Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hoe is het nu met... het Neerslagtekort?

Welnu. Uitstekend

natte bende

Mensen. Niet zo somber. Er gaan ook dingen goed in dit land. Zoals daar zijn: het verdwijnen van 3FM, aantallen FvD-fracties in de TK, vaccinatiesnelheid en natuurlijk Het Neerslagtekort. We hebben het niet nagevraagd bij Vitens en Gerrit Hiemstra (want die zeggen toch nee.) Maar neemt u van ons aan. Het MAG! U kunt dit weekend onbeperkt en zonder zwaar gemoed drie kwartier douchen, 2 x doortrekken na een kleine boodschap, het terras hogedrukreinigen met uw kekke Kärcher, de zwembadjes van 6000 liter vullen en weer leeg laten lopen en de auto drie keer wassen. Succes! PS: Het is weer niet de bedoeling dat u uw moestuin gaat föhnen.

Reaguursels

Inloggen

Ik voel me al de hele dag haatsmurf. Dan is GS zo heerlijk. Geen grap, meen ik echt. Alles

De_fluitlokker | 14-05-21 | 22:31

Waar blijft de beloofde lang verwachtte opwarming van de aarde nou? Het is gewoon tyfus koud 's avonds.

Tuinhekje | 14-05-21 | 21:18

Lekker dan, y as is "tekort". Wie bepaalt dan eigenlijk het nulpunt? Welke hoeveelheid neerslag is precies de juiste ?

Gen. Maximus | 14-05-21 | 19:36

Ja toe maar. Bewerk ze net zo lang tot ze dankbaar zijn voor dwang, vernedering, vervreemding, afstomping en slecht weer.

dihydrogenmonoxide | 14-05-21 | 14:14

Waar is zijn de nieuwsdiensten nu toch met hun berichten??? 't regent en is al maanden grauw maar geen woord! Zodra het straks rond de 20 graden word eindelijk, ergens half juni zul je ze weer horen kraaien over de warmte en de klimaatverandering.

seconda | 14-05-21 | 13:35 | 3

Goed nieuws trekt geen lezers/kijkers.

Pretba | 14-05-21 | 13:58

Precies!! Beneden 20 graden is het standaard weer, daarboven is het de Global Warming.
Zo worden hele generaties gek gemaakt.

Demanpieter | 14-05-21 | 16:51

Viel me op vanaf December, had een pup gehaald, dus moest elke dag de deur uit. Toen viel me op dat het flink koud was en veel regende, velden stonden tot 2 weken geleden nog vol hier met plassen water omdat de grond het niet verwerkte. Zei nog thuis, 1 dag zon en ze zeuren weer over het neerslagtekort, nou het was 2 dagen zon en opeens ging het weer over het neerslagtekort. Gaat veel geld in om en de schapen volgen toch blind.

Statix | 14-05-21 | 18:26

Zolang datacenters gekoeld worden met drinkwater gaat niemand mij bewegen zuinig te zijn met water...

Koning Willy | 14-05-21 | 12:57 | 2

Kijk als zelfs Koning Willy niet zuinig is met water,waarom zou ik dat dan doen, en willy heeft verstand van water én van bier.

Jee-Dee | 14-05-21 | 13:05

Het is zelf niet meer te zuiveren door chemicaliën

rein9576 | 14-05-21 | 13:25

Deze grafiek zegt niets over de grondwaterstanden en het opgebouwde tekort over de jaren heen. Deze figuur laat enkel het verschill tussen neerslag en verdamping zien. Vrij ongeïnformeerd en terugkerend topic dit.

FogerRederer | 14-05-21 | 12:51 | 3

Ja die klimaatverandering slaat bij velen direct op de hersenen, nogmaals NL is een moeras delta pas als de Rijn en de Maas droogvallen hebben wij een watertekort de rest is slecht beheer.

bijna_raak | 14-05-21 | 13:05

Te lage grondwaterstand in rivierendelta duidt slechts op wanbeheer.

inCol | 14-05-21 | 13:37

Meetpunt cabauw (dichtbij) bijna 30 mm in 90 min gister halve maandsom (en elk tekort onder de 100mm is ook niet goed want dan kan de oogst niet van het land)

Petroselinum crispum | 14-05-21 | 12:44

De regering heeft ook goed ingegrepen door bijna alle bomen in Nederland om te hakken. Want weten jullie wel hoeveel water zo een boom opzuigt? Pure verspilling!

down | 14-05-21 | 12:12

Water is een sociale constructie.

RickTheDick | 14-05-21 | 11:58 | 2

Water is zelfs racistisch want stelt zich veel meer ter beschikking aan de blanke mens. Educate yourself!

JJMS | 14-05-21 | 12:04

Om de strijd tegen de waterverspilling tegen te gaan moeten particulieren die een zwembadje in een openbare ruimte neer zetten (een grasveldje voor hun huis bijvoorbeeld) dit 's avonds laten leeglopen om het de volgende dag weer te vullen.

Osdorpertje | 14-05-21 | 11:58

Sinds het verlagen van die waterdruk - ik geloof - 2 zomers terug is hij nooit meer omhooggegaan hier. Stelletje lijers dat het zijn.

Graaisnaaiert | 14-05-21 | 11:58 | 1

Ik heb een hydrofoorpomp aangeschaft. Altijd de juiste druk om mijn jacuzzi snel te vullen.

Tuinhekje | 14-05-21 | 21:20

Nee er valt niet minder regen in een jaar, maar allemachtig, je kan toch niet ontkennen dat de agfelopen zomers erg droog waren? Een recreatieplas hier in de regio was net een moeras en de waterstand is nog steeds niet op het niveau van voor 2018.

Kloede | 14-05-21 | 11:55 | 8

Hier staan de polders al weken blank. Mooi voor de eendjes. En nu?

redanx | 14-05-21 | 12:06

Droge zomers komen al honderden jaren voor. Dat is echt van alle tijden. Niks zo onvoorspelbaar als het weer in Nederland.

Bataafje | 14-05-21 | 13:20
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik heb een enorme hekel aan alle energieheffingen. Maar toch... Eigenlijk vind ik dat ons kwalitatief niet te overtreffen drinkwater uit de kraan, helemaal niet misbruikt moet worden om zwembaden mee te vullen, auto's te wassen, strakke tuintjes te besproeien enz. Misschien toch heffingen per kuub vanaf een bepaald verbruik dat hoger wordt geacht dan het benodigd aantal kuub om als mens van te leven? Of zoiets?

Leptob | 14-05-21 | 11:49 | 10

Bij "mijn zwembad" ben ik gestopt met lezen. U hoort hier niet.

Wiezewalakristalix | 14-05-21 | 14:56

Laat eerst Google en Microsoft maar eens een systeem ontwikkelen om efficiënt met water om te gaan. Maar daar hoor je geen milieuclubje over.

Tuinhekje | 14-05-21 | 21:22
▼ 7 antwoorden verborgen

In zijn algemeenheid geldt hier natuurlijk; "Zonder verwachting geen teleurstelling"

Dat maakbare, daar moeten we echt echt van af.

Joffri | 14-05-21 | 11:49 | 1

Dat is het uitgangspunt van het boeddhisme: zonder verlangens is men waarlijk gelukkig!

Analia von Solmsch | 14-05-21 | 13:49

Ik zie het meer als droogteoverschot.
Dat klinkt positiever dan een tekort.

Ruimedenker | 14-05-21 | 11:49 | 1

Het glas is half overstroomd.

Joffri | 14-05-21 | 11:50

Er bestaat geen neerslagtekort, er bestaat geen zoetwatertekort. er bestaat geen watertekort.

Het is een cyclisch proces. waar komt het zoete water vandaan? dat komt uit de oceaan.
water uit de oceaan verdampt, wolken ontstaan, regen uit de wolken vallen op het land, dan is het water zoet en het stroomt weer naar de zee en oceanen.

Een watertekort bestaat dus niet. 70 procent van de aarde is water. dat is zout water.
Van zout water maak je gewoon zoet water, de natuur kan het, dus de mens ook.

VanderGeelen-Coppens | 14-05-21 | 11:46 | 2

Er bestaat geen water meer.

rein9576 | 14-05-21 | 11:48

Precies!

vluchtelingallergie | 14-05-21 | 12:04

Alleen testen kan ons voor de ondergang en droogde redden.
Als het koud word dan testen ,testen, testen.

rein9576 | 14-05-21 | 11:45

Zie?!?! Het verandert!! Help!!

haddem | 14-05-21 | 11:41

Waar is de klimaat lobby nu? Waar zijn ze? Eerst moeten alle tegels weg in de tuin want zomers zouden we overstromen door hoosbuien. In geen enkel KNMI klimaatscenario kwam droogte voor Nederland voor tot 2018. Toen begon men in eens over droogte en de minister moest zich verantwoorden waarom we ons alleen maar op het afvoeren van water gericht hadden en nooit op het vast houden van water. Alarm, alarm. En NU? Gewoon een ouderwets koele wisselvallige zomer met westenwind en geregeld neerslag en waarschijnlijk nog decenia er achteraan. Nooit anders geweest. Een paar warme zomers en dan weer decenia prut.
In 1540 was het ook snikheet. In Scandinavië ging wijn verbouwen. De jaren er na was het afgelopen met de pret een nieuwe lange koude periode brak aan.

Ach komt net op het juiste moment zodat de luchtvaart en reisbranche zich weer pijlsnel kan herstellen.

JanP999 | 14-05-21 | 11:40 | 3

Een tuin met een gazon is veel koeler in de zomer dan een plak beton achter je huis, en tuinvogels zijn er ook blij mee.

Rhenium | 14-05-21 | 11:51

Op Groenland hebben ze bij opgravingen resten van palmbomen en krokodillen gevonden. Uit een tijd dat er nog geen 2-takt brommer bestond.

Tuinhekje | 14-05-21 | 21:24

Bij Goede Tijden noemen ze dit soort acties product placement...

Mr Moore | 14-05-21 | 11:39

Sinds 100 jaar wordt er redelijk bijgehouden wat de neerslag en temperatuur is op de planeet.
We weten wat over ijstijden, zonnestorm,tektonische platen en nog het e.e.a.
We weten zeker dat er troep in de oceanen zit en dat er vuile lucht wordt uitgestoten
Ik zou zeggen maak schoon wat je kunt en maak je niet zo druk over het weer.

pejoar | 14-05-21 | 11:38

Het linkje naar de Kärcher lijkt mij een beetje mislukt.

Leptob | 14-05-21 | 11:33

Voordat u in klimaatstress schiet...

Neerslagtekort is een fenomeen dat veroorzaakt wordt door de stand van de aarde t.o.v. de zon en zich in Nederland openbaart van april t/m september, omdat in die periode door warmte en zonneschijn meer water verdampt dan dat er aan regen valt.

Papa Jones | 14-05-21 | 11:33 | 2

Dat telt allemaal niet. Net zoals de kanteling van de aarde zogenaamd met zaken te maken zou hebben. De mensheid bepaalt. Er komt zelfs nooit meer een ijstijd. De mens is de baas in het universum.

Leptob | 14-05-21 | 11:35

In tegenstelling tot de meeste zolderkamerrukkers hier heb ik wél een grote tuin; heb de afgelopen jaren een paar honderd duizend liter de tuin in moeten pompen om alles in leven te houden. Nogal dommige reacties dus weer. Neerslagwappies.

buler | 14-05-21 | 11:31 | 12

@austinhealey | 14-05-21 | 12:03: Een beetje te simpel geredeneerd. Elke plantensoort heeft zijn eigen optimale leefomgeving waarbij de meeste planten best wel wat marge hebben. Maar sommige soorten hebben gewoon meer water nodig dan andere. Daarbij komt nog het verschil in onderlaag waarbij zandgrond weer anders reageert dan klei of veen. Veel tuinen hebben slechts een kleine toplaag van redelijke grond en daaronder zit bouwzand wat meer water vergt omdat planten niets aan die droge en vaak harde zandlaag hebben. Dus ze wortelen ondiep. Dan heb je nog de categorie jonge planten die nog moeten wortelen waardoor je ze meer water moet geven om aan te slaan. Ik heb veel prairie planten die wat meer droogte tolerant zijn. Maar een soort als Helenium is een prairie plant die wat meer water eist. De natuurlijke habitat is een gedeelte waar de prairie wat natter is. De meeste eenjarigen willen ook wat meer water en mest om volop in bloei te komen plus veel zon. Staan je vast planten in de buurt van een boom dan onttrekt die boom veel water uit zijn naaste omgeving. Dus ook weer: meer water geven om het allemaal in leven te houden. Wat ook helpt is meer compost en humusrijke grond aan brengen wat water beter vasthoud.

dijkbewaker | 14-05-21 | 12:35

Jij zou ook eens regenwater kunnen gaan opvangen in plaats van te mekkeren.

dihydrogenmonoxide | 14-05-21 | 14:22
▼ 9 antwoorden verborgen

We verzinnen zelf problemen en de burger moet voor de oplossing betalen.

JJMS | 14-05-21 | 11:30 | 2

Klopt. De politieke (klimaat)ideologie begint gevaarlijk te worden.

Harry.Langezwaal | 14-05-21 | 12:16

Het mooie is dat Global Warming inmiddels omgezwendeld is naar klimaatverandering. Daar kun je alle kanten mee uit. Het klimaat is altijd fout en er is dus reden voor wéér een transitie (inmiddels kotswoord) met bijbehorende extra taxen.

5611 | 14-05-21 | 12:56

Ik word er neerslachtig van...

kweethetooknietbeter | 14-05-21 | 11:30

Mensen en hun zelfbedachte normen waar ze zich wanhopig aan vastklampen. Het voordeel van normen bedenken is wel dat de werkelijkheid nooit goed is. De situaties zijn of te hoog, of te laag. Nooit precies goed. Deze situaties daarna naar beneden of naar boven brengen is een fantastisch verdienmodel.

Ondertussen is het zoals het is.

Quib | 14-05-21 | 11:27

Ik durf te wedden dat Vitens van de zomer weer gaat huilebalken over een ‘neerslagtekort’.

Wijze uit het Oosten | 14-05-21 | 11:26 | 2

Mensen die dagelijks zes kubieke meter goed drinkwater in hun plastic pauperbad laten lopen en weer weggooien achterlijk.

Rhenium | 14-05-21 | 11:55

@Rhenium | 14-05-21 | 11:55:
Wat een horseshit.
Ik ken werkelijk niemand die dagelijks 6000 ltr water in hun zwembadje gooien.
En mocht dat ding leeglopen, gaat dat water weer terug naar de zuivering.
Een deel verdampt natuurlijk.

Ruimedenker | 14-05-21 | 11:59

Kan me de mid-seventys nog herinneren. De boodschap was dat Spanje in 10 jaar in een woestijn zou veranderen. Waarschijnlijk in een andere tijddimensie.

De_dorpsgek | 14-05-21 | 11:24 | 4

Daar dacht ik van de week ook aan. Jaren gezeik over hoe er alleen nog maar woestijnen zouden overblijven. Drinkwatertekort en uitstervende olifanten. En vlak daarna kwam het gat in de ozonlaag. En toen de zure regen, toch? En was dat tegelijk met de pindakaaskanker?

Poesmobiel | 14-05-21 | 11:56

Volgens mij zouden we toen een nieuwe ijstijd krijgen, The Big Freeze, uiteraard ook veroorzaakt door de mens. Qua klimaat is het maar net wat er in de mode is.

5611 | 14-05-21 | 12:58
▼ 1 antwoord verborgen

"Grond die eenmaal is opgedroogd, wordt veel minder snel weer vochtig. Daarom is er soms wel drie keer zo veel water nodig als dat er uit de grond verdampt is", legt NOS-weerman Gerrit Hiemstra uit.

"Het werkt namelijk niet zoals een spons die weer net zoveel water kan opnemen als dat eruit is geknepen. Als de kleine poriën in de grond eenmaal leeg zijn, loopt het water snel door de grotere scheuren en poriën naar beneden en zijn ze niet zomaar weer vol."

Zoethoudertje | 14-05-21 | 11:23 | 5
-weggejorist en opgerot-
Mrchow | 14-05-21 | 11:34

Dat is juist, en zelf eenvoudig waar te nemen als een potplant geheel uitgedroogd is. Zelfs dompelen leidt dan niet tot dezelfde verzadiging van de aarde als voor de uitdroging. Het kost tijd om dat weer te bereiken.

Rhenium | 14-05-21 | 11:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien is dat een mooie toepassing voor ons oude aardgasnetwerk: Pomp er ongezuiverd rivierwater in zodat heel Nederland zijn tuin kan sproeien, auto's kan wassen en het toilet door kan trekken zonder een druppel kostbaar drinkwater te verbruiken.

W_F | 14-05-21 | 11:22 | 3

Mijn auto keurt bewassing door ongezuiverd rivierwater ten stelligste af. Ik ook.

Ichneumonidae | 14-05-21 | 11:25

Goed idee. Excrementen wegspoelen met drinkwater is natuurlijk bizar. Helaas zitten we in een nieuwe ijstijd voordat we van het gas afkunnen. Een regenton is dan een veel beter idee als je de ruimte hebt.

Joffri | 14-05-21 | 11:33

Rivierwater zit vol met chemicaliën. Weet niet of dit zo goed is voor je plantjes en autolak.

Hondt | 14-05-21 | 11:33

Wat is een neerslagtekort?

El Rico Grande | 14-05-21 | 11:21 | 6

Neerslagtekort is een fenomeen dat veroorzaakt wordt door de stand van de aarde t.o.v. de zon en zich in Nederland openbaart van april t/m september, omdat door warmte en zonneschijn meer water verdampt dan dat er aan regen valt.

Papa Jones | 14-05-21 | 11:32

Een drummer met werkweigering.

Joffri | 14-05-21 | 11:33
-weggejorist-
Mrchow | 14-05-21 | 11:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Binnen de sahara is een neerslagtekort. Nederland is een rivierdelta. We hebben geen neerslagtekort of een watertekort, we hebben een gebrek aan daadkracht.

Feynman | 14-05-21 | 11:20 | 1

En een overschot aan watermanagers, weermannen met bijbanen.

Penus Decoratus | 14-05-21 | 11:28

Wat een gelul over 'droogte' in Nederland als het een weekje niet regent. Nederland kent geen droogten, wel natte en minder natte perioden. Droogte heb je in de woestijn en soms in Zuid Europa. We hebben 1000 mm regen ieder jaar. Dat hoort bij een 'nat' klimaat.

WhiteShark | 14-05-21 | 11:19

Gister nog een zeemeermin aan de haak geslagen.

Ruimedenker | 14-05-21 | 11:18 | 2

Ik hoop dat de haak niet in haar cloaca zat...

SterF... | 14-05-21 | 11:51

Dus normaal weer in Nederland. Regen, matig zonnetje en weer regen. Benieuwd of Hiemstra nog meer gesprekstof heeft dan alleen het kLiMaAt.

Wim Venijn | 14-05-21 | 11:18 | 1

Toch is dat miezerige mannetje miljonair geworden door Buienradar.

bijna_raak | 14-05-21 | 13:12

Neerslagtekort. Verzonnen bullshit omdat wij anders willen leven dan de natuur met ons voor heeft. Over niet al te lange termijn gaan wij te maken krijgen met zonneschijntekorten. Omdat de zonnepanelen t.z.t. niet de hoeveelheid energie opwekken, die we verwachten. En uiteraard windtekorten omdat de windmolens niet de wind ontvangen, die wij verwachten. Gelukkig hoeven we niet wakker te liggen van het vermeende bevolkingstekort in de EU.

Leptob | 14-05-21 | 11:17 | 2

Gelukkig neemt het EU parlement met regelmaat resoluties aan over dat de wind harder moet waaien en de zon harder moet schijnen. Zo komt alles toch goed.

Lochos | 14-05-21 | 11:46

En anders rommelt men wel wat met de cijfertjes

oldfaithfull | 14-05-21 | 11:57

We voeren jaarlijks miljarden liters water via de rivieren en gemalen af naar zee omdat we anders natte voeten krijgen. Lijkt me logischer om daar eens wat mee te gaan doen i.p.v. elk jaar maar hopen dat er voldoende neerslag valt.

normanius | 14-05-21 | 11:17 | 2

Dat is ook nuttig, met dat afvoeren blijft het land optimaal voor de boeren. Dat ze zelf ook wel een watertorentje zouden moeten bouwen voor wanneer het droog is, is een ander verhaal.

sjef-van-iekel | 14-05-21 | 11:19

Dat wordt al lang gedaan. Tenzij u een extra opslagruimte weet (zoals het IJsselmeer) is er niets te doen.
Het enige wordt al gedaan, en dat is het IJsselmeer wat ophogen (door minder te spuien) bij aanvang zomer.

MaarFeitelijk | 14-05-21 | 11:22

Teveel, te weinig, te laat, te vroeg, te hoog, te laag.... Wat het probleem nu weer is, de oplossing is altijd: belasting!

Toeja | 14-05-21 | 11:17

Ze meten niet zo zeuren...!
Volgens Wikipedia :
Hitte en droogte heersten ook in 1503: zeker vier maanden lang viel nauwelijks regen en er braken niet alleen bos-, koren- en veenbranden uit, maar ook plaatsen als Hindeloopen, Zaltbommel, Gorinchem, Harderwijk gingen deels in vlammen op. Het meest opmerkelijke jaar was 1540. Legio bronnen spreken van zeven maanden zonovergoten, droog en heet weer, waardoor een rivier als de Rijn vrijwel droog kwam te staan. Er was groot gebrek aan water en brood. Zon en warmte stimuleerden tot wijnaanbouw, maar dat mislukte. Het Grote zonnejaar was de laatste van een aantal hete zomers; daarna begon de kleine ijstijd met koel en nat weer.

In de tweede helft van de 19e eeuw was de periode 1855-1864 opmerkelijk droog. In Europa heerste in 1857 en 1858 grootte droogte. In Nederland was met name de zomer van 1857 zeer warm en ook de zomer van 1858 was relatief warm

*101# | 14-05-21 | 11:16

Volgens mij komt dit gewoon door het weer.
Fuck!

Ichneumonidae | 14-05-21 | 11:14

Er zit overigens iets geks in dat neerslagtekort-kaartje van de KNMI. Er staat namelijk dat in de 5% droogste jaren het neerslagtekort 260mm was. Echter, als je op Wiki kijkt naar de 6 droogste jaren (5% van het aantal jaren tussen 1906 en 2020), dan is het gemiddelde tekort in die jaren 327mm. Nogal een verschil. Grafiekje ziet er dan al snel dramatisch uit. 2018 bijvoorbeeld zou ONDER het gemiddelde van de 5% droogste jaren vallen namelijk (slechts op plek 6 van de top 114 met 297mm). Nu zit 2018 er ruim boven. KNMI, hoe zit dat?

JohnLocke | 14-05-21 | 11:14 | 1

Waarschijnlijk hebben ze weer met historische cijfers zitten rommelen net als bij de temperatuur. Dit op bevel van de politiek om een en ander te dramatiseren en het belastingvee murw te beuken.

5611 | 14-05-21 | 13:02

Ik douche al zonder zwaar gemoed en vaker 10 minuten of meer. En toch zoveel minder water verbruikt dat ik 50 euro terugkreeg op mijn jaarrekening. Het helpt, van samenwonen terug gaan naar alleen wonen. :)

Met_baard | 14-05-21 | 11:13 | 5

Zo zie je maar weer dat overbevolking het eigenlijke probleem is.

BekiekUtMoar | 14-05-21 | 11:20

Ik en de kinderen gaan elke dag in bad en mijn vrouw gaat twee keer per dag onder de douche en nog hoeven nooit bij te betalen. Kortom. We betalen gewoon structureel veel teveel.

overVecht | 14-05-21 | 11:21

@Leptob | 14-05-21 | 11:20:

Ow dat is een interessante. Wij betalen sinds dit jaar ineens €17,- per maand meer aan gemeentebelastingen. Nu €78,- ongeveer. Iets met WLZ waarde en dat we ondergrondse containers hebben gekregen ofzo.

overVecht | 14-05-21 | 11:22
▼ 2 antwoorden verborgen

De drinkwaterbedrijven hebben alweer een andere satan ontdekt: boringen om aardwarmte te ontrekken. Bij die boringen word meestal bentonite als smeermiddel gebruikt, dat schijnt dan in de aardlagen waar de drinkwaterbedrijven onttrekken, vervuiling te veroorzaken. I don't believe it.

hotnot | 14-05-21 | 11:13 | 1

Altijd gezeik!

inCol | 14-05-21 | 13:43

Help, de warmtepomp verzuipt!

Dubbelepunthoofd | 14-05-21 | 11:12

Het is nog steeds een tekort. Anders zou de grafiek in het negatief moeten lopen. Hier wordt ik nog somberder van

Zuma | 14-05-21 | 11:12 | 2

Ik wordt niet, ik word...

Zuma | 14-05-21 | 11:12

Kom op, niet zo neerslachtig joh.

Mr_Natural | 14-05-21 | 11:13

Oei, hoogste tijd om een ark te bouwen maar ja, geen hout.

voorbips | 14-05-21 | 11:11 | 2

Kunststof.

Dubbelepunthoofd | 14-05-21 | 11:12

AAaargh extreem, weer!

ratelaar | 14-05-21 | 11:11

Goed nieuws voor het koelsysteem van de Google datacenters

hotbrasil | 14-05-21 | 11:11 | 2

u heeft werkelijk geen benul?

MaarFeitelijk | 14-05-21 | 11:17

Ironisch bedoeld he?

hotbrasil | 14-05-21 | 11:20

Lol@Pritt

'het terras hogedrukreinigen'

Was exact wat ik van plan ben en wel een paar uurtjes mee bezig maar dan kan ik dat dus hélemaal zorgeloos doen.

overVecht | 14-05-21 | 11:10 | 1

Want er is een vrachtschip met slachtafval op uw terras gevallen?

Rhenium | 14-05-21 | 12:23

Te nat, te droog, te warm, te koud. Schei uit, hou op zeg.

van Oeffelen | 14-05-21 | 11:07 | 3

Mevrouw was vannacht niet helemaal tevreden?

Ichneumonidae | 14-05-21 | 11:18

Als men van het paadje is, merkt men inderdaad weinig van het weer.

dathoujetoch | 14-05-21 | 12:27

Het Kärcherlinkje is al schoongespoten met 180 bar.

gemeentereiniging | 14-05-21 | 11:07

Raar verhaal, alleen om een Kärcher link te plaatsen. 2018 was net als nu. We zullen het moeten zien. Het zou wel fijn zijn voor iedereen een jaartje over te slaan met hitte en droogte.

MaarFeitelijk | 14-05-21 | 11:06

Mooi, kan de tot groen verkleurde regenton ook weer naar de milieustraat

Suncatcher | 14-05-21 | 11:06 | 1

Ik zou hem vol brengen en de zure regen inleveren bij chemisch afval in plaats van gebruiken in de zomer.

TheseDays00 | 14-05-21 | 11:11

Ik ben zo benieuwd wat het is, een neerslag tekort. Hebben we een deal gesloten met de natuur hoeveel er valt? Of bedoelen we hier gewoon een gemiddelde waar je per definitie van afwijkt? En bij welk tekort gebeurt er precies wat? Het zijn zo van die vragen die ik heb, met een gierende kater op deze verplichte vrije dag.

opblaasschaap | 14-05-21 | 11:05 | 3

Neerslagtekort is het verschil tussen neerslag en verdamping. In de winter is er meer neerslag, in de zomer is er meer verdamping. Een neerslagtekort is dan ook heel normaal, zoals je kan zien aan de mediaan. Het is wel een heel natte lente en zomer als er geen neerslagtekort is - sterker nog, ik zou me denk ik meer zorgen over het weer maken dan als het ontzettend droog is zoals in bijvoorbeeld 2018.

Leyrann | 14-05-21 | 11:21

@Leyrann | 14-05-21 | 11:21: precies. Het is dus geen tekort, maar een verschil. Ik heb toch ook geen salaris tekort als ik meer uitgeef dan er binnen komt. Het zit hem veel in de term, waarmee iets doorgedramd wordt.

opblaasschaap | 14-05-21 | 12:24

Zoek het dan zelf eens op wat het is, in plaats van meteen te gaan opblaasblaten.

Rhenium | 14-05-21 | 12:25

Ja maar, opwarming van de aarde, weer extremen, zonne-energie en aanspoelende walvissen. Snel wat crypto munten kopen, quinoa van een fair trade boer gekocht kauwen, flink online gamen, netflix en reaguren. En weer een bos in de biocentrale om datacenters open te houden.

TheseDays00 | 14-05-21 | 11:05

Als de mediaan al 100mm neerslagtekort heeft dan willen we misschien teveel regen.

W_F | 14-05-21 | 11:05 | 3

Neerslagtekort is gewoon een getal afhankelijk van neerslag en verdamping.

We 'willen' helemaal niks - dat is het belang wat idioten eraan hangen. Het neerslagtekort is net zoiets als de temperatuur. Het is gewoon, het hoort er bij, maar er zitten ook variaties in, en voor meteorologen kan dat interessant zijn.

Leyrann | 14-05-21 | 11:19

@sjef-van-iekel | 14-05-21 | 11:22: Ja. Soms is het droger, en soms is het natter. Als het wat droger is janken linksen en groenen er over, omdat het past in het verhaal dat we eraan gaan, en dat wordt gebruikt om de door hen gehate oliemaatschappijen tegen te werken. Als het wat natter is hoor je niks, of dat het weer te nat is. Ondertussen groeien de bomen uit de straatkolken als we niks doen, zijn de geraniums van je oma ook onderdeel van 'de longen van de aarde', en is de aarde groener door iets meer CO2, inclusief hogere landbouwopbrengst terwijl de droogteresistentie toeneemt met wat meer CO2 (toename productie tot ~ 0,1% CO2 blijkt uit onderzoek in kassen).

Harry.Langezwaal | 14-05-21 | 12:09

Ja, we weten wel dat het kutweer was de afgelopen tijd.

Sir_Cumalot | 14-05-21 | 11:04 | 4

@Lorejas | 14-05-21 | 11:07: voorjaar 2020 zat ik van maart tm mei lekker buiten. Dat was dit jaar toch wel een tikje anders?

de Voorzittert | 14-05-21 | 11:45

Het slechtste voorjaar, koud en nat, dat ik me sinds lange tijd kan herinneren.

knutsel_ | 14-05-21 | 11:46
▼ 1 antwoord verborgen

De zonnebloemen snel in de broodrooster!

Justhenk | 14-05-21 | 11:02

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino