Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vrijwilligers: 'Sy-wert geef die cen-ten terug!'

'Om niet'. Dat betekent: gratis, voor niks, óf voor 28 miljoen euro, hangt een beetje af van wie je het vraagt

Social

Op de dag dat de mondkapjes waarschijnlijk definitief voorlopig op de mestvaalt van de epidemiologische geschiedenis belanden, zetten tientallen vrijwilligers die zich *om niet* voor de Stichting Hulptroepen hebben ingezet, nog één keer met zijn allen de schouders eronder. Zij willen dat Sywert van Lienden, Bernd Damme en Camille van Gestel de 28 miljoen euro die ze verdienden met een onuitlegbare deal teruggeven aan de overheid. "Stuk voor stuk zijn we een jaar lang voorgelogen, sommigen van ons elke dag opnieuw. De maatschappij en wij zijn misleid voor persoonlijk gewin en dat moet teruggedraaid worden. Met zulk bedrog, richting alle mensen in de zorg, richting iedereen die bij Hulptroepen heeft besteld, en richting iedereen die zich wél belangeloos heeft ingezet, mag je niet wegkomen." Daar is geen woord Chinees bij. "Het is niet complex, maar juist heel simpel: deze miljoenendeal had nooit plaats kunnen vinden zonder de bijdragen van al deze vrijwilligers en andere krachten, die nooit hadden meegewerkt als ze niet op deze manier waren misleid." Benieuwd bij welke beste interviewer van Nederland dit verhaal nou weer uitgelegd moet worden. 

UPDATE

Social

Reaguursels

Inloggen

Miljonair? Of tuig van de richel?

dr Rechts | 18-06-21 | 19:45

Je kunt niet op een eerlijke manier miljonair worden. Zie Siewertje.

dr Rechts | 18-06-21 | 19:37

Er zijn er zoveel die het afgelopen jaar flink gecasht hebben dankzij corona. Daar hoor je dan weer niemand over.
En waarom worden er geen vragen gesteld over de 5.1 miljard die niet verantwoord is? Doodse stilte..

Friepeltje | 18-06-21 | 19:26 | 1

Tis allemaal verwerpelijk.

dr Rechts | 18-06-21 | 19:38

Ik ga ervan uit (en dat is dan maar een aanname op basis van wat een verstandig inkoper doet) dat de ambtenaren op inkoop vastgelegd hebben in de contractering en de aanbesteding (indien gedaan) dat er sprake is van een overeenkomst op basis van de voorwaarde non-profit. Zo niet, dan is dit een zinloze oproep. Gezien de oproep wordt gedaan, denk ik wel te kunnen raden wat er niet vastgelegd is of waar geen getuigen van zijn en dan wordt het het woord van Sywert, tegen dat van de inkoper. Geen schijn van kans, verwacht ik.

En dan hoop ik, dat dit als leermoment wordt gezien, het enige geval is, maar dat zal ook wel een vergeefse hoop zijn.

IndoorexpaT | 18-06-21 | 16:55

Sywert heeft zijn deal zonder misstanden gemaakt. Dat het geen schoonheidsprijs krijgt okay. Dat het VWS door zijn eigen geblunder nu van niets wil weten en de schuld wil afschuiven is normaal, het zijn ja ambtenaren, met nadruk op "naar". Heeft de regering ook al een accountants rapport over de gestolen 5,1 miljard?
www.telegraaf.nl/nieuws/1492929688/ac...

jan huppeldepup | 18-06-21 | 16:12 | 1

Tis allemaal verwerpelijk

dr Rechts | 18-06-21 | 19:39

Gewoon lekker die ping houden en gelijk naar de states emigreren.

TonyMontana010 | 18-06-21 | 16:10 | 1

Smeerlapperij

dr Rechts | 18-06-21 | 19:39

Als er al iemand verantwoordelijk is voor deze deal dan ligt de "straf"bal bij de inkoper. Vooralsnog is er geen bewijs dat de inkoper meeprofiteerde van de deal in financieel opzicht. Ook heeft Sywert niet het mes op de keel gezet van de inkoper om de deal af te dwingen. Dus wat is het strafbare feit? Dit soort deals worden het klokje rond overal gemaakt. Ook met miljarden waar niemand opeens weet waar het geld precies gebleven is. Nou ja, niemand is ook niet waar. De mensen die opeens flinke bonussen krijgen weten het meestal wel. Wel eens de lonen van goede doelen managers gezien?

dijkbewaker | 18-06-21 | 15:31 | 1

.Siewertje had een stichting en bv, maar dat ie winst maakte via bv, vertelde hij de vrijwilligers niet

dr Rechts | 18-06-21 | 19:41

Wanneer je roeptoetert dat je het om-niet doet en toch geld vangt dan is dat gewoon oplichting. Dus dan kun je naar de rechter. De enige uitdaging die je dan krijgt is dat rechters onze wetten nog niet helemaal snappen en dat ze die altijd in het voordeel van de dader uitleggen. Dus in dit geval komt het geld nooit meer terug.

Drukvandaag | 18-06-21 | 14:21

Het blijft aandoenlijk om te zien hoe de verdwaalde VVD/CDA-stemmertjes in de panelen over elkaar heen buitelen om hun goedkeuring en zelfs bewondering voor Sywert's oplichterspraktijken te uiten.

Reaguurdeskundige | 18-06-21 | 14:16 | 3

Ik vind dit ook ongelofelijk. Armand zong het al: de Nederlander is een meelzak.
En dat is nog licht uitgedrukt.

Uranus1767 | 18-06-21 | 14:24

Het is gênant, onoorbaar, schofterig, schadelijk, graaigedrag, opportunisme en ‘oorlogswinst’.
Tevens ben ik voor een wet waarbij een ambtenaar niet plots met een goed idee onevenredig veel winst moet kunnen maken op straffe van automatische terugstort.
Tenzij het een privé tijd uitgevonden oplossing/verbetering is, waarbij het maatschappelijk of financieel voordeel onbetwistbaar is.
Dat is hier exact andersom; de overheid gaf hem een ondernemersvoordeel, wat de enige/grootste basis was een eventueel voordeel/versnelde levering.
Feitelijk hadden ze geen ondetnemersvoordeel in efficiëntie, kwaliteit, snelheid oid.

Hij, zijn trawanten, de foute ambtenaren… etc mogen ‘functioneel elders’…
Wat memo’s Omtzigt betreft hetzelfde: de mensen die aantoonbaar of zeer waarschijnlijk naar de memo’s onoorbare dingen hebben gedaan….? Zoef zoef, bezem er ruim door.
Nieuwe top.
Nieuwe politieke assistenten.
De rot moet compleet uit de wond.
Zo niet, ben je voorlopig onaantrekkelijk.

Een CDA-lid.

Braco.me | 18-06-21 | 15:12

@Braco.me | 18-06-21 | 15:12: Nou dan bent u zeker trots dat het cda met GL in de regering gaat samenwerken. Ze doen het nu zo vlug mogelijk om u voor het cda-congres voor feiten te stellen.

jan huppeldepup | 18-06-21 | 16:16

Het enige wat er kan worden gedaan, is een 'moreel appel' op Sywert van Lienden, Camille van Gestel en Bernd Damme. Verder niets. Het komt een beetje over als het Europees College voor de Rechten van de Mens dat Hongarije in 'niet mis te verstane woorden' uitlegt dat zij vluchtelingen moeten opnemen en deze humaan moeten behandelen. Dit wordt vervolgens voor kennisgeving aangenomen. Punt.

Sywert, Bernd en Camille vegen hun reet af met ons moralisme en menig Hollander had zo ongeveer hetzelfde gedaan wanneer zij in dezelfde positie hadden verkeerd. Het voorland voor Sywert (met name hij), Bernd en Camille is namelijk deze: professionele excommunicatie op zo'n beetje ieder vlak denkbaar. Ongeacht of ze dat geld terugstorten of niet. Wanneer dat je voorland is, dan is het geruststellend om respectievelijk ruim 9- en 5 miljoen achter de hand te hebben.

En daarnaast, waarom is iedereen nu zo op zijn pik getrapt? Is wat Sywert, Bernd en Camille hebben gedaan niet gewoon in lijn met de individualistische ideologie die we al decennia aanhangen in Nederland? Hebben zij niet gewoon gedaan waar menig minder dappere Hollander enkel over lult? Want waar het in dit land om draait is IK, IK, IK!!! En de rest, dus de maatschappij, kan de typhus krijgen. Sywert van Lienden, Bernd Damme en Camille van Gestel is het type man wat je krijgt wanneer het behalen van zoveel mogelijk materiele welvaart, ongeacht de (im)morele implicaties hoe dit te realiseren, tot nationale godsdienst is verworden.

Nicholas | 18-06-21 | 14:07 | 1

Dat 'moreel Christen Democratisch Appèl' hebben ze al een keer of dertig op hem gedaan, dus ga er maar vanuit dat hij z'n Postcodebingoprijs gewoon houdt. Hij start een stichting om zielige kindertjes met ernstige ziekten te steunen en keert zichzelf de komende jaren een vorstelijk salaris uit. Allemaal voor die zielige kindertjes.

Watching the Wheels | 18-06-21 | 14:10

Sywert ligt lekker in de zon (even insmeren met factor 9 miljoen en liggen)!

Watching the Wheels | 18-06-21 | 14:06 | 1

Haha

Roze_bril_drager | 18-06-21 | 14:15


Ik ga het geweldige boek -Lijmen/Het Been- van Elschot nog eens lezen.

U weet wel, van het Wereldtijdschrift, waarbij je, hoe meer je er van af neemt, hoe meer korting je per stuk krijgt.
Waardoor mensen, die niet goed in rekenen zijn, en inschattingsfouten maken naar de vraag, er met open ogen in tuinen.
Maar ja, dan is het contract al getekend.
En juridisch is er niets fout gedaan, maar moreel wel.

King of the Oneliner | 18-06-21 | 14:00 | 1

Negen van de tien Nederlanders zouden ook graag zo’n goede deal dien

En bovendien, wat is nou €28 miljoen:
“ The Complete Story of the $300 Million Stoner Arms Dealers
Guy Lawson’s new book expands on his 2011 feature about three pot-fueled dudes scoring a $300 million weapons contract“
Klik: www.google.nl/amp/s/www.historyvsholl...

theo-is-dood | 18-06-21 | 17:46

Vreemd Sywert is niet door de politie opgehaald en het OM heeft geen arrestatie bevel gegeven. Nou ja vreemd, die indruk krijg ik wel. Er is alleen 1 probleem. Sywert heeft niet strafbaars gedaan. Zoals zo velen voor hem heeft hij een "goede" deal gemaakt waarvan de koper precies wist wat er gebeurde. Zo gaat het altijd met een nationale of internationale crisis. Er zijn altijd figuren die er baat bij hebben. Om de zoveel tijd is er weer een oorlog waar de wapenindustrie volop van profiteert. Ook in de zorg worden producten continu verkocht in ingekocht en er wordt winst gemaakt. Soms exorbitant grote winsten wegens vraag en aanbod. Wil je dat systeem niet meer, dan is het zelf dokteren bij kruidenvrouwtjes wellicht een optie.

dijkbewaker | 18-06-21 | 13:51 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Het lijkt wel of jullie door Sywert worden betaald om hier aan de kant van Sywert te schrijven.

DitjaarkrijgikAOW | 18-06-21 | 13:50 | 1

Dat zijn z'n mede-companen...

B.Chamel | 18-06-21 | 13:53

Een Nederlander heeft maar 1 (!) alles overheersende angst en die angst is : "dat een ander TEVEEL verdient. Gerard Reve

streknek | 18-06-21 | 13:42 | 4

@Draak uit Brabant | 18-06-21 | 14:02: Als u bij de FEBO een frikandel uit de muur trekt, dan betaalt u €2,50.
Gaat u dan klagen bij de FEBO als u erachter komt dat diezelfde frikandel €0,20 inkoop kostte?

theo-is-dood | 18-06-21 | 18:16

@theo-is-dood | 18-06-21 | 18:16: Wat een dom voorbeeld. Dat is een zakelijke transactie waarvan ik weet dat ze erop verdienen, en in het geval van horeca, is de marge geen 80% zoals u wilt doen geloven maar misschien 10 of 20.

De vergelijking die u zou moeten maken is dat iemand in uw dorp om gratis arbeid schooit want "verdient er zelf ook niets aan" en vervolgens zo rijk wordt dat 'ie minder of niet hoeft te werken erna, en dan ook nog doet alsof dat per ongeluk gebeurde.

Draak uit Brabant | 18-06-21 | 23:30
▼ 1 antwoord verborgen

Als iedereen bij de overheid, de semi-overheid, de omroep of de politiek zou moeten terugbetalen waarmee die zijn/haar zakken al jaren aan het vullen is waartegenover geen enkele waarde stond zou Nederland geheel in elkaar storten. Sywert deed zaken en van mij mag hij zijn geld houden. Het is pure kift en jaloezie.

Colin.Fart | 18-06-21 | 13:37 | 2

Sywert is een witte boorden oplichter. Hij zou in China of Rusland geboren moeten zijn, daar kan je dit gedrag veroorloven.

B.Chamel | 18-06-21 | 13:49

Vier bedrijven in de Rotterdamse haven gaan CO2 afvangen en opslaan in een leeg gasveld onder de Noordzee. De Nederlandse overheid stelt hiervoor zo'n 2 miljard euro subsidie beschikbaar, bevestigen Shell en het Havenbedrijf Rotterdam aan de NOS. Het is voor het eerst dat er in Nederland op grote schaal CO2 afgevangen en opgeslagen gaat worden.

theo-is-dood | 18-06-21 | 20:06

Waar is die 5.1 miljard? Dat is pas erg en de echte schande. Geniet lekker van je 9 miljoen Sywert! Laat ze maar jaloers zijn.......

Blonde Nel | 18-06-21 | 13:32 | 1

Hoezo mag Sywert de boel wel oplichten en die anderen niet?

Reaguurdeskundige | 18-06-21 | 13:42

Sywert op die foto in die twiet ziet er nogal fatalistisch uit. Alsof ie bewust op de tribune is gaan zitten in de hoop dat ie boete kan doen - een soort vragen om een stevige rospartij om niet of een filantropische gangbang, die uitdrukking.
CDA'ers zijn nou eenmaal schijnheilige masochisten.

Tierelier | 18-06-21 | 13:32 | 1

Sywert is bezig met zijn eerste rendement te verdienen met het van het volk gestolen geld. Give it back, give it back...

B.Chamel | 18-06-21 | 13:52

Het al weer menig jaar geleden dat Henny Huisman commentaar kreeg. Hij werd, regelmatig, gevraagd om een evenement te presteren t.b.v. een goed doel. Henny was bereid om voor een goed doel een andere prijs te hanteren, echter niet om gratis te werken. Hij stelde simpelweg dat het voor hem werk was en dat hij, in geval van gratis, het hele jaar gratis zou kunnen werken.

Arachne | 18-06-21 | 13:23 | 1

Toon Hermans was er ook zo 1, die deed helemaal NIKS graties. Zelfs zijn manager werd niet betaald want dat was een "ere" baan ,vond hij.

streknek | 18-06-21 | 13:31

Siewert heeft beloofd het voor niets te doen en dat is niet zo goed gelukt. Schande! Hoe kan iemand daar zo maar over liegen!

Hoe zit het eigenlijk met al die ambtenaren en politici die eigenlijk alleen maar liegen?
Hebben we dat geaccepteerd of zo???

DatInternetDingetje | 18-06-21 | 13:21 | 1

Dat is het nieuwe normaal in Nederland.
Je kunt ook zeggen: het moreel verval van Nederland.

Uranus1767 | 18-06-21 | 13:26

Was Sywert maar een zeehond. Dan konden we straffeloos met een knuppel op zijn kop slaan. Hem daarna te villen om van zijn huid mondkapjes te maken.

de euro middenweg | 18-06-21 | 13:02

Gewoon lekker houden dat geld, min van VWS moet aangepakt hierover worden.

LuNaTeeQ | 18-06-21 | 12:58

Alle schepen achter zich verbranden en ergens ver en warm lekker vertoefen met je goedkoop betaald lievelings meisje na je vaccins .

telefoontje | 18-06-21 | 12:55

Misschien moet hij nog eens leeglopen in chips, nootjes en bier. Kan hij het échte verhaal vertellen, lol.

beldewouten | 18-06-21 | 12:54

Sywert is een beginner en maakte beginnersfouten.

Een groter bedrijf heeft daar juristen en lobby voor.

Bijvoorbeeld Tata-steel moet elk jaar 700.000 ton staalslak kwijt. Dat is lastig want is het niet lekker voor de gezondheid. Het is afval, maar volgens Tata en consorten moet je het een 'bijproduct' noemen en geen 'restproduct'. Een bijproduct heeft minders last van Bijproducten mogen zonder lastige administratieve regels gebruikt worden in de bouw. Ze moedigen aannemers aan en geven geld toe, als die met staalslak willen werken.

Maar het probleem meneer, dat blijft.

Dus gaat het mis. Waar het als bouwmateriaal gebruikt wordt hebben mensen klachten, boeren moeten hun vee op stal houden.

Als na protesten het bij de ene gemeente is weggehaald, storten ze het weer een paar kilometer verderop bij een andere gemeente.

Maar je moet dus overheden en bedrijven lobbyen, masseren, cadeautjes geven, nog net niet omkopen etc. en schijt hebben aan de gezondheid van Henk en Ingrid natuurlijk.

Sywert is echt niet de enige.

kloopindeslootjijook | 18-06-21 | 12:51 | 2

De UN werkt ook op deze wijze. Die doen niet aan slakken, maar zijn wel gespecialiseerd in volkerenmoord, honger en armoede. Het is een verdienmodel en middels verhullend taalgebruik draaien ze iedereen een rad voor de ogen. Opzich is de UN best ok, maar omdat ze aan de top staan in de keten, heb je erg veel macht. Ook dat is geen probleem, maar de poppetjes op de belangrijke posities zijn allemaal sokpoppen van anderen. Die figuren staan verstopt achter het gordijn, als wij eens een inkijkje in de UN mogen krijgen. Als je de juiste vriendjes hebt, kan je helemaal binnenlopen met een simpel contractje. Zo ook als je met de UN gaat dealen. Een voorbeeld: Libië na de dood van Kadhaffi en de komst van vreemde troepen in dat land, wat totale chaos veroorzaakte. Toen was er een helder licht bij de UN die dacht dat het goed was om een derde macht in te zetten. De wapenhandelaren kregen toen bijna een spontane zaadlozing. Er kwam dus een derde kracht in Libië, onder de vlag van de UN, maar die mocht niet wapperen. Dat zou alleen maar verwarring stichten. Uiteindelijk is dat poppetje heel rijk geworden en uit de UN getreden/getrapt, was de derde kracht overgenomen door isis, (Wat je al had kunnen voorspellen.) en waren de wapenhandelaren weer gelukkig. Sywert is niet een op een te kopieëren in mijn verhaal, maar het mechanisme is hetzelfde. Sywert legt waarschijnlijk onbedoeld de zwakheden bloot, en dat vinden de hoge heren niet leuk. Alleen daarom al ben ik fan van die graaier.

LV-225 | 18-06-21 | 13:12

@LV-225 | 18-06-21 | 13:12: de algemene vergadering van de VN heeft helemaal niets te vertellen. De enigen die internationaal iets te zeggen hebben zijn de vijf permanente leden van de Veiligheidsraad.
According to Oppenheim's International Law : United Nations, "Permanent membership in the Security Council was granted to five states based on their importance in the aftermath of World War II." Sometimes referred to as the P5, the permanent members of the Security Council have a unique role that has evolved over time.

Lees eens een boek

theo-is-dood | 18-06-21 | 20:11

Sywert denkt: ‘ik kan een lul zijn met 9 miljoen of zonder 9 miljoen. Dan maar met.’ Naast het feit dat er nog minstens 49 sywertjes rondlopen in NL. Hij wacht nog even tot daar ook de oren van gewassen worden. En terecht.

YesMan! | 18-06-21 | 12:49 | 1

Als dat soort gasten iets flikken dan weten ze dat er 'mediagezeik' van komt. Dat laten ze een beetje gaan, hoort erbij, dat geklaag. En dan ga je lekker verder.

kloopindeslootjijook | 18-06-21 | 12:54

Weet je wat. Ik vind het eigenlijk nog eens super stoer dat je lekker naar het stadion gaat terwijl het ganse volk in vereende schijnheiligheid zijn drek over je heen spuit.

fokkewoelf | 18-06-21 | 12:40

Wat is precies zijn misdaad?

Sywert heeft gezegd dat hij het voor niets deed? Dus als een gristelijke sfinx tegen u zegt dat hij het voor de haargroei doet, gelooft u dat? OK.
Dat hij het deed om de zorgwerkers te helpen? En de schande was dus compleet omdat hij zijn risico liet afdekken door de staat (uw geld)?

Waarom horen we deze bezwaren niet of zelden als het gaat om de zogenaamde energietransitie? Daarin gaan miljarden om; allemaal geld dat uit uw zakken vloeit richting “het grootkapitaal” en aanpalende mee-eters. De leugen? We gaan het klimaat, de planeet, de mensheid redden.
Geen bedrijf dat daar aan meedoet als niet de risico’s worden afgedekt met gemeenschapsgeld.

Je moet dus niet bij Sywert zijn maar bij de overheid die dit allemaal faciliteert. En natuurlijk moet ik er bij zeggen dat ik die Sywert misschien niet zo’n sympathieke pik vind.
“Ik ben geen racist” weet u wel?

fokkewoelf | 18-06-21 | 12:37 | 4

Sywert heeft niks gedaan. Een incompetent ambtenaartje heeft 100 miljoen overgemaakt zonder bonnetje. Denk dat Sywert een klein visje is. Er is 5.1 miljard zoek vrienden dat is pas erg......

Blonde Nel | 18-06-21 | 13:31

@Zapata10 | 18-06-21 | 12:59: In dit soort gevallen wel. Als uw raam openstaat, en u hangt er een hele grote banner bij, die met een dikke pijl op uw open raam wijst, dan vraagt u er zelf om. Niet elk mens heeft het morele kompas in de juiste richting staan, en Overheden hebben sowieso geen kompas. Dus ja, waarom zou ik de overheid niet oplichten als ik de kans heb. Wil je dit soort gedrag voorkomen in de toekomst, dan zal je moeten stoppen met aanbestedingen. Maar dan heb je weer het probleem dat een halfaap mag bepalen wie de opdracht krijgt. Zal je zien, dat dat figuur zo corrupt als de neten blijkt te zijn. Gaan we daar weer massaal over klagen. Begin maar eens om een realistisch financieel budget af te spreken. Als iets een miljard kost in de beraming, mag het nooit 4 miljard kunnen worden. En die mega overschrijdingen zie je ook op lokaal niveau. In mijn stad zou een verbouwing van een weg iets van 2 miljoen kosten. Nu dat bijna klaar is, zijn we dus 3 miljoen verder. En het is allemaal belastinggeld, dat is nog het ergste. U werkt u kapot, en de overheid gaat daarvan op knutselcursus a € 450,- p/u. En wat kunt u na die cursus? Helemaal niks, want kleien of figuurzagen interesseert maar een klein deel van het volk. Kan je beter gewoon lekker bier zuipen en muziek inhuren.

LV-225 | 18-06-21 | 13:42

@Blonde Nel | 18-06-21 | 13:31: Dat geld zal verdwenen zijn in de zakken van allerlei Sywertjes. Ik snap niet waarom jij die Sywertjes de hand boven het hoofd houdt.

Reaguurdeskundige | 18-06-21 | 13:43
▼ 1 antwoord verborgen

Postcodeloterij:

"In 2018 bedroegen de kosten voor werving en organisatie 19,8%, hetgeen neerkomt op ruim 202 miljoen euro".
(wikipedia)

"Caroline Tensen boert goed met 250.000 euro per jaar
Winston Gerschtanowitz is met 200.000 euro een goede tweede.
Nicolette van Dam 200.000 euro
Martijn Krabbé bij de loterij zo’n 100.000 euro per jaar

Tijdens de scheidingszaak van Ruud Gullit bleek hij 48.000 euro per jaar op te strijken bij de loterij. “En dat alleen voor af en toe een gratis reis naar een afgelegen gebied.”
"
(2018)

Als het om de goede doelen gaat waarom krijgen die mensen voor wat gekwebbel zoveel geld?

kloopindeslootjijook | 18-06-21 | 12:26 | 4

Zels Johan Cruijf was een ordinaire zakkenvuller, die streek 1 miljoen per jaar op met zijn liefdadigheidsstichting.

Uranus1767 | 18-06-21 | 13:02

Zo heb ik eens het jaarverslag van de cliniclowns doorgespit.
Iedereen daar moet wel millionair zijn nu. Behalve de clowns die er vrijwilligerswerk doen.
Geef geen cent meer aan die club.

Crankhead | 18-06-21 | 13:34
▼ 1 antwoord verborgen

Nu nog vrijwilligerswerk doen is gewoon dom. Er worden altijd anderen rijk en beroemd van. Er zijn nog echte vrijwilligerstaken, maar dan moet je heel goed zoeken. De rest is al vercommercialiseerd, zwaar ten nadele van de hulpbehoevende, of uitbesteed aan organisaties die participatiedwang organiseren en daarmee probleemfiguren op de hulpbehoevenden afsturen met alle gevolgen van dien. Werken = geld ofwel salaris. Punt. Uit. Basta.

zeurmachine | 18-06-21 | 12:19 | 5

@Ichneumonidae | 18-06-21 | 12:23: Als ik u nu een mooie broodrooster cadeau geef, in ruil voor een goal van mijn kind. Doet u daar aan? Elk mens heeft immers een prijs. Verder hulde dat u nog scheidsrechter wilt spelen in de vrije tijd.

LV-225 | 18-06-21 | 12:38

Mwah, ben vrijwilliger op de volkstuinvereniging. Voor een cadeaubon van 20 eurie per jaar. Doe het graag. Zonder vrijwilligers was dit land allang tot stilstand gekomen.

Rest In Privacy | 18-06-21 | 12:52

Klopt. Mijn maar naarder Voedselbank. Was een vrijwilligersorganisatie maar heeft nu een dikbetaald directeur en bijbehorende organisatie. Hetzelfde met het Rode Kruis, Greenpeace, Slachtofferhulp en tal van andere organisaties. Er lopen vrijwilligers rond, maar de leiding wordt dik betaald.

Leffe Blonde | 18-06-21 | 13:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Vrijwilligers zetten zich ook in voor goede doelen.
Intussen verdwijnen er aan de top vele tonnen per jaar.

Salaris directeur KNGF Geleidehonden : E 269.400 (2017)
Alleen de directeur pakt al 3 ton. En zo'n grote organisatie is dat niet.

Kankerbestrijding, Prins Bernhard Cultuurfonds, Artsen zonder Grenzen, Hartstichting, Natuurmonumenten, Kerk in Actie, Novib, Unicef.

Organisaties waar alleen de directeur al meer dan een ton per jaar pakt. En dan hebben we ook nog ander management.

kloopindeslootjijook | 18-06-21 | 12:17 | 3

Dit soort dingen is precies de reden dat ik nooit wat geef aan die anbi's. Die kun je qua geldverspilling rustig gelijk stellen aan de overheid die ook alleen maar andermans geld over de balk gooit.

Ichneumonidae | 18-06-21 | 12:20

He gatsie zoiets wilde ik ook net schrijven. NL heeft honderden goede doelen met tienduizenden vrijwillligers en aan het hoofd steekt iemand het geld in zijn zak, vliegt een BN-er over de wereld, maa bijna 20 % komt bjj het goede doel.

Sywerrt heeft uitgezorgd, over laten waaien en potverteren.

bergsbeklimmer | 18-06-21 | 12:21

@bergsbeklimmer | 18-06-21 | 12:21: Zo is het precies, die directeuren laten zich, vaak zelfs zonder noemenswaardige talenten, vorstelijk betalen voor het aansturen van een leger onbezoldigde bevlogen medewerkers en het leegkloppen van naïeve lieve donateurs.

2tribes | 18-06-21 | 18:53

Om wel

covid | 18-06-21 | 12:17 | 1

Omt zicht

echtpaul | 18-06-21 | 13:00

Maar ja, als witte Nederlanders zich nu ook al gaan verrijken over de rug van de door Crona thuiszittende hard werkende belastingbetaler, dan is het hek natuurlijk helemaal van de dam??

Rest In Privacy | 18-06-21 | 12:12

Ik zie iedereen het hebben over 5,1 miljard, maar was dat niet alleen bij VWS? Vervolgens nog zo'n 4 miljard bij de andere departementen?

ItsOutThere | 18-06-21 | 12:11

Iedere “ goede doelenstichting” van BN’ers is er puur uit belastingtechnisch oogpunt , en misschien een heel klein beetje uit ideële overwegingen.

laurentius | 18-06-21 | 12:06 | 1

Misschien. Misschien ook niet. Next.

van Oeffelen | 18-06-21 | 12:12

wat een afgunstig gekrijs weer. laat die gozer z,n centen houwen. hij is gewoon een slimme vos. en doe ,t hem maar na.

win | 18-06-21 | 12:06 | 5

@van Oeffelen | 18-06-21 | 12:12: We hoeven ons ook niet meer af te vragen of jij wel eerlijk aan je centen gekomen bent. Achterbakse gladgestreken kutchristen.

Reaguurdeskundige | 18-06-21 | 13:33

@geenjagergeenneeger | 18-06-21 | 12:29:
jij hebt in je vorige leven met je koters en een mandje worsten en broodjes genietend voor de brandstapels gezeten, en een paar levens verder voor de quillotines

win | 18-06-21 | 13:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Selectieve verontwaardiging van mensen die het grote plaatje niet willen zien.

Von Bliksum | 18-06-21 | 12:04 | 3

Onzin. Je kunt én achter Sywert, én achter die vijf miljard aangaan. En wat er verder nog omgaat in corrupte en dubieuze vriendjespolitiek.

J.P.Drapeau | 18-06-21 | 12:13

@J.P.Drapeau | 18-06-21 | 12:13: Ik vermoed dat we elkaar niet begrijpen. Ik bedoel in dit geval dat er weer naar Sywert wordt gewezen, terwijl er van een bedrag van 5 miljard geen bonnetjes zijn.

Als ik op vakantie ben en ik raak mijn handdoek en mijn knip (waar € 500 in zat) kwijt, waar ga je dan achteraan?

Von Bliksum | 18-06-21 | 12:23

De grootste hufter eerst uiteraard. En dat is echt sywert van der graaien

geenjagergeenneeger | 18-06-21 | 12:34

Die 28 miljoen lekker zelf blijven houden. Kijk, Sywert en zijn maatjes hebben gewoon slim spel gespeeld. De hele aanbesteding is natuurlijk al een fopdingetje geweest, maar dat is toch echt de zorg en taak van de Overheid. De Overheid is degene waar de pijlen op gericht moeten worden. Het zou wel aardig zijn, wanneer dit duistere drietal een deel van hun winst gaan stoppen in een fonds dat deugt. Er zijn genoeg goede doelen te bedenken, want de postcodeloterij kan dat ook. En als er weer over het liegen wordt gezeken, wijs ik jullie op Rutte en zijn apostelen. Die hebben daar een levenstaak van gemaakt en daar loopt niemand over te klagen. Ok, sommigen doen dat wel, maar dat is een kleine minderheid.

LV-225 | 18-06-21 | 12:03

'all animals are equal' : de kassiere wordt op staande voet ontslagen vanwege een gejatte koffiepak twv 5 euro. Toeslagen ouders zitten in de schuldsanering omdat het geschatte inkomen niet goed is aangegeven. Een VVD uitvaartondernemer neemt via een slimme leenconstructie een uitvaart over en wordt eigenaar van een miljoenenbedrijf. Sywert roomt miljoenen af van een mondkapjesdeal met grafeen. Een D66 krijgt een appartement van een Canadese diplomaat en dat heeft helemaal niks met CETA te maken

HetOorAakel | 18-06-21 | 12:03 | 4

@jitro | 18-06-21 | 12:11: wel een doortastende baas dus. Want wat zou hij vervolgens nog eens weg nemen? Eens een dief altijd een dief.

van Oeffelen | 18-06-21 | 12:49

@van Oeffelen | 18-06-21 | 12:49:
Gelul, want hij had vast ook een betaalde pauze kunnen nemen van een kwartier en ergens heen gaan om voor 30ct zo’n flesje te kopen. Met een bestelling die dan te laat aan kwam

Hemmenaar7 | 18-06-21 | 13:07
▼ 1 antwoord verborgen

Nee, dat is een Oostenrijker, dat zie je zo.

van Oeffelen | 18-06-21 | 12:02

Welke liefdadigheidsinstelling verdiend geen bakken met geld! Is toch gewoon standaard?

MargauxGrandCru | 18-06-21 | 12:01 | 1

Is een beetje terzijde, maar inderdaad, de meeste van die instellingen zijn vooral gericht op zelfhandhaving. Met Greenpeace wel als meest stuitende voorbeeld.

Ichneumonidae | 18-06-21 | 12:13

Indien Hij de barmhartige Samaritaan is, dat Hij nu afkome van das Kapital, en wij zullen Hem geloven.

All_yall | 18-06-21 | 12:01

Dat moeten aardig wat mondkapjes zijn voor 28 miljoen €uro. Ze worden voor een paar cent per stuk gemaakt. Als ze voor 0.25cent p/s ingekocht zijn dan tel ik 112.000.000 mondkapjes. (Exclusief transportkosten)

jitro | 18-06-21 | 12:01

We wonen in een land van totale zeikerds, ook hier in de panelen. Gezeik over Sywert (goed gedaan kerel!), gezeik over King Willy die geen 1.5 meter afstand houd (kijk eens om je heen). Darm dram zeur zeur.

TheBigKirth | 18-06-21 | 12:01 | 4

Veel mensen met nogal wat personal issues.

van Oeffelen | 18-06-21 | 12:03

Is "kijk eens om je heen" het nieuwe "lees je in"?

Lorejas | 18-06-21 | 12:09

Iets met voorbeeldfunctie enzo.. dus ja zeiken daarom mag, als je eerst als kersverse opa en oma je kleinkind via een raam moet begluren.. of gewoon je trouwerij houden (he ferdy grappenhuisch).. of Thialf bezoeken.. en willy wonka gewoon naar Griekenland ging.. om vervolgens weer terug te moeten komen (onder protest!), maar wel een dochter daar laat (moest die nu ook in quarantaine bij terugkomst?) , verdeel en heersch..

All_Anonymous | 18-06-21 | 13:12
▼ 1 antwoord verborgen

Sywert zegt dat terugstorten geen zin heeft.
Dat is toch een raar verhaal.
Weet iemand hoe dat zit?

kloopindeslootjijook | 18-06-21 | 11:57 | 3

Het heeft geen zin voor Sywert. Dat is de uitleg.

beldewouten | 18-06-21 | 11:58

Dat klopt, want dan geven de ambtenaren het weer aan een volgende halve zool uit.

van Oeffelen | 18-06-21 | 12:04

@van Oeffelen | 18-06-21 | 12:04: u bedoelt aan een CdA ér?

dathoujetoch | 18-06-21 | 15:29

Waarom doet niemand aangifte?

Kaas de Vies | 18-06-21 | 11:57 | 5

@Kaas de Vies | 18-06-21 | 12:02: Chef Inkoop van het ministerie dan.

van Oeffelen | 18-06-21 | 12:04

@van Oeffelen | 18-06-21 | 12:04: nemen we ook mee.

Kaas de Vies | 18-06-21 | 12:08

@Wijze uit het Oosten | 18-06-21 | 12:00: Er is geen sprake van een strafbaar feit. Ook een civiele procedure is totaal kansloos.

Ichneumonidae | 18-06-21 | 12:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Sorry, mag ik eventjes kotsen van deze selectieve verontwaardiging en zondebokkerij? Blijkbaar leven we ineens in een land vol naïevelingen die denken dat iemand écht voor € 0 winst een dealtje gaat sluiten. En het ergste is; hij wordt afgeschilderd als boeman door uitgerekend de mensen die deze deal nooit hadden mogen sluiten met hem.

De hypocrisie is bijna compleet, ik wacht nog op Wopke Hoekstra die hem nog effe voor de aanstormende intercity wil gooien.

Pontius Vulgaris | 18-06-21 | 11:53 | 8

@Pontius Vulgaris | 18-06-21 | 12:15:
Nee joh, wijze lessen zijn er te leren uit die oorlog.

Kaas de Vies | 18-06-21 | 12:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Hij heeft er niemand om vermoord, toch? Dat was ten tijde van de VOC wel anders!

Pater.Koekkoek | 18-06-21 | 11:52 | 1

Hebben Hugo en zijn topambtenaar niet ergens een schimmig bv’tje op één of ander tropisch eiland? Of moet dat nog bewezen worden door follow the money

laurentius | 18-06-21 | 11:50

Dus Sywert mag nu ook niet meer naar een stadion? Hij moet volledig uit het publieke leven verdwijnen zijn en de rest van zijn leven in afzondering leiden, in schuld en boetedoening. Wat een kleingeestig volk loopt er rond.

JJMS | 18-06-21 | 11:49 | 17

@Roze_bril_drager | 18-06-21 | 12:23: Met enige kennis van de mens, durf ik de stelling aan dat de 'twisted mind' van Sywert hem ingeeft dat hij bewust op de kiek is gegaan. Dat wekt de suggestie dat hij zich niet 'verstopt voor beweerde wandaden' > hem in alle oprechtheid geen blaam kan treffen.

How dark the con of men...

Yrrab | 18-06-21 | 12:44

Sywert is een kleingeestig mannetje dat op niet mis te verstane wijze aangegeven heeft heel Nederland onder te schijten. Dan is het toch logisch dat heel Nederland hem bij elke gelegenheid onderschijt? Met een beetje geluk pleegt dit mislukte lulletje binnenkort zelfmoord.

Reaguurdeskundige | 18-06-21 | 13:39

@Reaguurdeskundige | 18-06-21 | 13:39: Schilder hem niet af als kleingeestig of als lulletje. Hij heeft namelijk het ego van een mammoet en de gewetenloosheid van de duivel. 'Eigenmoord' past niet bij het karakter.

Blijft dus staan dat hij schuldig is tot het tegendeel bewezen wordt. En ik wens hem dus liever een lang en akelig leven toe, aan het eind waarvan 72 vrijwillige maagden hem zullen opwachten...

Yrrab | 18-06-21 | 14:11
▼ 14 antwoorden verborgen

Ik moet denken aan die oprichter van Startpagina. Hij werkte met vele enthousiaste vrijwilligers, maar toen hij cashte met de verkoop aan de Telegraaf, kregen de vrijwilligers toch nog wel 2000,- de neus. Van Sywert krijgen ze niks

BASinnic | 18-06-21 | 11:49 | 3

Was een fooi vergeleken wat de oprichter kreeg. Naar ik mij herinner 17.000.000.

metdedag | 18-06-21 | 11:56

@metdedag | 18-06-21 | 11:56: dan nog, het toont wel empathie met diegene die hem groot hebben gemaakt.. hij was de basisregel niet vergeten : de werknemen maakt de werkgever.. de werkgever faciliteert alleen..

All_Anonymous | 18-06-21 | 13:14

@All_Anonymous | 18-06-21 | 13:14: Hij had wel ietsje meer empathie mogen tonen. Als ik mij goed herinner vonden de vrijwilligers dit destijds ook. Iedereen was het voorval snel vergeten. Dat zal bij onze Sywert ook zo zijn. En voor de rest van de miljarden die zijn verdwenen geldt hetzelfde. Hoeveel dubieuze lieden hebben hun zakken hierbij niet gevuld? Waarschijnlijk allen welgestelde zakenmannetjes (vrouwtjes) zonder enige toegevoegde waarde waar men tegen opkijkt.

metdedag | 18-06-21 | 13:52

.. en hoe zit het met die 5.1 miljard?..

All_Anonymous | 18-06-21 | 11:49 | 1

Exact, makkelijk om alle pijlen te richten op één persoon ter afleiding, maar die 5,1 miljard, zet daar de tanden maar ééns in.

vluchtelingallergie | 18-06-21 | 11:58

De overheid wil niet. Beslagleggen op alle assets in de Holdings van de heren is niet zo moeilijk. Vervolgens rustig de case opbouwen richting de heren oplichters is ook niet zo heel moeilijk.

Steve_Hogarth | 18-06-21 | 11:47 | 3

Hij heeft alle contracten met de juiste handtekeningen. Valt weinig te beslagleggen.

sjef-van-iekel | 18-06-21 | 11:50

@sjef-van-iekel | 18-06-21 | 11:50: die hij heeft gekregen op valse voorwendselen en door zijn mogelijkheid om aan alle talkshowtafels te kunnen aanschuiven en daar leugens te verkondigen, op basis waarvan huidige deal heeft gekregen lijkt mij hier ook sprake van oneerlijke concurrentie.

Capt. Iglo | 18-06-21 | 12:04

@Capt. Iglo | 18-06-21 | 12:04:
Maar kennelijk lukte het deze heren om mondkapjes in te kopen terwijl dat niemand anders lukte. Anders gezegd; Sywert kon leveren terwijl anderen dat niet konden.

theo-is-dood | 18-06-21 | 17:57

Als ik Siewert was had ik van die 9 miljoen,
8 miljoen aan Omtzigt uitgegeven om uit te pluizen waar die 5.1 miljard zonder bonnetjes naartoe is gegaan.

sjef-van-iekel | 18-06-21 | 11:47 | 1

Precies. Veel lieden hebben zich verrijkt aan diverse schimmige deals. Niet alleen met die 5,1 miljard. Wat dacht je van al die onderzoek commissies die geleid worden door ex politici of partijgenoten. Bakken met geld gaat daar heen allemaal corruptie.

metdedag | 18-06-21 | 12:01

Oh, die zielige "vrijwilligers". Ze spreken zichzelf wel heel erg tegen, alles al eerder in de gaten hebben maar daar niets over zeggen?

ItsOutThere | 18-06-21 | 11:46 | 1

Heb je de verklaring gelezen? Waarom toch altijd naar anderen wijzen als het over Sywert (of andere lievelingen, zoals Terrie) gaat?

J.P.Drapeau | 18-06-21 | 12:08

Hij kijkt niet heel blij

Diederik_Ezel | 18-06-21 | 11:45

Is er nog iets over van die 1 miljard voor stichting open Nederland of is dat al wegvergaderd en weg ver-onkost en aan allerhande bedrijfjes uitgegeven.

Kan dat ook terug. Met kostenspecificatie natuurlijk. Het is wel belastinggeld.

kloopindeslootjijook | 18-06-21 | 11:44 | 2

Die hebben waarschijnlijk 5 jarige contracten afgesloten met allerlei bedingingen. Geld is nog niet op. Maar wel uitgegeven.

sjef-van-iekel | 18-06-21 | 11:49

De tientallen vrijwilligers van Stichting Hulptroepen willen dat Sywert van Lienden, Bernd Damme en Camille van Gestel de 28 miljoen euro die ze verdienden met een onuitlegbare deal teruggeven aan de overheid.
Hoop dat die tientallen vrijwiligers kunnen lezen want 'Kun je rekenen? Reken er dan maar niet op'.

MK27 | 18-06-21 | 11:44 | 1

‘Kun je schrijven? Schrijf het dan maar op je buik.’

Wijze uit het Oosten | 18-06-21 | 11:49

Sywert is een klein visje.
Kijk eens verder naar de mensen die niet zo vaak in beeld komen.
Misschien met wat goede onderzoeksjournalistiek, als daar nog aandacht voor is bij de NPO.
Tata-steel, Big-Farma, de banken en andere financiële instellingen door heel Europa.
Er lekken zoveel miljarden weg...

kloopindeslootjijook | 18-06-21 | 11:41 | 3

Nou en? Dat betekent niet dat Sywert hier mee mag wegkomen. Alle beetjes helpen.

Lorejas | 18-06-21 | 11:43

@Lorejas | 18-06-21 | 11:43: Wat kloopindeslootjijook bedoelt is dat Sywert niet vooraan staat, vooraan staat voor mij die gejatte 5,1 miljard waar rutte en hugo niets over willen zeggen. Daarom gooien ze Sywert voor de msm bus.

jan huppeldepup | 18-06-21 | 11:48

@Lorejas | 18-06-21 | 11:43:
"Nou en?"
Natuurlijk moet hij hier niet mee wegkomen.

Maar als er net zoveel aandacht was voor die vele vele miljarden die op andere plekken in de nieuws-schaduw weglekken, als nu voor Sywert, zouden we nog veel bozer moeten worden.

Maar de bevolking slaapt. En voor onderzoeksjournalistiek is weinig aandacht.

kloopindeslootjijook | 18-06-21 | 11:51

Die CDA'ers lijken net VVD'ers. Alleen hun stemmers zijn niet zo trouw.

nutsniet | 18-06-21 | 11:41

Ik denk dat die vrijwilligers kunnen zeuren tot ze een ons wegen, Sywert gaat echt die levenslange financiële vrijheid niet inleveren.

Wijze uit het Oosten | 18-06-21 | 11:39

Arme Sywert, nog niet eens het topje van de ijsberg zijn en toch als enigste gestraft worden met rituele verbanning.

Acidstain | 18-06-21 | 11:39 | 3

Reken maar dat hij het topje van de ijsberg is,
Er lekken nog veel grotere bedragen weg.
In Italië gaat het feestje ook gewoon door.

kloopindeslootjijook | 18-06-21 | 11:42

@kloopindeslootjijook | 18-06-21 | 11:42: dit is een leuke: www.bloomberg.com/news/features/2018-...

De baas van de Centrale Bank van Letland wordt verdacht van money laundering. Maar hij zit in het bestuur van de ECB!

Language
Watch
Edit
Ilmārs Rimšēvičs (born 30 April 1965) is a Latvian economist who served as the governor of the central Bank of Latvia from 2001 to 2019. In that position, he was also a member of the Governing Council of the European Central Bank.

theo-is-dood | 18-06-21 | 18:03

Ik vond de reactie van Fleur Agema veelzeggend : ze kon Sywert geen ongelijk geven.

oldandwise | 18-06-21 | 11:37

Als we nou een speciale Sywert-toeslag berekenen. Dus als hij een kilo appeltjes afrekent hij naast de 1,99 ook nog eens 25 duizend euri parasietenheffing moet betalen. En dat implementeren we dan landelijk.

Graaisnaaiert | 18-06-21 | 11:37 | 1

Ik begrijp je punt, maar waar haal je tegenwoordig nog een kilo appels voor € 1,99?

En over 'parasietenheffing' gesproken: dat is die 3% extra BTW. Weet je nog?

Yrrab | 18-06-21 | 11:59

Sywert niet stelen..!

BansFrakker | 18-06-21 | 11:36 | 1

Hij kent als goed gelovige / goedgelovige inderdaad de 10 geboden niet al te best. Zou hij ook al op het buurvrouwtje geilen?

Graaisnaaiert | 18-06-21 | 11:38

Terugstorten Sywert. Het rendement aan goede doelen verhaal is wel echt de grootste onzin aller tijden.

Kijk, wat Sywert weet, weet iedereen: geld verdienen doe je niet door hard te werken, maar door geld te hebben. Vervolgens kan je dat geld gewoon lekker in je eigen assets steken en in een leuk portfolio met wat vastgoed, (bio)tech en in de financiële industrie. Iedereen wil dat en iedereen kan dat.

Lekker wat dividend happen, lekker overal een beetje invloed uitoefenen als grootaandeelhouder en doen alsof je goed bezig bent door af en toe wat rendement uit te keren aan doelen naar keuze. Ja dat ziet Sywertje wel zitten.
En tuurlijk, er zijn genoeg mensen die op deze manier van overheidsgeld leven en niet meer werken: baasjes van ICT-faalprojecten, consultants bij groene kwakzalvers en natuurlijk banken. Dat deugt ook niet.

Maar Sywert, jij doet het over de rug van corona-lijken en vrijwilligers. Dat gaat toch net even wat verder! Echt, als Ik als ik christelijk was zou ik denken dat ze speciaal voor deze actie er een 10e cirkel bij moeten maken in de hel.

Dus gewoon terugstorten. Ja ja, je carrière is naar de klote, maar je bent echt niet de enige. Daarvoor hebben we in Nederland een sociaal stelsel. Weet je, hou een modaal jaarsalaris van 30k als buffertje, dat gunnen we je nog wel als je de rest van ons geld terugstort.

Dr.Kravitz | 18-06-21 | 11:36 | 5

@Dr.Kravitz | 18-06-21 | 11:51: Lees even terug wat je geschreven hebt, misschien beperkt onderwijs gehad? Hoeveel mensen zijn er overleden door zijn acties, hetgeen jij impliceert?

ItsOutThere | 18-06-21 | 12:02

Nogal uhh, pathetisch, Kravitz, met je 'over de rug van corona-lijken en vrijwilligers', waar je geen enkel bewijs voor hebt.
Bovendien, er is geen sprake meer van 'ons geld' als de overheid daar de beschikking over heeft en rustig, zonder enige gewetenswroeging, 5 miljard NIET besteedt aan je 'coronalijken'.

Ichneumonidae | 18-06-21 | 12:03

@ItsOutThere | 18-06-21 | 12:02: Gossie, je bent wat langzamer, daar is niets mis mee hoor. De uitspraak "over de rug van" betekent dat je profiteert van iets, niet dat je het veroorzaakt. Verder nog vragen?

Dr.Kravitz | 18-06-21 | 13:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Vraagje: waarom zitten de ambtenaren die hieraan hebben meegewerkt er nog?

bisbisbis | 18-06-21 | 11:35 | 1

Er zat er 1 bij nieuwsuur ofzeaux te praten dat eigenlijk alles onder controle was en dat er geen tekort was aan mondkapjes. En dat hij er ook niks aan kon doen eigenlijk dat hij met S. van der L. Een deal gemaakt had.

sjef-van-iekel | 18-06-21 | 11:41

Hij lijkt op Elvis.

Sexopolis | 18-06-21 | 11:34 | 1

Zoals Elvis nu is, ja.

dathoujetoch | 18-06-21 | 11:37

Sywert zat ook in de Arena en zat te denken. Als ik zo'n schandvlek op mijn "carrière" zou hebben gezet dat ik mooi die 9 miljoen houden. Dat litteken kan ik toch niet afkopen. Met 9 miljoen ben je toch (wat meer) gewaarborgd van een goede toekomst. Overigens is niet Sywert het probleem maar VWS.

Brabeaulander | 18-06-21 | 11:33 | 2

Volgens mij geven de vrijwilligers aan dat Sywert cs voor hen het probleem zijn. Laat dat overigens-zinnetje daarom maar weg. Anders krijgen we verhalen in de vorm van en, en, en en en en overigens overigens overigens.

Graaier | 18-06-21 | 11:38

@Graaier | 18-06-21 | 11:38:
Op de site van hulptroepen geven ze aan dat Sywert bij een andere commerciële club zit dus waar bemoeien ze zich mee?
Is het gewoon omdat het concurrenten zijn van elkaar?
En "zonder winstoogmerk" betekent niet dat er geen geld aan de strijkstok kan blijven hangen onder de noemer onkostenvergoeding. En die kan heel ruim zijn.

2voor12 | 18-06-21 | 11:47

Toch, waar zijn die 5 mld zoekgeraakte centjes waarvoor niemand wordt opgeknoopt?
Sywert heeft met z'n goeiedoelengelul misschien niet helemaal zuiver gehandeld, maar hallo, de afnemer was er wel zelf bij. Bovendien interesseerde het die afnemer ook helemaal niet, want geen eigen geld.
Was ik Sywert, zou ik geen cent terugbetalen, doei, ga maar (kansloos) procederen.

Ichneumonidae | 18-06-21 | 11:31 | 5

@Madame Poitiers | 18-06-21 | 11:36:
Sywert komt niet met getrokken kromzwaard, racismeprocessen, mosketen, de Grijze Wolven, de Turkse Geheime Dienst en de Erolfbrigade achter je aan, dat zal het verschil wel zijn. Los daarvan, rechte ruggen hebben we in dit land allang niet meer dus daar kijk ik ook niet van op.

Graaisnaaiert | 18-06-21 | 11:40

Ja, maar nee. Eerst leek het puur om incompetentie bij VWS. En dat is zeker een groot deel van het verhaal en daar zouden mensen voor aangepakt moeten worden. Maar hij heeft toch net even teveel mensen actief om de tuin geleid. Het is duidelijk dat even flink cashen vanaf het begin het doel was en dat heeft hij gedaan door vooral veel te liegen.

Dr.Kravitz | 18-06-21 | 11:43

@Dr.Kravitz | 18-06-21 | 11:43: Sywert wordt als scapegoat op het altaar van de ambtenarenincompetentie geofferd en wel op een zeer lage wijze. Als onwijs gewetensvolle belastingbetalerT interesseert me die schamele 9 mln geen moer, maar die 5 mld wel.
Over dat laatste hoor je zo goed als niks (meer).
Je hebt het over liegen... wat denk je dat er gelogen moet zijn als je een fukking 5 mld niet kunt/wilt verantwoorden?

Ichneumonidae | 18-06-21 | 11:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Ben klaar met die hypocriete graaigristen. Lever hem maar uit aan Poetin.

Ir_HardGelag | 18-06-21 | 11:29 | 6

@kloopindeslootjijook | 18-06-21 | 11:56: Bij het vallen van de USSR, heeft Jeltsin de boedel in de uitverkoop gedaan. Terwijl hij met zijn (half)dronken kop rond waggelde, namen keiharde zakenmannen (een maffia an sich) de voormalige staatbedrijven over (olie, gas, staal). Vervolgens werden deze bedrijven gestript en de pensioenen gestolen. De "nieuwe rijken" dreven de prijzen van huizen (wonen), energie en boodschappen op tot onbetaalbaar. De sovjet pensioenkassen waren minimaal gehalveerd. In dat Rusland stierven vele ouderen door bevriezing, gebrek aan voedsel en het niet kunnen koken (energieprijzen). Jongere russen dronken zich dood, want .... de vrijheid en democratie bleek onbetaalbaar. Terwijl de grote jongens miljarden binnen harkten en middels privé milities onaantastbaar bleken.

Jeltsin wees ene Vladimir Poetin aan als zijn opvolger. Poetin had het land, zijn land, zien afglijden (zie boven). Hij maakte schoon schip door voormalige staatbedrijven weer tot staatsbedrijven te maken (en daarmee onderhavig aan controle), zette de uitvreters gevangen en legde beslag hun middelen (geld, OG) in binnen- en buitenland. Verrijking ten koste van de gewone man. Hij verhoogde de pensioenen, verlaagde de energieprijzen en reguleerde een deel van de voedselmarkt. De ouderen, hun kinderen en kleinkinderen hielden van hem. Het gros van de uitbuiters vluchtte naar het buitenland en beschuldigde Poetin van onderdrukking, vervolging en antisemitisme.

Na deze ommekeer begon Rusland (federatie) aan de lange moeizame weg naar herstel en herbouw. Door het opgelegd krijgen van diverse sancties (o.a. Bill Browder/Magnitsky wet), moesten de Russen bezuinigen en inventief en spaarzaam (grondstoffen) te werk gaan. Dit bracht de Russen nader tot elkaar.

Rusland is een rijk land. Niet zoals de Amerikanen of de neo-liberalen/neo-conservatieven en in toenemende mate de West Europeanen het zien. Rusland acht zich rijk omdat het baas in eigen huis is, niet buigt voor Amerikaanse dwang, machtsvertoon en social enginering (de maakbare maatschappij) en omdat Rusland zich heeft gekeerd naar de wortels, de orthodoxe kerk. Zelfs de niet religieuze Rus erkend de waarde daarvan.

Arachne | 18-06-21 | 13:17

@Arachne | 18-06-21 | 13:17: Zo is dat! Rusland is onze vijand niet. Eerder China, en bovenal de ‘religie van de vrede’.

Wayfaring stranger | 18-06-21 | 14:08
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
herstelkous | 18-06-21 | 11:26 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Heeft hij een rondje gegeven in het stadion of zat dat er ook niet aan want vrekkig lijkt hij wel.

Roze_bril_drager | 18-06-21 | 11:26

Weet iemand hoeveel mondkapjes er per week gebruikt worden, heb namelijk het idee dat Mark en Hugo er alles aan doen om er nog wat weg te werken.

likdoorn | 18-06-21 | 11:25

Het verbaast mij niet dat de VVD hoog in de peilingen staat. De VVD-mentaliteit zit er namelijk diep in, loopt ook hier de spuigaten uit. 'Sywert, hou gewoon' 'Sywert, ik zou rentenieren', 'Sywert, ik wist het wel', et cetera. Simplistische lieden wier drijfveer in het leven slechts geld blijkt te zijn, VVD pur sang.

Van Urk | 18-06-21 | 11:24 | 3

Heeft niks met de vvd te doen, die tovert 5,1 miljard weg waar u niets over wilt weten. Sywert wordt momenteel als bliksemafleider gebruikt zodat niemand over de gejatte 5,1 miljard begint, bij u werkt het dus uitstekend.

jan huppeldepup | 18-06-21 | 11:45

rentenieren kan alleen allang niet meer :)

Dr.Kravitz | 18-06-21 | 11:47

@jan huppeldepup | 18-06-21 | 11:45: Ga ver van mij, eenvoudige man. Het ene slechte praat het andere niet goed. Moet ik nu mijn vrouw vrijuit laten gaan, als ze te kwistig met het boodschappengeld is geweest, omdat 5,1 miljard zoveel meer is?

Van Urk | 18-06-21 | 11:50

Sywert de bliksemafleider. Werkt goed zo'n kop van jut. Kijk voorbij die kop, dan is de beerput nog veel dieper.

deministerpresident | 18-06-21 | 11:21 | 4

Juist.
Als we personen die in NL lopen te graaien ( bankiers , makelaars , verzekeraars , ‘zorgverbeteraars’ , hbo-bestuur etc ) langs de lat gaan leggen wordt het druk op het schavot.

Ambiorix | 18-06-21 | 11:29

Ik begrijp dit type reactie niet. Je kunt zowel achter Sywert als achter de vijf miljard van VWS aan gaan. Sywert met rust laten? Hij zou het graag willen, maar hij verdient het niet met rust te worden gelaten.

J.P.Drapeau | 18-06-21 | 12:03

@tiku99 | 18-06-21 | 11:23: Had niet gewerkt, omdat bij een nieuw BVtje er ook direct een UBO register regeltje was ontstaan. Die stichting zet was slim, maar niet slim genoeg.

Skinkie | 18-06-21 | 12:14
▼ 1 antwoord verborgen

Een week of twee geleden las ik een citaat waar hij zei wellicht die miljoenen nog heel hard nodig te gaan hebben, aangezien hij nu "helemaal kapot werd gemaakt", en het steeds aannemelijker werd dat zijn toekomst hiermee in duigen viel. En zo zit hij er ook bij.

Iemand die murw en zonder al te fraai uitzicht, stug, met de moed der wanhoop de centjes vasthoudt omdat die centjes alles zijn wat hij nog heeft; zonder die centjes is hij nog slechts een paria. Zelfs als hij ze teruggeeft blijft hij dat, 'dus', waarom zou hij het teruggeven.. dat is wellicht inmiddels zijn redenatie.

dopinie | 18-06-21 | 11:20 | 2

Denk dat hij nooit van plan is geweest het geld terug te geven. Probleem voor hem is alleen dat het uit is gekomen, dat had hij nooit verwacht. Die gewenste politieke carriére kan hij vermoedelijk ook op zijn buik schrijven.

espan | 18-06-21 | 11:25

Is natuurlijk een beetje een drogredenatie. Als hij dat geld houdt, blijft hij een paria en heeft hij het nodig. Maar als hij het teruggeeft en dat gewoon gelijk had gedaan, denkt iedereen prima, was niet zo netjes allemaal maar goed opgelost en door en is hij dus geen paria meer.

Capt. Iglo | 18-06-21 | 11:33

Meest schunnige blijft toch dat hij op twitter bleef zeggen dat donaties welkom zijn terwijl hij al wist er bakken met geld aan te verdienen.
Die goedwillenden die zich al dan niet terecht zorgen maakten en geld doneerden zullen zich ook flink genaaid voelen en de volgende keer wel twee keer nadenken.

espan | 18-06-21 | 11:18 | 2

en daarom word ik elke keer weer gesterkt in mijn gedachte om al die goede doelen geen euro te geven.

BansFrakker | 18-06-21 | 11:39

Er zijn geen goede doelen waar minder dan 75% van de inkomsten in eigen zak verdwijnt...

ItsOutThere | 18-06-21 | 11:55

Al geven ze het geld terug, het kwaad is al geschied en zal hun altijd nagedragen worden.
En dat kan je beter doorstaan door die centen gewoon te houden.

2voor12 | 18-06-21 | 11:17

Sywert moet de politiek verlaten. Gelukkig krijgt hij wel wachtgeld.... tot zijn pensioen, schat ik? Zijn pensioen heeft hij veilig gesteld door goed ondernemerschap. Niets dan lof!

Johnnie Hansome | 18-06-21 | 11:17 | 1

Hij zit niet 'in de politiek'. Krijgt dus ook geen wachtgeld en heeft gewoon ordinair de boel belazerd en jouw en mijn geld gejat. Dat is wat er is.

YoMoms | 18-06-21 | 11:26

Sywert hou die centen nu gewoon, je naam is al kapot dus repareren kun je daarmee niets. Als je alles terug geeft, heb je in een paar maanden niets, geen baan, geen naam en geen toekomst. Laat ze lekker allemaal het heen en weer krijgen, in bijzonder die mensen die niks over de verdwenen 5,2 miljard willen weten waar jij nu de bliksemafleider voor speelt..

jan huppeldepup | 18-06-21 | 11:16 | 4

Of je trekt de hele beerput open te beginnen met Sywert.

De onderste steen boven met alle deals.

Roze_bril_drager | 18-06-21 | 11:31
▼ 1 antwoord verborgen

Vanaf nu in elke winkel Sywert het tienvoudige laten afrekenen.

zeertegendradig | 18-06-21 | 11:16 | 1

Dat doen ze in Nederland al, bij de benzine pomp, bij het bier en bij de slijter. Het lullige is dat ze het bij u ook doen.

jan huppeldepup | 18-06-21 | 11:23

Sywilis.

Je krijgt het om niks.

Dr.Mabuse | 18-06-21 | 11:15

Kan ook iemand zijn die de ongelooflijke pech heeft om ook zo'n blotekontengezicht te hebben.

Conan de Rabarber | 18-06-21 | 11:15

Sywert jongen, heb gewoon maar lekker schijt aan iedereen. Het waait wel over.

Leptob | 18-06-21 | 11:15 | 2

Dit is voor regeringsleiders en topambtenaren dagelijkse kost met nevenfuncties en allerhande activiteiten waar zij hun naam aan hebben verbonden, gaat niet zo snel als 9 miljoen in een keer maar het principe is hetzelfde en geen haan die er naar kraait. Sywert komt over een paar jaar weer terug in de politiek en haalt dan het kunstje van langzaam maar zeker binnenharken, weer op.

TijdelijkOptimist | 18-06-21 | 11:23

Geld is al weg, net als de naastenliefde en medemenselijkheid van het CdA. Corruptie en liegen en bedriegen zijn in de plaats gekomen. En hij is niet de enige CdA'er die afkeurenswaardig heeft gehandeld en handelt.

dathoujetoch | 18-06-21 | 11:12 | 1

het geld zit gewoon in de BV en zal nog belast moeten worden.

MaarFeitelijk | 18-06-21 | 11:51

Sywert heeft iedereen genaaid. Hij is de Nederlandse variant van Ali van altijdgeslaagd. De overheid en de maatschappij dik genaaid en lacht iedereen uit.

mocroGS | 18-06-21 | 11:11 | 1

Hij is niet de enige die bakken geld verdiend aan de corona. Het is niet netjes maar laten we eens ophouden met die selectieve verontwaardiging.

Tommi | 18-06-21 | 12:50

Handige Harry geeft dat geld uiteraard niet terug. Het was hem daar immers om te doen.

Deksmaat | 18-06-21 | 11:11

En hoeveel heeft die Stichting Hulptroepen zelf binnengeharkt? En dan bedoel ik niet voor de vrijwilligers die zich ingezet hebben maar de baasjes bovenin die club.

2voor12 | 18-06-21 | 11:09 | 4

Nog geen enkel negatief woord over Sywert hier: https://hulptroepen.nu/onze-missie/ Deze club deugt dus in zijn geheel niet.

dathoujetoch | 18-06-21 | 11:26

@dathoujetoch | 18-06-21 | 11:26:
Heb je de verklaring gelezen? De stichting is al die tijd voor het lapje gehouden door Sywert c.s.

J.P.Drapeau | 18-06-21 | 11:58
▼ 1 antwoord verborgen

Sloop em!

brawler | 18-06-21 | 11:08

Geld komt echt niet terug......."betrouwbare overheid" o.i.d.

Bouwfraudeur | 18-06-21 | 11:07

We zijn niet voorgelogen door Sywert, die heeft gewoon van de mogelijkheden gebruik gemaakt. Wie zouden toch de grootste leugenaars zijn?

polletjepiekhaar | 18-06-21 | 11:06 | 3

Precies, dit heeft hij niet in zijn eentje gedaan.

Jee-Dee | 18-06-21 | 11:25

Klopt, zijn kornuiten Bernd Damme en Camille van Gestel deden ook mee. De éne komt ieder weekend bij de afhaalchinees, en de ander wint altijd met Monopoly, dus hét team voor de job.

Festen | 18-06-21 | 11:31

u, vriend van sywert, bent een beetje achter gebleven?

MaarFeitelijk | 18-06-21 | 11:50

Ik ga binnenkort om niet collecteren voor een doel dat mij goed lijkt. Na afloop zal ik het goede doel wel een rekening sturen. Heb me al ingeschreven bij de teringhondenvereniging CDA.

El Rico Grande | 18-06-21 | 11:06 | 1

Laat me raden, een collecte " voor de arme kinderen van Rico"? Doe er nog een foto van een hongerende baby negert bij, het werkt.

jan huppeldepup | 18-06-21 | 11:20

".... euro die ze verdienden"
Verdienden ? Zullen we het toucheren noemen ?

Der Schnitzeljäger | 18-06-21 | 11:05

Wat Sywert moet doen is 'een onafhankelijk onderzoek'.

Daar gaat dan alvast een paar ton in, en als hij dat nou bij zijn neefje laat doen, dan is er in elk geval één stuk vastgoed veiliggesteld. Want onderzoek is duur joh.

Knufter | 18-06-21 | 11:04

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl