Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hof zet eindelijk De Punt achter treinkaping

Veegt executietheorie van tafel

Het duurde bijna 44 jaar, maar we weten nu eindelijk dat doodgaan simpelweg een risico is van het kapen van treinen. De nabestaanden van kapingsleider Max Papilaja en medekaper Hansina Uktolseja claimden in deze civiele zaak dat hun geliefde vrijheidsstrijders van dichtbij zijn geëxecuteerd door de mariniers die een einde maakten aan de kaping bij De Punt in 1977. Deze zaak voerden ze niet alleen voor waarheidsvinding, maar ook voor een schadevergoeding. De Nederlandse staat ontkent deze beschuldigingen uiteraard en de rechtbank oordeelde in 2018 al dat het gebruikte geweld binnen de wettelijke perken viel. Dat was voor de nabestaanden niet genoeg en ze gingen in hoger beroep, maar dat blijkt net zo weinig op te leveren als de kaping zelf. Ook het gerechtshof oordeelt nu dat er geen executies plaatsvonden en zo blijkt hun dood toch gewoon het risico van drie weken lang een trein vol mensen gegijzeld houden. Acties hebben nu eenmaal consequenties. Goed dat dit is opgehelderd, want nu kan na 44 jaar eindelijk een punt achter die treinkaping. 

Het officiële verhaal

Reaguursels

Inloggen

Hansina had 44 verwondingen :
Hansina doet voor de camera net alsof hij een onschuldig slachtoffer was die niemand een vlieg kwaad deed. Toevallig was hij net in dat treindeel enzo.
Alsof de mariniers op een willoos lichaam 44 keer tekeer gaan, en Hansina als een Jezus aan het kruis zich koest hield, niemand met de dood bedreigd hebbende. Lieve jongen die zich spontaan over gaf toen de mariniers langs kwamen.

Ik weet dat er in dit land nog vele vrouwen zijn die het sneu vinden wanneer een misdadiger gestopt moet worden.

Die 44 tekens op zijn lichaam wijzen er natuurlijk op dat Hansina enorm veel gevechtskracht had die hij tegen de mariniers inzette. De mariniers deden wat zij moesten doen: deze gevaarlijke vechtlustige man uitschakelen.

Beste familie van Hansina: beseft u dat uw idee van islam, Indonesië is tot op heden het grootste moslimland ter wereld, in Indonesië NIET welkom is?

FredMistig | 02-06-21 | 10:53 | 1

Beetje mistig allemaal, Fred.

Hansina was de enige vrouwelijke kaper van de 9, en overleefde die 44 verwondingen dus niet.

Verder: Molukkers zijn christelijk, niet islamitisch.

Dr_Johnson | 02-06-21 | 11:34

Tegen gewapende gijzelnemers die onschuldige burgers met geweld van hun vrijheid beroven, is wat mij betreft alles geoorloofd. Maar dat mag je natuurlijk niet zeggen in een ontwikkeld land. Daarom neem ik afstand van die uitspraak van mezelf.

Take 2: Goed dat er destijds gebruik gemaakt is van 'gepast geweld'.

benjeallanggek | 02-06-21 | 10:53

Ambon, onderwijs, zorg, politie, ziekenhuizen, jongerenzorg, medisch personeel, natuurbeleid, boeren, en nog duizenden andere subsidie clubjes willen maar één ding G E L D.

meneer Q | 02-06-21 | 10:28

Overigens, dit lees ik vanmorgen in de Volkskrant hierover:

"Advocaat van de nabestaanden, Liesbeth Zegveld, liet na de uitspraak weten teleurgesteld, verbaasd en boos te zijn. 'Het handelen van mariniers wordt hiermee niet getoetst en dat is toch een vrijbrief om te doden'. 'Hansina had 44 verwondingen, hoe kan je zeggen dat dat proportioneel is?"

Ik zou nou juist denken dat deze hele rechtszaak - die alles bij elkaar ook al weer jaren heeft geduurd - specifiek bedoeld was om het 'handelen van de mariniers' te toetsen. Het feit dat Zegveld en de nabestaanden (van de terroristen) uiteindelijk niet in het gelijk worden gesteld, betekent toch niet automatisch dat het handelen van de mariniers niet getoetst is, en dat ze een ''vrijbrief' hebben om te doden?

En die 44 verwondingen aan Hansina? Door het plaatsen van afluisterapparatuur onder de trein, dacht ik, of anders op een andere manier, wist men dat de kapers 's nachts verbleven in het voorste gedeelte van de trein. Bij het krieken van de dag liet men 6 starfighters laag overvliegen (in één daarvan zat de latere commandant der strijdkrachten Dick Berlijn, weet ik) en werd het vuur geopend op het voorste treinstel om op die manier al zo veel mogelijk kapers ''uit te schakelen'' (niet te ''executeren''). Die straaljagers waren bedoeld om de aandacht van de kapers af te leiden, want ik neem aan dat de leden van de BBE op dat moment al naar de trein aan het ''tijgeren'' waren, om, zodra het mitrailleurvuur verstomde, met een springraam een deur te openen, en in de trein zelf eventuele kapers uit te schakelen die nog verzet boden.

Dat die kapers dus vele verwondingen hadden, is niet zo vreemd. Wat vindt Zegveld dan ''proportioneel''? Dat ze alle negen hooguit een beenschot - één beenschot, en niet meer - hadden gekregen? Ik had graag gezien wat zij dan als ''proportioneel'' beschouwt; maar daar lees ik helemaal niets over.

Dr_Johnson | 02-06-21 | 10:05 | 1

U neemt die Zegveld veel te serieus, ze is altijd bezig om Nederland onderuit te trappen met haar doortrapte morele superioriteits gevoel. Geen man houdt het bij haar uit.

DrTodd | 02-06-21 | 12:03

Pssst mariniers.... laatst gelezen op GS dat de trams in Brussel ook gekaapt worden....

Mr.Nuance | 02-06-21 | 10:01

Ging om : money money money

DrTodd | 02-06-21 | 08:53

Deze molukkeers waren sadistische terroristen. Zij verdienden als "beloning" voor hun wandaden slechts nog de dood. Nabestaanden die dan na tientallen jaren een soort van eerherstel voor deze mislukkingen eisen, en natuurlijk ook nog een leuk bedragje als schadevergoeding, verlagen zich tot hetzelfde niveau als deze wijlen terroristjes. Kan mij nog herinneren dat de melding kwam dat de treinkapers gedood waren. Heb zelden zo n gevoel van opluchting gevoeld.

Ikblijfnietstil | 02-06-21 | 08:49

Een gerechtelijke uitspraak in het voordeel van de Overheid heeft helaas geen enkele zeggingskracht. We weten precies net zo veel als voor de uitspraak.

Sans Comique | 02-06-21 | 06:31

Spaanse nabestaanden van doodgeschoten soldaten uit de 80 jarige oorlog spannen een rechtszaak aan tegen de watergeuzen uit Den Briel wegens onnodig geweld op 1 april 1572 .

Minus Richels | 02-06-21 | 04:33

Heldere reconstructie overigens, wel zeer tragisch dat er gegijzelden zijn omgekomen nog bij het onzetten, maar wanneer er 1 tussen de passagiers mengde was de kans erop ook wel groot.

Jan, Leiden | 02-06-21 | 00:50

Hoewel ik op zich sympathie heb voor het lot van het Molukse volk, herinner ik me nog levendig de drie gijzelingen: de trein bij Wijster, waarbij de machinist en twee passagiers werden geëxecuteerd door de kapers, de trein bij De Punt, waarbij een passagier urenlang geboeid en met een blinddoek op de treeplank van de treindeuren moest gaan staan, de basisschool in Bovensmilde waar 105 kinderen en hun leerkrachten dagenlang werden gegijzeld. De kinderen moesten roepen: “Van Agt, wij willen leven”. Onbeschrijflijk moet de angst van de kinderen en de ouders zijn geweest. Het zijn beelden die weer naar boven kwamen toen ik hoorde dat de familie van de kapers schadevergoeding eiste. Wat???De kapers???? Kon het even niet meer volgen.

Cassandra | 01-06-21 | 23:06

En ook al was het een executie..

decaliter | 01-06-21 | 22:44

Kunnen we de nabestaanden aanklagen wegens kapitaalvernietiging? Ik neem aan dat wij met z'n allen de kosten van deze zaak dragen. Ik had liever gewild dat dit naar Griekenland overgemaakt was.

LeukGeweest | 01-06-21 | 22:24

Fijn dat de Nederlandse rechters in al hun willekeur hebben besloten dat in dit geval het aanpakken van terroristen rechtmatig was. Als de uitspraak volgende week was geweest was de uitspraak totaal anders geweest.

Old_Spice | 01-06-21 | 21:55 | 2

De Molukkers hadden het juiste tintje, helaas waren ze te vroeg en ook hun accent was de verkeerde.

Sans Comique | 02-06-21 | 06:32

@Sans Comique | 02-06-21 | 06:32: En het verkeerde geloof.

Kukooo1 | 02-06-21 | 09:59

Hulde voor de marinier, de nabestaanden van dit tuig moeten zich de ogen uit de kop schamen!

sallandstrots | 01-06-21 | 20:50

Het m.i. sterkste argument tegen de bewering dat de kapers ''geëxecuteerd'' zijn, is het feit dat drie kapers levend uit die trein kwamen en gearresteerd konden worden. Kennelijk was het in die - schemerige, want alles vond plaats bij het krieken van de dag en de ramen waren afgedekt - trein duidelijk dat die drie zich overgaven. Als de ''opdracht'' executeren - of: geen één kaper mag die trein levend verlaten - was geweest, waren die drie ook afgeknald; is niet gebeurd. Dat zes kapers het niet hebben overleefd, tsja, het was geen picknick hè, of een potje paintballen.

Jaren geleden, waarschijnlijk toen dit proces tegen de staat werd gestart, stond er een groot interview met twee leden van dat zg BBE - Bijzondere Bijstandseenheid - in de krant. Deze twee, inmiddels pensionado's, hadden niet zelf deel genomen aan de actie bij De Punt, maar kenden uiteraard wel hun collega's die daar wel bij betrokken waren.

Ze vertelden een hoop, maar wat op mij, denk ik, de meeste indruk heeft gemaakt was, dat ze zoiets zeiden als: ''Schakel je ons in, dan weet je dat er doden gaan vallen. Dat neem je mee in je afwegingen.'' en "Wij zijn het laatste dat de rechtsstaat kan inzetten; na ons is er niets meer.''

En zo was het ook. Na, ik meen, ca drie weken van vruchteloos onderhandelen en praten zonder enig resultaat, werd gekozen voor het beëindigen van de gijzeling. Toen werd de BBE ingezet, en nee, die praten niet, die handelen.

Dr_Johnson | 01-06-21 | 20:47

Toegegeven, Joop den Uyl 's besluit om na weken gijzeling dan toch die trein door mariniers te laten bestormen was een van zijn beste besluiten. Inmiddels zag de veiligheids dienst na weken ondenhandelen ook in dat die gijzelaars gevaarlijk waren. Molukkers die niet terug naar de Molukken wilden, of niet durfden? Het waren de tijden waarin menig viegtuigkaping nog zonder doden afliep. Gespecialiseerde onderhandelingsteams. Maar de molukken op die trein bleken een heel ander soort gijzelaars. Wat belet hen om vandaag de dag alsnog naar indonesië terug te keren?

FredMistig | 01-06-21 | 20:26 | 3

Den Uyl's besluit werd mede ingegeven door het feit dat de gegijzelden na 3 weken, psychisch begonnen door te draaien.

Arachne | 02-06-21 | 02:14

Oei, zeg nooit tegen een Molukker dat hij Indo is. Die 2 liggen elkaar niet zo.

Sir_Cumalot | 02-06-21 | 05:21

Zojuist op het NOS journaal, een zielige reportage waarin de onnozele Nederlander, en die zijn er helaas veel, weer op het verkeerde been wordt gezet. En die muts van Zegveld heeft 20 kilo boter op haar hoofd, en totaal GÉÉN moreel kompas, net zoals die Molukkers die de zaak aanspanden. Je moet maar durven. Wat een tuig.

Boerenverstand99 | 01-06-21 | 20:20

1977. Dat was 6 jaar voordat ik geboren werd. Dat verhaal ansich dat men een schadevergoeding van de staat kan eisen is opzichzelf al bizar genoeg. Je hebt een groep lui die er willens en wetens voor gekozen had een trein te kapen, met daarin mensen, bewapend en toestanden en dat een maand lang vol te houden. Wat denk je dat je daar vanaf komt zonder kleerscheuren en ook nog eens een rechtzaak tegen de staat kunt starten?

Echtwaar. Ze hadden al die lui en dan bedoel ik ook de overlevende na een kogel door de kop moeten jassen. Oprotten met je schadevergoeding. Mischien moeten de nabestaande die gegijzeld waren ook eens een rechtzaak starten tegen de nabestaande. Laat zij maar een collectief geldbedrag ophoesten voor de trauma die veroorzaakt is toen bij vele.

Stelletje imbecielen.

Krachtkoe | 01-06-21 | 20:13 | 5

Tja. Wat die dwaze moeders uit Sebrenica kunnen, kunnen deze mensen ook. Maar ja: die vrouwen zijn zielige moslima's dus kruipt Nederland snel door het stof. Maar als het om eigen staatsburgers gaat, dan is dit land keihard. Daarom verbaasd mij de hele houding van de afgelopen Rutte-regering mij ook niet hoe zij hun eigen burgers keihard genaaid hebben. Zijn tenslotte geen zielige moslims als die moeders van Sebrenica.

loser | 01-06-21 | 21:00

@loser | 01-06-21 | 21:00: En als je een land weggeeft aan moslims praat men in de toekomst nog over zielige Hollandse vrouwen, alleen kunnen die nergens terecht. Hoon zal hen ten deel vallen, wie geeft zijn land dan ook zonder slag of stoot weg.

G.M.I.M. Pet | 01-06-21 | 22:11

Er is een brief (uit 1977 ) van de treinkapers opgedoken waarin uitdrukkelijk wordt verzocht om proportioneel geweld . De landsadvocaat denkt dat deze brief niet rechtsgeldig is omdat voornoemde brief niet aangetekend is verzonden .

Minus Richels | 02-06-21 | 05:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Door wie wordt die Zegveld eigenlijk betaald? Erg kapitaalkrachtige klanten lijkt ze immers niet te hebben maar dat is nooit een probleem om allerlei ridicule processen op te starten, en dan tot het gaatje door te gaan.

HoogToontje | 01-06-21 | 20:10 | 1

De sociale advocatuur wordt steeds asocialer kan ik u melden. De rekening komt als altijd bij de brave mensjes terecht.

Pieterman | 01-06-21 | 20:41

Helaas zijn niet alle kapers doodgeschoten. Tot mijn stomme verbazing zag ik een jaar of twaalf na de kaping één van die boeven met veel praatjes op de Nederlandse TV. Of hij zich schaamde of niet heb ik niet eens gehoord. Daarvoor was ik teveel van mijn stuk dat dat tuig niet levenslang opgeborgen is.

JvanDeventer | 01-06-21 | 19:35

Deden ze dat tegenwoordig nog maar met terroristen. Dan hadden bijv. de nabestaanden van de tramaanslag slachtoffers niet aan dat proces blootgesteld hoeven te worden. En wordt er een hele sloot belasting geld beter besteed. Neem een voorbeeld aan de frambozen!

Gen. Maximus | 01-06-21 | 19:27 | 1

Maar die hedendaagse terrorist is een zielige moslim. Niet een eigen staatsburger die door hun eigen regering is bedondert en belazerd.

loser | 01-06-21 | 21:01

Ik kan me uit die tijd niet herinneren dat er mensen waren die zich zorgen maakten over het leven van de terroristen. Iedereen leefde met de gegijzelden mee.
Het zou onbegrijpelijk zijn geweest als de mariniers toen ook maar het geringste risico ten nadele van de gegijzelden hadden genomen. Er vol in en afmaken die hap was de enig juiste tactiek en dat had alle steun van de bevolking. Toen die verrot geschoten trein voorbij kwam op tv, had iedereen een tevreden glimlach, omdat ze wisten dat de moordenaars kapot waren.
44 jaar na dato droeve liedjes op het deugorgel blazen is walgelijk.

Blauwpetje | 01-06-21 | 19:24 | 1

Dit. Helemaal mee eens.

Lorejas | 01-06-21 | 20:01

Wel laf dat de schadevergoedingseissers het 3 weken lang gijzelen van een lagere school vol kinderen, juffen en meesters even buiten beschouwing lieten.
Dat was imago technisch niet zo handig zeker?

JanVergoor | 01-06-21 | 19:17

Wie haalt het nu nog in zijn/haar hoofd om een trein te kapen? Bij het kapen van treinen met geweld, daar horen consequenties bij. Wat hadden ze anders gedacht? Dat er een limo voor kwam rijden?

Flapuitx2 | 01-06-21 | 18:59 | 1

In die tijd werden er nogal eens vliegtuigen gekaapt, met name door of in naam van de PLO. Het kapen van een trein was een Molukse variant van de vliegtuigkaping.

Leon Tosti | 01-06-21 | 19:50

Toch was het gewoon een executie, de overheid moet voorzichtig zijn met levens, zelfs als je een trein kaapt, zelfs als je maar een belastingslaaf bent die een café runt en door de lockdown naar de tering wordt geholpen.

Kane | 01-06-21 | 18:49 | 5

Executie, smexecutie, het dondert voor geen meter. De overheid had hier een taak en die is uiteindelijk met succes uitgevoerd. Voor zover dat in de chaos en hektiek mogelijk was, is het leven van de gegijzelden gespaard gebleven. Dat van de gijzelaars vond ik toen al (en 44 jaar later) nog steeds van ondergeschikt belang.

Grijskijkert | 01-06-21 | 19:15

@Roadblock | 01-06-21 | 19:12: Precies. IRA-leden beschouwden zich als soldaten die in oorlog waren met Engeland. Ze gingen dan ook nooit huilie-huilie doen als er door Engelse soldaten IRA leden werden gedood

BASinnic | 01-06-21 | 19:46

Precies, dus mafketels die wapens richten op onschuldige burgers en zeker op kinderen direct onschadelijk maken.

Zorc | 01-06-21 | 21:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je perse terrorist wil zijn blijf dan wel van gewone burgers af die nergens mee te maken hebben. Als ik ruzie heb met de buurman pak ik de buurman en niet die ven 3 deuren verder.

Koning BongoBongo | 01-06-21 | 18:40 | 1

U begrijpt het principe van terrorisme niet. Juist door de onschuldigen ontwricht je de samenleving. En dat is uiteindelijk het doel van terrorisme.

Overigens hebben wij voor het ontwrichten van de sameleving een (demissionaire) regering die dat veel beter kan.

De_dorpsgek | 01-06-21 | 20:13

"Acties hebben nu eenmaal consequenties. Goed dat dit is opgehelderd."

Mooi, eindelijk, kunnen we dat ook in andere zaken gebruiken. Denk aan o.a. zaken als die rondom Mitch Henriquez. En wellicht dat het concept ook jongeren eens laten nadenken voordat ze wat doen, maar dat zal wel niet.

oh no | 01-06-21 | 18:38

Het doodschieten van mensen buiten een gevecht is nooit ok. Linksom of rechtsom. Feit is wel dat het de laatste (trein)kaping in die tijd was. Met deze twee feiten worstel ik. Daarnaast zijn er nogal wat doden gevallen met dergelijke kapingen. De volgende keer maar verhaal gaan halen bij diegene die je een dooie mus voor hielden en niet burgers, dienstplichtigen of ambtenaren mollen of gijzelen. Buiten dat krijg ik ook nog steeds duizend Euro, wordt elk huis in Groningen gerepareerd en heeft iedere gedupeerde van de toeslagen affaire al voor 1 mei dit jaar 30.000 netto op zijn (m/v) rekening staan

Mark van Leeuwen | 01-06-21 | 18:31 | 2

Het steekwoord is wel of niet bewapend.
Loop je met een wapen te wapperen, heb je een gerede kans om neergeschoten te worden.

Roadblock | 01-06-21 | 19:15
-weggejorist-
acidocaldarius | 01-06-21 | 20:00

Veel sympathie voor de Molukkerts hier in casa Asteroid, en ja, ook voor hun zaak. Al is dat nu allemaal weer 70 jaar geleden. Die mensen zijn onterecht, schandalig behandeld. Maar de door de gijzelnemerts gebruikte methoden wijs ik pertinent af. Onder Molukkers overigens veel rocknroll en punk fans. My kind of people ! Het kleurtje van het velletje maakt niet uit, daar hebben we het zelfs nog nooit over gehad, schei toch eens uit !

Asteroid-B612 | 01-06-21 | 18:28 | 1

Er werden in die tijd nogal wat Indonesische mensen mishandeld door die kleurenblinde Molukkers.

Blauwpetje | 01-06-21 | 19:06
-weggejorist-
WildeBoerendochter | 01-06-21 | 18:17 | 3

Doorzichtige poging van die lui om de geschiedenis te herschrijven. Misselijkmakend.

van Oeffelen | 01-06-21 | 18:12 | 5

@Roadblock | 01-06-21 | 19:19: de Mollukkers vochten voor een eigen staat, niet voor de Nederlanders. Nederland was hard op weg Nederlands-Indië weer in te nemen en om de afslachtingen onder de Nederlandse bewvolking daar te stoppen. De geallieerden deongen Nederland te stoppen met het dreigen van het torpederen van de Nederlandse oorlogsbodems. Nederland had geen keus dan zich terug te trekken. Zij wisten dat de Molukkers zouden worden afgeslacht en boden aan hen mee te nemen met in het achterhoofd dat zij Nederlands-Indië alsnog wel terug zouden krijgen. Tegen de Molukkers werd verteld: nu meekomen, later krijgen jullie je eigen staat. Terug in het kapot geschoten Nederland , wij hadden hier een oorlog, weet je nog, werd duidelijk dat er nergens onderdak voor de gevluchte Molukkers was, Nederland was aaan het opbouwen, weet u nog, met de Marshall-gelden, weet u nog, werd besloten de mensen eerst onder te brengen in de leegstaande kampen. De geallieerden hadden ondertussen Nederland verteld de Marshall- hulp stop te zetten als zij nog bemoeienis zouden hebben in Nederlands-Indië. Dat verhaal hield dus op, net zoals de beloofde terugkeer van de Molukkers. Deze hadden tenminste nog een kans in tegenstelling tot de Papoea's uit Nieuw-Guinea die de luxe van vluchten niet hadden na de Nederlanders te hebben geholpen in ruil voor een eigen staat. Die zijn toen massaal afgeslacht en leven tot op de dag van vandaag onder het juk van de
Indonesische machtstaat. Overigens: de Molukkers willen dolgraag terug maar na 2 weken voor een hutje van bananenbladeren te hebben gezeten willen ze gillend terug naar het luxe Nederland,.

momferd69 | 02-06-21 | 07:28

@momferd69 | 02-06-21 | 07:28:
Molukkers kregen geen recht Nederlands burger te worden, ze werden zelfs statenloos. Er was hier woningnood, maar mensen woonden niet in kampen, zelfs voormalige concentratiekampen. Dan heb je het over barakken waar de leefomstandigheden heel slecht waren en dat werd over de jaren slechter. Daar hebben ze vele jaren moeten wonen.

Niet alle Molukkers werden hierheen gehaald, zo werden gezinnen uit elkaar getrokken omdat er maximaal 3 kinderen per gezin mee mochten naar Nederland. De andere kinderen moesten maar bij achterblijvers op de Molukken gaan wonen.

Verdiep je maar eens in deze geschiedenis. Al dat gejammer van types die nog steeds menen dat ze trauma hebben van verre voorouders die slaaf waren is schandelijk. Deze mensen, en tevens de terugkerende Joden, hebben in onze eigen tijd te maken gehad met een hufterige Nederlandse overheid. Dit zijn mensen die nu nog leven. Ik snap echt wel dat Molukkers wat te klagen hebben over ons bloembollen koninkrijk.

Dat wil niet zeggen dat ik kapingen goed ga praten. Dat die met geweld werden beëindigd en er doden onder. Olukkers (en gegijzelden) vielen is geen misdaad.
De behandeling van de Molukkers sinds 1951 wel.

Nuuk | 02-06-21 | 11:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat een Nederlandse rechtbank dit oordeel velt, maakt natuurlijk geen indruk. Maar goed, als je een gewelddadige kaping begint, dan kan je een gewelddadige reactie verwachten.

Een executie bevel is misschien niet gegeven (en misschien ook wel), maar dat het shoot to kill werd is logisch. Die militairen moesten door open veld op die trein af, ze zien ze aankomen. Ze weten ook dat ze door de deur komen. Die moesten die militairen opblazen en omhoog klimmen want een trein in open veld heeft niet zo’n laag opstapje welke je op het perron hebt. “Handen omhoog of we schieten” is er dan niet bij.

Overigens is het absoluut zo dat de Nederlandse staat de Molukkers schandalig behandeld heeft. Liegen, een eigen staat beloven en dat niet waar kunnen maken. Hier heen halen en zitten ze jaren lang in waardeloze kampen. Echt heel erg, en dit zijn mensen die bv trouwe militairen waren in het Nederlandse leger in “de Oost”. Ze verdienen beter, maar met een kaping tref je de mensen die er ook niets aan konden doen.

Nuuk | 01-06-21 | 18:00 | 6

@Uw Verzekeringsadvis | 01-06-21 | 18:13:
Oh, dat is nog niets.
Sommigen werden op de boot al gesuggereerd of ze niet beter konden emigreren naar Australie of Canada 'omdat Nederland niet op ze zat te wachten'.

Roadblock | 01-06-21 | 19:24

Nederland had vanaf het begin door moeten verwijzen naar de Amerikanen. Die wilden geen Nederlandse kolonies financieren met hun Marshallhulp. De wederopbouw had stil komen te vallen als we door waren gegaan met het houden van Nederlands-Indië en dat was politiek natuurlijk onverkoopbaar, zeker met onze houding naar hun toe. Ik denk alleen dat we het hard hebben moeten spelen, omdat dit moest van de Britten. Het staat nergens geschreven in de geschiedenisboeken, maar Groot-Brittannië had in het congres van Wenen 1815 voor ons bepaald dat Nederland een land is met België en Luxemburg en dat Suriname en Indonesië onderdeel van ons koninkrijk waren. In de Tweede Wereldoorlog waren ze nog stellig van overtuigd van dat idee getuige de druk die zij op de regeringen in ballingschap hebben gezet op de vorming van de Benelux (dit omdat België en Luxemburg anders teveel vriendjes worden met Frankrijk en dat kan natuurlijk niet), maar dus ook met de herstel van Nederlands-Indië onder Nederlands gezag. Vandaar dat de Britten eerst voet aan wal zette op Java na WOII en niet Nederland. Nederland heeft altijd tussen de Amerikanen en de Britten gezeten. Vandaar dat zij zo achterlijk hebben gehandeld.

Alexander des Burgus | 01-06-21 | 19:39

@Roadblock | 01-06-21 | 19:24: Misschien omdat Nederland en het grootste gedeelte van Europa in puin lag, het geen woningen waren en de voedselverstrekking nog op een bonnensysteem draaide.

Arachne | 02-06-21 | 02:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Fijn, dat ook Franse mocro maffiosi dit mogen lezen...

hotmint | 01-06-21 | 17:52

NL regering deed beloften die niet waargemaakt konden worden in de waan dat de "koloniale orde" hersteld zou worden. Pakte anders uit, shit happens.

Asteroid-B612 | 01-06-21 | 17:47 | 4

@WildeBoerendochter | 01-06-21 | 18:09: Niet mee eens. Het land Indonesie las zodanig bestond nog niet, en de ethnische en culturele verschillen op de duizenden eilanden waren van dien aard dat er niet van een "land", en dus ook niet van "landverraders" gesproken kan worden. Het land dat nu bekend is als Indonesie maakte gewoon deel uit van het Koninkrijk der Nederlanden. Simpel.

Asteroid-B612 | 01-06-21 | 18:21

@WildeBoerendochter | 01-06-21 | 18:09:
Ik zou mij er toch iets meer in verdiepen als ik u was.
Wat minder de tijdgeest na wauwelen zou ik bijna willen zeggen.

Roadblock | 01-06-21 | 19:25

U praat peop. Toen Japan inzag dat ze verloren hadden, hebben ze aan Soekarno en zijn Javaanse kompanen hun wapenarsenalen overgedragen. Die zijn toen niet alleen een opstand begonnen maar ze hebben ook op de andere eilanden gewapende knokploegen gedropt met de opdracht om daar via moord en terreur de plaatselijke leiders te elimineren. Het was in feite gewoon de derde kolonisatie van het eilandenrijk, na Nederland en Japan. En op de Molukken zaten ze echt niet te wachten op die Javaanse amokmakers. Dan bleven ze liever onder NL gezag. Maar dat was geen optie, mede omdat NL door o.a. USA op de vingers werd getikt.

euroka | 01-06-21 | 22:49
▼ 1 antwoord verborgen

Mr. Zegveld is een rat met een meestertitel, die constant probeert ordehandhavers, militairen in uitzendgebieden die onder grote stress hun taken moeten uitvoeren, te demoniseren vanuit haar extreemlinkse (fascisme)gedachtegoed. Het is een gotspe dat deze figuur ook nog een leerstoel aan de faculteit rechten in Utrecht heeft. Hier worden de juristen van de toekomst gehersenspoeld. Mr. Zegveld vergelijken met de ratten kan door deze
beesten als een belediging worden opgevat.

QPO69 | 01-06-21 | 17:30 | 1

Tamme ratten zijn intelligente en lieve dieren. Ga er maar vanuit dat het een belediging is aan het adres van de ratten.

hisxxx | 01-06-21 | 19:33

Niks zo bad-ass als die Starfighters.... Componisten van HET geluid uit mijn prille jeugd...

Pittzz | 01-06-21 | 17:28 | 1

Af en toe absorbeer ik nog een portie F-104 geluid via YouTube, daar kan geen botox tegenop.

Sneerpoets | 01-06-21 | 17:46

een van de BSB MARNS was/is een Molukker. Die moest daarna effe naar het Carbisch gebied anders was het niet veilig voor hem in Nederland. Maar goed de KNIL Molukkers kan je destijds vergelijken met de onbevreesde Gurkha's van de UK. Detail verschil is dat de KNIL Molukkers werden ontslagen uit dienst bij aankomst in Nederland en in oude concentratiekampen werden weggestopt

HetOorAakel | 01-06-21 | 17:21 | 5

@Basil Fawlty | 01-06-21 | 17:32:
Ab Fab Joanna Lumley, wiens vader bij een Gurkha regiment had gediend, moest in 2008 nog parlementariërs achter de vodden zitten opdat ze dezelfde rechten kregen als andere onderdanen van het koninkrijk.

Leuk feitje wat ik van een Maluku had gehoord. De eersten die verbannen werden naar tatalandje werden gehuisvest in Westerbork of all places.

Graaf_van_Hogendorp | 01-06-21 | 17:52

@Graaf_van_Hogendorp | 01-06-21 | 17:52:
Klopt. Ik heb dat verhaal van Lumley gevolgd maar nog steeds loopt die hele situatie niet echt lekker voor de Gurkha's en ondanks dat dienen ze nog steeds in het Brits leger. Hondstrouw.

Basil Fawlty | 01-06-21 | 18:03

Dus, in deze gevoelige kwestie, heeft het leger een molukker ingezet.
Het leger had dienstplichtige militairen, met scherpschutteraantekening, in cordon rond de trein liggen. Het bevel was: niemand uit de Oost.

Arachne | 02-06-21 | 02:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Schandalige actie van deze Ambonezen.

van Oeffelen | 01-06-21 | 17:21

Op de dag dat ik 19 werd, 23 mei, begon deze ellende in de Punt, vlak bij ons. Ook nog een gijzeling van kinderen in een school en de gijzeling van het provinciehuis is Assen. Mijn oom die daar destijds werkte, was voor zijn verdere leven geestelijk beschadigd. De molukkers zijn schandelijk behandeld door onze regering destijds toen ze naar ons land kwamen, allemaal loze beloften gegeven. Maar deze daden waren walgelijk!

Eminent | 01-06-21 | 17:13 | 1
-weggejorist-
WildeBoerendochter | 01-06-21 | 18:11

Nooit begrepen waar ze het gore lef vandaan haalden om dit proces te starten. Als je onschuldige burgers en kinderen gijzelt ben je af. Punt. Indertijd (en nog steeds) geen traan gelaten om dit tuig. Volstrekt irrelevant waar je wieg gestaan heeft (of tussen kokosbomen gehangen) : af, uit, exit, wegwezen, zand erover. Kunnen we het weer over échte slachtoffers hebben in plaats van over deze jankers.

Azijnist | 01-06-21 | 17:07 | 2

Heeft niks met goor lef te maken. Deze mensen hebben zich voor het karretje van advocaat Liesbeth Zegveld laten spannen, die hen waarschijnlijk een flinke schadevergoeding in het vooruitzicht heeft gesteld.

Leon Tosti | 01-06-21 | 19:44

@Leon Tosti | 01-06-21 | 19:44: En Zegveld vangt dan ook nog eens veel euro's.

meneer Q | 02-06-21 | 10:39

Ik vraag me af hoe die familie nu tegenover de beloftes van Liesbeth Zegveld staan..

omanders | 01-06-21 | 17:01 | 3

Het feit dat ze Zegveld als advocaat genomen hebben zegt mij genoeg.
Die doet alles, maar dan ook alles, om Nederland als natie te ontwrichten.

Roadblock | 01-06-21 | 19:30

@Roadblock | 01-06-21 | 19:30: Ik denk dat Zegveld zich opgedrongen heeft aan een paar oude Molukkers met mooie verhalen. Net zoals die letselschade advocaten in de VS

BASinnic | 01-06-21 | 19:51

@BASinnic | 01-06-21 | 19:51:
Precies.
Ik zie een Zegveld nooit opkomen voor de soldij die de Nederlandse staat nooit wilde betalen voor militairen die onder de Jappen vastgezeten hadden.
Ze kiest haar zaken zorgvuldig.

Roadblock | 01-06-21 | 19:57

Respect voor de mariniers !

elevator | 01-06-21 | 17:00 | 5

@Croisantneuf en @Roadblock
Eigenlijk is er weinig veranderd in al die jaren.

VanBukkem | 01-06-21 | 19:46

@VanBukkem | 01-06-21 | 19:46:
Ik heb ook geen illusie dat het ooit beter zal gaan.
Defensie is een sluitpost.
Iedereen die het pak heeft aangehad weet dit.
Alles en elkaar om toch de klus te klaren.
Het leger is als een ontrouwe geliefde.
Je weet dat je belazerd wordt, en dat ze je zal laten barsten als het er op aan komt.
Maar toch..

Roadblock | 01-06-21 | 19:50

@Roadblock | 01-06-21 | Ze moesten "BOEM BOEM" roepen

euroka | 01-06-21 | 22:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je kijkt naar de afloop van de treinkaping zijn de islamitische terroristen er in ons landje er steeds genadig afgekomen.

likdoorn | 01-06-21 | 16:59

Tegen die commando's is gezegd: "Als de leider en die woordvoerster van die kapers het niet overleven, dan vinden we dat heeelemaal niet erg." Formeel is het geen executie bevel nee. Maar die treinkapers zijn natuurlijk gewoon terechtgesteld. Maar ja, van de staat win je het nooit in de rechtzaal. (Tenzij het over zoiets als het klimaat gaat natuurlijk, dan maak je wel degelijk een kans in de rechtzaal.)

VanBukkem | 01-06-21 | 16:58 | 11

@Roadblock | 01-06-21 | 19:32:
? Wat klopt er niet aan mijn aannames dan? Ik zei: de leider en die woordvoerster van die kapers mochten het niet overleven. De rest kreeg gewoon een kans. Of om met de woorden van @Croisantneuf | 01-06-21 | 17:13 | te spreken: De kapers die direct nadat de mariniers binnenvielen hun wapens lieten vallen en de handen omhoog deden hebben het overleefd.

VanBukkem | 01-06-21 | 19:50

@VanBukkem | 01-06-21 | 19:50:
Nou zou ik persoonlijk ook weinig moeite hebben om te schieten op kapers die hun wapens blijven vasthouden, maar dat is iets anders.
Wat ik uit het filmpje begrijp, was het voorste gedeelte al aardig doorzeeft voordat de mariniers in de trein kwamen.

Roadblock | 01-06-21 | 20:00

@VanBukkem | 01-06-21 | 18:30: Bullshit! Geen veronderstellingen op basis van “ horen zeggen”. U lijkt het corps in diskrediet te willen brengen met uw befehl ist befehl. U mag simpelweg niet oordelen als je nooit in een vergelijkbare situatie hebt moeten presteren.

JayJay | 01-06-21 | 20:28
▼ 8 antwoorden verborgen

Schofterig lef om na eerder dodelijk geweld nu net te doen of dit vreedzaam was. Maar de zoveelste prodeo zaak waar de rechterlijke macht breeduit van profiteert.

28 | 01-06-21 | 16:51

Het was voor ons als kolonisator fijn dat er wat inlanders waren die meevochten tegen de Indonesische vrijheidsstrijders. Maar vanuit Indonesisch perspectief waren de Molukkers een soort NSB'ers. Nederland had ze wat beter kunnen behandelen, maar de Molukkers hebben zichzelf natuurlijk ook in hun thuisland onmogelijk gemaakt...

drs. Levi Samsonov | 01-06-21 | 16:49 | 6

Hm, ik vraag mij af vanuit welk perspectief u de Bersiap periode bekijkt.
Waren dat ook allemaal "vrijheidstrijders"?
En de Japanners die aan de kant van de "vrijheidstrijders"meevochten?

Roadblock | 01-06-21 | 19:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Shoot-to-kill van terroristen tijdens een terreurdaad zou nooit strafbaar moeten zijn. Wie zal trouwens bepalen of de weggooiers in kwestie zonder gevaar voor passagiers of miltairen hadden kunnen worden gearresteerd?

J.P.Drapeau | 01-06-21 | 16:41

Beetje jammer dat nabestaanden het gezien het huidige BLM/ woke- klimaat er heil in zagen/ lef hadden om schadevergoeding te eisen.

Molukkers kunnen doorgaans rekenen op veel steun van de autochtone Nederlandse bevolking en worden alom geprezen voor hun integratie in de Nederlandse samenleving.

Doordat een paar van die gasten zo'n rechtszaak beginnen, wordt dat beeld toch aangetast. Ik vraag me af of de hele Molukse gemeenschap hier achter staat? Ik denk namelijk van niet, maar door dit akkefietje worden ook zij weer scheef aangekeken.

Ik ken een getraumatiseerd kind van toen, die in de school gegijzeld is geweest en het is niet mis om nog steeds angstig in het leven te staan.

Roos | 01-06-21 | 16:39 | 2

Integratie? Molukkers? Je beledigt ze. Hooguit vreedzame coexistentie.

oldandwise | 01-06-21 | 16:51

Ik kende een sergeant-majoor van de kazerne waar ik de eerste vier maanden van mijn dienstplicht had vervuld - een "Indische" sergeant-majoor. Zijn onschuldige dochter kwam tijdens het ingrijpen van het leger om het leven. Het maakt me nog minder toegankelijk voor het gejammer over de gedode terroristen.

J.P.Drapeau | 01-06-21 | 16:53

Nou mr. Zegveld, ga maar weer snel slachtoffers "chasen" in verre vreemde landen waar Nederland ooit meende te moeten helpen bij het bestrijden van onrecht. U maakt mij niet wijs dat al die Indonesische, Afghaanse, Syrische slachtoffers zo maar de weg naar uw kantoor vinden. Mali, Libanon, Korea zijn nog niet ontgonnen terreinen.

LucaBrasi | 01-06-21 | 16:35 | 2

Precies dit. Lijkenpikker

Roos | 01-06-21 | 16:41

Daar is niks te halen voor Zegveld. De zaak dient uiteraard te worden aangespannen tegen de Nederlandse staat met een linkse rechter die de zaak behandelt. Dat is het verdienmodel van Zegveld. Opportuniste pur sang.

Toos Bevergeil | 01-06-21 | 16:43

Altijd begrepen dat Van Agt de laatste order gaf. Maar wat weet ik ervan.

Hypno2050 | 01-06-21 | 16:34

Bijkomend genoegen wat mij betreft bij de uitspraak: een nederlaag voor de kapitein van de 'Weg Met Ons'-brigade, Liesbeth Zegveld met haar lichtelijk hysterische oogopslag.

Overal waar de Nederlandse staat of de Nederlandse samenleving - dus ook u & ik - beschuldigd & veroordeeld moeten worden, staat zij vooraan.

Zegveld is het boegbeeld van de westerse zelfhaat en dus de westerse zelfvernietiging.

Daar hebben we niet eens de moslims voor nodig.

Peter Emile | 01-06-21 | 16:33 | 1

Amen.

Roadblock | 01-06-21 | 19:36

Zegveld dat heb je weer goed gedaan op naar volgende "slachtoffers" van Nederlandse staat. Wat vedient dat zo'n nutteloos proces en wat kost het de belasting betaler.

WieboWW | 01-06-21 | 16:17

Dankzij ons koloniale verleden hebben we nu wel de satekroket. Daar mogen we best iets meer dankbaarheid voor tonen.

BobDobalina | 01-06-21 | 16:17 | 1

Ja en de Goulashkroket komt door ons koloniseren van Hongarije?

Shoarmamasutra | 01-06-21 | 20:18

Vorige week is er nog een overvaller 'geëxecuteerd' in Broek en Waterland.

Jimmydepimmy | 01-06-21 | 16:05 | 1

Die zat aan het grote geld, overigens heb Ik ook gelezen dat hij geraakt was door een verdwaalde kogel.

likdoorn | 01-06-21 | 17:03

Ik zie een mooie film a al Oost aankomen waarin Nederland superfout is en de Molukkers supergoed zijn en natuurlijk volledig verkeerd begrepen zijn. Natuurlijk wel een hoop foutlinks subsidie geld want Nederland moet natuurlijk wel zo kapot mogelijk van linkse drollen.

appeltjesgroeneweide | 01-06-21 | 16:03 | 2

Als je nog eens een paar cent over hebt een NPO+ nemen en de documentaire Molukkers in Nederland kijken.

likdoorn | 01-06-21 | 17:06

Ik heb de Oost bekeken.
Niet alleen zit die film vol met historische onjuistheden, maar ik weet ook toevallig, dat de Indonesische regering en het Indonesische leger door hun medewerking er voor gezorgd hebben, dat hun rol er zo goed mogelijk uitkwam.

Roadblock | 01-06-21 | 19:39

OK, punt er achter. Maar nu gaan we eens kijken naar een schdevergoeding voor de nabestaanden van de slachtoffers. O, nee, wacht, dat zijn natuurlijk de daders want de kapers waren de slachtoffers.

Satertje | 01-06-21 | 16:03 | 1

Nee dat geld alleen voor de crimineel Floyd en daar gaan ook wereldwijd mensen de straat voor op.

likdoorn | 01-06-21 | 17:08

Witheet ben ik hierover.
Bij kapingen werden zowel NS personeel als passagiers doodgeschoten.
Gelijkertijd werd er ook nog een school gegijzeld.
En daar sta je dan in machteloze woede dit te aanschouwen.
De kapers hadden hun actie kunnen beëindigen maar bleven een stroom van dreigementen uiten.
Je moet het gore lef maar hebben om schade vergoeding te vragen voor hun slachtoffers en geen woord voor de nabestaande van de mensen die zij standrechtelijk geëxecuteerd hebben.

botbot | 01-06-21 | 15:47 | 3

Verkeerde treinkaping; bij de Punt zijn geen slachtoffer door de kapers gedood.
Je bedoelt de kaping bij Wijster 2 jaar eerder.

arabes_eut_domus | 01-06-21 | 16:04

@arabes_eut_domus | 01-06-21 | 16:04:
Ik schrijf toch ook bij treinkapingen.
Zij dreigden het zelfde te doen, wat was er gebeurd als er niet ingegrepen was?
Toen gelijkertijd de gijzeling in een school met ongeveer de zelfde bedreigingen moest er wel ingegrepen worden.

botbot | 01-06-21 | 16:17

@arabes_eut_domus | 01-06-21 | 16:04: Bij de Punt en bij Wijster waren 2 broers betrokken. Bij de Punt heeft de ene broer het overleeft, zijn vriendin is bij de bevrijding van de trein doodgeschoten. Beide broers hebben gezeten.

Arachne | 02-06-21 | 02:01

Die Molukkers hadden het ook niet makkelijk. Leefde Manusama nog maar.

Tishetnetnie | 01-06-21 | 15:46 | 2

Manusama was een wijze man. Als de jongeren maar ook deNederlandse regering maar beter naar Manusama hadden geluisterd

thanseeuwen | 01-06-21 | 15:50

Manusama werd als buitenstaander beschouwd door de Molukkers.
Dominee Metiary, dat was een man met gezag en charisma.

Roadblock | 01-06-21 | 19:41

Mooi mijn gedachten zijn bij de slachtoffers die hun hele leven met deze kaping moeten leven.

Fedde71 | 01-06-21 | 15:44

Toch zou Israel dat voortvarender hebben aangepakt.

Colin.Fart | 01-06-21 | 15:33 | 1

De huizen van de familie van de kapers middels bulldozers gesloopt en familie in militaire kampen geplaatst en vervolgens "intensief ondervraagd". Allemaal verboden volgens internationaal recht.

Arachne | 02-06-21 | 01:59

Wat een neokoloniaal vonnis

thanseeuwen | 01-06-21 | 15:32

Ze zijn keer op keer slecht behandeld. Mena muria!

dathoujetoch | 01-06-21 | 15:29 | 4

De gegijzelden inderdaad.

TheseDays00 | 01-06-21 | 16:00

Klopt Nederland had ze gewoon op de Molukken moeten laten zitten daar waren ze gelukkig geworden denk je niet?

WieboWW | 01-06-21 | 16:14

@WieboWW | 01-06-21 | 16:14:
Laten we zeggen dat Sukarno daar niet gelukkig van geworden zou zijn.
Die wilde geen 30.000 man geharde en ervaren troepen op de Molukken die de pest aan hem hadden.
Zijn leugen dat er een federatie van staten zou komen liet hij ook snel vallen.
Vandaar dat hij handjeklap met de Nederlandse regering heeft gedaan, die daarna de Molukkers bedonderden.

Roadblock | 01-06-21 | 19:45
▼ 1 antwoord verborgen

Zooo kan dat treintje ook weer verder. 5 minuten te laat, oké, 44 jaar is wel wat lang

Badoer | 01-06-21 | 15:28
-weggejorist-
BoerKoekoek | 01-06-21 | 15:23 | 1

Molukkers en Indische Nederlanders hebben vaak "geheuld" met de Nederlandse bezetter. Niet iets om trots op te zijn, dunkt mij.

streknek | 01-06-21 | 15:23 | 6

Ga maar eerst je lesgeld betreffende geschiedenis terug halen.

loser | 01-06-21 | 21:12

Ik wil het volgende er nog over zeggen: In de tijd dat de Christelijke Ambonese militairen in de oorlogen in het moslim Atjeh vochten, zijn er zo'n 3300 Militaire Willemsordes verleent.

Roadblock | 01-06-21 | 21:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Een punt in de morgen is een dag zonder zorgen, dacht ik. In dit geval niet dus.

Sinterbikske | 01-06-21 | 15:22

Wat mij betreft waren ze allemaal afgeschoten. En die nabestaanden zijn helemaal om te kotsen, in plaats van zich kapot te schamen janken om geld. Bah.

TheBigKirth | 01-06-21 | 15:19 | 6

Nou Indonesië verloren rampspoed geboren

thanseeuwen | 01-06-21 | 15:53

@BoerKoekoek | 01-06-21 | 15:24: Je bent de Gouden Eeuw kennelijk vergeten. Die rijkdom is echt niet gekomen door Gouda kaas en Hollandse nieuwe.

loser | 01-06-21 | 21:14

@loser | 01-06-21 | 21:14: Specerijenhandel, alleenrecht handel met Japan, opiumhandel.

De specerijenhandel was in handen van de Arabieren, die de plaatselijk bevolking, her en der in Azië, nog al schandalig en oneerlijke behandelde (vond de bevolking). Ze bemoeiden zich ook nog eens met lokale aangelegenheden. De Nederlanders deden dat niet en waren zeer welkom en werden zeer gewaardeerd.

Arachne | 02-06-21 | 01:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb begrepen na alle "strapatsen" in het verleden door onze Molukse vrienden begaan, een zeer groot deel van hen aan de drugs zijn geraakt ,wat de lieve vrede erg ten goede is gekomen..

streknek | 01-06-21 | 15:19

Vind ik dat de molukkers bedonderd zijn: Ja, maar dat was niet alleen Nederlands' schuld, maar ook van OA de Yankies ( hoi Kissinger etc). Moet je dan maar onschuldige burgers gaan gijzelen? Hell no terecht tegen een kogel aan gelopen wat mij betreft.

ikworstelengadouchen | 01-06-21 | 15:15 | 1

Als ze waren gebleven waren ze door nationalisten vermoord zeker weten. Kijk hoeveel moorden er in de jaren zestig zijn gevallen toen de" communisten " na de staatsgreep werden vermoord.

WieboWW | 01-06-21 | 16:21

En nu niet meer doen he?

Papa Jones | 01-06-21 | 15:13

Als je als kaper al hebt gemoord moet je het nooit overleven, dat zou standaard protocol moeten zijn. Stopovers ook, voorkomt doorschot waarbij onschuldigen getroffen kunnen worden.

sokkenpluisje | 01-06-21 | 15:12 | 2

Stopkogels...

sokkenpluisje | 01-06-21 | 15:13

Stopkogels stoppen niet goed, de holling vult zich en ziedaar een massive punt. Alleen wat snelheid verlies.

rifraf | 01-06-21 | 16:09

2 gegijzelden overleden door marienevuur. Jammer. Geen kritiek hoor. Maar wel jammer.

koeberg | 01-06-21 | 15:11 | 2

Colateral damage

BoerKoekoek | 01-06-21 | 15:25

Ja. Gek he.. vrouwencoupe... ging uiteraard een gilwijf staan gillen en rennen.

richardsp1 | 01-06-21 | 15:31

Ik voorspel een nog hoger beroep. Eerst in cassatie bij de hoge raad. Daarna naar het Europese hof voor de rechten van de mens. Als dat niet lukt naar de rijdende rechter of Tros Radar. 44 jaar stelt natuurlijk niets voor.

porto | 01-06-21 | 15:10

Het is spijtig dat de Molukkers destijds een volstrekt verkeerde inschatting van de mogelijkheden van Nederland hadden gemaakt. Nederland had geen enkele mogelijkheid om de zaak van de RMS internationaal te bepleiten, laat staan te regelen. Indonesië trok zich niets aan van wat "wij", de ex-kolonialisator er van vonden en daarnaast wist het zich gedekt door de VS wiens prioriteit lag bij het buiten de deur houden van het communisme in Indonesië. Het is jammer dat de Molukkers dat niet in wilden zien.

Bigi Bana Boy | 01-06-21 | 15:10 | 10

@Asteroid-B612 | 01-06-21 | 18:16:
En de onafhankelijkheidsstrijd in de Molukken niet te vergeten.
Toen waren vrijheidsstrijders opeens rebellen.

Roadblock | 01-06-21 | 20:57

@Dr_Johnson | 01-06-21 | 18:09:
Mja, maar Molukkers hebben een reden.
De enige reden die ik bij moslims kan bedenken is, dat ze het niet kunnen hebben dat het Westen succesvoller is, en de mensen hier gelukkiger zijn, dan in hun moslim vuilnisbelten eh, ik bedoel landen van oorsprong.

Roadblock | 01-06-21 | 20:59

Destijds loog de Nederlandse regering en nu 44 jaar later doen zij het nog steeds. Er is dus niets verandert. Ze leren in Den Haag niets.

loser | 01-06-21 | 21:17
▼ 7 antwoorden verborgen

Och dit weer.

Nederland.

Luister. Je mag het eigenlijk niet zeggen... Maar ja. De mariniers kregen de opdracht om de terroristen uit te schakelen. En dat hebben ze gedaan. Lullig.

Ze hadden namelijk best een punt want behalve de slaven hebben we ook nog eens de Molukkers genaaid (en nog wat meer volk).

Ja Nederland. Onze geschiedenis is niet schoon. Ondanks dat sommige idiote nationalisten dat willen denken.

Desalniettemin waren het gewoon terroristen.

GrandMechantLoup | 01-06-21 | 15:07 | 1

De Molukkers wilden een eigen staat, apart van Indonesië. Het idee dat Nederland daar ook maar iets aan had kunnen bijdragen is volstrekt onzinnig en de terroristische acties dus ook.

Hommel | 01-06-21 | 15:08

Behandeling Molukkers was kudt.
Treinkaping was ook kudt.
Maar de beëindiging was noodzakelijk.

SterF... | 01-06-21 | 15:06 | 1

Dit had ik eigenlijk willen zeggen. Jij zegt het beter.

GrandMechantLoup | 01-06-21 | 15:08

De Molukkers die de trein kaapten en zij die schoolkinderen gijzelden dachten dit te doen voor de "goede zaak".
Wat hebben ze er uiteindelijk mee bereikt? Behalve de getraumatiseerde treinreizigers en schoolkinderen denk je toch direct aan treinkapers zo gauw het woord 'Molukker' valt.
Zeker nu ze maar door en door blijven procederen en met de serie 'Molukkers in Nederland' van Coen Verbraak.

leo de pejo | 01-06-21 | 15:03 | 7

@leo de pejo | 01-06-21 | 15:24: Nou heeft de Nederlandse Staat ze ook wel een ongelofelijke loer gedraaid..

Wijze uit het Oosten | 01-06-21 | 15:30

@Wijze uit het Oosten | 01-06-21 | 15:30: Tja, dan moeten de slachtoffers van de Toeslagenaffaire zeker ook maar wat gijzelingen op poten gaan zetten? Bovendien worden alle Nederlanders al meer dan 10 jaar een enorme loer gedraaid door Rutte.

BoerKoekoek | 01-06-21 | 15:59

@Wijze uit het Oosten | 01-06-21 | 15:30: En hoeveel generaties moet dat door worden gegeven? Hoeveel reparatie moet er betaald worden, om al dat leed af te kopen?

Arachne | 02-06-21 | 01:53
▼ 4 antwoorden verborgen

De onderhandelaar met de treinkapers bleek ook nog eens goed bevriend te zijn met de treinkapers en ze allerlei informatie door te spelen waardoor de treinkaping alleen nog maar langer duurde.
Uiteindelijk had de regering erna 3 weken genoeg van waarna de mariniers werden ingezet die de trein met kogels doorzeefde.
Maar dat is niet hetzelfde als van dicht bij executeren. Dat impliceert dat de mariniers in de trein waren. Wat dus niet het geval was.
Wat ik van een Molukse collega weet is dat de treinkapers en de schoolkapers in de Molukse gemeenschap nog steeds in hoog aanzien staan.

Osdorpertje | 01-06-21 | 15:02 | 7

Niks mis met een sluipschutter die iemand die een wapen vast heeft in een trein van veraf door het hoofd schiet. Prima, doet gewoon zijn werk.

BoerKoekoek | 01-06-21 | 15:26

@BoerKoekoek | 01-06-21 | 15:26:

Dat scenario was gewoon onmogelijk. De kapers hadden de trein 'verduisterd', dwz doeken oid voor de ramen gehangen, dus waar moet een scherpschutter dan op mikken? Bovendien, die kapers waren met zijn negenen, dacht ik. Als je er al in zou slagen op die manier er ééntje uit te schakelen, hoe denk je dan dat die andere acht zouden reageren? Waarschijnlijk met minder prettige consequenties voor de gezondheid van de gegijzelde passagiers.

Nee, als je ingrijpt, dan moet het zijn om een einde te maken aan die gijzeling, liefst met zo min mogelijk doden, maar de volgorde moet zijn: zo min mogelijk doden bij de leden van de BBE, dan zo min mogelijk doden bij de gegijzelde passagiers - er sneuvelden bij die bevrijdingsactie toch 2 passagiers, dacht ik, die in een tussenstuk verbleven naar de voorste wagen van de trein, waar de kapers verbleven, en dat doorzeefd werd met dat speciale staal-doorborende geschut - en pas als laatste zo min mogelijk doden bij de kapers.

Dr_Johnson | 01-06-21 | 17:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Als je een kaping plant en deze uitvoert en 3 weken lang mensen in de trein, maar ook familie daarbuiten, gijzelt weet je ook dat er een kans bestaat dat je op een niet zo'n plezierige manier aan je eind kan komen. Daar past geen schadevergoeding bij.

LekkerBelangrijk2020 | 01-06-21 | 15:02 | 1

Eerder andersom

Toverkol | 01-06-21 | 15:03

De enige die executeerden waren die treinkapers zelf, al lijkt het er op dat iedereen dat inmiddels vergeten is.

zwellevertje | 01-06-21 | 15:02 | 1

Dat dus.
Ik vind ook dat die Molukkers door onze overheid onrecht is aangedaan, maar diezelfde overheid verneukt nu elke bevolkingsgroep, tenzij Noord Afrikaans of asielzoeker, dus tja.
Maar beginnen met onschuldige burgers te doden maakt de kans om het zelf te overleven wat kleiner.
En wat mij betreft mag die kans dan ook gewoon nul zijn.

J-van-de-Bontekoe | 01-06-21 | 15:12

Ach, voor ieder normaal denkend mens was het altijd al duidelijk: die Molukse terroristen zijn destijds ''uitgeschakeld''; dat is niet hetzelfde - sterker, het is iets totaal anders - dan ''executeren''.

In het schemerduister van dat treinstel, waar je weet dat die terroristen wapens bij zich hebben en niet zullen aarzelen die ook te gebruiken, neem je geen enkel risico, en schiet je voordat zij kunnen schieten. Dat eea dan een dodelijke afloop heeft, tsja, dan had je maar beter geen trein kunnen kapen. Als de ''opdracht'' werkelijk was geweest: geen één kaper mag levend die trein verlaten (een soort executie-opdracht dus), dan is die wel heel belabberd uitgevoerd, omdat drie kapers levend zijn gearresteerd.

Ik hoop nu wel dat dit het laatste was, en we verder alleen nog in de geschiedenisboeken hierover lezen.

Dr_Johnson | 01-06-21 | 15:00 | 2

Amen.

BigBaron | 01-06-21 | 15:06
-weggejorist-
swassannuf | 01-06-21 | 15:23

We vieren 44 jaar good riddance.

inCol | 01-06-21 | 15:00

Voor de nabestaanden van de kapers;
Gegokt.
Verloren.
Ademhalen.
Doorgaan.

MK27 | 01-06-21 | 15:00

Den Molukker is opgeofferd, ik ben het uiteraard niet eens met de kapingen, het is helaas zo dat de Regering toentertijds deze groep mensen heeft geslachtofferd, in de zin dat ze deze nederlandse militairen hebben afgevoerd teneinde geen verantwoordelijkheid te hebben in een strijd voor onafhankelijkheid voor de Molukkers, en om handel na onafhangkelijkheid van Indonesië in stand te houden.

oldfaithfull | 01-06-21 | 14:59 | 3

ze zijn gered van genocide en kunnen hier een heerlijk bestaan hebben. veel beter dan op Ambon waar ze niet eens stromend water hebben.

MaarFeitelijk | 01-06-21 | 15:05

@MaarFeitelijk | 01-06-21 | 15:05:
Je snapt er ook geen hout van he MaarFeitelijk?
Ambonezen hebben zich voor de KNIL kapotgevochten.
Met leugens en dienstopdrachten op de boot naar Nederland gezet terwijl ze naar Ambon zouden gaan.
Hier ontslagen als militair na aankomst.
In voormalige KZ's gelegerd, en als honden behandeld.
En dat geen stomend water is helemaal gelul.
De stad Ambon heeft 300.000 inwoners en een vliegveld.

Roadblock | 01-06-21 | 21:49

Nederland is door de VS gedwongen haar kolonie Indonesië op te geven. Wie denkt dat een klein land als Nederland daar nog iets te vertellen had, is of heel dom of heeft een groot geloof. Indonesië was een statenbond: je kon toetreden en en je kon uittreden. Kort na de officiële stichting van de republiek Indonesië maakte de 1e grote baas het uittreden onmogelijk. En toen zaten de Molukkers vast. En Nederland ook.

Arachne | 02-06-21 | 01:50

Het was ook wel stuitend van de molukse gemeenschap om te suggeren dat de kapers wat was aangedaan en het lot van de gijzelaars en de gesneuvelde burgers te negeren. Eerder hebben ze gijzelaars gedood en ook een eenvoudige agent de Jong doodgeschoten. Daar kunnen molukkers guitig over vertellen maar het was grof geweld en doodslag tegen inwoners van dit land wat hen gered heeft van een zekere genocide.

MaarFeitelijk | 01-06-21 | 14:58

ik weet nog dat thuis de tv elke avond aan stond en steeds dat beeld van die trein een tijd bleef staan. Totaal geen benul verder, maar het was vast wel iets belangrijks dus toen wilde ik ook zo'n model hebben voor mijn treinbaan.

small_town_dude | 01-06-21 | 14:58

Ik heb dat filmpje eens bekeken. Erg zorgvuldig gedaan. Zo niet soft.

Dickie1908 | 01-06-21 | 14:58 | 1

"Precisieschutter" "mitrailleurschutter" "Kikvorsmannen" het is echt net een filmpje uit 1977.

Graaf_van_Hogendorp | 01-06-21 | 15:03

Ok, dan kunnen de nabestaanden van de slachtoffers van deze kaping nu een claim doen bij deze families.

MoonBeebe | 01-06-21 | 14:58 | 1

Dat lijkt mij qua rechtvaardigheid een betere claim.

J-van-de-Bontekoe | 01-06-21 | 15:08

Naar mijn mening is alles gelegitimeerd om kapers uit te schakelen. Zag een paar weken terug nog een oorlogsfilm waarbij japanners zich zgn overgaven aan de amerikanen, witte onderbroeken vlaggend, en plots allemaal handgranaten voor de dag haalden om zo nog wat USA soldaten mee te nemen in hun dood. Dat moet je dus ten alle tijde als marinier zien te voorkomen, en een dode gooit geen granaten meer. Risico van het kapen. Punt.

NerdAlert | 01-06-21 | 14:56 | 6

Hacksaw Ridge (2016) bedoelt U?

ik_word_gek_in_NL | 01-06-21 | 15:23

@Papa Jones | 01-06-21 | 15:18:
Slechte grappen want jappen kunnen de R wel uitspreken. Je weet wel, in Hiroshima.

miko | 01-06-21 | 18:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Eigenlijk past er maar een opmerking, zoals Rutte al zei: "Mooi!"

deurknop | 01-06-21 | 14:56 | 1

Eerder: "Triest!" - voor alle partijen. (Weet alleen niet meer wie dat ooit gezegd heeft.)

mozaard | 01-06-21 | 15:25

Het optreden van de Mariniers was in mijn ogen terecht, maar dat neemt niet weg dat De Molukkers door de Nederlandse regering als stront zijn behandeld.

Arnold Layne | 01-06-21 | 14:55 | 7

@dathoujetoch | 01-06-21 | 15:27: Ambon ligt in de Bandazee en juist onder de Bandaboog. Ik zou zomaar eens kunnen denken dat Ambon tot de Bandaeilanden behoort, maar logica is nu eenmaal niet altijd logisch.
Ik hoop wel dat je de kern van mijn betoog begrijpt. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ik vind dat we de Ambonezen wat verschuldigd zijn.

Arnold Layne | 01-06-21 | 15:44

@Arnold Layne | 01-06-21 | 15:44: ze mogen blij zijn dat Nederland ze daar weg heeft gehaald anders hadden Nationalisten er wel raad mee geweten.

WieboWW | 01-06-21 | 16:24

@Arnold Layne | 01-06-21 | 15:44: Ambon en de andere eilanden Saparua, Nusa Laut en Haruku zijn iets totaal anders dan Banda.

dathoujetoch | 01-06-21 | 16:31
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
kritischekluizenaar | 01-06-21 | 14:55 | 1

Wat zou Sukarno met die treinkapers gedaan hebben ?

Jimmy Mc Clure | 01-06-21 | 14:54 | 2

Boeng Karno zou in 1977 niks hebben gedaan met die kapers, simpelweg omdat hij toen al 7 jaar dood was. En sinds 1967 ook geen president van Indonesie, al heeft die functionaris in Nederland helemaal niks te zeggen.

Glasgow Argus | 01-06-21 | 15:06

Weinig, want die was toen al dood. U bedoelt Suharto.

oldandwise | 01-06-21 | 15:08

Had deze zaak vertraging of zo? Spoorde de aanklager niet? Waren er niet voldoende wissels ingezet? Waarom moest het 44 jaar duren om deze zaak op de rails te krijgen?

*met een autistische blik luidruchtig koffie slurpen doet*

VBO_B_Niveau | 01-06-21 | 14:54 | 4

Het ging over een TREIN kaping altijd vertraging zie gisteren

van Dam | 01-06-21 | 15:03

Dat hoefde ook geen 44 jaar te duren. De familie had geld nodig dus zijn ze een paar jaar geleden deze kansloze zaak begonnen. Ik mag hopen dat de volledige kosten van dit circus nu voor hun zijn.

LangeNeus51 | 01-06-21 | 15:08

Er moest er tijd overheen. De overlevende kapers zaten in de bak. De generatie die de oorlog had meegemaakt en de onafhankelijkheid van Indonesië, had een dergelijke rechtszaak NIMMER geaccepteerd.

Arachne | 02-06-21 | 01:45
▼ 1 antwoord verborgen

Lijkt me ook logisch. Play stupid games, win stupid prices, en zulks meer.
Een ieder die een kaping( =terreur) in zijn bolle harses haalt mag wat mij betreft point blank worden omgelegd, al was dat hier niet het geval.

DeJemelscheet | 01-06-21 | 14:53

Er kan niet bewezen worden dat er met voorbedachte rade executies plaatsvonden. Dat is wat anders dan beweren dat het niet afgesproken was.
Overigens was er in die tijd best wat begrip voor de Molukse zaak. Zie de prima gemaakte serie van Coen Verbraak.

oldandwise | 01-06-21 | 14:53 | 3

Afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid.

Hiram | 01-06-21 | 15:09

zo lang je geen familie in de trein had en je zoon niet doodgeschoten is geworden. Het was stank voor dank van de molukkers. Men kan makkelijk terug, ook nu nog. Maar het luxe leven hier in boosheid is veel interessanter.

MaarFeitelijk | 01-06-21 | 20:02

Overigens denk ik dat het executieverhaal wel ongeveer klopt, maar ja, mariniers komen meestal niet langs om kushandjes te geven.

wilmeister00 | 01-06-21 | 14:52 | 9

@Hiram | 01-06-21 | 15:11: gewone mariniers worden helemaal niet meer gevraagd. toen moesten ze snel een peloton leveren. nu is er vaste groep die direct kan aanvallen. Voordat de ramen afgeplakt zijn lopen die al binnen.

MaarFeitelijk | 01-06-21 | 20:01

@MaarFeitelijk | 01-06-21 | 15:01: Wat jammer dat u te laat geboren bent. U zou een uitmuntend aanvoerder zijn geweest in mei 1940. En de Duitser teruggedreven hebben (over de grens).

Arachne | 02-06-21 | 01:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Dream on. Die gaan naar het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Advocaten worden gesubsidieerd

BASinnic | 01-06-21 | 14:50 | 2

En alsdan is er nog wel een of ander VN tribunaal bereid om hierin mee te gaan.

wilmeister00 | 01-06-21 | 14:53

Volkomen logisch. Hoewel, je weet het nooit in dit land.

Dickie1908 | 01-06-21 | 14:49

Na 44 jaar nog geld willen halen over de rug van slachtoffers heen.

BekiekUtMoar | 01-06-21 | 14:48 | 2

Je bent toch niet meer dan een stuk vullis als dat idee al in je op komt.

J-van-de-Bontekoe | 01-06-21 | 15:06

Moet toch ook lukken met slavenhandel volgens de Gutmensch?

Harry_Witkamp | 01-06-21 | 15:56

Ok. En nu verder .

Mr. van dalen | 01-06-21 | 14:47

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino