Toeslagouders WEER bedreigd door Rutte Doctrine
's Lands meest doortrapte maffia-organisatie verpakt weer paardenhoofden in blauwe enveloppen
Ergens proberen we cartoonpoppetje en voormalig GVB-graaier Alexandra van Huffelpuf nog het voordeel van de twijfel te geven. Ze werd laat ingevlogen om een misdaad op te lossen toe te dekken en als er wat mis gaat in die enorme operatie, staat ze dat meestal deemoedig toe te geven aan de Kamer. Maar dat is geen vrijbrief om maar door te blijven falen, blunderen en knevelen. De zogenaamde "pauzeknop" voor toeslagouders, die was ingedrukt zodat ze even geen schuldeisers, deurwaarders en vooral benauwende blauwe enveloppen meer zouden ontvangen, is op 1 mei verlopen. Over verlenging werd politiek gepalaverd, weinig mee gedaan verder en voilà, twee weken later is er weer onnodige paniek bij talloze toeslagenouders. Wéér regent het dreigbrieven bij de toeslagenouders, die "onterechte incasso's" krijgen omdat de boekhouding van de staat wéér niet op orde blijkt. "Dat klopt niet", understate Van Huffelen, terwijl die kale van RTL weet dat de zaak juist veel ernstiger is. En hoe zit dat er in de praktijk uit? Paniek, kortsluiting, ongewenst behang, afgepakt vakantiegeld en wéér maar eens Kamervragen. Ondertussen fröbelt aartsleugenaar, topcrimineel en allround ongeschikte landsbelangdienaar Mark Rutte zijn vierde formatie bij elkaar omdat Kaag bij hem op schoot zit, de Volkskrant alle seinen op groen gezet heeft en alle systeemmedia hem gretig bijstaan in de fluistercampagne tegen Omtzigt. Het lijkt hier wel Gaza aan de Noordzee maar het enige dat we op Ruttes terreur tegen burgers kunnen terugvuren, zijn de beelden van hoe Mevrouw Simons hem op de kast krijgt over zijn schaduwpettenspel. Want dit gaat niet over domme, kleinerende en trainerende brieven. Dit gaat over een door en door verrotte bestuurscultuur die onder de hoogste pet wordt gehouden.
Reaguursels
InloggenSimons houdt goed stand tegenover Rutte, ze verrast me toch wel, eerlijk is eerlijk. Hoewel ik internationale verdragen die toch al gelden op te nemen in onze eigen Grondwet onzinnig vind, vond ik de rest best wel goed.
Een goede samenvatting van de gang van zaken, leest als een spannend boek;
decorrespondent.nl/10628/tienduizende...
Zorg dat je geld hebt voor de opvang vóórdat je weer een kind fokt waar je vervolgens niet zelf op kunt/wilt passen.... oh wacht even.....
Helemaal mee eens, maar daar gaat deze toeslagenaffaire al lang niet meer over. Het gaat over hoe diep de rot in het politieke bestel is doorgedrongen, en hoe langer deze toeslagenaffaire speelt, des te meer van die verrotting zichtbaar wordt.
Ik had niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar Silvana Simons blijkt -naar het zich laat aanzien- een zeer goed kamerlid te zijn. Geweldig!
Blijf haar irritant vinden met haar radicale geleuter. Lijkt wel een wedstrijd 'wie is de grootste psychopaat'.
Sylvana zei tussen neus en lippen door dat internationale verdragen leidend horen te zijn en werking moeten krijgen in het Nederlandse recht. Ten eerste volgen wij internationale verdragen al prima op, en ten tweede, met Sylvana zetten wij dus de Nederlandse deur open voor alles wat zielig, zwak en misselijk is.
Tsja. de oppositie is een geweldige stok om mee te slaan aangedragen, vergeet niet dat al in 2011/2012 duidelijk was gemaakt dat fraude bestrijding toeslagen enorm aangescherpt werd door de nieuwe wet die door de hele regering, Pieter Omtzigt incluis werd goedgekeurd. Er was aan de ouders en kinderopvangbureaus duidelijk meegedeeld hoe en wat er betaald moest worden, ongeletterden daargelaten kon dus weten hoe ze met de toeslag moesten omgaan. Erg frappant dat geen enkel kamerlid van 2012 tot 2020 iets aan de door de Raad van State goedgekeurde fraudewetgeving iets heeft willen veranderen.
Sylvana zegt inderdaad best prima dingen, zeker waar. Helaas ook nog onzin, zoals wanneer Rutte haar geïrriteerd noemt, heeft zij een opmerking over dat ze vrouw en van kleur is, alsof dat iets te maken zou hebben met de constatering dat ze geïrriteerd overkomt.
Sylvana is niet zo dom als velen denken dat ze is, maar ze is ook weer niet zo slim als ze zelf denkt dat ze is.
Wacht maar. Binnenkort moet ze vast even bij ome Mark op de koffie komen.
Ook knap van Rutte dat hij nu minder geliefd is dan de (voorheen) meest gehate vrouw van NL Simons.
Er zijn overeenkomsten tussen Poetin en Rutte. Zij moeten zolang als mogelijk in het zadel blijven om strafrechtelijke vervolging voor hun daden voor zich uit te kunnen schuiven in de hoop dat het naar de achtergrond verdwijnt. De debatcultuur van Rutte wordt ook steeds meer een cliché. Altijd vragen met andere vragen beantwoorden. Leuk in de debatingclub van studenten maar Nederland kent die riedel langzamerhand wel. Net als zolang mogelijk aan het woord blijven, zodat de ander niet aan het woord komt. Het aan elkaar rijgen van zinnen dus, hetgeen een speciale ademhalingstechniek vereist. Wij hebben je door neus!
Rutte heeft helemaal niks van Poetin. Poetin is direct.
Ik zou hem eerder met Erdogan vergelijken, qua strategie.
Langzaam en geleidelijk overnemen.
En verder heeft niemand noooooooiiiiitttt met de toeslag gefraudeerd.
6% van 30.000 = 1800 fraudeurs die 30.000 Euri toekrijgen.
Stem sowieso op Rutte. Gewoon alle toeslagen afschaffen, dan heb je ook geen toeslagenaffaire. Moet ik, als bewust kinderloos gebleven persoon, opdraaien voor de kosten van kinderopvang, kinderbijslag, zorgtoeslag, huurtoeslag en noem verder maar op? Adviseer ouders die een kindje bij elkaar willen neuken eerst eens een berekening te maken of je de kosten van zo n kind wel kan dragen in plaats de maatschappij met deze kosten op te zadelen.
Inderdaad, mee eens
Dan adviseer ik jou je eens te verdiepen in de hele affaire, als je denkt dat het probleem van deze ouders is dat ze het niet konden betalen. Wow.
@Ja_hoor | 18-05-21 | 12:35: tja.... dan kom je echt onder een hunebed vandaan
Klopt, mee eens..
Nondeju wat zou de wereld toch prachtig zijn als we alleen maar figuren zoals jou zouden hebben op deze wereld! Trouwens, Groningen moeten ze ook helemaal leegzuigen! Ik woon daar toch niet! Laat die mensen lekker oprotten zodat wij geld kunnen verdienen aan dat gas! Man man man, wat een stumper ben jij zeg.
Het blijft feit dat de minder gestudeerde medemens zich eerder beroept op de primale instincten, de voortplanting. Hierdoor hebben lage inkomens vaak meer en eerder kinderen. We kunnen deze mensen het niet kwalijk nemen zonder de kleine lettertjes gelezen te hebben overheidssteun te accepteren. Dat wij hier geen recht op hebben omdat wij goed bedeeld zijn betekent niet dat Jan en Ria geen steun verdienen van ons. Als de onderklasse zich niet voortplant blijft er weinig Nederlands kroost over, mijn kringen onthouden zich van het gezinsleven. Geen van ons heeft kinderen. Dat is toch weer een twintigtal bleekscheten minder over een jaar of 40. Goed voor het diversiteitsquotum.
Neuken doen ze in alle lagen van de bevolking. Verneuken is top down.
@Amsterdramt | 18-05-21 | 13:05:
Nou denk ik eerder dat Mo en Aisha, of Jeffrey en Philomina kinderopvangtoeslag aanvragen dan Jan en Ria.
U bent dus een soort ongebruikt retour geval?
@Mr Moore | 18-05-21 | 12:56: respect hoor dat jij een Rutte-stemmer nog enig moreel kompas tracht aan te reiken. Maar ik denk dat het je makkelijker lukt om een pneumokok algebra bij te brengen.
@Amsterdramt | 18-05-21 | 13:05: Je doet je nick eer aan. Lekker elitair betoog vanuit de republiek.
@Amsterdramt | 18-05-21 | 13:05: Het probleem van de onderklasse is dat de kinderen van deze onderklasse ook doorgaans in de onderklasse terecht komen.
@Roadblock | 18-05-21 | 13:23: Als je bedoelt dat ik mijn plasser alleen maar heb gebruikt om afvalstoffen uit mijn lijf te lozen dan vergis je je. Ik neuk me te pletter maar dan wel voor het plezier.
@Mr Moore | 18-05-21 | 12:56: Net of de Groningers niet aan het gas hebben verdiend.
@superb_de_lux | 18-05-21 | 13:10: Inderdaad maar in dit geval wordt de hogere zichzelf bedruipende klasse, waartoe ik behoor, verneukt.
Onterecht terugvorderen is natuurlijk fout. Onvermeld blijft echter het feit dat veruit de meeste terugvorderingen WEL terecht zijn. Er wordt enorm veel fraude gepleegd waarvan de daders in grote meerderheid onder de nieuwkomers mogen worden gerekend.
Nee, dat zijn ze NIET, want men wordt verondersteld onschuldig te zijn dus dient de overheid te bewijzen dat men schuldig is. Bovendien, zo is gebleken, heeft de belastingdienst de rechter meermaals misleid en in strijd met de wet ontlastende informatie bewust achtergehouden, ondanks dat er uitdrukkelijk gevraagd was of er ook ontlastende informatie was.
Dus geldt heel simpel: lever in ieder individueel geval het wettige bewijs dat men opzettelijk misleidende informatie heeft verstrekt (en dus niet typ- of schrijffoutjes!) en dan is er niemand die aanpak daarvan zou zijn. Maar lever dus eerst als staat maar onomstotelijk bewijs en dat deed men niet of nauwelijks.
@Spie | 18-05-21 | 12:51: ... die tegen de aanpak daarvan ...
Gaat in dit geval niet op: 30.000 gevallen waarvan 94% onterecht als fraudeur aangemerkt werden.
Sommigen alleen op basis dat ze een tweede bankrekening hadden.
Verdiept u zich misschien eerst een beetje in?
@Spie | 18-05-21 | 12:51:
Sterker nog, het was vaak de belastingdienst die fraudeerde; die loog tegen de rechter; loog tegen de ombudsman; loog tegen Omtzigt en de tweede kamer.
Bizar dat er mensen rondlopen die dit niet mee hebben gekregen?
Is die Rutte al gearresteerd, of zoeken ze hem nog?
U kunt maar beter op de blote knietjes bidden dat Omtzigt nog terugkeert in de slaapkamer.
die zijn ze actief vergeten.
Rutte is vieze man.
2.4 miljoen van uw medelanders vinden Rutte vies lekker.
@Graaf_van_Hogendorp | 18-05-21 | 12:23: Een overgrote meerderheid dus niet.
Onder leiding van Rutte en de VVD zijn Nederlanders bij wijze van beleid uit het huis gezet, tot zelfmoord gedreven en naar het buitenland gevlucht.
Waarom deze psychopaat niet achter de tralies zit, samen met de top van zijn ambtenarencorps, en inclusief het VVD-bestuur is me een raadsel, maar dit gegeven is wel maatgevend voor het niveau waarop Rechtstaat & Democratie zich momenteel bevinden, up shit creek that is.
Sylvana Simons weet een non-valeur zo op zijn nummer (: 0) te zetten, dat geeft de burger moed. Ook Mw. van de Plas van BBB brengt met haar redenaarstalent het parlement (afgeleid van het Franse 'parler' - spreken) weer tot leven. Het zou goed zijn wanneer alle volksvertegenwoordigers getoetst worden op deze basiskwaliteit: heeft zij of hij iets te melden.
Ik kan niet wachten tot we 150 eenmansfracties hebben. Dan zijn een paar stemmingen voldoende om de stal uit te mesten.
@Harry.Langezwaal | 18-05-21 | 12:14: Tom Staal doet met zijn vraaggesprekken met Kamerleden precies wat nodig is: Heeft hij of zij iets te melden. Een groot deel van de volksvertegenwoordigers sluipt echter weg, wanneer ze deze journalist opmerken. Omdat het hun aan de basiskwaliteit ontbreekt.
We staan tegenwoordig aan de kant van dramaqueen Simons lees ik? When hell freezes over. La Simons gaat wel even de toeslagenaffaire claimen zeker?
lul niet zo onwaarschijnlijk dom. Niet met de boodschap eens zijn omdat de boodschapper je niet aanstaat. Dombo.
Een kapotte analoge klok geeft 1x per dag de juiste tijd weer. Verder heeft Silly weer een nieuwe gedaante aangenomen, weg is haar Afrikaanse gewaad en accent die ze tot voor kort in publiek aanhad, de C actrice wat ze is. Grappig om te zien.
Sylvana is in mijn ogen een gevalletje van de wolf die wel der haren verliest maar niet haar streken .
Ik heb haar altijd een misselijk onuitstaanbaar iemand gevonden die erop uit is om mensen tegen elkaar op te zetten i.p.v te verbinden .
@Graaf_van_Hogendorp | 18-05-21 | 12:05:
En als Nationale Splijtzwam moeiteloos de Tweede Kamer in gewaggeld, maar goed, we weten allemaal tot wat een Disney circus onze volksvertegenwoordiging is verworden. Je zal er een als buurman hebben.
@De Briemusketier | 18-05-21 | 12:10:
Als je een van onze volksvertegenwoordigers als buurtje heb dan boer je dus goed. Ze zitten echt niet bij mijn in het Vogelaarwijkje tussen de resultaten van hun decennialange beleid.
Veel fans hier van die domme en hysterische ijdeltuit. Ik kan er nog steeds niet naar kijken. Kon ik al niet toen ze VJ was.
@BobDobalina | 18-05-21 | 12:24:
Ik was dan ook meer van Daphne.
Nou ik dus niet. Retorische gaven (vlot kunnen babbelen) zegt niks. Ze is een lichtgewicht dat zich met grote woorden probeert te profileren. Ze neemt zichzelf nog steeds erg serieus. Ze is dom, pedant en helemaal hol en vol vanzichzelf
Dat ze het opleest wil nog niet zeggen dat ze het bedacht heeft.
dat ze vaak in beeld komt is ook niet toevallig.
De NPO kijkt naar u., niet andersom.
Dat toeslagencircus werkt als een magneet op gelukzoekers van heinde en verre. Misschien moet de “nieuwe bestuurscultuur” daar eens een eind aan maken, dan is er ook veel opgelost.
dieskrimienatsjie!
De oude bestuurscultuur deed dat ook al, maar daar is men kennelijk niet zo tevreden over.
Politiek iets oplossen? Ze vinden voor iedere oplossing weer een nieuw probleem.
Verkeerde brief verstuurd, maar het moratorium is nog steeds van kracht, ook bij de echte fraudeurs. Niet veel aan de hand dus. Als iemand zonder kinderwens ben ik sowieso geen voorstander van mensen die kinderen willen opvoeden maar dat niet zelf kunnen betalen. Maar aangezien de samenleving er blijkbaar toch in wil voorzien, kap dan in ieder geval met toeslagen als geheel en start publieke kinderopvang. Dan kan er in ieder geval minder makkelijk gefraudeerd worden.
Ik heb zelf kinderen, maar als je er op voorhand niet voor kan zorgen, ook financieel, moet je er niet aan beginnen.
Harder werken en tot die tijd hem in je broek houden.
Klopt,het grootste deel van de toeslagen gaat naar alleenstaande moeders.
Pa is alweer op zoek naar een volgend slachtoffer.
En een bepaalde groep is oververtegenwoordigd.
@De Profundus | 18-05-21 | 12:13: Dat is een treurige situatie inderdaad. Die mensen horen m.i. ook steun te krijgen, om te voorkomen dat de kinderen opgroeien tot dezelfde weggooiers als hun vaders.
En het leuke aan dit hele verhaal is dat het de gemiddelde witte medelander in de vinex en betere stadswijken geen zak boeit. En stemmen morgen geweaun weer Rutte, lol.
Want ze krijgen geen toeslagen voor kinderopvang, dus ver van hun bed show.
En niet onbelangrijk ze hebben ook geen last van aardbeving schade
En weer geeft niemand enige aandacht aan de fraudeurs, en dat zijn er nogal wat, die mooi -naast hun fraudebedrag/gewin- nog eens 30.000 € opstrijken.....
Daar denk ik ook vaak als eerste aan bij deze kwestie. Wat mij betreft wordt er een taskforce opgezet om hen op te sporen en voor 10 jaar in de bak te smijten. Ook al kost dat meer dan de 30k per fraudeur. De huidige aanpak van belonen werkt ook weer toekomstige fraude in de hand.
Het zijn er 1800.
Maar het is de keuze van de kamer geweest om die ook 30.000 Euri te geven.
Jup, er zijn heel veel mensen uit bepaalde groepen die nu de 30k proberen te claimen enkel omdat de toeslag onterecht verlaagd zou zijn. Terwijl die 30k bedoelt is voor de mensen die onterecht als fraudeur aangewezen werden en nu in de schulden zitten.
@Zunsjine | 18-05-21 | 13:34: de buros die deze groepen adviseren zien weer een extra verdien model
In een wereld van geforceerde overvloed praat Rutte over schaarste. Papieren schaarste: dè stok om de burger te slaan. De aardbol wordt overhoop geploegd, mensen worden tot arbeid gedwongen voor die overvloed, maar voor de burger geldt dat De Schaarste verdeeld moet worden. Neoliberalisme in z'n puurste vorm.
Prachtig dat Rutte op het eind van het filmpje boos wordt dat hij steeds persoonlijk wordt aangesproken. De agressie weer op het gezicht, alleen zijn stem blijft rustig. Maar let op de woede en verontwaardiging. Het is gewoon geen bestuurder. Hij heeft het niet in zich.
Sylvana Simons doet het hier prima. Maar wat zegt dat over de andere kamerleden? En hoe doorzichtig blijkt Rutte eigenlijk te zijn? Met z'n trots op wat goed is gegaan. En om oplossingen vragen voor zaken die hij zelf in tien jaar volledig naar de gallemiezen bij elkaar heeft zitten konkelevoezen. Heel onthullend.
Omtzigt en Leijten en blijkbaar een of andere VVD backbencher ageren al jaren hiertegen... en u weet wat er met de VVD backbencher en Omtzigt is gebeurd.
Silly Syl Simons daarentegen is veilig net als SP mevrouw, die zitten niet in het centrum van de macht noch vormen ze een bedreiging.
@Graaf_van_Hogendorp | 18-05-21 | 11:46: Ja, dat is waar. Maar dat maakt het eigenlijk nog erger nu je kunt horen hoe zwak hij eigenlijk is.
@Poesmobiel | 18-05-21 | 11:51:
Tja misschien was Joe Stalin bijv. ook niet zo'n sterk debater of kwam hij steeds met sterke argumenten. Maar als je bepaalt wat er in het centrum van de macht gebeurd dan hoeft dat ook niet. De dreiging van uitsluiting van baantjes houdt iedereen wel onder de duim en gedwee.
@Graaf_van_Hogendorp | 18-05-21 | 12:03: Daar gaat mijn laatste greintje uitgestelde teleurstelling :)
Treed alsjeblieft af, Mark.
Maar onze Polderpoetin is te verslaafd aan de macht, en elke dag dat hij aan de macht blijft en kan wegkomen met weer een misdrijf, weet hij zijn machtspositie te versterken.
Nog een keer aftreden?
Allemaal reden te meer om die malle toeslagencircus af te schaffen, samen met alle andere soepsidies.
Is helemaal geen staatstaak. In feite komt het er op neer dat mijn buurvrouw mij vraagt of ik haar per maand een eurootje of 500 (of wat het ook is) wil geven. Dat kan wel, maar dan wel tegen niet nader te noemen tegenprestatie, zodat ze er wel voor werkt.
Te hoge huren zijn het probleem niet? De te dure topzware hbo managerslaag in de gezondheidszorg is het probleem niet?
Inderdaad. Als je dat hele apparaat afschaft komt er misschien wel genoeg geld vrij om iedereen gewoon 500 euro te geven, no questions asked. Geld van onderop de economie in pompen ipv bovenop aan bedrijven die het in hun eigen aandelen steken.
Maar je moet niet vergeten dat bureaucratie ook een machtsmiddel is. Er wordt al 20 jaar gepraat over 'minder regeltjes', kleinere overheid, meer democratie etc. maar precies het tegengestelde is gebeurd. Wel heeft de overheid vanaf de jaren 80 haar macht uitbesteed aan de vrije markt, de EU en centrale banken, maar dat heeft de bureaucratie alleen nog maar erger gemaakt. Dit hele machts-apparaat is in niets anders geïnteresseerd dan overleven.
@zeurmachine | 18-05-21 | 11:34: Te hoge huren? Is gewoon marktconform. Mensen kunnen ook in een camper gaan wonen of stacaravan. Een huurwoning of eigen woning is, anders dan velen denken, geen recht. Mot je gewoon voor werken, evt. ga je verhuizen.
Die managerslaag heeft niets te maken met soepsidies, al is het wel weggegooid geld.
Je vergeet even dat grote investeerders de prijs enorm opdrijven op de woningmarkt. Principes zoals durfkapitaal, geldprinten, kunstmatige schaarste en een gebrek aan concurrentie zorgt ervoor dat het hele concept van marktwerking totaal niets meer zegt. En wat wel en niet een recht is hangt af van wat je met z'n allen afspreekt.
@Ichneumonidae | 18-05-21 | 11:51: U bent geen mensenvriend, hè. Neoliberaal zijn is ook geen recht.
@Ichneumonidae | 18-05-21 | 11:51: Nieuws voor je, veel mensen zouden graag in een stacaravan of vakantiehuisje wonen, maar dat mag dan weer niet van diezelfde overheid die er al decenialang voor zorgt dat er een tekort is aan woningen, waardoor "marktconform" een bullshitterm is geworden.
Iedereen piept over Sylvana, maar als je met een beetje objectieve bril kan kijken zie je dat ze het voortreffelijk doet tot nu toe.
Dit doet ze inderdaad heel goed. Ik piep selectief op Bij1 en ook DENK. Rutte werd in het laatste antwoord flink te kijk gezet. Terwijl hij zelf de voorzet gaf.
Het gaat mis zodra ze in het calimero/slachtoffer pakje kruipen om bepaalde standpunten te verkondigen.
Inderdaad; een voortreffelijke halfgare racistische mafkees.
Ze praat vooral heel netjes en gebruikt veel woorden, maar als je goed luistert, zegt ze helemaal niets. Vaak zelfs compleet irrelevant en zoals in bovenstaand fragment ook ontkennen dat ze net iets gezegd heeft wat ze wel degelijk gezegd heeft. Iedereen mag zijn idolen hebben, maar dat was ze voor mij alleen in de tijd dat ze nog bij TMF zat.
Kleine oppositiepartijen doen het (zeker met zo'n Rutte) altijd goed omdat ze geen vooruitzicht hebben om te kunnen meeregeren. De anderen houden hun mond. Behalve Wilders want die weet ook dat ze hem koste wat kost buiten de deur willen houden.
Ze is een welbespraakte oud-tv-presentratrice. Praten kan ze wel. Ze klinkt wel als een doorgewinterde SP-er, maar ze is puur woke. Ik blijf argwanend
@Drek van Dilderen | 18-05-21 | 11:29: Weet niet naar welk stuk jij zit te luisteren.
Opvallend hoe keer op keer Sylvana in het nieuws haar zegje mag komen doen en dat als de kleinste partij.
Je merkt wel weer waar de media haar oor laat hangen.
Ja inderdaad. Weet je wat ?: we laten Sylvana en Omzigt het land besturen. Komt het helemaal goed. Oh ne, de een is overspannen (heb je lekker veel aan) en de ander is praktisch debiel.
@pleemobiel | 18-05-21 | 11:26: overspannen (Benno Bruins) en praktisch debiel (de zeer vergeetachtige Rutters, ) bedoelt u dat duo? Of Hugeau die ook niet alle taken tegelijk kon (lees: overspannen).
@pleemobiel | 18-05-21 | 11:26: Omtzigt wacht zijn moment af.
Hij zal strategisch uitstappen. Verkiezingen komen er aan.
De bestuurlijke veranderingen laten nog "even" op zich wachten.
Glas - plas - was. Dit regententuig gaat echt nooit meer vrijwillig vertrekken, gewoon bukken en zonder vaseline nemen.
De toeslagenaffaire vaak wordt uitgelegd als een crisis die minderheden disproportioneel hard heeft geraakt. Niet geheel onterecht ook. Ik vind het dan wel vreemd dat zelfs Bij1 Rutte niet met de racisme-stok probeert weg te ‘slaan’. Er zijn er voor minder gecanceld.
Daarom moet je ook niet van de overheid afhankelijk willen zijn. Maar ja. Ik heb makkelijk praten. Ik heb geen kinderen.
Kinderopvang is echt heel duur in Nederland. Kinderdagopvang is rond de €7,00 per uur. Als je dan 32 uur per week werkt en 2 kinderen hebt, ben je echt wel wat kwijt. Dan zit je zo aan €2.000,00 per maand. Dan ben je echt wel blij met kinderopvangtoeslag.
@Bataafje | 18-05-21 | 11:23: Je kunt ook besluiten dat 1 van de ouders niet gaat werken. Je bespaart hiermee 2000 euro per maand. Heb ik gedaan. Ben blij dat ik niet in de klauwen van de overheid bent gekomen.
@Bataafje | 18-05-21 | 11:23: misschien minder of geen kinderen nemen? Uw keuze, draai er dan ook voor op.
@dathoujetoch | 18-05-21 | 11:31:
Ja laten we nog minder kinderen nemen met ons allen.
@All_yall | 18-05-21 | 11:33: word een beetje mies van al dat gemiep over kinderopvang, daarvoor ben je ouder (maar niet wijzer, dat blijkt dan weer wel).
@dathoujetoch | 18-05-21 | 11:35:
Zijn politieke keuzes. Je wilt én iedereen liefst fulltime aan het werk, én kinderopvang praktisch onbetaalbaar maken.
@Bataafje | 18-05-21 | 11:23: Ik snap dat het duur is, maar de vraag is of de gemeenschap het moet bekostigen? Het gehele apparaat om de subsidies uit te keren/te controleren etc. nog eens opgeteld bij de kosten van de subsidies zelf zijn absurd. (Economisch gezien zou je de meer opbrengst aan loonbelasting over tweede salarissen er af mogen halen, maar dan weer gecorrigeerd met de minder opbrengst vennootschapsbelasting van de 2de salaris betalende bedrijven, maar lijkt een dure oplossing te zijn)
Constitutioneel hof, doorzettingsmacht voor de Ombudsman. Dat zijn geen mallotige ideeen, dat is potdomme broodnodig. Ik moet mijn mening over Simons herzien. Daar gaat Rutte4/Kaag1 nog veel last van krijgen!
Echt last van krijgen betwijfel ik, maar vind dat ze het goed doet.
Nu wordt Sylvana gesouffleerd. Daarom heeft ze een ipad in plaats van een kladblaadje.
Silly Sil blijft natuurlijk Silly Sil, maar vind haar tot nu toe redelijk scherp. Onverwacht dat wel
@Haberdoebas | 18-05-21 | 11:19:
Ze was tv presentratrice. Autocue lezen kan ze als de beste. Neemt niet weg dat ze Rutte hier even voor lul zet. Die had niet verwacht dat ze een aantal voorstellen in zijn gezicht zou smijten. Die dacht dat hij Silly Sil even klem had gezet met zijn "kom eens met voorstellen"
Sylvana is één van de betere Kamerleden, net als Azarkan. Inhoudelijk sterk,verbaal goed formulerend.
Prima!
Zegt veel over het niveau van de rest uit die politieke partijzaaltjes, triest gebeuren.
Silvana vind ik echt een hoop zeiken en weinig toevoegen. Wat een drama queen. Ze kan beter de nieuwe clip van Mental Theo en Charly Lownoise gaan aankondigen of YouTube filmpjes gaan opnemen. Wat een tijdverspilling.
Maar jij begrijpt dan ook niet wat de voorstellen betekenen die ze daar Rutte voor de voeten gooit.
Als Rutte nou eens elders een B&B zou beginnen, dan kan Sylvana zich weer richten op belangrijkere zaken zoals klimaatracisme.
@All_yall | 18-05-21 | 11:16:
Of naakt poseren.
Nieuwe clip van Mental Theo en Charly Lownoise ? Onder welke rots leeft jij ?
@GPZ550; Waar heb jij naar zitten kijken? Sylvana zet hier Rutte op z'n plaats.
@upbeat | 18-05-21 | 11:29: ik vind het niet op zijn plaats zetten, meer irrelevant zeuren.
Sylvana Simons maakt op mij een betere indruk dan ik ooit had durven denken. Ik heb net voor het eerst hun website eens bekeken. Ik ben het waarschijnlijk met geen enkel standpunt van bij1 eens. Toch is het goed dat een dergelijke partij in de kamer zit. Mevrouw Simons lijkt mij een integer kamerlid.
Ik was ook (erg) positief verrast over haar houding als Kamerlid. Ik ben het zeker niet altijd eens met hoe zij zaken poneert, met name over de kernpunten van haar partij, maar ze weet vaak wel de vinger op de zere plek te leggen en ze kan ook scherpe vragen stellen. Valt me alleszins mee.
LOL
Integer.
Zolang ze maar niet ongemerkt voor 'een functie elders' wordt aangemerkt .. (Door je-weet-wel-wie)
Ze doet het best goed in het debat tot nu toe, in ieder geval wat ik gezien heb. Maar tot nu toe zijn het vooral corona en de toeslagenaffaire die aan bod gekomen zijn, daar neemt zij niet hele bijzondere standpunten in. Wacht maar tot de dekolonisatie van het onderwijs aan de beurt is.
Zover is het inderdaad niet slecht. Wie had dat gedacht op Geenstijl. Een paar kudo’s voor Sylvana.
Overigens heb ik geen trek in equity, identity politics en die onzin, dus even afwachten hoe dat ontwikkelt.
Die SS doet het politiek gezien goed als het voor het groter goed gaat. Komen straks de randzaken over zogenaamde discriminatie van minderheden weer aan bod zal ze weer ondersneeuwen in haar eigen domme uitspraken.
Goede vragen stellen in de oppositie lukt je prima in je 1tje (1 tegen ~5), je standpunten vertegenwoordigen én kracht bijzetten gaat wat lastiger in je 1tje (149 tegen 1).
@Tashtego | 18-05-21 | 11:20:
Ik schrijf ook dat ik het met geen enkel standpunt van bij1 eens ben. Is ook geen probleem. Wanneer ze in de toekomst andere items gaat aankaarten dan kan ik haar nog altijd een goed kamerlid vinden. Alleen één waarmee ik het niet eens ben.
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 11:15:
Verklaar jouw plezier
@OMEGA-ThundeR | 18-05-21 | 11:36:
Ik zie haar liever dan al die andere angsthazen die met de leiders meemarcheren. Allemaal hopend op een leuk baantje na de politiek.
@metdedag | 18-05-21 | 11:39: Speldje dragen met de Palestijnse vlag....
Nou dan is het debat over wel of geen Nederlands belasting geld naar Gaza om de boel weer op te bouwen ook in kannen en kruiken...
En dan krijgen we ook nog een nikszeggend interview met een vrouw van een andere planeet en een koningsgezinde man die te respectvol met haar omgaat.
Dit land verdiend te verdwijnen.
Een regering en een monarchie die zo ver van de burger afstaan dat het echt pijnlijk is .
Probleem is dat de uitkeringsfabriek op instorten staat.
Terug naar een belastingdienst die Aanslagen oplegt en geen Toeslagen uitdeelt waar wel degelijk veel fraudepaadjes waren/zijn. Straks willen de studenten van 6 jaar leenstelsel hun feestgeld terug, gaat ook niet werken.
Het begon geloof ik bij een stel frauderende Bulgaren.
Zomaar een vraag : hoeveel van deze frauderende Bulgaren hebben al te maken gehad met terugvorderingen van de Nederlandsche Belastingdienst ?
De belastingdienst heeft al hun gegevens , paspoortgegevens , handtekeningen etc etc .
En het zou de de Nederlandse Staat lekker moeten boeien dat deze frauderende horken in het buitenland vertoeven , veroordelen in absentia , en daarna desnoods op de internationale opsporingslijst , en keihard terugvorderen zoals de Belastingdienst dat heeft gedaan met de 10 duizenden onschuldigen families.
Dit is gewoon een principekwestie , geld van de Nederlandsche belastingbetaler wat gestolen is en dat moet linksom of rechtsom gewoon terug.
Betreffende landen werken niet mee.
eenvandaag.avrotros.nl/item/van-bulga...
Tja
www.geenstijl.nl/5158966/belastingkor...
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 11:11: Als die betreffende landen niet willen meewerken aan het Nederland verzoek tot strafvervolging van hun onderdanen , dan zit er voor Nederland niks anders op dan alles torpederen wat Bulgarije verzoekt aan Europa , Nederland heeft een veto , laten we daar gebruik van maken , tijd voor spierballen in plaats van eeuwige diplomatieke verzoeken .
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 11:11:
Geldstroom richting "die landen" vetoen in de EU. Maar dat vereist ballen.
edit: Wat hooliganica hollandi hierboven zegt dus.
@hooliganica hollandi | 18-05-21 | 11:17:
businessam.be/tweede-huis-in-marokko-...
Gaat niet gebeuren.
Mensen wordt wakker. De toeslagenaffaire is een hoax. Als je van de BD een aanslag krijgt om 70k terug te betalen en zij hebben een fout gemaakt dan wordt dat na wat toestanden kwijtgescholden. Hier is meer aan de hand. Kijk naar de slachtoffers die steeds in beeld komen, dan weet je al genoeg. En het gaat steeds maar over die van die mistige “oppasouderbureautjes” opgezet door vage types
Menno? Menno Snel?
Moeten ze wel eerst toegeven bij de BD dat ze een fout hebben gemaakt.
En dat is nu precies dat nogal fout ging.
De BD trok een conclusie. Een foute. Om een nog steeds onduidelijke reden.
Maar de betrokken burgers konden niet op een normale manier meer communiceren, werden als fraudeur neergezet, en alle kanalen gingen dicht, correspondentie werd genegeerd. Om een nog steeds onduidelijke reden.
Tegelijk kregen de burgers geen duidelijkheid wat er nu aan de hand was. Ook niet na herhaaldelijk vragen, bellen, brieven schrijven, brieven persoonlijk overhandigen helpt ook niet.
Om gek van te worden. En dit duurt jaren.
Intussen kwamen wel de blauwe enveloppen binnen en is je leven gesloopt want je raakt van alles kwijt. Van je baan tot je huwelijk, huis, kinderen en soms ook je leven.
Er werken ongetwijfeld prima mensen bij de BD, maar er zijn duidelijk een paar signalen gemist of genegeerd om een onduidelijke reden. Volgende keer ben jij aan de beurt. Zeg je dan ook dat het een hoax is?
Deze hele affaire wordt tot de laatste druppel uitgemolken omdat het past in het anti-Rutte sentiment. De meesten hier geven geen reet om de gedupeerden, vermoed ik, maar vinden het erg mooi om semi-gewichtig te spreken over grondrechten en vermeende banenenrepublieken.
Goed gedaan Sylvana, Wilders had het bijna niet beter kunnen zeggen.
Juist, ze is beter als ik verwacht had. Scherp! En zie de houding van Rutte op de kritiek die hij krijgt.
Er zijn zoveel mensen die wel een 'pauzeknop' willen. Dat dit alleen nu geldt voor toeslagentoestanden is helemaal niet eerlijk.
Ben geen Sylvana fan, maar dit doet ze knap.
Ik was nooit fan van haar mening, en al helemaal niet van de vorm.
Maar die verwerpelijke vorm heb ik in de 2e kamer nog niet gezien, en zelfs op inhoud vind ik dat ze zinnigere dingen zegt.
Dus dank aan de BIJ1 stemmers, vooralsnog is ze een toevoeging.
Je weet dat 1 mei eraan komt.
Dan kun je dat toch op tijd verlengen?
Nederlanders willen een zorgstaat waar er een regeltje is voor elk wissewasje. De mentaliteit is die van het handje ophouden voor toeslagen en subsidies, want 'eerlijk'.
Dan niet janken als het systeem onoverzichtelijk wordt en ambtenaren falen.
Zorg voor uzelf.
Tegelijkertijd is er meer aan de hand, en de grondlegger van dit alles : Het neo-liberalisme, en dit politieke uitgangspunt.
Burgers worden zwaar belast, echter bedrijven ontvangen allerlei voordelen (Nederland staat hiervoor niet voor niets, op 1 in Europa).
Echter, dit systeem slaat teveel door. De zuil van de markt heeft momenteel teveel macht. Het is hierom, waardoor bv. de 'gillets jaunes' in Frankrijk, maar ook alle andere demonstranten in de eerste wereld, morren en in opstand komen.
En waarom moet al het geld ook naar een klein percentage ? Om bv. een miljardair van in de 80, financieel nog wat rijker te maken ?
Dat is juist de bron van alle ellende,overheid zit overal in.
Ipv dat ze zich bezig houden met de basis zoals veiligheid,infrastructuur en gezondheidszorg.
Zouden ze dit doen gaat de rest van zelf.
Nu bepalen ze zelf waar en voor hoeveel je mag huren.
Totaal ontspoort
"Zorg voor uzelf"
We zouden die toeslagen helemaal niet nodig moeten hebben.
Maar,
als het zou zijn dat je voor een fulltime minimumloon, en dat zijn meestal niet de banen zonder eelt op je handen,
als alleenstaande
goed kon rondkomen,
de opvang kan betalen,
alle kosten voor je kinderen inclusief school kan betalen,
de huur kan betalen in de vrije sector
of een fatsoenlijk huisje kan kopen,
goed voedsel kan betalen,
de tandarts kan betalen,
je eigen bijdrage in de ziektekosten kan betalen,
dan zou dat een idee zijn.
Maar op een een of andere vreemde manier is dat niet zo. Als je toeslagen loslaat krijgen een enorme armoedige onderlaag in Nederland die veel groter is dan je denkt.
Dus ofwel de standaard levenskosten zijn veel te hoog of het minimumloon veel te laag.
@Roger-Rabbit | 18-05-21 | 11:10: Laten we sociale huurwoningbouw vooral niét verder privatiseren (Die Soros heeft ook al genoeg cash). Je krijgt hiermee hetzelfde als in de (Neo-liberale) VS:
Alsmaar stijgende huren die zonder stijgende lonen niet bijgebeend kunnen worden. Het resultaat bv. is een stad als Los Angeles met 66.000 mensen op Skid Row (Oftewel dakloos). Wat simpelweg een sloppenwijk wordt, maar dan in de 1e wereld.
Sommigen(?) binnen de belastingdienst vinden blijkbaar nog steeds dat ze gelijk hadden. Anders stuur je die brieven niet.
En iedere partij die met Rutte regeert zal bij de volgende verkiezingen, over twee jaar, gedecimeerd worden. De partijen vinden het blijkbaar zelf wel opportuun maar de kiezers denken daar heel anders over.
De afgelopen verkiezingsuitslag spreekt dit tegen.
Blijkt dat die brieven allemaal geautomatiseerd zijn verstuurd. De Belastingdienst is een soort kwaadaardige AI geworden , die niet te stoppen is
@Nappa | 18-05-21 | 11:00: Mooie vergelijking.
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 10:59: De afgelopen verkiezingen geven aan dat een overgrote meerderheid geen Rutte wil. En de gebeurtenissen daarna zal dit niet hebben doen kantelen.
@Sqbar | 18-05-21 | 11:06: De meeste stemmen zijn naar de VVD gegaan. Dat het merendeel van de mensen niet op hem gestemd heeft, tja, zo werkt een democratie niet....
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 11:08: Maar mijn betoog ging wel over de rest van de partijen.
The gift that keeps on giving.
Ik lees steeds Alexandra van Hufteren ..
Zij is niet mijn favoriete politica maar zij legt terecht de vinger op de zere plek. Jammer dat het partijkartel de beraadslagingen van de kamer hoort en overgaat tot de orde van de dag.
Waarom men VVD stemt en in grote getale achter Rutte staat? Simpel weg omdat Nederland heet veel Ruttes kent, het is er niet een het zijn er zeer velen die op een smerige manier door het leven gaan. VVD mentaliteit is Hollandse mentaliteit, oftewel leven en handelen over de rug van een ander.
Die door en door verrotte bestuurscultuur kom je dus in alle overheidslagen en -instellingen tegen. Zie o.m. het vorige topic.
Wanneer worden ambtenaren afgerekend op hun prestaties? Daar hoort dan dus ook strafrechtelijke vervolging, ontslag en/of persoonlijke aansprakelijkheid bij.
Net als in de echte wereld, zeg maar.
Ze zijn inmiddels straal vergeten door wie ze betaald worden. Maar goed, wat wil je met een MP die zelf alles vergeet.
Mark Rutte is echt een gezwel voor dit land, hopelijk krijgt dit land snel chemotherapie.
Kan zijn ongelooflijke nare leugenachtige gezicht niet meer zien.
Andermaal een voorbeeld van een véél te groot geworden overheid, waar alle beslissingen over 43 schijven moeten, waar 121 commissies en task forces ergens een plasje over moeten doen en een werkelijk leger aan ambtenaren tegelijk maar zonder coördinatie met een taak bezig is die makkelijk door een handjevol competente individuen afgehandeld kan worden. Mondkapjesfaal, Vaccinatiefaal, toeslagenfaal, keer op keer de moloch die de Nederlandse overheid heet, niet in staat tot wendbaarheid met verregaande gevolgen van dien. En het ergste? Er is niemand voor op het matje te roepen. Ja de minister als eindverantwoordelijke, maar die haalt de schouders op en zegt "we doen ons best, echt waar".
"we werken ons het snot voor de ogen", maar de mediterrannee heeft het knopje van de portemonnee in handen.
@Jos Tiebent | 18-05-21 | 11:01: Je zal godverdomme maar zo'n toeslagenouder zijn die jarenlang kapotgemaakt is door de overheid, en dan zo'n halve gare op TV horen zeggen "we werken ons het snot voor de ogen", dan ga je toch [nog verder] dood van binnen? Hoezo werkt dat ministerie niet 24/7 om dit probleem op te lossen? Avondshifts, werken op zaterdag en zondag, alles om dit zo snel mogelijk in goede banen te leiden. Maar neuh, maanden later is het nog steeds een teringzooi. Zó ontzettend ingewikkeld is het allemaal niet volgens mij. Denk dat de gemiddelde ambtenaar keurig om 4 uur de deur uit stapt.
@Do-na-zi | 18-05-21 | 11:38: Tja, je zal belastingbetaler zijn en dan wordt er zomaar 50 k aan belastinggeld per persoon afgetikt om verder uitzoeken te voorkomen....
Van Huffelen hoeft maar 1 mailtje rond te sturen naar de hele Belastingdienst met "Stop hiermee nu!!", maar zelfs dat is te veel gevraagd blijkbaar.
Ruim 3 miljoen schapen kijken naar een gouden pampa-paardje op de buis. (Tsjezuschristus...)
Dat zijn ze: de 'maar die rutte doet 't toch prima' roepers.
Ergo, beter gaat het niet worden, wel veel slechter.
Overigens ben ik van mening dat Nederland weer een republiek moet worden.
Ik kan een ieder die jong genoeg is maar één ding op het hart drukken en dat is: zorg ervoor dat je voldoende geld verdient en zo min mogelijk met de overheid te maken hebt.
Een verzorgingsstaat is op papier een leuk idee maar liever hou je je eigen broek op. Wel zo veilig.
Aardige tip. Maar zolang jij je arbeid verkoopt om te overleven (zoals 99% van de bevolking moet) ben jij zeer afhankelijk van de corpo-overheid. Bedenk maar eens wat je nog overhoudt als de huizenmarkt instort, de pensioenfondsen verdampen en die luizige 50.000 euro op de bank opgegeten wordt door inflatie. Ik denk dat dit een situatie is waar een groot deel van de bevolking in terecht komt.
Alleen de bezittende klasse die kan overleven door assets is onafhankelijk. Deze mensen verdienen aan dividend alleen al 5 keer modaal, gewoon met niks doen. De rest is links of rechtsom een onderdaan met steeds minder (democratische) invloed.
Dat je als werkende ouder, nog steeds afhankelijk bent van toeslagen, geeft te kennen hoe belachelijk laag het minimumloon is. Je zou juist denken dat je als ouder gaat werken om onafhankelijk te zijn van instanties als de gemeente etc, maar voor die toeslagenouders geldt het tegendeel. We zouden eigenlijk alle toeslagen moeten afschaffen, en fatsoenlijke lonen moeten betalen, zodat mensen zelf alles kunnen regelen. Bijkomend voordeel is dat je die incompetente zooi bij de afdeling Toeslagen Belastingdienst dan naar huis kan sturen
Uhh je kunt zelden meer toeslag krijgen dan dat je zelf aan belasting hebt betaald. Kort om het is een korting op de belastingen. Dus met minimum loon heeft het niets te maken, maar met belastingdruk.
Het geeft te kennen hoe duur kinderopvang is. Schaf die toeslag af en de prijzen halveren. Maar de overheid weet het beter, die gaan het straks volledig vergoeden. Dan verviervoudigen de prijzen dus.
@IkWilOokWatZeggen | 18-05-21 | 10:48:
Het heeft wel degelijk met het minimumloon te maken. Toeslagen zijn in feite een aanvulling voor mensen die te weinig verdienen om in een duur land als Nederland te overleven. Wonen en kinderopvang zijn hier voor veel mensen te duur
@IkWilOokWatZeggen | 18-05-21 | 10:48: "Uhh je kunt zelden meer toeslag krijgen dan dat je zelf aan belasting hebt betaald."
Oh ja?
Kinderopvangtoeslag is iets van 6 euro per kind per uur.
Stel je hebt 3 kinderen:
40 uur werken x 3 x 6 = 720 euro per week.
Netto.
Stel je gebruikt dit 40 weken per jaar: 28800 euro aan toeslagen.
....
@C1O2 | 18-05-21 | 10:48: Neen! Het gaat over het toeslagenstelsel in de gehele linie. Ik vind dat je niet een hele maatschappij laat betalen als jij je kind op de opvang wilt, dat er een toeslag is voor de mensen die dat anders niet kunnen betalen is prima. Toeslagenstelsel makkelijker en belastingdruk omlaag is het beste in dit geval.
@C1O2 | 18-05-21 | 10:48: Kinderopvang is in handen van investeringsmaatschappijen: Winst voor de aandeelhouders.
@GMC01 | 18-05-21 | 10:52: "Ik vind dat je niet een hele maatschappij laat betalen als jij je kind op de opvang wilt, dat er een toeslag is voor de mensen die dat anders niet kunnen betalen is prima."
Wat?
@GMC01 | 18-05-21 | 10:52: Het punt is dat zonder toeslag helemaal niemand het zou kunnen betalen. Omdat het dus krankzinnig duur is. Als de toeslagen dus weg zouden vallen dan brengt niemand zijn kinderen meer en wordt het vanzelf goedkoper.
@C1O2 | 18-05-21 | 10:55: Omdat er toeslagen bestaan kunnen de prijzen hoog gehouden worden. De meerderheid betaald gewoon.
Toeslagen zijn geoormerkte bestedingen. Ze kunnen alleen aan een bepaalde zaak worden besteed. Wie geen kinderen heeft heeft geen toeslag nodig en krijgt dat geld dus niet. Wie al in een goedkope woning woont heeft geen of minder huurtoeslag nodig. Als het minimumloon veel hoger zou zijn zouden sommige mensen geld overhouden (en dat aan sherry en tabak besteden zoals de VVD dat in de jaren 60 opwierp) en anderen nog steeds tekort komen.
Over 4 jaar mag u weer stemmen en dan is dit allang overgewaaid. Of uit uw geheugen verdwenen.
En zo niet, jammer de bammer, de rest van de bevolking stemt gewoon weer verder en er verandert niks.
Wel?
Hahaha! Hoelang hebben we Rutte nu? En daarvoor was alles beter onder Jan Peter? En daarvoor? En daarvoor?
Zitten jullie te wachten op de opvolger van Rutte? 4 Jaar daarna snakt men; weer terug naar Rutte...
De opvolger is al bekend hoor!
@vluchtelingallergie | 18-05-21 | 10:46: Rutte?
Met die manier van redeneren wordt de dictatuur als staatsvorm vaak verdedigd. Het geeft vastigheid voor de onderdanen, nietwaar.
Die Rutte doctrine is een uitvloeisel van een jarenlang sudderende onderstroom die ervoor gezorgd heeft dat vele mensen, die zich op basis van enige vorm van vertrouwen, zijn vastgeketend aan een overheid; een overheid die op de een of andere manier voor hen zou zorgen. Maar het is juist zo dat het de mensen afhankelijk heeft gemaakt aan een steeds grotere, voortwoekerende ambtenarij. Een niet transparant, oncontroleerbaar en onverantwoordelijk apparaat dat zijn eigen doel en oorsprong is vergeten. Zodra je in de klauwen komt van het uitkeringen en toe/bijslagen regime, dan ben je slecht af, dan heb je de controle over jezelf al grotendeels verloren. En geef machthebbers de macht, dan zullen ze hem gebruiken ook.
"Zodra je in de klauwen komt van het uitkeringen en toe/bijslagen regime, dan ben je slecht af, dan heb je de controle over jezelf al grotendeels verloren."
Dit is alleen als je je eigen toestanden niet wil verbeteren. Mijn ouders betalen de overige belastingschuld binnen een paar maanden weg, die rond 2000-2500 euro is en dan zijn ze vrij van die enkelbanden van de Belasting.
Kortom: zorg dat je je eigen broek en boerka kunt ophouden, hoe gemakkelijk en verleidelijk het ook is om ge- en misbruik van dit circus te maken.
@VoltaireJohn | 18-05-21 | 10:48:
Zorg ervoor dat je inkomen hoog is en je uitgaven laag genoeg en je houdt elke maand €2000 over.
@Diederik Vlegel | 18-05-21 | 10:50: correct, het is zo simpel.
@Diederik Vlegel | 18-05-21 | 10:50: We zitten al een jaar op besparingsmodus voor een koophuis volgend jaar, er is geen haast.
"... het belangrijk maken van Rutte en zeggen: hij moet weg.""
Moet zijn: het belangrijk maken van Rutte en zeggen: hij moet blijven. Fixed it for Pinocchio.
Jammer dat z'n neus niet echt groeit elke keer als hij liegt. Dat zou mooie televee zijn.
Toeslagenaffaire, the saga continues...
Hoe een hoofdpijndossier een migrainedossier kan worden.
Zeg maar gerust een uitgezaaide hersentumordossier.
"Met de kennis van nu betreuren we de ophef..."
Mooi hoe Rutte in de derde persoon spreekt richting Simons.
Het is een woordentovenaar die op wonderlijke wijze iedereen weet te overtuigen dat het niet zijn schuld is maar altijd de ander. Een echte manager.
Goed geschreven stuk @Van Rossem. Echter snap ik bovenstaande comments ook; valkuil is om keihard tegen Rutte te gaan, zonder nuance. De Belastingdienst als uitvoeringsorganisatie onder de loep nemen lijkt me logischer.
De overheid blijft falen zolang de top ambtenaren niet worden aangepakt . En dat moeten politici doen , zij zijn eindverantwoordelijk. Wachten tot de Omtzigt doctrine van kracht wordt .
Ik begrijp het probleem niet? 2 miljoen mensen stemmen op die gast, en ik weet niet hoeveel op die Kaag. Dit is simpelweg wat de mensen willen: geen verandering, een glas en een plas. Prima toch? Deze week: +500.
Precies, gedoe om niks, mensen vinden dit soort zaken niet zo boeiend, men stemt op iemand die vertrouwen schept.
Mensen stemmen op deze gasten omdat het alternatief erger is
2 miljoen van de 18 miljoen inwoners?
@Nuchternederland | 18-05-21 | 10:43: Democratie.
@Risingson | 18-05-21 | 10:42: Of het alternatief erger is moet nog altijd bewezen worden.
Je kunt ook stellen dat de overige ruim 15 miljoen mensen verandering willen. Die mensen die op Rutte en Kaag gestemd hebben zijn toch echt in de minderheid.
Het zou gewoon eens andersom moeten gaan: alle ambtenaren op die afdeling osv ontslaan en pas weer aannemen als blijkt dat ze er niets mee te maken hadden.
IK moet toch zeggen dat Sylvana hier de spijker op ze kop slaat. Daarom reageert Mark kwark ook niet. Ze heeft hier gewoon uitstekende punten. Ik ben geen fan van haar, maar moet zeggen dat ik haar optredens toch wel waardeer.
Die hele tweede kamer moet op de schop. Dit systeem is zo gedateerd en komt volgens mij uit 1848.
Wat een pathetische bull shit komt er uit die mond van Sylvana. Maar goed het is tegen Rutte, dus zal wel gewaardeerd worden.
Het is tegen Rutte, dus u benoemt het als pathetische bullshit.
Ze legt de vinger op een paar pijnlijke punten.
Onder andere dat de 'radicale veranderingen' van Rutte neerkomen op een ombudsman 2.0, en dat Rutte door zijn pettenwisseltrucjes weer eerst de pers inlicht en daarna pas de kamer.
Maar heeft u het eigenlijk wel beluisterd?
wat u pathetische bull shit noemt, zijn hele duidelijk verbeterpunten dan de bagger wat tijdens nieuwsuur uit de mond van Rutte kwam.
@Roadblock | 18-05-21 | 10:49: uiteraard, maar ik kan heel slecht tegen de hysterische manier waarop ze praat. De door haar voorgestelde oplossingen pakken het probleem ook niet aan, maar is een soort opstel van een middelbare scholier die iets over staatrecht heeft gelezen. We moeten gewoon ophouden met die achterlijke toeslagen omdat er geen systeem is te bedenken waarmee we de fraude onder controle houden. En wat je dan krijgt is de doorgeschoten aanpak waar we nu allemaal heel boos over aan het doen zijn.
Petje af voor SS. Al zou rutte is wat petjes af moeten zetten.
excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer, excuseer...
Goh, dat gaat gemakkelijk, (schriftelijk) excuses maken. Gewoon copy paste en ik hoef me nog niet eens rottig te voelen. Een bijkomend voordeel is dat ik gewoon door kan gaan als vanouds. Ik krijg toch niet op mijn sodemieter, ik wordt zelfs beloond voor de vele excuus brieven die ik maak, naast de vele deurwaarder brieven. Hoge productiecijfers!
Zo hard gewerkt weer, een moreel dilemma duurzaam opgelost. Tijd voor het koffie apparaat...
koffie zet apparaat...
Das dan 40 euro.
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 10:41: Apparaat zet koffie. Het is daarom een koffiezetapparaat. Mag ik die 40 Euro?
@marcoplarco | 18-05-21 | 10:58: *40 Euro doorschuiven doet. Goed voor de economie dit!
Toegegeven, die gekke Simons doet het niet eens zo slecht. Ik had verwacht dat ze de nationale clown zou worden met haar belachelijke en overtrokken anti-zwarte Piet nonsens. En haar intellectuele vermogens had ik ook niet bepaald hoog ingeschat. Maar ik wil mijn fouten best toegeven, alhoewel we natuurlijk nog moeten zien of ze straks weer niet doorslaat. En volgens mij heeft ze ook een hele schare compleet gestoorde en radicale figuren om zich heen verzameld, dus misschien wordt het alsnog een circus met haar.
Ze leest een tekst voor die door een ander is opgesteld....
Mee eens, ze doet haar best.
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 10:40:
Presentatie is in ieder geval goed. Was ze geen omroepster?
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 10:40: Dat doen ze allemaal in de Kamer.
@copywriter | 18-05-21 | 10:42: Precies, daarom niet te veel waarde hechten aan de boodschapper.
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 10:40: hm, dat verandert de zaak natuurlijk...
@copywriter | 18-05-21 | 10:42: dat verandert de zaak natuurlijk...
Iemand die met een palestijnen speldje in de Tweede Kamer gaat zitten heeft niet mijn sympathie, maar de punten waar ze Rutte op aanviel waren terecht.
Daarom werd hij ook pissig op het eind.
@Watching the Wheels | 18-05-21 | 10:41: ze kondigde videoclips op TMF aan.
Ja, ze valt me mee. En ze heeft betere adviseurs dan Jetten had.
@Roadblock | 18-05-21 | 10:54: Wait.. what?
Een soort van demonstratie voor een ander "land"? Mag dat zomaar?
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 10:56:
Natuurlijk mag dat niet. Huisregels Tweede Kamer:
www.google.com/url?sa=t&rct=j&...
"In de plenaire zaal en in de loges is het dragen van hoeden en petten niet toegestaan.
Ook (partij) politieke uitingen door Kamerleden in de vorm van affiches, kleding en dergelijke zijn in de vergaderzalen niet toegestaan."
Maar dan zou de voorzitster er iets van moeten zeggen.
@Roadblock | 18-05-21 | 11:02: Dank! Interessant. Ook de vermelding van dat speldje, nergens anders gelezen.
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 11:04:
www.ewmagazine.nl/nederland/achtergro...
Met foto; Quod erat demonstrandum.
www.instagram.com/p/COu55bUBM55/?utm_...
Wilders droeg overigens een pro Israel speldje.
@Watching the Wheels | 18-05-21 | 10:41: Ze was kapster en doormiddel van de leesmap (story en prive) werd ze uitstekend op de hoogte gehouden,
Wacht maar stilletjes tot November, als Snieklaas weer in het land is. Dan gaat ze pas echt los. Maar... ere wie ere toekomt... vooralsnog, een goed betoog. Rutte staat netjes geparkeerd.
Inderdaad, dat dacht ik ook... zolang Simons het maar niet over zwarte Piet heeft, doet zij het best goed in deze kwestie (die, als ik v Rossem lees, weer erger schijnen te worden omdat de Belastingdienst na 1 mei weer vrolijk verder gaat)
En dan nog de verfrissende Carolientje (BBB) erbij en dan hebben we het nog maar niet eens over Omtzigt die toch wel een keer om het hoekje komt kijken... dus we moeten maar zien wat Rutte gaat doen zonder CDA, of met de helft straks als Omtzigt inderdaad datgene gaat doen waar wij allemaal op hopen.
Het kunnen nog leuke maanden worden, dat kabinet VVD, D66, PVDA en GL gaat het echt niet worden.... men maakt mij echt niet wijs dat de huidige VVD zo links is als de pest.
Als ik jou was zou ik niet zo'n opmerking maken.
@VoltaireJohn | 18-05-21 | 10:37: waarom niet?
Volgens mij bent u niet goed bij uw hoofd.
Het houdt niet op, niet vanzelf....
Fout op fout, excuus na excuus....
Incapabele ambtenaren en bewindslieden....
Het probleem van die ambtenaren, of de meeste daarvan, is dat ze politiek loyaal zijn aan hun partijen in plaats van neutraal te zijn. Ik schat dat een minderheid van hen echt hun werk willen doen, maar...
Zolang het NL volk deze criminele bende onder aanvoering van de lachende leugenaar bij iedere verkiezing met een overwinning beloont, houdt het inderdaad niet op.
Blijkbaar vindt de NL bevolking het prima, dus niet zeiken!
@VoltaireJohn | 18-05-21 | 10:37: degenen die hun werk met toewijding en in eerlijkheid doen (=o.m. fouten erkennen) , zijn de eerste die de zak krijgen.
Been there, done that (wg UWV).
Wat een soap. Media aandacht. Volgen maar.
Grutjes wat erg. Zoals in eerdere tegels van andere reaguurders in eerdere topics:
Waarom horen we niet de andere kant van het verhaal?
Omdat de overheid geen gegevens mag verstrekken over individuele gevallen.
Dus dan gaan we maar uit van de verhalen van de media die niet aan wederhoor (kan) doen/doet.
Eenzijdig belichten.
Zielig!
Het is eigenlijk best vreemd. Overheid doet wat ze het best uitkomt. Dan ben je toch gewoon schuldig? Gewoon de benodigde gegevens openbaren met de toestemming van de gedupeerden.
@VoltaireJohn | 18-05-21 | 10:35: Die gedupeerden willen echt niet dat dat in de openbaarheid komt, dat zou leuk zijn voor alle eventuele andere schuldeisers: "oh u heeft 50 k gekregen van de overheid"...?
De andere kant van het verhaal is de opdracht fraude te bestrijden (bulgaren) en daar staan we met z’n allen wel achter denk ik zo. Maar de uitvoering…. Wat een incapabele klootviolen
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 10:39: In dat geval kun je sommige gegevens zwartlakken. Het is waar ze het beste in zijn. Nu kunnen ze dat zwartlakken eens keer voor iets nuttigs gebruiken.
Eens. Als ik de berichten over de gedupeeerden lees, blijkt vaak ergens wel een fout te zijn gemaakt door de ouders. De belastingdienst heeft zich vervolgens extreem hufterig opgesteld, maar als ik hoor hoeveel toeslagen sommige ouders kregen denk ik dat wel de nodige eisen mogen stellen aan hun administratie. Daarnaast waren die fraudes door gastouderbureau's ook gewoon de ouders aan te rekenen (in sommige gevallen verstrekten ze hun DigiD aan de bureau's om later te klagen dat ze helemaal op deskundigheid van dat bureau hadden vertrouwd. Zo werkt het gelukkig niet.) Er zit ongetwijfeld veel onrecht in de behandeling van sommige ouders, maar ik mis een objectieve verslaggeving hierover.
@VoltaireJohn | 18-05-21 | 10:44: Ze doen allemaal maar, nu is de ophef hierover, volgende week gaat het weer over corona, dan weer over de vakantie van een staatshoofd, dan reces, dan formatie, dan coronaterugkeercodezwartpaniek en dan is het tijd voor de jaarlijkse vuurwerkdiscussie en de invoering van het winterfeest, een rustige jaarwisseling en het is 2022...
@BobDobalina | 18-05-21 | 10:46: Het rapport na de ondervragingen is zeer compleet en helder. Een aantal dubieuze gevallen daargelaten - al zijn het de helft - heeft de uitvoeringsorganisatie zich bijzonder dictatoriaal opgesteld. Buitenproportioneel.
@BobDobalina | 18-05-21 | 10:46:
Ik zou zeggen lees het rapport eens.
Objectiever vind je ze niet.
www.tweedekamer.nl/sites/default/file...
Iets zegt mij dat je dan weer komt met: Ik heb wel wat beters te doen.
@Roadblock | 18-05-21 | 10:57: Pagina 7
De commissie constateert dat de politieke behoefte om de uitvoering van de toeslagen efficiënt in te richten en de politieke en maatschappelijke wens om fraude te voorkomen, geleid hebben tot wet- en regelgeving en een uitvoering daarvan, die het niet of nauwelijks toeliet om de individuele situatie van mensen recht te doen, bijvoorbeeld als zij zonder kwade opzet een administratieve vergissing begingen.
Mag je voor het ontvangen van zulke bedragen niet verwachten dat de ontvanger zijn/har administratie op orde heeft dan wel dat diegene een boekhouder inhuurt?
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 11:03:
Een bijstandmoeder die door de kinderopvang kan werken, en dan een boekhouder moet inhuren voor haar administratie?
En die bedragen heb je al snel over een jaar als je de tarieven van kinderopvang per uur bekijkt.
Als u wat verder leest in het rapport zult u zien, dat voor een vergissing van 100 Euro het hele jaarbedrag teruggeeist werd, te betalen binnen 3 maanden.
@Roadblock | 18-05-21 | 11:12: Als je in de bijstand zit ontvang je geen kinderopvangtoeslag, voorwaarde is dat je werkt...
@Roadblock | 18-05-21 | 11:12: Oh en 3 maanden:
www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connec...
24 Maanden.
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 11:16:
Ik zeg ook: Een bijstandmoeder die DOOR de kinderopvang kan werken.
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 11:19:
U heeft gelijk:
"Geen persoonlijke betalingsregeling bij opzet of grove schuld
Mensen die toeslagen moeten terugbetalen aan de belastingdienst/Toeslagen, kunnen een verzoek doen om een persoonlijke betalingsregeling. De Belastingdienst stelt dan
een maandelijks terug te betalen bedrag vast dat past bij de financiële situatie van de aanvrager. Als er na twee jaar nog een restschuld is, wordt deze niet meer verder ingevorderd. Wel kan deze nog drie jaar worden verrekend met toeslagen en teruggave van de inkomstenbelasting.
>>>Een verzoek om een persoonlijke betalingsregeling wordt afgewezen als het volgens de Belastingdienst aannemelijk is dat het ontstaan van de schuld te wijten is aan opzet of
grove schuld. Dan is alleen een standaard betalingsregeling mogelijk. De schuld moet in dat geval in 24 gelijke maandelijkse termijnen geheel worden terugbetaald. Als niet op tijd wordt betaald, kan de Belastingdienst gebruik maken van vergaande invorderingsmogelijkheden, zoals beslaglegging op auto’s of gedwongen
woningverkoop. In situaties waarin sprake is van opzet of grove schuld is er in principe geen termijn waarna de invordering stopt. Mensen kon bovendien schuldhulpverlening worden geweigerd, als duidelijk werd dat hen door de Belastingdienst/Toeslagen opzet of grove schuld werd verweten.14 De kwalificatie opzet of grove schuld kan in de
praktijk tot de meest schrijnende situaties leiden, niet in de laatste plaats omdat mensen door dit label als moedwillig fraudeur worden bestempeld, ook bij andere instanties.
-Maar van welk inkomen gaat de betrokkene die 400.- euro per maand afbetalen?
Werken kan niet meer, want de kinderopvang kan niet meer betaald worden, want de toeslag is onmiddelijk stopgezet.
@Roadblock | 18-05-21 | 10:57: Dat stuk focust op de rol van de overheid en gaat niet in op wat de ouders eventueel verkeerd hebben gedaan. Duidelijk is, zoals ik al schreef, dat de reactie vanuit de overheid op mogelijke fouten in sommige gevallen onevenredig en onrechtvaardig is geweest. Zoals 'is dat nog nieuws' schrijft, en ik al eerder opmerkte, mag je gelet op de hoogte van de bedragen die deze ouders kregen ook strenge eisen stellen aan de administratie. Ik kan weinig vinden over hoe het er precies aan toe ging in individuele gevallen afgezien van de tranentrekkers in het AD, Telegraaf etc over ouders die in zware problemen zijn gekomen (maar waar geen details worden gegeven over de exacte oorzaak). Nogmaals, ik begrijp dat de reactie van de belastingdienst in veel gevallen overtrokken is geweest, daar hoef je me niet van te overtuigen.
@Roadblock | 18-05-21 | 11:21: Nou, dan werk je toch en krijg je daarnaast een enorm bedrag aan geld om je kinderen door een ander op te laten voeden, waarom dan geen goede administratie verschuldigd aan de rest van de belastingbetalers? Wat kost dat, een boekhouder inhuren om dit gezeur te voorkomen? Dat is echt geen dagen werk. Wat moet je overleggen? Loonstrookjes (dat je werk hebt), contract met de opvanginstantie, betalingsbewijs aan de opvang. Gegevens van je kinderen (want ja die moet je wel hebben....)
Dan betaal je zeg 500 aan een boekhouder en ontvang je een veelvoud daarvan. Of moet er dan ook een boekhouderstoeslag komen voor degenen die dat niet kunnen betalen?
@BobDobalina | 18-05-21 | 11:28:
Ik kan alleen maar zeggen: Lees het stuk eens er staan voorbeelden in.
@Roadblock | 18-05-21 | 11:28: Tja, als je een groot aantal poststukken krijgt waarin staat dat je moet terugbetalen en daar niet op reageert, is dat dan grove schuld, of nalatigheid, of angst of bewust....
Bericht dat je moet terugbetalen;
Bericht hoe dat gedaan moet/kan worden;
Bericht met acceptgiro;
Betalingsherinnering;
Aanmaning;
Dwangbevel;
Ik wist van niks.... Tja.
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 11:31:
Hier zijn we het oneens.
De overheid stelt toeslagen beschikbaar die groter zijn naarmate degenen, die hiervan gebruikmaken lager in de sociale ladder zitten.
Daarna stelt de overheid achteraf eisen die ervoor zorgen dat bij de minste en geringste vergissing de betrokkenen aan de bedelstaf raken en ook alle mogelijkheden bij andere instanties verliezen.
U zegt dan: Wat is nou 500 euro voor een boekhouder?
En u suggereert dat de betrokkenen 10.000 euro in de hand hebben.
Die zijn dan uitgegeven- Aan kinderopvang - voor mensen waarvoor 500 euro een hoop geld is.
Maar u hoeft het niet met mij eens te zijn.
Degenen die het rapport schreven zijn dat wel.
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 11:35:
Je.... hebt.... dat.... geld.... niet.... meer.
Dus... je... kunt... het... niet... terugbetalen.
Is dat nou zo moeilijk?
@Roadblock | 18-05-21 | 11:43: Je werkt, prioriteiten: Boekhouder inhuren in plaats van op Zalando nieuwe heels uit te zoeken. Blijkbaar kan een groot deel van de toeslagen ontvangers WEL hun zaakjes op orde hebben.
Oplossing kan simpel: Kinderopvang gratis, overheid betaald rechtstreeks. Overheid ziet dat je werkt op basis van loonstrook. Kan per maand, automatisch en krijg je ook niet dat je in januari wel aan de voorwaarden voldoet (Bijv werk hebben) en dan in de rest van het jaar toeslag blijven ontvangen terwijl geen recht meer (bijvoorbeeld vanwege ontslag) en dus voorkomen dat zulke astronomische bedragen worden uitgekeerd. Maar ja, oplossingen en de overheid....
@Roadblock | 18-05-21 | 11:41: Oh, en 500 euro voor een boekhouder om 10.000 te ontvangen? Waar kan ik me inschrijven?
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 11:54:
Mja, ik zal over het vooroordeel wat u blijkbaar heeft ten opzichte van toeslagontvangers maar heenstappen.
De feiten:
30.000 "fraudeurs" waarvan 94% onterecht.
Me dunkt dat de overheid zelf haar zaakjes niet zo goed op orde had.
Ik ben het met u eens dat het hele systeem van toeslagen rucktsichlos toekennen en achteraf controleren niet deugt.
Pieter Omtzigt heeft daar een paar goede hoofdstukken in zijn boek aan gewijd.
Want de kinderopvang toeslag is niet de enige toeslag waar iets grandioos mee mis is.
@Roadblock | 18-05-21 | 12:00: Geen vooroordeel. T is alleen van de zotte dat de daadwerkelijke fraudeurs ook niet verder vervolgd worden maar op dezelfde hoop gegooid worden als degenen die klaarblijkelijk geen recht hadden, of hun administratie niet op orde hadden en daarvoor 50 k ontvangen in plaats van dat diegenen die bewust de boel oplichtten keihard aangepakt worden en dat dat budget daarvoor gebruikt wordt. Ik baal van de eenzijdige berichtgeving in deze (en eigenlijk alles) van de media. Want Rutte en zijn beleid doet nog steeds niks aan het voorkomen/opsporen van deze shitshow.
Excuses aanbieden, geld betalen, Omtzigt naar een andere functie elders (oprotten) en doorrrrrrrrr.....
Wat een soap
@Is dit nog nieuws? | 18-05-21 | 12:36:
Mja, maar aan de bron staan toch zoals altijd weer de leden van de Tweede Kamer zelf.
Zij bepaalden dat er eerst betaald moest worden en achteraf de controle.
Zij bepaalden dat de belastingdienst keiharde maatregelen moest nemen aan de hand van de Bulgarenfraude.
Zij bepaalden dat het te lang ging duren om uit te zoeken wie er nu wel of niet gefraudeerd had waardoor 1800(6% van 30.000) fraudeurs nu beloond worden met 30.000 Euri.
En Rutte komt weer weg, zonder dat hij als eindverantwoordelijk en massa-leugenaar eruit gebonjourd wordt.
Enfin, elk land krijgt de leiding die het toekomt.
REAGEER OOK