een bepaalde tijd in de illegaliteit, want officieel 'uitgewezen' door de overheid, maar niet teruggestuurd.

FrankVeer | 22-06-21 | 09:06

Gezinshereniging is daar wel in meegenomen. De uitstroom echter niet. Het nettoaantal is derhalve lager. Het zal u verbazen maar NL is niet de eerste keuze voor asielzoekers. Zo'n leuk en gastvrij land is NL niet meer.

Red shirt | 22-06-21 | 09:08

Ik vraag mij even een klein dingetje af. Of dat wel/niet belangrijk is, mogen anderen toelichten. De prijzen van woningen zijn gestegen. Hebben we het dan over de vraagprijzen of de (overboden) betaalde prijzen? 

Leptob | 22-06-21 | 08:49 | 6

@Rotterdammert1965 | 22-06-21 | 08:51: Ik denk dat het juist gunstig is dat mensen doorstromen naar grotere huizen, komen de kleinere huizen voor de starters beschikbaar ware het niet dat types als Prins Bril die gelijk opkopen voor de verhuur.

R.F.Pickering | 22-06-21 | 09:06

Heb onlangs pand verkocht. Werd 35% op overboden. 35% !

NerdAlert | 22-06-21 | 09:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Tijd voor een ouderwets VROM, verdwenen door die stomme Blok & z’n VVD

Martin007 | 22-06-21 | 08:49 | 1

Prins bril en de andere VVD gelovigen worden slapend rijk.

likdoorn | 22-06-21 | 08:54

Heel Nederland wordt een grote randstad, een migratie-hub. Dat is ook niet zo vreemd, gezien de centrale ligging en logistieke mogelijkheden. Maar wees daar dan eerlijk over.

obi1 | 22-06-21 | 08:49 | 2

NL wordt "umgewandelt" naar een migratie-hub zonder identiteit, vergelijkbaar met een gigantisch ruimtestation waarop allerlei buitenaardse culturen rondlopen om handel te drijven en commercie te ontplooien. Eigenlijk een dystopische leefomgeving die iedere vorm van sociale cohesie mist. Iedereen maakt een claim op NL en haar welvaart, de rest is van ondergeschikt belang.

stiffy | 22-06-21 | 08:57

Toen we nog met vakantie mochten, naar de Algarve bijvoorbeeld, was een doordeweekse dag op de snelweg nog rustiger dan op zondagmorgen in Groningen.
Wat een verademing.

J.Cash | 22-06-21 | 09:13

Ik rijd regelmatig met de motorfiets door dit land. Een ding is duidelijk, het is veel te druk, overal activiteit, nagenoeg overal bebouwing in de horizon. Dorp in, dorp uit, en dat in doorgaans minder dan 5 minuutjes tuffen. Denemarken is even groot, maar nog geen 6 miljoen inwoners. Laten we met een bevolkingsafname beginnen, dan wordt de woningkrapte vanzelf opgelost en blijven de prijzen binnen de perken.

stiffy | 22-06-21 | 08:48 | 4

Rij harder!

Acidstain | 22-06-21 | 09:00

Moet je eens een plek proberen te vinden om te wildpissen….niet te vinden. Overal wandelaars fietsen mensen auto’s .

J.Cash | 22-06-21 | 09:14

@J.Cash | 22-06-21 | 09:14: Koop zo een zak die straaljagerpiloten en piloterinnen hebben voor in hun kantoortje op missie. U kunt gewoon op uw plekje op het terras blijven zitten en doorpilsen.

squadra | 22-06-21 | 10:11
▼ 1 antwoord verborgen

Is dat de molen waar dit hele land een klap van heeft gekregen?

MickeyGouda | 22-06-21 | 08:47 | 1

Lol

ratelaar | 22-06-21 | 08:51

En ook niemand die op het idee komt dat het misschien een beetje debiel is om 1,5 miljoen voor een rijtjeshuis in 020 te betalen, want je kunt natuurlijk alleen maar wonen en werken in Amsterdam, de rest van de wereld bestaat gewoon niet.

zwellevertje | 22-06-21 | 08:47 | 1

Op NYC na, want elke week in het Parool lees je het reilen en zeilen in die stad. In Amsterdam zijn ze behoorlijk arrogant, toch hebben ze t.o.v. NYC een minderwaardigheidscomplex. Om dat te compenseren kraken ze 'de provincie' af.

martymcfly | 22-06-21 | 13:18

Zorgwekkender is dat de regering nul, maar dan ook echt nul interesse toont hier wat aan te gaan doen. Voor de volgende regering zal dit niet anders zijn. In plaats daarvan krijgen we twee woordvoerders: één die zegt de migratie aan te pakken (Bente Becker) en een ander die het alleen maar over bouwen heeft, als een mantra (Daniel Koerhuis).

De VVD voorop vindt het wel prima dat twee dossiers die hier samenkomen, immigratie en woningnood, blijven voortmodderen. Als je de mensen vertegenwoordigt die al een koophuis hebben of huisjesmelker zijn, waarom zou je je dan druk maken?

StiekemeBunzing | 22-06-21 | 08:47 | 4

Tja, zolang hele volksstammen VVD etc stemmen verandert er niks.

Rotterdammert1965 | 22-06-21 | 08:53

Als je op een andere partij stemt veranderd er ook geen zak.

dasechtgeenstijl | 22-06-21 | 09:14
▼ 1 antwoord verborgen

Meer overheid is de oplossing. Echt waar. Komt het helemaal goed.

Tha Analyzer | 22-06-21 | 08:46 | 1

In een recente aflevering van de nieuwe wereld werd dat onderwerp ook aangeraakt.

www.radioviainternet.nl/podcasts/de-n...

De idee dat de immigratie ‘ons’ overkomt doet je afvragen, waarom hebben we dan een regering? Als je dan toch niet kunt sturen kun je net zo goed naar huis.
Ondertussen wordt het land steeds voller zonder dat er maar de suggestie is dat iemand in het Haagse daar over nadenkt. Ik bedoel; Het is toch logisch dat het gevolgen heeft, meer arbeidskracht, maar ook minder ruimte, meer auto’s op de weg, meer co2 uitstoot.
Je vraagt je af waarom dat onderwerp niet of nauwelijks op de agenda staat. Waarschijnlijk omdat het slecht is voor je (polletieke) carrière. Nou, als dat zo is dan moet je een (andere) baan zoeken en niet op de zak van de belastingbetaler teren door te pretenderen een volksvertegenwoordiger te zijn.
Schaarste drijft de prijs op. En schaarste is precies wat de volksvertegenwoordiging veroorzaakt door geen beleid te voeren op migratie -maar ook klimaat (stikstof) beleid- Daarmee jaag je niet alleen de inheemse bevolking tegen je in het harnas, maar ook de immigranten die je hierheen lokt(e) met valse beloftes.
Wie zich inspant voor iedereen spant zich in voor niemand.

ratelaar | 22-06-21 | 08:46 | 4

Spijker op z'n kop! Immigratie wordt steeds vaker zo verkocht: "je houdt het niet tegen". Dat belooft wat als de Russen onze kant op zouden 'migreren'. Door het te zien als natuurverschijnsel, hoef je er niets aan te doen. Maar het gaat verder en zien het als 'positief' en zelfs als broodnodig. Er is net als met alle grote dossiers geen visie op. En dat brengt ons op het punt dat Rutte zijn houdbaarheidsdatum al lang is overschreden.

StiekemeBunzing | 22-06-21 | 08:52

Dat inheemse wordt wel serieus gebruikt voor de fauna en de flora. Alle uitheemse bomen en struiken worden geweerd uit de bossen en de uitheemse dieren ( tijgermug, grijze eekhoorn etc) richten alleen maar schade aan en worden zoveel mogelijk vernietigd. Ik bedoel maar.

antonconstandse | 22-06-21 | 09:34

thx voor de link. Is goeie.

squadra | 22-06-21 | 10:15
▼ 1 antwoord verborgen

De tijd van de haves en de dont haves is nu echt aangebroken.
Je zag het al een beetje aan gebitten van mensen.
We krijgen Engelse toestanden hier. Mensen die 40 uur per week werken en die geen eigen huis en geen eigen auto meer kunnen betalen (want oude auto's worden heel duur in de belasting) en geen goed voedsel, geen goede gezondheidszorg (zorgmijders zijn er al), geen goed onderwijs, geen vakantie.
En die mensen geven het op, gaan aan de drank en drugs en criminaliteit en worden gemiddels 54. Omdat je niet meer kan aanhaken, ook al werk je je 50 uur per week kapot.

kloopindeslootjijook | 22-06-21 | 08:46 | 3

Dat is “de leven” .. welkom.. te triest voor woorden dit! Laat iedereen dit even goed tot zich doordringen.. en niet denken het is ver van mijn bed want “succes” is zo relatief, zekerheden zijn er al zo lang niet meer!.

All_Anonymous | 22-06-21 | 08:48

@All_Anonymous | 22-06-21 | 08:48:
Er zijn ook steeds meer geluiden van mensen die wel werken en werken en werken maar niet vooruit komen. Terwijl er wel grote winsten worden gemaakt door hun werk, kunnen ze daar niet in delen.
En de VVD zag dat het goed was.

kloopindeslootjijook | 22-06-21 | 08:52

En dan gaan we het oplossen met nog meer subsidies die door nog minder mensen gevonden gaan worden. Terwijl de oplossing zo simpel is: bouw sociale huur. Hup. Miljoen huizen erbij; 1/3e vrije sector. De rest sociale huur. Zakt die hele woningmarkt zachtjes in elkaar. Iedereen kan betaalbaar wonen. Geen subsidies nodig. Iedereen een gezond gebit en geld over voor normaal voedsel

Martin007 | 22-06-21 | 08:56

Of het Afrika Museum in Berg en Dal. Of Park Orientalis in Heilig Landstichting.

Jos Tiebent | 22-06-21 | 08:59

Waar willen ze dit kwijt? Op de Veluwe?!..

All_Anonymous | 22-06-21 | 08:49

@All_Anonymous | 22-06-21 | 08:49: goed idee eigenlijk. Dat in de 19e eeuw aangeplante bos is eigenlijk nergens goed voor. En een huis op zand staat als ‘staal’

Martin007 | 22-06-21 | 08:58

Het systeem begint aan alle kanten te kraken. Bitcoin, stikstof, huizenprijzen, migratie, ECB, milieu, schulden, parallelle samenlevingen, politieke versnippering. Het kan niet anders of er komt een correctie.

Sinaslolly | 22-06-21 | 08:44 | 5

De klap komt zoals altijd uit onverwachte hoek.

Sinaslolly | 22-06-21 | 08:53

@Rotterdammert1965 | 22-06-21 | 08:55:
Nee, een onderdeel van het probleem. Woke is net als de huidige euro, schulden, migratie, milieupolitiek enz onhoudbaar.

Sinaslolly | 22-06-21 | 09:03
▼ 2 antwoorden verborgen

En mensen betalen een veel te groot deel van hun inkomen aan een huis, geld dat nergens anders meer besteed kan worden.
Dertigers wonen nog bij ouders want alles te duur, wie had dat 20 jaar geleden verwacht, man man man, links maakt meer kapot dan je lief is.

Henk de Vries2074 | 22-06-21 | 08:42 | 4

@J-van-de-Bontekoe | 22-06-21 | 08:48: je mag blij zijn als je van je loon 3 a 400 overhoudt om boodschappen van te doen.. en that’s it!, ofwel net leven als alle kosten ervan af zijn, om je voor te schamen!.

All_Anonymous | 22-06-21 | 08:51

Normaal zou ik het met je eens zijn want links us heel goed met geld weggooien.

Maar de woningmarkt is toch echt door de VVD gesloopt: verhuurdersheffing voor WoCo’s betekende nagenoeg geen bouw meer sinds 2012. Geen VROM betekende geen coördinatie. Het laten ontstaan (ipv regeren en vooruitzien) van PFAS en stikstof crises is toch ook duidelijk VVD en CDA. En dan Blok die de meest gereguleerde markt van NL (woningen) 100% aan de vrije markt wil overlaten… tja dat gaat mis want als de vrije markt niks mag bouwen door regels dan staat alles stil en is schaatste je deel.

Dus nee. Deze totaal clusterf*ck kwam van rechts.

Martin007 | 22-06-21 | 09:04

@All_Anonymous | 22-06-21 | 08:51: Dus als je 160 uur per maand werkt verdien je dus max €2,50 per uur. Daar kun je geen pilsje in de kroeg meer voor kopen. En dan gaat het tegenwoordig over slavernij van een aantal eeuwen geleden! En dan wordt je als moderne slaaf ook nog voor racist uitgemaakt door wat grootverdieners op tv.

R.F.Pickering | 22-06-21 | 09:43
▼ 1 antwoord verborgen

En dan ook nog een overheid die buitenlandse investeerders aantrekt.
'Kom hier vooral pandjes sjacheren, het is erg lucratief. Wij zorgen dan intussen voor de woningtekorten.'

kloopindeslootjijook | 22-06-21 | 08:41

Bedraagt het aantal opgeleverde huizen ongeveer 500 per week?

etwaboy | 22-06-21 | 08:40 | 1

Bijna! Dat is dan 25000 per jaar, dus 440000 nieuwe woningen in 2040 klopt wel aardig.
Net iets te weinig.

J-van-de-Bontekoe | 22-06-21 | 08:46

Er zijn overal te veel mensen. Dát is het grote probleem van deze kleine bal modder.

NiCeY | 22-06-21 | 08:40

Bereid u maar voor op wat komen gaat. Laat u svp geen varkensvlees achter in uw huis, want daar houdt uw vervanger niet van.

whisperer.indarkness | 22-06-21 | 08:39

Offers, mensen! Offers. Denk aan al die zielige mensen die niet om kunnen gaan met elkaar en de zwakkeren in hun omgeving. Maak plaats. En ooit word je beloond. Echt.

Deflatiemonster | 22-06-21 | 08:39

Die term 'asielinstroom'.
Zijn dat nou de mensen die blijven of de mensen die binnenkomen maar nog in de molen zitten, de asielaanvragen.

Zelfs op www.rijksoverheid.nl/ kom je er niet achter. Ze gebruiken het woord wel, maar leggen nergens uit wat het precies betekent.

Er staat 'bestaande uit eerste asielaanvragen, herhaalde asielaanvragen, hervestiging, herplaatsing en nareizigers'

Maar hoeveel mag blijven dan?
Weten we eigenlijk nog niets.

kloopindeslootjijook | 22-06-21 | 08:38 | 4

Jaren geleden las ik eens dat de verhouding toegekende asielverzoeken - dan wordt men dus 'statushouders', heeft recht op een sociale huurwoning, uitkeringen, en 'mag' werken - en afwijzingen - verzoek om asiel verworpen; meneer of mevrouw of gezin moet Nederland verlaten - ongeveer 50/50 is.

Waarschijnlijk, maar dat weet ik niet zeker, lijkt de boven-ons-gestelden die verhouding ''redelijk''. Echter, die 50 % afgewezenen verlaten Nederland niet, die gaan verder procederen - het zogenaamde 'procedure-stapelen'; dat zijn die 'herhaalde asielaanvragen' in de verklaring van het CBS - en dat kunnen ze volgens mij in totaal iets van 5 keer doen, daarna raken ''uitgeprocedeerd'', maar zijn we al 7 of 8 jaar verder. Dan krijg je dus het verschijnsel dat ze, indien ze kinderen in de ''aaibare'' leeftijd hebben (de Sahars, Mauro's, Howick & Lily's, Hayarpi's, etc), de publiciteit zoeken, en alsnog 'mogen' blijven. Onfortuinlijken zonder aaibare kinderen verdwijnen meestal in de illegaliteit, of maken gebruik van bed/bad/brood voorzieningen, maar blijven hun uitzetting traineren, of ontvangen in Amsterdam toch huisvesting en daarmee een soort van legitimiteit.

Indien er dus jaarlijks, zeg even voor het gemak, 28.000 asielzoekers binnenkomen, mogen er grofweg 14.000 legaal blijven, en van de rest blijft het merendeel op den duur dus illegaal, tenzij ze alsnog een verblijfsvergunning krijgen (zie de We are here klaplopers, waarvan je niets meer verneemt, omdat ze allemaal een verblijfsvergunning hebben gekregen en nu ten laste komen van de verzorgingsstaat).

Dat hele asielbeleid is een 'open-einde' regeling, waarvan de 'sanering' (liever: totale opheffing) nu al meer dan 20 jaar 'overdue' is.

Dr_Johnson | 22-06-21 | 09:47

Broekers Knol had toch laatst gezegd, dat ze ze niet meer weg krijgt door al die verdragen die getekend zijn.

zilverrug | 22-06-21 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens FD moet de rijksoverheid ook nog even 20 miljard bijleggen om tot 2040 440.000 woningen bij te bouwen. Totaalprijs: 142 miljard. Iets zegt me dat ze het qua tijd en qua geld niet gaan redden, maar ik laat me graag verrassen. Neem aan dat Hugo aangesteld wordt om dit te gaan regelen.

amateurrr | 22-06-21 | 08:38 | 2

Daarnaast, stel je 10 steden van 44.000 woningen voor. Erbij !

Der Schnitzeljäger | 22-06-21 | 09:12

@Der Schnitzeljäger | 22-06-21 | 09:12: Almere en Houten zijn al troosteloos genoeg.

Dezenaamhier | 22-06-21 | 10:04

Over een paar jaar verkopen en dan vroeg pensioen in polen of Wallonië hehe..

etwaboy | 22-06-21 | 08:38 | 4

Voor mij lijkt Denemarken het beloofde land. Als het financieel haalbaar is ga ik daar voor.

Andersdenkend | 22-06-21 | 09:11
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien helpt het om heul veel nieuwbouwhuizen van 4 ton+ te maken. That'll fix it. Oh, of appartementen, dat wil ook iedereen....

Vunzigheid | 22-06-21 | 08:37

Maar als we de media moeten geloven ligt dit niet aan het aantal huizen hoor! En al helemaal niet aan het aantal inwoners, nee hoor! De rente! en en en die verschrikkelijke ouders met spaargeld, die hun kinderen zo maar financieel helpen, dat zijn de boosdoeners!

Jazeetie | 22-06-21 | 08:35 | 10

@DexterGordon | 22-06-21 | 08:57: klopt. Maar wat is je punt? In vrijwel al die huizen wonen mensen. Die een steeds groter deel van hun inkomen aan ‘wonen’ opmaken. Er zijn maar 2 knoppen waarmee je dat echt aanpakt: meer huizen bouwen, of minder mensen. Nou, corona werkte niet, dus dan maar als de sodemieter meer bouwen.

Martin007 | 22-06-21 | 09:11

@DexterGordon | 22-06-21 | 08:58: Ik steun dat soort types niet. Maar ze zijn een symptoom, niet het probleem. Je staat tegen de verkeerde boom te blaffen.

TheEgg | 22-06-21 | 09:37
▼ 7 antwoorden verborgen

Helaas, door de verzonnen stikstof problematiek mogen we niet bouwen.
Maar wel in bevolking groeien. Sterker nog, laat men de bevolking bewust groeien.

Nuchternederland | 22-06-21 | 08:35 | 5

@De echte Stolwijker | 22-06-21 | 09:04:
- De stikstofnormen zijn niet toepasbaar op een verstedelijkt gebied zoals nederland. De Natura2000 gebieden-beslissingen kloppen niet, iedere verzonnen natuurhectare is beschermd in NL. Daar is de regeling oorspronkelijk niet voor bedoeld. En dat geeft nu de problemen.
- Als NL stopt met de export van de meest innovatief geproduceerde landbouwproducten en vlees, wordt dat elders opgepakt op een minder innovatieve manier. Denk aan Oostblok. Of denk aan Frankrijk (pulsvissen...) Dat is per saldo slechter voor de aarde, of telt dat dan opeens niet meer? En houdt het milieu bij de landsgrenzen op?
- miljoenen huizen bouwen? Nederland is al veel te druk, er is te weinig ruimte voor iedereen. Het laatste jaar nog wel eens in een bos geweest? Gezellig hè!
- Waarom laten we de bevolking groeien met allochtonen? Er zijn 13 miljoen autochtonen, dat past prima. Die 4,5 miljoen, groeiend tot 6 miljoen in 20 jaar, hoef ik er niet bij. En Nederland kan die er ook niet bij hebben, want uitstoot. Of is dat dan opeens geen probleem meer? Als de uitstoot maar veroorzaakt wordt door immigratie, is het goed?

Nuchternederland | 22-06-21 | 09:18

@De echte Stolwijker | 22-06-21 | 09:04: Miljoenen huizen bijbouwen? Hahahaha, Jij ziet Nederland liever als één grote volgebouwde stad, met hier en daar nog een parkje met een kunstmatig aangelegd rijtje bomen. En als je daar doorheen loopt noem je dat besmuikt een "boswandeling". Grapjas.

Ceristimo | 22-06-21 | 10:26

@Ceristimo | 22-06-21 | 10:26:
Doen veel meer van die naievelingen. Kan best een beetje voller. En ze snappen niet dat jonge stellen in een woning inderdaad lekker gaan knuffelen en er dan binnen de kortste keren 3-4 kinderen rondhupsen - heel lief hoor, niets mis mee - die dan 20jaar later uiteraard ook het huis uit willen, een partner zoeken en een gezinnetje gaan stichten met opnieuw 3 a 4 kinderen. Zo kun je niet doorgaan. Maar ja, naief domvolk denkt helaas niet verder dan de volgende maaltijd of at best het vroegboekmoment voor de volgende vakantie ( waar ze dan wel weer heel goed in zijn, vreemd genoeg ).

Graaisnaaiert | 22-06-21 | 11:43
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Kdoemaarwat | 22-06-21 | 08:34

Goed nieuws. Dol op die gasten want verrijking.

RickTheDick | 22-06-21 | 08:34

Je kunt niet jarenlang stemmen op partijen die heren uit warme landen binnenhalen, en dan klagen dat de huizen op zijn. En erger: nu nog steeds niet willen toegeven dat de ongelimiteerde instroom funest is. Funest. Niet lastig, ingewikkeld, complex of wat dan ook, maar funest. Branden. Blaren zitten.

opblaasschaap | 22-06-21 | 08:34 | 1

Oh jawel hoor, is zelfs een woord voor: cognitieve dissonantie.

Incitatus | 22-06-21 | 09:45

Doe eens uitzoeken wie dat eigenlijk bedacht heeft, waarom asieleisers zo nodig voorrang moeten kwa huis ? Namen en rugnummers aub, thx.

Asteroid-B612 | 22-06-21 | 08:34 | 1

De asielzoekers centra zullen moeten doorstromen, omdat er elke week weer 500 een plaats opeisen.
Degenen die er al langer zaten, moeten doorschuiven.
Waar naartoe? Naar een huurwoning natuurlijk, want ze hebben geen inkomen.
Dat is de oorzaak, en de voorrang is een effect, geen actief beleid meer. Was het ooit wel overigens.

Nuchternederland | 22-06-21 | 08:40

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com